Overal ter wereld, zelfs in afgesloten gemeenschappen, is er wel een groep die gelooft in een God. Het omgedraaide is juist, we worden allemaal met een nieuwsgierigheid naar ons verleden en toekomst geboren en veel mensen geloven dat een entiteit groter dan henzelf (God) dit heelal beheert.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 05:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
we worden allemaal geboren zonder geloof in een god.
Kun je bewijzen wat je voelt wanneer je door het bos wandelt, de zonnestralen door de bomen ziet en de ochtenddauw, de vogeltjes hoort fluiten. De liefde voor je reisgezel. De wonderbaarlijke levende natuur, die uit subjectieve elementen bestaat. Oh, bewijs eens dat een roos lekker ruikt.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 18:59 schreef SpecialK het volgende:
De enige relevante vraag is: waarom gelooft iemand in dingen zonder daar goed bewijs voor te hebben. Of hoe evalueren we het bewijs voor onze overtuigingen, waar kwam dat bewijs vandaan? Is het universeel reproduceerbaar? Is het emotiegebonden of observeerbaar? etc...
Nee, mensen hebben behoefte aan het begrijpen en verklaren van alle aspecten van het bestaan, zodat ze daar controle op kunnen uitoefenen. Controle = overleven. Zo ook God/goden. Het bestaan van goden is puur gebaseerd op egoïsme. Het egoïsme van overleven/voortbestaan, en als jij de goden kunt beïnvloeden door te offeren, te bidden of door je een bepaalde levensstijl aan te meten, heb jij de macht/controle.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 10:52 schreef Libertarisch het volgende:
Mensen hebben een innerlijke behoefte aan God, of niet. Europeanen hebben massaal God verlaten, omdat ze de behoefte aan God verloren. In Afrika, latijns-amerika en grote delen van Azië is dat niet gebeurd. In Oceanië bijvoorbeeld gelooft meer dan 90% van de oorspronkelijke bevolking in God, de blanken zitten rond 50%.
Nee, we willen de wereld begrijpen omdat we nieuwsgierig zijn. Het controle uitoefenen is het resultaat, niet het doel. Je begint met nieuwsgierigheid en eindigt met wetenschap en technologie.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:55 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Nee, mensen hebben behoefte aan het begrijpen en verklaren van alle aspecten van het bestaan, zodat ze daar controle op kunnen uitoefenen. Controle = overleven. Zo ook God/goden. Het bestaan van goden is puur gebaseerd op egoïsme. Het egoïsme van overleven/voortbestaan, en als jij de goden kunt beïnvloeden door te offeren, te bidden of door je een bepaalde levensstijl aan te meten, heb jij de macht/controle.
Het is ook puur narcisme om ook maar te denken dat je kunt bevatten wat God is en wat hij zou willen.
Heb je weer zo'n narcist. Je weet niet meer dan wat andere mensen pretendeerden zeker te weten. Als je dat niet snapt, dan ben je net als het gros van de mensen een hopeloos geval. Maar whatever makes you sleep at night.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 20:00 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, we willen de wereld begrijpen omdat we nieuwsgierig zijn. Het controle uitoefenen is het resultaat, niet het doel. Je begint met nieuwsgierigheid en eindigt met wetenschap en technologie.
Betreft het narcisme: wij zijn naar God's evenbeeld geschapen, dus het klopt niet. Wij kunnen God deels wel begrijpen, en zijn zelf God uiteindelijk. Volgens het hindoeïsme en boeddhisme in ieder geval.
Dat dus, want voor een kind leeft de knuffelbeer gewoon en dat groeit er natuurlijk in en is niet aangeleerd. Zaken overnemen en voor waar aannemen komt pas veel later.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:40 schreef Haushofer het volgende:
Volgens mij hebben kinderen juist een natuurlijke neiging tot bovennatuurlijk denken zoals animisme. Ik zal es kijken of ik hierover wat bronnen kan vinden.
Nee, je kunt het slechts onder woorden brengen... Dat geldt voor alle zintuigelijke waarnemingen...quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:44 schreef Libertarisch het volgende:
Kun je bewijzen wat je voelt wanneer je door het bos wandelt
Wat in elk geval belangrijk is, is dat het niet uitmaakt wat je gelooft. Als het hindoeïsme klopt geldt die realiteit voor iedereenquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 20:05 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Heb je weer zo'n narcist. Je weet niet meer dan wat andere mensen pretendeerden zeker te weten. Als je dat niet snapt, dan ben je net als het gros van de mensen een hopeloos geval. Maar whatever makes you sleep at night.
Nieuwsgierigheid is een middel, geen doel.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 20:00 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, we willen de wereld begrijpen omdat we nieuwsgierig zijn. Het controle uitoefenen is het resultaat, niet het doel. Je begint met nieuwsgierigheid en eindigt met wetenschap en technologie.
Ze geloven dat alleen maar, omdat het er van jongs af aan in wordt geramd.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 10:48 schreef KroketBroodje het volgende:
Overal ter wereld, zelfs in afgesloten gemeenschappen, is er wel een groep die gelooft in een God. Het omgedraaide is juist, we worden allemaal met een nieuwsgierigheid naar ons verleden en toekomst geboren en veel mensen geloven dat een entiteit groter dan henzelf (God) dit heelal beheert.
En dit is precies wat er structureel mis is aan religie; jullie kunnen je geen leven zonder hersenspoeling indenken.quote:Als iedereen op z'n 21 zelf mag kiezen, hoe zie je dat voor? Dat er een gedachtepolitie komt kijken of je de kinderen indoctrineert?
Maar zolang we kinderen blijven indoctrineren, creeert dat een valse behoefte.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 10:52 schreef Libertarisch het volgende:
Mensen hebben een innerlijke behoefte aan God, of niet.
Nee, hoor. Wat er wel meespeelt, is dat ze op zoek gaan naar verklaringen voor al de nieuwe dingen die ze leren en ervaren (net zoals de Noormannen dat deden; maar omdat zij niemand hadden om het uit te leggen, hebben ze toen maar wat goden verzonnen). Als een volwassene er dan continue in blijft rammen dat dat door een hogere macht komt, dan is de hersenspoeling kompleet.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:40 schreef Haushofer het volgende:
Volgens mij hebben kinderen juist een natuurlijke neiging tot bovennatuurlijk denken
En daarom is het ook zo handig, dat ongeacht waar je op deze wereld geboren bent, de god die in dat deel van de wereld heerst, altijd de ware is.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 20:14 schreef Libertarisch het volgende:
Wat in elk geval belangrijk is, is dat het niet uitmaakt wat je gelooft.
Ik snap je punt en kan er ver in mee gaan. Maar we doen natuurlijk ons best om er wel wat van te maken.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 22:35 schreef Cockwhale het volgende:
Ik geloof niet dat mensen tot dusver en in de nabije toekomst, het bestaan, noch een God daadwerkelijk kunnen doorgronden. Alles wat geschreven is door mensen betreffend God of de metafysica tot dusver is wat mij betreft dan ook onjuist en op z'n best incompleet. Het is interessant, maar om het voor waar aan te nemen is natuurlijk belachelijk als je er kritisch over nadenkt.
Het is gewoon wishful thinking vanuit zelfbehoud.
Maar niet dat er miljarden mensen zijn die geloven in sprookjes?quote:Op zondag 31 oktober 2021 01:22 schreef BasEnAad het volgende:
Tja ik vind het altijd een beetje sneu als volwassenen nog zo bezig zijn om met argumenten het geloof onderuit te halen.
Dit inderdaad. Als je je hele leven baseert op een op z'n zachtst uitgedrukt twijfelachtig verhaal geschreven door mensen in de (pre-) middeleeuwen, dan mag je nog wel eens flink gaan nadenken wie hier daadwerkelijk sneu is. Maar zoals ik al eerder zei, vormen van egoïsme en narcisme regeren bij mensen. En laat dat volgens hun eigen geloven vaak ook nog zonden zijnquote:Op zondag 31 oktober 2021 03:36 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar niet dat er miljarden mensen zijn die geloven in sprookjes?
In veel gevallen wel ja, net zoals politieke invloedenquote:Op zaterdag 30 oktober 2021 23:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ze geloven dat alleen maar, omdat het er van jongs af aan in wordt geramd.
Nee, geloof komt van binnenuit. Dat mensen alleen geloven omdat ze dat van hun ouders hebben geleerd is onzin. Mijn ouders bijvoorbeeld zijn traditioneel religieus opgevoed maar hebben, wanneer ze konden, toedeloe gezegd tegen de kerk. Dat is in grote delen van de wereld niet gebeurd.quote:Op zondag 31 oktober 2021 08:29 schreef KroketBroodje het volgende:
[..]
In veel gevallen wel ja, net zoals politieke invloeden
Nee hoor hij heeft ook vaak genoeg praktijk sessies met gelovigen gedaan en deze het overweldigend bewijs laten zien waarom evolutietheorie geen onzin is. Dan gaan er in die groep toch wel meer zelfstandig nadenken.quote:Op zondag 31 oktober 2021 01:22 schreef BasEnAad het volgende:
Tja ik vind het altijd een beetje sneu als volwassenen nog zo bezig zijn om met argumenten het geloof onderuit te halen. Die Richard Dawkins, hoe oud is hij inmiddels wel niet, staat ook altijd met zijn boze rode kop te beargumenteren waarom geloof onzin is. Maar de enigen die naar hem luisteren zijn mensen die het met hem eens zijn.
Waarom zou je dat moeten bewijzen. Dat zijn doodnormale dingen om te voelen.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 19:44 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Kun je bewijzen wat je voelt wanneer je door het bos wandelt, de zonnestralen door de bomen ziet en de ochtenddauw, de vogeltjes hoort fluiten. De liefde voor je reisgezel. De wonderbaarlijke levende natuur, die uit subjectieve elementen bestaat. Oh, bewijs eens dat een roos lekker ruikt.
Het doodnormale is buitengewoon. Het normale is magie, de hele wereld is opgebouwd uit subjectieve elementen. Je vraagt om bewijs met als insteek dat objectiviteit het belangrijkste is, terwijl subjectiviteit het fundament van de realiteit is. Niet alles dat bestaat is te bewijzen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:00 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waarom zou je dat moeten bewijzen. Dat zijn doodnormale dingen om te voelen.
Niemand vraagt om bewijs van het doodnormale. Men vraagt om bewijs van het buitengewone. Je gevoelens zijn jouw eigen en hebben nagenoeg geen effect op anderen en hoeven niet per se verklaard te worden.
De realiteit is waarheid ongeacht wat je er van vindt. Als de hemel en hel echt bestaan, dan bestaan die dus of je tegen het christelijke geloof aan schopt of niet. Daarom is het religie bashen ook zo zinloos. Ik heb geen objectief bewijs voor mijn geloof, ik heb subjectief bewijs. Je volgt het spirituele pad en komt tot de conclusie dat God bestaat. Het maakt mij niet uit wat anderen geloven.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:00 schreef SpecialK het volgende:
Maar als jij claimt dat er iets is wat effect heeft op iedereen dan kan je maar beter bewijs hebben.
quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 10:00 schreef ToT het volgende:
Moslims denken daar anders over, begreep ik? Iedereen (ook christenen en hindoes enzo) wordt als moslim geboren, maar velen verliezen het ware geloof door een verkeerde opvoeding?
Ja want "moslim" betekent iets als "onderworpen aan God", en iedere baby zou met godsbesef geboren worden, yada yada yada,,,,quote:
I know. Dood aan alle ongelovigenquote:Op zondag 31 oktober 2021 10:22 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja want "moslim" betekent iets als "onderworpen aan God", en iedere baby zou met godsbesef geboren worden, yada yada yada,,,,
Als kind kon ik sowieso al niet in een God en een Jezus geloven; ik was gefascineerd door de wetenschap en wilde weten hoe dingen werkelijk in elkaar zaten.quote:
Het maakt niet uit wat jij vindt. De werkelijkheid is echt ongeacht wat jij er van vindt. Als jouw atheisme klopt dan hebben alle religies dus ongelijk...als religie gelijk heeft heb jij ongelijk.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:32 schreef ToT het volgende:
[..]
Als kind kon ik sowieso al niet in een God en een Jezus geloven; ik was gefascineerd door de wetenschap en wilde weten hoe dingen werkelijk in elkaar zaten.
En als volgens de Bijbel Adam en Eva relatief kort geleden geleefd hadden, hoe zat dat dan met de dinosaurussen?
En toen kwam ik er achter dat Sinterklaas ook nog niet bestond (waar ik overigens ook al sterke twijfels bij had omdat hij er telkens anders uit zag en anders klonk en steeds andere leeftijden had).
Sinterklaas kon je tenminste zien, en die was al niet echt. Waarom zou een onzichtbare sinterklaas die je in de gaten houdt of je zoet of stout bent WÉL echt zijn? En die vent die 2000 jaar geleden gedood zou zijn voor dingen waar ik niks mee te maken heb gehad vond ik ook zoiets vreemds om hem voor te aanbidden.
Alle religies spreken elkaar tegen dan is er dus geen gelijkgestemdheid tussen deze stroming. Dan is het logischer dat het atheïsme waarschijnlijk gelijk heeft.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:38 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het maakt niet uit wat jij vindt. De werkelijkheid is echt ongeacht wat jij er van vindt. Als jouw atheisme klopt dan hebben alle religies dus ongelijk...als religie gelijk heeft heb jij ongelijk.
ok Hansquote:Op zondag 31 oktober 2021 10:38 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het maakt niet uit wat jij vindt. De werkelijkheid is echt ongeacht wat jij er van vindt. Als jouw atheisme klopt dan hebben alle religies dus ongelijk...als religie gelijk heeft heb jij ongelijk.
Denk wat je wil Basquote:Op zondag 31 oktober 2021 10:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Alle religies spreken elkaar tegen dan is er dus geen gelijkgestemdheid tussen deze stroming. Dan is het logischer dat het atheïsme waarschijnlijk gelijk heeft.
Als je al zelf kan nadenken zal je al snel zien dat de verhalen niet kloppen idd. Maar het is voor sommige mensen een kwestie van gemoedsrust.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:32 schreef ToT het volgende:
[..]
Als kind kon ik sowieso al niet in een God en een Jezus geloven; ik was gefascineerd door de wetenschap en wilde weten hoe dingen werkelijk in elkaar zaten.
En als volgens de Bijbel Adam en Eva relatief kort geleden geleefd hadden, hoe zat dat dan met de dinosaurussen?
En toen kwam ik er achter dat Sinterklaas ook nog niet bestond (waar ik overigens ook al sterke twijfels bij had omdat hij er telkens anders uit zag en anders klonk en steeds andere leeftijden had).
Sinterklaas kon je tenminste zien, en die was al niet echt. Waarom zou een onzichtbare sinterklaas die je in de gaten houdt of je zoet of stout bent WÉL echt zijn? En die vent die 2000 jaar geleden gedood zou zijn voor dingen waar ik niks mee te maken heb gehad vond ik ook zoiets vreemds om hem voor te aanbidden.
Zijn die er bij jou ingeramd? Er werd bij ons thuis weinig over politiek gesproken. Er waren dingen waar mijn vader zich over opwond, maar tegen de tijd dat ik 23 jaar was, had ik allang zelf besloten dat ik me om andere zaken druk maakte.quote:Op zondag 31 oktober 2021 08:29 schreef KroketBroodje het volgende:
[..]
In veel gevallen wel ja, net zoals politieke invloeden
Als dat zo is, dan heb jij er uiteraard geen moeite mee, als we religie 18+ maken. Want als jij gelijk hebt, dan gaat er niets substantieel veranderen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 09:36 schreef Libertarisch het volgende:
Nee, geloof komt van binnenuit. Dat mensen alleen geloven omdat ze dat van hun ouders hebben geleerd is onzin.
Het enige dat niet is te bewijzen is spiritualiteit. En daar is een reden voor.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:20 schreef Libertarisch het volgende:
Niet alles dat bestaat is te bewijzen.
Ze kunnen niet allemaal gelijk hebben, dus dat is een goede aanwijzing dat ze allemaal ongelijk hebben. En daarmee heb je een sterk argument voor atheisme aangeleverd.quote:Op zondag 31 oktober 2021 10:38 schreef Libertarisch het volgende:
Als jouw atheisme klopt dan hebben alle religies dus ongelijk...als religie gelijk heeft heb jij ongelijk.
Alle wereldreligies geloven in de ziel en in God. "Er is meer" is de samenvatting van alle spirituele tradities die ooit hebben bestaan. Jouw redering klopt gewoon niet.quote:Op zondag 31 oktober 2021 23:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ze kunnen niet allemaal gelijk hebben, dus dat is een goede aanwijzing dat ze allemaal ongelijk hebben. En daarmee heb je een sterk argument voor atheisme aangeleverd.![]()
Maar niet allemaal in dezelfde god. Sterker nog, de ene religie vindt dat er meerdere goden zijn terwijl andere religies heel duidelijk mono-theistisch zijn. Nog een sterk argument dat het allemaal verzonnen is.quote:Op zondag 31 oktober 2021 23:35 schreef Libertarisch het volgende:
Alle wereldreligies geloven in de ziel en in God.
Maakt het geen goed argument om het bestaan van een ziel (of god) als feit aan te nemen.quote:Op zondag 31 oktober 2021 23:35 schreef Libertarisch het volgende:
Alle wereldreligies geloven in de ziel en in God.
Nee, het is geen sterk argument.quote:Op zondag 31 oktober 2021 23:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar niet allemaal in dezelfde god. Sterker nog, de ene religie vindt dat er meerdere goden zijn terwijl andere religies heel duidelijk mono-theistisch zijn. Nog een sterk argument dat het allemaal verzonnen is.
Oh ja, en de ziel? Really?
Nee maar een stukje langer, of een 2e/3e/4e leven valt wat mij betreft daar ook onder.quote:Op zondag 31 oktober 2021 23:51 schreef Libertarisch het volgende:
@:MAY-be
Niet iedereen snakt naar het eeuwige leven hoor.
Tuurlijk wel. Geen agreement over welke god, over de hoeveelheid goden en zelfs de ziel wordt door elke religie anders gedefinieerd. En iedereen heeft gelijk.quote:
Een spirituele realiteit kan best eng zijn. Maar ik wil geen angst verspreiden dus ik laat het daar bij.quote:Op zondag 31 oktober 2021 23:53 schreef MAY-be het volgende:
[..]
Nee maar een stukje langer, of een 2e/3e/4e leven valt wat mij betreft daar ook onder.
Mensen bestaan graag (in goede gezondheid). Stukje overlevingsdrang.
Je verdraait mijn woorden en je hebt het verkeerd. Religies verschillen niet van 'mening', ze hanteren andere definities voor dingen. Dat is echt iets anders. Ze claimen dus andere waarheden en dat kan niet.quote:Op maandag 1 november 2021 00:05 schreef Libertarisch het volgende:
@:Captain_Jack_Sparrow
"Religies verschillen van mening en dus is spiritualiteit onzin", dat is jouw redenering. "Religies verschillen van mening en dus zit de ene religie dichter bij de Waarheid dan de ander", is mijn redenering.
Oh, dat is ook toevallig zeg.quote:Volgens mij zit het hindoeïsme het dichtst bij de Waarheid.
Ik ben niet als hindoe opgevoed, ik ben later hindoe geworden. Ik hoef het zelfs niet een label te geven, het is gewoon mijn spiritualiteit.quote:Op maandag 1 november 2021 00:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je verdraait mijn woorden en je hebt het verkeerd. Religies verschillen niet van 'mening', ze hanteren andere definities voor dingen. Dat is echt iets anders. Ze claimen dus andere waarheden en dat kan niet.
[..]
Oh, dat is ook toevallig zeg.
Maar wel heeeeeel toevallig dat jouw religie de enige juiste is.quote:Op maandag 1 november 2021 00:17 schreef Libertarisch het volgende:
Ik ben niet als hindoe opgevoed, ik ben later hindoe geworden. Ik hoef het zelfs niet een label te geven, het is gewoon mijn spiritualiteit.
Men kan "het Licht zien". Dit is van belang.
Iedereen met normaal werkende ogen kan licht zien. Heeft niets met religie of spiritualiteit te maken. Alleen niet in een Black Hole. Is dat dan een spiritualiteits-vrije-zone volgens jouw visie?quote:Maar even een voorbeeld: het Licht is een kernzaak in religie. Het Licht vertegenwoordigd God, het Licht is de bron en de singulariteit. Het Licht is 1 en hetzelfde Licht schijnt overal. Het Licht is het eeuwige. Voor de spirituele tradities is het licht meer dan fotonen die in levende breinen tot de 'lichtservaring' worden geconverteerd. Men kan "het Licht zien". Dit is van belang.
Prima. Zolang we het weg houden bij kinderen. Religie moet 18+ worden.quote:Op maandag 1 november 2021 00:24 schreef Stray_cat het volgende:
Religie is een houvast voor zoveel mensen, mooi toch? Ik snap dat gezeik niet echt, laat iedereen lekker in zijn waarde waar je ook in gelooft. Eeuwige gezeik.
Haha, er is overal wel een plaatje van te vinden, beetje te makkelijk. Al is het wel grappig, want: Penis. En ik ben het met je eens, religie is 18+. Allemaal samenquote:Op maandag 1 november 2021 00:35 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Prima. Zolang we het weg houden bij kinderen. Religie moet 18+ worden.
[ afbeelding ]
Ik probeer er vooral niet te veel over na te denkenquote:Op maandag 1 november 2021 00:32 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar wel heeeeeel toevellig dat jouw religie de enige juiste is.
[..]
Die snap ik wel. Want als je er wel over na gaat denken, blijft er geen spaan heel van religie en spiritualiteit.quote:Op maandag 1 november 2021 00:50 schreef Libertarisch het volgende:
Ik probeer er vooral niet te veel over na te denken![]()
Da's weinig objectief.quote:Logica uit, ervaring aan.
Het plaatje is uiteraard grappig bedoelt. Maar de boodschap is daardoor niet minder belangrijk. Als we drie generaties lang confessionele indoctrinatie weg houden bij kinderen en het aantal gelovigen is dan niet afgenomen, dan beloof ik dat ik er nooit meer over begin.quote:Op maandag 1 november 2021 00:39 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Haha, er is overal wel een plaatje van te vinden, beetje te makkelijk. Al is het wel grappig, want: Penis. En ik ben het met je eens, religie is 18+. Allemaal samen
Het pad van kennis is wel 1 van de wegen naar Rome. Dat wil zeggen, alleen al door logica kun je inzien dat de wereld meer is dan materie (objectief =/= subjectief).quote:Op maandag 1 november 2021 01:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Die snap ik wel. Want als je er wel over na gaat denken, blijft er geen spaan heel van religie en spiritualiteit.
[..]
Uhm, nope, not really. Er is geen empirische onderbouwing voor iets anders dan objectieve materie. Al het andere is subjectief en zeker niet waarneembaar.quote:Op maandag 1 november 2021 01:08 schreef Libertarisch het volgende:
Dat wil zeggen, alleen al door logica kun je inzien dat de wereld meer is dan materie (objectief =/= subjectief).
Het is indirect waarneembaar. Wezens bewegen zich voort en doen dingenquote:Op maandag 1 november 2021 01:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Uhm, nope, not really. Er is geen empirische onderbouwing voor iets anders dan objectieve materie. Al het andere is subjectief en zeker niet waarneembaar.
Bewegingen en acties zijn waarneembaar maar zijn geen enkele aanduiding dat er meer is dan materie.quote:Op maandag 1 november 2021 01:23 schreef Libertarisch het volgende:
Het is indirect waarneembaar. Wezens bewegen zich voort en doen dingen
Kon hij, als almachtige, dat niet wat simpeler in elkaar zetten? Net als fotosyntese, daar is ook al geen touw aan vast te knopen.quote:Op maandag 1 november 2021 09:46 schreef Tyr80 het volgende:
Kijk toch eens hoe knap gemaakt van godmans:
Alsof jij ergens in gelooft.quote:Op maandag 1 november 2021 10:38 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Kon hij, als almachtige, dat niet wat simpeler in elkaar zetten? Net als fotosyntese, daar is ook al geen touw aan vast te knopen.
En als ingenieur durf ik wel te zeggen dat hij toch niet de beste ontwerpmethoden en systemen heeft gebruikt.
Het is op zich niet anders dan mensen in POL die elkaar proberen te overtuigen. Je zienswijze / overtuigingen bepalen je handelingen, en wat voortkomt uit religie is echt niet beter dan wat voortkomt uit politieke overtuigingen. De kans dat iemand zijn geloof letterlijk 0 invloed heeft om diens besluitvorming / handelen is zo klein dat het wel degelijk terecht is om het hierover te hebben.quote:Op maandag 1 november 2021 00:24 schreef Stray_cat het volgende:
Religie is een houvast voor zoveel mensen, mooi toch? Ik snap dat gezeik niet echt, laat iedereen lekker in zijn waarde waar je ook in gelooft. Eeuwige gezeik.
Super dat we het daar eens over zijn, komt er genoeg tegen die volhouden dat het mogelijk is iets te geloven en dat volledig intern te houden.quote:Op maandag 1 november 2021 12:11 schreef Libertarisch het volgende:
Wat je gelooft bepaalt wat je doet. Dus ja, geloof is relevant.
Het licht is gewoon de zon man, het is niet meer dan logisch dat dat de kern is geworden, want de zon is in grote mate de kern van ons leven.quote:Op maandag 1 november 2021 00:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ben niet als hindoe opgevoed, ik ben later hindoe geworden. Ik hoef het zelfs niet een label te geven, het is gewoon mijn spiritualiteit.
Maar even een voorbeeld: het Licht is een kernzaak in religie. Het Licht vertegenwoordigd God, het Licht is de bron en de singulariteit. Het Licht is 1 en hetzelfde Licht schijnt overal. Het Licht is het eeuwige. Voor de spirituele tradities is het licht meer dan fotonen die in levende breinen tot de 'lichtservaring' worden geconverteerd. Men kan "het Licht zien". Dit is van belang.
Halleluja! Hosanna! Onze God, de Allerhoogste, is met ons!quote:Op maandag 1 november 2021 19:30 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Het licht is gewoon de zon man, het is niet meer dan logisch dat dat de kern is geworden, want de zon is in grote mate de kern van ons leven.
Voor jou is het pure logica. Zelfbewustzijn en narcisme is een wereld van verschil. Het lijkt misschien op elkaar qua gedrag, maar er zit zeker hele grote verschillen in.quote:Op maandag 1 november 2021 20:48 schreef Cockwhale het volgende:
Nee, pure logica. Ik vind het altijd fascinerend dat men over het bovennatuurlijke preekt, maar niet meer dan het dagelijkse weet te bedenken. Dat bedoel ik dus, als er al zoiets is als een God of wat dan ook, dan zal een simpele ziel als de mens daar niets van kunnen weten/begrijpen. Daarom noem ik het narcisten. Zo begrenst, maar dit niet realiseren. Denken dat ze zelf god zijn.
Je kan prima tot een andere conclusie komen. De mens is een creatief, fantasierijk wezen bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 2 november 2021 09:10 schreef Watuntrik het volgende:
Wat wel opmerkelijk is, dat in dit welles/nietes spelletje de hele geschiedenis van de mens terzijde word geschoven. En het maakt niet uit hoe ver je terug gaat in de geschiedenis en welke cultuur je dan ook onder de loep neemt. Dan kun je er niet omheen om tot de conclusie te komen dat de mens instinctief een spiritueel denkend wezen is.
Toch grappig dat goden eerst altijd in onze eigen dimensie bestonden en dat we ze, over de loop der tijd, steeds ongrijpbaarder hebben geherdefinieerd.quote:Alleen al dat zoiets als religie bestaat is hier het onomstotelijk bewijs voor. En spiritualiteit is niet per definitie geloven in een God of Goden. Het is op de eerste plaats geloven in een andere dimensie met spirituele wezens die invloed uitoefenen op ons dagelijks bestaan.
Nee, we worden als creatief, fantasierijk en vooral ook bang wezen geboren zonder enig vorm van geloof.quote:Dus vanuit de evolutie van de mens gezien snijdt de bewering dat we allemaal als atheïst worden geboren geen hout. We worden immers allemaal als spiritueel denken wezen geboren en elke vorm van wat te geloven of niet geloven dat ontwikkeld tijdens de opvoeding gaat dan gepaard met indoctrinatie. Eenzijdig onderwijs binnen de grenzen van de cultuur waar je wordt opgevoed.
Op basis van kutargumenten kan je van alles stellen, maakt het niet dat je gelijk hebtquote:En zo kun je stellen we hebben indoctrinatie nodig tijdens die opvoeding om onze instinctieve spiritualiteit leren af te zweren en slechts nog rationeel te denken.
Vervang atheïst door wetenschapper en ik kan je wellicht nog enigszins gelijk gevenquote:We worden dus niet geboren maar gemaakt tot atheïst.![]()
Bovennatuurlijk is wat we (nog) niet begrijpen. En natuurlijk was dat vroeger nog veel meer dan nu. En dan kom jij aan met die onwetendheid is bewijs voor iets bovennatuurlijks.quote:Op dinsdag 2 november 2021 09:10 schreef Watuntrik het volgende:
Wat wel opmerkelijk is, dat in dit welles/nietes spelletje de hele geschiedenis van de mens terzijde word geschoven. En het maakt niet uit hoe ver je terug gaat in de geschiedenis en welke cultuur je dan ook onder de loep neemt. Dan kun je er niet omheen om tot de conclusie te komen dat de mens instinctief een spiritueel denkend wezen is. Alleen al dat zoiets als religie bestaat is hier het onomstotelijk bewijs voor. En spiritualiteit is niet per definitie geloven in een God of Goden. Het is op de eerste plaats geloven in een andere dimensie met spirituele wezens die invloed uitoefenen op ons dagelijks bestaan.
Ook is de mens van nature een kuddedier en kuddedieren hebben allemaal van nature een Alfa. Dus het kan niet bestaan en zich niet ontwikkelen tot een cultuur zonder leiderschap. Dat dan bij een spiritueel denkend kuddedier in bepaalde gevestigde culturen denkbeelden ontstaan dat de wezens in die andere dimensie ook geleid moeten worden door Alfa-wezens is een logisch gevolg. En dat is wat goden zijn, niet meer dan de leidinggevende spirituele opperwezens. God is daar met zijn alleenrecht niet anders in en ook omringt door spirituele onderdanen.
Dus vanuit de evolutie van de mens gezien snijdt de bewering dat we allemaal als atheïst worden geboren geen hout. We worden immers allemaal als spiritueel denken wezen geboren en elke vorm van wat te geloven of niet geloven dat ontwikkeld tijdens de opvoeding gaat dan gepaard met indoctrinatie. Eenzijdig onderwijs binnen de grenzen van de cultuur waar je wordt opgevoed.
En zo kun je stellen we hebben indoctrinatie nodig tijdens die opvoeding om onze instinctieve spiritualiteit leren af te zweren en slechts nog rationeel te denken.
We worden dus niet geboren maar gemaakt tot atheïst.![]()
Waar heb je dat gelezen? Tussen de regels zeker?quote:Op dinsdag 2 november 2021 09:33 schreef Tyr80 het volgende:
En dan kom jij aan met die onwetendheid is bewijs voor iets bovennatuurlijks.
Inderdaad, ik zie in jouw post een aanzet tot een ad populumpje, jij niet?quote:Op dinsdag 2 november 2021 09:53 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Waar heb je dat gelezen? Tussen de regels zeker?
Spoken? Is heel wat anders dan ergens zielen plaatsen in je denkbeeld. Een kind geloofd dat zijn/haar knuffeldier/pop etc. gewoon leeft en dat hoef je een kind niet te leren. En dat is een vorm van instinctieve spiritualiteit.quote:Op dinsdag 2 november 2021 09:28 schreef MAY-be het volgende:
Kinderen beginnen pas over spoken als ze over spoken gehoord hebben.
Dat zou er van kunnen maken...quote:Op dinsdag 2 november 2021 09:54 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Inderdaad, ik zie in jouw post een aanzet tot een ad populumpje, jij niet?
Uhmm, nope, not really. De mens heeft altijd geprobeerd dingen te verklaren en als dat niet lukte werd er een of ander spiritueel wezen voor verzonnen. Door de eeuwen heen zie je dat die spirituele wezens vrijwel allemaal zijn afgeserveerd. Door indoctrinatie worden de laatste overblijfselen kunstmatig in stand gehouden. Als we die indoctrinatie afschaffen, zullen we op den duur bevrijd worden van die last en zal de mensheid pas echt kunnen ontwikkelen.quote:Op dinsdag 2 november 2021 09:10 schreef Watuntrik het volgende:
Wat wel opmerkelijk is, dat in dit welles/nietes spelletje de hele geschiedenis van de mens terzijde word geschoven. En het maakt niet uit hoe ver je terug gaat in de geschiedenis en welke cultuur je dan ook onder de loep neemt. Dan kun je er niet omheen om tot de conclusie te komen dat de mens instinctief een spiritueel denkend wezen is.
quote:Op dinsdag 2 november 2021 11:11 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat zou er van kunnen maken...Het blijft toch ook een beetje de kip en het ei verhaal..
Maar wanneer je alle culturen uit de geschiedenis naast elkaar legt dan zie je dat ze zelfs onafhankelijk van elkaar met of zonder god of goden toch allemaal spiritueel zijn. Daar kun je een conclusie uit trekken...
Als ik me niet vergis stamt atheïsme ergens uit de middeleeuwen en niet begonnen als een cultuur.
Hoe kun je concluderen dat we spiritueel waren. Als we naar de oudste bekende beschavingen kijken zien we in grotten wat handen en prooidieren die men schilderde.quote:Op dinsdag 2 november 2021 11:11 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat zou er van kunnen maken...Het blijft toch ook een beetje de kip en het ei verhaal..
Maar wanneer je alle culturen uit de geschiedenis naast elkaar legt dan zie je dat ze zelfs onafhankelijk van elkaar met of zonder god of goden toch allemaal spiritueel zijn. Daar kun je een conclusie uit trekken...
De communisten vonden dat ook ja, dat was echt een doorslaand succes.quote:Op donderdag 4 november 2021 12:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Uhmm, nope, not really. De mens heeft altijd geprobeerd dingen te verklaren en als dat niet lukte werd er een of ander spiritueel wezen voor verzonnen. Door de eeuwen heen zie je dat die spirituele wezens vrijwel allemaal zijn afgeserveerd. Door indoctrinatie worden de laatste overblijfselen kunstmatig in stand gehouden. Als we die indoctrinatie afschaffen, zullen we op den duur bevrijd worden van die last en zal de mensheid pas echt kunnen ontwikkelen.
Dat is inderdaad een fraai voorbeeld van wat indoctrinatie doet.quote:Op donderdag 4 november 2021 13:54 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
De communisten vonden dat ook ja, dat was echt een doorslaand succes.
In communistische landen is/was religie doorgaans verboden of sterk aan banden gelegd. Precies wat je wil toch?quote:Op donderdag 4 november 2021 13:58 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een fraai voorbeeld van wat indoctrinatie doet.
Das ook een mooie folosofische gedachte... De tijd zal het uitwijzen.quote:Op donderdag 4 november 2021 12:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Als we die indoctrinatie afschaffen, zullen we op den duur bevrijd worden van die last en zal de mensheid pas echt kunnen ontwikkelen.
Mooie vondstquote:Op donderdag 4 november 2021 13:30 schreef Libertarisch het volgende:
Hardcore atheisme bestond al in het antieke india, die precies dezelfde dingen verkondigden als de atheisten hier op dit forum. Die voerden dezelfde discussie als wij hier maar dan duizenden jaren geledenEr is sindsdien niks veranderd vanuit het hindoe perspectief.
Zeker. Maar dan zonder de indoctrinatie van die landen.quote:Op donderdag 4 november 2021 14:03 schreef DecoAoreste het volgende:
In communistische landen is/was religie doorgaans verboden of sterk aan banden gelegd. Precies wat je wil toch?
Als religie niet meer bestaat, bestaan atheisten ook niet meer.quote:Op donderdag 4 november 2021 14:05 schreef Watuntrik het volgende:
Das ook een mooie folosofische gedachte... De tijd zal het uitwijzen.Voor hetzelfde liedje rennen de atheïsten in hun wetenschappelijke bubbel net als de religieuzen ook maar wat achter de feiten aan.
Hitler was noch katholiek, noch atheïst. Hij had zelf geen heel duidelijke spirituele/gelovige visie, waaide een beetje met diverse winden mee om zijn ideeën aan de man te krijgen, maar de achtergronden van het nazi-gedachtengoed hebben hun wortels in de Thule-gemeenschap, een soort occulte mysteriecultus. Hitler werd daar als een soort Messias gezien.quote:Op donderdag 4 november 2021 14:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Zeker. Maar dan zonder de indoctrinatie van die landen.
Oh, je bent nog vergeten te zeggen dat Hitler (katholiek) een atheist was.
Met name de SS had een spiritueel randje. Die schwarze Sonne is een bekend symbool.quote:Op donderdag 4 november 2021 14:14 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Hitler was noch katholiek, noch atheïst. Hij had zelf geen heel duidelijke spirituele/gelovige visie, waaide een beetje met diverse winden mee om zijn ideeën aan de man te krijgen, maar de achtergronden van het nazi-gedachtengoed hebben hun wortels in de Thule-gemeenschap, een soort occulte mysteriecultus. Hitler werd daar als een soort Messias gezien.
Zonder rationele en wetenschappelijke indoctrinatie ervaar je de wereld als magie. Voor de vroege mens was de wereld pure magie, dus er zit wel een kern van waarheid in wat je zegt. Kinderen worden gelovig geboren.quote:Op donderdag 4 november 2021 14:24 schreef PSVCL het volgende:
Onzin. Pure zielen zijn dat.
http://kaheel7.com/eng/in(...)orn-believers-in-god
Natuurlijke fenomenen, zoals het licht en bliksem, zijn magie.quote:Op donderdag 4 november 2021 15:00 schreef Basp1 het volgende:
Zonder ouders ervaar je de wereld maar heel kort en bent daarna dood door honger. Door opvoeding beschouwen sommigen natuurlikke fenonemen nog steeds als magie.
Nee hoor. Jij ervaart ze als zodanig, volgens je eigen logica.quote:Op donderdag 4 november 2021 15:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Natuurlijke fenomenen, zoals het licht en bliksem, zijn magie.
Ik denk dat dat heel naief is. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen geloof en bijgeloof? Mensen zijn spirituele wezens. Wetenschappelijk en rationeel denken is voor ons tegennatuurlijk.quote:Op donderdag 4 november 2021 12:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Uhmm, nope, not really. De mens heeft altijd geprobeerd dingen te verklaren en als dat niet lukte werd er een of ander spiritueel wezen voor verzonnen. Door de eeuwen heen zie je dat die spirituele wezens vrijwel allemaal zijn afgeserveerd. Door indoctrinatie worden de laatste overblijfselen kunstmatig in stand gehouden. Als we die indoctrinatie afschaffen, zullen we op den duur bevrijd worden van die last en zal de mensheid pas echt kunnen ontwikkelen.
Die natuurlijke fenomenen zijn magie in de zin dat ze onverklaarbaar en bovennatuurlijk zijn. Dit klinkt paradoxaal, maar ik zal het uitleggen. Het fenomeen op zich (bijvoorbeeld bliksem) is een ervaring. De fysieke wereld is een ervaring van de 5 zintuigen. Als je het subjectieve element weghaalt hou je niks over. Geur is subjectief, tast is subjectief, kleur is subjectief, klank is subjectief en smaak is subjectief. Het bewustzijn is dus primair, het bewustzijn is hetgene dat we niet op een natuurlijke manier kunnen verklaren of bewijzen. Alles is dus magie (want je hele leven is een ervaring).quote:Op donderdag 4 november 2021 15:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee hoor. Jij ervaart ze als zodanig, volgens je eigen logica.
Mensen zijn zowel spiritueel als rationeel, zonder het verstand overleef je niet.quote:Op donderdag 4 november 2021 15:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat dat heel naief is. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen geloof en bijgeloof? Mensen zijn spirituele wezens. Wetenschappelijk en rationeel denken is voor ons tegennatuurlijk.
Elk ander dier zonder menselijk verstand overleefd het ook. De mens zou het ook overveleven.quote:Op donderdag 4 november 2021 15:50 schreef Libertarisch het volgende:
Mensen zijn zowel spiritueel als rationeel, zonder het verstand overleef je niet.
Een mens is vrij weerloos zonder zijn verstand. Een chimpansee is sterker dan vijf mannen en heeft tanden als wapens. Wij zijn vanaf de chimpansee steeds verstandiger geworden en....tromgeroffel...steeds spiritueler.quote:Op donderdag 4 november 2021 15:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Elk ander dier zonder menselijk verstand overleefd het ook. De mens zou het ook overveleven.
Wat heb je aan verstand als je niet geleerd krijgt hoe je een stok kunt gebruiken als wapen.quote:Op donderdag 4 november 2021 16:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een mens is vrij weerloos zonder zijn verstand. Een chimpansee is sterker dan vijf mannen en heeft tanden als wapens. Wij zijn vanaf de chimpansee steeds verstandiger geworden en....tromgeroffel...steeds spiritueler.
Het is geen verzinsel, het is de realiteit.quote:Op donderdag 4 november 2021 17:08 schreef Basp1 het volgende:
Die spiritualiteit is een verzinsel van onszelf om meer inhoud aan ons eigen bestaan te willen geven.
Hij is gedoopt als katholiek.quote:Op donderdag 4 november 2021 14:14 schreef DecoAoreste het volgende:
Hitler was noch katholiek, noch atheïst.
Spiritualiteit is per definitie niet de realiteit.quote:Op donderdag 4 november 2021 17:28 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is geen verzinsel, het is de realiteit.
Elke vorm van spritualiteit wordt ons aangepraat door anderen. Ik voed mijn kinderen op zonder spiritualiteit en die is dus gewoon niet aanwezig.quote:Op donderdag 4 november 2021 15:41 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat dat heel naief is. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen geloof en bijgeloof? Mensen zijn spirituele wezens.
Ik denk dat je bedoelt dat het voor jou tegennatuurlijk is. Voor mij niet. Voor mijn kids ook niet.quote:Wetenschappelijk en rationeel denken is voor ons tegennatuurlijk.
Ik vind deze aannames iets te gemakkelijk. En zeker geen bewijs dat de mensheid van nature spiritueel is. Dom wel. En nog niet zo ver ontwikkeld als we willen denken. Religie is een aangeleerd trucje en als we stoppen met het aanleren, zal het op termijn verdwijnen.quote:Op zondag 7 november 2021 16:27 schreef Haushofer het volgende:
@:Captain_Jack_Sparrow Nee, dat bedoel ik niet. Als je b.v. Kahnemans Thinking Fast and Slow hebt gelezen snap je wat ik bedoel. We kunnen als mensen natuurlijk leren om via een wetenschappelijke methodiek te denken, maar bepaalde neigingen en zelfoverschattingen zoals Confirmation Bias liggen altijd op de loer. Ons brein is simpelweg niet geëvolueerd om rationeel te denken; het is dus geen deel van onze natuur.
Daarom heeft het ook milennia geduurd voordat we überhaupt een wetenschappelijke methode zijn gaan ontwikkelen. Het is een Verlichtingsmythe dat we met de juiste informatie altijd de rationele keuzes zullen maken.
Kan zijn, maar na zijn jeugd heeft hij zich nooit meer als zodanig geïdentificeerd. Of het moet voor politiek gewin zijn geweest.quote:Op zaterdag 6 november 2021 17:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Hij is gedoopt als katholiek.
Ah ok, dus je bent niet gelovig als je het niet elke week een paar keer aan de grote klok hangt?quote:Op zondag 7 november 2021 18:48 schreef DecoAoreste het volgende:
Kan zijn, maar na zijn jeugd heeft hij zich nooit meer als zodanig geïdentificeerd.
Het einddoel was het laten versmelten van traditioneel christelijke ideeën met een puur Duitse filosofie geënt op ras, bloed en genen; Positives Christentum. Maar Hitler wist ook wel dat hij zijn plannen nooit zou kunnen verwezenlijken als hij vol op het anti-religie orgel zou trappen. Gaf daarnaast ook perfecte propagandamateriaal tegen de communisten.quote:Op zondag 7 november 2021 18:48 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Kan zijn, maar na zijn jeugd heeft hij zich nooit meer als zodanig geïdentificeerd. Of het moet voor politiek gewin zijn geweest.
Jij doet incorrecte aannames aan de hand van Kahnemans bevindingen. Zijn boek zegt helemaal niet dat wij niet in staat zijn tot rationeel denken. Het zegt wel dat we ons bewust moeten zijn van het feit dat er vrijwel altijd een bias is. Die twee zaken sluiten elkaar niet uit.quote:Op zondag 7 november 2021 17:47 schreef Haushofer het volgende:
Het zijn geen gemakkelijk aannames, het zijn ideeën die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek.
Dat zegt dan ook niemand.quote:Op dinsdag 9 november 2021 08:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jij doet incorrecte aannames aan de hand van Kahnemans bevindingen. Zijn boek zegt helemaal niet dat wij niet in staat zijn tot rationeel denken.
Ja, of denk aan de mechanische analogieën van ons lichaam in de geneeskunde in de 16,17 en 18e eeuw. Technologische ontdekkingen beïnvloeden onze denkbeelden.quote:Op dinsdag 9 november 2021 18:28 schreef Cockwhale het volgende:
Wij denken zoals de wereld "lijkt" te zijn. Ik zeg "lijkt", want uiteindelijk is het vooral ons perspectief wat het 'zijn' vormt voor ons. Zodra onze wereld verandert, verandert ons denken (vooral sterk te herkennen in de veranderende dominante stromingen van wetenschap, filosofie, kunst en zelfs religie) en het grappige is dat wij de wereld doen veranderen.
Persoonlijk vind ik computionalistisch denken een erg goed voorbeeld van hoe een veranderende wereld ons perspectief/denken vormt. Ineens zien we in alles mechanismen en processen terug zoals deze in machines en computers te zien zijn.
Ben jij opgevoed met het geloof?quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 05:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
De stelling is natuurlijk sterk; we worden allemaal geboren zonder geloof in een god. Dat geloof wordt er door onze opvoeders in geramd. Hoe ziet de wereld er uit, als we kinderen niet confronteren met de indoctrinatie van het geloof? Als iedereen op z'n 21ste zelf mag kiezen?
En zelfs dat is heel erg cultuur gebonden. Ga bv eens naar Zuid-Afrika de meerderheid van de donkere bevolking ondanks zoiets als Christelijk gereformeerd gelooft daar alsnog heilig in dingen zoals Voodoo. Ik heb persoonlijk nog een geboren en getogen Zuid Afrikaan gekend van Nederlandse afstamming. Religieus gezien was die man een ketter van de bovenste plank maar zelfs hij had nog bepaald geloof in voodoo.quote:Op dinsdag 9 november 2021 18:28 schreef Cockwhale het volgende:
Persoonlijk vind ik computionalistisch denken een erg goed voorbeeld van hoe een veranderende wereld ons perspectief/denken vormt. Ineens zien we in alles mechanismen en processen terug zoals deze in machines en computers te zien zijn.
Hoe verklaar je de verregaande secularisatie dan?quote:Op woensdag 10 november 2021 17:42 schreef Watuntrik het volgende:
[.
Alles wat je denkt en gelooft wordt gevormd en leer je tijdens je culturele opvoeding. Atheïsme is/was een subcultuur.
Waar vind dit volgens jou dan plaats? Gezien met de geschatte verdeling van 7,753 miljard mensen op deze wereld.quote:Op woensdag 10 november 2021 18:19 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hoe verklaar je de verregaande secularisatie dan?
Wereldwijd is 7% atheïst, in Nederland is het 50%. Maar vroeger was spiritualiteit veel sterker in Europa, men is zelfs op kruistocht geweest. Volgens jou geloof je wat je cultuur je vertelt, maar wij zijn hier in Nederland het geloof voor een groot deel kwijt. En in Afrika gelooft nog altijd 99% in God!quote:Op woensdag 10 november 2021 18:28 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Waar vind dit volgens jou dan plaats? Gezien met de geschatte verdeling van 7,753 miljard mensen op deze wereld.
Hoeveel procent daar van is werkelijk atheïst?
Greep op de macht verliezen zegt nog niet dat je daarna atheïst moet worden. Je kunt ook terugvallen op je roots.
En daarnaast in zaken als Voodoo...quote:Op woensdag 10 november 2021 18:52 schreef Libertarisch het volgende:
En in Afrika gelooft nog altijd 99% in God!
Ja daar hebben ze pas gave landen.quote:Op woensdag 10 november 2021 18:52 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wereldwijd is 7% atheïst, in Nederland is het 50%. Maar vroeger was spiritualiteit veel sterker in Europa, men is zelfs op kruistocht geweest. Volgens jou geloof je wat je cultuur je vertelt, maar wij zijn hier in Nederland het geloof voor een groot deel kwijt. En in Afrika gelooft nog altijd 99% in God!
Nou, we zouden het zelfs nog kunnen verkleinen naar gemeenschap.quote:Op woensdag 10 november 2021 18:52 schreef Libertarisch het volgende:
Volgens jou geloof je wat je cultuur je vertelt
Dat speelt zeker een rol, maar culturen en gemeenschappen zijn dynamisch. Ze veranderen dus, en die verandering komt van de individuen. Onze cultuur is van confessioneel naar seculier gegaan bijvoorbeeld. Ik wil even aangeven dat je geloof niet alleen van je omgeving komt, maar ook van binnenuit.quote:Op woensdag 10 november 2021 19:05 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Nou, we zouden het zelfs nog kunnen verkleinen naar gemeenschap.
Daarom ook de uitspraak van Jezus in het Evangelie van Thomas:quote:Op woensdag 10 november 2021 17:42 schreef Watuntrik het volgende:
Alles wat je denkt en gelooft wordt gevormd en leer je tijdens je culturele opvoeding. Atheïsme is/was een subcultuur.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een beetje. Mijn ouders waren wel gelovig, maar niet praktiserend. Na de (Christelijke) lagere school gaven ze mij zelf de keuze of ik naar een Christelijke of openbare middelbare school wilde. Daar hoefde ik niet lang over na te denken.quote:Op woensdag 10 november 2021 15:07 schreef SecretPass het volgende:
[..]
Ben jij opgevoed met het geloof?
Keep 'm stupid.quote:Op woensdag 10 november 2021 18:52 schreef Libertarisch het volgende:
En in Afrika gelooft nog altijd 99% in God!
Nee, dat zegt hier niemand. Sommige dingen waren beter, zoals het milieu/ongerepte natuur en sociale cohesie. En, als je wilt, geloofsbeleving.quote:
De ziel, als in datgene wat (zogenaamd) voort bestaat na het lichamelijke einde. Wat betekent dat voor de blanke man? Is er dan geen hiernamaals meer? Of wordt deze man na het overlijden ineens geconfronteerd met een voortdurend bestaan? Lastig.quote:Op donderdag 11 november 2021 12:37 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dat zegt hier niemand. Sommige dingen waren beter, zoals het milieu/ongerepte natuur en sociale cohesie. En, als je wilt, geloofsbeleving.
Grof gezegd: de blanke man is zijn ziel kwijt. Prima, moet ie zelf weten
Sociale cohesie en de kruistochten. wat een cohesie tussen verschillende geloven.quote:Op donderdag 11 november 2021 12:37 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dat zegt hier niemand. Sommige dingen waren beter, zoals het milieu/ongerepte natuur en sociale cohesie. En, als je wilt, geloofsbeleving.
Grof gezegd: de blanke man is zijn ziel kwijt. Prima, moet ie zelf weten
Dat vind ik niet lastig. De realiteit is wat het is, dus als God bestaat (waarheidsclaim) dan bestaat hij voor iedereen. Voor altijd. En als hemel en hel bestaan, of reïncarnatie, dan bestaan die ook voor iedereen en voor altijd.quote:Op donderdag 11 november 2021 12:39 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
De ziel, als in datgene wat (zogenaamd) voort bestaat na het lichamelijke einde. Wat betekent dat voor de blanke man? Is er dan geen hiernamaals meer? Of wordt deze man na het overlijden ineens geconfronteerd met een voortdurend bestaan? Lastig.
Ok, dus zelfs als ik niet geloof duurt het bestaan van mijn ziel voort, dat is fijn.quote:Op donderdag 11 november 2021 13:03 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat vind ik niet lastig. De realiteit is wat het is, dus als God bestaat (waarheidsclaim) dan bestaat hij voor iedereen. Voor altijd. En als hemel en hel bestaan, of reïncarnatie, dan bestaan die ook voor iedereen en voor altijd.
Het lijkt er op dat velen hier het niet erg vinden als er niks is, maar dat is dus geen keuze.
Ja, dat klopt. Als je actief tegen geloof strijdt wil je graag liever verdwijnen denk ik. Een soort vertraagde zelfmoordquote:Op donderdag 11 november 2021 13:05 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Ok, dus zelfs als ik niet geloof duurt het bestaan van mijn ziel voort, dat is fijn.
En daar ga je weer met het invullen voor anderen (‘erg vinden’), dat we onszelf niet bedotten met sprookjes zegt niets over wat we ervan vinden.
Vertraagde zelfmoord omdat je niet gelooft in reïncarnatie of hemel en hel. Wat een slechte vergelijking.quote:Op donderdag 11 november 2021 13:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Als je actief tegen geloof strijdt wil je graag liever verdwijnen denk ik. Een soort vertraagde zelfmoordLaat mij maar lekker niet bestaan
jammer joh, misschien reïncarneer je wel oneindig.
Blijf vooral maar roepen dat het zo simpel is, dan wordt het vanzelf werkelijkheid!quote:Op donderdag 11 november 2021 13:12 schreef Basp1 het volgende:
We worden geboren en gaan dood thats it.
Tuurlijk wordt het ooit realiteit voor iedereen. En worden we door wormen opgegeten als we ons laten begraven.quote:Op donderdag 11 november 2021 13:22 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Blijf vooral maar roepen dat het zo simpel is, dan wordt het vanzelf werkelijkheid!
Ach, een luttele 60 jaar van ons vandaan. Dat is dus echt helemaal niksquote:Op donderdag 11 november 2021 13:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tuurlijk wordt het ooit realiteit voor iedereen. En worden we door wormen opgegeten als we ons laten begraven.
Ne dat zeg ik zelf in ouwe lullen stijl...quote:
Niet per definitie, de ziel is dat wat de mens als innerlijke persoon maakt, zoals in de trend Arme ziel daar hoef je niet dood voor te zijn...quote:Op donderdag 11 november 2021 12:39 schreef Tyr80 het volgende:
De ziel, als in datgene wat (zogenaamd) voort bestaat na het lichamelijke einde.
Holland staat voor Houtland het was ooit voor de tijd van de VOC een heel groot Bos met moerassen. Toen gingen we bootje varen en weg was het bos.quote:Op donderdag 11 november 2021 12:48 schreef Basp1 het volgende:
Ongerepte natuur hoe ver wil je terug.
Schoonheid hoort bij geloof, dat geef ik je. Maar het belangrijkste is of het waar is, religie is een waarheidsclaim.quote:Op donderdag 11 november 2021 14:58 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Ne dat zeg ik zelf in ouwe lullen stijl...Maar bedoel dan de tijden voor het christendom in onze regio... De mens Germaan misschien iets minder geciviliseerd maar het geloof is mooier.
Dat hoeft niet zo te zijn... De zak van Sinterklaas en de kerstman is ook niet waar en toch houden we daar onze kindjes geruime tijd mee zoet. Geloof zou een waardevolle opvoedkundig gemeengoed kunnen zijn. Wat waar is en ook bewezen is dat dit zou kunnen werken, men hoeft het slechts goed toe te passen. Ik denk dat de wereld wel klaar is voor een nieuw en beter geloof. En het hoeft niet persee een religie te worden.quote:Op donderdag 11 november 2021 15:34 schreef Libertarisch het volgende:
Maar het belangrijkste is of het waar is, religie is een waarheidsclaim.
Jij denkt het beter te weten dan de geestelijke autoriteiten, zoals de RKK en de mystici uit India?quote:Op donderdag 11 november 2021 15:48 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat hoeft niet zo te zijn... De zak van Sinterklaas en de kerstman is ook niet waar en toch houden we daar onze kindjes geruime tijd mee zoet. Geloof zou een waardevolle opvoedkundig gemeengoed kunnen zijn. Wat waar is en ook bewezen is dat dit zou kunnen werken, men hoeft het slechts goed toe te passen. Ik denk dat de wereld wel klaar is voor een nieuw en beter geloof. En het hoeft niet persee een religie te worden.
Ik snap ook wel dat het vooralsnog een Utopie is. Althans wij maken dat niet meer mee.
Wat een grap...quote:Op donderdag 11 november 2021 15:48 schreef Watuntrik het volgende:
Allemaal het vliegend Spaghettimonster aanbidden en een vergiet op de kop dragen zou wel lachen zijn.
Bedoel je niet gewoon een nieuwe filosofie? Ipv gelijk geloof / religie en weet ik wat voor zweefteverij verder?quote:Op donderdag 11 november 2021 15:48 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat hoeft niet zo te zijn... De zak van Sinterklaas en de kerstman is ook niet waar en toch houden we daar onze kindjes geruime tijd mee zoet. Geloof zou een waardevolle opvoedkundig gemeengoed kunnen zijn. Wat waar is en ook bewezen is dat dit zou kunnen werken, men hoeft het slechts goed toe te passen. Ik denk dat de wereld wel klaar is voor een nieuw en beter geloof. En het hoeft niet persee een religie te worden.
Ik snap ook wel dat het vooralsnog een Utopie is. Althans wij maken dat niet meer mee.
Allemaal het vliegend Spaghettimonster aanbidden en een vergiet op de kop dragen zou wel lachen zijn.
Hoe zou je zoiets nou kunnen weten? Je kunt het slechts geloven...quote:Op donderdag 11 november 2021 15:54 schreef Libertarisch het volgende:
Jij denkt het beter te weten dan
Huh?quote:Op donderdag 11 november 2021 15:59 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Hoe zou je zoiets nou kunnen weten? Je kunt het slechts geloven...
Iets in die trend ja, daar hoeft geen zweefteverij bij met duiveltjes en engeltjes. Maar er inderdaad een andere levensfilosofie er op na houden. Zo heb ik mateloos bewondering voor die gekke Jappen met hun Wabi Sabi.quote:Op donderdag 11 november 2021 15:57 schreef Tyr80 het volgende:
Bedoel je niet gewoon een nieuwe filosofie? Ipv gelijk geloof / religie en weet ik wat voor zweefteverij verder?
Hahaquote:Op donderdag 11 november 2021 16:08 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Iets in die trend ja, daar hoeft geen zweefteverij bij met duiveltjes en engeltjes. Maar er inderdaad een andere levensfilosofie er op na houden. Zo heb ik mateloos bewondering voor die gekke Jappen met hun Wabi Sabi.
Waarin in ze nog respect en liefde voor een steen kunnen opbrengen en het dusdanig gebruiken dat je er rust, vrede en positieve energie uit kunt putten.
Wat een geëmotioneerde reactie. Hoort dat bij nu de dingen die je geleerd krijgt bij jou geloof iemand keihard uitlachen ipv er over praten.quote:
Je moet respect houden voor religie. Als je geen respect geeft krijg je geen respect terugquote:Op donderdag 11 november 2021 16:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wat een geëmotioneerde reactie. Hoort dat bij nu de dingen die je geleerd krijgt bij jou geloof iemand keihard uitlachen ipv er over praten.
Ik heb respect voor de effectiviteit waarmee religie mensen weet te overtuigen van ongefundeerde bullshit.quote:Op donderdag 11 november 2021 16:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je moet respect houden voor religie. Als je geen respect geeft krijg je geen respect terug
Hoe is die uitspraak respectloos dat je er zo denigrerend op moet reageren?quote:Op donderdag 11 november 2021 16:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je moet respect houden voor religie. Als je geen respect geeft krijg je geen respect terug
Religie afknallen met sinterklaas/sprookje/verzinsel om kinderen zoet te houden et cetera. Ja, leuk hoor. Voor veel mensen is religie heel belangrijk.quote:Op donderdag 11 november 2021 16:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe is die uitspraak respectloos dat je er zo denigrerend op moet reageren?
Misschien tijd om volwassen te worden dan.quote:Op donderdag 11 november 2021 19:18 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Religie afknallen met sinterklaas/sprookje/verzinsel om kinderen zoet te houden et cetera. Ja, leuk hoor. Voor veel mensen is religie heel belangrijk.
Ik ben niet religieus ben het ook nooit geweest. Dus weet ik niets anders te respecteren dat ik het niet ken en dat er religieuse mensen zijn. Meer dan wat theorie over wat ze geloven weet ik er niet van af. Wat en hoe deze mensen met hun religie zo innerlijk beleven is mij volkomen vreemd. Ik hoef niet op mijn tenen te lopen en rekening te houden hun nogal overdreven fijngevoeligheid.quote:Op donderdag 11 november 2021 16:34 schreef Libertarisch het volgende:
Dit bedoel ik dus met ''je ziel kwijt zijn''.quote:Op donderdag 11 november 2021 16:37 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Ik heb respect voor de effectiviteit waarmee religie mensen weet te overtuigen van ongefundeerde bullshit.
Mensen betichten van zielloosheid is de eerste stap richting de holocaust. Jij denkt dat je beter bent omdat je sterke spirituele gevoelens ervaart oid? Dat maakt jou een ubermensch?quote:Op donderdag 11 november 2021 21:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dit bedoel ik dus met ''je ziel kwijt zijn''.
De atheïsten die hier deelnemen zijn zo anti-spiritueel/geloof/religie dat het lastig is om lief te blijven. Ze bakken het zelfs zo bruin dat ik niet lief wíl blijven. Er zijn gewoon grenzen.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:13 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Mensen betichten van zielloosheid is de eerste stap richting de holocaust. Jij denkt dat je beter bent omdat je sterke spirituele gevoelens ervaart oid? Dat maakt jou een ubermensch?
Voor iemand die doet alsof hij zo spiritueel en verbonden is met het universum vind ik jou vrij prikkelig, begriploos, gevoelloos en rigide overkomen in discussies.
Een echt verlicht persoon zou snappen dat hij/zij met een mens aan het praten is. Niet een machine die een hamerklap op de rechterhoek nodig heeft.
Als er zoiets is als volledige verbintenis met het universum lijkt mij dat dat jou genoeg kracht zou moeten geven om exact een spirituele connectie te kunnen maken met de persoon waar je mee praat en minimaal zou moeten aanvoelen uit wat voor emotionele hoek de getypte woorden vandaan komen.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De atheïsten die hier deelnemen zijn zo anti-spiritueel/geloof/religie dat het lastig is om lief te blijven. Ze bakken het zelfs zo bruin dat ik niet lief wíl blijven. Er zijn gewoon grenzen.
Hoeft ook niet hoor, let the hate flow through you etc.quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:41 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De atheïsten die hier deelnemen zijn zo anti-spiritueel/geloof/religie dat het lastig is om lief te blijven. Ze bakken het zelfs zo bruin dat ik niet lief wíl blijven. Er zijn gewoon grenzen.
quote:Op vrijdag 12 november 2021 11:54 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Hoeft ook niet hoor, let the hate flow through you etc.
We hebben het in onze samenleving zo geregeld dat we netjes en fatsoenlijk met elkaar omgaanquote:Op vrijdag 12 november 2021 11:54 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Hoeft ook niet hoor, let the hate flow through you etc.
Ja no thanks to religion ook he.quote:Op vrijdag 12 november 2021 12:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
We hebben het in onze samenleving zo geregeld dat we netjes en fatsoenlijk met elkaar omgaan
Dat je atheïst bent moet je zelf weten. Maar wanneer je geloof/gelovigen belachelijk gaat maken of beledigen is er wel een probleem. Zoals dat ook een probleem is om andere redenen. Geloof is gewoon heel belangrijk voor veel mensen, daar mag je best rekening mee houden.quote:
Maar jij bent al beledigd omdat sinerklaas erbij gehaald was? Ik vind het generalistisch gezien juist weer getuigen van lange tenen die gelovigen hebben en zichzelf hiermee heel makkelijk in de zogenaamd zielige slachtofferrol moeten manouvreren .quote:Op vrijdag 12 november 2021 12:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat je atheïst bent moet je zelf weten. Maar wanneer je geloof/gelovigen belachelijk gaat maken of beledigen is er wel een probleem. Zoals dat ook een probleem is om andere redenen. Geloof is gewoon heel belangrijk voor veel mensen, daar mag je best rekening mee houden.
Dat is godslastering ja. Daar wordt een gelovige niet blij van, zo simpel is het. Een zwarte wordt niet blij als je het over nikkertjes hebt. Sure, je kunt het zeggen maar het heeft wel een consequentie.quote:Op vrijdag 12 november 2021 12:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar jij bent al beledigd omdat sinerklaas erbij gehaald was? Ik vind het generalistisch gezien juist weer getuigen van lange tenen die gelovigen hebben en zichzelf hiermee heel makkelijk in de zogenaamd zielige slachtofferrol moeten manouvreren .
godlastering nog wel je kunt het ook overdrijven en dat doe je ook nog eens door een racsitische vergelijking te gaan maken..quote:Op vrijdag 12 november 2021 12:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat is godslastering ja. Daar wordt een gelovige niet blij van, zo simpel is het. Een zwarte wordt niet blij als je het over nikkertjes hebt. Sure, je kunt het zeggen maar het heeft wel een consequentie.
We zijn hier allemaal volwassenen. Je vernederd geloof door het naar het niveau van sinterklaas en sprookjesboek te verlagen. Daarmee beledig je dus volwassen mannen en vrouwen, je maakt er kinderen van. Daar wordt een man niet blij van...quote:Op vrijdag 12 november 2021 13:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
godlastering nog wel je kunt het ook overdrijven en dat doe je ook nog eens door een racsitische vergelijking te gaan maken..
Atheïsten belachelijk maken is geen atheïstenlastering omdat dit niet bestaat dus daarom maak je je daar dan maar wel schuldig aan. De hypocrisie die vanuit het vrijheid van het geloof worden gemaakt laat je hier duidelijk zien.
Gelukkig heb je nog een Almachtige achter je staan, die wel ingrijpt als het te gortig wordt.quote:Op vrijdag 12 november 2021 13:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
We zijn hier allemaal volwassenen. Je vernederd geloof door het naar het niveau van sinterklaas en sprookjesboek te verlagen. Daarmee beledig je dus volwassen mannen en vrouwen, je maakt er kinderen van. Daar wordt een man niet blij van...
God staat aan mijn kant en ik heb het eeuwige leven inderdaadquote:Op vrijdag 12 november 2021 13:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Gelukkig heb je nog een Almachtige achter je staan, die wel ingrijpt als het te gortig wordt.
Als je sterk in je schoenen stond zou het je niet raken. Blijkbaar moet je diep van binnen toch erkennen dat geloof voor kinderen is.quote:Op vrijdag 12 november 2021 13:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
We zijn hier allemaal volwassenen. Je vernederd geloof door het naar het niveau van sinterklaas en sprookjesboek te verlagen. Daarmee beledig je dus volwassen mannen en vrouwen, je maakt er kinderen van. Daar wordt een man niet blij van...
Blijkbaar houden sommige goden niet van volwassenen en houden ze hun volgelingen liever kinderlijk naief lijkt me dan.quote:Op vrijdag 12 november 2021 13:22 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Als je sterk in je schoenen stond zou het je niet raken. Blijkbaar moet je diep van binnen toch erkennen dat geloof voor kinderen is.
Als ik een gevoelloze machine was, dan zou het me allemaal niet kunnen raken. Maar ik ben nou eenmaal een emotioneel wezen he.quote:Op vrijdag 12 november 2021 13:22 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Als je sterk in je schoenen stond zou het je niet raken. Blijkbaar moet je diep van binnen toch erkennen dat geloof voor kinderen is.
En dat is dus niet gebeurd, de vernedering filter jij er zelf uit... Dat terwijl het volksfeest ter ere van Sint Nicolaas vanuit zijn origine met het samenvallende Bishopsspel een significant onderdeel is van religieuze opvoeding en dus het doel heeft om jonge kinderen spelenderwijs zonder moeilijke teksten op vroege leeftijd al in te wijden in het kerkelijke geloof. Het godsconcept is voor zulke jonge kinderen nog redelijk moeilijk dus laten we dan maar voorzichtig met Sinterklaas beginnen, Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Dat ligt allemaal in het verlengde van de hemel en het vagevuur dat later aan bod gaat komen.quote:Op vrijdag 12 november 2021 13:10 schreef Libertarisch het volgende:
Je vernederd geloof door het naar het niveau van sinterklaas en sprookjesboek te verlagen.
Hij vergeet dat mensen sinds mensenheugenis serieus over religie nadenken, filosoferen en in geloven, het wordt tot de dag van vandaag op universiteiten onderwezen, het raakt miljarden mensen, het overtuigt koningen, inspireert kunstenaars, intellectuelen, filosofen, artiesten, wetenschappers, muzikanten, enz. enz. Als je het dan reduceert tot sinterklaas dan begrijp je het niet.quote:Op vrijdag 12 november 2021 13:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dat slaat nergens op, en dat weet je best.quote:Op vrijdag 12 november 2021 13:28 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als ik een gevoelloze machine was, dan zou het me allemaal niet kunnen raken. Maar ik ben nou eenmaal een emotioneel wezen he.
Heb je het dan over dezelfde mate van respect die gelovigen hebben voor andersdenkenden?quote:Op donderdag 11 november 2021 16:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Die consequenties kennen we al aan tijdje.quote:Op vrijdag 12 november 2021 12:56 schreef Libertarisch het volgende:
Dat is godslastering ja. Daar wordt een gelovige niet blij van, zo simpel is het. Een zwarte wordt niet blij als je het over nikkertjes hebt. Sure, je kunt het zeggen maar het heeft wel een consequentie.
Zwaartekracht is niet persoonlijk, geloof wel.quote:Op vrijdag 12 november 2021 20:52 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Nee, dat slaat nergens op, en dat weet je best.
Als ik je vertrouwen in zwaartekracht kinderlijk zou noemen zou het je niets doen. Maar dit raakt je.
Wellicht vervult het geloof voor jou een soort functie als zijwieltjes. Maar het verhindert ook dat je de werkelijkheid als een volwassene tegemoet ziet.
Ik sta volledig achter onze grondwet, dus deze voorbeelden slaat niet op mij. Vrijwel alle gelovigen in Nederland zullen het wel eens zijn met onze grondwet. Maar de Bijbel een sprookjesboek noemen, religie een verzinsel en God vergelijken met Sinterklaas is wel vernederend. Niemand wordt blij van vernedering.quote:Op vrijdag 12 november 2021 22:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Heb je het dan over dezelfde mate van respect die gelovigen hebben voor andersdenkenden?![]()
[ afbeelding ]
[..]
Die consequenties kennen we al aan tijdje.
[ afbeelding ]
Maar onder het mom van godsdienstvrijheid mag je wel homo's discrimineren en anders gelovigen als ketters wegzetten. Dat is net zo vernederend vind ik. Dus of je stelt je niet aan of gelovigen moeten snel werk gaan maken van zichzelf niet meer schuldig maken aan principiële zaken waarvan voor anderen het vernederend is.quote:Op vrijdag 12 november 2021 23:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Zwaartekracht is niet persoonlijk, geloof wel.
[..]
Ik sta volledig achter onze grondwet, dus deze voorbeelden slaat niet op mij. Vrijwel alle gelovigen in Nederland zullen het wel eens zijn met onze grondwet. Maar de Bijbel een sprookjesboek noemen, religie een verzinsel en God vergelijken met Sinterklaas is wel vernederend. Niemand wordt blij van vernedering.
Nee, het komt niet aan zo te merken: jij beschouwt jezelf als enorm verlicht. Dan verwacht je een wijsheid / mildheid als van de Dalai Lama ofzo. Terwijl het gedrag dat je hier vertoont daar echt heel ver vanaf staat.quote:Op zaterdag 13 november 2021 12:07 schreef Libertarisch het volgende:
@:Haushofer
Wat mij betreft is alles wat jij over spirirualiteit te zeggen niet serieus te nemen. Je rationele wereldbeeld en je natuurkundige theorietjes tot de Waarheid verheffen is ronduit belachelijk te noemen.
@:Watuntrik
Dan ga je rustig verder met gelovigen beledigen. Daar wordt de relatie in elk geval niet beter op. Of je wordt totaal genegeerd natuurlijk, dat kan ook.
Dit doet idd meer denken aan New Kidsquote:Op zaterdag 13 november 2021 12:47 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Nee, het komt niet aan zo te merken: jij beschouwt jezelf als enorm verlicht. Dan verwacht je een wijsheid / mildheid als van de Dalai Lama ofzo. Terwijl het gedrag dat je hier vertoont daar echt heel ver vanaf staat.
Als uit de waarheid een belediging voortkomt is het beter dat de belediging komt, dan dat de waarheid verborgen bleef.quote:Op zaterdag 13 november 2021 12:07 schreef Libertarisch het volgende:
Dan ga je rustig verder met gelovigen beledigen. Daar wordt de relatie in elk geval niet beter op.
Ik gedraag me niet als clown, ik weet tenminste daadwerkelijk wat spiritueel zijn betekent. Ik neem religie serieus, in tegenstelling tot de meesten hier. Een verlicht persoon kan kiezen zich zo te gedragen zoals hij/zij wil, ik kan ook in een bananenpakje rondlopen op straat en roepen dat ik God ben.quote:Op zaterdag 13 november 2021 12:55 schreef Haushofer het volgende:
@:Libertarisch
Als je nou ook nog es je uitspraken zou onderbouwen, dan hadden we iets wat in de volksmond ook wel een "discussie" wordt genoemd.
Ik heb bijvoorbeeld nooit beweerd dat een rationeel wereldbeeld "de" waarheid is. Maar jij hebt het nodig om anderen woorden en ideeën in de mond te leggen. Daarom ben je ook niet serieus te nemen. Je gedraagt je als een complete clown met waanbeelden hier.
Maar laat je vooral niet door anderen uit je illusie trekken. Jij bent immers "verlicht". Misschien zou je jezelf dan ook es zo gaan gedragen, want tot nu toe gedraag je en redeneer je als de gemiddelde puber met een identiteitscrisis.
Ja blijf dat vooral geloven. En roepen. Ondertussen maak je ons geen steek wijzer.quote:Op zaterdag 13 november 2021 13:28 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik gedraag me niet als clown, ik weet tenminste daadwerkelijk wat spiritueel zijn betekent. Ik neem religie serieus, in tegenstelling tot de meesten hier. Een verlicht persoon kan kiezen zich zo te gedragen zoals hij/zij wil, ik kan ook in een bananenpakje rondlopen op straat en roepen dat ik God ben.
quote:Op zaterdag 13 november 2021 14:40 schreef ems. het volgende:
Dat is dan ook precies hoe religie ontstaan is. Een clown die rondloopt en zegt dat hij god is of dat er goden zijn. Minus het bananenpakje, die waren er destijds nog niet.
Was het leven maar een grapje. Maar nee, het leven is bloedserieus.quote:Op zaterdag 13 november 2021 17:32 schreef ems. het volgende:
Geloven en gelovigen zijn ook saai. Game of Thrones, dat is niet saai. Ergo, ditch de bijbel en pak ASOIAF erbij.
Klinkt als een saaie kijk op het leven.quote:Op zaterdag 13 november 2021 18:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Was het leven maar een grapje. Maar nee, het leven is bloedserieus.
het is onmogelijk om respect te hebben voor iets waar in je niet in gelooft.quote:Op donderdag 11 november 2021 16:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
Op de kinderopvang kwam het tegengestelde anders wel voorbij, werd even van een kind van 4 gezegd dat ze moslima wasquote:Op zaterdag 13 november 2021 19:30 schreef SecretPass het volgende:
Ik kan onmogelijk hierbij denken, dit is een atheïst:
[ afbeelding ]
Zou het niet alleen achterlijk van mezelf vinden om zoiets te denken, maar ook het gevoel hebben dat ik zo'n onschuldig en schattig wezen, dat er gewoon 'is', aan het bevuilen ben met ideeën/etiketten die mij zijn aangepraat en niks te maken hebben met de werkelijke staat van het wezen.
Een baby is eerder in dezelfde staat als een "verlicht" persoon die zich nergens mee identificeert en er gewoon 'is', zonder behoefte aan etiketten en oordelen. Dit is denk ik ook wat Jezus bedoelt in EvT met: dat een wijze man [op het pad van verlichting] niet zal twijfelen om een kind van 7 dagen oud (een dag vóór de besnijdenis) te vragen naar de plaats van het leven en hij zal leven, en ze zullen als één zijn.
je hebt geen flauw benul wat atheïst letterlijk betekent.quote:Op zaterdag 13 november 2021 19:30 schreef SecretPass het volgende:
[ afbeelding ]
Zou het niet alleen achterlijk van mezelf vinden om zoiets te denken, maar ook het gevoel hebben dat ik zo'n onschuldig en schattig wezen, dat er gewoon 'is', aan het bevuilen ben met ideeën/etiketten die mij zijn aangepraat en niks te maken hebben met de werkelijke staat van het wezen.
Een baby is eerder in dezelfde staat als een "verlicht" persoon die zich nergens mee identificeert en er gewoon 'is', zonder behoefte aan etiketten en oordelen. Dit is denk ik ook wat Jezus bedoelt in EvT met: dat een wijze man [op het pad van verlichting] niet zal twijfelen om een kind van 7 dagen oud (een dag vóór de besnijdenis) te vragen naar de plaats van het leven en hij zal leven, en ze zullen als één zijn.
Dat kan ik nog enigszins respecteren als de ouders dat doen, maar als je alle baby's gaat claimen voor je eigen overtuiging ("alle mensen worden geboren als ...") vind ik dat best achterlijk en respectloos, zowel naar de kinderen als de ouders toe.quote:Op zaterdag 13 november 2021 19:32 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Op de kinderopvang kwam het tegengestelde anders wel voorbij, werd even van een kind van 4 gezegd dat ze moslima was
Inderdaad idioot. Alsof je van je kind zegt dat het een communist is.
Ik scheen ook niet te weten wat hypothese betekent, dus hierin zal je ook wel gelijk hebben dop.quote:Op zaterdag 13 november 2021 19:36 schreef dop het volgende:
[..]
je hebt geen flauw benul wat atheïst letterlijk betekent.
Het omschrijft namelijk geen gedachtegoed of ideologie.
Zie vet gedrukt en doorgehaald stuk in je tekst.
En vraag jezelf vooral ook af wie van atheïst een etiket maakt
ik ga zeker niet beweren wat het voor jouw betekent om je verlicht te voelen.quote:Op zaterdag 13 november 2021 20:00 schreef SecretPass het volgende:
[..]
Ik scheen ook niet te weten wat hypothese betekent, dus hierin zal je ook wel gelijk hebben dop.
Voor iets wat geen gedachtegoed of ideologie is wordt het door bepaalde users hier en door vooraanstaanden in de wereld wel vel gepropageerd, verdedigd en worden vandaaruit andere gedachtegoed/ideologieën aangevallen.
Zolang je zelf geen verlichting hebt ervaren zal je nooit begrijpen wat Jezus daar beschrijft (of wat andere verlichtte meesters bedoelen) en dus de vergelijking niet begrijpen. Niet denigrerend bedoelt, maar het is letterlijk alsof je licht aan een blinde beschrijft, discussiëren hierover heeft 0,0 zin, is verspilde moeite.
Wat valt daaraan te respecteren dan?quote:Op zaterdag 13 november 2021 19:59 schreef SecretPass het volgende:
[..]
Dat kan ik nog enigszins respecteren als de ouders dat doen, maar als je alle baby's gaat claimen voor je eigen overtuiging ("alle mensen worden geboren als ...") vind ik dat best achterlijk en respectloos, zowel naar de kinderen als de ouders toe.
Presup ja? Dat past eigenlijk heel goed bij je.quote:Op zaterdag 13 november 2021 20:00 schreef SecretPass het volgende:
[..]
Ik scheen ook niet te weten wat hypothese betekent, dus hierin zal je ook wel gelijk hebben dop.
Voor iets wat geen gedachtegoed of ideologie is wordt het door bepaalde users hier en door vooraanstaanden in de wereld wel vel gepropageerd, verdedigd en worden vandaaruit andere gedachtegoed/ideologieën aangevallen.
Zolang je zelf geen verlichting hebt ervaren zal je nooit begrijpen wat Jezus daar beschrijft (of wat andere verlichtte meesters bedoelen) en dus de vergelijking niet begrijpen. Niet denigrerend bedoelt, maar het is letterlijk alsof je licht aan een blinde beschrijft, discussiëren hierover heeft 0,0 zin, is verspilde moeite.
De ziel is een intuïtieve vanzelfsprekendheid. Je kunt het niet bewijzen of meten, je kunt het zelfs nauwelijks logisch berenedeneren. Men voelt aan dat men meer is dan vlees, dat dieren en mensen een spiritueel element bezitten. Die vanzelfsprekendheid is verloren gegaan, waardoor mensen nu denken dat ze breinen zijn.quote:Op zondag 14 november 2021 09:07 schreef Basp1 het volgende:
Mogen we vanwege deze extreme stellingen dan het volgende concluderen?
Spiritualiteit is zo subjectief als de pest en zou niets met serieuze wetenschap te maken moeten hebben.
Waaruit dan weer het gevolg getrokken kan worden dat spiritualiteit een verzinsel is dat bij de opvoeding van mensen overgedragen wordt.
Nee, dat menen bepaalde mensen hoogstens te voelen.quote:Op zondag 14 november 2021 12:19 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Men voelt aan dat men meer is dan vlees
dit is slechts jouw persoonlijke verklaring.quote:Op zondag 14 november 2021 12:19 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De ziel is een intuïtieve vanzelfsprekendheid. Je kunt het niet bewijzen of meten, je kunt het zelfs nauwelijks logisch berenedeneren. Men voelt aan dat men meer is dan vlees, dat dieren en mensen een spiritueel element bezitten. Die vanzelfsprekendheid is verloren gegaan, waardoor mensen nu denken dat ze breinen zijn.
Daar zijn wel interessante aanwijzingen voor die behoorlijk serieus genomen worden die toch een andere richting op sturen.quote:Op zondag 14 november 2021 12:40 schreef ems. het volgende:
Nee, dat menen bepaalde mensen hoogstens te voelen.
Het is nooit bewezen dat herinneringen en gevoelens geproduceerd en opgeslagen wordenn in het brein. Er zijn correlaties maar geen causaties in de neurologie. De theorie van het brein als harde schijf is simplistisch en aantrekkelijk, maar de realiteit zou wel eens heel anders kunnen zijn.quote:Op maandag 15 november 2021 12:59 schreef Watuntrik het volgende:
Aanwijzingen zat dat herinnering en gevoelens mogelijk niet alleen maar in je brein worden gemaakt en opgeslagen, maar we weten er het fijne nog niet vanaf.
We lopen hier allemaal een beetje vast op het ingeprente idee dat de ziel een individuele op zichzelf staande/zwevende entiteit is die verder gaat als geest. En dat zal het niet zijn, maar een opgeslagen en overdrachtelijk energetisch geheugen behoort tot de mogelijkheden. Misschien eet je herinneringen en gevoelens die niet van jezelf zijn...![]()
![]()
Joh, mensen met hersenschade of alzheimer hebben helemaal geen last van hun hersens, het zit compleet anders?quote:Op maandag 15 november 2021 13:26 schreef Libertarisch het volgende:
Het is nooit bewezen dat herinneringen en gevoelens geproduceerd en opgeslagen wordenn in het brein. Er zijn correlaties maar geen causaties in de neurologie. De theorie van het brein als harde schijf is simplistisch en aantrekkelijk, maar de realiteit zou wel eens heel anders kunnen zijn.
Mensen kunnen goed revalideren, andere hersendelen kunnen functies overnemen van verdwenen hersendelen, een heel hemisfeer kan weggehaald worden zonder merkbaar effect...genoeg voorbeelden die in strijd zijn met klassiek materialisme uit de neurologie zelf.quote:Op maandag 15 november 2021 13:50 schreef dop het volgende:
[..]
Joh, mensen met hersenschade of alzheimer hebben helemaal geen last van hun hersens, het zit compleet anders?
neurobiologie is een fabeltje, libertarisch weet het beter.
je roept zoveel onzin dat het tijd wordt dat je jouw claims met bewijs laat vergezellen
ow je herinneringen worden opgeslagen in de hemisfeerquote:Op maandag 15 november 2021 13:57 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Mensen kunnen goed revalideren, andere hersendelen kunnen functies overnemen van verdwenen hersendelen, een heel hemisfeer kan weggehaald worden zonder merkbaar effect...genoeg voorbeelden die in strijd zijn met klassiek materialisme uit de neurologie zelf.
Als je de hersenstam weghaalt is de persoon dood en in anesthesie verliest de persoon het bewustzijn. Als dit zou bewijzen dat wij ons brein zijn zou er geen religie bestaan. Maar dat bewijst het niet, het bewijst alleen dat er een correlatie is tussen hersenfunctie en bewuste ervaring. Om van die correlatie naar ''de mens is een object'' als conclusie te springen is simpelweg een geloofssprong.quote:Op maandag 15 november 2021 14:01 schreef dop het volgende:
[..]
ow je herinneringen worden opgeslagen in de hemisfeer![]()
alle hersendelen zijn uitwisselbaar
misschien handig als je vermeld dat je de hippocampus en de amygdala niet zomaar kunt weghalen.
het is een beetje als een auto die met een lekke band nog wel kan rijden maar zonder motor wordt het wel erg lastig
ik snap dat het jouw conclusies ondermijnd maar, daar mee maakt het je claim niet juist.quote:Op maandag 15 november 2021 14:11 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als je de hersenstam weghaalt is de persoon dood en in anesthesie verliest de persoon het bewustzijn. Als dit zou bewijzen dat wij ons brein zijn zou er geen religie bestaan. Maar dat bewijst het niet, het bewijst alleen dat er een correlatie is tussen hersenfunctie en bewuste ervaring. Om van die correlatie naar ''de mens is een object'' als conclusie te springen is simpelweg een geloofssprong.
Dat is niet zo. Het brein is een fysiek object, maar een mens is alles behalve een object. Een mens is een bezield wezen die een vrije wil heeft. Een persoon kan met wilskracht de fysieke structuur van het brein veranderen. Het bewustzijn zelf is niet waarneembaar of meetbaar en dus immaterieel. Je weet gewoon dat je niet je lichaam bent, de 'ik' blijft dus bestaan wanneer het lichaam sterft.quote:Op maandag 15 november 2021 14:21 schreef dop het volgende:
Ik zeg dat de neurowetenschap gehakt maakt van jouw claims
dus jij weet niet waar je bewustzijn woont en denkt daar mee te bewijzen dat het zich niet in je hersenen bevind!quote:Op maandag 15 november 2021 14:37 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat is niet zo. Het brein is een fysiek object, maar een mens is alles behalve een object. Een mens is een bezield wezen die een vrije wil heeft. Een persoon kan met wilskracht de fysieke structuur van het brein veranderen. Het bewustzijn zelf is niet waarneembaar of meetbaar en dus immaterieel. Je weet gewoon dat je niet je lichaam bent, de 'ik' blijft dus bestaan wanneer het lichaam sterft.
Zonder religie zou het woord atheist ook niet nodig zijn. Zonder religie zouden we gewoon zeggen: dit is een verlicht mens.quote:Op zaterdag 13 november 2021 19:30 schreef SecretPass het volgende:
Stel dat dat zo is, waarom is dat dan bij elk geloof een andere 'vanzelfsprekendheid'? Hmmm?quote:Op zondag 14 november 2021 12:19 schreef Libertarisch het volgende:
De ziel is een intuïtieve vanzelfsprekendheid.
Ik zie geen voorbeelden die in strijd zijn met klassiek materialisme. En daarnaast, atheisme en materialisme zijn niet 1 op 1 uitwisselbaar.quote:Op maandag 15 november 2021 13:57 schreef Libertarisch het volgende:
Mensen kunnen goed revalideren, andere hersendelen kunnen functies overnemen van verdwenen hersendelen, een heel hemisfeer kan weggehaald worden zonder merkbaar effect...genoeg voorbeelden die in strijd zijn met klassiek materialisme uit de neurologie zelf.
Je brengt het allemaal heel voorzichtig, maar het is natuurlijk allemaal onbewezen. En inderdaad, het kan goed zijn dat het hele zenuwstelsel als geheel ons bewustzijn beinvloedt ja, sluit ik niet uit. Is in de AI ook de grote 'embodiment' issue, van heeft een AI een lichaam als het onze nodig om de wereld te kunnen begrijpen en ervaren zoals wij dat doen, of is een laptop met een webcam voldoende. Ik denk dat embodiment wel degelijk een vereiste is om menselijke intelligentie te repliceren.quote:Op maandag 15 november 2021 12:59 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Daar zijn wel interessante aanwijzingen voor die behoorlijk serieus genomen worden die toch een andere richting op sturen.
Zoals de geraporteerde persoonlijkheidsverandringen bij patienten na een orgaantransplantatie.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31739081/
Aanwijzingen die de theorie van Dick Swaab - Wij zijn ons brein een beetje op losse schroeven zet.
Ook leven wij mensen zoals alles wat leeft op deze kloot in symbiose met bactereën en schimmels. We zijn als mens dus geen individu maar functioneren als een collectief van symbiotische organismen. Ook hier zijn we nog niet veel verder gekomen dan het flesje Yacult. Klopt je darmflora niet dan verstoord dit de spijsvertering en ga je verkeerd poepen? Maar het zit er dik in dat je anders gaat denken en voelen ook. De werkelijke rol van deze samenwerking met ons brien als onze core processor en wie of wat meedingt in de aanmaak van de neurotransmitters die het laat functioneren is grotendeels nog onbekend. Maar het zijn iig niet alleen maar de klieren.
Het gaat wel in de richting dat iets met hart en ziel doen niet zomaar een gezegde is. Vooralsnog is dit ook wetenschappelijk nog een onderbuikgevoel. Aanwijzingen zat dat herinnering en gevoelens mogelijk niet alleen maar in je brein worden gemaakt en opgeslagen, maar we weten er het fijne nog niet vanaf.
We lopen hier allemaal een beetje vast op het ingeprente idee dat de ziel een individuele op zichzelf staande/zwevende entiteit is die verder gaat als geest. En dat zal het niet zijn, maar een opgeslagen en overdrachtelijk energetisch geheugen behoort tot de mogelijkheden. Misschien eet je herinneringen en gevoelens die niet van jezelf zijn...![]()
![]()
Ik ben erg benieuwd wat voor empirisch onderbouwde aanwijzingen dat dan zijn.quote:Op maandag 15 november 2021 12:59 schreef Watuntrik het volgende:
Aanwijzingen zat dat herinnering en gevoelens mogelijk niet alleen maar in je brein worden gemaakt en opgeslagen
Dan ben je vergeten de link in mijn post te klikken en te lezen.quote:Op dinsdag 16 november 2021 10:12 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik ben erg benieuwd wat voor empirisch onderbouwde aanwijzingen dat dan zijn.
Daar staan geen empirische onderbouwingen in voor jouw bewering dat herinneringen en gevoelens ergens anders worden opgeslagen dan in je hersenen.quote:Op dinsdag 16 november 2021 10:51 schreef Watuntrik het volgende:
Dan ben je vergeten de link in mijn post te klikken en te lezen.![]()
Dus je beweert dat, in tegenstelling toch religie, wetenschap een continue evoluerend concept is.quote:Maar er zijn ook aanwijzingen in de natuur bij levensvormen van een lagere orde dat het geheel op communicatief niveau vele malen inteligenter en complexer is dan we altijd gedacht hebben.
Heb je nu echt voor alles een emperische onderbouwing nodig om überhaupt out of the box te denken? Is dat nominalisme wat je niet kunt benoemen kan niet bestaan? Het is vooralsnog niets emperisch het gaat hier om waargenomen fenomenen waar men nog niets mee kan. Er valt hier nog niets te onderzoeken omdat ze niet weten waar te beginnen.quote:Op dinsdag 16 november 2021 10:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Daar staan geen empirische onderbouwingen in voor jouw bewering dat herinneringen en gevoelens ergens anders worden opgeslagen dan in je hersenen.
[..]
Dus je beweert dat, in tegenstelling toch religie, wetenschap een continue evoluerend concept is.
Nee, maar wel om de juistheid van bepaalde stellingen te toetsen. Jij claimt e.e.a., dan moet je dat ook kunnen onderbouwen.quote:Op dinsdag 16 november 2021 11:08 schreef Watuntrik het volgende:
Heb je nu echt voor alles een emperische onderbouwing nodig om überhaupt out of the box te denken?
Misschien dat jij het tot nu toe te simplistisch hebt benaderd, want de kennis van de kracht van symbiose bestaat al een slordige 150 jaar.quote:Ik beweer helemaal niets en heb ook helemaal niets met religie buiten dat ik de romantiek er we van kan inzien en ja nogal al wiedes is wetenschap een evoluerend concept. Ik geef slechts aan dat er talloze aanwijzingen zijn dat we nog maar aan het topje van de ijsberg zitten te schrapen. En ik vermoed dat we het fenomeen leven veel te simplistisch benaderen en de symbiose onderschatten danwel negeren.
Dat is niet zo. In elke religie is de ziel het eeuwige on oneindig. 'Eeuwigheid'is een sleutelwoord.quote:Op dinsdag 16 november 2021 10:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Stel dat dat zo is, waarom is dat dan bij elk geloof een andere 'vanzelfsprekendheid'? Hmmm?
Wat eis ik dan op volgens jou? Je bent onnodig een zogenaamd empirisch rookgordijn aan het opgooien. Ik heb niets om hier verder op in te gaan.quote:
Claim jij hier nu iets?quote:Op dinsdag 16 november 2021 11:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Heeft natuurlijk verder niets met spiritualisme of iets dergelijks te maken.
Dus...kunstmatige intelligentie is geen intelligentie zolang het geen bewustzijn heeft? Of bedoel je dat alle kunstmatige intelligentie een vorm van bewustzijn kent?quote:Op dinsdag 16 november 2021 11:32 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat is niet zo. In elke religie is de ziel het eeuwige on oneindig. 'Eeuwigheid'is een sleutelwoord.
@:Tyr80
Je moet het bewustzijn inderdaad in samenwerking met het hele lichaam beschouwen, niet het brein isoleren. Bewustzijn heeft op zich niet zo veel met intelligentie te maken, maar het is wel een vereiste voor intelligentie.
Dat is wel zo. Elke religie heeft een eigen definitie van het concept ziel. Waarom moet ik dan 'geloven' dat jouw versie de enige juiste is?quote:
Ik bedoel dus dat kunstmatige intelligentie geen intelligentie is. Het is letterlijp 'nep' intelligentie, het lijkt intelligent maar is niet intelligent. Net zoals een camera niet waarneemt maar een mens wel.quote:Op dinsdag 16 november 2021 11:39 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Dus...kunstmatige intelligentie is geen intelligentie zolang het geen bewustzijn heeft? Of bedoel je dat alle kunstmatige intelligentie een vorm van bewustzijn kent?
De basis voor het idee van de ziel is het volgende:quote:Op dinsdag 16 november 2021 11:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dat is wel zo. Elke religie heeft een eigen definitie van het concept ziel. Waarom moet ik dan 'geloven' dat jouw versie de enige juiste is?
Ja en naar mijn idee ga je hier dus weer eens met je eigen definities van woorden aan de haal.quote:Op dinsdag 16 november 2021 11:44 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik bedoel dus dat kunstmatige intelligentie geen intelligentie is. Het is letterlijp 'nep' intelligentie, het lijkt intelligent maar is niet intelligent. Net zoals een camera niet waarneemt maar een mens wel.
Dar mag welk zo zijn, maar dan nog verschillen de defintiies per religie. Dus waarom is jouw definitie dan zo 'vanzelfsprekend'?quote:
Dat is het wel. Ziehier de definitie:quote:Op dinsdag 16 november 2021 11:44 schreef Libertarisch het volgende:
Ik bedoel dus dat kunstmatige intelligentie geen intelligentie is.
Zoals iemand anders op Fok nogal vaak meent te moeten zeggen: Dit argument wordt niet gemaakt.quote:Op dinsdag 16 november 2021 12:03 schreef Libertarisch het volgende:
Zonder bewustzijn staat het beeld op zwart. Er is geen denkproces of waarneming mogelijk in een zombie of robot.
Als je zegt dat een camera waarneemt of dat een schaakcomputer intelligent is dan heb je iets niet begrepen. Het zijn machines, machines zijn objecten net als stenen. Stenen nemen ook niet waar en zijn ook niet intelligent. Subjecten hebben bewustzijn waardoor ze kunnen denken en dus intelligent kunnen zijn.quote:Op dinsdag 16 november 2021 12:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Zoals iemand anders op Fok nogal vaak meent te moeten zeggen: Dit argument wordt niet gemaakt.
Fout.quote:Op dinsdag 16 november 2021 11:32 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat is niet zo. In elke religie is de ziel het eeuwige on oneindig. 'Eeuwigheid'is een sleutelwoord.
Dat lijkt me niet. In het boeddhisme is er ook sprake van re-incarnatie en nirvana, en dus een tijdloze en oneindige ziel. Jehova's zijn christenen dus die geloven in de hemel en de hel, of niet?quote:Op dinsdag 16 november 2021 12:14 schreef dop het volgende:
[..]
Fout.
In het Boeddhisme is dat juist niet zo.
Ook Jehova's kijken er anders tegen aan.
En zo zijn er veel meer voorbeelden.
Je maakt telkens je eigen waarheid.
Hoe kun jij constateren dat stenen niets waar nemen. Leer maar eens de onhoorbare stenentaal dan hoor je ze toch kletsen tegen elkaar en bij een aardverschuiving schreeuwen.quote:Op dinsdag 16 november 2021 12:12 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als je zegt dat een camera waarneemt of dat een schaakcomputer intelligent is dan heb je iets niet begrepen. Het zijn machines, machines zijn objecten net als stenen. Stenen nemen ook niet waar en zijn ook niet intelligent. Subjecten hebben bewustzijn waardoor ze kunnen denken en dus intelligent kunnen zijn.
Btw, met deze ben je jezelf als empirische wetenschapper wat als een Bokito op de borst aan het trommelen. En dan kun je eens naar de boeren landbouwers gaan. En die kunnen je vertellen dat ze inderdaad op de hoogte zijn van het bestaan en belang van de de symbiotische organismen in de grond die samenwerken met de planten. En dat het voor hun daarmee dan ook ophoud. Want verder over het hoe en wat weten ze er 0.0 vanaf. Wat ze inmiddels wel weten is dat kunstmest het naar de kloten helpt.quote:Op dinsdag 16 november 2021 11:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
want de kennis van de kracht van symbiose bestaat al een slordige 150 jaar.
Dat is een kwestie van realisme.quote:Op dinsdag 16 november 2021 12:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe kun jij constateren dat stenen niets waar nemen. Leer maar eens de onhoorbare stenentaal dan hoor je ze toch kletsen tegen elkaar en bij een aardverschuiving schreeuwen.
Je hebt je vergist in het forum. ONZ is een deur verder.quote:Op dinsdag 16 november 2021 12:29 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Btw, met deze ben je jezelf als empirische wetenschapper wat als een Bokito op de borst aan het trommelen. En dan kun je eens naar de boeren landbouwers gaan. En die kunnen je vertellen dat ze inderdaad op de hoogte zijn van het bestaan en belang van de de symbiotische organismen in de grond die samenwerken met de planten. En dat het voor hun daarmee dan ook ophoud. Want verder over het hoe en wat weten ze er 0.0 vanaf. Wat ze inmiddels wel weten is dat kunstmest het naar de kloten helpt.
Dan kan jij ze dat wellicht even uitleggen...Zullen ze blij mee zijn, want dit is in de laatste150 jaar nog niet gebeurd.
Ik vind de mens (en het leven) wel degelijk speciaal.quote:Op dinsdag 16 november 2021 12:26 schreef ems. het volgende:
Het idee dat er een god is komt van een illusie. De drang om speciaal te zijn.
denk je dit of heb je het ook opgezocht?quote:Op dinsdag 16 november 2021 12:24 schreef Libertarisch het volgende:
Het idee dat machines intelligent zijn komt van een illusie, zoals het een illusie is wanneer goochelaars natuurwetten verbreken. Het lijkt oppervlakkig misschien zo dat een schaakcomputer aan het schaken is, maar een schaakcomputer schaakt niet. Schaken is een denkproces en een schaakcomputer denkt niet, alleen mensen kunnen schaken.
[..]
Dat lijkt me niet. In het boeddhisme is er ook sprake van re-incarnatie en nirvana, en dus een tijdloze en oneindige ziel. Jehova's zijn christenen dus die geloven in de hemel en de hel, of niet?
Het magisch realisme van geloven dat alles een ziel heeft.quote:Op dinsdag 16 november 2021 12:33 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat is een kwestie van realisme.
Natuurlijk is de ziel geen verzinsel. Er is toch een verschil tussen een mens en een steen, tussen subjecten en objecten? De wereld is magisch, maar dat betekent niet ineens dat stenen kunnen denken. Je moet magisch-realistisch zijnquote:Op dinsdag 16 november 2021 12:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het magisch realisme van geloven dat alles een ziel heeft.
Het objectieve realisme dat de ziel een menselijk verzinsel is.
Een steen heeft ook geen hersenen, hart, bloed enz.quote:Op dinsdag 16 november 2021 12:52 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Natuurlijk is de ziel geen verzinsel. Er is toch een verschil tussen een mens en een steen, tussen subjecten en objecten? De wereld is magisch, maar dat betekent niet ineens dat stenen kunnen denken. Je moet magisch-realistisch zijn
Deze stelling is onhoudbaar.quote:Op dinsdag 16 november 2021 12:57 schreef Basp1 het volgende:
De mens is ook een object net zoals een steen is, bestaat alleen uit andere moleculen.![]()
Nooit opgelet bij Schei- en Natuurkunde vroeger?quote:Op dinsdag 16 november 2021 12:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Deze stelling is onhoudbaar.
want? Jij weet precies wat en wie wel een ziel heeft?quote:Op dinsdag 16 november 2021 12:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Deze stelling is onhoudbaar.
Intuitie, gevoel, ervaring.quote:Op dinsdag 16 november 2021 13:04 schreef dop het volgende:
[..]
want? Jij weet precies wat en wie wel een ziel heeft?
Hoe zit dat met planten en bomen, insecten, dieren.
Hoe bepaal je dat allemaal.
en wij hebben geenquote:
Dat is slechts een mening. En dus subjectief.quote:Op dinsdag 16 november 2021 12:38 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik vind de mens (en het leven) wel degelijk speciaal.
Je haalt twee dingen door elkaar. Religie is een illusie, intellectuele machines zijn een feit.quote:Op dinsdag 16 november 2021 12:24 schreef Libertarisch het volgende:
Het idee dat machines intelligent zijn komt van een illusie
Goochelaars verbreken geen natuurwetten. Ze laten jou alleen geloven dat ze dat doen.quote:zoals het een illusie is wanneer goochelaars natuurwetten verbreken.
Dit moet de grootste onzin zijn die je tot nu toe het opgeschreven.quote:Het lijkt oppervlakkig misschien zo dat een schaakcomputer aan het schaken is, maar een schaakcomputer schaakt niet. Schaken is een denkproces en een schaakcomputer denkt niet, alleen mensen kunnen schaken.
Mensen zijn absoluut geen machines, en machines zijn niet intellectueel.quote:Op woensdag 17 november 2021 11:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Je haalt twee dingen door elkaar. Religie is een illusie, intellectuele machines zijn een feit.
Dat zeg ik, en A.I. doet je geloven dat machines intelligent zijn. Dat is niet zo.quote:Op woensdag 17 november 2021 11:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Goochelaars verbreken geen natuurwetten. Ze laten jou alleen geloven dat ze dat doen.
Je kunt een schaker bewonderen om zijn prestatie, maar een computer bewonder je niet. Dat komt omdat je weet dat de computer een automaat is, een computer is een object net als een steen.quote:Op woensdag 17 november 2021 11:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Schaken is niet meer dan een aaneenschakeling van zetten.
Volgens de definitie van intelligentie kan dat prima. Volgens jouw sprookjes-definitie misschien niet.quote:Op woensdag 17 november 2021 12:23 schreef Libertarisch het volgende:
en machines zijn niet intellectueel.
Volgens de definitie van intelligentie kan dat prima. Volgens jouw sprookjes-definitie misschien niet.quote:Dat zeg ik, en A.I. doet je geloven dat machines intelligent zijn. Dat is niet zo.
En? Dat zegt helemaal niets over schaken an sich. Het blijft een aaneenschakeling van zetten.en dat kan een computer beter dan een mens.quote:Je kunt een schaker bewonderen om zijn prestatie, maar een computer bewonder je niet.
Eigenlijk, is het net zo raar om dat mens te bewonderen. Heeft geen vrije wil. Is net zo goed een slaaf van de natuurwetten als de computer.quote:Op woensdag 17 november 2021 12:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Mensen zijn absoluut geen machines, en machines zijn niet intellectueel.
[..]
Dat zeg ik, en A.I. doet je geloven dat machines intelligent zijn. Dat is niet zo.
[..]
Je kunt een schaker bewonderen om zijn prestatie, maar een computer bewonder je niet. Dat komt omdat je weet dat de computer een automaat is, een computer is een object net als een steen.
Intelligentie is een mentale eigenschap. Objecten hebben geen mentale vermogens en dus geen intelligentie. Computers zijn niet slim en ook niet dom, het zijn automaten en daarmee net zo koud als stenen. Dit is geen kwestie van definities maar een kwestie van realisme, een mens is een subject en een computer/robot/steen is een object.quote:Op woensdag 17 november 2021 12:26 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Volgens de definitie van intelligentie kan dat prima. Volgens jouw sprookjes-definitie misschien niet.
[..]
Volgens de definitie van intelligentie kan dat prima. Volgens jouw sprookjes-definitie misschien niet.
[..]
En? Dat zegt helemaal niets over schaken an sich. Het blijft een aaneenschakeling van zetten.en dat kan een computer beter dan een mens.
Volgens de definitie van intelligentie niet. Volgens jouw sprookjes-definitie misschien wel.quote:Op woensdag 17 november 2021 12:45 schreef Libertarisch het volgende:
Intelligentie is een mentale eigenschap.
Ik zeg toch, dit is een kwestie van realisme. Als ik kinderen definieer als objecten omdat ze minder slim zijn dan volwassenen dan maakt het nog niet dat het waar is.quote:Op woensdag 17 november 2021 12:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Volgens de definitie van intelligentie niet. Volgens jouw sprookjes-definitie misschien wel.
Nee, het is een kwestie van oogkleppen. Bij jou. Je verzint je definities zelf aan de hand van wat jou op dat moment het beste uitkomt.quote:Op woensdag 17 november 2021 12:48 schreef Libertarisch het volgende:
Ik zeg toch, dit is een kwestie van realisme.
Een machine denkt niet, het is een automaat.quote:Op woensdag 17 november 2021 12:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, het is een kwestie van oogkleppen. Bij jou. Je verzint je definities zelf aan de hand van wat jou op dat moment het beste uitkomt.
Echt, er is geen onderscheid. Dan zul jij wellicht aan komen zetten met 'de mens heeft een ziel' en dit dat, maar wat voegt dat toe aan het denkproces?quote:Op woensdag 17 november 2021 12:51 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een machine denkt niet, het is een automaat.
Als jij zegt dat er geen verschil is tussen een machine en een mens, dan houdt het op.quote:Op woensdag 17 november 2021 13:02 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Echt, er is geen onderscheid. Dan zul jij wellicht aan komen zetten met 'de mens heeft een ziel' en dit dat, maar wat voegt dat toe aan het denkproces?
Ga je weer…quote:Op woensdag 17 november 2021 13:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als jij zegt dat er geen verschil is tussen een machine en een mens, dan houdt het op.
En hoe zit dat dan met machines die zelf kunnen leren?quote:Op woensdag 17 november 2021 12:51 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een machine denkt niet, het is een automaat.
There is more to it than meets the eye.quote:
Dat moet een zielemachine zijn!quote:Op woensdag 17 november 2021 13:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En hoe zit dat dan met machines die zelf kunnen leren?
Dat is geen leren omdat het geen cognitief proces is, het is een blind proces. Er ontstaan blind nieuwe patronen, dat is geen leren. Het is pas leren als je er bij nagedacht hebt en machines denken niet. Reality check time!quote:Op woensdag 17 november 2021 13:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En hoe zit dat dan met machines die zelf kunnen leren?
quote:Op woensdag 17 november 2021 14:09 schreef Libertarisch het volgende:
Dat is geen leren omdat het geen cognitief proces is, het is een blind proces.
Hmmm, dat is precies wat een lerende machine doet. Lijkt er toch op dat je wederom zelf een (bullshit)definitie hebt verzonnen.quote:In de psychologie wordt met cognitie het vermogen om informatie/kennis op te nemen en verwerken bedoeld,
Ik kon vroeger op de middelbare school prima hele lijsten aan woordjes van buiten leren zonder er ook maar een seconde bij na te denken. Dus nee, ook hier zit je weer fout.quote:Op woensdag 17 november 2021 14:09 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat is geen leren omdat het geen cognitief proces is, het is een blind proces. Er ontstaan blind nieuwe patronen, dat is geen leren. Het is pas leren als je er bij nagedacht hebt en machines denken niet. Reality check time!
Dus jij zegt dat objecten kunnen leren?quote:Op woensdag 17 november 2021 14:11 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik kon vroeger op de middelbare school prima hele lijsten aan woordjes van buiten leren zonder er ook maar een seconde bij na te denken. Dus nee, ook hier zit je weer fout.
Ik maak me niet druk om of iets een object is of niet.quote:Op woensdag 17 november 2021 14:12 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dus jij zegt dat objecten kunnen leren?
Totdat je haren in de fik staan, dan maakt het ineens wel uit!quote:Op woensdag 17 november 2021 14:13 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik maak me niet druk om of iets een object is of niet.
Juist! En dat allemaal zonder brein.quote:Op woensdag 17 november 2021 13:58 schreef Tyr80 het volgende:
Wat uiteindelijk vooral het bereik van 'bewustzijn' naar beneden toe oprekt.
Gooi het eruit dan, dat pussyfooten van jou helpt ons niet echt verder.quote:Op woensdag 17 november 2021 20:26 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Juist! En dat allemaal zonder brein.
Wat doet ons brein dan? Zou het een doorgeefluik kunnen zijn?
Ik heb iets op mijn lever!
Als je in de gaten hebt dat je argumenten niet toereikend zijn, dan verzet je gewoon de paaltjes. Zo gingen we van computers naar machines naar objecten.quote:Op woensdag 17 november 2021 14:12 schreef Libertarisch het volgende:
Dus jij zegt dat objecten kunnen leren?
quote:In de filosofie is object (latijn: obiectum, 'het voorliggende') een veelvuldig gebruikt concept met meerdere betekenissen. Informeel wordt, afhankelijk van de context, met 'object' een voorwerp, ding, zaak, of entiteit aangeduid, dat zowel van materiële als van onstoffelijke aard kan zijn.
Die laatste is wel waar... Immers volgens de modellen die wij er op na houden heb je voor bewustzijn een bepaald intelect nodig. Mist het dit in de dierenwereld dan wordt het instinct(ief). In de plantenwereld heeft men o.a. een en aantal Tropiën.quote:Op vrijdag 19 november 2021 10:32 schreef Cockwhale het volgende:
Bewustzijn is een lastig begrip, want het is te zwart-wit, mede omdat het menselijke perspectief altijd als uitgangspunt wordt genomen.
Een beter argument tegen het bestaan van goden kun je niet bedenken. de mens is een onbeduidend zoogdier in een vreemde , vaak vijandig universum. De mens heeft van alle dieren het sterkst ontwikkeld intellect en daardoor vele vragen over die wereld. Omdat er geen antwoorden zijn hebben de mensen goden verzonnen als antwoord. Dit is in alle culturen gebeurd, overal ter wereld, vandaar de verschillende godsdiensten. Niet elk gebied ontwikkelde zich even snel en toevallig was Europa het continent waar de meeste vooruitgang werd geboekt op economisch en wetenschappelijk vlak. De Europeaan verkreeg daardoor meer bestaanszekerheid dan andere volkeren en daarom verloor de Europeaan de behoefte aan goden.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 10:52 schreef Libertarisch het volgende:
Mensen hebben een innerlijke behoefte aan God, of niet. Europeanen hebben massaal God verlaten, omdat ze de behoefte aan God verloren. In Afrika, latijns-amerika en grote delen van Azië is dat niet gebeurd. In Oceanië bijvoorbeeld gelooft meer dan 90% van de oorspronkelijke bevolking in God, de blanken zitten rond 50%.
Wat als je een baard hebt?quote:Op woensdag 17 november 2021 20:52 schreef Watuntrik het volgende:
Mensen met een kaal hoofd, die kunnen goed denken
mensen met een snor, die kunnen goed neuken
mensen met een kaal hoofd en een snor, die denken dat ze goed kunnen neuken
Mens-zijn is bijzonder en sacraal.quote:Op vrijdag 19 november 2021 22:00 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Een beter argument tegen het bestaan van goden kun je niet bedenken. de mens is een onbeduidend zoogdier in een vreemde , vaak vijandig universum.
Hoe weet je dit dan weer?quote:Op vrijdag 19 november 2021 23:16 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Mens-zijn is bijzonder en sacraal.
Al het leven is bijzonder, van een korstmos dat 5mm groeit in 10 jaar tot een blauwe vinvis. De mens is vindingrijker en destructiever dan andere soorten.quote:Op vrijdag 19 november 2021 23:16 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Mens-zijn is bijzonder en sacraal.
Al het leven is bijzonder, maar de mens heeft een sacrale status. Wij zijn extra bijzonder omdat we het meest op God lijken.quote:Op zaterdag 20 november 2021 08:32 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Al het leven is bijzonder, van een korstmos dat 5mm groeit in 10 jaar tot een blauwe vinvis. De mens is vindingrijker en destructiever dan andere soorten.
quote:Op zaterdag 20 november 2021 12:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Al het leven is bijzonder, maar de mens heeft een sacrale status. Wij zijn extra bijzonder omdat we het meest op God lijken.
Maar dat komt slechts omdat we de goden (of 1 God) zelf verzonnen hebben, daarom lijken ze zo op ons. Het zijn projecties van onze verbeelding. Xenophanes had dat 2500 jaar geleden al door.quote:Op zaterdag 20 november 2021 12:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Al het leven is bijzonder, maar de mens heeft een sacrale status. Wij zijn extra bijzonder omdat we het meest op God lijken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |