Ja. Daar zit wel straks (als alles weer laag is) onze toekomst. Die BCO moet goed werken, sneltesten, snelle locale maatregelen bij een uitbraak.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:41 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ja, eens.
Daarom graag ook wat strengere maatregelen, zodat BCO weer kan functioneren. Dit is echt belachelijk. "Maximale controle" als beleid hebben, maar werkelijk niets functioneert zoals het zou moeten en alles loopt zwaar achter.
Jawel, dat weten we wel. Een cluster op een school of vereniging zie je namelijk heel snel.quote:
Nou nee, dat is jouw uitleg, dat is niet wat hij zegt, hij zegt dat vrijwilligheid te prefereren is boven dwang waar mogelijk. En dat laatste is nogal relevant.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:43 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het zegt dat mensen klaar zijn met het niet kunnen leven als normaal mens. Niet dat men zit te wachten op strengere maatregelen.
Mensen moeten zich er juist bewust van zijn dat ze het aantal interacties en het aantal personen waarmee die interacties zijn moeten beperken. Heb niet het idee dat dat kwartje bij iedereen gevallen is op dit moment.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk serieus dat wat er nu is, plus die nieuwe maatregelen (en graag ook handhaven!), genoeg is om de besmettingen naar beneden te brengen. Het zal alleen niet snel gaan.
Precies. Ouderen ( 80+) en flink ongezonde mensen ( obesitas) kunnen nu eenmaal de klos zijn door corona op te lopen.Dat hou je toch niet tegen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:43 schreef alpeko het volgende:
[..]
Geld lenen kost wel geld als je het in een bodemloze put gooit.
School en kinderopvang is nog geen 5% van het aantal registreerde settings.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:44 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Tja, het zijn de gegevens die zij zelf naar buiten brengen. Ik verzin ze niet.
Van 70% van de besmettingen hebben we geen idee waar ze vandaan komen. Oftewel, we hebben geen idee.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:44 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Jawel, dat weten we wel. Een cluster op een school of vereniging zie je namelijk heel snel.
Ik kan de cijfers inmiddels vrij redelijk interpreteren, en heb de volgende aannames op basis daarvan:quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:39 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat mensen zo lang ( > 72 uur) op een testuitslag aan het wachten zijn. Dus ergens anders ontstaan ook nog extra vertragingen in rapportages. Dat maakt het niet echt makkelijker om correcte inschattingen te maken van de groei van het aantal besmettingen.
'If at all possible' is toch echt wel wat stelliger dan 'waar mogelijk'. Dwang alleen in het uiterste geval.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou nee, dat is jouw uitleg, dat is niet wat hij zegt, hij zegt dat vrijwilligheid te prefereren is boven dwang waar mogelijk. En dat laatste is nogal relevant.
Klopt. Huishouden, werk en verpleeghuis is erger. Verder niets.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:45 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
School en kinderopvang is nog geen 5% van het aantal registreerde settings.
En het feit dat de WHO schat dat het werkelijke aantal besmettingen zo ongeveer een factor 20 is vergeleken de bevestigde gevallen geeft ook wel aan dat het nou niet voor iedereen zo ernstig is.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:43 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het zegt dat mensen klaar zijn met het niet kunnen leven als normaal mens. Niet dat men zit te wachten op strengere maatregelen.
Er zijn vele honderden scholen met besmettingen/uitbraken en tien procent van alle leerlingen zit thuis. Nee hoor. daar is niks aan de hand.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:45 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
School en kinderopvang is nog geen 5% van het aantal registreerde settings.
Niet waar. Van 40% is geen setting vermeld, dat is wat anders dan dat we geen idee hebben.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:46 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Van 70% van de besmettingen hebben we geen idee waar ze vandaan komen. Oftewel, we hebben geen idee.
Is lastig hoor.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:42 schreef Ven1972 het volgende:
Misschien is het beste voor alle gehandicapte mensen en oudere mensen minder contacten en reisbewegingen te maken... zowel dat ze bijvoorbeeld niet meer zo veel naar dagbesteding kunnen gaan. Om ze beter te beschermen dat ze toch besmet worden met het coronavirus.
In een normale septembermaand zitten sowieso al veel kinderen thuis. En er zijn vele duizenden scholen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:47 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Er zijn vele honderden scholen met besmettingen/uitbraken en tien procent van alle leerlingen zit thuis.
dat is toch al onderzocht, met de conclusie dat het niet meer besmettelijk is na 48/72 uur op een oppervlakquote:Op zondag 11 oktober 2020 20:44 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik w8 nog op onderbouwing dat virus gedetecteerd op bankbiljetten ook daadwerkelijk in staat is om virulent te zijn.
Dat iets/iemand een besmetting kan vaststellen zegt hoegenaamd niets of het besmet(telijk is) en andere shit veroorzaakt. Van geld tellen kun je idd high raken en zelfs "ziek" worden; dat komt niet door de coke en vooral wat geld met iemand doet.
Onder het mom van de crisis wordt de samenleving met een extra zetje in het verder contactloos betalen geduwd waarmee verder de anonimiteit verdwijnt. Het is tamelijk zot aan het worden dat er winkels zijn/komen waar je alleen nog met PIN fatsoenlijk geholpen wordt. Dat belang is roepen in de woestijn waar nog maar één oase is waar iedereen wordt gecheckt.
Daarom ben ik er niet per sé van overtuigd dat sluiten van horeca een goed idee zal zijn. De horeca springt eruit in BCO, maar dat is niet direct omdat daar zoveel besmettingen plaatsvinden, misschien is BCO daar wel stukken makkelijker met de intekenlijsten. Indien je BCO wil doen lijkt de horeca me in elk geval een betere plek dan bij mensen thuis, waar je volledig afhankelijk bent van of iemand de waarheid spreekt.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:47 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Niet waar. Van 40% is geen setting vermeld, dat is wat anders dan dat we geen idee hebben.
Zomer 2021quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Daar zit wel straks (als alles weer laag is) onze toekomst. Die BCO moet goed werken, sneltesten, snelle locale maatregelen bij een uitbraak.
Nou ja, je kent het riedeltje.
Dat is natuurlijk wel wat complexer dan dat. Als er één leraar in quarantaine moet en de school en tekort heeft moet de hele klas al thuisblijven. Zonder te weten waarom die leerlingen thuis zitten kun je dat (nog) niet stellen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:47 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Er zijn vele honderden scholen met besmettingen/uitbraken en tien procent van alle leerlingen zit thuis. Nee hoor. daar is niks aan de hand.
Ja dat is nogal lastig als je er als overheid steeds weer voor zorgt dat je de horeca de nekt om draait met ondoordachte maatregelen. En het ene theater wel uitzondert voor max van 30 en het andere niet. Daar kan geen enkele ondernemer lange termijnbeleid op maken. Jij hebt makkelijk praten! Ambtenaar zeker?quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:44 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Daarom moet je in elk geval geen bedrijven ondersteunen die in de komende jaren niet hun eigen broek op kunnen houden.
Het probleem in de horeca is tweeledig:quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:49 schreef chratnox het volgende:
[..]
Daarom ben ik er niet per sé van overtuigd dat sluiten van horeca een goed idee zal zijn. De horeca springt eruit in BCO, maar dat is niet direct omdat daar zoveel besmettingen plaatsvinden, misschien is BCO daar wel stukken makkelijker met de intekenlijsten. Indien je BCO wil doen lijkt de horeca me in elk geval een betere plek dan bij mensen thuis, waar je volledig afhankelijk bent van of iemand de waarheid spreekt.
Kinderen worden niet getest.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:48 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
In een normale septembermaand zitten sowieso al veel kinderen thuis. En er zijn vele duizenden scholen.
Telegraaf berichtte over 100.000 kinderen die thuis zitten. In een normale septembermaand zitten er sowieso al 50.000 kinderen thuis.
Oké, dat is logisch. Denk alleen wel dat we dan onderscheid moeten zien te krijgen tussen de 'natte' horeca en een restaurant bijvoorbeeld. De hoeveelheid uitbraken bij restaurants is bij mijn weten vele malen lager dan de kroegen etc.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:51 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het probleem in de horeca is tweeledig:
1) Van degene die zich laten testen test een bovengemiddeld percentage positief
2) Clusters in de horeca schijnen bovengemiddeld groot te zijn.
Niet om alles op het bordje van de horeca te schuiven, maar daar is het wel problematisch denk ik.
Interesting. De prioriteit van de GGD's zit op dit moment natuurlijk in de testcapaciteit; en niet per se in het optimaliseren van rapportage.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:46 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik kan de cijfers inmiddels vrij redelijk interpreteren, en heb de volgende aannames op basis daarvan:
- Het aantal tests dat gedaan wordt wordt door de teststraat doorgegeven aan de GGD locatie (zoals Gelderland-Midden etc)
- Als een test gedaan is wordt die 1, misschien 2 keer per dag op drukke plekken naar een lab gebracht/verzonden
- Het lab gaat daarna testen, wat enige tijd nodig heeft
- De resultaten van die test gaan terug richting de GGD locatie (volgens mij gebruiken de labs geen CoronIT)
- De GGD locatie moet het resultaat van die test terugkoppelen in het systeem (CoronIT)
- De GGD locatie upload het (het lijkt eens per dag) naar het RIVM
Stel jij wordt op maandagochtend om 9 uur getest. 48 uur later is je uitslag beschikbaar, om 4u 's middags. Die moet daarna nog verwerkt worden in het centrale systeem, maar het komt vast terecht in het CoronIT systeem. Vanuit het CoronIT system moet het daarna geexporteerd worden. Dat houdt in dat jouw test van maandagochtend vrijdag in de RIVM data terugkomt, als ie nog mee gaat met die batch. Er zitten in elk geval een flink aantal suboptimale stappen in.
Urgentie, taak, plichten en bescherming, liggen doorgaans bij de ander.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:10 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Er zijn hier al meerdere mensen die gepost hebben over de ziekenhuizen (je weet wel, die zo roepen om hardere maatregelen) die zelf niet eens hun personeel naar huis sturen op thuis te werken wanneer dat kan (bv. administratief personeel). Kunnen we het kwalijk nemen dat de rest van Nederland ook af en toe de kat uit de boom kijkt of doet alsof de neus bloedt?
Dat snap ik, maar wat je ook noemt, is dat alleen voor noodzakelijkerwijs dat jouw moeder ook wel hulp nodig heeft...van thuiszorg en eventueel vaak wel vluchtig contact.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:48 schreef capricia het volgende:
[..]
Is lastig hoor.
Ook ouderen en mensen die slecht ter been zijn, zijn afhankelijk van dat vervoer met die regio-taxi's en busjes.
Alleen mijn moeder al, omdat het gehoor-apparaat weer eens kuren heeft. Omdat ze nieuwe steunkousen nodig heeft. Zo zijn er natuurlijk duizenden kwetsbaren met duizenden redenen.
Eens.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:52 schreef chratnox het volgende:
[..]
Oké, dat is logisch. Denk alleen wel dat we dan onderscheid moeten zien te krijgen tussen de 'natte' horeca en een restaurant bijvoorbeeld. De hoeveelheid uitbraken bij restaurants is bij mijn weten vele malen lager dan de kroegen etc.
Irrelevant?quote:
WHO schat wereldwijd 10% van de wereld bevolking oftewel 750 miljoen mensen in ruim 9 maanden tijd. Dat lijkt mij toch wel een record.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:46 schreef Anton91 het volgende:
[..]
En het feit dat de WHO schat dat het werkelijke aantal besmettingen zo ongeveer een factor 20 is vergeleken de bevestigde gevallen geeft ook wel aan dat het nou niet voor iedereen zo ernstig is.
Wellicht in de vergunningen?quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Eens.
Hoewel dat natuurlijk ook héél veel discussie gaat opleveren. Tenminste, ik vermoed niet dat de horeca geregistreerd staan als 'natte' of 'droge' horeca.
Oh absoluut. Ik denk alleen wel dat de enige manier waarop deze situatie nog 'houdbaar' is voor een langere tijd, is als er maatwerk gaat komen. Ik denk een beetje in de richting als:quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Eens.
Hoewel dat natuurlijk ook héél veel discussie gaat opleveren. Tenminste, ik vermoed niet dat de horeca geregistreerd staan als 'natte' of 'droge' horeca.
De maatregelen zijn helemaal niet ondoordacht, ze hebben als doel om contacten en samenkomsten in te perken en daarvoor werken ze prima. Als je ondernemer bent in een vergunningensector (en je geld verdient met het verkopen van vergif) dan weet je dat je af en toe moet inspelen op veranderende omstandigheden. Een goede ondernemer lukt dat.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:50 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ja dat is nogal lastig als je er als overheid steeds weer voor zorgt dat je de horeca de nekt om draait met ondoordachte maatregelen. En het ene theater wel uitzondert voor max van 30 en het andere niet. Daar kan geen enkele ondernemer lange termijnbeleid op maken. Jij hebt makkelijk praten! Ambtenaar zeker?
Dit heeft de GGD nooit geregistreerd. Ze hebben dus geen idee of daar verschil in zit.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:54 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Eens.
Geen thuiszorg. Maar wel belangrijke dingen. Zoals een werkend hoortoestel. Zodat ze kan bellen etc.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:53 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar wat je ook noemt, is dat alleen voor noodzakelijkerwijs dat jouw moeder ook wel hulp nodig heeft...van thuiszorg en eventueel vaak wel vluchtig contact.
quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:58 schreef hooibaal het volgende:
[..]
De maatregelen zijn helemaal niet ondoordacht, ze hebben als doel om contacten en samenkomsten in te perken en daarvoor werken ze prima. Als je ondernemer bent in een vergunningensector (en je geld verdient met het verkopen van vergif) dan weet je dat je af en toe moet inspelen op veranderende omstandigheden. Een goede ondernemer lukt dat.
Het zijn net mensen, he?quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen thuiszorg. Maar wel belangrijke dingen. Zoals een werkend hoortoestel. Zodat ze kan bellen etc.
Of met haar hond naar de dierenarts.
Je weet wel hoe die oudjes leven.![]()
750 miljoen mensen en ongeveer 1 miljoen overlijdens. Laten we omdat data incompleet is even zeggen dat het 2 miljoen is. Dan is de mortaliteit van het virus zelf ongeveer 0.3%, over alle leeftijdsgroepen heen, maar ik weet zeker dat het flink verschilt per leeftijd.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
WHO schat wereldwijd 10% van de wereld bevolking oftewel 750 miljoen mensen in ruim 9 maanden tijd. Dat lijkt mij toch wel een record.
Precies. En ziekenhuizen moeten ook maar gewoon inspelen op veranderende omstandigheden, zoals meer patienten. Een goede ondernemer lukt dat.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:58 schreef hooibaal het volgende:
[..]
De maatregelen zijn helemaal niet ondoordacht, ze hebben als doel om contacten en samenkomsten in te perken en daarvoor werken ze prima. Als je ondernemer bent in een vergunningensector (en je geld verdient met het verkopen van vergif) dan weet je dat je af en toe moet inspelen op veranderende omstandigheden. Een goede ondernemer lukt dat.
Het zou natuurlijk mooi zijn, maar er zijn alleen al 150k leraren in het basisonderwijs. Dan moet je natuurlijk wel enorm grootschalig kunnen gaan testen. En de vraag is of dat op de lange termijn houdbaar is zolang er geen zeer laagdrempelige testen gaan komen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:57 schreef chratnox het volgende:
[..]
Oh absoluut. Ik denk alleen wel dat de enige manier waarop deze situatie nog 'houdbaar' is voor een langere tijd, is als er maatwerk gaat komen. Ik denk een beetje in de richting als:
- Zorgpersoneel 2-wekelijks testen
- Leraren en publieke functies (zoals politie) 2-wekelijks testen
Dus.... je pleit voor langere openingstijden bij restaurants? Dan gaan de kroegliefhebbers daar waarschijnlijk heen he? Je leert maar een beetje dooreten of je begint maar wat eerder!quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:01 schreef alpeko het volgende:
[..]daarmee doe je de meeste restauranthouders tekort. Mijn contactmomenten echt niet minder als ik om 22u klaar moet zijn met eten. Dan begin ik eerder met eten. Ik ga niet opeens sneller eten. Ja, wij zitten geregeld meer dan 3u aan tafel. Deze do nog.
quote:
Denk dat het vooral te maken heeft met het grote aantal besmettingen, en dat we vaak geconfronteerd worden met mensen die de maatregelen niet in acht nemen. Of men ze nu opvolgt 'omdat het moet' of opvolgt omdat 'men echt gelooft dat ze helpen', maakt niet eens zoveel verschil. Maar als de eigen verantwoordelijkheid hierin niet ergens gevonden wordt, dan heb je op een gegeven moment geen andere keuze meer dan zwaarder geschut in te zetten. Of dat nu een lockdown is of niet.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:28 schreef Noppie2000 het volgende:
Jammer wel dat alles behalve een lockdown hier wordt weggewuifd als niet genoeg, dom en kansloos.
Van dat handhaven heb ik nog niet veel gemerkt, eerlijk gezegd. Volgens mij hebben ze daar ook amper de mankracht voor om dat waar te makenquote:Meteen rollebuiken omdat men adviseert de groepsgrootte klein te houden, maar negeren dat ze strenger gaan handhaven en andere zaken worden geïntroduceerd/aangescherpt.
Niets mis met een tegengeluid, vind ik.quote:Maakt voor een eenzijdig verhaal hier. Mag natuurlijk, maar jammer.
Niet alleen zij. Ook mensen met diabetes, kanker, hart en vaatziekten, longaandoeningen en auto immuunziekten.quote:Op zondag 11 oktober 2020 20:45 schreef kol7680 het volgende:
[..]
Precies. Ouderen ( 80+) en flink ongezonde mensen ( obesitas) kunnen nu eenmaal de klos zijn door corona op te lopen.Dat hou je toch niet tegen.
Mortaliteit is nooit de basis voor het beleid geweest. Ik denk dat je even moet stilstaan bij de enormiteit van het aantal van 750 miljoen besmettingen in 9 maanden.quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:03 schreef chratnox het volgende:
[..]
750 miljoen mensen en ongeveer 1 miljoen overlijdens. Laten we omdat data incompleet is even zeggen dat het 2 miljoen is. Dan is de mortaliteit van het virus zelf ongeveer 0.3%, over alle leeftijdsgroepen heen, maar ik weet zeker dat het flink verschilt per leeftijd.
Als je naar NL kijkt, is (gok ik) zo'n 30% van de mensen overleden omdat er gewoonweg nog geen goede behandelingen waren, dus als we die er weer af halen, kom je op zo'n 0.25% overlijdensrisico van het virus zelf, welke per leeftijd ontzettend verschilt.
In Nederland zijn er 54 mensen overleden jonger dan 50, en totaal 690 tussen de 50 en 69. Er zijn zo'n 6000 overlijdens van 70+ geweest.
Wat een bullshit. Wat doet een kroegliefhebber in een restaurant? Wij komen om te genieten van het eten. Ik kom niet om te vreten als een beest. Zeker niet als ik daar 100 plus pp betaal. Dat was ook exact mijn punt. We beginnen eerder maar dat voorkomt 0 besmettingen. .quote:Op zondag 11 oktober 2020 21:03 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Dus.... je pleit voor langere openingstijden bij restaurants? Dan gaan de kroegliefhebbers daar waarschijnlijk heen he? Je leert maar een beetje dooreten of je begint maar wat eerder!
quote:
https://leudal.nieuws.nl/(...)tievergunningplicht/quote:Sinds 2010 kent de APV een horeca-exploitatievergunningplicht voor zogenaamde ‘droge horeca’. Daarmee worden inrichtingen bedoeld die geen alcohol verstrekken, maar wel horeca-activiteiten ontplooien. Daaruit volgt dat inrichtingen die wel alcohol verstrekken en horeca-activiteiten ontplooien ‘natte horeca’ worden genoemd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |