Wat er altijd gebeurd als er groepjes speciaal voor de aandacht naar de rechtbank stappen: ze wraken de rechters.quote:
Ja heel vervelendquote:Op dinsdag 16 februari 2021 16:55 schreef Frozen-assassin het volgende:
Dit is gewoon puur treiteren van de rechtsgang. Pols denkt dat ie een jurist is, vrij treurig allemaal
Hij komt wel op voor jouw vrijheden.quote:
Zijn het toch weer vijanden van het volk.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 17:10 schreef hhh38 het volgende:
Die waardering voor de rechtsstaat duurde niet lang
Als de regering de rechtsbijstand nou niet had gesloopt, hadden ze die wellicht nog aan kunnen vragen om hun brakke wetgeving te reddenquote:
quote:Op dinsdag 16 februari 2021 17:17 schreef maxi-mus het volgende:
Schandalig hoe de altijd sympathieke vrijheidsstrijder Willem Engel hier de maat wordt genomen. Over 20 jaar lopen er allemaal mensen met shirtjes van hem door de straten.
De rechtsstaat is als een column van Marcel van Roosmalen. We vinden het allemaal fantastisch, totdat we het er een keer niet mee eens zijn.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 17:10 schreef hhh38 het volgende:
Die waardering voor de rechtsstaat duurde niet lang
Maurice de Hond, Willem Engel, Nederland krijgt de verzetsstrijders die het verdient.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 17:17 schreef maxi-mus het volgende:
Schandalig hoe de altijd sympathieke vrijheidsstrijder Willem Engel hier de maat wordt genomen. Over 20 jaar lopen er allemaal mensen met shirtjes van hem door de straten.
En over 10 jaar hep half Nederland in het verzet gezeten.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 17:21 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maurice de Hond, Willem Engel, Nederland krijgt de verzetsstrijders die het verdient.
De posts van Scrummie in COR zijn een leuke rubriek.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 17:17 schreef maxi-mus het volgende:
@Scrummiequote:Op dinsdag 16 februari 2021 17:23 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
De posts van Scrummie in COR zijn een leuke rubriek.
Heeft zij ooit een hersenbloeding gehad ofzo? Dit is een oprechte vraag.quote:
Inmiddels heb ik het punt bereikt dat het niet langer leuk is, ik voel medelijden.quote:
Iets soortgelijks ja, zo'n brilletje half op de neus helpt ook niet mee.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 17:47 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Heeft zij ooit een hersenbloeding gehad ofzo? Dit is een oprechte vraag.
Niks mis mee inderdaad. Overigens ook wel het minste van zo'n voorzitter mag verwachten in mijn ogen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 17:53 schreef Mani89 het volgende:
Die voorzitter die er nu zit komt echt 100x beter over.
Het is opeens landsbelang dat we vanavond 21:00 binnen blijven. Wat de effecten zijn van een avondklok is helaas nog steeds niet helder.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 17:54 schreef Mani89 het volgende:
Lol ze willen koste wat het kost dat iedereen voor 21:00 weer veilig opgeborgen wordt. Terrorutten.
Kutte en Jokerhaus!!quote:Op dinsdag 16 februari 2021 17:54 schreef Mani89 het volgende:
Lol ze willen koste wat het kost dat iedereen voor 21:00 weer veilig opgeborgen wordt. Terrorutten.
Nee maar serieus, het feit dat ze zo panisch aan het doen zijn dat we absoluut voor 21:00 uur weer opgehokt moeten worden voelt erg onaangenaam.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 18:00 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Kutte en Jokerhaus!!
~NWS, 16 februari 2021
Ik snap wel dat ze het willen behouden want wisselend beleid wil je ook niet. Straks krijg je weer gezeik als vrijdagavond iedereen weer opgehokt moet zitten.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 18:05 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Nee maar serieus, het feit dat ze zo panisch aan het doen zijn dat we absoluut voor 21:00 uur weer opgehokt moeten worden voelt erg onaangenaam.
Hoe je die effecten exact moet meten is mij ook een raadsel.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 17:55 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Het is opeens landsbelang dat we vanavond 21:00 binnen blijven. Wat de effecten zijn van een avondklok is helaas nog steeds niet helder.
Ja, niet.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 18:12 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Hoe je die effecten exact moet meten is mij ook een raadsel.
quote:Op dinsdag 16 februari 2021 18:23 schreef Aguero het volgende:
Ik feliciteer mensen altijd vanuit de verbinding.
Ik dacht dat het aan mij lagquote:Op dinsdag 16 februari 2021 18:39 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Tegelijkertijd wil ik iedereen ook condoleren. Wat is dit forum mokertraag zeg, niet te doen.
Waar is Diederik?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 18:42 schreef maxi-mus het volgende:
Ab 'maakt zich grote zorgen' bij OP1 en Ernst 'maakt zich grote zorgen' mag de honneurs waarnemen bij Jimek.
Ik vrees dat dit geen grap is.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 18:44 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Die is uitermate teleurgesteld dat hij niet opgeroepen is bij de zitting.
Grappig dat je bij Hugo de Jonge geen enkel verschil merkt.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 18:46 schreef Koffieplanter het volgende:
Tijd om me even groen en geel te ergeren aan de kinderpersconferentie.
Roddelenquote:Op dinsdag 16 februari 2021 17:23 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
De posts van Scrummie in COR zijn een leuke rubriek.
Witheet.quote:
Er is maar één Tia en in kan me niet voorstellen dat Fabio Aru tegenwoordig in de rechtbanken werkt.quote:
quote:
Ik dacht dat inhoud verboden wasquote:Op dinsdag 16 februari 2021 19:17 schreef maxi-mus het volgende:
Jaap gaat dia's laten zien, oké dan.
Misschien dat hij de noodzaak aantoont ofzo anders begrijp ik het ook niet.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 19:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik dacht dat inhoud verboden was
We gaan het vanavond niet over de inhoud hebben, om het wel over de inhoud te hebben. De effecten van het niet hebben van een avondklok zouden met alle gevolgen van dien zijn, terwijl de effecten volgens kabinetsleden onduidelijk zijn. Leuke rubriek.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 19:17 schreef maxi-mus het volgende:
Jaap gaat dia's laten zien, oké dan.
Qua uiterlijk scoort ze hoog op de hartjesmeter van Slob, maar zou je er ook een goed gesprek mee kunnen voeren?quote:
Heb je een vrouw om een goed gesprek mee te voeren dan?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 20:00 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Qua uiterlijk scoort ze hoog op de hartjesmeter van Slob, maar zou je er ook een goed gesprek mee kunnen voeren?
Ze is te lang voor mij.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 20:00 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Qua uiterlijk scoort ze hoog op de hartjesmeter van Slob, maar zou je er ook een goed gesprek mee kunnen voeren?
Ik beschouw dit als een nee.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 20:01 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Heb je een vrouw om een goed gesprek mee te voeren dan?
Maar ze heeft een master in Groningen gedaan (oké wel journalistiek) dus ze is niet achterlijk ofzo. En vrolijk rechts!
Is ze lang ja?quote:
Dat idee heb ik altijd van wel ja.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 20:06 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Is ze lang ja?
Dat vind ik ook niks, eigenlijk.
Als je vanavond naar Op1 kijkt hoor je opgesloten te worden.quote:
Dat zitten we al!quote:Op dinsdag 16 februari 2021 20:21 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Als je vanavond naar Op1 kijkt hoor je opgesloten te worden.
Oké Willem.quote:
Zoveel middeleeuwse mensen heeft Nederland gelukkig ook weer niet.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 21:05 schreef Immerdebestebob het volgende:
Hier ook nog de beelden van visionair Kees
Dat zijn dus +2 zetels.
Nu ga ik zeker sgp stemmen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 21:12 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Zoveel middeleeuwse mensen heeft Nederland gelukkig ook weer niet.
Als jij op een partij wil stemmen die vindt dat iedere nieuwe wet eerst getoetst moet worden aan de bijbel heb je er ook jezelf mee hoor.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 21:14 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Nu ga ik zeker sgp stemmen.
quote:Op dinsdag 16 februari 2021 19:15 schreef El-Stinho het volgende:
[..]
Er is maar één Tia en in kan me niet voorstellen dat Fabio Aru tegenwoordig in de rechtbanken werkt.
Nee, dit kan niet, daar het zeer sympathieke Kern Pharma grandioos genaaid is. Wat meer reflectie zou op z'n plaats zijn.quote:
#FreeKernPharmaquote:Op dinsdag 16 februari 2021 22:25 schreef Dale__Cooper het volgende:
Dat kan wel, weer mooi zestien keer in de aanval tegen die tijd.
De VAR vast weer.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 22:29 schreef hhh38 het volgende:
Wie gaat Koeman vanavond de schuld geven?
@:El-Stinho
Ik heb er een parel van een post over geschreven, al zeg ik het zelf.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 22:27 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Nee, dit kan niet, daar het zeer sympathieke Kern Pharma grandioos genaaid is. Wat meer reflectie zou op z'n plaats zijn.
Die heb ik nog niet gelezen, maar ik zal het er ongetwijfeld roerend mee eens zijn.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 22:32 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Ik heb er een parel van een post over geschreven, al zeg ik het zelf.
Geen Androni en geen Kern Pharma, het is tijd voor een opstand. Waar is Willem Engel als je hem écht nodig hebt?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 22:33 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Die heb ik nog niet gelezen, maar ik zal het er ongetwijfeld roerend mee eens zijn.
Wel eens hoor, maar het echte probleem ligt bij Alpecin, Wanty en Assos. Lees daar eigenlijk maar weinig over vanuit de wielerwereld zelf. Het is jammer dat er niet een soort 'Pro-continentale-belangengroep' is die opkomt voor deze ploegen.quote:
Laten we eerlijk zijn dat Wanty gewoon eerlijk de puntenstrijd heeft gewonnen. Hadden die andere ploegen maar beter hun best moeten doe met de duo-sprints.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 22:41 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Wel eens hoor, maar het echte probleem ligt bij Alpecin, Wanty en Assos. Lees daar eigenlijk maar weinig over vanuit de wielerwereld zelf. Het is jammer dat er niet een soort 'Pro-continentale-belangengroep' is die opkomt voor deze ploegen.
Ja, we bedoelen hetzelfdequote:Op dinsdag 16 februari 2021 22:54 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn dat Wanty gewoon eerlijk de puntenstrijd heeft gewonnen. Hadden die andere ploegen maar beter hun best moeten doe met de duo-sprints.
Het echte probleem ligt bij degene die beslist dat er 19 wt ploegen zijn en normaal 2 en nu 3 wild cards beschikbaar zijn. Wat mij betreft krijgen de onderste 3 wt ploegen minder startrecht en verdelen ze de wild cards over de goede PRT en slechte Wt ploegen over de verschillende rondes (naar voorkeur van organisatie en ploegen).
Maar dit zal organisatorisch wel lastig zijn. Ik heb ook even mijn capuchon op.
Je bedoelt dat Wanty heel mooi de licentie van CCC heeft gekocht.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 22:54 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Laten we eerlijk zijn dat Wanty gewoon eerlijk de puntenstrijd heeft gewonnen. Hadden die andere ploegen maar beter hun best moeten doe met de duo-sprints.
Het echte probleem ligt bij degene die beslist dat er 19 wt ploegen zijn en normaal 2 en nu 3 wild cards beschikbaar zijn. Wat mij betreft krijgen de onderste 3 wt ploegen minder startrecht en verdelen ze de wild cards over de goede PRT en slechte Wt ploegen over de verschillende rondes (naar voorkeur van organisatie en ploegen).
Bij de UCI dus.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 22:41 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Wel eens hoor, maar het echte probleem ligt bij Alpecin, Wanty en Assos. Lees daar eigenlijk maar weinig over vanuit de wielerwereld zelf. Het is jammer dat er niet een soort 'Pro-continentale-belangengroep' is die opkomt voor deze ploegen.
WT ploegen krijgen hun sponsoring nooit rond zonder de garantie op grote rondes. Muv de Franse teams zo lang die de Tour mogen rijden misschien.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 22:54 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dan was ik abuis. Ik meende dat ze juist daarom al die kansloze sprinters deden?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 22:55 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Je bedoelt dat Wanty heel mooi de licentie van CCC heeft gekocht.
De jaren daarvoor wel. Nu heeft Alpecin die competitie gewonnen en mogen ze dus overal starten.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:00 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dan was ik abuis. Ik meende dat ze juist daarom al die kansloze sprinters deden?
Dat lijkt me niet. Veel zwakker.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:09 schreef Immerdebestebob het volgende:
Ik denk dat Assos wel ongeveer even sterk is als de sterkste ProTour teams: Arkea en Alpecin.
Als SGP-stemmer ga ik voor Alexander Ostlund.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:23 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Serginho Greene of Sergiño Dest, zeg het maar jongens.
Toch de transfer van Haller zo ongeveer gefinancierd met zijn transfersom. De Ajax-bonus + USA-bonus.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:23 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Your average jeugdwatcher wordt ziedend om deze post.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:23 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Het is af en toe wel gekmakend hoe Ajax het voor elkaar krijgt om de grootste middelmaat voor de hoofdprijs te verkopen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:26 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Toch de transfer van Haller zo ongeveer gefinancierd met zijn transfersom. De Ajax-bonus + USA-bonus.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ajax-bonus is een fantastisch fenomeen zeg ik als Ajaciedquote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:29 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Het is af en toe wel gekmakend hoe Ajax het voor elkaar krijgt om de grootste middelmaat voor de hoofdprijs te verkopen.
30 miljoen voor het hutspothoofd van Davy Klaassen, ik bedoel maar. Dat was trouwens ook het werk van Koeman, ik ben iets op het spoor.
quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:30 schreef Immerdebestebob het volgende:
Wel licht komisch dat de broer van Willem Engel dan Jan Engel heet.Doe maar de Blauwe Engel #diepindenacht.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan Giakoumakis die dan voor 2.5 miljoen naar pakweg Bielefeld gaat.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:36 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ajax-bonus is een fantastisch fenomeen zeg ik als Ajacied
Dat vind ik nog veel. Lijkt me vrij duidelijk dat die jongen nooit meer ergens zoveel doelpunten gaat maken.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:39 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
En dan Giakoumakis die dan voor 2.5 miljoen naar pakweg Bielefeld gaat.
Is Dessers aan het floppen?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:42 schreef Dale__Cooper het volgende:
Misschien kan er weer een Belgische club intuinen, net als bij Vleminckx en Dessers.
quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:21 schreef Mani89 het volgende:
Frenkie de Jong speelt binnen 2 jaar in de tweede Bundesliga met Stengs en Boadu.
Er is toch nooit magie geweest? Nooit onbetwist geweest, of wel? Wil je veel aan Luuk hebben dan moet je ook in zijn kracht gaan spelen lijkt me.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:44 schreef El-Stinho het volgende:
De Luuk de Jong-magie heeft bij Zevielja ook maar een seizoen geduurd. Wat nog best veel is.
Vorig seizoen scoorde hij in elk belangrijk duel wel zo'n beetje een goal. Dat is redelijke magie. Betis-uit, Real-uit, Atlético-uit, de EL-duels.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:49 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Er is toch nooit magie geweest? Nooit onbetwist geweest, of wel? Wil je veel aan Luuk hebben dan moet je ook in zijn kracht gaan spelen lijkt me.
Wilfried Bony is clubloos.quote:
Hey Rens.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:52 schreef RensAjacied het volgende:
Ik heb net even gehuild toen ik Willem Engel bij OP1 zag.
Danny Koevermansquote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:52 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Je zou eigenlijk nooit een spits van AZ moeten kopen, is mijn conclusie.
Ik noem een Jozy Altidore, een Aron Johansson, een Vincent Janssen, een Myron Boadu.
Jankabas.
Vbl is dood ik moet toch watquote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:53 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Hey Rens.
Ben je verdwaald?
Die was wel goed na Vitessequote:
WLR is een warm bad.quote:
Oeh daar heb ik wel zin inquote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:54 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
WLR is een warm bad.
quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:54 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Die was wel goed na Vitesse![]()
En met Janssen had ik altijd hoop dat het nog goed komt, maar dat zal wel niet meer.
Volgen jullie Guus Til ook nog![]()
Ik heb Fred Friday live mogen gezien bij Twente. Enige wat hij deed was alibi druk zetten op de keeper en de ballen van z'n poot laten springenquote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:52 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Ik noem een Jozy Altidore, een Aron Johansson, een Vincent Janssen, een Myron Boadu.
Jankabas.
God ja, Danny Koevermans.quote:
Ik kwam vandaag ineens op Gregoor van Dijk, die naam heb ik ook al jaren niet meer voorbij zien komen.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:56 schreef noodgang het volgende:
Ik moet nog wat oefenen met random voetballers opnoemen omdat die sport me tegenwoordig echt niet meer kan boeien, maar ik noem een Gilles de Bilde
De AZ-circlejerk is een Medialogica waard.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:56 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Guus Til speelt nooit bij Freiburg of all places.
Overigens heb ik altijd gezegd dat Guus Til er geen reet van kan.
Nooit van gehoordquote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:57 schreef RensAjacied het volgende:
[..]
Ik kwam vandaag ineens op Gregoor van Dijk, die naam heb ik ook al jaren niet meer voorbij zien komen.
Kwam na z'n profcarrière nog verdediger staan in het 6e klasse team van een vriend van mequote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:56 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
God ja, Danny Koevermans.
Lijkt me wel een ideale stormram om in te brengen tijdens de derde helft.quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:59 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Kwam na z'n profcarrière nog verdediger staan in het 6e klasse team van een vriend van me
Is dat de broer van Wivco?quote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:59 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Kwam na z'n profcarrière nog verdediger staan in het 6e klasse team van een vriend van me
Hij scheen vooral goed te zijn in het beoordelen van kantines inderdaadquote:Op woensdag 17 februari 2021 00:00 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Lijkt me wel een ideale stormram om in te brengen tijdens de derde helft.
Soms zijn dingen heel voorspelbaar.quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:04 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Hij scheen vooral goed te zijn in het beoordelen van kantines inderdaad
Jahanbakhshquote:Op dinsdag 16 februari 2021 23:52 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Jankabas.
Context bob.quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:09 schreef Immerdebestebob het volgende:
Oud-voetballer uit de buurt en z'n broer hebben iemand dood gestoken bij een ChineesVolgens mij weten ze nog steeds niet wie nu daadwerkelijk heeft gestoken
Mooie jongen.quote:
Is altijd welkom bij Feyenoord.quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:11 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Mooie jongen.
Mooi op het bankie in Brighton of all people.
Lijkt me financieel gezien vrij onwaarschijnlijk, maar inderdaad.quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:11 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Is altijd welkom bij Feyenoord.
Gelukkig niet zeg.quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:12 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Jij komt toch niet uit Glanerbrug?
Dankje. Insgelijks.quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:17 schreef Slobeend het volgende:
Iedereen die vanavond net als ik geen Op1 gekeken heeft krijgt van mij een zeer hartelijke maar neutrale felicitatie.
Die advocaat was misschien nog wel erger dan Willem Engelquote:Op woensdag 17 februari 2021 00:17 schreef Slobeend het volgende:
Iedereen die vanavond net als ik geen Op1 gekeken heeft krijgt van mij een zeer hartelijke maar neutrale felicitatie.
De wereld wordt te complex voor mij.quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:17 schreef Slobeend het volgende:
Zou je vaker kunnen doen, scheelt een boel opgekropte irritatie.quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:17 schreef Slobeend het volgende:
Taliban Mussert heeft wel veel tegendraadse meninkjes he?quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:19 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Die advocaat was misschien nog wel erger dan Willem Engel
Edit: [ twitter ]
Leuke rubriek
is dit een linkse of rechtse mening?quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:22 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Taliban Mussert heeft wel veel tegendraadse meninkjes he?
Vanaf nu ben ik het zonnetje in huis.quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:21 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Zou je vaker kunnen doen, scheelt een boel opgekropte irritatie.
Vooral heel moedig.quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:24 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
is dit een linkse of rechtse mening?
Ik word echt moe van het woord moedig. Of is dat niet de bedoeling van dat woordquote:Op woensdag 17 februari 2021 00:25 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Vooral heel moedig.
Ik ben bang dat deze post vaak gequote gaat wordenquote:Op woensdag 17 februari 2021 00:25 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Vanaf nu ben ik het zonnetje in huis.
Heel moedig dat je dit durft aan te kaarten. Goed gesprek.quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:27 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik word echt moe van het woord moedig. Of is dat niet de bedoeling van dat woord
quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:29 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Heel moedig dat je dit durft aan te kaarten. Goed gesprek.
Ja, niet per se om je posts hier hoor. De kritiek op talkshows en de gasten daar is niet meer dan terecht. Maar voor je eigen gemoedstoestand.quote:Op woensdag 17 februari 2021 00:25 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Vanaf nu ben ik het zonnetje in huis.
Op zich zou ik de maatregelen ook nog wel een tijdje vol kunnen houden, maar waar ik me wel aan stoor is dat de maatregelen steeds zwaarder worden terwijl het aantal besmettingen nauwelijks daalt. In de eerste golf gingen we na 1,5 maand alweer normaliseren en dat uitzicht mis ik nuquote:Op woensdag 17 februari 2021 00:36 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Ja, niet per se om je posts hier hoor. De kritiek op talkshows en de gasten daar is niet meer dan terecht. Maar voor je eigen gemoedstoestand.
Heb zelf vooral een coronanieuws-moeheid. Die maatregelen nog een paar maanden volhouden is prima te doen, maar al die discussies, meningen, stellingen en nieuws probeer ik zoveel mogelijk langs mij heen te laten gaan.
Teamgenoten laten Nederlandse sterren in de steek.quote:Op woensdag 17 februari 2021 07:23 schreef franklop het volgende:
Oei Messi en Frenkie hebben verloren. Hoe moet de pers dit omdraaien
Jij moet altijd alles kapot maken.quote:Op woensdag 17 februari 2021 08:27 schreef AllesKaputt het volgende:
Mensen.
Voetjebal is geen sport.
Talkshows zijn kut, kijk gewoon niet.
En tevens: God bestaat niet. Net als Kabouter Plop, die bestaat ook niet.
Heeft Peter R de Vries al gereageerd?quote:Op woensdag 17 februari 2021 09:15 schreef Steven184 het volgende:
Wie had ooit gedacht dat Britt het lichtend voorbeeld voor Talkshowgasten zou worden
Ik constateer slechts.quote:Op woensdag 17 februari 2021 09:17 schreef Felagund het volgende:
[..]
Jij moet altijd alles kapot maken.
quote:Op woensdag 17 februari 2021 09:22 schreef Felagund het volgende:
[..]
Heeft Peter R de Vries al gereageerd?
Had niet verwacht dat Eefje zich tot het songfestival zou verlagenquote:Op woensdag 17 februari 2021 09:44 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
ESF crossover momentje, wat vinden jullie hiervan?
Als rechts progressief kom ik weer in niemandsland terecht.quote:
Wat mij betreft totaal irrelevant. Behalve dat je geen wappies aan het roer wil.quote:Op woensdag 17 februari 2021 10:11 schreef maxi-mus het volgende:
Ik telde geloof ik maar één vraag over kerona dat lijkt me toch wel wat een groter thema.
quote:Op woensdag 17 februari 2021 10:12 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Als rechts progressief kom ik weer in niemandsland terecht.
In een aantal stellingen kun je ook vrij weinig kwijt. Bijvoorbeeld: scholen mogen geen leerlingen meer weigeren op basis van geloof. Hier kan ik vrij weinig mee, want bijzondere scholen uit levensbeschouwelijke overtuiging vind ik in zijn geheel de grootst mogelijke onzin. Ik zie meer in montessorionderwijs.quote:Op woensdag 17 februari 2021 10:11 schreef maxi-mus het volgende:
Ik telde geloof ik maar één vraag over kerona dat lijkt me toch wel wat een groter thema.
We hebben niets te kiezen in dit landquote:Op woensdag 17 februari 2021 10:15 schreef hhh38 het volgende:
[..]
[ twitter ]
Ik val zelf lekker onorigineel tussen PvdA, GL en D66
Wat denk je van die vraag over salaris basisschoolleraren? Ik ben pro salarisverhoging, maar niet voor het volledig gelijk trekken van salaris tussen bassischolen en middelbare scholen. Verschillende verantwoordelijkheden kan leiden tot verschillende salarissen.quote:Op woensdag 17 februari 2021 10:21 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
In een aantal stellingen kun je ook vrij weinig kwijt. Bijvoorbeeld: scholen mogen geen leerlingen meer weigeren op basis van geloof. Hier kan ik vrij weinig mee, want bijzondere scholen uit levensbeschouwelijke overtuiging vind ik in zijn geheel de grootst mogelijke onzin. Ik zie meer in montessorionderwijs.
Oh, wat mij betreft totaal niet.quote:Op woensdag 17 februari 2021 10:13 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Wat mij betreft totaal irrelevant. Behalve dat je geen wappies aan het roer wil.
Wat is er politiek aan het oplossen van deze crisis? Je ziet ook dat er nauwelijks oppositie gevoerd wordt door normale partijen, omdat er niet heel veel ruimte is voor ander beleid.quote:Op woensdag 17 februari 2021 10:27 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Oh, wat mij betreft totaal niet.
Best veel? Ik denk dat 'normale partijen' het vooral niet aandurven omdat ze bang zijn dat ze de mensuh tegen zich krijgen. Komt wel iets meer trouwens maar vooral in het begin was er inderdaad totaal geen (ruimte voor) oppositie.quote:Op woensdag 17 februari 2021 10:29 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Wat is er politiek aan het oplossen van deze crisis? Je ziet ook dat er nauwelijks oppositie gevoerd wordt door normale partijen, omdat er niet heel veel ruimte is voor ander beleid.
En als het kabinet eenmaal gevormd is zijn we er (als het goed is) alweer bijna vanaf
Ik kan me wel voorstellen dat het belangrijker is als je verder vindt dat er niet zoveel mis is met Nederland. Als links persoon vind ik dat er door jarenlang VVD beleid veel grotere opgaven zijn dan de coronacrisis.quote:Op woensdag 17 februari 2021 10:32 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Best veel? Ik denk dat 'normale partijen' het vooral niet aandurven omdat ze bang zijn dat ze de mensuh tegen zich krijgen. Komt wel iets meer trouwens maar vooral in het begin was er inderdaad totaal geen (ruimte voor) oppositie.
Dat we er vanaf zijn ben ik nog niet zo zeker van, al zal de vorming van het kabinet waarschijnlijk wel even in beslag nemen.
Dat kan. Voor mij persoonlijk is de invoering van o.a. zo'n avondklok wel een reden om elders (maar waar?) te kijken. Overigens was ik abuis want er waren twee vragen, ook nog die van cultuur.quote:Op woensdag 17 februari 2021 10:35 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Ik kan me wel voorstellen dat het belangrijker is als je verder vindt dat er niet zoveel mis is met Nederland. Als links persoon vind ik dat er door jarenlang VVD beleid veel grotere opgaven zijn dan de coronacrisis.
Ja daar wist ik ook niet wat in te vullen. Als ze evenveel werk doen op zelfde niveau dan zeg ik zelfde salaris maar zo simpel is het niet. Klinkt mij als een populistische linkse kreet.quote:Op woensdag 17 februari 2021 10:25 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Wat denk je van die vraag over salaris basisschoolleraren? Ik ben pro salarisverhoging, maar niet voor het volledig gelijk trekken van salaris tussen bassischolen en middelbare scholen. Verschillende verantwoordelijkheden kan leiden tot verschillende salarissen.
Gaat hier de stelling niet indirect ook over? Als je in het geheel tegen levensbeschouwelijke scholen dan ben je toch ook tegen het selecteren op basis van geloof?quote:Op woensdag 17 februari 2021 10:21 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
In een aantal stellingen kun je ook vrij weinig kwijt. Bijvoorbeeld: scholen mogen geen leerlingen meer weigeren op basis van geloof. Hier kan ik vrij weinig mee, want bijzondere scholen uit levensbeschouwelijke overtuiging vind ik in zijn geheel de grootst mogelijke onzin. Ik zie meer in montessorionderwijs.
Van het virus komen we inderdaad niet zomaar af, de crisis hopelijk wel. Maar dan weegt wel of niet een vaccinatiebewijs moeten laten zien, verplichte testen of reisverboden van/naar bepaalde landen oid niet heel zwaar voor mijquote:Op woensdag 17 februari 2021 10:37 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Dat kan. Voor mij persoonlijk is de invoering van o.a. zo'n avondklok wel een reden om elders (maar waar?) te kijken. Overigens was ik abuis want er waren twee vragen, ook nog die van cultuur.
Jammer dat we niet op Diederik, Ernst of Ab kunnen stemmen, dat had de zaak wat simpeler gemaakt.
Over er nog niet vanaf zijn:
[ twitter ]
De vorming van kinderen op de basisschool is voor de maatschappij net zo belangrijk als op de middelbare school wat mij betreft. Het zijn andere vaardigheden (meer empathie en minder vakkennis), maar dat mag best even goed beloond worden.quote:Op woensdag 17 februari 2021 10:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ja daar wist ik ook niet wat in te vullen. Als ze evenveel werk doen op zelfde niveau dan zeg ik zelfde salaris maar zo simpel is het niet. Klinkt mij als een populistische linkse kreet.
Lijkt me de invloed van WLR.quote:Op woensdag 17 februari 2021 10:43 schreef Frozen-assassin het volgende:
Bij Kieskompas val ik mooi precies tussen D66, PvdA, DENK en CU...
Kennelijk ben ik dit jaar links progressief. Doorgaans zat ik vrij precies in het midden
Ik begrijp wel wat je bedoelt en ben er ook wel mee eens maar dit klinkt toch ook beetje te simpel.quote:Op woensdag 17 februari 2021 10:45 schreef hhh38 het volgende:
[..]
De vorming van kinderen op de basisschool is voor de maatschappij net zo belangrijk als op de middelbare school wat mij betreft. Het zijn andere vaardigheden (meer empathie en minder vakkennis), maar dat mag best even goed beloond worden.
Same here. En misschien moeten we het anders stellen en zeggen dat bassisschool docenten ook meer kunnen verdienen als dat nodig blijkt.quote:Op woensdag 17 februari 2021 10:47 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik begrijp wel wat je bedoelt en ben er ook wel mee eens maar dit klinkt toch ook beetje te simpel.
Als de stelling was "Basisschoolleraren moeten een salarisverhoging krijgen" dan had ik waarschijnlijk mee eens gestemd
Nee, wel Jan de Visser, zo’n fantastische eredivisie aankoop van Feyenoord.quote:
UEFA Cup winaarquote:Op woensdag 17 februari 2021 11:23 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Nee, wel Jan de Visser, zo’n fantastische eredivisie aankoop van Feyenoord.
Eng he, dit linkse bolwerk hier.quote:Op woensdag 17 februari 2021 11:23 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Oh ja die optie had er nog even bij gemoeten. Maar ik moest nu al partijen uitsluiten.quote:Op woensdag 17 februari 2021 11:00 schreef Frozen-assassin het volgende:
Pleur op met je poll gestemd
Ik heb namelijk geen flauw idee op dit moment
Erg ondemocratisch van je!quote:Op woensdag 17 februari 2021 11:35 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
Oh ja die optie had er nog even bij gemoeten. Maar ik moest nu al partijen uitsluiten.
Schuld van ons versnipperde politieke landschapquote:Op woensdag 17 februari 2021 11:36 schreef maxi-mus het volgende:
[..]
De schuld van FOK!, ik kan maar 15 opties selecteren in zo'n polletje.
37 partijen, je zou voor minder.quote:Op woensdag 17 februari 2021 11:37 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Schuld van ons versnipperde politieke landschap
Schande. Hans Visser is de enige eredivisie speler die ooit in 1 seizoen op elke dag in de week wist te scoren.quote:Op woensdag 17 februari 2021 11:23 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Een van de andere 22 dus. Keuze genoeg dit jaar..quote:Op woensdag 17 februari 2021 11:36 schreef maxi-mus het volgende:
Ben nu wel naar nieuwsgierig naar die 'andere partij namelijk':
Spreek je uit mensen!
Verlagen snap ik dan weer niet, los van de paar gekke acts. Veel landen sturen hun meest verkopende artiesten en er kijken 250 miljoen mensen naar.quote:Op woensdag 17 februari 2021 09:49 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Had niet verwacht dat Eefje zich tot het songfestival zou verlagen
Doodeng. Dit land gaat naar de verdoemenis.quote:Op woensdag 17 februari 2021 11:31 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Eng he, dit linkse bolwerk hier.
Ik ben voor het doodmaken van ongeboren baby's, maar verder ben ik redelijk rechts.quote:Op woensdag 17 februari 2021 12:44 schreef Frozen-assassin het volgende:
Megaprogressieve mensen hier allemaalMaximus vreemde eend in bijt? En Koffieplanter acteert alsof hij dat niet is
Grappig, de waas gaat steeds meer mensen treffen.quote:Op woensdag 17 februari 2021 12:44 schreef Frozen-assassin het volgende:
Megaprogressieve mensen hier allemaalMaximus vreemde eend in bijt? En Koffieplanter acteert alsof hij dat niet is
Een partijprogramma is wel wat anders dan de praktijk. Zo kan de PVV zo links gaan zitten wat ze wil, in de praktijk doen ze daar al 15 jaar helemaal niets mee.quote:Op woensdag 17 februari 2021 13:04 schreef Steven184 het volgende:
Dit plaatje is best aardig:
[ twitter ]
Omdat het niet klopt? Het grote probleem van opiniërende journalisten is dat ze intrinsiek niet zoveel kunnen maar wel bijna elke dag een stuk in de krant moeten schrijven en daarom telkens buiten hun expertisegebied va banque wat boude uitspraken doen, zodat ze 'scherp' lijken en daarmee relevant blijven. Zie ook Jelmer Visser, Kustaw Bessems, Harriet Duurvoort, Jaap Stronks, etcetera.quote:Op woensdag 17 februari 2021 13:16 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Heerlijk stukje.
@:VoMy vindt dit niet leuk.
Hier lees ik uit dat je denkt dat ik een waas heb. False.quote:Op woensdag 17 februari 2021 12:59 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Grappig, de waas gaat steeds meer mensen treffen.
Oh het klopt niet.quote:Op woensdag 17 februari 2021 13:22 schreef VoMy het volgende:
[..]
Omdat het niet klopt? Het grote probleem van opiniërende journalisten is dat ze intrinsiek niet zoveel kunnen maar wel bijna elke dag een stuk in de krant moeten schrijven en daarom telkens buiten hun expertisegebied va banque wat boude uitspraken doen, zodat ze 'scherp' lijken en daarmee relevant blijven. Zie ook Jelmer Visser, Kustaw Bessems, Harriet Duurvoort, Jaap Stronks, etcetera.
Dat over dat exceptionalisme klopt overigens wel, maar juist dit artikel past in die lijn.
En waarom mag jij dan wel beweren dat het boude uitspraken zijn?quote:Op woensdag 17 februari 2021 13:22 schreef VoMy het volgende:
[..]
Omdat het niet klopt? Het grote probleem van opiniërende journalisten is dat ze intrinsiek niet zoveel kunnen maar wel bijna elke dag een stuk in de krant moeten schrijven en daarom telkens buiten hun expertisegebied va banque wat boude uitspraken doen, zodat ze 'scherp' lijken en daarmee relevant blijven. Zie ook Jelmer Visser, Kustaw Bessems, Harriet Duurvoort, Jaap Stronks, etcetera.
Dat over dat exceptionalisme klopt overigens wel, maar juist dit artikel past in die lijn.
Maar er staat toch ook niets zinnigs in?quote:Op woensdag 17 februari 2021 13:27 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Oh het klopt niet.
Ik zal de Groene even een mail sturen dat ze dit artikel stante pede moeten verwijderen.
Duitsland en NL staan qua gerapporteerde doden naar inwoner ongeveer gelijk. Het klopt dat Denemarken het beter doet, maar de titel is 'superieur falen', dan verwacht ik meer dan dat je uit de 27 EU-landen het land gaat zoeken dat het beter doet en zegt: ziejewel, superieur gefaald.quote:Naar sommige maatstaven heeft Nederland het redelijk goed gedaan: het totale aantal doden als gevolg van corona ligt hier (in verhouding tot de totale bevolking) beduidend lager dan in Groot-Brittannië, Frankrijk of België.
[/quote]
Ok, prima dus?
[quote]
Maar als je een stapje terug doet, zie je al snel dat de prestaties van dit land weliswaar niet helemaal verschrikkelijk zijn geweest, maar ook niet erg goed. Gecorrigeerd naar de bevolkingsomvang heeft Nederland aanzienlijk meer sterfgevallen gekend dan Duitsland, en meer dan twee keer zoveel als Denemarken.
Dit is niet alleen een niet-onderbouwde claim (wat veel mensen vaak vergeten is dat gerapporteerde positieve gevallen iets anders is dan het aantal besmettingen in een land) maar het is ook nog eens niet eens een probleem. Een probleem is het als de ziekenhuizen té vol liggen, zoals in Portugal, Tsjechië, het VK op een gegeven moment aan de orde was.quote:Het aantal besmettingen was soms hoger dan bijna overal in Europa.
Dat eerste is niet waar, het was gewoon gemakkelijker en waarom zou je het dan niet doen. Dat tweede is ook niet waar, de vaccinaties gaan in alle EU-landen op ongeveer hetzelfde tempo, dat kan ook niet anders aangezien de leveringeren op hetzelfde tempo komen.quote:Patiënten zijn naar het buitenland gevlogen omdat de Nederlandse ziekenhuizen het niet aankonden, en we behoorden in Europa tot de landen waar de levering van levensreddende vaccins het traagst verliep.
En waar heeft het die landen precies gebrachtquote:Maar het is duidelijk dat deze zelfde mechanismen tijdens een crisis tot verlamming kunnen leiden. Een voorbeeld hiervan was het beruchte debat over mondkapjes. De WHO adviseerde op 5 juni om in besloten openbare ruimten mondkapjes te dragen. Het Verenigd Koninkrijk stelde op 15 juni het dragen van mondkapjes in het openbaar vervoer verplicht, en vanaf 24 juli in winkels. Frankrijk stelde eind juli het dragen van mondkapjes in winkels verplicht, en zelfs McDonald’s in de Verenigde Staten stelde ze vanaf 1 augustus verplicht voor klanten.
Dit is ook weer onjuist. Er was wel een beslissing: mondkapjes waren niet verplicht. Dat is ook een beslissing. Het RIVM zegt dat mondkapjes niet nodig zijn, maar de grote autoriteit op het gezondheidsgebied Ben Coates, suggereert alvast dat vele Nederlanders nog hadden geleefd als er meer mondkapjes gedragen werden. Lekker feitenvrij speculeren, waarom ook niet he.quote:Geconfronteerd met een situatie waarin het dringend nodig was impopulaire dingen te doen, verspilden de autoriteiten maanden aan dubben en debatteren. Burgemeesters zeiden dat mensen mondkapjes moesten dragen, het RIVM zei dat dat niet nodig was, en ministers leken niet te kunnen beslissen. Als gevolg van dit alles werden mondkapjes in de publieke ruimte pas op 1 december verplicht – vier maanden na McDonald’s; tegen die tijd waren al bijna tienduizend Nederlanders aan het virus overleden, onder wie (vermoedelijk) sommigen die het overleefd zouden hebben als het dragen van mondkapjes routine zou zijn geweest.
En hoe heeft dat die landen verder geholpen? Welk positieve effect zien we terug nu die grote voormannen mondkapjes dragen? Duitsland zit al maanden in een lockdown vergelijkbaar met hier en er sterven per hoofd van de bevolking wekelijks 2x zoveel mensen aan corona als in Nederland. Maar het mondkapje van Merkel, hadden wij dat maar he.quote:Terwijl leiders als Joe Biden, Angela Merkel en Boris Johnson zelden zonder mondkapje worden gezien, zien we Rutte er bijna nooit een dragen.
Dit is dus wat je doet. Je claimt dat mondkapjes essentieel zijn en rekent dan alles af op de aanwezigheid van mondkapjes. Niet op wat er daadwerkelijk plaats heeft gevonden, qua ziekenhuisbezettingen, qua tijdig ingrijpen, omdraaien van de besmettingspieken, maar gewoon op basis van de mondkapjes en of ze er wel of niet waren.quote:En het zijn niet alleen de mondkapjes die te laat kwamen.
'Verstandig beleid'. Wat er verstandig is aan dat beleid is niet duidelijk, het is vooral iets wat Ben Coates graag had gezien. Hoe het in de praktijk ons een steek verder zou helpen, blijft in het midden. Ook weer die Duitse corona-app, wat doet dat nou in de praktijk? Wat doet de Nederlandse app in de praktijk? Is het meer dan een druppel op een gloeiende plaat?quote:Ook ander verstandig beleid – het testen van kinderen op symptomen, het ontmoedigen van buitenlandse vakanties, het maken van meer ruimte in de winkels – werd veel later ingevoerd dan had gemoeten. De beroemde corona-app van Hugo de Jonge werd in het voorjaar aangekondigd, maar pas maanden later gelanceerd, toen de Duitse versie al bijna net zoveel gebruikers had als Nederland inwoners heeft.
Dat zou Ben Coates ook eens moeten doen. In plaats van het propageren van maatregelen om de maatregelen, wat in dit hele artikel voornamelijk gebeurd, proberen in te schatten of een maatregel nuttig is, of het noodzakelijk is, of de impact niet te groot is, etcetera. Dat is veel beter dan domweg roepen: MoNdKaPjEs.quote:Elke week lijkt er weer een nieuw voorbeeld te komen van dit ʻregeren door te aarzelen’: een belofte dat het OMT ergens over zal gaan nadenken, dat het RIVM de gegevens opnieuw zal bekijken, dat het kabinet over drie weken een vergadering zal houden om te besluiten of er over een eventuele beleidswijziging zal worden nagedacht.
Dit is dan weer juist wat Ben Coates doet. Waarom hebben we niet dezelfde sterftecijfers als in Denemarken? Een terechte vraag, maar direct met het beschuldigende vingertje wapperen en het als 'falen' betitelen getuigd van een vorm van exceptionalisme.quote:Een andere verrassing is de vreemde arrogantie waarvan de Nederlandse reactie doortrokken is. We horen veel over Amerikaans ʻexceptionalisme’ – het idee, zoals dat onder meer is verwoord door Alexis de Tocqueville, dat Amerikanen zouden denken dat hun land superieur is aan andere landen, en bij uitstek gekwalificeerd is om de wereld te leiden. Toch heb ik de indruk dat Nederlanders net zo’n trekje vertonen; dat ze er gemakzuchtig van uitgaan dat hun aanpak de beste is, en dat andere landen het alleen maar slecht doen omdat ze te lui of te slecht georganiseerd zijn om dingen goed te regelen.
Ook dit weer. De moedwillige blindheid ten aanzien van het verschil van vaccineren in het VK en Nederland is genant en kwalijk - ik zou het artikel niet publiceren als je zo gretig over het aanwijsbare onderscheid (inkopen via de EU of niet) heen stapt. Nederland vaccineert op het tempo dat er vaccins beschikbaar zijn, zoals elk land in de EU. Het VK vaccineert sneller, maar dat komt dus omdat ze al in veel grotere hoeveelheden vaccins hebben gekregen. Overigens is het een illusie om te denken dat elk land zo snel als het VK had kunnen vaccineren, zoveel vaccins zijn er simpelweg niet wereldwijd. In feite vaccineert Nederland zelfs 'te snel', maar de rijke landen (EU, VS, VK) hebben een onredelijk groot deel van de eerste hoeveelheden vaccins veiliggesteld en armere landen hebben het nakijken. Sneu maar wel zoals het is. Vinden dat het nog sneller moet is zoveel als vinden dat je nog meer voordeeltjes moet krijgen ten koste van andere landen, een kwalijke vorm van exceptionalisme.quote:Meer recentelijk hebben we ook een exceptionalistische houding gezien met betrekking tot vaccins. Als er één land is dat vaccinaties goed zou moeten kunnen regelen, dan is het dit land wel: klein en dichtbevolkt, rijker dan Duitsland of Saoedi-Arabië, met uitstekende vervoersverbindingen; bijna iedereen woont in de buurt van een huisarts of een ziekenhuis. Maar ondanks deze voordelen zijn onze prestaties bedroevend: begin februari was het totale aantal Nederlanders dat een vaccin had gekregen veel lager dan het aantal Britten dat elke dag wordt gevaccineerd. Duizenden mensen zijn overleden sinds de eerste vaccins werden goedgekeurd door de toezichthouder, en het is duidelijk dat het normale leven niet kan worden hervat voordat de meeste mensen zijn gevaccineerd.
Het is ook zo dat de 'vertragingen' er niet toe doen en de metafoor is pijnlijk slecht, want vaccins zijn er niet om het huis te blussen, maar hebben een preventieve werking. Als we dan toch in de denkfout van Ben Coates mee willen gaan, dan zou het eerder zo zijn dat vaccins zorgen dat je huis brandveilig wordt gemaakt, nieuw isolatiemateriaal, blusdekens aanwezig, van dat soort. Wanneer hebben wij, als samenleving, iets aan de vaccins? Als er versoepelingen mogelijk zijn door de vaccins, als de ziekenhuisdruk significant is afgenomen door de vaccins. Dat is het moment waar je zo snel mogelijk wil komen en het moment dat je daar bent, dat is waar je voor optimaliseert. Dat hangt niet af van het moment van plaatsen van de eerste vaccins, maar af van het moment dat je de risicogroepen grotendeels hebt gevaccineerd, en daarna wanneer je 70% van de bevolking hebt gevaccineerd. Dat is het moment dat telt, en niet of je op 27 december wel of niet al een vaccin geplaatst hebt - dat doet er niet toe en elke energie die je steekt in dergelijke futiliteiten is verloren energie die je beter ergens anders kwijt kan.quote:Veel mensen lijken echter nog steeds te denken dat lange vertragingen er niet toe doen, zolang we er uiteindelijk maar komen – wat een beetje hetzelfde is als zeggen dat als je huis in brand staat, het niet uitmaakt of de brandweer vandaag komt of pas in september.
Die 'mislukking' is dus geen mislukking, zoals net uitgelegd, maar als je kortzichtig van kijk bent dan kan je wel in dat frame blijven geloven. Niet kiezen voor een symbolische prik is dan ook volkomen verdedigbaar - het kost allemaal energie die je beter kunt inzetten op andere vlakken. Alle conclusies die Ben Coates eraan verbindt, dat andere landen het 'slecht doen' komt op het conto van Ben Coates, dat zijn zijn woorden, maar wat hij leest in woorden komt vooral voort uit het gegeven dat het onderwerp duidelijk te ingewikkeld is voor hem.quote:In plaats van eerlijk te zijn over mislukkingen, suggereren mensen dat het anderen zijn die een probleem hebben en dat Nederland alles goed doet. ʻWij kiezen juist niet voor een symbolische prik’, zei De Jonge in december. ʻHet is niet verantwoord om het eerder te doen.’ Met andere woorden: als het hier langzaam gaat, komt dat doordat anderen onzorgvuldig zijn, niet omdat wij het slecht hebben gedaan.
Journalisten kunnen helemaal niks. Juist het grenzeloze narcisme en het overschatten van eigen kunnen dat leeft onder veel journalisten, zorgt voor dit soort goedkope artikelen, maar ook voor een overdreven aandacht voor kneuzenclubs als het Red Team, Viruswaarheid, Maurice de Hond - journalisten herkennen de zelfoverschatting bij die groeperingen niet, omdat ze zelf aan eenzelfde kwaal lijden. Het eeuwige vertrouwen in je eigen 'boerenverstand' zorgt ervoor dat zoveel oversimplistische redeneringen voor onderbouwde 'kritiek' door kunnen gaan. Er wordt best vaak uitleg gegeven waar de moeilijkheden zitten, wat belangrijk is, wat de insteek is, zowel bij het testen als bij het vaccineren als bij de coronamaatregelen, maar bijna geen enkele journalist vindt het nodig om daadwerkelijk zich in te lezen in dit soort nuances, die ziet een grafiek met incorrecte cijfers en poept weer een columnpje eruit.quote:Ook de media spelen een rol. Veel Nederlandse journalisten doen geweldig werk, maar er is soms ook een onwil om harde vragen te stellen.
Omdat het heel makkelijk is om aan te wijzen waar er te kort door de bocht wordt geredeneerd en waar er cijfers op onjuiste wijze worden geïnterpreteerd, etcetera. Het is hele moeilijke materie - ik waag me ook niet aan uitspraken over waar het beter kan en welke maatregelen absoluut essentieel of overbodig zijn - dus dergelijke fouten worden snel gemaakt.quote:Op woensdag 17 februari 2021 13:29 schreef Slobeend het volgende:
[..]
En waarom mag jij dan wel beweren dat het boude uitspraken zijn?
Wij zijn weer de enige twee verstandige personen zie ik alweer. Al krijgen we @Mani89 ook nog wel zover.quote:
En de verstandige personen trappen daar uiteraard weer in.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:16 schreef Dale__Cooper het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
Leuke rubriek. Jarenlang tegen stemmen, zelfs in het verkiezingsprogramma zijn ze tegen. En nu - vier weken voor de verkiezingen - plotseling voor stemmen en jezelf nog op de borst kloppen ook.
De sociale huren bevriezen is toch ook een wassen neus? Je krijgt gewoon huurtoeslag als je die niet kan betalen. Als je voorstelt om de huurstijgingen in de vrije sector te beperken piept ie wel anders.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:16 schreef Dale__Cooper het volgende:
[ twitter ]
[ twitter ]
Leuke rubriek. Jarenlang tegen stemmen, zelfs in het verkiezingsprogramma zijn ze tegen. En nu - vier weken voor de verkiezingen - plotseling voor stemmen en jezelf nog op de borst kloppen ook.
Het boek van Jesse Frederik over de toeslagenaffaire laat dit ook wel mooi zien. Dezelfde columnisten die nu woedend zijn dat de overheid burgers wantrouwt en te snel als fraudeur bestempelt waren een paar jaar geleden woedend dat een paar Bulgaren de boel geflest hadden en dat de overheid niet genoeg deed tegen fraude.quote:Op woensdag 17 februari 2021 13:22 schreef VoMy het volgende:
[..]
Dit vraag ik me af, de range van columnisten/journalisten die kritisch zijn is nogal breed.quote:Op woensdag 17 februari 2021 17:28 schreef Mykonos het volgende:
[..]
Het boek van Jesse Frederik over de toeslagenaffaire laat dit ook wel mooi zien. Dezelfde columnisten die nu woedend zijn dat de overheid burgers wantrouwt en te snel als fraudeur bestempelt waren een paar jaar geleden woedend dat een paar Bulgaren de boel geflest hadden en dat de overheid niet genoeg deed tegen fraude.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |