Alle grote loopevenementen bestonden eenvoudigweg nog niet toen dit soort tabellen worden opgesteld denk ik. Dus het gaat om wedstrijdatletiek, daarbij ben je competitief als je mee kunt doen in 'the pack' zou ik zeggen. Bij de laagste divisie in de competitie is dat zo'n 10-10.30 min op de 3000 meter bij mannen, 11.00-11.45 voor vrouwen.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 15:30 schreef Zwabberhark het volgende:
[..]
Dat laatste is dus nergens te vinden.
In de Engelse wiki staat "experienced athletes". Volgens de Cambridge dictionary is een athlete inderdaad iemand die erg goed is in sport en met name iemand die competitief is in georganiseerde wedstrijden.
Hier is nog een lukraak google resultaat, waarin dan nog opgemerkt wordt dat het vooral om langeafstandslopers gaat: https://bijlmakers.com/cooper-test/
Ik zou dus voorzichtig willen concluderen dat die tabel voor "ervaren lopers" bedoeld is voor langeafstandslopers die competitief zijn in officiële wedstrijden. Nu is alleen nog de vraag: wat is competitief? Dat je minder dan 1 SD langzamer bent dan het gemiddelde tempo in een wedstrijd? Dat zou wiskundig gezien alleen zin hebben als de gelopen tempo's normaal verdeeld zijn. Wat vast niet zo is. En over welke niveaus hebben we het hier? Regionaal? Landelijk? Internationaal?
Enfin, hieronder de tabel die ik vond in het oorspronkelijke wetenschappelijke artikel van Kenneth H. Cooper "A Means of Assessing Maximal Oxygen Intake, Correlation Between Field and Treadmill Testing", gepubliceerd in 1968.
<1600 m - very poor
1600-2000 m - poor
2000-2400 m - fair
2400-2800 m - good
>2800 m - very good
In de tabel staan de afstanden in mijlen en ik heb voor het gemak gesteld dat 1 mijl = 1600 meter (eigenlijk 1609,344 m).
De oorsponkelijke tabel is opgesteld door 115 militairen 12 minuten op een loopband te laten lopen. Lengtes en gewicht waren gemiddeld. De gemiddelde leeftijd was 22, met uitschieters tot 52 jaar. Men concludeert daarom dat de gevonden waardes zeker tot 50 jaar zouden moeten gelden. En dit is alleen voor mannen.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 15:35 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Alle grote loopevenementen bestonden eenvoudigweg nog niet toen dit soort tabellen worden opgesteld denk ik. Dus het gaat om wedstrijdatletiek, daarbij ben je competitief als je mee kunt doen in 'the pack' zou ik zeggen. Bij de laagste divisie in de competitie is dat zo'n 10-10.30 min op de 3000 meter bij mannen, 11.00-11.45 voor vrouwen.
Dus dan vind ik die 3400 niet zo gek.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4314605/quote:Op dinsdag 7 juli 2020 15:39 schreef Zwabberhark het volgende:
[..]
De oorsponkelijke tabel is opgesteld door 115 militairen 12 minuten op een loopband te laten lopen. Lengtes en gewicht waren gemiddeld. De gemiddelde leeftijd was 22, met uitschieters tot 52 jaar. Men concludeert daarom dat de gevonden waardes zeker tot 50 jaar zouden moeten gelden. En dit is alleen voor mannen.
Nu is alleen de vraag of er dan ook ooit een onderzoek is gedaan met wedstrijdatleten, die zoals jij zegt meedoen in 'the pack', waarin die tabel voor 'ervaren lopers' bepaald is. Dat zou er moeten zijn, anders is het matig onderbouwd.
Leuk!quote:Op dinsdag 7 juli 2020 15:26 schreef diesnelle het volgende:
[..]
Hoewel ik in eigen land diverse trails heb gelopen, zie ik dit als een eerste 'echte', gezien het terrein en de hoogtemeters. Ik begin dan ook voorzichtig met 13 km, zodat ik volop kan genieten zonder zorgen of ik het eind wel haal. Lijkt me prachtig daar en ik vind het een luxe om niet met de hele trappelende meute te starten, lekker mijn eigen gangetje gaan.
Daar is 12 min toch wat kort voor. Zijn ze niet eens warmquote:Op dinsdag 7 juli 2020 16:13 schreef Cynic het volgende:
Marathontoppers lopen denk ik best een aardige coopertest.
Dat denk ik ook zekerquote:Op dinsdag 7 juli 2020 16:13 schreef Cynic het volgende:
Guilty as charged!quote:Op zondag 5 juli 2020 10:40 schreef Zwabberhark het volgende:
Wat een rust in dit topic. Stelletje mooiweerposters.
Michel Butter liep laatst 4100 meter.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 16:13 schreef Cynic het volgende:
Volgensmij zijn dat soort formules bij toplopers(of juist hele slechte lopers) niet helemaal realistisch. Bjorn Dahli had volgensmij ooit de hoogst gemeter VO2max ter wereld en die was ook 87 dacht ik.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 20:25 schreef Zwabberhark het volgende:
[..]
Michel Butter liep laatst 4100 meter.
Mike Foppen zelfs 4400 meter en die loopt (nog) geen marathons en is vooral heel snel op afstanden zoals de 5 km.
Met de formule van Cooper kun je hun VO2max afschatten, VO2max = (cooperafstand - 504,9)/44,73
Dus Butter heeft dan een VO2max van dik 80, en Foppen zelfs 87 ml/kg/min.
2400 meter, toch maar eens proberen of ik dat nog haalquote:Op dinsdag 7 juli 2020 17:05 schreef alpeko het volgende:
[..]
Daar is 12 min toch wat kort voor. Zijn ze niet eens warmAl lopen toppers natuurlijk met gemak die 3:15/km.
Als ik mezelf dan maar even als hobbyloper zie ondanks dat ik al jaren loop dan is 2700+ m voor mijn leeftijd wel een makkie. Die grens ligt wel erg laag. 4:26/km is niet echt heel lastig voor een beetje sportieve dertiger. En einde van het jaar mag ik 4:48/km doen voor een zeer goed.
Lopen in de Zomerregen is puur genot! Gewoon een keertje doen!quote:Op dinsdag 7 juli 2020 19:44 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Guilty as charged!![]()
Vandaag voor het eerst sinds de 5k van de 4uskamp weer gelopen, want te heet, te nat of niet lekker.
En toen het vandaag begon te regenen heb ik mijn laatste rondje ook niet afgemaakt maar ben linea recta naar huis gelopen, dus geen ruim 5k op de teller, maar slechts 4,8 km.
Nou, af en toe was het wel echt gewoon smerig gisteravond hoor. Het shirt van de 7^^-loop in 2013 bleek ongeschikt voor hoosbuien, waardoor die zo tegen me aangeplakt zat dat ik werd beperkt in m'n ademhaling.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 22:41 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Lopen in de Zomerregen is puur genot! Gewoon een keertje doen!
Mijn vader heeft zo'n 20 jaar geleden zijn meniscus laten verwijderen, was daarvoor nooit hardloper maar heeft het nu ineens opgepaktquote:Op woensdag 8 juli 2020 00:03 schreef Isdatzo het volgende:
Zijn er hier trouwens mensen die ervaring hebben met hardlopen op enig niveau na vkb-reconstructie en/of meniscuslaesie en/of kraakbeendefect?
Die zitten ook niet in je oren geloof ik, toch?quote:Op woensdag 8 juli 2020 15:27 schreef DeLuna het volgende:
Iemand hier ervaring met Aftershokz?
Of een andere positieve review over draadloze oordopjes waar je mee kunt hardlopen (die dus niet uit je oren vallen en waarmee je belangrijk verkeer nog hoort aankomen).
Ik heb mn vkb jaar of 4 terug gescheurd. Wat wil je wetenquote:Op woensdag 8 juli 2020 00:03 schreef Isdatzo het volgende:
Zijn er hier trouwens mensen die ervaring hebben met hardlopen op enig niveau na vkb-reconstructie en/of meniscuslaesie en/of kraakbeendefect?
Ik hoop datzelfde het laatste stukje voor Maboge nog even goed nalopen. Laatst daar een route gelopen en kon op dat punt het pad niet vinden. Ze hadden dat stuk bos ook omgehakt. Het pad was er vorig jaar nog wel. En succes bij de muur van maboge.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 09:52 schreef Welten het volgende:
[..]
[..]
Ik loop zaterdag 18 juli ook de 20 kilometer. Vind ik voor een beginner wel genoeg. Zondag de 19e moet ik weer naar huis, maandag moet er 'gewoon' gewerkt worden.
De zin begint goed te komen! Ik ben erg benieuwd.
Toch geen katoen?quote:Op woensdag 8 juli 2020 16:18 schreef heywoodu het volgende:
Lang geleden trouwens maar ik heb me sinds ik vanmorgen gelopen heb een partij zere tepels, niet te zuinig. Het zal wel met het natte weer te maken hebben, want mijn kleding was hetzelfde als altijd en vijf kwartier lopen is ook al lang geen unicum meer.
Ik heb het ook altijd door vocht. Daarom plak ik de boel af met cheapass sporttape van de Actionquote:Op woensdag 8 juli 2020 16:18 schreef heywoodu het volgende:
Lang geleden trouwens maar ik heb me sinds ik vanmorgen gelopen heb een partij zere tepels, niet te zuinig. Het zal wel met het natte weer te maken hebben, want mijn kleding was hetzelfde als altijd en vijf kwartier lopen is ook al lang geen unicum meer.
Als het goed is is de route uitgepijld, ze zeggen hem regelmatig te controleren en dit jaar wordt hij elke dag gelopen, dus dat zal vast goed komen. Ben ook benieuwd naar de waterpassage.quote:Op woensdag 8 juli 2020 17:14 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Ik hoop datzelfde het laatste stukje voor Maboge nog even goed nalopen. Laatst daar een route gelopen en kon op dat punt het pad niet vinden. Ze hadden dat stuk bos ook omgehakt. Het pad was er vorig jaar nog wel. En succes bij de muur van maboge.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |