abonnement Unibet Coolblue
pi_197481887
quote:
Discussie barst los over toekomst beeld JP Coen in Hoorn: ’held’ of ’massamoordenaar’



Het idee van GroenLinks in Hoorn om de discussie te heropenen over het standbeeld van VOC-gouverneur Jan Pieterszoon Coen op de Roode Steen, naar aanleiding van de wereldwijde acties tegen standbeelden van omstreden historische figuren, heeft in de stad al een stortvloed aan reacties opgeleverd. Die variren grof gezegd van ’Blijf af van onze held en laat het beeld staan!’ tot ’Coen was een massamoordenaar en dat beeld moet per direct weg!’

De oogst van een rondje langs verschillende Facebookpagina’s levert een bonte verzameling van meningen op.

Marjolijn Stam-Nierop vindt dat het hier gaat om ’geschiedenis die bij Hoorn hoort, of iedereen het nou leuk vindt of niet. De geschiedenis kun je niet ongedaan maken door weghalen van standbeelden of veranderen van straatnamen’.

Edith van Walsum vindt ook dat we van het verleden, van de geschiedenis kunnen leren. ’Overal is onrecht in vele vormen. Laten wij het anders doen, beter. Zonder al die haat. Ook van kunst blijf je af. Anders moet je over de hele wereld vele kunstwerken in gruzelementen slaan’.

Lucienne Naber vindt daarentegen dat de geschiedenis met de goede en slechte kanten ook doorgegeven kan worden via educatie en andere middelen. ’Daarom vind ik dat dit heerschap en zijn bedenkelijke geschiedenis in het museum thuishoort en niet meer anno 2020 op het plein’.

Toelichting
Renata Gravendijk is tegen het verwijderen. ’Hij hoort nu eenmaal tot onze geschiedenis. Als man en als beeld. Op de sokkel is er nu toelichting geplaatst en dat is wat mij betreft voldoende. Het beeld verwijderen, daarmee verwijder je niet de geschiedenis maar verhul je die. Dit beeld vertelt nu het juiste verhaal.’

Marc van Dijk reageerde namens de DRP (De Realistische Partij), die met een zetel in de gemeenteraad zit: ’DRP zal ervoor strijden dat J.P. Coen, een van de prachtigste Rijksmonumenten binnen de Hoornse gemeentegrens, blijft staan waar het staat!’

Hij vindt dat GroenLinks buitenlandse problematiek naar Nederland wil ’importeren’, die hier ’in een heel ander perspectief dient te worden geplaatst’. Een poll die hij maakte op het Hoorns/Westfries discussieplatform op Facebook trok een overweldigende meerderheid voor ’Het moet blijven zoals het nu is’.

Rellen
Ook anderen betreuren dat GroenLinks de ’eeuwige discussie’ over Coen juist nu oprakelt. Benno Ellerbroek is bang voor de gevolgen. ’Waarom dit doen, in tijden waar demonstraties in rellen kunnen eindigen zo je stadje in het nieuws zetten, terwijl je een aantal jaren terug akkoord ging met de geplaatste tekst op de sokkel?’.

Robert Vinkenborg, voorman van gemeenteraadsfractie HOP, vindt dat het beeld van Coen moet blijven. Hij haalt oud-burgemeester Pierre Janssens aan, die in 2013 in het NHD liet optekenen dat het handelen van Coen moet worden gezien in het licht van begin zeventiende eeuw.

Het stichten van een handelsrijk, zoals Coen namens de VOC moest doen in de Oost, kost altijd bloed en tranen, schreef Janssens. ’De Nederlandse staat heeft met piraterij en pure machtspolitiek zijn positie lang moeten veiligstellen. Als je wil voorkomen dat iemand denkt dat dat sprookjes waren, moet je vooral het standbeeld van Coen op zijn centrale plaats laten staan’.

Vinkenborg vindt dat Coen ook veel vertelt over de negentiende eeuw, ’toen we kennelijk behoefte hadden aan dit soort helden en het beeld werd geplaatst’. Hij voorziet, als het beeld weggaat, een discussie over de monumenten van de West-Indische Compagnie in Hoorn: ’Dat waren de slavendrijvers. En daar ben ik niet trots op. Maar juist aan de hand van die monumenten kunnen we de geschiedenis vertellen’.

Glazen sokkel
Matthijs Wolff maakte in 2011 samen met Cees Franke een plan voor een glazen ’hufterproof’ constructie rond het monument. Die glazen sokkel zou in vier talen (waaronder Indonesisch) moeten worden voorzien van de beknopte geschiedenis en de evolutie van meningen hierover.

’JP Coen was geen held. JP Coen heeft voor Hoorn wel voor veel rijkdom gezorgd. Dat op zich is geen reden om iemand te vereren. Maar weet je, er is in Hoorn ook helemaal niemand meer die JP Coen eert of vereert. Het standbeeld is een cultuurhistorisch ding, dat een verhaal bij zich draagt dat verteld moet worden. Dat doe je het beste als-ie erbij is.’

Destijds ging de glazen sokkel niet door, omdat de gemeenteraad koos voor een bordje met tekst en een verwijzing via een QR-code naar een site met informatie over Coen. Wolff vindt het tijd om het plan voor de glasconstructie nogmaals serieus te bekijken. ’Kijk met een transparante blik vanuit het heden naar het verleden. Zodat we leren, in plaats van te polariseren en te pakken wat ons goeddunkt’.

Waar Cees Franke inmiddels vindt dat ’een controversile figuur als Coen niet op ons mooiste plein in Hoorn thuishoort’, stelt Wolff dat ’het duidelijkste monument, dat de hele geschiedenis aan een ieder kan vertellen, juist niet naar een achteraf plekje moet worden verbannen’.

Foute gast
’JP weg ermee’, schrijft Jos Verdonk. ’Het is een eerbetoon aan een hele foute gast. Hoeft niet meer, hij heeft zijn tijd gehad. Zet het in de tuin van het museum, met een goede uitleg erbij. Ja, we danken de welvaart van Hoorn en omstreken eraan, maar dat doet niets af aan het feit dat het geen held was, maar een massamoordenaar’.

Peter de Greeuw Sr. vindt dat er iets moet gebeuren. ’Het is en blijft een moeilijk onderwerp. Hoe de uitslag ook zal zijn, er zijn altijd mensen die zich gekrenkt zullen voelen. (...) Dat de huidige weelde voor een deel te danken is aan mensen, pioniers, zoals JP Coen en Michiel de Ruyter, is niet te ontkennen. Maar om daar nu een standbeeld voor intact te houden? Als echt veel mensen daar moeite mee hebben, is het niet meer dan democratisch dat dit beeld verdwijnt. Persoonlijk ben ik niet tegen het handhaven van het beeld maar dan f met uitgebreide, kritische, informatie over zijn goede en slechte daden f een plek in, bijvoorbeeld, de museumtuin.’

Naomie Mamadeus vindt standbeelden geen objectieve manier om historie over te brengen, omdat die gemaakt zijn ter verering en dat bij Coen niet op zijn plaats is. ’JP staat symbool voor een bloederig slavenverleden en is daarmee een herinnering aan een vreselijke tijd’.

https://www.noordhollands(...)d-of-massamoordenaar
West-Melanesia
pi_197481893
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 22:19 schreef Repentless het volgende:

Nee, dat hoeft niet het geval te zijn inderdaad. Jij vroeg echter aan mij (als reactie op dezelfde vraag aan jou van mijn kant) waarom ik denk Coen wel, en Napoleon (of een willekeurige andere gewelddadige leider) niet. En ik denk dus dat dat te maken heeft met het teveel tijd over hebben hier.
Omdat in Frankrijk geen actie gevoerd wordt tegen Napoleon en in Nederland wel tegen Coen? Maar waarom perse een vergelijking maken met Napoleon en niet met Hitler zoals ik deed.

quote:
Bij mij wel, maar goed. Als er in Nederland nog steeds mensen zijn die nog nooit van een Molukker gehoord hebben, of bij wie Coen nooit is behandeld op school: denk je dat die mensen dan wel aandacht hebben voor dat standbeeld?
De enige juiste vraag is waarom er mensen zijn die nog nooit van een Molukker hebben gehoord, laat staan de Moluks-Nederlandse geschiedenis. Als mensen al niet eens weten wat een Molukker is, hoe moet men dan weten van aparte Molukse wijken met voorrangsregels.

quote:
Of nog een stap verder: dat ze iemand als Coen 'vereren'?
Als je als Nederlander niks van Molukkers weet en wel van Coen heb gehoord kan het zeker zo zijn dat je Coen een held vind. Sommige mensen weten wel iets van Molukkers maar niet van het bestaan van Molukse wijken. Zo zijn er Nederlanders die Coen een held vinden zonder dat ze ooit van de “Banda Massacre” hebben gehoord.
quote:
Wat is dan het doel van die 'bewustwording' creren? Aan mensen hier die er helemaal niets van weten vertellen hoe slecht hun voorvaderen (waar ze nog nooit van gehoord hebben en die ze zeker dus niet 'vereren') waren? Wat bereik je daarmee?

Ik denk dat die mensen willen dat het standbeeld verdwijntz

[quote]Nogmaals, ik doelde (vanzelfsprekend) niet op standbeelden van historische leiders vs. alle standbeelden ter wereld, maar op standbeelden van historische leiders vs. standbeelden van historische leiders.

Als ik een vergelijking maak: als je allerlei films hebt in de wereld met een vergelijkbare dosis geweld daarin, maar in Nederland wordt er actief protest tegen een film van Nederlandse makelij aangetekend. Die film is dan dus in opspraak hier. Dan is het toch geen logisch argument om te zeggen: die film is niet voor niks in opspraak t.o.v. andere gewelddadige films in de wereld, want de film van de Smurfen is ook nooit in opspraak geweest.
En ik zei dat er genoeg standbeelden zijn in de wereld die niet in opspraak zijn. Dat jij er perse historische leiders vs de rest van maakt kan ik verder niks mee. Bovendien zijn er ook genoeg personen die niet in opspraak zijn van wie een standbeeld gemaakt kunnen worden

quote:
Dan ga je er dus vanuit dat er na 'bewustwording' maar 1 optie is: standbeelden weg. Kun je ook 'bewust' zijn zonder die standbeelden te verwijderen?
Als je goed luistert naar de mensen die actievoeren vinden zij het vreemd dat een misdadiger op een voetstuk geplaatst wordt. Zo’n ding hoort volgens heb niet thuis op een plein in volle glorie. Daar valt gewoon wat voor te zeggen, zo moeilijk is dat niet.

quote:
Aangeven waarom een standbeeld van Coen hier wel in opspraak raakt en je afvragen waarom een standbeeld van Napoleon niet, heeft niets met bagatelliseren te maken. Ik ben het gewoon simpelweg niet eens met de stelling dat, met de wetenschap van de gruweldaden die een historische figuur heeft begaan, er geen andere optie is dan een standbeeld te verwijderen.

Het is ook geen kwestie van 'schuld'. Ik geef alleen een verklaring waarom ik denk dat dat hier wel actief gebeurt.
Een verklaring gebaseerd op het feit dat Napoleon niet in opspraak is. Mensen van tijd over hebben beschuldigen gebaseerd op dat argument is niet zo sterk. Nederlanders zijn geen Fransen en Fransen zijn geen Nederlanders. In Saoedie Arabi mochten vrouwen (tot voor kort) geen auto rijden. In Nederland mag dat wel hebben wij nu tijd te weinig dan? Napoleon erbij halen als argument “waarom daar niet” is zelfs een beetje kinderachtig als het hele eieren eten juist om de misdaden gaat van een misdadiger. Daarom is de vergelijking met Hitler meer passend. Een misdadiger bestraf je zoals alle andere misdadigers bestraft worden. Een misdadiger laat je niet lopen omdat andere misdadigers (ook nog) vrij rondlopen. Als ik beschuldigd wordt van een moord ga ik ook niet bij de rechter vragen waarom een andere moordenaar vrij mag rondlopen en ik niet. Daarom neigt het dus naar bagatelliseren, omdat je het vanuit een verkeerde standpunt bekijkt.

quote:
Kun je volgens jou ook voor het behoud van een standbeeld zijn, zonder de slechte daden van die persoon te ontkennen?
Natuurlijk, zo’n standbeeld past prachtig in een museum thuis. Maar je gaat niet je land vertegenwoordigen door te pronken met een of ander beeld van een psychopaat midden op een plein. Blijkbaar wel en daarom is daar nu heisa over, of niet nu maar al sinds het begin van de onthulling van dat beeld in de 19e eeuw.
West-Melanesia
pi_197482358
De topictitel klopt niet. Er is geen discussie, ook geen ophef. Al helemaal niet over het standbeeld in Hoorn.

Het geeft slechts aan dat er bij @TS behoefte is aan ophef zodat er een BLM-feest uit voortkomt.
Dan kan meneer Airfryer met zijn platte kar weer tevoorschijn komen. Met zijn assistente met de oorbellen die sprekend lijken op die van Zwarte piet. Dat kun je dus zien als het vereren van Zwarte piet.
Altijd als je die vrouw ziet dan denk je aan Zwarte piet. Dankzij de oorbellen die ze draagt.

Zwarte piet *O*

Als COVID onder controle is, dan is het tijd voor een fijne intocht w/
Tot die tijd hier lessen over Sinter-CLASS.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 18 januari 2021 @ 11:17:02 #4
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_197482585
Ik moet altijd een beetje denken aan die radicalen die in Palmyra al die historische oudheden opliezen omdat ze last hadden van dezelfde overtuiging dat geschiedsvervalsing wel ok was.

Hier in Nederland hebben we ook van die radicalen. Echter zijn ze in Nederland een stuk dommer en hypocrieter ondat zij in de zomer het liefst wel schijnheilig naar Itali vliegen om het colosseum te bekijken. :Y
pi_197483554
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 09:09 schreef detaris het volgende:

En honderden jaren geleden onderdeel van agressieve handelspolitiek. Dat moet je benoemen en in historische context plaatsen in plaats van uitwissen.
^O^ correct.. ik benoemde het ook met " dat heet roven"
pi_197483624
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 11:05 schreef spectrumanalyser het volgende:
De topictitel klopt niet. Er is geen discussie, ook geen ophef. Al helemaal niet over het standbeeld in Hoorn.

Er is al 400 jaar discussie over JP Coen en zowat 130 jaar over standbeeld
Zeker niet prominent landelijk op de voorgrond , wel ondergronds...een veenbrand die je niet ziet maar soms oplaait.
Het lijkt dat men in Hoorn eerder iets zegt voor en tegen JP Coen en het beeld
pi_197483797
tja als je voor alles een topic aanmaakt waar ondergronds discussie over is ...
je wilt aan tafel bij een talkshow. Bij Eva Jinek, Humberto Tan of Jeroen Pauw.
dan krijg je 5 minuten de tijd om meest belachelijke uitspraken te doen totdat de presentator of presentatrice aangeeft dat ze door moet met het programma. en als je het goed doet krijg je een leuke vergoeding.

[ Bericht 20% gewijzigd door spectrumanalyser op 18-01-2021 12:30:23 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_197486630
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 12:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
tja als je voor alles een topic aanmaakt waar ondergronds discussie over is ...
je wilt aan tafel bij een talkshow. Bij Eva Jinek, Humberto Tan of Jeroen Pauw.
dan krijg je 5 minuten de tijd om meest belachelijke uitspraken te doen totdat de presentator of presentatrice aangeeft dat ze door moet met het programma. en als je het goed doet krijg je een leuke vergoeding.
Als je deze topicserie niet relevant acht, -- dat kan---- wat doe je dan nog hier ?
pi_197487692
Die Bandanezen waren ook geen lieverdjes.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_197488098
quote:
0s.gif Op maandag 18 januari 2021 15:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Die Bandanezen waren ook geen lieverdjes.
Gelukkig maar en hebben ze nog enkele kornuiten van die misdadiger kunnen vermoorden voordat ze met familie en al werden weggevaagd.
West-Melanesia
  Moderator maandag 18 januari 2021 @ 16:42:12 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197488789
de Bandanezen hebben ook geen standbeeld dus echt relevant vind ik het niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 18 januari 2021 @ 19:07:21 #12
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197491685
quote:
‘Mensen kunnen hun baan kwijtraken, omdat ze strijden tegen racisme’

In activistenland zit de schrik er goed in. Een activiste die onlangs een actie uitvoerde tegen het Coen-beeld in Hoorn zou haar baan zijn kwijtgeraakt na een ‘extreemrechtse hetze’ op internet. We spraken betrokkenen en brachten in kaart hoe de activiste lijdend voorwerp werd bij de gemeente, de media, rechtse twitteraars en GeenStijl – en uiteindelijk bij haar eigen werkgever.

In de nacht van 2 op 3 januari spuit de antiracistische actiegroep We Promise de tekst ‘Weg met J.P. Coen’ op de straten rond het standbeeld van Jan Pieterszoon Coen. De uit Hoorn afkomstige Coen (1587-1629) was als gouverneur-generaal van de VOC verantwoordelijk voor het afslachten van de bewoners van de Banda-eilanden in Indonesi. Als het aan de actiegroep ligt, verdwijnt het standbeeld daarom in het IJsselmeer. Diezelfde nacht nog deelt We Promise een filmpje en foto’s van de actie op social media (foto).

Het Noordhollands Dagblad bericht de avond daarna over de actie. ‘Bij de post op Instagram staat een foto van het VOC-beeldmerk (…), dat is beklad met de tekst ‘Weg met JP Coen’’, meldt de krant op 3 januari. ‘Ook voor het standbeeld zelf en bij het Westfries Museum zijn anti-J.P. Coen-leuzen met graffiti aangebracht.’

Het zullen de woorden ‘beklad’ en ‘graffiti’ zijn die de leden van We Promise met schrik teruglezen.

We Promise wilde naar eigen zeggen slechts een boodschap overbrengen en niet het standbeeld vernielen. De activisten stellen dat er teksten werden aangebracht met behulp van milieuvriendelijk spuitkrijt, dat met een regenbui al verdwijnt. Maar de gemeente Hoorn doet aangifte tegen de actiegroep en veroordeelt een dag later openlijk de ‘misplaatste actie’.

‘Nederland is een vrij land, met een plek voor ieders mening. Het bekladden of vernielen van zaken die niet van jou zijn is niet de manier om die mening te verkondigen’, stelde burgemeester Jan Nieuwenburg (PvdA). Hij zou zijn woorden terugvinden in het Noordhollands Dagblad en bij Hart van Nederland (4 januari), evenals bij de NOS (6 januari).

Bij We Promise heerst onvrede over de berichtgeving. ‘De framing van mediaplatformen dat het om vandalisme en graffiti gaat, is erg schadelijk’, zegt de actiegroep tegen de Kanttekening.

De gemeente Hoorn heeft hier weinig boodschap aan. Een woordvoerder zegt tegen de Kanttekening standaard aangifte van bekladding te doen, ‘mede om te achterhalen wie er verantwoordelijk is’, en dat de gemeente bij zo’n aangifte nooit meldt wat voor middel precies is gebruikt. ‘Ons uitgangspunt is dat we het zo snel mogelijk weghalen en niet wachten op een regenbui.’ De kosten van het schoonmaken, in dit geval naar schatting 200 tot 300 euro, probeert de gemeente altijd te verhalen op de daders.

Zo deed de gemeente wat zij deed, en was de toon in de media gezet – tot onvrede in het activistenkamp. ‘Framende media zoals het Noordhollands Dagblad en de gemeente Hoorn dragen bij aan een onveilig klimaat voor mensen die zich kritisch uitspreken tegen onrecht’, stelt We Promise-activist en BIJ1-lid Marisella de Cuba (48) tijdens haar speech op een recente ‘antifacismedemonstratie’, zondag 10 januari in Amsterdam. Zijzelf was die week onder handen genomen tot wat inmiddels de schrik van activistisch links mag heten.

Een rechtse campagne

Wie ‘vandalisme’ en ‘linksactivisme’ zoekt op internet, komt vanzelf uit bij het in uiterst rechtse kringen populaire, anonieme Twitter-account ‘Vizier Op Links’. Op de eigen website stelt Vizier Op Links dat ‘activistisch links’ zich heeft ‘genesteld tot in de haarvaten van ons systeem: media, onderwijs, rechtspraak, overheid en het bedrijfsleven. Het is hoog tijd dat deze hegemonie wordt ontmaskerd en doorbroken’.

Aan zijn ruim vijftienduizend Twitter-volgers ‘onthult’ Vizier Op Links dagelijks persoonlijke feiten van verscheidene academici, bestuurders, journalisten, activisten en organisaties, allemaal zogenaamd uit radicaal- of extreemlinkse hoek. Zijn doelwitten melden nadien vaak het slachtoffer te zijn geworden van bedreigingen door extreemrechtse twitteraars.

De standaard werkwijze van Vizier Op Links: hij stelt allereerst zijn prooi voor aan zijn volgers. Daarbij toont hij een set tweets of nieuwsberichten die het al te linksige karakter van diegene moeten aantonen. Tevens noemt hij het account van de werkgever(s) van zijn prooi, zodat iedereen die het bericht leest op de hoogte is van diens naaste werkzaamheden.

Zo ook op 5 januari, als hij over de actie van We Promise en Marissela de Cuba bericht. Het Twitter-account houdt in de tweet het bij feitelijke berichtgeving, maar linkt – mentioned, in Twitter-termen – ook naar het Twitter-account van De Cuba’s werkgever: schadeverzekeraar CED. Het bericht wordt honderden keren gedeeld, en bij elke keer dat dat gebeurt zal CED een melding krijgen.

GeenStijl pikt het bericht vervolgens op. De fascistische terreurgroep We Promise spoot met giftige spuitbussen vol klimaatvernielend drijfgas standbeelden en straatnaamborden onder’, bericht het weblog foutief. ‘Volgens het gezaghebbende Vizier Op Links werkt Marisella de Cuba bij verzekeraar CED Europe. (Volgens Google ook.) Als we de Google Reviews mogen geloven is CED Europe een ongelofelijk slecht kudtbedrijf, dus dat klopt dan weer met Marisella de Cuba.’

Zijn dit nu bij uitstek geen voorbeelden van de in rechtse kringen zo gehate ‘cancel culture’, waarbij niet op inhoud wordt gediscussieerd maar getracht wordt mensen met onwelgevallige meningen monddood te maken?

GeenStijl geeft geen antwoord op onze vragen hierover. Vizier Op Links doet dit zijdelings, door te verwijzen naar ‘de rode draad die door mijn account heen loopt’. We stelden dezelfde vragen aan het Twitter-account ‘Links Ontmaskerd’ (2.500 volgers), dat grofweg dezelfde missie en werkwijze heeft als Vizier Op Links.

Links Ontmaskerd richtte zijn vizier op BIJ1-kandidaat Daryll Landbrug en mentionde in een tweet zijn werkgever. Dit, omdat de docent op social media zijn solidariteit betuigde aan De Cuba en zei: ‘Dat standbeeld (van Coen, red.) gaat trouwens naar de grond.’

‘De cancel culture is als een boemerang teruggekeerd bij links,’, jubelde Links Ontmaskerd nog in een tweet over De Cuba. Maar er is een cruciaal verschil met ‘links’, zegt hij tegen ons: ‘Wij roepen niet om Darryl Landbrug te boycotten of te ontslaan’. Het is aan de werkgever zelf om gevolgen te trekken uit de berichtgeving over Landbrug, vindt Links Ontmaskerd, die absoluut geen spijt heeft van de gewraakte tweet.

‘Een docent (tevens iemand die op de kandidatenlijst staat van een politieke partij) heeft een maatschappelijke voorbeeldfunctie. Daar horen dreigementen zoals ‘Dat standbeeld gaat trouwens naar de grond’ niet bij. Op dat moment is er geen sprake meer van links-activisme, maar van links-extremisme.’

Er is helemaal geen sprake van een lastercampagne, aldus Links Ontmaskerd. ‘We hebben geen onwaarheden over Marisella (de Cuba, red.) of We Promise verspreid. Marisella heeft haar eigen actie, waar ze zelf verantwoordelijk voor is en niemand anders, gefilmd en gepubliceerd. Met als doel aandacht vragen voor haar actie. Dan moet men op links ook niet verontwaardigd gaan doen als media (ook politieke tegenstanders) dit bericht vervolgens overnemen.’

Breuk met de werkgever

En zo wordt De Cuba’s werkgever CED meegezogen in de ophef rond de actie tegen J.P. Coen. Het bedrijf wacht nog een dag met reageren.

‘Wij zijn onaangenaam verrast dat CED Europe wordt genoemd in de berichten van Vizier op Links en GeenStijl’, aldus CED op 6 januari in een serie tweets. ‘Het betreurt ons dat we ongevraagd betrokken worden in deze discussie rondom het vandalisme in Hoorn.’

Ook richt het bedrijf zich expliciet tot de actie van haar eigen werknemer, die zij indirect voor vandaal uitmaakt. ‘Uiteraard veroordelen wij elke vorm van vandalisme. Wij kunnen onmogelijk verantwoordelijk worden gehouden voor de persoonlijke opvattingen, politieke voorkeuren en priv-gedragingen van onze 1.900 werknemers. Daar waar werknemers van ons de wet overtreden zullen wij uiteraard passende maatregelen nemen’, klinkt het onheilspellend.

De Cuba vertelt aan ons dat er mails waren binnengekomen op het hoofdkantoor, waarin ze aan de schandpaal werd genageld. ‘Dus werd ik de volgende dag gebeld door HR en een leidinggevende, met de mededeling dat ik niet meer welkom ben op het werk. Ze hebben me niet officieel ontslagen, maar ze hebben aangegeven dat mijn contract niet wordt verlengd en ik word vrijgesteld van werk.’

In een reactie aan de Kanttekening bevestigt CED dat De Cuba is vrijgesteld van haar werk, ‘ter wille van de rust en de privacy’. Tevens zegt het bedrijf haar tijdelijke arbeidsrelatie inderdaad niet te verlengen. Maar CED ontkent dat dit komt door alle ophef.

Haar contract wordt dan wel niet verlengd, maar dit was al besloten ‘voor alle gebeurtenissen van de laatste twee weken’, aldus de werkgever. ‘Bij een dergelijk besluit spelen nit politieke motieven of dreigementen een rol. Ook niet in dit geval.’

De Cuba werkte vijf jaar voor dit bedrijf en kreeg in maart 2020, voordat corona uitbrak, nog een aanbod voor een vast contract. ‘Toen hadden ze vanwege COVID het snel teruggetrokken en hebben bij mij aangegeven dat ik na COVID in aanmerking zou komen voor een vast contract.’

Niets wees erop dat het niet verlengd zou worden, schetst ze. ‘Er was een bureaustoel en extra schermen besteld om thuiswerken voor mij mogelijk te maken, er werd een laptop gereed gemaakt, enzovoort.’ Van enige ontevredenheid over haar functioneren als medewerker in de meldkamer van het verzekeringsbedrijf heeft ze nooit iets gemerkt.

Helaas voor de Cuba: een tijdelijk contract kan altijd en om wat voor reden dan ook beindigd worden door de werkgever, vertelt Sascha Janssen, eigenaar bij Jens Advocaten. Wel kan De Cuba een schadevergoeding eisen. ‘Maar dan moet de gedupeerde wel met bewijs komen dat een mogelijke verlenging of belofte tot vast contract is vastgelegd.’

De Cuba: ‘Het zou ze sieren om de waarheid te vertellen en toe te geven dat ze een wrong turn hebben gemaakt door te buigen voor extreemrechts. Nu laten ze een medewerker, die ze jarenlang kennen en waarvan ze op de hoogte waren dat die zich inzet tegen onrecht, stikken. Ik had al meerdere gesprekken gehad met mijn leidinggevenden over de bedreigingen die ik ontvang, maar nu zij zelf een kleine portie ervan hebben gekregen laten ze me vallen. Ze staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis. Ze moeten zich eigenlijk schamen.’

Impact onder activisten

Mede-activisten nemen zij het massaal voor De Cuba op. BIJ1-lijsttrekker Sylvana Simons steekt haar op Twitter een hart onder de riem. Het Amsterdamse BIJ1-raadslid Jazie Veldhuyzen reageert op Facebook met een oproep om CED te mailen: ‘Laat hen weten waarom zij niet moeten zwichten voor de druk vanuit extreemrechts en waarom vreedzaam verzet tegen de verering van een koloniale massamoordenaar een noodzaak is!’ Tientallen mede-activisten delen zijn oproep.

‘Waarom ik deze oproep heb gedaan?’, legt Veldhuyzen uit aan de Kanttekening. ‘Vizier op Links valt al langer mensen aan van de klimaatbeweging, de antiracismebeweging, de vakbond. Hij valt deze mensen alleen aan als ze zich uitspreken tegen racisme. Wij worden als collectief aangevallen, als links. Ik wilde wat doen. Een signaal afgeven. Het recht op betoging is in gevaar. Mensen kunnen hun baan kwijtraken, omdat ze strijden tegen racisme.’

Veldhuyzen gelooft de verklaring van De Cuba, niet die van CED. ‘Ze heeft daar vijf jaar gewerkt. Haar activisme was nooit een probleem, nu blijkbaar wel opeens.’ Hij noemt dat CED op Twitter ‘vandalisme’ veroordeelde en schreef over ‘passende maatregelen’.

Veldhuyzen: ‘Marisella heeft bovendien verteld dat CED weigert om met haar aan tafel te zitten, haar kant van het verhaal te horen. Waarom willen ze dit niet? Ik vind dat vreemd.’

Naast bonje met de werkgever zijn ook bedreigingen niet van de lucht. Vorige week vond De Cuba een lugubere brief in haar brievenbus. Daarop staat het logo van Vizier op Links en een sticker met de tekst ‘Geobserveerde locatie’.

De brief is niet van Vizier op Links afkomstig, zegt Vizier op Links zelf. De stickers met daarop de tekst ‘Geobserveerde locatie’ zijn verkrijgbaar via een speciaal door Vizier op Links opgetuigde website. Er zijn er inmiddels meer dan 1.500 verstuurd, weet het account.

‘Beetje ingewikkeld om ons ieder stickertje aan te rekenen’, pareert het account, onder wiens bericht over de anti-Coen-actie van We Promise het woonadres van De Cuba werd gedeeld.

‘Wat Marisella de Cuba is overkomen resoneert bij mij heel erg’, vertelt mede-activist Frank van der Linde ons. ‘Op deze manier ben ik mijn huis kwijtgeraakt. Extreemrechts ging bij mij op precies dezelfde manier te werk.’ Hij vertelt over zijn eigen ervaring uit 2014, toen hij aangifte tegen GeenStijl had gedaan omdat hij de site racistisch vindt. Boze burgers benaderden hem nadien als een potentile nieuwe Volkert van der G., zoals hij werd neergezet door GeenStijl.

‘GeenStijl verspreidde leugens over mij, overdreef alles enorm en de achterban van GeenStijl viel mij ook priv lastig’, vervolgt Van der Linde. ‘Mijn huisadres en telefoonnummer werd door GeenStijl verspreid, waardoor ik nachtelijke telefoontjes kreeg met bedreigingen, waarbij mijn adres werd genoemd. Mijn buren werden steeds ongeruster en spande samen met mijn en hun huurbaas een kort geding aan, dat ik zou verliezen. Zo raakte ik thuisloos.’

De angst onder activisten speelt dan ook veel langer dan de kwestie rond Marisella de Cuba, geeft Van der Linde aan. ‘Ik ken ook activisten die een gezin hebben. Dan bedenk je je wel drie keer soms of je wel door wilt gaan. Want je voelt ook verantwoordelijkheid voor je gezin. Zowel met betrekking tot de bedreigingen als het behouden van je baan.’

Volgens van der Linde kun je de rechtse campagne tegen De Cuba en andere linkse activisten niet vergelijken met linkse cancel culture. ‘Ik spreek liever over deplatforming, dat je besluit een fout persoon met foute meningen geen podium meer te geven in een actualiteitenprogramma of in de krant. Dat is heel iets anders dan het verspreiden van iemands woonadres, iemands werkgever bellen, die persoon intimideren enzovoort. Je kunt en mag zulk intimidatie niet gelijkstellen met deplatforming.’

Veldhuyzen: ‘Ik protesteer tegen een hetze tegen linkse activisten, tegen het gevaar dat je je baan verliezen kan als gevolg van je activisme. Marisella is gentimideerd. Er zijn ook mensen bij haar langs geweest. Dit moet een halt toe worden geroepen. Want nu wordt activisme gecriminaliseerd. En wat Marisella deed in Hoorn was legaal. Er werd niet gescholden. Wat Marisella deed in Hoorn was het uitoefenen van het recht om te demonstreren. Ze staat in haar volste recht om dit te doen. Ik sta volledig achter haar strijd tegen de koloniale massamoordenaar Jan Pieterszoon Coen.’
De Kantlijn

Even los van het feit dat ik bedreigingen uiteraard absoluut niet vind kunnen, echter: "Actions always have consequences".

Vooral dat gehuil dat ze haar baan kwijt is... Ja dom wicht, jullie zetten zelf alles online...
pi_197516464
Als je vol trots wereldkundig kenbaar maakt dat jij standbeelden beklad dan moet je niet ineens moeilijk gaan doen als je naast waardering ook woede en ophef genereert.

Misschien hebben ze bij Indymedia nog wel werk voor haar. Subsidie genoeg.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 19 januari 2021 @ 21:58:43 #14
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197516903
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 21:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Als je vol trots wereldkundig kenbaar maakt dat jij standbeelden beklad dan moet je niet ineens moeilijk gaan doen als je naast waardering ook woede en ophef genereert.

Misschien hebben ze bij Indymedia nog wel werk voor haar. Subsidie genoeg.
De werkgever is toch al kut omdat die aan de verkeerde kant van de geschiedenis staat...

quote:
De Cuba: ‘Het zou ze sieren om de waarheid te vertellen en toe te geven dat ze een wrong turn hebben gemaakt door te buigen voor extreemrechts. Nu laten ze een medewerker, die ze jarenlang kennen en waarvan ze op de hoogte waren dat die zich inzet tegen onrecht, stikken. Ik had al meerdere gesprekken gehad met mijn leidinggevenden over de bedreigingen die ik ontvang, maar nu zij zelf een kleine portie ervan hebben gekregen laten ze me vallen. Ze staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis. Ze moeten zich eigenlijk schamen.’
  dinsdag 19 januari 2021 @ 22:17:07 #15
66083 Platina
78th Element
pi_197517437
Die zogenaamde 'activisten' hebben echt 0 zelfreflectie.

Ze kunnen zich heel goed in de slachtofferrol wentelen en ik heb dan ook grote twijfels over een deel van hun beweringen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de opening van de envelop waar de 'dreigbrief' van VizierOpLinks in zou hebben gezeten.
pi_197517724
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 21:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Als je vol trots wereldkundig kenbaar maakt dat jij standbeelden beklad
Het standbeeld van die roofmoordenaar Coen is niet beklad door WePromise, toch ?
  dinsdag 19 januari 2021 @ 22:41:45 #17
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197518542
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 22:41 schreef AchJa het volgende:

Nee,

Dat dacht ik ook, zover ik het gelezen heb.
Maar ja , nationalisten die "vijanden" valselijk beschuldigen is populairder geworden.
Baudet , ook al complotachtig mensen beschuldigen
Trump en zijn stoottroepen
  dinsdag 19 januari 2021 @ 22:52:38 #19
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197518620
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 22:50 schreef Bluesdude het volgende:

Dat dacht ik ook, zover ik het gelezen heb.
Maar ja , nationalisten die "vijanden" valselijk beschuldigen is populairder geworden.
Baudet , ook al complotachtig mensen beschuldigen
Trump en zijn stoottroepen
Oh, dus ze hebben niks beklad? _O-
  dinsdag 19 januari 2021 @ 22:56:24 #20
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_197518748
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 22:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het standbeeld van die roofmoordenaar Coen is niet beklad door WePromise, toch ?
Nee , door de smurfen
Ik ben inmiddels overleden
pi_197518779
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 22:56 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Nee , door de smurfen
Wanneer smurften ze dit ?
pi_197518912
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 22:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Oh, dus ze hebben niks beklad? _O-
ze ?
Bedoel je die dame van WePromise ?
Ik heb niet gelezen dat ze een standbeeld bekladde.
  dinsdag 19 januari 2021 @ 23:07:57 #23
13456 AchJa
Shut up!!!
  dinsdag 19 januari 2021 @ 23:08:44 #24
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_197519117
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 23:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ze ?
Bedoel je die dame van WePromise ?
Ik heb niet gelezen dat ze een standbeeld bekladde.
Ze waren er wel als eerste bij om het op hun FB pagina te plaasten
Ik ben inmiddels overleden
  dinsdag 19 januari 2021 @ 23:20:43 #25
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197519413
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 23:08 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Ze waren er wel als eerste bij om het op hun FB pagina te plaasten
Ze zegt hier nb. gewoon zelf dat ze mee heeft gedaan: "Onze krijt-actie sluit hier niet"...

twitter
  dinsdag 19 januari 2021 @ 23:23:48 #26
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_197519494
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 januari 2021 23:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ze zegt hier nb. gewoon zelf dat ze mee heeft gedaan: "Onze krijt-actie sluit hier niet"...

[ twitter ]
Nu huilie huilie doen _O-
Ik ben inmiddels overleden
  dinsdag 19 januari 2021 @ 23:27:16 #27
13456 AchJa
Shut up!!!
  woensdag 20 januari 2021 @ 00:32:05 #28
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_197520601
quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 10:31 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Omdat in Frankrijk geen actie gevoerd wordt tegen Napoleon en in Nederland wel tegen Coen? Maar waarom perse een vergelijking maken met Napoleon en niet met Hitler zoals ik deed.
Dat is nu al een aantal maal voorbij gekomen, ook in de reactie van de historicus uit het door jou aangehaalde artikel uit het Parool. We zijn het niet met elkaar eens en dat gaan we ook niet worden, dus ik geef nog een keer aan waar mijns inziens het verschil zit. Daarna vallen we waarschijnlijk in herhaling. :)

JP Coen en Napoleon zijn leiders die al (meerdere) eeuwen dood zijn en tijdens hun leven of de oprichting van hun standbeeld in hun land nog voornamelijk als held gezien werden (ondanks dat er toen ook criticasters waren, maar die heb je altijd). Die standbeelden staan er al lange tijd en zijn inmiddels onderdeel van een historisch straatbeeld geworden. Er is in de verste verte geen levend direct slachtoffer meer van hun daden te vinden.

Hitler of bijvoorbeeld Stalin waren tijdens hun leven al omstreden en hebben de levens van zowel andere volken als hun eigen volk verwoest. Hun slachtoffers (directe slachtoffers van onmenselijke praktijken die het hebben overleefd of nabestaanden van mensen die het niet hebben overleefd) en mensen die zwaar onderdrukt werden, zagen het als een verlossing dat zij van het toneel verdwenen. Dan is het wat logischer dat openbare herinneringen aan zulke recente gebeurtenissen worden verwijderd uit het straatbeeld.

Dat is dus waarom ik een vergelijking van een standbeeld van JP Coen met Napoleon (of bijvoorbeeld Spaanse vorsten uit de 16e en 17e Eeuw) wel logisch vind, en een vergelijking met Hitler niet.

Dan gaat het dus niet zozeer om een vergelijking tussen de personen en hun daden, maar om een vergelijking waarom een standbeeld wel of niet zou kunnen blijven staan. Want maak je qua daden een vergelijking, dan zit er inderdaad weinig verschil tussen. Moord is moord, of dat nu in de 17e, 19e of 20e eeuw was.

Als je een standbeeld uitsluitend als een verering beschouwt (ook lang nadat het geplaatst is) en het laten staan ervan uitsluitend als het ontkennen of zelfs steunen van de wandaden van die persoon ziet, dan snap ik dat je daar geen begrip voor hebt. Echter vind ik dat je het op een bepaald moment gewoon als historische objecten moet beschouwen, die herinneren aan tijden van weleer (met al zijn donkere kanten) en onderdeel zijn van een historisch straatbeeld.

Overigens: als er nu een nieuw beeld van JP Coen onthuld zou worden, zou ik dat wel uiterst misplaatst vinden. Want dan zou je met de kennis en de opvattingen van nu een nieuw eerbetoon geven en dat heeft geen enkel doel. Maar laat de standbeelden die er zijn gewoon staan. Niet als eerbetoon, maar als historisch object.

quote:
De enige juiste vraag is waarom er mensen zijn die nog nooit van een Molukker hebben gehoord, laat staan de Moluks-Nederlandse geschiedenis. Als mensen al niet eens weten wat een Molukker is, hoe moet men dan weten van aparte Molukse wijken met voorrangsregels.
Tja, ik kan me bijna niet voorstellen dat je er als Nederlander nog nooit van gehoord hebt, maar goed. Dan nog: het is geen verplichting om dat wel te weten.

quote:
Als je als Nederlander niks van Molukkers weet en wel van Coen heb gehoord kan het zeker zo zijn dat je Coen een held vind. Sommige mensen weten wel iets van Molukkers maar niet van het bestaan van Molukse wijken. Zo zijn er Nederlanders die Coen een held vinden zonder dat ze ooit van de “Banda Massacre” hebben gehoord.
Die groep lijkt me niet erg groot. Welke Nederlanders zijn dat, die wel van Coen hebben gehoord en hem een held vinden maar geen weet hebt van Molukkers en de moordpartijen op de Banda-eilanden?

quote:
En ik zei dat er genoeg standbeelden zijn in de wereld die niet in opspraak zijn. Dat jij er perse historische leiders vs de rest van maakt kan ik verder niks mee. Bovendien zijn er ook genoeg personen die niet in opspraak zijn van wie een standbeeld gemaakt kunnen worden
Tja, het is natuurlijk wel relevant als je het als argument gebruikt waarom een historische leider in opspraak is.

quote:
Als je goed luistert naar de mensen die actievoeren vinden zij het vreemd dat een misdadiger op een voetstuk geplaatst wordt. Zo’n ding hoort volgens heb niet thuis op een plein in volle glorie. Daar valt gewoon wat voor te zeggen, zo moeilijk is dat niet.
Mogen ze vinden, ik ben het er niet mee eens.

quote:
Een verklaring gebaseerd op het feit dat Napoleon niet in opspraak is. Mensen van tijd over hebben beschuldigen gebaseerd op dat argument is niet zo sterk. Nederlanders zijn geen Fransen en Fransen zijn geen Nederlanders. In Saoedie Arabi mochten vrouwen (tot voor kort) geen auto rijden. In Nederland mag dat wel hebben wij nu tijd te weinig dan? Napoleon erbij halen als argument “waarom daar niet” is zelfs een beetje kinderachtig als het hele eieren eten juist om de misdaden gaat van een misdadiger. Daarom is de vergelijking met Hitler meer passend. Een misdadiger bestraf je zoals alle andere misdadigers bestraft worden. Een misdadiger laat je niet lopen omdat andere misdadigers (ook nog) vrij rondlopen. Als ik beschuldigd wordt van een moord ga ik ook niet bij de rechter vragen waarom een andere moordenaar vrij mag rondlopen en ik niet. Daarom neigt het dus naar bagatelliseren, omdat je het vanuit een verkeerde standpunt bekijkt.
Mijn relaas onder het eerste punt is ook hierop van toepassing. Ik bekijk het niet vanuit een verkeerd standpunt, maar een ander standpunt.

quote:
Natuurlijk, zo’n standbeeld past prachtig in een museum thuis. Maar je gaat niet je land vertegenwoordigen door te pronken met een of ander beeld van een psychopaat midden op een plein. Blijkbaar wel en daarom is daar nu heisa over, of niet nu maar al sinds het begin van de onthulling van dat beeld in de 19e eeuw.
De wereld staat vol met standbeelden van psychopaten midden op pleinen. Ik vind, nogmaals, dat die om historische redenen niet verwijderd hoeven te worden.
  User die overal opduikt 2022 woensdag 20 januari 2021 @ 06:57:02 #29
186611 Haags
pi_197521497
twitter
Zonder wrijving geen glans
pi_197526764
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 06:57 schreef Haags het volgende:
[ twitter ]
Leuk, cancelcultuur die in je eigen gezicht ontploft.

Nu is er een crowdfunding onder haar extreem linkse vrienden, daar zal wel een duizelingwekkend bedrag mee opgehaald worden, als iedereen 2% van zijn bijstandsuitkering doneert.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_197526950
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 12:57 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Leuk, cancelcultuur die in je eigen gezicht ontploft.

Nu is er een crowdfunding onder haar extreem linkse vrienden, daar zal wel een duizelingwekkend bedrag mee opgehaald worden, als iedereen 2% van zijn bijstandsuitkering doneert.
Extreem linkse mensen hebben toch geen bijstand? Die hebben een moestuin en een waterrad en zijn zelfvoorzienend, toch?
  woensdag 20 januari 2021 @ 13:09:33 #33
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_197527023
Toch vind ik het raar dat je ontslagen kan worden voor iets dat je in je priv'tijd doet

quote:
De werkgever ontkent dat Marisella is ontslagen vanwege de aangifte. ,,Bij de betrokken medewerker is geen sprake van ontslag, maar van het niet verlengen van een tijdelijke arbeidsrelatie. Een besluit dat al genomen was voor alle gebeurtenissen van de laatste twee weken. Bij een dergelijk besluit spelen nit politieke motieven of dreigementen een rol. Ook niet in dit geval.”
https://www.facebook.com/wepromiseto/posts/1795809967293105

Geen sympathie voor deze juffrouw maar ook niet voor het bedrijf dat dus al besloten had dat haar contract niet verlengd zou worden maar dat dus niet aan haar doorgaf. Met de flexibilisering van de arbeidsmarkt moet je werknemers wel maximaal de kans geven om aan het werk te kunnen blijven. Nu is ze na 5 jaar niet in een betere positie dan een uitzendkracht

[ Bericht 43% gewijzigd door the-eye op 20-01-2021 13:18:18 ]
pi_197527900
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 13:06 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

Extreem linkse mensen hebben toch geen bijstand? Die hebben een moestuin en een waterrad en zijn zelfvoorzienend, toch?
De meeste wonen gewoon bij hun ouders op zolder en schuiven om 17:30 aan bij hun moedertje voor een pieper, bloemkool en balletje gehakt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_197531382
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 12:57 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Leuk, cancelcultuur die in je eigen gezicht ontploft.

Nu is er een crowdfunding onder haar extreem linkse vrienden, daar zal wel een duizelingwekkend bedrag mee opgehaald worden, als iedereen 2% van zijn bijstandsuitkering doneert.
Hoe weet je dat haar vrienden extreemlinks zijn ?
Dat is een vooroordeel van je ?

Ik ben het met haar eens dat het beeld van Coen verplaatst moet worden 30 meter verderop in het westfries museum. Is dat een extreemlinks standpunt van haar?
pi_197531647
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:29 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hoe weet je dat haar vrienden extreemlinks zijn ?
Dat is een vooroordeel van je ?
nee een constatering. Ik zie in welke hoek er ophef ontstaat en uit welke hoek er crowdfundingsancties worden opgezetm
quote:
Ik ben het met haar eens dat het beeld van Coen verplaatst moet worden 30 meter verderop in het westfries museum. Is dat een extreemlinks standpunt van haar?
Nou, dat is vooral een heel dom standpunt maar niet extreem. Het vervolgens gaan bekladden is wel extreem, en dat daar aangifte op volgt en dat daar consequenties uit voortvloeien lijkt me terecht.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_197533310
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 13:09 schreef the-eye het volgende:
Toch vind ik het raar dat je ontslagen kan worden voor iets dat je in je priv'tijd doet
[..]

https://www.facebook.com/wepromiseto/posts/1795809967293105

Geen sympathie voor deze juffrouw maar ook niet voor het bedrijf dat dus al besloten had dat haar contract niet verlengd zou worden maar dat dus niet aan haar doorgaf. Met de flexibilisering van de arbeidsmarkt moet je werknemers wel maximaal de kans geven om aan het werk te kunnen blijven. Nu is ze na 5 jaar niet in een betere positie dan een uitzendkracht
Dat is het leven met die tijdelijke contracten, ik weet ook nu al dat mijn contract in juni niet verlengt word en ik heb geen beeld beklad, ze hoeven daar niet eens een reden voor te geven, gewoon einde contract
pi_197533468
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 06:57 schreef Haags het volgende:
[ twitter ]
^O^
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_197534454
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

nee een constatering. Ik zie in welke hoek er ophef ontstaat en uit welke hoek er crowdfundingsancties worden opgezetm
Welke hoek ? Je plakt maar een etiketje op die hoek ?

quote:
Nou, dat is vooral een heel dom standpunt maar niet extreem. Het vervolgens gaan bekladden is wel extreem, en dat daar aangifte op volgt en dat daar consequenties uit voortvloeien lijkt me terecht.
Er was geen bekladding van een standbeeld door haar.
En een met krijt iets tekenen op een stoep is niet extreem

Hoezo is het dom een standbeeld in een museum te zetten ?
Het is een prima plaats om cultureel erfgoed te bewaren.
Dom is het om een roofmoordenaar op een voetstuk te zetten op een plein ter verheerlijking en/of voor Hollands glorie


standbeeld in een museum

[ Bericht 5% gewijzigd door Bluesdude op 20-01-2021 18:03:35 ]
  woensdag 20 januari 2021 @ 18:21:33 #40
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_197535068
quote:
1s.gif Op woensdag 20 januari 2021 17:07 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Dat is het leven met die tijdelijke contracten, ik weet ook nu al dat mijn contract in juni niet verlengt word en ik heb geen beeld beklad, ze hoeven daar niet eens een reden voor te geven, gewoon einde contract
Okee maar jij weet dat nu al. Geeft je toch tijd om naar iets anders uit te kijken. Ik heb zelf meegemaakt dat ik wist dat m'n contract niet verlengd zou worden (niet officile weg) maar dat men mij telkens te horen gaf het nog niet te weten omdat daar uitsluitsel vanuit het hoofdkantoor voor moest komen. Je begrijpt dat ik op een bepaald moment er elke dag naar vroeg. Gewoon om te zien hoe slecht iemand/het bedrijf was.
  woensdag 20 januari 2021 @ 18:24:55 #41
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_197535159
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:29 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hoe weet je dat haar vrienden extreemlinks zijn ?
Dat is een vooroordeel van je ?

Ik ben het met haar eens dat het beeld van Coen verplaatst moet worden 30 meter verderop in het westfries museum. Is dat een extreemlinks standpunt van haar?
Als je geweld gebruikt (wat hier bestaat uit vandalisme) om je zaak kracht bij te zetten ben je extreem
pi_197535197
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:24 schreef the-eye het volgende:

[..]

Als je geweld gebruikt (wat hier bestaat uit vandalisme) om je zaak kracht bij te zetten ben je extreem
tjonge..... met krijt iets tekenen op een stoep...
Oud-hollandse traditie
  woensdag 20 januari 2021 @ 18:39:21 #43
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_197535485
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

tjonge..... met krijt iets tekenen op een stoep...
Oud-hollandse traditie
Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat het beeld onder gekalkt was.
Ik zie dat Grauwe Eeuw eerder vrijgesproken is voor het bekalken van het beeld dus ik denk ook niet dat deze juffrouw hier voor gestraft gaat worden
https://www.telegraaf.nl/(...)rijuit-na-bekladding
pi_197535648
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 17:58 schreef Bluesdude het volgende:

Er was geen bekladding van een standbeeld door haar.
Wat heeft ze dan wel lopen bekladden? Want ze zegt zelf dit: "Onze krijt-actie sluit hier niet"... Maar daar reageer je heel wijselijk weer niet op.

quote:
En een met krijt iets tekenen op een stoep is niet extreem
Er is niks als een stel kleuters met stoepkrijtjes getekend, ze zijn gewoon met spuitbussen aan de slag gegaan zoals je zelf kunt zien in dat filmpje. De gemeente was daar niet van gediend en heeft alles zsm schoongemaakt en wat voor materie het was doet niet terzake en de aangifte plus rekening volgt, zo moeilijk is het allemaal niet te begrijpen.

quote:
De gemeente veroordeelde de actie en deed aangifte van vandalisme, hoewel het met milieuvriendelijke spuitkrijt was gedaan. ,,We doen in gevallen van bekladding of vernieling altijd aangifte", legt een woordvoerder uit. Dat is in Hoorn standaard procedure om degenen die het hebben gedaan 'te achterhalen en kosten te kunnen verhalen'. De leuzen stonden volgens de woordvoerder op drie prominente plekken. ,,We wilden ze dus ook snel verwijderen."


[ Bericht 4% gewijzigd door AchJa op 20-01-2021 19:00:28 ]
pi_197535760
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 18:39 schreef the-eye het volgende:

Dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat het beeld onder gekalkt was.
Gewoon het filmpje bekijken, het is niet simpelweg met stoepkrijtjes op de weg aan de gang gaan.

twitter
pi_197535840
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 15:29 schreef Bluesdude het volgende:

Ik ben het met haar eens dat het beeld van Coen verplaatst moet worden 30 meter verderop in het westfries museum. Is dat een extreemlinks standpunt van haar?
Het museum deugt anders ook al niet:

quote:
Het Noordhollands Dagblad bericht de avond daarna over de actie. ‘Bij de post op Instagram staat een foto van het VOC-beeldmerk (…), dat is beklad met de tekst ‘Weg met JP Coen’’, meldt de krant op 3 januari. ‘Ook voor het standbeeld zelf en bij het Westfries Museum zijn anti-J.P. Coen-leuzen met graffiti aangebracht.’
  woensdag 20 januari 2021 @ 20:10:35 #47
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_197537852
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 17:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Welke hoek ? Je plakt maar een etiketje op die hoek ?
[..]

Er was geen bekladding van een standbeeld door haar.
En een met krijt iets tekenen op een stoep is niet extreem

Hoezo is het dom een standbeeld in een museum te zetten ?
Het is een prima plaats om cultureel erfgoed te bewaren.
Dom is het om een roofmoordenaar op een voetstuk te zetten op een plein ter verheerlijking en/of voor Hollands glorie

[ afbeelding ]
standbeeld in een museum
Prima als dat laatste je standpunt is. Ben ik het niet mee eens, zoals uit mijn posts hier blijkt. :)

Maar het beeld naar een museum verplaatsen, is het dan wel ok? Dan is het nog steeds datzelfde beeld, van dezelfde persoon.
pi_197538134
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:10 schreef Repentless het volgende:

Maar het beeld naar een museum verplaatsen, is het dan wel ok? Dan is het nog steeds datzelfde beeld, van dezelfde persoon.
Ook oude beelden van foute personen is cultureel erfgoed en moet geconserveerd worden.
Die figuren horen bij de Nederlandse geschiedenis.
We bewaren toch ook foto's, artikelen, geschriften, boeken van en over Mussert in de Nederlandse archieven.
Speciaal dit beeld is altijd al omstreden geweest en heeft een aparte geschiedenis wat evenzo moet worden doorgegeven aan de volgende generaties.
  woensdag 20 januari 2021 @ 20:18:58 #49
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_197538190
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:10 schreef Repentless het volgende:

[..]

Prima als dat laatste je standpunt is. Ben ik het niet mee eens, zoals uit mijn posts hier blijkt. :)

Maar het beeld naar een museum verplaatsen, is het dan wel ok? Dan is het nog steeds datzelfde beeld, van dezelfde persoon.
Waarschijnlijk niet, net zoals dat roetveegpiet ook niet genoeg is voor beroepsdemonstranten.

Kan niet hard maken dat het cancel culture is, als dat het wel is dan leuk. Zien we het ook eens aan de linkerkant gebeuren. En dan niet omdat ze bij dat bedrijf nazi's zullen zijn maar gewoon omdat ze zich buiten politieke discussies willen houden.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_197538247
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:10 schreef Repentless het volgende:

[..]

Prima als dat laatste je standpunt is. Ben ik het niet mee eens, zoals uit mijn posts hier blijkt. :)

Maar het beeld naar een museum verplaatsen, is het dan wel ok? Dan is het nog steeds datzelfde beeld, van dezelfde persoon.
Ik denk dat er in een museum wel meer mogelijkheden zijn om zo'n beeld met de juiste context te omringen. Het wordt iets makkelijker om te vertellen dat er twee kanten aan het verhaal zitten.

Over het algemeen zien we standbeelden in de openbare ruimte toch als een vorm van verering en dat dat bij dit soort historische figuren met een randje (en dan druk ik met in het geval van Coen heel voorzichtig uit) bij sommige mensen inmiddels in het verkeerde keelgat schiet snap ik wel.

Dus een museum lijkt me een prima compromis. Maar een goed bord met uitleg op de plek waar het nu staat vind ik ook prima. Als er maar context is.
  Moderator woensdag 20 januari 2021 @ 20:22:17 #51
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197538291
dat bordje is in 2016 ofzo vervangen toch?

voor de context
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197538640
quote:
83s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:22 schreef sp3c het volgende:
dat bordje is in 2016 ofzo vervangen toch?

voor de context
In 2012. Inclusief QR-code voor meer informatie.

Lijkt me een minimale oplossing, voor mij persoonlijk prima. Kan me desalniettemin voorstellen dat een museum een betere plek is om die context duidelijker te maken, maar hey, count your blessings.
  Moderator woensdag 20 januari 2021 @ 21:11:14 #53
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197539343
van mij hoeft er uberhaupt niets bij
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 20 januari 2021 @ 22:04:04 #54
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_197540665
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 20:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ook oude beelden van foute personen is cultureel erfgoed en moet geconserveerd worden.
Die figuren horen bij de Nederlandse geschiedenis.
We bewaren toch ook foto's, artikelen, geschriften, boeken van en over Mussert in de Nederlandse archieven.
Speciaal dit beeld is altijd al omstreden geweest en heeft een aparte geschiedenis wat evenzo moet worden doorgegeven aan de volgende generaties.
Mussert was een collaborateur die heulde met de 'vijand' en tijdens zijn leven al veracht werd door veel Nederlanders. Dat vind ik qua definitie 'fout' (m.b.t. misdaden) t.o.v. de Nederlandse staat en geschiedenis echt geen vergelijk met iemand als JP Coen. Maar dit terzijde.

Wat ik mij in deze afvraag: wat is de definitie van 'omstreden'? Dat er tijdens de plaatsing van het beeld ook al een aantal tegenstanders waren, wil mijns inziens niet zeggen dat het een vaststaand feit is dat iemand 'omstreden' is en dat dat direct ook het argument is om iets te verwijderen.

Dat zou namelijk betekenen dat wanneer zelfs een heel klein clubje tegen iets protesteert, je dat al 'omstreden' kunt noemen. Op die manier is het wel heel makkelijk om iets weg te krijgen dat je niet bevalt. Als zo'n zelfde club besluit dat het praalgraf van Willem van Oranje in de Nieuwe Kerk ook niet meer 'gepast' is vanwege de gruwelijkheden onder zijn bewind, is hij dan ook gelijk 'omstreden'?
pi_197542977
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 22:04 schreef Repentless het volgende:

Wat ik mij in deze afvraag: wat is de definitie van 'omstreden'? Dat er tijdens de plaatsing van het beeld ook al een aantal tegenstanders waren, wil mijns inziens niet zeggen dat het een vaststaand feit is dat iemand 'omstreden' is en dat dat direct ook het argument is om iets te verwijderen.
Er was reeds kritiek op het standbeeld ter persoonsverheerlijking toen het in voorbereiding was en nog niet was weggezet. Dat kun je al omstreden noemen miv ca 130 jaar geleden.
Die kritiek op functie van het beeld bleef ondergronds en dan nu is het meer openlijk .

Kritiek op JP Coen vanwege zijn daden te Indi is zegmaar 400 jaar oud. Vandaar de kritiek op een verheerlijkend standbeeld in latere eeuwen
  donderdag 21 januari 2021 @ 00:25:34 #56
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_197543100
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 00:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er was reeds kritiek op het standbeeld ter persoonsverheerlijking toen het in voorbereiding was en nog niet was weggezet. Dat kun je al omstreden noemen miv ca 130 jaar geleden.
Die kritiek op functie van het beeld bleef ondergronds en dan nu is het meer openlijk .
Op alle standbeelden van voormalige leiders ter wereld zal kritiek zijn geweest, ook ten tijde van de plaatsing. Elke leider uit het verleden die strijd heeft gevoerd, heeft logischerwijs vijanden gehad of mensen onderdrukt. Dus volgens die definitie is ieder standbeeld van voormalige leiders 'omstreden'.

quote:
Kritiek op JP Coen vanwege zijn daden te Indi is zegmaar 400 jaar oud. Vandaar de kritiek op een verheerlijkend standbeeld in latere eeuwen
Wat is het verschil hierin met standbeelden van vergelijkbare historische figuren?
  donderdag 21 januari 2021 @ 01:09:34 #57
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_197543447
Wat ik me oprecht afvraag is:
Er staat dus een beeld van Coen.
Die heeft dingen gedaan die niet echt netjes waren , alleen was dat een andere tijd , kan je niet vergelijken als dat nu zou gebeuren.
Maar dat beeld staat er dus , waarom moet dat weg , in welk opzicht hebben die tegenstanders last van dat beeld ?
Het is geen bedevaartsoord of zo.
Ik ben inmiddels overleden
pi_197543470
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 00:25 schreef Repentless het volgende:

[..]

Op alle standbeelden van voormalige leiders ter wereld zal kritiek zijn geweest, ook ten tijde van de plaatsing. Elke leider uit het verleden die strijd heeft gevoerd, heeft logischerwijs vijanden gehad of mensen onderdrukt. Dus volgens die definitie is ieder standbeeld van voormalige leiders 'omstreden'.
Er bestaat niet 1 ware definitie van het begrip omstreden.
Als je wil benadrukken dat er ook kritische meningen waren en zijn dan kun je dat woord gebruiken.
Als je het niet wil benadrukken, kun je nog wel dit woord gebruiken, maar in een niet-benadrukkende context.

wbt deze topicserie.. nu deel 6 , dan kun je toch gewoon erkennen dat de openbare standplaats van dit JPCoenbeeld omstreden is ?
Men hoeft het niet te benadrukken als men de legitimiteit van de kritiek afwijst, maar hoe meer die kritiek gepareerd wordt in het openbaar discours hoe meer de tegenstanders meewerken aan de omstredenheid. Als het niet omstreden is, dan was er niet eens een deel 1
Jij bent zelf een deelnemer aan die strijd
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 04:35:20 #59
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197544087
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 00:25 schreef Repentless het volgende:

[..]

Op alle standbeelden van voormalige leiders ter wereld zal kritiek zijn geweest, ook ten tijde van de plaatsing. Elke leider uit het verleden die strijd heeft gevoerd, heeft logischerwijs vijanden gehad of mensen onderdrukt. Dus volgens die definitie is ieder standbeeld van voormalige leiders 'omstreden'.
[..]

Wat is het verschil hierin met standbeelden van vergelijkbare historische figuren?
Nou in dit geval zijn het niet zijn vijanden maar zijn collega's die het allemaal wat overdreven vonden

Aan de andere kant werd hem ook niet echt veel in de weg gelegd dus je kunt je afvragen hoeveel die kritiek waard is
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197545352
quote:
0s.gif Op woensdag 20 januari 2021 00:32 schreef Repentless het volgende:

Dat is nu al een aantal maal voorbij gekomen, ook in de reactie van de historicus uit het door jou aangehaalde artikel uit het Parool. We zijn het niet met elkaar eens en dat gaan we ook niet worden, dus ik geef nog een keer aan waar mijns inziens het verschil zit. Daarna vallen we waarschijnlijk in herhaling. :)

JP Coen en Napoleon zijn leiders die al (meerdere) eeuwen dood zijn en tijdens hun leven of de oprichting van hun standbeeld in hun land nog voornamelijk als held gezien werden (ondanks dat er toen ook criticasters waren, maar die heb je altijd). Die standbeelden staan er al lange tijd en zijn inmiddels onderdeel van een historisch straatbeeld geworden. Er is in de verste verte geen levend direct slachtoffer meer van hun daden te vinden.

Hitler of bijvoorbeeld Stalin waren tijdens hun leven al omstreden en hebben de levens van zowel andere volken als hun eigen volk verwoest. Hun slachtoffers (directe slachtoffers van onmenselijke praktijken die het hebben overleefd of nabestaanden van mensen die het niet hebben overleefd) en mensen die zwaar onderdrukt werden, zagen het als een verlossing dat zij van het toneel verdwenen. Dan is het wat logischer dat openbare herinneringen aan zulke recente gebeurtenissen worden verwijderd uit het straatbeeld.

Dat is dus waarom ik een vergelijking van een standbeeld van JP Coen met Napoleon (of bijvoorbeeld Spaanse vorsten uit de 16e en 17e Eeuw) wel logisch vind, en een vergelijking met Hitler niet.

Dan gaat het dus niet zozeer om een vergelijking tussen de personen en hun daden, maar om een vergelijking waarom een standbeeld wel of niet zou kunnen blijven staan. Want maak je qua daden een vergelijking, dan zit er inderdaad weinig verschil tussen. Moord is moord, of dat nu in de 17e, 19e of 20e eeuw was.
We vallen idd in herhaling. Coen is toen hij nog leefde al omstreden geweest. Door slachtoffers en landgenoten.

quote:
Als je een standbeeld uitsluitend als een verering beschouwt (ook lang nadat het geplaatst is) en het laten staan ervan uitsluitend als het ontkennen of zelfs steunen van de wandaden van die persoon ziet, dan snap ik dat je daar geen begrip voor hebt. Echter vind ik dat je het op een bepaald moment gewoon als historische objecten moet beschouwen, die herinneren aan tijden van weleer (met al zijn donkere kanten) en onderdeel zijn van een historisch straatbeeld.

Overigens: als er nu een nieuw beeld van JP Coen onthuld zou worden, zou ik dat wel uiterst misplaatst vinden. Want dan zou je met de kennis en de opvattingen van nu een nieuw eerbetoon geven en dat heeft geen enkel doel. Maar laat de standbeelden die er zijn gewoon staan. Niet als eerbetoon, maar als historisch object.
De kennis en opvattingen van nu zijn hetzelfde als 50 jaar geleden, 1000 jaar geleden en als in de hele geschiedenis van de mensheid. Het gaat namelijk om massamoord. Sinds het begin van de geschiedenis van de mensheid tot de dag van vandaag keurt de gehele mensheid dat af. Nu neigt het dus weer naar bagatelliseren omdat de tijdsgeest wederom erbij betrokken wordt ondanks dat al meerdere keren duidelijk is gemaakt dat tijdsgeest geen excuses is.

quote:
Tja, ik kan me bijna niet voorstellen dat je er als Nederlander nog nooit van gehoord hebt, maar goed. Dan nog: het is geen verplichting om dat wel te weten.
Je zegt zelf dat jij het je amper kan voorstellen. Dan zou het dus bijna een verplichting moeten zijn. Het is schandalig dat er in 2020 Nederlanders zijn die niet weten wat een Molukker is. Maar natuurlijk niet onverwacht, gezien het gebrek aan educatie over Molukkers op Nederlandse scholen.

quote:
Die groep lijkt me niet erg groot. Welke Nederlanders zijn dat, die wel van Coen hebben gehoord en hem een held vinden maar geen weet hebt van Molukkers en de moordpartijen op de Banda-eilanden?
Er zijn teveel kortzichtige mensen en groepen op de wereld om op 1 hand te tellen.

quote:
Tja, het is natuurlijk wel relevant als je het als argument gebruikt waarom een historische leider in opspraak is.
Nee het gaat niet om historische leiders, het gaat om de verering van een persoon. Dat is de reden achter het idee om een standbeeld te maken. Of je nou een standbeeld maakt van Bergkamp of een persoon die een gruwelijke massamoord hebt uitgevoerd, je weet dondersgoed waar je aan begint.

quote:
Mogen ze vinden, ik ben het er niet mee eens.
Klopt, ik snap ze wel.

quote:
Mijn relaas onder het eerste punt is ook hierop van toepassing. Ik bekijk het niet vanuit een verkeerd standpunt, maar een ander standpunt.
Maar goed Coen is in opspraak en Napoleon niet. Zijn de daden van Napoleon wel degelijk te vergelijken met die van Coen dan?

quote:
De wereld staat vol met standbeelden van psychopaten midden op pleinen. Ik vind, nogmaals, dat die om historische redenen niet verwijderd hoeven te worden.
Dat weet ik niet of de wereld helemaal vol staat met standbeelden van psychopaten. Ik weet wel dat er landen zijn met dictators die standbeelden laten plaatsen van zichzelf en het onmogelijk is voor het volk om die te laten verwijderen. Dus dat de wereld vol staat met standbeelden van psychopaten is geen argument om alle beelden dan maar te laten staan natuurlijk.
West-Melanesia
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 09:33:42 #61
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197545377
Natuurlijk weet elke Nederlander wat een Mollukker is
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197545399
Nope, je weet niet eens hoe je Molukker schrijft
West-Melanesia
  donderdag 21 januari 2021 @ 09:36:30 #63
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_197545405
quote:
83s.gif Op woensdag 20 januari 2021 21:11 schreef sp3c het volgende:
van mij hoeft er uberhaupt niets bij
Van mij ook niet. De achtergronden van slavernij en de omstandigheden er om heen is gewoon een stuk basis kennis die iedereen op zak zou moeten hebben.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushid sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_197545509
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 04:35 schreef sp3c het volgende:


Aan de andere kant werd hem ook niet echt veel in de weg gelegd dus je kunt je afvragen hoeveel die kritiek waard is
Correct, men zag money. Big big Money
West-Melanesia
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 10:28:58 #65
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197546213
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 09:36 schreef Oceanier het volgende:
Nope, je weet niet eens hoe je Molukker schrijft
als je aan de hand van mijn spelling conclusies gaat trekken ben je wel echt de zoekende in de woestijn hoor _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 10:32:01 #66
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197546255
maar ok stel het klopt, er zullen best een paar Nederlanders zijn die het niet weten

collega van mij is net een maand of wat Nederlander (sinds Brexit) en die heeft ongetwijfeld geen idee ... nou en?
wat is het argument hier dan?

waarom moet hij weten wat een Molukker is?

hij weet wat een Indonees is, en hij kent een hele beknopte versie van die geschiedenis maar om hem nu het verschil tussen een Ambonees, Bandanees, Balinees en/of Albanees uit te leggen vind ik niet zo heel erg boeiend eigenlijk, zal hem zelf ook weinig kunnen schelen ben ik bang

waarom is dat relevant?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197546547
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 09:33 schreef sp3c het volgende:
Natuurlijk weet elke Nederlander wat een Mollukker is
Men zou een peiling moeten doen . Kinderen niet meetellen
Ik denk dat vooral in de categorie 16-30 jaar verhoudingsgewijs meer mensen het niet weten dan in de oudere leeftijdsgroepen.
Idem met " Indische Nederlander"
pi_197546579
quote:
83s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:32 schreef sp3c het volgende:

hij weet wat een Indonees is,
Nieuwe woord voor Indonesir ?
Weet hij ook wie die mensen zijn die ook wel de bijnaam indo gebruiken?
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 10:51:53 #69
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197546581
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Men zou een peiling moeten doen . Kinderen niet meetellen
Ik denk dat vooral in de categorie 16-30 jaar verhoudingsgewijs meer mensen het niet weten dan in de oudere leeftijdsgroepen.
Idem met " Indische Nederlander"
denk dat meer mensen weten wat een Molukker is dan wie Pieter Coen is :P

maar dan nog ... waarom moeten mensen het uberhaupt weten?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 10:53:08 #70
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197546615
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nieuwe woord voor Indonesir
oud?

maar boeiuh
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197546653
quote:
83s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

denk dat meer mensen weten wat een Molukker is dan wie Pieter Coen is :P

maar dan nog ... waarom moeten mensen het uberhaupt weten?
Kennis van de bevolkingsgroep Nederlanders.
Kennis van de Nederlandse geschiedenis
Nuttig toch ?
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 10:57:05 #72
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197546707
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Kennis van de bevolkingsgroep Nederlanders.
Kennis van de Nederlandse geschiedenis
Nuttig toch ?
mja

het is een interessant stukje geschiedenis maar nuttig?

meh
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 11:01:18 #73
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197546791
we weten het verschil tussen een Fries en een Groninger toch ook niet met zijn allen?

interessant zeker maar het is alleen nuttig als je er wilt wonen of werken want als je de een voor de ander uitmaakt worden ze boos, heel boos

maar lekker belangrijk want je wil er toch niet wonen of werken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 11:05:15 #74
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197546866
of een Waal en een Vlaming

de een spreekt een soort Frans en de ander een soort Nederlands en lekker belangrijk verder man :')
en daarvan hebben we er een stuk meer dan van Molukkers
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 11:07:09 #75
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197546906
kutbelgen _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197547667
quote:
83s.gif Op donderdag 21 januari 2021 10:32 schreef sp3c het volgende:
maar ok stel het klopt, er zullen best een paar Nederlanders zijn die het niet weten

collega van mij is net een maand of wat Nederlander (sinds Brexit) en die heeft ongetwijfeld geen idee ... nou en?
wat is het argument hier dan?

waarom moet hij weten wat een Molukker is?

hij weet wat een Indonees is, en hij kent een hele beknopte versie van die geschiedenis maar om hem nu het verschil tussen een Ambonees, Bandanees, Balinees en/of Albanees uit te leggen vind ik niet zo heel erg boeiend eigenlijk, zal hem zelf ook weinig kunnen schelen ben ik bang

waarom is dat relevant?
Doofpot zwarte bladzijde. Dat is net zoiets als een uitgesproken mening hebben over Molukkers terwijl je in feite niet veel weet over Molukkers. Net als Coen een held vinden zonder dat je wat afweet van de Banda-Massacre. Dat er in sommige uithoeken van Nederland nog steeds Nederlanders zijn die nog steeds niet weten wat een Molukker is bevestigd het in de doofpot stoppen van de zwarte bladzijde van de Nederlandse geschiedenis.

Idem dito wat bluesdude aanhaalt betreft verschillen tussen Indo/Indisch en Indonesir.
West-Melanesia
pi_197548253
quote:
De Nederlandse oorlogsfilm De Oost van regisseur Jim Taihuttu zal niet langer door Splendid Film in de Nederlandse bioscopen worden uitgebracht. De distributeur schrijft in een persbericht dat de reden hiervoor ‘een internationale deal van de producent met een nog nader te noemen partij’ is. De Oost stond aanvankelijk voor een release in januari gepland, maar de laatste maanden verdween een definitieve datum van de kalender.

De Oost was gezien het gevoelige onderwerp al bij voorbaat een controversieel project. De film fictionaliseert het optreden van kapitein Raymond Westerling tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. Westerling, in De Oost gespeeld door Marwan Kenzari, was verantwoordelijk voor het herstel van het Nederlands gezag op Zuid-Celebes in 1946 en 1947. De zuiveringsacties van zijn Depot Speciale Troepen werden na de oorlog bestempeld als oorlogsmisdaden.
https://www.hollandfilmni(...)g-bij-splendid-film/

Mensen die met de hakken in het zand vinden dat er niet zo afwijzend moet worden gedaan over dat standbeeld te Hoorn, zijn verhoudingsgewijs wel afwijzend over deze film.
Het wordt niet in de Nederlandse bioscopen vertoond binnenkort .
Twee Nederlanders die ca 325 jaar na elkaar uit Nederlands belang mensen hebben vermoord/de dood ingejaagd te Indonesi
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 17:08:43 #78
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197553990
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 11:49 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Doofpot zwarte bladzijde. Dat is net zoiets als een uitgesproken mening hebben over Molukkers terwijl je in feite niet veel weet over Molukkers. Net als Coen een held vinden zonder dat je wat afweet van de Banda-Massacre. Dat er in sommige uithoeken van Nederland nog steeds Nederlanders zijn die nog steeds niet weten wat een Molukker is bevestigd het in de doofpot stoppen van de zwarte bladzijde van de Nederlandse geschiedenis.

Idem dito wat bluesdude aanhaalt betreft verschillen tussen Indo/Indisch en Indonesir.
nee een doofpot is weer het hele andere uiterste natuurlijk, dan ben je bewust alles wat Moluks lijkt aan het verbergen en dat is nu ook weer niet het geval ... naja Coen moet blijkbaar in de doofpot maar daar ben ik geen voorstander van

de meeste mensen boeit het gewoon niet meer en die groep zal mettertijd alleen maar groeien, dan kun je ze de geschiedenis geforceerd aan gaan leren straks als er daadwerkelijk grote groepen Nederlanders zijn die niet weten wat een Molukker is maar wat schieten we daarmee op?
waarom zouden we?

zo boeiend is het allemaal niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197554379
quote:
83s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:08 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee een doofpot is weer het hele andere uiterste natuurlijk, dan ben je bewust alles wat Moluks lijkt aan het verbergen en dat is nu ook weer niet het geval ... naja Coen moet blijkbaar in de doofpot maar daar ben ik geen voorstander van

de meeste mensen boeit het gewoon niet meer en die groep zal mettertijd alleen maar groeien, dan kun je ze de geschiedenis geforceerd aan gaan leren straks als er daadwerkelijk grote groepen Nederlanders zijn die niet weten wat een Molukker is maar wat schieten we daarmee op?
waarom zouden we?

zo boeiend is het allemaal niet
Heeft niks met boeiend te maken. Dat is nodig om botsingen te voorkomen. Botsingen, acties en conflicten. Er is een Moluks-Nederlandse geschiedenis van honderden jaren en er woont een grote groep Molukkers al tientallen jaren in Nederland en er bestaan 45+ Molukse wijken met aparte regels.

Je ziet wat het ontbreken van enige kennis over Molukse wijken o.a. hier op dit forum met een aantal personen deed.
West-Melanesia
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 17:35:19 #80
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197554455
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:30 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Heeft niks met boeiend te maken. Dat is nodig om botsingen te voorkomen. Botsingen, acties en conflicten. Er is een Moluks-Nederlandse geschiedenis van honderden jaren en er woont een grote groep Molukkers al tientallen jaren in Nederland en er bestaan 45+ Molukse wijken met aparte regels.

Je ziet wat het ontbreken van enige kennis over Molukse wijken o.a. hier op dit forum met een aantal personen deed.
ik zou niet de geschiedenislessen aan gaan zitten passen omdat er online af en toe wat mensen ruzie zitten te maken hoor dan neem je de boel veel te serieus maar jij leest meestal ook niet wat mensen zeggen dus dan loopt het al snel mis

als de Molukse gemeenschap zichzelf ondergewaardeerd vind dan kan de Molukse gemeenschap daar zelf ook wat aan doen natuurlijk, je hebt vrij eenvoudig/goedkoop toegang tot radio, tv, internet etc. dus maak er lekker gebruik van net als iedereen

ik zie de noodzaak niet echt om daar voor deze specifieke groep het handje vast te houden eerlijk gezegd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197554460
het heeft ook helemaal niets met het standbeeld te maken.
als jij andermans eigendommen bekliederd dan zijn de schoonmaakkosten voor jou.
dat vrouwtje is niet ontslagen, haar contract is niet verlengd. dat is niet hetzelfde.

dit vrouwtje heeft over een tijdje weer een nieuwe hersenscheet en zal actievoeren tegen de verheerlijking van ..... wie zal het zeggen? zet er maar een sterretje bij. maar reken er op dat er harde acties zullen volgen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 17:37:31 #82
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197554500
ja nou er zal stevig met krijt over de grond geschoven worden

ik heb al een helm gekocht
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197554517
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
het heeft ook helemaal niets met het standbeeld te maken.
als jij andermans eigendommen bekliederd dan zijn de schoonmaakkosten voor jou.
dat vrouwtje is niet ontslagen, haar contract is niet verlengd. dat is niet hetzelfde.

dit vrouwtje heeft over een tijdje weer een nieuwe hersenscheet en zal actievoeren tegen de verheerlijking van ..... wie zal het zeggen? zet er maar een sterretje bij. maar reken er op dat er harde acties zullen volgen.
Dat woord vrouwtje..
Nogal denigrerend. Men noemt dat tegenwoordig sexistisch.
Ik denk dat ze meer in haar mars heeft dan jouw persoon-------tje
pi_197554547
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:30 schreef Oceanier het volgende:
Je ziet wat het ontbreken van enige kennis over Molukse wijken o.a. hier op dit forum met een aantal personen deed.
Die kennis ontbreekt anders meer bij jou... Daarbij ben je ook behoorlijk blind voor de acties van de Molukkers tov "de anderen" in die wijken.
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 17:42:52 #86
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197554563
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:39 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat woord vrouwtje..
Nogal denigrerend. Men noemt dat tegenwoordig sexistisch.
Ik denk dat ze meer in haar mars heeft dan jouw persoon-------tje
ow JEETJE!!!!!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197554582
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 12:15 schreef Bluesdude het volgende:
https://www.hollandfilmni(...)g-bij-splendid-film/

Mensen die met de hakken in het zand vinden dat er niet zo afwijzend moet worden gedaan over dat standbeeld te Hoorn, zijn verhoudingsgewijs wel afwijzend over deze film.
Het wordt niet in de Nederlandse bioscopen vertoond binnenkort .
Twee Nederlanders die ca 325 jaar na elkaar uit Nederlands belang mensen hebben vermoord/de dood ingejaagd te Indonesi
Waarom quote je daadwerkelijke reden niet?

quote:
Tot op heden is alleen een teaser van De Oost te zien geweest, die gelijk tot consternatie leidde. Indi-veteranen en de Federatie Indische Nederlanders stoorden zich met name aan de uniformen van de Speciale Troepen, die de associatie met nazi-uniformen zou oproepen. Producent Sander Verdonk verklaarde in oktober in de Volkskrant de gevoeligheid goed te begrijpen, maar gaf ook aan dat er geen aanpassingen zouden volgen.
Het is allemaal weer eens historisch incorrect en er wordt meteen even een Godwinnetje gedaan door de regisseur.
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 17:45:52 #88
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197554592
ik wil hem wel zien :P
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197554924
quote:
83s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik zou niet de geschiedenislessen aan gaan zitten passen omdat er online af en toe wat mensen ruzie zitten te maken hoor dan neem je de boel veel te serieus maar jij leest meestal ook niet wat mensen zeggen dus dan loopt het al snel mis

als de Molukse gemeenschap zichzelf ondergewaardeerd vind dan kan de Molukse gemeenschap daar zelf ook wat aan doen natuurlijk, je hebt vrij eenvoudig/goedkoop toegang tot radio, tv, internet etc. dus maak er lekker gebruik van net als iedereen

ik zie de noodzaak niet echt om daar voor deze specifieke groep het handje vast te houden eerlijk gezegd
Heeft niks met ondergewaardeerd te maken. Zonder kennis een mening uiten zorgt voor irritaties en botsingen. Voorkomen is beter dan genezen
West-Melanesia
pi_197554952
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

Die kennis ontbreekt anders meer bij jou... Daarbij ben je ook behoorlijk blind voor de acties van de Molukkers tov "de anderen" in die wijken.
Nope Ollongren heeft gelijk en de Molukkers ook. De enige die blind is ben jij
West-Melanesia
pi_197554989
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:39 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat woord vrouwtje..
Nogal denigrerend. Men noemt dat tegenwoordig sexistisch.
Ik denk dat ze meer in haar mars heeft dan jouw persoon-------tje
Wow dat vind ik nou net toevallig ook. Overal, op werk en weet ik veel waar gebruikt men het woord vrouwtje te pas en on te pas. Dieren noem je vrouwtje, geen mensen.
West-Melanesia
pi_197555049
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 17:44 schreef AchJa het volgende:

Het is allemaal weer eens historisch incorrect en er wordt meteen even een Godwinnetje gedaan door de regisseur.
In de teaser is 9 seconden een scene te zien waar soldaten in Nederlandse dienst zwarte uniformen dragen.
Er zijn diverse scenes met bij elkaar enkele tientallen seconden waar die soldaten grijs/bruine, groenachtige uniformen hadden. Ook met camouflagepatronen.
Die zwarte uniformen zagen er niet uit als specifiek nazi-achtig. De groene baret van de schurk in de jeep. nog minder Dus dit verwijt is niet historisch correct
Het godwinnetje is gemaakt door de critici die ook een snorretje aanzagen voor een hitlersnorretje.
Zover mij bekend had Westerling geen snor, maar hij was ook niet zo getint als de acteur is.
Twee niet historisch correcte feiten.

Ik wil die film ook zien en als men het verhaal van honderden tot duizenden gevangenen die vermoord werden vertelt, dan is dat inderdaad het slechte jmago van Westerling en zijn hele eenheid bevestigen.
Dat imago hadden ze al 74 jaar. Komt niet door de film.
pi_197555076
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 18:09 schreef Oceanier het volgende:

Nope Ollongren heeft gelijk en de Molukkers ook. De enige die blind is ben jij
Natuurlijk :')

Maar even wat anders, nav "de Oost":

quote:
De film raakte in september 2020 in opspraak toen het Veteranenplatform en de Molukse organisatie Maluku4Maluku zich publiekelijk uitliet tegen de trailer van de film: de organisatie betichtte de makers van 'historische onjuistheden' en maakte een kritische vergelijking tussen de Nederlandse militairen in de film met de Schutzstaffel. Ook oud-strijders en belangenverenigingen, waaronder de organisatie van Reawaruw, het Veteranen Platform en de Federatie Indische Nederlanders volgde in deze woede. Reawaruw eiste namens belanghebbenden een voorvertoning van de film, maar dit verzoek werd niet ingewilligd.
Ook @Bluesdude mag meelezen.

De Molukkers balen van die film vanwege de bullshit, niet vanwege de Turk cum suis.
pi_197555529
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 18:16 schreef AchJa het volgende:

[..]

Natuurlijk :')

Maar even wat anders, nav "de Oost":
[..]

Ook @:Bluesdude mag meelezen.

De Molukkers balen van die film vanwege de bullshit, niet vanwege de Turk cum suis.
Even wat anders omdat je weet dat ik gelijk heb.

quote:
Die geeft nu aan dat dit soort voorrangsregelingen van oudsher niet ongewoon zijn in Nederland. "In 2017 was er in ongeveer 45 gemeenten een zogenaamde Molukse wijk", reageert minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken donderdag in een brief. "In de meeste van die wijken krijgen Molukkers voorrang."

Daarom werden ze in de jaren zestig in speciale woonwijken ondergebracht. De regering sloot in 1986 een overeenkomst om het karakter van die buurten te behouden. Daarom geldt er voor veel van de wijken een voorrangsregeling. “Ik ben van mening dat deze specifieke afspraak niet los van de historische context gezien kan worden”, schrijft de minister.

Naast de incidenten waarvan de media melding hebben gemaakt, zijn er bij Ollongren geen andere signalen bekend. “In het merendeel van de gevallen zijn er geen problemen bij de toewijzing van woningen.” Daarom ziet ze verder geen reden om dit soort afspraken terug te trekken.

https://www.omroepgelderl(...)indelijk-beweging-in
Zomaar ontwijk je me
West-Melanesia
pi_197555552
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 18:45 schreef Oceanier het volgende:

Zomaar ontwijk je me
Ik probeer iig nog ontopic te blijven want die Molukkerwijken discussie loopt al in een andere reeks, voel je vrij om die weer omhoog te trappen, kunnen we weer even een herhaling van zetten doen. Misschien wil @sp3c ook wel weer ff meedoen.
pi_197555592
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 18:46 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik probeer iig nog ontopic te blijven want die Molukkerwijken discussie loopt al in een andere reeks, voel je vrij om die weer omhoog te trappen, kunnen we weer even een herhaling van zetten doen. Misschien wil @:sp3c ook wel weer ff meedoen.
Waarom praat je er dan over
West-Melanesia
pi_197555631
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 18:48 schreef Oceanier het volgende:
Waarom praat je er dan over
Post #2 nb... Jij vindt het weer eoa valide argument in deze discussie schijnbaar.

quote:
1s.gif Op maandag 18 januari 2021 10:31 schreef Oceanier het volgende:

De enige juiste vraag is waarom er mensen zijn die nog nooit van een Molukker hebben gehoord, laat staan de Moluks-Nederlandse geschiedenis. Als mensen al niet eens weten wat een Molukker is, hoe moet men dan weten van aparte Molukse wijken met voorrangsregels.
pi_197555679
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 18:16 schreef AchJa het volgende:
Ook @Bluesdude mag meelezen.
^O^
fideel van je.
Het is oud nieuws voor mij en het heeft te maken dat men de doofpot weer wilt sluiten.
Dat zal minder goed lukken tegenwoordig oa omdat er een groot onderzoek gaande is naar excessief geweld aan Nederlandse zijde in 45-50.
https://www.ind45-50.org/

Het niet willen weten in deze zaak is een heel oude Nederlandse gewoonte.
Dat is de overeenkomst met het niet willen weten over JP Coen en het standbeeld niet in een museum willen zetten
pi_197555702
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 18:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

Post #2 nb... Jij vindt het weer eoa valide argument in deze discussie schijnbaar.
[..]

Nee ik gebruikte het als argument in een andere discussie. Jij gaat er verder op in en maakt er het onderwerp van. Waarom ben je zo obsessed met Molukse wijken?
West-Melanesia
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 18:56:27 #101
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197555725
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 18:07 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Heeft niks met ondergewaardeerd te maken. Zonder kennis een mening uiten zorgt voor irritaties en botsingen. Voorkomen is beter dan genezen
ja dat toon je wel aan ja

maar probeer dan gewoon zelf eens wat bij te leren dan?
waarom moet de overheid het bij je naar binnen stampen?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197555761
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 18:54 schreef Oceanier het volgende:

Nee ik gebruikte het als argument in een andere discussie. Jij gaat er verder op in en maakt er het onderwerp van. Waarom ben je zo obsessed met Molukse wijken?
_O- Zoals ik al zei, ik begon er niet over, dat ben je toch echt zelf met je "obsessie"... :')

Maar goed, trap 1 van dezen omhoog als het je zo hoog zit:

Topicreeks: Huis beklad in Molukse wijk om niet-Molukkers te weren
Topicreeks: Molukse wijk in Maastricht blijft alleen voor Molukkers
NWS / Eigen identiteit Molukse wijk Maastricht beklonken
pi_197555818
quote:
83s.gif Op donderdag 21 januari 2021 18:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dat toon je wel aan ja

maar probeer dan gewoon zelf eens wat bij te leren dan?
waarom moet de overheid het bij je naar binnen stampen?
Nee de Nederlanders moeten dat leren. We zijn mensen. Mensen worden boos. Dat kan je voorkomen. De woede is logisch
West-Melanesia
pi_197555827
quote:
10s.gif Op donderdag 21 januari 2021 18:58 schreef AchJa het volgende:

[..]

_O- Zoals ik al zei, ik begon er niet over, dat ben je toch echt zelf met je "obsessie"... :')

Maar goed, trap 1 van dezen omhoog als het je zo hoog zit:

Topicreeks: Huis beklad in Molukse wijk om niet-Molukkers te weren
Topicreeks: Molukse wijk in Maastricht blijft alleen voor Molukkers
NWS / Eigen identiteit Molukse wijk Maastricht beklonken
Open een van die topics i.p.v. hier erover te beginnen
West-Melanesia
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 19:02:45 #105
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197555830
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 19:01 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee de Nederlanders moeten dat leren. We zijn mensen. Mensen worden boos. Dat kan je voorkomen. De woede is logisch
leg het dan gewoon goed uit
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 19:03:18 #107
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197555840
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 19:02 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Open een van die topics i.p.v. hier erover te beginnen
jij begint er steeds over
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197555848
quote:
83s.gif Op donderdag 21 januari 2021 19:02 schreef sp3c het volgende:

[..]

leg het dan gewoon goed uit
Je moet gewoon goed lezen
West-Melanesia
pi_197555854
quote:
10s.gif Op donderdag 21 januari 2021 19:03 schreef AchJa het volgende:

[..]

_O-
Ja kap ermee ik vind het niet meer leuk
West-Melanesia
pi_197555857
quote:
83s.gif Op donderdag 21 januari 2021 19:03 schreef sp3c het volgende:

[..]

jij begint er steeds over
Nee
West-Melanesia
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 19:04:35 #111
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197555862
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 19:03 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Je moet gewoon goed lezen
nee mij interesseert het geen reet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197555867
quote:
83s.gif Op donderdag 21 januari 2021 19:04 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee mij interesseert het geen reet
Waarom reageer je dan
West-Melanesia
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 19:05:02 #113
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197555868
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 19:05:27 #114
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197555877
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 19:05 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Waarom reageer je dan
beleefdheid denk ik
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197555889
quote:
83s.gif Op donderdag 21 januari 2021 19:05 schreef sp3c het volgende:

[..]

beleefdheid denk ik
Voor een schouderklopje
West-Melanesia
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 19:07:02 #116
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197555905
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 19:06 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Voor een schouderklopje
sure
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197556034
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 18:11 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Wow dat vind ik nou net toevallig ook. Overal, op werk en weet ik veel waar gebruikt men het woord vrouwtje te pas en on te pas. Dieren noem je vrouwtje, geen mensen.
Ik had een jaar geleden al zo'n gevoel dat jij en Bluesdude ooit vrienden zouden worden *;
Facts don't care about your feelings
pi_197556069
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 19:14 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik had een jaar geleden al zo'n gevoel dat jij en Bluesdude ooit vrienden zouden worden *;
Bluesdude is tenminste een beetje normaal. Ken je van veel mensen hier niet zegge ;)
West-Melanesia
pi_197556081
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 19:14 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik had een jaar geleden al zo'n gevoel dat jij en Bluesdude ooit vrienden zouden worden *;
ontopic blijven...inhoudelijk.. bovendien heb je het mis
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 19:19:43 #120
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197556097
ontopic blijven lijkt sowieso lastig hier
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197556156
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 18:53 schreef Bluesdude het volgende:

^O^
fideel van je.
:P

quote:
Het is oud nieuws voor mij en het heeft te maken dat men de doofpot weer wilt sluiten.
Dat zal minder goed lukken tegenwoordig oa omdat er een groot onderzoek gaande is naar excessief geweld aan Nederlandse zijde in 45-50.
https://www.ind45-50.org/

Het niet willen weten in deze zaak is een heel oude Nederlandse gewoonte.
Molukse Knillers zouden het niet willen weten? Of wat bedoel je nou?

En verder ben ik prima op de hoogte van het KNIL, NI, Kraai, Product de methode Westerling etc.

Je moet Bronbeek eens bezoeken als dat weer mogelijk is en eens gaan praten met Indi veteranen.

quote:
Dat is de overeenkomst met het niet willen weten over JP Coen en het standbeeld niet in een museum willen zetten
Ik snap die overeenkomst nog steeds niet helemaal. Aan de ene kant hebben we Molukkers die tegen een film zijn omdat ze vinden dat ze als SS'er worden afgeschilderd en aan de andere kant hebben we Molukkers die tegen het standbeeld van Coen zijn...
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 19:25:18 #122
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197556187
vraag me ook af waar dat 'niet willen weten over JP Coen' nu steeds vandaan komt

wie wil het niet weten dan?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197556364
quote:
83s.gif Op donderdag 21 januari 2021 19:25 schreef sp3c het volgende:
vraag me ook af waar dat 'niet willen weten over JP Coen' nu steeds vandaan komt

wie wil het niet weten dan?
Dat begrijp ik dus ook niet helemaal zeker niet icm het niet willen weten van de politionele acties...
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 20:05:32 #124
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197557227
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 19:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat begrijp ik dus ook niet helemaal zeker niet icm het niet willen weten van de politionele acties...
voor mijn gevoel zijn mensen niet zo heel erg geinteresseerd maar dat is wat anders dan dat ze het niet willen weten

maar goed dat doen we ook een beetje zelf, als een Amerikaan twee stappen uit een helikopter zet begint er iemand een heroische film te maken, in Nederland presteren we het om zelfs van oorlogsfilms romantische komedies te maken _O-

wat dat betreft ben ik blij met die film als hij ooit uitkomt, ik kan best leven met Nederlanders als bad guy >:)
mensen die geinteresseert zijn kunnen dan zelf verder zoeken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 20:05:55 #125
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197557244
al snap ik ook wel weer dat veteranen het zelf niet grappig vinden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197557437
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 19:23 schreef AchJa het volgende:

Ik snap die overeenkomst nog steeds niet helemaal. Aan de ene kant hebben we Molukkers die tegen een film zijn omdat ze vinden dat ze als SS'er worden afgeschilderd en aan de andere kant hebben we Molukkers die tegen het standbeeld van Coen zijn...
De overeenkomst is dat mensen liever niet willen weten welke grove fouten/misdaden Nederlanders in de kolonies
hebben gemaakt. Men trekt het zich persoonlijk aan en willen die schaamte, schuld en afbreuk van nationale trots niet. Logische menselijke reactie

Ik snap je Molukkersdilemma niet
Laat ik het zo stellen :

Aan de ene kant hebben we Nederlanders die tegen een film zijn omdat ze vinden dat ze als SS'er worden afgeschilderd en aan de andere kant hebben we Nederlanders die tegen het standbeeld van Coen zijn...

Het een sluit het andere niet uit.
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 20:15:46 #127
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197557520
maar waar blijkt dat nu uit dan?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator donderdag 21 januari 2021 @ 20:18:30 #128
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197557586
volgens mij kom je in Nederland meer verzet tegen als je het beeld van de bloeddorstige bezetter wat probeert te nuanceren dan wanneer je het probeert te versterken hoor

en nationale trots?

pffffff ... tijdens een eindtoernooi voetbal misschien maar dan ben je er ook wel hoor _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 21 januari 2021 @ 20:24:18 #129
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_197557702
quote:
1s.gif Op donderdag 21 januari 2021 09:30 schreef Oceanier het volgende:

De kennis en opvattingen van nu zijn hetzelfde als 50 jaar geleden, 1000 jaar geleden en als in de hele geschiedenis van de mensheid. Het gaat namelijk om massamoord. Sinds het begin van de geschiedenis van de mensheid tot de dag van vandaag keurt de gehele mensheid dat af. Nu neigt het dus weer naar bagatelliseren omdat de tijdsgeest wederom erbij betrokken wordt ondanks dat al meerdere keren duidelijk is gemaakt dat tijdsgeest geen excuses is.
Ik ga niet meet op alle punten uit je post reageren, want dan blijven we beide steeds dezelfde argumenten gebruiken. Agree to disagree. :)

Wat ik echter niet terecht vind, is dat jij een pleidooi voor het wegens historische waarde behouden van een beeld van een leider uit het verleden die verantwoordelijk was voor veel moorden/massamoord naast zijn verdiensten, gelijkstelt aan het bagatelliseren (of zelfs steunen) van zijn wandaden.

Als je het niet nodig vindt om een historisch beeld te verwijderen, keur je automatisch massamoord goed. Dat vind ik nogal kort door de bocht en ook een behoorlijke verdachtmaking. Nogmaals een vergelijking: dat ik het niet nodig vind om standbeelden van Filips II uit Madrid te verwijderen, betekent niet dat ik ondersteun dat 'ketters' hier door de Spanjaarden werden onthoofd op de brandstapel werden geroosterd.

quote:
Nee het gaat niet om historische leiders, het gaat om de verering van een persoon. Dat is de reden achter het idee om een standbeeld te maken. Of je nou een standbeeld maakt van Bergkamp of een persoon die een gruwelijke massamoord hebt uitgevoerd, je weet dondersgoed waar je aan begint.
Uiteraard is het ooit als verering neergezet, dat zal ik ook nooit ontkennen. Elk standbeeld van een persoon dat ooit is neergezet, was op het moment van plaatsing zonder enige twijfel een eerbetoon. Of het nu een legerleider, vorst, president, voetballer of muzikant is.

Jij begrijpt zelf ook wel dat de oprichting van zo'n standbeeld in het geval van een historische leider niet is om de begane massamoord te eren, maar om verdiensten voor een land/stad/whatever. Waar helaas dus ook hele inktzwarte kanten aan kunnen zitten, zoals massamoord.

Echter vind ik dat bepaalde beelden (van historische leiders dus) in de loop der tijd veranderen van een actief eerbetoon aan de persoon, naar louter een object met historische waarde, dat onderdeel vormt van een historisch straatbeeld en een inkijk geeft in de geschiedenis (inclusief al zijn donkere kanten). Zoals beelden van Romeinse keizers, Napoleon, Spaanse vorsten, etc.

quote:
Maar goed Coen is in opspraak en Napoleon niet. Zijn de daden van Napoleon wel degelijk te vergelijken met die van Coen dan?
Napoleon heeft vrijwel geheel Europa veroverd en onafgebroken oorlog gevoerd tijdens zijn bewind. Als je gebieden die niet van jou zijn verovert en onderwerpt, staan ze je natuurlijk niet met open armen lachend te verwelkomen. Daar zijn grootschalige moordpartijen voor nodig. Na de afschaffing van de slavernij tijdens de Franse Revolutie heeft hij die doodleuk weer ingevoerd in 1802. Hij was racistisch, heeft massaslachtingen aangericht waarbij miljoenen 'inlanders' het leven lieten in ondermeer Indochina en Algerije. Lees dit artikel eens:
https://fransdemaegd.word(...)lijken-met-hitler-2/

Daarin wordt ook aangegeven hoe de Britten handelden, en wat Romeinse keizers allemaal aanrichtten tijdens hun bewind. Er zijn verschillende Franse historici die Napoleon gelijkstellen met Hitler, iets dat Engelsen ook doen. Dus ja, volgens jouw definitie is hij 'in opspraak' en behoorlijk te vergelijken met Coen.

Vind je dan ook dat die standbeelden allemaal weg zouden moeten?

quote:
Dat weet ik niet of de wereld helemaal vol staat met standbeelden van psychopaten. Ik weet wel dat er landen zijn met dictators die standbeelden laten plaatsen van zichzelf en het onmogelijk is voor het volk om die te laten verwijderen. Dus dat de wereld vol staat met standbeelden van psychopaten is geen argument om alle beelden dan maar te laten staan natuurlijk.
Het is inderdaad geen argument om alle beelden maar te laten staan. Dat heeft hier eerder ook al de revue gepasseerd: op het moment dat een bevolking een bloeddorstig leider al tijdens zijn leven grotendeels verafschuwt en elke openbare herinnering aan/verering van die persoon direct na overlijden/omverwerpen regime zo snel mogelijk wil verwijderen (Hitler, Stalin, Hussein) in verband met het eigen persoonlijke leed, is dat mijns compleet anders dan beelden die al honderd(en) jaren onderdeel van een straatbeeld zijn en vooral historische objecten zijn geworden (en geen actieve verering meer) nu alsnog willen verwijderen. Er zijn in de verste verte geen directe slachtoffers meer, niemand kan nog beweren dat hen persoonlijk leed is aangedaan. Het is slechts nog een inkijk in geschiedenis uit een ver verleden.
pi_197558654
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 20:13 schreef Bluesdude het volgende:

De overeenkomst is dat mensen liever niet willen weten welke grove fouten/misdaden Nederlanders in de kolonies
hebben gemaakt. Men trekt het zich persoonlijk aan en willen die schaamte, schuld en afbreuk van nationale trots niet. Logische menselijke reactie
Ik zie het verband nog steeds niet. Omdat iemand het niet wil weten blijft er een standbeeld staan ofzo?

quote:
Ik snap je Molukkersdilemma niet
In dit geval lijkt het me redelijk relevant aangezien Banda tot de Molukken behoort.

quote:
Laat ik het zo stellen :

Aan de ene kant hebben we Nederlanders die tegen een film zijn omdat ze vinden dat ze als SS'er worden afgeschilderd en aan de andere kant hebben we Nederlanders die tegen het standbeeld van Coen zijn...

Het een sluit het andere niet uit.
Het zijn vooral de Molukkers die tegen het beeld van Coen zijn vanwege de verovering van Banda en de daarop volgende moordpartij door Coen en zijn trawanten. Maar ondertussen zijn de Molukkers ook tegen de film omdat ze als SS'er worden afgeschilderd toen ze in dienst waren van het KNIL en ze dus volgens jou allerlei grove fouten/misdaden begaan hebben. Snap je nu waarom ik jouw vergelijking niet helemaal snap?
pi_197561738
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 20:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De overeenkomst is dat mensen liever niet willen weten welke grove fouten/misdaden Nederlanders in de kolonies
hebben gemaakt. Men trekt het zich persoonlijk aan en willen die schaamte, schuld en afbreuk van nationale trots niet. Logische menselijke reactie
Dat wil ik prima weten en vind ik alsnog geen reden om het beeld te verwijderen.
Conscience do cost.
pi_197594195
quote:
Wij noemen maar liefst twee tunnels naar Jan Pieterszoon Coen, de koelbloedige moordenaar van de gehele mannelijke bevolking daar. Ook dat was in 1621 maar die man heeft officieel altijd de status van een soort nationale held. Onbegrijpelijk. Terug naar Bali.
Smulpaap in de Telegraaf.
Tjaa nu is ook de Telegraaf al anti-Coen. Patria quo vadis ??
  zaterdag 23 januari 2021 @ 19:29:42 #133
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197594847
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 19:29 schreef AchJa het volgende:

[..]

De mening van culinair journalist Felix Wilbrink is vanwege wat precies heel erg relevant?
Hij weet wat van eten.. Is best wel relevant, niet dan.?
En dat hij ook geen verdediger is van die Jan C.

Maar Jan C. heeft geen officile status van een soort nationale held.
Voor sommigen wel, maar niet volgens een overheidsdecreet ofzo
  zaterdag 23 januari 2021 @ 19:43:38 #135
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197595015
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 19:33 schreef Bluesdude het volgende:

Hij weet wat van eten.. Is best wel relevant, niet dan.?
En dat hij ook geen verdediger is van die Jan C.

Maar Jan C. heeft geen officile status van een soort nationale held.
Voor sommigen wel, maar niet volgens een overheidsdecreet ofzo
Kortom, niet heel relevant allemaal... :')
  Moderator zaterdag 23 januari 2021 @ 19:53:16 #136
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197595189
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 19:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hij weet wat van eten.. Is best wel relevant, niet dan.?
En dat hij ook geen verdediger is van die Jan C.

Maar Jan C. heeft geen officile status van een soort nationale held.
Voor sommigen wel, maar niet volgens een overheidsdecreet ofzo
niemand ter wereld noemt Coen een nationale held, waar heb je het nou de hele tijd over man :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zaterdag 23 januari 2021 @ 19:54:33 #137
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197595219
de enigen die dat steeds roepen zijn jij en oceanier

en Sjerry Baudet ... lekker stel met zijn drietjes
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197595350
quote:
83s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 19:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

niemand ter wereld noemt Coen een nationale held, waar heb je het nou de hele tijd over man :')
De hele tijd ? Net twee postings.
Maar iemand anders begon over de officile status van Coen als een soort nationale held.
Ik licht toe, dat die status niet bestaat . althans er is geen statusverklaring van de overheid.
  Moderator zaterdag 23 januari 2021 @ 20:03:31 #139
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197595431
Nee duh
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197595453
quote:
83s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 19:54 schreef sp3c het volgende:
de enigen die dat steeds roepen zijn jij en oceanier

en Sjerry Baudet ... lekker stel met zijn drietjes
svp mi niet vals beschuldigen.
Coen is geen nationale held, heb ik ook nooit beweerd en er zijn sommigen die dat wel vinden
  Moderator zaterdag 23 januari 2021 @ 20:14:55 #141
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197595685
Wie dan??????
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 20:17:58 #142
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197596170
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 20:17 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wie dan?
Baudet, weet je al.
Hoeveel van zijn fans vinden dat ook? 3 ? 300 ? 30.000 ?

Nog iemand:
quote:
Lorenzo Ruijter put zelfs ’inspiratie’ uit het beeld als hij de Roode Steen oploopt. „Coen is een nationale held en moet dat blijven.
  Moderator zaterdag 23 januari 2021 @ 20:35:10 #144
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197596179
Wel mooi dat je eerst roept dat ik je niet vals moet beschuldigen en vervolgens bevestigd wat ik zei _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 23 januari 2021 @ 20:46:04 #145
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator zaterdag 23 januari 2021 @ 21:43:53 #146
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197598213
Nou we hebben er 1 hoor

Lorenzo Ruijter uit Hoorn.... I stand corrected _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197600279
Lorenzo Ruijter: "Het zijn maar een paar haters die het standbeeld van Coen willen veranderen. En zij krijgen voortdurend aandacht en een luisterend oor.”

Spijker op den moorkop.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 23 januari 2021 @ 23:01:19 #148
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_197600421
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 22:55 schreef spectrumanalyser het volgende:
Lorenzo Ruijter: "Het zijn maar een paar haters die het standbeeld van Coen willen veranderen. En zij krijgen voortdurend aandacht en een luisterend oor.”

Spijker op den moorkop.
Tegelijkertijd hoor je rechts Nederland er nooit over dat Black Friday en Halloween diverse Nederlandse tradities zoals Sint Maarten aan het verdringen zijn. Tradities die veel ouder zijn dan wat standbeelden van midden/eind 19e eeuw, neergezet in een nationalistische tijd, en waar het volk koest gehouden moest worden.

Heel veel 'tradities' zijn helemaal niet zo oud
https://www.nrc.nl/nieuws(...)niet-zo-oud-a4027756

[ Bericht 6% gewijzigd door Klopkoek op 23-01-2021 23:08:33 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator zondag 24 januari 2021 @ 00:09:59 #149
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197601699
Hoe is het uberhaupt relevant?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 28 januari 2021 @ 22:32:55 #150
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_197694319
N.a.v. deze discussie heb ik eens gezocht op standbeelden Che Guevara. De welbekende/iconische foto zie ik al vele jaren op t-shirts van mensen (met een bepaalde politieke voorkeur) en prominent op de muur in een eetgelegenheid als La Cubanita.

Ik wilde weten of er in bepaalde Zuid-Amerikaanse landen standbeelden van Guevara staan en hoe de mensen daar op reageren.

Wat blijkt (ik wist het niet): in het voorjaar van 2019 is in Utrecht (!!) doodleuk een standbeeld van Che Guevara neergezet, en is er ook een Che Guevarastraat.

We hebben in Nederland dus actiegroepen die eisen dat een 130 jaar oud standbeeld van een historische Nederlander wordt verwijderd wegens zijn misdaden van 400 jaar geleden. Maar ze vinden het geen probleem dat er hier in 2019 een standbeeld van een Zuid-Amerikaanse terrorist wordt opgericht, die helemaal niets met de Nederlandse geschiedenis te maken heeft en nog in de vorige eeuw duizenden mensen heeft vermoord.

:') :') :')
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 11:51:57 #151
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197701569
Das wel een beetje vreemd idd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197701885
Onbegrijpelijk dat Sat in Nederland nog zo doodgewoon is. Sat is een Indonesisch gerecht dat via de koloniale banden populair is geworden in Nederland. Dit kan niet en moet stoppen. Sat moet uit de schappen verdwijnen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 12:19:35 #153
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197701984
Hahaatjes
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 29 januari 2021 @ 12:23:54 #154
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_197702054
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 12:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
Onbegrijpelijk dat Sat in Nederland nog zo doodgewoon is. Sat is een Indonesisch gerecht dat via de koloniale banden populair is geworden in Nederland. Dit kan niet en moet stoppen. Sat moet uit de schappen verdwijnen.
Overste bd Klaas "Sate" Jol is het hier niet mee eens... :(

https://www.rtlnieuws.nl/(...)r-ik-was-minutenlang
  vrijdag 29 januari 2021 @ 12:30:19 #155
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_197702161
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2021 23:01 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Tegelijkertijd hoor je rechts Nederland er nooit over dat Black Friday en Halloween diverse Nederlandse tradities zoals Sint Maarten aan het verdringen zijn. Tradities die veel ouder zijn dan wat standbeelden van midden/eind 19e eeuw, neergezet in een nationalistische tijd, en waar het volk koest gehouden moest worden.

Heel veel 'tradities' zijn helemaal niet zo oud
https://www.nrc.nl/nieuws(...)niet-zo-oud-a4027756
Dat komt door de wijze waarop iets tot stand komt. Volstrekt duidelijk.

Edit; of heb ik de boze mannen gemist die bij elke groep Sint Maarten vierende kleuters "Black Friday is beter, en St. Maarten is een katholiek kutfeest!" roepen?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 12:30:52 #156
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197702172
Die had ik liever niet gelezen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197702869
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 12:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
Onbegrijpelijk dat Sat in Nederland nog zo doodgewoon is. Sat is een Indonesisch gerecht dat via de koloniale banden populair is geworden in Nederland. Dit kan niet en moet stoppen. Sat moet uit de schappen verdwijnen.
Precies, laten we allemaal een pinda-satsauskleurig hemd aantrekken en door de straten marcheren uit protest.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_197704276
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 12:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
Onbegrijpelijk dat Sat in Nederland nog zo doodgewoon is. Sat is een Indonesisch gerecht dat via de koloniale banden populair is geworden in Nederland. Dit kan niet en moet stoppen. Sat moet uit de schappen verdwijnen.
Waarom is dit grappig ?
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 15:53:56 #159
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197705085
ik vind het ook niet superlachen hoor maar dat is een rare vraag natuurlijk

je vind het grappig of je vind van niet ... als iemand het moet uitleggen dan zit je in de tweede groep
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197705155
quote:
83s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 15:53 schreef sp3c het volgende:
ik vind het ook niet superlachen hoor maar dat is een rare vraag natuurlijk

je vind het grappig of je vind van niet ... als iemand het moet uitleggen dan zit je in de tweede groep
Er zijn zoveel rare opmerkingen in dit topic,.
Maar de vermeende grap is het belachelijk maken van een standpunt dat de herinnering aan Neerlands koloniaal verleden gewist moet worden. Wie wil dat nou ?
Mensen die wijzen op de onterechte waardering voor Coen en VOC brengen juist Neerlands kolonaal verleden onder de aandacht.
  Moderator vrijdag 29 januari 2021 @ 16:00:36 #161
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_197705181
weet ik veel joh
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_197705183
Hoezo belachelijk maken.
Was het dat nog niet dan?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_197707516
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 16:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoezo belachelijk maken.
Was het dat nog niet dan?
Nee... dat standpunt bestaat niet.
pi_198098948
Voor mensen die de geschiedenis niet willen uitwissen, maar hun kennis willen verfrissen:

https://tests.quest.nl/ge(...)van-nederlands-indie

Verder blijf ik van mening dat verplaatsing van coenbeeld dertig meter verder naar het westfries museum binnen niet de geschiedenis uitwissen is
  vrijdag 19 februari 2021 @ 22:17:02 #165
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_198103378
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 18:42 schreef Bluesdude het volgende:
Voor mensen die de geschiedenis niet willen uitwissen, maar hun kennis willen verfrissen:

https://tests.quest.nl/ge(...)van-nederlands-indie

Verder blijf ik van mening dat verplaatsing van coenbeeld dertig meter verder naar het westfries museum binnen niet de geschiedenis uitwissen is
Dat is prima, ieder zijn mening.

Ik heb niet het idee dat veel mensen dat hier als het uitwissen van de geschiedenis hebben betiteld. Het gaat er vooral om of het nodig is en een doel dient. Ik vind van niet.
pi_198103472
Wait, wait, wait. Er was ophef over jodenkoeken. Vanaf heden zijn dat odekoeken. Geen bullshit, het kan altijd nog gekker, blijkbaar.

Ophef11!!!111!!!
Er is niets mis met Jodenkoeken.
Een jodenkoek (in de handel ook Jodekoek) is een grote, platte koek van zandgebak van zo'n 10 cm in diameter. Vroege vermeldingen van de jodenkoek zijn te vinden in een advertentie van de banketbakker C. Strunck

Jodenkoeken werden in Alkmaar sinds 1883 door bakkerij Stam aan de Houttil gebakken. In 1924 werd deze zaak overgenomen door Dirk Davelaar uit Zaandam. Het bedrijf Davelaar, gevestigd in Zwaagdijk, vierde in 1983 het honderdjarig bestaan van hun jodenkoek.

Goed. Hebben we dat ook weer gehad. Niemand die er om gevraagd heeft, maar toch.
Volgend ongevraagde onderwerp voor ophef: Sate
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 19 februari 2021 @ 22:34:41 #167
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_198103741
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 22:21 schreef spectrumanalyser het volgende:
Wait, wait, wait. Er was ophef over jodenkoeken. Vanaf heden zijn dat odekoeken. Geen bullshit, het kan altijd nog gekker, blijkbaar.

Ophef11!!!111!!!
Er is niets mis met Jodenkoeken.
Een jodenkoek (in de handel ook Jodekoek) is een grote, platte koek van zandgebak van zo'n 10 cm in diameter. Vroege vermeldingen van de jodenkoek zijn te vinden in een advertentie van de banketbakker C. Strunck

Jodenkoeken werden in Alkmaar sinds 1883 door bakkerij Stam aan de Houttil gebakken. In 1924 werd deze zaak overgenomen door Dirk Davelaar uit Zaandam. Het bedrijf Davelaar, gevestigd in Zwaagdijk, vierde in 1983 het honderdjarig bestaan van hun jodenkoek.

Goed. Hebben we dat ook weer gehad. Niemand die er om gevraagd heeft, maar toch.
Volgend ongevraagde onderwerp voor ophef: Sate
Hier heb ik eerlijk gezegd niets tegen. Niet dat ik de naamswijziging nodig vind, maar het is niet ontstaan vanuit 'ophef'. Een fabrikant mag natuurlijk zelf bepalen of ze de naam van hun product wijzigen, als ze dat op basis van hun eigen inzichten nodig vinden. Dan kan ik het overdreven en een beetje meehobbelen op de hypercorrecte hype vinden, maar het zou wel raar zijn om dan 'tegen' zo'n naamswijziging te zijn.
pi_198103909
Mensen, problemen over hedendaagse etenswaren horen niet in dit topic
pi_198104079
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 22:43 schreef Bluesdude het volgende:
Mensen, problemen over hedendaagse etenswaren horen niet in dit topic
Maar over die nootmuskaat van 400 jaar geleden blijven we maar dooremmeren?

[ Bericht 0% gewijzigd door Weltschmerz op 20-02-2021 09:04:17 ]
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator vrijdag 19 februari 2021 @ 22:52:40 #170
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198104083
Lekker belangrijk hoe ze hun koeken noemen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_198104144
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 22:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Maar over die nootmuskaat van 400 jaar geleden blivjen me maar dooremmeren?
Emmer jij dan ?
Peper en nootmuskaat van 400 jaar geleden zijn geen hedendaagse etenswaren, toch ?
Bahhh niet eten als het zo oud is.
Het gaat in dit topic over de verering van JP Coen en een meerderheid wil daarmee doorgaan
Ik gaf een link naar een informatieve quiz over Indi ... een antwoord op het verwijt dat die verering stoppen
het uitwissen van geschiedenis is , wat men zou beogen. Dus niet
  Moderator vrijdag 19 februari 2021 @ 23:11:57 #172
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198104499
Niemand vereert Coen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_198104818
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 22:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Emmer jij dan ?
Peper en nootmuskaat van 400 jaar geleden zijn geen hedendaagse etenswaren, toch ?
Bahhh niet eten als het zo oud is.
Het gaat in dit topic over de verering van JP Coen en een meerderheid wil daarmee doorgaan
Ik gaf een link naar een informatieve quiz over Indi ... een antwoord op het verwijt dat die verering stoppen
het uitwissen van geschiedenis is , wat men zou beogen. Dus niet
Er is in dit land helemaal niemand bezig met JP Coen man, laat staan met hem vereren. :')
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_198105275
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 23:29 schreef Hathor het volgende:

[..]

Er is in dit land helemaal niemand bezig met JP Coen man, laat staan met hem vereren. :')
Jawel, een marginaal groepje met narcistische ego prioriteiten en met een anarchistische grondslag is er wel mee bezig.

En die geven we, en krijgen, een podium, omdat we nou eenmaal het tolerantste volkje op aarde zijn waar we menen dat met name/ook geluiden van die enkele wappie gehoord moet worden.

Alleen jammer dat het voor deze gasten niet gebleven is bij een podium in programma's als showroom, paradijsvogels e.d.

Zo'n Engel, van Zeijl, Simons, Afriyie en Akwasi, Custers of Wijkamp zouden daar prima in kunnen fungeren.

Maar nee, we maken ze belangrijk via social- naar serieuze media.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 19 februari 2021 @ 23:56:26 #175
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_198105401
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 22:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Emmer jij dan ?
Peper en nootmuskaat van 400 jaar geleden zijn geen hedendaagse etenswaren, toch ?
Bahhh niet eten als het zo oud is.
Het gaat in dit topic over de verering van JP Coen en een meerderheid wil daarmee doorgaan
Ik gaf een link naar een informatieve quiz over Indi ... een antwoord op het verwijt dat die verering stoppen
het uitwissen van geschiedenis is , wat men zou beogen. Dus niet
Tja, als jij handhaven van elk historisch standbeeld in een straatbeeld als actieve verering blijft zien, dan blijf je inderdaad die mening toebedaan.
pi_198106273
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 23:56 schreef Repentless het volgende:

[..]

Tja, als jij handhaven van elk historisch standbeeld in een straatbeeld als actieve verering blijft zien
Dat doe ik niet zo zien...... Lees maar terug.
Het gaat in dit topic om 1 beeld op 1 plein in Hoorn.
  zaterdag 20 februari 2021 @ 01:15:15 #177
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_198106291
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 01:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat doe ik niet zo zien...... Lees maar terug.
Het gaat in dit topic om 1 beeld op 1 plein in Hoorn.
En andere historische standbeelden die nu nog in het straatbeeld te zien zijn wereldwijd, zijn geen verering?
pi_198107507
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 18:42 schreef Bluesdude het volgende:

Verder blijf ik van mening dat verplaatsing van coenbeeld dertig meter verder naar het westfries museum binnen niet de geschiedenis uitwissen is
Alsof het Westfries museum door de ballotagecommissie komt...

quote:
HOORN - Een monumentale muur van het Westfries Museum is beklad met een activistische boodschap. Eerder werd er al twee keer een spandoek aan de hekken van het museum bevestigd.
https://www.nhnieuws.nl/n(...)ngifte-na-bekladding
pi_198108427
Dat mensen zich druk maken om een standbeeld geeft aan hoe goed ze het hier hebben
  zaterdag 20 februari 2021 @ 11:09:38 #180
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_198109057
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 februari 2021 18:42 schreef Bluesdude het volgende:
Voor mensen die de geschiedenis niet willen uitwissen, maar hun kennis willen verfrissen:

https://tests.quest.nl/ge(...)van-nederlands-indie

Verder blijf ik van mening dat verplaatsing van coenbeeld dertig meter verder naar het westfries museum binnen niet de geschiedenis uitwissen is
Waarom zoveel moeite doen ?
Ik vraag me nog steeds af wie last van dat beeld heeft
Ik ben inmiddels overleden
pi_198109097
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:09 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Waarom zoveel moeite doen ?
Ik vraag me nog steeds af wie last van dat beeld heeft
Nederland bijv... dat men leert nav dat beeld hoe geweldig men vroeger ooit was en dat roofmoorden was voor de welvaart van het huidige Nederland.
Dat is een lastig zelfbeeld...
pi_198109225
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:09 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Waarom zoveel moeite doen ?
Ik vraag me nog steeds af wie last van dat beeld heeft
Het is meer dat mensen dit zichzelf aanpraten denk ik. Plus iets willen "bewerkstelligen" in het huidige culturele klimaat, waar er sinds afgelopen zomer ineens veel oog lijkt te zijn voor verandering op bepaalde vlakken.

Alleen zo kun je natuurlijk wel alle standbeelden of verwijzingen naar historische gebeurtenissen gaan verwijderen of trachten uit te wissen. Denk bijvoorbeeld eens na hoe er 100 of 200 jaar geleden werd gedacht over vrouwen of LGBT'ers. Zullen we op basis daarvan ook maar allerlei zaken gaan veranderen? Meer standbeelden of andere historische verwijzingen verwijderen? Nee, dit is uiteraard geen oplossing. Het is over het algemeen onzin om historische figuren te gaan meten over bepaalde culturele veranderingen in de normen en waarden van de afgelopen vijftig jaar.

En als mensen zich oprecht beledigd voelen vanwege een standbeeld, heb je naar mijn mening vooral behoefte aan wat sessies bij een coach of psycholoog, om beter met dergelijke gevoelens om te gaan. Zulke mensen zijn namelijk zelf het probleem, niet het standbeeld in kwestie.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-02-2021 11:23:40 ]
pi_198109280
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 januari 2021 12:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
Onbegrijpelijk dat Sat in Nederland nog zo doodgewoon is. Sat is een Indonesisch gerecht dat via de koloniale banden populair is geworden in Nederland. Dit kan niet en moet stoppen. Sat moet uit de schappen verdwijnen.
Dan moet je pindakaas en sambal ook verwijderen uit de schappen, anders bestaat de kans dat mensen het stiekem zelf gaan maken.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  Moderator zaterdag 20 februari 2021 @ 11:34:22 #184
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198109362
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nederland bijv... dat men leert nav dat beeld hoe geweldig men vroeger ooit was en dat roofmoorden was voor de welvaart van het huidige Nederland.
Dat is een lastig zelfbeeld...
niemand heeft dat ooit van dat beeld geleerd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_198110403
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nederland bijv... dat men leert nav dat beeld hoe geweldig men vroeger ooit was en dat roofmoorden was voor de welvaart van het huidige Nederland.
Dat is een lastig zelfbeeld...
Gelukkig was het niet van belang voor de welvaart van Nederland. Wel voor het overleven van door Nederland geintroduceerde en verspreidde waarden waardoor we nu kunnen oordelen en een maatstaf hebben.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_198111474
Ik lul wel zo slap over Sate maar ik begrijp dat er inmiddels wel degelijk een bepaald gerecht uit de Albert Heijn gehaald is. Men spreekt inmiddels al over 'relsoep'

quote:
De kant-en-klare pho van Albert Heijn schoot bij Tessa Yến Nguyễn in het verkeerde keelgat. Ze schrok van de ingredinten van de soep. "Er zat kippendijfilet in, terwijl de authentieke pho urenlang getrokken wordt uit botten van rund en kip", vertelt ze aan EditieNL. "Daarnaast werden er gele noedels gebruikt, maar dat moeten rijstnoedels zijn. De vertaling van pho naar het Nederlands is letterlijk rijstnoedels."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ermarkten-aziatische

Denk zomaar dat er een overtreffende trap van komkommertijd is ontstaan.
het gaat over helemaal niks en in dit geval zelfs over nog minder.
Albert Heijn zelf geeft namelijk aan het product uit de schappen te halen omdat er te weinig vraag naar is.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198111530
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 14:26 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik lul wel zo slap over Sate maar ik begrijp dat er inmiddels wel degelijk een bepaald gerecht uit de Albert Heijn gehaald is. Men spreekt inmiddels al over 'relsoep'
[..]

https://www.rtlnieuws.nl/(...)ermarkten-aziatische

Denk zomaar dat er een overtreffende trap van komkommertijd is ontstaan.
het gaat over helemaal niks en in dit geval zelfs over nog minder.
Albert Heijn zelf geeft namelijk aan het product uit de schappen te halen omdat er te weinig vraag naar is.
Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_198112218
Mensen zijn tegenwoordig zo snel gekwetst dat de wachtlijst bij de psychologen wel enorm groot moet zijn, allemaal ptts en allemaal aan de emdr dat gaat wat worden zeg.

Het is een belediging voor mensen die echt wat hebben meegemaakt in hun leven!
  zaterdag 20 februari 2021 @ 16:37:10 #189
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_198113102
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nederland bijv... dat men leert nav dat beeld hoe geweldig men vroeger ooit was en dat roofmoorden was voor de welvaart van het huidige Nederland.
Dat is een lastig zelfbeeld...
Er is gewoon geschiedenisles op school. In mijn tijd ging dat ook over de VOC. Dat was geen ode aan Nederland en een opsomming van heldendaden waarbij we klassikaal de vlag moesten salueren, maar gewoon een weergave van de feiten. Van dat beeld heb ik niets geleerd.

Een lastig zelfbeeld? Niemand is nu toch verantwoordelijk voor daden van 400 jaar geleden?
  zaterdag 20 februari 2021 @ 17:27:32 #190
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_198113728
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 11:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nederland bijv... dat men leert nav dat beeld hoe geweldig men vroeger ooit was en dat roofmoorden was voor de welvaart van het huidige Nederland.
Dat is een lastig zelfbeeld...
Voel jij je verantwoordelijk voor de daden van Nederlanders van een paar honderd jaar terug omdat je toevallig de Nederlandse nationaliteit hebt?
Of begrijp ik het dan helemaal verkeerd en gaat het om huidskleur?
pi_198118145
het is iets wat bij een bepaalde generatie hoort. Figuren die sinds jaren van alles opeisen namens voorvaderen. een taboe introduceren wat nergens op gebaseerd is.

of het nou gaat om een standbeeld, jodenkoeken, moorkop, zwarte piet, indiaantje spelen.
geen mens uit de werkende klasse die ook maar een seconde denkt dat er iets mis is.
het zal wel uit pure verveling en afgunst komen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Moderator zaterdag 20 februari 2021 @ 21:18:05 #192
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_198118272
op geen van die dingen zit een taboe
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_198774955
quote:
0s.gif Op donderdag 21 januari 2021 20:24 schreef Repentless het volgende:

[..]

Ik ga niet meet op alle punten uit je post reageren, want dan blijven we beide steeds dezelfde argumenten gebruiken. Agree to disagree. :)

Wat ik echter niet terecht vind, is dat jij een pleidooi voor het wegens historische waarde behouden van een beeld van een leider uit het verleden die verantwoordelijk was voor veel moorden/massamoord naast zijn verdiensten, gelijkstelt aan het bagatelliseren (of zelfs steunen) van zijn wandaden.

Als je het niet nodig vindt om een historisch beeld te verwijderen, keur je automatisch massamoord goed. Dat vind ik nogal kort door de bocht en ook een behoorlijke verdachtmaking. Nogmaals een vergelijking: dat ik het niet nodig vind om standbeelden van Filips II uit Madrid te verwijderen, betekent niet dat ik ondersteun dat 'ketters' hier door de Spanjaarden werden onthoofd op de brandstapel werden geroosterd.
Een standbeeld is een verering. Simpeler valt het niet uit te leggen.

quote:
Uiteraard is het ooit als verering neergezet, dat zal ik ook nooit ontkennen. Elk standbeeld van een persoon dat ooit is neergezet, was op het moment van plaatsing zonder enige twijfel een eerbetoon. Of het nu een legerleider, vorst, president, voetballer of muzikant is.

Jij begrijpt zelf ook wel dat de oprichting van zo'n standbeeld in het geval van een historische leider niet is om de begane massamoord te eren, maar om verdiensten voor een land/stad/whatever. Waar helaas dus ook hele inktzwarte kanten aan kunnen zitten, zoals massamoord.

Echter vind ik dat bepaalde beelden (van historische leiders dus) in de loop der tijd veranderen van een actief eerbetoon aan de persoon, naar louter een object met historische waarde, dat onderdeel vormt van een historisch straatbeeld en een inkijk geeft in de geschiedenis (inclusief al zijn donkere kanten). Zoals beelden van Romeinse keizers, Napoleon, Spaanse vorsten, etc.
Je zegt het eindelijk zelf. Een standbeeld is een verering.

quote:
Napoleon heeft vrijwel geheel Europa veroverd en onafgebroken oorlog gevoerd tijdens zijn bewind. Als je gebieden die niet van jou zijn verovert en onderwerpt, staan ze je natuurlijk niet met open armen lachend te verwelkomen. Daar zijn grootschalige moordpartijen voor nodig. Na de afschaffing van de slavernij tijdens de Franse Revolutie heeft hij die doodleuk weer ingevoerd in 1802. Hij was racistisch, heeft massaslachtingen aangericht waarbij miljoenen 'inlanders' het leven lieten in ondermeer Indochina en Algerije. Lees dit artikel eens:
https://fransdemaegd.word(...)lijken-met-hitler-2/

Daarin wordt ook aangegeven hoe de Britten handelden, en wat Romeinse keizers allemaal aanrichtten tijdens hun bewind. Er zijn verschillende Franse historici die Napoleon gelijkstellen met Hitler, iets dat Engelsen ook doen. Dus ja, volgens jouw definitie is hij 'in opspraak' en behoorlijk te vergelijken met Coen.

Vind je dan ook dat die standbeelden allemaal weg zouden moeten?
Zal vast allemaal, Napoleon heeft nu in iedere geval mijn interesse opgewekt. Maar het gaat nu over Coen en een groep Nederlanders die zijn beeld niet in hun land willen hebben

quote:
Het is inderdaad geen argument om alle beelden maar te laten staan. Dat heeft hier eerder ook al de revue gepasseerd: op het moment dat een bevolking een bloeddorstig leider al tijdens zijn leven grotendeels verafschuwt en elke openbare herinnering aan/verering van die persoon direct na overlijden/omverwerpen regime zo snel mogelijk wil verwijderen (Hitler, Stalin, Hussein) in verband met het eigen persoonlijke leed, is dat mijns compleet anders dan beelden die al honderd(en) jaren onderdeel van een straatbeeld zijn en vooral historische objecten zijn geworden (en geen actieve verering meer) nu alsnog willen verwijderen. Er zijn in de verste verte geen directe slachtoffers meer, niemand kan nog beweren dat hen persoonlijk leed is aangedaan. Het is slechts nog een inkijk in geschiedenis uit een ver verleden.
Je hebt een begrijpelijk punt, bij standbeelden die......misschien......honderden jaren niet controversieel zijn geweest. Maar Coen’s standbeeld is al sinds de oprichting mikpunt van protesten geweest.

Dat zijn beeld na honderden jaren alsnog verdwijnt, tsja had je als voorstander van het beeld zelf ook wel kunnen bedenken. Het is niet dat je het niet zag aankomen ofzo....
West-Melanesia
pi_200301788
Omstreden standbeeld weggehaald in Charlottesville
Virginia Plannen om het beeld van generaal Robert E. Lee van z’n sokkel te halen, leidden zo’n vier jaar geleden tot geweld tussen voor- en tegenstanders in de Amerikaanse stad Charlottesville.
----------------------------
https://www.nrc.nl/nieuws(...)lottesville-a4050593

  zaterdag 10 juli 2021 @ 18:23:10 #195
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_200301919
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 18:14 schreef Bluesdude het volgende:
Omstreden standbeeld weggehaald in Charlottesville
Virginia Plannen om het beeld van generaal Robert E. Lee van z’n sokkel te halen, leidden zo’n vier jaar geleden tot geweld tussen voor- en tegenstanders in de Amerikaanse stad Charlottesville.
Kon die niet in bv deze reeks: Topicreeks: Gekkies slopen monument Amerikaanse burgeroorlog

Ik zie even niet in hoe dit met Coen en Hoorn te maken heeft.
pi_200302102
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 18:23 schreef AchJa het volgende:

Ik zie even niet in hoe dit met Coen en Hoorn te maken heeft.
Zo moeilijk is de gerelateerdheid niet te zien, hoor
* slavendrijvers
* standbeeld
* persoonsverheerlijking
* veel mensen boos als het idee valt die beelden weg te halen.
pi_200302211
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 18:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zo moeilijk is de gerelateerdheid niet te zien, hoor
* slavendrijvers
* standbeeld
* persoonsverheerlijking
* veel mensen boos als het idee valt die beelden weg te halen.
Mensen stellen ter discussie waarom het prima kan blijven staan, dat is wat anders dan boos worden.
Boos worden de mensen die denken dat ze nog op de plantage staan ofzo.

Verder heeft Nederland bijzonder weinig baat gehad van de slavenhandel.
Van het bnp was dat net iets meer dan 5%.

Alleen Amsterdam had er echt baat bij op het hoogtepunt, het maakte destijds zo’n 40% van de welvaart uit.
Maar goed, dat is zoiets zeggen als dat Amsterdam baat heeft bij de winst van Shell, hoeveel krijgt de burger daar in Amsterdam feitelijk van mee? Niks waarschijnlijk.

Voor enige vorm van echte excuses moet je bij de Portugezen zijn of nazaten van koningen en stammenleiders in Afrika, Marokko en natuurlijk Turkije. (aka het ottomaanse rijk)

Nederlanders zowel toen als nu hadden er voor het verre overgrote gedeelte niets maar dan ook niets mee te maken, wel met de afschaffing, het verboden maken, dat in stand houden en voor volledige vrijheid zorgen in hetzelfde land waar ze zelf woonachtig waren en zijn.

Goed, dan de beelden, ook een zwarte bladzijde uit de geschiedenis heeft recht om gezien te worden, moet wellicht zelfs gezien worden.
Verering is het niet, niemand die bijv dat beeld van Coen vereerd, dat is echt gewoon onzin en is een geschiedkundig interessant iets.

Je zou juist moeten schamen als je niet een zwarte bladzijde onder ogen zou kunnen komen en je dat zou gaan wegmoffelen aka geschiedvervalsing onder het mom van politieke correctheid.
  zaterdag 10 juli 2021 @ 18:49:08 #198
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_200302255
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 18:37 schreef Bluesdude het volgende:

Zo moeilijk is de gerelateerdheid niet te zien, hoor
* slavendrijvers
* standbeeld
* persoonsverheerlijking
* veel mensen boos als het idee valt die beelden weg te halen.
Dat zal allemaal wel maar dan nog past dit nieuws natuurlijk beter in een topicreeks wat specifiek over Amerika en de beeldenstorm daar van afgelopen jaren gaat... Charlottesville heeft geen reet met JP Coen in Hoorn te maken.

Anyway, we snappen natuurlijk allemaal prima waarom je het juist in deze reeks plaatst. Alsof we achterlijk zijn met ons allen. :')
pi_200302436
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 18:49 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat zal allemaal wel maar dan nog past dit nieuws natuurlijk beter in een topicreeks wat specifiek over Amerika en de beeldenstorm daar van afgelopen jaren gaat
mee eens

...
quote:
Charlottesville heeft geen reet met JP Coen in Hoorn te maken.
niet mee eens
pi_200302477
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 18:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Verering is het niet, niemand die bijv dat beeld van Coen vereerd, dat is echt gewoon onzin en is een geschiedkundig interessant iets.
Klopt....niemand vereert dat blok steen.
Maar dat blok steen beeldt JP Coen uit... en dat is er weggezet ter verheerlijking van de man met de fouten
  zaterdag 10 juli 2021 @ 19:11:34 #201
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_200302507
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 19:09 schreef Bluesdude het volgende:
Maar dat blok steen beeldt JP Coen uit... en dat is er weggezet ter verheerlijking van de man met de fouten
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 18:49 schreef AchJa het volgende:
Anyway, we snappen natuurlijk allemaal prima waarom je het juist in deze reeks plaatst. Alsof we achterlijk zijn met ons allen. :')
pi_200302535
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 18:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Verering is het niet, niemand die bijv dat beeld van Coen vereerd, dat is echt gewoon onzin en is een geschiedkundig interessant iets.

Een standbeeld hoef je niet te vereren. Een standbeeld is een verering.
West-Melanesia
pi_200302778
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 19:14 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Een standbeeld hoef je niet te vereren. Een standbeeld is een verering.
Ja maar ik bedoel, niemand kijkt er nog zo tegen aan.
Als jij dat beeld ziet, want het gaat erom dat het beeld er staat en te zien is, dan staat het er niet ter verering.
pi_200302787
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 19:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Klopt....niemand vereert dat blok steen.
Maar dat blok steen beeldt JP Coen uit... en dat is er weggezet ter verheerlijking van de man met de fouten
Fouten moet je niet verstoppen, dat zou juist de schande zijn.
pi_200302819
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 19:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Fouten moet je niet verstoppen, dat zou juist de schande zijn.
Fouten moet je ook niet bagatelliseren en vergoeilijken door de dader eerbetoon te geven.
  zaterdag 10 juli 2021 @ 19:42:46 #206
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_200302922
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 19:42 schreef AchJa het volgende:

[..]

Is er nog nieuws over het standbeeld van Coen in Hoorn?
zie: https://www.nhnieuws.nl/n(...)egenover-coen-zetten

quote:
De tweede talkshow van de stadsgesprekken in Hoorn is vanaf vandaag te zien. In deze aflevering gaan zes inwoners van de stad met elkaar in gesprek over de toekomst van de stad, het standbeeld van J.P. Coen en hoe Hoorn inclusiever kan worden. Na afloop van de opname sprak onze verslaggever met twee deelnemers.
pi_200302964
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 19:38 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Fouten moet je ook niet bagatelliseren en vergoeilijken door de dader eerbetoon te geven.
Word ook niet gebagatelliseerd.
Wel word het aandeel van Nederland en Nederlanders schromelijk overdreven.
pi_200303041
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 19:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

.
Wel word het aandeel van Nederland en Nederlanders schromelijk overdreven.
Coen is een Nederlander en die had het grootste aandeel in zijn fouten.
Maar Coen is ook een icoon van de VOC en voor sommigen van de Gouden Eeuw en daar heb je wel gelijk in , dat zijn aandeel daarin vaak overdreven is.
Vandaar dat men dat standbeeld wilde.... zijn aandeel was uitvergroot
pi_200303175
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 19:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Coen is een Nederlander en die had het grootste aandeel in zijn fouten.
Maar Coen is ook een icoon van de VOC en voor sommigen van de Gouden Eeuw en daar heb je wel gelijk in , dat zijn aandeel daarin vaak overdreven is.
Vandaar dat men dat standbeeld wilde.... zijn aandeel was uitvergroot
Hij deed wel meer dingen, ging om het geheel, niet 1 ding waarom hij een standbeeld kreeg.
Snap dat het lastig is, maar dat waren andere tijden en ik zie geen enkele reden waarom zo’n beeld weg zou moeten voor een hoopje mensen wat zich zogenaamd gekrenkt voelt om iets waar ze zelf helemaal niets maar dan ook niets mee te maken hebben of hebben gehad.
  zaterdag 10 juli 2021 @ 20:16:31 #211
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_200303343
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 20:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Hij deed wel meer dingen, ging om het geheel, niet 1 ding waarom hij een standbeeld kreeg.
Snap dat het lastig is, maar dat waren andere tijden en ik zie geen enkele reden waarom zo’n beeld weg zou moeten voor een hoopje mensen wat zich zogenaamd gekrenkt voelt om iets waar ze zelf helemaal niets maar dan ook niets mee te maken hebben of hebben gehad.
Het waren andere tijden en dus is dat standbeeld in die tijd heel goed te verklaren. Met de kennis van nu is het daarentegen heel vreemd om hem op die manier te vereren.
Dit, dus.
pi_200303427
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 19:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ja maar ik bedoel, niemand kijkt er nog zo tegen aan.
Als jij dat beeld ziet, want het gaat erom dat het beeld er staat en te zien is, dan staat het er niet ter verering.
Ik snap het. Maar een beeld staat er ter ere van een persoon. Dat is de hele clue
West-Melanesia
pi_200303487
Lekker laten staan, zet er een plaat bij met een QR code die verwijst naar de Wikipedia pagina. Opgelost.
pi_200303491
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 20:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Hij deed wel meer dingen, ging om het geheel, niet 1 ding waarom hij een standbeeld kreeg.
Snap dat het lastig is, maar dat waren andere tijden en ik zie geen enkele reden waarom zo’n beeld weg zou moeten voor een hoopje mensen wat zich zogenaamd gekrenkt voelt om iets waar ze zelf helemaal niets maar dan ook niets mee te maken hebben of hebben gehad.
Wat denk je van deze reden:
Niet een fout figuur eerbetoon geven ?
Ook omdat dit leidt tot diens foute daden te verhullen of goed te praten
pi_200303524
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juli 2021 20:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Snap dat het lastig is, maar dat waren andere tijden
Dat maakt natuurlijk niks uit. Een massamoord is met geen enkele tijd goed te praten. Ook in die tijd was het abnormaal.
West-Melanesia
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')