abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198775127
Rutte had er al heel wat jaren als staatssecretaris, kamerlid en fractievoorzitter op zitten toen hij in 2010 premier werd. Na het afzwaaien van Zijlstra en Dijkhoff is er geen kandidaat met een vergelijkbare opkomst en ervaring.

Bas van 't Wout komt daar nog een beetje bij in de buurt. Kamerlid, staatssecretaris en dit jaar gepromoveerd tot minister van EZ, maar heeft nog niet echt een naam kunnen vestigen.

Stef Blok zou kunnen. Hij heeft flink wat functies in kabinetten gehad, was al eens designated survivor en heeft als minister van buitenlandse zaken internationale bekendheid. Maar hij lijkt me niet de juiste persoon en is ook niet zo populair mede door wat smetten uit het verleden.

Mensen als Cora van Nieuwenhuizen, Tamara van Ark, Sander Dekker en Barbara Visser moeten vooral bewindspersoon op een inhoudelijk ministerie blijven. Hen zie ik niet als mogelijk toekomstig minister-president.

Ankie Broekers Knol of Annemarie Jorritsma gaat ook niet gebeuren maar één van hen zou interessant zijn als een soort Nederlandse Iron Lady :P

Sophie Hermans, Bente Becker en Dilan Yeşilgöz-Zegerius zijn aanstormende namen maar op dit moment nog te licht voor de functie van partijleider, laat staan premier.

Wellicht komt er wel een verrassend iemand van buiten de politiek uit de hoge hoed. Bijvoorbeeld Feike Sijbesma.
pi_198775156
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 01:52 schreef spinazieruiker het volgende:
Sophie Hermans, Bente Becker en Dilan Yeşilgöz-Zegerius zijn aanstormende namen maar op dit moment nog te licht voor de functie van partijleider, laat staan premier.
En toch gaat een van die drie het worden. Krijgen nu alle drie een mooie functie, fractievz of kabinetspost, en krijgen nog een paar jaar om te groeien. Mogen dan onderling uitmaken wie het wordt, mits ze alle drie de eindstreep halen natuurlijk.
Outsider (vooral in het scenario dat Rutte binnen nu en pak hem beet twee jaar weg moet) is Van Ark. Toch wat meer ervaring.
zie email 27 oktober
  woensdag 31 maart 2021 @ 07:20:02 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198775372
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 02:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]

En toch gaat een van die drie het worden. Krijgen nu alle drie een mooie functie, fractievz of kabinetspost, en krijgen nog een paar jaar om te groeien. Mogen dan onderling uitmaken wie het wordt, mits ze alle drie de eindstreep halen natuurlijk.
Outsider (vooral in het scenario dat Rutte binnen nu en pak hem beet twee jaar weg moet) is Van Ark. Toch wat meer ervaring.
Die Bente Becker is wel veel rechtser dan Rutte zelf, ik mag echt hopen dat die het niet tot lijsttrekker of premier schopt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198775383
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 02:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik schat Van Ark juist als de grootste kandidaat in. Die lijkt ook fractievoorzitter te gaan worden, volgens de meeste journalisten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 31 maart 2021 @ 07:28:10 #30
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198775398
Dat wordt Sander Dekker natuurlijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 31 maart 2021 @ 07:32:44 #31
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198775410
Maar zonder gekheid: ik vraag me wel af of de VVD al toe is aan een vrouwelijke leider.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198775417
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 23:13 schreef spinazieruiker het volgende:
De reputatie en geloofwaardigheid van Mark Rutte lijken opnieuw een kras te hebben opgelopen door verkenners gate. De verwachting is nog steeds dat Rutte opnieuw premier wordt.

Stel nu dat Rutte ergens in de komende weken of maanden toch van het toneel verdwijnt, vrijwillig of gedwongen.

Wie zijn in dat scenario op dit moment de belangrijkste kandidaten om Rutte op te volgen als politiek leider van de VVD en premier namens die partij?
Niemand.

#RUTTEG'D _O_
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_198775433
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 07:32 schreef Janneke141 het volgende:
Maar zonder gekheid: ik vraag me wel af of de VVD al toe is aan een vrouwelijke leider.
Ik denk niet dat de VVD leden daar moeilijk over doen. Ipv Rutte was het ook bijna een vrouw geweest en dat is inmiddels al 10 jaar geleden.

Volgens mij zijn er 4 kandidaten en stonden die op volgorde van waarschijnlijkheid op plek 2 t/m 5 op de lijst dit jaar.
2. Tamara van Ark
3. Sophie Hermans
4. Bente Becker
5. Dilan Yeşilgöz-Zegerius
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_198775449
quote:
1s.gif Op woensdag 31 maart 2021 07:40 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de VVD leden daar moeilijk over doen. Ipv Rutte was het ook bijna een vrouw geweest en dat is inmiddels al 10 jaar geleden.

Volgens mij zijn er 4 kandidaten en stonden die op volgorde van waarschijnlijkheid op plek 2 t/m 5 op de lijst dit jaar.
2. Tamara van Ark
3. Sophie Hermans
4. Bente Becker
De huidige VVD lijkt een stuk conservatiever dan tien jaar terug. Evident is de keuze voor een vrouw dan niet.
En met alle respect, deze vier zijn ook niet echt de zwaargewichten die In Ruttes schoenen kunnen staan. En de VVD is nu toch in de allereerste plaats de partij van Rutte. Programma en andere mensen volgen op respectabele afstand. En dat geeft eventuele opvolgers ook zo lastig de ruimte voor profilering en ontwikkeling.
pi_198775632
quote:
1s.gif Op woensdag 31 maart 2021 07:40 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je zou het bijna vergeten :D

Bij de VVD verwacht je wel als eerste een vrouw van staal om de weg voor vrouwen te plaveien. Neelie Kroes had tot een paar jaar geleden ook gekund. Ik zie haar het nu niet meer doen.

quote:
2. Tamara van Ark
3. Sophie Hermans
4. Bente Becker
Zouden dit echt de enige kandidaten zijn? In dit rijtje ontbreken bewindspersonen die niet de kamer in willen. Een goede volksvertegenwoordiger maakt nog geen goede minister-president en andersom.

Tevens zitten de nummer 3 t/m 5 pas sinds 2017 in de kamer, wat best kort is.
pi_198775767
quote:
10s.gif Op woensdag 31 maart 2021 07:46 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

De huidige VVD lijkt een stuk conservatiever dan tien jaar terug. Evident is de keuze voor een vrouw dan niet.
En met alle respect, deze vier zijn ook niet echt de zwaargewichten die In Ruttes schoenen kunnen staan. En de VVD is nu toch in de allereerste plaats de partij van Rutte. Programma en andere mensen volgen op respectabele afstand. En dat geeft eventuele opvolgers ook zo lastig de ruimte voor profilering en ontwikkeling.
Ze hebben ook geen zwaargewichten behalve Rutte en een aantal mensen die echt te oud zijn of die zijn weggevaagd in de tijd van Rutte. Zijlstra, Dijkhoff, Hennis, Schippers, allemaal weg. Ze hebben geen burgemeester van een grote stad dir kandidaat zou kunnen zijn. En een minister als Sander Dekker kun je ook moeilijk een zwaargewicht noemen. De enige die je dan misschien kunt noemen is Harbers.

De enige die wel eens van buiten Den Haag wordt genoemd is Karremans. Maar die heeft dan weer geen enkele ervaring en is ook erg jong.
pi_198776009
Het vervelende voor de VVD is dat kanshebbers binnen no time in gedoe terecht lijken te komen.

Harbers moest in 2019 als staatssecretaris aftreden vanwege vermeende verdoezeling van misdaadcijfers onder asielzoekers en het verkeerd informeren van de kamer. Zou dit niet aan hem kleven?

Aan de andere kant maakte Rutte ook niet bepaald een schone start, met etnische profilering van uitkeringsgerechtigden in de tijd dat hij staatssecretaris van sociale zaken was. Na een door de gemeente Haarlem verloren rechtszaak tegen een man van Somalische komaf stelde Rutte voor dan maar de wet te wijzigen om etnisch profileren mogelijk te maken. Een uitspraak die vandaag de dag gelijk zou staan aan politieke zelfmoord.
  woensdag 31 maart 2021 @ 09:31:50 #38
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198776205
Niemand, want Mark Rutte gaat niet weg
  woensdag 31 maart 2021 @ 09:33:10 #39
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198776222
En op lange termijn denk ik dat het verstandig is voor de VVD om een weinig bekend talent in het kabinet te zetten
pi_198776227
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 09:31 schreef Hexagon het volgende:
Ooit (en ik denk aan het einde van deze kabinetsperiode) zal hij toch weg moeten.
pi_198776235
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 09:31 schreef Hexagon het volgende:
Dit.

En als ie vertrekt gok ik op Mark Harbers. Heeeel misschien Edith Schippers nog?
  woensdag 31 maart 2021 @ 09:35:04 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198776237
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 09:33 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ooit (en ik denk aan het einde van deze kabinetsperiode) zal hij toch weg moeten.
Uiteindelijk wel. Maar ik denk dat die opvolger de komende jaren wel in de picture gaat worden gezet. Dat kan ook iemand zijn die we nog niet kennen en minister/staatssecretaris gaat worden.
pi_198776263
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 09:33 schreef Hexagon het volgende:
En op lange termijn denk ik dat het verstandig is voor de VVD om een weinig bekend talent in het kabinet te zetten
Ja, ze moeten zorgen dat Hermans, Becker, Yeşilgöz en als joker misschien Van 't Wout bekender worden. Of Karremans misschien het kabinet in halen, als staatssecretaris?
  woensdag 31 maart 2021 @ 09:40:33 #44
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198776313
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 09:33 schreef Hexagon het volgende:
En minder totale prutsers zoals Van Nieuwenhuizen.
Antifa
  woensdag 31 maart 2021 @ 09:41:37 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198776327
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 09:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, ze moeten zorgen dat Hermans, Becker, Yeşilgöz en als joker misschien Van 't Wout bekender worden. Of Karremans misschien het kabinet in halen, als staatssecretaris?
Ja, of iemand die nog helemaal niet in de politiek zit. Een Wim Kok, Elst Borst en Sigrid Kaag zijn daar voorbeelden van. Die hadden nooit echt in de kamer gezeten voor ze leider werden.

Overigens is onbekend zijn niet per se een nadeel. Dat vinden veel mensen juist wel interessant en vernieuwend.
pi_198776346
Na de kabinetsformatie, die er gewoon gaat komen onder leiding van Rutte, weten we in elk geval meer: de beoogde opvolger zal in elk geval minister, staatssecretaris of fractievoorzitter zijn. Ik kan me niet voorstellen dat VVD volgende keer met een lijsttrekker van buiten de politiek komt.
pi_198776361
Ik zou Jacco Vonhof van MKB-Nederland wel een optie vinden voor de VVD.
pi_198776398
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 09:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja, of iemand die nog helemaal niet in de politiek zit. Een Wim Kok, Elst Borst en Sigrid Kaag zijn daar voorbeelden van. Die hadden nooit echt in de kamer gezeten voor ze leider werden.

Overigens is onbekend zijn niet per se een nadeel. Dat vinden veel mensen juist wel interessant en vernieuwend.
Wim Kok werd ook niet gelijk minister-president, het werd toen ook niet verwacht dat PvdA mogelijk de grootste kon worden. Dan kun je een leider laten groeien als fractievoorzitter. VVD zal er nu rekening mee houden dat ze ook bij volgende verkiezingen een kans hebben de grootste te worden.

Kaag was natuurlijk binnengehaald als vakminister, ze werd niet eens vice-premier. En nu was ze dus 4 jaar minister toen ze lijsttreker werd. Borst was toch ook al 4 jaar minister toen ze lijsttrekker werd?
  woensdag 31 maart 2021 @ 09:56:27 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198776485
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 09:48 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wim Kok werd ook niet gelijk minister-president, het werd toen ook niet verwacht dat PvdA mogelijk de grootste kon worden. Dan kun je een leider laten groeien als fractievoorzitter. VVD zal er nu rekening mee houden dat ze ook bij volgende verkiezingen een kans hebben de grootste te worden.

Kaag was natuurlijk binnengehaald als vakminister, ze werd niet eens vice-premier. En nu was ze dus 4 jaar minister toen ze lijsttreker werd. Borst was toch ook al 4 jaar minister toen ze lijsttrekker werd?
Dat klopt, maar stel dat je nu een minister van buiten de politiek haalt, dan zou die over 3 jaar leider kunnen worden.
pi_198777682
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 01:18 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Omdat de VVD meer dan twee leden heeft?
2 leden waarvan een dhr Wilders is en de ander de stichting van de heer Wilders is. Technisch 2 maar praktisch een, natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')