quote:Op maandag 2 maart 2020 08:40 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Het enige waar we excuses voor moeten maken is dat we de oorlog niet hebben kunnen winnen. Indonesie was van Nederland, een prachtig baken van Westerse verlichting, nu is een het een islamitische beerput.
Eeuwig zonde.
Het is een beetje het kip en ei verhaal, maar ik vraag me af of Suriname en Indonesië zulke zinloze landen zijn omdat we ze hebben leeggeplunderd of omdat ze er gewoon geen reet uitvoeren. Indonesië focust zich eindelijk een beetje op toerisme de laatste tijd maar Suriname nog steeds niet echt, terwijl het gewoon een mooi land is met lekkere temperaturen en goed eten.quote:Op maandag 2 maart 2020 08:40 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Het enige waar we excuses voor moeten maken is dat we de oorlog niet hebben kunnen winnen. Indonesie was van Nederland, een prachtig baken van Westerse verlichting, nu is een het een islamitische beerput.
Eeuwig zonde.
ik vind steun in goede argumenten hahaquote:Op maandag 2 maart 2020 01:15 schreef Oceanier het volgende:
sp3c draait door. Hij hoopt op steun morgenochtend haha
Nederland speelde al eeuwen lang poltie in Indonesië. Met leger en politie-eenheden.quote:Op maandag 2 maart 2020 09:46 schreef DrParsifal het volgende:
Nederland heeft een hoop kwaad uitgevreten in Indonesie en we hoorden daar waarschijnlijk in de eerste plaats niet te zijn. Echter als je naar de chaos kijkt na WOII dan was het denk ik wel juist dat het Nederlandse leger daar politie ging spelen. Er werden "vrienden en nakomelingen van Nederlanders" vermoord in de Bersiap periode. In sommige gebieden was er religieuze vervolging na het vacuum dat de Japanners achterlieten.
West Papua had ook reden om liever nog een tijdje Nederlands te blijven dan deel van het Indonesische rijk te worden.
Dit praat geen enkele oorlogsmisdaad goed. En het is vrij schandelig dat de verantwoordelijken de hand boven het hoofd werden gehouden, maar -zoals velen in dit topic al aangaven- was er wel degelijk iets te zeggen voor de Nederlandse aanwezigheid daar.
Is een zinloze gedachte van je.quote:Op maandag 2 maart 2020 09:05 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Het is een beetje het kip en ei verhaal, maar ik vraag me af of Suriname en Indonesië zulke zinloze landen
Ik vraag me af of de Molukkers en Papoea's er net zo over denken. Die worden inmiddels al 70 jaar door de Javanen onderdrukt. Beginnende met Soekarno die de Japanners verwelkomde welke tig oorlogsmisdaden tegen de bevolking begingen en na de Japanse bezetting ging hij daar zelf lekker mee door als eerste president. Daarna volgden met o.a. Soeharto nog een aantal despoten. Ik denk dat als je de Papoea's en Molukkers vandaag de dag vraagt dat ze zonder aarzelen de Nederlandse machthebbers weer terug zouden willen hebben. Op Papoea zwaait men nog regelmatig met Nederlandse vlaggen.quote:Op maandag 2 maart 2020 10:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nederland speelde al eeuwen lang poltie in Indonesië. Met leger en politie-eenheden.
De eerste revolutionaire golf van najaar 1945 was al voorbij toen in1946 steeds meer Nederlandse militairen arriveerden. Of uit Nederland, of de krijgsgevangenen konden terug komen. Het geweld van extremisten op ongewapende burgers bleef doorgaan en het was ook op te lossen door eerder te vertrekken en het land over te laten aan de Indonesiérs zelf.
Maar de staat Nederland bleef maar aarzelen in koffers pakken en weggaan
Mogelijk. Dat had echter goed ten koste kunnen gaan van een groot deel van de Indonesische bevolking, die deels nog naar Nederland keek voor bescherming. Nederland heeft die bescherming nog wat langer kunnen geven aan de bevolking van West-Papua, maar er waren vele anderen die die steun ook wel wilden en het was niet vanaf het begin duidelijk dat Soekarno de mogelijkheid had om bescherming te geven aan de hele bevolking.quote:Op maandag 2 maart 2020 10:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nederland speelde al eeuwen lang poltie in Indonesië. Met leger en politie-eenheden.
De eerste revolutionaire golf van najaar 1945 was al voorbij toen in1946 steeds meer Nederlandse militairen arriveerden. Of uit Nederland, of de krijgsgevangenen konden terug komen. Het geweld van extremisten op ongewapende burgers bleef doorgaan en het was ook op te lossen door eerder te vertrekken en het land over te laten aan de Indonesiérs zelf.
Maar de staat Nederland bleef maar aarzelen in koffers pakken en weggaan . Het leek 4 jaar dat Nederland niet wilde opzouten, maar bezig was de dictatuur te herstellen.
Nu niet meer, dankzij het Indonesisch volksverzet van 45-50quote:Op maandag 2 maart 2020 12:07 schreef sp3c het volgende:
Nederland is volgens mij uberhaupt geen dictatuur
Inwoners van Indonesië hadden stemrecht toen Nederland er de scepter zwaaide?quote:Op maandag 2 maart 2020 12:07 schreef sp3c het volgende:
Nederland is volgens mij uberhaupt geen dictatuur
Indonesisch volksverzet bestaat nietquote:Op maandag 2 maart 2020 12:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nu niet meer, dankzij het Indonesisch volksverzet van 45-50
zonder stemrecht ben je per definitie een dictatuur?quote:Op maandag 2 maart 2020 12:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Inwoners van Indonesië hadden stemrecht toen Nederland er de scepter zwaaide?
Zaten jullie op een vorm van bijzonder onderwijs wellicht? Dat geschiedenis in zeer vereenvoudigde vorm verteld werd?quote:Op maandag 2 maart 2020 06:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
Bersiap periode heb ik nooit over gehoord op school.
Net gecheckt met mijn man. Hij precies hetzelfde, wel geleerd over de gouden VOC tijden en Nederlanders in de Jappenkampen maar niets over wat wij daar uitgespookt hebben. 'Heb je wel eens over de Bersiap periode gehoord? Of Rawagede?' Beide totaal onbekend. En ik heb die zelf ook moeten googelen toen ik de 25 gepasseerd was.
Ik ben 36. M'n vent is 47. Misschien wel relevant om te vermelden.
wishfull thinking.... een brede beweging ontkennen, bagatelliseren, alles op een kleine groep afschuiven. min of meer suggereren dat de Indonesiërs 45-50 pro-Nederlandse dictatuur waren ?quote:
je zit er nu weer vanalles bij te verzinnenquote:Op maandag 2 maart 2020 13:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wishfull thinking.... een brede beweging ontkennen, bagatelliseren, alles op een kleine groep afschuiven. min of meer suggereren dat de Indonesiërs 45-50 pro-Nederlandse dictatuur waren ?
Na 75 jaar wordt het tijd dat ook jij accepteert dat het heel logisch is dat mensen een eigen staat nastreven, geen dictatuur van mensen van de andere kant van de wereld meer willen
In normaal onderwijs worden dit soort onderwerpen gewoon globaal besproken, omdat je anders geen tijd meer hebt om het over andere historische gebeurtenissen te hebben. Zoals Napoleon, WO1, WO2, Koude Oorlog etc.quote:Op maandag 2 maart 2020 12:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zaten jullie op een vorm van bijzonder onderwijs wellicht? Dat geschiedenis in zeer vereenvoudigde vorm verteld werd?
Wtfquote:Op maandag 2 maart 2020 13:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
wishfull thinking.... een brede beweging ontkennen, bagatelliseren, alles op een kleine groep afschuiven. min of meer suggereren dat de Indonesiërs 45-50 pro-Nederlandse dictatuur waren ?
Na 75 jaar wordt het tijd dat ook jij accepteert dat het heel logisch is dat mensen een eigen staat nastreven, geen dictatuur van mensen van de andere kant van de wereld meer willen
Denk je.... ik had al in oudere topics gezien dat je ontkent dat er brede beweging was van Indonesiers die streefden naar een eigen staat en verdrijven van de Nederlandse dictatuur.quote:Op maandag 2 maart 2020 13:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
je zit er nu weer vanalles bij te verzinnen
Ik zat op de havo... Toch wel weinig onderwijs gehad over het koloniale tijdperk .quote:Op maandag 2 maart 2020 12:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Zaten jullie op een vorm van bijzonder onderwijs wellicht? Dat geschiedenis in zeer vereenvoudigde vorm verteld werd?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |