Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje. In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?
Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten. Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.
Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet
Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)
INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:
• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:
Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij. http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Documentaire 'Wild Geraas': De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.
Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...
Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.
quote:
Een mysterieuze oorsprong
Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.
Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.
Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd. Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.
En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dat Kick Out Zwarte Piet (KOZP) zich schuldig maakt aan:
• VALSE beschuldigingen van racisme jegens bijna alle Nederlanders • intimidatie • verpesten Kinderfeest • voor onveilige of zelfs gewelddadige situaties zorgen • dreigen met geweld • opruïen en haat zaaien • het verstoren van de openbare orde • binnendringen overheidsgebouwen
“To destroy a people you must first sever their roots.”
Op zaterdag 28 november 2020 12:49 schreef RAVW het volgende: Ook gelijk maar even getekend , moet nu maar eens afgelopen zijn met die ongein ... het slaat nergens op .
Zwarte piet mag niet , maar bij black vrijdag staan ze allemaal als eerste in de rij
“To destroy a people you must first sever their roots.”
Conflict in Noordwijkerhoutse banketbakker over Zwarte Piet
In het patisseriehuis ontstond een conflict, nadat iemand haar ongenoegen uitte over de afgebeelde Zwarte Piet in de etalage. Het conflict liep hoog op en werd vervolgens verder uitgevochten op social media. Een medewerker zegt: ‘Ga terug naar je eigen land meid’. Beide partijen voelen zich geïntimideerd na het conflict.
Een jonge vrouw stapt de winkel binnen nadat haar een afbeelding van Zwarte Piet opgevallen is in de etalage van een bakkerij. ‘Hallo, mag ik wat vragen? Hoezo heeft u nog Zwarte Piet in de etalage?’. Waarop een medewerker antwoord: ‘Omdat Zwarte Piet, Zwarte Piet is’. De vrouw geeft aan dit racistisch te vinden. ‘Heel jammer voor u mevrouw’, zegt een medewerker vervolgens.
In de etalage van de banketbakkerij hing volgens eigenaar Wim Lemmers één traditioneel afgebeelde Zwarte Piet. ‘Het is nog een 40 jaar oude afbeelding van de oude bakkerij Marijnen. We waren ons van geen kwaad bewust.’
In de video is volgens Lemmers geknipt om het bedrijf er slechter uit te laten zien. De vrouw geeft inderdaad aan de eerste tien seconden van de video eruit te hebben geknipt ‘Dat is omdat ik heel oncharmant op beeld was’. En stuurt vervolgens de gehele video. In de eerste tien seconden van de video benoemd zij wat zij ziet.
“GA TERUG NAAR JE EIGEN LAND MEID”
Op social media wordt het personeel van de winkel beschuldigd van racisme. Naar aanleiding van een opmerking die een medewerker heeft gemaakt. ‘Ga terug naar je eigen land meid.’ Lemmers bekent dat er inderdaad een woordenwisseling is geweest. ‘Sommige dingen hadden beter niet gezegd kunnen worden.’ De vrouw waar de woorden aan waren gericht voelt zich racistisch bejegend. Ook op Google worden er negatieve reviews geplaatst over de banketbakker. De eigenaar geeft aan dat mensen op social media reageren die helemaal niet bij de confrontatie zijn geweest. ‘Ze weten er niks van, er was maar één vrouw.’
Op social media wordt geschreven dat het personeel vuile nagels heeft en er muizen in de zaak lopen’, vertelt Lemmers. Hij kan er nog een beetje om lachen. ‘Misschien dat ze de marsepeinen muisjes aan de man proberen te brengen.’
Het conflict heeft zijn sporen nagelaten in de winkel. ‘Het was traumatisch voor onze medewerkers’. Één personeelslid durft niet meer alleen in de winkel te staan. Lemmers wil zich door het voorval niet laten intimideren, maar heeft uit voorzorg de Zwarte Piet uit de etalage gehaald. De banketbakker gaat aangifte bij de politie doen. ‘Dit alles heeft grote schade aan mijn bedrijf gebracht.’
De vrouw hoopt dat er meer aandacht komt voor het feit dat racisme en discriminatie tot op heden nog voorkomt. ‘Ik heb het gevoel dat, vooral in de bollenstreek, mensen niet weten hoe het is om gediscrimineerd te worden.’ De vrouw gaat naar aanleiding van het conflict aangifte doen.
Dit land is zo naar de getver aan het gaan, dit is dus een dorpje in ZH met 16k inwoners
Dit land is zo naar de getver aan het gaan, dit is dus een dorpje in ZH met 16k inwoners
Echt he, eerst lekker intimideren en dan de slachtofferrol in duiken als je weerwoord krijgt. Belachelijk Ik had die Zwarte Piet lekker laten staan, en er nog meer bij gezet.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!" "Omae wa mou shindeiru." "All we know is... he's called The Stig!"
Ja, ook al gezien. Dit is gewoon moedwillig vandalisme plegen en niks anders.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!" "Omae wa mou shindeiru." "All we know is... he's called The Stig!"
Niks anders? Zulke mensen hebben serieus psychische ondersteuning nodig!
Dat helpt toch al niet meer. Het is net een soort religie: als je erin gelooft kom je er nooit meer vanaf.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!" "Omae wa mou shindeiru." "All we know is... he's called The Stig!"
Op zaterdag 28 november 2020 19:34 schreef SuperKaas het volgende: Deze discussie is over een tijdje vanzelf niet meer relevant. Gewoon heel veel migranten binnenlaten en zorgen dat blanken uitsterven!
Jawel want door coronaverveling heeft autochtoon Nederland weer flink bijgeneukt.
Ik zat aan iets anders te denken maar dan krijg ik een ban
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!" "Omae wa mou shindeiru." "All we know is... he's called The Stig!"
Dit land is zo naar de getver aan het gaan, dit is dus een dorpje in ZH met 16k inwoners
quote:
De vrouw hoopt dat er meer aandacht komt voor het feit dat racisme en discriminatie tot op heden nog voorkomt. ‘Ik heb het gevoel dat, vooral in de bollenstreek, mensen niet weten hoe het is om gediscrimineerd te worden.’ De vrouw gaat naar aanleiding van het conflict aangifte doen.
Mevrouw moest een andere ingang nemen zoals gebruikelijk in de bollenstreek of wat?
De vrouw geeft aan dit racistisch te vinden. ‘Heel jammer voor u mevrouw’, zegt een medewerker vervolgens.
Prima reactie vind ik dit.
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!" "Omae wa mou shindeiru." "All we know is... he's called The Stig!"