Dat speelt zeker een rol, maar culturen en gemeenschappen zijn dynamisch. Ze veranderen dus, en die verandering komt van de individuen. Onze cultuur is van confessioneel naar seculier gegaan bijvoorbeeld. Ik wil even aangeven dat je geloof niet alleen van je omgeving komt, maar ook van binnenuit.quote:Op woensdag 10 november 2021 19:05 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Nou, we zouden het zelfs nog kunnen verkleinen naar gemeenschap.
Daarom ook de uitspraak van Jezus in het Evangelie van Thomas:quote:Op woensdag 10 november 2021 17:42 schreef Watuntrik het volgende:
Alles wat je denkt en gelooft wordt gevormd en leer je tijdens je culturele opvoeding. Atheïsme is/was een subcultuur.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een beetje. Mijn ouders waren wel gelovig, maar niet praktiserend. Na de (Christelijke) lagere school gaven ze mij zelf de keuze of ik naar een Christelijke of openbare middelbare school wilde. Daar hoefde ik niet lang over na te denken.quote:Op woensdag 10 november 2021 15:07 schreef SecretPass het volgende:
[..]
Ben jij opgevoed met het geloof?
Keep 'm stupid.quote:Op woensdag 10 november 2021 18:52 schreef Libertarisch het volgende:
En in Afrika gelooft nog altijd 99% in God!
Nee, dat zegt hier niemand. Sommige dingen waren beter, zoals het milieu/ongerepte natuur en sociale cohesie. En, als je wilt, geloofsbeleving.quote:
De ziel, als in datgene wat (zogenaamd) voort bestaat na het lichamelijke einde. Wat betekent dat voor de blanke man? Is er dan geen hiernamaals meer? Of wordt deze man na het overlijden ineens geconfronteerd met een voortdurend bestaan? Lastig.quote:Op donderdag 11 november 2021 12:37 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dat zegt hier niemand. Sommige dingen waren beter, zoals het milieu/ongerepte natuur en sociale cohesie. En, als je wilt, geloofsbeleving.
Grof gezegd: de blanke man is zijn ziel kwijt. Prima, moet ie zelf weten
Sociale cohesie en de kruistochten. wat een cohesie tussen verschillende geloven.quote:Op donderdag 11 november 2021 12:37 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dat zegt hier niemand. Sommige dingen waren beter, zoals het milieu/ongerepte natuur en sociale cohesie. En, als je wilt, geloofsbeleving.
Grof gezegd: de blanke man is zijn ziel kwijt. Prima, moet ie zelf weten
Dat vind ik niet lastig. De realiteit is wat het is, dus als God bestaat (waarheidsclaim) dan bestaat hij voor iedereen. Voor altijd. En als hemel en hel bestaan, of reïncarnatie, dan bestaan die ook voor iedereen en voor altijd.quote:Op donderdag 11 november 2021 12:39 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
De ziel, als in datgene wat (zogenaamd) voort bestaat na het lichamelijke einde. Wat betekent dat voor de blanke man? Is er dan geen hiernamaals meer? Of wordt deze man na het overlijden ineens geconfronteerd met een voortdurend bestaan? Lastig.
Ok, dus zelfs als ik niet geloof duurt het bestaan van mijn ziel voort, dat is fijn.quote:Op donderdag 11 november 2021 13:03 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat vind ik niet lastig. De realiteit is wat het is, dus als God bestaat (waarheidsclaim) dan bestaat hij voor iedereen. Voor altijd. En als hemel en hel bestaan, of reïncarnatie, dan bestaan die ook voor iedereen en voor altijd.
Het lijkt er op dat velen hier het niet erg vinden als er niks is, maar dat is dus geen keuze.
Ja, dat klopt. Als je actief tegen geloof strijdt wil je graag liever verdwijnen denk ik. Een soort vertraagde zelfmoordquote:Op donderdag 11 november 2021 13:05 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Ok, dus zelfs als ik niet geloof duurt het bestaan van mijn ziel voort, dat is fijn.
En daar ga je weer met het invullen voor anderen (‘erg vinden’), dat we onszelf niet bedotten met sprookjes zegt niets over wat we ervan vinden.
Vertraagde zelfmoord omdat je niet gelooft in reïncarnatie of hemel en hel. Wat een slechte vergelijking.quote:Op donderdag 11 november 2021 13:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Als je actief tegen geloof strijdt wil je graag liever verdwijnen denk ik. Een soort vertraagde zelfmoordLaat mij maar lekker niet bestaan
jammer joh, misschien reïncarneer je wel oneindig.
Blijf vooral maar roepen dat het zo simpel is, dan wordt het vanzelf werkelijkheid!quote:Op donderdag 11 november 2021 13:12 schreef Basp1 het volgende:
We worden geboren en gaan dood thats it.
Tuurlijk wordt het ooit realiteit voor iedereen. En worden we door wormen opgegeten als we ons laten begraven.quote:Op donderdag 11 november 2021 13:22 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Blijf vooral maar roepen dat het zo simpel is, dan wordt het vanzelf werkelijkheid!
Ach, een luttele 60 jaar van ons vandaan. Dat is dus echt helemaal niksquote:Op donderdag 11 november 2021 13:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Tuurlijk wordt het ooit realiteit voor iedereen. En worden we door wormen opgegeten als we ons laten begraven.
Ne dat zeg ik zelf in ouwe lullen stijl...quote:
Niet per definitie, de ziel is dat wat de mens als innerlijke persoon maakt, zoals in de trend Arme ziel daar hoef je niet dood voor te zijn...quote:Op donderdag 11 november 2021 12:39 schreef Tyr80 het volgende:
De ziel, als in datgene wat (zogenaamd) voort bestaat na het lichamelijke einde.
Holland staat voor Houtland het was ooit voor de tijd van de VOC een heel groot Bos met moerassen. Toen gingen we bootje varen en weg was het bos.quote:Op donderdag 11 november 2021 12:48 schreef Basp1 het volgende:
Ongerepte natuur hoe ver wil je terug.
Schoonheid hoort bij geloof, dat geef ik je. Maar het belangrijkste is of het waar is, religie is een waarheidsclaim.quote:Op donderdag 11 november 2021 14:58 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Ne dat zeg ik zelf in ouwe lullen stijl...Maar bedoel dan de tijden voor het christendom in onze regio... De mens Germaan misschien iets minder geciviliseerd maar het geloof is mooier.
Dat hoeft niet zo te zijn... De zak van Sinterklaas en de kerstman is ook niet waar en toch houden we daar onze kindjes geruime tijd mee zoet. Geloof zou een waardevolle opvoedkundig gemeengoed kunnen zijn. Wat waar is en ook bewezen is dat dit zou kunnen werken, men hoeft het slechts goed toe te passen. Ik denk dat de wereld wel klaar is voor een nieuw en beter geloof. En het hoeft niet persee een religie te worden.quote:Op donderdag 11 november 2021 15:34 schreef Libertarisch het volgende:
Maar het belangrijkste is of het waar is, religie is een waarheidsclaim.
Jij denkt het beter te weten dan de geestelijke autoriteiten, zoals de RKK en de mystici uit India?quote:Op donderdag 11 november 2021 15:48 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat hoeft niet zo te zijn... De zak van Sinterklaas en de kerstman is ook niet waar en toch houden we daar onze kindjes geruime tijd mee zoet. Geloof zou een waardevolle opvoedkundig gemeengoed kunnen zijn. Wat waar is en ook bewezen is dat dit zou kunnen werken, men hoeft het slechts goed toe te passen. Ik denk dat de wereld wel klaar is voor een nieuw en beter geloof. En het hoeft niet persee een religie te worden.
Ik snap ook wel dat het vooralsnog een Utopie is. Althans wij maken dat niet meer mee.
Wat een grap...quote:Op donderdag 11 november 2021 15:48 schreef Watuntrik het volgende:
Allemaal het vliegend Spaghettimonster aanbidden en een vergiet op de kop dragen zou wel lachen zijn.
Bedoel je niet gewoon een nieuwe filosofie? Ipv gelijk geloof / religie en weet ik wat voor zweefteverij verder?quote:Op donderdag 11 november 2021 15:48 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat hoeft niet zo te zijn... De zak van Sinterklaas en de kerstman is ook niet waar en toch houden we daar onze kindjes geruime tijd mee zoet. Geloof zou een waardevolle opvoedkundig gemeengoed kunnen zijn. Wat waar is en ook bewezen is dat dit zou kunnen werken, men hoeft het slechts goed toe te passen. Ik denk dat de wereld wel klaar is voor een nieuw en beter geloof. En het hoeft niet persee een religie te worden.
Ik snap ook wel dat het vooralsnog een Utopie is. Althans wij maken dat niet meer mee.
Allemaal het vliegend Spaghettimonster aanbidden en een vergiet op de kop dragen zou wel lachen zijn.
Hoe zou je zoiets nou kunnen weten? Je kunt het slechts geloven...quote:Op donderdag 11 november 2021 15:54 schreef Libertarisch het volgende:
Jij denkt het beter te weten dan
Huh?quote:Op donderdag 11 november 2021 15:59 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Hoe zou je zoiets nou kunnen weten? Je kunt het slechts geloven...
Iets in die trend ja, daar hoeft geen zweefteverij bij met duiveltjes en engeltjes. Maar er inderdaad een andere levensfilosofie er op na houden. Zo heb ik mateloos bewondering voor die gekke Jappen met hun Wabi Sabi.quote:Op donderdag 11 november 2021 15:57 schreef Tyr80 het volgende:
Bedoel je niet gewoon een nieuwe filosofie? Ipv gelijk geloof / religie en weet ik wat voor zweefteverij verder?
Hahaquote:Op donderdag 11 november 2021 16:08 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Iets in die trend ja, daar hoeft geen zweefteverij bij met duiveltjes en engeltjes. Maar er inderdaad een andere levensfilosofie er op na houden. Zo heb ik mateloos bewondering voor die gekke Jappen met hun Wabi Sabi.
Waarin in ze nog respect en liefde voor een steen kunnen opbrengen en het dusdanig gebruiken dat je er rust, vrede en positieve energie uit kunt putten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |