Wat heb je aan verstand als je niet geleerd krijgt hoe je een stok kunt gebruiken als wapen.quote:Op donderdag 4 november 2021 16:02 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een mens is vrij weerloos zonder zijn verstand. Een chimpansee is sterker dan vijf mannen en heeft tanden als wapens. Wij zijn vanaf de chimpansee steeds verstandiger geworden en....tromgeroffel...steeds spiritueler.
Het is geen verzinsel, het is de realiteit.quote:Op donderdag 4 november 2021 17:08 schreef Basp1 het volgende:
Die spiritualiteit is een verzinsel van onszelf om meer inhoud aan ons eigen bestaan te willen geven.
Hij is gedoopt als katholiek.quote:Op donderdag 4 november 2021 14:14 schreef DecoAoreste het volgende:
Hitler was noch katholiek, noch atheïst.
Spiritualiteit is per definitie niet de realiteit.quote:Op donderdag 4 november 2021 17:28 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is geen verzinsel, het is de realiteit.
Elke vorm van spritualiteit wordt ons aangepraat door anderen. Ik voed mijn kinderen op zonder spiritualiteit en die is dus gewoon niet aanwezig.quote:Op donderdag 4 november 2021 15:41 schreef Haushofer het volgende:
Ik denk dat dat heel naief is. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen geloof en bijgeloof? Mensen zijn spirituele wezens.
Ik denk dat je bedoelt dat het voor jou tegennatuurlijk is. Voor mij niet. Voor mijn kids ook niet.quote:Wetenschappelijk en rationeel denken is voor ons tegennatuurlijk.
Ik vind deze aannames iets te gemakkelijk. En zeker geen bewijs dat de mensheid van nature spiritueel is. Dom wel. En nog niet zo ver ontwikkeld als we willen denken. Religie is een aangeleerd trucje en als we stoppen met het aanleren, zal het op termijn verdwijnen.quote:Op zondag 7 november 2021 16:27 schreef Haushofer het volgende:
@:Captain_Jack_Sparrow Nee, dat bedoel ik niet. Als je b.v. Kahnemans Thinking Fast and Slow hebt gelezen snap je wat ik bedoel. We kunnen als mensen natuurlijk leren om via een wetenschappelijke methodiek te denken, maar bepaalde neigingen en zelfoverschattingen zoals Confirmation Bias liggen altijd op de loer. Ons brein is simpelweg niet geëvolueerd om rationeel te denken; het is dus geen deel van onze natuur.
Daarom heeft het ook milennia geduurd voordat we überhaupt een wetenschappelijke methode zijn gaan ontwikkelen. Het is een Verlichtingsmythe dat we met de juiste informatie altijd de rationele keuzes zullen maken.
Kan zijn, maar na zijn jeugd heeft hij zich nooit meer als zodanig geïdentificeerd. Of het moet voor politiek gewin zijn geweest.quote:Op zaterdag 6 november 2021 17:28 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Hij is gedoopt als katholiek.
Ah ok, dus je bent niet gelovig als je het niet elke week een paar keer aan de grote klok hangt?quote:Op zondag 7 november 2021 18:48 schreef DecoAoreste het volgende:
Kan zijn, maar na zijn jeugd heeft hij zich nooit meer als zodanig geïdentificeerd.
Het einddoel was het laten versmelten van traditioneel christelijke ideeën met een puur Duitse filosofie geënt op ras, bloed en genen; Positives Christentum. Maar Hitler wist ook wel dat hij zijn plannen nooit zou kunnen verwezenlijken als hij vol op het anti-religie orgel zou trappen. Gaf daarnaast ook perfecte propagandamateriaal tegen de communisten.quote:Op zondag 7 november 2021 18:48 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Kan zijn, maar na zijn jeugd heeft hij zich nooit meer als zodanig geïdentificeerd. Of het moet voor politiek gewin zijn geweest.
Jij doet incorrecte aannames aan de hand van Kahnemans bevindingen. Zijn boek zegt helemaal niet dat wij niet in staat zijn tot rationeel denken. Het zegt wel dat we ons bewust moeten zijn van het feit dat er vrijwel altijd een bias is. Die twee zaken sluiten elkaar niet uit.quote:Op zondag 7 november 2021 17:47 schreef Haushofer het volgende:
Het zijn geen gemakkelijk aannames, het zijn ideeën die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek.
Dat zegt dan ook niemand.quote:Op dinsdag 9 november 2021 08:33 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Jij doet incorrecte aannames aan de hand van Kahnemans bevindingen. Zijn boek zegt helemaal niet dat wij niet in staat zijn tot rationeel denken.
Ja, of denk aan de mechanische analogieën van ons lichaam in de geneeskunde in de 16,17 en 18e eeuw. Technologische ontdekkingen beïnvloeden onze denkbeelden.quote:Op dinsdag 9 november 2021 18:28 schreef Cockwhale het volgende:
Wij denken zoals de wereld "lijkt" te zijn. Ik zeg "lijkt", want uiteindelijk is het vooral ons perspectief wat het 'zijn' vormt voor ons. Zodra onze wereld verandert, verandert ons denken (vooral sterk te herkennen in de veranderende dominante stromingen van wetenschap, filosofie, kunst en zelfs religie) en het grappige is dat wij de wereld doen veranderen.
Persoonlijk vind ik computionalistisch denken een erg goed voorbeeld van hoe een veranderende wereld ons perspectief/denken vormt. Ineens zien we in alles mechanismen en processen terug zoals deze in machines en computers te zien zijn.
Ben jij opgevoed met het geloof?quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 05:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
De stelling is natuurlijk sterk; we worden allemaal geboren zonder geloof in een god. Dat geloof wordt er door onze opvoeders in geramd. Hoe ziet de wereld er uit, als we kinderen niet confronteren met de indoctrinatie van het geloof? Als iedereen op z'n 21ste zelf mag kiezen?
En zelfs dat is heel erg cultuur gebonden. Ga bv eens naar Zuid-Afrika de meerderheid van de donkere bevolking ondanks zoiets als Christelijk gereformeerd gelooft daar alsnog heilig in dingen zoals Voodoo. Ik heb persoonlijk nog een geboren en getogen Zuid Afrikaan gekend van Nederlandse afstamming. Religieus gezien was die man een ketter van de bovenste plank maar zelfs hij had nog bepaald geloof in voodoo.quote:Op dinsdag 9 november 2021 18:28 schreef Cockwhale het volgende:
Persoonlijk vind ik computionalistisch denken een erg goed voorbeeld van hoe een veranderende wereld ons perspectief/denken vormt. Ineens zien we in alles mechanismen en processen terug zoals deze in machines en computers te zien zijn.
Hoe verklaar je de verregaande secularisatie dan?quote:Op woensdag 10 november 2021 17:42 schreef Watuntrik het volgende:
[.
Alles wat je denkt en gelooft wordt gevormd en leer je tijdens je culturele opvoeding. Atheïsme is/was een subcultuur.
Waar vind dit volgens jou dan plaats? Gezien met de geschatte verdeling van 7,753 miljard mensen op deze wereld.quote:Op woensdag 10 november 2021 18:19 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hoe verklaar je de verregaande secularisatie dan?
Wereldwijd is 7% atheïst, in Nederland is het 50%. Maar vroeger was spiritualiteit veel sterker in Europa, men is zelfs op kruistocht geweest. Volgens jou geloof je wat je cultuur je vertelt, maar wij zijn hier in Nederland het geloof voor een groot deel kwijt. En in Afrika gelooft nog altijd 99% in God!quote:Op woensdag 10 november 2021 18:28 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Waar vind dit volgens jou dan plaats? Gezien met de geschatte verdeling van 7,753 miljard mensen op deze wereld.
Hoeveel procent daar van is werkelijk atheïst?
Greep op de macht verliezen zegt nog niet dat je daarna atheïst moet worden. Je kunt ook terugvallen op je roots.
En daarnaast in zaken als Voodoo...quote:Op woensdag 10 november 2021 18:52 schreef Libertarisch het volgende:
En in Afrika gelooft nog altijd 99% in God!
Ja daar hebben ze pas gave landen.quote:Op woensdag 10 november 2021 18:52 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wereldwijd is 7% atheïst, in Nederland is het 50%. Maar vroeger was spiritualiteit veel sterker in Europa, men is zelfs op kruistocht geweest. Volgens jou geloof je wat je cultuur je vertelt, maar wij zijn hier in Nederland het geloof voor een groot deel kwijt. En in Afrika gelooft nog altijd 99% in God!
Nou, we zouden het zelfs nog kunnen verkleinen naar gemeenschap.quote:Op woensdag 10 november 2021 18:52 schreef Libertarisch het volgende:
Volgens jou geloof je wat je cultuur je vertelt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |