abonnement Unibet Coolblue
pi_192531113
De KLM 747 combi toestellen gaan weer de lucht in!
Weliswaar tijdelijk en dus ook maar 2 toestellen...

KLM en Philips zetten speciale vracht luchtbrug op van Amsterdam naar China
quote:
Met het wegvallen van circa 90 procent van alle vluchten tussen Europa en Azië, is er een groot tekort aan vrachtcapaciteit ontstaan. Tegelijkertijd is er juist door de crisis rondom COVID-19 enorme behoefte om medische apparatuur en andere benodigdheden snel tussen de VS, Europa en China te kunnen vervoeren. KLM heeft nu de handen ineengeslagen met Philips en de Nederlandse overheid om hiervoor een tijdelijke speciale vracht luchtbrug te creëren tussen Nederland en China. Ook van veel andere partijen komen er verzoeken binnen voor extra capaciteit. Deze luchtbrug richting Azië gaat 13 april van start.

KLM zal voor deze belangrijke vracht luchtbrug de komende 6 tot 8 weken speciaal de Boeing 747-combi terugbrengen in de operatie tussen Nederland en China. Deze luchtbrug zorgt voor een continue stroom van speciale vrachtcapaciteit; 2x per week naar Beijing en 3x per week naar Shanghai. Hiermee ontstaat circa 250 ton aan extra vrachtcapaciteit per richting per week.

De vluchten gaan opereren naast de bestaande diensten van de zogeheten ‘skeleton dienstregeling’, die sinds 29 maart van kracht is met 2x Beijing en 2x Shanghai, uitgevoerd met de Boeing 787 en Boeing 777.

De KLM/Martinair Full Freighters blijven ingezet worden op de Noord-Atlantische routes, waar Philips gebruik van zal maken voor een luchtbrug vanuit Amsterdam naar distributiepunten in de VS. De Full Freighters zullen ook op Zuid-Atlantische routes en op Afrika blijven vliegen.

Gezien de huidige 90% terugval in vluchten en de verwachting naar de toekomst, had KLM begin maart besloten de resterende 747’s al per april 2020 uit te faseren in plaats van in de zomer van 2021. Voor deze luchtbrug worden er nu dus 2 Boeing 747-combi toestellen opnieuw in gebruik genomen, specifiek voor deze 2 routes en deze periode.
pi_192532146
Erwin van der Waart - piloot die KLM's PH-BFB als laatste aan de grond zette - zal over ruim een uur live een rondleiding geven in het toestel dat nu in Corendon kleuren bij het Corendon Village Hotel staat.
quote:
"Tijdens deze rondleiding word je meegenomen door het immense vliegtuig en worden de geheime plekjes onthuld. De black box, de steward(essen) slaapplekken, kapingsluiken, een exclusief kijkje in de bagageruimte en uiteraard uitgebreide uitleg over de cockpit komen aan bod", aldus Corendon.
Live te volgen op Facebook en Youtube tussen 14:00 en 15:00 uur.

  Redactie Sport / Supervogel donderdag 9 april 2020 @ 14:01:33 #179
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_192533257
Stream is live, leuk :D
  donderdag 9 april 2020 @ 14:36:20 #180
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_192533773
Hapert hier teveel, kijk het later wel even terug. Vroeg die vent nou echt wat een wenteltrap is :? :')
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 9 april 2020 @ 15:02:50 #181
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_192534316
Ik heb drie kwartier van de stream bekeken, erg leuk en interessant. Ik ga graag met het vliegtuig op vakantie, maar ben geen kenner dus veel zaken waren mij onbekend.

Maar wat ik me afvraag, moeten alle piloten die op de KLM 747's vlogen nu omgeschoold worden voor andere toestellen (nu de 747's eruit gaan)? Ik neem aan dat het niet zoals met auto's is, dat je in een Fiat Panda kan afrijden en ook meteen in een BMW 7-serie mag stappen...
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  donderdag 9 april 2020 @ 15:11:39 #182
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_192534481
Daar is een kort antwoord op: ja.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_192534500
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2020 14:01 schreef Pino112 het volgende:
Stream is live, leuk :D
Inderdaad. :Y
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 14:36 schreef flipsen het volgende:
Hapert hier teveel, kijk het later wel even terug. Vroeg die vent nou echt wat een wenteltrap is :? :')
Op 1 foutbeeld na van een enkele seconde, geen enkel probleem hier gehad.
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:02 schreef Gitarist het volgende:
Maar wat ik me afvraag, moeten alle piloten die op de KLM 747's vlogen nu omgeschoold worden voor andere toestellen (nu de 747's eruit gaan)? Ik neem aan dat het niet zoals met auto's is, dat je in een Fiat Panda kan afrijden en ook meteen in een BMW 7-serie mag stappen...
Dat klopt. Een piloot mag op 1 type vliegen. Dus bijvoorbeeld niet tegelijkertijd op een 747 en een 787.
De zogenaamde type rating.

Echter bestaat er zoiets als common type rating; dan mag men op sterk vergelijkbare toestellen vliegen; bijvoorbeeld op de 777 en 787 of A330 en A340 en alle toestellen binnen de A320 familie (A318 t/m A321).

Dat is een voordeel want dan mogen piloten op meer toestellen vliegen en hoef je niet aparte groepen voor elk type vliegtuigen te hebben. En dat gebeurd steeds meer.
Zo had KLM een paar jaar geleden op de lange afstandsvloot nog de MD-11, 747-400, A330, 777 en 767 vliegen.
Nu/straks alleen nog maar de 777 en 787 en mag de pool piloten dus op elk toestel/vlucht vliegen. De A330 valt dus daarbuiten, maar die verlaat ook tegen 2025 de vloot; mogelijk nog wel eerder gezien de huidige crisis.

Voor cabinepersoneel geldt in mindere maten hetzelfde; bij KLM vliegen die op 3 verschillende types waarbij de 787 een sub-type is van de 777. Die werken dus op maximaal 4 types (bijvoorbeeld 747, 777/787 en A330)

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 09-04-2020 15:22:21 ]
pi_192534545
Was leuk ja :Y
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:12 schreef Iemand91 het volgende:
Dat klopt. Een piloot mag op 1 type vliegen. Dus bijvoorbeeld niet tegelijkertijd op een 747 en een 787.
Oh dat wist ik niet :D Dus je kan niet 2 type ratings tegelijk hebben?
  donderdag 9 april 2020 @ 15:16:56 #185
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_192534587
Alles kan. Jerry kan, thee kan, waterkan. Niki Lauda stond ervoor bekend zelf meerdere types te vliegen bijvoorbeeld. Maar beleid is eigenlijk geen Mixed Fleet flying te hebben. Als je van het ene toestel op het andere komt rijk je misschien intuïtief naar een bepaalde knop of plek die daar niet zit of iets anders doet, wat natuurlijk de veiligheid niet ten goede komt. Dus dat kan alleen op 'common' toestellen waar de hele filosofie en cockpit nagenoeg hetzelfde gestalten is.

Cabin crew vliegt doorgaans wel gewoon op meerdere typen. Daar kan wel gelden dat ze niet op dezelfde dag verschillende types mogen vliegen, maar wel op verschillende dagen. Overal is het emergency equipment natuurlijk ergens anders, gaan deuren anders open etc.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 9 april 2020 @ 15:19:06 #186
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_192534636
Misschien dat ze voor de een of de andere die kort voor pensioen stond zich de kosten voor een typerating besparen en diegene vervroegd in pensioen kunnen sturen trouwens.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 9 april 2020 @ 15:28:04 #187
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192534835
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:19 schreef shiz het volgende:
Misschien dat ze voor de een of de andere die kort voor pensioen stond zich de kosten voor een typerating besparen en diegene vervroegd in pensioen kunnen sturen trouwens.
Dat kan. De 4 maatregelen bij overtolligheid staan in de CAO op volgorde van wenselijkheid. De tweede maatregel is een vrijwillige vertrekregeling, de 4e gedwongen ontslag (op omgekeerde basis van binnenkomst).

[ Bericht 0% gewijzigd door Drekkoning op 09-04-2020 15:35:30 ]
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  donderdag 9 april 2020 @ 15:35:15 #188
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_192535040
Nou ja, meer in de vorm van doorbetaald verlof of een kleine golden handshake dacht ik dan aan. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 9 april 2020 @ 15:35:55 #189
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192535062
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:35 schreef shiz het volgende:
Nou ja, meer in de vorm van doorbetaald verlof of een kleine golden handshake dacht ik dan aan. :P
Ja, er zal zeker een zakje geld bij een VVR komen kijken ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  donderdag 9 april 2020 @ 15:36:54 #190
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_192535093
:7 aka 'het zwembad in de tuin'
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 9 april 2020 @ 16:13:48 #191
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_192536114
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:12 schreef Iemand91 het volgende:
[..]

Dat klopt. Een piloot mag op 1 type vliegen. Dus bijvoorbeeld niet tegelijkertijd op een 747 en een 787.
De zogenaamde type rating.

Echter bestaat er zoiets als common type rating; dan mag men op sterk vergelijkbare toestellen vliegen; bijvoorbeeld op de 777 en 787 of A330 en A340 en alle toestellen binnen de A320 familie (A318 t/m A321).

Dat is een voordeel want dan mogen piloten op meer toestellen vliegen en hoef je niet aparte groepen voor elk type vliegtuigen te hebben. En dat gebeurd steeds meer.
Zo had KLM een paar jaar geleden op de lange afstandsvloot nog de MD-11, 747-400, A330, 777 en 767 vliegen.
Nu/straks alleen nog maar de 777 en 787 en mag de pool piloten dus op elk toestel/vlucht vliegen. De A330 valt dus daarbuiten, maar die verlaat ook tegen 2025 de vloot; mogelijk nog wel eerder gezien de huidige crisis.

Voor cabinepersoneel geldt in mindere maten hetzelfde; bij KLM vliegen die op 3 verschillende types waarbij de 787 een sub-type is van de 777. Die werken dus op maximaal 4 types (bijvoorbeeld 747, 777/787 en A330)
Vanwege dit soort posts is het jammer dat er (nog?) geen ratingsysteem is binnen FOK! Dank, erg informatief en verhelderend.
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 9 april 2020 @ 16:40:15 #192
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_192536745
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 16:13 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Vanwege dit soort posts is het jammer dat er (nog?) geen ratingsysteem is binnen FOK! Dank, erg informatief en verhelderend.
Dan geef ik hem meestal op Tweakers een +1. :7
  donderdag 9 april 2020 @ 17:26:47 #193
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_192537809
quote:
14s.gif Op donderdag 9 april 2020 16:40 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Dan geef ik hem meestal op Tweakers een +1. :7
Ja, dat zou ik daar ook hebben gedaan, maar we zitten hier helaas op FOK en het luchtvaarttopic aldaar is niet echt actief.
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  donderdag 9 april 2020 @ 17:57:43 #194
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_192538512
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:12 schreef Iemand91 het volgende:
Op 1 foutbeeld na van een enkele seconde, geen enkel probleem hier gehad.
[..]
Jij woont dan ook in een eerste wereldland :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  Redactie Sport / Supervogel donderdag 9 april 2020 @ 18:02:21 #195
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_192538611
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 17:26 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Ja, dat zou ik daar ook hebben gedaan, maar we zitten hier helaas op FOK en het luchtvaarttopic aldaar is niet echt actief.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1794659
Die? Is actiever dan dit topic, vind ik. :Y
  donderdag 9 april 2020 @ 18:09:21 #196
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_192538756
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 15:12 schreef Iemand91 het volgende:
Dat klopt. Een piloot mag op 1 type vliegen. Dus bijvoorbeeld niet tegelijkertijd op een 747 en een 787.
De zogenaamde type rating.

Echter bestaat er zoiets als common type rating; dan mag men op sterk vergelijkbare toestellen vliegen; bijvoorbeeld op de 777 en 787 of A330 en A340 en alle toestellen binnen de A320 familie (A318 t/m A321).
Zo simpel ligt het niet met type rating, currency en verschillen. Voorbeelden:

• Bij TUI Belgium vliegen ze tegelijkertijd met de 737 en 787
• Alle 737 vallen onder 1 type rating (bij de FAA) maar bv. Southwest mag niet tegelijkertijd met de Classic en de Max vliegen

En het verschilt ook nog eens per luchtvaartauthoriteit wat onder dezelfde (common) type rating valt of niet

[ Bericht 6% gewijzigd door OEM op 09-04-2020 18:20:52 ]
  Moderator donderdag 9 april 2020 @ 18:44:02 #197
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192539425
quote:
Hehe, van dat forum ben ik notabene lid. Maar hier is het leuker.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_192539886
quote:
0s.gif Op donderdag 9 april 2020 18:09 schreef OEM het volgende:

[..]

Zo simpel ligt het niet met type rating, currency en verschillen. Voorbeelden:

• Bij TUI Belgium vliegen ze tegelijkertijd met de 737 en 787
• Alle 737 vallen onder 1 type rating (bij de FAA) maar bv. Southwest mag niet tegelijkertijd met de Classic en de Max vliegen

En het verschilt ook nog eens per luchtvaartauthoriteit wat onder dezelfde (common) type rating valt of niet
True, maar het was dan ook een versimpeld antwoord. Verdieping kan altijd nog maar dat was i.i.g. bedoelt als simpele verduidelijking. ;)
  vrijdag 10 april 2020 @ 00:00:32 #199
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_192546636
Nou ja, versimpeling is 1 ding. Maar de stelling 'Dat klopt. Een piloot mag op 1 type vliegen.' klopt dan niet echt, heeft 'ie een puntje. Als je het hebt over de stelling 'een piloot met 1 type rating mag in principe 1 type vliegen, denk echter wel aan de uitzondering op common ratings waarbij de rating allicht voor meerdere types geldt' dan zou het zo natuurlijk mooier geformuleerd zijn. Maar iemand kan ook best 2 typeratings hebben en verschillende toestellen vliegen, want: waarom ook niet. :s)

Zo waren er bij ons lui bij die toen de CRJ200 weg was hun rating geldig hielden... dan kon je een verkorte conversion course doen naar Bombardier Challenger, als je tzt eens zou willen of moeten solliciteren voor een baan in de corporate business aviation en was je aantrekkelijker als kandidaat. Dan had je 2 ratings en mag je op zich prima de twee types vliegen, niks mis mee. Er zijn ook wel wat quality assurance lui en die doen ook audits bij andere airlines. Mij is voorgekomen dat die vaak ook een nevenbaan hebben bij een andere firma (corporate aviation) en daar die rol ook overnemen en een toestel vliegen (e.g. Global Express, Gulfstream of wat dan ook).

Zoals in mijn genoemde voorbeeld ook Niki Lauda die geloof ik B737, B767, B777, A320 en z'n privéjet als ratings had.

Het wordt wel wat anders inderdaad als je hebt over het wat ik eerder aanhaalde ook 'Mixed Fleet Flying' en het actief vliegen van verschillende types onder een dak/firma. Dat gaat dan niet meer om common types, maar verschillende. Er wordt geprefereerd dat onder een firma niet te laten plaatsvinden. Bij de enkeling zal er in documentatie staan dat het niet zal plaatsvinden tenzij het niet anders kan in een gegeven marktsituatie en er bewezen is dat het op een veilige manier kan, waar vaak niet de moeite voor wordt genomen en het dus meestal ook niet voorkomt.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  vrijdag 10 april 2020 @ 00:11:36 #200
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_192546755
Een eerdere spot:

Leek wel alsof ze gingen checken wat ze aan het doen waren. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')