abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198773987
De reputatie en geloofwaardigheid van Mark Rutte lijken opnieuw een kras te hebben opgelopen door verkenners gate. De verwachting is nog steeds dat Rutte opnieuw premier wordt.

Stel nu dat Rutte ergens in de komende weken of maanden toch van het toneel verdwijnt, vrijwillig of gedwongen.

Wie zijn in dat scenario op dit moment de belangrijkste kandidaten om Rutte op te volgen als politiek leider van de VVD en premier namens die partij?
pi_198774256
Het volk heeft Rutte gekozen en alleen het volk kan hem afzetten over 4 jaar en/of de volgende verkiezingen.
Hij moet premier blijven, of ie wil of niet wil _O-
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
it's ok to be licht getint
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_198774304
Dilan. Want vrouw en kleurtje dus super progressief.
pi_198774726
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 23:29 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Het volk heeft Rutte gekozen en alleen het volk kan hem afzetten over 4 jaar en/of de volgende verkiezingen.
Hij moet premier blijven, of ie wil of niet wil _O-
Dat is natuurlijk niet waar, sowieso haalde de VVD maar 21.9% van de stemmen. Dus nee, het volk heeft Rutte niet als premier gekozen, sterker nog, Rutte kan morgen bij wijze van spreken uit de VVD gezet worden.
pi_198774824
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 00:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk niet waar, sowieso haalde de VVD maar 21.9% van de stemmen. Dus nee, het volk heeft Rutte niet als premier gekozen, sterker nog, Rutte kan morgen bij wijze van spreken uit de VVD gezet worden.
Volgens mij heeft hij de meeste stemmen gekregen van alle personen op wie gestemd mocht worden.
Ze hebben het bijvoorbeeld de laatste dagen over dat Omtzigt x aantal stemmen heeft gekregen.
Ik ben geen robot.
pi_198774827
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 23:31 schreef Sapstengel het volgende:
Dilan. Want vrouw en kleurtje dus super progressief.
De VVD is geen progressieve partij. Maar Dilsen zou het zo kunnen worden. Veiligheid (haar portefeuille) is wel een van de kernthema’s van de VVD.

Andere kandidaten die je ook wel hoort zijn Bente Becker en Tamara van Ark.
zie email 27 oktober
pi_198774831
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 00:34 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

Volgens mij heeft hij de meeste stemmen gekregen van alle personen op wie gestemd mocht worden.
Ze hebben het bijvoorbeeld de laatste dagen over dat Omtzigt x aantal stemmen heeft gekregen.
Het zijn parlementsverkiezingen. Geen kabinetsverkiezingen.
zie email 27 oktober
pi_198774844
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 00:35 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Het zijn parlementsverkiezingen. Geen kabinetsverkiezingen.
burgers gingen stemmen op een persoon.
nu is mij vraag: wie heeft als persoon de meeste stemmen behaald?
Ik ben geen robot.
pi_198774864
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 00:34 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

Ja, en dat is nog altijd een enorme minderheid van de kiezers. Beiden zijn gewoon Kamerlid, feitelijk, niets meer en niets minder. Beide heren hebben ruimschoots het aantal stemmen voor een voorkeursstem gehaald.
pi_198774868
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 00:37 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

burgers gingen stemmen op een persoon
Voor de functie van lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal. Niet voor de functie van minister(-president).
zie email 27 oktober
pi_198774871
quote:

[..]

Rutte. Kaag 2, Wilders 3.

En in Nederland is dat totaal niet relevant als het om de positie van minister-president gaat.
pi_198774944
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 00:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Rutte. Kaag 2, Wilders 3.

En in Nederland is dat totaal niet relevant als het om de positie van minister-president gaat.
(VVD)
nr.1 Rutte kreeg .............1 977 651 stemmen
nr.2 van Ark kreeg................73 125 stemmen
nr.3 Dilan kreeg....................45 630 stemmen

we moeten uit deze drie kiezen toch?
Ik ben geen robot.
pi_198774969
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 00:55 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

(VVD)

Nee.

Premiers, ministers en staatssecretarissen hoeven niet eens in de tweede kamer gekozen te zijn.

Mocht Rutte stoppen dan zal de VVD zelf een opvolger aanwijzen. De vraag is wie.
  woensdag 31 maart 2021 @ 01:04:08 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198774974
quote:

[..]

(VVD)

Maar dat was de vraag niet waarop dat specifieke antwoord werd gegeven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198774983
quote:

[..]

(VVD)

Nee.

"We" hebben al gekozen. De rest is aan de kamerleden, die moeten een meerderheid (idealiter maar niet noodzakelijk) vinden om een regeringscoalitie te vormen. Wat de VVD intern doet moet de VVD weten, ze mogen Rutte morgen uit de partij zetten als ze dat willen.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2021 01:08:08 ]
pi_198774984
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 01:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee.
moet het iemand binnen de vvd zijn? of mag het ook iemand zijn van een andere partij?
Ik ben geen robot.
pi_198774999
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 01:07 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

moet het iemand binnen de vvd zijn? of mag het ook iemand zijn van een andere partij?
Niet uitgesloten maar zeer onwaarschijnlijk
pi_198775010
quote:

[..]

Zelfs Amalia.
zie email 27 oktober
pi_198775013
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 01:13 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Zelfs Amalia.
ja, uiteindelijk bepaalt de koning toch.
Ik ben geen robot.
pi_198775020
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 01:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee.

"We" hebben al gekozen. De rest is aan de kamerleden, die moeten een meerderheid (idealiter maar niet noodzakelijk) vinden om een regeringscoalitie te vormen. Wat de VVD intern doet moet de VVD weten, ze mogen Rutte morgen uit de partij zetten als ze dat willen.
eigenlijk kan Wilders gewoon uit 'zijn' PVV gezet worden
Ik ben geen robot.
pi_198775025
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 01:14 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

ja, uiteindelijk bepaalt de koning toch.
Artikel 48 grondwet:
Het koninklijk besluit waarbij de minister-president wordt benoemd, wordt mede door hem ondertekend. De koninklijke besluiten waarbij de overige ministers en de staatssecretarissen worden benoemd of ontslagen, worden mede door de minister-president ondertekend.
zie email 27 oktober
pi_198775026
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 01:15 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

Dan moet hij wel zichzelf er uit zetten. Maar in theorie is dat mogelijk.
zie email 27 oktober
pi_198775032
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 01:16 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dan moet hij wel zichzelf er uit zetten. Maar in theorie is dat mogelijk.
als Wilders zichzelf niet uitzet, dan niet dus.
Waarom is dit niet in geval van Rutte zo dan?
excuses voor de vele vragen, ik ben denk ik niet de enige die geïnteresseerd is, naast de 2 miljoen personen die op hem gestemd hebben en personen zoals ik, die niet op hem gestemd hebben.
Ik ben geen robot.
pi_198775037
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 01:17 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

als Wilders zichzelf niet uitzet, dan niet dus.
Waarom is dit niet in geval van Rutte zo dan?
Omdat de VVD meer dan twee leden heeft?
zie email 27 oktober
pi_198775052
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 01:18 schreef trein2000 het volgende:

[..]

tjonge jonge jonge, en die Wilders durft anderen te beschuldigen van dictatorschap, terwijl ........ _O-
Ik ben geen robot.
pi_198775127
Rutte had er al heel wat jaren als staatssecretaris, kamerlid en fractievoorzitter op zitten toen hij in 2010 premier werd. Na het afzwaaien van Zijlstra en Dijkhoff is er geen kandidaat met een vergelijkbare opkomst en ervaring.

Bas van 't Wout komt daar nog een beetje bij in de buurt. Kamerlid, staatssecretaris en dit jaar gepromoveerd tot minister van EZ, maar heeft nog niet echt een naam kunnen vestigen.

Stef Blok zou kunnen. Hij heeft flink wat functies in kabinetten gehad, was al eens designated survivor en heeft als minister van buitenlandse zaken internationale bekendheid. Maar hij lijkt me niet de juiste persoon en is ook niet zo populair mede door wat smetten uit het verleden.

Mensen als Cora van Nieuwenhuizen, Tamara van Ark, Sander Dekker en Barbara Visser moeten vooral bewindspersoon op een inhoudelijk ministerie blijven. Hen zie ik niet als mogelijk toekomstig minister-president.

Ankie Broekers Knol of Annemarie Jorritsma gaat ook niet gebeuren maar één van hen zou interessant zijn als een soort Nederlandse Iron Lady :P

Sophie Hermans, Bente Becker en Dilan Yeşilgöz-Zegerius zijn aanstormende namen maar op dit moment nog te licht voor de functie van partijleider, laat staan premier.

Wellicht komt er wel een verrassend iemand van buiten de politiek uit de hoge hoed. Bijvoorbeeld Feike Sijbesma.
pi_198775156
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 01:52 schreef spinazieruiker het volgende:
Sophie Hermans, Bente Becker en Dilan Yeşilgöz-Zegerius zijn aanstormende namen maar op dit moment nog te licht voor de functie van partijleider, laat staan premier.
En toch gaat een van die drie het worden. Krijgen nu alle drie een mooie functie, fractievz of kabinetspost, en krijgen nog een paar jaar om te groeien. Mogen dan onderling uitmaken wie het wordt, mits ze alle drie de eindstreep halen natuurlijk.
Outsider (vooral in het scenario dat Rutte binnen nu en pak hem beet twee jaar weg moet) is Van Ark. Toch wat meer ervaring.
zie email 27 oktober
  woensdag 31 maart 2021 @ 07:20:02 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198775372
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 02:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]

En toch gaat een van die drie het worden. Krijgen nu alle drie een mooie functie, fractievz of kabinetspost, en krijgen nog een paar jaar om te groeien. Mogen dan onderling uitmaken wie het wordt, mits ze alle drie de eindstreep halen natuurlijk.
Outsider (vooral in het scenario dat Rutte binnen nu en pak hem beet twee jaar weg moet) is Van Ark. Toch wat meer ervaring.
Die Bente Becker is wel veel rechtser dan Rutte zelf, ik mag echt hopen dat die het niet tot lijsttrekker of premier schopt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198775383
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 02:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik schat Van Ark juist als de grootste kandidaat in. Die lijkt ook fractievoorzitter te gaan worden, volgens de meeste journalisten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 31 maart 2021 @ 07:28:10 #30
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198775398
Dat wordt Sander Dekker natuurlijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 31 maart 2021 @ 07:32:44 #31
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_198775410
Maar zonder gekheid: ik vraag me wel af of de VVD al toe is aan een vrouwelijke leider.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_198775417
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 23:13 schreef spinazieruiker het volgende:
De reputatie en geloofwaardigheid van Mark Rutte lijken opnieuw een kras te hebben opgelopen door verkenners gate. De verwachting is nog steeds dat Rutte opnieuw premier wordt.

Stel nu dat Rutte ergens in de komende weken of maanden toch van het toneel verdwijnt, vrijwillig of gedwongen.

Wie zijn in dat scenario op dit moment de belangrijkste kandidaten om Rutte op te volgen als politiek leider van de VVD en premier namens die partij?
Niemand.

#RUTTEG'D _O_
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_198775433
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 07:32 schreef Janneke141 het volgende:
Maar zonder gekheid: ik vraag me wel af of de VVD al toe is aan een vrouwelijke leider.
Ik denk niet dat de VVD leden daar moeilijk over doen. Ipv Rutte was het ook bijna een vrouw geweest en dat is inmiddels al 10 jaar geleden.

Volgens mij zijn er 4 kandidaten en stonden die op volgorde van waarschijnlijkheid op plek 2 t/m 5 op de lijst dit jaar.
2. Tamara van Ark
3. Sophie Hermans
4. Bente Becker
5. Dilan Yeşilgöz-Zegerius
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_198775449
quote:
1s.gif Op woensdag 31 maart 2021 07:40 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik denk niet dat de VVD leden daar moeilijk over doen. Ipv Rutte was het ook bijna een vrouw geweest en dat is inmiddels al 10 jaar geleden.

Volgens mij zijn er 4 kandidaten en stonden die op volgorde van waarschijnlijkheid op plek 2 t/m 5 op de lijst dit jaar.
2. Tamara van Ark
3. Sophie Hermans
4. Bente Becker
De huidige VVD lijkt een stuk conservatiever dan tien jaar terug. Evident is de keuze voor een vrouw dan niet.
En met alle respect, deze vier zijn ook niet echt de zwaargewichten die In Ruttes schoenen kunnen staan. En de VVD is nu toch in de allereerste plaats de partij van Rutte. Programma en andere mensen volgen op respectabele afstand. En dat geeft eventuele opvolgers ook zo lastig de ruimte voor profilering en ontwikkeling.
pi_198775632
quote:
1s.gif Op woensdag 31 maart 2021 07:40 schreef Hanca het volgende:

[..]

Je zou het bijna vergeten :D

Bij de VVD verwacht je wel als eerste een vrouw van staal om de weg voor vrouwen te plaveien. Neelie Kroes had tot een paar jaar geleden ook gekund. Ik zie haar het nu niet meer doen.

quote:
2. Tamara van Ark
3. Sophie Hermans
4. Bente Becker
Zouden dit echt de enige kandidaten zijn? In dit rijtje ontbreken bewindspersonen die niet de kamer in willen. Een goede volksvertegenwoordiger maakt nog geen goede minister-president en andersom.

Tevens zitten de nummer 3 t/m 5 pas sinds 2017 in de kamer, wat best kort is.
pi_198775767
quote:
10s.gif Op woensdag 31 maart 2021 07:46 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

De huidige VVD lijkt een stuk conservatiever dan tien jaar terug. Evident is de keuze voor een vrouw dan niet.
En met alle respect, deze vier zijn ook niet echt de zwaargewichten die In Ruttes schoenen kunnen staan. En de VVD is nu toch in de allereerste plaats de partij van Rutte. Programma en andere mensen volgen op respectabele afstand. En dat geeft eventuele opvolgers ook zo lastig de ruimte voor profilering en ontwikkeling.
Ze hebben ook geen zwaargewichten behalve Rutte en een aantal mensen die echt te oud zijn of die zijn weggevaagd in de tijd van Rutte. Zijlstra, Dijkhoff, Hennis, Schippers, allemaal weg. Ze hebben geen burgemeester van een grote stad dir kandidaat zou kunnen zijn. En een minister als Sander Dekker kun je ook moeilijk een zwaargewicht noemen. De enige die je dan misschien kunt noemen is Harbers.

De enige die wel eens van buiten Den Haag wordt genoemd is Karremans. Maar die heeft dan weer geen enkele ervaring en is ook erg jong.
pi_198776009
Het vervelende voor de VVD is dat kanshebbers binnen no time in gedoe terecht lijken te komen.

Harbers moest in 2019 als staatssecretaris aftreden vanwege vermeende verdoezeling van misdaadcijfers onder asielzoekers en het verkeerd informeren van de kamer. Zou dit niet aan hem kleven?

Aan de andere kant maakte Rutte ook niet bepaald een schone start, met etnische profilering van uitkeringsgerechtigden in de tijd dat hij staatssecretaris van sociale zaken was. Na een door de gemeente Haarlem verloren rechtszaak tegen een man van Somalische komaf stelde Rutte voor dan maar de wet te wijzigen om etnisch profileren mogelijk te maken. Een uitspraak die vandaag de dag gelijk zou staan aan politieke zelfmoord.
  woensdag 31 maart 2021 @ 09:31:50 #38
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198776205
Niemand, want Mark Rutte gaat niet weg
  woensdag 31 maart 2021 @ 09:33:10 #39
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198776222
En op lange termijn denk ik dat het verstandig is voor de VVD om een weinig bekend talent in het kabinet te zetten
pi_198776227
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 09:31 schreef Hexagon het volgende:
Ooit (en ik denk aan het einde van deze kabinetsperiode) zal hij toch weg moeten.
pi_198776235
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 09:31 schreef Hexagon het volgende:
Dit.

En als ie vertrekt gok ik op Mark Harbers. Heeeel misschien Edith Schippers nog?
  woensdag 31 maart 2021 @ 09:35:04 #42
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198776237
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 09:33 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ooit (en ik denk aan het einde van deze kabinetsperiode) zal hij toch weg moeten.
Uiteindelijk wel. Maar ik denk dat die opvolger de komende jaren wel in de picture gaat worden gezet. Dat kan ook iemand zijn die we nog niet kennen en minister/staatssecretaris gaat worden.
pi_198776263
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 09:33 schreef Hexagon het volgende:
En op lange termijn denk ik dat het verstandig is voor de VVD om een weinig bekend talent in het kabinet te zetten
Ja, ze moeten zorgen dat Hermans, Becker, Yeşilgöz en als joker misschien Van 't Wout bekender worden. Of Karremans misschien het kabinet in halen, als staatssecretaris?
  woensdag 31 maart 2021 @ 09:40:33 #44
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_198776313
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 09:33 schreef Hexagon het volgende:
En minder totale prutsers zoals Van Nieuwenhuizen.
Antifa
  woensdag 31 maart 2021 @ 09:41:37 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198776327
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 09:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, ze moeten zorgen dat Hermans, Becker, Yeşilgöz en als joker misschien Van 't Wout bekender worden. Of Karremans misschien het kabinet in halen, als staatssecretaris?
Ja, of iemand die nog helemaal niet in de politiek zit. Een Wim Kok, Elst Borst en Sigrid Kaag zijn daar voorbeelden van. Die hadden nooit echt in de kamer gezeten voor ze leider werden.

Overigens is onbekend zijn niet per se een nadeel. Dat vinden veel mensen juist wel interessant en vernieuwend.
pi_198776346
Na de kabinetsformatie, die er gewoon gaat komen onder leiding van Rutte, weten we in elk geval meer: de beoogde opvolger zal in elk geval minister, staatssecretaris of fractievoorzitter zijn. Ik kan me niet voorstellen dat VVD volgende keer met een lijsttrekker van buiten de politiek komt.
pi_198776361
Ik zou Jacco Vonhof van MKB-Nederland wel een optie vinden voor de VVD.
pi_198776398
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 09:41 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja, of iemand die nog helemaal niet in de politiek zit. Een Wim Kok, Elst Borst en Sigrid Kaag zijn daar voorbeelden van. Die hadden nooit echt in de kamer gezeten voor ze leider werden.

Overigens is onbekend zijn niet per se een nadeel. Dat vinden veel mensen juist wel interessant en vernieuwend.
Wim Kok werd ook niet gelijk minister-president, het werd toen ook niet verwacht dat PvdA mogelijk de grootste kon worden. Dan kun je een leider laten groeien als fractievoorzitter. VVD zal er nu rekening mee houden dat ze ook bij volgende verkiezingen een kans hebben de grootste te worden.

Kaag was natuurlijk binnengehaald als vakminister, ze werd niet eens vice-premier. En nu was ze dus 4 jaar minister toen ze lijsttreker werd. Borst was toch ook al 4 jaar minister toen ze lijsttrekker werd?
  woensdag 31 maart 2021 @ 09:56:27 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198776485
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 09:48 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wim Kok werd ook niet gelijk minister-president, het werd toen ook niet verwacht dat PvdA mogelijk de grootste kon worden. Dan kun je een leider laten groeien als fractievoorzitter. VVD zal er nu rekening mee houden dat ze ook bij volgende verkiezingen een kans hebben de grootste te worden.

Kaag was natuurlijk binnengehaald als vakminister, ze werd niet eens vice-premier. En nu was ze dus 4 jaar minister toen ze lijsttreker werd. Borst was toch ook al 4 jaar minister toen ze lijsttrekker werd?
Dat klopt, maar stel dat je nu een minister van buiten de politiek haalt, dan zou die over 3 jaar leider kunnen worden.
pi_198777682
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 01:18 schreef trein2000 het volgende:

[..]

2 leden waarvan een dhr Wilders is en de ander de stichting van de heer Wilders is. Technisch 2 maar praktisch een, natuurlijk.
pi_198777697
quote:
1s.gif Op woensdag 31 maart 2021 09:43 schreef Hanca het volgende:
Na de kabinetsformatie, die er gewoon gaat komen onder leiding van Rutte, weten we in elk geval meer: de beoogde opvolger zal in elk geval minister, staatssecretaris of fractievoorzitter zijn. Ik kan me niet voorstellen dat VVD volgende keer met een lijsttrekker van buiten de politiek komt.
Kroonprins van Rutte zijn is echter niet erg goed voor je politieke carriere ;)
pi_198778642
Ayaan Hirsi Ali.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_198779505
quote:
1s.gif Op woensdag 31 maart 2021 13:23 schreef superniger het volgende:
Ayaan Hirsi Ali.
Wie?

Je moet volgens mij de Nederlandse nationaliteit hebben om Minister-President te kunnen zijn en aangezien zij zich heeft naturaliseren tot Amerikaanse mag ze geen Nederlands paspoort meer hebben

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2021 14:39:17 ]
pi_198784206
Sophie Hermans is duidelijk de rechterhand in het verkennersdebat. Continu in de buurt bij Rutte.

Als Mark Rutte vandaag op een legoblokje zou stappen lijkt zij op dit moment degene die het roer overneemt.
pi_198785030
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 11:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Kroonprins van Rutte zijn is echter niet erg goed voor je politieke carriere ;)
En als je al de geluksvogel bent die hem mag opvolgen zal dat waarschijnlijk als puinruimer zijn, zolang zijn positie niet onhoudbaar wordt zal Rutte immers lekker doorregeren. Moet je ook maar zin in hebben.
pi_198786159
Het is nog niet helemaal zeker dat Rutte premier wordt. Dat de VVD deelneemt aan een regering, kan nog best. In de formatie kunnen de andere partijen een voorwaarde stellen en het zo spelen, dat het voor de VVD kiezen of delen is.
Daarnaast kan de Tweede Kamer dreigen met een motie van wantrouwen. De oppositie en één kritische coalitiepartner is al voldoende.
Overigens is het geen verplichting om de grootste partij op te nemen in de regering. Het enige wat moet gebeuren, is dat de regering het vertrouwen krijgt (en houdt) van een meerderheid van de Tweede Kamer. Als Sylvana Simons erin slaagt een kabinet te vormen dat door een meerderheid gedragen wordt, is dat toegestaan (al zou dat, net als een door BBB geleid zakenkabinet, het faillissement zijn van ons bestel).
pi_198786840
Een kabinet gevormd door Bij1 zal zoveel (afwijkende) partners nodig hebben dat de invloed van Sylvana Simons op de totale coalitie beperkt zal blijven. Als de VVD en het CDA worden buitengesloten moet er zelfs nog een partij ten rechterzijde van de VVD bij om een meerderheid te behalen.
pi_198788978
quote:
1s.gif Op woensdag 31 maart 2021 19:53 schreef spinazieruiker het volgende:
Sophie Hermans is duidelijk de rechterhand in het verkennersdebat. Continu in de buurt bij Rutte.

Als Mark Rutte vandaag op een legoblokje zou stappen lijkt zij op dit moment degene die het roer overneemt.
Hermans is de tijdelijke fractievoorzitter, omdat minister(-president) en fractievoorzitter zijn lastig te combineren is. Zeker in een pandemie, waarin de nr 1 als PM en de nr 2 (Van Ark) als minister van zorg het erg druk hebben.
pi_198788981
quote:
9s.gif Op woensdag 31 maart 2021 20:45 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

En als je al de geluksvogel bent die hem mag opvolgen zal dat waarschijnlijk als puinruimer zijn, zolang zijn positie niet onhoudbaar wordt zal Rutte immers lekker doorregeren. Moet je ook maar zin in hebben.
Balkenende begon ook als puinruimer.
pi_198791929
quote:
1s.gif Op woensdag 31 maart 2021 22:35 schreef spinazieruiker het volgende:
Een kabinet gevormd door Bij1 zal zoveel (afwijkende) partners nodig hebben dat de invloed van Sylvana Simons op de totale coalitie beperkt zal blijven. Als de VVD en het CDA worden buitengesloten moet er zelfs nog een partij ten rechterzijde van de VVD bij om een meerderheid te behalen.
Een kabinet gevormd door een partij met een zetel? Ja, dat zou wel het summum van politieke versnippering zijn.
  Moderator donderdag 1 april 2021 @ 12:52:39 #61
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_198793781
Ik hoop Mark Rutte :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_198794723
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 01:15 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

Neee de pvv kent twee leden wilders en de stichting geert wilders.
speak only if it improves the silence.
pi_198794755
Wie is bij een vertrek van Rutte de meest waarschijnlijke waarnemend premier tot aan een nieuw kabinet?

POLL

(op basis van suggesties in dit topic)
pi_198794824
Wie is bij een vertrek van Rutte de meest waarschijnlijke waarnemend premier in een nieuw kabinet?

POLL

pi_198795099
quote:
1s.gif Op woensdag 31 maart 2021 19:53 schreef spinazieruiker het volgende:

Zij is wel echt een lichtgewicht hoor.
pi_198795817
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 13:42 schreef spinazieruiker het volgende:
Wie is bij een vertrek van Rutte de meest waarschijnlijke waarnemend premier in een nieuw kabinet?

[poll=2124]

Hugo de Jonge, die is de eerste vice-premier. Tenzij hij bedankt vanwege Coronadrukte, dan wordt het Carola Schouten (want Ollongren zal het ook niet worden).
pi_198795873
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 14:12 schreef andre77 het volgende:

[..]

Hugo de Jonge, die is de eerste vice-premier. Tenzij hij bedankt vanwege Coronadrukte, dan wordt het Carola Schouten (want Ollongren zal het ook niet worden).
Ik ga er vanuit dat De Jonge niet beschikbaar is vanwege coronadrukte.
Als voor De Jonge makkelijker een vervanger gevonden kan worden dan voor Rutte dan zou het kunnen, maar ik verwacht het niet. De Jonge zit diep in de dossiers terwijl een premier meer van de algemene lijnen en verbinding tussen ministeries is.
pi_198796265
als Rutte geen premier blijft , dan vind ik dat er opnieuw verkiezingen gehouden moeten worden. Geen verkiezingen, maar iemand buiten de VVD premier, dan Kaag natuurlijk als premier?
Ik ben geen robot.
  Moderator donderdag 1 april 2021 @ 14:26:23 #69
236264 crew  capricia
pi_198796304
Ik had hem een waardiger afscheid gegund.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_198796734
Rutte zelf natuurlijk.

Wat is politiek toch een hoop onzin zeg.
Onbegrijpelijk dat er nog zo veel mensen stemmen.

En deze onzin vandaag ook weer. Die figuren daar verdienen lekker makkelijk weer tienduizenden euro's met wat dom lullen over zogenaamd een groot probleem gevallen over 2 woorden: ''positie elders''.
Lekker boeiend zeg. Alsof het iemand iets kan schelen dat dat gezegd is.
Ga ergens anders zeuren, zielig politiek gedoe :')
  donderdag 1 april 2021 @ 14:44:09 #71
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
  donderdag 1 april 2021 @ 14:47:14 #72
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_198797129
Heb een hoop gemist . Ik zie dit sinds 14.30u.
pi_198800285
Komen er nu eigenlijk nieuwe verkiezingen als Rutte zou opstappen? Volgens mij is daar verder toch geen noodzaak voor?
  donderdag 1 april 2021 @ 17:13:13 #74
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_198800886
quote:
11s.gif Op donderdag 1 april 2021 16:42 schreef Dejannn het volgende:
Komen er nu eigenlijk nieuwe verkiezingen als Rutte zou opstappen? Volgens mij is daar verder toch geen noodzaak voor?
Zou niet weten waarom inderdaad.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_198801076
Er is door het uitkomen van al die stukken wel duidelijk geworden dat 'practice what you preach'niet bepaald het credo is van sommige partijen. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld Baudet of Wilders plots het woord kiezersbeďrog gaat roepen, en nieuwe verkiezingen graag zien gebeuren.
-nee-
pi_198801262
quote:
11s.gif Op donderdag 1 april 2021 16:42 schreef Dejannn het volgende:
Geen noodzaak en zie ik ook niet meteen gebeuren. Het is niet dat een kabinet is gevallen en de verkiezingen gaan ook niet over wie premier moet worden. We hebben voor de TK gekozen, Rutte mag daar gewoon blijven.

Dus eerst verder gaan/opnieuw beginnen met verkennen van coalitiemogelijkheden, en mocht dan na maanden het niets lijken te worden, dan zouden we het kunnen hebben over nieuwe verkiezingen.
  donderdag 1 april 2021 @ 17:42:01 #77
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_198801430
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 13:42 schreef spinazieruiker het volgende:

[poll=2124]

Optie Willem Alexander ontbreekt.
pi_198801498
Ophef over dat lek, terecht. Maar als Ollongren niet was gefotografeerd hadden we het dus nooit geweten. Mooi inkijkje in de achterbakse praktijken in Den Haag.
pi_198802039
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 14:25 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
als Rutte geen premier blijft , dan vind ik dat er opnieuw verkiezingen gehouden moeten worden. Geen verkiezingen, maar iemand buiten de VVD premier, dan Kaag natuurlijk als premier?
Waarom zou dat moeten? We kiezen in Nederland geen premier.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_198802091
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 18:12 schreef Monolith het volgende:

[..]

Waarom zou dat moeten? We kiezen in Nederland geen premier.
we kiezen geen premier, geen koning, geen burgemeester?
wat kiezen we dan wel?
waarom gingen we dan stemmen?
waarom niet de optie om alleen op een partij te stemmen i.p.v. op een persoon?
1 ding is heel duidelijk, het volk wil Rutte als premier en daarnaast kennen ze hem heel goed. Hij is al heel lang premier.
Ik ben geen robot.
pi_198802125
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 18:14 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

wat kiezen we dan wel?
1 ding is heel duidelijk, het volk wil Rutte als premier en daarnaast kennen ze hem heel goed. Hij is al heel lang premier.
We kiezen de tweede kamer. Vandaar de naam van die verkiezingen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_198803588
quote:
Dan zitten we nog een jaar zonder regering.
pi_198803863
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 19:28 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Dan zitten we nog een jaar zonder regering.
dat zegt niks, zonder nieuwe verkiezingen kan je ook een jaar zonder regering zitten.
Ik ben geen robot.
pi_198804616
quote:

[..]

Dat geeft hem recht op een plek in de kamer, niet op het premierschap.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_198804667
quote:
Hij is geen premier meer en of hij opnieuw premier wordt hangt van de formatie af.
Theoretisch kunnen we een kabinet zonder VVD krijgen.
En VVD kan een ander aanwijzen als premier.
pi_198804717
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 18:14 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

wat kiezen we dan wel?
Nee, de overgrote meerderheid heeft niet op hem gestemd.
Dus het volk wil dat niet.
pi_198804809
quote:
1s.gif Op donderdag 1 april 2021 17:44 schreef Sapstengel het volgende:
Ophef over dat lek, terecht. Maar als Ollongren niet was gefotografeerd hadden we het dus nooit geweten. Mooi inkijkje in de achterbakse praktijken in Den Haag.
Maar wat weten we nu precies dan?
In feite niks.
Alleen allerlei insinuaties over 3 woordjes.
pi_198804841
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 20:07 schreef Wantie het volgende:

[..]

We weten wel zeker dat hij de grootste groep achter zich heeft weten te krijgen,
pi_198804896
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 20:11 schreef Korenfok het volgende:

[..]

je weet wel dat hij de grootste groep achter zich weet te krijgen,
Hij heeft de grootste partij.
Maar bij lange na niet de meerderheid.
Dus het is niet zo dat 'het volk' hem als premier wil.
Los van het feit dat het volk niet bepaalt wie de premier wordt.
pi_198804960
quote:
1s.gif Op donderdag 1 april 2021 17:44 schreef Sapstengel het volgende:
Vind ik schromelijk overdreven, het wordt ook wel weer heel erg opgeklopt.
Alsof er een prijs op zijn hoofd is gezet. Omzit leven elders.
Gewoon iemand die officieus heeft geopperd of Omzigt misschien gewoon kan opbokken. Sowhat.
Vakman pur sang
pi_198812090
quote:

[..]

Nee, zie Martin van rijn vorig jaar tijdens begin crisis.
#WeesGeenWhales
  vrijdag 2 april 2021 @ 00:25:03 #92
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_198812170
Van Ark, raap me op
pi_198815101
quote:
1s.gif Op donderdag 1 april 2021 20:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Vind ik schromelijk overdreven, het wordt ook wel weer heel erg opgeklopt.
Alsof er een prijs op zijn hoofd is gezet. Omzit leven elders.
Gewoon iemand die officieus heeft geopperd of Omzigt misschien gewoon kan opbokken. Sowhat.
Precies, het gaat helemaal nergens over. Omtzigt is kamerlid en formateurs voor een nieuw kabinet bepalen niet wie in de kamer zit en wie niet.
Daarnaast is het aan het CDA om te bepalen welke positie Omtzigt binnen hun partij heeft en niet aan D66 of VVD.

Het is allemaal gewoon 1 groot politiek toneelstuk.
pi_198820742
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 20:07 schreef Wantie het volgende:

[..]

klopt, er hebben ook heel veel op PVV , FVD en JA21 gestemd
Ik ben geen robot.
pi_198822028
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 15:48 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

klopt, er hebben ook heel veel op PVV , FVD en JA21 gestemd
En D66, CDA, PvdA, etc...
pi_198822098
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 17:37 schreef Wantie het volgende:

[..]

En D66, CDA, PvdA, etc...
vvd de meeste
daar gaat het om
als d66 de grootste zou worden, dan zou Kaag 100% MP worden
snappie
Ik ben geen robot.
  vrijdag 2 april 2021 @ 17:43:52 #97
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_198822111
Na lang overwegen, beschouw ik mijzelf vanaf gisternacht als de beste kandidaat.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_198822176
stelling:
als er opnieuw verkiezingen gehouden zouden worden, weer met Rutte als lijsttrekker voor de VVD, dan zouden we denk ik weer dezelfde uitslag krijgen.
opnieuw verkiezingen, maar zonder Rutte? Dan zou de VVD niet de grootste worden en veel minder stemmen halen dan met Rutte.
Ik ben geen robot.
pi_198822297
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 17:50 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
stelling:
als er opnieuw verkiezingen gehouden zouden worden, weer met Rutte als lijsttrekker voor de VVD, dan zouden we denk ik weer dezelfde uitslag krijgen.
opnieuw verkiezingen, maar zonder Rutte? Dan zou de VVD niet de grootste worden en veel minder stemmen halen dan met Rutte.
Hm, mischien. Het hangt er helemaal vanaf waarom mensen op de VVD stemden en wie de opvolger is van Rutte. Maar ik zou op dit moment van nieuwe verkiezingen geen grote verschuivingen verwachten
pi_198822332
Het land zit in de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog, dus als iemand Rutte opvolgt dan moet het een ervaren persoon zijn. De meeste namen die genoemd zijn, hebben echt onvoldoende ervaring.

Ik krijg steeds meer de indruk dat het Edith Schippers wordt. Ik dacht eerst dat ze misschien niet zou willen, maar dit artikel van februari 2021 zegt Oud-minister Edith Schippers eerste vrouwelijke premier? ’Het kriebelt wel een beetje’.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210206_94167484

Ik kan niet het hele artikel lezen, maar het geeft de indruk dat ze er stiekem wel zin in heeft. Het zou een prima kandidaat zijn om Rutte op te volgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')