Je moet dan ook gewoon de voor jou gunstigste Coopertesttabel uitzoeken.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 13:01 schreef Zwabberhark het volgende:
Op o.a. wikipedia en de website van Haag Atletiek staat bij de Coopertesttabellen een aparte tabel voor "ervaren lopers". Wanneer ben je ervaren en waar is het op gebaseerd? Leeftijd speelt in deze tabel namelijk geen rol en tot 3400 meter is je conditie slechts redelijk.
Ik heb die ook wel eens gezien. Volgens mij is dat een tabel die bij wedstrijdlopers de kneuzen van de (wereld)toppers kan scheiden. En verder wat @heywoodu zegt.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 13:01 schreef Zwabberhark het volgende:
Op o.a. wikipedia en de website van Haag Atletiek staat bij de Coopertesttabellen een aparte tabel voor "ervaren lopers". Wanneer ben je ervaren en waar is het op gebaseerd? Leeftijd speelt in deze tabel namelijk geen rol en tot 3400 meter is je conditie slechts redelijk.
Ik denk dat ervaren het verkeerde woord is, maar dat ze doelen op iedereen die aan wedstrijdatletiek doet..quote:Op dinsdag 7 juli 2020 13:01 schreef Zwabberhark het volgende:
Dank je, ik neem het meequote:Op dinsdag 7 juli 2020 13:42 schreef Chia het volgende:
@:Whiskers2009: bij mijn vriend kwam zijn pijnlijke knie door stijve bovenbeenspieren of knopen in die spieren oid aldus de fysio. Bij hem helpt regelmatig foam rollen in ieder geval goed om dat te voorkomen/tegen te gaan. Baat het niet dan schaadt het niet. In jouw geval kun je voor de zekerheid ook billen en kuiten meenemen.
In het begin kan het nogal onaangenaam zijn, maar dan zit je juist op de goede pleken als je dat dan met regelmaat blijft doen wordt dat minder.
Een honkbal of tennisbal iets dergelijks kan ook, maar die gebruik ik zelf alleen als er duidelijk op één punt een knoopje zit. En dan vaak alsnog foam rollen, om met een groter oppervlak de omgeving ook nog even mee te nemen. Alles afgaan met de honkbal vind ik niet zo praktisch.
Hoewel ik in eigen land diverse trails heb gelopen, zie ik dit als een eerste 'echte', gezien het terrein en de hoogtemeters. Ik begin dan ook voorzichtig met 13 km, zodat ik volop kan genieten zonder zorgen of ik het eind wel haal. Lijkt me prachtig daar en ik vind het een luxe om niet met de hele trappelende meute te starten, lekker mijn eigen gangetje gaan.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 09:52 schreef Welten het volgende:
[..]
[..]
Ik loop zaterdag 18 juli ook de 20 kilometer. Vind ik voor een beginner wel genoeg. Zondag de 19e moet ik weer naar huis, maandag moet er 'gewoon' gewerkt worden.
De zin begint goed te komen! Ik ben erg benieuwd.
Dat laatste is dus nergens te vinden.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 13:45 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ik denk dat ervaren het verkeerde woord is, maar dat ze doelen op iedereen die aan wedstrijdatletiek doet..
Alle grote loopevenementen bestonden eenvoudigweg nog niet toen dit soort tabellen worden opgesteld denk ik. Dus het gaat om wedstrijdatletiek, daarbij ben je competitief als je mee kunt doen in 'the pack' zou ik zeggen. Bij de laagste divisie in de competitie is dat zo'n 10-10.30 min op de 3000 meter bij mannen, 11.00-11.45 voor vrouwen.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 15:30 schreef Zwabberhark het volgende:
[..]
Dat laatste is dus nergens te vinden.
In de Engelse wiki staat "experienced athletes". Volgens de Cambridge dictionary is een athlete inderdaad iemand die erg goed is in sport en met name iemand die competitief is in georganiseerde wedstrijden.
Hier is nog een lukraak google resultaat, waarin dan nog opgemerkt wordt dat het vooral om langeafstandslopers gaat: https://bijlmakers.com/cooper-test/
Ik zou dus voorzichtig willen concluderen dat die tabel voor "ervaren lopers" bedoeld is voor langeafstandslopers die competitief zijn in officiële wedstrijden. Nu is alleen nog de vraag: wat is competitief? Dat je minder dan 1 SD langzamer bent dan het gemiddelde tempo in een wedstrijd? Dat zou wiskundig gezien alleen zin hebben als de gelopen tempo's normaal verdeeld zijn. Wat vast niet zo is. En over welke niveaus hebben we het hier? Regionaal? Landelijk? Internationaal?
Enfin, hieronder de tabel die ik vond in het oorspronkelijke wetenschappelijke artikel van Kenneth H. Cooper "A Means of Assessing Maximal Oxygen Intake, Correlation Between Field and Treadmill Testing", gepubliceerd in 1968.
<1600 m - very poor
1600-2000 m - poor
2000-2400 m - fair
2400-2800 m - good
>2800 m - very good
In de tabel staan de afstanden in mijlen en ik heb voor het gemak gesteld dat 1 mijl = 1600 meter (eigenlijk 1609,344 m).
De oorsponkelijke tabel is opgesteld door 115 militairen 12 minuten op een loopband te laten lopen. Lengtes en gewicht waren gemiddeld. De gemiddelde leeftijd was 22, met uitschieters tot 52 jaar. Men concludeert daarom dat de gevonden waardes zeker tot 50 jaar zouden moeten gelden. En dit is alleen voor mannen.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 15:35 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Alle grote loopevenementen bestonden eenvoudigweg nog niet toen dit soort tabellen worden opgesteld denk ik. Dus het gaat om wedstrijdatletiek, daarbij ben je competitief als je mee kunt doen in 'the pack' zou ik zeggen. Bij de laagste divisie in de competitie is dat zo'n 10-10.30 min op de 3000 meter bij mannen, 11.00-11.45 voor vrouwen.
Dus dan vind ik die 3400 niet zo gek.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4314605/quote:Op dinsdag 7 juli 2020 15:39 schreef Zwabberhark het volgende:
[..]
De oorsponkelijke tabel is opgesteld door 115 militairen 12 minuten op een loopband te laten lopen. Lengtes en gewicht waren gemiddeld. De gemiddelde leeftijd was 22, met uitschieters tot 52 jaar. Men concludeert daarom dat de gevonden waardes zeker tot 50 jaar zouden moeten gelden. En dit is alleen voor mannen.
Nu is alleen de vraag of er dan ook ooit een onderzoek is gedaan met wedstrijdatleten, die zoals jij zegt meedoen in 'the pack', waarin die tabel voor 'ervaren lopers' bepaald is. Dat zou er moeten zijn, anders is het matig onderbouwd.
Leuk!quote:Op dinsdag 7 juli 2020 15:26 schreef diesnelle het volgende:
[..]
Hoewel ik in eigen land diverse trails heb gelopen, zie ik dit als een eerste 'echte', gezien het terrein en de hoogtemeters. Ik begin dan ook voorzichtig met 13 km, zodat ik volop kan genieten zonder zorgen of ik het eind wel haal. Lijkt me prachtig daar en ik vind het een luxe om niet met de hele trappelende meute te starten, lekker mijn eigen gangetje gaan.
Daar is 12 min toch wat kort voor. Zijn ze niet eens warmquote:Op dinsdag 7 juli 2020 16:13 schreef Cynic het volgende:
Marathontoppers lopen denk ik best een aardige coopertest.
Dat denk ik ook zekerquote:Op dinsdag 7 juli 2020 16:13 schreef Cynic het volgende:
Guilty as charged!quote:Op zondag 5 juli 2020 10:40 schreef Zwabberhark het volgende:
Wat een rust in dit topic. Stelletje mooiweerposters.
Michel Butter liep laatst 4100 meter.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 16:13 schreef Cynic het volgende:
Volgensmij zijn dat soort formules bij toplopers(of juist hele slechte lopers) niet helemaal realistisch. Bjorn Dahli had volgensmij ooit de hoogst gemeter VO2max ter wereld en die was ook 87 dacht ik.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 20:25 schreef Zwabberhark het volgende:
[..]
Michel Butter liep laatst 4100 meter.
Mike Foppen zelfs 4400 meter en die loopt (nog) geen marathons en is vooral heel snel op afstanden zoals de 5 km.
Met de formule van Cooper kun je hun VO2max afschatten, VO2max = (cooperafstand - 504,9)/44,73
Dus Butter heeft dan een VO2max van dik 80, en Foppen zelfs 87 ml/kg/min.
2400 meter, toch maar eens proberen of ik dat nog haalquote:Op dinsdag 7 juli 2020 17:05 schreef alpeko het volgende:
[..]
Daar is 12 min toch wat kort voor. Zijn ze niet eens warmAl lopen toppers natuurlijk met gemak die 3:15/km.
Als ik mezelf dan maar even als hobbyloper zie ondanks dat ik al jaren loop dan is 2700+ m voor mijn leeftijd wel een makkie. Die grens ligt wel erg laag. 4:26/km is niet echt heel lastig voor een beetje sportieve dertiger. En einde van het jaar mag ik 4:48/km doen voor een zeer goed.
Lopen in de Zomerregen is puur genot! Gewoon een keertje doen!quote:Op dinsdag 7 juli 2020 19:44 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Guilty as charged!![]()
Vandaag voor het eerst sinds de 5k van de 4uskamp weer gelopen, want te heet, te nat of niet lekker.
En toen het vandaag begon te regenen heb ik mijn laatste rondje ook niet afgemaakt maar ben linea recta naar huis gelopen, dus geen ruim 5k op de teller, maar slechts 4,8 km.
Nou, af en toe was het wel echt gewoon smerig gisteravond hoor. Het shirt van de 7^^-loop in 2013 bleek ongeschikt voor hoosbuien, waardoor die zo tegen me aangeplakt zat dat ik werd beperkt in m'n ademhaling.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 22:41 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Lopen in de Zomerregen is puur genot! Gewoon een keertje doen!
Mijn vader heeft zo'n 20 jaar geleden zijn meniscus laten verwijderen, was daarvoor nooit hardloper maar heeft het nu ineens opgepaktquote:Op woensdag 8 juli 2020 00:03 schreef Isdatzo het volgende:
Zijn er hier trouwens mensen die ervaring hebben met hardlopen op enig niveau na vkb-reconstructie en/of meniscuslaesie en/of kraakbeendefect?
Die zitten ook niet in je oren geloof ik, toch?quote:Op woensdag 8 juli 2020 15:27 schreef DeLuna het volgende:
Iemand hier ervaring met Aftershokz?
Of een andere positieve review over draadloze oordopjes waar je mee kunt hardlopen (die dus niet uit je oren vallen en waarmee je belangrijk verkeer nog hoort aankomen).
Ik heb mn vkb jaar of 4 terug gescheurd. Wat wil je wetenquote:Op woensdag 8 juli 2020 00:03 schreef Isdatzo het volgende:
Zijn er hier trouwens mensen die ervaring hebben met hardlopen op enig niveau na vkb-reconstructie en/of meniscuslaesie en/of kraakbeendefect?
Ik hoop datzelfde het laatste stukje voor Maboge nog even goed nalopen. Laatst daar een route gelopen en kon op dat punt het pad niet vinden. Ze hadden dat stuk bos ook omgehakt. Het pad was er vorig jaar nog wel. En succes bij de muur van maboge.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 09:52 schreef Welten het volgende:
[..]
[..]
Ik loop zaterdag 18 juli ook de 20 kilometer. Vind ik voor een beginner wel genoeg. Zondag de 19e moet ik weer naar huis, maandag moet er 'gewoon' gewerkt worden.
De zin begint goed te komen! Ik ben erg benieuwd.
Toch geen katoen?quote:Op woensdag 8 juli 2020 16:18 schreef heywoodu het volgende:
Lang geleden trouwens maar ik heb me sinds ik vanmorgen gelopen heb een partij zere tepels, niet te zuinig. Het zal wel met het natte weer te maken hebben, want mijn kleding was hetzelfde als altijd en vijf kwartier lopen is ook al lang geen unicum meer.
Ik heb het ook altijd door vocht. Daarom plak ik de boel af met cheapass sporttape van de Actionquote:Op woensdag 8 juli 2020 16:18 schreef heywoodu het volgende:
Lang geleden trouwens maar ik heb me sinds ik vanmorgen gelopen heb een partij zere tepels, niet te zuinig. Het zal wel met het natte weer te maken hebben, want mijn kleding was hetzelfde als altijd en vijf kwartier lopen is ook al lang geen unicum meer.
Als het goed is is de route uitgepijld, ze zeggen hem regelmatig te controleren en dit jaar wordt hij elke dag gelopen, dus dat zal vast goed komen. Ben ook benieuwd naar de waterpassage.quote:Op woensdag 8 juli 2020 17:14 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Ik hoop datzelfde het laatste stukje voor Maboge nog even goed nalopen. Laatst daar een route gelopen en kon op dat punt het pad niet vinden. Ze hadden dat stuk bos ook omgehakt. Het pad was er vorig jaar nog wel. En succes bij de muur van maboge.
De organisatie is altijd wel goed. De waterpassage is vlak voor de finish En prima te doen, het water stond niet zo hoog.quote:Op woensdag 8 juli 2020 17:50 schreef diesnelle het volgende:
[..]
Als het goed is is de route uitgepijld, ze zeggen hem regelmatig te controleren en dit jaar wordt hij elke dag gelopen, dus dat zal vast goed komen. Ben ook benieuwd naar de waterpassage.
quote:
Hilarisch die watercrossing vlak voor de finish. Op de plek waar je door de Ourthe mag plonzen hangt ook een soort touwbrug. Veel lopers die er voor het eerst komen kijken eerst twijfelend naar die touwbrug. Dan roept het publiek aan de overkant (met een Choufke in de hand uiteraard)dat ze door het water moeten. Nog een paar keer kijken van: hè, echt waarquote:Op woensdag 8 juli 2020 17:50 schreef diesnelle het volgende:
[..]
Als het goed is is de route uitgepijld, ze zeggen hem regelmatig te controleren en dit jaar wordt hij elke dag gelopen, dus dat zal vast goed komen. Ben ook benieuwd naar de waterpassage.
Is dus de moeite waard om een middagje aan te spenderenquote:Op woensdag 8 juli 2020 20:06 schreef Guard het volgende:
[..]
[..]
Hilarisch die watercrossing vlak voor de finish. Op de plek waar je door de Ourthe mag plonzen hangt ook een soort touwbrug. Veel lopers die er voor het eerst komen kijken eerst twijfelend naar die touwbrug. Dan roept het publiek aan de overkant (met een Choufke in de hand uiteraard)dat ze door het water moeten. Nog een paar keer kijken van: hè, echt waar![]()
En dan gaan ze
Helaas dit jaar dus geen publiek, maar misschien wel even kijken voordat je oversteekt, kan zomaar een kano van rechts komen...
Oeh, vandaag is net m’n opblaasraft bezorgd! Jullie rennen, ik varen. Al ga ik pas in september een beetje leren raften...quote:Op woensdag 8 juli 2020 20:06 schreef Guard het volgende:
[..]
[..]
Hilarisch die watercrossing vlak voor de finish. Op de plek waar je door de Ourthe mag plonzen hangt ook een soort touwbrug. Veel lopers die er voor het eerst komen kijken eerst twijfelend naar die touwbrug. Dan roept het publiek aan de overkant (met een Choufke in de hand uiteraard)dat ze door het water moeten. Nog een paar keer kijken van: hè, echt waar![]()
En dan gaan ze
Helaas dit jaar dus geen publiek, maar misschien wel even kijken voordat je oversteekt, kan zomaar een kano van rechts komen...
Dat klinkt als een goed planquote:Op woensdag 8 juli 2020 20:36 schreef hatsaflats het volgende:
[..]
Oeh, vandaag is net m’n opblaasraft bezorgd! Jullie rennen, ik varen. Al ga ik pas in september een beetje leren raften...
Ik loop al enige jaren naar volle tevredenheid met de Plantronics backbeat fit. (Oudere versie)quote:Op woensdag 8 juli 2020 15:27 schreef DeLuna het volgende:
Of een andere positieve review over draadloze oordopjes waar je mee kunt hardlopen (die dus niet uit je oren vallen en waarmee je belangrijk verkeer nog hoort aankomen).
https://www.topendsports.com/testing/records/vo2max.htmquote:Op dinsdag 7 juli 2020 21:42 schreef Remco het volgende:
[..]
Volgensmij zijn dat soort formules bij toplopers(of juist hele slechte lopers) niet helemaal realistisch. Bjorn Dahli had volgensmij ooit de hoogst gemeter VO2max ter wereld en die was ook 87 dacht ik.
En ik maar denken dat mijn vo2max best wel aardig is de laatste tijdquote:Op donderdag 9 juli 2020 00:16 schreef Jero_nimo het volgende:
[..]
https://www.topendsports.com/testing/records/vo2max.htm
Hoogste zit bij 97 ongeveer.
Kilian Jornet rond de 90.
Ik heb Aftershokz! Blij mee, gebruik ze voor fietsen en hardlopen. Toegegeven, het is niet het béste geluid ever, maar echt prima voor sportenquote:Op woensdag 8 juli 2020 15:27 schreef DeLuna het volgende:
Kan ik de blooperfoto nabestellen?quote:Op woensdag 8 juli 2020 22:10 schreef YUR het volgende:
Ik lees nog een extra reden om met een Choufke in de hand bij de watercrossing te gaan zitten
Jij bent te snel voor mijn telefooncameraonderinvloedvanenkeleChoufkes-skillsquote:Op donderdag 9 juli 2020 08:59 schreef diesnelle het volgende:
[..]
Kan ik de blooperfoto nabestellen?
Heb je ook een gpx van deze route , dan kan er wat zinnigers over gezegd worden. Het lopen met natte sokken en schoenen merk je al vrij snel weinig van. Ook de eerste watercrossing vond ik deze keer redelijk ondiep.quote:Op donderdag 9 juli 2020 10:00 schreef Welten het volgende:
De watercrossing is óók op de helft:
[ afbeelding ]
Daar zie ik wel tegenop om het restant daarna met natte sokken en schoenen uit te lopen.
Onze aanhang is van plan ergens onder de route te gaan staan. Is er een punt op de 20 kilometer, liefst halverwege (bij die watercrossing?) waar ze makkelijk kunnen staan?
Oh ja dat heb ik ook ergens gelezen. Hoop wel dat de muur van Maboge nog wel in het parcours zit, zou zonde zijn als dat niet zo was.quote:Op donderdag 9 juli 2020 13:40 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
Ik lees nu net dat de start en finish op een totaal andere plek is dan gebruikelijk, namelijk in maboge en niet la roche.
Dat klinkt ook als prima tijdverdrijf!quote:Op woensdag 8 juli 2020 22:10 schreef YUR het volgende:
Ik lees nog een extra reden om met een Choufke in de hand bij de watercrossing te gaan zitten
Ik had er afgelopen maandag al eentjequote:Op donderdag 9 juli 2020 15:18 schreef hatsaflats het volgende:
[..]
Dat klinkt ook als prima tijdverdrijf!
Een post-corona mini-FoK!-meet lijkt me sowieso eens leuk
Zo mini was ie!quote:Op donderdag 9 juli 2020 15:29 schreef hatsaflats het volgende:
[..]
Daar was ik niet voor uitgenodigd!
Jij bent altijd welkom, dat weet je tochquote:Op donderdag 9 juli 2020 15:29 schreef hatsaflats het volgende:
[..]
Daar was ik niet voor uitgenodigd!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 10% gewijzigd door Neo-Mullen op 09-07-2020 20:41:31 ]Cuz I'm Mr. Brightside
Nee joh, ik vind het juist heerlijk om in lichte regen te lopen. Koelt lekker af.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 10:54 schreef Spanky78 het volgende:
Pff, wat een kutweer. Vanochtend een vrij nat herstelloopje gedaan van slechts 4km. Maarja, sportschool was weer open en gisterenavond hard mijn best gedaan. Dus vooral niet te hard lopen nu.
Geen ander letsel? Reconstructie uitgevoerd? Hoe ervaar je de stabiliteit van je knie vergeleken met ervoor?quote:Op woensdag 8 juli 2020 16:14 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik heb mn vkb jaar of 4 terug gescheurd. Wat wil je weten
Her was net te veel voor het leuke. Maargoed, ik was ook gewoon moe van de fitnessquote:Op vrijdag 10 juli 2020 14:49 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Nee joh, ik vind het juist heerlijk om in lichte regen te lopen. Koelt lekker af.
Een keiharde plensbui over je heen krijgen is een ander verhaal
Nee geen ander letsel gelukkig. VKB-reconstructie gehad met stukje uit hamstring als vervanger.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 15:17 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Geen ander letsel? Reconstructie uitgevoerd? Hoe ervaar je de stabiliteit van je knie vergeleken met ervoor?
Aardig wat vals plat in de Ardennenquote:Op vrijdag 10 juli 2020 22:25 schreef Zwabberhark het volgende:
@:YUR, @:Guard, @:rechtsedirecte Filmpje voor jullie voor het slapen gaan (en voor RD voor bij de lunch):
https://twitter.com/AvatarDomy/status/1281676498345299969?s=20
Ik werd weliswaar niet gementioned, toch heb ik gekeken. Hartstikke gaaf, om te kijken.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 22:25 schreef Zwabberhark het volgende:
@:YUR, @:Guard, @:rechtsedirecte Filmpje voor jullie voor het slapen gaan (en voor RD voor bij de lunch):
Voor mij net een stapje te verquote:Op vrijdag 10 juli 2020 22:25 schreef Zwabberhark het volgende:
Vaak ben je te bang!!quote:
Geweldig. Heb dit soort routes wel gedaan, ook in de winter.quote:Op vrijdag 10 juli 2020 22:25 schreef Zwabberhark het volgende:
Ik kijk na het eind van deze week wel..quote:Op vrijdag 10 juli 2020 22:25 schreef Zwabberhark het volgende:
Als je 197 gemeten hebt, kan je daar wel vanuit gaan.quote:Op zondag 12 juli 2020 14:13 schreef Elpis het volgende:
Nitwit hier met een maximale hartslag vraag.
Ik heb niet specifiek een training om een bepaling hiervoor gedaan, maar kwam tot 2x toe in een training die me veel te zwaar aanvoelde (ja ik ga te hard van stapel als ik een poos niet gelopen heb) op 197 bpm. Zou ik er dan vanuit kunnen gaan dat dat mijn max hs is?
Als ik de bekende rekensommetjes maak komen die wel 25 bpm lager uit. Maar goed geen mens is hetzelfde. Toch kan ik me in verhouding daarmee niet voorstellen dat het nog hoger dan 197 bpm kan.
Sinds ik die 197 bpm als max hs heb ingevuld maken mijn zones in ieder geval weer sense, maar vroeg me af of ik hier goed aan heb gedaan.
Echt? Ook voor iemand die al 49 is?quote:Op zondag 12 juli 2020 14:50 schreef IJsdraakje het volgende:
En hoger kan hoor. Verschilt enorm per persoon.
Met een hardslagband gemeten?quote:Op zondag 12 juli 2020 15:01 schreef Elpis het volgende:
[..]
Echt? Ook voor iemand die al 49 is?
Als ik die cijfers zie denk ik alleen maar: ik hoop maar dat ik niet zo dood neerval.
Maar dank je.
Nee dat dan weer niet. Ik heb sinds kort een Garmin Vivoactive 4s. Een hartslagband zou wel nauwkeuriger zijn. Nou ja ik heb nog 50 euro shoptegoed. Zo'n band kan een optie zijn om erbij te nemen.quote:
Sowieso als je twijfelt gewoon de boel laten controleren!quote:Op zondag 12 juli 2020 15:01 schreef Elpis het volgende:
[..]
Als ik die cijfers zie denk ik alleen maar: ik hoop maar dat ik niet zo dood neerval.
Maar dank je.
Ik denk alleen voor clubleden. Maar we zijn niet zo'n dure club, dus je kunt vast wel tijdelijk lid worden.quote:Op donderdag 2 juli 2020 06:46 schreef Guard het volgende:
[..]
Alleen voor clubleden, of iets groter?
Is blijkbaar nogal een verschil tussen mensen. Ik ben veertig maar mijn Max hartslag in Juni gemeten was 202.quote:Op zondag 12 juli 2020 15:01 schreef Elpis het volgende:
[..]
Maar dank je.
Dat is wel zo. Maar een hoge hartslag bij een heel zware training is niets om je erg zorgen over te maken.quote:Op zondag 12 juli 2020 15:36 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Sowieso als je twijfelt gewoon de boel laten controleren!Sportmedische keuringen zijn er niet voor niets.
Nouja, ze hebben we een punt dat als je echt progressie wil maken die machines je minder effect geven dan oefeningen waarbij je zeg je balans moet houden. Maar je loopt dan wel weer meer risico op blessures en foute vorm.quote:Op zaterdag 11 juli 2020 17:14 schreef Pinuts het volgende:
Ik vond de blog van runnersworld altijd best interessant om te lezen, maar kwam nu echt het grootste onzin artikel ever tegen:
https://www.runnersworld.(...)n-zonde-van-je-tijd/
Even serieus, bank drukken is zonde van je tijd want je kunt beter (lichte) squats doen. Juist, met die squats train ik inderdaad mijn borst
Klopt. Ik ben inderdaad ook meer van de body weight oefeningen of losse barbells/gewichten. Maar om nou te zeggen dat je beter geen bench press kan doen en dat moet vervangen voor squats vind ik wel een beetje ver gaan. Want dat zijn echt twee oefeningen die niks met elkaar te maken hebben / niet te vergelijken zijn.quote:Op zondag 12 juli 2020 20:35 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Nouja, ze hebben we een punt dat als je echt progressie wil maken die machines je minder effect geven dan oefeningen waarbij je zeg je balans moet houden. Maar je loopt dan wel weer meer risico op blessures en foute vorm.
Bench is voor hardlopers niet echt nuttig, maar als je er goed wilt uitzien voor zowel mannen en vrouwen zinvol.
Maar voor hardlopen zijn alle kilo’s die niet voor rennen gebruikt worden te veel natuurlijk. Beetje simpel gedacht en voor amateurs zoals wij ook onzin. Dus doe vooral benchpresses en als je losse gewichten eng of lastig vindt lekker een machine.
Overigens ben ik het wel eens met de meeste punten. Je kunt echt beter deadlifts, lunges, squats, crabwalks, weighted jumpsquats doen dan leg extensions of leg curls.
Klopt, is niet zo makkelijk. Alhoewel YouTube wel goed is. AthleanX is een goed kanaal voor technische info.quote:Op zondag 12 juli 2020 21:33 schreef Pinuts het volgende:
[..]
Klopt. Ik ben inderdaad ook meer van de body weight oefeningen of losse barbells/gewichten. Maar om nou te zeggen dat je beter geen bench press kan doen en dat moet vervangen voor squats vind ik wel een beetje ver gaan. Want dat zijn echt twee oefeningen die niks met elkaar te maken hebben / niet te vergelijken zijn.
Ga binnenkort ook in een nieuwe gym trainen waarbij de eerste 4 weken small group trainingen zijn waar ze puur op techniek gaan focussen. Wel fijn om weer even gecorrigeerd te worden in dingen als de squat en deadlift want denk toch dat ik, en veel mensen met mij, die nooit helemaal goed uitvoeren of toch nog veel in kunnen verbeteren.
Eens hoor, bij zware trainingen is 200+ niet ongewoon voor me en ik ben daar zeker niet uniek in. Alleen als iemand wel twijfelt aan of het allemaal wel goed loopt, is het waarschijnlijk net zo verstandig om het gewoon even te laten checken. Plus dat je dan meteen je zones kan laten vaststellen, dus win-win?quote:Op zondag 12 juli 2020 20:29 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dat is wel zo. Maar een hoge hartslag bij een heel zware training is niets om je erg zorgen over te maken.
Als je dit hebt bij lichte training of in rust bel je de huisartsenpost.
Zeker. En een aangeboren afwijking kunnen ze dan vinden voordat het problemen oplevert.quote:Op zondag 12 juli 2020 22:23 schreef IJsdraakje het volgende:
[..]
Eens hoor, bij zware trainingen is 200+ niet ongewoon voor me en ik ben daar zeker niet uniek in. Alleen als iemand wel twijfelt aan of het allemaal wel goed loopt, is het waarschijnlijk net zo verstandig om het gewoon even te laten checken. Plus dat je dan meteen je zones kan laten vaststellen, dus win-win?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |