abonnement Unibet Coolblue
pi_196452091
Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht


quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

ZWARTE PIET _O_ *O* *O* *O*

Verbied Kick Out Zwarte Piet
64.085 ondertekeningen

zo. zondag kwamen er weer 2293 handtekeningen bij.

https://verbiedkozp.petities.nl/

quote:
Wij

Nederlanders met gezond verstand,

constateren

dat Kick Out Zwarte Piet (KOZP) zich schuldig maakt aan:

• VALSE beschuldigingen van racisme jegens bijna alle Nederlanders
• intimidatie
• verpesten Kinderfeest
• voor onveilige of zelfs gewelddadige situaties zorgen
• dreigen met geweld
• opruïen en haat zaaien
• het verstoren van de openbare orde
• binnendringen overheidsgebouwen
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_196452119
Prachtig! *O*

En dit zou racisme zijn. :')

En internationale aandacht.

twitter
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 28 november 2020 @ 12:49:38 #3
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_196452126
Ook gelijk maar even getekend , moet nu maar eens afgelopen zijn met die ongein ... het slaat nergens op .

Zwarte piet mag niet , maar bij black vrijdag staan ze allemaal als eerste in de rij })
Ik stijg als een vogel, maar kom never in nesten…!
pi_196452132
Zwarte Pieten gesignaleerd in grote delen van Den Haag, waaronder het centrum.


twitter


En ook in Rijswijk

twitter


[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2020 14:16:04 ]
pi_196452168
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 12:49 schreef RAVW het volgende:
Ook gelijk maar even getekend , moet nu maar eens afgelopen zijn met die ongein ... het slaat nergens op .

Zwarte piet mag niet , maar bij black vrijdag staan ze allemaal als eerste in de rij })
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_196452386
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2020 12:50 schreef Michael_88 het volgende:
Zwarte Pieten gesignaleerd in grote delen van Den Haag, waaronder het centrum.

[ twitter ]
Mijn oude basisschool :o
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_196453158
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 november 2020 12:50 schreef Michael_88 het volgende:
Zwarte Pieten gesignaleerd in grote delen van Den Haag, waaronder het centrum.

[ twitter ]

Die Haagse Sjonnie met z'n trainingsbroek en bomberjack :') Steek dan op z'n minst even moeite in een matchende outfit :)
pi_196456701
quote:
Conflict in Noordwijkerhoutse banketbakker over Zwarte Piet

In het patisseriehuis ontstond een conflict, nadat iemand haar ongenoegen uitte over de afgebeelde Zwarte Piet in de etalage. Het conflict liep hoog op en werd vervolgens verder uitgevochten op social media. Een medewerker zegt: ‘Ga terug naar je eigen land meid’. Beide partijen voelen zich geïntimideerd na het conflict.

Een jonge vrouw stapt de winkel binnen nadat haar een afbeelding van Zwarte Piet opgevallen is in de etalage van een bakkerij. ‘Hallo, mag ik wat vragen? Hoezo heeft u nog Zwarte Piet in de etalage?’. Waarop een medewerker antwoord: ‘Omdat Zwarte Piet, Zwarte Piet is’. De vrouw geeft aan dit racistisch te vinden. ‘Heel jammer voor u mevrouw’, zegt een medewerker vervolgens.

In de etalage van de banketbakkerij hing volgens eigenaar Wim Lemmers één traditioneel afgebeelde Zwarte Piet. ‘Het is nog een 40 jaar oude afbeelding van de oude bakkerij Marijnen. We waren ons van geen kwaad bewust.’

In de video is volgens Lemmers geknipt om het bedrijf er slechter uit te laten zien. De vrouw geeft inderdaad aan de eerste tien seconden van de video eruit te hebben geknipt ‘Dat is omdat ik heel oncharmant op beeld was’. En stuurt vervolgens de gehele video. In de eerste tien seconden van de video benoemd zij wat zij ziet.

“GA TERUG NAAR JE EIGEN LAND MEID”

Op social media wordt het personeel van de winkel beschuldigd van racisme. Naar aanleiding van een opmerking die een medewerker heeft gemaakt. ‘Ga terug naar je eigen land meid.’ Lemmers bekent dat er inderdaad een woordenwisseling is geweest. ‘Sommige dingen hadden beter niet gezegd kunnen worden.’ De vrouw waar de woorden aan waren gericht voelt zich racistisch bejegend. Ook op Google worden er negatieve reviews geplaatst over de banketbakker. De eigenaar geeft aan dat mensen op social media reageren die helemaal niet bij de confrontatie zijn geweest. ‘Ze weten er niks van, er was maar één vrouw.’

Op social media wordt geschreven dat het personeel vuile nagels heeft en er muizen in de zaak lopen’, vertelt Lemmers. Hij kan er nog een beetje om lachen. ‘Misschien dat ze de marsepeinen muisjes aan de man proberen te brengen.’

Het conflict heeft zijn sporen nagelaten in de winkel. ‘Het was traumatisch voor onze medewerkers’. Één personeelslid durft niet meer alleen in de winkel te staan. Lemmers wil zich door het voorval niet laten intimideren, maar heeft uit voorzorg de Zwarte Piet uit de etalage gehaald. De banketbakker gaat aangifte bij de politie doen. ‘Dit alles heeft grote schade aan mijn bedrijf gebracht.’

De vrouw hoopt dat er meer aandacht komt voor het feit dat racisme en discriminatie tot op heden nog voorkomt. ‘Ik heb het gevoel dat, vooral in de bollenstreek, mensen niet weten hoe het is om gediscrimineerd te worden.’ De vrouw gaat naar aanleiding van het conflict aangifte doen.
Dit land is zo naar de getver aan het gaan, dit is dus een dorpje in ZH met 16k inwoners
pi_196456857
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 19:20 schreef byah het volgende:

[..]

Dit land is zo naar de getver aan het gaan, dit is dus een dorpje in ZH met 16k inwoners
Zo doen die lui dus, helenaal niet intimideren hoor, hoe kom je er bij
pi_196456917
Deze discussie is over een tijdje vanzelf niet meer relevant. Gewoon heel veel migranten binnenlaten en zorgen dat blanken uitsterven!

*O*
pi_196456918
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 19:20 schreef byah het volgende:

[..]

Dit land is zo naar de getver aan het gaan, dit is dus een dorpje in ZH met 16k inwoners
Echt he, eerst lekker intimideren en dan de slachtofferrol in duiken als je weerwoord krijgt. Belachelijk :r Ik had die Zwarte Piet lekker laten staan, en er nog meer bij gezet.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  zaterdag 28 november 2020 @ 19:37:06 #12
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196456957
Zó gestoord zijn deze mensen;
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196456987
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 19:37 schreef thedeedster het volgende:
Zó gestoord zijn deze mensen;
Ja, ook al gezien. Dit is gewoon moedwillig vandalisme plegen en niks anders.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  zaterdag 28 november 2020 @ 19:42:02 #14
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196457016
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 19:39 schreef El_Thijs het volgende:

[..]

Ja, ook al gezien. Dit is gewoon moedwillig vandalisme plegen en niks anders.
Niks anders? Zulke mensen hebben serieus psychische ondersteuning nodig!
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196457045
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 19:42 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Niks anders? Zulke mensen hebben serieus psychische ondersteuning nodig!
Dat helpt toch al niet meer. Het is net een soort religie: als je erin gelooft kom je er nooit meer vanaf.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_196457103
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 november 2020 19:34 schreef SuperKaas het volgende:
Deze discussie is over een tijdje vanzelf niet meer relevant. Gewoon heel veel migranten binnenlaten en zorgen dat blanken uitsterven!

*O*
Jawel want door coronaverveling heeft autochtoon Nederland weer flink bijgeneukt.
  zaterdag 28 november 2020 @ 19:54:37 #17
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196457173
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 19:44 schreef El_Thijs het volgende:

[..]

Dat helpt toch al niet meer. Het is net een soort religie: als je erin gelooft kom je er nooit meer vanaf.
Lobotomie?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196457188
Het tij keert!

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_196457246
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 19:54 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Lobotomie?
Ik zat aan iets anders te denken maar dan krijg ik een ban :P
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_196458549
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 19:20 schreef byah het volgende:

Dit land is zo naar de getver aan het gaan, dit is dus een dorpje in ZH met 16k inwoners
quote:
De vrouw hoopt dat er meer aandacht komt voor het feit dat racisme en discriminatie tot op heden nog voorkomt. ‘Ik heb het gevoel dat, vooral in de bollenstreek, mensen niet weten hoe het is om gediscrimineerd te worden.’ De vrouw gaat naar aanleiding van het conflict aangifte doen.
Mevrouw moest een andere ingang nemen zoals gebruikelijk in de bollenstreek of wat?



En dat wicht gaat aangifte doen?

Overigens is dit de bron: Noordwijk Nu
pi_196458630
quote:
De vrouw geeft aan dit racistisch te vinden. ‘Heel jammer voor u mevrouw’, zegt een medewerker vervolgens.
Prima reactie vind ik dit.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  zondag 29 november 2020 @ 04:55:27 #22
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_196462691

Mag deze in de OP , kleine samenvatting van de docu "Wild geraas"
Ik ben inmiddels overleden
pi_196463601
Dat je als agent op een melding afgestuurd wordt omdat er een grote groep Zwarte pieten in het centrum vrolijk dansend pepernoten aan het uitdelen is :N |:( 8)7
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_196463897
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 19:37 schreef thedeedster het volgende:
Zó gestoord zijn deze mensen;
Godver :')
pi_196463909
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 19:37 schreef thedeedster het volgende:
Zó gestoord zijn deze mensen;


:')
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
  zondag 29 november 2020 @ 10:49:46 #26
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_196463935
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 10:03 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dat je als agent op een melding afgestuurd wordt omdat er een grote groep Zwarte pieten in het centrum vrolijk dansend pepernoten aan het uitdelen is :N |:( 8)7
Maar dan wel gaat bekeuren vanwege anderhalve meter oid... :')
pi_196464003
De kans dat Kawasaki nu een een Zwarte Piet tegenkomt is nu wel heel groot! :D
Eens kijken of hij zijn belofte waar gaat maken met zijn grote bek! :')
  zondag 29 november 2020 @ 11:10:11 #28
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator zondag 29 november 2020 @ 11:48:58 #29
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196464482
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 12:49 schreef RAVW het volgende:
Ook gelijk maar even getekend , moet nu maar eens afgelopen zijn met die ongein ... het slaat nergens op .

Zwarte piet mag niet , maar bij black vrijdag staan ze allemaal als eerste in de rij })
:')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196464531
gewoon zwarte piet wit schminken zoals ze dat doen met een clown
problem solved
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  zondag 29 november 2020 @ 12:13:09 #31
22565 asco
Los in deze tent
pi_196464690
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 10:03 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dat je als agent op een melding afgestuurd wordt omdat er een grote groep Zwarte pieten in het centrum vrolijk dansend pepernoten aan het uitdelen is :N |:( 8)7
Precies.
En trek dat lijntje der idioterie maar eens door.
  zondag 29 november 2020 @ 12:14:51 #32
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator zondag 29 november 2020 @ 12:23:45 #33
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196464791
als heel het feest weg is gaan ze nog door joh

activisten moeten ook vreten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 29 november 2020 @ 12:30:39 #34
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_196464850
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 12:23 schreef sp3c het volgende:
als heel het feest weg is gaan ze nog door joh

activisten moeten ook vreten
Klopt, er moet een verdienmodel, lees: "subsidie ontvangen", in stand gehouden worden.
pi_196464853
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 12:23 schreef sp3c het volgende:
als heel het feest weg is gaan ze nog door joh

activisten moeten ook vreten
Ik was er klaar mee toen roetveegpieten óók niet ok waren.
pi_196465207
Goed nieuws ook voor de hedendaagse opvoeders met tere zieltjes. Het Sinterklaasjournaal staat hier toevallig op; hij heeft net zijn excuses aangeboden dat hij vroeger stoute kinderen in de zak heeft meegenomen naar Spanje. Hij verontschuldigt zich voor het verleden en hij zal NOOIT meer kinderen meenemen...!
Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
{o,o}
|)__)
-"-"-
pi_196465284
Ik ben een sterke voorstander op een verbod van deze bende.
Het zijn haatzaaiers die zelf ook racistisch zijn , veelal werkschuw volk die wel graag de uitkeringen en subsidies binnen haalt van de witmensen maar voor de rest mag de witmens achteraan sluiten of als kanonnenvoer dienen als ze eens zijn met hun standpunten.
Ze mogen ook gewoon honderden kilometers reizen in corona tijd waar dat niet gewenst is.
Jarenlang de witmens uitmaken voor racist in de media en tijdens intochten en het dan raar vinden dat de witmens een keer boos wordt en zich gaat verzetten.
En ja dan heeft de witmens nog altijd meer personen dan dat zielige clubje wat jullie verzameld hebben.

KZOP moet kapot

[ Bericht 0% gewijzigd door Bottendaal op 29-11-2020 17:00:01 ]
  Moderator zondag 29 november 2020 @ 13:33:06 #38
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196465576
verbod lijkt me onzin maar er hoeft niet overal een rode loper uit hoor

een demo (en tegendemo) tijdens de officiele intocht en klaar mee wmb

en niet van belastinggeld, verkoop maar meer tshirtjes
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196479961
twitter


Fijn volk hoor!
pi_196480037
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 08:25 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]

Fijn volk hoor!
En er dan lafjes snel vandoor gaan omdat anders de politie komt. Zo kennen we ze weer, laffe 'activisten' :r
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  maandag 30 november 2020 @ 09:23:31 #41
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196480373
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 08:25 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]

Fijn volk hoor!
Als je de wereld beter wilt maken kun je ook iets aan de honger in de wereld doen, of de ontwikkelingshulp in gaan.

Dit is gewoon een stelletje sneue sufkutten. Beetje zielig.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196480422
Als ze Zwarte piet weg willen zien gaan dan moeten ze op 6 december komen.
van 14 november tot 6 december zijn Sinterklaas en Zwarte piet in het land.
In tegenstelling tot werkschuwe ongeschoren beroepsactivisten vertrekt Zwarte piet weer nadat zijn klus gedaan is.
het jeugdjournaal besteed er aandacht aan.

er zijn kinderen en ouders die baat hebben bij het zien van de uittocht van Sinterklaas. kinderen (bijv. met autisme) kunnen blijven denken dat sinterklaas en zwarte piet ergens kunnen opduiken en dat geeft spanning.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_196480619
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 09:29 schreef spectrumanalyser het volgende:
Als ze Zwarte piet weg willen zien gaan dan moeten ze op 6 december komen.
van 14 november tot 6 december zijn Sinterklaas en Zwarte piet in het land.
In tegenstelling tot werkschuwe ongeschoren beroepsactivisten vertrekt Zwarte piet weer nadat zijn klus gedaan is.
het jeugdjournaal besteed er aandacht aan.

er zijn kinderen en ouders die baat hebben bij het zien van de uittocht van Sinterklaas. kinderen (bijv. met autisme) kunnen blijven denken dat sinterklaas en zwarte piet ergens kunnen opduiken en dat geeft spanning.
Dit was ook de periode dat mijn ouders mij en mijn zus nog beter in het gareel konden houden :D

"Eet je bord leeg, want Zwarte Piet ziet alles!"

Nou, de borden waren nog nooit zo vlug leeg _O-
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_196482223
De politieke partij Denk heeft een verbod op zwarte piet in het openbaar in zijn programna staan

Bron: teletekst pagina 113
  maandag 30 november 2020 @ 12:08:17 #45
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196482324
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2020 11:58 schreef Bottendaal het volgende:
De politieke partij Denk heeft een verbod op zwarte piet in het openbaar in zijn programna staan

Bron: teletekst pagina 113
Dat verbaast me niks.
pi_196482365
het tuig was onlangs bezig in Krommenie
ook bruine pieten mogen niet.

quote:
Winkelier zwicht na dreiging: 'Ook bruine pietjes mochten niet meer'
KROMMENIE - Winkeliers in het centrum van Krommenie voelen zich geïntimideerd door de op hun stoep geschilderde leuzen ’Zwarte Piet is racisme’. ,,Dit is het laatste jaar dat ik een sinterklaasetalage heb gemaakt’’, zegt Peter Kuijs van Groot Schoenen aangeslagen.

Voor de deur van minstens vier winkels in de Zuiderhoofdstraat stond zaterdagochtend de tekst op de stoep gespoten. Onverlaten waren de nacht ervoor aan de slag gegaan. Behalve de schoenenwinkel, waren ook modezaak J&R Fashion, Bie Zjoe en garage Schoone doelwit.

,,Wie dit gedaan hebben, weet ik niet'', zegt Ron Gordijn van J&R Fashion boos. Hij had in zijn etalage een sinterklaas en een kleine zwarte piet staan. ,,Toen ik 's ochtends bij aankomst de tekst zag, heb ik het pietje weggehaald. Ja ik ben gezwicht. Omdat de volgende stap misschien mijn ramen zijn.'' Gordijn en zijn vrouw Corina voelen zich bedreigd. Ze overwegen naar de politie te gaan.

Bruine pietjes

Kuijs vermoedt dat de actiegroep 'Zaankanters tegen racisme' verantwoordelijk is voor de teksten op de straat. Twee weken eerder al had de groep op Facebook gemeld dat het schandalig was dat de winkelier zwarte pietjes in de etalage had. De ondernemer voelde zich toen bedreigd en vreesde voor een steen door zijn raam. ,,Daarop heb ik de zwarte pietjes weggehaald en de bruine pietjes laten staan en mondkapjes omgedaan. Dat is blijkbaar niet genoeg. 'Ook bruine pietjes is racisme', stond er.

Vele jaren heeft Groot Schoenen een prachtige grote pakjesboot in de etalage. ,,Kinderen staan altijd met de neus op de ramen'', verzucht hij.

Wat de ondernemers het meeste steekt is dat de daders niet gewoon binnenkomen en in gesprek gaan. Gordijn: ,,Dan had ik uitgelegd dat het een kinderfeest is. En dat het kind van onze zwarte kennissen vorig jaar zwarte piet is geweest. Als ze gevraagd hadden om een roetveegpietje te plaatsen, dan had ik dat gedaan. Maar nee, ze komen stiekem 's nachts en kladden je stoep onder.

Schijters

"Hij vindt het kwalijk dat een traditie door een klein groepje wordt afgepakt. ,,Belachelijk dat Hema, Kruidvat en Zeeman al gezwicht zijn, die schijters doen er niks meer aan.

Ook Peter Kuijs vindt dat de actievoerders in gesprek hadden moeten gaan. ,,Kom binnen en doe je verhaal, dan kijk ik of ik er in mee kan gaan of niet. Nu heb ik besloten dat het voor het laatst is dat ik een sinterklaasetalage heb gemaakt. Dat hebben ze bereikt. Ik zwicht. Om van het gezeur af te zijn. Volgend jaar doe ik er half november meteen de kerstversiering in.


[ Bericht 31% gewijzigd door spectrumanalyser op 30-11-2020 12:22:59 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_196482515
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 12:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
het tuig was onlangs bezig in Krommenie
ook bruine pieten mogen niet.
[..]

[ afbeelding ]
Ik kan hier zo boos om worden. Mijn bloed kookt als ik dit zo lees. Dit is je reinste intimidatie, en dat tuig komt er nog mee weg ook. Zo laf, zo laag, zo smerig, gadverdamme. Ik hoop dat die Blackstapo trots is :r
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_196482581
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 12:20 schreef El_Thijs het volgende:

[..]

Ik kan hier zo boos om worden. Mijn bloed kookt als ik dit zo lees. Dit is je reinste intimidatie, en dat tuig komt er nog mee weg ook. Zo laf, zo laag, zo smerig, gadverdamme. Ik hoop dat die Blackstapo trots is :r
ja, hier ook dezelfde woede.
ik snap de winkelier. je wilt geen gesodemieter. dit jaar is het dan een intimiderende tekst op de tegels maar wat is de volgende stap van dit tuig.
ik krijg wel (weer) het vermoeden dat het tuig met de trein gekomen is uit Amsterdam, het is op loopafstand.

misschien dat een Sinterklaasopstelling -in- de winkel buiten het zicht vanaf de straat nog een optie is. maar dan wel met Zwarte piet graag.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_196482712
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 12:25 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

ja, hier ook dezelfde woede.
ik snap de winkelier. je wilt geen gesodemieter. dit jaar is het dan een intimiderende tekst op de tegels maar wat is de volgende stap van dit tuig.
ik krijg wel (weer) het vermoeden dat het tuig met de trein gekomen is uit Amsterdam, het is op loopafstand.

misschien dat een Sinterklaasopstelling -in- de winkel buiten het zicht vanaf de straat nog een optie is. maar dan wel met Zwarte piet graag.
Ik had de stoep schoongemaakt en wellicht gedacht aan camera beelden. Niemand vertelt mij hoe ik mijn winkel moet runnen, en al helemaal niet wat ik in de vitrine zet. Je hoeft er niks te kopen, loop dan door en ga bij een andere winkel je spullen halen.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_196482902
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 12:08 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat verbaast me niks.
Mij wel, omdat Turken ook het feest vieren met een zwarte Piet. Althans als ik mijn Turkse collega's moet geloven.
  maandag 30 november 2020 @ 13:09:34 #51
3542 Gia
User under construction
pi_196483126
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 11:54 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
gewoon zwarte piet wit schminken zoals ze dat doen met een clown
problem solved
Welnee, krijg je over 20 jaar gezeik dat zwart gediscrimineerd wordt.

Overigens, als ik die bakker was, had ik er nog een paar zwarte pieten bij gehangen. Beetje eelt kweken op de zwarte zieltjes.
pi_196483146
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 13:09 schreef Gia het volgende:

[..]

Welnee, krijg je over 20 jaar gezeik dat zwart gediscrimineerd wordt.

Overigens, als ik die bakker was, had ik er nog een paar zwarte pieten bij gehangen. Beetje eelt kweken op de zwarte zieltjes.
Zullen wij samen een bakkerij beginnen? O+
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  maandag 30 november 2020 @ 13:14:20 #53
3542 Gia
User under construction
pi_196483178
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 08:25 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]

Fijn volk hoor!
Ik zou als klant ze gewoon negeren en er tussendoor banjeren.
pi_196483186
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 13:14 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik zou als klant ze gewoon negeren en er tussendoor banjeren.
Ik eroverheen :).
  maandag 30 november 2020 @ 13:18:39 #55
3542 Gia
User under construction
pi_196483240
quote:
10s.gif Op maandag 30 november 2020 13:11 schreef El_Thijs het volgende:

Zullen wij samen een bakkerij beginnen? O+
En dan helemaal volhangen met zwarte pieten! Top idee.
  maandag 30 november 2020 @ 13:19:35 #56
3542 Gia
User under construction
pi_196483252
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 13:15 schreef Scrummie het volgende:

Ik eroverheen :).
Dat is dan weer geweldadig. Daar verlaag ik me, nog net niet, toe.
pi_196483414
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 13:18 schreef Gia het volgende:

[..]

En dan helemaal volhangen met zwarte pieten! Top idee.
Ik zeg doen!
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_196485266
twitter


#AnnounceTegendemonstratie graag.

KZOP doet dus mee, Antifa, en nog diverse andere terroristenclubjes. Hopelijk worden ze Den Haag uitgeschopt.

@Haags

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 30-11-2020 16:10:12 ]
pi_196485428
Al die kansloze figuren die gaan lopen demonstreren....
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_196485489
in een poging om in de sinterklaasstemming te komen kijk ik naar de insta van kozwartepiet.
dan zie je overal Zwarte pieten :)
Zo zit Zwarte piet in een trein naar Zevenaar. een bange werkschuwe beroepsactivist heeft zwarte piet gefilmd in de trein. het formaat van Zwarte piet had blijkbaar indruk gemaakt op de anti-pieter. Anti-piet heeft blijkbaar niet de confrontatie opgezocht maar slechts lafjes gefilmd.

het terugkerende mantra van de anti-pieten ("Als je Sinterklaas viert met Zwarte piet viert, unfollow mij dan") zal ze de anti-pieten een hoop vrienden kosten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  User die overal opduikt 2022 maandag 30 november 2020 @ 16:20:46 #61
186611 Haags
pi_196485513
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 16:03 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]

#AnnounceTegendemonstratie graag.

KZOP doet dus mee, Antifa, en nog diverse andere terroristenclubjes. Hopelijk worden ze Den Haag uitgeschopt.

@:Haags
Die kans zit er dik in.

Mensen zijn die fake aanval verleden jaar in Den Haag op KOZP nog niet vergeten.
Zonder wrijving geen glans
pi_196485523
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 16:20 schreef Haags het volgende:

[..]

Die kans zit er dik in.

Mensen zijn die fake aanval verleden jaar in Den Haag op KOZP nog niet vergeten.
Dat was daadwerkelijk fake ja?
pi_196486800
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 16:21 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Dat was daadwerkelijk fake ja?
In ieder geval behoorlijk uit het verband gerukt. "WE ZIJN BELAAGD DOOR TIENTALLEN PROPIETEN!", en het waren er maar twee of drie. En dus heel vermoedelijk een false flag.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_196487328
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 18:03 schreef El_Thijs het volgende:

[..]

In ieder geval behoorlijk uit het verband gerukt. "WE ZIJN BELAAGD DOOR TIENTALLEN PROPIETEN!", en het waren er maar twee of drie. En dus heel vermoedelijk een false flag.
Is er ooit nog wat bekend gemaakt over die dreigbrief naar Afriye?
  maandag 30 november 2020 @ 19:08:59 #65
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196487705
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 18:43 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Is er ooit nog wat bekend gemaakt over die dreigbrief naar Afriye?
Ik dacht je een brief VAN Airfryer bedoelde.
Op een gegeven moment hebben ze op mijn favoriete haatsite al zijn oude artikelen weggehaald. Waarom? Was waarschijnlijk te militant en agressief.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196487806
Tja. Er was ophef omdat Airfryer een 'dreigbrief' ontvangen heeft. Maar over alle dreigbrieven die ze zelf versturen daar hoor je niemand over.

Verbieden die haatclub. Alleen maar opruiende taal en opruiende acties, leugens, intimidaties en bedreigingen.
Ben niet de enige die er zo over denkt. Nog 66.478 mensen denken er net zo over. (bron https://verbiedkozp.petities.nl/)
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 30 november 2020 @ 20:32:12 #67
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196488967
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 12:49 schreef Cherni het volgende:

[..]

Mij wel, omdat Turken ook het feest vieren met een zwarte Piet. Althans als ik mijn Turkse collega's moet geloven.
Dat er op een gegeven moment een partij (nu nog in de marge) met dit punt zou komen verbaast me niet. Specifiek ten aanzien van deze partij denk ik dat het een strategie is om met gebruikmaking van het BLM-momentum vooral zwarte kiezers en sympathisanten naar zich toe te lokken, zodat er op termijn een brede coalitie tegen de veronderstelde culturele/sociale hegemonie van autochtonen kan worden opgebouwd.
pi_196489284
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_196489636
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 13:14 schreef Gia het volgende:
Ik zou als klant ze gewoon negeren en er tussendoor banjeren.
Gewoon ertussenin gaan zitten... Kijken wat ze gaan doen als je hun "safe space" betreedt... _O-
  dinsdag 1 december 2020 @ 09:13:27 #70
470095 Kaizen_
Luck favors the prepared
pi_196494056
Blij dat wij nog gewoon normaal doen thuis. Laat de media en de 'randstad-poppetjes' maar koeren en zeuren, thuis gaat Sinterklaas gewoon door zoals normaal. Sinterklaasgedichten, surprise en voor de kids komt een zwarte Piet voor 20 minuutjes langs met een leuk dansje en snoepgoed.

Het enige mooie is dat deze trieste vertoning van een discussie leuke inspiratie voor de gedichten zorgt. :)
Without new experiences, something inside of us sleeps. The sleeper must awaken.
pi_196496423
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 09:13 schreef Kaizen_ het volgende:
Blij dat wij nog gewoon normaal doen thuis. Laat de media en de 'randstad-poppetjes' maar koeren en zeuren, thuis gaat Sinterklaas gewoon door zoals normaal. Sinterklaasgedichten, surprise en voor de kids komt een zwarte Piet voor 20 minuutjes langs met een leuk dansje en snoepgoed.

Het enige mooie is dat deze trieste vertoning van een discussie leuke inspiratie voor de gedichten zorgt. :)
fijne sinterklaasavond toegewenst.
wij vieren ook gewoon Sinterklaas en Zwarte piet. met lootjes en gourmet.

de anti-piet sekte blijft maar een select groepje wat hardnekkig doet beweren alsof het een grote groep is.
zo is een bekladding altijd maar op 1 plaats per dag. er is dus blijkbaar maar 1 mal waar ze die achterlijke teksten mee op de grond kalken en vrijdagnacht was die in Krommenie. durf te wedden dat het werkschuwe tuig op de camerabeelden staat van station Krommenie.
het anonieme tuig verschuilt zich achter een Facebookgroep. Dat trucje kennen we van Airfryer. die doet niet anders dan groepen aanmaken.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 2 december 2020 @ 09:17:29 #72
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_196511471
Gelukkig, op FOK! is nog enige nuance.
Het probleem zit 'm vooral in een stukje vrijheid die ingeperkt wordt, doordat je je in Nederland alles zou mogen zijn, je uit zo mogen dossen zoals je wenst, BEHALVE als je een andere huidskleur wilt hebben voor een dag. Dat moeten we toch niet willen, op eieren lopen als t om huidskleur gaat?
De enige aanpassingen die er zijn gedaan, zijn niet uit empathie, maar uit angst. Begrijpelijk, als er zo'n mafkees oproept tot geweld rondom (je) kinderen, dan kies je eieren voor je geld.
pi_196511621
juist, zo is het maar net!
iedereen is vrij in Nederland. Vrij is zijn doen en laten. Wil jij een dagje met zwarte schmink rondlopen dan mag dat. Niemand anders die dat voor jou beslist. Er is niemand die voor jou gaat bepalen hoe je Sinterklaas viert. Over heel de wereld schminken mensen zich zwart. Alleen in Nederland is er zo'n groep werkschuwe beroepsactivisten met pigmentfrustratie, schminkfobie en schminkvrees.

doordat die gekken vanaf de eerste dag groot in de media zijn is er een compleet verkeerd beeld ontstaan. totaal uit z'n verband gerukt. Al had de media nou de vrolijke feestvierende mensen getoond in verhouding met het aantal klagers dan was het wel anders gelopen. Het blijft maar een verwaarloosbaar klein groepje die loopt te muiten. Eerst was dat Quincy Gario. Later ene meneer Airfryer. Laat die twee nou zelfs met elkaar ruzie hebben. Gario zou t-shirts gepikt hebben van Airfryer.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_196511664
Mijn amateur voetbalclub zijn gewoon nog zwarte pieten langs geweest :')
pi_196511783
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 12:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
het tuig was onlangs bezig in Krommenie
ook bruine pieten mogen niet.
[..]

[ afbeelding ]
Zwichten voor terreur.
:N

Kansloos.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_196511851
https://www.ad.nl/binnenl(...)warte-piet~a31d05bc/

Waarom geloof ik dit niet, en toch weer wel?
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_196511965
quote:
15s.gif Op woensdag 2 december 2020 09:43 schreef El_Thijs het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)warte-piet~a31d05bc/

Waarom geloof ik dit niet, en toch weer wel?
mensen zijn het gezeur zat en hopen dat 't afgelopen is met gedoe als piet niet meer zwart is.

echter; mijn verwachting is dat 't gezeur en gedoe alleen maar zal toenemen. want het tuig krijgt nu 'bevestiging' dat het 'goed' bezig is. Maar wacht eens even.... dat is toch de omgekeerde wereld? ondernemers en winkeliers intimideren, op een volle dam met geweld dreigen en dan ook nog je zin krijgen ook?

Sinterklaas en Zwarte piet. Pas op 6 december, dan gaat Zwarte piet weg. En 14 november 2021 is ie er weer.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_196512252
quote:
15s.gif Op woensdag 2 december 2020 09:43 schreef El_Thijs het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)warte-piet~a31d05bc/

Waarom geloof ik dit niet, en toch weer wel?
Geloof het wel, kan me nog de begintijd van de huidige fase van de ZP-discussie herinneren en dan stond je echt alleen als je voor aanpassing was, zelfs in hoogopgeleide elitaire kringen. Het is een zeer emotionele kwestie voor veel mensen.

Zelfs FOK! is flink veranderd toch? Tot vorig jaar waren er banners met zwarte pieten met oorringen, dikke lippen, kroeshaar, etc. etc. Ook andere emoji's dan nu en bij elke post stond een sint of traditionele ZP. Dat is tegenwoordig verdwenen.
pi_196512267
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 10:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Zelfs FOK! is flink veranderd toch? Tot vorig jaar waren er banners met zwarte pieten met oorringen, dikke lippen, kroeshaar, etc. etc. Ook andere emoji's dan nu en bij elke post stond een sint of traditionele ZP. Dat is tegenwoordig verdwenen.
En ook dat is het gevolg van bedreigingen.
pi_196512276
VVD was natuurlijk een hardnekkige verdediger van ZP, maar ook NRC heeft in het hoofdredactioneel commentaar (!) ZP vurig verdedigd. Nu niet meer voor te stellen en NRC heeft het dan ook stilletjes verwijderd van het wereldwijde web.
pi_196512288
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 10:10 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

En ook dat is het gevolg van bedreigingen.
Echt? Dat is treurig. Sowieso de taal die gebezigd wordt in deze discussie is deprimerend.
pi_196512295
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 10:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Geloof het wel, kan me nog de begintijd van de huidige fase van de ZP-discussie herinneren en dan stond je echt alleen als je voor aanpassing was, zelfs in hoogopgeleide elitaire kringen. Het is een zeer emotionele kwestie voor veel mensen.
Wat heeft de hoogopgeleide elite er precies mee te maken?

quote:
Zelfs FOK! is flink veranderd toch? Tot vorig jaar waren er banners met zwarte pieten met oorringen, dikke lippen, kroeshaar, etc. etc. Ook andere emoji's dan nu en bij elke post stond een sint of traditionele ZP. Dat is tegenwoordig verdwenen.
Heb je ook gelezen waarom? Danny en zijn familie werden zelfs bedreigd door de tegenstanders.

FB / Waar zijn de Zwarte Piet-banners en smileys gebleven?
  woensdag 2 december 2020 @ 10:13:49 #84
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_196512310
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 10:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Geloof het wel, kan me nog de begintijd van de huidige fase van de ZP-discussie herinneren en dan stond je echt alleen als je voor aanpassing was, zelfs in hoogopgeleide elitaire kringen. Het is een zeer emotionele kwestie voor veel mensen.

Zelfs FOK! is flink veranderd toch? Tot vorig jaar waren er banners met zwarte pieten met oorringen, dikke lippen, kroeshaar, etc. etc. Ook andere emoji's dan nu en bij elke post stond een sint of traditionele ZP. Dat is tegenwoordig verdwenen.
Eigenlijk onvoorstelbaar wat de dictatuur van de minderheid kan bewerkstelligen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_196512317
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:')
pi_196512323
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 10:12 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Echt? Dat is treurig. Sowieso de taal die gebezigd wordt in deze discussie is deprimerend.
FB / Waar zijn de Zwarte Piet-banners en smileys gebleven?
pi_196512570
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 10:13 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat heeft de hoogopgeleide elite er precies mee te maken?
[..]

Ik had het NOS-artikel gelezen, https://nos.nl/artikel/23(...)neemt-verder-af.html. Daarin staat:
quote:
Tot nu toe wilden vooral hoger opgeleiden dat het uiterlijk van Piet verandert. Maar inmiddels is ook bij mensen zonder zo'n opleiding een verschuiving te zien. Twee jaar geleden was ruim twee derde van de lager opgeleiden voorstander van Zwarte Piet, nu is dat de helft. Bij mensen met een middelbare opleiding nam het draagvlak voor zwart geschminkte Pieten in die periode af van 58 procent tot 45 procent.
pi_196512609
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 10:13 schreef AchJa het volgende:

[..]

Heb je ook gelezen waarom? Danny en zijn familie werden zelfs bedreigd door de tegenstanders.

FB / Waar zijn de Zwarte Piet-banners en smileys gebleven?
quote:
Schandelijk. De banner was in mijn ogen een zeer onnodige provocatie, maar dergelijke bedreigingen zijn vreselijk.
pi_196512674
godverd....... mijn hemel!
danny is gewoon echt bedreigd.
even quoten:

@Danny op de vraag of hij aangifte gedaan heeft:
quote:
Nope. Maar was dezelfde manier als tien jaar geleden. Briefje zonder postzegel in de brievenbus, waarmee wordt aangegeven 'we weten waar je woont en zijn in de buurt'. Heb destijds gepoogd aangifte te doen, maar werd nog net niet uitgelachen. Aangifte doet geen reet. Ze zijn veel te druk met bonnetjes uitschrijven of voorgedrukte aangiftes klaarmaken voor als iemand zich beledigd voelt.
Waarom heeft dit het nieuws niet gehaald?
De arme stakkers hadden er niet eens geld over voor een postzegel.
zelf bezorgen om tachtig cent uit te sparen. :')
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 2 december 2020 @ 10:41:05 #90
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196512699
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 10:35 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

[..]

Schandelijk. De banner was in mijn ogen een zeer onnodige provocatie, maar dergelijke bedreigingen zijn vreselijk.
Dit zijn alles-of-niets-discussies. Als je eenmaal begint met wijken ontstaat het idee dat ZP "inderdaad" racistisch is en dan moet het ook helemaal weg, want racisme is schandelijk. Het zal me niet verbazen als dit op termijn op een verbod uitdraait.
  woensdag 2 december 2020 @ 10:52:37 #91
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196512864
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 10:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
godverd....... mijn hemel!
danny is gewoon echt bedreigd.
even quoten:

@:Danny op de vraag of hij aangifte gedaan heeft:
[..]

Waarom heeft dit het nieuws niet gehaald?
De arme stakkers hadden er niet eens geld over voor een postzegel.
zelf bezorgen om tachtig cent uit te sparen. :')
Diep triest. FOKkers op deze site hebben dit gedaan, of verlinkt. Als je dit leest; ga je diep schamen stumper. :N
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196512924
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 10:52 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Diep triest. FOKkers op deze site hebben dit gedaan, of verlinkt. Als je dit leest; ga je diep schamen stumper. :N
Dit laat toch ook gewoon zien dat ze niet schromen om intimidatie/geweld te gebruiken? KOZP moet meteen ontbonden worden als criminele organisatie.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  woensdag 2 december 2020 @ 11:00:02 #93
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196512984
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 10:55 schreef El_Thijs het volgende:

[..]

Dit laat toch ook gewoon zien dat ze niet schromen om intimidatie/geweld te gebruiken? KOZP moet meteen ontbonden worden als criminele organisatie.
Je weet niet wie het was. Dus geen zaak.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196513058
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 11:00 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Je weet niet wie het was. Dus geen zaak.
Schokkendste van alles eigenlijk. Bizar.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  woensdag 2 december 2020 @ 11:06:13 #95
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196513077
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 10:52 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Diep triest. FOKkers op deze site hebben dit gedaan, of verlinkt. Als je dit leest; ga je diep schamen stumper. :N
Het is geen afgeschermd deel van het internet en Fok! is ook geen obscure site. Iedereen kan het gedaan hebben.
  woensdag 2 december 2020 @ 11:13:51 #96
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196513184
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 11:06 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het is geen afgeschermd deel van het internet en Fok! is ook geen obscure site. Iedereen kan het gedaan hebben.
Hoe kom je er dan achter, dat hier Zwarte Pieten staan? Je komt hier niet zomaar met Google Images.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196513545
Ik snap @Danny.
Het is dan wel zuur dat de media doodleuk het 'nieuws' brengt dat het draagvlak voor Zwarte piet daalt.
Dat is helemaal niet het geval, het is zwichten voor bedreigingen. het gedoe zat zijn. geen zin meer hebben in discussie. Terwijl er niets mis is met Zwarte piet. Zwarte piet is al helemaal geen racisme of blackface.

Sinterklaas en Zwarte piet zijn een onderdeel van Nederland. Sint & Piet zijn er voor heel Nederland.
Akwasi, Jerry en Sylvana zijn tegen Nederland.

Henk Westbroek zingt niet voor niets 'Sinterklaas, wie kent hem niet. Sinterklaas, sinterklaas en natuurlijk Zwarte piet'.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_196513636
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 10:41 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dit zijn alles-of-niets-discussies. Als je eenmaal begint met wijken ontstaat het idee dat ZP "inderdaad" racistisch is en dan moet het ook helemaal weg, want racisme is schandelijk. Het zal me niet verbazen als dit op termijn op een verbod uitdraait.
Dat denk ik niet, de roetveegpiet is een blijvertje, ook KOZP is daar gewoon voor. Aan de roetveegpiet hoeven geen racistische elementen te zitten, terwijl dat bij de oorspronkelijke zwarte piet onmiskenbaar was.
  woensdag 2 december 2020 @ 11:41:23 #99
8369 speknek
Another day another slay
pi_196513651
Bedreigingen zijn nooit goed, maar 99.999% wordt niet bedreigd en is daar ook niet bang voor. Het is geen conspiracy, het is gewoon pure gewenning. Zwarte zwarte piet hield op te bestaan toen de NTR om was. Het duurt gewoon een paar jaar voordat mensen eraan gewend zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_196513665
quote:
14s.gif Op woensdag 2 december 2020 11:40 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Dat denk ik niet, de roetveegpiet is een blijvertje, ook KOZP is daar gewoon voor. Aan de roetveegpiet hoeven geen racistische elementen te zitten, terwijl dat bij de oorspronkelijke zwarte piet onmiskenbaar was.
Goed, dan doen we er zoveel roetvegen op dat ie weer helemaal zwart ziet. Lijkt me een goed plan :P
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_196513695
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 11:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
Ik snap @:Danny.
Het is dan wel zuur dat de media doodleuk het 'nieuws' brengt dat het draagvlak voor Zwarte piet daalt.
Dat is helemaal niet het geval, het is zwichten voor bedreigingen. het gedoe zat zijn. geen zin meer hebben in discussie. Terwijl er niets mis is met Zwarte piet. Zwarte piet is al helemaal geen racisme of blackface.

Sinterklaas en Zwarte piet zijn een onderdeel van Nederland. Sint & Piet zijn er voor heel Nederland.
Akwasi, Jerry en Sylvana zijn tegen Nederland.

Henk Westbroek zingt niet voor niets 'Sinterklaas, wie kent hem niet. Sinterklaas, sinterklaas en natuurlijk Zwarte piet'.
Mensen reageren massaal anders op deze kwestie in een enquête omdat ze massaal bedreigd worden? Akwasi, Jerry en Sylvana hebben het er maar druk mee dan, al die bedreigingen versturen.
pi_196513707
quote:
14s.gif Op woensdag 2 december 2020 11:42 schreef El_Thijs het volgende:

[..]

Goed, dan doen we er zoveel roetvegen op dat ie weer helemaal zwart ziet. Lijkt me een goed plan :P
Daar zullen ze wel tegen ageren vermoed ik :D
pi_196513720
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 11:44 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Daar zullen ze wel tegen ageren vermoed ik :D
Mogen ze doen. Kunnen we laten zien dat het roetvegen zijn :P "Kijk hier, achter zijn oren en net in zijn nek. Niet helemaal zwart. Roetvegen, prima toch?"
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_196513724
quote:
14s.gif Op woensdag 2 december 2020 11:40 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Dat denk ik niet, de roetveegpiet is een blijvertje, ook KOZP is daar gewoon voor.
Ben je daar zo zeker van?

De roetveegpiet is een schijnoplossing
Waarom we met een 'grijze Piet' nog verder van huis zijn

quote:
Aan de roetveegpiet hoeven geen racistische elementen te zitten, terwijl dat bij de oorspronkelijke zwarte piet onmiskenbaar was.
O, leg uit?
  woensdag 2 december 2020 @ 11:48:26 #105
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196513757
quote:
14s.gif Op woensdag 2 december 2020 11:40 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Dat denk ik niet, de roetveegpiet is een blijvertje, ook KOZP is daar gewoon voor. Aan de roetveegpiet hoeven geen racistische elementen te zitten, terwijl dat bij de oorspronkelijke zwarte piet onmiskenbaar was.
Ik doelde op de traditionele Zwarte Piet, niet op de roetpiet. Die eerste wordt echt getaboeïseerd, tot het moderne equivalent van boekverbrandingen aan toe.

Of de huidige roetpiet van het Sinterklaasjournaal een blijvertje is weet ik niet. Ik hoop het maar. Juist omdat deze een zekere mate van continuïteit uitstraalt zou hij ook nog weleens onder vuur kunnen komen te liggen. Dat zou jammer zijn.
  woensdag 2 december 2020 @ 11:57:03 #106
282135 PietPossum
Disputatio non grata
pi_196513864
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 10:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

Omdat: "Lieve vrede bewaren".

https://eenvandaag.avrotr(...)t-piet-nog-zwart-is/
dit inderdaad. Triest. Je mag je als vanalles uitdossen in Nederland. Ga je als man (die toch een geschiedenis hebben van onderdrukking vrouwen) als dragqueen de straat op, dan krijg je een letterlijk een paar veren in de reet en vaar je mee met de Pride tocht. Maar als het om een huidskleurtje gaat, wat echt net zo onbenullig is als een blonde pruik opzetten m.i., dan is ineens een issue.

Als zwarte Piet niet meer van deze tijd is, moeten we ons misschien afvragen of het niet Piet is, waar iets 'mis' mee is, of de tijd..
pi_196513927
quote:
15s.gif Op woensdag 2 december 2020 09:43 schreef El_Thijs het volgende:
https://www.ad.nl/binnenl(...)warte-piet~a31d05bc/

Waarom geloof ik dit niet, en toch weer wel?
Het onderzoeksbureau I&O is, net als campganebureau BKB, onderdeel van de anti-Zwarte Piet campagne.

Gewoon de boodschap blijven herhalen en als het wat stroefjes gaat dan kan het atlijd nog via het anoniem bedreigen van winkeliers/ondernemers, uitlokken van tegenstanders, false flags en indoctrinatie van de jeugd via scholen (o.a. via lesmateriaal, schoolbesturen en leerkrachten).

twitter


twitter


quote:
De strategie
1.Heldere analyse: begrijpen waar het om gaat.
2.Formuleer helder doel
3.Organiseer zwarte eenheid in gedachte
4.Organiseer publieke demonstratie
5.Baseer je op geweldloos verzet
6.Maak verbindingen met andere migrantengroepen: koppel racisme aan islamofobie
7.Zoek verbindingen in de witte gemeenschap
8.Mobiliseer de internationale gemeenschap
9.Organiseer kinderen voor een niet-racistische kinderfeest

(2013 - Sandew Hira)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 2 december 2020 @ 12:00:32 #108
8369 speknek
Another day another slay
pi_196513928
quote:
Ja, die twee artikelen zijn niet tegen roetveegpiet.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_196513973
quote:
Nee daar ben ik niet zeker van, aangegeven door de zinsnede "denk ik" :P. Maar KOZP vindt de roetveegpiet prima ja:
quote:
Reactie van Kick Out Zwarte Piet
‘’Gelukkig zijn er ook alerte gemeenten die geen oplossing zien in de grijze piet en de subsidie alleen toekennen voor schoorsteenpieten (roetveegpieten).
https://www.nederlandword(...)fifty-shades-of-nee/
quote:
O, leg uit?
Ik denk niet dat het heel zinvol is om de discussie over grote lippen, kroeshaar, oorringen en "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed" te voeren, daar heb ik zo rond 2014 al genoeg tijd aan besteed :)
  woensdag 2 december 2020 @ 12:04:46 #110
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_196513993
Het hele Sinterklaasfeest moet toch opgedoekt worden? Dat hebben ze het allerliefste.

Het heeft niet veel meer met zwarte Piet of Piet te maken.
pi_196514050
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 12:04 schreef Mubassie het volgende:
Het hele Sinterklaasfeest moet toch opgedoekt worden? Dat hebben ze het allerliefste.

Het heeft niet veel meer met zwarte Piet of Piet te maken.
Dit werd in 2014 ook al steeds geroepen in de discussie, ondertussen is KOZP nog steeds gewoon voorstander van het sinterklaasfeest met een roetveegpiet. Ik zou je je er niet te veel zorgen om maken :).

En zelfs als ze daar actie tegen gaan voeren, krijg je te weinig mensen mee. Ik als ~GroenLinkser was en ben tegen Zwarte Piet zoals het traditioneel gevierd werd, maar afschaffen van het Sinterklaasfeest met roetveegpieten zou ik een stap te ver vinden.
pi_196514282
quote:
7s.gif Op woensdag 2 december 2020 11:43 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Mensen reageren massaal anders op deze kwestie in een enquête omdat ze massaal bedreigd worden? Akwasi, Jerry en Sylvana hebben het er maar druk mee dan, al die bedreigingen versturen.
de uitslag van enquêtes dat zal allemaal wel. maar als je om je heen vraagt dan krijg je alleen maar te horen dat iedereen voor Zwarte piet is.
waar het mij om gaat zijn de winkeliers en ondernemers. zodra je een Zwarte piet in je winkel hebt staan en het tuig krijgt daar lucht van dan beginnen ze je zaak zwart te maken net zolang totdat de Zwarte pieten weg zijn.
als ze dat meenemen in die uitslagen ja dan snap ik die getalletjes.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_196514999
quote:
Kick Out Zwart Piet (KOZP) noemt de massale overstap van scholen een kantelpunt. Maar voorman Jerry Afriyie geeft in de Volkskrant wel aan dat de actiegroep het eigen doel nog niet heeft bereikt. Volgens hem geven een hoop scholen aan Zwarte Piet niet racistisch te vinden, maar alleen mee te gaan met de tijdsgeest. ,,Maar je moet niet veranderen om mij een plezier te doen, je moet stoppen met Zwarte Piet omdat je geen feest wilt vieren ten koste van een ander. Pas als dat besef er is, ben ik gerustgesteld”, aldus Afriyie.
Het zal niet genoeg zijn. Als dit soort beroepsgekwetsten gaan bepalen wat racistisch is en als daar gehoor aan wordt gegeven. Dan ben ik wel benieuwd wat het plafond van tolerantie zal zijn ten opzichte van dit soort minderheden. Er moet immers geld op de plank komen vanuit de subsidiekast, dus het zal niet bij roetveegpiet blijven.

Dat maakt meteen duidelijk waarom die groep van kozp zo gevaarlijk is. Zij mogen Zwarte Piet racistisch vinden. Een ander mag niet vinden dat Zwarte Piet niet racistisch is. Je eigen denkbeelden opleggen aan een ander...
Het ligt aan de instanties zelf
pi_196515332
Het feit dat de meeste Nederlanders liever geen verandering zien maar ZP niet zien als een heuvel om op te sterven geeft eigenlijk heel mooi aan hoe onlogisch de hele premisse is van deze kwestie. Ik ben het eigenlijk een keer compleet eens met Afriyie, ZP verandert niet omdat blanke mensen ineens 'bewust' zijn van het racisme van ZP maar omdat ze dan (hopelijk) van het gezeik af zijn.

Het idee dat ZP eigenlijk een racistisch figuur is maar dat blanke Nederlanders dat ontkennen of niet inzien kan sowieso de prullenbak in.
  woensdag 2 december 2020 @ 13:31:51 #115
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_196515531
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 12:20 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

de uitslag van enquêtes dat zal allemaal wel. maar als je om je heen vraagt dan krijg je alleen maar te horen dat iedereen voor Zwarte piet is.
waar het mij om gaat zijn de winkeliers en ondernemers. zodra je een Zwarte piet in je winkel hebt staan en het tuig krijgt daar lucht van dan beginnen ze je zaak zwart te maken net zolang totdat de Zwarte pieten weg zijn.
als ze dat meenemen in die uitslagen ja dan snap ik die getalletjes.
Tja, dat hangt van je bubbel af, als ik het om me heen vraag is niemand meer voor Zwarte Piet. Daarom zijn representatieve steekproeven best handig :).

Maar je hebt gelijk wat betreft winkeliers; mensen die het aan hart gaat dat Zwarte Piet racistisch is, voeren vaak met felle woorden actie tegen instanties die Zwarte Piet nog steeds in hoog vaandel hebben staan. Ik heb zelf geen sterke mening over deze mensen. Ik vind de strijd tegen racisme iig een dappere (mensen die voorop gaan in die strijd krijgen veel drek en bedreigingen over zich heen).
pi_196515600
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 13:43 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Tja, dat hangt van je bubbel af, als ik het om me heen vraag is niemand meer voor Zwarte Piet. Daarom zijn representatieve steekproeven best handig :).

Maar je hebt gelijk wat betreft winkeliers; mensen die het aan hart gaat dat Zwarte Piet racistisch is, voeren vaak met felle woorden actie tegen instanties die Zwarte Piet nog steeds in hoog vaandel hebben staan. Ik heb zelf geen sterke mening over deze mensen. Ik vind de strijd tegen racisme iig een dappere (mensen die voorop gaan in die strijd krijgen veel drek en bedreigingen over zich heen).
felle woorden prima. Intimidatie en bedreiging is fout. anoniem de beheerder van dit forum bedreigen is heel fout.
het is maar wat je onder strijden tegen racisme ziet.
wat mij betreft vallen bedreigingen en intimidaties daar niet onder. Ze bevestigen daarmee vooroordelen en versterken juist het slechte beeld en imago van deze minderheid.

de winkelier in Krommenie bijt niet en ze hadden daar een gesprek kunnen voeren maar kozen ervoor om de straat snachts te besmeuren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_196515681
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 13:05 schreef Poefbank het volgende:

[..]

Het zal niet genoeg zijn. Als dit soort beroepsgekwetsten gaan bepalen wat racistisch is en als daar gehoor aan wordt gegeven. Dan ben ik wel benieuwd wat het plafond van tolerantie zal zijn ten opzichte van dit soort minderheden. Er moet immers geld op de plank komen vanuit de subsidiekast, dus het zal niet bij roetveegpiet blijven.

Dat maakt meteen duidelijk waarom die groep van kozp zo gevaarlijk is. Zij mogen Zwarte Piet racistisch vinden. Een ander mag niet vinden dat Zwarte Piet niet racistisch is. Je eigen denkbeelden opleggen aan een ander...
Racisme is geen mening, beweren zij. Daar ben ik het in principe mee eens: over de oorringen, kroeshaar, enorme lippen, "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed" valt moeilijk te betwisten dat het racistische elementen bevat. Dat werd overigens wel betwist, in 2014 werden er felle discussies over gevoerd hier op FOK!, maar dat is tegenwoordig toch wel wat afgenomen. Nu gaat het vooral nog om de huid: moet deze volledig pikzwart, of moet het meer het schoorsteen-narratief volgen?

Wat ik niet zo sterk vind, is de aanname dat het steeds verder zal gaan, en zelfs 'gevaarlijk' is. Mensen als ik hebben de focus vanaf het begin op de racistische elementen gelegd. Wellicht zijn er gevallen te vinden die het hele feest afgeschaft moet worden, maar het gros van de mensen die tegen ZP is legt de focus op de racistische elementen. Dat was al die tijd al zo, er is helemaal geen glijdende schaal dat er steeds minder "mag". De glijdende schaal is dat steeds meer mensen overtuigd zijn geraakt van de racistische elementen, en dat die racistische elementen ook steeds meer verdwijnen.

Waar je overigens wel over kunt discussiëren, is of er racistische bedoelingen zijn met ZP. Dat is denk ik vaak niet het geval: het is meer onbewust.
pi_196515694
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 13:49 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

felle woorden prima. Intimidatie en bedreiging is fout. anoniem de beheerder van dit forum bedreigen is heel fout.
het is maar wat je onder strijden tegen racisme ziet.
wat mij betreft vallen bedreigingen en intimidaties daar niet onder. Ze bevestigen daarmee vooroordelen en versterken juist het slechte beeld en imago van deze minderheid.

de winkelier in Krommenie bijt niet en ze hadden daar een gesprek kunnen voeren maar kozen ervoor om de straat snachts te besmeuren.
Eens.
pi_196515709
Helft van Nederlanders is voor een andere Piet
Het draagvlak voor een traditionele Piet is verder afgenomen. Vier jaar geleden wilde 65 procent van de Nederlanders dat het uiterlijk van Piet zwart bleef, nu is dat 39 procent. Vooral ouderen zijn van mening veranderd.
=============
https://www.parool.nl/ned(...)ndere-piet~b7a54759/
pi_196515785
Omdat mensen die teringjank discussie gewoon zat zijn en gewoon van de antipieten afwillen.

https://www.parool.nl/ned(...)warte-piet~b5632c3d/

Niet meer dan dat. Het straatbeeld op dit moment verraad gewoon anders. Overal zwarte pieten. En terecht.

Tijdje terug ook een enquete meegedaan met een volgende vraagstelling

Hoe mag van u zwarte piet er uit zien?
A: traditioneel zwart
B: donker geschminkt
C: Zonder schmink.

Als je ook B had ingekruist was je tegen zwarte piet. Ik vermoed ook dat hier het een gevalletje van dat soort geweest is. Want bruin vinden veel mensen ook prima.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_196515798
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 13:55 schreef Bluesdude het volgende:
Helft van Nederlanders is voor een andere Piet
Het draagvlak voor een traditionele Piet is verder afgenomen. Vier jaar geleden wilde 65 procent van de Nederlanders dat het uiterlijk van Piet zwart bleef, nu is dat 39 procent. Vooral ouderen zijn van mening veranderd.
=============
https://www.parool.nl/ned(...)ndere-piet~b7a54759/
"Vooral ouderen zijn van mening veranderd."
dat gaat er bij mij niet in.
in verzorgingstehuizen worden nog wel Zwarte pieten gevraagd omdat mensen met dementie de pieten niet eens herkennen.
als je mensen zoekt die voor verandering zijn dan zou je juist bij de jongeren moeten zijn.
alhoewel ik een uitzending met Paul de Leeuw kan herinneren waar gewoon het hele publiek, allemaal kinderen, voor Zwarte piet waren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_196515812
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 14:01 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

"Vooral ouderen zijn van mening veranderd."
dat gaat er bij mij niet in.
in verzorgingstehuizen worden nog wel Zwarte pieten gevraagd omdat mensen met dementie de pieten niet eens herkennen.
als je mensen zoekt die voor verandering zijn dan zou je juist bij de jongeren moeten zijn.
Bij de zwarte pieten centrales ook. Zwarte piet en anders niet.
Beetje vaag verhaal dit. Zal wel iets aparts in de vraagstelling zitten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_196515933
quote:
14s.gif Op woensdag 2 december 2020 13:53 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Racisme is geen mening, beweren zij. Daar ben ik het in principe mee eens: over de oorringen, kroeshaar, enorme lippen, "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed" valt moeilijk te betwisten dat het racistische elementen bevat. Dat werd overigens wel betwist, in 2014 werden er felle discussies over gevoerd hier op FOK!, maar dat is tegenwoordig toch wel wat afgenomen. Nu gaat het vooral nog om de huid: moet deze volledig pikzwart, of moet het meer het schoorsteen-narratief volgen?

Wat ik niet zo sterk vind, is de aanname dat het steeds verder zal gaan, en zelfs 'gevaarlijk' is. Mensen als ik hebben de focus vanaf het begin op de racistische elementen gelegd. Wellicht zijn er gevallen te vinden die het hele feest afgeschaft moet worden, maar het gros van de mensen die tegen ZP is legt de focus op de racistische elementen. Dat was al die tijd al zo, er is helemaal geen glijdende schaal dat er steeds minder "mag". De glijdende schaal is dat steeds meer mensen overtuigd zijn geraakt van de racistische elementen, en dat die racistische elementen ook steeds meer verdwijnen.

Waar je overigens wel over kunt discussiëren, is of er racistische bedoelingen zijn met ZP. Dat is denk ik vaak niet het geval: het is meer onbewust.
Je maakt eigenlijk precies mijn punt duidelijk. Prima dat jij er racistische elementen inziet. Ik doe dat niet.
quote:
Mensen als ik hebben de focus vanaf het begin op de racistische elementen gelegd
Mening.

De rest van je post bestaat uit aannames.
Het ligt aan de instanties zelf
pi_196515962
quote:
14s.gif Op woensdag 2 december 2020 13:53 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Racisme is geen mening, beweren zij. Daar ben ik het in principe mee eens: over de oorringen, kroeshaar, enorme lippen, "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed" valt moeilijk te betwisten dat het racistische elementen bevat. Dat werd overigens wel betwist, in 2014 werden er felle discussies over gevoerd hier op FOK!, maar dat is tegenwoordig toch wel wat afgenomen.

Om dezelfde reden, niet omdat mensen het ineens eens zijn met die lezing. Dat verschil is belangrijk.

quote:
Waar je overigens wel over kunt discussiëren, is of er racistische bedoelingen zijn met ZP. Dat is denk ik vaak niet het geval: het is meer onbewust.
Zoals ik eerder al zei lijkt me dat juist nu bewezen onzin.
pi_196516041
40 jaar integratie pappen en nathouden pamperen etc. Misschien tijd om eens over andere boeg te gooien. Genoeg is genoeg
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
pi_196516127
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 14:14 schreef hertogjan_lekkerman het volgende:
40 jaar integratie pappen en nathouden pamperen etc. Misschien tijd om eens over andere boeg te gooien. Genoeg is genoeg
Welke boeg ?
pi_196516152
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 14:08 schreef Poefbank het volgende:

[..]

Je maakt eigenlijk precies mijn punt duidelijk. Prima dat jij er racistische elementen inziet. Ik doe dat niet.
[..]

Mening.
Tja, dat valt voor mij in de categorie de aarde is plat, er is geen klimaatverandering, Armeense genocide heeft nooit plaatsgevonden. Allemaal zeer feitelijke kwesties, toch zijn er mensen die er anders over denken.
quote:
De rest van je post bestaat uit aannames.
Dat klopt, net zoals het een aanname is dat het aanpassen van het sinterklaasfeest steeds verder zal gaan. Ik denk van niet, ik denk dat er een grens is.
pi_196516184
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 14:10 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Om dezelfde reden, niet omdat mensen het ineens eens zijn met die lezing. Dat verschil is belangrijk.
[..]

Zoals ik eerder al zei lijkt me dat juist nu bewezen onzin.
Hoe is dat bewezen?
  woensdag 2 december 2020 @ 14:32:36 #130
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_196516343
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 12:07 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Dit werd in 2014 ook al steeds geroepen in de discussie, ondertussen is KOZP nog steeds gewoon voorstander van het sinterklaasfeest met een roetveegpiet. Ik zou je je er niet te veel zorgen om maken :).

En zelfs als ze daar actie tegen gaan voeren, krijg je te weinig mensen mee. Ik als ~GroenLinkser was en ben tegen Zwarte Piet zoals het traditioneel gevierd werd, maar afschaffen van het Sinterklaasfeest met roetveegpieten zou ik een stap te ver vinden.
Kijk, zo kan het ook ^O^
pi_196516352
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 14:22 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Hoe is dat bewezen?
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 13:28 schreef MoreDakka het volgende:
Het feit dat de meeste Nederlanders liever geen verandering zien maar ZP niet zien als een heuvel om op te sterven geeft eigenlijk heel mooi aan hoe onlogisch de hele premisse is van deze kwestie. Ik ben het eigenlijk een keer compleet eens met Afriyie, ZP verandert niet omdat blanke mensen ineens 'bewust' zijn van het racisme van ZP maar omdat ze dan (hopelijk) van het gezeik af zijn.

Het idee dat ZP eigenlijk een racistisch figuur is maar dat blanke Nederlanders dat ontkennen of niet inzien kan sowieso de prullenbak in.
pi_196516403
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 14:32 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Kijk, zo kan het ook ^O^
Nee laat je niet foppen. Het is een hellende schaal. We doen het zoals wij het doen. Pas je aan en als je niet bevalt naar de Woorden van Rutte rot op
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
pi_196516654
twitter


twitter


Dat feest kunnen we beëindigen. Gefeliciteerd.
pi_196516657
quote:
14s.gif Op woensdag 2 december 2020 13:53 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Racisme is geen mening, beweren zij. Daar ben ik het in principe mee eens: over de oorringen, kroeshaar, enorme lippen, "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed" valt moeilijk te betwisten dat het racistische elementen bevat. Dat werd overigens wel betwist, in 2014 werden er felle discussies over gevoerd hier op FOK!, maar dat is tegenwoordig toch wel wat afgenomen. Nu gaat het vooral nog om de huid: moet deze volledig pikzwart, of moet het meer het schoorsteen-narratief volgen?

Wat ik niet zo sterk vind, is de aanname dat het steeds verder zal gaan, en zelfs 'gevaarlijk' is. Mensen als ik hebben de focus vanaf het begin op de racistische elementen gelegd. Wellicht zijn er gevallen te vinden die het hele feest afgeschaft moet worden, maar het gros van de mensen die tegen ZP is legt de focus op de racistische elementen. Dat was al die tijd al zo, er is helemaal geen glijdende schaal dat er steeds minder "mag". De glijdende schaal is dat steeds meer mensen overtuigd zijn geraakt van de racistische elementen, en dat die racistische elementen ook steeds meer verdwijnen.

Waar je overigens wel over kunt discussiëren, is of er racistische bedoelingen zijn met ZP. Dat is denk ik vaak niet het geval: het is meer onbewust.
Zwarte Piet = racisme is en blijft een mening.

Zou het wel racisme zijn dan zouden de rechtbanken al jaren bedolven zijn geweest onder aangiftes.

Die zijn er nauwelijks geweest.

Wat jij vindt mag jij vinden, als je mij maar in mijn waarde laat wat ik vind. En dat laatste daar wringt hem nou net de schoen. Ik mag van KOZP niet vinden wat vind. Ik zou daarvoor bedreigd kunnen worden door aanhangers van deze club.

De pro Piet kant wordt al die jaren al verketterd, weggehoond en pogingen om in de media te komen of een discussie op te starten worden vakkundig gemeden.

Er geldt maar 1 mening, en die 3 woorden en het = teken worden continue herhaald, zonder enige onderbouwing, met zo nu en dan een anekdote.

Dat stoort mij, en met mij velen Nederlanders, enorm.

Zwarte Piet = racisme wordt opgelegd en afgedwongen. Dat kan niet goed gaan.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 2 december 2020 @ 15:01:05 #135
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196516775
quote:
14s.gif Op woensdag 2 december 2020 13:53 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Racisme is geen mening, beweren zij. Daar ben ik het in principe mee eens: over de oorringen, kroeshaar, enorme lippen, "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed" valt moeilijk te betwisten dat het racistische elementen bevat. Dat werd overigens wel betwist, in 2014 werden er felle discussies over gevoerd hier op FOK!, maar dat is tegenwoordig toch wel wat afgenomen. Nu gaat het vooral nog om de huid: moet deze volledig pikzwart, of moet het meer het schoorsteen-narratief volgen?
Het is afgenomen omdat alles wel zo'n beetje gezegd is. Dat wil niet zeggen dat de opvatting dat die elementen racistisch zijn, niet betwistbaar is. Het heeft alleen niet zoveel nut om daar nu weer mee te beginnen, omdat je er in praktische zin helemaal niets meer mee opschiet.
pi_196517561
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 14:20 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

[quote]Tja, dat valt voor mij in de categorie de aarde is plat, er is geen klimaatverandering, Armeense genocide heeft nooit plaatsgevonden. Allemaal zeer feitelijke kwesties, toch zijn er mensen die er anders over denken.
Vreemd dat je dit in dezelfde categorie kan plaatsen. Het is en blijft een mening.
[..]

quote:
Dat klopt, net zoals het een aanname is dat het aanpassen van het sinterklaasfeest steeds verder zal gaan. Ik denk van niet, ik denk dat er een grens is.
Daarom komen er ook geen geluiden vanuit tegenstanders dat zwarte Piet helemaal moet verdwijnen.
[/quote] Dit gaat een welles/nietus discussie worden. Maar het feit blijft dat gekwetste mensen steeds meer overal misplaatste ‘racisme’ in willen zien. Vervolgens oproepen tot ban. En daarmee is het bewijs wel geleverd dat roetveegpiet niet het eindstation is.
Het ligt aan de instanties zelf
pi_196517674
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 14:33 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

[..]

Ik volg die redenering niet helemaal. Jij en Afriyie denken beiden dat het verandert om van het gezeik af te zijn. Ik denk dat dat onzin is, omdat ik zelf een (blanke) Nederlander ben die is gaan inzien dat ZP een racistisch figuur is.

Maar zelfs als jullie redenering klopt, dan zie ik nog niet hoe dat bewijst dat het idee dat ZP een "racistisch figuur is maar dat blanke Nederlanders dat ontkennen of niet inzien" sowieso de prullenbak in kan. Even buiten ons meningsverschil in dezen, klopt dit logisch gezien niet. Het kan prima zijn dat men ZP nu opgeeft om van het gezeik af te zijn, én dat ZP een racistisch figuur is. Die twee zaken sluiten elkaar helemaal niet uit.
pi_196517739
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:59 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Ik volg die redenering niet helemaal. Jij en Afriyie denken beiden dat het verandert om van het gezeik af te zijn. Ik denk dat dat onzin is, omdat ik zelf een (blanke) Nederlander ben die is gaan inzien dat ZP een racistisch figuur is.
N = 1 in jouw geval. Het grootste gedeelte van de Nederlanders is het niet met jou eens.

quote:
Maar zelfs als jullie redenering klopt, dan zie ik nog niet hoe dat bewijst dat het idee dat ZP een "racistisch figuur is maar dat blanke Nederlanders dat ontkennen of niet inzien" sowieso de prullenbak in kan. Even buiten ons meningsverschil in dezen, klopt dit logisch gezien niet. Het kan prima zijn dat men ZP nu opgeeft om van het gezeik af te zijn, én dat ZP een racistisch figuur is. Die twee zaken sluiten elkaar helemaal niet uit.
Als jouw verhaal klopt dan zou alle ophef inmiddels tot een soort bewustwording moeten leiden. Maar dat is dus niet gebeurd, de meeste Nederlanders hebben geconcludeerd dat ZP geen racistische figuur is. En bovendien zijn ze ook inschikkelijk genoeg om ZP als karakter te laten veranderen om van de discussie af te zijn. Dat geeft ook nog maar eens aan dat voor de meerderheid de huidskleur helemaal niet belangrijk is en dus ook niet racistisch.
pi_196517769
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:50 schreef Poefbank het volgende:

[..]

Vreemd dat je dit in dezelfde categorie kan plaatsen. Het is en blijft een mening.
[..]
[..]

Daarom komen er ook geen geluiden vanuit tegenstanders dat zwarte Piet helemaal moet verdwijnen.
[...]
Dit gaat een welles/nietus discussie worden. Maar het feit blijft dat gekwetste mensen steeds meer overal misplaatste ‘racisme’ in willen zien. Vervolgens oproepen tot ban. En daarmee is het bewijs wel geleverd dat roetveegpiet niet het eindstation is.
Maar hoe werkt deze redenering dan? Omdat "gekwetste mensen steeds meer overal misplaatste 'racisme' in willen zien", betekent toch niet dat roetveegpiet niet het eindstation is? Stel er is een daadwerkelijk racistisch element bestaat, puur hypothetisch, dan kunnen we dat toch verwijderen zonder dat dat meteen betekent dat we het sinterklaasfeest gaan afschaffen o.i.d.?

Wat volgens mij mis gaat, is dat jij de meest extreme mening van het kamp dat tegen ZP is (dat de roetveegpiet ook niet oké is, zoals volgens Gario) plakt op iedereen die tegen ZP is. Terwijl er juist een vrij brede beweging is, waar ik ook toe behoor, die vindt dat bepaalde vormen van wokeism te ver gaan. Zelfs Obama, hier vast geen populair figuur, vindt dat:
pi_196517845
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 16:04 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

N = 1 in jouw geval. Het grootste gedeelte van de Nederlanders is het niet met jou eens.
[..]

Als jouw verhaal klopt dan zou alle ophef inmiddels tot een soort bewustwording moeten leiden. Maar dat is dus niet gebeurd, de meeste Nederlanders hebben geconcludeerd dat ZP geen racistische figuur is. En bovendien zijn ze ook inschikkelijk genoeg om ZP als karakter te laten veranderen om van de discussie af te zijn. Dat geeft ook nog maar eens aan dat voor de meerderheid de huidskleur helemaal niet belangrijk is en dus ook niet racistisch.
Waar baseer je dat eigenlijk precies op? Dit staat in het onderzoek waar we het over hebben:
quote:
Sinds 2016 neemt de steun voor het traditionele uiterlijk van Zwarte Piet (met zwarte huidskleur) af. Deze verandering is ook zichtbaar wanneer Nederlanders de stelling wordt voorgelegd of het goed is dat het uiterlijk van Zwarte Piet verandert. Het deel van de Nederlanders die deze verandering een goede zaak vindt nam ook toe ten opzichte van 2016: van in totaal 17 procent in 2016 naar 33 procent in 2020. Bovendien werd de groep met mensen die het helemaal oneens was met deze stelling kleiner: van bijna de helft van de Nederlanders in 2016 naar ruim een kwart nu.
Het gedeelte dat het een goede zaak vindt dat het uiterlijk verandert (dat lijkt me wel wat anders dan "van het gezeik af zijn") neemt wel degelijk toe.
pi_196517880
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 16:13 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Waar baseer je dat eigenlijk precies op? Dit staat in het onderzoek waar we het over hebben:
[..]

Het gedeelte dat het een goede zaak vindt dat het uiterlijk verandert (dat lijkt me wel wat anders dan "van het gezeik af zijn") neemt wel degelijk toe.
Ik heb het niet voor niets over 'de meerderheid' ;) Van de NOS:

quote:
Vier jaar geleden vond 65 procent van de Nederlanders in hetzelfde onderzoek nog dat de hulp van Sinterklaas zwart moet blijven, nu is dat nog 39 procent. Een grotere groep, van iets meer dan de helft van de Nederlanders, wil eigenlijk ook niet dat het uiterlijk van Piet verandert, maar kan wel leven met bijvoorbeeld een mix van Zwarte Pieten en andere Pieten.
Als je die groepen bij elkaar optelt kom je op 90%, maar ik denk niet dat dat zomaar kan.
pi_196517893
Zwarte piet is niet racistisch. Een enkeling voelt zich beledigd door Zwarte piet, of is daar ooit mee gepest (aldus simons & co)

Net als dat ik geen vegetarisch bord vreten moet hebben. Dat konijnenvoer kun je ook als een belediging zien. Heb je een dag gewerkt, krijg je die bende voorgeschoteld. Maar ik ga dan toch ook niet heel Nederland af om overal vegetarisch eten te verbieden? het is gewoon opdringen van iemand z'n overtuiging. das fout.

Als je nu nog steeds gekrenkt bent waar je als kind mee gepest bent dan je andere problemen.

Pesten is iets dat overal wel blijft. of je nou wel of geen Zwarte piet hebt.

Een roodharige noemen ze vuurtoren. een lang iemand krijgt de vraag of het koud is daarboven. als je mager bent krijg je de vraag of je wel genoeg te eten krijgt, en het advies om bij windkracht 8 binnen te blijven. en als je heel mager bent krijg je de tip om bij het douchen je armen te spreiden omdat je anders door 't afvoerputje gaat.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  woensdag 2 december 2020 @ 16:18:47 #143
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_196517949
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 15:59 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

Ik volg die redenering niet helemaal. Jij en Afriyie denken beiden dat het verandert om van het gezeik af te zijn. Ik denk dat dat onzin is, omdat ik zelf een (blanke) Nederlander ben die is gaan inzien dat ZP een racistisch figuur is.
Dat jij dat allemaal niet kan volgen is best maar een kleine 80% van de Nederlanders ziet dat toch echt anders:

quote:
Lieve vrede bewaren

Acht op de tien deelnemers (78 procent) zeggen dat ze 'Zwarte Piet' geen racistisch fenomeen vinden. Voor veel mensen die dit jaar van mening zijn veranderd, is dat dan ook niet de reden. Ze zeggen dat ze voorstander zijn van aanpassingen 'om de lieve vrede te bewaren'.
Een Vandaag
pi_196518005
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 14:53 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zwarte Piet = racisme is en blijft een mening.

Zou het wel racisme zijn dan zouden de rechtbanken al jaren bedolven zijn geweest onder aangiftes.

Die zijn er nauwelijks geweest.

Wat jij vindt mag jij vinden, als je mij maar in mijn waarde laat wat ik vind. En dat laatste daar wringt hem nou net de schoen. Ik mag van KOZP niet vinden wat vind. Ik zou daarvoor bedreigd kunnen worden door aanhangers van deze club.

De pro Piet kant wordt al die jaren al verketterd, weggehoond en pogingen om in de media te komen of een discussie op te starten worden vakkundig gemeden.

Er geldt maar 1 mening, en die 3 woorden en het = teken worden continue herhaald, zonder enige onderbouwing, met zo nu en dan een anekdote.

Dat stoort mij, en met mij velen Nederlanders, enorm.

Zwarte Piet = racisme wordt opgelegd en afgedwongen. Dat kan niet goed gaan.
"Zwarte Piet = racisme" is wat mij betreft inderdaad een mening, dat er racistische elementen in de oorspronkelijke ZP zaten wat mij betreft niet.

Maar maak je geen zorgen, ook dat mag je gewoon blijven verkondigen hoor. Er gaat echt geen kamermeerderheid komen die dat gaat verbieden. En KOZP zal niet jou opzoeken om te intimideren dat je iets niet mag vinden. Cancel culture is wel een blijvertje, dit soort partijen zullen stampij blijven maken van bedrijven en overheden die de zwarte huidskleur van Piet blijven aanhangen en praktiseren.
  woensdag 2 december 2020 @ 16:24:30 #145
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_196518036
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 14:20 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

Tja, dat valt voor mij in de categorie de aarde is plat, er is geen klimaatverandering, Armeense genocide heeft nooit plaatsgevonden. Allemaal zeer feitelijke kwesties, toch zijn er mensen die er anders over denken.
Dat Zwarte Piet racisme is is dus geen feit. Je mag het vinden maar dat maakt het nog geen feit.
pi_196518045
kortom; wil je iets veranderen in Nederland, bedreig gewoon de middenstand en bel beroepsactivisten.
je krijgt vanzelf een uitnodiging voor Jinek en Op1. wat de rest van Nederland denkt doet er niet toe.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_196518070
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 16:25 schreef spectrumanalyser het volgende:
kortom; wil je iets veranderen in Nederland, bedreig gewoon de middenstand en bel beroepsactivisten.
je krijgt vanzelf een uitnodiging voor Jinek en Op1. wat de rest van Nederland denkt doet er niet toe.
Hetzelfde geldt voor dingen als een mondkapjesplicht. Roep maar hard genoeg en dan worden mensen het vanzelf zat dus geven ze maar toe.
pi_196518108
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 16:15 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Ik heb het niet voor niets over 'de meerderheid' ;) Van de NOS:
[..]
Klopt, maar er is wel een bepaalde trend. Sommige meningen in het ZP-debat waren een tijd geleden absoluut een minderheid, en tegenwoordig een meerderheid.
quote:
Als je die groepen bij elkaar optelt kom je op 90%, maar ik denk niet dat dat zomaar kan.
Ah, dan zit daar de verwarring. Dit is een foute interpretatie van de NOS. Die 50% is wel degelijk voor verandering, alleen niet voor het helemaal afschaffen van Piet:

Precies wat ik steeds wil betogen eigenlijk :D. Slechts 3% is voor de afschaffing van Piet, lijkt mij echt niet iets om bang voor te zijn.
  woensdag 2 december 2020 @ 16:34:18 #149
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_196518201
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 16:18 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dat jij dat allemaal niet kan volgen is best maar een kleine 80% van de Nederlanders ziet dat toch echt anders:
[..]

Een Vandaag
Ah ja, dat is een ander onderzoek dan waar ik het over had. Dat 78% het niet als een racistisch fenomeen ziet vind ik verrassend hoog, maar framing is ook belangrijk bij dat soort stellingen.

Met 'Ook al is het wellicht niet zo bedoeld, ik begrijp dat 'Zwarte Piet' discriminerend overkomt op mensen met een donkere huidskleur.' is 40% het eens, en "slechts" 52% het oneens.
pi_196518234
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 16:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

Maar hoe is dat een argument? Telt die stem zwaarder ofzo? Of hebben die per definitie meer gelijk dan de rest?
Absoluut niet, was meer om mijn gevoel te beschrijven over de verandering in de afgelopen jaren. Maar misschien formuleerde ik het wat onhandig :)
  woensdag 2 december 2020 @ 16:41:13 #152
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_196518258
quote:
14s.gif Op woensdag 2 december 2020 16:37 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

Ah ja, dat is een ander onderzoek dan waar ik het over had. Dat 78% het niet als een racistisch fenomeen ziet vind ik verrassend hoog, maar framing is ook belangrijk bij dat soort stellingen.

Met 'Ook al is het wellicht niet zo bedoeld, ik begrijp dat 'Zwarte Piet' discriminerend overkomt op mensen met een donkere huidskleur.' is 40% het eens, en "slechts" 52% het oneens.
En dan? Ik begrijp ook dat Moslims spotprenten niet leuk vinden. Maar dat is geen reden om het te verbieden.
pi_196518288
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 16:30 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Klopt, maar er is wel een bepaalde trend. Sommige meningen in het ZP-debat waren een tijd geleden absoluut een minderheid, en tegenwoordig een meerderheid.
[..]

Ah, dan zit daar de verwarring. Dit is een foute interpretatie van de NOS. Die 50% is wel degelijk voor verandering, alleen niet voor het helemaal afschaffen van Piet:
Je laat de nuance nu weg, het uiterlijk moet voor hen veranderen om van de discussie af te zijn. Niet omdat men vindt dat ZP een racistische figuur is. De NOS laat die nuance terecht staan. En die is heel belangrijk.
pi_196518726
Nuance, die ze bij KOZP totaal niet hebben , een reden om voor veel mensen om de hakken in het zand te steken, dat er na zoveel tijd mensen gaan opgeven is menselijk , om maar van het gezeik af te zijn
  woensdag 2 december 2020 @ 17:18:08 #155
80382 manny
30 is best veel
pi_196518807
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 17:12 schreef Bottendaal het volgende:
Nuance, die ze bij KOZP totaal niet hebben , een reden om voor veel mensen om de hakken in het zand te steken, dat er na zoveel tijd mensen gaan opgeven is menselijk , om maar van het gezeik af te zijn
Nuance is helaas sowieso ver te zoeken in deze hele "discussie". Oprecht weinig interesse van beide kampen in de argumenten / overtuigingen van de ander en vooral heel veel roeptoeteren van eigen argumenten / standpunten

Denk aan:

"ik heb eigenlijk nooit iets achter dat hele zwarte piet gebeuren gezocht, voor mij was het gewoon een kinder feestje. Reactie: je bent een racist

"ik vind het erg vervelend dat ik wekenlang geconfronteerd wordt met een negerkarikatuur in het straatbeeld". Reactie: als onze tradities je niet aanstaan rot je maar op.

Tja. Dan wordt het lastig een discussie te voeren.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_196518958
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 17:18 schreef manny het volgende:

[..]

Nuance is helaas sowieso ver te zoeken in deze hele "discussie". Oprecht weinig interesse van beide kampen in de argumenten / overtuigingen van de ander en vooral heel veel roeptoeteren van eigen argumenten / standpunten

Denk aan:

"ik heb eigenlijk nooit iets achter dat hele zwarte piet gebeuren gezocht, voor mij was het gewoon een kinder feestje. Reactie: je bent een racist

"ik vind het erg vervelend dat ik wekenlang geconfronteerd wordt met een negerkarikatuur in het straatbeeld". Reactie: als onze tradities je niet aanstaan rot je maar op.

Tja. Dan wordt het lastig een discussie te voeren.
Dat hele Sinterklaas-feest is over tien jaar waarschijnlijk ook weg.

Er is zo ook niks gezelligs meer aan.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_196519026
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 17:28 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Dat hele Sinterklaas-feest is over tien jaar waarschijnlijk ook weg.

Er is zo ook niks gezelligs meer aan.
En dan heeft KOZP haar doel bereikt.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_196519074
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 17:34 schreef El_Thijs het volgende:

[..]

En dan heeft KOZP haar doel bereikt.
Ja, dat klopt.

Maar daar is verder niks meer aan te doen.

Dat constante geruzie en dan die pandemie er nog overheen, Heeft toch straks niemand meer zin in Sinterklaas?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_196519093
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 16:41 schreef AchJa het volgende:

[..]

En dan? Ik begrijp ook dat Moslims spotprenten niet leuk vinden. Maar dat is geen reden om het te verbieden.
Helemaal eens, ik word er ook knettergek van die focus op het "gekwetst zijn". De focus zou meer moeten gaan over of zwarte piet inderdaad een racistische karikatuur is. En ik denk dat er goede aanwijzingen zijn dat dat niet zo is. Wat in ieder geval als een paal boven water staat is dat dat hele slavernij verleden er niets mee te maken heeft en dat is wel de propaganda die je vanuit het anti-pieten kamp constant hoort. Dan moet je zwarte piet niet afschaffen maar zijn oorsprong uitleggen.
pi_196519647
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 16:07 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Maar hoe werkt deze redenering dan? Omdat "gekwetste mensen steeds meer overal misplaatste 'racisme' in willen zien", betekent toch niet dat roetveegpiet niet het eindstation is? Stel er is een daadwerkelijk racistisch element bestaat, puur hypothetisch, dan kunnen we dat toch verwijderen zonder dat dat meteen betekent dat we het sinterklaasfeest gaan afschaffen o.i.d.?

Wat volgens mij mis gaat, is dat jij de meest extreme mening van het kamp dat tegen ZP is (dat de roetveegpiet ook niet oké is, zoals volgens Gario) plakt op iedereen die tegen ZP is. Terwijl er juist een vrij brede beweging is, waar ik ook toe behoor, die vindt dat bepaalde vormen van wokeism te ver gaan. Zelfs Obama, hier vast geen populair figuur, vindt dat:
Het racisme schreeuwen in iets wat geen racisme is. De hele geschiedenis willen uitgummen want dat kan terugleiden tot slavernij en onderdrukking. En daar is een kleine groep mee bezig om dat voor elkaar te krijgen. Daarom is roetveegpiet niet het eindstation. Er zal geen voldoening zijn in de ogen van tegenstanders. Hierna richten ze hun pijlen op een ander vlak. Er mag dan een ‘vrij brede beweging zijn’ die je niet in die context kan plaatsen, toch is het pleiten van afschaffen van zp vrij extreem alleen omdat mensen zich nu eenmaal gekwetst voelen of er racisme in willen zien. Het is dan het probleem van die mensen en van de rest. Daar loopt onze discussie op vast. Want ik kan en wil jou niet overtuigen.

We zien al jarenlang een groep protesteren langs de kant bij intochten. Er wordt met racisme gesmeten omdat dat het verdienmodel is. Dat er nu een meerderheid lijkt te komen dat mensen het niet erg vinden als zp zal verdwijnen, komt door die bewuste groep. Niet omdat ze het eens zijn. Maar om van het gezeik af te zijn. Het feest is lang geleden al gekaapt.
Het ligt aan de instanties zelf
  Moderator woensdag 2 december 2020 @ 18:21:47 #161
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196519794
toch zie je ieder jaar meer tegenacties op gang komen :)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196519859
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 17:28 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Dat hele Sinterklaas-feest is over tien jaar waarschijnlijk ook weg.

Er is zo ook niks gezelligs meer aan.
Het enige wat ik van heel het gezeik meekrijg is dit forum en af en toe een artikel op de nieuwsbladen. Ik kan dat prima van mij afzetten.
pi_196519883
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 18:25 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Het enige wat ik van heel het gezeik meekrijg is dit forum en af en toe een artikel op de nieuwsbladen. Ik kan dat prima van mij afzetten.
Dan zou ik ook niet op twitter gaan kijken, als ik jou was.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_196519898
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 18:27 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Dan zou ik ook niet op twitter gaan kijken, als ik jou was.
Twitter is sowieso een afvoerput geworden.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_196521727
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 18:27 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Dan zou ik ook niet op twitter gaan kijken, als ik jou was.
Dat was ik sowieso al niet van plan. De mensen die twitter gebruiken zijn toch maar een kleine minderheid in Nederland.
pi_196521968
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 20:22 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Dat was ik sowieso al niet van plan. De mensen die twitter gebruiken zijn toch maar een kleine minderheid in Nederland.
Wel de grootste bek soms :')
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_196522190
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 20:38 schreef El_Thijs het volgende:

[..]

Wel de grootste bek soms :')
Het enige jammere van dat achterlijke egokamertje is dat journalisten ook een grote bek hebben en zich er massaal toe aangetrokken voelen.
  donderdag 3 december 2020 @ 00:23:54 #168
3542 Gia
User under construction
pi_196525240
quote:
83s.gif Op woensdag 2 december 2020 18:21 schreef sp3c het volgende:
toch zie je ieder jaar meer tegenacties op gang komen :)
Ik geniet van de vele filmpjes van sinterklaas en zwarte Pieten bezoekjes bij verenigingen en mensen thuis. Prachtig, die blije snoetjes. Dat mag toch niet verdwijnen!
pi_196525286
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 00:23 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik geniet van de vele filmpjes van sinterklaas en zwarte Pieten bezoekjes bij verenigingen en mensen thuis. Prachtig, die blije snoetjes. Dat mag toch niet verdwijnen!
Die verongelijkte snoetjes van sommige volwassenen als de Pieten niet zwart genoeg zijn moeten we inderdaad niet willen hebben.
  donderdag 3 december 2020 @ 00:40:42 #170
3542 Gia
User under construction
pi_196525304
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 00:34 schreef Kansenjongere het volgende:
Die verongelijkte snoetjes van sommige volwassenen als de Pieten niet zwart genoeg zijn moeten we inderdaad niet willen hebben.
Daar kies je als ouders zelf voor.
Die keuze mag er wmb wel zijn. Niemand is verplicht om voor een zwarte Piet te kiezen. Maar het mag wel.
pi_196525311
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 00:40 schreef Gia het volgende:

[..]

Daar kies je als ouders zelf voor.
Die keuze mag er wmb wel zijn. Niemand is verplicht om voor een zwarte Piet te kiezen. Maar het mag wel.
Waar kies je als ouder zelf voor? Om het voor je kind te verpesten als de Pieten naar jouw mening niet de juiste kleurcode hebben?
pi_196526386
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 00:41 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Waar kies je als ouder zelf voor? Om het voor je kind te verpesten als de Pieten naar jouw mening niet de juiste kleurcode hebben?
Je verpest niets voor de kinderen wanneer Zwarte Pieten zwart zijn. Je doet als volwassene wel eer aan de traditie door de kleur zwart te gebruiken.

Maar mensen met een vooringenomen mening, die een traditie alleen op waarde schatten op basis van uiterlijk vertoon, en geen interesse hebben om zich te verdiepen in de vele lagen die het archetype Zwarte Piet vorm geven, zullen dat nooit kunnen snappen.

Voor die oppervlakkige mensen geldt alleen de combi blanken die zich zwart schminken. Ooh, 'blackface', racisme, op de brandstapel ermee. Dat doet mij denken aan diverse andere periodes uit onze geschiedenis. Maar geschiedenis boeit dat soort mensen vaak ook niet.

Maar je doet maar wat je zelf wil, laat de rest dat ook doen.

Kaatsenballen kan anders soms ook een backfire effect hebben.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_196526563
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 20:52 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Het enige jammere van dat achterlijke egokamertje is dat journalisten ook een grote bek hebben en zich er massaal toe aangetrokken voelen.
En politici.
pi_196526566
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 00:34 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Die verongelijkte snoetjes van sommige volwassenen als de Pieten niet zwart genoeg zijn moeten we inderdaad niet willen hebben.
Wat een rancune zeg, misschien kun je beter even een glaasje water drinken en kalmeren. Het gaat maar over zwarte piet :)
pi_196526942
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 07:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Wat een rancune zeg, misschien kun je beter even een glaasje water drinken en kalmeren. Het gaat maar over zwarte piet :)
Dat was dan ook exact mijn punt in een reactie op iemand die de blijheid van de kindjes verbond aan de kleurcode van zwarte piet.
pi_196527096
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 08:40 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Dat was dan ook exact mijn punt in een reactie op iemand die de blijheid van de kindjes verbond aan de kleurcode van zwarte piet.
Nee, aan de traditie. Waar de kleur onderdeel van is.
pi_196528590
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 09:03 schreef MoreDakka het volgende:

[..]

Nee, aan de traditie. Waar de kleur onderdeel van is.
Als die kinderen hun cadeaus van kabouter Plop krijgen zal er niet 1 koter verongelijkt roepen dat dat geen onderdeel van de traditie is.
pi_196528917
Laten we beginnen met dat Zwarte piet en blackface twee verschillende dingen zijn.
Zwarte piet is geen blackface. dat is een andere traditie.

Daar is Airfryer het mee eens.

Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_196529312
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
Laten we beginnen met dat Zwarte piet en blackface twee verschillende dingen zijn.
Zwarte piet is geen blackface. dat is een andere traditie.

Daar is Airfryer het mee eens.

[ afbeelding ]
Elke keer als ik dat zie, zie ik KOZP meer als de NSB.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_196530569
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 11:12 schreef spectrumanalyser het volgende:
Laten we beginnen met dat Zwarte piet en blackface twee verschillende dingen zijn.
Zwarte piet is geen blackface. dat is een andere traditie.

Daar is Airfryer het mee eens.

[ afbeelding ]
Ja, mooi is dat.

Ik rapporteerde laatst een aantal berichten met "White lives matter" en berichten van dat soort strekking. Reactie Facebook: niets dat in strijd is met onze richtlijnen.

Maar oh wee als je een Zwarte Piet foto plaatst, dan ben je binnen de kortste keren de lul. Zelfs het linken van een nieuwsbericht van een krant waarbij de krant als foto een foto van ZP gebruikt; Account op slot.
pi_196531205
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 10:49 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Als die kinderen hun cadeaus van kabouter Plop krijgen zal er niet 1 koter verongelijkt roepen dat dat geen onderdeel van de traditie is.
Als ze geen cadeaus krijgen ook niet. Dus afschaffen dan maar?
pi_196531251
Stoor mij ook mateloos aan de door anti-pieten opgezette merchandise shops.
wat een geld ze durven te vragen.
Een huisbezoekje waarvoor een normale vergoeding hooguit 25 euro is, daarvoor vragen ze 100 euro exclusief 21% B.T.W. (ja, dan hoeft het opeens niet inclusief te zijn he)

een shop waar je een sinterklaaspakket kon bestellen vroeg 36 euro voor een doos met troep van sponsor tony chocolony en overblijfselen van het intocht comité Amsterdam. allemaal vrij van Zwarte piet natuurlijk en ingepakt door vrijwilligers. de kans dat er een zwarte piet op de cadeauverpakking staat blijft wel aanwezig want ze pakken niet alle cadeautjes zelf in.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 3 december 2020 @ 14:35:45 #183
3542 Gia
User under construction
pi_196532168
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 00:41 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

Waar kies je als ouder zelf voor? Om het voor je kind te verpesten als de Pieten naar jouw mening niet de juiste kleurcode hebben?
Of je een zwarte Piet laat komen of een gemuteerde. Er zijn gewoon sint en pietencentrales waar je kunt kiezen voor een zwarte Piet.

En dat blijft zo.
  donderdag 3 december 2020 @ 14:39:58 #184
3542 Gia
User under construction
pi_196532240
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 13:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
Stoor mij ook mateloos aan de door anti-pieten opgezette merchandise shops.
wat een geld ze durven te vragen.
Een huisbezoekje waarvoor een normale vergoeding hooguit 25 euro is, daarvoor vragen ze 100 euro exclusief 21% B.T.W. (ja, dan hoeft het opeens niet inclusief te zijn he)

een shop waar je een sinterklaaspakket kon bestellen vroeg 36 euro voor een doos met troep van sponsor tony chocolony en overblijfselen van het intocht comité Amsterdam. allemaal vrij van Zwarte piet natuurlijk en ingepakt door vrijwilligers. de kans dat er een zwarte piet op de cadeauverpakking staat blijft wel aanwezig want ze pakken niet alle cadeautjes zelf in.
Mijn moeder bood me gisteren een stukje chocola aan, bij de koffie.
Was Tony Chocolonely. Heb ervoor bedankt! Liever niet.
pi_196532261
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 14:39 schreef Gia het volgende:

[..]

Mijn moeder bood me gisteren een stukje chocola aan, bij de koffie.
Was Tony Chocolonely. Heb ervoor bedankt! Liever niet.
:|W
  donderdag 3 december 2020 @ 14:44:23 #186
3542 Gia
User under construction
pi_196532301
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 14:41 schreef mootie het volgende:

:|W
Tja, heb zo m'n principes en daar hoort Aquarium sponsoren niet bij.
pi_196532585
OMG !!!!! Genocide !!!!

quote:
Roetveegpiet is genocide’
Het pand van The Black Archives in de Dapperbuurt is besmeurd. Muurschilderingen van Surinaamse helden zijn wit geverfd en op de deur zijn stickers geplakt met de tekst ‘roetveegpiet is genocide’.
https://www.parool.nl/ams(...)s-genocide~b5ed77e2/
pi_196533226
quote:
Wat me in dat bericht vooral opvalt is hoe snel de burgemeester op haar benen staat om meteen hulp te bieden en wat niet al.

quote:
Esajas noemt de bekladding shockerend. “Ik zie dit als een poging tot intimidatie tegen de Surinaamse en zwarte gemeenschap. Ik maak me zorgen om de veiligheid van mijn collega’s. Dit is onze werkplek, waar mensen in veiligheid en rust moeten kunnen werken.” Hij gaat aangifte doen van deze ‘schandalige gebeurtenis’.
Deze zin slaat ook op wat winkeliers ervaren als ze brieven in de bus krijgen of leuzen op hun terrein geschilderd zien als Zwarte Piet in de etalage staat. Heel frappant dat je dan de burgemeester van de betreffende plaats niet of nauwelijks hoort.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_196533553
quote:
Weer zelf gedaan.

twitter
pi_196533643
Die meneer Paljas ook altijd .... zo zielig ook hè, die man.

later deze week zal hij prijzen uitdelen aan een select groepje bevriende mensen.
In dit groepje worden alleen mensen met een specifieke kleur van de huid toegelaten.
dus alleen de mensen met die specifieke kleur, die maken kans op de prijs.
die krijgen de zwarte prestatieprijs.
omdat ze niet zoveel op hebben met Nederland zal alles naar het Engels worden vertaald.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 4 december 2020 @ 08:38:51 #192
3542 Gia
User under construction
pi_196544575
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 17:02 schreef AchJa het volgende:
Maar zelf met je hele vereniging wel winkels bekladden en standbeelden slopen.

https://www.ad.nl/dordrec(...)et-treurig~ae97ceee/

https://www.nhnieuws.nl/n(...)arte-piet-in-etalage

https://www.parool.nl/nie(...)dreigingen~b5a9af03/

https://www.hartvannederl(...)-pim-fortuyn-beklad/

https://amp.nos.nl/artike(...)d-met-rode-verf.html

https://www.volkskrant.nl(...)activisten~b5e87b16/

Maar goed, het zou me niet verbazen dat het in scene is gezet. Roeveegpiet is genocide??? Uh, wat wordt hier nou weer mee bedoeld?
Denk ook dat het in scène is gezet.
pi_196555736
twitter
  vrijdag 4 december 2020 @ 21:50:26 #194
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_196557379
quote:
False flag.

Die genocide stickers heb ik (voor deze actie) nog nergens gezien.

De pro-Piet activisten hebben zich tot dusver niet beziggehouden met 'vandalisme'. Alleen posters plakken, aanbellen bij Akwasi en zich op veel plaatsen als Zwarte Piet manifesteren
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_196557391
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 21:42 schreef Nober het volgende:
[ twitter ]
Echt he, gewoon particulieren aan 'hun' schandpaal nagelen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_196557545
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 17:02 schreef AchJa het volgende:

Maar goed, het zou me niet verbazen dat het in scene is gezet. Roeveegpiet is genocide??? Uh, wat wordt hier nou weer mee bedoeld?
Vergeet niet dat er een compleet opgezette organisatie achter zit die weet hoe men het schaapjespubliek (pro en anti) moet bespelen.

Vandaar ook de topic titel deze keer. Het tij keert. Steeds meer mensen doorzien het. Er zijn ook steeds meer acies van pro-Pieten, vooralsnog alleen maar ludiek (op het bezoek aan Akwasi na, dat gaat mij net iets te ver).

Deze 'black archives' actie is overduidelijk een (inmiddels jaarlijkse voorkomende) false flag vanuit KOZP. Ik verwacht in deze ook geen follow up, net als de 'aanslag' in Den Haag als ook de 'dreigbrief' van Afriyie.

Trap er niet in.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_196559932
vermoeiend hoe dat dan uitpakt.
KOZP spuit in Krommenie intimiderend de winkelstraat vol:
- Winkelier wilt aangifte doen, politie lacht de winkelier net niet uit
- artikeltje in telegraaf en nhd

Black archives gebouw met illegale graffiti is overgespoten:
- Politici (Jesse Klaver, Tofik Dibi, Jan Paternotte D66) spreken hun afschuw uit
- Politie staat er meteen bij
- Alle nieuwssites berichten erover
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 5 december 2020 @ 09:18:41 #199
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196560059
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 09:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
vermoeiend hoe dat dan uitpakt.
KOZP spuit in Krommenie intimiderend de winkelstraat vol:
- Winkelier wilt aangifte doen, politie lacht de winkelier net niet uit
- artikeltje in telegraaf en nhd

Black archives gebouw met illegale graffiti is overgespoten:
- Politici (Jesse Klaver, Tofik Dibi, Jan Paternotte D66) spreken hun afschuw uit
- Politie staat er meteen bij
- Alle nieuwssites berichten erover
Na morgen is het hopelijk voor een paar weken afgelopen. Toch knap hoe die jankers vrijwel het hele jaar aandacht blijven trekken.

Ik verwacht ergens rond februari weer een of andere hersenscheet van Airfryer cs.

De rekeningen moeten toch betaald worden.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196561347
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 09:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
vermoeiend hoe dat dan uitpakt.
KOZP spuit in Krommenie intimiderend de winkelstraat vol:
- Winkelier wilt aangifte doen, politie lacht de winkelier net niet uit
- artikeltje in telegraaf en nhd

Black archives gebouw met illegale graffiti is overgespoten:
- Politici (Jesse Klaver, Tofik Dibi, Jan Paternotte D66) spreken hun afschuw uit
- Politie staat er meteen bij
- Alle nieuwssites berichten erover
Exact dit is wat er momenteel goed mis is in ons land.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 5 december 2020 @ 11:48:24 #201
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_196562202
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 09:18 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Na morgen is het hopelijk voor een paar weken afgelopen. Toch knap hoe die jankers vrijwel het hele jaar aandacht blijven trekken.

Ik verwacht ergens rond februari weer een of andere hersenscheet van Airfryer cs.

De rekeningen moeten toch betaald worden.
Vergeet de kerst niet hè.
  zaterdag 5 december 2020 @ 11:50:07 #202
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196562230
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 11:48 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Vergeet de kerst niet hè.
Nog even extra provoceren voor de kerstbonus. ;)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196562442
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 16:05 schreef Nober het volgende:

[..]

Weer zelf gedaan.

[ twitter ]
quote:
Esajas noemt de bekladding shockerend. “Ik zie dit als een poging tot intimidatie tegen de Surinaamse en zwarte gemeenschap. Ik maak me zorgen om de veiligheid van mijn collega’s. Dit is onze werkplek, waar mensen in veiligheid en rust moeten kunnen werken”, meldt het Parool.
Wat vindt Mitchell Esajas ervan als wat hem niet zint beklad wordt?

Hier een tweet van zijn organisatie.

:D :D

  zaterdag 5 december 2020 @ 12:11:47 #204
3542 Gia
User under construction
pi_196562503
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 09:18 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Na morgen is het hopelijk voor een paar weken afgelopen. Toch knap hoe die jankers vrijwel het hele jaar aandacht blijven trekken.

Ik verwacht ergens rond februari weer een of andere hersenscheet van Airfryer cs.

De rekeningen moeten toch betaald worden.
Mwoah, na morgen begint het blm weer. Effe wachten tot er weer een criminele neger wordt neergeschoten in Amerika, en ......demonstreren!
  zaterdag 5 december 2020 @ 12:12:29 #205
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_196562513
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]


[..]

Wat vindt Mitchell Esajas ervan als wat hem niet zint beklad wordt?

Hier een tweet van zijn organisatie.

:D :D

[ afbeelding ]
Maar Esajas is zwart dus dan mag het :Y
  zaterdag 5 december 2020 @ 12:16:00 #206
3542 Gia
User under construction
pi_196562562
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]


[..]

Wat vindt Mitchell Esajas ervan als wat hem niet zint beklad wordt?

Hier een tweet van zijn organisatie.

:D :D

[ afbeelding ]
Sowieso, ZIJ willen in alle rust en veiligheid kunnen werken, mogen de vele geïntimideerde winkeliers dat dan ook?
  zaterdag 5 december 2020 @ 12:17:44 #207
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196562587
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:16 schreef Gia het volgende:

[..]

Sowieso, ZIJ willen in alle rust en veiligheid kunnen werken, mogen de vele geïntimideerde winkeliers dat dan ook?
Als je wilt uitdelen, moet je ook kunnen incasseren.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 5 december 2020 @ 12:23:20 #208
3542 Gia
User under construction
pi_196562669
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:17 schreef thedeedster het volgende:

Als je wilt uitdelen, moet je ook kunnen incasseren.
Precies, zij beginnen met bekladden. Krijgen ze het terug, beginnen ze te piepen!
pi_196564392
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:23 schreef Gia het volgende:

[..]

Precies, zij beginnen met bekladden. Krijgen ze het terug, beginnen ze te piepen!
Zo is het ja, gewoon met gelijke munt terug betalen en liefst nog harder, stelletje bloedhonden, de Noordzee in jagen die gasten
pi_196564422
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:16 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Zo is het ja, gewoon met gelijke munt terug betalen en liefst nog harder, stelletje bloedhonden, de Noordzee in jagen die gasten
Bedoel je mensen de dood injagen ?
pi_196564485
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Bedoel je mensen de dood injagen ?
Nee wel op een boot natuurlijk
pi_196564513
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:23 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Nee wel op een boot natuurlijk
Mensen verbannen omdat ze een andere mening hebben ?
Dat is zo geen Nederlandse kernwaarde.
pi_196564596
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Mensen verbannen omdat ze een andere mening hebben ?
Dat is zo geen Nederlandse kernwaarde.
Dat is inderdaad wel een graadje erger dan mensen bedreigen, doxxen of cancellen, omdat ze een andere mening hebben.

#stopkozp
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_196564679
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:31 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dat is inderdaad wel een graadje erger dan mensen bedreigen, doxxen of cancellen, omdat ze een andere mening hebben.

#stopkozp
Ja joh... dan moeten ze tienduizenden zogenaamde pietlovers verbannen die vooral op het internet bedreigend zijn. Maar ook fysiek... Eindhoven, maastricht . aan de voordeur
Breng ze voor de rechter, bewijst dat er wetten overtreden zijn. Dat is de Nederlandse cultuur.
pi_196564684
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Mensen verbannen omdat ze een andere mening hebben ?
Dat is zo geen Nederlandse kernwaarde.
Dat weet ik ook wel ik ben te fel in mijn mening en ik heb recht op mijn mening ook al weet ik dat daar dingen niet juist van zijn, ik zou de ophef van KOZP ook prima vinden.
Weet je waarom, mensen moeten vrij zijn om te doen wat ze willen binnen het in rechtssysteem, KOZP probeert ons dat recht te beperken en doet dat soms op een dwingende manier en dat moet niet mogen.
Dus verbod op KOZP
pi_196564828
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:38 schreef Bottendaal het volgende:

Dus verbod op KOZP
Nog steeds niet Nederlandse kernwaarde .
Vrije meningsuiting enzo
Je zult moeten accepteren dat mensen meningen mogen hebben die haaks staan op de jouwe.
En daar hoort bij het streven anderen te overtuigen van het gelijk, anderen op vreedzame, democratische en wettelijk toegestaan wijze te bewegen er naar te handelen.
Wat jij wil is dictatoriaal
  zaterdag 5 december 2020 @ 15:10:35 #217
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196565141
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nog steeds niet Nederlandse kernwaarde .
Vrije meningsuiting enzo
Je zult moeten accepteren dat mensen meningen mogen hebben die haaks staan op de jouwe.
En daar hoort bij het streven anderen te overtuigen van het gelijk, anderen op vreedzame, democratische en wettelijk toegestaan wijze te bewegen er naar te handelen.
Wat jij wil is dictatoriaal
Tja, daar wringt de schoen bij de compromisloze zeurpieten.

En daarom kunnen ze van mij de rambam krijgen. Valt niet te praten met die lui.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196565171
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:10 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Tja, daar wringt de schoen bij de compromisloze zeurpieten.

En daarom kunnen ze van mij de rambam krijgen. Valt niet te praten met die lui.
Dat vinden ze van jou ook.
pi_196565201
Het is inderdaad een discussie die muurvast zit
  zaterdag 5 december 2020 @ 15:18:06 #220
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196565214
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat vinden ze van jou ook.
Sterker nog; dat vinden ze van iedereen die niet nederig voor ze buigt.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196565231
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:16 schreef Bottendaal het volgende:
Het is inderdaad een discussie die muurvast zit
Er zit beweging in de meningsvorming van de grote massa.
Steeds meer mensen zijn voor verandering van het pietschminken.
pi_196565334
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:18 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Sterker nog; dat vinden ze van iedereen die niet nederig voor ze buigt.
Is dat zo ?
Of wil je graag hen als slechterikken wegzetten
pi_196565369
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er zit beweging in de meningsvorming van de grote massa.
Steeds meer mensen zijn voor verandering van het pietschminken.
Ik bedoelde hier op het forum
pi_196565408
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:28 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Ik bedoelde hier op het forum
Ik denk dat de FOKusers wel meegaan met de meningsvorming in de gehele bevolking, toch ?
  zaterdag 5 december 2020 @ 15:31:42 #225
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196565424
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Is dat zo ?
Of wil je graag hen als slechterikken wegzetten
Dat doen ze zelf wel. Sterker nog; ze verdienen hun geld er mee.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196565633
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:31 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Dat doen ze zelf wel. Sterker nog; ze verdienen hun geld er mee.
Je zult naar enkelen KOZP mensen wijzen voor dat geld verdienen... maar dat gaat niet op voor een meerderheid van de leden. En dat slechterikkenidee is toch vooral van jou afkomstig.
  zaterdag 5 december 2020 @ 15:59:10 #227
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_196565803
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:48 schreef Bluesdude het volgende:

Nog steeds niet Nederlandse kernwaarde .
Vrije meningsuiting enzo
Je zult moeten accepteren dat mensen meningen mogen hebben die haaks staan op de jouwe.
Klopt. En dat betekent ook dat KOZP moet accepteren dat er mensen zijn die er een andere mening op nahouden.

quote:
En daar hoort bij het streven anderen te overtuigen van het gelijk, anderen op vreedzame, democratische en wettelijk toegestaan wijze te bewegen er naar te handelen.
Klopt ook. Maar dat betekent ook dat ze zich er bij neer te leggen hebben als er niks verandert.
  zaterdag 5 december 2020 @ 16:00:53 #228
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196565835
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je zult naar enkelen KOZP mensen wijzen voor dat geld verdienen... maar dat gaat niet op voor een meerderheid van de leden. En dat slechterikkenidee is toch vooral van jou afkomstig.

Tuurlijk, en Akwasi is fake news van de Russen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 5 december 2020 @ 16:01:58 #229
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196565859
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:59 schreef AchJa het volgende:

[..]

Klopt. En dat betekent ook dat KOZP moet accepteren dat er mensen zijn die er een andere mening op nahouden.
[..]

Klopt ook. Maar dat betekent ook dat ze zich er bij neer te leggen hebben als er niks verandert.
Dit blijkt om de een of andere manier moeilijk te begrijpen. Maar volgens mij is het pure onwil.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 5 december 2020 @ 16:05:03 #230
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_196565920
Hier ook zo triest bij het atelier allemaal schilderijen voor het raam van alleen Sinterklaas.

Geen een cursist mocht of waagde zich aan zwarte piet en/of roetveegpiet/regenboogpiet/~piet...

;(
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_196565932
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik denk dat de FOKusers wel meegaan met de meningsvorming in de gehele bevolking, toch ?
Ik weet het niet, ik kan alleen voor mezelf spreken en ik ga niet mee in de meningsvorm van de gehele bevolking
pi_196566238
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er zit beweging in de meningsvorming van de grote massa.
Steeds meer mensen zijn voor verandering van het pietschminken.
Afgedwongen of uit desinteresse.

Dat gaat uiteindelijk natuurlijk nooit werken, en dat begint te blijken getuige het ontstaan van tegen activisme.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 5 december 2020 @ 17:27:08 #234
3542 Gia
User under construction
pi_196567062
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 14:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Bedoel je mensen de dood injagen ?
Want iemand in zijn gezicht trappen is niet dodelijk?
  zaterdag 5 december 2020 @ 17:31:40 #235
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_196567110
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 15:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er zit beweging in de meningsvorming van de grote massa.
Steeds meer mensen zijn voor verandering van het pietschminken.
Het probleem is dat die figuren van KOZP niks accepteren wat hun niet aanstaat.
Stel dat er een referendum zou komen en dat het merendeel stemt voor houden van zwarte Piet zoals hij was/is , dus zwarte schmink , maar geen rode lippen en/of gouden oorbellen.

Denk je dan dat ze dat zullen accepteren ?

Ik denk van niet
Ik ben inmiddels overleden
pi_196567116
Er zijn steeds minder mensen die voor Zwarte Piet zijn omdat de v
  Moderator zaterdag 5 december 2020 @ 17:32:44 #237
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196567127
geef hem ook zijn oorbellen maar weer terug :)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 5 december 2020 @ 17:33:43 #238
3542 Gia
User under construction
pi_196567139
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 17:32 schreef Lariekoek11 het volgende:
Er zijn steeds minder mensen die voor Zwarte Piet zijn omdat de v
Oh oh!
pi_196567233
Er zijn steeds minder mensen die voor Zwarte Piet zijn omdat de voorstanders van ZP die je vooral ziet bij de demonstraties van KOZP, rechtst-extremen zijn zoals Pegida. Daar wilt de fatsoenlijke, weldenkend Nederlanders natuurlijk niet mee geassocieerd mee worden. Het is toch nu een strijd tussen BLM figuren en extreem rechts figuren.
  zaterdag 5 december 2020 @ 18:05:54 #240
3542 Gia
User under construction
pi_196567631
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 17:32 schreef sp3c het volgende:
geef hem ook zijn oorbellen maar weer terug :)
En de rode lippen. Zwarte mannen staan niet bekend om het gebruik van felrode lippenstift.
  User die overal opduikt 2022 zaterdag 5 december 2020 @ 18:07:04 #241
186611 Haags
pi_196567642
twitter


Je verwacht het gewoon absoluut niet he :)
Zonder wrijving geen glans
  zaterdag 5 december 2020 @ 18:09:36 #242
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196567686
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 17:40 schreef Lariekoek11 het volgende:
Er zijn steeds minder mensen die voor Zwarte Piet zijn omdat de voorstanders van ZP die je vooral ziet bij de demonstraties van KOZP, rechtst-extremen zijn zoals Pegida. Daar wilt de fatsoenlijke, weldenkend Nederlanders natuurlijk niet mee geassocieerd mee worden. Het is toch nu een strijd tussen BLM figuren en extreem rechts figuren.
Precies zoals ik het tot in den treure uitleg. Maar dat wil men niet horen. Velen denken nog steeds dat zo hard mogelijk schelden op KOZP een goede strategie is waardoor mensen Zwarte Piet weer leuk gaan vinden.
pi_196567714
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 17:32 schreef sp3c het volgende:
geef hem ook zijn oorbellen maar weer terug :)
Ja, geef me die goud!!!
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 5 december 2020 @ 18:14:38 #244
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_196568029
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 17:32 schreef sp3c het volgende:
geef hem ook zijn oorbellen maar weer terug :)
Dit is Naomi Pieter van KOZP. Ze draagt de oorbellen van Zwarte piet het hele jaar door.
Geef terug die oorbellen :)

Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Moderator zaterdag 5 december 2020 @ 18:38:39 #246
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196568041
middelste mag ze houden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196568046
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 18:09 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Precies zoals ik het tot in den treure uitleg. Maar dat wil men niet horen. Velen denken nog steeds dat zo hard mogelijk schelden op KOZP een goede strategie is waardoor mensen Zwarte Piet weer leuk gaan vinden.
KOZP vindt het stiekem geweldig dat figuren als Wilders en partijen als Pegida zo actief pro zwarte Piet zijn. De grote winnaar van dit hele gedoe is toch wel KOZP.
  Moderator zaterdag 5 december 2020 @ 18:43:50 #248
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196568143
Pegida is de grote winnaar, die positioneren zichzelf van randgroepje mafkezen naar voorvechters van een zaak waar nagenoeg heel Nederland het mee eens is

dan krijg je al heel snel 'jaaaaa maaaaaaaar ... ' als ze iets fout doen

zolang er geen doden vallen spinnen ze garen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 5 december 2020 @ 18:50:51 #249
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196568240
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 18:43 schreef sp3c het volgende:
Pegida is de grote winnaar, die positioneren zichzelf van randgroepje mafkezen naar voorvechters van een zaak waar nagenoeg heel Nederland het mee eens is

dan krijg je al heel snel 'jaaaaa maaaaaaaar ... ' als ze iets fout doen

zolang er geen doden vallen spinnen ze garen
Zowel KOZP als extreem rechts zijn winnaar. KOZP heeft via een omweg zijn doel bereikt en extreem rechts heeft exposure gehad. Het is niet alsof die er oprecht wat om geven.

De verliezer is Zwarte Piet.
  Moderator zaterdag 5 december 2020 @ 18:53:52 #250
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196568315
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 18:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Zowel KOZP als extreem rechts zijn winnaar. KOZP heeft via een omweg zijn doel bereikt en extreem rechts heeft exposure gehad. Het is niet alsof die er oprecht wat om geven.

De verliezer is Zwarte Piet.
och, extreem rechts weet ik niet, Pegida iig

voorheen kwam ik die nooit tegen, nu zijn ze er trots op, ik geloof niet dat ze dat als KOZP als winst zien hoor maar ik wil ze best tegen elkaar wegstrepen hoor ... kan me niet voorstellen dat we veel te bespreken hebben met zijn allen _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196568335
En toch hè... al die berichten dat Zwarte piet verleden tijd is.
dan kijk ik om mij heen en zie ik Zwarte piet op de fiets voorbij gaan. op de lokale tv zender zie ik Zwarte piet.
in het dorp een Sinterklaashuis met... jawel... Sinterklaas en Zwarte pieten.
bij alle bakkers Zwarte pietpoppetjes op de toonbank.
En geen enkel probleem, geen ophef, geen discussie niets.
godzijdank hier niet die irritante 'stoepkrijt' acties.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zaterdag 5 december 2020 @ 18:58:30 #252
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_196568423
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 18:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Zowel KOZP als extreem rechts zijn winnaar. KOZP heeft via een omweg zijn doel bereikt en extreem rechts heeft exposure gehad. Het is niet alsof die er oprecht wat om geven.

De verliezer is Zwarte Piet.
Vooral de gematigde groep is de verliezer.. en dan mag je denken aan mensen die best voor aanpassing van ZP zijn, of niet ; maar zonder daarbij compleet apeshit te gaan op ''de tegenpartij''
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_196568461
Pegida mag dan extreemrechts zijn, KOZP is extreem vijandig. Nooit oplossingen aankaarten, roetveegpiet vinden ze niet goed, grijze piet vinden ze niet goed. En maar beledigen, bedreigen en intimideren.

Er is niets mis met Zwarte piet. Niet mee eens? Prima. Je hoeft het niet altijd met iedereen eens te zijn.

Dit is een stukje van Feestwinkel Heerlen:

quote:
Beste allemaal,
Ja ik houd vast aan tradities, nee ik haal de versiering niet uit de winkel. Mensen die niet in onze winkel willen komen, moeten dat dan ook maar niet doen.
Er staan al diverse slechte recensies op facebook over mijn winkel, van mensen die mijn winkel helemaal niet kennen, binnen zijn geweest of überhaupt weten waar Heerlen ligt! Ik heb geen nare recensies gezet op andere sites, mijn winkel zo naar beneden halen, dat zegt meer over die personen dan over onze winkel.
Iedereen is welkom in onze winkel, alle huidskleuren, alle genders, het maakt ons niks uit. Maar ik laat me door niemand vertellen wat ik moet doen!
EN wij zijn zeker geen racisten. Dan is iedereen een racist die vasthoudt aan onze eeuwenoude traditie. "het prachtige kinderfeest van Sinterklaas" .
Bevalt je de versiering niet die ik verkoop in de winkel? Dan koop het zelf en steek het in de fik! Morgen krijg je 50% Korting, maar koop dan ook in één keer alles, dan ben ik ervanaf, want zelfs onze leveranciers "durven" de traditionele piet niet meer op de slinger te zetten. Klaar ermee met dat gezeik!
Met vriendelijke groeten,
Desiree

bron: https://www.facebook.com/(...)sts/3851573258210697
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_196568505
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 december 2020 18:58 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Vooral de gematigde groep is de verliezer.. en dan mag je denken aan mensen die best voor aanpassing van ZP zijn, of niet ; maar zonder daarbij compleet apeshit te gaan op ''de tegenpartij''
Ik vind het dan jammer dat voorgestelde aanpassingen deze groep niet in dank worden afgenomen. Bijvoorbeeld het idee van een grijze piet werd niet bepaald warm onthaald. Zullen wel mooie redenen voor zijn maar mensen hebben (en hadden überhaupt al) echt geen kwaad in de zin. Dit moet zelfs de gematigden wel frustreren lijkt mij.
I'll give you something to do
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zaterdag 5 december 2020 @ 19:03:07 #255
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_196568546
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:01 schreef galantis het volgende:

[..]

Ik vind het dan jammer dat voorgestelde aanpassingen deze groep niet in dank worden afgenomen. Bijvoorbeeld het idee van een grijze piet werd niet bepaald warm onthaald. Zullen wel mooie redenen voor zijn maar mensen hebben (en hadden überhaupt al) echt geen kwaad in de zin. Dit moet zelfs de gematigden wel frustreren lijkt mij.
Daar is het KOZP dan ook helemaal niet om te doen, die hebben een doelstelling en daar willen ze aan voldoen. An sich lovenswaardig, maar de manier waarop is te triest voor woorden (en ik ben bang dat dat ook een beetje de bedoeling is van die club)
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zaterdag 5 december 2020 @ 19:04:29 #256
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196568576
quote:
83s.gif Op zaterdag 5 december 2020 18:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

och, extreem rechts weet ik niet, Pegida iig

voorheen kwam ik die nooit tegen, nu zijn ze er trots op, ik geloof niet dat ze dat als KOZP als winst zien hoor maar ik wil ze best tegen elkaar wegstrepen hoor ... kan me niet voorstellen dat we veel te bespreken hebben met zijn allen _O-
Natuurlijk zonder Pegida en consorten was KOZP vermoedelijk snel doodgebloed. Maar met Wilders, Kusters en Wagensveld als felle verdedigers hebben ze ZP precies waar ze hem hebben wilden.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zaterdag 5 december 2020 @ 19:06:34 #257
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_196568624
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Natuurlijk zonder Pegida en consorten was KOZP vermoedelijk snel doodgebloed. Maar met Wilders, Kusters en Wagensveld als felle verdedigers hebben ze ZP precies waar ze hem hebben wilden.
Is dat niet een deel van een groter probleem? Het extrapoleren van gedachtegoed van anderen omdat je toevalligerwijs een van hun standpunten aanhangt? Dat zie je terug in vrijwel elke discussie tegenwoordig.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zaterdag 5 december 2020 @ 19:07:00 #258
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196568634
Winnaar dit, winnaar dat. De grootste verliezer is de onderlinge verdraagzaamheid. En nee, dat is niet alleen de schuld van boze tokkies. KOZP maakt meer kapot dan je lief is.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 5 december 2020 @ 19:07:13 #259
3542 Gia
User under construction
pi_196568641


[ Bericht 58% gewijzigd door Gia op 05-12-2020 19:21:37 ]
  zaterdag 5 december 2020 @ 19:11:42 #260
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196568742
quote:
7s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:06 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Is dat niet een deel van een groter probleem? Het extrapoleren van gedachtegoed van anderen omdat je toevalligerwijs een van hun standpunten aanhangt? Dat zie je terug in vrijwel elke discussie tegenwoordig.
Het is niet veel nieuws dat als een extreme groep een cultuursymbool toe eigent, dat het dan ten dode opgeschreven is.

Het is zoals Lonsdale truien. Dat merk was ook reddeloos verloren.
pi_196569086
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Natuurlijk zonder Pegida en consorten was KOZP vermoedelijk snel doodgebloed. Maar met Wilders, Kusters en Wagensveld als felle verdedigers hebben ze ZP precies waar ze hem hebben wilden.
Exact. Zulke figuren hebben KOZP veel groter gemaakt en ervoor gezorgd dat veel Nederlanders nu roetveeg piet willen. Zwarte piet wordt nu vooral geduwd naar de extreem rechtse hoek door mannen als Wilders en Wagensveld.
  Moderator zaterdag 5 december 2020 @ 19:47:31 #262
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196569337
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Natuurlijk zonder Pegida en consorten was KOZP vermoedelijk snel doodgebloed. Maar met Wilders, Kusters en Wagensveld als felle verdedigers hebben ze ZP precies waar ze hem hebben wilden.
das idd precies wat ik zeg
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 5 december 2020 @ 19:51:13 #263
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_196569381
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 18:07 schreef Haags het volgende:
[ twitter ]

Je verwacht het gewoon absoluut niet he :)
quote:
De Kwestie: ’Sinterklaas blijft welkom (en Zwarte Piet ook)’

Sinterklaas is van harte welkom in de Nederlandse huishoudens en zijn vriend Zwarte Piet ook. Dat zegt een overweldigende meerderheid van de deelnemers aan De Kwestie.

Die zijn de discussie over het vermeende racistische karakter van de geschminkte kindervriend wel een beetje zat. Geen Zwarte Pieten meer in de Sinterklaasliedjes en ook niet meer in de winkeletalages; er is sprake van een campagne om een gezellig kinderfeest de nek om te draaien, zegt bijvoorbeeld Ottiliahoogeslag: „Ik vind het erg jammer dat steeds meer tradities om zeep worden geholpen. Nederland is niet alleen een schreeuwende activistische minderheid in de Randstad, maar bestaat vooral uit hardwerkende mensen daarbuiten. Met de meningen, gevoelens en tradities van díe Nederlanders wordt steeds minder rekening gehouden. Geen Piet gezien dit jaar, ook niet op de televisie. Het spannende en mystieke van de Pieten is er niet meer. Ik vind dat jammer...”

Daarin staat deze reageerder bepaald niet alleen: „Zwarte Piet mag niet meer, mensen raken erdoor gekwetst. Ritueel slachten mag dan weer wel, ondanks dat velen dààrdoor gekwetst zijn, er zelfs ronduit misselijk van worden. Wij mogen normaal geen vuurwerk afsteken buiten oudjaar, Chinezen mogen dit wel, dat is hún traditie. Maar hun tradities zijn schijnbaar belangrijker dan onze tradities”, schrijft Absurdo.

Oud-Sinterklaas Roel den Dulk betoogt in zijn opinieverhaal dat de kracht van het feest niet zit in de kleur van de Piet.

Hij vindt maar weinig medestanders, maar Doupower wil de nuance nog wel aangeven: „Ik ben ook echt voor Zwarte Piet. Fantastische herinneringen aan. Maar de mensen met racistische trekjes die Zwarte Piet misbruiken om de donkere medemens te kwetsen en te kleineren door ze voor Zwarte Piet uit te maken en zich beter voelen dan donkere mensen, dat zijn de échte verziekers van het feest. Het is toch niet gek dat die mensen het een beetje zat zijn?” Dat is inderdaad niet gek, zegt Ramonçito, maar „dan moet je die mensen aanpakken, niet ons feest dat daar los van staat!”

Schreeuwende minderheid

Anderen hebben minder geduld met die ’schreeuwende minderheid’ die Zwarte Piet racistisch vindt en dus liever die hele figuur ziet verdwijnen. Daar is die minderheid overigens aardig in geslaagd, vindt Michellange1962: „Het Sinterklaasfeest is gewoon kapotgemaakt, door een kleine minderheid die dingen ziet die er helemaal niet zijn.” En, zegt Peer: „Het Sinterklaasfeest is verpest door onze allochtone vrinden, die wij zo gastvrij in Nederland hebben ontvangen. Hartelijk dank voor jullie respect voor ónze cultuur.”

Door de focus op het negatieve verdwijnt het plezier naar de achtergrond, denkt Jokeduprie: „Ik denk dat dit feest wel zal veranderen, wat ik heel erg jammer vind. Ik ben zelf ook een paar keer Zwarte Piet geweest en dat was zo heerlijk om te doen met de kinderen, die zo enthousiast waren. Ik heb het altijd met heel veel plezier gedaan en ik zou het heel erg jammer vinden als het helemaal verdwijnt.”

Dat er überhaupt een probleem is met de figuur Zwarte Piet verbaast Ghosthunter: „Verbazingwekkend dat mensen die zich al jaren rond deze tijd zwart lieten schminken, nu ineens Zwarte Piet als racistisch zien. Alleen omdat een paar beroepsklagers zich ’slachtoffer’ voelt? Als het zo doorgaat kunnen we met alle tradities wel stoppen. Iedereen is weleens ergens slachtoffer van, ongeacht huidskleur of geslacht. Voor Zwarte Piet gaat bij mij de deur gewoon open.”

Over andere tradities gesproken, waar eindigt dit? Volgens Phijsse niet bij Zwarte Piet: „Als je land volstroomt met vele stromingen, culturen en levensstijlen die niet te verenigen zijn, dan gaat er inderdaad veel kapot, naast normen en waarden en volksgebruiken. En dat is precies wat hier aan de hand is: er worden andere gebruiken opgedrongen of men geeft telkens weer een steek om dat te bereiken.”

Kinderfeest

Struving is ook bang voor nog meer druk op andere tradities: „We zullen eens kijken waar ze mee komen als Zwarte Piet weg is.” Wit Konijn denkt het te weten: „Sinterklaas is afgelopen; kapotgemaakt. Oudjaar is ook al kapot en kerst binnenkort ook. In recordtijd.” D_muyzert is minder negatief over de toekomst van het Heerlijk Avondje: ”Laat Sinterklaas en Zwarte Piet altijd blijven, desnoods aangepast aan de tijd. We moeten het niet verloren laten gaan, alleen maar omdat een zeker deel van de bevolking er van alles en nog wat in ziet. Dat moeten zij voor zichzelf maar weten. Het is een kinderfeest en dat moet blijven.”

Awkat Hopap, naar eigen zeggen ’import’, is het daarmee eens: „Ik ben in Nederland komen wonen en leven omdat ik een beter leven wilde. En ja: daar hoort wel bij dat je je aanpast aan de Nederlandse samenleving, hier inburgering geheten. Ik vind Sinterklaas en die Zwarte Pieten echt iets Nederlands, een erg leuk Nederlands kinderfeest. Mijn vriendin en ik doen gewoon mee met deze Nederlandse tradities. Waarom zou je hiertegen willen zijn, een leuk en vrolijk kinderfeest? Ik zou tegen mensen willen zeggen die zich niet willen aanpassen aan de Nederlandse samenleving: waarom ben je dan hier in Nederland komen wonen? Pas je aan, dat maakt het leven een stuk fijner dan al die activistische rellen en protesten.”

Een aantal reageerders is vooral boos omdat er niks gedaan wordt tegen de uitholling van het Sinterklaasfeest. Sjekkie bijvoorbeeld: „We staan erbij en we kijken ernaar en we laten het allemaal gebeuren. We typen een berichtje en dan is ons geweten weer gesust. Maar als er niet word opgetreden tegen Akwasi en dat soort figuren, dan hebben zij het straks voor het zeggen in ons eens zo mooie Nederland!”
Blank en bruin

En toch, er is nog hoop, schrijft de al eerder gememoreerde Absurdo: „Gisteren kwam Sinterklaas, begeleid door de fanfare, in ons dorp aan. Hij reed op zijn paard door het dorp met een horde roetzwarte Pieten om zich heen. Ik zag kinderen langs de kant van de weg die een handvol snoepgoed kregen, glunderende gezichtjes en lachende en meezingende ouders en grootouders. Blank én bruin. Dàt is en blijft voor mij het sinterklaasfeest.”

Ten slotte, een verhaal over Sinterklaas kan niet zonder gedicht, deze keer van Boertje:

Het kwartje valt maar niet,

maar zonder Zwarte Piet

geen echte Sinterklaas, helaas

door één zo’n stuk verdriet.
pi_196570544
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 18:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
En toch hè... al die berichten dat Zwarte piet verleden tijd is.
dan kijk ik om mij heen en zie ik Zwarte piet op de fiets voorbij gaan. op de lokale tv zender zie ik Zwarte piet.
in het dorp een Sinterklaashuis met... jawel... Sinterklaas en Zwarte pieten.
bij alle bakkers Zwarte pietpoppetjes op de toonbank.
En geen enkel probleem, geen ophef, geen discussie niets.
godzijdank hier niet die irritante 'stoepkrijt' acties.
Ja, hier ook. En de plaatselijke feestwinkel heeft naast de zwarte piet poppetjes een levensgrote banner met 'vuurwerk'!
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 5 december 2020 @ 21:51:08 #265
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_196571469
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 21:09 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ja, hier ook. En de plaatselijke feestwinkel heeft naast de zwarte piet poppetjes een levensgrote banner met 'vuurwerk'!
Hier ook.
pi_196572950
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 18:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
En toch hè... al die berichten dat Zwarte piet verleden tijd is.
dan kijk ik om mij heen en zie ik Zwarte piet op de fiets voorbij gaan. op de lokale tv zender zie ik Zwarte piet.
in het dorp een Sinterklaashuis met... jawel... Sinterklaas en Zwarte pieten.
bij alle bakkers Zwarte pietpoppetjes op de toonbank.
En geen enkel probleem, geen ophef, geen discussie niets.
godzijdank hier niet die irritante 'stoepkrijt' acties.
Vandaag hier in Den Haag ook nog gewoon Zwarte Pieten gezien.
  zondag 6 december 2020 @ 01:22:05 #267
168739 Red_85
'echt wel'
pi_196574486
quote:
0s.gif Op woensdag 2 december 2020 10:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
godverd....... mijn hemel!
danny is gewoon echt bedreigd.
even quoten:

@:Danny op de vraag of hij aangifte gedaan heeft:
[..]

Waarom heeft dit het nieuws niet gehaald?
De arme stakkers hadden er niet eens geld over voor een postzegel.
zelf bezorgen om tachtig cent uit te sparen. :')
Wtf...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_196574569
Zeer genoten vandaag! Lachen man op npo.
Voor alle bijna en net ouders volg gewoon de npo.

Vanmiddag even een klein 2020 incidentje hier. En even ingegrepen, Rotterdam belde, jullie vieren offerfeest en Suikerfeest, wij FaceTimen vandaag niet. En dat kind bleef maar aan de gang...


Dat stukje tussen kinderen van andere geloven schuurt dan ff. Ik laat mijn kinderen ook niet facetimen tijdens offerfeesten of dankdag. Dit is ons feest dus pleur ff op. Even een whatsapp naar hun moeder was ook genoeg. Maar multicultureel moet wel van zes kanten komen.

Maar verder wederom heerlijk Sinterklaasfeest

[ Bericht 19% gewijzigd door ootjekatootje op 06-12-2020 02:02:40 ]
pi_196574704
Zegt dat kind van 7, ja maar Sinterklaas bestaat niet.

Ok zeg ik maar Allah ook niet

En vul de rest van de discussie maar in....

Islamitische gezinnen mogen best leren dat Nederlandse gezinnen Sinterklaas vieren.
  Moderator zondag 6 december 2020 @ 02:19:05 #270
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196574739
wat hebben moslims en allah er nou weer mee te maken :')

in godsnaam :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zondag 6 december 2020 @ 02:22:12 #271
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196574752
echt hoor, godverdomme man _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196576110
Ik was gisteravond even bij familie in Nijmegen, overigens totaal niet Sinterklaas gerelateerd, en toen ik naar huis reed kwam ik onderweg heel veel Sinterklazen tegen, állemaal vergezeld van Zwarte Pieten ^O^
Thuis aangekomen in mijn dorpje toen ik de hond uit ging laten idem ^O^
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_196576126
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 02:06 schreef ootjekatootje het volgende:
Zegt dat kind van 7, ja maar Sinterklaas bestaat niet.

Ok zeg ik maar Allah ook niet

En vul de rest van de discussie maar in....

Islamitische gezinnen mogen best leren dat Nederlandse gezinnen Sinterklaas vieren.
Man man, dat kun je toch niet maken.... tegen een klein kind.
pi_196576598
[quote]0s.gif Op zondag 6 december 2020 02:19 schreef sp3c het volgende:
wat hebben moslims en allah er nou weer mee te maken :')

in godsnaam :')
[/quote

Ik moet altijd lachen als ik teksten als dit lees: “ als wij geen Sinterklaas mogen vieren, dan zij ook geen Suikerfeest!!”

Moslims hebben helemaal niks met de zwarte piet discussie te maken maar toch proberen tokkies hun erbij te betrekken.
  zondag 6 december 2020 @ 09:16:29 #275
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 6 december 2020 @ 09:22:41 #276
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196576680
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2020 09:16 schreef AchJa het volgende:
Het is bijna kerst decemberfeest...

[ afbeelding ]
Naar het schijnt organiseert GGD Amsterdam ook het Suiker- en Aspartaamfeest. ;)

Wees dan gewoon een bikkel als gemeente en noem het gewoon Midwinterfeest.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196576690
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 09:22 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Naar het schijnt organiseert GGD Amsterdam ook het Suiker- en Aspartaamfeest. ;)

Wees dan gewoon een bikkel als gemeente en noem het gewoon Midwinterfeest.
Aspartaamfeest _O- _O_
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_196576708
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2020 09:16 schreef AchJa het volgende:
Het is bijna kerst decemberfeest...

[ afbeelding ]
stelletje heidenen :N
  zondag 6 december 2020 @ 09:26:08 #279
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_196576714
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 09:22 schreef thedeedster het volgende:

Naar het schijnt organiseert GGD Amsterdam ook het Suiker- en Aspartaamfeest. ;)

Wees dan gewoon een bikkel als gemeente en noem het gewoon Midwinterfeest.
Wordt het niet eens tijd dat er een hek om die enclave komt?
  zondag 6 december 2020 @ 09:28:21 #280
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_196576737
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2020 09:26 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wordt het niet eens tijd dat er een hek om die enclave komt?
Tja, ik woon er. Maar bij voorbaat bedankt voor het medeleven.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_196576808
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2020 09:26 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wordt het niet eens tijd dat er een hek om die enclave komt?
Met wachttorens en zoeklichten enz. en die verdwijnen pas weer wanneer Amsterdammers zichzelf niet meer als de opiniemakende zonnekoningen van dit land zien. 8-)
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  zondag 6 december 2020 @ 09:52:53 #282
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_196576947
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2020 09:16 schreef AchJa het volgende:
Het is bijna kerst decemberfeest...

[ afbeelding ]
Gezellig samen aan het decemberfeestontbijt
pi_196577100
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2020 09:16 schreef AchJa het volgende:
Het is bijna kerst decemberfeest...

[ afbeelding ]
Nog los van de naamgeving is de stupiditeit van dit soort micromanagement toch om te huilen? Je kunt een heel koor aan 12-jarigen gezamelijk laten zingen, maar een enkele 13-jarige erbij is te gevaarlijk. Twee 17-jarigen mogen buiten innig dansen, maar een 17-jarige en een 18-jarige moeten anderhalve meter afstand houden.
  zondag 6 december 2020 @ 10:19:44 #284
13456 AchJa
Shut up!!!
  zondag 6 december 2020 @ 10:20:24 #285
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_196577182
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 10:12 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

Nog los van de naamgeving is de stupiditeit van dit soort micromanagement toch om te huilen? Je kunt een heel koor aan 12-jarigen gezamelijk laten zingen, maar een enkele 13-jarige erbij is te gevaarlijk. Twee 17-jarigen mogen buiten innig dansen, maar een 17-jarige en een 18-jarige moeten anderhalve meter afstand houden.
Ordnung muss sein natuurlijk... Behalve voor, nou ja vul maar in...
  zondag 6 december 2020 @ 10:34:28 #286
168739 Red_85
'echt wel'
pi_196577334
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:04 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Natuurlijk zonder Pegida en consorten was KOZP vermoedelijk snel doodgebloed. Maar met Wilders, Kusters en Wagensveld als felle verdedigers hebben ze ZP precies waar ze hem hebben wilden.
Onzin.
Het waren vooral de normale mensen die reageerde op de frames van gario.
Het duurde daarna heel lang voordat er een reactie uit de politiek kwam.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 6 december 2020 @ 10:39:19 #287
168739 Red_85
'echt wel'
pi_196577397
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2020 09:16 schreef AchJa het volgende:
Het is bijna kerst decemberfeest...

[ afbeelding ]
De zelfhaat spat er weer vanaf daar.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 6 december 2020 @ 10:42:09 #288
168739 Red_85
'echt wel'
pi_196577432
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 10:12 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Nog los van de naamgeving is de stupiditeit van dit soort micromanagement toch om te huilen? Je kunt een heel koor aan 12-jarigen gezamelijk laten zingen, maar een enkele 13-jarige erbij is te gevaarlijk. Twee 17-jarigen mogen buiten innig dansen, maar een 17-jarige en een 18-jarige moeten anderhalve meter afstand houden.
Andere discussie natuurlijk maar door al dit soort onzinnigheden en maatregelen puur voor de 'sense of urgency' maakt de politiek de crisis alleen maar erger.
9 maanden de tijd om met het virus te leren leven en alles weer door te laten gaan, maar de angst regeert.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 6 december 2020 @ 10:54:33 #289
117098 Hathor
Effe niet
pi_196577602
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 10:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ordnung muss sein natuurlijk... Behalve voor, nou ja vul maar in...
Zoiets noemen we paniekvoetbal.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  Redactie Frontpage / Weblog zondag 6 december 2020 @ 11:07:49 #290
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_196577753
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 18:54 schreef spectrumanalyser het volgende:
En toch hè... al die berichten dat Zwarte piet verleden tijd is.
dan kijk ik om mij heen en zie ik Zwarte piet op de fiets voorbij gaan. op de lokale tv zender zie ik Zwarte piet.
in het dorp een Sinterklaashuis met... jawel... Sinterklaas en Zwarte pieten.
bij alle bakkers Zwarte pietpoppetjes op de toonbank.
En geen enkel probleem, geen ophef, geen discussie niets.
godzijdank hier niet die irritante 'stoepkrijt' acties.
Wat voor vaag gehucht woon jij dan? Ik zie echt nergens meer zwarte pieten :D
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
  zondag 6 december 2020 @ 11:10:06 #291
13456 AchJa
Shut up!!!
  Redactie Frontpage / Weblog zondag 6 december 2020 @ 11:10:59 #292
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_196577797
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2020 11:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waar is "echt nergens"?

Ook hier (Fryslan) nog gewoon Zwarte Pieten.
Geniet er nog maar van, binnen een paar jaar geel blackfaces meer :7
GA EENS WERKEN/UITKERING TREKKEN IPV OP FOK ZITTEN!
Speklap3000 is mijn maatje en DTS winnaar februari!
pi_196577854
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2020 11:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waar is "echt nergens"?

Ook hier (Fryslan) nog gewoon Zwarte Pieten.
Nog steeds bezig met zwarte piet. Is dit zoiets als hoe vaker ik het herhaal dan zal het wel zo zijn. Zwarte piet verdwijnt. Het keer op keer blijven herhalen dat het niet zo is zal daar niks aan veranderen.
West-Melanesia
  zondag 6 december 2020 @ 11:15:40 #294
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_196577862

Blackface of niet?

Iniesta moest een foto, nu zo'n 3 jaar geleden, verwijderen van zijn Instagram na onverdraagzame reacties van de hitelerjugend, gestapo volgers.


Edit. reacties onder de video zijn ook niet echt mals..
  Moderator zondag 6 december 2020 @ 11:21:26 #295
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196577943
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 11:10 schreef Paul het volgende:

[..]

Geniet er nog maar van, binnen een paar jaar geel blackfaces meer :7
horen we ook al sinds deel 1

voorlopig zie ik er eerder meer dan minder
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196577988
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 11:07 schreef Paul het volgende:

[..]

Wat voor vaag gehucht woon jij dan? Ik zie echt nergens meer zwarte pieten :D
Ah, de randstad bubbel. Paulgod.

Ik zie bijvoorbeeld echt nergens roetveegpieten. De plattelandsbubbel _O_. Ik weet wel welke bubbel ik liever zit.
  zondag 6 december 2020 @ 11:29:41 #297
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_196578068
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 11:24 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Ah, de randstad bubbel. Paulgod.

Ik zie bijvoorbeeld echt nergens roetveegpieten. De plattelandsbubbel _O_. Ik weet wel welke bubbel ik liever zit.
Ik woon in randstad, gewoon ZWARTE Piet
  Moderator zondag 6 december 2020 @ 11:30:34 #298
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196578082
Den Haag ben ik ze ook gewoon tegen gekomen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_196578122
Bye bye zwarte piet. Weg landelijke intocht, weg op televisie, weg in de supermarkten.

Maar sommige denken dat zwarte piet vermenigvuldigt lol
West-Melanesia
  Moderator zondag 6 december 2020 @ 11:35:53 #300
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_196578163
vermenigvuldigt zegt niemand, daar zit je weet dingetjes te verzinnen lol

ze durven wel weer meer buiten te komen wat natuurlijk prima is
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')