Die vliegen bijna dagelijks langs de kust voor hun inspecties. Zie ze wel eens laag over de Scheveningse Pier vliegen.quote:Op zaterdag 25 april 2020 14:53 schreef shiz het volgende:
Was ook benieuwd wat die Dornier PH-CGC nu eigenlijk precies doet.
-- ze lezen mee. Komen gelijk nog een keer voorbij
[ afbeelding ]
Lijkt er op. Vlogen inderdaad vandaag bij elkaar.quote:Op zondag 26 april 2020 20:39 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Lijkt mij dat die blauwe Texan N13FY was, en die rode zou weleens de D-ESHP geweest kunnen zijn.
quote:'KLM HOUDT REKENING MET EINDE VAN HUWELIJK MET AIR FRANCE'
AMSTELVEEN - De top van KLM houdt er rekening mee dat de huidige crisis wel eens het einde van het huwelijk met Air France kan betekenen. Dat bevestigen ingewijden rond de onderneming tegenover het Financieele Dagblad.
Cruciaal voor het voortbestaan van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie is of Air France er in slaagt de kosten drastisch te verlagen. Op het hoofdkantoor in Amstelveen is men niet overtuigd van de Franse bereidheid daartoe, zeker niet nadat de Franse staat het bedrijf vrijdag financieel te hulp was geschoten met een lening van ¤7 mrd. 'Dat versterkt de positie van de overheid, ten nadele van de bedrijfstop', zo taxeert een betrokkene.
De verhoudingen tussen de Fransen en Nederlanders bij Air France-KLM zijn de afgelopen jaren verslechterd met als dieptepunt de strijd begin vorig jaar rond de herbenoeming van KLM-topman Pieter Elbers. Het ergert KLM dat de Fransen de baas spelen terwijl ze het eigen huis niet op orde hebben. In Amstelveen groeit de overtuiging dat het misschien beter zou zijn als het hoofdkantoor van de holding wordt geschrapt en de twee luchtvaartmaatschappijen zich beperken tot coördinatie en afstemming. Zover zijn ze in Frankrijk nog lang niet.
Vloot aan de grond
De coronacrisis raakt beide luchtvaartmaatschappijen midscheeps. Vrijwel de gehele vloot staat aan de grond, en de kosten lopen door. Bij KLM denken ze genoeg te hebben aan een door de overheid gegarandeerde lening van ¤2 mrd tot ¤4 mrd, mits het luchtverkeer eind 2021 weer op 80% zit. Er is gerede twijfel of het door de Franse staat geboden leningenpakket van ¤7 mrd, waarvan ¤4 mrd een looptijd heeft van twaalf maanden, voldoende is voor Air France. Beide steunoperaties werden vrijdag nabeurs gepresenteerd.
Een volgende steunoperatie zou wel eens in de vorm van aandelen kunnen plaatsvinden. Air France-KLM liet vrijdag weten uiterlijk deze winter daarover te besluiten. Minister Wopke Hoekstra van Financiën sloot een dergelijke actie niet uit. 'Dat zou onderdeel van het recept kunnen zijn'. Het is voor andere aandeelhouders dan nationale staten problematisch om mee te doen in zo'n emissie, waardoor hun belang fors zou verwateren. Nederland en Frankrijk bezitten nu ieder 14% in de holding.
Publiek geld
Omdat zowel Hoekstra als zijn Franse ambtgenoot Bruno Le Maire vrijdag beklemtoonde dat publiek geld alleen de eigen luchtvaartmaatschappij ten goede mag komen, kan de uitkomst in theorie leiden tot twee genationaliseerde luchtvaartmaatschappijen. Bij KLM houden ze daar rekening mee.
Ah ik dacht al. Zag er zaterdag (was in Leiden in de Merenwijk) 2 overkopen. Alleen de G-APLO kwam terug op Flightradar. Maar hij vloog samen met 1 dubbeldekker. Dat was de zwarte, de zilveren niet gezien.quote:Op zaterdag 25 april 2020 13:14 schreef Iemand91 het volgende:
HISTORISCHE VLIEGTUIGEN BRENGEN VLIEGEND SALUUT IN CRISISTIJD
[..]
Ze staan op punt van vertrekken: https://www.facebook.com/1460901870712723/videos/596216320977054/
https://www.flightradar24.com/GAPLO/2467ba21
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Toch jammer, als pax toch 1 vd fijnste toestellen om mee te reizenquote:Op maandag 27 april 2020 14:15 schreef Iemand91 het volgende:
15 jaar geleden vloog vandaag de Airbus A380 haar eerste vlucht:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nu, 15 jaar later staan alle 242 geproduceerde toestellen aan de grond; alleen een viertal van China Southern Airlines vliegen nog rond waaronder eenmaal per week naar Amsterdam.
Tevens is het einde van de productie aangekondigd (laatste A380 zou eind 2021 worden geleverd; maar dat kan door de huidige omstandigheden nu veranderen), 9 toestellen moeten nog worden geleverd, zijn de eerste 2 exemplaren al gesloopt en is het maar de vraag hoeveel van de opgeslagen toestellen weer in gebruik genomen zullen worden.
Air France: plan was om alle 10 toestellen in 2022 uit te faseren. De eerste verliet de vloot afgelopen januari.
Ben Smith overweegt nu dit te versnellen; de kans is aanwezig dat Air France geen A380 vluchten meer zal uitvoeren.
Lufthansa: faseert 6 toestellen per direct uit en houdt er 8 over.
Singapore Airlines: heeft de eerste 5 uitgefaseerd (maar ook 5 nieuwe voor in de plaats genomen)
Qantas: bezig met cabin upgrade. Geplande uitfasering in 2030.
Qatar Airways: Zodra de toestellen 10 jaar oud zijn worden ze uitgefaseerd. Begin van uitfasering zou dus in 2024 beginnen.
Emirates: heeft er totaal 123 besteld en zitten momenteel op 115. De vloot zal zich rond de 115 stabiliseren en halverwege de jaren 20 zakken naar zo'n 90-100 toestellen waarbij uitgefaseerde toestellen als donor zullen dienen voor de andere A380's en geleasede A380 naar de lease-maatschappij zullen terugkeren.
Tim Clark ziet de A380 in 2035 nog voor vliegen voor de maatschappij.
Van de overige maatschappijen is niet duidelijk wat hun plannen zijn voor de A380.
De meeste maatschappijen zullen er A350/777X/787 voor in plaats nemen, dat zijn ook niet onprettige toestellen om mee te vliegen als passagier. Neemt niet weg dat een tweede etage toch iets speciaals heeft.quote:Op maandag 27 april 2020 14:54 schreef tripel7 het volgende:
[..]
Toch jammer, als pax toch 1 vd fijnste toestellen om mee te reizen
Het LH netwerk is wel uitstekend dekkend voor aansluitende vluchten van/naar AMS. Betwijfel echter of LH er iets in zou zien. Voor nu is de SkyTeam samenwerking voor KLM erg belangrijk samen met Delta voor vluchten naar en van de V.S. Lijkt me niet dat je zomaar kan uitstappen of kan samenwerken met een Star Alliance maatschappij.quote:Op maandag 27 april 2020 13:30 schreef Peter het volgende:
Telegraaf kijkt al naar een nieuwe samenwerking tussen KLM en Lufhansa.. https://www.telegraaf.nl/(...)uilen-voor-lufthansa
78 en 77 vind ik waardeloos om mee te reizen, de a350 is daarintegen wel okay vind ik.quote:Op maandag 27 april 2020 16:29 schreef davedavy het volgende:
[..]
De meeste maatschappijen zullen er A350/777X/787 voor in plaats nemen, dat zijn ook niet onprettige toestellen om mee te vliegen als passagier. Neemt niet weg dat een tweede etage toch iets speciaals heeft.
De splitsing van AF-KLM hoeft niet het einde te betekenen van de samenwerking tussen AF en KLM en het lidmaatschap van Skyteam.quote:Op maandag 27 april 2020 16:36 schreef davedavy het volgende:
[..]
Het LH netwerk is wel uitstekend dekkend voor aansluitende vluchten van/naar AMS. Betwijfel echter of LH er iets in zou zien. Voor nu is de SkyTeam samenwerking voor KLM erg belangrijk samen met Delta voor vluchten naar en van de V.S. Lijkt me niet dat je zomaar kan uitstappen of kan samenwerken met een Star Alliance maatschappij.
Waarom vind je het waardeloos om me te reizen? Ik heb zelf pas 1 maal met de 787 mogen vliegen (Kenya Airways) maar dat vond ik (afgezien van de service van Kenya) best wel prima. Ik denk dat de ervaring vooral af zal hangen van de service van de Airline.quote:Op maandag 27 april 2020 16:51 schreef tripel7 het volgende:
[..]
78 en 77 vind ik waardeloos om mee te reizen, de a350 is daarintegen wel okay vind ik.
De hoeveelheid stoelen en daarbij behoren been- en schouderruimte zal ook erg van invloed zijn.quote:Op maandag 27 april 2020 18:15 schreef Sunri5e het volgende:
Ik denk dat de ervaring vooral af zal hangen van de service van de Airline.
Dat zegt 'ie toch ook niet? Gaat natuurlijk om hoe je een samenwerking met een partner uit een andere alliantie gaat verenigen. Monogamie heeft niet veel zin als iedereen het toch gewoon met elkaar doet. Dus zal KLM dan wel uit SkyTeam moeten stappen en zich bij Star Alliance voegen? Komt er toch een onderlinge partnerschap ondanks twee verschillende allianties? Gaat de wereld straks over op 'United Alliances', legacy VS lowcost? Hoe zie jij de oplossing dan voor je?quote:Op maandag 27 april 2020 18:11 schreef Fred het volgende:
[..]
De splitsing van AF-KLM hoeft niet het einde te betekenen van de samenwerking tussen AF en KLM en het lidmaatschap van Skyteam.
En aan de Azie kant: LH is vrij close met CAquote:Op maandag 27 april 2020 16:36 schreef davedavy het volgende:
[..]
Het LH netwerk is wel uitstekend dekkend voor aansluitende vluchten van/naar AMS. Betwijfel echter of LH er iets in zou zien. Voor nu is de SkyTeam samenwerking voor KLM erg belangrijk samen met Delta voor vluchten naar en van de V.S. Lijkt me niet dat je zomaar kan uitstappen of kan samenwerken met een Star Alliance maatschappij.
Stoppen met de sentimentele onzin dat elk land "zijn eigen" airline moet hebben.quote:
Het artikel heet "Kan KLM Air France verruilen voor Lufthansa", dat hint wel heel duidelijk op een scheiding met AF een samenwerking met LH.quote:Op maandag 27 april 2020 18:34 schreef shiz het volgende:
Maar... het ging juist niet over KLM-AF onderling.
Het ging om hun alliantiepartner.
Of moet dat ook opzouten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |