quote:Den Haag, 30 april 2020 – Madurodam beleefde vandaag een historisch hoogtepunt met de landing van ‘The Flying Dutchman’: een levensgroot DC-3 vliegtuig, in de iconische zilver en blauwe KLM-stijl van de jaren ’40-’50. Het vliegtuig is 18 meter lang en heeft een vleugelspanwijdte van 30 meter. De Flying Dutchman is de hoofdrolspeler in de nieuwe attractie van Madurodam die bij de heropening van het park open zal gaan voor het publiek.
Het befaamde vliegtuig werd vandaag met een levensgrote kraan het Haagse familiepark in gehesen, naar de locatie van de nieuwe ‘flight experience’ bij luchthaven Schiphol.
Het inhijsen van het toestel is het sluitstuk van een anderhalf jaar durende restauratie, waarin de DC-3 langzaam transformeerde tot het zilveren KLM-vliegtuig. Nu het vliegtuig op de nieuw aangelegde landingsbaan achter het miniatuur-Schiphol is geland, wordt ‘The Flying Dutchman’ aan boord voorzien van de laatste technologie en een breed scala aan showtechnieken. Madurodam biedt haar bezoekers zo een unieke, eigentijdse Dakota-experience: een vlucht door tijd en ruimte, die verder gaat dan vliegen, en waarin de pioniersgeest die ons land groot heeft gemaakt, centraal staan.
Zodra de deuren van Madurodam weer open mogen, staan ook de eerste (test)vluchten van The Flying Dutchman gepland voor het publiek, uiteraard met inachtneming van de richtlijnen binnen de 1,5 meter samenleving.
Madurodam is een herdenkingsmonument voor WOII.., dus ik snap het welquote:Op vrijdag 1 mei 2020 09:07 schreef Karstman het volgende:
Beetje gek dat ze die kist de registratie van een in de oorlog vernietigde Koolhoven hebben gegeven. Had dan een van een oude DC-3 gedaan.
Ja maar er zijn ook DC-3's gebombardeerd (in elk geval op Schiphol) in WOII pak dan de registratie daarvan.quote:Op vrijdag 1 mei 2020 09:49 schreef Peter het volgende:
[..]
Madurodam is een herdenkingsmonument voor WOII.., dus ik snap het wel
PH-AmusementParkMadurodam ?quote:Op vrijdag 1 mei 2020 09:07 schreef Karstman het volgende:
Beetje gek dat ze die kist de registratie van een in de oorlog vernietigde Koolhoven hebben gegeven. Had dan een van een oude DC-3 gedaan.
Ik weet niet hoe die site verder geregeld wordt, maar de oprichter is Daan de Meester is in november 2017 overleden: https://www.luchtvaartnie(...)de-meester-overledenquote:Op vrijdag 1 mei 2020 21:54 schreef Piles het volgende:
Lang geleden ook lid geweest van ATCbox, die hadden streams en later ook webcams. Is ook niks meer van over
Maar zo heet het park niet, het heet gewoon Madurodam.quote:
Albert Plesmanquote:Op vrijdag 1 mei 2020 09:07 schreef Karstman het volgende:
Beetje gek dat ze die kist de registratie van een in de oorlog vernietigde Koolhoven hebben gegeven. Had dan een van een oude DC-3 gedaan.
twitter:AeronewsGlobal twitterde op zondag 03-05-2020 om 21:50:12 A fire supression system apparently malfunctioned today at Heathrow (TBJ or Tech 6), in the hangar where a Boeing 777-200ER (G-YMMB) British Airways was parked. Photos from a friend (1/2). @JacdecNew @jonostrower @MaxK_J @AirlineFlyer @thatjohn @scottiebateman @DaveWallsworth https://t.co/A1EWY9LVUi reageer retweet
Zooo, smerige bedoening. Maar lijkt me niet heeel moeilijk op te ruimen? Paar brandweerspuiten en grote stofzuigers?quote:Op maandag 4 mei 2020 00:40 schreef Iemand91 het volgende:[ afbeelding ]twitter:AeronewsGlobal twitterde op zondag 03-05-2020 om 21:50:12 A fire supression system apparently malfunctioned today at Heathrow (TBJ or Tech 6), in the hangar where a Boeing 777-200ER (G-YMMB) British Airways was parked. Photos from a friend (1/2). @:JacdecNew @:jonostrower @:MaxK_J @:AirlineFlyer @:thatjohn @:scottiebateman @:DaveWallsworth https://t.co/A1EWY9LVUi reageer retweet
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vervelende is dat sommige blusmiddelen corrosief zijn en je metaal erg snel aangetast is..quote:Op maandag 4 mei 2020 13:14 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Zooo, smerige bedoening. Maar lijkt me niet heeel moeilijk op te ruimen? Paar brandweerspuiten en grote stofzuigers?
Oh...quote:Op maandag 4 mei 2020 13:17 schreef Peter het volgende:
[..]
Vervelende is dat sommige blusmiddelen corrosief zijn en je metaal erg snel aangetast is..
Das vooral bij poeder toch?quote:Op maandag 4 mei 2020 13:17 schreef Peter het volgende:
[..]
Vervelende is dat sommige blusmiddelen corrosief zijn en je metaal erg snel aangetast is..
Poeder corrodeert inderdaad ook erg goed. Maar blusschuim is vaak ook niet al te best voor je metalen spulletjes.quote:Op maandag 4 mei 2020 15:47 schreef Piles het volgende:
[..]
Das vooral bij poeder toch?
Maar goed, beter zo'n malfunction dan dat ie het niet doet als er wél brand is
https://www.upinthesky.nl(...)ee-dagen-uitgeweken/quote:Op maandag 4 mei 2020 15:44 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/MPH8911/24721487
Rondje van de zaak?
Deze is van maandag 27 April.quote:Op maandag 4 mei 2020 18:03 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
https://www.upinthesky.nl(...)ee-dagen-uitgeweken/
De Martinair 747 PH-MPS is zondag en maandag uitgeweken naar Amsterdam. Deze waren respectievelijk onderweg van Miami naar Londen en van Amsterdam naar Caïro, zo blijkt uit data van Flightradar24.
Omkeren
Het gaat om vlucht MP6162 op zondag 3 mei en vlucht MP8911 op 4 mei. Laatstgenoemde keerde boven Slovenië terug naar de vertrekluchthaven. Op 30 april week er ook al een Martinair 747 uit. Deze was onderweg van Schiphol naar Miami, maar landde in Chicago.
Wat er precies gebeurd is, is nog onduidelijk. KLM was maandag niet bereikbaar voor een reactie.
Vorig jaar in maart keerde de PH-MPS ook terug naar Schiphol, toen vanwege een technische storing. Dat gebeurde ook bij vluchtnummer MP8911, welke onderweg was naar Caïro.
Ze zijn wel erg op zoek naar nieuws daar: de MP6162 slaat al 3 weken de stop in Londen over op de vlucht naar huis...quote:Op maandag 4 mei 2020 18:03 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.upinthesky.nl(...)ee-dagen-uitgeweken/
EDIT: https://www.flightradar24.com/PHSMX/24739deaquote:Noord-Hollanders die wel een kunstje in de lucht kunnen waarderen, moeten dan vooral tussen 16.00 en 17.00 uur het luchtruim in de gaten houden: stuntvlieger Frank van Houten maakt dan een vrijheidsvlucht en zal boven Alkmaar, Amsterdam en Hilversum een aantal bijzonder spectaculaire bochtjes draaien.
Oorspronkelijk zou Van Houten vandaag speciale vliegshows geven boven meerder bevrijdingsfestivals in Nederland. Maar vanwege de coronacrisis moesten die worden geannuleerd. In plaats daarvan vliegt de stuntpiloot vanmiddag boven Noord-Holland, waar hij zogenaamde 'victory rolls' zal maken of met zijn vliegtuig een vrijheidssymbool zal schrijven. "Zo'n victory roll ziet eruit als een slinger in de lucht", zegt Arja Boon van Dutch Rush Aerobatics, "en de vrijheidssymbolen worden grote V's".
Victory rolls werden vroeger door Spitfire-vliegtuigen na oorlogsmissies nabij de thuisluchthavens gevlogen. Van Houten is zelf oud Defensie-piloot en vloog missies boven Kosovo en tijdens de Golfoorlog. Van Houten: "Juist in deze bijzondere tijden van semi-lock down, wil ik symbolen van vrijheid over Nederland vliegen".
Kijk vanuit je eigen raam of tuin
Van Houten wil benadrukken dat iedereen die het wil zien, het vooral thuis moet bekijken: "Vanuit de lucht heb je een groot bereik dus veel mensen kunnen het gewoon vanuit hun eigen raam of tuin zien. Ook al kijken we er allemaal apart naar, door deze symbolen in de lucht zijn we toch een beetje samen. In de gedachte van de vrijheid".
Wie Van Houten goed wil volgen kan hem zien vliegen op Flightradar24.com. Zijn Sukhoi-toestel heeft de registratie PH-SMX. Rond 16.30 wordt hij boven Alkmaar verwacht, een kwartier later boven Amsterdam. Daarna zet hij koers naar Hilversum en zal op de luchthaven landen.
https://www.rtvdrenthe.nl(...)cht-Een-victory-rollquote:"Het is een verrassingsroute, maar we zijn aan het eind van de middag, begin van de avond boven Drenthe. Normaal zijn we goed te horen, dus zijn we wel te herkennen."
Dat waren ze ook al bijna 50 jaar.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 13:03 schreef spapaars het volgende:
Wie had dit kunnen bedenken.
De 747 is nu de ruggengraat van de KLM.
Klopt, maar dat waren ze voor een paar weken niet meer.quote:
Nou ja, ruggengraat.quote:Op zaterdag 9 mei 2020 13:03 schreef spapaars het volgende:
Wie had dit kunnen bedenken.
De 747 is nu de ruggengraat van de KLM.
twitter:e_russell twitterde op donderdag 14-05-2020 om 14:40:59 BREAK: Delta Air Lines is retiring it’s 777 fleet due to the coronavirus crisis. https://t.co/FSlqP3ojHl reageer retweet
Dat zou je verwachten, maar ze hebben 77 B767's en slechts 18 B777's. Dus die 18 kunnen ze wel missen, denk ik? Je zou verwachten dat de B767 vanwege zijn leeftijd, minder costefficient is, maar ze zullen er wel over hebben nagedachtquote:Op donderdag 14 mei 2020 17:05 schreef derLudolf het volgende:
Zo
De 767's stonden al aan de grond dan?
Voordeel is dat nu alle 777 spullenboel de deur uit kan.quote:Op donderdag 14 mei 2020 17:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Dat zou je verwachten, maar ze hebben 77 B767's en slechts 18 B777's. Dus die 18 kunnen ze wel missen, denk ik? Je zou verwachten dat de B767 vanwege zijn leeftijd, minder costefficient is, maar ze zullen er wel over hebben nagedacht
quote:Op zondag 17 mei ihouden collega's Hans Nordsiek en Kees van Til - In samenwerking met Aviapartner Executive Schiphol en de Blauw Helpt Stickeractie - tussen 12:00 en 13:30 een benefietvlucht georganiseerd ten behoeve van Wings of Support, om elkaar een Blauw Hart onder de riem te steken met een knipoog naar hoe KLM ooit begon!
Tevens zal alles te volgen zijn via een unieke HD livestream aan boord van de Stearman én via FlightRadar24 (op registratie N9912H). na de vlucht zullen deze beelden tevens op YouTube gedeeld worden met jullie.
Maak het mee! Doe mee! De opbrengst zal vrijwel volledig (90%) naar Wings of Support gaan. De heren van de vlucht nemen met alle liefde het grootste deel van de kosten op zich. Deze ongekende tijden gaan ons niet klein krijgen!
Laten we in deze moeilijke tijden dat mooie blauwe hart van ons onder de riem steken bij diegenen die het nu nog lastiger hebben dan anders. Je donatie en support wordt enorm gewaardeerd!
quote:Route: Seppe/Breda International Airport -> Dirksland -> Rockanje -> Naaldwijk -> Rijswijk -> Den Haag Centrum -> Katwijk -> Noordwijk -> Vogelenzang -> Heemstede -> Haarlem -> Amsterdam West/Centrum/Zuid -> Amstelveen -> Schiphol (met aansluitend een landing!)
De A380's komen niet meer terug bij Air France:quote:Op maandag 27 april 2020 14:15 schreef Iemand91 het volgende:
15 jaar geleden vloog vandaag de Airbus A380 haar eerste vlucht:
Air France: plan was om alle 10 toestellen in 2022 uit te faseren. De eerste verliet de vloot afgelopen januari.
Ben Smith overweegt nu dit te versnellen; de kans is aanwezig dat Air France geen A380 vluchten meer zal uitvoeren.
Het ziet er heel slecht uit voor de A380.quote:In the context of the current COVID-19 crisis and its impact on anticipated activity levels, the Air France-KLM Group announces today the definitive end of Air France Airbus A380 operations.
Initially scheduled by the end of 2022, the phase-out of Airbus A380 fleet fits in the Air France-KLM Group fleet simplification strategy of making the fleet more competitive, by continuing its transformation with more modern, high-performance aircraft with a significantly reduced environmental footprint.
Five of the Airbus A380 aircraft in the current fleet are owned by Air France or on finance lease, while four are on operating lease. The global impact of the Airbus A380 phase-out write down is estimated at 500 million euros and will be booked in the second quarter of 2020 as a non-current cost/expenses.
Airbus A380 will be replaced by new generation aircraft, including Airbus A350 and Boeing 787, whose deliveries are ongoing.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |