abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202116955
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 19:05 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Nou, we zouden het zelfs nog kunnen verkleinen naar gemeenschap. :)
Dat speelt zeker een rol, maar culturen en gemeenschappen zijn dynamisch. Ze veranderen dus, en die verandering komt van de individuen. Onze cultuur is van confessioneel naar seculier gegaan bijvoorbeeld. Ik wil even aangeven dat je geloof niet alleen van je omgeving komt, maar ook van binnenuit.
pi_202117066
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 17:42 schreef Watuntrik het volgende:

Alles wat je denkt en gelooft wordt gevormd en leer je tijdens je culturele opvoeding. Atheïsme is/was een subcultuur.
Daarom ook de uitspraak van Jezus in het Evangelie van Thomas:

4 Jezus zei: Een wijze man zal niet aarzelen een klein kind van zeven dagen te vragen naar de plaats van het leven, en hij zal leven. Want vele eersten zullen laatsten worden en laatsten worden eersten en ze zullen eenling worden.

Toelichting hierop (van Bram Moerland):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 11 november 2021 @ 07:10:05 #128
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_202119938
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 15:07 schreef SecretPass het volgende:

[..]
Ben jij opgevoed met het geloof?
Een beetje. Mijn ouders waren wel gelovig, maar niet praktiserend. Na de (Christelijke) lagere school gaven ze mij zelf de keuze of ik naar een Christelijke of openbare middelbare school wilde. Daar hoefde ik niet lang over na te denken.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 11 november 2021 @ 07:11:26 #129
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_202119940
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 18:52 schreef Libertarisch het volgende:
En in Afrika gelooft nog altijd 99% in God!
Keep 'm stupid. :')
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_202121416
Vroeger was alles beter... :')

En geloven is mits goed toegepast lang zo slecht nog niet... Want veel zaken hoef je eigenlijk niet te weten en geloof kan in de positieve zin respect afdwingen. Het zijn de onromantische en onwetende ongelovigen, de ongelovigen met weinig interesse om te weten en de corrupte huichelaars aan de macht die het geloof weten te misbruiken die er een zootje van maken.

Het klinkt misschien een beetje samenzweerderig om te zeggen dat het de corrupte huichelaars aan de macht zijn die het monotheïsme populair hebben gemaakt. Het geloof met de minste poespas het gemakkelijkst aan de man te brengen, je bent er sneller klaar mee en dus ook gemakkelijker te misbruiken. Er schuilt ook maar weinig romantiek in een commerciële alleenheerser.

Kan me goed voorstellen dat juist het gemakkelijke misbruik van dit geloof en het gebrek aan romantiek veel mensen atheïst heeft gemaakt. Dat men het respect voor geloven heeft verloren. Wat jammer is dat hiermee niet alleen geloof meer zelfs veel respect verloren is gegaan. Het valt me ook wel op dat wanneer je willekeurig iemand naar de definitie van respect vraagt dan krijg je vaak wat moeilijk onsamenhangend geleuter te horen. Dit is inmiddels wel een van de meest misbruikte woorden op de wereld. Dat terwijl de definitie van respect eigenlijk heel simpel is.

Terugkijken en van daaruit rekening houden met.

Dus heb je niets om op terug te kijken dan is er niets om rekening mee houden. Dan kun je slechts respecteren dat je het niet weet en dus geen oordeel kunt vellen. En dat vind ik een beetje het holle manco van Atheïsme en wetenschap, je kunt niet terugkijken op iets wat je niet weet. En wanneer geloof in enige zin ook nog eens wegvalt. Wat valt er dan nog te respecteren? Als ik om me heen kijk zie ik dat dit concept veel kinderen heeft gecreëerd die ondanks dat er ongeacht waar een prullenbak voor hun neus staat alsnog alles op de grond flikkeren en hun eigen nest bevuilen.

Wat mij betreft mogen we terug naar een geloofssysteem van polytheïstisch en holistisch animisme. Daar kun je prachtige romantische avondvullende mythen en sagen aan koppelen. Daar kun je positieve angsten mee verspreiden, zoals wanneer we de wonderen in de natuur om ons heen waar we nog niets vanaf weten niet verafgoden en dus niet respecteren, dat de goden zich op ons zullen wreken. Je kunt er respect mee leren opbrengen voor het wonder dat je er überhaupt bent op deze wereld en haar zolang we hier zijn dus niet te verneuken.

Planten zijn intelligent, ze palperen hun omgeving, verzamelen zo informatie om hun groeivorm aan te passen. De plant heeft daar geen brein voor nodig en dit is dus zo'n wonder waarvan we de ballen van het hoezo en waarom kunnen begrijpen. Die plant heeft een ziel, die voelt en neemt waar en neemt daarmee besluiten. Geef die plant een goddelijke macht. Leer dat wonder te respecteren heb het lief en bedank de plant en de god dat je hem of haar mag gebruiken. O+ Dat is toch vele malen mooier dan ongelovig te zeggen we weten het niet het vooralsnog is het maar een plant, onkruid, weg ermee zonder bedankje en zonder tot ziens.

Bloemen houden van mensen? Is helemaal niet waar, het is respectloze zelfverheerlijking. De bloem heeft daar geen enkele reden voor, terugkijkend verdienen wij dat helemaal niet.

Ik kreeg ooit van een vriendin een tegelspreuk. "If friends were flowers i'd pick you"
Ik vond het eigenlijk beledigend, die wijsheid heb ik uit respect voor het metafoor maar voor mezelf gehouden. Maar wanneer je echt m'n vriend was dan zou je me vol bewondering laten staan en me laten doen waarvoor ik gemaakt ben. In plaats van me te doden en te zien sterven op je tafel. En dat is mijns inziens pas wetenschap met alle respect gebruiken.

Ik ben er in ieder geval heilig van overtuigt wie gelooft wordt zalig. En dat een wereld vol echte oprechte gelovigen zonder corrupte huichelaars beter af is. En geloof is niet per definitie de vijand van wetenschap, het kan goed samengaan. Doe je best de god van het wonder te vinden. _O_
pi_202124527
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 09:48 schreef Watuntrik het volgende:
Vroeger was alles beter... :')
Nee, dat zegt hier niemand. Sommige dingen waren beter, zoals het milieu/ongerepte natuur en sociale cohesie. En, als je wilt, geloofsbeleving.

Grof gezegd: de blanke man is zijn ziel kwijt. Prima, moet ie zelf weten :)
  donderdag 11 november 2021 @ 12:39:53 #132
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202124554
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 12:37 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, dat zegt hier niemand. Sommige dingen waren beter, zoals het milieu/ongerepte natuur en sociale cohesie. En, als je wilt, geloofsbeleving.

De ziel, als in datgene wat (zogenaamd) voort bestaat na het lichamelijke einde. Wat betekent dat voor de blanke man? Is er dan geen hiernamaals meer? Of wordt deze man na het overlijden ineens geconfronteerd met een voortdurend bestaan? Lastig.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_202124692
quote:

[..]

Sociale cohesie en de kruistochten. wat een cohesie tussen verschillende geloven.

Ongerepte natuur hoe ver wil je terug. In europa kwamen ooit leeuwen in het wild die zijn al 2000 jaar hier uitgestorven.

Een pestpandamie waardoor 1/3 van de wereldbevolking stierf.

Wat was daar nu beter aan?
pi_202124971
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 12:39 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
De ziel, als in datgene wat (zogenaamd) voort bestaat na het lichamelijke einde. Wat betekent dat voor de blanke man? Is er dan geen hiernamaals meer? Of wordt deze man na het overlijden ineens geconfronteerd met een voortdurend bestaan? Lastig.
Dat vind ik niet lastig. De realiteit is wat het is, dus als God bestaat (waarheidsclaim) dan bestaat hij voor iedereen. Voor altijd. En als hemel en hel bestaan, of reïncarnatie, dan bestaan die ook voor iedereen en voor altijd.

Het lijkt er op dat velen hier het niet erg vinden als er niks is, maar dat is dus geen keuze.
  donderdag 11 november 2021 @ 13:05:05 #135
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202124994
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 13:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat vind ik niet lastig. De realiteit is wat het is, dus als God bestaat (waarheidsclaim) dan bestaat hij voor iedereen. Voor altijd. En als hemel en hel bestaan, of reïncarnatie, dan bestaan die ook voor iedereen en voor altijd.

Het lijkt er op dat velen hier het niet erg vinden als er niks is, maar dat is dus geen keuze.
Ok, dus zelfs als ik niet geloof duurt het bestaan van mijn ziel voort, dat is fijn.

En daar ga je weer met het invullen voor anderen (‘erg vinden’), dat we onszelf niet bedotten met sprookjes zegt niets over wat we ervan vinden.
pi_202125038
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2021 13:05 schreef Tyr80 het volgende:

[..]
Ok, dus zelfs als ik niet geloof duurt het bestaan van mijn ziel voort, dat is fijn.

En daar ga je weer met het invullen voor anderen (‘erg vinden’), dat we onszelf niet bedotten met sprookjes zegt niets over wat we ervan vinden.
Ja, dat klopt. Als je actief tegen geloof strijdt wil je graag liever verdwijnen denk ik. Een soort vertraagde zelfmoord :) Laat mij maar lekker niet bestaan :) jammer joh, misschien reïncarneer je wel oneindig.
pi_202125081
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 13:08 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, dat klopt. Als je actief tegen geloof strijdt wil je graag liever verdwijnen denk ik. Een soort vertraagde zelfmoord :) Laat mij maar lekker niet bestaan :) jammer joh, misschien reïncarneer je wel oneindig.
Vertraagde zelfmoord omdat je niet gelooft in reïncarnatie of hemel en hel. Wat een slechte vergelijking. :')

We worden geboren en gaan dood thats it.
pi_202125231
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 13:12 schreef Basp1 het volgende:

We worden geboren en gaan dood thats it.
Blijf vooral maar roepen dat het zo simpel is, dan wordt het vanzelf werkelijkheid!
pi_202125366
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 13:22 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Blijf vooral maar roepen dat het zo simpel is, dan wordt het vanzelf werkelijkheid!
Tuurlijk wordt het ooit realiteit voor iedereen. En worden we door wormen opgegeten als we ons laten begraven. :D
pi_202125589
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 13:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Tuurlijk wordt het ooit realiteit voor iedereen. En worden we door wormen opgegeten als we ons laten begraven. :D
Ach, een luttele 60 jaar van ons vandaan. Dat is dus echt helemaal niks :D
pi_202126385
quote:
Nee, dat zegt hier niemand.
Ne dat zeg ik zelf in ouwe lullen stijl... :') Maar bedoel dan de tijden voor het christendom in onze regio... De mens Germaan misschien iets minder geciviliseerd maar het geloof is mooier.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 12:39 schreef Tyr80 het volgende:
De ziel, als in datgene wat (zogenaamd) voort bestaat na het lichamelijke einde.
Niet per definitie, de ziel is dat wat de mens als innerlijke persoon maakt, zoals in de trend Arme ziel daar hoef je niet dood voor te zijn... :) Of zielsverwanten hebben die zijn ook niet dood. In sommige geloofsovertuigingen gaan de zielen verder na de dood. Maar in het animisme heeft alles een ziel, zelfs de steen of de ruimte waarin men zich bevind. Neem de Japanse Wabi Sabi levensfilosofie, zeer moeilijk te vertalen omdat het veel meer inhoud dan wat de woorden letterlijk betekenen. Zo staat Wabi o.a. voor schoonheid maar ook imperfectie en Sabi o.a. voor vergankelijkheid. Waarin de steen dan een ziel krijgt vanuit zijn vergankelijke schoonheid en imperfectie, een groep stenen worden dan zeer zorgvuldig gerangschikt op uiterlijk en formaat en esthetische regels die je kunt vergelijken met die van Fibonacci. En zo heeft elke steen dan ook zijn eigen benaming zoals de centrale steen de Oyaishi heet. De zorgvuldige groepering van die stenen is Iwagumi wat je weer kunt vertalen naar Familie van stenen die in alle opzichten perfect op elkaar afgestemt zijn dus ook in de imperfectie en ook dit heeft in zijn geheel weer een eigen ziel. En zo doen ze dit in die cultuur eigenlijk met alles, zoals ook bij bv. bloemsierkunst heeft dus niet alleen elke bloem zijn ziel maar ook de gehele compositie wanneer het klaar is. En alleen al het maken van zo'n creatie is op zich een doordachte filosofische state of mind. Huisinrichting en noem maar op alles is op Wabi Sabi gebaseerd en achter alles ligt een diepere betekenis. Zoals een vissenkom of een vaas met bloemen hoort niet in een badkamer thuis, water en water combineert niet die 2 gelijke zielen in dezelfde ruimte botsen, het vloekt en brengt onballans en ongeluk.

In de denkwijze van ons westerlingen is dit te complex en nauwelijks uit te leggen noch te bevatten. Het is ook niet echt te verwoorden het is een leven dat je moet leven en waarin je moet opgroeien om het te zien en te ervaren. O+

Het is een respectvollere wereld... Neem bv. Bonsai waar families eeuwen lang voor de zelfde boom zorgen.
https://www.bonsaiempire.nl/inspiratie/top-10/oudste-bonsai

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 11-11-2021 15:17:58 ]
pi_202126921
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 12:48 schreef Basp1 het volgende:
Ongerepte natuur hoe ver wil je terug.
Holland staat voor Houtland het was ooit voor de tijd van de VOC een heel groot Bos met moerassen. Toen gingen we bootje varen en weg was het bos.

Zelfde geldt voor Spanje, daar stonden ooit waanzinnige grote Eikenbossen... Ook zij hebben met hun Christelijke expansiedrift hun hele land kaal gekapt om nieuwe werelden te veroveren. Er is nauwelijks nog een Eik in spanje te vinden.

Rijk geworden met koloniale uitbuiting en nu die leeg geroofde kolonies op de vingers tikken en manen minder boompjes te kappen. Het enige wat die arme zielen nog hebben mogen ze niet aan.
pi_202127076
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 14:58 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Ne dat zeg ik zelf in ouwe lullen stijl... :') Maar bedoel dan de tijden voor het christendom in onze regio... De mens Germaan misschien iets minder geciviliseerd maar het geloof is mooier.

Schoonheid hoort bij geloof, dat geef ik je. Maar het belangrijkste is of het waar is, religie is een waarheidsclaim.
pi_202127343
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 15:34 schreef Libertarisch het volgende:
Maar het belangrijkste is of het waar is, religie is een waarheidsclaim.
Dat hoeft niet zo te zijn... De zak van Sinterklaas en de kerstman is ook niet waar en toch houden we daar onze kindjes geruime tijd mee zoet. Geloof zou een waardevolle opvoedkundig gemeengoed kunnen zijn. Wat waar is en ook bewezen is dat dit zou kunnen werken, men hoeft het slechts goed toe te passen. Ik denk dat de wereld wel klaar is voor een nieuw en beter geloof. En het hoeft niet persee een religie te worden.

Ik snap ook wel dat het vooralsnog een Utopie is. Althans wij maken dat niet meer mee.

Allemaal het vliegend Spaghettimonster aanbidden en een vergiet op de kop dragen zou wel lachen zijn.
pi_202127488
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 15:48 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Dat hoeft niet zo te zijn... De zak van Sinterklaas en de kerstman is ook niet waar en toch houden we daar onze kindjes geruime tijd mee zoet. Geloof zou een waardevolle opvoedkundig gemeengoed kunnen zijn. Wat waar is en ook bewezen is dat dit zou kunnen werken, men hoeft het slechts goed toe te passen. Ik denk dat de wereld wel klaar is voor een nieuw en beter geloof. En het hoeft niet persee een religie te worden.

Ik snap ook wel dat het vooralsnog een Utopie is. Althans wij maken dat niet meer mee.
Jij denkt het beter te weten dan de geestelijke autoriteiten, zoals de RKK en de mystici uit India?

quote:

Allemaal het vliegend Spaghettimonster aanbidden en een vergiet op de kop dragen zou wel lachen zijn.
Wat een grap... _O-
  donderdag 11 november 2021 @ 15:57:57 #146
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_202127539
quote:

[..]

Bedoel je niet gewoon een nieuwe filosofie? Ipv gelijk geloof / religie en weet ik wat voor zweefteverij verder?
pi_202127559
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 15:54 schreef Libertarisch het volgende:
Jij denkt het beter te weten dan
Hoe zou je zoiets nou kunnen weten? Je kunt het slechts geloven... :)
pi_202127738
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 15:59 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Hoe zou je zoiets nou kunnen weten? Je kunt het slechts geloven... :)
Huh?
pi_202127756
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 15:57 schreef Tyr80 het volgende:
Bedoel je niet gewoon een nieuwe filosofie? Ipv gelijk geloof / religie en weet ik wat voor zweefteverij verder?
Iets in die trend ja, daar hoeft geen zweefteverij bij met duiveltjes en engeltjes. Maar er inderdaad een andere levensfilosofie er op na houden. Zo heb ik mateloos bewondering voor die gekke Jappen met hun Wabi Sabi.
Waarin in ze nog respect en liefde voor een steen kunnen opbrengen en het dusdanig gebruiken dat je er rust, vrede en positieve energie uit kunt putten.
pi_202127864
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 16:08 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Iets in die trend ja, daar hoeft geen zweefteverij bij met duiveltjes en engeltjes. Maar er inderdaad een andere levensfilosofie er op na houden. Zo heb ik mateloos bewondering voor die gekke Jappen met hun Wabi Sabi.
Waarin in ze nog respect en liefde voor een steen kunnen opbrengen en het dusdanig gebruiken dat je er rust, vrede en positieve energie uit kunt putten.
Haha _O- :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')