quote:Met het wegvallen van circa 90 procent van alle vluchten tussen Europa en Azië, is er een groot tekort aan vrachtcapaciteit ontstaan. Tegelijkertijd is er juist door de crisis rondom COVID-19 enorme behoefte om medische apparatuur en andere benodigdheden snel tussen de VS, Europa en China te kunnen vervoeren. KLM heeft nu de handen ineengeslagen met Philips en de Nederlandse overheid om hiervoor een tijdelijke speciale vracht luchtbrug te creëren tussen Nederland en China. Ook van veel andere partijen komen er verzoeken binnen voor extra capaciteit. Deze luchtbrug richting Azië gaat 13 april van start.
KLM zal voor deze belangrijke vracht luchtbrug de komende 6 tot 8 weken speciaal de Boeing 747-combi terugbrengen in de operatie tussen Nederland en China. Deze luchtbrug zorgt voor een continue stroom van speciale vrachtcapaciteit; 2x per week naar Beijing en 3x per week naar Shanghai. Hiermee ontstaat circa 250 ton aan extra vrachtcapaciteit per richting per week.
De vluchten gaan opereren naast de bestaande diensten van de zogeheten ‘skeleton dienstregeling’, die sinds 29 maart van kracht is met 2x Beijing en 2x Shanghai, uitgevoerd met de Boeing 787 en Boeing 777.
De KLM/Martinair Full Freighters blijven ingezet worden op de Noord-Atlantische routes, waar Philips gebruik van zal maken voor een luchtbrug vanuit Amsterdam naar distributiepunten in de VS. De Full Freighters zullen ook op Zuid-Atlantische routes en op Afrika blijven vliegen.
Gezien de huidige 90% terugval in vluchten en de verwachting naar de toekomst, had KLM begin maart besloten de resterende 747’s al per april 2020 uit te faseren in plaats van in de zomer van 2021. Voor deze luchtbrug worden er nu dus 2 Boeing 747-combi toestellen opnieuw in gebruik genomen, specifiek voor deze 2 routes en deze periode.
Live te volgen op Facebook en Youtube tussen 14:00 en 15:00 uur.quote:"Tijdens deze rondleiding word je meegenomen door het immense vliegtuig en worden de geheime plekjes onthuld. De black box, de steward(essen) slaapplekken, kapingsluiken, een exclusief kijkje in de bagageruimte en uiteraard uitgebreide uitleg over de cockpit komen aan bod", aldus Corendon.
Inderdaad.quote:
Op 1 foutbeeld na van een enkele seconde, geen enkel probleem hier gehad.quote:Op donderdag 9 april 2020 14:36 schreef flipsen het volgende:
Hapert hier teveel, kijk het later wel even terug. Vroeg die vent nou echt wat een wenteltrap is
Dat klopt. Een piloot mag op 1 type vliegen. Dus bijvoorbeeld niet tegelijkertijd op een 747 en een 787.quote:Op donderdag 9 april 2020 15:02 schreef Gitarist het volgende:
Maar wat ik me afvraag, moeten alle piloten die op de KLM 747's vlogen nu omgeschoold worden voor andere toestellen (nu de 747's eruit gaan)? Ik neem aan dat het niet zoals met auto's is, dat je in een Fiat Panda kan afrijden en ook meteen in een BMW 7-serie mag stappen...
Oh dat wist ik niet Dus je kan niet 2 type ratings tegelijk hebben?quote:Op donderdag 9 april 2020 15:12 schreef Iemand91 het volgende:
Dat klopt. Een piloot mag op 1 type vliegen. Dus bijvoorbeeld niet tegelijkertijd op een 747 en een 787.
Dat kan. De 4 maatregelen bij overtolligheid staan in de CAO op volgorde van wenselijkheid. De tweede maatregel is een vrijwillige vertrekregeling, de 4e gedwongen ontslag (op omgekeerde basis van binnenkomst).quote:Op donderdag 9 april 2020 15:19 schreef shiz het volgende:
Misschien dat ze voor de een of de andere die kort voor pensioen stond zich de kosten voor een typerating besparen en diegene vervroegd in pensioen kunnen sturen trouwens.
Ja, er zal zeker een zakje geld bij een VVR komen kijkenquote:Op donderdag 9 april 2020 15:35 schreef shiz het volgende:
Nou ja, meer in de vorm van doorbetaald verlof of een kleine golden handshake dacht ik dan aan.
Vanwege dit soort posts is het jammer dat er (nog?) geen ratingsysteem is binnen FOK! Dank, erg informatief en verhelderend.quote:Op donderdag 9 april 2020 15:12 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dat klopt. Een piloot mag op 1 type vliegen. Dus bijvoorbeeld niet tegelijkertijd op een 747 en een 787.
De zogenaamde type rating.
Echter bestaat er zoiets als common type rating; dan mag men op sterk vergelijkbare toestellen vliegen; bijvoorbeeld op de 777 en 787 of A330 en A340 en alle toestellen binnen de A320 familie (A318 t/m A321).
Dat is een voordeel want dan mogen piloten op meer toestellen vliegen en hoef je niet aparte groepen voor elk type vliegtuigen te hebben. En dat gebeurd steeds meer.
Zo had KLM een paar jaar geleden op de lange afstandsvloot nog de MD-11, 747-400, A330, 777 en 767 vliegen.
Nu/straks alleen nog maar de 777 en 787 en mag de pool piloten dus op elk toestel/vlucht vliegen. De A330 valt dus daarbuiten, maar die verlaat ook tegen 2025 de vloot; mogelijk nog wel eerder gezien de huidige crisis.
Voor cabinepersoneel geldt in mindere maten hetzelfde; bij KLM vliegen die op 3 verschillende types waarbij de 787 een sub-type is van de 777. Die werken dus op maximaal 4 types (bijvoorbeeld 747, 777/787 en A330)
Dan geef ik hem meestal op Tweakers een +1.quote:Op donderdag 9 april 2020 16:13 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Vanwege dit soort posts is het jammer dat er (nog?) geen ratingsysteem is binnen FOK! Dank, erg informatief en verhelderend.
Ja, dat zou ik daar ook hebben gedaan, maar we zitten hier helaas op FOK en het luchtvaarttopic aldaar is niet echt actief.quote:Op donderdag 9 april 2020 16:40 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Dan geef ik hem meestal op Tweakers een +1.
Jij woont dan ook in een eerste wereldlandquote:Op donderdag 9 april 2020 15:12 schreef Iemand91 het volgende:
Op 1 foutbeeld na van een enkele seconde, geen enkel probleem hier gehad.
[..]
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1794659quote:Op donderdag 9 april 2020 17:26 schreef Gitarist het volgende:
[..]
Ja, dat zou ik daar ook hebben gedaan, maar we zitten hier helaas op FOK en het luchtvaarttopic aldaar is niet echt actief.
Zo simpel ligt het niet met type rating, currency en verschillen. Voorbeelden:quote:Op donderdag 9 april 2020 15:12 schreef Iemand91 het volgende:
Dat klopt. Een piloot mag op 1 type vliegen. Dus bijvoorbeeld niet tegelijkertijd op een 747 en een 787.
De zogenaamde type rating.
Echter bestaat er zoiets als common type rating; dan mag men op sterk vergelijkbare toestellen vliegen; bijvoorbeeld op de 777 en 787 of A330 en A340 en alle toestellen binnen de A320 familie (A318 t/m A321).
Hehe, van dat forum ben ik notabene lid. Maar hier is het leuker.quote:Op woensdag 8 april 2020 19:48 schreef shiz het volgende:
[..]
Seems like it. https://www.photrio.com/f(...)nd-200-films.155056/
True, maar het was dan ook een versimpeld antwoord. Verdieping kan altijd nog maar dat was i.i.g. bedoelt als simpele verduidelijking.quote:Op donderdag 9 april 2020 18:09 schreef OEM het volgende:
[..]
Zo simpel ligt het niet met type rating, currency en verschillen. Voorbeelden:
• Bij TUI Belgium vliegen ze tegelijkertijd met de 737 en 787
• Alle 737 vallen onder 1 type rating (bij de FAA) maar bv. Southwest mag niet tegelijkertijd met de Classic en de Max vliegen
En het verschilt ook nog eens per luchtvaartauthoriteit wat onder dezelfde (common) type rating valt of niet
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |