quote:Den Haag, 30 april 2020 – Madurodam beleefde vandaag een historisch hoogtepunt met de landing van ‘The Flying Dutchman’: een levensgroot DC-3 vliegtuig, in de iconische zilver en blauwe KLM-stijl van de jaren ’40-’50. Het vliegtuig is 18 meter lang en heeft een vleugelspanwijdte van 30 meter. De Flying Dutchman is de hoofdrolspeler in de nieuwe attractie van Madurodam die bij de heropening van het park open zal gaan voor het publiek.
Het befaamde vliegtuig werd vandaag met een levensgrote kraan het Haagse familiepark in gehesen, naar de locatie van de nieuwe ‘flight experience’ bij luchthaven Schiphol.
Het inhijsen van het toestel is het sluitstuk van een anderhalf jaar durende restauratie, waarin de DC-3 langzaam transformeerde tot het zilveren KLM-vliegtuig. Nu het vliegtuig op de nieuw aangelegde landingsbaan achter het miniatuur-Schiphol is geland, wordt ‘The Flying Dutchman’ aan boord voorzien van de laatste technologie en een breed scala aan showtechnieken. Madurodam biedt haar bezoekers zo een unieke, eigentijdse Dakota-experience: een vlucht door tijd en ruimte, die verder gaat dan vliegen, en waarin de pioniersgeest die ons land groot heeft gemaakt, centraal staan.
Zodra de deuren van Madurodam weer open mogen, staan ook de eerste (test)vluchten van The Flying Dutchman gepland voor het publiek, uiteraard met inachtneming van de richtlijnen binnen de 1,5 meter samenleving.
Madurodam is een herdenkingsmonument voor WOII.., dus ik snap het welquote:Op vrijdag 1 mei 2020 09:07 schreef Karstman het volgende:
Beetje gek dat ze die kist de registratie van een in de oorlog vernietigde Koolhoven hebben gegeven. Had dan een van een oude DC-3 gedaan.
Ja maar er zijn ook DC-3's gebombardeerd (in elk geval op Schiphol) in WOII pak dan de registratie daarvan.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 09:49 schreef Peter het volgende:
[..]
Madurodam is een herdenkingsmonument voor WOII.., dus ik snap het wel
PH-AmusementParkMadurodam ?quote:Op vrijdag 1 mei 2020 09:07 schreef Karstman het volgende:
Beetje gek dat ze die kist de registratie van een in de oorlog vernietigde Koolhoven hebben gegeven. Had dan een van een oude DC-3 gedaan.
Ik weet niet hoe die site verder geregeld wordt, maar de oprichter is Daan de Meester is in november 2017 overleden: https://www.luchtvaartnie(...)de-meester-overledenquote:Op vrijdag 1 mei 2020 21:54 schreef Piles het volgende:
Lang geleden ook lid geweest van ATCbox, die hadden streams en later ook webcams. Is ook niks meer van over
Maar zo heet het park niet, het heet gewoon Madurodam.quote:
Albert Plesmanquote:Op vrijdag 1 mei 2020 09:07 schreef Karstman het volgende:
Beetje gek dat ze die kist de registratie van een in de oorlog vernietigde Koolhoven hebben gegeven. Had dan een van een oude DC-3 gedaan.
twitter:AeronewsGlobal twitterde op zondag 03-05-2020 om 21:50:12 A fire supression system apparently malfunctioned today at Heathrow (TBJ or Tech 6), in the hangar where a Boeing 777-200ER (G-YMMB) British Airways was parked. Photos from a friend (1/2). @JacdecNew @jonostrower @MaxK_J @AirlineFlyer @thatjohn @scottiebateman @DaveWallsworth https://t.co/A1EWY9LVUi reageer retweet
Zooo, smerige bedoening. Maar lijkt me niet heeel moeilijk op te ruimen? Paar brandweerspuiten en grote stofzuigers?quote:Op maandag 4 mei 2020 00:40 schreef Iemand91 het volgende:[ afbeelding ]twitter:AeronewsGlobal twitterde op zondag 03-05-2020 om 21:50:12 A fire supression system apparently malfunctioned today at Heathrow (TBJ or Tech 6), in the hangar where a Boeing 777-200ER (G-YMMB) British Airways was parked. Photos from a friend (1/2). @:JacdecNew @:jonostrower @:MaxK_J @:AirlineFlyer @:thatjohn @:scottiebateman @:DaveWallsworth https://t.co/A1EWY9LVUi reageer retweet
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vervelende is dat sommige blusmiddelen corrosief zijn en je metaal erg snel aangetast is..quote:Op maandag 4 mei 2020 13:14 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Zooo, smerige bedoening. Maar lijkt me niet heeel moeilijk op te ruimen? Paar brandweerspuiten en grote stofzuigers?
Oh...quote:Op maandag 4 mei 2020 13:17 schreef Peter het volgende:
[..]
Vervelende is dat sommige blusmiddelen corrosief zijn en je metaal erg snel aangetast is..
Das vooral bij poeder toch?quote:Op maandag 4 mei 2020 13:17 schreef Peter het volgende:
[..]
Vervelende is dat sommige blusmiddelen corrosief zijn en je metaal erg snel aangetast is..
Poeder corrodeert inderdaad ook erg goed. Maar blusschuim is vaak ook niet al te best voor je metalen spulletjes.quote:Op maandag 4 mei 2020 15:47 schreef Piles het volgende:
[..]
Das vooral bij poeder toch?
Maar goed, beter zo'n malfunction dan dat ie het niet doet als er wél brand is
https://www.upinthesky.nl(...)ee-dagen-uitgeweken/quote:Op maandag 4 mei 2020 15:44 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/MPH8911/24721487
Rondje van de zaak?
Deze is van maandag 27 April.quote:Op maandag 4 mei 2020 18:03 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
https://www.upinthesky.nl(...)ee-dagen-uitgeweken/
De Martinair 747 PH-MPS is zondag en maandag uitgeweken naar Amsterdam. Deze waren respectievelijk onderweg van Miami naar Londen en van Amsterdam naar Caïro, zo blijkt uit data van Flightradar24.
Omkeren
Het gaat om vlucht MP6162 op zondag 3 mei en vlucht MP8911 op 4 mei. Laatstgenoemde keerde boven Slovenië terug naar de vertrekluchthaven. Op 30 april week er ook al een Martinair 747 uit. Deze was onderweg van Schiphol naar Miami, maar landde in Chicago.
Wat er precies gebeurd is, is nog onduidelijk. KLM was maandag niet bereikbaar voor een reactie.
Vorig jaar in maart keerde de PH-MPS ook terug naar Schiphol, toen vanwege een technische storing. Dat gebeurde ook bij vluchtnummer MP8911, welke onderweg was naar Caïro.
Ze zijn wel erg op zoek naar nieuws daar: de MP6162 slaat al 3 weken de stop in Londen over op de vlucht naar huis...quote:Op maandag 4 mei 2020 18:03 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.upinthesky.nl(...)ee-dagen-uitgeweken/
EDIT: https://www.flightradar24.com/PHSMX/24739deaquote:Noord-Hollanders die wel een kunstje in de lucht kunnen waarderen, moeten dan vooral tussen 16.00 en 17.00 uur het luchtruim in de gaten houden: stuntvlieger Frank van Houten maakt dan een vrijheidsvlucht en zal boven Alkmaar, Amsterdam en Hilversum een aantal bijzonder spectaculaire bochtjes draaien.
Oorspronkelijk zou Van Houten vandaag speciale vliegshows geven boven meerder bevrijdingsfestivals in Nederland. Maar vanwege de coronacrisis moesten die worden geannuleerd. In plaats daarvan vliegt de stuntpiloot vanmiddag boven Noord-Holland, waar hij zogenaamde 'victory rolls' zal maken of met zijn vliegtuig een vrijheidssymbool zal schrijven. "Zo'n victory roll ziet eruit als een slinger in de lucht", zegt Arja Boon van Dutch Rush Aerobatics, "en de vrijheidssymbolen worden grote V's".
Victory rolls werden vroeger door Spitfire-vliegtuigen na oorlogsmissies nabij de thuisluchthavens gevlogen. Van Houten is zelf oud Defensie-piloot en vloog missies boven Kosovo en tijdens de Golfoorlog. Van Houten: "Juist in deze bijzondere tijden van semi-lock down, wil ik symbolen van vrijheid over Nederland vliegen".
Kijk vanuit je eigen raam of tuin
Van Houten wil benadrukken dat iedereen die het wil zien, het vooral thuis moet bekijken: "Vanuit de lucht heb je een groot bereik dus veel mensen kunnen het gewoon vanuit hun eigen raam of tuin zien. Ook al kijken we er allemaal apart naar, door deze symbolen in de lucht zijn we toch een beetje samen. In de gedachte van de vrijheid".
Wie Van Houten goed wil volgen kan hem zien vliegen op Flightradar24.com. Zijn Sukhoi-toestel heeft de registratie PH-SMX. Rond 16.30 wordt hij boven Alkmaar verwacht, een kwartier later boven Amsterdam. Daarna zet hij koers naar Hilversum en zal op de luchthaven landen.
https://www.rtvdrenthe.nl(...)cht-Een-victory-rollquote:"Het is een verrassingsroute, maar we zijn aan het eind van de middag, begin van de avond boven Drenthe. Normaal zijn we goed te horen, dus zijn we wel te herkennen."
Dat waren ze ook al bijna 50 jaar.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 13:03 schreef spapaars het volgende:
Wie had dit kunnen bedenken.
De 747 is nu de ruggengraat van de KLM.
Klopt, maar dat waren ze voor een paar weken niet meer.quote:
Nou ja, ruggengraat.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 13:03 schreef spapaars het volgende:
Wie had dit kunnen bedenken.
De 747 is nu de ruggengraat van de KLM.
twitter:e_russell twitterde op donderdag 14-05-2020 om 14:40:59 BREAK: Delta Air Lines is retiring it’s 777 fleet due to the coronavirus crisis. https://t.co/FSlqP3ojHl reageer retweet
Dat zou je verwachten, maar ze hebben 77 B767's en slechts 18 B777's. Dus die 18 kunnen ze wel missen, denk ik? Je zou verwachten dat de B767 vanwege zijn leeftijd, minder costefficient is, maar ze zullen er wel over hebben nagedachtquote:Op donderdag 14 mei 2020 17:05 schreef derLudolf het volgende:
Zo
De 767's stonden al aan de grond dan?
Voordeel is dat nu alle 777 spullenboel de deur uit kan.quote:Op donderdag 14 mei 2020 17:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dat zou je verwachten, maar ze hebben 77 B767's en slechts 18 B777's. Dus die 18 kunnen ze wel missen, denk ik? Je zou verwachten dat de B767 vanwege zijn leeftijd, minder costefficient is, maar ze zullen er wel over hebben nagedacht
quote:Op zondag 17 mei ihouden collega's Hans Nordsiek en Kees van Til - In samenwerking met Aviapartner Executive Schiphol en de Blauw Helpt Stickeractie - tussen 12:00 en 13:30 een benefietvlucht georganiseerd ten behoeve van Wings of Support, om elkaar een Blauw Hart onder de riem te steken met een knipoog naar hoe KLM ooit begon!
Tevens zal alles te volgen zijn via een unieke HD livestream aan boord van de Stearman én via FlightRadar24 (op registratie N9912H). na de vlucht zullen deze beelden tevens op YouTube gedeeld worden met jullie.
Maak het mee! Doe mee! De opbrengst zal vrijwel volledig (90%) naar Wings of Support gaan. De heren van de vlucht nemen met alle liefde het grootste deel van de kosten op zich. Deze ongekende tijden gaan ons niet klein krijgen!
Laten we in deze moeilijke tijden dat mooie blauwe hart van ons onder de riem steken bij diegenen die het nu nog lastiger hebben dan anders. Je donatie en support wordt enorm gewaardeerd!
quote:Route: Seppe/Breda International Airport -> Dirksland -> Rockanje -> Naaldwijk -> Rijswijk -> Den Haag Centrum -> Katwijk -> Noordwijk -> Vogelenzang -> Heemstede -> Haarlem -> Amsterdam West/Centrum/Zuid -> Amstelveen -> Schiphol (met aansluitend een landing!)
De A380's komen niet meer terug bij Air France:quote:Op maandag 27 april 2020 14:15 schreef Iemand91 het volgende:
15 jaar geleden vloog vandaag de Airbus A380 haar eerste vlucht:
Air France: plan was om alle 10 toestellen in 2022 uit te faseren. De eerste verliet de vloot afgelopen januari.
Ben Smith overweegt nu dit te versnellen; de kans is aanwezig dat Air France geen A380 vluchten meer zal uitvoeren.
Het ziet er heel slecht uit voor de A380.quote:In the context of the current COVID-19 crisis and its impact on anticipated activity levels, the Air France-KLM Group announces today the definitive end of Air France Airbus A380 operations.
Initially scheduled by the end of 2022, the phase-out of Airbus A380 fleet fits in the Air France-KLM Group fleet simplification strategy of making the fleet more competitive, by continuing its transformation with more modern, high-performance aircraft with a significantly reduced environmental footprint.
Five of the Airbus A380 aircraft in the current fleet are owned by Air France or on finance lease, while four are on operating lease. The global impact of the Airbus A380 phase-out write down is estimated at 500 million euros and will be booked in the second quarter of 2020 as a non-current cost/expenses.
Airbus A380 will be replaced by new generation aircraft, including Airbus A350 and Boeing 787, whose deliveries are ongoing.
Laatste vlucht in 2018quote:Op woensdag 20 mei 2020 18:26 schreef Fred het volgende:
Die is zo te zien uit de mottenballen gehaald om in tijden van Corona extra vrachtvluchten te verzorgen.
Volgend jaar zijn ze vast weer hard nodig als West-Europa de gemiste vakanties in gaat halen.quote:Op woensdag 20 mei 2020 19:57 schreef Iemand91 het volgende:
Het ziet er heel slecht uit voor de A380.
Bij Air France komen ze nu dus helemaal niet meer terug, geruchten gaan dat Emirates een flink deel wil uitfaseren (plus openstaande orders annuleren), Lufthansa doet per direct 6 van de 14 uit de vloot, Akbar Al Baker (CEO van Qatar Airways) geeft aan dat hun A380 (10 stuks) minstens een jaar niet zullen vliegen en mogelijk wel nooit meer voor de maatschappij en wie weet wat er met de 6 A380's van Thai Airways gaat gebeuren nu ze een herstructurering hebben aangekondigd.
Ik geloof dat jij ergens in 2030-35 wanneer de laatste A380 voorgoed in de woestijn landt, nog steeds een use-case ziet voor de A380 of niet?quote:Op donderdag 21 mei 2020 10:31 schreef Fred het volgende:
Volgend jaar zijn ze vast weer hard nodig als West-Europa de gemiste vakanties in gaat halen.
twitter:dougkempf twitterde op donderdag 21-05-2020 om 06:14:46 Yesterday I posted the photo on the left of N820TJ landing in San Diego with parts of its tail missing. I received the photo on the right along with information that the damage occurred in flight and the crew was unaware. @JustJettingThru was key in updating me.
#avgeek https://t.co/3NgE2yC5YQ reageer retweet
https://aviation-safety.net/wikibase/236278quote:iAero Airways flight WQ3518, a Boeing 737-800, suffered damage to the leading edge of the left-hand horizontal stabilizer on a flight from Victorville to San Diego, California, USA.
After landing it appeared that some non-structural parts of the tail fin were missing and had departed the aircraft in-flight.
God, dat waren nog eens tijden zegquote:Op donderdag 21 mei 2020 23:48 schreef Iemand91 het volgende:[ afbeelding ]twitter:dougkempf twitterde op donderdag 21-05-2020 om 06:14:46 Yesterday I posted the photo on the left of N820TJ landing in San Diego with parts of its tail missing. I received the photo on the right along with information that the damage occurred in flight and the crew was unaware. @:JustJettingThru was key in updating me.
#avgeek https://t.co/3NgE2yC5YQ reageer retweet
[ afbeelding ]
[..]
https://aviation-safety.net/wikibase/236278
En wat anders; een prachtig verhaal op de Farewell KLM Boeing 747 Facebookpagina van Peter Jongbloed.
Touch-and-go's maken met de 747 in Billund. Luchthaven ligt pal naast Legoland dus ook maar een vrachtje kinderen meenemen die een paar uurtjes naar Legoland gaan terwijl zij ernaast met de 747 aan het lessen zijn.
Geweldig.
[ afbeelding ]
Daar moet iemand een engeltje op zijn of haar schouder gehad hebben.quote:Op donderdag 21 mei 2020 23:48 schreef Iemand91 het volgende:[ afbeelding ]twitter:dougkempf twitterde op donderdag 21-05-2020 om 06:14:46 Yesterday I posted the photo on the left of N820TJ landing in San Diego with parts of its tail missing. I received the photo on the right along with information that the damage occurred in flight and the crew was unaware. @:JustJettingThru was key in updating me.
#avgeek https://t.co/3NgE2yC5YQ reageer retweet
[ afbeelding ]
[..]
https://aviation-safety.net/wikibase/236278
twitter:breakingavnews twitterde op vrijdag 22-05-2020 om 15:25:55 Photo shows damage to both engines of PK8303 moments before crashing in Karachi. https://t.co/fDJbVqe2E0 https://t.co/YNcfwuEUDw reageer retweet
Nu las ik op AVHerald dat er een go around gemaakt was wegens problemen met het landing gear.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 15:56 schreef Adrie072 het volgende:[ afbeelding ]twitter:breakingavnews twitterde op vrijdag 22-05-2020 om 15:25:55 Photo shows damage to both engines of PK8303 moments before crashing in Karachi. https://t.co/fDJbVqe2E0 https://t.co/YNcfwuEUDw reageer retweet
Laatste beelden.....twitter:breakingavnews twitterde op vrijdag 22-05-2020 om 18:21:35 CCTV captures final moments of PK8303 before crashing into residential area in Karachi. https://t.co/fDJbVqe2E0 https://t.co/Bu5wKMH8rC reageer retweet
Schijnt dat hij eerst go around heeft gemaakt, dus je denkt al snel aan een dubbele podstrike oid.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 19:33 schreef shiz het volgende:
Aparte toestand, vooral om zulke symmetrische schade te hebben... ben benieuwd.
Nee.quote:Pakistan's Planespotters report, the aircraft "attempted a belly landing", went around and subsequently crashed.
~ http://avherald.com/h?article=4d7a6e9a&opt=0
Ja, nu komen we echt in speculatie-land, maar het zou bijvoorbeeld kunnen dat ze bij de eerste poging een te lange flare hadden (niet heel onlogisch, ws flare je te hoog), en ze daarom last second besloten om het nog een keer te proberen. Als die last second net te laat is en je touched tijdens je go around ben je al gezien.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 19:44 schreef shiz het volgende:
Ja, maar hoe dan.
Er staat dat ze de approach hadden afgebroken omdat het neuswiel niet omlaag wilde... op zich no biggie. Troubleshooten in een holding en eventueel dan maar met nose wheel up landen?
Ik bedoel, tijdens een gear-up landing idd met de motoren de runway raken, zou dat zulke schade mogelijk teweeg brengen en leiden tot double eng fail, maar dan ben je al commited to land en ga je geen go-around meer maken? Ik neem dat ze lang daarvoor minimaal 4 mijlen ofzo voor de baan al door zijn gestart en er niet pas kort voor of op de baan achterkwamen?
-- Ah, misschien toch idd?
[..]
Nee.
Als je gear problemen hebt, kom je daar toch rond 6 á 7 mijlen ofzo voor de runway bij de poging tot extenden achter? Dan ga je toch niet zonder melding een gearless landing pogen, de grond raken met je engine nacelles, dan 'oh dat klinkt niet best, wegwezen!', dan met extra schade de lucht weer in en dan pas melden 'oh ja, we moesten doorstarten want de nosegear wilde daarnet niet omlaag'.quote:[..] PK-8303 [..] had aborted the approach to Karachi due to problems with extension of the nose landing gear and performed a go around.
quote:At this stage, everything is pure speculation. Here are my five cents:
Facts:
- go around
- damage/scraping on underside of engines
- RAT deployed implies engine failure
Theory:
1. crew for some reason forgot to deploy the landing gear (maybe task saturation due to another failure or issue during approach)
2. go around on first approach initiated at very low height after realising that the gear was up
3. slight runway contact of the engines during engine spool up (it will take a few seconds from go around decision until the aircraft actually climbs, you can loose up to probably 100ft in height during these seconds)
4. engines generated enough thrust to climb out after just briefly scraping along the runway
5. damage caused to the engines was an oil leak at the underside, causing the engine oil to run out
6. engines ran dry without oil in climb out and finally failed
Maar inderdaad dit ook:quote:Possible contribution to point 1:
- low flying hours in the past months -> crew not as routined as on a normal day. Maybe the pilots haven't flown in weeks.?
- crew irritated by some other issue, tunnel vision and inattention blindness which can cause total ignorance of all warnings - has happened in the past and is bound to happen again
Whatever it was, I hope it will be investigated thoroughly.
May those who lost theit lives in this tragic accident rest in peace.
quote:The Airbus has several alerts:
- There is a visual indication on the landing gear panel (a red light illuminates)
- An aural master warning alert (which is impossible to miss)
- A red warning on the ECAM
- "TOO LOW GEAR" aural alert on the EGPWS
All in all there's no way a flight crew is going to unknowingly perform a belly-up landing, except, of course, with massive electrical damage causing failure of several components (both FWC and LGCIU at least).
RAM air turbine. Als alle motoren uitvallen heb je bepaalde systemen nog om het toestel vliegende te houden. Een klein propellertje klapt dan uit, door de windstroom kan deze stroom genereren om deze aan te drijven.quote:
Thanks, nog nooit van gehoord, maar ingenieus!quote:Op vrijdag 22 mei 2020 20:24 schreef shiz het volgende:
[..]
RAM air turbine. Als alle motoren uitvallen heb je bepaalde systemen nog om het toestel vliegende te houden. Een klein propellertje klapt dan uit, door de windstroom kan deze stroom genereren om deze aan te drijven.
Behalve dat gear down een van de eerste dingen is die je doet als je hot en high zitquote:Op vrijdag 22 mei 2020 21:06 schreef shiz het volgende:
Hum, iets ging er daarvoor al niet helemaal goed... ATC recordings...
Sir you are 5 miles from touchdown and still passing 3500'...
Airfield elevation is daar niet zo hoog, maar 100', dus dat is daar niet normaal. De controller wilde hem al links om weg vectoren om hoogte af te bouwen, want daar hoor je volgens de approach chart 1680' te zitten, niet 2x zo hoog.
Hot en high? En dan met alles druk bezig om het toch te halen, daar zelfs helemaal van overtuigd 'we're comfortable' en 'we ARE established' van zijn en gear vergeten? Dan komen bij 1000 radio altimeter opeens warnings (krijgen ze 'cleared to land') en heb je zoiets van 'pfff, jaja, weten we wel' en dan lekker doorzetten, dan 'uh captain? Die warnings betekenen: we hebben geen gear!' (of nog erger: co-piloot durft niks te zeggen want captain is heilig en zal het wel weten) - "Oh shit, iets niet best, go around!".
Beetje helaas speculaas inderdaad. Maar dat is waar het ben ik bang op lijkt.
En toen waren 't er alweer drie. Maar idd.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 22:19 schreef Adrie072 het volgende:
Even iets luchtiger, hoewel...... niets, nada, noppes boven het land.
[ afbeelding ]
Dat gebeurd regelmatig, maar blijft bizar.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 22:19 schreef Adrie072 het volgende:
Even iets luchtiger, hoewel...... niets, nada, noppes boven het land.
[ afbeelding ]
Was bij lesvluchten ook. Mochten alleen solo en vanaf deze week weer met instructeur.quote:Op vrijdag 22 mei 2020 23:11 schreef shiz het volgende:
Mijn zusje kent iemand met een vliegtuigje en die mag schijnbaar weer gasten meenemen voor een vluchtje, hoop dat ik binnenkort eens meekan.
We zouden deze zomer met de familie uit een vliegtuig springen. Gaat ook niet meer door...quote:Lijkt me ook lachen lid te worden van de zweefvliegclub hier om de hoek. En dan is er nog modelvliegen...
Toch een beetje manieren blijven zoeken om het luchtruim te kiezen.
Ga ik eens doen, bedankt voor de link!quote:Op zaterdag 23 mei 2020 00:20 schreef RipCity het volgende:
Luisteren jullie trouwen naar ready for take-off? Is luchtvaart podcast uit Nederland. Best aardig met sympathieke hosts
https://podcasts.apple.co(...)podcast/id1460843124
Ze vliegt al 5,5 jaar zo voor Aerotranscargo. Is overigens aan haar leven begonnen in 1993 als passagiersmachine bij China Airlines.quote:Op woensdag 20 mei 2020 18:26 schreef Fred het volgende:
Die is zo te zien uit de mottenballen gehaald om in tijden van Corona extra vrachtvluchten te verzorgen.
quote:Op donderdag 21 mei 2020 13:34 schreef shiz het volgende:
Ombouwen tot ekranoplan en tussen Hoek v Holland en Harwich inzetten.
quote:Op maandag 25 mei 2020 13:36 schreef J.B. het volgende:
s weer begonnen met vliegen, bij een vlucht van Düsseldorf naar Olbia (Sardinië) afgelopen zaterdag kwamen ze er echter onderweg pa
Te volgen op FR24: https://www.flightradar24.com/248f28fatwitter:Virgin_Orbit twitterde op maandag 25-05-2020 om 17:37:29 Good morning, world! Today is a momentous occasion for the Virgin Orbit team: operations for the first orbital launch demonstration of our LauncherOne rocket are well underway. 🚀 https://t.co/P51cYc1nFi reageer retweet
Ik denk niet dat ze al die tijd heeft gevlogenquote:Op zondag 24 mei 2020 21:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ze vliegt al 5,5 jaar zo voor Aerotranscargo.
quote:A man is alone at the gate waiting area. A beautiful woman walks in and sits down a few seats away from him.
He decides because she's wearing a uniform, she's probably an off-duty stewardess.
So he decides to have a go at picking her up by identifying the airline she flies for, thereby impressing her greatly.
He leans across to her and says the British Airways motto :
'To Fly. To Serve'.
The woman looks at him blankly. He sits back and thinks up another line.
He leans forward again and delivers the Air France motto:
'Winning the hearts of the world'.
Again she just stares at him with a slightly puzzled look on her face.
Undeterred, he tries again, this time saying the Malaysian Airlines motto:
'Going beyond expectations'.
The woman looks at him sternly and says:
'What the fuck do you want?'
'Ah!' he says
"Ryanair".
Volgens luchtvaartnieuws en Wikipedia zijn ze al faillietquote:Op woensdag 27 mei 2020 14:45 schreef flipsen het volgende:
LATAM heeft een mail uitgestuurd naar alle contacten/passagiers, dat ze gaan "reorganiseren", ivm de coronacrisis. Allemaal heel positief in hun mail en op hun speciale pagina, maar het is gewoon een Chapter11 kwestie. Als ik het goed begrijp zijn ze dus gewoon bankroet, maar mgen nog proberen de boel te redden?
twitter:flightradar24 twitterde op woensdag 27-05-2020 om 19:11:02 Meanwhile in Germany a pilot decided to draw the Trollface
https://t.co/zQm23z2EkI
Flight was spotted by @CGN_Spotter2016 https://t.co/lPNfT4Fynx reageer retweet
Maar de livery is niet veranderd in die tijd.quote:Op maandag 25 mei 2020 21:21 schreef Fred het volgende:
Ik denk niet dat ze al die tijd heeft gevlogen
Hopelijk hebben ze het kanon niet getest, dan hebben ze weer een F16 minder.quote:Op maandag 25 mei 2020 12:35 schreef vosss het volgende:
https://www.1limburg.nl/b(...)sonisch-dat-die-knal
Voor de Limburgers die zich vanmiddag afvragen wat die knal was
twitter:flightradar24 twitterde op dinsdag 02-06-2020 om 14:59:08 The final @Delta MD-88 commercial flight is now en route to Atlanta. The airline is retiring their MD-88 and MD-90 fleets today. https://t.co/mbxoi88rOy https://t.co/Gg5dEd9OQk reageer retweet
En dat wordt door AELS zelf dan weer ontkend https://www.luchtvaartnie(...)oeing-747s-lufthansaquote:Op dinsdag 2 juni 2020 19:24 schreef Iemand91 het volgende:
AELS in Twente zal deze week 2 Lufthansa 747-400 ontvangen voor ontmanteling en sloop.
Komende donderdag zal de 18 jaar oude D-ABTL "Dresden" vanuit Frankfurt naar Enschede gevlogen worden.
D-ABTL was een van de LH 747's die repatriëringsvluchten heeft uitgevoerd naar Panama, Bogota en Christchurch.
De volgende dag op vrijdag zal de 24 jaar oude D-ABVO "Mülheim a.d. Ruhr" volgen na een rechtstreekse vlucht vanuit Beijing. Deze kist staat daar al sinds eind januari; ze is daar heen gevlogen voor een D-check maar vanwege de Coronacrisis is deze check geannuleerd; ze zal nu gesloopt worden.
Het zijn respectievelijk de jongste en oudste 747-400 in de Lufthansa vloot.
We zullen zien.quote:Op woensdag 3 juni 2020 10:47 schreef Karstman het volgende:
En dat wordt door AELS zelf dan weer ontkend https://www.luchtvaartnie(...)oeing-747s-lufthansa
Ze zouden er alleen worden opgeslagen meld het artikel.
Vandaag is de ex-Emirates 777-300ER aangekomen in Tel Aviv voor ombouw tot freighter.quote:Op donderdag 17 oktober 2019 12:30 schreef Iemand91 het volgende:
Leasemaatschappij GECAS en Israel Aerospace Industries (IAI) hebben de Boeing 777-300ERSF aangekondigd. Het is de eerste after-market conversie programma voor de Boeing 777.
De 777-300ERSF "Bit Twin" is geoptimaliseerd voor de e-commerce en express cargo, niet de 'zware' cargo zoals Cargolux e.d. vervoerd.
Zo heeft het 47 standaard pallet posities (10 meer dan de 777F en 8 meer dan de 747-400F) terwijl de maximum payload ongeveer gelijk is aan de 777F.
GECAS heeft ook direct een order voor 15 stuks geplaatst met opties voor nog eens 15; allen eigen toestellen. GECAS verwacht dat er tot 2030 zo'n 150-175 -300ERSF's gebouwd en geleverd kunnen worden.
GECAS zal ook het prototype leveren; A6-EBB die momenteel voor Emirates vliegt.
Die zal in december 2020 naar Tel Aviv worden gevlogen voor ombouw en certificatie en eerste commerciële vlucht moeten eind 2022 gebeuren.
Mooi filmpje hoor!quote:Op zaterdag 6 juni 2020 11:13 schreef Fred het volgende:
En ze is nog aangekomen ook:
Ze schijnen er toch alleen te worden gepareerd:
https://www.twente-airpor(...)d-op-twente-airport/
Rare plaats als je het mij vraagt, Nederland heeft toch niet echt het meest ideale klimaat om ze goed te bewaren. Zou mij niks verbazen als de toestellen in de loop der tijd geplukt worden.
LH heeft zo ook enkele jaren geleden enkele A340-600's "geparkeerd" in Parchim, maar ook dat lijken onderdelen leveranciers te zijn voor de resterende A340's bij LH.
D-ABTL is er inmiddels ook aangekomen:
https://www.flightradar24.com/data/flights/lh9888#24a43679
twitter:AELSnews twitterde op zaterdag 06-06-2020 om 17:26:31 Welcome @Lufthansa at @twenteairport. Do not worry, we will not disassemble your aircraft (6x 747). If the unfortunate time comes to say goodbye to one of these beautiful ladies, you know where to find us and we will take good care of her. #avmro #weloveaircraft #avgeek https://t.co/9CN0oVcwUj reageer retweet
Mwa, zo prachtig is Sao Paulo niet hoor Hoewel het wel een leuke plek is om de F1 te bekijken natuurlijk. Die KL791 is trouwens een reguliere vlucht van KLM, maar zitten er nu ook echt mensen aan boord vraag ik me af? Voor zover ik weet is Brazilië gesloten voor internationale vluchten, muv vracht waarschijnlijkquote:Op zaterdag 6 juni 2020 22:06 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/KLM791/24a51a6c
Sao Paulo, prachtige bestemming, maar misschien nu even niet......
twitter:p2000_brabant twitterde op maandag 08-06-2020 om 12:47:19 12:47 PRIO 1 (GG01) (GRIP 1) HV scenario (CBP: crash call 1) Luchthaven Eindhoven Spottersweg Eindhoven #p2000 reageer retweet
2 traumahelikopters opgeroepentwitter:AN5212 twitterde op maandag 08-06-2020 om 12:53:44 NAF78 (#RNLAF C-130) was inbound for Eindhoven AB but is now diverting to Gilze Rijen AB. With Eindhoven Tower on 131.000 reageer retweet
De popcorn kan wegquote:Een vliegtuig van de kustwacht heeft maandag een klapband gekregen tijdens de landing op vliegbasis Eindhoven. Er is niemand gewond geraakt.
Gelukkig maar natuurlijkquote:
Die hebben nog geluk gehad. Landend op de 03 een klapband gekregen, groundloop gemaakt en achterstevoren rechts van de baan terecht gekomen. Vleugeltip aan puin o.a. Dit is gezien vanaf richting 21.quote:Op maandag 8 juni 2020 13:58 schreef flipsen het volgende:
[..]
Gelukkig maar natuurlijk
Het is hier nog veel te vroeg voor popcorn!
Baan op EHEH is rest van de dag gesloten geweest.quote:Op maandag 8 juni 2020 12:52 schreef Houtenbeen het volgende:
Gaat waarschijnlijk om deze Hercules
Toch niet2 traumahelikopters opgeroepentwitter:AN5212 twitterde op maandag 08-06-2020 om 12:53:44 NAF78 (#RNLAF C-130) was inbound for Eindhoven AB but is now diverting to Gilze Rijen AB. With Eindhoven Tower on 131.000 reageer retweet
en gecanceld
Woopsidaisy. Klinkt alsof het wel ff duren kan voor ik die weer eens vanachter mijn ramen zie.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 17:00 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Die hebben nog geluk gehad. Landend op de 03 een klapband gekregen, groundloop gemaakt en achterstevoren rechts van de baan terecht gekomen. Vleugeltip aan puin o.a. Dit is gezien vanaf richting 21.
[ afbeelding ]
PH-CGN Do.228-212 Eenheid Kustwacht vliegtuigen, NCG03
Ze hebben alleen twee van die Dorniers.quote:Op dinsdag 9 juni 2020 17:25 schreef shiz het volgende:
Woopsidaisy. Klinkt alsof het wel ff duren kan voor ik die weer eens vanachter mijn ramen zie.
Wat zit er eigenlijk nog meer in de vloot van de Kustwacht? Alleen helis verder?
Is het geen test om Coronaproof te kunnen vliegen: elke reiziger in zijn eigen vliegtuigquote:Op woensdag 10 juni 2020 14:39 schreef Iemand91 het volgende:
Vanmorgen is er op Schiphol een F-16 van de Koninklijke Luchtmacht geland na een birdstrike.
[ afbeelding ]
Laatste keer dat er F-16's op Schiphol waren was in januari 2016.
Ze zijn er nog wel op Schiphol dus, vliegtuigtrekkers die middels een trekstang worden gekoppeld. Ik heb ze daar niet vaak gezien.quote:Op woensdag 10 juni 2020 14:39 schreef Iemand91 het volgende:
Vanmorgen is er op Schiphol een F-16 van de Koninklijke Luchtmacht geland na een birdstrike.
[ afbeelding ]
Laatste keer dat er F-16's op Schiphol waren was in januari 2016.
quote:Pipistrel USA introduces the new VELIS
the first type-certified electric aeroplane in the World
Doe mij er maar eentje, moet Buenos Aires net kunnen halenquote:
twitter:_HRphotography twitterde op zondag 14-06-2020 om 18:33:12 Fridays trip to Kemble also gave me the opportunity to photograph a @KLM 747 one last time as PH-BFG was positioned here for retirement back in December... this frame now wears the reg TF-AMG as it was bought by Air Atlanta Icelandic for parting out ✈️ https://t.co/D5mRYpIAhx reageer retweet
Zo vanzelfsprekend is dat voor militaire vliegtuigen niet meer.quote:Op maandag 15 juni 2020 14:31 schreef Karstman het volgende:
Straaljager in Noordzee gestort, piloot vermist
Dit artikel meld dat er een piloot aan boord was, verrassend.
Straaljagers kunnen prima tot drone verbouwt worden:quote:Op maandag 15 juni 2020 14:45 schreef Karstman het volgende:
Nou voor straaljagers wel, drones is een ander verhaal.
https://www.flightradar24.com/24b4004atwitter:flightradar24 twitterde op maandag 15-06-2020 om 14:34:08 Corsair is retiring the last Boeing 747-400 from their fleet. Track the final flight to Kemble at https://t.co/lgDDBZ5TqT https://t.co/0q1PUXVxOk reageer retweet
Zou 3 B-52s richting de Russische grens gaan begeleiden.quote:Op maandag 15 juni 2020 14:31 schreef Karstman het volgende:
Straaljager in Noordzee gestort, piloot vermist
Dit artikel meld dat er een piloot aan boord was, verrassend.
Targetdrones in de US vanaf Holloman. Bij de 3e vlucht gaan ze eraan.quote:Op maandag 15 juni 2020 15:00 schreef Fred het volgende:
[..]
Straaljagers kunnen prima tot drone verbouwt worden:
https://www.ad.nl/buitenl(...)hietschijf~a79abe15/
Bloody hell....12 jaar. Dat is nog eens afschrijven.....quote:Op zaterdag 13 juni 2020 22:43 schreef Iemand91 het volgende:
Emirates lijkt nu toch echt hun eerste A380 uitgefaseerd te hebben.
Gaat om de 12 jaar oude A6-EDB die op 24 oktober 2008 aan Emirates werd geleverd.
Het was de 2e A380 voor de maatschappij en de 13e gebouwde A380.
https://cms.flyleveleurope.com/en/leveleuropequote:LEVEL Europe will enter insolvency on June 18, 2020.
All flights have been grounded as of March 2020 and the Austrian business has ceased trading with immediate effect.
Eerste Europese airline die omvalt?quote:Op donderdag 18 juni 2020 15:38 schreef Iemand91 het volgende:
Level Europe vraag faillissement aan:
[..]
https://cms.flyleveleurope.com/en/leveleurope
Level had een basis in Wenen en Amsterdam; die laatste begon in april 2019 met de stationering van een aantal Airbus A321's.
Dit gaat dus niet om de long-haul vluchten van Level vanaf Barcelona en Parijs.
[ afbeelding ]
Ik denk dat IAG hiermee wat overbodig ballast over boord wil gooien nadat ze alle assets eruit gehaald hebben.quote:
Eigenlijk al tijden niet veel te spotten gehad qua normaal verkeer hier. Maar PH-BFV kwam net langs!quote:Op donderdag 18 juni 2020 12:01 schreef racerdkb het volgende:
https://www.radarbox.com/data/flights/7L204
Is dit een normale route? En hoogte om over woonwijken te gaan? 1900 ft?
Het is al een tijdje stil natuurlijk dus misschien ben ik het gewoon niet meer gewend, maar gisteravond 22:30 trilde m'n huis en klonk het alsof dit ding aan het crashen was.
Iemand meer info? Waarom niet over zee die bocht maken?
Wat wisten die Britten de motoren altijd elegant te plaatsen in hun jets!quote:Op maandag 15 juni 2020 15:13 schreef shiz het volgende:
Zag in de UK nog een Hawker Hunter onderweg. Woah. Dat die nog vliegt. https://tar1090.adsbexchange.com/?icao=43c925
Is er ergens een overzicht of kaartje beschikbaar dat de complete route toont? In je andere post waar je naar linkt geef je wel een idee maar lijkt me wel gaaf om de hele route te zien.quote:Op donderdag 18 juni 2020 20:41 schreef Iemand91 het volgende:
Op 7 februari vertrok de laatste A380 vleugel vanuit Broughton, Wales.
Op 27 februari was de laatste 'full convoy' van A380 onderdelen (vleugels, staart en volledige romp).
Afgelopen nacht was de 299e en allerlaatste A380 convooi; nu met alleen nog 3 rompdelen voor A380 #272 dat als A6-EVS voor Emirates zou moeten gaan vliegen; de laatst gebouwde Airbus A380.
Het kenmerkende transport door de nauwe straatjes van het dorpje Lévignac komt hiermee ten einde.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zou niet graag helemaal vooraan in het midden willen zitten. Geen privacy, niks. Constant mensen om je heen.quote:Op maandag 15 juni 2020 15:28 schreef Iemand91 het volgende:
Corsair heeft in de loop der jaren met zowel de 747-100, -200, -300, -400 én -SP gevlogen (waaronder een tweetal ex-KLM 747's en stond bekend om haar zeer hoge stoeldichtheid; met als hoogtepunt 587 stoelen in hun 747-400's.
Destijds een wereldrecord voor meeste stoelen in een vliegtuig; dit record staat nu bij Emirates met hun 615 stoelen in hun 2-class A380.
Dat zag er dan ongeveer zo uit (op hun 747-300):
[ afbeelding ]
F-GTUI zal worden opgeslagen en ontmanteld worden op Kemble; haar zuster-747's staan daar al; ook staat daar oud-KLM 747-400 PH-BFG.
Itinéraire à Grand Gabaritquote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:12 schreef Hojdhopper het volgende:
Is er ergens een overzicht of kaartje beschikbaar dat de complete route toont? In je andere post waar je naar linkt geef je wel een idee maar lijkt me wel gaaf om de hele route te zien.
Oh niceee! Bedankt!quote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:10 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Itinéraire à Grand Gabarit
[ afbeelding ]
Altijd?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:10 schreef Frezer het volgende:
[..]
Wat wisten die Britten de motoren altijd elegant te plaatsen in hun jets!
Moest even googlen, maar dat is dus die bus van het boek/de film "into the wild" (goeie film trouwens, boek niet gelezen). En er gingen nogal wat toeristen dood die de trail naar de bus wilden lopen. Zoals deze dame bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 14:03 schreef Iemand91 het volgende:
Bij Healy, Alaska hebben ze gisteren wegens veiligheidsreden de beroemde/beruchte Magic Bus verwijderd d.m.v. een CH-47 Chinook:
[ afbeelding ]
Dat zijn geen motoren, dat zijn 4 apu's.quote:
En daarna nog besluiten om een Go Around te maken.quote:At 500 ft, the FDR indicates: landing gear retracted, slat/flap configuration 3, airspeed 220 knots IAS, descent rate 2000 ft/min. According to the FDR and CVR recordings several warnings and alerts such as over-speed, landing gear not down and ground proximity alerts were disregarded. The landing was undertaken with landing gears retracted. The aircraft touched the runway surface on its engines. Flight crew applied reverse engine power and initiated a braking action. Both engines scrubbed the runway at various locations causing damage to both of them. Figures hereunder show selected screenshots of security / CCTV cameras footages of the aircraft engines touching the runway and showing sparks due to scrubbing, along with marks on the runway.
Het wordt nog sterker:quote:Op woensdag 24 juni 2020 13:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Note to self: vlieg nooit met PIA. Wat een idioten....
[..]
En daarna nog besluiten om een Go Around te maken.
https://avherald.com/h?article=4d7a6e9a&opt=0
Volgens mij worden er behoorlijk wat 747's naar Kemble gevlogen. Zag er laatst ook al een op flightradar vanaf heathrow.quote:Op maandag 15 juni 2020 15:28 schreef Iemand91 het volgende:https://www.flightradar24.com/24b4004atwitter:flightradar24 twitterde op maandag 15-06-2020 om 14:34:08 Corsair is retiring the last Boeing 747-400 from their fleet. Track the final flight to Kemble at https://t.co/lgDDBZ5TqT https://t.co/0q1PUXVxOk reageer retweet
[ afbeelding ]
Daar gaat de laatste Franse Boeing 747. Corsair vloog nog 3 747-400's totdat het op 19 april bekend maakte per direct de 747's uit de vloot te halen vanwege de Corona-crisis.
Haar 2 zuster-747's zijn haar al voorgegaan.
Vertrek van F-GTUI vanmiddag op Paris Orly; vlak voordat ze nog een indrukwekkende - zeer lage - low-pass maakte boven de luchthaven:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Corsair heeft in de loop der jaren met zowel de 747-100, -200, -300, -400 én -SP gevlogen (waaronder een tweetal ex-KLM 747's en stond bekend om haar zeer hoge stoeldichtheid; met als hoogtepunt 587 stoelen in hun 747-400's.
Destijds een wereldrecord voor meeste stoelen in een vliegtuig; dit record staat nu bij Emirates met hun 615 stoelen in hun 2-class A380.
Dat zag er dan ongeveer zo uit (op hun 747-300):
[ afbeelding ]
F-GTUI zal worden opgeslagen en ontmanteld worden op Kemble; haar zuster-747's staan daar al; ook staat daar oud-KLM 747-400 PH-BFG.
Inderdaad. In ieder geval al 3 British Airways 747's, 3 Corsairs en 3 Air Atlanta Icelandic (die ze hadden geleased aan Saudi Arabian Airlines).quote:Op woensdag 24 juni 2020 17:20 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Volgens mij worden er behoorlijk wat 747's naar Kemble gevlogen. Zag er laatst ook al een op flightradar vanaf heathrow.
Gister ook 2 bell boeing Osprey richting Brize Norton toen ik aan het hardlopen was. Keek wel even raar op, aparte dingen zijn dat.
Gewoon op veiling.nl of marktplaats gooien jonguhquote:Op woensdag 24 juni 2020 21:11 schreef Fred het volgende:
Straks is het nog goedkoper om door te vliegen met een 747 omdat alle plaatsen waar je ze kwijt kan verzadigd zijn
Reuters heeft nog wat meer details.quote:Het kabinet komt morgenochtend met details over het steunpakket voor KLM om de luchtvaartmaatschappij door de coronacrisis te helpen. Om 08.00 uur geven de ministers Hoekstra van Financiën en Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur een persconferentie.
Op 24 april werd bekend dat het kabinet bereid is 2 tot 4 miljard euro uit te trekken in de vorm van garantstellingen en leningen om KLM te ondersteunen. De Franse regering kondigde toen aan zusterbedrijf Air France tegemoet te komen met een pakket ter waarde van zo'n 7 miljard euro. De luchtvaartgroep is zwaar getroffen door de coronacrisis, die de vloot nog altijd grotendeels aan de grond houdt.
Het was al duidelijk dat Den Haag voorwaarden stelt aan de steun. "Het gaat om belastinggeld", zei minister Hoekstra toen. "Het is redelijk dat de sterkste schouders ook de zwaarste lasten dragen."
KLM deed al een beroep op de loonkostenregeling van het kabinet, maar heeft meer nodig om de crisis het hoofd te bieden. De afgelopen tijd is druk onderhandeld, ook met banken, moederbedrijf Air France-KLM en de Franse overheid, over de voorwaarden voor dat aanvullende steunpakket. Zowel Nederland als Frankrijk heeft een aandelenbelang van circa 14 procent in de luchtvaartgroep.
In ruil voor deze financiële reddingsboei zal KLM flink moeten snijden in de kosten, zodat het bedrijf in de toekomst weer op eigen benen kan staan.
Ik zou voorlopig álle Pakistaanse airlines links laten liggen:quote:Op woensdag 24 juni 2020 13:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Note to self: vlieg nooit met PIA. Wat een idioten....
Ik kan me zomaar voorstellen dat is afgesproken dat KLM zelfstandiger wordt binnen de groep en dat als tegenprestatie minder van/naar Europese steden door KLM wordt gevlogen.quote:Op donderdag 25 juni 2020 22:18 schreef Iemand91 het volgende:
Morgenochtend meer duidelijkheid over steunpakket KLM
[..]
Reuters heeft nog wat meer details.
Vandaar dat KLM al druk bezig is Europa-productie naar KLC te verschuiven, die AOC is Wopke zeker vergeten te vermeldenquote:Op donderdag 25 juni 2020 22:34 schreef Fred het volgende:
[..]
Ik kan me zomaar voorstellen dat is afgesproken dat KLM zelfstandiger wordt binnen de groep en dat als tegenprestatie minder van/naar Europese steden door KLM wordt gevlogen.
Ik kan me zelfs een scenario bedenken waarbij ook op korte termijn A330's worden geruild tegen B787's.
Waarbij ze niet de moeite hebben genomen om de Union Jack aan de rechterkant even goed te spiegelen. Die hangt nu dus 'ondersteboven'quote:Op donderdag 25 juni 2020 20:31 schreef Iemand91 het volgende:
De Airbus Voyager ZZ336 heeft een nieuwe paintjob gekregen. De Airbus A330 MRTT die vooral wordt gebruikt voor het vervoer van de premier, regeringsleden en leden van de koninklijke familie is in Cambridge overgespoten en vloog vandaag van daar naar RAF Brize Norton.
[ afbeelding ]
Boris Johnson vond het grijs niets.
Het ontwerp en daadwerkelijke paintjob heeft schijnbaar zo'n £900,000 gekost.
quote:Het kabinet steunt KLM voor een bedrag van 3,4 miljard euro. De steun bestaat uit een garantiestelling voor bankleningen van maximaal 2,4 miljard euro en een directe lening door de staat van maximaal 1 miljard euro. Tevens is er met Air France-KLM afgesproken dat de eenzijdige opzegtermijn voor de hubfunctie van Schiphol, de zogenoemde staatsgaranties, wordt verlengd van negen maanden naar vijf jaar. KLM is als grootste gebruiker van Schiphol cruciaal voor de luchthaven. Met de verlenging van de opzegtermijn is er meer zekerheid voor KLM en Schiphol en dus het publieke belang van Nederland.
Het kabinet stelt voorwaarden aan de financiële steun, zoals een kostenreductie van vijftien procent bij KLM, verlaging van het aantal nachtvluchten en een actieve bijdrage aan duurzaamheid. Om ervoor te zorgen dat de uitvoering van de gemaakte afspraken gecontroleerd wordt, is door het kabinet een zogenoemde ‘state agent’ aangesteld om toezicht te houden op de besteding van het geld. Het steunpakket voor KLM is formeel voor goedkeuring ingediend bij de Europese Commissie.
Ministers Hoekstra van Financiën en Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat hebben de Tweede Kamer vandaag hierover geïnformeerd. Het kabinet verleent deze steun vanwege het belang van KLM voor het internationale netwerk op Schiphol. Dit levert een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie en werkgelegenheid.
Voorwaarden
Het kabinet stelt voorwaarden aan de financiële steun voor KLM. Zo wordt bij medewerkers die meer dan driemaal modaal verdienen gevraagd ten minste twintig procent van het salaris in te leveren, zodat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Werknemers die minder verdienen wordt gevraagd een lager percentage in te leveren.
Gedurende de looptijd van de steun wordt geen dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders, worden geen bonussen uitgekeerd. Het aantal nachtvluchten wordt teruggebracht van 32.000 naar 25.000. KLM committeert zich aan afname CO2-uitstoot van de luchtvaartsector met 50 procent per passagier kilometer in 2030 ten opzichte van 2005.
Verder vindt het kabinet het noodzakelijk dat moedermaatschappij Air France-KLM en beide dochtermaatschappijen KLM en Air France maatregelen nemen om kosten te verlagen door te reorganiseren.
Garantiestelling en directe lening
De leningen worden zo veel mogelijk door de markt gefinancierd. De Nederlandse staat garandeert maximaal negentig procent van het te lenen bedrag dat door 11 Nederlandse en internationale banken wordt gefinancierd.
De directe lening door de Nederlandse staat loopt tot eind 2025 en wordt in tranches verstrekt. De tranches zijn afhankelijk van de voortgang van vervulling van de voorwaarden. Pas nadat de voorwaarden naar tevredenheid van de Nederlandse staat zijn vervuld, zal een volgende tranche van de lening beschikbaar worden gesteld.
Er zijn in de afgelopen periode intensieve gesprekken gevoerd met Air France-KLM, KLM en de Franse staat over de financiële steun en de toekomst van de onderneming. Er is al veel werk verzet, maar er is desondanks nog veel werk te verrichten om ervoor te zorgen dat Air France en KLM belangrijke spelers blijven in een zwaar concurrerende luchtvaartmarkt.
Denk dat het eisen van bezuinigen op de personeelskosten met een kleine hoera is ontvangen bij de directie.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 11:39 schreef Iemand91 het volgende:
Kabinet biedt financiële steun aan KLM als gevolg van de coronacrisis
[..]
Dat lijkt me haast wel ja. Ben benieuwd wat de VNV hier van vindt en hoe ze de onderhandelingen ingaan.quote:Op vrijdag 26 juni 2020 12:14 schreef spapaars het volgende:
[..]
Denk dat het eisen van bezuinigen op de personeelskosten met een kleine hoera is ontvangen bij de directie.
Een een-tweetje tussen twee partijen?
Waarom gaan alle markings weg voor ze naar de woestijn vliegen? Sommige markings worden niet eens netjes weggehaald maar gewoon even snel afgespoten. Zo zie je aan de vorm en omtrek toch weer om welke maatschappij het ging.quote:Op donderdag 25 juni 2020 14:03 schreef Iemand91 het volgende:
Qantas heeft vandaag haar herstelplan bekend gemaakt. Plannen komen kort gezegd neer op het volgende:
- 6000 banen komen te vervallen; ongeveer 1/5 van het totaal.
- 747's gaan voorgoed uit de vloot; 6 maanden voor planning.
- Tot 100 toestellen zullen voorlopig aan de grond blijven, sommigen meer dan een jaar.
- A380's zullen waarschijnlijk tot tenminste midden 2023 aan de grond blijven. Het is afhankelijk van hoe de situatie en vraag ontwikkeld of alle 12 A380's terugkeren. Ze zullen opgeslagen worden in Mojave.
Dat de 747's voorgoed voorbij zijn is geen nieuws. 5 van de 6 747-400ER's zijn al overgevlogen naar Mojave en San Bernardino en titles werden al verwijderd; dus toen was dat wel duidelijk.
Daarnaast verwacht men dat de grenzen van Australië de rest van 2020 nog gesloten blijven en ook binnenlandse vluchten zijn gelimiteerd.
Dinsdag zal de laatste 747-400ER (VH-OEJ) vertrekken van uit Sydney naar Los Angeles, woensdag vliegt ze door naar Mojave.
Na 49 jaar Qantas 747's in Sydney is het dan voorgoed voorbij.
Roemloos einde voor een iconisch duo; Qantas en de 747...
[ afbeelding ]
Lelijke paintjob. Straalt totaal geen autoriteit uit. Zal ook wel te duur zijn geweest. Bijna een miljoen pond.quote:Op donderdag 25 juni 2020 20:31 schreef Iemand91 het volgende:
De Airbus Voyager ZZ336 heeft een nieuwe paintjob gekregen. De Airbus A330 MRTT die vooral wordt gebruikt voor het vervoer van de premier, regeringsleden en leden van de koninklijke familie is in Cambridge overgespoten en vloog vandaag van daar naar RAF Brize Norton.
[ afbeelding ]
Boris Johnson vond het grijs niets.
Het ontwerp en daadwerkelijke paintjob heeft schijnbaar zo'n £900,000 gekost.
Jij hoorde 'm ook al?quote:
Zat in de auto in Enschede-West en moest eerst 2x kijken wat er over kwam. Gaaf om zo'n reus laag over Enschede te zien vliegenquote:Op maandag 29 juni 2020 11:00 schreef Iemand91 het volgende:
En ze is weg: https://www.flightradar24.com/KLM747/24cef11a
En een Lufthansa 747-400 (D-ABTK) is onderweg naar Twente vanuit Frankfurt: https://www.flightradar24.com/DLH9922/24cf076e
Ach, niet zo lang geleden kwam hier ('s nachts!) met enige regelmaat de Antonov An-12 over.quote:Op maandag 29 juni 2020 12:12 schreef shiz het volgende:
Ja, die maakt zo'n kabaal, ik denk dat als 'ie in het Nederlandse luchtruim komt iedereen in dit kleine kikkerlandje hem wel kan horen zo'n beetje. Valt echt op.
Hmm, misschien had ik hem ook moeten kunnen zien, vanuit regio Emmen. Hij vliegt nu boven Litouwen.quote:Op maandag 29 juni 2020 12:07 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Jij hoorde 'm ook al?
Inderdaad, hoef de bekende trackingsites niet eens te openen; die A400M herken ik direct.
quote:Op maandag 29 juni 2020 14:55 schreef shiz het volgende:
[ afbeelding ]
Zijn zeker geen vliegshows binnenkort waar je de F35 eens kunt zien?
En die is toch in Leeuwarden gestationeerd? Want die kwam uit Volkel zetten...
Over Militaire luchtvaart gesproken;twitter:VlbVolkel twitterde op maandag 29-06-2020 om 11:45:41 Vandaag en morgen ontvangen wij de #F35 van @vlbleeuwarden op onze vliegbasis voor een Cross X Servicing- en brandweeroefening #practicemakesperfect https://t.co/YrMuCGS9qT reageer retweet
twitter:Kon_Luchtmacht twitterde op maandag 29-06-2020 om 15:48:16 Morgen ontvangen we de eerste #A330 #MRTT op @VlbEindhoven. Uiteindelijk worden 5 van de 8 toestellen hier gestationeerd. Meer weten over de MRTT en de samenwerking met 🇧🇪 🇨🇿 🇩🇪 🇱🇺 🇳🇴 & 🇳🇱 ? 👉https://t.co/A2mNJF5ocM @A330_MMU @NATO https://t.co/kUmiGFWRYl reageer retweet
quote:Op dinsdag 30 juni 2020 13:50 schreef Cobra4 het volgende:
Airbus A330 Multi Role Tanker Transportvliegtuig onderweg naar thuisbasis Eindhoven
ETA 1500 uur LT
https://tar1090.adsbexchange.com/?icao=480c41
quote:Op donderdag 25 juni 2020 22:21 schreef Fred het volgende:
Ik zou voorlopig álle Pakistaanse airlines links laten liggen:
https://www.nu.nl/buitenl(...)ieuze-brevetten.html
quote:BRUSSEL - Pakistan International Airlines (PIA) mag het komende halfjaar geen vluchten meer uitvoeren naar landen in de Europese Unie. De Pakistaanse luchtvaartmaatschappij ligt onder vuur, sinds naar buiten kwam dat tientallen piloten niet over de juiste papieren beschikken.
Het balletje kwam aan het rollen doordat in mei een Airbus A320 van PIA neerstortte in een woonwijk. Uit onderzoek bleek dat de bemanning grote fouten had gemaakt en de gangbare procedures niet volgde. In een later stadium kwam naar buiten dat veel vliegers niet over de juiste papieren bleken te beschikken.
De Europese luchtvaartorganisatie EASA doet PIA nu zes maanden in de ban. De luchtvaartmaatschappij hoopt dat de beslissing nog kan worden teruggedraaid en gaat met het veiligheidsorgaan in gesprek.
Het is overigens niet de eerste keer dat PIA verbannen wordt uit Europa: de luchtvaartmaatschappij stond diverse malen op de zwarte lijst vanwege twijfels over de vliegveiligheid.
Pakistan International Airlines vliegt in Europa naar Barcelona, Birmingham, Kopenhagen, Londen, Manchester, Milaan, Oslo en Parijs.
En 50 jaar laten vonden die kleinkinderen dat nog steeds een belachelijk idee van opa en strijden ze voor het opheffen van dergelijke vluchten.quote:Op donderdag 2 juli 2020 08:14 schreef Iemand91 het volgende:
Het dagblad had de uitspraak dat; "Voorlopig zullen honderden Nederlanders naar de luchthaven snellen om voor een gulden of zeventig een retourtje Brussel te kopen om dan later aan hun meewarig lachende kleinkinderen te vertellen dat zijn in 1970 met de jumbo-jet hebben gevlogen."
Dat heeft nog best lang voortgeduurd zo bij Schiphol. Pas bij het verlengen van de huidige C-pier en de bouw van de huidige F-pier werd het haaks parkeren van de toestellen en de push back geïntroduceerd.quote:Op donderdag 2 juli 2020 08:28 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Leuk om te zien! En opvallend dat die parallel langs de terminal stond geparkeerd.
Zou wel zuur zijn als dat van vandaag zou zijn. Mógen ze bij TUI eindelijk weer naar hun long-haul bestemmingen vliegen en dan krijg je dit.quote:Op donderdag 2 juli 2020 12:45 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.dumpert.nl/item/7942517_92d67c5c
Typisch..... ook haaks of parallel is niet de oplossing.
Geen idee waarom ze nu met dit artikel komen want voor de mensen die dit volgen is het niet echt nieuws.quote:Boeing Co. hasn’t told employees, but the company is pulling the plug on its hulking 747 jumbo jet, ending a half-century run for the twin-aisle pioneer.
The last 747-8 will roll out of a Seattle-area factory in about two years, a decision that hasn’t been reported but can be teased out from subtle wording changes in financial statements, people familiar with the matter said.
It’s a moment that aviation enthusiasts long have dreaded, signaling the end of the double-decker, four-engine leviathans that shrank the world. Airbus SE is already preparing to build the last A380 jumbo, after the final convoy of fuselage segments rumbled to its Toulouse, France, plant last month.
(...)
The telling omen that Boeing had written the iconic 747’s final chapter came in financial filings earlier this year. Gone was any indication that the company would continue to “evaluate the viability” of the program, standard phrasing it had previously used.
(...)
The planemaker has just 15 unfilled orders for the 747 -- all freighters. A dozen of them are headed to United Parcel Service Inc., and the fate of the rest is unclear, part of a dispute with Russia’s Volga-Dnepr Group.
Boeing has approached the U.S. courier and other potential customers about taking the three planes, people familiar with the matter said. The planemaker and UPS declined to comment. Volga-Dnepr didn’t respond to requests for comment.
twitter:qatarairways twitterde op donderdag 02-07-2020 om 18:30:00 Onboard, all passengers will be provided with a complimentary protective kit, which will include a single-use surgical face mask, large disposable powder-free gloves and an alcohol-based hand sanitiser gel.
#QatarAirways
https://t.co/YYilQAXNHy https://t.co/ox2vBwZfVV reageer retweet
Nemen het serieus, kan dat alleen maar waarderen op dit moment, jij niet?quote:Op donderdag 2 juli 2020 21:52 schreef Peterselieman het volgende:
Reizen bij Qatar Airways wordt er ook niet beter op. Naast de mondlap moet je nu ook al een doorzichtig gezichtsmasker op ...[ afbeelding ]twitter:qatarairways twitterde op donderdag 02-07-2020 om 18:30:00 Onboard, all passengers will be provided with a complimentary protective kit, which will include a single-use surgical face mask, large disposable powder-free gloves and an alcohol-based hand sanitiser gel.
#QatarAirways
https://t.co/YYilQAXNHy https://t.co/ox2vBwZfVV reageer retweet
Welke maatregelen je moet nemen is heel erg regiogebondenquote:Op donderdag 2 juli 2020 22:06 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
Nemen het serieus, kan dat alleen maar waarderen op dit moment, jij niet?
Maar zijn zij momenteel niet degene die het grootste netwerk onderhouden en hoewel misschien de noodzaak niet overal even groot is. Hiermee wel een groot gevoel van voorzienigheid creëren en nemen? Ik vind het serieus echt erg goed.quote:Op donderdag 2 juli 2020 22:14 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Welke maatregelen je moet nemen is heel erg regiogebonden
Die spatschermen zie je hier (Argentinië) veel, ook gewoon winkelende mensen in de supermarkt of op straat. Er geldt hier op straat sowieso een mondkapjesplicht. Zelf heb ik hem niet gekocht, lijkt me nogal onzinnig tenzij iemand rechtstreeks in je gezicht zou staan te hoesten (dus dat een cassiere bijvoorbeeld zo´n ding op heeft vind ik wel weer ok).quote:Op donderdag 2 juli 2020 21:52 schreef Peterselieman het volgende:
Reizen bij Qatar Airways wordt er ook niet beter op. Naast de mondlap moet je nu ook al een doorzichtig gezichtsmasker op ...
Dat was dus toch gisteren:quote:Op donderdag 2 juli 2020 12:54 schreef Fred het volgende:
Zou wel zuur zijn als dat van vandaag zou zijn. Mógen ze bij TUI eindelijk weer naar hun long-haul bestemmingen vliegen en dan krijg je dit.
Je zou toch zeggen dat ook voor de mindere vliegfanaten de letters "F" en "L" op de cockpit toch wel een hint moet zijnquote:TUI weet nog niet hoe groot de schade is en hoe het precies mis heeft kunnen gaan. “Dat wordt onderzocht”, aldus de woordvoerster. Ze kon niet zeggen wat de registratie is van het vliegtuig.
Het zal denk ik een samenspel zijn van nostalgie en de zorgen die bestaan rondom Boeing. De 747 wordt nog vaak gezien als hét succesnummer van de (Amerikaanse) luchtvaart en de aanjager van de luchtvaart zoals we het nu kennen. Dan kan het nieuwswaardig zijn dat de productie van de "redder" van Boeing in de jaren '60 stopt, terwijl Boeing tegelijkertijd:quote:Op donderdag 2 juli 2020 21:27 schreef Iemand91 het volgende:
Geen idee waarom ze nu met dit artikel komen want voor de mensen die dit volgen is het niet echt nieuws.
Eerder een rondvlucht:quote:Op vrijdag 3 juli 2020 16:32 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/FHRFL/24d78a94
Testvlucht?
https://planefinder.net/quote:Op maandag 29 juni 2020 20:10 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Kun je ook ergens terugzoeken wat er op een bepaalde dag en tijd in de buurt overvloog?
Yep, je hebt gelijk en kunnen we nog achterhalen wat voor type vliegtuig het was? Overigens, niet echt gebruikelijk dit, of wel?quote:Op vrijdag 3 juli 2020 16:54 schreef Fred het volgende:
[..]
Eerder een rondvlucht:
https://planefinder.net/f(...)0:45:00.000Z/speed/1
Het toestel kwam over uit Frankrijk en laat het Franse Engie nou net een gunning gewonnen hebben voor het plaatsen van offshore installaties rondom het gebied waarover is gevlogen op de Noordzeequote:Op vrijdag 3 juli 2020 17:02 schreef Adrie072 het volgende:
Overigens, niet echt gebruikelijk dit, of wel?
Dassault Falcon-2000LXS
Mooie achtergrond! Nou om het af te maken dan maar, wat voor deal is het?quote:Op vrijdag 3 juli 2020 17:13 schreef Fred het volgende:
[..]
Het toestel kwam over uit Frankrijk en laat het Franse Engie nou net een gunning gewonnen hebben voor het plaatsen van offshore installaties rondom het gebied waarover is gevlogen op de Noordzee
In april 1971 werd inderdaad de nose-in parking geintroduceerd met onderstaande gate voor de 747 en later de DC-10, Lockheed L-1011 TriStar en de Airbus A300.quote:Op donderdag 2 juli 2020 12:36 schreef Fred het volgende:
Dat heeft nog best lang voortgeduurd zo bij Schiphol. Pas bij het verlengen van de huidige C-pier en de bouw van de huidige F-pier werd het haaks parkeren van de toestellen en de push back geïntroduceerd.
Dat is het natuurlijk ook, op z'n minst een van dé succesnummers.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 13:16 schreef Fred het volgende:
De 747 wordt nog vaak gezien als hét succesnummer van de (Amerikaanse) luchtvaart en de aanjager van de luchtvaart zoals we het nu kennen.
De ontwikkeling van de 747 heeft Boeing bijna geruïneerd.quote:de "redder" van Boeing in de jaren '60
Pure speculatie hè. Maar het past wel mooi in het plaatje.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 17:19 schreef Adrie072 het volgende:
Mooie achtergrond! Nou om het af te maken dan maar, wat voor deal is het?
Ik dacht altijd dat 2707 al het geld opslokte en de verkopen van de 747 de redding waren, maar wellicht is dat de teveel gebaseerd op pro 747 bronnen.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 17:22 schreef Iemand91 het volgende:
De ontwikkeling van de 747 heeft Boeing bijna geruïneerd.
[ afbeelding ]
Dit bord stond in 1971 bij Seattle. De helft van het aantal werknemers bij Boeing in Seattle moest vertrekken. Torenhoge ontwikkelingskosten van de 747, 2707 SST (die veel belangrijker werd geacht) en een economie die hard achteruit ging.
Orders voor de 747 droogden begin jaren 70 op.
Pas jaren later werd de 747 dé cashcow van Boeing; de jaren '90 waren de gouden tijden voor de Queen.
Beide waren bodemloze putten.quote:Op vrijdag 3 juli 2020 20:40 schreef Fred het volgende:
Ik dacht altijd dat 2707 al het geld opslokte en de verkopen van de 747 de redding waren, maar wellicht is dat de teveel gebaseerd op pro 747 bronnen.
quote:SYDNEY - Qantas wil het afscheid van de iconische Boeing 747 niet ongemerkt voorbij laten gaan. Daarom voert de Australische maatschappij enkele speciale rondvluchten uit met de Jumbojet, waarop naast personeelsleden ook liefhebbers mee kunnen vliegen.
Op 13, 15 en 17 juli vinden rondvluchten plaats vanuit respectievelijk Sydney, Brisbane en Canberra. Wie mee wil, moet flink in de buidel tasten voor een uurtje vliegen. Een Economy Class-kaartje kost 400 Australische dollar (250 euro) en een Business Class-kaartje 747 dollar (460 euro).
Aanstaande dinsdag begint de ticketverkoop. Naar verwachting zullen de stoelen snel uitverkocht zijn. Qantas wil er geen winst op maken: al het geld dat overblijft na het betalen van de kosten voor de vluchten wordt gedoneerd aan twee Australische luchtvaartmusea.
Afscheid KLM 747?
Ook KLM heeft dit jaar afscheid genomen van de 747 als passagierstoestel. De maatschappij heeft vooralsnog geen afscheidsvluchten ingepland. Hoewel er veel vraag naar is, vindt KLM het mogelijk te riskant vanuit public relations-perspectief om dit soort ‘pretvluchten’ te maken.
Genk/zwartberg. Gezellige vliegclub en doen ook proeflessen/luchtdopen.quote:Op woensdag 8 juli 2020 12:27 schreef valentijn101 het volgende:
Ik hoop dat ik hier goed zit met mijn vraag.
Mijn man is bijna jarig en nou leek het me leuk om hem te verassen met een vliegles. Sportvliegtuigje of helikopter dacht ik aan.
We wonen zelf in Belgisch Limburg dus ik zoek iets in Limburg of Brabant (Nederland of Belgie maakt niet uit) heeft iemand een tip voor een goede, veilige vliegschool?
Dat vliegveld had ik gevonden. Maar ik kon geen info over proeflessen vinden dus ik ging er van uit dat dat niet mogelijk was. Ik zal ze eens een berichtje sturen. Dank je.quote:Op woensdag 8 juli 2020 17:58 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Genk/zwartberg. Gezellige vliegclub en doen ook proeflessen/luchtdopen.
Ik zie het inderdaad niet staan op de site, maar ik kom er regelmatig en weet dat ze het doen. Bel ze anders even, aardige mensen. Doorgaans os vliegen in BE een heel stuk goedkoper dan in NL ook.quote:Op woensdag 8 juli 2020 18:30 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Dat vliegveld had ik gevonden. Maar ik kon geen info over proeflessen vinden dus ik ging er van uit dat dat niet mogelijk was. Ik zal ze eens een berichtje sturen. Dank je.
Ik had ook een proefles via Cycloon Holland gevonden (die zitten bij vliegveld Beek NL) ¤235,- voor 60 min vliegen en theorie. Heeft iemand daar ervaring mee? (http://www.cycloonholland(...)proefles-60-minuten/ )
Ahh, dat is goed om te weten. Ik heb namelijk geen idee wat een normale prijs is. Maar prioriteit is wel dat het goed en veilig is. Ik had een vage advertentie van iemand in belgie gevonden die het wel even zou uitleggen, dan ging je met hem de lucht in en mocht je zelf even 10 min rondvliegen. Voor ¤400,- tja, had ik niet echt een goed gevoel bij.quote:Op woensdag 8 juli 2020 21:01 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Ik zie het inderdaad niet staan op de site, maar ik kom er regelmatig en weet dat ze het doen. Bel ze anders even, aardige mensen. Doorgaans os vliegen in BE een heel stuk goedkoper dan in NL ook.
Ik zie dat de EHHV Texan-Falco formatie zich weer netjes aan de minimum hoogte van 500 ft houdt...quote:Op zaterdag 11 juli 2020 14:27 schreef shiz het volgende:
Woah, opeens verrast door een formatie! N13FY & pals.
[ afbeelding ]
Flightradar heeft een (vrij brakke) Playback optie, waar je tot een week terug kan kijken (klok icoontje rechts in je scherm).quote:Op maandag 13 juli 2020 13:17 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Kun je trouwens terugzoeken in Flightradar of andere apps? Wat er op een bepaalde dag en tijd overvloog?
quote:Dear colleague
With much regret, we are proposing, subject to consultation, the immediate retirement of our Queen of the Skies, the 747-400. We know there is speculation on social media and aviation websites, so we wanted to make our position clear.
The whole airline community is reconciling itself to a bleak outlook for passenger demand. Long haul travel will take years to recover, with the major industry bodies agreeing that we will not see a return to 2019 levels until 2023 at the soonest. The bulk of our fleet is large, wide-bodied, long haul aircraft with many premium seats, intended to carry high volumes of customers. The unofficial flagship of our fleet, the 747-400 has a very special place in the hearts of aviation enthusiasts and of many of us. We know how many memories of this extra-special aircraft are shared across the BA family and our proposal to retire the fleet early has only been taken in response to the crisis we find ourselves in.
When many people think of BA today, they think of our Jumbos connecting Britain with the world, and the world with Britain. They are true icons. We love the Queen of the Skies and have operated them since 1971. We took our first 747-400 (technically the 747-436) registration G-BNLC in July 1989, and our newest was delivered to us in April 1999. There’s a great archive video about the aircraft here.
Most of our 747s are already due for retirement progressively by early 2024, and we recently refreshed the interiors of a number of them with the intention of a good few remaining years in service. They are an airliner of another era, however, and they burn far more fuel than the latest generation of planes and, logically, require more frequent and detailed attention from our engineering team. They rely on high passenger load factors and high premium demand to make them commercially viable. In short, we do not believe that these beautiful aircraft are sustainable in a very different airline industry. Subject to proper consultation, their early retirement would be accelerated over the coming months, and we would not expect any more commercial flights to be flown.
The proposal to retire the entire fleet of these iconic aircraft is nothing short of heart breaking for those of us that grew up watching them fly all over the world.
Your Management Committee
Lijkt enorm veel op Aviogenex, lol.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 17:08 schreef Iemand91 het volgende:
Cargolux heeft ter ere van haar 50 jaar bestaan een van haar 747's (747-400ERF LX-NCL) een retro-livery gegeven in Shannon.
Toestel is op dit moment onderweg naar Luxemburg: https://www.flightradar24.com/CLX76H/24ef42e2
[ afbeelding ]
[ link | afbeelding ]LX-NCL | CargoLux ( retro scheme ) | Boeing 747-400F | SNN by conormcgeehan, on Flickr
De livery is gebaseerd op de livery van hun eerste toestellen in de jaren '70:
[ afbeelding ]
Bruce Dickinson vliegt toch af en toe voor hen? Moet ie nu koffie rondbrengen en doet ie halverwege alle cabineverlichting uit en roept dan over de intercom: "Fear... of... the... daaaark"quote:Op zaterdag 18 juli 2020 08:21 schreef Drekkoning het volgende:
https://onemileatatime.co(...)l-flight-attendants/
Icelandair ontslaat zijn cabinepersoneel en zet piloten in de cabine.
Origineel, maar dat is wel prijzige cabinebemanning
Op die vlucht wil ik zitten!quote:Op zaterdag 18 juli 2020 14:03 schreef flipsen het volgende:
[..]
Bruce Dickinson vliegt toch af en toe voor hen? Moet ie nu koffie rondbrengen en doet ie halverwege alle cabineverlichting uit en roept dan over de intercom: "Fear... of... the... daaaark"
Ik ook!!quote:
En nummer 5 is onderweg: https://www.flightradar24.com/DLH9872/24fcd69fquote:Op maandag 13 juli 2020 11:31 schreef Iemand91 het volgende:
Weer een Lufthansa 747-400 op weg naar Enschede: https://www.flightradar24.com/DLH9888/24ec7281
Dat wordt nummer 4.
Het is inmiddels een indrukwekkend gezicht op Twente met 3 747's vlak naast elkaar geparkeerd bij het einde van de baan.quote:Op maandag 20 juli 2020 13:47 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
En nummer 5 is onderweg: https://www.flightradar24.com/DLH9872/24fcd69f
[ afbeelding ]
Aan de andere kant, bepaald contact mis je toch wel echt. Ja het kan grotendeels online, maar het is niet optimaal voor alles. Ik denk dat zodra er een vaccin is, het zakelijke in het begin echt even een grote opleving maakt. Bepaalde dingen los je toch makkelijker op als je om de tafel zit.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 12:05 schreef Viezze het volgende:
en de zakelijke reizigers langdurend weg zullen blijven nu ze gemerkt hebben dat een groot gedeelte van de vergaderingen prima online kunnen.
Dat is eigenlijk ook onzin.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 13:19 schreef Viezze het volgende:
Ik geloof daar zelf niet zo in. Er vlogen hordes mensen de wereld over voor meetings van een uur. Heb het zelf ook wel eens gedaan, maar denk dat die tijd voorbij is. Uiteraard zal het blijven bestaan, maar een stuk minder.
Er zijn al meerdere bedrijven die aan hebben gegeven hun reisbudgetten structureel te verlagen. Dat is een behoorlijke aderlating voor de sector, want die betalen juist het best.
Goed, dat een groot deel toch al zou worden uitgefaseerd klopt natuurlijk. Dus daar zal al mee gerekend zijn.quote:Op dinsdag 21 juli 2020 12:05 schreef Viezze het volgende:
Een groot gedeelte van de 747s zouden al uitgefaseerd worden, dat is nu naar voren gehaald. Dat geldt ook voor sommige A380s. Ik denk niet dat er snel een capaciteitstekort zal ontstaan. Mijn gevoel is dat het heel lang gaat duren voordat er weer net zo veel vraag is als voor COVID-19. Het zal lang duren voordat men weer wil vliegen, de economie heeft een klap gekregen wat zijn effect zal hebben, en daarnaast verwacht ik dat bepaalde reizigers (vakantiegangers) op korte termijn nog dichter bij huis op vakantie zullen gaan omdat ze gemerkt hebben dat het daar ook best mooi is, en de zakelijke reizigers langdurend weg zullen blijven nu ze gemerkt hebben dat een groot gedeelte van de vergaderingen prima online kunnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |