Het is wel een actie die je zelf(standig) kunt nemen om je voor of tegen duidelijk te maken.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:57 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik denk dat er ook best veel mensen niet zo heel veel heil in mondkapjes zien. En dat het RIVM maar blijft roepen dat dit maar een zeer gering effect heeft, helpt daar niet bij.
Steekproefgewijs lijkt me dit juist relatief makkelijk te handhaven. Er mag namelijk vrijwel niemand naar buiten 's avonds. En enkelingen die ermee wegkomen heb je altijd.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
België
En de politie gaat dat dan allemaal checken? En mensen gaan geen fake briefjes schrijven? Tuig je een hele hoop bureaucratie op voor nop.
Nee, alleen als er al iemand anders in het huishouden besmet was. Het is natuurlijk wel zo dat dit met BCO veel sneller aan het licht komt dan alle andere mogelijke plaatsen van besmetting. Dus ook logisch dat dit cijfer zo significant hoger is.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:17 schreef Tegan het volgende:
Er is ook nog de setting Overig voor als het onduidelijk is.
Horecapersoneel dat op het werk besmet raakt valt onder Werksituatie.
Nu geloof ik best dat het deels onbetrouwbaar is allemaal, maar ik geloof niet dat alles onbekend klakkeloos onder Thuissituatie wordt gezet door de GGD.
Ik zou het treurig vinden wanneer pauperlanden het Oostblok dit bijna feilloos geregeld krijgen maar een zogenaamd premiumland als Nederland dat niet zou kunnen lukken. Waarom je dat soort attesten in vredesnaam door een huisarts zou willen laten schrijven is overigens echt een raadsel. Dat wordt altijd via bijvoorbeels werk- of opdrachtgever zelf geregeld.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat wou je dan doen? Huisartsen een briefje laten schrijven voor elke mantelzorger? Die mensen hebben geen werk zat ofzo? Briefjes van een werkgever zijn niet na te maken?
Bovendien wie moet dat handhaven? Die 2 politieauto’s die onze gemeenste snachts met de buurgemeente deelt?
Op zich, voor een land van 65 miljoen, niet dramatisch slecht vergeleken met buurlanden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:26 schreef RipCity het volgende:
The UK has recorded 12,872 more coronavirus cases and 65 deaths in the latest daily government update.
It marks a slight fall from Saturday, when 15,166 cases and 81 deaths were recorded.
Niet iedereen op fok zit in Bulgarije, knul.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:18 schreef Dven het volgende:
[..]
Dat ging hier een half jaar geleden ook meer dan prima.
Denken dat je met een nepbrief wegkomt is wel schattig natuurlijk.
Ik heb dezelfde ervaring in de trein (Groningen), die gozer zat ook nog vet te hoestenquote:Op zondag 11 oktober 2020 17:53 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ging een keer laat in de avond met de trein van Utrecht richting Den Haag. Toen had de meerderheid hem zelfs onder de kin hangenEn dan snel op doen als de conducteur langs komt. Overdag gaat dat wel goed.
Lekker relevant weer. Weet weer waarom dat ik zelden op mobiel fok! want dan kom ik al die kansloze users weer tegen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Niet iedereen op fok zit in Bulgarije, knul.
Ook wel een beetje als land over jezelf heen geroepen door zoiets pas na een half jaar enigszins serieus te nemen. Dan kan je niet verwachten dat het klootjesvolk dit ook nog gaat doen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:33 schreef pussycatdoll het volgende:
[..]
Ik heb dezelfde ervaring in de trein (Groningen), die gozer zat ook nog vet te hoesten![]()
.
Ja maar het ziet er mooi uit toch, en we krijgen het idee dat we goed bezig zijn.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:43 schreef laracroftonline het volgende:
Die mondkapjes zijn wel leuk en aardig maar in de landen waar ze verplicht zijn is de curve net zoals die van ons.
Nee. Buiten dat schets je nu zelf het beeld dat dit het wondermiddel geweest zou moeten zijn. Beetje flauw, vind je niet?quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:43 schreef laracroftonline het volgende:
Die mondkapjes zijn wel leuk en aardig maar in de landen waar ze verplicht zijn is de curve net zoals die van ons.
Gaat leuk worden die mix verkoudheid/covid.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:39 schreef Dven het volgende:
[..]
Ook wel een beetje als land over jezelf heen geroepen door zoiets pas na een half jaar enigszins serieus te nemen. Dan kan je niet verwachten dat het klootjesvolk dit ook nog gaat doen.
Maar de rustig rondom zich blaffende mensen zijn wel een probleem ja.
Normale winters al en dat gaat nu nog wel een pak erger worden natuurlijk.
Maar goed, een echte vent heeft hart voor de zaak en overleeft een kuchje wel. Ofzo.
Benieuwd wat de volgende move gaat zijn als we met strengere maatregelen over 2 weken nog steeds lekker doorstijgen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:44 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Ja maar het ziet er mooi uit toch, en we krijgen het idee dat we goed bezig zijn.
![]()
![]()
Of beide. Niet symptomatisch coronalijer maar door je huis-tuin-en-keukenverkoudheidje toch de boel verspreiden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:46 schreef quirina het volgende:
[..]
Gaat leuk worden die mix verkoudheid/covid.
Iedereen in de stress.
Zal het in her vervolg nog sarcastischer brengen 😅quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:46 schreef Dven het volgende:
[..]
Nee. Buiten dat schets je nu zelf het beeld dat dit het wondermiddel geweest zou moeten zijn. Beetje flauw, vind je niet?
Ok.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:49 schreef laracroftonline het volgende:
[..]
Zal het in her vervolg nog sarcastischer brengen 😅
Verplichting of niet, toen ik vanmiddag in de stad was viel me op dat er heel veel personeel met mondkapjes was. Zowel in de horeca als in veel winkels.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:43 schreef Em31 het volgende:
[..]
En wat ze er tegelijkertijd dan weer niet bij vermelden:
[ twitter ]
Maar wel je koter met verkoudheid naar school en opvang sturen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:47 schreef Dven het volgende:
[..]
Of beide. Niet symptomatisch coronalijer maar door je huis-tuin-en-keukenverkoudheidje toch de boel verspreiden.
We zijn het er in ieder geval allemaal over eens dat het geen wondermiddel is inderdaad. Daarom is de aandacht die het krijgt in de media ook volledig buitenproportioneel. Daarmee creëer je vanzelf het beeld dat mondkapjes een big deal zijn in het voorkomen van verspreiding.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:46 schreef Dven het volgende:
[..]
Nee. Buiten dat schets je nu zelf het beeld dat dit het wondermiddel geweest zou moeten zijn. Beetje flauw, vind je niet?
In maart waren mensen ookniet gedisciplineerd met afstand houden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:50 schreef Breekfast het volgende:
[..]
We zijn het er in ieder geval allemaal over eens dat het geen wondermiddel is inderdaad. Daarom is de aandacht die het krijgt in de media ook volledig buitenproportioneel. Daarmee creëer je vanzelf het beeld dat mondkapjes een big deal zijn in het voorkomen van verspreiding.
Alle aandacht zou uit moeten gaan naar 1,5 meter afstand houden. Dat heeft in maart ook gewerkt (zonder mondkapjes) en zal nu ook weer werken als we ons er weer gedisciplineerd aan houden.
Of gewoon en/en, benadrukken dat mondkapjes alleen zin hebben als je ook afstand houdt.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:50 schreef Breekfast het volgende:
[..]
We zijn het er in ieder geval allemaal over eens dat het geen wondermiddel is inderdaad. Daarom is de aandacht die het krijgt in de media ook volledig buitenproportioneel. Daarmee creëer je vanzelf het beeld dat mondkapjes een big deal zijn in het voorkomen van verspreiding.
Alle aandacht zou uit moeten gaan naar 1,5 meter afstand houden. Dat heeft in maart ook gewerkt (zonder mondkapjes) en zal nu ook weer werken als we ons er weer gedisciplineerd aan houden.
In maart kon je ook nergens heen behalve de supermarkt.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:52 schreef quirina het volgende:
[..]
In maart waren mensen ookniet gedisciplineerd met afstand houden.
Helemaal niet in de supermarkt.
Hou jij netjes afstand, dan houd de ander dat niet.
Hier in Nederland wel. In welk land woon jij?quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:02 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
In maart kon je ook nergens heen behalve de supermarkt.
De zomer was ook in aantocht, nu zijn we nog zeker 5-6 maanden zoet met hoesten en proesten.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:56 schreef quirina het volgende:
Het enige watgewerkt heeft in maart was de sluiting van scholen en opvang en de verplichting thuis te werken. Het ov alleen te gebruiken als je een vitaal beroep had.
Dat drukte de curve omlaag.
Niet alleen afstand houden en handen wassen.
In Italië was de Corona in de winter voorjaar ookop zijn ergst en dat gebeurt nu hier ook.
Kijk een lockdown wil niemand, maar als het er toch van komt dan komt het hoor.
Elke winkel was open hoor?quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:02 schreef Kickinalfa het volgende:
In maart kon je ook nergens heen behalve de supermarkt.
Er waren veel winkels dicht. Niet gedwongen, maar uit eigen beweging. Zoals Ikea.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:12 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Elke winkel was open hoor?
Je kon alleen niet naar de horeca, theaters, bioscopen of pretparken/dierentuinen.
Oh ja, maar dat is me weinig opgevallen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:13 schreef miss_sly het volgende:
Er waren veel winkels dicht. Niet gedwongen, maar uit eigen beweging. Zoals Ikea.
Hier in mijn omgeving waren er wel een aantal winkels gesloten, maar het overgrote deel was gewoon open.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er waren veel winkels dicht. Niet gedwongen, maar uit eigen beweging. Zoals Ikea.
Niet weten dat je geen swedish meatballs kon krijgen!quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:14 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Oh ja, maar dat is me weinig opgevallen.
quote:Eindconclusie: Onze mobiliteit ging iets omlaag sinds 29 september, maar het effect is vrij beperkt. Onderzoek laat zien dat minder mobiliteit leidt tot minder besmettingen. Ik ben dus niet te optimistisch over het effect van de maatregelen in de afgelopen week.
Maar deze problematiek ligt toch, volgens mij, compleet bij de burger en het bedrijfsleven. En ik hoor vanuit het bedrijfsleven maar verdomd weinig de laatste weken.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:24 schreef Jor_Dii het volgende:
Mooie conclusie van van Zelst in zijn draadje over mobiliteit:
[..]
Het zou misschien goed zijn als er wat bedrijven demonstratief gesloten zouden worden, omdat ze hun personeel niet laten thuiswerken terwijl dat wel kan. Als dat breed uitgemeten wordt in de media, spoort dat de werkgevers wellicht aan om het wat serieuzer te nemen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar deze problematiek ligt toch, volgens mij, compleet bij de burger en het bedrijfsleven. En ik hoor vanuit het bedrijfsleven maar verdomd weinig de laatste weken.
Bij ons op kantoor werkte vrijwel iedereen weer fulltime. Na de vorige persconferentie is dat minimaal 90% ingekort.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar deze problematiek ligt toch, volgens mij, compleet bij de burger en het bedrijfsleven. En ik hoor vanuit het bedrijfsleven maar verdomd weinig de laatste weken.
Ja, maar niet zo makkelijk te analyseren, denk ik, niet op basis van reizigers en verkeers gegevens.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:38 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Bij ons op kantoor werkte vrijwel iedereen weer fulltime. Na de vorige persconferentie is dat minimaal 90% ingekort.
Interessanter is natuurlijk wáár de mobiliteit zit.
Niet alles kan je thuis doen helaasch.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:36 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het zou misschien goed zijn als er wat bedrijven demonstratief gesloten zouden worden, omdat ze hun personeel niet laten thuiswerken terwijl dat wel kan. Als dat breed uitgemeten wordt in de media, spoort dat de werkgevers wellicht aan om het wat serieuzer te nemen.
Maar het probleem is dit, het advies over thuiswerken is nooit veranderd dus waarom zat iedereen weer op kantoor?quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:38 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Bij ons op kantoor werkte vrijwel iedereen weer fulltime. Na de vorige persconferentie is dat minimaal 90% ingekort.
Interessanter is natuurlijk wáár de mobiliteit zit.
Klopt, ongeveer 60% van de werknemers is nodig op lokatie als ik de data die hier gepost werd daarover goed begreep.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:40 schreef quirina het volgende:
[..]
Niet alles kan je thuis doen helaasch.
Nee, dat hoeft ook niet. Maar we hebben in maart gezien dat het aantal reisbewegingen enorm afnam, terwijl dat nu wel meevalt. Wat toen kon, zou ook nu moeten kunnen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:40 schreef quirina het volgende:
[..]
Niet alles kan je thuis doen helaasch.
managers die anders maar weinig te doen hebben....of het word te duidelijk dat ze gewoon nutteloos zijnquote:Op zondag 11 oktober 2020 19:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar het probleem is dit, het advies over thuiswerken is nooit veranderd dus waarom zat iedereen weer op kantoor?
Te makkelijk om alleen managers de schuld te geven, er zijn meer dan genoeg werknemers die graag terug naar kantoor gaan. Dat gebeurde bij het bedrijf van mijn vrouw ook ondanks dat er een verbod was vanuit het management om naar kantoor te komen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:41 schreef Predator40 het volgende:
[..]
managers die anders maar weinig te doen hebben....of het word te duidelijk dat ze gewoon nutteloos zijn
Misschien omdat men vond dat het wel lang genoeg geduurd had.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar het probleem is dit, het advies over thuiswerken is nooit veranderd dus waarom zat iedereen weer op kantoor?
Ook om achterstanden weg te werken.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:44 schreef Natalie het volgende:
[..]
Misschien omdat men vond dat het wel lang genoeg geduurd had.
Ja, ongetwijfeld, maar dat was niet de bedoeling. En werk blijft een van de grootste clusters bij covid.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:44 schreef Natalie het volgende:
[..]
Ja, dat is een breder probleem: wat mensen willen is nu even niet zo relevant. Mensen zouden moeten doen wat verstandig is, niet waar ze zin in hebben.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Te makkelijk om alleen managers de schuld te geven, er zijn meer dan genoeg werknemers die graag terug naar kantoor gaan. Dat gebeurde bij het bedrijf van mijn vrouw ook ondanks dat er een verbod was vanuit het management om naar kantoor te komen.
De angst is er uit, denk ik. Het duurt te lang allemaal. Mensen willen terug naar normaal. En de werkgevers zullen wellicht ook het idee hebben de grip en beetje kwijt te raken als iedereen thuis zit.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:41 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, dat hoeft ook niet. Maar we hebben in maart gezien dat het aantal reisbewegingen enorm afnam, terwijl dat nu wel meevalt. Wat toen kon, zou ook nu moeten kunnen.
Dat geïsoleerde tweets ontmoedigd worden betekent natuurlijk niet dat bronvermelding niet interessant kan zijn. Zeker wanneer deze interessante data bevat: https://twitter.com/mzelst/status/1315323017350836224quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:24 schreef Jor_Dii het volgende:
Mooie conclusie van van Zelst in zijn draadje over mobiliteit:
[..]
Oh, jouw moeder ook al? Mijn moeder riep dat ook altijdquote:Op zondag 11 oktober 2020 19:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, dat is een breder probleem: wat mensen willen is nu even niet zo relevant. Mensen zouden moeten doen wat verstandig is, niet waar ze zin in hebben.
"Als je geen zin hebt, dan maak je maar zin" zou m'n moeder zeggen.
Is dat nou echt de relevante vraag om te stellen aan een werkgever die op dit moment wel haar verantwoordelijkheid neemt?quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
als ouders dat nu roepen krijgen ze een middelvinger en vroeger kreeg je dan een draai om je oren.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh, jouw moeder ook al? Mijn moeder riep dat ook altijd
Indeed. Daar zit wat in.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:45 schreef quirina het volgende:
[..]
Ook om achterstanden weg te werken.
Precies. Niet iedereen is nu eenmaal ambtenaarquote:Op zondag 11 oktober 2020 19:45 schreef quirina het volgende:
[..]
Ook om achterstanden weg te werken.
Die van mij zegt 'als het niet gaat zoals het moet, moet het zoals het gaat'.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:46 schreef Tijn het volgende:
"Als je geen zin hebt, dan maak je maar zin" zou m'n moeder zeggen.
Kun je daar een linkje naar een bron bij geven?quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:43 schreef FalloutVATS het volgende:
Het coronavirus kan 28 dagen besmettelijk blijven op onder meer bankbiljetten, glazen schermen van smartphones en roestvrij staal. De bevindingen van het nationale wetenschappelijke bureau van Australië (CSIRO) suggereren dat het virus extreem robuust is. Het kan bij kamertemperatuur veel langer overleven op gladde oppervlakken dan eerder werd gedacht, meldt de BBC.
Ja, ik weet het.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, ongetwijfeld, maar dat was niet de bedoeling. En werk blijft een van de grootste clusters bij covid.
Maar of dit een significant probleem is, is een tweede.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:43 schreef FalloutVATS het volgende:
Het coronavirus kan 28 dagen besmettelijk blijven op onder meer bankbiljetten, glazen schermen van smartphones en roestvrij staal. De bevindingen van het nationale wetenschappelijke bureau van Australië (CSIRO) suggereren dat het virus extreem robuust is. Het kan bij kamertemperatuur veel langer overleven op gladde oppervlakken dan eerder werd gedacht, meldt de BBC.
Ik zat mobiel dus dan is dat lastig, excuus.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:46 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat geïsoleerde tweets ontmoedigd worden betekent natuurlijk niet dat bronvermelding niet interessant kan zijn. Zeker wanneer deze interessante data bevat: https://twitter.com/mzelst/status/1315323017350836224
Gelukkig heb vrijdag een verjaardag in de kroeg. Is al erg genoeg dat het om 22 uur afgelopen isquote:
Exact. Dit dus.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:46 schreef Tijn het volgende:
Ja, dat is een breder probleem: wat mensen willen is nu even niet zo relevant. Mensen zouden moeten doen wat verstandig is, niet waar ze zin in hebben.
Herkenbaarquote:"Als je geen zin hebt, dan maak je maar zin" zou m'n moeder zeggen.
Klopt, want die werken wel vanaf huis.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:49 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Precies. Niet iedereen is nu eenmaal ambtenaar
Vier je naderhand toch lekker thuis verderquote:Op zondag 11 oktober 2020 19:52 schreef Mortaxx het volgende:
G
[..]
Gelukkig heb vrijdag een verjaardag in de kroeg. Is al erg genoeg dat het om 22 uur afgelopen is
quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:51 schreef quirina het volgende:
Fijn geen lockdown dus.
Dus we kunnen gewoon doorgaan.
quote:
ADVIES!!quote:Daarom krijgen mensen het advies om hun contacten te beperken, met een kleinere groepsgrootte. Daarnaast wordt gekeken naar een strakkere, betere handhaving van de nu al geldende maatregelen.
Niettemin kun je o.b.v. deze data je ook afvragen in hoeverre het een illusie is om te denken dat er nog draagvlak is om dit virus daadwerkelijk drastisch in te dammen in kort tijdsbestek.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:52 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik zat mobiel dus dan is dat lastig, excuus.
Die kunnen dat ook zonder productiviteitsverliesquote:Op zondag 11 oktober 2020 19:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Klopt, want die werken wel vanaf huis.
Ze hadden toch onderzoek onder de bevolking gedaan waaruit bleek dat de meerderheid strengere maatregelen wil?quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Niettemin kun je o.b.v. deze data je ook afvragen in hoeverre het een illusie is om te denken dat er nog draagvlak is om dit virus daadwerkelijk drastisch in te dammen in kort tijdsbestek.
Ja je vindt het ook terug in het riool. In die publicaties van onderzoeken vertellen ze nooit bij dat er praktisch geen kans op besmetting is.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:43 schreef FalloutVATS het volgende:
Tja, dan moeten Henk en Ingrid dus ook niet zeiken als ze niet terecht kunnen in het ziekenhuis, toch?quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Niettemin kun je o.b.v. deze data je ook afvragen in hoeverre het een illusie is om te denken dat er nog draagvlak is om dit virus daadwerkelijk drastisch in te dammen in kort tijdsbestek.
WTF??quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:43 schreef FalloutVATS het volgende:
Verjaardagen vieren is zó 2019...quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:52 schreef Mortaxx het volgende:
G
[..]
Gelukkig heb vrijdag een verjaardag in de kroeg. Is al erg genoeg dat het om 22 uur afgelopen is
Ja, maar Nederlanders willen altijd regels voor anderen, niet voor zichzelf.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ze hadden toch onderzoek onder de bevolking gedaan waaruit bleek dat de meerderheid strengere maatregelen wil?
ze leren ook echt helemaal niks he.......quote:
Er is altijd gezegd dat er een risico is van transfer besmetting vanaf dag een is dat gemeld. Klein risico weliswaar maar toch risico.quote:
Dear lord... als het weer van die 'halve' maatregelen worden, dan ga ik gillen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:51 schreef quirina het volgende:
Fijn geen lockdown dus.
Dus we kunnen gewoon doorgaan.
Nou, dan moet alles maar dichtquote:Op zondag 11 oktober 2020 19:56 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ja, maar Nederlanders willen altijd regels voor anderen, niet voor zichzelf.
Het zijn adviezen he.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:57 schreef Natalie het volgende:
[..]
Dear lord... als het weer van die 'halve' maatregelen worden, dan ga ik gillen.
Als iedereen nou gewoon even twee weken lang hun adem inhoudt, kunnen we daarna weer met een schone lei beginnen.quote:
zal wel weer....allemaal dringende adviezen en dan als extra geen koopavonden en koopzondagen meer.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:57 schreef Natalie het volgende:
[..]
Dear lord... als het weer van die 'halve' maatregelen worden, dan ga ik gillen.
Was al een tijdje bekend volgens mij. Maar al in maart/april werd duidelijk dat oppervlakten geen substantiele bijdragen aan besmettingen leveren. In NL.quote:
Daar komt nu bij: geen smartphoneschermen likken als iemand er niet op gehoest heeft.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:59 schreef capricia het volgende:
Handen wassen is en blijft het devies.
Is niet te handhaven toch?quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:58 schreef Jor_Dii het volgende:
@ Fons Lambie RTL:
Andere aanscherpingen waar over wordt gesproken:
- mondkapjesplicht
- horeca en avondwinkels eerder sluiten
- OV alleen voor noodzakelijke reizen
Nog geen definitieve besluiten en nog veel huiswerk, zeggen bronnen
Sorry, maar dit gaat ‘m hopelijk niet worden toch?!
Wat moet het anders worden?quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:58 schreef Jor_Dii het volgende:
Dat zou ook overdreven en te vroeg zijn.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:59 schreef kol7680 het volgende:
Nou. Geen nieuwe lockdown dus. Prima!
YeaaahKabinet werkt aan nieuwe maatregelen, geen nieuwe lockdown verwacht
https://www.rtlnieuws.nl/(...)r-nieuwe-maatregelen
quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:58 schreef Jor_Dii het volgende:
@ Fons Lambie RTL:
- mondkapjesplicht
Gaan ze dus niet doen. Gelukkig maar. Alleen horeca dus wat eerder dicht en mondkapjesplicht.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:58 schreef FalloutVATS het volgende:
Man als de nieuwe maatregelen weer alleen met een dringend advies zijn dan blijft het gewoon zo qua besmettingen.. Kom op wees strenger als je dit echt wil aanpakken want je weet dat de meeste mensen toch niet gaan luisteren naar dat advies.
ja, maar niet 28 dagen, was 3 dagen max.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Was al een tijdje bekend volgens mij. Maar al in maart/april werd duidelijk dat oppervlakten geen substantiele bijdragen aan besmettingen leveren. In NL.
Handen wassen is en blijft het devies.
Nou, je eigen foon mag nog wel misschien. Niet likken aan andermans foon!quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:59 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Daar komt nu bij: geen smartphoneschermen likken als iemand er niet op gehoest heeft.
Ja komop, ze hebben het zelf over ‘the Hammer’, maar dit is echt lachwekkend wederom. Hier schrikt niemand van.quote:
Hope.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:56 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ze leren ook echt helemaal niks he.......
Zo'n toon zou wel beter zijn, ja.quote:
horeca eerder dicht, kan je beter sluiten, is er nl niks meer leuks aanquote:Op zondag 11 oktober 2020 20:00 schreef kol7680 het volgende:
[..]
Gaan ze dus niet doen. Gelukkig maar. Alleen horeca dus wat eerder dicht en mondkapjesplicht.
Dit had ik nou niet hoeven horen, yuckquote:Op zondag 11 oktober 2020 19:59 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Daar komt nu bij: geen smartphoneschermen likken als iemand er niet op gehoest heeft.
Maar de cijfers zijn niet slecht, dus waarom streng ingrijpen?quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:01 schreef Natalie het volgende:
[..]
Hope.
Het lijkt wel of de overheid niet beseft hoe de gemiddelde Nederlander denkt over een slappe term als 'advies'.
Maar nogmaals: wat dan?quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja komop, ze hebben het zelf over ‘the Hammer’, maar dit is echt lachwekkend wederom. Hier schrikt niemand van.
Waarom is ingrijpen nodig dan?quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja komop, ze hebben het zelf over ‘the Hammer’, maar dit is echt lachwekkend wederom. Hier schrikt niemand van.
dat werd in maart/april/mei al niet gedaanquote:
Thuiswerken verplichten (met strenge handhaving), middelbaar onderwijs dicht, horeca dicht.quote:
Waar moet ik dan naar toe met mijn zwart geldquote:Op zondag 11 oktober 2020 20:03 schreef Ven1972 het volgende:
Contactloos betalen is het beste wat we kunnen doen, vanwege mogelijke besmetting van corona op de bankbiljetten en de munten. We moeten ook zo veel mogelijk internetbankieren... da's ook veel veiliger.
OV functioneerde op 10% in het begin, waar heb je het over...quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:03 schreef Predator40 het volgende:
[..]
dat werd in maart/april/mei al niet gedaan
het OV zat stampvol naar de stranden bij de eerste warme dagen
Da's wel lastig, maar je kan via iemand anders geld wel besmet worden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:04 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Waar moet ik dan naar toe met mijn zwart geld
Werkgeversverklaring zou wel uitkomst kunnen bieden dan.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:03 schreef Predator40 het volgende:
[..]
Ik begin me af te vragen of ze covid-19 zelf wel serieus nemen daar. Dit soort slappe maatregelen en adviezen gaan kant noch wal slaan.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:58 schreef Jor_Dii het volgende:
@ Fons Lambie RTL:
- mondkapjesplicht
En daarna explodeerde de cijfers. Ohnee, toch niet.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:03 schreef Predator40 het volgende:
[..]
Ligt aan wat je doelstelling is.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:01 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
ze gaan er nog steeds vanuit dat iedere nederlander hun gezond verstand gebruikt en de adviezen opvolgt.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:01 schreef Natalie het volgende:
[..]
Hope.
Het lijkt wel of de overheid niet beseft hoe de gemiddelde Nederlander denkt over een slappe term als 'advies'.
Prima, geef je contante geld maar aan mij, dan bewaar ik het wel voor jequote:Op zondag 11 oktober 2020 20:05 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Da's wel lastig, maar je kan via iemand anders geld wel besmet worden.
Hoe ga je thuiswerken verplichten?quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:03 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Thuiswerken verplichten (met strenge handhaving), middelbaar onderwijs dicht, horeca dicht.
quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:44 schreef Natalie het volgende:
[..]
Omdat het aantal besmettingen maar stijgt en stijgt. Hoe meer mensen het virus verspreiden, hoe langer dit gekutklooi blijft voortduren.quote:
Dat doen inderdaad niet veel mensen. Nederlanders😍quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:06 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ze gaan er nog steeds vanuit dat iedere nederlander hun gezond verstand gebruikt en de adviezen opvolgt.
40%quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:04 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
OV functioneerde op 10% in het begin, waar heb je het over...
Gaat iedergeval de komende weken dus niet gebeuren👍quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Omdat het aantal besmettingen maar stijgt en stijgt. Hoe meer mensen het virus verspreiden, hoe langer dit gekutklooi blijft voortduren.
Als mensen het zat zijn en er snel vanaf willen, moet er kortstondig hard worden ingegrepen. Dan breng je het aantal besmettingen naar beneden en is er daarna weer ruimte om iedereen te testen en fatsoenlijk bron- en contactonderzoek te doen. Als mensen zich daarna ook een beetje netjes aan de regels houden, lopen de gevallen niet weer zo snel op en hoeven we met een beetje geluk geen eenzame kerst te vieren.
Met een reproductiegetal van 0,9 duurt het nog máánden voordat de aantallen een beetje onder controle zijnquote:Op zondag 11 oktober 2020 20:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Ligt aan wat je doelstelling is.
Het kabinet wil naar een R van 0,9.
Het redteam naar 0,6.
Voor een R van 0,9 zal dit wel de goede hoeveelheid maatregelen zijn.
< 10%quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:07 schreef Elan het volgende:
[..]
40%
https://www.ovpro.nl/coro(...)-reizen/?gdpr=accept
quote:Sinds het ingaan van de coronamaatregelen bleven veel forenzen thuis en reden er veel minder bussen en treinen. Gemiddeld reed ongeveer de helft van het normale aantal ritten. Die vervoerden minder dan 10 procent van het aantal reizigers op een gewone werkdag.
Ja net als in Argentinie,quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Als mensen het zat zijn en er snel vanaf willen, moet er kortstondig hard worden ingegrepen. Dan breng je het aantal besmettingen naar beneden en is er daarna weer ruimte om iedereen te testen en fatsoenlijk bron- en contactonderzoek te doen. Als mensen zich daarna ook een beetje netjes aan de regels houden, lopen de gevallen niet weer zo snel op en hoeven we met een beetje geluk geen eenzame kerst te vieren.
verkiezingen komen eraan, iedereen beetje pappen en nathoudenquote:Op zondag 11 oktober 2020 20:05 schreef Natalie het volgende:
[..]
Ik begin me af te vragen of ze covid-19 zelf wel serieus nemen daar. Dit soort slappe maatregelen en adviezen gaan kant noch wal slaan.
Het wordt tijd dat ze eens wat ruggengraat gaan kweken daar.
Ja. 60 dagen. Is de berekening.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Met een reproductiegetal van 0,9 duurt het nog máánden voordat de aantallen een beetje onder controle zijn
Niemand hoopt daarop. Niemand wil dat, kan ik veilig stellen. Maar er moet iets gebeuren om de besmettingen een halt toe te roepen. Kennelijk nemen niet genoeg mensen die verantwoordelijkheid.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:05 schreef Remco het volgende:
Dat iedereen hier ook hoopt dat we in lockdown gaan
Ik geloof niet dat iemand dat hoopt, wel denken veel mensen hier dat deze maatregelen niet veel effect zullen sorteren.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:05 schreef Remco het volgende:
Er zijn hier al meerdere mensen die gepost hebben over de ziekenhuizen (je weet wel, die zo roepen om hardere maatregelen) die zelf niet eens hun personeel naar huis sturen op thuis te werken wanneer dat kan (bv. administratief personeel). Kunnen we het kwalijk nemen dat de rest van Nederland ook af en toe de kat uit de boom kijkt of doet alsof de neus bloedt?quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:09 schreef Natalie het volgende:
[..]
Niemand hoopt daarop. Niemand wil dat, kan ik veilig stellen. Maar er moet iets gebeuren om de besmettingen een halt toe te roepen. Kennelijk nemen niet genoeg mensen die verantwoordelijkheid.
gaat nog wel even duren voordat we op 0.9 zitten ook en vooral niet met halfbakken adviezenquote:Op zondag 11 oktober 2020 20:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Met een reproductiegetal van 0,9 duurt het nog máánden voordat de aantallen een beetje onder controle zijn
Kun je daar wel mee omgaan want Ik heb 35 cent die veilig bewaard moeten worden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:06 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
Prima, geef je contante geld maar aan mij, dan bewaar ik het wel voor je![]()
Niemand hoopt dat. Wat mensen hopen is dat er serieus wordt ingegrepen in plaats van doorgemodderd, zodat we sneller van deze ellende af zijn.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:05 schreef Remco het volgende:
We zitten al op de 1. En dat is een getal van 2,5 week terug...quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:10 schreef Predator40 het volgende:
[..]
gaat nog wel even duren voordat we op 0.9 zitten ook en vooral niet met halfbakken adviezen
verbaasd mij hoe weinig mensen gezond verstand hebben iddquote:Op zondag 11 oktober 2020 20:07 schreef kol7680 het volgende:
[..]
Dat doen inderdaad niet veel mensen. Nederlanders😍
En vooral blijven zeggen dat ze het niet kunnen verplichten. Daar helpt ook enorm..quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:06 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ze gaan er nog steeds vanuit dat iedere nederlander hun gezond verstand gebruikt en de adviezen opvolgt.
Nee, je verwart het aantal besmettingen en gerapporteerde besmettingen van de afgelopen 2 weken.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Omdat het aantal besmettingen maar stijgt en stijgt.
Of gebrek aan kennis van werkwoordsvervoegingen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:11 schreef Predator40 het volgende:
[..]
verbaasd mij hoe weinig mensen gezond verstand hebben idd
Dat zal best maar ze reden met 40% materieel. Eerste week zelfs volle bezetting nog kan ik me herinneren, dat was heel surrealistisch.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:08 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
< 10%
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)den-bijgestuurd.html
[..]
Bron ???? want zou zou wel mooi zijn !quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:11 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
We zitten al op de 1. En dat is een getal van 2,5 week terug...
RIVM.quote:
Mee eens ja, misschien wel in het voorjaar van volgend jaar wel dat het weer terug gaat naar 0,8.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:08 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dat doen ze dus gelukkig niet. Gelukkig maar. Ben opgelucht dat ze nog logisch besef hebben in den haag en kiezen voor de economiequote:Op zondag 11 oktober 2020 20:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Niemand hoopt dat. Wat mensen hopen is dat er serieus wordt ingegrepen in plaats van doorgemodderd, zodat we sneller van deze ellende af zijn.
Deze ellende is wel erg zwaar verwoord. Op een avondje stad 1x in de 2 weken na doe ik nog steeds exact hetzelfde als vorig jaar om deze tijd. Ik ken niemand die Corona heeft gehad en het leven om mij heen gaat gewoon door. Soms wordt hier gedaan alsof we in een oorlogssituatie zitten terwijl 99% van Nederland daar anders naar zal kijken.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Niemand hoopt dat. Wat mensen hopen is dat er serieus wordt ingegrepen in plaats van doorgemodderd, zodat we sneller van deze ellende af zijn.
Het is niet echt relevant hoeveel materieel er rijdt. Het gaat om het aantal reizigers.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat zal best maar ze reden met 40% materieel. Eerste week zelfs volle bezetting nog kan ik me herinneren, dat was heel surrealistisch.
quote:
Met dit setje regels ga je niks bewerkstelligen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:58 schreef Jor_Dii het volgende:
@ Fons Lambie RTL:
- mondkapjesplicht
https://www.c19redteam.nl/adviezen/quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:13 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het is niet echt relevant hoeveel materieel er rijdt. Het gaat om het aantal reizigers.
quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:14 schreef Predator40 het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
heb je nog andere bronnen of cijfers ? het RIVM geloof ik niet echt
Mee eens. We moeten juist meer vrijheden krijgen in plaats van beperkingen. Ala Zweden nu. Gelukkig geen lockdown, zou lachwekkend zijn geweest met het aantal mensen op de IC en doden door Corona op dit momentquote:Op zondag 11 oktober 2020 20:13 schreef kol7680 het volgende:
[..]
Dat doen ze dus gelukkig niet. Gelukkig maar. Ben opgelucht dat ze nog logisch besef hebben in den haag en kiezen voor de economie
Dit!quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:13 schreef Remco het volgende:
[..]
Deze ellende is wel erg zwaar verwoord. Op een avondje stad 1x in de 2 weken na doe ik nog steeds exact hetzelfde als vorig jaar om deze tijd. Ik ken niemand die Corona heeft gehad en het leven om mij heen gaat gewoon door. Soms wordt hier gedaan alsof we in een oorlogssituatie zitten terwijl 99% van Nederland daar anders naar zal kijken.
Hoeft ook nietquote:Op zondag 11 oktober 2020 20:15 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Met dit setje regels ga je niks bewerkstelligen.
Maar het reproductie getal hoeft ook niet veel lager omdat het primaire doel toch is om de zorg te ontlasten.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. 60 dagen. Is de berekening.
Dus ergens begin december. Vanaf de start begin oktober.
Het is echt allemaal uitgerekend door Jaap en zijn team. En ook dat RedTeam komt op 60 dagen.
Maar die wil die R lager hebben.dus harder ingrijpen.
Wat ons kabinet dus niet doet.
Zeker waar, maar Rutte kennende zal het wel weer bij dit halfzachte gedoe blijven.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:15 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Met dit setje regels ga je niks bewerkstelligen.
Als 40% rijdt dan functioneer je niet op 10%.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:13 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het is niet echt relevant hoeveel materieel er rijdt. Het gaat om het aantal reizigers.
Ja, net is ook een Twitter-draadje over mobiliteit langsgekomen vanuit dat team.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:15 schreef capricia het volgende:
[..]
https://www.c19redteam.nl/adviezen/
Blz 3 staan interessante cijfers over mobiliteit.
Prima.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Als 40% rijdt dan functioneer je niet op 10%.
Dat ligt eraan hoeveel ruimte je de maatschappij daarna wil geven.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:16 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar het reproductie getal hoeft ook niet veel lager omdat het primaire doel toch is om de zorg te ontlasten.
Meer forenzen, meer dagjesmensen, meer mensen die familie en vrienden opzoeken. Eigenlijk alles wat normaliter ook gebeurt, alleen dan nog steeds op sterk gereduceerde schaal.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
Zitten er nu veel mensen in het OV dan die gewoon voor de fun met de bus of de trein ergens heen gaan?
Nou, de reguliere zorg is overal afgeschaald tot maar liefst 40%. Lijkt me toch ook niet zo wenselijk.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:16 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar het reproductie getal hoeft ook niet veel lager omdat het primaire doel toch is om de zorg te ontlasten.
https://www.treinreiziger(...)n-derde-van-normaal/quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
Zitten er nu veel mensen in het OV dan die gewoon voor de fun met de bus of de trein ergens heen gaan?
Mondkapjes een plicht maken voegt ook weinig meer toe nu, want volgens mij wordt dat advies aardig goed opgevolgd door veel mensen. Niet dat het gaat helpen om de cijfers significant te drukken, mind you.
Horeca nog iets eerder dicht, tja..
Natuurlijk is dat wel moeilijk, ga je toch weer een hele administratie moeten bijhouden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:20 schreef hooibaal het volgende:
Alleen de mensen die voor hun noodzakelijke werk (zorg, hulpdiensten) met het OV reizen nog toegang geven in de poortjes. Zo moeilijk is dat niet.
Mondkapjesplicht slaat inderdaad nergens op, dat gaat helemaal niks bijdragen. Maar goed, prima verder.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
Mondkapjes een plicht maken voegt ook weinig meer toe nu, want volgens mij wordt dat advies aardig goed opgevolgd door veel mensen. Niet dat het gaat helpen om de cijfers significant te drukken, mind you.
Misschien lees ik eroverheen maar ik zie wederom geen concrete aanbevelingen voor maatregelen die zowel effectief zijn als maatschappelijk draagvlak hebben.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:15 schreef capricia het volgende:
[..]
https://www.c19redteam.nl/adviezen/
Blz 3 staan interessante cijfers over mobiliteit.
HAHAHAHA. Ik ga zo stuk om mensen zoals jij.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:14 schreef Predator40 het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
heb je nog andere bronnen of cijfers ? het RIVM geloof ik niet echt
Dat was ook mijn tweet naar hen toe.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:22 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Misschien lees ik eroverheen maar ik zie wederom geen concrete aanbevelingen voor maatregelen die zowel effectief zijn als maatschappelijk draagvlak hebben.
'Dat is aan de politiek' zal het antwoord wel weer zijn.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat was ook mijn tweet naar hen toe.
ja hoor.... die zijn er genoeg.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:18 schreef WheeledWarrior het volgende:
Dat zal allemaal wel meevallen gok ik zo, want ze hebben ons een keer vrijheid gegeven en trekken dat vrij snel in. Ze zullen wel niet teveel blijven jojoën. En ook als we nu een tijd een reproductie getal hebben van 0.5 en de hoeveelheid besmettingen gigantisch afnemen dan kan het ook zo weer flink stijgen als we veel vrijheden zullen krijgen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat ligt eraan hoeveel ruimte je de maatschappij daarna wil geven.
Met een R van 0,9 kan er straks minder dan als we op 0,5 zitten.
Maar ik wil ook naar m'n werk kunnenquote:Op zondag 11 oktober 2020 20:20 schreef hooibaal het volgende:
Alleen de mensen die voor hun noodzakelijke werk (zorg, hulpdiensten) met het OV reizen nog toegang geven in de poortjes. Zo moeilijk is dat niet.
Op basis van waar 't vanmiddag in dit topic (en het positiviteitstopic) over ging ben ik 's gaan proberen te kijken of ik tot de daadwerkelijke datum van melding komen ipv deze aantallen. De conclusie is dat de 6300 die voor vandaag gemeld is, gewoon simpel gezegd het verschil is tussen aantal meldingen vandaag - aantal meldingen gisteren. Een groot deel is van meer dan een week geleden lijkt het. De daadwerkelijke toename in 24u is 1862 (gemeldde) besmettingen, en niet ~6300 zoals overal gemeld wordt.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:15 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Alsof er ook maar één instantie in Nederland is die de R0 berekent naast het RIVM. Er is letterlijk geen enkele expert die hun berekening in twijfel trekt. Maar wees vooral vrij om deze zelf te gaan berekenen.
En daarom lijkt het me dus een wijze zet om in te grijpen. Want je hebt gelijk: het kat-uit-de-boom-kijken en personeel op de werkvloer houden 'omdat ze dat daar en daar ook doen' dan is precies hoe we 't niet willen nu.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:10 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Er zijn hier al meerdere mensen die gepost hebben over de ziekenhuizen (je weet wel, die zo roepen om hardere maatregelen) die zelf niet eens hun personeel naar huis sturen op thuis te werken wanneer dat kan (bv. administratief personeel). Kunnen we het kwalijk nemen dat de rest van Nederland ook af en toe de kat uit de boom kijkt of doet alsof de neus bloedt?
Dat is natuurlijk het nadeel van een puur datagedreven blik. Het lijkt alsof je aan wat knoppen kunt draaien zonder daarbij rekenschap te hoeven geven aan de werkelijke implicaties van ingrijpend beleid.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:23 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
'Dat is aan de politiek' zal het antwoord wel weer zijn.
Met een R van 0,5 is zeer goede BCO mogelijk. Want je hebt zo weinig clusters.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:23 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Dat zal allemaal wel meevallen gok ik zo, want ze hebben ons een keer vrijheid gegeven en trekken dat vrij snel in. Ze zullen wel niet teveel blijven jojoën. En ook als we nu een tijd een reproductie getal hebben van 0.5 en de hoeveelheid besmettingen gigantisch afnemen dan kan het ook zo weer flink stijgen als we veel vrijheden zullen krijgen.
Alsof er ook maar een kans bestaat dat ze dit gaan handhaven en controleren. Dat wordt weer een dringend advies, net als in maart en april.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:24 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Maar ik wil ook naar m'n werk kunnen.
Dat is natuurlijk het lastige. Je weet pas één week later wat nou de daadwerkelijke aantallen van gisteren waren.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:25 schreef chratnox het volgende:
[..]
Op basis van waar 't vanmiddag in dit topic (en het positiviteitstopic) over ging ben ik 's gaan proberen te kijken of ik tot de daadwerkelijke datum van melding komen ipv deze aantallen. De conclusie is dat de 6300 die voor vandaag gemeld is, gewoon simpel gezegd het verschil is tussen aantal meldingen vandaag - aantal meldingen gisteren. Een groot deel is van meer dan een week geleden lijkt het. De daadwerkelijke toename in 24u is 1862 (gemeldde) besmettingen, en niet ~6300 zoals overal gemeld wordt.
Dit is de data van vandaag over datum verdeeld:
[ link | afbeelding ]
Als je naar deze data kijkt, ligt de (huidige) piek in positieve tests/besmettingen op 2 oktober. Dat kan natuurlijk ook met vertragingen te maken hebben.
Belangrijk is wel zoals je ziet, we hebben geen enkele dag de 6000+ besmettingen aangetikt, er zit gewoon een achterstand in de data.
Dus die is er vandaag ook. Het werkelijke aantal besmettingen ligt veel hoger.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:25 schreef chratnox het volgende:
er zit gewoon een achterstand in de data.
Ik moet deze maand ivm het ontvangen van noodzakelijke zorg nog met het OV (over 2 weken). Zou toch fijn zijn als dat kon..quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:20 schreef hooibaal het volgende:
Geef als ziekenhuis het goede voorbeeld zou ik zeggen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:25 schreef Natalie het volgende:
[..]
En daarom lijkt het me dus een wijze zet om in te grijpen. Want je hebt gelijk: het kat-uit-de-boom-kijken en personeel op de werkvloer houden 'omdat ze dat daar en daar ook doen' dan is precies hoe we 't niet willen nu.
Via OV-chipkaarten heel makkelijk te implementeren.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:26 schreef Confetti het volgende:
[..]
Alsof er ook maar een kans bestaat dat ze dit gaan handhaven en controleren. Dat wordt weer een dringend advies, net als in maart en april.
Hoe hoog ligt het volgens jou? Dan zal ik eens kijken of ik dat uit de data kan extrapoleren voor je, om te kijken hoe we er dan voor staan.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:27 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dus die is er vandaag ook. Het werkelijke aantal besmettingen ligt veel hoger.
De R0 zegt in principe natuurlijk niet zoveel over het aantal clusters en de grootte hiervan.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Met een R van 0,5 is zeer goede BCO mogelijk. Want je hebt zo weinig clusters.
Ik begrijp nog steeds niet zo goed waardoor dit soort achterstanden kunnen ontstaan.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:25 schreef chratnox het volgende:
[..]
Op basis van waar 't vanmiddag in dit topic (en het positiviteitstopic) over ging ben ik 's gaan proberen te kijken of ik tot de daadwerkelijke datum van melding komen ipv deze aantallen. De conclusie is dat de 6300 die voor vandaag gemeld is, gewoon simpel gezegd het verschil is tussen aantal meldingen vandaag - aantal meldingen gisteren. Een groot deel is van meer dan een week geleden lijkt het. De daadwerkelijke toename in 24u is 1862 (gemeldde) besmettingen, en niet ~6300 zoals overal gemeld wordt.
Dit is de data van vandaag over datum verdeeld:
[ link | afbeelding ]
Als je naar deze data kijkt, ligt de (huidige) piek in positieve tests/besmettingen op 2 oktober. Dat kan natuurlijk ook met vertragingen te maken hebben.
Belangrijk is wel zoals je ziet, we hebben geen enkele dag de 6000+ besmettingen aangetikt, er zit gewoon een achterstand in de data.
Het OV zal niet opeens dicht gaan hoor. Ook verwacht niemand dat ze terug gaan schakelen naar een basisdienst zoals in maart.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik moet deze maand ivm het ontvangen van noidzakelijke zorg nog met het OV (over 2 weken). Zou toch fijn zijn als dat kon..
De achterstandsdata voor dagen in het verleden zal ongeveer ook voor vandaag gelden. Oftewel, de stijging die we in de afgelopen weken gezien hebben, zal in grote lijnen de reële stijging weergeven. Volgende week krijgen we met terugwerkende kracht besmettingen van vandaag gemeld, zeg maar.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
Hoe hoog ligt het volgens jou? Dan zal ik eens kijken of ik dat uit de data kan extrapoleren voor je, om te kijken hoe we er dan voor staan.
Dat is bepaald niet wat er gezegd word en ik begrijp echt niet waarom je dit post. Ik heb nog bijna niemand om een lockdown zien vragen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:28 schreef Noppie2000 het volgende:
Jammer wel dat alles behalve een lockdown hier wordt weggewuifd als niet genoeg, dom en kansloos.
Meteen rollebuiken omdat men adviseert de groepsgrootte klein te houden, maar negeren dat ze strenger gaan handhaven en andere zaken worden geïntroduceerd/aangescherpt.
Maakt voor een eenzijdig verhaal hier. Mag natuurlijk, maar jammer.
Ik denk niet dat je zulke gegevens mag koppelen. Nog los van het feit dat echte handhaving te veel gevraagd is van het kabinet. Ze praten streng en hopen maar dat men luistert. Dat is de hele crisisaanpak tot nu toe.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:28 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Via OV-chipkaarten heel makkelijk te implementeren.
Precies. Als we voor 't gemak even stellen dat er (tot) een week vertraging in de cijfers zit, dan zouden die van 2 oktober moeten kloppen. Als we de komende dagen in de correcties niet over de 'piek' van 2 oktober heen gaan, dan (lijkt) langzaam het tij te keren.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:27 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk het lastige. Je weet pas één week later wat nou de daadwerkelijke aantallen van gisteren waren.
De maatregelen waar men hier voor pleit zijn toch op z'n minst als lockdownachtig te bestempelen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is bepaald niet wat er gezegd word en ik begrijp echt niet waarom je dit post. Ik heb nog bijna niemand om een lockdown zien vragen.
Het houdt wel de kosten beperktquote:Op zondag 11 oktober 2020 19:52 schreef Mortaxx het volgende:
G
[..]
Er werden vandaag nog besmettingscijfers van mei dit jaar doorgegeven. Ik denk dat je redelijkerwijs kunt stellen dat elke positieve test die ouder is dan 3 weken je niet meer mee hoeft te tellen als een potentiële ziekenhuisopname.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:29 schreef hooibaal het volgende:
[..]
De achterstandsdata voor dagen in het verleden zal ongeveer ook voor vandaag gelden. Oftewel, de stijging die we in de afgelopen weken gezien hebben, zal in grote lijnen de reële stijging weergeven. Volgende week krijgen we met terugwerkende kracht besmettingen van vandaag gemeld, zeg maar.
Klinkt plausibel. Zou ook verklaren waarom het kabinet huiverig is om de écht ingrijpende maatregelen af te kondigen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:30 schreef chratnox het volgende:
[..]
Precies. Als we voor 't gemak even stellen dat er (tot) een week vertraging in de cijfers zit, dan zouden die van 2 oktober moeten kloppen. Als we de komende dagen in de correcties niet over de 'piek' van 2 oktober heen gaan, dan (lijkt) langzaam het tij te keren.
In principe niet nee. Maar je weet waar het feitelijk op uitdraait.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:28 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De R0 zegt in principe natuurlijk niet zoveel over het aantal clusters en de grootte hiervan.
Mja. Ik ben wel benieuwd naar dat strenger handhaven.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:28 schreef Noppie2000 het volgende:
Jammer wel dat alles behalve een lockdown hier wordt weggewuifd als niet genoeg, dom en kansloos.
Meteen rollebuiken omdat men adviseert de groepsgrootte klein te houden, maar negeren dat ze strenger gaan handhaven en andere zaken worden geïntroduceerd/aangescherpt.
Men? Er zijn een paar mensen die wel een lockdown willen, de meerderheid denkt simpelweg dat de maatregelen waar we nu over praten onvoldoende zijn. Dat is niet gelijk aan een lockdown willen never mind dat onder lockdown in Nederland iets zeer, zeer gematigds verstaan word.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:31 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De maatregelen waar men hier voor pleit zijn toch op z'n minst als lockdownachtig te bestempelen.
Ik heb het vermoeden dat er nog ontzettend veel handwerk in zit. Ik weet ook niet of er daadwerkelijk tests in de Arabische Emiraten gedaan zijn, of dat die alleen maar gepland waren, dat kan ook impact hebben.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:29 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Ik begrijp nog steeds niet zo goed waardoor dit soort achterstanden kunnen ontstaan.
Verder moet je in je overzicht dan ook rekening houden met mogelijke achterstanden die er op dit moment zijn. Als je grofweg weet wat de vertraging is zou je dat ook deels kunnen beredeneren.
quote:Ik ben voor de berekening uit gegaan van de percentage opnames die per leeftijdscategorie vermeld staan, en heb zo geprobeerd een schatting te maken van wat er deze week verwacht kan worden. Dit is gebaseerd op de cijfers van de week van 20 september tot 27 september.
Heel rudimentair kom je dus uit op zo'n 830 ziekenhuisopnames op een totaal van zo'n 18500 besmettingen. Dit houdt geen rekening met welke uitzondering dan ook, of iemand in een risicogroep zit en wat voor andere scenario's dan ook, want daar heb ik niet voldoende data voor. Ik denk wel dat dit een vrij redelijke inschatting kan geven. Ik ben aan het eind van deze week in elk geval heel benieuwd hoe deze cijfers eruit zullen zien.
Ik heb dezelfde berekening ook even losgelaten op de week ervoor, waar ik uit kom op een totaal van ~600 geschatte opnames. LCPS meldt een totale groei van ongeveer 350 patiënten in het ziekenhuis in de afgelopen week. Het is lastig om daar mee te rekenen, omdat LCPS alleen de beddenbezetting telt, en niet of mensen ontslagen of opgenomen zijn oid. Er vanuit gaande dat er ook mensen ontslagen zijn uit het ziekenhuis en jammer genoeg ook mensen zijn overleden, vind ik 600 best een aardige schatting.
Er vanuit gaande dat die cijfers hetzelfde blijven, gok ik op een groei van zo'n 350 tot 400 opnames deze week, over alle leeftijden heen verdeeld, inclusief mensen die ontslagen zullen worden uit het ziekenhuis.
Gaat er überhaupt iemand niet noodzakelijk OV ?quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:58 schreef Jor_Dii het volgende:
@ Fons Lambie RTL:
- mondkapjesplicht
100% gelijk.quote:The World Health Organisation has backflipped on its original COVID-19 stance after calling for world leaders to stop locking down their countries and economies.
Dr. David Nabarro from the WHO appealed to world leaders yesterday, telling them to stop “using lockdowns as your primary control method” of the coronavirus.
He also claimed that the only thing lockdowns achieved was poverty – with no mention of the potential lives saved.
“Lockdowns just have one consequence that you must never ever belittle, and that is making poor people an awful lot poorer,” he said.
Jup.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:34 schreef DireStraits7 het volgende:
Ook interessant: https://www.news.com.au/w(...)1b7b291b297731c3da74
[..]
100% gelijk.
En de paar die zich daadwerkelijk uitspreken over wat wel voldoende zou zijn qua maatregelen kom je op scholen sluiten, horeca sluiten, OV (vrijwel) sluiten etc.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:33 schreef Tijger_m het volgende:
Er zijn een paar mensen die wel een lockdown willen, de meerderheid denkt simpelweg dat de maatregelen waar we nu over praten onvoldoende zijn.
Vandaag werd dit fenomeen goed belicht tijdens een uitzending van de nieuwe wereld. Onder druk van angst stopt de mens met rationeel denken. Alleen het ergste is goed genoeg.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:28 schreef Noppie2000 het volgende:
Ja, die heb ik gezien inderdaad. In dit artikel is helemaal uitgezet wat hij bedoelt, klinkt heel logisch allemaal:quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:34 schreef DireStraits7 het volgende:
Ook interessant: https://www.news.com.au/w(...)1b7b291b297731c3da74
[..]
100% gelijk.
En aangezien wat we nu doen duidelijk niet genoeg is...quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:35 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En de paar die zich daadwerkelijk uitspreken over wat wel voldoende zou zijn qua maatregelen kom je op scholen sluiten, horeca sluiten, OV (vrijwel) sluiten etc.
Kortom, lockdownachtige maatregelen. Er is niet zoveel meer mogelijk tussen wat we nu hebben en algehele sluiting van sectoren.
Het is een wisselwerking tussen oa de GGD en de labs. De GGD heeft een bepaalde capaciteit om testen af te nemen en te verwerken, de labs ook. Als de GGD opschaalt, schalen de labs niet direct mee op en als de labcapaciteit opschaalt, kunnen de GGD's ook niet automatisch volgen. Al bij al kan het dus best zijn dat de labcapaciteit groter is dan de GGD-testverwerkingscapaciteit, wat ook bleek uit de koppen vorige week dat de GGD niet bij kon blijven bij de labcapaciteit. Als de GGD dat nu aan het inhalen is in de verwerking, of hoe het dan ook gaat, kan dat ervoor zorgen dat er momenteel relatief veel positieven doorkomen van oudere dagen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:29 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Ik begrijp nog steeds niet zo goed waardoor dit soort achterstanden kunnen ontstaan.
Verder moet je in je overzicht dan ook rekening houden met mogelijke achterstanden die er op dit moment zijn. Als je grofweg weet wat de vertraging is zou je dat ook deels kunnen beredeneren.
Wat we nu hebben zijn al "lockdown achtige" maatregelen. Zo kunnen we aan de gang blijven, een lockdown is gewoon een populair woord voor beperkende maatregelen en is helemaal geen gedefinieerd begrip.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:35 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
En de paar die zich daadwerkelijk uitspreken over wat wel voldoende zou zijn qua maatregelen kom je op scholen sluiten, horeca sluiten, OV (vrijwel) sluiten etc.
Kortom, lockdownachtige maatregelen. Er is niet zoveel meer mogelijk tussen wat we nu hebben en algehele sluiting van sectoren.
Geen OV.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:34 schreef Vallon het volgende:
[..]
Gaat er überhaupt iemand niet noodzakelijk OV ?
Niet per se, dat is dus een aanname gebaseerd op het idee dat de maatregelen niet werken.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:29 schreef hooibaal het volgende:
[..]
De achterstandsdata voor dagen in het verleden zal ongeveer ook voor vandaag gelden. Oftewel, de stijging die we in de afgelopen weken gezien hebben, zal in grote lijnen de reële stijging weergeven. Volgende week krijgen we met terugwerkende kracht besmettingen van vandaag gemeld, zeg maar.
Natuurlijk. Ik ga regelmatig met het OV wat strikt gezien niet noodzakelijk is.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:34 schreef Vallon het volgende:
[..]
Gaat er überhaupt iemand niet noodzakelijk OV ?
quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:36 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, die heb ik gezien inderdaad. In dit artikel is helemaal uitgezet wat hij bedoelt, klinkt heel logisch allemaal:
https://www.4sd.info/covid-19-narratives/reflections-about-the-middle-path/
Kortom: die 'slappe' adviezen zijn waarschijnlijk best aardig?quote:a) People are encouraged to adopt all precautions all the time. As Tedros of WHO says: ‘Do it All’: physical distancing, proper face-masking, hand/cough/surface hygiene, self-isolating when ill and shielding those most at risk. There should be no exceptions anywhere. This is best achieved through engaging people and trusting them rather than coercion if at all possible.
Ja. Die denkwijze heb ik ook.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:37 schreef Mammietje het volgende:
Ik snap niet dat er niet gekeken wordt naar de settings waarin de besmettingen plaatsvinden. Die gegevens verzamelen ze toch niet voor niets? Als scholen en (sport)verenigingen de meeste besmettingen opleveren, waarom dan (weer) op de horeca en het vervoer gaan zitten??
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat mensen zo lang ( > 72 uur) op een testuitslag aan het wachten zijn. Dus ergens anders ontstaan ook nog extra vertragingen in rapportages. Dat maakt het niet echt makkelijker om correcte inschattingen te maken van de groei van het aantal besmettingen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:36 schreef VoMy het volgende:
[..]
Het is een wisselwerking tussen oa de GGD en de labs. De GGD heeft een bepaalde capaciteit om testen af te nemen en te verwerken, de labs ook. Als de GGD opschaalt, schalen de labs niet direct mee op en als de labcapaciteit opschaalt, kunnen de GGD's ook niet automatisch volgen. Al bij al kan het dus best zijn dat de labcapaciteit groter is dan de GGD-testverwerkingscapaciteit, wat ook bleek uit de koppen vorige week dat de GGD niet bij kon blijven bij de labcapaciteit. Als de GGD dat nu aan het inhalen is in de verwerking, of hoe het dan ook gaat, kan dat ervoor zorgen dat er momenteel relatief veel positieven doorkomen van oudere dagen.
Nou ja, 750 miljoen besmettingen wereldwijd in 9 maanden tijd zeggen mischien toch iets anders? (Data van de WHO)quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:39 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
[..]
Kortom: die 'slappe' adviezen zijn waarschijnlijk best aardig?
Een bubbel die wordt al snel groot; om de interacties te beperken zijn ze op zoek naar het juiste middel. En dat is er blijkbaar nog steeds niet.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Die denkwijze heb ik ook.
Alleen..
BCO is met deze aantallen niet meer te doen.
Dus ik denk niet dat dat zoden aan de dijk gaat zetten.
Men zet nu in op het beperken van contact buiten de bubbel. Zo min mogelijk interacties.
Waarbij scholen, restaurants etc open kunnen blijven.
Ja, eens.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Die denkwijze heb ik ook.
Alleen..
BCO is met deze aantallen niet meer te doen.
Dus ik denk niet dat dat zoden aan de dijk gaat zetten.
Men zet nu in op het beperken van contact buiten de bubbel. Zo min mogelijk interacties.
Waarbij scholen, restaurants etc open kunnen blijven.
Dat zou kunnen. Laten we even simpel stellen dat er 2 weken vertraging is in de cijfers die bij de GGD's vandaan komen. Zal in veel gevallen minder zijn, maar even voor 't gemak. Dan kunnen we volgende week met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen of de maatregelen die pas geleden ingevoerd zijn geholpen hebben.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:29 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Geld lenen kost niks.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:39 schreef kol7680 het volgende:
Er is geen geld voor nog een lockdown, zo simpel is het.......
Onder een lockdown versta ik het (vrijwel) verplicht sluiten van sectoren. Dat is momenteel niet aan de orde (buiten allicht de discotheken en nachtclubs).quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat we nu hebben zijn al "lockdown achtige" maatregelen. Zo kunnen we aan de gang blijven, een lockdown is gewoon een populair woord voor beperkende maatregelen en is helemaal geen gedefinieerd begrip.
Ik denk serieus dat wat er nu is, plus die nieuwe maatregelen (en graag ook handhaven!), genoeg is om de besmettingen naar beneden te brengen. Het zal alleen niet snel gaan.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:40 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Een bubbel die wordt al snel groot; om de interacties te beperken zijn ze op zoek naar het juiste middel. En dat is er blijkbaar nog steeds niet.
Omdat scholen en (sport)verenigingen niet de meeste besmettingen opleveren?quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:37 schreef Mammietje het volgende:
Ik snap niet dat er niet gekeken wordt naar de settings waarin de besmettingen plaatsvinden. Die gegevens verzamelen ze toch niet voor niets? Als scholen en (sport)verenigingen de meeste besmettingen opleveren, waarom dan (weer) op de horeca en het vervoer gaan zitten??
Maar het traject tussen besmet raken en de cijfers in de RIVM terug zien is erg lang.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:39 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat mensen zo lang ( > 72 uur) op een testuitslag aan het wachten zijn. Dus ergens anders ontstaan ook nog extra vertragingen in rapportages. Dat maakt het niet echt makkelijker om correcte inschattingen te maken van de groei van het aantal besmettingen.
Woningen sluiten is wat lastigquote:Op zondag 11 oktober 2020 20:42 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Omdat scholen en (sport)verenigingen niet de meeste besmettingen opleveren?
Dat weet je niet.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:42 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Denk alleen eens aan alle zaken die omvallen zoals in de horeca qua steunmaatregelen. Nee, een lockdown gaat er nu echt niet meer komen na deze week. Het zou nu komende week moeten plaats vinden of niet. Gelukkig kiezen ze voor nee in den haagquote:Op zondag 11 oktober 2020 20:41 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Geld lenen kost niks.
En daarnaast, het niet doen en het virus ongecontroleerd laten woekeren kost veel meer geld.
Geld lenen kost wel geld als je het in een bodemloze put gooit.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:41 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Geld lenen kost niks.
En daarnaast, het niet doen en het virus ongecontroleerd laten woekeren kost veel meer geld.
Het zegt dat mensen klaar zijn met het niet kunnen leven als normaal mens. Niet dat men zit te wachten op strengere maatregelen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:40 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou ja, 750 miljoen besmettingen wereldwijd in 9 maanden tijd zeggen mischien toch iets anders? (Data van de WHO)
Maar goed, hij zegt dus gewoon dat er draagvlak moet zijn voor maatregelen.
Ik w8 nog op onderbouwing dat virus gedetecteerd op bankbiljetten ook daadwerkelijk in staat is om virulent te zijn.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:03 schreef Ven1972 het volgende:
Contactloos betalen is het beste wat we kunnen doen, vanwege mogelijke besmetting van corona op de bankbiljetten en de munten. We moeten ook zo veel mogelijk internetbankieren... da's ook veel veiliger.
Tja, het zijn de gegevens die zij zelf naar buiten brengen. Ik verzin ze niet.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:42 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Daarom moet je in elk geval geen bedrijven ondersteunen die in de komende jaren niet hun eigen broek op kunnen houden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:43 schreef alpeko het volgende:
[..]
Geld lenen kost wel geld als je het in een bodemloze put gooit.
Ja. Daar zit wel straks (als alles weer laag is) onze toekomst. Die BCO moet goed werken, sneltesten, snelle locale maatregelen bij een uitbraak.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:41 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ja, eens.
Daarom graag ook wat strengere maatregelen, zodat BCO weer kan functioneren. Dit is echt belachelijk. "Maximale controle" als beleid hebben, maar werkelijk niets functioneert zoals het zou moeten en alles loopt zwaar achter.
Jawel, dat weten we wel. Een cluster op een school of vereniging zie je namelijk heel snel.quote:
Nou nee, dat is jouw uitleg, dat is niet wat hij zegt, hij zegt dat vrijwilligheid te prefereren is boven dwang waar mogelijk. En dat laatste is nogal relevant.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:43 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het zegt dat mensen klaar zijn met het niet kunnen leven als normaal mens. Niet dat men zit te wachten op strengere maatregelen.
Mensen moeten zich er juist bewust van zijn dat ze het aantal interacties en het aantal personen waarmee die interacties zijn moeten beperken. Heb niet het idee dat dat kwartje bij iedereen gevallen is op dit moment.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk serieus dat wat er nu is, plus die nieuwe maatregelen (en graag ook handhaven!), genoeg is om de besmettingen naar beneden te brengen. Het zal alleen niet snel gaan.
Precies. Ouderen ( 80+) en flink ongezonde mensen ( obesitas) kunnen nu eenmaal de klos zijn door corona op te lopen.Dat hou je toch niet tegen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:43 schreef alpeko het volgende:
[..]
Geld lenen kost wel geld als je het in een bodemloze put gooit.
School en kinderopvang is nog geen 5% van het aantal registreerde settings.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:44 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Tja, het zijn de gegevens die zij zelf naar buiten brengen. Ik verzin ze niet.
Van 70% van de besmettingen hebben we geen idee waar ze vandaan komen. Oftewel, we hebben geen idee.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Jawel, dat weten we wel. Een cluster op een school of vereniging zie je namelijk heel snel.
Ik kan de cijfers inmiddels vrij redelijk interpreteren, en heb de volgende aannames op basis daarvan:quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:39 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat mensen zo lang ( > 72 uur) op een testuitslag aan het wachten zijn. Dus ergens anders ontstaan ook nog extra vertragingen in rapportages. Dat maakt het niet echt makkelijker om correcte inschattingen te maken van de groei van het aantal besmettingen.
'If at all possible' is toch echt wel wat stelliger dan 'waar mogelijk'. Dwang alleen in het uiterste geval.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou nee, dat is jouw uitleg, dat is niet wat hij zegt, hij zegt dat vrijwilligheid te prefereren is boven dwang waar mogelijk. En dat laatste is nogal relevant.
Klopt. Huishouden, werk en verpleeghuis is erger. Verder niets.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:45 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
School en kinderopvang is nog geen 5% van het aantal registreerde settings.
En het feit dat de WHO schat dat het werkelijke aantal besmettingen zo ongeveer een factor 20 is vergeleken de bevestigde gevallen geeft ook wel aan dat het nou niet voor iedereen zo ernstig is.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:43 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het zegt dat mensen klaar zijn met het niet kunnen leven als normaal mens. Niet dat men zit te wachten op strengere maatregelen.
Er zijn vele honderden scholen met besmettingen/uitbraken en tien procent van alle leerlingen zit thuis. Nee hoor. daar is niks aan de hand.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:45 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
School en kinderopvang is nog geen 5% van het aantal registreerde settings.
Niet waar. Van 40% is geen setting vermeld, dat is wat anders dan dat we geen idee hebben.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:46 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Van 70% van de besmettingen hebben we geen idee waar ze vandaan komen. Oftewel, we hebben geen idee.
Is lastig hoor.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:42 schreef Ven1972 het volgende:
Misschien is het beste voor alle gehandicapte mensen en oudere mensen minder contacten en reisbewegingen te maken... zowel dat ze bijvoorbeeld niet meer zo veel naar dagbesteding kunnen gaan. Om ze beter te beschermen dat ze toch besmet worden met het coronavirus.
In een normale septembermaand zitten sowieso al veel kinderen thuis. En er zijn vele duizenden scholen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:47 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Er zijn vele honderden scholen met besmettingen/uitbraken en tien procent van alle leerlingen zit thuis.
dat is toch al onderzocht, met de conclusie dat het niet meer besmettelijk is na 48/72 uur op een oppervlakquote:Op zondag 11 oktober 2020 20:44 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik w8 nog op onderbouwing dat virus gedetecteerd op bankbiljetten ook daadwerkelijk in staat is om virulent te zijn.
Dat iets/iemand een besmetting kan vaststellen zegt hoegenaamd niets of het besmet(telijk is) en andere shit veroorzaakt. Van geld tellen kun je idd high raken en zelfs "ziek" worden; dat komt niet door de coke en vooral wat geld met iemand doet.
Onder het mom van de crisis wordt de samenleving met een extra zetje in het verder contactloos betalen geduwd waarmee verder de anonimiteit verdwijnt. Het is tamelijk zot aan het worden dat er winkels zijn/komen waar je alleen nog met PIN fatsoenlijk geholpen wordt. Dat belang is roepen in de woestijn waar nog maar één oase is waar iedereen wordt gecheckt.
Daarom ben ik er niet per sé van overtuigd dat sluiten van horeca een goed idee zal zijn. De horeca springt eruit in BCO, maar dat is niet direct omdat daar zoveel besmettingen plaatsvinden, misschien is BCO daar wel stukken makkelijker met de intekenlijsten. Indien je BCO wil doen lijkt de horeca me in elk geval een betere plek dan bij mensen thuis, waar je volledig afhankelijk bent van of iemand de waarheid spreekt.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:47 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Niet waar. Van 40% is geen setting vermeld, dat is wat anders dan dat we geen idee hebben.
Zomer 2021quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Daar zit wel straks (als alles weer laag is) onze toekomst. Die BCO moet goed werken, sneltesten, snelle locale maatregelen bij een uitbraak.
Nou ja, je kent het riedeltje.
Dat is natuurlijk wel wat complexer dan dat. Als er één leraar in quarantaine moet en de school en tekort heeft moet de hele klas al thuisblijven. Zonder te weten waarom die leerlingen thuis zitten kun je dat (nog) niet stellen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:47 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Er zijn vele honderden scholen met besmettingen/uitbraken en tien procent van alle leerlingen zit thuis. Nee hoor. daar is niks aan de hand.
Ja dat is nogal lastig als je er als overheid steeds weer voor zorgt dat je de horeca de nekt om draait met ondoordachte maatregelen. En het ene theater wel uitzondert voor max van 30 en het andere niet. Daar kan geen enkele ondernemer lange termijnbeleid op maken. Jij hebt makkelijk praten! Ambtenaar zeker?quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:44 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Daarom moet je in elk geval geen bedrijven ondersteunen die in de komende jaren niet hun eigen broek op kunnen houden.
Het probleem in de horeca is tweeledig:quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:49 schreef chratnox het volgende:
[..]
Daarom ben ik er niet per sé van overtuigd dat sluiten van horeca een goed idee zal zijn. De horeca springt eruit in BCO, maar dat is niet direct omdat daar zoveel besmettingen plaatsvinden, misschien is BCO daar wel stukken makkelijker met de intekenlijsten. Indien je BCO wil doen lijkt de horeca me in elk geval een betere plek dan bij mensen thuis, waar je volledig afhankelijk bent van of iemand de waarheid spreekt.
Kinderen worden niet getest.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:48 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In een normale septembermaand zitten sowieso al veel kinderen thuis. En er zijn vele duizenden scholen.
Telegraaf berichtte over 100.000 kinderen die thuis zitten. In een normale septembermaand zitten er sowieso al 50.000 kinderen thuis.
Oké, dat is logisch. Denk alleen wel dat we dan onderscheid moeten zien te krijgen tussen de 'natte' horeca en een restaurant bijvoorbeeld. De hoeveelheid uitbraken bij restaurants is bij mijn weten vele malen lager dan de kroegen etc.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:51 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het probleem in de horeca is tweeledig:
1) Van degene die zich laten testen test een bovengemiddeld percentage positief
2) Clusters in de horeca schijnen bovengemiddeld groot te zijn.
Niet om alles op het bordje van de horeca te schuiven, maar daar is het wel problematisch denk ik.
Interesting. De prioriteit van de GGD's zit op dit moment natuurlijk in de testcapaciteit; en niet per se in het optimaliseren van rapportage.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:46 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik kan de cijfers inmiddels vrij redelijk interpreteren, en heb de volgende aannames op basis daarvan:
- Het aantal tests dat gedaan wordt wordt door de teststraat doorgegeven aan de GGD locatie (zoals Gelderland-Midden etc)
- Als een test gedaan is wordt die 1, misschien 2 keer per dag op drukke plekken naar een lab gebracht/verzonden
- Het lab gaat daarna testen, wat enige tijd nodig heeft
- De resultaten van die test gaan terug richting de GGD locatie (volgens mij gebruiken de labs geen CoronIT)
- De GGD locatie moet het resultaat van die test terugkoppelen in het systeem (CoronIT)
- De GGD locatie upload het (het lijkt eens per dag) naar het RIVM
Stel jij wordt op maandagochtend om 9 uur getest. 48 uur later is je uitslag beschikbaar, om 4u 's middags. Die moet daarna nog verwerkt worden in het centrale systeem, maar het komt vast terecht in het CoronIT systeem. Vanuit het CoronIT system moet het daarna geexporteerd worden. Dat houdt in dat jouw test van maandagochtend vrijdag in de RIVM data terugkomt, als ie nog mee gaat met die batch. Er zitten in elk geval een flink aantal suboptimale stappen in.
Urgentie, taak, plichten en bescherming, liggen doorgaans bij de ander.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:10 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Er zijn hier al meerdere mensen die gepost hebben over de ziekenhuizen (je weet wel, die zo roepen om hardere maatregelen) die zelf niet eens hun personeel naar huis sturen op thuis te werken wanneer dat kan (bv. administratief personeel). Kunnen we het kwalijk nemen dat de rest van Nederland ook af en toe de kat uit de boom kijkt of doet alsof de neus bloedt?
Dat snap ik, maar wat je ook noemt, is dat alleen voor noodzakelijkerwijs dat jouw moeder ook wel hulp nodig heeft...van thuiszorg en eventueel vaak wel vluchtig contact.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Is lastig hoor.
Ook ouderen en mensen die slecht ter been zijn, zijn afhankelijk van dat vervoer met die regio-taxi's en busjes.
Alleen mijn moeder al, omdat het gehoor-apparaat weer eens kuren heeft. Omdat ze nieuwe steunkousen nodig heeft. Zo zijn er natuurlijk duizenden kwetsbaren met duizenden redenen.
Eens.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:52 schreef chratnox het volgende:
[..]
Oké, dat is logisch. Denk alleen wel dat we dan onderscheid moeten zien te krijgen tussen de 'natte' horeca en een restaurant bijvoorbeeld. De hoeveelheid uitbraken bij restaurants is bij mijn weten vele malen lager dan de kroegen etc.
Irrelevant?quote:
WHO schat wereldwijd 10% van de wereld bevolking oftewel 750 miljoen mensen in ruim 9 maanden tijd. Dat lijkt mij toch wel een record.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:46 schreef Anton91 het volgende:
[..]
En het feit dat de WHO schat dat het werkelijke aantal besmettingen zo ongeveer een factor 20 is vergeleken de bevestigde gevallen geeft ook wel aan dat het nou niet voor iedereen zo ernstig is.
Wellicht in de vergunningen?quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Eens.
Hoewel dat natuurlijk ook héél veel discussie gaat opleveren. Tenminste, ik vermoed niet dat de horeca geregistreerd staan als 'natte' of 'droge' horeca.
Oh absoluut. Ik denk alleen wel dat de enige manier waarop deze situatie nog 'houdbaar' is voor een langere tijd, is als er maatwerk gaat komen. Ik denk een beetje in de richting als:quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Eens.
Hoewel dat natuurlijk ook héél veel discussie gaat opleveren. Tenminste, ik vermoed niet dat de horeca geregistreerd staan als 'natte' of 'droge' horeca.
De maatregelen zijn helemaal niet ondoordacht, ze hebben als doel om contacten en samenkomsten in te perken en daarvoor werken ze prima. Als je ondernemer bent in een vergunningensector (en je geld verdient met het verkopen van vergif) dan weet je dat je af en toe moet inspelen op veranderende omstandigheden. Een goede ondernemer lukt dat.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:50 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ja dat is nogal lastig als je er als overheid steeds weer voor zorgt dat je de horeca de nekt om draait met ondoordachte maatregelen. En het ene theater wel uitzondert voor max van 30 en het andere niet. Daar kan geen enkele ondernemer lange termijnbeleid op maken. Jij hebt makkelijk praten! Ambtenaar zeker?
Dit heeft de GGD nooit geregistreerd. Ze hebben dus geen idee of daar verschil in zit.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Eens.
Geen thuiszorg. Maar wel belangrijke dingen. Zoals een werkend hoortoestel. Zodat ze kan bellen etc.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:53 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar wat je ook noemt, is dat alleen voor noodzakelijkerwijs dat jouw moeder ook wel hulp nodig heeft...van thuiszorg en eventueel vaak wel vluchtig contact.
quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:58 schreef hooibaal het volgende:
[..]
De maatregelen zijn helemaal niet ondoordacht, ze hebben als doel om contacten en samenkomsten in te perken en daarvoor werken ze prima. Als je ondernemer bent in een vergunningensector (en je geld verdient met het verkopen van vergif) dan weet je dat je af en toe moet inspelen op veranderende omstandigheden. Een goede ondernemer lukt dat.
Het zijn net mensen, he?quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen thuiszorg. Maar wel belangrijke dingen. Zoals een werkend hoortoestel. Zodat ze kan bellen etc.
Of met haar hond naar de dierenarts.
Je weet wel hoe die oudjes leven.![]()
750 miljoen mensen en ongeveer 1 miljoen overlijdens. Laten we omdat data incompleet is even zeggen dat het 2 miljoen is. Dan is de mortaliteit van het virus zelf ongeveer 0.3%, over alle leeftijdsgroepen heen, maar ik weet zeker dat het flink verschilt per leeftijd.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
WHO schat wereldwijd 10% van de wereld bevolking oftewel 750 miljoen mensen in ruim 9 maanden tijd. Dat lijkt mij toch wel een record.
Precies. En ziekenhuizen moeten ook maar gewoon inspelen op veranderende omstandigheden, zoals meer patienten. Een goede ondernemer lukt dat.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:58 schreef hooibaal het volgende:
[..]
De maatregelen zijn helemaal niet ondoordacht, ze hebben als doel om contacten en samenkomsten in te perken en daarvoor werken ze prima. Als je ondernemer bent in een vergunningensector (en je geld verdient met het verkopen van vergif) dan weet je dat je af en toe moet inspelen op veranderende omstandigheden. Een goede ondernemer lukt dat.
Het zou natuurlijk mooi zijn, maar er zijn alleen al 150k leraren in het basisonderwijs. Dan moet je natuurlijk wel enorm grootschalig kunnen gaan testen. En de vraag is of dat op de lange termijn houdbaar is zolang er geen zeer laagdrempelige testen gaan komen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Oh absoluut. Ik denk alleen wel dat de enige manier waarop deze situatie nog 'houdbaar' is voor een langere tijd, is als er maatwerk gaat komen. Ik denk een beetje in de richting als:
- Zorgpersoneel 2-wekelijks testen
- Leraren en publieke functies (zoals politie) 2-wekelijks testen
Dus.... je pleit voor langere openingstijden bij restaurants? Dan gaan de kroegliefhebbers daar waarschijnlijk heen he? Je leert maar een beetje dooreten of je begint maar wat eerder!quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:01 schreef alpeko het volgende:
[..]daarmee doe je de meeste restauranthouders tekort. Mijn contactmomenten echt niet minder als ik om 22u klaar moet zijn met eten. Dan begin ik eerder met eten. Ik ga niet opeens sneller eten. Ja, wij zitten geregeld meer dan 3u aan tafel. Deze do nog.
quote:
Denk dat het vooral te maken heeft met het grote aantal besmettingen, en dat we vaak geconfronteerd worden met mensen die de maatregelen niet in acht nemen. Of men ze nu opvolgt 'omdat het moet' of opvolgt omdat 'men echt gelooft dat ze helpen', maakt niet eens zoveel verschil. Maar als de eigen verantwoordelijkheid hierin niet ergens gevonden wordt, dan heb je op een gegeven moment geen andere keuze meer dan zwaarder geschut in te zetten. Of dat nu een lockdown is of niet.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:28 schreef Noppie2000 het volgende:
Van dat handhaven heb ik nog niet veel gemerkt, eerlijk gezegd. Volgens mij hebben ze daar ook amper de mankracht voor om dat waar te makenquote:Meteen rollebuiken omdat men adviseert de groepsgrootte klein te houden, maar negeren dat ze strenger gaan handhaven en andere zaken worden geïntroduceerd/aangescherpt.
Niets mis met een tegengeluid, vind ik.quote:Maakt voor een eenzijdig verhaal hier. Mag natuurlijk, maar jammer.
Niet alleen zij. Ook mensen met diabetes, kanker, hart en vaatziekten, longaandoeningen en auto immuunziekten.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:45 schreef kol7680 het volgende:
[..]
Precies. Ouderen ( 80+) en flink ongezonde mensen ( obesitas) kunnen nu eenmaal de klos zijn door corona op te lopen.Dat hou je toch niet tegen.
Mortaliteit is nooit de basis voor het beleid geweest. Ik denk dat je even moet stilstaan bij de enormiteit van het aantal van 750 miljoen besmettingen in 9 maanden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
750 miljoen mensen en ongeveer 1 miljoen overlijdens. Laten we omdat data incompleet is even zeggen dat het 2 miljoen is. Dan is de mortaliteit van het virus zelf ongeveer 0.3%, over alle leeftijdsgroepen heen, maar ik weet zeker dat het flink verschilt per leeftijd.
Als je naar NL kijkt, is (gok ik) zo'n 30% van de mensen overleden omdat er gewoonweg nog geen goede behandelingen waren, dus als we die er weer af halen, kom je op zo'n 0.25% overlijdensrisico van het virus zelf, welke per leeftijd ontzettend verschilt.
In Nederland zijn er 54 mensen overleden jonger dan 50, en totaal 690 tussen de 50 en 69. Er zijn zo'n 6000 overlijdens van 70+ geweest.
Wat een bullshit. Wat doet een kroegliefhebber in een restaurant? Wij komen om te genieten van het eten. Ik kom niet om te vreten als een beest. Zeker niet als ik daar 100 plus pp betaal. Dat was ook exact mijn punt. We beginnen eerder maar dat voorkomt 0 besmettingen. .quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:03 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Dus.... je pleit voor langere openingstijden bij restaurants? Dan gaan de kroegliefhebbers daar waarschijnlijk heen he? Je leert maar een beetje dooreten of je begint maar wat eerder!
quote:
https://leudal.nieuws.nl/(...)tievergunningplicht/quote:Sinds 2010 kent de APV een horeca-exploitatievergunningplicht voor zogenaamde ‘droge horeca’. Daarmee worden inrichtingen bedoeld die geen alcohol verstrekken, maar wel horeca-activiteiten ontplooien. Daaruit volgt dat inrichtingen die wel alcohol verstrekken en horeca-activiteiten ontplooien ‘natte horeca’ worden genoemd.
Precies dat. Je ziet links en rechts hardwerkende ondernemers omvallen omdat (even heel cru gezegd) we niet op een fatsoenlijke manier in de ziekenhuizen op kunnen schalen. Volgens het LCPS hebben we momenteel zo'n 12.000 ziekenhuisbedden beschikbaar, en er worden er 986 door COVID-patiënten gebruikt. Dat is zo'n 7% van het totaal aantal bedden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Precies. En ziekenhuizen moeten ook maar gewoon inspelen op veranderende omstandigheden, zoals meer patienten. Een goede ondernemer lukt dat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |