Beste lezers,quote:VANDAAG, 07:43
ANP
Kysia Hekster
Verslaggever Koninklijk Huis -
·
Koning Willem-Alexander bezoekt over tien dagen Indonesië, in het jaar dat het land 75 jaar onafhankelijkheid van Nederland viert. Er zijn mensen die vinden dat hij tijdens het staatsbezoek excuses moet maken voor het Nederlandse geweld in de periode tussen 1945 en 1950. Daarbij vielen aan Indonesische kant ongeveer 100.000 doden. Aan Nederlandse zijde sneuvelden bijna 5000 militairen.
Lara Nuberg van het blog Gewoon een Indisch meisje meent dat Nederland nog altijd morele en financiële rekeningen open heeft staan. Zij werd door de koning uitgenodigd in aanloop naar het staatsbezoek. Ook in Indonesië zijn mensen die vragen om excuses, al is dat een kleine groep.
Verslaggever Kysia Hekster schrijft maandelijks een koningshuisrubriek voor NOS.nl.
Maar die excuses gaan er niet komen, is de verwachting. Bij het vorige staatsbezoek in 1995 wilde koningin Beatrix excuses maken, maar werd ze tegengehouden door premier Wim Kok. Nederland was er nog niet klaar voor, vond hij.
Beatrix mocht niet verder gaan dan: "Wanneer wij terugblikken op deze tijd, die nu bijna vijftig jaar achter ons ligt, stemt het ons bijzonder droevig dat zovelen in deze strijd zijn omgekomen of er hun leven lang de littekens van hebben moeten dragen." Excuses zouden te zeer tegen het zere been van de Indië-veteranen geweest zijn. Inmiddels zijn veel van hen overleden, maar de kwestie ligt nog altijd gevoelig.
Beatrix met de Indonesische president Soeharto in 1995 ANP
Een andere reden waarom de koning volgende week geen excuses zal maken, is dat er een groot door de overheid gefinancierd historisch onderzoek loopt naar naoorlogs geweld. Dat wordt zowel door Nederlandse als Indonesische wetenschappers gedaan en gaat over geweld van beide kanten. Het loopt nog tot september 2021. Excuses maken vooruitlopend op de uitkomsten van het onderzoek, kan geïnterpreteerd worden als beïnvloeding van de conclusies.
Nederland heeft meer keuzemogelijkheden dan alleen uit vrije wil excuses maken voor het militair geweld in de koloniale periode. Spijt betuigen bijvoorbeeld, of door de rechter afgedwongen excuses maken voor geweld in specifieke gevallen. Van beide opties zijn voorbeelden.
'Verkeerde kant van de geschiedenis'
In 2005 betuigde minister van Buitenlandse Zaken Ben Bot - die werd geboren in Batavia (het huidige Jakarta) en als kind in een Jappenkamp zat - spijt voor het naoorlogse optreden in Nederlands-Indië. "Door de grootschalige inzet van militaire middelen kwam ons land aan de verkeerde kant van de geschiedenis te staan", zei hij toen. Ook zei hij namens de regering dat Indonesië al op 17 augustus 1945 onafhankelijk werd en niet pas bij de soevereiniteitsoverdracht van Nederland in 1949.
Minister Ben Bot (r) in 2005 in Jakarta AFP
De regering werd door de rechter meermaals gedwongen tot het maken van specifieke excuses. Voor het bloedbad in Rawagade en in 2013 voor alle standrechtelijke executies in het voormalig Nederlands-Indië, waaronder die op Sulawesi. Daarbij moest de regering ook gedwongen schadevergoedingen betalen.
Het verschil tussen spijt betuigen of (al dan niet gedwongen) excuses maken lijkt klein. Toch kunnen ze verschillende dingen betekenen. Zo is de overheid zeer terughoudend met het aanbieden van excuses, omdat ze ervan uitgaat dat die onvermijdelijk aansprakelijkheid en schadeclaims met zich meebrengen.
'Juridisering' van excuses
Volgens oud-Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer, die veel over dit thema schreef, leidt deze 'juridisering' van het begrip excuses ertoe dat het veel te veel over aansprakelijkheid gaat. "Terwijl het uiteindelijk moet gaan om herstel van een verstoorde relatie", zegt Brenninkmeijer.
"In dit geval tussen de Nederlandse en de Indonesische staat en de gevoelens van de mensen om wie het gaat. Dat ligt veel subtieler dan steeds maar de focus op alleen dat ene woord. Daardoor wordt het eigenlijke onderwerp, het herstel van de verhoudingen, belast", vertelt Brenninkmeijer verder. "Het zou kunnen helpen om aan de Indonesiërs te vragen: waar hebben jullie behoefte aan bij het staatsbezoek? Dat het staatshoofd namens alle Nederlanders zich daarover uitspreekt is heel belangrijk, omdat het tonen van een menselijk gezicht doorslaggevend kan zijn."
De discussie over al dan niet excuses maken ligt nog altijd gevoelig en leidt tot verdeeldheid. Gevaarlijke materie voor een koning, die juist geacht wordt te verbinden. Nooit eerder maakte een Nederlands staatshoofd excuses voor overheidsoptreden en dat gaat volgende week ook niet gebeuren. De woorden die Willem-Alexander volgende week in Jakarta wel kiest, zullen op een goudschaaltje gewogen worden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima aan Indonesië duurt van 10 tot
en met 13 maart. Het paar gaat naar Java, Sumatra en Kalimantan.
Lees hier meer over het programma en over de uitzending NOS Koningspaar in Indonesië op vrijdag
13 maart.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
© https://nos.nl/artikel/23(...)aar-waarom-niet.html
En ja. ''Het is ook niet kies wanneer zoiets niet van harte gaat'', zo luidde vorige week de woorden van ingewijden uit Den Haag ten kantore op de wervelende Zuidasquote:Het is het eerste staatsbezoek aan de voormalige Nederlandse kolonie sinds dat van koningin Beatrix in 1995. Koning Willem-Alexander, toen nog prins, was daar ook bij. Het werd een beladen staatsbezoek. Beatrix sprak over gevoeligheden met betrekking tot het koloniale verleden, maar bood namens Nederland geen excuses aan.
Dat oud-minister Ben Bot dit weekend heeft gezegd dat Indonesiërs helemaal 'geen excuses' wensen voor Nederlandse wandaden, vindt Nuberg onbegrijpelijk. "Hoe kan hij dat weten? En scheert hij dan alle 270 miljoen Indonesiërs zo maar over één kam? Al zouden Indonesiërs dat gezegd hebben, dan denk ik: dat is misschien ook omdat ze dat zelf nooit direct in je gezicht zullen zeggen. Ze gaan er niet om smeken."
''Echter is het zo dat langzamerhand de meesten van hen die het meegemaakt hebben zijn overleden.quote:"Wanneer wij terugblikken op deze tijd, die nu bijna vijftig jaar achter ons ligt, stemt het ons bijzonder droevig dat zovelen in deze strijd zijn omgekomen of er hun leven lang de littekens van hebben moeten dragen." Excuses zouden te zeer tegen het zere been van de Indië-veteranen geweest zijn. Inmiddels zijn veel van hen overleden, maar de kwestie ligt nog altijd gevoelig.
Welnu: van belang voor een goede en eerlijke 'verdeling' van verantwoordelijkheid is dat meerdere landen uiteindelijk erkenning voor het aangedane leed op reeds genoemde data zullen bezigen, lijkt ons.quote:De opstellers van de brief aan de koning worden gesteund door het Comité Nederlandse Ereschulden. Dat zet zich in voor een schadevergoeding voor de nabestaanden en erfgenamen van slachtoffers van mensenrechtenschendingen door Nederlandse militairen.
Als Nederland de datum van 17 augustus 1945 erkent, zal het een grote schadevergoeding moeten betalen, omdat het dan erkent dat het tussen 1945 en 1949 een soevereine staat heeft aangevallen", zegt voorzitter Jeffry Pondaag.
Of Pondaag gelijk heeft is de vraag. Volkenrechtelijk gezien is een land pas onafhankelijk als dat ook door anderen landen wordt erkend. In het geval van Indonesië hebben de meeste landen en ook de VN dat pas in 1949 gedaan.
niet elk conflict waar doden bij vallen is genocidequote:Op zondag 1 maart 2020 14:28 schreef Knudde het volgende:
Turkse genocide op Armeniërs erkennen maar ondertussen zelf ontkennen van genocides door Nederlandse militairende hypocrisie ten top.
Ben jij van mening dat Armenië geen genocide was?quote:Op zondag 1 maart 2020 14:36 schreef sp3c het volgende:
[..]
niet elk conflict waar doden bij vallen is genocide
ik weet er niet genoeg van om A of B te zeggen tbhquote:Op zondag 1 maart 2020 14:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ben jij van mening dat Armenië geen genocide was?
Hoezo zou de Indonesische regering excuses aan moeten bieden?quote:Op zondag 1 maart 2020 14:38 schreef sp3c het volgende:
collectief excuses van zowel de Indonesische als de Nederlandse regeringen zou ik wel mooi vinden trouwens, denk dat beiden even schuldig zijn aan de vechtscheiding
hebben zich ook niet altijd even netjes gedragen in het verledenquote:Op zondag 1 maart 2020 14:41 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hoezo zou de Indonesische regering excuses aan moeten bieden?
Omdat het een verschrikkelijk smerige oorlog was, waarbij de excessen van Nederlandse kant niet de hoofdmoot waren.quote:Op zondag 1 maart 2020 14:41 schreef Seven. het volgende:
[..]
zo heeft elk land zijn schandvlek wat niet wordt onderwezen... NL is daar niet anders in en het zal nooit veranderen.quote:Op zondag 1 maart 2020 14:36 schreef Seven. het volgende:
Excuses zijn zo'n 50 jaar te laat en ik vind ook dat, als daar schadeclaims uit voortkomen, dat die gewoon betaald moeten worden. Het is een dikke schande dat hier in de Nederlandse geschiedenislessen geen aandacht aan besteed wordt.
Omdat er tijdens de Bersiap ook burgers op grote schaal zijn afgeslacht door Indonesische moordcommando's?quote:Op zondag 1 maart 2020 14:41 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het Nederlands verzet in de 2e wereldoorlog ook niet, verwachten we dan ook dat NL excuses aan zal bieden aan Duitsland?quote:Op zondag 1 maart 2020 14:42 schreef sp3c het volgende:
[..]
hebben zich ook niet altijd even netjes gedragen in het verleden
zachtjes gezegd
ik verwacht helemaal nietsquote:Op zondag 1 maart 2020 15:37 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het Nederlands verzet in de 2e wereldoorlog ook niet, verwachten we dan ook dat NL excuses aan zal bieden aan Duitsland?
Met milities hele gezinnen uitmoorden wiens stamboom al honderden jaren in het land wonen puur en alleen omdat ze toevallig Indo-Europees waren heeft geen reet met verzet te maken vriend. Dat zijn etnische zuiveringenquote:Op zondag 1 maart 2020 15:37 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het Nederlands verzet in de 2e wereldoorlog ook niet, verwachten we dan ook dat NL excuses aan zal bieden aan Duitsland?
en koop onze fr¤gattenquote:Op zondag 1 maart 2020 15:45 schreef BoneThugss het volgende:
Sorry he was wel ff lullig natuurlijk nou de ballen en bedankt voor de koffie.
Hoe moeilijk kan het zijn.
Genocide door Nederlandse militairen?quote:Op zondag 1 maart 2020 14:28 schreef Knudde het volgende:
Turkse genocide op Armeniërs erkennen maar ondertussen zelf ontkennen van genocides door Nederlandse militairende hypocrisie ten top.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
Misschien kunnen we in natura betalen. Zij zijn een moslimland, wij hebben hier veel potentiële islamitische arbeidskrachten die hier om een of andere reden maar geen baan kunnen vinden.quote:Op zondag 1 maart 2020 17:19 schreef Harlon het volgende:
Het lijkt me inderdaad niet meer dan netjes dan dat er excuses komen voor de omgekomen militairen, hoe durfden ze wel.
Maar goed aangezien er dan ook weer gezeurd gaat worden om een bak met geld moeten we dit natuurlijk gewoon niet doen.
https://drive.google.com/(...)Y856d10Ti_yU4kL/view">200220-AZ-ErkenningenExcusesvanIndonesië.pdfquote:De laatste overlevenden van de Bersiap hebben inmiddels een zeer hoge leeftijd bereikt.
Zij, maar ook hun nabestaanden, wachten nu al ruim 70 jaar op excuses voor het door Indonesische onderdanen aan hen aangedane leed. Het betreft hier een aanzienlijke groep.
De schattingen van het aantal directe slachtoffers dat tijdens de Bersiap viel varieert tussen de 15.000 en 30.000, waardoor vrijwel elke Indisch-Nederlandse familie is geraakt.
Wij verzoeken u dan ook met klem om voorafgaand aan en tijdens het staatsbezoek Indonesië aan te sporen de door zijn onderdanen tijdens de Bersiap begane gruweldaden jegens (Indisch-)Nederlandse burgers te erkennen en daar zijn excuses voor aan te bieden.
Ondertussen zullen wij onze uitnodiging daartoe, zoals wij die ook deden op 17 augustus 2018 herhalen.
https://nos.nl/artikel/23(...)aar-waarom-niet.htmlquote:Een andere reden waarom de koning volgende week geen excuses zal maken, is dat er een groot door de overheid gefinancierd historisch onderzoek loopt naar naoorlogs geweld. Dat wordt zowel door Nederlandse als Indonesische wetenschappers gedaan en gaat over geweld van beide kanten. Het loopt nog tot september 2021. Excuses maken vooruitlopend op de uitkomsten van het onderzoek, kan geïnterpreteerd worden als beïnvloeding van de conclusies.
Ik denk dat de Japanse bezetting een normale dekolonisatie heeft bemoeilijkt.quote:Op zondag 1 maart 2020 14:38 schreef sp3c het volgende:
collectief excuses van zowel de Indonesische als de Nederlandse regeringen zou ik wel mooi vinden trouwens, denk dat beiden even schuldig zijn aan de vechtscheiding
Bedoel je een vrijheidsstrijd zonder geweld?quote:Op zondag 1 maart 2020 19:24 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik denk dat de Japanse bezetting een normale dekolonisatie heeft bemoeilijkt.
Of jij had beter moeten opletten op school.quote:Op zondag 1 maart 2020 14:36 schreef Seven. het volgende:
Excuses zijn zo'n 50 jaar te laat en ik vind ook dat, als daar schadeclaims uit voortkomen, dat die gewoon betaald moeten worden. Het is een dikke schande dat hier in de Nederlandse geschiedenislessen geen aandacht aan besteed wordt.
Nederland wilde persé een wereldrijk blijven. Hmm, ik denk dat de Colijns en de Gerbrandys dat misschien nog dachten. Maar volgens mij was er vanaf de jaren dertig in Nederland ook al een grote beweging die het Indische deel onafhankelijk wilde laten komen. Alleen was het de hoofdvraag in hoeveel staten dat zou moeten gaan gebeuren.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Bedoel je een vrijheidsstrijd zonder geweld?
Nederland wilde persé een wereldrijk blijven.
Een onafhankelijkheidsbeweging als in India onder Ghandi wilde vreedzaam blijven, maar de hele oproer leidde tot gewelddadige excessen.
Ik lette op. Ons koloniaal verleden is haast tussen neus en lippen door ter sprake gekomen, verder niet.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of jij had beter moeten opletten op school.
Dus Nederland zou zich ook moeten verontschuldingen bij Duitsland voor de Duitse doden die gevallen zijn door het verzet tijdens WO II?quote:Op zondag 1 maart 2020 14:38 schreef sp3c het volgende:
Bron: NPO Focus.quote:Nederland moet de bevolking verheffen en beschermen tegen de willekeur van de lokale adel, zo zegt koningin Wilhelmina in de troonrede van 1901. De kolonie is op dat moment goed voor één derde van de Nederlandse schatkist, maar van dat geld komt vrijwel niets ten goede aan Nederlands-Indië. Onder de naam Ethische Politiek moet dat veranderen. Er worden scholen en ziekenhuizen opgericht en er komen regels tegen uitbuiting op de plantages. Op lange termijn moet de kolonie ook zonder het Nederlandse gezag kunnen functioneren, is het idee.....
niet wat mij betreftquote:Op zondag 1 maart 2020 19:45 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dus Nederland zou zich ook moeten verontschuldingen bij Duitsland voor de Duitse doden die gevallen zijn door het verzet tijdens WO II?
Waarom niet? Wat is het verschil tussen de Duitse bezetting van Nederland en de Nederlandse bezetting van Indonesië?quote:
Nee..quote:Op zondag 1 maart 2020 19:45 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dus Nederland zou zich ook moeten verontschuldingen bij Duitsland voor de Duitse doden die gevallen zijn door het verzet tijdens WO II?
Die beweging was er wel. Maar die was niet zo sterk dat die op eigen houtje de pubieke en politieke opinie in Nederland flink konden wijzigen. Daar was een sterke Indonesische beweging voor nodig en dat streven vermengde zich met etnisch geweld of met rechtvaardigingen van extreem nationalisitsch geweld.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:36 schreef Idisrom het volgende:
Nederland wilde persé een wereldrijk blijven. Hmm, ik denk dat de Colijns en de Gerbrandys dat misschien nog dachten. Maar volgens mij was er vanaf de jaren dertig in Nederland ook al een grote beweging die het Indische deel onafhankelijk wilde laten komen
Je lult uit je nek. En reageer eens op mijn andere posts. Leugenaar.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:42 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik lette op. Ons koloniaal verleden is haast tussen neus en lippen door ter sprake gekomen, verder niet.
Nederlands aanwezigheid in Indonesië was er al ca 340 jaar.... De bezetting was een proces van die 340 jaar. De VOC en later de staat trokken steeds meer macht naar zich toe.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:51 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Waarom niet? Wat is het verschil tussen de Duitse bezetting van Nederland en de Nederlandse bezetting van Indonesië?
Er zijn veel meer mensen die zeggen dat ze op school niet zo veel geleerd hebben over Neerlands koloniale tijden.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:56 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Je lult uit je nek. En reageer eens op mijn andere posts. Leugenaar.
Dan zal ik wel op een uitzonderlijk goede school gezeten hebben. Ik heb uitvoerig les gehad over de gouden eeuw en het bijbehorende koloniale rijk. Iemand die jonger dan 30 is, geschiedenis heeft gehad en roept dat er niks over verteld werd heeft niet opgelet of is een bullshitter met een verborgen agenda. Ben je wel (veel) ouder dan 30? Tja dan kom je uit een andere tijd en is het geen argument.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er zijn veel meer mensen die zeggen dat ze op school niet zo veel geleerd hebben over Neerlands koloniale tijden.
Zijn er gedurende of na de tweede wereldoorlog duizenden Nederlanders van wie de voorouders in een ver verleden in Duitsland woonden (dan heb ik het letterlijk over honderden jaren) genadeloos afgeslacht door Nederlandse milities dan?quote:Op zondag 1 maart 2020 19:45 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ik ben ouder dan 30 maar het is wel relevant dat mensen van diverse leeftijden hun ervaring met geschiedenisonderwijs vertellen. Het onderwijs was niet overal identiekquote:Op zondag 1 maart 2020 20:01 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dan zal ik wel op een uitzonderlijk goede school gezeten hebben. Ik heb uitvoerig les gehad over de gouden eeuw en het bijbehorende koloniale rijk. Iemand die jonger dan 30 is, geschiedenis heeft gehad en roept dat er niks over verteld werd heeft niet opgelet of is een bullshitter met een verborgen agenda. Ben je wel (veel) ouder dan 30? Tja dan kom je uit een andere tijd en is het geen argument.
Op mijn scholen niet hoor. En ook onderzoek naar de huidige situatie spreekt je tegen.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:42 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik lette op. Ons koloniaal verleden is haast tussen neus en lippen door ter sprake gekomen, verder niet.
zijn twee totaal verschillende situatiesquote:Op zondag 1 maart 2020 19:51 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Waarom niet? Wat is het verschil tussen de Duitse bezetting van Nederland en de Nederlandse bezetting van Indonesië?
Ik reageer helemaal niet op jou, je komt er wel uit.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:56 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Je lult uit je nek. En reageer eens op mijn andere posts. Leugenaar.
Leuk dat jij er wel les over hebt gehad. Ik niet en ik heb geen bronnen nodig om dat te bevestigen want ik was er gewoon zelf bij. Wel leerden we over wat een wereldmacht Nederland was in de Gouden Eeuw en oh ja, we hadden Suriname en Indonesië. Er gebeurden daar wel dingen die niet OK waren, maar vervolgens ging het nog even over Suriname en slavenhandel. Over Indonesië wist ik als puber alleen dat Jakarta ooit Batavia heette. De rol na de tweede wereldoorlog kwam totaal niet aan bod. De Molukken werd al helemaal niet over gesproken.quote:Op zondag 1 maart 2020 20:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Op mijn scholen niet hoor. En ook onderzoek naar de huidige situatie spreekt je tegen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-bladzijden-a3992102
Schoolboeken staan er vol van. Het is alleen nog wel eens zo dat pabo-juffen van toeten noch blazen weten.quote:Op zondag 1 maart 2020 20:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Op mijn scholen niet hoor. En ook onderzoek naar de huidige situatie spreekt je tegen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-bladzijden-a3992102
quote:Op zondag 1 maart 2020 14:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ben jij van mening dat Armenië geen genocide was?
Ik denk dat dat wel genocide was.quote:Tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn in het Ottomaanse Rijk zeer veel Armeniërs omgekomen als gevolg van rechtstreekse moord en deportatie onder omstandigheden die velen het leven kostten. Het precieze aantal blijft omstreden maar de schattingen variëren tussen 500.000 en 1.500.000 personen. Deze gebeurtenissen worden vrij algemeen erkend als de Armeense genocide. Het standpunt van de huidige Turkse regering is echter dat er van genocide geen sprake was en dat het gebruik van deze term als een belediging voor de Turkse natie strafbaar is. Turkse historici gaan er wel van uit dat er sprake was van een conflict tussen rebellerende Armeniërs en het Ottomaanse leger dat veel slachtoffers aan beide zijden kostte. Zij zeggen dat als van lokale massamoorden op burgers sprake zou zijn geweest, deze door irreguliere Turkse milities en door zich bedreigd voelende dorpsbevolkingen werden uitgevoerd op de 'bewapende Armenische opstandelingen' in hun midden.[10] Daartegenover wijst de ambtelijke correspondentie feitelijk uit dat directieven werden gegeven door centrale en militaire bestuursambtenaren vanuit Istanboel aan districtsambtenaren. Een 'radicale opruiming' van Armeniërs met behulp van alle mogelijke middelen werd daarin voorgeschreven waaronder de instelling van liquidatiemilities en hun bewapening uit de munitiedepots van het leger.[11]
In tegenstelling tot de Indonesische 'rebellen', hebben die niet op grote schaal landgenoten vermoord. Jij kent je geschiedenis niet zo goed, geloof ik.quote:Op zondag 1 maart 2020 15:37 schreef Seven. het volgende:
Het Nederlands verzet in de 2e wereldoorlog ook niet,
Je bent niet de enige hoor, ik ook niet en veel mensen niet. Bij ons op school werd de hele bersiap periode zelfs overgeslagen ondanks dat het gewoon in het geschiedenisboek stond. Dat hier op school geen aandacht aan wordt besteed is niets nieuws, dat was al decennia zo ook voor mijn tijd. Het wordt natuurlijk beschouwd als een zwarte bladzijde in de Nederlandse koloniale geschiedenis, niet altijd even fijn voor een wellicht nationalistische geschiedenisleraar om het erover te hebben laat staan het aan een nieuwe generatie Nederlandse kinderen door te geven.quote:Op zondag 1 maart 2020 20:53 schreef Seven. het volgende:
[..]
Leuk dat jij er wel les over hebt gehad. Ik niet en ik heb geen bronnen nodig om dat te bevestigen want ik was er gewoon zelf bij. Wel leerden we over wat een wereldmacht Nederland was in de Gouden Eeuw en oh ja, we hadden Suriname en Indonesië. Er gebeurden daar wel dingen die niet OK waren, maar vervolgens ging het nog even over Suriname en slavenhandel. Over Indonesië wist ik als puber alleen dat Jakarta ooit Batavia heette. De rol na de tweede wereldoorlog kwam totaal niet aan bod. De Molukken werd al helemaal niet over gesproken.
Goed om te horen dat anderen hier wel meer van meekregen.
Nee de fascist die zou het behandelen.quote:Op zondag 1 maart 2020 23:37 schreef sp3c het volgende:
niet een handjevol dat blijkt nergens uit, de meeste scholen zullen het behandeld hebben
die enkele nationalistische geschiedenisleraar daargelaten
edit!: ik denk trouwens dat de nationalist het eerder wel zou behandelen dan niet hoor, mijn leraar was helemaal oranje boven en die kreeg er niet genoeg van, als we geen zin hadden in geschiedenis dan vroegen we gewoon naar Indie en dan ging het hek van de dam
ik zou het ook geen zwarte bladzijde willen noemen, die hebben we genoeg maar de dekolonisatie was relatief clean zeker vergeleken met de andere koloniale mogendheden
het lijkt me heel erg sterk dat mijn geschiedenisleraar een fascist isquote:Op maandag 2 maart 2020 00:13 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Nee de fascist die zou het behandelen.
Maar nee, de politionele acties behandeld op de meeste scholen, dat lijkt me sterk.
Ligt eraan hoe je een periode ziet en hoe je het omschrijft.quote:Op maandag 2 maart 2020 00:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
het lijkt me heel erg sterk dat mijn geschiedenisleraar een faschist is
oorlogquote:Op maandag 2 maart 2020 00:16 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Ligt eraan hoe je een periode ziet en hoe je het omschrijft.
Nee dat lijkt me sterk, het bloedbad van rawagede is in iedere geval aan niemand in mijn omgeving op school geleerd.quote:Op maandag 2 maart 2020 00:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
het lijkt me heel erg sterk dat mijn geschiedenisleraar een fascist is
meeste scholen zullen het behandeld hebben, gebeurde ook niet heel veel raars
zal nog niet bekend zijn geweest, vandaag de dag kent iedereen rawageddequote:Op maandag 2 maart 2020 00:18 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Nee dat lijkt me sterk, het bloedbad van rawagede is in iedere geval aan niemand in mijn omgeving op school geleerd.
Hitler’s daden worden door sommige mensen onder het tapijt geveegd door zijn goede daden te benadrukkenquote:Op maandag 2 maart 2020 00:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
oorlog
schone oorlog ook voor zover dat bestaat
nou en?quote:Op maandag 2 maart 2020 00:20 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Hitler’s daden worden door sommige mensen onder het tapijt geveegd door zijn goede daden te benadrukken
Klopt, omdat het niet werd geleerd en behandeld. Doofpot. Vandaag wordt aan kinderen op school nog steeds niks geleerd over Rawagede.quote:Op maandag 2 maart 2020 00:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
zal nog niet bekend zijn geweest, vandaag de dag kent iedereen rawagedde
geloof ik nietquote:Op maandag 2 maart 2020 00:22 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Klopt, omdat het niet werd geleerd en behandeld. Doofpot. Vandaag wordt aan kinderen op school nog steeds niks geleerd over Rawagede.
Hoeft niet. We hebben het over je leraar. Je leraar kon bagatelliseren.quote:Op maandag 2 maart 2020 00:21 schreef sp3c het volgende:
persoonlijk kan ik geen goede daad van Hitler opnoemen maar als dat je dingetje is go for it
nee?quote:Op maandag 2 maart 2020 00:24 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Hoeft niet. We hebben het over je leraar. Je leraar kon bagatelliseren.
dat verbaasd me nietsquote:
De treinen reden op tijdquote:Op maandag 2 maart 2020 00:21 schreef sp3c het volgende:
persoonlijk kan ik geen goede daad van Hitler opnoemen maar als dat je dingetje is go for it
voor de meeste mensen was dat niet een plusquote:
en een mens is een fascist?quote:
Hoeft niet. Kan wel. Niks vreemds aan.quote:Op maandag 2 maart 2020 00:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
en een mens is een fascist?
vreemd argument
ik vind fascisme wel vreemd hoorquote:Op maandag 2 maart 2020 00:28 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Hoeft niet. Kan wel. Niks vreemds aan.
Fascisme is zeker vreemd.quote:Op maandag 2 maart 2020 00:28 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik vind fascisme wel vreemd hoor
maar jij je dingetje
weet je het zeker?quote:
ja wij allemaal maar je neemt het toch vaak op voor fascisten dus ik vraag me af of je wel helemaal eerlijk bent hierquote:Op maandag 2 maart 2020 00:32 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Ik ben tegen fascisme. Ik vind fascisme heel vreemd.
Volgens mij weet je niet wat een fascist is? Is seven een fascist?quote:Op maandag 2 maart 2020 00:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja wij allemaal maar je neemt het toch vaak op voor fascisten dus ik vraag me af of je wel helemaal eerlijk bent hier
hoezo seven?quote:Op maandag 2 maart 2020 00:37 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Volgens mij weet je niet wat een fascist is? Is seven een fascist?
Fascisme en bagatelliseren hadden we het overquote:Op maandag 2 maart 2020 00:36 schreef sp3c het volgende:
en jij begint erover he dan verwacht ik ook dat je weet waar je het over hebt
jijquote:
Ik kom sowieso voor mezelf op, maar ik ben geen fascist. Dus voor welke fascisten kom ik volgens jou op?quote:
Absoluut nooit gezegdquote:Op maandag 2 maart 2020 00:42 schreef sp3c het volgende:
jij noemt geschiedenisleraren die alle geschiedenis behandelen fascisten
quote:Op maandag 2 maart 2020 00:13 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Dat noemen ze nou koloniale arrogantie.quote:Op maandag 2 maart 2020 00:14 schreef LXIV het volgende:
Dit conflict heeft heel duidelijk twee zijden. Wat Nederland daar deed leek begin 20-ste eeuw eigenlijk meer op ontwikkelingshulp, nation building noem het zo.
Ik denk dat Nederland daar over de hele lijn meer gebracht heeft dan gehaald. Complete infrastructuur op alle vlakken in ruil voor wat kruiden en olie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Postwegquote:Daendels verplichtte elke inheemse heerser langs de geplande route om arbeiders te mobiliseren om aan de weg te werken. Er werden productiedoelen vastgesteld en als deze doelen niet werden gehaald, werden de verantwoordelijke inheemse heerser en zijn arbeiders gedood. Hun hoofden werden in de bomen langs de weg gehangen. Daendels toonde geen genade. William Thorn stelde dat de constructie aan twaalfduizend Javaanse dwangarbeiders het leven heeft gekost, en Nicolaus Engelhard, gouverneur aan de noordoostkust van Java, beweerde dat ten minste vijfhonderd dwangarbeiders in de heuvels van Megamendung waren gestorven. Hij noemde 'duizenden' slachtoffers als men de dwangarbeid bij de aanleg in Weleri en Pekalongan meerekende.[1] De weg werd hierdoor binnen één jaar (1808) voltooid
Zo ervaarden de rebellen dat niet , die erkenning.quote:Op zondag 1 maart 2020 23:11 schreef sp3c het volgende:
er is geen helemaal sprake van Indonesische rebellen, de republik Indonesia werd met de overeenkomst van Linggadjati erkend door Nederland
je zegt letterlijk dat als je X behandeld in je geschiedenisles een fascist bentquote:Op maandag 2 maart 2020 00:48 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Iemand die ook trots is op de slechte daden.
ze ervaarden zichzelf ook niet als rebellen, Siliwangidivisie is bv opgericht in 1945quote:Op maandag 2 maart 2020 00:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zo ervaarden de rebellen dat niet , die erkenning.
Vandaar dat soekarnorebellen bleven doorvechten
Nope, dat ligt eraan hoe je leraar het ziet. Als je leraar helemaal oranje gek is en ondersteboven ligt van het bloedbad van Rawagede, het geweldig vind dan is hij een fascist.quote:Op maandag 2 maart 2020 00:49 schreef sp3c het volgende:
voor mij is geschiedenis neutraal, voor jouw is het fascistisch als je het hele verhaal verteld
mweh
[..]
je zegt letterlijk dat als je X behandeld in je geschiedenisles een fascist bent
dat is fascistisch
welquote:
[..]
Klopt, een fascist zou het behandelen. Maar als je het behandelt hoef je nog geen fascist te zijn. Maar je snapt zeker ook niet dat ik juist wil dat het behandeld wordt.quote:
ik wil dat ook en ik hebt ook gehad en ik vind dat mooi maar jij vind dat fascistisch:quote:Op maandag 2 maart 2020 00:58 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Klopt, een fascist zou het behandelen. Maar als je het behandelt hoef je nog geen fascist te zijn. Maar je snapt zeker ook niet dat ik juist wil dat het behandeld wordt.
de rest nietquote:Op maandag 2 maart 2020 00:13 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Nee en dat heb ik zojuist uitgelegd. Je had me verkeerd begrepen, dacht ik. Maar je begrijpt me nog steeds verkeerd.quote:Op maandag 2 maart 2020 00:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik wil dat ook en ik hebt ook gehad maar jij vind dat fascistisch
[..]
[..]
Ze (Soekarno & Co) ervaarden zichzelf als het wettige gezag. Andere milities vonden ook dat Nederland moest vertrekken of ze wel of niet zichzelf rebellen noemden. Of pelopporsquote:Op maandag 2 maart 2020 00:52 schreef sp3c het volgende:
[..]
ze ervaarden zichzelf ook niet als rebellen, Siliwangidivisie is bv opgericht in 1945
niet als rebellen maar als reguliere infanterie
Jammer.quote:Op maandag 2 maart 2020 01:03 schreef sp3c het volgende:
het is fascistisch om de dekolonisatie te behandelen volgens oceanier
#sad
ik vind van niet maar jij vind het onderwijzen van de kwestie al fascistisch dus je zal het wel niet met me eens zijnquote:Op maandag 2 maart 2020 01:07 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Jammer.
Eigenlijk ging het om seven. Hij vertelde dat hij niks had geleerd over dit onderwerp op school. Om een of andere reden werd hij uitgemaakt voor leugenaar en verweten niet te hebben opgelet op school. Dus toen kwam ik.
Ben jij een fascist sp3c?
Door @Weltschmerz, niet door sp3c.quote:Op maandag 2 maart 2020 01:07 schreef Oceanier het volgende:
Eigenlijk ging het om seven. Hij vertelde dat hij niks had geleerd over dit onderwerp op school. Om een of andere reden werd hij uitgemaakt voor leugenaar en verweten niet te hebben opgelet op school. Dus toen kwam ik
Weet ik. Ik heb ook niet gezegd door sp3c.quote:Op maandag 2 maart 2020 01:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Door @:Weltschmerz, niet door sp3c.
Denk dat veel afhangt van wanneer je op school hebt gezeten. Kan me niet herinneren dat er in mijn schooltijd veel aandacht aan is besteed. Bij mij is dat wel een paar decennia geleden. Nu had ik ook wel een enorme sufklungel als geschiedenisleraar. Maakt niet uit wat voor verhaal hij vertelde, iedereen lag na 10 minuten te snurken.
Ik denk niet dat mijn persoonlijk ervaring voldoende bewijs is.quote:Op maandag 2 maart 2020 04:00 schreef Oceanier het volgende:
Anyway. Wat seven zegt is bij deze bevestigd.
Dat geldt dus voor beide partijen.quote:Op maandag 2 maart 2020 04:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik denk niet dat mijn persoonlijk ervaring voldoende bewijs is.
Bersiap periode heb ik nooit over gehoord op school.quote:Op zondag 1 maart 2020 23:34 schreef Oceanier het volgende:
[..]
Je bent niet de enige hoor, ik ook niet en veel mensen niet. Bij ons op school werd de hele bersiap periode zelfs overgeslagen ondanks dat het gewoon in het geschiedenisboek stond. Dat hier op school geen aandacht aan wordt besteed is niets nieuws, dat was al decennia zo ook voor mijn tijd. Het wordt natuurlijk beschouwd als een zwarte bladzijde in de Nederlandse koloniale geschiedenis, niet altijd even fijn voor een wellicht nationalistische geschiedenisleraar om het erover te hebben laat staan het aan een nieuwe generatie Nederlandse kinderen door te geven.
Fijn om te horen dat er blijkbaar toch nog een handjevol scholen zijn die die periode wel hebben behandeld.
Wat betreft dat excuses. Nee dat hoeft voor mij allemaal niet. Maar mensen die vinden van wel gun ik het zeker...
Multatuli [1860] ...aan Nederland...Koning Willem IIIquote:Op maandag 2 maart 2020 00:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat noemen ze nou koloniale arrogantie.
Nederlanders staan er niet bekend 340 jaar geld uit te geven voor een ander volk ver weg en minder te "verdienen" dan is uitgegeven.
Dat verdienen staat tussen haakjes. Naar wens is het te vervangen voor uitzuigen, jatten al dan niet met geweld.
In het begin 20e eeuw...was er een schuldgevoel die de Nederlandse politiek probeerde te hanteren met "de ethische politiek" Er werd wel meer geld uitgegeven aan onderwijs voor Indonesiërs, maar in verhouding was dat vele % minder dan dat men uitgaf aan onderwijs voor Europeanen. Een overheid heeft immers de taak goed onderwijs te organiseren.... dat kun je geen ontwikkelingshulp noemen.
Infrastructuur? De grote postweg van Daendels..... duizenden Indonesische dwangarbeiders kwamen om.
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Postweg
quote:Op maandag 2 maart 2020 08:40 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Het enige waar we excuses voor moeten maken is dat we de oorlog niet hebben kunnen winnen. Indonesie was van Nederland, een prachtig baken van Westerse verlichting, nu is een het een islamitische beerput.
Eeuwig zonde.
Het is een beetje het kip en ei verhaal, maar ik vraag me af of Suriname en Indonesië zulke zinloze landen zijn omdat we ze hebben leeggeplunderd of omdat ze er gewoon geen reet uitvoeren. Indonesië focust zich eindelijk een beetje op toerisme de laatste tijd maar Suriname nog steeds niet echt, terwijl het gewoon een mooi land is met lekkere temperaturen en goed eten.quote:Op maandag 2 maart 2020 08:40 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Het enige waar we excuses voor moeten maken is dat we de oorlog niet hebben kunnen winnen. Indonesie was van Nederland, een prachtig baken van Westerse verlichting, nu is een het een islamitische beerput.
Eeuwig zonde.
ik vind steun in goede argumenten hahaquote:Op maandag 2 maart 2020 01:15 schreef Oceanier het volgende:
sp3c draait door. Hij hoopt op steun morgenochtend haha
Nederland speelde al eeuwen lang poltie in Indonesië. Met leger en politie-eenheden.quote:Op maandag 2 maart 2020 09:46 schreef DrParsifal het volgende:
Nederland heeft een hoop kwaad uitgevreten in Indonesie en we hoorden daar waarschijnlijk in de eerste plaats niet te zijn. Echter als je naar de chaos kijkt na WOII dan was het denk ik wel juist dat het Nederlandse leger daar politie ging spelen. Er werden "vrienden en nakomelingen van Nederlanders" vermoord in de Bersiap periode. In sommige gebieden was er religieuze vervolging na het vacuum dat de Japanners achterlieten.
West Papua had ook reden om liever nog een tijdje Nederlands te blijven dan deel van het Indonesische rijk te worden.
Dit praat geen enkele oorlogsmisdaad goed. En het is vrij schandelig dat de verantwoordelijken de hand boven het hoofd werden gehouden, maar -zoals velen in dit topic al aangaven- was er wel degelijk iets te zeggen voor de Nederlandse aanwezigheid daar.
Is een zinloze gedachte van je.quote:Op maandag 2 maart 2020 09:05 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Het is een beetje het kip en ei verhaal, maar ik vraag me af of Suriname en Indonesië zulke zinloze landen
Ik vraag me af of de Molukkers en Papoea's er net zo over denken. Die worden inmiddels al 70 jaar door de Javanen onderdrukt. Beginnende met Soekarno die de Japanners verwelkomde welke tig oorlogsmisdaden tegen de bevolking begingen en na de Japanse bezetting ging hij daar zelf lekker mee door als eerste president. Daarna volgden met o.a. Soeharto nog een aantal despoten. Ik denk dat als je de Papoea's en Molukkers vandaag de dag vraagt dat ze zonder aarzelen de Nederlandse machthebbers weer terug zouden willen hebben. Op Papoea zwaait men nog regelmatig met Nederlandse vlaggen.quote:Op maandag 2 maart 2020 10:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nederland speelde al eeuwen lang poltie in Indonesië. Met leger en politie-eenheden.
De eerste revolutionaire golf van najaar 1945 was al voorbij toen in1946 steeds meer Nederlandse militairen arriveerden. Of uit Nederland, of de krijgsgevangenen konden terug komen. Het geweld van extremisten op ongewapende burgers bleef doorgaan en het was ook op te lossen door eerder te vertrekken en het land over te laten aan de Indonesiérs zelf.
Maar de staat Nederland bleef maar aarzelen in koffers pakken en weggaan
Mogelijk. Dat had echter goed ten koste kunnen gaan van een groot deel van de Indonesische bevolking, die deels nog naar Nederland keek voor bescherming. Nederland heeft die bescherming nog wat langer kunnen geven aan de bevolking van West-Papua, maar er waren vele anderen die die steun ook wel wilden en het was niet vanaf het begin duidelijk dat Soekarno de mogelijkheid had om bescherming te geven aan de hele bevolking.quote:Op maandag 2 maart 2020 10:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nederland speelde al eeuwen lang poltie in Indonesië. Met leger en politie-eenheden.
De eerste revolutionaire golf van najaar 1945 was al voorbij toen in1946 steeds meer Nederlandse militairen arriveerden. Of uit Nederland, of de krijgsgevangenen konden terug komen. Het geweld van extremisten op ongewapende burgers bleef doorgaan en het was ook op te lossen door eerder te vertrekken en het land over te laten aan de Indonesiérs zelf.
Maar de staat Nederland bleef maar aarzelen in koffers pakken en weggaan . Het leek 4 jaar dat Nederland niet wilde opzouten, maar bezig was de dictatuur te herstellen.
Nu niet meer, dankzij het Indonesisch volksverzet van 45-50quote:Op maandag 2 maart 2020 12:07 schreef sp3c het volgende:
Nederland is volgens mij uberhaupt geen dictatuur
Inwoners van Indonesië hadden stemrecht toen Nederland er de scepter zwaaide?quote:Op maandag 2 maart 2020 12:07 schreef sp3c het volgende:
Nederland is volgens mij uberhaupt geen dictatuur
Indonesisch volksverzet bestaat nietquote:Op maandag 2 maart 2020 12:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nu niet meer, dankzij het Indonesisch volksverzet van 45-50
zonder stemrecht ben je per definitie een dictatuur?quote:Op maandag 2 maart 2020 12:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Inwoners van Indonesië hadden stemrecht toen Nederland er de scepter zwaaide?
Zaten jullie op een vorm van bijzonder onderwijs wellicht? Dat geschiedenis in zeer vereenvoudigde vorm verteld werd?quote:Op maandag 2 maart 2020 06:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
Bersiap periode heb ik nooit over gehoord op school.
Net gecheckt met mijn man. Hij precies hetzelfde, wel geleerd over de gouden VOC tijden en Nederlanders in de Jappenkampen maar niets over wat wij daar uitgespookt hebben. 'Heb je wel eens over de Bersiap periode gehoord? Of Rawagede?' Beide totaal onbekend. En ik heb die zelf ook moeten googelen toen ik de 25 gepasseerd was.
Ik ben 36. M'n vent is 47. Misschien wel relevant om te vermelden.
wishfull thinking.... een brede beweging ontkennen, bagatelliseren, alles op een kleine groep afschuiven. min of meer suggereren dat de Indonesiërs 45-50 pro-Nederlandse dictatuur waren ?quote:
je zit er nu weer vanalles bij te verzinnenquote:Op maandag 2 maart 2020 13:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wishfull thinking.... een brede beweging ontkennen, bagatelliseren, alles op een kleine groep afschuiven. min of meer suggereren dat de Indonesiërs 45-50 pro-Nederlandse dictatuur waren ?
Na 75 jaar wordt het tijd dat ook jij accepteert dat het heel logisch is dat mensen een eigen staat nastreven, geen dictatuur van mensen van de andere kant van de wereld meer willen
In normaal onderwijs worden dit soort onderwerpen gewoon globaal besproken, omdat je anders geen tijd meer hebt om het over andere historische gebeurtenissen te hebben. Zoals Napoleon, WO1, WO2, Koude Oorlog etc.quote:Op maandag 2 maart 2020 12:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zaten jullie op een vorm van bijzonder onderwijs wellicht? Dat geschiedenis in zeer vereenvoudigde vorm verteld werd?
Wtfquote:Op maandag 2 maart 2020 13:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wishfull thinking.... een brede beweging ontkennen, bagatelliseren, alles op een kleine groep afschuiven. min of meer suggereren dat de Indonesiërs 45-50 pro-Nederlandse dictatuur waren ?
Na 75 jaar wordt het tijd dat ook jij accepteert dat het heel logisch is dat mensen een eigen staat nastreven, geen dictatuur van mensen van de andere kant van de wereld meer willen
Denk je.... ik had al in oudere topics gezien dat je ontkent dat er brede beweging was van Indonesiers die streefden naar een eigen staat en verdrijven van de Nederlandse dictatuur.quote:Op maandag 2 maart 2020 13:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
je zit er nu weer vanalles bij te verzinnen
Ik zat op de havo... Toch wel weinig onderwijs gehad over het koloniale tijdperk .quote:Op maandag 2 maart 2020 12:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zaten jullie op een vorm van bijzonder onderwijs wellicht? Dat geschiedenis in zeer vereenvoudigde vorm verteld werd?
nee dat heb je niet gezienquote:Op maandag 2 maart 2020 13:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Denk je.... ik had al in oudere topics gezien dat je ontkent dat er brede beweging was van Indonesiers die streefden naar een eigen staat en verdrijven van de Nederlandse dictatuur.
Het is toch je mening dat die brede beweging er niet was .?
Maar de Bersiap-periode werd toch wel vernoemd?quote:Op maandag 2 maart 2020 13:27 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik zat op de havo... Toch wel weinig onderwijs gehad over het koloniale tijdperk .
Daar is bij ons ook 0.0% aandacht aan besteedt. Heb dat later pas in een docu gezien.quote:Op maandag 2 maart 2020 13:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar de Bersiap-periode werd toch wel vernoemd?
Kan ik me niet herinneren.quote:Op maandag 2 maart 2020 13:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar de Bersiap-periode werd toch wel vernoemd?
Juist ik ook. Maar je kan ook ergens van genieten zonder dat het zin heeftquote:
Op de middelbare was geschiedenis na de 3e sowieso een keuzevak en bij de technische profielen had je dat daarna niet meer.quote:Op maandag 2 maart 2020 12:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Klopt, daar heb jij toch op gezeten? Want bij vwo leerden wij dat niet.quote:Op maandag 2 maart 2020 12:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Gewoon havo.quote:Op maandag 2 maart 2020 12:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
quote:Indonesiër Abdul wil compensatie van Nederland: 'Wie fouten maakt, moet excuses maken'
https://nos.nl/artikel/23(...)t-excuses-maken.html
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |