quote:
Op maandag 5 april 2021 16:15 schreef paulgo het volgende:Mark Rutte heeft nog steeds grote steun van veel VVD coryfeeėn zoals Hans Wiegel , Henk Kamp, Frits Bolkestein enz. Die willen Mark Rutte absoluut niet wegsturen om een paar stommigheden. Ook minister Ollongren en Jorritsma waren volgens hun de bewuste uitspraken over Pieter Omtzigt "vergeten".
En Mark Rutte wilde alleen Pieter Omtzigt belonen met een ministerspost. Dus dat was niet kwaad bedoeld van Mark Rutte.Toch zou de VVD er verstandig aan doen nu al na te denken over een geschikte opvolger voor Mark Rutte.
Indertijd was Klaas Dijkhoff zijn "kroonprins" maar hij vertrekt helaas uit de politiek. Zou het niet verstandig zijn om een nieuwe "kroonprins te zoeken?
Eventueel iemand van buiten de politiek zoeken zoals Annemarie van Gaal , alleen als zij wil. Deze succesvolle onderneemster is bekend met veel maatschappelijke thema's en heeft zowel een goed zakelijk als sociaal gevoel.
Dat is grote onzin, gezien de historie tussen Rutte en Omtzigt. Zie bijvoorbeeld het verhoor van Rutte bij de toeslagenaffaire.
quote:
Mevrouw Kuiken:
Dat is niet altijd het beeld dat wij uit de ministerraadstukken halen. Het roept ook wel een beetje de vraag op wat nu eigenlijk vooropstond: het helpen van ouders of het managen van een politiek probleem.
De heer Rutte:
Het helpen van ouders.
Mevrouw Kuiken:
Mag ik u een aantal voorbeelden geven om op te reageren? In de adviezen aan u ter voorbereiding van de ministerraad zien we dat het gaat om politiek sonderen. U gaf dat net als voorbeeld aan. Maar het gaat ook heel expliciet over de heer Omtzigt, het Kamerlid voor het CDA, en niet in de allervriendelijkste bewoordingen.
De heer Rutte:
Ja, natuurlijk, je praat met elkaar als collega's ook over wat er in het parlement gebeurt. Dat is onvermijdelijk.
Mevrouw Kuiken:
We zien ook dat de door de Kamer gevraagde tijdslijn feitelijk en kort zal blijven.
De heer Rutte:
Dat kan ik niet precies plaatsen. Waar was dat?
Mevrouw Kuiken:
We zien gewoon voor een deel terug uit de reconstructies en stukken -- u bevestigt dat zelf ook al -- dat het niet alleen maar over de inhoud ging, maar vooral ook over het politieke proces. U zegt: ja, dat klopt, ik moest sonderen.
De heer Rutte:
Dat is toch allebei nodig? Wat je wilt, is … Je hebt vanaf 2017 … Als je erop terugkijkt is dat jaar 2018 in een aantal verhoren al een verloren jaar genoemd. Er werd toen nog gesproken over ¤500 per halfjaar langer dan de bezwaartermijn en dat mensen nog in beroep konden gaan, geloof ik. Het duurt tot juni 2019 dat we echt daadwerkelijk zeggen: we moeten nu een advies hebben hoe we de ouders tegemoet kunnen komen. Snel praat in het debat dan over schadevergoedingen, schadeloosstellingen. Het duurt dan nog tot Donner uiteindelijk
uitkomt, later dat jaar, voordat dat voor de kerst dan met kunst- en vliegwerk … Verschrikkelijk natuurlijk.
Mevrouw Kuiken:
U vat dat uitstekend samen, alleen …
De heer Rutte:
Daar zie je toch dat dat allemaal gericht was op genoegdoening doen aan de ouders, maar tegelijkertijd werkt het kabinet natuurlijk in een politieke context.
Mevrouw Kuiken:
Dat zouden we verwachten. Het heeft ons alleen echt verbaasd, op basis van de voorbereiding van de ministerraadstukken, dat het vooral over andere dingen gaat. Daarvan noem ik een aantal voorbeelden, namelijk over het politiek sonderen, over kwalificaties over de heer Omtzigt …
De heer Rutte:
Maar mijn antwoord is …
Mevrouw Kuiken:
… over een korte tijdlijn, over het niet verstrekken van de Wob, over de politieke risico's. Snapt u een beetje dat dat beeld kan ontstaan op basis van de adviezen?
https://www.tweedekamer.n(...)6-2_-_dhr._rutte.pdf