abonnement Unibet Coolblue
  zondag 9 augustus 2020 @ 14:31:39 #201
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194473590
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 13:59 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Mooi om te horen dat veel mensen op dat terrein libertarische standpunten hebben. Helaas is belediging in Nederland wel strafbaar en dat druist in tegen die vrijheid, precies waar Atkinson het over heeft.
Een verbod op beledigen vind ik ook zwak, helaas een uitvloeisel van religieuze invloeden op onze wetgeving gok ik.

Persoonlijk ben ik voor totale vrijheid van meningsuiting, waarbij de drempel van laster en smaad best hoog mag liggen. Maar dat heeft weinig met een libertaire samenleving te maken, sterker nog laster, smaad en eigendomsrecht (van bv Fotos) gaat een nog veel grotere rol spelen dan nu gok ik.

Kortom vrijheid van meningsuiting kapen als libertair gedachtengoed is een beetje onzinnig. Past ook prima binnen de sociaal-democratische traditie.
pi_194473695
Kapen? Nou wordt ie helemaal mooi. Pleiten voor meer vrijheid is letterlijk wat onze filosofie is.
pi_194474136
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 13:59 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Mooi om te horen dat veel mensen op dat terrein libertarische standpunten hebben. Helaas is belediging in Nederland wel strafbaar en dat druist in tegen die vrijheid, precies waar Atkinson het over heeft.
Belediging wordt bijna nooit bestraft. Zie bijvoorbeeld Theo van Gogh en hoe die steeds weer werd vrijgesproken. Dat er ergens een grens is, is terecht. Wilden jullie met jullie agressiebeginsel toch ook? Want beledigen is een vorm van agressie en dus ook in een anarcho-kapitalistische samenleving strafbaar.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194474161
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 14:39 schreef Wegenbouwer het volgende:
Kapen? Nou wordt ie helemaal mooi. Pleiten voor meer vrijheid is letterlijk wat onze filosofie is.
Ja, kapen. Het is een universeel thema, absoluut geen libertarisch thema. We gaan toch ook niet doen alsof pakweg vrede een puur christelijk thema is, omdat in de bijbel "vrede op aarde" staat? Nee, ook dat is een universeel thema.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194474903
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 15:02 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, kapen. Het is een universeel thema, absoluut geen libertarisch thema. We gaan toch ook niet doen alsof pakweg vrede een puur christelijk thema is, omdat in de bijbel "vrede op aarde" staat? Nee, ook dat is een universeel thema.
Ik zal em nog eens voor je herhalen:

quote:
Het libertarisme is een politieke filosofie die een maatschappij nastreeft waarin individuele vrijheid centraal staat.
Inclusief vrijheid van meningsuiting dus.

Een standpunt wordt niet opeens minder libertarisch wanneer deze populair is.
  zondag 9 augustus 2020 @ 15:45:02 #206
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194475091
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 15:35 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ik zal em nog eens voor je herhalen:
[..]

Inclusief vrijheid van meningsuiting dus.

Een standpunt wordt niet opeens minder libertarisch wanneer deze populair is.
Niemand ontkent dat vrijheid van meningsuiting een belangrijke libertair uitgangspunt is. Het is alleen onzinnig om te denken dat het een exclusief libertaire waarde is. Meer niet.

Libertarisme is qua uitgangspunten weinig mis mee, maar qua implementatie net zo onwerkbaar als communisme. Hetzelfde type ratten zullen komen bovendrijven die de zwakheden in een dergelijk systeem moeiteloos weten uit te buiten.

Het grappige is dat de voorvechters hier wel wat kenmerken van misbruikers hebben. Eerlijk beginnen, herverdeling van rijkdom, bescherming van zwakkeren, het is allemaal onbespreekbaar
pi_194475210
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 15:45 schreef mcmlxiv het volgende:
Libertarisme is qua uitgangspunten weinig mis mee, maar qua implementatie net zo onwerkbaar als communisme. Hetzelfde type ratten zullen komen bovendrijven die de zwakheden in een dergelijk systeem moeiteloos weten uit te buiten.
Even tussendoor om verwarring te voorkomen. Je hebt het met "dergelijk systeem" waarschijnlijk over anarcho-kapitalisme, wat los staat van libertarisme. Eigenlijk had het een apart topic moeten hebben want de twee worden constant foutief als synoniem gebruikt.

Een libertarier kan het anarcho-kapitalisme verwerpen (een minarchist), en een anarcho-kapitalistisch systeem resulteert ook niet noodzakelijk in een libertarische maatschappij.

[ Bericht 1% gewijzigd door Wegenbouwer op 09-08-2020 16:09:03 ]
pi_194475884
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 15:49 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Even tussendoor om verwarring te voorkomen. Je hebt het met "dergelijk systeem" waarschijnlijk over anarcho-kapitalisme, wat los staat van libertarisme. Eigenlijk had het een apart topic moeten hebben want de twee worden constant foutief als synoniem gebruikt.

Een libertarier kan het anarcho-kapitalisme verwerpen (een minarchist), en een anarcho-kapitalistisch systeem resulteert ook niet noodzakelijk in een libertarische maatschappij.
-O-

In je OP schrijf je dat anarcho-kapitalisme een stroming is binnen het libertarisme.
  zondag 9 augustus 2020 @ 16:16:23 #209
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194475942
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 15:49 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Even tussendoor om verwarring te voorkomen. Je hebt het met "dergelijk systeem" waarschijnlijk over anarcho-kapitalisme, wat los staat van libertarisme. Eigenlijk had het een apart topic moeten hebben want de twee worden constant foutief als synoniem gebruikt.

Een libertarier kan het anarcho-kapitalisme verwerpen (een minarchist), en een anarcho-kapitalist is ook niet noodzakelijk een libertarier.
Ik bedoel alles wat onder “rechts liberalisme” wordt geschaard, met anarcho-kapitalisme als meest extreme vorm. Elke vorm dus die de overheid als vijand ziet.

Als ik kijk naar persoonlijke vrijheden dan vind ik vrije keuze in zo ongeveer alles waar dat te organiseren een uitstekend uitgangspunt. Vrijheid van meningsuiting, godsdienst, sexuele voorkeur enzovoort. Vrijheid eindigt daar waar hij de rechten of belangen van anderen schaadt.

Wanneer ik dan kijk naar een economische context dan zie ik juist een groot belang in het verdedigen van de rechten van de zwakkere ten opzichte van de sterke. Daar geloof ik absoluut niet in verregaande vrijheden van economische entiteiten. Zowel de consument, de werknemer, de omgeving als de wereld als geheel hebben bescherming nodig tegen organisaties die alleen maar met winst bezig zijn. De schade van sommige fouten is namelijk niet of nauwelijks in geld uit te drukken en sommige waarden zouden niet door geld moeten worden bepaald.

Zie daar waarom ik een overheid groter dan een nachtwakerstaat noodzakelijk acht. Niet om de rechten van het individu te beperken, maar om te zorgen voor een “level playing field” Ten opzichte van veel machtiger (commerciėle) organisaties. Niet willen inzien dat vrijwel onbeperkte macht door kapitaalbezit in een libertaire wereld een groot gevaar gaat vormen, vind ik dus nogal naļef
pi_194476030
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 16:13 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

-O-

In je OP schrijf je dat anarcho-kapitalisme een stroming is binnen het libertarisme.
Ten eerste is het niet mijn OP. Ten tweede is 'een stroming binnen' iets anders dan 'een synoniem van'.
pi_194476086
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 15:35 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ik zal em nog eens voor je herhalen:
[..]

Inclusief vrijheid van meningsuiting dus.

Een standpunt wordt niet opeens minder libertarisch wanneer deze populair is.
Klopt, het libertarisme is voor vrijheid van meningsuiting. Net als vele andere (politieke) stromingen. Niet exclusief libertarisch, je zult in dit topic niemand vinden die tegen vrijheid van meningsuiting is, hooguit dat ze vinden dat er een grens zit aan hoe ver je iemand mag beledigen (maar dat is geen tegenstand tegen vrijheid van meningsuiting).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194476143
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 15:49 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Even tussendoor om verwarring te voorkomen. Je hebt het met "dergelijk systeem" waarschijnlijk over anarcho-kapitalisme, wat los staat van libertarisme. Eigenlijk had het een apart topic moeten hebben want de twee worden constant foutief als synoniem gebruikt.

Een libertarier kan het anarcho-kapitalisme verwerpen (een minarchist), en een anarcho-kapitalistisch systeem resulteert ook niet noodzakelijk in een libertarische maatschappij.
Klopt dat het grote verschillen heeft. Het libertarisme vind ik verwerpelijk, maar niet onmogelijk. Het anarcho-kapitalisme is onmogelijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194476882
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 16:16 schreef mcmlxiv het volgende:
Ik bedoel alles wat onder “rechts liberalisme” wordt geschaard, met anarcho-kapitalisme als meest extreme vorm. Elke vorm dus die de overheid als vijand ziet.
Zelf heb ik niets met het links/rechts onderscheid, dat betekent elke dag iets anders. Anarchisme rechts? Door de geschiedenis is dat volgens mij vooral als (extreem-)linkse stroming gezien.

quote:
Als ik kijk naar persoonlijke vrijheden dan vind ik vrije keuze in zo ongeveer alles waar dat te organiseren een uitstekend uitgangspunt. Vrijheid van meningsuiting, godsdienst, sexuele voorkeur enzovoort. Vrijheid eindigt daar waar hij de rechten of belangen van anderen schaadt.
Mee eens. Met uitzondering van het woord belangen dan. Want worden die niet voortdurend geschonden? Als jij bijvoorbeeld voor een baan solliciteert, waar ik ook belangstelling voor heb, schaad je dan ook niet mijn belangen? Of wanneer je net het droomhuis wegkaapt voor de neus van een ander.

Ik zou zeggen vrijheid eindigt daar waar hij lijf of goed van anderen schaadt.

quote:
Wanneer ik dan kijk naar een economische context dan zie ik juist een groot belang in het verdedigen van de rechten van de zwakkere ten opzichte van de sterke.
Welke rechten, en wanneer ben je 'zwakker' / 'sterker'? Als je het hebt over het recht (eigenlijk een privilege) op een zekere mate van welvaart, moet je wel bedenken dat dit een plicht behelst voor de rest van de samenleving om voor hen te werken. Een morele plicht kan ik in meegaan (in ieder geval ten opzichte van je naasten), maar zeker geen legale plicht, want dit staat haaks op individuele vrijheid zonder dwang.

[ Bericht 0% gewijzigd door Wegenbouwer op 09-08-2020 17:43:06 ]
pi_194477650
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 12:42 schreef Wegenbouwer het volgende:
Vrijheid van meningsuiting is bij uitstek een libertarisch standpunt.

Zoek de definitie nog eens op, of lees de OP.
[..]

In Nederland wordt dat het meest geassocieerd met vrijzinnigen. :P
pi_194484003
quote:
0s.gif Op zondag 9 augustus 2020 12:42 schreef Wegenbouwer het volgende:
Vrijheid van meningsuiting is bij uitstek een libertarisch standpunt.

Zoek de definitie nog eens op, of lees de OP.
[..]

En wat als die vrijheid tegen dat Non-agressieprincipe ingaat? Onbeperkte vrijheid van meningsuiting botst daar namelijk nogal mee.
  maandag 10 augustus 2020 @ 07:52:32 #216
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194484286
quote:
Zelf heb ik niets met het links/rechts onderscheid, dat betekent elke dag iets anders. Anarchisme rechts? Door de geschiedenis is dat volgens mij vooral als (extreem-)linkse stroming gezien.
Traditioneel Sociaal-Economisch links/rechts beschrijft het het beste.

quote:
Mee eens. Met uitzondering van het woord belangen dan. Want worden die niet voortdurend geschonden? Als jij bijvoorbeeld voor een baan solliciteert, waar ik ook belangstelling voor heb, schaad je dan ook niet mijn belangen? Of wanneer je net het droomhuis wegkaapt voor de neus van een ander.

Ik zou zeggen vrijheid eindigt daar waar hij lijf of goed van anderen schaadt.
Zo ongeveer klopt dat denk ik wel, waarbij zaken als milieu- of natuurschade wellicht wat lastiger uit te drukken zijn.

quote:
Welke rechten, en wanneer ben je 'zwakker' / 'sterker'? Als je het hebt over het recht (eigenlijk een privilege) op een zekere mate van welvaart, moet je wel bedenken dat dit een plicht behelst voor de rest van de samenleving om voor hen te werken. Een morele plicht kan ik in meegaan (in ieder geval ten opzichte van je naasten), maar zeker geen legale plicht, want dit staat haaks op individuele vrijheid zonder dwang.
En hier zit waarschijnlijk de kern waarover wij het niet eens gaan worden. Een morele plicht is voor mij een lege huls. Alleen degenen die zich hierdoor aangesproken voelen zullen hierdoor aangesproken voelen, dat is nu niet anders. Juist een soort van basisrecht op leven, de primaire levensbehoeften plus gezondheidszorg dus, zijn wat mij betreft het absolute minimum. Dat is waar wat mij betreft individuele vrijheid stopt. Een samenleving waarin we mensen laten doodgaan van honger of gebrek aan zorg is voor mij een paar stappen te ver.
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 19:27:33 #217
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194575356
Een aardig artikel over wat er gebeurd wanneer je voedselveiligheid gewoon aan "de markt" overlaat.

https://www.focusforhealt(...)uropean-consumption/

Ongetwijfeld zullen onze libertaire vrienden wel weer wat uitvluchten proberen te vinden, maar bottomline is het bijzonder eenvoudig. In landen met echte regels en instituten is het voedsel veiliger en gezonder dan in landen zonder. En overigens ook nog lekkerder, maar dat terzijde.

Kortom, alweer zo'n pareltje van de libertaire wereld. Doodgaan aan obesitas en kanker omdat multinationals net wat meer winst maken op chemische toevoegingen dan op gewoon voedsel.
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:33:49 #218
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_194676238
Voor alle Ayn Randdebielen

Aynd Rand verdedigde het moorden van de inheemse bevolking en zei: genocide bestond niet voordat 'liberals' het woord uit vonden

https://www.salon.com/201(...)ge_native_americans/


"Now, I don’t care to discuss the alleged complaints American Indians have against this country. I believe, with good reason, the most unsympathetic Hollywood portrayal of Indians and what they did to the white man. They had no right to a country merely because they were born here and then acted like savages.”

"They (Native Americans) didn't have any rights to the land, and there was no reason for anyone to grant them rights which they had not conceived and were not using… Any white person who brings the element of civilization has the right to take over this continent."


Libertarisme als dun laagje vernis voor uitbuiting en geweld.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 23 augustus 2020 @ 11:12:32 #219
172669 Papierversnipperaar
Cafeļne is ook maar een drug.
pi_194685949
Als iemand niets nuttige doet met zijn geld, moet je het gewoon afpakken. Geld moet je laten werken, doe je dat niet dan steel je in feite van de markt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 23 augustus 2020 @ 12:06:52 #220
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_194686661
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 11:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als iemand niets nuttige doet met zijn geld, moet je het gewoon afpakken. Geld moet je laten werken, doe je dat niet dan steel je in feite van de markt.
Met negatieve rente die links en rechts de kop opsteekt gaan we aardig die kant op toch?
  maandag 24 augustus 2020 @ 08:28:17 #221
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_194700409
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 19:27 schreef mcmlxiv het volgende:
Een aardig artikel over wat er gebeurd wanneer je voedselveiligheid gewoon aan "de markt" overlaat.

https://www.focusforhealt(...)uropean-consumption/

Ongetwijfeld zullen onze libertaire vrienden wel weer wat uitvluchten proberen te vinden, maar bottomline is het bijzonder eenvoudig. In landen met echte regels en instituten is het voedsel veiliger en gezonder dan in landen zonder. En overigens ook nog lekkerder, maar dat terzijde.

Kortom, alweer zo'n pareltje van de libertaire wereld. Doodgaan aan obesitas en kanker omdat multinationals net wat meer winst maken op chemische toevoegingen dan op gewoon voedsel.
Gelukkig hebben de libertariėrs wat vrinden in het kabinet! Dat schijnt vrijheid te zijn ofzo.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_194700485
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 08:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Gelukkig hebben de libertariėrs wat vrinden in het kabinet! Dat schijnt vrijheid te zijn ofzo.
Ja, erg vervelend, maar wel exact wat je van de VVD verwacht. Als je VVD stemt, verwacht je toch dat die voor grote bedrijven zoals de tabaksproducenten op komt? Je gaat er dan toch vanuit dat die minder regels willen voor rokers?

Doen alsof dit onderzoek iets schokkends opleverde is ook weer gek, VVD doet gewoon wat er in hun verkiezingsprogramma staat: https://www.vvd.nl/standpunten/roken-en-drinken/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194700526
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 08:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Gelukkig hebben de libertariėrs wat vrinden in het kabinet! Dat schijnt vrijheid te zijn ofzo.
Dit topic loop 10 jaar en je snapt nog niet dat libertarisme niets met liberalen te maken heeft, wat een sneu figuur ben je dan.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 24 augustus 2020 @ 09:08:32 #224
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_194700785
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 08:40 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dit topic loop 10 jaar en je snapt nog niet dat libertarisme niets met liberalen te maken heeft, wat een sneu figuur ben je dan.
Gelijk agressief doen, dat is typerend voor de libertarische ego's.

Niets mee te maken is onzin. Van de Telders Stichting komen genoeg libertarisch getinte publicaties vandaan. Met de nachtwakersstaat als uitgangspunt en strekking van de gedachten.

Ding is daarbij wel dat van 'minder regels' om allerlei redenen niets terecht komt. Niet in de laatste plaats door de bedrijfslobbies zelf, of allerlei zelfregulering waar dan toch een dwingend effect van uit gaat.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_194700846
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2020 09:08 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Gelijk agressief doen, dat is typerend voor de libertarische ego's.

Niets mee te maken is onzin. Van de Telders Stichting komen genoeg libertarisch getinte publicaties vandaan. Met de nachtwakersstaat als uitgangspunt en strekking van de gedachten.

Ding is daarbij wel dat van 'minder regels' om allerlei redenen niets terecht komt. Niet in de laatste plaats door de bedrijfslobbies zelf, of allerlei zelfregulering waar dan toch een dwingend effect van uit gaat.
VVD is niet libertarisch, daar heeft @raptorix gewoon gelijk in.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 24 augustus 2020 @ 09:17:27 #226
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_194700905
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 09:12 schreef Hanca het volgende:

[..]

VVD is niet libertarisch, daar heeft @:raptorix gewoon gelijk in.
Minarchisme heeft er in alle opzichten grote raakvlakken mee. Daarmee is de discussie af.

edit: in dit draadje heb je precies hetzelfde gezegd! Het wereldbeeld komt grotendeels overeen. Bovendien is het onderscheid niet altijd helder, zie de denkbeelden van o.a. Peter Thiel over het leger (buiten het democratische systeem geplaatst, maar daarmee ook buiten de staat?).

Verder zie je dat de VVD domweg kerntaken van de staat probeert te privatiseren of kapot bezuinigen, waar dan van liberale hoek (liberale denkers) inderdaad kritiek op is gekomen.

Privatiseren van gevangenissen is weinig liberaal en steekt de rivier over naar libertarisch gedachtegoed.

[ Bericht 9% gewijzigd door Klopkoek op 24-08-2020 09:28:26 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 24 augustus 2020 @ 09:24:24 #227
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_194700998
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 08:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, erg vervelend, maar wel exact wat je van de VVD verwacht. Als je VVD stemt, verwacht je toch dat die voor grote bedrijven zoals de tabaksproducenten op komt? Je gaat er dan toch vanuit dat die minder regels willen voor rokers?

Doen alsof dit onderzoek iets schokkends opleverde is ook weer gek, VVD doet gewoon wat er in hun verkiezingsprogramma staat: https://www.vvd.nl/standpunten/roken-en-drinken/
Tsja, ze vonden zelfs het rookverbod in openbare ruimten betutteling terwijl dat vanuit het liberale schadebeginsel prima valt te beargumenteren.

Of het nieuws is: ik denk dat de nieuwswaardigheid vooral zit in het besluitvormingsproces. Wie er aan tafel mag zitten (poldermodel) en hoe dat omzeild wordt.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_194701035
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 09:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Tsja, ze vonden zelfs het rookverbod in openbare ruimten betutteling terwijl dat vanuit het liberale schadebeginsel prima valt te beargumenteren.

Of het nieuws is: ik denk dat de nieuwswaardigheid vooral zit in het besluitvormingsproces. Wie er aan tafel mag zitten (poldermodel) en hoe dat omzeild wordt.
Ja, maar dat de VVD aan tafel zat was al wel duidelijk voor iedereen. En het standpunt van de VVD wat hier naar voren komt, komt gewoon rechtstreeks uit het verkiezingsprogramma (daar is geen tabakslobby voor nodig). Ik ben meer verbaasd over het feit dat mensen zich daar blijkbaar zo over verbazen dat ze er onderzoek naar doen en het op nieuwssites zetten, dan dat ik verbaasd ben over de gang van zaken.

Natuurlijk is het ook wat mij betreft een slecht standpunt van de VVD (ik ben echt groot voorstander van de programma's van Blokhuis), maar geen onverwachts of nieuwswaardig standpunt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194701399
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2020 09:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Minarchisme heeft er in alle opzichten grote raakvlakken mee. Daarmee is de discussie af.

edit: in dit draadje heb je precies hetzelfde gezegd! Het wereldbeeld komt grotendeels overeen. Bovendien is het onderscheid niet altijd helder, zie de denkbeelden van o.a. Peter Thiel over het leger (buiten het democratische systeem geplaatst, maar daarmee ook buiten de staat?).

Verder zie je dat de VVD domweg kerntaken van de staat probeert te privatiseren of kapot bezuinigen, waar dan van liberale hoek (liberale denkers) inderdaad kritiek op is gekomen.

Privatiseren van gevangenissen is weinig liberaal en steekt de rivier over naar libertarisch gedachtegoed.
De VVD pleegt fraude onder het democratisch stelsel, via de manier waarop je redeneert mag ik dus stellen dat alle democraten dieven zijn.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 24 augustus 2020 @ 10:32:23 #230
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_194701948
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 09:53 schreef raptorix het volgende:

[..]

De VVD pleegt fraude onder het democratisch stelsel, via de manier waarop je redeneert mag ik dus stellen dat alle democraten dieven zijn.
Wegenbouwer heeft hier zelf gezegd (het grapje) dat het verschil tussen minarchisten en libertarisme "zes maanden" is. Oftewel, het ligt sterk in het verlengde van elkaar. Daar komt nog bij dat in zekere zin de VVD verder probeert te gaan dan de minarchisten (in navolging van de Republikeinen in de VS).
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_194702015
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wegenbouwer heeft hier zelf gezegd (het grapje) dat het verschil tussen minarchisten en libertarisme "zes maanden" is. Oftewel, het ligt sterk in het verlengde van elkaar. Daar komt nog bij dat in zekere zin de VVD verder probeert te gaan dan de minarchisten (in navolging van de Republikeinen in de VS).
De VVD is waarschijnlijk de partij die het verst van libertarische ideeen af staat.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 24 augustus 2020 @ 10:38:46 #232
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_194702027
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:37 schreef raptorix het volgende:

[..]

De VVD is waarschijnlijk de partij die het verst van libertarische ideeen af staat.
En zo iemand als Peter Thiel dan? Met zijn drijvende eilanden als 'oplossing' voor klimaatverandering en noem maar op.

Wat is er libertarisch aan het uitmoorden van de inheemse bevolking? Zoals gepropageerd door lieden als Rand en Rothbard.

Één van de punten die boeken zoals de 'Shock Doctrine' maakt, is hoe libertariėrs zich gaan gedragen wanneer ze politieke macht in de schoot krijgen geworpen...

[ Bericht 13% gewijzigd door Klopkoek op 24-08-2020 10:49:49 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 24 augustus 2020 @ 10:48:23 #233
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_194702156
quote:
1s.gif Op maandag 24 augustus 2020 09:27 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, maar dat de VVD aan tafel zat was al wel duidelijk voor iedereen. En het standpunt van de VVD wat hier naar voren komt, komt gewoon rechtstreeks uit het verkiezingsprogramma (daar is geen tabakslobby voor nodig). Ik ben meer verbaasd over het feit dat mensen zich daar blijkbaar zo over verbazen dat ze er onderzoek naar doen en het op nieuwssites zetten, dan dat ik verbaasd ben over de gang van zaken.

Natuurlijk is het ook wat mij betreft een slecht standpunt van de VVD (ik ben echt groot voorstander van de programma's van Blokhuis), maar geen onverwachts of nieuwswaardig standpunt.
Hier is het hele stuk:

quote:
DIT STUK IN 1 MINUUT

De levensmiddelen- en alcoholindustrie mochten wél meepraten over het Nationaal Preventieakkoord. De tabaksindustrie niet. Maar de sector wist via de Kamer en coalitie alsnog directe invloed uit te oefenen op het tabaksbeleid.

De sector vond haar voornaamste bondgenoten in VNO-NCW, MKB-Nederland, het CBL en de detailhandel. Ook zij praatten officieel niet mee over tabaksmaatregelen, maar mochten herhaaldelijk persoonlijk bij staatssecretaris Paul Blokhuis hun beklag doen over overheidsmaatregelen als accijnsverhoging.

Het pakket antirookmaatregelen dat de deelnemers aan de tabakstafel samen met het ministerie van VWS en Blokhuis samenstelde, werd in het coalitieoverleg sterk afgezwakt. Hoofdrolspeler was de VVD, die vond dat ondernemersbelangen mee moesten wegen en bij wie de industrie een gewillig oor vond.

Het gevolg is dat de geplande prijsverhoging van een pakje sigaretten naar 10 euro op losse schroeven staat en dat de afgesproken maatregelen vrijwel zeker onvoldoende zijn om de doelstellingen van minder dan 5 procent rokers in 2040 - onder wie geen jongeren - te halen.
https://www.ftm.nl/artike(...)r-remmen-rookakkoord

Het 'nieuws' is dus dat deze partijen toch aan tafel kwamen, en dit hele spelletje van insluiten en uitsluiten is wat mij betreft een zwakte van het huidige poldermodel (van na 1995) en dus geen adequate vervanging voor burgerinspraak.

Heel veel 'nieuws' is natuurlijk geen nieuws. De gemiddelde rechts-conservatieve talking point is uiteraard ook geen nieuws en een variatie op hetzelfde thema (massa-immigratie, criminaliteit, asielindustrie, autootje pesten en noem maar op). In die zin heb je gelijk; dat het 'spel' van leven en dood zo gespeeld wordt is geen nieuws.

Overigens ben ik zeker vóór keuzevrijheid en zou er geen voorstander van zijn als rookwaren in het geheel worden verboden (als dat al van de EU zou mogen). Wel ben van mening dat de tabaksproducenten en hun handlangers er juist alles aan doen om de keuzevrijheid te vernietigen, en de machts- en informatiepositie zeer ongelijk is verdeeld. Het doelbewust stoppen van allerlei verslavend spul in de sigaretten of het decennialang verzwijgen van (doelbewuste) schadelijke effecten doet keuzevrijheid teniet.

Ook vind ik dus dat een openbaar rookverbod vanuit het schadebeginsel prima valt te verdedigen (zelfs vanuit een liberaal perspectief) en daar komt nog bij dat de VVD wel zo slim is om 'ons soort mensen' te beschermen tegen manipulatie (bijvoorbeeld al een aantal decennia geen tabaksreclame meer op golfterreinen en hockeyvelden). Daar is dus m.i. mooi wel geraffineerd te werk gegaan om dat uit te bannen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_194702170
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En zo iemand als Peter Thiel dan? Met zijn drijvende eilanden als 'oplossing' voor klimaatverandering en noem maar op.
Thiel zie ik niet als Libertarier, hij wil alleen libertarier zijn op het moment dat het hem goed uitkomt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_194702203
En wat heeft dit met libertarisme te maken?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 24 augustus 2020 @ 10:53:29 #236
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_194702232
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:49 schreef raptorix het volgende:

[..]

Thiel zie ik niet als Libertarier, hij wil alleen libertarier zijn op het moment dat het hem goed uitkomt.
Oké, akkoord.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 24 augustus 2020 @ 11:00:36 #237
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_194702314
quote:
0s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:57 schreef raptorix het volgende:
Het is ongeveer dat een sociaal democraat zich moet verantwoorden voor de daden van Hitler.
Niet echt. Als het aan Hitler lag, de grootschalige privatiseerder, kon geen enkele sociaal-democraat het ooit navertellen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_194702326
quote:
9s.gif Op maandag 24 augustus 2020 10:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Misschien ga ik het uitmoorden van Indianen als libertarische droom ooit begrijpen.
Na al die jaren blaten, nog steeds de definitie van libertarisme niet gelezen, ben er klaar mee, mod report vanwege trollen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_194971639
Hoi!
Ik ben al een tijdje aan het lezen over libertarisme, en hoe meer ik dat doe, hoe meer pijn iedere cent belasting doet. Er is dus in Nederland ook een partij (LP), maar die is vrij oud en heeft in de TK nooit een zetel gehaald. Denkt iemand dat dat ooit nog wel gaat gebeuren?

Ik het eigenlijk somber in, omdat ik ook nooit iets van de LP op sociale media voorbij zie komen. FvD heeft zichzelf de tweede kamer in gememed; misschien dat de LP dat ook kan? Robert Valentine *O*
Ze moeten ook altijd mij hebben
  woensdag 9 september 2020 @ 15:15:36 #240
172669 Papierversnipperaar
Cafeļne is ook maar een drug.
pi_194971711
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 15:11 schreef B300 het volgende:
Hoi!
Ik ben al een tijdje aan het lezen over libertarisme, en hoe meer ik dat doe, hoe meer pijn iedere cent belasting doet. Er is dus in Nederland ook een partij (LP), maar die is vrij oud en heeft in de TK nooit een zetel gehaald. Denkt iemand dat dat ooit nog wel gaat gebeuren?

Ik het eigenlijk somber in, omdat ik ook nooit iets van de LP op sociale media voorbij zie komen. FvD heeft zichzelf de tweede kamer in gememed; misschien dat de LP dat ook kan? Robert Valentine *O*
Hoe had jouw libertarische walhalla de corona crisis aangepakt?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_194972336
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 15:11 schreef B300 het volgende:
Hoi!
Ik ben al een tijdje aan het lezen over libertarisme, en hoe meer ik dat doe, hoe meer pijn iedere cent belasting doet. Er is dus in Nederland ook een partij (LP), maar die is vrij oud en heeft in de TK nooit een zetel gehaald. Denkt iemand dat dat ooit nog wel gaat gebeuren?

Ik het eigenlijk somber in, omdat ik ook nooit iets van de LP op sociale media voorbij zie komen. FvD heeft zichzelf de tweede kamer in gememed; misschien dat de LP dat ook kan? Robert Valentine *O*
Welkom!

Het is handig om te weten (misschien weet je het al) over de LP dat deze zo'n 5 jaar geleden een volledig andere koers is gaan varen. Hiervoor had de partij met Toine Manders aan het roer een principieel, anarcho-kapitalistisch programma.
Nu is een met een heel nieuw bestuur en lijsttrekker voor een stuk mildere, graduele standpunten gekozen om een grotere groep mensen aan te spreken. Wel met als nadeel dat het verschil met andere partijen kleiner is.

Maar erg actief zijn ze inderdaad niet. Misschien komt dat nog als de verkiezingen eraan komen.

Als je nog meer leesvoer zoekt, de twee boeken uit de OP (onderaan) zijn een aanrader wat mij betreft.
  woensdag 9 september 2020 @ 17:40:42 #242
132458 noescom
Libertariėr
pi_194974324
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 15:54 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Welkom!

Het is handig om te weten (misschien weet je het al) over de LP dat deze zo'n 5 jaar geleden een volledig andere koers is gaan varen. Hiervoor had de partij met Toine Manders aan het roer een principieel, anarcho-kapitalistisch programma.
Nu is een met een heel nieuw bestuur en lijsttrekker voor een stuk mildere, graduele standpunten gekozen om een grotere groep mensen aan te spreken. Wel met als nadeel dat het verschil met andere partijen kleiner is.
Persoonlijk ben ik sinds de koerswijziging de interesse in de LP verloren.
pi_194974487
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 15:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Hoe had jouw libertarische walhalla de corona crisis aangepakt?
Dit is wel een heel open vraag, zou er zo geen antwoord op kunnen geven. Er zijn zoveel factoren (wel/niet volledig privatiseren van de zorg, bevolkingsdichtheid, hoe aanhankelijk een volk is) dat ik er in verdwaal.
Ze moeten ook altijd mij hebben
  woensdag 9 september 2020 @ 18:25:32 #244
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_194975149
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 17:47 schreef B300 het volgende:

[..]

Dit is wel een heel open vraag, zou er zo geen antwoord op kunnen geven. Er zijn zoveel factoren (wel/niet volledig privatiseren van de zorg, bevolkingsdichtheid, hoe aanhankelijk een volk is) dat ik er in verdwaal.
Als je de boeken leest leer je vanzelf de rookgordijnen, drogredenaties en cirkel logica van het libertarisme. :)

Het antwoord is natuurlijk: covid lossen we op door een 'vrijwillige' organisatie opgericht door rijken, buiten de democratie, en met verregaande bevoegdheden. We noemen dat geen overheid maar het is er wel. De Ayn Rand oplossing.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 9 september 2020 @ 18:34:12 #245
132458 noescom
Libertariėr
pi_194975268
- Doe maar niet -

[ Bericht 48% gewijzigd door Tijger_m op 09-09-2020 19:00:38 ]
  Moderator woensdag 9 september 2020 @ 19:01:21 #246
54278 crew  Tijger_m
42
pi_194975665
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 17:47 schreef B300 het volgende:

[..]

Dit is wel een heel open vraag, zou er zo geen antwoord op kunnen geven. Er zijn zoveel factoren (wel/niet volledig privatiseren van de zorg, bevolkingsdichtheid, hoe aanhankelijk een volk is) dat ik er in verdwaal.
Hoe is niet privatiseren van de zorg uberhaupt mogelijk in een libertarisch programma?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 9 september 2020 @ 19:04:57 #247
172669 Papierversnipperaar
Cafeļne is ook maar een drug.
pi_194975730
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 17:47 schreef B300 het volgende:
Dit is wel een heel open vraag,
Je kan een maatschappij niet multiple-choice besturen, daar is de wereld te genuanceerd voor. En daarom is het libertarisme geen manier om een maatschappij te draaien.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 9 september 2020 @ 20:01:39 #248
132458 noescom
Libertariėr
pi_194976603
quote:
7s.gif Op woensdag 9 september 2020 19:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Je kan een maatschappij niet multiple-choice besturen, daar is de wereld te genuanceerd voor. En daarom is het libertarisme geen manier om een maatschappij te draaien.
De term "maatschappij" en "besturen" impliceert een staat en staatsapparaten en is daarom incompatibel met libertarisme. Juist het feit dat de samenleving zich niet laat samenvatten in multiple-choice vragen is een uitstekende uitgangspunt voor libertarisme.
  woensdag 9 september 2020 @ 20:25:51 #249
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_194977037
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 20:01 schreef noescom het volgende:

[..]

De term "maatschappij" en "besturen" impliceert een staat en staatsapparaten en is daarom incompatibel met libertarisme. Juist het feit dat de samenleving zich niet laat samenvatten in multiple-choice vragen is een uitstekende uitgangspunt voor libertarisme.
In libertopia bestaan juist veel meer maatschappijen. Ze zijn alleen kleiner, gewelddadiger en gericht op zelfverrijking.
  woensdag 9 september 2020 @ 20:42:09 #250
172669 Papierversnipperaar
Cafeļne is ook maar een drug.
pi_194977248
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 20:01 schreef noescom het volgende:

[..]

De term "maatschappij" en "besturen" impliceert een staat en staatsapparaten en is daarom incompatibel met libertarisme. Juist het feit dat de samenleving zich niet laat samenvatten in multiple-choice vragen is een uitstekende uitgangspunt voor libertarisme.
Zonder staten valt er genoeg te besturen. Zo schijnen sommige bedrijven een "bestuur" te hebben.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 9 september 2020 @ 20:52:20 #251
132458 noescom
Libertariėr
pi_194977396
quote:
7s.gif Op woensdag 9 september 2020 20:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Zonder staten valt er genoeg te besturen. Zo schijnen sommige bedrijven een "bestuur" te hebben.
Het leiden van een bedrijf is wat anders dan het besturen van een land.
  woensdag 9 september 2020 @ 21:03:18 #252
172669 Papierversnipperaar
Cafeļne is ook maar een drug.
pi_194977575
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 20:52 schreef noescom het volgende:

[..]

Het leiden van een bedrijf is wat anders dan het besturen van een land.
Dan is het vreemd dat libertariėrs denken dat je een land kan leiden via de vrije markt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 9 september 2020 @ 21:15:02 #253
132458 noescom
Libertariėr
pi_194977766
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 21:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan is het vreemd dat libertariėrs denken dat je een land kan leiden via de vrije markt.
Dat is een misvatting van jouw kant. Libertariers hebben morele en praktische bezwaren tegen het leiden van een land an sich.
  woensdag 9 september 2020 @ 21:22:57 #254
172669 Papierversnipperaar
Cafeļne is ook maar een drug.
pi_194977867
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 21:15 schreef noescom het volgende:

[..]

Dat is een misvatting van jouw kant. Libertariers hebben morele en praktische bezwaren tegen het leiden van een land an sich.
Dan noemen we het anders, een gemeenschap, wijk. De problemen blijven hetzelfde.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_194977875
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 17:40 schreef noescom het volgende:

[..]

Persoonlijk ben ik sinds de koerswijziging de interesse in de LP verloren.
Ik vind het ook helemaal niks. Mensen die de site bezoeken zullen dit zien:

quote:
Onze principes
Ieder mens een gelukkig leven!

De Libertaire Partij wil regeren vanuit de kernwaarden: Vertrouwen en ambitie.
Kan het nog vager?

En bij de pagina standpunten wordt het nog erger. Gelukkig noemen ze zich libertair. Moeten we noodgedwongen maar een onderscheid maken tussen Libertairen (de partij-aanhangers) en libertariers.

Pas wanneer je toevallig bij de beginselverklaring terecht komt, wordt het wat duidelijker waar ze nou eigenlijk voor staan.
  woensdag 9 september 2020 @ 21:29:48 #256
132458 noescom
Libertariėr
pi_194977950
quote:
7s.gif Op woensdag 9 september 2020 21:22 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dan noemen we het anders, een gemeenschap, wijk. De problemen blijven hetzelfde.
Problemen zullen er altijd zijn. Libertarisme lost niet alle problemen op. De morele bezwaren bij het besturen van een wijk zijn hetzelfde als het besturen van een land.

[ Bericht 5% gewijzigd door noescom op 09-09-2020 21:39:33 ]
  woensdag 9 september 2020 @ 21:30:26 #257
132458 noescom
Libertariėr
pi_194977962
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 21:23 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ik vind het ook helemaal niks. Mensen die de site bezoeken zullen dit zien:
[..]

Kan het nog vager?
Inderdaad. Ik vind de naam "Libertair" ook niks.

[ Bericht 0% gewijzigd door noescom op 09-09-2020 21:38:25 ]
  Moderator woensdag 9 september 2020 @ 21:50:54 #258
54278 crew  Tijger_m
42
pi_194978310
quote:
7s.gif Op woensdag 9 september 2020 20:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Zonder staten valt er genoeg te besturen. Zo schijnen sommige bedrijven een "bestuur" te hebben.
Dus een bestuur wat door het volk gekozen is, want dat zijn toch de aandeelhouders van het bedrijf Nederland, lijkt jou in overeenstemming met het libertarisme?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_194982925
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 19:01 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Hoe is niet privatiseren van de zorg uberhaupt mogelijk in een libertarisch programma?
In een walhalla is dat inderdaad niet mogelijk. Realistisch gezien lijkt het me aannemelijk dat we eerder in een 'libertarisch'-achtige situatie terecht komen dan in zo'n walhalla.
Ze moeten ook altijd mij hebben
  donderdag 10 september 2020 @ 12:07:43 #260
172669 Papierversnipperaar
Cafeļne is ook maar een drug.
pi_194984522
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 21:50 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dus een bestuur wat door het volk gekozen is, want dat zijn toch de aandeelhouders van het bedrijf Nederland, lijkt jou in overeenstemming met het libertarisme?
Nee, een land is geen bedrijf.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_194984894
Gert-Jan Segers: ‘'Het liberale mensbeeld moet nu echt omver'

Interessant artikel in het ND: https://www.nd.nl/nieuws/(...)ntent=news-read-more

Dit naar aanleiding van het manifest: aandacht voor wat echt telt
https://www.christenunie.(...)t-voor-wat-echt-telt
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194985094
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:31 schreef Hanca het volgende:

Dit naar aanleiding van het manifest: aandacht voor wat echt telt
https://www.christenunie.(...)t-voor-wat-echt-telt
Ik lees hier vooral een aanmoediging van het libertarisme in, al zal het zeker niet zo zijn bedoeld.
pi_194985191
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:45 schreef noescom het volgende:

[..]

Ik lees hier vooral een aanmoediging van het libertarisme in, al zal het zeker niet zo zijn bedoeld.
Dan lees je het toch wel heel erg vreemd...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_194985195
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:45 schreef noescom het volgende:

[..]

Ik lees hier vooral een aanmoediging van het libertarisme in, al zal het zeker niet zo zijn bedoeld.
Ik lees vooral een stuk met heel veel drogredenen.
pi_194985201
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:55 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Ik lees vooral een stuk met heel veel drogredenen.
Oeh! Interessant! Welke drogredenen?
pi_194985550
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:55 schreef noescom het volgende:

[..]

Oeh! Interessant! Welke drogredenen?
Heeft niet zoveel meer met Libertarisme te maken, maar hier komt die:

"De beroemde universiteit van Harvard...." --> zonder dat je verwijst naar de daadwerkelijke onderzoeken is dit een beroep op autoriteit.

"En wisten het misschien al. Want we zijn geschapen naar Gods beeld en bedoeld om de naaste lief te hebben" Non-sequitur. Zelfs al zijn we geschapen in gods beeld, dan volgt daar nog niet uit dat relaties daarom het belangrijkste zijn voor ons geluk.

"Pijnlijk genoeg zijn in ons land veel grote keuzes gemaakt met een ander mensbeeld." Stropop van redenatie waarom beleid is ingevoerd. Kan Segers aantonen dat beleid is gemaakt specifiek met een ander mensbeeld in gedachten? Kan hij gedachten lezen?

"Alsof wij vooral individuen zijn, alleen maar onze eigen boontjes moeten doppen en alsof alleen betaald werk ons gelukkig kan maken." Ook een stropop, liberalisme zegt helemaal niet dat iedereen maar zijn eigen boontjes moet doppen, liberalisme gaat over het creeeren van individuele vrijheden.

"Het is daardoor steeds moeilijker om werk en zorg te combineren." Ook een non-sequitur. Omdat er beleid is ingevoerd met een niet-christelijk mensbeel is het moeilijker om werk en zorg te combineren????

"Het is tijd dat we aandacht hebben voor wat echt telt" Omdat Segers iets belangrijk vind, is dat ook wat echt telt? (maar dit soort retoriek is uiteraard bijna niet los te zien van politieke pamfletten)
pi_194986103
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 12:45 schreef noescom het volgende:

[..]

Ik lees hier vooral een aanmoediging van het libertarisme in, al zal het zeker niet zo zijn bedoeld.
Ik ben trouwens oprecht benieuwd hoe je in het stuk van Segers een pleidooi voor libertarisme leest.
pi_194987610
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 14:05 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Ik ben trouwens oprecht benieuwd hoe je in het stuk van Segers een pleidooi voor libertarisme leest.
Ik reageer alleen op het tweede stuk dat Hanca aanhaalde, want de ander zit achter een pay wall en kan ik dus niet lezen, Ik heb ook het filmpje niet gezien. Komt ie:

"Wat ons gelukkig maakt, zijn sterke, duurzame, liefdevolle relaties. Van mannen en vrouwen, ouders en kinderen, vrienden en vriendinnen, familieleden, kerkgenoten, buurtbewoners. Mensen die er voor elkaar zijn, elkaar helpen, juist ook als het moeilijk is."

De egoistische houding van mensen is een direct gevolg van beleid van de overheid. Oma's met een bijstandsuitkering die van hun kinderen een tas boodschappen krijgen in ruil voor het passen op de kleinkinderen moeten jaren aan uitkering terugbetalen. Op die manier word de oma feitelijk gedwongen om niemand meer te helpen en afhankelijk te zijn van de overheid. Ik zie in de hernieuwde constatering dat naastenhulp belangrijk is een reden voor de overheid om zich terug te trekken. En dat is libertarisch.

"Alsof wij vooral individuen zijn, alleen maar onze eigen boontjes moeten doppen en alsof alleen betaald werk ons gelukkig kan maken."

Als de overheid minder belasting heft, dan zijn mensen minder afhankelijk van betaald werk en worden ze dus gelukkiger. Dit is libertarisch.

"Deze tijd van crisis kan het moment zijn waarop we wissels omzetten. Een moment om te zorgen voor elkaar, een moment om de samenleving en de schepping tot bloei te laten komen. Dat gaat niet vanzelf. Dat vraagt keuzes. Ook politieke keuzes. Het is tijd dat we aandacht hebben voor wat echt telt."

Wat dus echt telt is een kleinere overheid, minder regeldruk en minder belasting. Dat is wat het niet nader gespecificeerde onderzoek beweerd.
pi_194987807
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 15:53 schreef noescom het volgende:

[..]

Ik reageer alleen op het tweede stuk dat Hanca aanhaalde, want de ander zit achter een pay wall en kan ik dus niet lezen, Ik heb ook het filmpje niet gezien. Komt ie:

"Wat ons gelukkig maakt, zijn sterke, duurzame, liefdevolle relaties. Van mannen en vrouwen, ouders en kinderen, vrienden en vriendinnen, familieleden, kerkgenoten, buurtbewoners. Mensen die er voor elkaar zijn, elkaar helpen, juist ook als het moeilijk is."

De egoistische houding van mensen is een direct gevolg van beleid van de overheid. Oma's met een bijstandsuitkering die van hun kinderen een tas boodschappen krijgen in ruil voor het passen op de kleinkinderen moeten jaren aan uitkering terugbetalen. Op die manier word de oma feitelijk gedwongen om niemand meer te helpen en afhankelijk te zijn van de overheid. Ik zie in de hernieuwde constatering dat naastenhulp belangrijk is een reden voor de overheid om zich terug te trekken. En dat is libertarisch.

"Alsof wij vooral individuen zijn, alleen maar onze eigen boontjes moeten doppen en alsof alleen betaald werk ons gelukkig kan maken."

Als de overheid minder belasting heft, dan zijn mensen minder afhankelijk van betaald werk en worden ze dus gelukkiger. Dit is libertarisch.

"Deze tijd van crisis kan het moment zijn waarop we wissels omzetten. Een moment om te zorgen voor elkaar, een moment om de samenleving en de schepping tot bloei te laten komen. Dat gaat niet vanzelf. Dat vraagt keuzes. Ook politieke keuzes. Het is tijd dat we aandacht hebben voor wat echt telt."

Wat dus echt telt is een kleinere overheid, minder regeldruk en minder belasting. Dat is wat het niet nader gespecificeerde onderzoek beweerd.
Interresante kijk op het stuk, al mag het duidelijk zijn dat ik ze anders lees ;)
pi_194988100
quote:
0s.gif Op donderdag 10 september 2020 16:06 schreef arie_bc het volgende:

[..]

Interresante kijk op het stuk, al mag het duidelijk zijn dat ik ze anders lees ;)
Het mag ook duidelijk zijn dat Segers het anders bedoelt.

En ik vind het een heel goed stuk, vooral dat heilig maken van betaald werk moet de politiek eens mee stoppen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_195214545
Robert Valentine heeft het volgende initiatief opgezet met Arno Wellens:

barstmaar.eu

Iemand al getekend?
Ze moeten ook altijd mij hebben
pi_195214620
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 12:03 schreef B300 het volgende:
Robert Valentine heeft het volgende initiatief opgezet met Arno Wellens:

barstmaar.eu

Iemand al getekend?
Kwam het gisteren toevallig tegen op mijn LinkedIn en direct getekend.
pi_196464824
Hoog tijd om onze relatie met de overheid eens onder de loep te nemen.



[ Bericht 59% gewijzigd door Wegenbouwer op 30-11-2020 12:05:23 ]
  zondag 29 november 2020 @ 12:44:28 #274
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_196464991
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 12:26 schreef Wegenbouwer het volgende:
Hoog tijd om onze relatie met de overheid eens onder de loep te nemen.

[ afbeelding ]
Of google en facebook. Die onherroepelijk dan zelf een overheid gaan opzetten
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_196465107
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 12:26 schreef Wegenbouwer het volgende:
Hoog tijd om onze relatie met de overheid eens onder de loep te nemen.

[ afbeelding ]
Hoe zou in jouw libertarische wonderwereld eigenlijk omgegaan zijn met een pandemie als Corona?
Je ziet immers dat het wereldwijd eerder de roep om een sterke overheid aanwakkert.
  zondag 29 november 2020 @ 13:16:26 #276
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_196465377
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 12:26 schreef Wegenbouwer het volgende:
Hoog tijd om onze relatie met de overheid eens onder de loep te nemen.

[ afbeelding ]
1. Jij mag al je vrienden ontmoeten hoor
2. Jij mag gewoon naar buiten hoor.
3. Jij mag zelf bepalen wat je draagt hoor
4. Tenzij jij verdacht van misdrijven bent zal dat niet gebeuren
5. Jij mag werken en (na belasting) je eigen financiėn beheren
6. Je mag denken, zeggen en schrijven wat je wil
7. Tenzij jij verdacht van misdrijven bent zal dat niet gebeuren
8. De regels veranderen wel eens, maar je wordt enkel bestraft voor actuele regels
9. Tja, deze is misschien wel te vaak waar. Maar ja er zijn veel stomme mensen
10. Jij mag bijna alles ter discussie stellen. Pedopartij mocht niet, das best jammer
11. Zouden ze juist wat vaker moeten doen
12. Ik word nooit uitgescholden door de overheid, jij wel?
13. Slachtoffers van toeslagen zouden hier last van kunnen hebben gehad
14. Nee hoor, maar jouw mening is er 1 van vele.
15. Slachtoffers van toeslagen zouden hier last van kunnen hebben gehad

Kortom, dank je. Bevestiging dat we het goed doen. Bij incidenten grijpen we in, de rest scoort goed 👍
pi_196482271
De mondkapjesplicht bezien vanuit een libertarisch perspectief van vrijheid en zelfbeschikking.

Waarom ik geen masker op zet – deze waanzin moet stoppen
  maandag 30 november 2020 @ 12:07:01 #278
172669 Papierversnipperaar
Cafeļne is ook maar een drug.
pi_196482308
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 12:03 schreef Wegenbouwer het volgende:
De mondkapjesplicht bezien vanuit een libertarisch perspectief van vrijheid en zelfbeschikking.

Waarom ik geen masker op zet – deze waanzin moet stoppen
Wat heeft het libertarisme met een grondwet te maken?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_196483945
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 12:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Wat heeft het libertarisme met een grondwet te maken?
Een goede grondwet kan een middel zijn om de bevolking rechten en vrijheden te garanderen. Iets waar door een overheid niet aan valt te tornen.
pi_196484396
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 14:13 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Een goede grondwet kan een middel zijn om de bevolking rechten en vrijheden te garanderen. Iets waar door een overheid niet aan valt te tornen.
Maar voor een serieuze Libertariėr natuurlijk niet acceptabel, immers dan gaat ook weer de vrijheid van de een ten kostte van die van de ander. Loop je dus weer vast met je ideologie...

Maar kan je ook aangeven hoe in een libertarische samenleving volgens jou met Corona om zou zijn gegaan?
  maandag 30 november 2020 @ 18:15:23 #281
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196486930
Kennelijk is een mondkapjesplicht door een overheid een groot drama maar mag een grondbezitter in libertopia verder de gekste eisen aan zijn bewoners opleggen.
  maandag 30 november 2020 @ 19:18:30 #282
172669 Papierversnipperaar
Cafeļne is ook maar een drug.
pi_196487868
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 14:13 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Een goede grondwet kan een middel zijn om de bevolking rechten en vrijheden te garanderen. Iets waar door een overheid niet aan valt te tornen.
Ik weet een land waar wetten niet aan de grondwet worden getoetst. En het is alles behalve een dictatuur.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 2 december 2020 @ 14:29:03 #283
132458 noescom
Libertariėr
pi_196516284
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 12:03 schreef Wegenbouwer het volgende:
De mondkapjesplicht bezien vanuit een libertarisch perspectief van vrijheid en zelfbeschikking.

Waarom ik geen masker op zet – deze waanzin moet stoppen
Uitstekend stuk. Precies hoe ik er ook over denk.
pi_196776951
Interessant stuk over die mondkapjes en het is de zoveelste symboolpolitiek.

Hoeveel jaren leveren we al allemaal wereldwijd ons flesje water en alles boven 100ml in zodra we het vliegtuig pakken. Ik durf te beweren dat er nog geen 1 flesje van die miljarden ooit is onderzocht op explosieven of waar die dingen ook van verdacht worden. Nee, het water wordt gewoon weggegooid.

Dit zie je met de mondkapjes ook, het wordt gebracht als iets dat helpt in de strijd tegen corona maar geen mondkapje verdwijnt in de verbrandingsoven natuurlijk. Die gaan bij het gewone vuil, mensen lopen er dagen mee rond. Het is niet meer dan een kledingstuk en doet dus helemaal niets positiefs.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_196777152
quote:
0s.gif Op woensdag 16 december 2020 23:20 schreef kawotski het volgende:
Interessant stuk over die mondkapjes en het is de zoveelste symboolpolitiek.

Hoeveel jaren leveren we al allemaal wereldwijd ons flesje water en alles boven 100ml in zodra we het vliegtuig pakken. Ik durf te beweren dat er nog geen 1 flesje van die miljarden ooit is onderzocht op explosieven of waar die dingen ook van verdacht worden. Nee, het water wordt gewoon weggegooid.

Dit zie je met de mondkapjes ook, het wordt gebracht als iets dat helpt in de strijd tegen corona maar geen mondkapje verdwijnt in de verbrandingsoven natuurlijk. Die gaan bij het gewone vuil, mensen lopen er dagen mee rond. Het is niet meer dan een kledingstuk en doet dus helemaal niets positiefs.
De verzet tegen de mondkapjes zie ik een beetje als het verzet tegen autogordels om.
pi_196777585
Ik heb het idee dat de meeste libertariėrs hier zichzelf als rechts zien.

Wat vinden de libertariėrs hier eigenlijk van links-libertarisme? Is dat niet meer dan rechts-libertarisme gericht op het waarborgen van individuele vrijheid en het minimaal of zelfs niet-bestaand houden van de macht van een overheid over dat individu?

Zou een anarcho-kapitalistische heilstaat niet juist heel snel vervallen in een kastenstelsel van 'haves' en 'have-nots' waarbij de rol van de staat gewoon vervuld wordt door de grootste bedrijven? En zou dat niet juist tot vrijheidsbeperking leiden? Zo niet, waarom niet?
pi_196781266
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 00:42 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:
Ik heb het idee dat de meeste libertariėrs hier zichzelf als rechts zien.

Wat vinden de libertariėrs hier eigenlijk van links-libertarisme? Is dat niet meer dan rechts-libertarisme gericht op het waarborgen van individuele vrijheid en het minimaal of zelfs niet-bestaand houden van de macht van een overheid over dat individu?
Wat bedoel je met links-libertarisme? Anarcho-communisme? Persoonlijk vind ik anarcho-communisme geen libertarisme, maar ik ben me ervan bewust dat daar in de gemeenschap verschillend over wordt gedacht. De reden dat ik het geen libertarisme vind is dat gemeenschappelijk eigendom van productiemiddelen - vind ik - niet kan bestaan zonder staat. Je hebt immers een orgaan nodig die dat gemeenschappelijk eigendom waarborgt en geweld gebruikt tegen mensen die niet meewerken. En wanneer mensen vrijwillig hun eigendommen met elkaar uitwisselen dan is het geen communisme meer, maar kapitalisme.

quote:
Zou een anarcho-kapitalistische heilstaat niet juist heel snel vervallen in een kastenstelsel van 'haves' en 'have-nots' waarbij de rol van de staat gewoon vervuld wordt door de grootste bedrijven? En zou dat niet juist tot vrijheidsbeperking leiden? Zo niet, waarom niet?
Bedrijven hebben niet de dwingende macht die een overheid heeft. Als bedrijven zouden doen wat de overheid doet, dan zouden ze bestempeld worden als criminele organisaties. Je kunt derhalve stellen dat de overheid een criminele organisatie is. De vraag die je stelt is dus eigenlijk: "Als de overheid zou worden opgeheven, zouden er dan nieuwe overheden kunnen ontstaan?". Het antwoord daarop is dat dat inderdaad zou kunnen, maar dat dat geen reden is om het niet te proberen. In het beste geval ga je erop vooruit en in het slechtste geval kom je weer uit op waar we nu zijn.
pi_196781438
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 11:49 schreef noescom het volgende:

Bedrijven hebben niet de dwingende macht die een overheid heeft. Als bedrijven zouden doen wat de overheid doet, dan zouden ze bestempeld worden als criminele organisaties. Je kunt derhalve stellen dat de overheid een criminele organisatie is.
Argumentatie als dit is een verzameling van denkfouten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2020 12:02:15 ]
pi_196781451
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 12:00 schreef The_End het volgende:

[..]

Argumentatie is dit is een verzameling van denkfouten.
Welke denkfouten?
pi_196781490
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 12:01 schreef noescom het volgende:

Welke denkfouten?
Het is een kinderlijke redenatie die je volgt: Een koe is een dier, dus een dier is een koe.
pi_196781529
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 12:04 schreef The_End het volgende:

[..]

Het is een kinderlijke redenatie die je volgt: Een koe is een dier, dus een dier is een koe.
Ik begrijp niet wat je bedoeld. Kun je wat specifieker zijn?
pi_196781736
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 00:42 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:
Wat vinden de libertariėrs hier eigenlijk van links-libertarisme? Is dat niet meer dan rechts-libertarisme gericht op het waarborgen van individuele vrijheid en het minimaal of zelfs niet-bestaand houden van de macht van een overheid over dat individu?
Beide stellen individuele vrijheid centraal. Het verschil is dat links-libertarisme enige mate van gelijke verdeling nastreeft wanneer het gaat om zaken als land en natuurlijke hulpbronnen. Het verwerpt de theorie van original appropriation, het toe-eigenen hiervan, die populairder is bij 'rechts'.
pi_196781761
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 11:49 schreef noescom het volgende:

[..]

Wat bedoel je met links-libertarisme? Anarcho-communisme? Persoonlijk vind ik anarcho-communisme geen libertarisme, maar ik ben me ervan bewust dat daar in de gemeenschap verschillend over wordt gedacht. De reden dat ik het geen libertarisme vind is dat gemeenschappelijk eigendom van productiemiddelen - vind ik - niet kan bestaan zonder staat. Je hebt immers een orgaan nodig die dat gemeenschappelijk eigendom waarborgt en geweld gebruikt tegen mensen die niet meewerken. En wanneer mensen vrijwillig hun eigendommen met elkaar uitwisselen dan is het geen communisme meer, maar kapitalisme.
Anarcho-socialisme is juist de oorsprong van het libertarisme. Het is ontstaan uit links-leunende principes zoals persoonlijke vrijheid, anti-autoritarisme, anti-staatssocialisme en individualisme. Ik denk juist dat een libertarische socialist zou zeggen dat rechts-liberarisme geen libertarisme is omdat het uiteindelijk leidt naar monopolies die het volk onderdrukken.
quote:
Bedrijven hebben niet de dwingende macht die een overheid heeft. Als bedrijven zouden doen wat de overheid doet, dan zouden ze bestempeld worden als criminele organisaties. Je kunt derhalve stellen dat de overheid een criminele organisatie is. De vraag die je stelt is dus eigenlijk: "Als de overheid zou worden opgeheven, zouden er dan nieuwe overheden kunnen ontstaan?". Het antwoord daarop is dat dat inderdaad zou kunnen, maar dat dat geen reden is om het niet te proberen. In het beste geval ga je erop vooruit en in het slechtste geval kom je weer uit op waar we nu zijn.
Bedrijven hebben niet de dwingende macht van een overheid juist omdat er een overheid is die die dwingende macht in check houdt. Neem die overheid weg en die bedrijven zullen die taak op zich nemen, al was het puur om een betere positie te bemachtigen. Als het zou kunnen, zouden ze geen moment twijfelen om die macht te grijpen. Daarvoor hoef je alleen maar te kijken naar hoe bedrijven zich intern gedragen.

En inderdaad, je criminele organisatie voorbeeld is een denkfout. Je gaat er namelijk al van uit dat een bedrijf dat zich gedraagt als een overheid bestempeld kan worden als criminele organisatie. Het is een circulair argument waar je je eigen bias projecteert. Overheid is crimineel, dus bedrijf dat zich gedraagt als overheid is crimineel want overheid is crimineel. Maar welk groot bedrijf gedraagt zich niet als een kleine anti-democratische overheid? Een aantal hebben zelfs inmiddels al meer macht dan sommige overheden.
  donderdag 17 december 2020 @ 12:19:16 #294
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196781762
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 00:42 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:
Ik heb het idee dat de meeste libertariėrs hier zichzelf als rechts zien.

Wat vinden de libertariėrs hier eigenlijk van links-libertarisme? Is dat niet meer dan rechts-libertarisme gericht op het waarborgen van individuele vrijheid en het minimaal of zelfs niet-bestaand houden van de macht van een overheid over dat individu?

Zou een anarcho-kapitalistische heilstaat niet juist heel snel vervallen in een kastenstelsel van 'haves' en 'have-nots' waarbij de rol van de staat gewoon vervuld wordt door de grootste bedrijven? En zou dat niet juist tot vrijheidsbeperking leiden? Zo niet, waarom niet?
Het leidt tot meer vrijheid voor enkelen. De rest heeft er vooral ellende van.

Overigens denk ik niet dat er in libertopia vele bedrijven overblijven. Ik denk dat in de praktijk landen als Somalie of de Centraal Afrikaanse republiek het meest in de buurt komen van hoe libertarisme eruit ziet. Een plak grond geleid door bendes die met geweld hun wil aan de rest opleggen.
pi_196781859
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 12:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het leidt tot meer vrijheid voor enkelen. De rest heeft er vooral ellende van.

Overigens denk ik niet dat er in libertopia vele bedrijven overblijven. Ik denk dat in de praktijk landen als Somalie of de Centraal Afrikaanse republiek het meest in de buurt komen van hoe libertarisme eruit ziet. Een plak grond geleid door bendes die met geweld hun wil aan de rest opleggen.
Is dat niet juist anarcho-kapitalisme? Niet anarcho-socialisme in ieder geval.
  donderdag 17 december 2020 @ 12:25:21 #296
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196781907
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 12:23 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:

[..]

Is dat niet juist anarcho-kapitalisme? Niet anarcho-socialisme in ieder geval.
De praktische uitkomst past niet echt in een ideologisch plaatje. Men droomt van iets dat niet bestaat, nooit bestaan heeft en ook nooit gaat bestaan.
pi_196781944
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 12:17 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Beide stellen individuele vrijheid centraal. Het verschil is dat links-libertarisme enige mate van gelijke verdeling nastreeft wanneer het gaat om zaken als land en natuurlijke hulpbronnen. Het verwerpt de theorie van original appropriation, het toe-eigenen hiervan, die populairder is bij 'rechts'.
Maar waarom houdt 'rechts' dan meer vast aan mythische en esotherische concepten als origineel eigendom? Als je maar ver genoeg terug gaat in de tijd is er helemaal niks een origineel eigendom. Je zult dus altijd een arbitrair moment moeten kiezen vanwaar het eigendom origneel is, wat het idee van origineel eigendom weer compleet onderuit haalt.
pi_196781980
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 12:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De praktische uitkomst past niet echt in een ideologisch plaatje. Men droomt van iets dat niet bestaat, nooit bestaan heeft en ook nooit gaat bestaan.
Eens. Libertarisme is vooral gebaseerd op een ideaalbeeld van mensen dat niet bestaat. Wel gek dat er toch mensen zijn die zo'n hoge dunk van de mensheid hebben. Ik vraag me af waarom dat is.
pi_196782087
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 12:19 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:

[..]

Anarcho-socialisme is juist de oorsprong van het libertarisme. Het is ontstaan uit links-leunende principes zoals persoonlijke vrijheid, anti-autoritarisme, anti-staatssocialisme en individualisme. Ik denk juist dat een libertarische socialist zou zeggen dat rechts-liberarisme geen libertarisme is omdat het uiteindelijk leidt naar monopolies die het volk onderdrukken.
De bakermat van het libertarisme is het non-agressie-principe. Als aan dat principe wordt voldaan dan is het in principe libertarisme. Mijn mening is dat communisme haaks staat op het NAP, maar ik vind het ook prima dat daar anders over wordt gedacht.

quote:
Bedrijven hebben niet de dwingende macht van een overheid juist omdat er een overheid is die die dwingende macht in check houdt. Neem die overheid weg en die bedrijven zullen die taak op zich nemen, al was het puur om een betere positie te bemachtigen. Als het zou kunnen, zouden ze geen moment twijfelen om die macht te grijpen. Daarvoor hoef je alleen maar te kijken naar hoe bedrijven zich intern gedragen.
In theorie is een overheid die macht in check houdt mooi, maar de praktijk is anders. Bedrijven (vooral grote) wenden de macht van de overheid aan voor eigen gewin. Denk aan al dan niet regionale monopolies, patenten, vergunningen, verantwoordelijkheidsbeperkingen, enzovoorts. De overheid eist met haar eigen staatsbedrijven ook geld voor ongevraagde dienstverlening. Een kwalijke zaak.

quote:
En inderdaad, je criminele organisatie voorbeeld is een denkfout. Je gaat er namelijk al van uit dat een bedrijf dat zich gedraagt als een overheid bestempeld kan worden als criminele organisatie.
Maar wat is dan de denkfout? Als jij ongevraagde diensten verleent en dan gepeperde rekeningen stuurt, dan ben je een afperser. De actie maakt je een afperser en niet bijvoorbeeld de kleding je draagt of bij welk bedrijf je in dienst bent. Als je een pet op zet ben je een afperser en als je een uniform aantrekt ook. Dat maakt niet uit. Ambtenaren leveren ongevraagd diensten en sturen gepeperde rekeningen. Daar geldt dan dus hetzelfde voor.
  donderdag 17 december 2020 @ 12:32:11 #300
172669 Papierversnipperaar
Cafeļne is ook maar een drug.
pi_196782089
quote:
0s.gif Op donderdag 17 december 2020 12:26 schreef Mensen_doe_rustig het volgende:
Maar waarom houdt 'rechts' dan meer vast aan mythische en esotherische concepten als origineel eigendom?
Rechts is conservatief. Ze willen geen verandering omdat dat (volgens hunzelf) voor hen alleen maar verslechtering kan betekenen.

Je merkt vaak dat jonge mensen (die nog niet veel hebben opgebouwd) behoorlijk links kunnen zijn en later in hun leven (als ze wel iets hebben opgebouwd zoals gezin, pensioen en een vaste baan) rechts worden.

Het is dus logisch dat mensen van middelbare leeftijd met een eigen huis en misschien zelfs een beetje vermogen geen verandering willen en vinden dat ze hun bezit zelf verdient hebben of er anderszins recht op hebben.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')