abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport zondag 5 april 2020 @ 19:19:16 #152
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_192466216
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 19:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Denk niet dat er gelijk zoveel gevlogen zal worden. Wie weet is een klein, zuinig, long range toestel wel erg in trek hierna.
De KLM zal als ze de vluchten weer wat meer op gaan pakken op de routes met wat minder cargo waarschijnlijk eerder voor de 787 kiezen dan de 777 of de A330. Zeker omdat er twee nieuwe kisten op redelijk korte termijn geleverd worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 5 april 2020 @ 19:19:44 #153
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_192466226
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 19:12 schreef derLudolf het volgende:

[..]

A321 NEO?
Tikkie lange wachtrij
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_192468470
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 19:12 schreef derLudolf het volgende:

[..]

A321 NEO?
Die uienvreters zijn niet snel genoeg om iedereen te leveren
.
pi_192473462
Ze hebben een behoorlijke voorraad van de MAX staan. Als er straks maatschappijen omvallen die orders hadden uitstaan, en dat gaat geheid gebeuren, dan kunnen die kisten voor een relatief prikkie weg naar andere maatschappiijen
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  maandag 6 april 2020 @ 09:20:31 #156
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192473479
quote:
2s.gif Op maandag 6 april 2020 09:18 schreef Karstman het volgende:
Ze hebben een behoorlijke voorraad van de MAX staan. Als er straks maatschappijen omvallen die orders hadden uitstaan, en dat gaat geheid gebeuren, dan kunnen die kisten voor een relatief prikkie weg naar andere maatschappiijen
Daarom denk ik dat de stekker uit het project gaat.
  Moderator maandag 6 april 2020 @ 09:44:25 #157
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192473689
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 19:19 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Tikkie lange wachtrij
Tja, Boeing kan helemaal niets leveren op het moment en weet ook niet wanneer wel.
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_192478628
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 09:20 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Daarom denk ik dat de stekker uit het project gaat.
Oh ja dat zal maar wat er nu staat moeten ze nog wel kwijtraken.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
  Moderator maandag 6 april 2020 @ 16:10:24 #159
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192479698
quote:
2s.gif Op maandag 6 april 2020 14:57 schreef Karstman het volgende:

[..]

Oh ja dat zal maar wat er nu staat moeten ze nog wel kwijtraken.
Wie weet niet het veel goedkoper ze terug te kopen en een 757-700/800/900 te maken...
Kranpltze mssen verdichtet sein
  dinsdag 7 april 2020 @ 17:19:03 #161
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_192498178
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 16:10 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Wie weet niet het veel goedkoper ze terug te kopen en een 757-700/800/900 te maken...
Motoren vervangen door de 737NG motoren is ook nog een optie.
Of grotere pootjes onder de 737MAX zetten en de motoren naar achteren schuiven.

Of MCAS achterwege laten en piloten een nieuwe typerating laten ondergaan.
Die zitten nu toch niks te doen, dus tijd zat om wat bij te leren.
So we just called him Fred
  dinsdag 7 april 2020 @ 17:28:46 #162
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192498329
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 april 2020 17:19 schreef Fred het volgende:

[..]

Motoren vervangen door de 737NG motoren is ook nog een optie.
Of grotere pootjes onder de 737MAX zetten en de motoren naar achteren schuiven.

Of MCAS achterwege laten en piloten een nieuwe typerating laten ondergaan.
Die zitten nu toch niks te doen, dus tijd zat om wat bij te leren.
Dat zou sowieso verstandig zijn, kan je gelijk wat aan dat belachelijke overhead panel doen, en een fatsoenlijk EICAS erin bouwen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_192501766
LUFTHANSA NEEMT VERVROEGD AFSCHEID VAN DEEL A380-, A340- EN 747-VLOOT
quote:
FRANKFURT - De Lufthansa Group verwacht dat het vliegverkeer ook na de coronacrisis niet snel zal aantrekken tot het oude niveau. Daarom heeft de directie besloten om vervroegd afscheid te nemen van tientallen, voornamelijk oudere toestellen die niet meer nodig zijn.

Het gaat om zes Airbus A380’s, zeven Airbus A340-600’s, drie Airbus A340-300’s, vijf Boeing 747-400’s en elf Airbus A320’s bij Lufthansa/Lufthansa Cityline. Van de zes A380’s was al besloten dat ze in 2022 de vloot zouden verlaten, maar dat wordt nu dus per direct. Lufthansa houdt er acht over.

Daarnaast zal ook budgetmaatschappij Eurowings de vloot verkleinen, met in totaal tien toestellen uit de A320-familie. Ook vindt er daar een reorganisatie plaats: Germanwings (dat vluchten uitvoert in naam van Eurowings) wordt opgeheven. Zo moet de operatie geconsolideerd worden in n unit.

Bij SWISS en Brussels Airlines wordt het herstructureringsprogramma ‘gentensiveerd’, wat een ander woord is voor extra bezuinigen. De Lufthansa Group heeft nog niet gespecificeerd om wat voor bezuinigingen het gaat, behalve het verkleinen van de vloot en het uitstellen van leveringen.
  woensdag 8 april 2020 @ 10:28:48 #164
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_192510505
quote:
Gaat echt niet lekker daar bij de Lufthansa groep. Heb tickets voor een vlucht met Swiss, hoop dat die niet tegen die tijd op de fles zijn gegaan :{
pi_192511108
Swiss hoeft zich de minste zorgen te maken. Zijn al wat langer het paradepaardje van de LH-Group en kunnen rekenen op massieve steun van de staat.
https://www.aerotelegraph(...)-milliarden-stuetzen
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_192513543
Een voordeel van dit mooie weer: https://fr24.com/PHRVS/2455895b
We krijgen nieuwe luchtfoto's!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_192514708
Jup, zie je telkens bij zulk weer weer!
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 12:18 schreef shiz het volgende:
Kwam net een heli voorbij dus ik ff kijken bij ADS-B Exchange.
Maar toen viel me wat anders op, aardig wat kleinere vliegtuigen die grids aan het vliegen zijn. Natuurlijk een mooie heldere dag, geen wolken die schaduwen maken, dus die zijn volop aan het fotograferen en geo-analysen aan het doen lijkt het. Of het nu een Partenavia of Tecnam is, Piper PA-31, Beech BE20, Cessna Caravan of C330, C404, zelfs een Citation 550 lijkt het te doen:

[..]
Geloof dat PH-SLC gisteren en vandaag de Waddeneilanden doet. :P PH-KIO ook veel onderweg, die ziet er grappig uit:
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Moderator woensdag 8 april 2020 @ 18:02:02 #169
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192517701
Wie weet iets meer over dit soort fotografie?

Analoge fotografie is een van mijn hobbies en vanuit dat oogpunt de vraag. Gebeurd dit digitaal of nog op film?

Agfa (jullie van vroeger allicht bekend) produceert/verkoopt geen film meer voor de consument, maar ze hebben wel zeven verschillende soorten film hiervoor. Allemaal zwart wit overigens.
https://www.agfa.com/spec(...)photography/aviphot/
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_192518267
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2020 18:02 schreef derLudolf het volgende:
Wie weet iets meer over dit soort fotografie?

Analoge fotografie is een van mijn hobbies en vanuit dat oogpunt de vraag. Gebeurd dit digitaal of nog op film?

Agfa (jullie van vroeger allicht bekend) produceert/verkoopt geen film meer voor de consument, maar ze hebben wel zeven verschillende soorten film hiervoor. Allemaal zwart wit overigens.
https://www.agfa.com/spec(...)photography/aviphot/
Wrong thread? :P

Maar infraroodfotografie is wel een dingetje ja. Kun je ook digitaal doen. Je kunt het ook faken met LUTs.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 8 april 2020 @ 19:27:48 #171
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_192519091
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 09:20 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Daarom denk ik dat de stekker uit het project gaat.
En net nu brengen ze een software update uit voor de MAX
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator woensdag 8 april 2020 @ 19:32:30 #172
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192519162
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 18:36 schreef shiz het volgende:

[..]

Wrong thread? :P

Maar infraroodfotografie is wel een dingetje ja. Kun je ook digitaal doen. Je kunt het ook faken met LUTs.
Nee eigenlijk niet, er zijn hier wat piloten geloof ik. Misschien ook iemand die dit soort vluchten doet of iemand kent die dat doet ;)
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_192519358
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 19:32 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Nee eigenlijk niet, er zijn hier wat piloten geloof ik. Misschien ook iemand die dit soort vluchten doet of iemand kent die dat doet ;)
Oh, lol, ik zag Agfa en ik dacht aan wegwerp cameraatjes enzo. :P
No idea wat je daar mee opschiet en of dat wordt gedaan. Schijnbaar wel anders zouden ze dat niet verkopen.
Maar ze hebben het wel veel over 'high altitude reconnaissance', dus misschien militaire spionage.
Maar lijkt me dat alles tegenwoordig gewoon digitaal gebeurt.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Moderator woensdag 8 april 2020 @ 19:44:55 #174
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192519433
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 19:41 schreef shiz het volgende:

[..]

Oh, lol, ik zag Agfa en ik dacht aan wegwerp cameraatjes enzo. :P
No idea wat je daar mee opschiet en of dat wordt gedaan. Schijnbaar wel anders zouden ze dat niet verkopen.
Maar ze hebben het wel veel over 'high altitude reconnaissance', dus misschien militaire spionage.
Dat kan, misschien hebben ze ook contracten met overheden dat de film zoveel jaar beschikbaar moet blijven.

Via omwegen is het ook wel voor particulieren te krijgen, er zijn partijen die de grote rollen voor luchtfotografie opkopen en snijden en verpakken tot bruikbare formaten in camera's.
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_192519496
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 19:44 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat kan, misschien hebben ze ook contracten met overheden dat de film zoveel jaar beschikbaar moet blijven.

Via omwegen is het ook wel voor particulieren te krijgen, er zijn partijen die de grote rollen voor luchtfotografie opkopen en snijden en verpakken tot bruikbare formaten in camera's.
:Y Seems like it. https://www.photrio.com/f(...)nd-200-films.155056/
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_192531113
De KLM 747 combi toestellen gaan weer de lucht in!
Weliswaar tijdelijk en dus ook maar 2 toestellen...

KLM en Philips zetten speciale vracht luchtbrug op van Amsterdam naar China
quote:
Met het wegvallen van circa 90 procent van alle vluchten tussen Europa en Azi, is er een groot tekort aan vrachtcapaciteit ontstaan. Tegelijkertijd is er juist door de crisis rondom COVID-19 enorme behoefte om medische apparatuur en andere benodigdheden snel tussen de VS, Europa en China te kunnen vervoeren. KLM heeft nu de handen ineengeslagen met Philips en de Nederlandse overheid om hiervoor een tijdelijke speciale vracht luchtbrug te creren tussen Nederland en China. Ook van veel andere partijen komen er verzoeken binnen voor extra capaciteit. Deze luchtbrug richting Azi gaat 13 april van start.

KLM zal voor deze belangrijke vracht luchtbrug de komende 6 tot 8 weken speciaal de Boeing 747-combi terugbrengen in de operatie tussen Nederland en China. Deze luchtbrug zorgt voor een continue stroom van speciale vrachtcapaciteit; 2x per week naar Beijing en 3x per week naar Shanghai. Hiermee ontstaat circa 250 ton aan extra vrachtcapaciteit per richting per week.

De vluchten gaan opereren naast de bestaande diensten van de zogeheten ‘skeleton dienstregeling’, die sinds 29 maart van kracht is met 2x Beijing en 2x Shanghai, uitgevoerd met de Boeing 787 en Boeing 777.

De KLM/Martinair Full Freighters blijven ingezet worden op de Noord-Atlantische routes, waar Philips gebruik van zal maken voor een luchtbrug vanuit Amsterdam naar distributiepunten in de VS. De Full Freighters zullen ook op Zuid-Atlantische routes en op Afrika blijven vliegen.

Gezien de huidige 90% terugval in vluchten en de verwachting naar de toekomst, had KLM begin maart besloten de resterende 747’s al per april 2020 uit te faseren in plaats van in de zomer van 2021. Voor deze luchtbrug worden er nu dus 2 Boeing 747-combi toestellen opnieuw in gebruik genomen, specifiek voor deze 2 routes en deze periode.
pi_192532146
Erwin van der Waart - piloot die KLM's PH-BFB als laatste aan de grond zette - zal over ruim een uur live een rondleiding geven in het toestel dat nu in Corendon kleuren bij het Corendon Village Hotel staat.
quote:
"Tijdens deze rondleiding word je meegenomen door het immense vliegtuig en worden de geheime plekjes onthuld. De black box, de steward(essen) slaapplekken, kapingsluiken, een exclusief kijkje in de bagageruimte en uiteraard uitgebreide uitleg over de cockpit komen aan bod", aldus Corendon.
Live te volgen op Facebook en Youtube tussen 14:00 en 15:00 uur.

  Redactie Sport / Supervogel donderdag 9 april 2020 @ 14:01:33 #179
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_192533257
Stream is live, leuk :D
  donderdag 9 april 2020 @ 14:36:20 #180
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_192533773
Hapert hier teveel, kijk het later wel even terug. Vroeg die vent nou echt wat een wenteltrap is :? :')
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 9 april 2020 @ 15:02:50 #181
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_192534316
Ik heb drie kwartier van de stream bekeken, erg leuk en interessant. Ik ga graag met het vliegtuig op vakantie, maar ben geen kenner dus veel zaken waren mij onbekend.

Maar wat ik me afvraag, moeten alle piloten die op de KLM 747's vlogen nu omgeschoold worden voor andere toestellen (nu de 747's eruit gaan)? Ik neem aan dat het niet zoals met auto's is, dat je in een Fiat Panda kan afrijden en ook meteen in een BMW 7-serie mag stappen...
melomaan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_192534481
Daar is een kort antwoord op: ja.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_192534500
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2020 14:01 schreef Pino112 het volgende:
Stream is live, leuk :D
Inderdaad. :Y
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 14:36 schreef flipsen het volgende:
Hapert hier teveel, kijk het later wel even terug. Vroeg die vent nou echt wat een wenteltrap is :? :')
Op 1 foutbeeld na van een enkele seconde, geen enkel probleem hier gehad.
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:02 schreef Gitarist het volgende:
Maar wat ik me afvraag, moeten alle piloten die op de KLM 747's vlogen nu omgeschoold worden voor andere toestellen (nu de 747's eruit gaan)? Ik neem aan dat het niet zoals met auto's is, dat je in een Fiat Panda kan afrijden en ook meteen in een BMW 7-serie mag stappen...
Dat klopt. Een piloot mag op 1 type vliegen. Dus bijvoorbeeld niet tegelijkertijd op een 747 en een 787.
De zogenaamde type rating.

Echter bestaat er zoiets als common type rating; dan mag men op sterk vergelijkbare toestellen vliegen; bijvoorbeeld op de 777 en 787 of A330 en A340 en alle toestellen binnen de A320 familie (A318 t/m A321).

Dat is een voordeel want dan mogen piloten op meer toestellen vliegen en hoef je niet aparte groepen voor elk type vliegtuigen te hebben. En dat gebeurd steeds meer.
Zo had KLM een paar jaar geleden op de lange afstandsvloot nog de MD-11, 747-400, A330, 777 en 767 vliegen.
Nu/straks alleen nog maar de 777 en 787 en mag de pool piloten dus op elk toestel/vlucht vliegen. De A330 valt dus daarbuiten, maar die verlaat ook tegen 2025 de vloot; mogelijk nog wel eerder gezien de huidige crisis.

Voor cabinepersoneel geldt in mindere maten hetzelfde; bij KLM vliegen die op 3 verschillende types waarbij de 787 een sub-type is van de 777. Die werken dus op maximaal 4 types (bijvoorbeeld 747, 777/787 en A330)

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 09-04-2020 15:22:21 ]
pi_192534545
Was leuk ja :Y
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:12 schreef Iemand91 het volgende:
Dat klopt. Een piloot mag op 1 type vliegen. Dus bijvoorbeeld niet tegelijkertijd op een 747 en een 787.
Oh dat wist ik niet :D Dus je kan niet 2 type ratings tegelijk hebben?
pi_192534587
Alles kan. Jerry kan, thee kan, waterkan. Niki Lauda stond ervoor bekend zelf meerdere types te vliegen bijvoorbeeld. Maar beleid is eigenlijk geen Mixed Fleet flying te hebben. Als je van het ene toestel op het andere komt rijk je misschien intutief naar een bepaalde knop of plek die daar niet zit of iets anders doet, wat natuurlijk de veiligheid niet ten goede komt. Dus dat kan alleen op 'common' toestellen waar de hele filosofie en cockpit nagenoeg hetzelfde gestalten is.

Cabin crew vliegt doorgaans wel gewoon op meerdere typen. Daar kan wel gelden dat ze niet op dezelfde dag verschillende types mogen vliegen, maar wel op verschillende dagen. Overal is het emergency equipment natuurlijk ergens anders, gaan deuren anders open etc.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_192534636
Misschien dat ze voor de een of de andere die kort voor pensioen stond zich de kosten voor een typerating besparen en diegene vervroegd in pensioen kunnen sturen trouwens.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 9 april 2020 @ 15:28:04 #187
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192534835
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:19 schreef shiz het volgende:
Misschien dat ze voor de een of de andere die kort voor pensioen stond zich de kosten voor een typerating besparen en diegene vervroegd in pensioen kunnen sturen trouwens.
Dat kan. De 4 maatregelen bij overtolligheid staan in de CAO op volgorde van wenselijkheid. De tweede maatregel is een vrijwillige vertrekregeling, de 4e gedwongen ontslag (op omgekeerde basis van binnenkomst).

[ Bericht 0% gewijzigd door Drekkoning op 09-04-2020 15:35:30 ]
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_192535040
Nou ja, meer in de vorm van doorbetaald verlof of een kleine golden handshake dacht ik dan aan. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 9 april 2020 @ 15:35:55 #189
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192535062
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:35 schreef shiz het volgende:
Nou ja, meer in de vorm van doorbetaald verlof of een kleine golden handshake dacht ik dan aan. :P
Ja, er zal zeker een zakje geld bij een VVR komen kijken ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_192535093
:7 aka 'het zwembad in de tuin'
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 9 april 2020 @ 16:13:48 #191
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_192536114
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:12 schreef Iemand91 het volgende:
[..]

Dat klopt. Een piloot mag op 1 type vliegen. Dus bijvoorbeeld niet tegelijkertijd op een 747 en een 787.
De zogenaamde type rating.

Echter bestaat er zoiets als common type rating; dan mag men op sterk vergelijkbare toestellen vliegen; bijvoorbeeld op de 777 en 787 of A330 en A340 en alle toestellen binnen de A320 familie (A318 t/m A321).

Dat is een voordeel want dan mogen piloten op meer toestellen vliegen en hoef je niet aparte groepen voor elk type vliegtuigen te hebben. En dat gebeurd steeds meer.
Zo had KLM een paar jaar geleden op de lange afstandsvloot nog de MD-11, 747-400, A330, 777 en 767 vliegen.
Nu/straks alleen nog maar de 777 en 787 en mag de pool piloten dus op elk toestel/vlucht vliegen. De A330 valt dus daarbuiten, maar die verlaat ook tegen 2025 de vloot; mogelijk nog wel eerder gezien de huidige crisis.

Voor cabinepersoneel geldt in mindere maten hetzelfde; bij KLM vliegen die op 3 verschillende types waarbij de 787 een sub-type is van de 777. Die werken dus op maximaal 4 types (bijvoorbeeld 747, 777/787 en A330)
Vanwege dit soort posts is het jammer dat er (nog?) geen ratingsysteem is binnen FOK! Dank, erg informatief en verhelderend.
melomaan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 9 april 2020 @ 16:40:15 #192
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_192536745
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 16:13 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Vanwege dit soort posts is het jammer dat er (nog?) geen ratingsysteem is binnen FOK! Dank, erg informatief en verhelderend.
Dan geef ik hem meestal op Tweakers een +1. :7
  donderdag 9 april 2020 @ 17:26:47 #193
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_192537809
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2020 16:40 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Dan geef ik hem meestal op Tweakers een +1. :7
Ja, dat zou ik daar ook hebben gedaan, maar we zitten hier helaas op FOK en het luchtvaarttopic aldaar is niet echt actief.
melomaan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  donderdag 9 april 2020 @ 17:57:43 #194
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_192538512
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:12 schreef Iemand91 het volgende:
Op 1 foutbeeld na van een enkele seconde, geen enkel probleem hier gehad.
[..]
Jij woont dan ook in een eerste wereldland :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 9 april 2020 @ 18:02:21 #195
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_192538611
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 17:26 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Ja, dat zou ik daar ook hebben gedaan, maar we zitten hier helaas op FOK en het luchtvaarttopic aldaar is niet echt actief.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1794659
Die? Is actiever dan dit topic, vind ik. :Y
  donderdag 9 april 2020 @ 18:09:21 #196
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_192538756
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:12 schreef Iemand91 het volgende:
Dat klopt. Een piloot mag op 1 type vliegen. Dus bijvoorbeeld niet tegelijkertijd op een 747 en een 787.
De zogenaamde type rating.

Echter bestaat er zoiets als common type rating; dan mag men op sterk vergelijkbare toestellen vliegen; bijvoorbeeld op de 777 en 787 of A330 en A340 en alle toestellen binnen de A320 familie (A318 t/m A321).
Zo simpel ligt het niet met type rating, currency en verschillen. Voorbeelden:

• Bij TUI Belgium vliegen ze tegelijkertijd met de 737 en 787
• Alle 737 vallen onder 1 type rating (bij de FAA) maar bv. Southwest mag niet tegelijkertijd met de Classic en de Max vliegen

En het verschilt ook nog eens per luchtvaartauthoriteit wat onder dezelfde (common) type rating valt of niet

[ Bericht 6% gewijzigd door OEM op 09-04-2020 18:20:52 ]
  Moderator donderdag 9 april 2020 @ 18:44:02 #197
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192539425
quote:
Hehe, van dat forum ben ik notabene lid. Maar hier is het leuker.
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_192539886
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 18:09 schreef OEM het volgende:

[..]

Zo simpel ligt het niet met type rating, currency en verschillen. Voorbeelden:

• Bij TUI Belgium vliegen ze tegelijkertijd met de 737 en 787
• Alle 737 vallen onder 1 type rating (bij de FAA) maar bv. Southwest mag niet tegelijkertijd met de Classic en de Max vliegen

En het verschilt ook nog eens per luchtvaartauthoriteit wat onder dezelfde (common) type rating valt of niet
True, maar het was dan ook een versimpeld antwoord. Verdieping kan altijd nog maar dat was i.i.g. bedoelt als simpele verduidelijking. ;)
pi_192546636
Nou ja, versimpeling is 1 ding. Maar de stelling 'Dat klopt. Een piloot mag op 1 type vliegen.' klopt dan niet echt, heeft 'ie een puntje. Als je het hebt over de stelling 'een piloot met 1 type rating mag in principe 1 type vliegen, denk echter wel aan de uitzondering op common ratings waarbij de rating allicht voor meerdere types geldt' dan zou het zo natuurlijk mooier geformuleerd zijn. Maar iemand kan ook best 2 typeratings hebben en verschillende toestellen vliegen, want: waarom ook niet. :s)

Zo waren er bij ons lui bij die toen de CRJ200 weg was hun rating geldig hielden... dan kon je een verkorte conversion course doen naar Bombardier Challenger, als je tzt eens zou willen of moeten solliciteren voor een baan in de corporate business aviation en was je aantrekkelijker als kandidaat. Dan had je 2 ratings en mag je op zich prima de twee types vliegen, niks mis mee. Er zijn ook wel wat quality assurance lui en die doen ook audits bij andere airlines. Mij is voorgekomen dat die vaak ook een nevenbaan hebben bij een andere firma (corporate aviation) en daar die rol ook overnemen en een toestel vliegen (e.g. Global Express, Gulfstream of wat dan ook).

Zoals in mijn genoemde voorbeeld ook Niki Lauda die geloof ik B737, B767, B777, A320 en z'n privjet als ratings had.

Het wordt wel wat anders inderdaad als je hebt over het wat ik eerder aanhaalde ook 'Mixed Fleet Flying' en het actief vliegen van verschillende types onder een dak/firma. Dat gaat dan niet meer om common types, maar verschillende. Er wordt geprefereerd dat onder een firma niet te laten plaatsvinden. Bij de enkeling zal er in documentatie staan dat het niet zal plaatsvinden tenzij het niet anders kan in een gegeven marktsituatie en er bewezen is dat het op een veilige manier kan, waar vaak niet de moeite voor wordt genomen en het dus meestal ook niet voorkomt.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_192546755
Een eerdere spot:

Leek wel alsof ze gingen checken wat ze aan het doen waren. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_192550741
Ik geloof dat je je een beetje verveelt :P
pi_192551034
Ik doe ook simracen, leer keyboard/piano en doe aan gezond juicen, ben veel op 't strand/in de zon! :D
Niet zozeer vervelen... meer bezigheidstherapie. Ik loop nog altijd achter met series en films kijken omdat ik me juist niet verveel. :P Beetje van dit, beetje van dit. Vliegt er iets over kijken wat het is en wat er nog rondvliegt (zo was er een trike ultralight in 48.000' :+ ). Vaart er iets voorbij, ook daar is iets voor: https://www.marinetraffic(...)centery:52.4/zoom:11 .
Zo vliegt de dag wel om! c_/

-- Ooh, Ramy RC heeft een nieuwe video, die maakt z'n eigen r/c carbon fiber A350!
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 10 april 2020 @ 19:50:40 #203
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_192556804
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 april 2020 00:11 schreef shiz het volgende:
Een eerdere spot:
[ afbeelding ]
Leek wel alsof ze gingen checken wat ze aan het doen waren. :P
Zo te zien moest de fotograaf even plaats maken voor de F16
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_192567950
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2020 13:57 schreef Iemand91 het volgende:
Na 18 maanden aan de grond te hebben gestaan, haangt de Antonov An-225 nu weer in de lucht: https://www.flightradar24.com/UR82060/24453038

[ afbeelding ]
En momenteel voor het eerst in ruim anderhalf jaar weer een commercile vlucht:

flightradar24 twitterde op zaterdag 11-04-2020 om 14:37:42 Back to work! The @AntonovCompany An-225—the world’s largest cargo aircraft—is on its way to China via Kazakhstan to collect medical supplies. The supplies will be delivered to Warsaw in a few days time. Follow the first leg live at https://t.co/SNL7DIvcY4 https://t.co/bmpqwobt7G reageer retweet
https://www.flightradar24.com/ADB354F/2458e9d3

pi_192580843
Edjkdtj twitterde op zondag 12-04-2020 om 12:33:30 Een akelig gezicht: een #Schiphol zonder operationele kisten. 100 staan er geparkeerd en niemand daar aan het werk. Hoe lang nog? https://t.co/5GoqdCuDMu reageer retweet
pi_192617967
De eerste KLM 747 is weer onderweg; PH-BFT via Seoul naar Peking: https://www.flightradar24.com/KLM897/245bceb9

Hopelijk komt ze hier nog overheen; nog niet zo lang geleden kon ik de KLM 747's van/naar Azi altijd mooi zien overkomen. O+
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 15 april 2020 @ 19:29:25 #207
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_192635527
AntonovCompany twitterde op woensdag 15-04-2020 om 19:23:28 After successful delivery of the cargo to #Poland,AN-225 flies to help the next country - #France

On April 15,#AN225 departed from Poland to the China to take on board a medical equipment to fight #COVID19. Scheduled date of the AN-225 arrival to Airport Paris-Vatry is April 18 https://t.co/puFiWI1e44 reageer retweet
pi_192650595
Die voucher aannemen, moet je dat nou wel of niet doen?
  donderdag 16 april 2020 @ 20:50:06 #209
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_192655132
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:25 schreef Adrie072 het volgende:
Die voucher aannemen, moet je dat nou wel of niet doen?
Ik zou die vraag hier stellen: TRV / Vragen over vliegen #60 (e-tickets, inchecken, bagage, etc)
So we just called him Fred
  donderdag 16 april 2020 @ 20:52:57 #210
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192655193
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2020 16:25 schreef Adrie072 het volgende:
Die voucher aannemen, moet je dat nou wel of niet doen?
Je hebt recht op geld terug bij annulering vanuit de maatschappij, dus zou geen voucher accepteren als je dat niet wilt.

Hoe dan ook, verwacht voorlopig nog geen geld terug.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_192676341
Komen een paar Iljushin Il-76s langs in Maastricht dezer dagen, leuk om die machines weer eens te zien :)
pi_192683920
Het einde voor South African Airways lijkt nu toch echt in zicht.
De regering heeft er geen zin meer om er geld in te stoppen.

'SOUTH AFRICAN AIRWAYS WIL AL HET PERSONEEL ONTSLAAN; EINDE NABIJ'
quote:
JOHANNESBURG - De ondergang is nabij voor South African Airways (SAA), nu de Zuid-Afrikaanse regering er geen geld meer in wil steken. De maatschappij is van plan om alle 4.700 medewerkers te ontslaan en praat daarom met de vakbonden over een ontslagregeling.

Dat blijkt uit documenten die persbureau Bloomberg heeft ingezien. Volgens het plan van SAA krijgen medewerkers een maand salaris voor elk jaar dat ze bij de maatschappij gewerkt hebben. Dat moet betaald worden van de verkoop van activa, zoals vliegtuigen en gebouwen.

Als het ontslag doorgaat, dan betekent het vrijwel zeker het einde voor het 86-jarige South African Airways, dat vroeger ook bekend stond als de Suid-Afrikaanse Lugdiens. De staatsmaatschappij wordt al jarenlang op de been gehouden door de overheid: het laatste winstgevende jaar was 2011.

SAA is lid van de Star Alliance en beschikt over een vloot van 44 toestellen, waaronder Airbus A320’s, A330’s, A340’s en A350’s. Vr de coronacrisis vloog het bedrijf in Europa op Londen, Frankfurt en Mnchen. In een groot deel van de vorige eeuw was SAA ook op Schiphol actief.


Ooit vlogen die (IMHO) een van de mooiste toestel/livery combinaties ooit rond:
ZS-SAP B747-244B cn 20557 South African Airways 841102 Schiphol 1001 by Kodak 260, on Flickr
  zaterdag 18 april 2020 @ 15:30:41 #213
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_192684816
Dan ook definitief RIP de enige connectie van St Helena's airport?
pi_192685106
quote:
11s.gif Op zaterdag 18 april 2020 15:30 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Dan ook definitief RIP de enige connectie van St Helena's airport?
Die vluchten worden (werden) uitgevoerd door Airlink; een andere maatschappij die overigens tot nu toe wel veel samenwerkte met South African Airways.
pi_192698878
https://www.flightradar24.com/LCO1103/2460ba40

Beetje vreemde en lage aanvliegroute of niet?
  zondag 19 april 2020 @ 14:18:20 #216
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192698990
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 14:09 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/LCO1103/2460ba40

Beetje vreemde en lage aanvliegroute of niet?
Misschien een late baanwissel?

Sowieso zal je komende tijd wat 'aparte' aanvliegroutes zien omdat het dermate rustig is met goed zicht dat de verkeersleiding nog al eens een "visual approach" geeft zodra een piloot meldt dat hij Schiphol ziet liggen.

Betekent zoveel als dat de piloot zelf op zicht naar de baan mag vliegen en landen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_192699102
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 14:18 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Misschien een late baanwissel?

Sowieso zal je komende tijd wat 'aparte' aanvliegroutes zien omdat het dermate rustig is met goed zicht dat de verkeersleiding nog al eens een "visual approach" geeft zodra een piloot meldt dat hij Schiphol ziet liggen.

Betekent zoveel als dat de piloot zelf op zicht naar de baan mag vliegen en landen.
Toppie!
  Moderator zondag 19 april 2020 @ 14:41:10 #218
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192699306
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 14:18 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Misschien een late baanwissel?

Sowieso zal je komende tijd wat 'aparte' aanvliegroutes zien omdat het dermate rustig is met goed zicht dat de verkeersleiding nog al eens een "visual approach" geeft zodra een piloot meldt dat hij Schiphol ziet liggen.

Betekent zoveel als dat de piloot zelf op zicht naar de baan mag vliegen en landen.
Waarom doen ze dat? Juist nu hebben ze wel tijd om aanwijzingen te geven toch?

Of is de capaciteit in de toren fors verminderd?
Kranpltze mssen verdichtet sein
  zondag 19 april 2020 @ 14:45:15 #219
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192699350
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 14:41 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Waarom doen ze dat? Juist nu hebben ze wel tijd om aanwijzingen te geven toch?

Of is de capaciteit in de toren fors verminderd?

Neehoor, maar het is een stuk efficienter.
Als je op instrumenten blijft vliegen en de ILS moet vliegen maak je bijvoorbeeld alweer een stuk meer meters (afhankelijk waar je vandaan komt). Visueel kun je een heel stuk afsnijden en veel korter voor de baan indraaien.

En het is makkelijk voor de controllers. En als piloot ook wel leuk om gewoon lekker zonder autopilot naar buiten te kijken en aan de hand van wat je uit je raampje ziet te vliegen ipv naar je instrumenten te turen ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  zondag 19 april 2020 @ 16:18:04 #220
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_192700372
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 14:45 schreef Drekkoning het volgende:
En als piloot ook wel leuk om gewoon lekker zonder autopilot naar buiten te kijken en aan de hand van wat je uit je raampje ziet te vliegen ipv naar je instrumenten te turen ;)
Ik mag toch hopen dat ze ondanks visual clearance ook op hun instrumenten blijven letten :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zondag 19 april 2020 @ 16:20:01 #221
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192700396
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 16:18 schreef flipsen het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen dat ze ondanks visual clearance ook op hun instrumenten blijven letten :P
Uiteraard ;) Was een beetje kort door de bocht van mij, uiteraard blijven de basisinstrumenten als snelheid van enorm belang.

Alleen de navigatie wordt niet meer op instrumenten gedaan maar op zicht.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Moderator zondag 19 april 2020 @ 16:26:33 #222
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192700459
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2020 14:45 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Neehoor, maar het is een stuk efficienter.
Als je op instrumenten blijft vliegen en de ILS moet vliegen maak je bijvoorbeeld alweer een stuk meer meters (afhankelijk waar je vandaan komt). Visueel kun je een heel stuk afsnijden en veel korter voor de baan indraaien.

En het is makkelijk voor de controllers. En als piloot ook wel leuk om gewoon lekker zonder autopilot naar buiten te kijken en aan de hand van wat je uit je raampje ziet te vliegen ipv naar je instrumenten te turen ;)
Handmatig kan ik me voorstellen dat dat voor de afwisseling zeker leuk is. Laatste ritjes naar Itali en Sloveni ook zonder Navi gedaan, krijg je beter beeld bij het wegennet...

Zijn alle banen op Schiphol wel nog open dan? Want kan me voorstellen dat ze zeggen dat de polderbaan en bijbehorende toren gesloten zijn.
Kranpltze mssen verdichtet sein
  zondag 19 april 2020 @ 16:30:10 #223
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192700501
quote:
1s.gif Op zondag 19 april 2020 16:26 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Handmatig kan ik me voorstellen dat dat voor de afwisseling zeker leuk is. Laatste ritjes naar Itali en Sloveni ook zonder Navi gedaan, krijg je beter beeld bij het wegennet...

Zijn alle banen op Schiphol wel nog open dan? Want kan me voorstellen dat ze zeggen dat de polderbaan en bijbehorende toren gesloten zijn.
Polderbaan wordt nog wel gebruikt ivm geluidsnormen. Verder is in ieder geval de Aalsmeerbaan dicht omdat ze daar vliegtuigen op hebben geparkeerd.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  Redactie Sport / Supervogel zondag 19 april 2020 @ 18:16:38 #224
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
  zondag 19 april 2020 @ 19:34:21 #225
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_192702906
quote:
7s.gif Op zondag 19 april 2020 18:16 schreef Pino112 het volgende:
Paar foto's van boven Schiphol: https://www.facebook.com/(...)8256858858210&type=3
_O_
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  zondag 19 april 2020 @ 19:40:16 #226
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192702954
quote:
7s.gif Op zondag 19 april 2020 18:16 schreef Pino112 het volgende:
Paar foto's van boven Schiphol: https://www.facebook.com/(...)8256858858210&type=3
Lekker hoor, op 50ft tijdens een lowpass achterom gaan zitten en een selfie maken :D

Maar, mooie plaatjes hoor!!
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_192714877
https://www.flightradar24.com/KLM48V/2461e370

Vind het maar vreemd allemaal
  maandag 20 april 2020 @ 14:44:15 #229
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192715389
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 14:16 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/KLM48V/2461e370

Vind het maar vreemd allemaal
Zie hier het voordeel van de visuele nadering die ik al eerder noemde, je kan veel korter voor de baan indraaien :)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_192715769
Norwegian’s pilot and cabin crew companies in Sweden and Denmark file for bankruptcy
quote:
Due to the ongoing spread of the Coronavirus (COVID-19) most countries have advised against or have banned non-essential travel. The closure of borders and quarantine restrictions has effectively brought the entire airline industry to a halt. Consequently, almost all of Norwegian’s flight operations have been cancelled, while the costs for air crew remain. The pilots and cabin crew in Scandinavia are employed in subsidiaries in the Norwegian Group. Unfortunately, despite the measures that the company has already taken to reduce costs, the Board of these companies are left with no choice but to apply for bankruptcy.

The decisions about filing for bankruptcies in the four crew subsidiaries were made by the respective boards on Monday April 20, 2020.
quote:
In Norway, there are efficient furlough opportunities which means that the government pays for all salary related costs throughout the duration of the furlough period. Unfortunately, there is not the equivalent coverage in Sweden or Denmark schemes.
quote:
Due to the extraordinary situation (force majeure), Norwegian has also notified OSM Aviation that it has cancelled the crew provision agreements with several of its jointly owned OSM Aviation subsidiaries. These companies have crew based in Spain, UK, Finland, Sweden and the US.

The above actions will affect 1,571 pilots and 3,134 cabin crew. About 700 pilots and 1,300 cabin crew based in Norway, France and Italy are not affected.
Ook Virgin Australia lijkt te gaan vallen.
quote:
Virgin employs around 10,000 people directly and supports another 6000 jobs indirectly, who will face an uncertain future when the airline officially appoints administrators, expected to happen on Tuesday morning.
pi_192717979
quote:
Norwegian heeft crew in diverse BV's zitten en laat die nu klappen? Wel 'makkelijk' om van je personeel af te komen.. Zouden Easyjet en Ryanair dat ook zo hebben?
dag
  maandag 20 april 2020 @ 19:07:18 #232
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_192719794
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2020 17:11 schreef Peter het volgende:
Norwegian heeft crew in diverse BV's zitten en laat die nu klappen? Wel 'makkelijk' om van je personeel af te komen.. Zouden Easyjet en Ryanair dat ook zo hebben?
Google maar eens op "Crewlink" en "Nobox".
So we just called him Fred
pi_192747112
quote:
7s.gif Op zondag 19 april 2020 18:16 schreef Pino112 het volgende:
Paar foto's van boven Schiphol: https://www.facebook.com/(...)8256858858210&type=3
"It's all yours!" :o

Wat gaaf. (En ... droevig, als je over de gevolgen nadenkt natuurlijk..)

Ik kwam nog een setje foto's van over de hele wereld tegen van die strekking: https://www.theguardian.c(...)ports-world-pictures

Zelf heb ik met m'n ADS-B antenne op m'n Londen balkon nog een animatie gemaakt van de terugval van vliegverkeer boven Londen. Is een bizar contrast.

(Besefte vandaag dat ik eigenlijk wat uit had moeten zoomen tegen het einde om het verdwijnen van alle stacks en holding patterns ook te laten zien, gemiste kans :( )
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_192751003
https://www.flightradar24.com/C68A/246434c6

Mooie vertrekplek, route en wie zou het zijn? :)
  woensdag 22 april 2020 @ 14:28:23 #235
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_192751063
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 14:23 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/C68A/246434c6

Mooie vertrekplek, route en wie zou het zijn? :)
Ik gok op @Individual of zijn broer @Viajero :D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_192751077
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 14:23 schreef Adrie072 het volgende:
https://www.flightradar24.com/C68A/246434c6

Mooie vertrekplek, route en wie zou het zijn? :)
Kist is in ieder geval deze.
pi_192751280
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 14:29 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Kist is in ieder geval deze.
Niet slecht voor een aspergesteker!
  woensdag 22 april 2020 @ 15:53:29 #238
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_192752381
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 14:28 schreef flipsen het volgende:

[..]

Ik gok op @:individual of zijn broer @:viajero :D
quote:
Live flight not found
Sorry, but we couldn't find data about this flight.
Klopt, ik ben wereldreddendemilieuhippie geworden en vlieg niet zoveel meer.
reset
pi_192753074
Transavia blijft 3 weken langer aan de grond
Michael Stoelinga 22/04/2020 Leestijd: minder dan een minuut

Transavia blijft drie weken langer dan gepland aan de grond. Eerder werd aangekondigd tot 6 mei niet te vliegen, maar die datum is nu verzet naar 27 mei.

Restricties
“De restricties en maatregelen vanuit Nederland n de landen van onze bestemmingen vanwege COVID-19 duren voort en leggen de luchtvaart nog te veel beperkingen op. Omdat dit onzekerheid creerde, hebben wij besloten voor een langere periode duidelijkheid te scheppen voor onze passagiers en partners op de langere termijn”, aldus de maatschappij.

Omboeken
Passagiers met een ticket voor vertrek tussen 28 mei en 30 september kunnen hun ticket zonder wijzigingskosten omboeken naar dezelfde bestemming op een ander moment. Zij kunnen kiezen uit vluchten tot en met 31 maart 2021.

bron https://www.upinthesky.nl(...)langer-aan-de-grond/
  woensdag 22 april 2020 @ 20:15:38 #240
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_192756292
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2020 15:53 schreef Individual het volgende:

[..]


[..]

Klopt, ik ben wereldreddendemilieuhippie geworden en vlieg niet zoveel meer.
Het was een vlucht van NL over London naar Guernsey, vandaar dat ik aan je moest denken. Of zou het DAM geweest zijn:D

Ik bel je binnenkort even via Skype!
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_192779199
Ooh, hier aan de kust vloog net een F35 200' over het water.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  vrijdag 24 april 2020 @ 13:45:32 #242
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_192781941
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 april 2020 09:59 schreef shiz het volgende:
Ooh, hier aan de kust vloog net een F35 200' over het water.
[ afbeelding ]
En toen dacht je:"Snel een foto maken met mijn mobiel voor FOK!"
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  vrijdag 24 april 2020 @ 13:48:11 #243
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_192781967
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 april 2020 09:59 schreef shiz het volgende:
Ooh, hier aan de kust vloog net een F35 200' over het water.
[ afbeelding ]
En toen dacht je:"Snel een foto maken met mijn mobiel voor FOK!"

Edit: haha, zag eerst niets, langzame verbinding. Vandaar mijn comment
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_192781977
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2020 13:45 schreef flipsen het volgende:

[..]

En toen dacht je:"Snel een foto maken met mijn mobiel voor FOK!"
Ja. :P Maar kort voor IJmuiden verdween 'ie opeens van de radar. Dus ik naar buiten idd met mobieltje. En toen hoorde en zag ik hem heel kalmpjes voorbij zoeven, maar te ver zelfs voor mijn Huawei P30 Pro met 10x hybride zoom. ;(
Daarna ging 'ie nog ff hallo zeggen in Woensdrecht en Volkel voordat 'ie weer naar Leeuwarden terug ging (volgens mij een glide-in oefenen en daarna wat approach go-arounds).
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  vrijdag 24 april 2020 @ 14:02:03 #245
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_192782188
Jij zit nu echt 24/7 vliegtuigjes te kijken op je scherm he? :P Had je niet beter luchtverkeersleider kunnen worden ipv piloot? :D

Door de trage verbinding zag ik alleen dat er een foto onder je bericht stond, vandaar de edit, maar nu zie ik dat het een screenshot was. Pfff, het is nog vroeg hier zullen we maar denken.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_192782776
Haha, nee hoor. :P Drie keer per dag ofzo ff tabje opengooien, snel kijken wat er vliegt.
Nu was ik net wakker en ging ik door m'n dagelijkse 'what's new' tabjes en zag hem toevallig de kustlijn volgen.
Zag ook een reusachtig voertuigenschip varen en die teruggezien op MarineTraffic. :P

Maar ik houd me genoeg op andere manieren bezig. Gisteren gewoon lekker lui op 't strand in de zon gelegen. B-) Paar dagen geleden was ik ruim 4 uur onderweg, voorbij aan bijvoorbeeld Keukenhof en het zweefvliegveld (wil ik ook nog weleens doen!). MIDI keyboard leren. Sitebuilding leren. Beetje met cameras/video gadgets in de weer. Research doen naar SUP en sit-on kajaks. :Y) YouTube, series kijken. Maar die paar minuutjes per dag ff kijken of er nog iets interessants rondvliegt... :P Ook geinig.

Volgende maand simmen, current blijven. Tot die tijd is mijn sim van keuze: Assetto Corsa en een Logitech G29. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_192788227
Kijk live: persconferentie over steun aan Air France-KLM

Nederland steunt KLM met 2 tot 4 miljard euro, Frankrijk geeft 7 miljard euro
quote:
De Nederlandse regering steunt KLM met een bedrag tussen de 2 en 4 miljard euro. Hoe de steun er precies gaat uitzien, moet nog worden uitgewerkt. Minister van Financin Hoekstra denkt aan garantstellingen en leningen.

Er worden voorwaarden gesteld aan de Nederlandse miljardensteun. De salarissen van het personeel moet worden gematigd, te beginnen aan de top. Ook mag er geen winst worden uitgekeerd en moet er gewerkt worden aan milieumaatregelen. "Het gaat om belastinggeld", zei minister Hoekstra. "Het is redelijk dat de sterkste schouders ook de zwaarste lasten dragen."

De steun van 2 tot 4 miljard is nadrukkelijk voor KLM en niet voor het moederbedrijf Air France-KLM. Hoekstra noemde KLM "van nationaal belang" voor de Nederlandse economie. Het bedrijf zorgt niet alleen voor 35.000 banen, maar er zijn ook veel Nederlandse bedrijven indirect afhankelijk van het luchtvaartbedrijf en van Schiphol.

"KLM is als een domino in een lange rij", zei Hoekstra. "Als die steen omvalt, heeft het gevolgen voor bedrijven in laden en lossen, distributie, het toerisme. Bedrijven in allerlei soorten en maten."

De Franse regering komt met eigen een steunpakket ter waarde van 7 miljard euro voor Air France. Dat heeft minister van Financin Le Maire gezegd tegen de Franse omroep TF1. Volgens Le Maire wordt de luchtvaartmaatschappij niet genationaliseerd.


[ Bericht 43% gewijzigd door Iemand91 op 24-04-2020 21:46:28 ]
pi_192799309
HISTORISCHE VLIEGTUIGEN BRENGEN VLIEGEND SALUUT IN CRISISTIJD
quote:
SCHIPHOL - Een formatie van drie historische vliegtuigen brengt zaterdag een vliegend saluut aan Nederland. Onder het motto ‘Celebrate Life’ willen de drie piloten alle inwoners een hart onder de riem steken tijdens de coronacrisis.

De ervaren vliegers Hans Nordsiek, Ferry van der Geest en Piet Luijken vliegen met twee Boeing Stearman-dubbeldekkers en een De Havilland Chipmunk van Breda (13.30 uur) richting Vinkeveen (14.00 uur), Amsterdam (14.10 uur), Amstelveen (14.20 uur), Schiphol (14.25 uur) en Haarlem (14.35 uur), waarbij de tijden uiteraard onder voorbehoud zijn.

Nu er door de coronamaatregelen geen airshows kunnen worden gehouden, roepen de piloten liefhebbers op om vanuit hun achtertuin foto’s te maken en op te sturen naar info@thestoryteller.nl.

Voor, tijdens en na de vlucht worden er video-opnames gemaakt, die (deels live) te zien zijn op Facebook.com/TheStorytellerHansNordsiek. Op Flightradar24.com is de formatie eveneens te volgen. De formatie is te zien onder registratie G-APLO.
Ze staan op punt van vertrekken: https://www.facebook.com/1460901870712723/videos/596216320977054/

https://www.flightradar24.com/GAPLO/2467ba21





[ Bericht 9% gewijzigd door Iemand91 op 25-04-2020 13:31:26 ]
pi_192800320
Ahhh, ik hoorde en zag er eentje.
G-APLO (DHC1) brak af naar het zuiden en N1944S (ST75) kwam hier voorbij.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_192800473
Was ook benieuwd wat die Dornier PH-CGC nu eigenlijk precies doet. :P

-- ze lezen mee. :P Komen gelijk nog een keer voorbij


[ Bericht 5% gewijzigd door shiz op 25-04-2020 16:08:10 ]
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_192805938
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 april 2020 14:53 schreef shiz het volgende:
Was ook benieuwd wat die Dornier PH-CGC nu eigenlijk precies doet. :P

-- ze lezen mee. :P Komen gelijk nog een keer voorbij
[ afbeelding ]
Die vliegen bijna dagelijks langs de kust voor hun inspecties. Zie ze wel eens laag over de Scheveningse Pier vliegen.
dag
pi_192815599

Ook vandaag een oldschooler formatie? Probeerde nog razendsnel een foto te schieten. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  Moderator zondag 26 april 2020 @ 19:38:12 #253
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  zondag 26 april 2020 @ 20:39:08 #255
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_192818626
Lijkt mij dat die blauwe Texan N13FY was, en die rode zou weleens de D-ESHP geweest kunnen zijn.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_192818761
quote:
2s.gif Op zondag 26 april 2020 20:39 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Lijkt mij dat die blauwe Texan N13FY was, en die rode zou weleens de D-ESHP geweest kunnen zijn.
Lijkt er op. Vlogen inderdaad vandaag bij elkaar.
pi_192820882
Kort na 16:00 nabij Cruquius (/Hoofddorp).

Sounds like they'd fit the bill. :Y ^O^
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  maandag 27 april 2020 @ 12:34:57 #258
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192827302
quote:
'KLM HOUDT REKENING MET EINDE VAN HUWELIJK MET AIR FRANCE'

AMSTELVEEN - De top van KLM houdt er rekening mee dat de huidige crisis wel eens het einde van het huwelijk met Air France kan betekenen. Dat bevestigen ingewijden rond de onderneming tegenover het Financieele Dagblad.
Cruciaal voor het voortbestaan van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie is of Air France er in slaagt de kosten drastisch te verlagen. Op het hoofdkantoor in Amstelveen is men niet overtuigd van de Franse bereidheid daartoe, zeker niet nadat de Franse staat het bedrijf vrijdag financieel te hulp was geschoten met een lening van 7 mrd. 'Dat versterkt de positie van de overheid, ten nadele van de bedrijfstop', zo taxeert een betrokkene.

De verhoudingen tussen de Fransen en Nederlanders bij Air France-KLM zijn de afgelopen jaren verslechterd met als dieptepunt de strijd begin vorig jaar rond de herbenoeming van KLM-topman Pieter Elbers. Het ergert KLM dat de Fransen de baas spelen terwijl ze het eigen huis niet op orde hebben. In Amstelveen groeit de overtuiging dat het misschien beter zou zijn als het hoofdkantoor van de holding wordt geschrapt en de twee luchtvaartmaatschappijen zich beperken tot cordinatie en afstemming. Zover zijn ze in Frankrijk nog lang niet.

Vloot aan de grond
De coronacrisis raakt beide luchtvaartmaatschappijen midscheeps. Vrijwel de gehele vloot staat aan de grond, en de kosten lopen door. Bij KLM denken ze genoeg te hebben aan een door de overheid gegarandeerde lening van 2 mrd tot 4 mrd, mits het luchtverkeer eind 2021 weer op 80% zit. Er is gerede twijfel of het door de Franse staat geboden leningenpakket van 7 mrd, waarvan 4 mrd een looptijd heeft van twaalf maanden, voldoende is voor Air France. Beide steunoperaties werden vrijdag nabeurs gepresenteerd.

Een volgende steunoperatie zou wel eens in de vorm van aandelen kunnen plaatsvinden. Air France-KLM liet vrijdag weten uiterlijk deze winter daarover te besluiten. Minister Wopke Hoekstra van Financin sloot een dergelijke actie niet uit. 'Dat zou onderdeel van het recept kunnen zijn'. Het is voor andere aandeelhouders dan nationale staten problematisch om mee te doen in zo'n emissie, waardoor hun belang fors zou verwateren. Nederland en Frankrijk bezitten nu ieder 14% in de holding.

Publiek geld
Omdat zowel Hoekstra als zijn Franse ambtgenoot Bruno Le Maire vrijdag beklemtoonde dat publiek geld alleen de eigen luchtvaartmaatschappij ten goede mag komen, kan de uitkomst in theorie leiden tot twee genationaliseerde luchtvaartmaatschappijen. Bij KLM houden ze daar rekening mee.
pi_192828014
Telegraaf kijkt al naar een nieuwe samenwerking tussen KLM en Lufhansa.. https://www.telegraaf.nl/(...)uilen-voor-lufthansa
dag
pi_192828590
15 jaar geleden vloog vandaag de Airbus A380 haar eerste vlucht:






Nu, 15 jaar later staan alle 242 geproduceerde toestellen aan de grond; alleen een viertal van China Southern Airlines vliegen nog rond waaronder eenmaal per week naar Amsterdam.
Tevens is het einde van de productie aangekondigd (laatste A380 zou eind 2021 worden geleverd; maar dat kan door de huidige omstandigheden nu veranderen), 9 toestellen moeten nog worden geleverd, zijn de eerste 2 exemplaren al gesloopt en is het maar de vraag hoeveel van de opgeslagen toestellen weer in gebruik genomen zullen worden.

Air France: plan was om alle 10 toestellen in 2022 uit te faseren. De eerste verliet de vloot afgelopen januari.
Ben Smith overweegt nu dit te versnellen; de kans is aanwezig dat Air France geen A380 vluchten meer zal uitvoeren.
Lufthansa: faseert 6 toestellen per direct uit en houdt er 8 over.
Singapore Airlines: heeft de eerste 5 uitgefaseerd (maar ook 5 nieuwe voor in de plaats genomen)
Qantas: bezig met cabin upgrade. Geplande uitfasering in 2030.
Qatar Airways: Zodra de toestellen 10 jaar oud zijn worden ze uitgefaseerd. Begin van uitfasering zou dus in 2024 beginnen.
Emirates: heeft er totaal 123 besteld en zitten momenteel op 115. De vloot zal zich rond de 115 stabiliseren en halverwege de jaren 20 zakken naar zo'n 90-100 toestellen waarbij uitgefaseerde toestellen als donor zullen dienen voor de andere A380's en geleasede A380 naar de lease-maatschappij zullen terugkeren.
Tim Clark ziet de A380 in 2035 nog voor vliegen voor de maatschappij.

Van de overige maatschappijen is niet duidelijk wat hun plannen zijn voor de A380.
pi_192828806
quote:
Ah ik dacht al. Zag er zaterdag (was in Leiden in de Merenwijk) 2 overkopen. Alleen de G-APLO kwam terug op Flightradar. Maar hij vloog samen met 1 dubbeldekker. Dat was de zwarte, de zilveren niet gezien.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_192829022
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 14:15 schreef Iemand91 het volgende:
15 jaar geleden vloog vandaag de Airbus A380 haar eerste vlucht:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Nu, 15 jaar later staan alle 242 geproduceerde toestellen aan de grond; alleen een viertal van China Southern Airlines vliegen nog rond waaronder eenmaal per week naar Amsterdam.
Tevens is het einde van de productie aangekondigd (laatste A380 zou eind 2021 worden geleverd; maar dat kan door de huidige omstandigheden nu veranderen), 9 toestellen moeten nog worden geleverd, zijn de eerste 2 exemplaren al gesloopt en is het maar de vraag hoeveel van de opgeslagen toestellen weer in gebruik genomen zullen worden.

Air France: plan was om alle 10 toestellen in 2022 uit te faseren. De eerste verliet de vloot afgelopen januari.
Ben Smith overweegt nu dit te versnellen; de kans is aanwezig dat Air France geen A380 vluchten meer zal uitvoeren.
Lufthansa: faseert 6 toestellen per direct uit en houdt er 8 over.
Singapore Airlines: heeft de eerste 5 uitgefaseerd (maar ook 5 nieuwe voor in de plaats genomen)
Qantas: bezig met cabin upgrade. Geplande uitfasering in 2030.
Qatar Airways: Zodra de toestellen 10 jaar oud zijn worden ze uitgefaseerd. Begin van uitfasering zou dus in 2024 beginnen.
Emirates: heeft er totaal 123 besteld en zitten momenteel op 115. De vloot zal zich rond de 115 stabiliseren en halverwege de jaren 20 zakken naar zo'n 90-100 toestellen waarbij uitgefaseerde toestellen als donor zullen dienen voor de andere A380's en geleasede A380 naar de lease-maatschappij zullen terugkeren.
Tim Clark ziet de A380 in 2035 nog voor vliegen voor de maatschappij.

Van de overige maatschappijen is niet duidelijk wat hun plannen zijn voor de A380.
Toch jammer, als pax toch 1 vd fijnste toestellen om mee te reizen
  maandag 27 april 2020 @ 15:13:34 #263
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_192829228
?

  Moderator maandag 27 april 2020 @ 15:30:35 #264
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192829396
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 15:13 schreef spapaars het volgende:
?

[ afbeelding ]
Negatieve olieprijs?
Kranpltze mssen verdichtet sein
pi_192830076
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 14:54 schreef tripel7 het volgende:

[..]

Toch jammer, als pax toch 1 vd fijnste toestellen om mee te reizen
De meeste maatschappijen zullen er A350/777X/787 voor in plaats nemen, dat zijn ook niet onprettige toestellen om mee te vliegen als passagier. Neemt niet weg dat een tweede etage toch iets speciaals heeft.
pi_192830136
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 13:30 schreef Peter het volgende:
Telegraaf kijkt al naar een nieuwe samenwerking tussen KLM en Lufhansa.. https://www.telegraaf.nl/(...)uilen-voor-lufthansa
Het LH netwerk is wel uitstekend dekkend voor aansluitende vluchten van/naar AMS. Betwijfel echter of LH er iets in zou zien. Voor nu is de SkyTeam samenwerking voor KLM erg belangrijk samen met Delta voor vluchten naar en van de V.S. Lijkt me niet dat je zomaar kan uitstappen of kan samenwerken met een Star Alliance maatschappij.
pi_192830288
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 16:29 schreef davedavy het volgende:

[..]

De meeste maatschappijen zullen er A350/777X/787 voor in plaats nemen, dat zijn ook niet onprettige toestellen om mee te vliegen als passagier. Neemt niet weg dat een tweede etage toch iets speciaals heeft.
78 en 77 vind ik waardeloos om mee te reizen, de a350 is daarintegen wel okay vind ik.
  maandag 27 april 2020 @ 18:11:59 #268
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_192831291
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 16:36 schreef davedavy het volgende:

[..]

Het LH netwerk is wel uitstekend dekkend voor aansluitende vluchten van/naar AMS. Betwijfel echter of LH er iets in zou zien. Voor nu is de SkyTeam samenwerking voor KLM erg belangrijk samen met Delta voor vluchten naar en van de V.S. Lijkt me niet dat je zomaar kan uitstappen of kan samenwerken met een Star Alliance maatschappij.
De splitsing van AF-KLM hoeft niet het einde te betekenen van de samenwerking tussen AF en KLM en het lidmaatschap van Skyteam.
So we just called him Fred
  maandag 27 april 2020 @ 18:15:56 #269
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192831362
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 16:51 schreef tripel7 het volgende:

[..]

78 en 77 vind ik waardeloos om mee te reizen, de a350 is daarintegen wel okay vind ik.
Waarom vind je het waardeloos om me te reizen? Ik heb zelf pas 1 maal met de 787 mogen vliegen (Kenya Airways) maar dat vond ik (afgezien van de service van Kenya) best wel prima. Ik denk dat de ervaring vooral af zal hangen van de service van de Airline.
  maandag 27 april 2020 @ 18:22:25 #270
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_192831458
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 18:15 schreef Sunri5e het volgende:
Ik denk dat de ervaring vooral af zal hangen van de service van de Airline.
De hoeveelheid stoelen en daarbij behoren been- en schouderruimte zal ook erg van invloed zijn.

Mijn eerste vlucht op een 777 in KLM economy met 3-3-3 opstelling was met mijn brede schouders en lange benen geen pretje. In de 787 met 3-3-3 in TUI economy was ook niks, maar 2-3-2 in TUI
Deluxe is dan weer prima te doen.
So we just called him Fred
pi_192831460
quote:
7s.gif Op maandag 27 april 2020 18:11 schreef Fred het volgende:

[..]

De splitsing van AF-KLM hoeft niet het einde te betekenen van de samenwerking tussen AF en KLM en het lidmaatschap van Skyteam.
Dat zegt 'ie toch ook niet? Gaat natuurlijk om hoe je een samenwerking met een partner uit een andere alliantie gaat verenigen. Monogamie heeft niet veel zin als iedereen het toch gewoon met elkaar doet. :Y) Dus zal KLM dan wel uit SkyTeam moeten stappen en zich bij Star Alliance voegen? Komt er toch een onderlinge partnerschap ondanks twee verschillende allianties? Gaat de wereld straks over op 'United Alliances', legacy VS lowcost? Hoe zie jij de oplossing dan voor je?
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  maandag 27 april 2020 @ 18:27:21 #272
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_192831535
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 16:36 schreef davedavy het volgende:

[..]

Het LH netwerk is wel uitstekend dekkend voor aansluitende vluchten van/naar AMS. Betwijfel echter of LH er iets in zou zien. Voor nu is de SkyTeam samenwerking voor KLM erg belangrijk samen met Delta voor vluchten naar en van de V.S. Lijkt me niet dat je zomaar kan uitstappen of kan samenwerken met een Star Alliance maatschappij.
En aan de Azie kant: LH is vrij close met CA
en MU is een van de aandeelhouders in AF/KL

Dus ook aan die kant is het geen logische combinatie
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  maandag 27 april 2020 @ 18:31:29 #273
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_192831598
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 18:22 schreef shiz het volgende:
Hoe zie jij de oplossing dan voor je?
Stoppen met de sentimentele onzin dat elk land "zijn eigen" airline moet hebben.

De fusie van AF en KLM had van begin af aan al weinig kans: de kracht van een fusie is dat de bedrijfsvoering ook samenvoegt. En dat is nooit gebeurd, om allerlei sentimentele drogredenen.
So we just called him Fred
pi_192831645
Maar... het ging juist niet over KLM-AF onderling (maar de mogelijke inmenging van Lufti).
Het ging om hun alliantiepartner.
Of moet dat ook opzouten? :D
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  maandag 27 april 2020 @ 18:37:26 #275
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_192831683
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 18:34 schreef shiz het volgende:
Maar... het ging juist niet over KLM-AF onderling.
Het ging om hun alliantiepartner.
Of moet dat ook opzouten? :D
Het artikel heet "Kan KLM Air France verruilen voor Lufthansa", dat hint wel heel duidelijk op een scheiding met AF een samenwerking met LH.

Geen idee wat erin staat, ik heb geen abo op de Telegraaf.
So we just called him Fred
  maandag 27 april 2020 @ 18:41:03 #276
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192831723
KLM in zijn eentje verder lijkt me een vreselijk slecht plan, dan kan je veel beter bij AF blijven.

AF verruilen voor Lufti, dat kan wel interessant zijn.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_192832782
Er is een reden waarom KLM destijds niet naar BA of Lufthansa is gegaan; en die reden geldt nog steeds IMHO.

En dit is natuurlijk de zoveelste keer dat men weer hier over heeft.
pi_192832849
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 19:52 schreef Iemand91 het volgende:
Er is een reden waarom KLM destijds niet naar BA of Lufthansa is gegaan; en die reden geldt nog steeds IMHO.

En dit is natuurlijk de zoveelste keer dat men weer hier over heeft.
Het grote cultuurverschil met de Fransen is een zegen en een vloek..
Zegen omdat een fusie met een andere maatschappij al lang een samenvoeging had betekend, met verlies van (een deel van) de eigen identiteit. Vloek omdat Franse mentaliteit.

Kijken naar LH zou wel een betere bedrijfscultuur betekenen, maar ook deels verlies van de identiteit..
dag
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 april 2020 @ 20:56:41 #279
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_192833869
Blijft imo een inniger samenwerking met Delta over
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 27 april 2020 @ 21:33:21 #280
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192834372
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 19:52 schreef Iemand91 het volgende:
Er is een reden waarom KLM destijds niet naar BA of Lufthansa is gegaan; en die reden geldt nog steeds IMHO.

En dit is natuurlijk de zoveelste keer dat men weer hier over heeft.
Mee eens!

Uiteraard zijn dit gekke tijden, maar het besef moet er ook zijn dat Corona in principe een tijdelijk fenomeen is dat 1 a 2 jaar duurt en daarna gaat alles weer verder als voorheen.

Belangrijkste is overleven. En in dat proces is het overigens niet erg als de crisis gebruikt wordt om de boel wat efficinter te maken, want dat lukt al jaren niet.

(En met efficinter maken bedoel ik niet populistische maatregelen als pilotensalarissen nivelleren ;))
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_192837557
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 18:15 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Waarom vind je het waardeloos om me te reizen? Ik heb zelf pas 1 maal met de 787 mogen vliegen (Kenya Airways) maar dat vond ik (afgezien van de service van Kenya) best wel prima. Ik denk dat de ervaring vooral af zal hangen van de service van de Airline.
Ik heb het echt over de kist zelf, niet de service en keuzes qua interieur van de airlines: 77 luidruchtige, zwabberige rammelbak, ik heb 76'en gehad die ruim dubbel de leeftijd hadden van 77's waar ik in gezeten heb, en veel stabieler en steviger over kwamen, voor de 78 geldt hetzelfde, maar dan is met een extra plasticfantastic. De cabines van de a350 en vooral de a380 zijn een stuk rustiger en fijner, je hebt niet het idee dat je door de lucht stuitert, of berhaupt aan het vliegen bent, waardoor je, naar mijn beleving veel uitgeruster uitstapt
pi_192838640
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 21:33 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Mee eens!

Uiteraard zijn dit gekke tijden, maar het besef moet er ook zijn dat Corona in principe een tijdelijk fenomeen is dat 1 a 2 jaar duurt en daarna gaat alles weer verder als voorheen.

Belangrijkste is overleven. En in dat proces is het overigens niet erg als de crisis gebruikt wordt om de boel wat efficinter te maken, want dat lukt al jaren niet.

(En met efficinter maken bedoel ik niet populistische maatregelen als pilotensalarissen nivelleren ;))
Het is natuurlijk koffiedik kijken, maar ik geloof niet dat over 1 a 2 jaar alles weer is als voorheen. Nu komt men erachter dat wekelijks voor een meeting van 2 uur naar Amerika vliegen toch ook prima via Zoom of Teams kan. Ook gaat de economie een flinke klap krijgen, wat altijd invloed heeft op de luchtvaart.

En dan nog specifiek in Nederland gaat de overheid eisen stellen aan de steun. Bijvoorbeeld de nachtvluchten verminderen of misschien wel helemaal verbieden. Dat heeft direct invloed op je winstgevendheid, vooral voor de vakantie carriers dan.
  dinsdag 28 april 2020 @ 09:00:30 #283
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192838701
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 08:50 schreef Viezze het volgende:

[..]

Het is natuurlijk koffiedik kijken, maar ik geloof niet dat over 1 a 2 jaar alles weer is als voorheen. Nu komt men erachter dat wekelijks voor een meeting van 2 uur naar Amerika vliegen toch ook prima via Zoom of Teams kan. Ook gaat de economie een flinke klap krijgen, wat altijd invloed heeft op de luchtvaart.

En dan nog specifiek in Nederland gaat de overheid eisen stellen aan de steun. Bijvoorbeeld de nachtvluchten verminderen of misschien wel helemaal verbieden. Dat heeft direct invloed op je winstgevendheid, vooral voor de vakantie carriers dan.
Het is inderdaad koffiedik kijken, maar meestal zie je mensen toch wel weer terugveren in hun oude gewoontes. Je ziet het nu al, corona is wat minder hot in het nieuws, het is normaal geworden, en gelijk worden mensen wat makkelijker met de regels.

Maar over twee jaar is de luchtvaart absoluut nog niet op zijn oude sterkte, dat ben ik helemaal met je eens. De gunstigste ramingen zijn 80% over 2 jaar, en zelfs dat betwijfel ik sterk.

Met verdergaan als voorheen doelde ik meer op het feit dat we na Corona langzaam weer naar de ‘oude normaal’ terug zullen gaan.

We gaan het meemaken. Het worden spannende tijden en een boel mensen gaan hun baan en huis kwijtraken vrees ik, en zeker niet alleen in de luchtvaart :'(
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  dinsdag 28 april 2020 @ 09:32:25 #284
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_192839044
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 03:33 schreef tripel7 het volgende:

[..]

Ik heb het echt over de kist zelf, niet de service en keuzes qua interieur van de airlines: 77 luidruchtige, zwabberige rammelbak, ik heb 76'en gehad die ruim dubbel de leeftijd hadden van 77's waar ik in gezeten heb, en veel stabieler en steviger over kwamen, voor de 78 geldt hetzelfde, maar dan is met een extra plasticfantastic. De cabines van de a350 en vooral de a380 zijn een stuk rustiger en fijner, je hebt niet het idee dat je door de lucht stuitert, of berhaupt aan het vliegen bent, waardoor je, naar mijn beleving veel uitgeruster uitstapt
Ik vond de 787 qua rustig eigenlijk vergelijkbaar met de A380 als ik eerlijk ben.
  dinsdag 28 april 2020 @ 11:30:12 #285
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_192840618
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 03:33 schreef tripel7 het volgende:

[..]

Ik heb het echt over de kist zelf, niet de service en keuzes qua interieur van de airlines: 77 luidruchtige, zwabberige rammelbak, ik heb 76'en gehad die ruim dubbel de leeftijd hadden van 77's waar ik in gezeten heb, en veel stabieler en steviger over kwamen, voor de 78 geldt hetzelfde, maar dan is met een extra plasticfantastic. De cabines van de a350 en vooral de a380 zijn een stuk rustiger en fijner, je hebt niet het idee dat je door de lucht stuitert, of berhaupt aan het vliegen bent, waardoor je, naar mijn beleving veel uitgeruster uitstapt
Ja maar, ja maar... waarom dan tripel7 als nick :?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_192842728
quote:
0s.gif Op maandag 27 april 2020 14:54 schreef tripel7 het volgende:

[..]

Toch jammer, als pax toch 1 vd fijnste toestellen om mee te reizen
Wel interessant toestel, maar meestal is de boarding gate aan het meest verre uitpuntje van het vliegveld. (Frankfurt, en Singapore bijvoorbeeld). En er gaan zoveel mensen in dat het boarden al 2 uur voor vertrek begint…..
Honey ! Take me drunk, i am home !
  dinsdag 28 april 2020 @ 17:01:03 #287
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_192845714
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 09:00 schreef Drekkoning het volgende:
We gaan het meemaken. Het worden spannende tijden en een boel mensen gaan hun baan en huis kwijtraken vrees ik, en zeker niet alleen in de luchtvaart :'(
Ik denk dat we een stuk sneller terug zijn bij wat we gewend waren.

Juist om te voorkomen dat mensen hun baan gaan verliezen.
So we just called him Fred
pi_192845857
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2020 17:01 schreef Fred het volgende:

[..]

Ik denk dat we een stuk sneller terug zijn bij wat we gewend waren.

Juist om te voorkomen dat mensen hun baan gaan verliezen.
Zojuist....

Lufthansa wacht op staatssteun en onderzoekt optie faillissement

Redactie Redactie28/04/2020 Leestijd: minder dan een minuut

Lufthansa is naarstig op zoek naar financiering om de coronacrisis te doorstaan. Allereerst wacht de maatschappij de onderhandeling omtrent staatssteun af, wat om een bedrag van negen miljard euro gaat. Maar de maatschappij onderzoekt ook de optie van een faillissement.

Faillissement
De Lufthansa Group gaf eerder aan niet aan de financile verplichtingen te kunnen voldoen zonder staatssteun. Maar de staatssteun is niet de enige overweging van de Groep. Volgens de Duitse website Aero.de is het ook een optie om een faillissement in eigen beheer te starten.

Invloed
Mogelijk hangen er bepaalde voorwaarden aan de staatssteun, waar CEO Carsten Spohr geen heil in ziet. Zo zou de Duitse overheid bijvoorbeeld een zetel krijgen in het bestuur. Spohr waarschuwt in de Duitse krant Die Zeit dat het bedrijf moeilijk te besturen wordt als de regering zich er teveel mee gaat bemoeien. En als Berlijn te veel invloed krijgt op de activiteiten, dan zullen de overheden van bijvoorbeeld Oostenrijk, Zwitserland, Belgi – waar de dochterondernemingen gevestigd zijn – snel volgen, meent Spohr.

bron https://www.upinthesky.nl(...)optie-faillissement/

Faillissement je moet er niet aan denken, maar het gaat wel tot steeds meer tot de mogelijkheden behoren, ook KLM, of denken jullie van niet?
  dinsdag 28 april 2020 @ 17:34:58 #289
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_192846152
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 17:09 schreef Adrie072 het volgende:
Faillissement je moet er niet aan denken,
Waarom niet? Sabena is ook ooift failliet gegaan en de Belgen leven ook nog.
TWA en Pan Am zijn ook ten onder gegaan, we zijn er niet bepaald minder om gaan vliegen.
So we just called him Fred
pi_192846213
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 17:09 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Zojuist....

Lufthansa wacht op staatssteun en onderzoekt optie faillissement

Redactie Redactie28/04/2020 Leestijd: minder dan een minuut

Lufthansa is naarstig op zoek naar financiering om de coronacrisis te doorstaan. Allereerst wacht de maatschappij de onderhandeling omtrent staatssteun af, wat om een bedrag van negen miljard euro gaat. Maar de maatschappij onderzoekt ook de optie van een faillissement.

Faillissement
De Lufthansa Group gaf eerder aan niet aan de financile verplichtingen te kunnen voldoen zonder staatssteun. Maar de staatssteun is niet de enige overweging van de Groep. Volgens de Duitse website Aero.de is het ook een optie om een faillissement in eigen beheer te starten.

Invloed
Mogelijk hangen er bepaalde voorwaarden aan de staatssteun, waar CEO Carsten Spohr geen heil in ziet. Zo zou de Duitse overheid bijvoorbeeld een zetel krijgen in het bestuur. Spohr waarschuwt in de Duitse krant Die Zeit dat het bedrijf moeilijk te besturen wordt als de regering zich er teveel mee gaat bemoeien. En als Berlijn te veel invloed krijgt op de activiteiten, dan zullen de overheden van bijvoorbeeld Oostenrijk, Zwitserland, Belgi – waar de dochterondernemingen gevestigd zijn – snel volgen, meent Spohr.

bron https://www.upinthesky.nl(...)optie-faillissement/

Faillissement je moet er niet aan denken, maar het gaat wel tot steeds meer tot de mogelijkheden behoren, ook KLM, of denken jullie van niet?
Het is wel het makkelijkst eerst geef je je reizigers een bon en vervolgens ga je failliet. Doorstartwn en probleem opgelost.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_192847377
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2020 17:34 schreef Fred het volgende:

[..]

Waarom niet? Sabena is ook ooift failliet gegaan en de Belgen leven ook nog.
TWA en Pan Am zijn ook ten onder gegaan, we zijn er niet bepaald minder om gaan vliegen.
Inderdaad. Hoe jammer ik het ook zou vinden als het mooie blauwe KLM zou verdwijnen, objectief gezien heb je volkomen gelijk.

Lufthansa boeit me een stuk natuurlijk, maar het is hetzelfde.
  dinsdag 28 april 2020 @ 19:09:46 #292
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_192847490
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 april 2020 19:01 schreef Piles het volgende:
Inderdaad. Hoe jammer ik het ook zou vinden als het mooie blauwe KLM zou verdwijnen, objectief gezien heb je volkomen gelijk.
Het merk "KLM" hoeft niet te verdwijnen bij een faillissement. Het is internationaal sterk genoeg om bij een eventuele verkoop van de boedel verkocht te worden. Je kan er dan wel vanuit gaan er een Chinese partij flink gaat investeren en dat de Nederlandse overheid kan fluiten naar enige vorm van invloed.
So we just called him Fred
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 28 april 2020 @ 20:19:01 #293
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_192848909
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2020 17:01 schreef Fred het volgende:

[..]

Ik denk dat we een stuk sneller terug zijn bij wat we gewend waren.

Juist om te voorkomen dat mensen hun baan gaan verliezen.
Aan de andere kant: vliegen was ook wel te makkelijk en te goedkoop geworden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 28 april 2020 @ 21:33:09 #294
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_192850172
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2020 19:09 schreef Fred het volgende:

[..]

Het merk "KLM" hoeft niet te verdwijnen bij een faillissement. Het is internationaal sterk genoeg om bij een eventuele verkoop van de boedel verkocht te worden. Je kan er dan wel vanuit gaan er een Chinese partij flink gaat investeren en dat de Nederlandse overheid kan fluiten naar enige vorm van invloed.
Vooropgesteld dat je bij voorkeur geen Chinese eigenaar van je airline wilt (voor de liefhebber, zoek goed naar de het 'ebook' "Flying Upside Down" van een Amerikaan die voor Tianjin Airlines heeft gevlogen)

Daarnaast - het merk KLM kan volgens mij niet in buitenlandse handen komen, want dan zou -meen ik - de K vervallen?
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  dinsdag 28 april 2020 @ 22:09:11 #295
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_192850690
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 21:33 schreef Xtreem het volgende:
Daarnaast - het merk KLM kan volgens mij niet in buitenlandse handen komen, want dan zou -meen ik - de K vervallen?
KLM is al in buitenlandse handen, het is immers een dochtermaatschappij van een Frans bedrijf met de naam Air-France-KLM.
So we just called him Fred
pi_192853654
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 april 2020 22:09 schreef Fred het volgende:

[..]

KLM is al in buitenlandse handen, het is immers een dochtermaatschappij van een Frans bedrijf met de naam Air-France-KLM.
Dit dus, en zolang KLM - ook al is het een dochter van een niet NL bedrijf - maar in Nederland gevestigd blijft, kan het koninklijk blijven ….
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_192854078
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2020 09:32 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Ik vond de 787 qua rustig eigenlijk vergelijkbaar met de A380 als ik eerlijk ben.
787 is iets stiller dan de A380 maar ik vond het een stuk prettiger vliegen in de A380 (Emirates) dan de 787 (KLM) maar dat komt dan denk ik vooral door de configuratie. De 777 (KLM) vond ik beter zitten dan de 787 zeker op schouderhoogte.
Volgend jaar als het goed is met de TUI 787, gekeken naar Deluxe maar dat prijsverschil is me te groot. wel voor comfort gekozen. Met 2 volwassenen en een klein kind moet dat goed gaan.
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_192866036
Little does he know... the virus is airborne!
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_192871917
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_192882226
Levensgroot Dakota-vliegtuig landt in Madurodam
quote:
Den Haag, 30 april 2020 – Madurodam beleefde vandaag een historisch hoogtepunt met de landing van ‘The Flying Dutchman’: een levensgroot DC-3 vliegtuig, in de iconische zilver en blauwe KLM-stijl van de jaren ’40-’50. Het vliegtuig is 18 meter lang en heeft een vleugelspanwijdte van 30 meter. De Flying Dutchman is de hoofdrolspeler in de nieuwe attractie van Madurodam die bij de heropening van het park open zal gaan voor het publiek.

Het befaamde vliegtuig werd vandaag met een levensgrote kraan het Haagse familiepark in gehesen, naar de locatie van de nieuwe ‘flight experience’ bij luchthaven Schiphol.

Het inhijsen van het toestel is het sluitstuk van een anderhalf jaar durende restauratie, waarin de DC-3 langzaam transformeerde tot het zilveren KLM-vliegtuig. Nu het vliegtuig op de nieuw aangelegde landingsbaan achter het miniatuur-Schiphol is geland, wordt ‘The Flying Dutchman’ aan boord voorzien van de laatste technologie en een breed scala aan showtechnieken. Madurodam biedt haar bezoekers zo een unieke, eigentijdse Dakota-experience: een vlucht door tijd en ruimte, die verder gaat dan vliegen, en waarin de pioniersgeest die ons land groot heeft gemaakt, centraal staan.

Zodra de deuren van Madurodam weer open mogen, staan ook de eerste (test)vluchten van The Flying Dutchman gepland voor het publiek, uiteraard met inachtneming van de richtlijnen binnen de 1,5 meter samenleving.


abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')