Dat is natuurlijk niet waar, sowieso haalde de VVD maar 21.9% van de stemmen. Dus nee, het volk heeft Rutte niet als premier gekozen, sterker nog, Rutte kan morgen bij wijze van spreken uit de VVD gezet worden.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 23:29 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Het volk heeft Rutte gekozen en alleen het volk kan hem afzetten over 4 jaar en/of de volgende verkiezingen.
Hij moet premier blijven, of ie wil of niet wil
Volgens mij heeft hij de meeste stemmen gekregen van alle personen op wie gestemd mocht worden.quote:Op woensdag 31 maart 2021 00:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar, sowieso haalde de VVD maar 21.9% van de stemmen. Dus nee, het volk heeft Rutte niet als premier gekozen, sterker nog, Rutte kan morgen bij wijze van spreken uit de VVD gezet worden.
De VVD is geen progressieve partij. Maar Dilsen zou het zo kunnen worden. Veiligheid (haar portefeuille) is wel een van de kernthema’s van de VVD.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 23:31 schreef Sapstengel het volgende:
Dilan. Want vrouw en kleurtje dus super progressief.
Het zijn parlementsverkiezingen. Geen kabinetsverkiezingen.quote:Op woensdag 31 maart 2021 00:34 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Volgens mij heeft hij de meeste stemmen gekregen van alle personen op wie gestemd mocht worden.
Ze hebben het bijvoorbeeld de laatste dagen over dat Omtzigt x aantal stemmen heeft gekregen.
burgers gingen stemmen op een persoon.quote:Op woensdag 31 maart 2021 00:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het zijn parlementsverkiezingen. Geen kabinetsverkiezingen.
Ja, en dat is nog altijd een enorme minderheid van de kiezers. Beiden zijn gewoon Kamerlid, feitelijk, niets meer en niets minder. Beide heren hebben ruimschoots het aantal stemmen voor een voorkeursstem gehaald.quote:Op woensdag 31 maart 2021 00:34 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Volgens mij heeft hij de meeste stemmen gekregen van alle personen op wie gestemd mocht worden.
Ze hebben het bijvoorbeeld de laatste dagen over dat Omtzigt x aantal stemmen heeft gekregen.
Voor de functie van lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal. Niet voor de functie van minister(-president).quote:Op woensdag 31 maart 2021 00:37 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
burgers gingen stemmen op een persoon
nu is mij vraag: wie heeft als persoon de meeste stemmen behaald?
Rutte. Kaag 2, Wilders 3.quote:Op woensdag 31 maart 2021 00:37 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
burgers gingen stemmen op een persoon.
(VVD)quote:Op woensdag 31 maart 2021 00:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Rutte. Kaag 2, Wilders 3.
En in Nederland is dat totaal niet relevant als het om de positie van minister-president gaat.
Nee.quote:Op woensdag 31 maart 2021 00:55 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
(VVD)
nr.1 Rutte kreeg .............1 977 651 stemmen
nr.2 van Ark kreeg................73 125 stemmen
nr.3 Dilan kreeg....................45 630 stemmen
we moeten uit deze drie kiezen toch?
Maar dat was de vraag niet waarop dat specifieke antwoord werd gegeven.quote:Op woensdag 31 maart 2021 00:55 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
(VVD)
Nee.quote:Op woensdag 31 maart 2021 00:55 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
(VVD)
moet het iemand binnen de vvd zijn? of mag het ook iemand zijn van een andere partij?quote:
Niet uitgesloten maar zeer onwaarschijnlijkquote:Op woensdag 31 maart 2021 01:07 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
moet het iemand binnen de vvd zijn? of mag het ook iemand zijn van een andere partij?
Zelfs Amalia.quote:Op woensdag 31 maart 2021 01:07 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
moet het iemand binnen de vvd zijn? of mag het ook iemand zijn van een andere partij?
ja, uiteindelijk bepaalt de koning toch.quote:
eigenlijk kan Wilders gewoon uit 'zijn' PVV gezet wordenquote:Op woensdag 31 maart 2021 01:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee.
"We" hebben al gekozen. De rest is aan de kamerleden, die moeten een meerderheid (idealiter maar niet noodzakelijk) vinden om een regeringscoalitie te vormen. Wat de VVD intern doet moet de VVD weten, ze mogen Rutte morgen uit de partij zetten als ze dat willen.
Artikel 48 grondwet:quote:Op woensdag 31 maart 2021 01:14 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
ja, uiteindelijk bepaalt de koning toch.
Dan moet hij wel zichzelf er uit zetten. Maar in theorie is dat mogelijk.quote:Op woensdag 31 maart 2021 01:15 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
eigenlijk kan Wilders gewoon uit 'zijn' PVV gezet worden
als Wilders zichzelf niet uitzet, dan niet dus.quote:Op woensdag 31 maart 2021 01:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan moet hij wel zichzelf er uit zetten. Maar in theorie is dat mogelijk.
Omdat de VVD meer dan twee leden heeft?quote:Op woensdag 31 maart 2021 01:17 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
als Wilders zichzelf niet uitzet, dan niet dus.
Waarom is dit niet in geval van Rutte zo dan?
tjonge jonge jonge, en die Wilders durft anderen te beschuldigen van dictatorschap, terwijl ........quote:Op woensdag 31 maart 2021 01:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat de VVD meer dan twee leden heeft?
En toch gaat een van die drie het worden. Krijgen nu alle drie een mooie functie, fractievz of kabinetspost, en krijgen nog een paar jaar om te groeien. Mogen dan onderling uitmaken wie het wordt, mits ze alle drie de eindstreep halen natuurlijk.quote:Op woensdag 31 maart 2021 01:52 schreef spinazieruiker het volgende:
Sophie Hermans, Bente Becker en Dilan Yeşilgöz-Zegerius zijn aanstormende namen maar op dit moment nog te licht voor de functie van partijleider, laat staan premier.
Die Bente Becker is wel veel rechtser dan Rutte zelf, ik mag echt hopen dat die het niet tot lijsttrekker of premier schopt.quote:Op woensdag 31 maart 2021 02:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En toch gaat een van die drie het worden. Krijgen nu alle drie een mooie functie, fractievz of kabinetspost, en krijgen nog een paar jaar om te groeien. Mogen dan onderling uitmaken wie het wordt, mits ze alle drie de eindstreep halen natuurlijk.
Outsider (vooral in het scenario dat Rutte binnen nu en pak hem beet twee jaar weg moet) is Van Ark. Toch wat meer ervaring.
Ik schat Van Ark juist als de grootste kandidaat in. Die lijkt ook fractievoorzitter te gaan worden, volgens de meeste journalisten.quote:Op woensdag 31 maart 2021 02:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
En toch gaat een van die drie het worden. Krijgen nu alle drie een mooie functie, fractievz of kabinetspost, en krijgen nog een paar jaar om te groeien. Mogen dan onderling uitmaken wie het wordt, mits ze alle drie de eindstreep halen natuurlijk.
Outsider (vooral in het scenario dat Rutte binnen nu en pak hem beet twee jaar weg moet) is Van Ark. Toch wat meer ervaring.
Niemand.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 23:13 schreef spinazieruiker het volgende:
De reputatie en geloofwaardigheid van Mark Rutte lijken opnieuw een kras te hebben opgelopen door verkenners gate. De verwachting is nog steeds dat Rutte opnieuw premier wordt.
Stel nu dat Rutte ergens in de komende weken of maanden toch van het toneel verdwijnt, vrijwillig of gedwongen.
Wie zijn in dat scenario op dit moment de belangrijkste kandidaten om Rutte op te volgen als politiek leider van de VVD en premier namens die partij?
Ik denk niet dat de VVD leden daar moeilijk over doen. Ipv Rutte was het ook bijna een vrouw geweest en dat is inmiddels al 10 jaar geleden.quote:Op woensdag 31 maart 2021 07:32 schreef Janneke141 het volgende:
Maar zonder gekheid: ik vraag me wel af of de VVD al toe is aan een vrouwelijke leider.
De huidige VVD lijkt een stuk conservatiever dan tien jaar terug. Evident is de keuze voor een vrouw dan niet.quote:Op woensdag 31 maart 2021 07:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de VVD leden daar moeilijk over doen. Ipv Rutte was het ook bijna een vrouw geweest en dat is inmiddels al 10 jaar geleden.
Volgens mij zijn er 4 kandidaten en stonden die op volgorde van waarschijnlijkheid op plek 2 t/m 5 op de lijst dit jaar.
2. Tamara van Ark
3. Sophie Hermans
4. Bente Becker
5. Dilan Yeşilgöz-Zegerius
Je zou het bijna vergetenquote:Op woensdag 31 maart 2021 07:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de VVD leden daar moeilijk over doen. Ipv Rutte was het ook bijna een vrouw geweest en dat is inmiddels al 10 jaar geleden.
Zouden dit echt de enige kandidaten zijn? In dit rijtje ontbreken bewindspersonen die niet de kamer in willen. Een goede volksvertegenwoordiger maakt nog geen goede minister-president en andersom.quote:Volgens mij zijn er 4 kandidaten en stonden die op volgorde van waarschijnlijkheid op plek 2 t/m 5 op de lijst dit jaar.
2. Tamara van Ark
3. Sophie Hermans
4. Bente Becker
5. Dilan Yeşilgöz-Zegerius
Ze hebben ook geen zwaargewichten behalve Rutte en een aantal mensen die echt te oud zijn of die zijn weggevaagd in de tijd van Rutte. Zijlstra, Dijkhoff, Hennis, Schippers, allemaal weg. Ze hebben geen burgemeester van een grote stad dir kandidaat zou kunnen zijn. En een minister als Sander Dekker kun je ook moeilijk een zwaargewicht noemen. De enige die je dan misschien kunt noemen is Harbers.quote:Op woensdag 31 maart 2021 07:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De huidige VVD lijkt een stuk conservatiever dan tien jaar terug. Evident is de keuze voor een vrouw dan niet.
En met alle respect, deze vier zijn ook niet echt de zwaargewichten die In Ruttes schoenen kunnen staan. En de VVD is nu toch in de allereerste plaats de partij van Rutte. Programma en andere mensen volgen op respectabele afstand. En dat geeft eventuele opvolgers ook zo lastig de ruimte voor profilering en ontwikkeling.
Ooit (en ik denk aan het einde van deze kabinetsperiode) zal hij toch weg moeten.quote:
Uiteindelijk wel. Maar ik denk dat die opvolger de komende jaren wel in de picture gaat worden gezet. Dat kan ook iemand zijn die we nog niet kennen en minister/staatssecretaris gaat worden.quote:Op woensdag 31 maart 2021 09:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ooit (en ik denk aan het einde van deze kabinetsperiode) zal hij toch weg moeten.
Ja, ze moeten zorgen dat Hermans, Becker, Yeşilgöz en als joker misschien Van 't Wout bekender worden. Of Karremans misschien het kabinet in halen, als staatssecretaris?quote:Op woensdag 31 maart 2021 09:33 schreef Hexagon het volgende:
En op lange termijn denk ik dat het verstandig is voor de VVD om een weinig bekend talent in het kabinet te zetten
En minder totale prutsers zoals Van Nieuwenhuizen.quote:Op woensdag 31 maart 2021 09:33 schreef Hexagon het volgende:
En op lange termijn denk ik dat het verstandig is voor de VVD om een weinig bekend talent in het kabinet te zetten
Ja, of iemand die nog helemaal niet in de politiek zit. Een Wim Kok, Elst Borst en Sigrid Kaag zijn daar voorbeelden van. Die hadden nooit echt in de kamer gezeten voor ze leider werden.quote:Op woensdag 31 maart 2021 09:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ze moeten zorgen dat Hermans, Becker, Yeşilgöz en als joker misschien Van 't Wout bekender worden. Of Karremans misschien het kabinet in halen, als staatssecretaris?
Wim Kok werd ook niet gelijk minister-president, het werd toen ook niet verwacht dat PvdA mogelijk de grootste kon worden. Dan kun je een leider laten groeien als fractievoorzitter. VVD zal er nu rekening mee houden dat ze ook bij volgende verkiezingen een kans hebben de grootste te worden.quote:Op woensdag 31 maart 2021 09:41 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja, of iemand die nog helemaal niet in de politiek zit. Een Wim Kok, Elst Borst en Sigrid Kaag zijn daar voorbeelden van. Die hadden nooit echt in de kamer gezeten voor ze leider werden.
Overigens is onbekend zijn niet per se een nadeel. Dat vinden veel mensen juist wel interessant en vernieuwend.
Dat klopt, maar stel dat je nu een minister van buiten de politiek haalt, dan zou die over 3 jaar leider kunnen worden.quote:Op woensdag 31 maart 2021 09:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wim Kok werd ook niet gelijk minister-president, het werd toen ook niet verwacht dat PvdA mogelijk de grootste kon worden. Dan kun je een leider laten groeien als fractievoorzitter. VVD zal er nu rekening mee houden dat ze ook bij volgende verkiezingen een kans hebben de grootste te worden.
Kaag was natuurlijk binnengehaald als vakminister, ze werd niet eens vice-premier. En nu was ze dus 4 jaar minister toen ze lijsttreker werd. Borst was toch ook al 4 jaar minister toen ze lijsttrekker werd?
2 leden waarvan een dhr Wilders is en de ander de stichting van de heer Wilders is. Technisch 2 maar praktisch een, natuurlijk.quote:Op woensdag 31 maart 2021 01:18 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat de VVD meer dan twee leden heeft?
Kroonprins van Rutte zijn is echter niet erg goed voor je politieke carrierequote:Op woensdag 31 maart 2021 09:43 schreef Hanca het volgende:
Na de kabinetsformatie, die er gewoon gaat komen onder leiding van Rutte, weten we in elk geval meer: de beoogde opvolger zal in elk geval minister, staatssecretaris of fractievoorzitter zijn. Ik kan me niet voorstellen dat VVD volgende keer met een lijsttrekker van buiten de politiek komt.
Wie?quote:
En als je al de geluksvogel bent die hem mag opvolgen zal dat waarschijnlijk als puinruimer zijn, zolang zijn positie niet onhoudbaar wordt zal Rutte immers lekker doorregeren. Moet je ook maar zin in hebben.quote:Op woensdag 31 maart 2021 11:42 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Kroonprins van Rutte zijn is echter niet erg goed voor je politieke carriere
Hermans is de tijdelijke fractievoorzitter, omdat minister(-president) en fractievoorzitter zijn lastig te combineren is. Zeker in een pandemie, waarin de nr 1 als PM en de nr 2 (Van Ark) als minister van zorg het erg druk hebben.quote:Op woensdag 31 maart 2021 19:53 schreef spinazieruiker het volgende:
Sophie Hermans is duidelijk de rechterhand in het verkennersdebat. Continu in de buurt bij Rutte.
Als Mark Rutte vandaag op een legoblokje zou stappen lijkt zij op dit moment degene die het roer overneemt.
Balkenende begon ook als puinruimer.quote:Op woensdag 31 maart 2021 20:45 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En als je al de geluksvogel bent die hem mag opvolgen zal dat waarschijnlijk als puinruimer zijn, zolang zijn positie niet onhoudbaar wordt zal Rutte immers lekker doorregeren. Moet je ook maar zin in hebben.
Een kabinet gevormd door een partij met een zetel? Ja, dat zou wel het summum van politieke versnippering zijn.quote:Op woensdag 31 maart 2021 22:35 schreef spinazieruiker het volgende:
Een kabinet gevormd door Bij1 zal zoveel (afwijkende) partners nodig hebben dat de invloed van Sylvana Simons op de totale coalitie beperkt zal blijven. Als de VVD en het CDA worden buitengesloten moet er zelfs nog een partij ten rechterzijde van de VVD bij om een meerderheid te behalen.
Neee de pvv kent twee leden wilders en de stichting geert wilders.quote:Op woensdag 31 maart 2021 01:15 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Zij is wel echt een lichtgewicht hoor.quote:Op woensdag 31 maart 2021 19:53 schreef spinazieruiker het volgende:
Sophie Hermans is duidelijk de rechterhand in het verkennersdebat. Continu in de buurt bij Rutte.
Als Mark Rutte vandaag op een legoblokje zou stappen lijkt zij op dit moment degene die het roer overneemt.
Hugo de Jonge, die is de eerste vice-premier. Tenzij hij bedankt vanwege Coronadrukte, dan wordt het Carola Schouten (want Ollongren zal het ook niet worden).quote:Op donderdag 1 april 2021 13:42 schreef spinazieruiker het volgende:
Wie is bij een vertrek van Rutte de meest waarschijnlijke waarnemend premier in een nieuw kabinet?
[poll=2124]
(op basis van suggesties in dit topic)
Ik ga er vanuit dat De Jonge niet beschikbaar is vanwege coronadrukte.quote:Op donderdag 1 april 2021 14:12 schreef andre77 het volgende:
[..]
Hugo de Jonge, die is de eerste vice-premier. Tenzij hij bedankt vanwege Coronadrukte, dan wordt het Carola Schouten (want Ollongren zal het ook niet worden).
Zou niet weten waarom inderdaad.quote:Op donderdag 1 april 2021 16:42 schreef Dejannn het volgende:
Komen er nu eigenlijk nieuwe verkiezingen als Rutte zou opstappen? Volgens mij is daar verder toch geen noodzaak voor?
Geen noodzaak en zie ik ook niet meteen gebeuren. Het is niet dat een kabinet is gevallen en de verkiezingen gaan ook niet over wie premier moet worden. We hebben voor de TK gekozen, Rutte mag daar gewoon blijven.quote:Op donderdag 1 april 2021 16:42 schreef Dejannn het volgende:
Komen er nu eigenlijk nieuwe verkiezingen als Rutte zou opstappen? Volgens mij is daar verder toch geen noodzaak voor?
Optie Willem Alexander ontbreekt.quote:Op donderdag 1 april 2021 13:42 schreef spinazieruiker het volgende:
Wie is bij een vertrek van Rutte de meest waarschijnlijke waarnemend premier in een nieuw kabinet?
[poll=2124]
(op basis van suggesties in dit topic)
Waarom zou dat moeten? We kiezen in Nederland geen premier.quote:Op donderdag 1 april 2021 14:25 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
als Rutte geen premier blijft , dan vind ik dat er opnieuw verkiezingen gehouden moeten worden. Geen verkiezingen, maar iemand buiten de VVD premier, dan Kaag natuurlijk als premier?
we kiezen geen premier, geen koning, geen burgemeester?quote:Op donderdag 1 april 2021 18:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waarom zou dat moeten? We kiezen in Nederland geen premier.
We kiezen de tweede kamer. Vandaar de naam van die verkiezingen.quote:Op donderdag 1 april 2021 18:14 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
we kiezen geen premier, geen koning, geen burgemeester?
wat kiezen we dan wel?
waarom gingen we dan stemmen?
waarom niet de optie om alleen op een partij te stemmen i.p.v. op een persoon?
1 ding is heel duidelijk, het volk wil Rutte als premier en daarnaast kennen ze hem heel goed. Hij is al heel lang premier.
Dan zitten we nog een jaar zonder regering.quote:Op donderdag 1 april 2021 14:25 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
als Rutte geen premier blijft , dan vind ik dat er opnieuw verkiezingen gehouden moeten worden. Geen verkiezingen, maar iemand buiten de VVD premier, dan Kaag natuurlijk als premier?
dat zegt niks, zonder nieuwe verkiezingen kan je ook een jaar zonder regering zitten.quote:Op donderdag 1 april 2021 19:28 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dan zitten we nog een jaar zonder regering.
Dat geeft hem recht op een plek in de kamer, niet op het premierschap.quote:Op woensdag 31 maart 2021 00:37 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
burgers gingen stemmen op een persoon.
Hij is geen premier meer en of hij opnieuw premier wordt hangt van de formatie af.quote:Op donderdag 1 april 2021 14:25 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Nee, de overgrote meerderheid heeft niet op hem gestemd.quote:Op donderdag 1 april 2021 18:14 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
we kiezen geen premier, geen koning, geen burgemeester?
wat kiezen we dan wel?
waarom gingen we dan stemmen?
waarom niet de optie om alleen op een partij te stemmen i.p.v. op een persoon?
1 ding is heel duidelijk, het volk wil Rutte als premier en daarnaast kennen ze hem heel goed. Hij is al heel lang premier.
Maar wat weten we nu precies dan?quote:Op donderdag 1 april 2021 17:44 schreef Sapstengel het volgende:
Ophef over dat lek, terecht. Maar als Ollongren niet was gefotografeerd hadden we het dus nooit geweten. Mooi inkijkje in de achterbakse praktijken in Den Haag.
We weten wel zeker dat hij de grootste groep achter zich heeft weten te krijgen,quote:Op donderdag 1 april 2021 20:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, de overgrote meerderheid heeft niet op hem gestemd.
Dus het volk wil dat niet.
Hij heeft de grootste partij.quote:Op donderdag 1 april 2021 20:11 schreef Korenfok het volgende:
[..]
je weet wel dat hij de grootste groep achter zich weet te krijgen,
Vind ik schromelijk overdreven, het wordt ook wel weer heel erg opgeklopt.quote:Op donderdag 1 april 2021 17:44 schreef Sapstengel het volgende:
Ophef over dat lek, terecht. Maar als Ollongren niet was gefotografeerd hadden we het dus nooit geweten. Mooi inkijkje in de achterbakse praktijken in Den Haag.
Nee, zie Martin van rijn vorig jaar tijdens begin crisis.quote:Op woensdag 31 maart 2021 01:07 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Precies, het gaat helemaal nergens over. Omtzigt is kamerlid en formateurs voor een nieuw kabinet bepalen niet wie in de kamer zit en wie niet.quote:Op donderdag 1 april 2021 20:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vind ik schromelijk overdreven, het wordt ook wel weer heel erg opgeklopt.
Alsof er een prijs op zijn hoofd is gezet. Omzit leven elders.
Gewoon iemand die officieus heeft geopperd of Omzigt misschien gewoon kan opbokken. Sowhat.
klopt, er hebben ook heel veel op PVV , FVD en JA21 gestemdquote:Op donderdag 1 april 2021 20:07 schreef Wantie het volgende:
[..]
Nee, de overgrote meerderheid heeft niet op hem gestemd.
Dus het volk wil dat niet.
En D66, CDA, PvdA, etc...quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:48 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
klopt, er hebben ook heel veel op PVV , FVD en JA21 gestemd
vvd de meestequote:
Hm, mischien. Het hangt er helemaal vanaf waarom mensen op de VVD stemden en wie de opvolger is van Rutte. Maar ik zou op dit moment van nieuwe verkiezingen geen grote verschuivingen verwachtenquote:Op vrijdag 2 april 2021 17:50 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
stelling:
als er opnieuw verkiezingen gehouden zouden worden, weer met Rutte als lijsttrekker voor de VVD, dan zouden we denk ik weer dezelfde uitslag krijgen.
opnieuw verkiezingen, maar zonder Rutte? Dan zou de VVD niet de grootste worden en veel minder stemmen halen dan met Rutte.
ik vind dat de eerste vrouwelijke premier ooit op een natuurlijke manier gekozen moet worden, niet kunstmatig in elkaar gezet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 18:00 schreef Jojoke het volgende:
Het land zit in de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog, dus als iemand Rutte opvolgt dan moet het een ervaren persoon zijn. De meeste namen die genoemd zijn, hebben echt onvoldoende ervaring.
Ik krijg steeds meer de indruk dat het Edith Schippers wordt. Ik dacht eerst dat ze misschien niet zou willen, maar dit artikel van februari 2021 zegt Oud-minister Edith Schippers eerste vrouwelijke premier? ’Het kriebelt wel een beetje’.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210206_94167484
Ik kan niet het hele artikel lezen, maar het geeft de indruk dat ze er stiekem wel zin in heeft. Het zou een prima kandidaat zijn om Rutte op te volgen.
Mee eens als Edith Schippers het overneemt kan dat de redding van de VVD zijn.quote:Op vrijdag 2 april 2021 18:00 schreef Jojoke het volgende:
Het land zit in de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog, dus als iemand Rutte opvolgt dan moet het een ervaren persoon zijn. De meeste namen die genoemd zijn, hebben echt onvoldoende ervaring.
Ik krijg steeds meer de indruk dat het Edith Schippers wordt. Ik dacht eerst dat ze misschien niet zou willen, maar dit artikel van februari 2021 zegt Oud-minister Edith Schippers eerste vrouwelijke premier? ’Het kriebelt wel een beetje’.
Ik kan niet het hele artikel lezen, maar het geeft de indruk dat ze er stiekem wel zin in heeft. Het zou een prima kandidaat zijn om Rutte op te volgen.
De eerste vrouwelijke premier van Belgiė is ook aangewezen en niet verkozen. In het geval van Schippers is het een aardige bijkomstigheid dat ze vrouw is, maar ze is ook gewoon een betere alternatief dan haar mannelijke VVD-collega's.quote:Op vrijdag 2 april 2021 18:05 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
ik vind dat de eerste vrouwelijke premier ooit op een natuurlijke manier gekozen moet worden, niet kunstmatig in elkaar gezet.
dan Kaag of Lilianne(je hebt er 2)quote:Op vrijdag 2 april 2021 18:14 schreef Jojoke het volgende:
[..]
De eerste vrouwelijke premier van Belgiė is ook aangewezen en niet verkozen. In het geval van Schippers is het een aardige bijkomstigheid dat ze vrouw is, maar ze is ook gewoon een betere alternatief dan haar mannelijke VVD-collega's.
Hoeft niet.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:42 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
vvd de meeste
daar gaat het om
als d66 de grootste zou worden, dan zou Kaag 100% MP worden
snappie
Edith Schippers zou idd een vreselijke keuze zijnquote:Op vrijdag 2 april 2021 18:41 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
dan Kaag of Lilianne(je hebt er 2)
als het echt iemand van de VVD moet zijn, dan van Ark of Dilan, de nummer 2 en 3.Samen mag ook van mij.
anders opnieuw verkiezingen
ik ken deze Schippers van Zondag met Lubach![]()
nee, ik zou haar niet als MP willen zien.
Schippers als premier wordt waarschijnlijk het leksteken van de reddingsbandjes die de VVD nu nog drijvende houden.quote:Op vrijdag 2 april 2021 18:05 schreef paulgo het volgende:
[..]
Mee eens als Edith Schippers het overneemt kan dat de redding van de VVD zijn.
Kaag zei heel duidelijk dat ze MP wilde worden voor de verkiezingen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 19:06 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoeft niet.
Wouter schoof bijvoorbeeld Job naar voren destijds.
En de grootste hoeft niet in de coalitie te komen.
Een prima kandidaat?quote:Op vrijdag 2 april 2021 18:00 schreef Jojoke het volgende:
Da's mooi, maar als D66 de grootste was geworden en er geen coalitie met D66 was gekomen, dan had ze het nakijken.quote:Op vrijdag 2 april 2021 19:21 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Kaag zei heel duidelijk dat ze MP wilde worden voor de verkiezingen.
opnieuw verkiezingenquote:Op vrijdag 2 april 2021 19:25 schreef Wantie het volgende:
[..]
Da's mooi, maar als D66 de grootste was geworden en er geen coalitie met D66 was gekomen, dan had ze het nakijken.
Hoeft ook niet op de lijst te staanquote:Op vrijdag 2 april 2021 19:59 schreef phpmystyle het volgende:
Niemand.
Ik ben ook klaar met deze man. Maar er is geen alternatief.
Op de VVD-lijst staat geen premiermateriaal.
Ja maarook buiten d elijst kan ik niemand snel bedenken. Wiegel en Bolkestein te oud, Van Balen net te zwak, Schippers vind ik te ''koud''.quote:
Er is toch helemaal geen grond voor nieuwe verkiezingen?quote:Op vrijdag 2 april 2021 19:52 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
opnieuw verkiezingen
deze keer gaan burgers strategisch stemmen waardoor D66 de grootste gaat worden.
En als de partijen dan Kaag geen premierschap gunnen, vind ik deze vrouwonvriendelijk.
Dat lijkt mij ook. Mocht het zo zijn dat men er absoluut niet uit kan komen en dat de positie van Rutte daar een grote rol in speel dan is het tijd om aan nieuwe verkiezingen te denken. Het zal echter nog niet zo makkelijk zijn om daar een meerderheid voor te krijgen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Er is toch helemaal geen grond voor nieuwe verkiezingen?
Laat ze eerst maar aan het formeren slaan. En zoals ik gisternacht zie, zijn ze daar al mee begonnen
quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja maarook buiten d elijst kan ik niemand snel bedenken. Wiegel en Bolkestein te oud, Van Balen net te zwak, Schippers vind ik te ''koud''.
Hans Wiegel en Frits Bolkestein waren toppolitici maar zij hebben zich al lang geleden teruggetrokken uit de politiek. Wellicht een andere VVD zwaargewicht zoals Jan van Zanen nu burgemeester van Den Haag, die ook voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is.quote:
Zwaargewicht in de zin dat het een obese is. Als je iemand naar voren schuift moet het wel democratisch gelegitimeerd zijn. En dat kan in zo'n geval alleen door verkiezingen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:16 schreef paulgo het volgende:
[..]
Wellicht een andere VVD zwaargewicht zoals Jan van Zanen nu burgemeester van Den Haag, die ook voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is.
Maar dan moet je ook niet verder zeuren over de persoon Mark Rutte vind ik.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:19 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Maar over 1 week is de grootste stofwolk alweer weggetrokken en kan Rutte gewoon zijn formatie hervatten. Hoe jammer ook, ik zou het ook graag anders zien. Maar helaas, geen alternatieven.
Kan ook iemand zijn die we niet in beeld hebben.quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:16 schreef paulgo het volgende:
[..]
[..]
Hans Wiegel en Frits Bolkestein waren toppolitici maar zij hebben zich al lang geleden teruggetrokken uit de politiek. Wellicht een andere VVD zwaargewicht zoals Jan van Zanen nu burgemeester van Den Haag, die ook voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten is.
Trouwens leeftijd hoort geen issue te zijn de Amerikaanse president Joe Biden is ook al 78 jaar
Dat duurt nog minstens een half jaar. En dan is er al zoveel gebeurd..quote:Op vrijdag 2 april 2021 20:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook. Mocht het zo zijn dat men er absoluut niet uit kan komen en dat de positie van Rutte daar een grote rol in speel dan is het tijd om aan nieuwe verkiezingen te denken. Het zal echter nog niet zo makkelijk zijn om daar een meerderheid voor te krijgen.
Waarom zou stemmen op D66 strategisch zijn?quote:Op vrijdag 2 april 2021 19:52 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
opnieuw verkiezingen
deze keer gaan burgers strategisch stemmen waardoor D66 de grootste gaat worden.
En als de partijen dan Kaag geen premierschap gunnen, vind ik deze vrouwonvriendelijk.
minder rechts dan vvdquote:Op vrijdag 2 april 2021 22:35 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom zou stemmen op D66 strategisch zijn?
Ik krijg het idee dat steeds meer mensen juist meer naar rechts kijken.quote:
CDA is achterhaald.quote:Op vrijdag 2 april 2021 21:20 schreef raptorix het volgende:
Kijk deze video, en stel je de vraag, wie wil je als premier::
burgers die op Groenlinks, SP, PVDA,Partij voor dieren en op Omtzigt hebben gestemd bijvoorbeeld, zouden op D66 kunnen stemmen om van de VVD af te komen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik krijg het idee dat steeds meer mensen juist meer naar rechts kijken.
Waarom deden ze dat dan niet op 17 maart?quote:Op vrijdag 2 april 2021 22:45 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
burgers die op Groenlinks, SP, PVDA,Partij voor dieren en op Omtzigt hebben gestemd bijvoorbeeld, zouden op D66 kunnen stemmen om van de VVD af te komen.
Deze burgers hebben liever D66 dan de VVD aan macht bijvoorbeeld. Dan blijft VVD,PVV,FVD,JA21 en een deel van de CDA over aan de andere kant.
D66 werd 2de partij.Ze hebben nu het momentum mee. De partij die dichter bij de andere partijen(pvda,sp,gl,etc..) staat dan de vvd,pvv,fvd,ja21 en de cda.quote:Op zaterdag 3 april 2021 00:11 schreef Wantie het volgende:
[..]
Waarom deden ze dat dan niet op 17 maart?
Wat is er opeens veranderd?
Maar is dat een reden voor de VVD aanhang om opeens D66 te stemmen?quote:Op zaterdag 3 april 2021 01:06 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
D66 werd 2de partij.Ze hebben nu het momentum mee. De partij die dichter bij de andere partijen(pvda,sp,gl,etc..) staat dan de vvd,pvv,fvd,ja21 en de cda.
als ik D66 was, dan zou ik zeker niet met de vvd in zee gaan en zelf gaan regeren. Kaag wil MP worden(geschiedenis schrijven als eerste MP), dan ligt dit het meest voor de hand. ja toch, of niet?
En je zegt net:quote:Op vrijdag 2 april 2021 19:52 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
opnieuw verkiezingen
Als burgers nu ineens strategisch gaan stemmen is dat toch ook gewoon kunstmatig in elkaar gezet? Dan weten we allemaal hoe mevr. Kaag in dat geval de eerste vrouwelijke MP is geworden. Niet omdat ze de beste persoon was voor de functie.quote:Op vrijdag 2 april 2021 18:05 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
ik vind dat de eerste vrouwelijke premier ooit op een natuurlijke manier gekozen moet worden, niet kunstmatig in elkaar gezet.
Ironisch genoeg, als we kijken naar de huidige partijleiders, is zij de meest gekwalificeerde persoon om premier te worden. Zeker internationaal gezien. Maar goed, dat terzijde.quote:Op zaterdag 3 april 2021 01:26 schreef Accordtje het volgende:
[..]
En je zegt net:
[..]
Als burgers nu ineens strategisch gaan stemmen is dat toch ook gewoon kunstmatig in elkaar gezet? Dan weten we allemaal hoe mevr. Kaag in dat geval de eerste vrouwelijke MP is geworden. Niet omdat ze de beste persoon was voor de functie.
Nee, voor mensen die twee weken geleden VVD gestemd hebben is er echt geen reden om dat nu ineens niet meer te doen.quote:Op zaterdag 3 april 2021 01:19 schreef Wantie het volgende:
Maar is dat een reden voor de VVD aanhang om opeens D66 te stemmen?
De vraag is dan of de mensen die VVD stemden hierom hun stem zouden wijzigen, ik zie daar nog weinig tekenen voor, eigenlijk en ik verwacht dat ook niet echt, het is tenslotte ook niet de eerste keer dat Rutte geheugenverlies heeft.quote:Op zaterdag 3 april 2021 01:34 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Nee, voor mensen die twee weken geleden VVD gestemd hebben is er echt geen reden om dat nu ineens niet meer te doen.
Ik denk overigens niet dat nieuwe verkiezingen een heel andere uitkomst gaan geven. Mensen die op PvdA, SP en GL hebben gestemd zijn waarschijnlijk mensen die zichzelf verbonden voelen met die partij en daar uit gewoonte altijd al op stemmen. Mensen die echt o.b.v. programma of strategisch stemmen die zaten in deze verkiezingen waarschijnlijk al niet op deze partijen.
Inderdaad. Het zal VVD stemmers niet veel uitmaken. Dat zegt, vind ik, ook heel veel over de Nederlandse politiek trouwens. Blijkbaar is er nog minder vertrouwen in de overige partijen/kandidaten.quote:Op zaterdag 3 april 2021 01:40 schreef Tijger_m het volgende:
De vraag is dan of de mensen die VVD stemden hierom hun stem zouden wijzigen, ik zie daar nog weinig tekenen voor, eigenlijk en ik verwacht dat ook niet echt, het is tenslotte ook niet de eerste keer dat Rutte geheugenverlies heeft.
Hm, ik weet niet of dat het probleem is, ik denk dat het de VVD stemmers minder om de persoon en meer om de ideeen van de VVD gaat. Maar dat is slechts mijn gedachte hierover, ik kan dat niet echt aantonen.quote:Op zaterdag 3 april 2021 02:07 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Inderdaad. Het zal VVD stemmers niet veel uitmaken. Dat zegt, vind ik, ook heel veel over de Nederlandse politiek trouwens. Blijkbaar is er nog minder vertrouwen in de overige partijen/kandidaten.
Wel een zwaargewichtquote:Op zaterdag 3 april 2021 03:34 schreef Ure het volgende:
Er is maar 1 iemand die het land en de VVD nu nog kan redden: Erica Terpstra. Uitleg lijkt me overbodig
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zie email 27 oktober
Het volk heeft Rutte als Kamerlid gekozen. Niet als premier.quote:Op dinsdag 30 maart 2021 23:29 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Het volk heeft Rutte gekozen en alleen het volk kan hem afzetten over 4 jaar en/of de volgende verkiezingen.
Hij moet premier blijven, of ie wil of niet wil
Deze post is waar als Wopke Hoekstra en zijn CV niet zouden bestaan. Dat doen ze wel. Geen fan verder, maar ik snap wel dat de onderhandelingsstijl van een Shell en McKinsey-type gevreesd wordt. Hoekstra werd op bijzonder jonge leeftijd, zeker voor een Amerikaans bedrijf, partner bij McKinsey. Dan ben je het middle management royaal ontstegen.quote:Op zaterdag 3 april 2021 01:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ironisch genoeg, als we kijken naar de huidige partijleiders, is zij de meest gekwalificeerde persoon om premier te worden. Zeker internationaal gezien. Maar goed, dat terzijde.
Want laten we eerlijk zijn, de rest komt toch niet echt boven het middle management nivo, inclusief Rutte, uit.
Dat argument doet het goed in een politieke campagne maar uiteindelijk maakt het mannetje of vrouwtje aan de top op korte termijn eigenlijk ook geen bal uit. Er is toch geen steun voor een radicaal andere koers.quote:Op zaterdag 3 april 2021 06:08 schreef LangeTabbetje het volgende:
Het argument van de "Corona crisis" is ook een beetje halfbakken. Stel, dat Rutte ermee op houdt, zal hij wel aanblijven als demissionair premier. De formatie zal nog wel een half jaartje duren, tijd die Rutte kan gebruiken om zich als crisis manager te storten op de corona crisis.
Het wordt wat anders als Rutte op staande voet weg gaat lopen. Kan hij ook nog mee dreigen om steun te verkrijgen binnen eigen partij en D66....
Bij wat er aan prominenten naast Rutte resteert lijkt me dat al snel een belangrijke kandidaat...quote:Op zaterdag 3 april 2021 12:11 schreef trein2000 het volgende:
De Telegraaf, toch van oudsher een VVD-krant, noemt Edith Schippers.
Sinds hij het enigste lid is moet Wilders dan Wilders eruit zetten.quote:Op woensdag 31 maart 2021 01:15 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
"How Donald Trump Could Still Be (Minister)President"quote:
Sophie Hermans kon dat interview na de verkiezingen niet eens handelen lol.quote:Op woensdag 31 maart 2021 01:52 schreef spinazieruiker het volgende:
Rutte had er al heel wat jaren als staatssecretaris, kamerlid en fractievoorzitter op zitten toen hij in 2010 premier werd. Na het afzwaaien van Zijlstra en Dijkhoff is er geen kandidaat met een vergelijkbare opkomst en ervaring.
Bas van 't Wout komt daar nog een beetje bij in de buurt. Kamerlid, staatssecretaris en dit jaar gepromoveerd tot minister van EZ, maar heeft nog niet echt een naam kunnen vestigen.
Stef Blok zou kunnen. Hij heeft flink wat functies in kabinetten gehad, was al eens designated survivor en heeft als minister van buitenlandse zaken internationale bekendheid. Maar hij lijkt me niet de juiste persoon en is ook niet zo populair mede door wat smetten uit het verleden.
Mensen als Cora van Nieuwenhuizen, Tamara van Ark, Sander Dekker en Barbara Visser moeten vooral bewindspersoon op een inhoudelijk ministerie blijven. Hen zie ik niet als mogelijk toekomstig minister-president.
Ankie Broekers Knol of Annemarie Jorritsma gaat ook niet gebeuren maar één van hen zou interessant zijn als een soort Nederlandse Iron Lady![]()
Sophie Hermans, Bente Becker en Dilan Yeşilgöz-Zegerius zijn aanstormende namen maar op dit moment nog te licht voor de functie van partijleider, laat staan premier.
Wellicht komt er wel een verrassend iemand van buiten de politiek uit de hoge hoed. Bijvoorbeeld Feike Sijbesma.
Brrrr, die enge kettingrokende corrupte heks die in haar eentje de hele zorg naar de tiefus heeft gewerkt? God sta ons bij.quote:Op zaterdag 3 april 2021 12:11 schreef trein2000 het volgende:
Het was ook de eerste persoon waar ik aan dacht. Er zal vast gemor zijn onder links Nederland gezien haar nalatenschap bij VWS, maar ze is pragmatisch en heeft als bewindspersoon veel bereikt. Dat kan je erover discussiėren of alles wat ze bereikt heeft het land beter heeft gemaakt, maar ze weet wel van aanpakken.quote:Op zaterdag 3 april 2021 12:11 schreef trein2000 het volgende:
Ken je Rita Verdonk nog? Zij had meer voorkeursstemmen dan Mark. Ik denk dat het probleem niet Mark is maar de VVD zelf.quote:Op zaterdag 3 april 2021 01:26 schreef Accordtje het volgende:
[..]
En je zegt net:
[..]
Als burgers nu ineens strategisch gaan stemmen is dat toch ook gewoon kunstmatig in elkaar gezet? Dan weten we allemaal hoe mevr. Kaag in dat geval de eerste vrouwelijke MP is geworden. Niet omdat ze de beste persoon was voor de functie.
https://www.telegraaf.nl/(...)mier-komt-toch-bovenquote:Op zaterdag 3 april 2021 12:11 schreef trein2000 het volgende:
Dan kan ie lang wachten. Niemand zit meer op Wiegel te wachten.quote:Op zaterdag 3 april 2021 16:44 schreef marsan het volgende:
Wiegel zit al te wachten tot hij gevraagd wordt.
Dat weet jij, dat weet ik. Wiegel denkt altijd dat heel nl wel op hem zit te wachten.quote:Op zaterdag 3 april 2021 17:03 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dan kan ie lang wachten. Niemand zit meer op Wiegel te wachten.
Wiegel denkt ook dat ie een goede columnist is.quote:Op zaterdag 3 april 2021 17:08 schreef marsan het volgende:
[..]
Dat weet jij, dat weet ik. Wiegel denkt altijd dat heel nl wel op hem zit te wachten.
En dan nog. In NL kiezen we het parlement. Niet de premier/president.quote:Op woensdag 31 maart 2021 00:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar, sowieso haalde de VVD maar 21.9% van de stemmen. Dus nee, het volk heeft Rutte niet als premier gekozen, sterker nog, Rutte kan morgen bij wijze van spreken uit de VVD gezet worden.
Als je elke week weer zo'n fractievoorzittersoverleg hebt valt dat wel mee, maar ik zie het hem idd ook niet doen.quote:Op zaterdag 3 april 2021 17:40 schreef Nielsch het volgende:
Kan me trouwens niet voorstellen dat Rutte 4 jaar lang in de kamer gaat zitten als hij geen premier kan worden. Als Kamerlid van de regerende partijen ben je toch vooral een beetje stemvee. Te ver af van de actie. Dat gaat ie niet doen.
Halsema voor GL, voor de PvdA kun je een heel blik aan potentiele premiers opentrekken met al die burgemeesters en oud-ministers.quote:Op zaterdag 3 april 2021 19:46 schreef DrParsifal het volgende:
Bij de laatste (moeilijke) formatie in Zweden werd even gesuggereerd om een kleinere partij de premier te laten leveren om zo de grote partijen elkaar niet de premierbonus te gunnen. Ik denk dat CDA nog te groot is daarvoor maar PvdA zou kunnen met bijvoorbeeld Kim Putters. Die zou ook wel genoeg boven de partijen staan. Ik denk dat Thom de Graaf ook wel boven de partijen kan staan, maar die heeft toch te veel het D66 stempel en D66 is te groot. Een te grote partij pleit waarschijnlijk ook tegen Donner en Hirsch-Ballin.
Christen Unie heeft denk ik niemand die genoeg ervaring heeft om zo'n taak aan te kunnen.
Maar ik verwacht dat VVD met iemand "van buiten" komt. Misschien Frank de Grave.
Ja die columns zijn echt heel slecht.quote:Op zaterdag 3 april 2021 17:13 schreef Farenji het volgende:
[..]
Wiegel denkt ook dat ie een goede columnist is.
Job Cohen?quote:Op zaterdag 3 april 2021 21:46 schreef VoMy het volgende:
[..]
Halsema voor GL, voor de PvdA kun je een heel blik aan potentiele premiers opentrekken met al die burgemeesters en oud-ministers.
Wat blijf je herhalen dat de pm uit de tweede kamer moet komen... waarom?quote:Op zaterdag 3 april 2021 23:49 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
const premier = Math.floor(Math.random() * 150). Rutte doet niet mee met loting, vandaar 150 en niet 151.
Sylvana maakt kans, al is het 0.67%.
zelfs ik kan dus premier wordenquote:Op zondag 4 april 2021 00:05 schreef Peter het volgende:
[..]
Wat blijf je herhalen dat de pm uit de tweede kamer moet komen... waarom?
Dat kan inderdaad.quote:Op zondag 4 april 2021 00:08 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
zelfs ik kan dus premier worden
dan wil ik MP worden!
Stelling:quote:
De premier is een number tussen de 0 en 149?quote:Op zaterdag 3 april 2021 23:49 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
const premier = Math.floor(Math.random() * 150). Rutte doet niet mee met loting, vandaar 150 en niet 151.
Sylvana maakt kans, al is het 0.67%.
Jij zal nooit door de tweede kamer gesteund worden neem ik aan.. dus nee.quote:Op zondag 4 april 2021 00:08 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
zelfs ik kan dus premier worden
dan wil ik MP worden!
aangezien er 150 kamerleden zijnquote:Op zondag 4 april 2021 00:16 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
De premier is een number tussen de 0 en 149?
stel dat ze iemand buiten de 2de kamer gaan aanwijzen als premier. Laten we zeggen ene Herman.quote:Op zondag 4 april 2021 00:19 schreef Peter het volgende:
[..]
Jij zal nooit door de tweede kamer gesteund worden neem ik aan.. dus nee.
Nou schrijf dr nog maar eens een unit test bij.quote:Op zondag 4 april 2021 00:22 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
aangezien er 150 kamerleden zijn
Waarom zou Rutte niet aan die loting mogen meedoen, eigenlijk?quote:Op zondag 4 april 2021 00:22 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
aangezien er 150 kamerleden zijn
Edith Schippers, oud-minister van Tabak en Longkanker. Echt een topwijf.quote:Op zaterdag 3 april 2021 13:54 schreef Jojoke het volgende:
Het was ook de eerste persoon waar ik aan dacht. Er zal vast gemor zijn onder links Nederland gezien haar nalatenschap bij VWS, maar ze is pragmatisch en heeft als bewindspersoon veel bereikt. Dat kan je erover discussiėren of alles wat ze bereikt heeft het land beter heeft gemaakt, maar ze weet wel van aanpakken.
Ik heb het gevoel dat een kabinet Schippers-Kaag behoorlijk succesvol kan worden. Als ze goed met elkaar kunnen opschieten, dan kunnen ze als een wals door Den Haag heen. Over nieuw leiderschap gesproken.
Als ie mee zou mogen doen, dan heeft loting geen zin. Hij is dan de MP.quote:Op zondag 4 april 2021 01:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Waarom zou Rutte niet aan die loting mogen meedoen, eigenlijk?
Veel mensen zijn dat al vergeten.quote:Op zondag 4 april 2021 01:12 schreef Ringo het volgende:
[..]
Edith Schippers, oud-minister van Tabak en Longkanker. Echt een topwijf.
Wie hebben die 150 kamerleden aangewezen?quote:Op zondag 4 april 2021 00:25 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
stel dat ze iemand buiten de 2de kamer gaan aanwijzen als premier. Laten we zeggen ene Herman.
Deze Herman gaat het vervolgens verkloten. Wie krijg de schuld en mag opbokken? Herman dus alleen.
Degenen die hem als premier aangewezen hebben, blijven lekker buiten schot.
Het idee is juist dat een minister de kamer verlaat.quote:Op zondag 4 april 2021 00:25 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
stel dat ze iemand buiten de 2de kamer gaan aanwijzen als premier. Laten we zeggen ene Herman.
Deze Herman gaat het vervolgens verkloten. Wie krijg de schuld en mag opbokken? Herman dus alleen.
Dus stel jij levert een kandidaat personeelslid aan bij het bedrijf waar je werkt, die wordt aangenomen, verkloot het op een gegeven moment, en dan krijg jij te maken met sancties?quote:Op zondag 4 april 2021 00:25 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Rutte gaat de geschiedenis in als de langstzittende premier ooit, mocht ie MP worden.quote:Op zondag 4 april 2021 07:18 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Wie hebben die 150 kamerleden aangewezen?
Wat stel je voor, alle kiezers het land uit of opsluiten in gevangenissen?
Als een bestuurder incapabel blijkt of onvoldoende vertrouwen geniet dan wordt hij ontslagen of wordt de arbeidsovereenkomst niet verlengd. Dat is in het bedrijfsleven niet anders en geldt ook in de politiek.
kandidaat personeelslid verkloot het meerdere malen 10 jaar lang. Ik hou hem het hand boven het hoofd 10 jaar lang.quote:Op zondag 4 april 2021 08:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dus stel jij levert een kandidaat personeelslid aan bij het bedrijf waar je werkt, die wordt aangenomen, verkloot het op een gegeven moment, en dan krijg jij te maken met sancties?
Bijzonder...
Wat is je punt dan?quote:Op zondag 4 april 2021 14:44 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
kandidaat personeelslid verkloot het meerdere malen 10 jaar lang. Ik hou hem het hand boven het hoofd 10 jaar lang.
Mijn punt is dat we deze partij al kennen, want zo lang al aan macht. Als de bevolking verder wil , dan het zei zo.quote:
Is hij de langstzittende premier?quote:Op zondag 4 april 2021 17:34 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Mijn punt is dat we deze partij al kennen, want zo lang al aan macht. Als de bevolking verder wil , dan het zei zo.
Niet achteraf 'wir haben es nicht gewust" zeggen en de schuld alleen bij Rutte leggen.
Deze man is het langst zittende premier van NL ooit. Met allerlei informatietechnologiėn van nu, zoals Zondag met Lubach e.d. media, is iedereen goed van het nieuws op de hoogte.
Precies.quote:
Een partij is geen persoon.quote:Op zondag 4 april 2021 17:34 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Mijn punt is dat we deze partij al kennen, want zo lang al aan macht.
De bevolking kiest een parlement, geen kabinet.quote:Als de bevolking verder wil , dan het zei zo.
Dat Rutte nu een fout maakt die hem fataal zou worden wil niet zeggen dat hij 10 jaar lang bezig was met het maken van fatale fouten.quote:Niet achteraf 'wir haben es nicht gewust" zeggen en de schuld alleen bij Rutte leggen.
De overgrote meerderheid heeft dan ook niet op hem gestemd.quote:Deze man is het langst zittende premier van NL ooit. Met allerlei informatietechnologiėn van nu, zoals Zondag met Lubach e.d. media, is iedereen goed van het nieuws op de hoogte.
Hij heeft de verkiezingen gewonnen. Normaal gesproken wordt hij MP voor de komende 4 jaar.quote:
Dan kun je dat dus over 1.5 jaar stellen.quote:Op zondag 4 april 2021 18:00 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Hij heeft de verkiezingen gewonnen. Normaal gesproken wordt hij MP voor de komende 4 jaar.
Over 1,5 jaar is hij de langstzittende premier ooit.
wel eens van regeerakkoord gehoord?quote:Op zondag 4 april 2021 18:06 schreef marsan het volgende:
[..]
Dan kun je dat dus over 1.5 jaar stellen.
Voor zo'n akkoord moet je eerst een coalitie vormen. En dat lukt hem nu niet.quote:Op zondag 4 april 2021 18:17 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
wel eens van regeerakkoord gehoord?
je kunt op de PVV stemmen en zeggen dat je niet op Wilders gestemd hebt.quote:Op zondag 4 april 2021 17:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
Een partij is geen persoon.
[..]
De bevolking kiest een parlement, geen kabinet.
[..]
Dat Rutte nu een fout maakt die hem fataal zou worden wil niet zeggen dat hij 10 jaar lang bezig was met het maken van fatale fouten.
[..]
De overgrote meerderheid heeft dan ook niet op hem gestemd.
"De bevolking heeft massaal" impliceert dat ze een ruime meerderheid van de stemmen hebben gehaald. Dat hebben ze toch echt niet.quote:Op zondag 4 april 2021 18:22 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
je kunt op de PVV stemmen en zeggen dat je niet op Wilders gestemd hebt.
als je kijkt naar het aantal stemmen op Rutte en aantal stemmen op de rest van de kandidaten van VVD, dan is Rutte gewoon de VVD, net zoals dat Wilders de PVV is.
de bevolking kiest een parlement, geen kabinet?
de bevolking heeft massaal op de VVD en D66 gestemd. De bevolking(meerderheid) wil verder met zelfde kabinet als de afgelopen periode.
Nou nee, dat kun je niet, de PVV heeft maar 2 leden, Wilders en de Stichting WIlders van dhr WIlders. Dus iedere stem op de PVV is een stem op WIlders. Dat is de enige persoon die zeggenschap heeft over en binnen de PVV, dat is totaal onvergelijkbaar met de VVDquote:Op zondag 4 april 2021 18:22 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
je kunt op de PVV stemmen en zeggen dat je niet op Wilders gestemd hebt.
als je kijkt naar het aantal stemmen op Rutte en aantal stemmen op de rest van de kandidaten van VVD, dan is Rutte gewoon de VVD, net zoals dat Wilders de PVV is.
VVD heft meer zetels behaald dan de vorige verkiezing, D66 ook. Ja, de bevolking wilde de vorige keer Rutte als premier. Deze keer nog meer.quote:Op zondag 4 april 2021 18:24 schreef Monolith het volgende:
[..]
"De bevolking heeft massaal" impliceert dat ze een ruime meerderheid van de stemmen hebben gehaald. Dat hebben ze toch echt niet.
hoeveel personen van de PVV stonden op de kieslijst? niet alleen Wilders toch?quote:Op zondag 4 april 2021 18:27 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou nee, dat kun je niet, de PVV heeft maar 2 leden, Wilders en de Stichting WIlders van dhr WIlders. Dus iedere stem op de PVV is een stem op WIlders. Dat is de enige persoon die zeggenschap heeft over en binnen de PVV, dat is totaal onvergelijkbaar met de VVD
Niet relevant. Als de VVD Rutte aan de kant wil schuiven dan kan dat gewoon, dan blijft hij uiteraard wel Kamerlid maar verder niets. Bij de PVV kan alleen Wilders iemand aan de kant schuiven en zelf door niemand aan de kant geschoven worden.quote:Op zondag 4 april 2021 18:28 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
hoeveel personen van de PVV stonden op de kieslijst? niet alleen Wilders toch?
Je kunt niet over "de bevolking wil" spreken. Kijk in een pluriforme democratie zoals wij die kennen is het onontkoombaar dat een partij die een ruime minderheid van de stemmen haalt de premier levert. Maar dat betekent niet dat "de bevolking" dat wil. Zoiets kun je misschien nog beweren in een (de facto) tweepartijenstelsel met proportionele vertegenwoordiging.quote:Op zondag 4 april 2021 18:27 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
VVD heft meer zetels behaald dan de vorige verkiezing, D66 ook. Ja, de bevolking wilde de vorige keer Rutte als premier. Deze keer nog meer.
wel relevant, want iets van 2 miljoen burgers hebben op Rutte als persoon gestemd.quote:Op zondag 4 april 2021 18:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Niet relevant. Als de VVD Rutte aan de kant wil schuiven dan kan dat gewoon, dan blijft hij uiteraard wel Kamerlid maar verder niets. Bij de PVV kan alleen Wilders iemand aan de kant schuiven en zelf door niemand aan de kant geschoven worden.
Er is al een regering?quote:Op zondag 4 april 2021 18:17 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
wel eens van regeerakkoord gehoord?
Denk het niet. Slechts 24 zetels.quote:Op zondag 4 april 2021 06:58 schreef Brainfreeze-Cat het volgende:
Siegrid Kaag. Omdat ze zeer duidelijk door de (inter)nnationale politiek en media werd opgehemeld.
Niet relevant. Of Rutte 2 of 2 miljoen stemmen krijgt maakt geen zak uit, het enige wat dat inhoud is dat hij tot Kamerlid gekozen isquote:Op zondag 4 april 2021 18:35 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
wel relevant, want iets van 2 miljoen burgers hebben op Rutte als persoon gestemd.
Volgens mij had je 80 kandidaten bij de VVD op wie je kon stemmen. Als Rutte iets van 90% van de stemmen heeft behaald, dan is het toch duidelijk, dat de kiezers die op de VVD gestemd hebben, verder met Rutte willen.
Bij de volgende verkiezingen kunnen ze dan beter de kandidatenlijst weglaten en alleen de partijnaam erop zetten.
Het meest voor de hand liggende is zelfde regering als de vorige, wat ik eigenlijk heel normaal vind, want burgers hebben gestemd, en de meeste stemmen zijn toch naar de regeringspartijen gegaan, meer dan de vorige keer zelfs.quote:
Wat jij voor de hand vindt liggen doet niets af aan de feiten.quote:Op zondag 4 april 2021 18:42 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
Het meest voor de hand liggende is zelfde regering als de vorige, wat ik eigenlijk heel normaal vind, want burgers hebben gestemd, en de meeste stemmen zijn toch naar de regeringspartijen gegaan, meer dan de vorige keer zelfs.
kan ik als ik op de lijst van de VVD sta en niemand stemt op mij, kamerlid worden?quote:Op zondag 4 april 2021 18:38 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Niet relevant. Of Rutte 2 of 2 miljoen stemmen krijgt maakt geen zak uit, het enige wat dat inhoud is dat hij tot Kamerlid gekozen is
Jaquote:Op zondag 4 april 2021 18:47 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
kan ik als ik op de lijst van de VVD sta en niemand stemt op mij, kamerlid worden?
dankzij burgers die op Rutte gestemd hebben. En dan ga ik Rutte uit de partij proberen te zetten. Wat een schoft ben ik.quote:
nee hoor. Je hoeft hem niet uit de partij te zetten.quote:Op zondag 4 april 2021 18:49 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
dankzij burgers die op Rutte gestemd hebben. En dan ga ik Rutte uit de partij proberen te zetten. Wat een schoft ben ik.
Burgers hebben helemaal niet op mij gestemd, maar op Rutte.
Ja.quote:Op zondag 4 april 2021 18:47 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
kan ik als ik op de lijst van de VVD sta en niemand stemt op mij, kamerlid worden?
Nee, burgers hebben op de VVD gestemd, de meeste mensen maken gewoon het bovenste bolletje rood. That's all. Doe ik zelf ook.quote:Op zondag 4 april 2021 18:49 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
dankzij burgers die op Rutte gestemd hebben. En dan ga ik Rutte uit de partij proberen te zetten. Wat een schoft ben ik.
Burgers hebben helemaal niet op mij gestemd, maar op Rutte.
hahahaquote:Op zondag 4 april 2021 18:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, burgers hebben op de VVD gestemd, de meeste mensen maken gewoon het bovenste bolletje rood. That's all. Doe ik zelf ook.
Je trekt hele rare conclusies, waar baseer je de claim op dat mensen tegen Rutte zijn als ze niet op hem persoonlijk stemmen maar op een ander op de lijst? Of vice versa?quote:Op zondag 4 april 2021 19:01 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
[..]
hahaha
ik weet niet wat ik hierop moet zeggen.
als je tegen Rutte bent, maar voor de standpunten van de VVD, dan denk ik dat iemand toch niet de bovenste bolletje rood gaat maken, ervan uitgaande dat de naam achter het bovenste bolletje Rutte is, misschien jij wel, maar ik zeker niet.
jawel, wel de weergave van de persoonlijke populariteit.quote:Op zondag 4 april 2021 19:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je trekt hele rare conclusies, waar baseer je de claim op dat mensen tegen Rutte zijn als ze niet op hem persoonlijk stemmen maar op een ander op de lijst? Of vice versa?
Sowieso, en voor de tigste keer, in Nederland stemmen we op een partij en niet voor een premier, de meeste mensen stemmen gewoon op de lijsttrekker, dat is geen weergave van hun persoonlijke populariteit.
Dat is grote onzin, gezien de historie tussen Rutte en Omtzigt. Zie bijvoorbeeld het verhoor van Rutte bij de toeslagenaffaire.quote:Op maandag 5 april 2021 16:15 schreef paulgo het volgende:
Mark Rutte heeft nog steeds grote steun van veel VVD coryfeeėn zoals Hans Wiegel , Henk Kamp, Frits Bolkestein enz. Die willen Mark Rutte absoluut niet wegsturen om een paar stommigheden. Ook minister Ollongren en Jorritsma waren volgens hun de bewuste uitspraken over Pieter Omtzigt "vergeten". En Mark Rutte wilde alleen Pieter Omtzigt belonen met een ministerspost. Dus dat was niet kwaad bedoeld van Mark Rutte.
Toch zou de VVD er verstandig aan doen nu al na te denken over een geschikte opvolger voor Mark Rutte.
Indertijd was Klaas Dijkhoff zijn "kroonprins" maar hij vertrekt helaas uit de politiek. Zou het niet verstandig zijn om een nieuwe "kroonprins te zoeken?
Eventueel iemand van buiten de politiek zoeken zoals Annemarie van Gaal , alleen als zij wil. Deze succesvolle onderneemster is bekend met veel maatschappelijke thema's en heeft zowel een goed zakelijk als sociaal gevoel.
https://www.tweedekamer.n(...)6-2_-_dhr._rutte.pdfquote:Mevrouw Kuiken:
Dat is niet altijd het beeld dat wij uit de ministerraadstukken halen. Het roept ook wel een beetje de vraag op wat nu eigenlijk vooropstond: het helpen van ouders of het managen van een politiek probleem.
De heer Rutte:
Het helpen van ouders.
Mevrouw Kuiken:
Mag ik u een aantal voorbeelden geven om op te reageren? In de adviezen aan u ter voorbereiding van de ministerraad zien we dat het gaat om politiek sonderen. U gaf dat net als voorbeeld aan. Maar het gaat ook heel expliciet over de heer Omtzigt, het Kamerlid voor het CDA, en niet in de allervriendelijkste bewoordingen.
De heer Rutte:
Ja, natuurlijk, je praat met elkaar als collega's ook over wat er in het parlement gebeurt. Dat is onvermijdelijk.
Mevrouw Kuiken:
We zien ook dat de door de Kamer gevraagde tijdslijn feitelijk en kort zal blijven.
De heer Rutte:
Dat kan ik niet precies plaatsen. Waar was dat?
Mevrouw Kuiken:
We zien gewoon voor een deel terug uit de reconstructies en stukken -- u bevestigt dat zelf ook al -- dat het niet alleen maar over de inhoud ging, maar vooral ook over het politieke proces. U zegt: ja, dat klopt, ik moest sonderen.
De heer Rutte:
Dat is toch allebei nodig? Wat je wilt, is … Je hebt vanaf 2017 … Als je erop terugkijkt is dat jaar 2018 in een aantal verhoren al een verloren jaar genoemd. Er werd toen nog gesproken over ¤500 per halfjaar langer dan de bezwaartermijn en dat mensen nog in beroep konden gaan, geloof ik. Het duurt tot juni 2019 dat we echt daadwerkelijk zeggen: we moeten nu een advies hebben hoe we de ouders tegemoet kunnen komen. Snel praat in het debat dan over schadevergoedingen, schadeloosstellingen. Het duurt dan nog tot Donner uiteindelijk
uitkomt, later dat jaar, voordat dat voor de kerst dan met kunst- en vliegwerk … Verschrikkelijk natuurlijk.
Mevrouw Kuiken:
U vat dat uitstekend samen, alleen …
De heer Rutte:
Daar zie je toch dat dat allemaal gericht was op genoegdoening doen aan de ouders, maar tegelijkertijd werkt het kabinet natuurlijk in een politieke context.
Mevrouw Kuiken:
Dat zouden we verwachten. Het heeft ons alleen echt verbaasd, op basis van de voorbereiding van de ministerraadstukken, dat het vooral over andere dingen gaat. Daarvan noem ik een aantal voorbeelden, namelijk over het politiek sonderen, over kwalificaties over de heer Omtzigt …
De heer Rutte:
Maar mijn antwoord is …
Mevrouw Kuiken:
… over een korte tijdlijn, over het niet verstrekken van de Wob, over de politieke risico's. Snapt u een beetje dat dat beeld kan ontstaan op basis van de adviezen?
Die is vertrokken vanwege grensoverschrijdend gedrag, lijkt mij vreemd om hem dan naar voren te schuiven.quote:
Overigens wel best adequaat gehandeld van Zijlstra (verderquote:Zijlstra nam de beschuldiging vanaf het eerste moment naar eigen zeggen zeer serieus. Hij heeft de vrouwelijke medewerkster meteen na het gesprek, waarin zij de ernstige beschuldiging dat Ten Broeke zich seksueel grensoverschrijdend zou hebben gedragen, dringend geadviseerd om aangifte te doen tegen het Kamerlid. Ook heeft de VVD-fractie speciaal voor de vrouw een advocaat ingehuurd om haar op kosten van de VVD juridisch bij te staan, zo bevestigt Zijlstra nadat hij door HP/De Tijd met de kwestie is geconfronteerd.
Ach Rutte heeft ons allemaal 10x genaaid en die zit er nog steeds dus waarom zouden we Ten Broeke niet kunnen vergevenquote:Op vrijdag 16 april 2021 10:21 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Die is vertrokken vanwege grensoverschrijdend gedrag, lijkt mij vreemd om hem dan naar voren te schuiven.
Uit HP De Tijd:
[..]
Overigens wel best adequaat gehandeld van Zijlstra (verder) eigenlijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |