abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 2 maart 2020 @ 00:43:59 #101
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191787064
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 00:13 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nee de fascist die zou het behandelen.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_191787084
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 00:14 schreef LXIV het volgende:
Dit conflict heeft heel duidelijk twee zijden. Wat Nederland daar deed leek begin 20-ste eeuw eigenlijk meer op ontwikkelingshulp, nation building noem het zo.
Ik denk dat Nederland daar over de hele lijn meer gebracht heeft dan gehaald. Complete infrastructuur op alle vlakken in ruil voor wat kruiden en olie.
Dat noemen ze nou koloniale arrogantie.
Nederlanders staan er niet bekend 340 jaar geld uit te geven voor een ander volk ver weg en minder te "verdienen" dan is uitgegeven.
Dat verdienen staat tussen haakjes. Naar wens is het te vervangen voor uitzuigen, jatten al dan niet met geweld.
In het begin 20e eeuw...was er een schuldgevoel die de Nederlandse politiek probeerde te hanteren met "de ethische politiek" Er werd wel meer geld uitgegeven aan onderwijs voor Indonesiërs, maar in verhouding was dat vele % minder dan dat men uitgaf aan onderwijs voor Europeanen. Een overheid heeft immers de taak goed onderwijs te organiseren.... dat kun je geen ontwikkelingshulp noemen.

Infrastructuur? De grote postweg van Daendels..... duizenden Indonesische dwangarbeiders kwamen om.
quote:
Daendels verplichtte elke inheemse heerser langs de geplande route om arbeiders te mobiliseren om aan de weg te werken. Er werden productiedoelen vastgesteld en als deze doelen niet werden gehaald, werden de verantwoordelijke inheemse heerser en zijn arbeiders gedood. Hun hoofden werden in de bomen langs de weg gehangen. Daendels toonde geen genade. William Thorn stelde dat de constructie aan twaalfduizend Javaanse dwangarbeiders het leven heeft gekost, en Nicolaus Engelhard, gouverneur aan de noordoostkust van Java, beweerde dat ten minste vijfhonderd dwangarbeiders in de heuvels van Megamendung waren gestorven. Hij noemde 'duizenden' slachtoffers als men de dwangarbeid bij de aanleg in Weleri en Pekalongan meerekende.[1] De weg werd hierdoor binnen één jaar (1808) voltooid
https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Postweg
pi_191787100
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 00:43 schreef sp3c het volgende:

[..]

Iemand die ook trots is op de slechte daden.
West-Melanesia
pi_191787111
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 23:11 schreef sp3c het volgende:
er is geen helemaal sprake van Indonesische rebellen, de republik Indonesia werd met de overeenkomst van Linggadjati erkend door Nederland
Zo ervaarden de rebellen dat niet , die erkenning.
Vandaar dat soekarnorebellen bleven doorvechten
  Moderator maandag 2 maart 2020 @ 00:49:43 #105
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191787114
voor mij is geschiedenis neutraal, voor jouw is het fascistisch als je het hele verhaal verteld

mweh
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 00:48 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Iemand die ook trots is op de slechte daden.
je zegt letterlijk dat als je X behandeld in je geschiedenisles een fascist bent

dat is fascistisch
  Moderator maandag 2 maart 2020 @ 00:52:29 #106
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191787141
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 00:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zo ervaarden de rebellen dat niet , die erkenning.
Vandaar dat soekarnorebellen bleven doorvechten
ze ervaarden zichzelf ook niet als rebellen, Siliwangidivisie is bv opgericht in 1945

niet als rebellen maar als reguliere infanterie
pi_191787151
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 00:49 schreef sp3c het volgende:
voor mij is geschiedenis neutraal, voor jouw is het fascistisch als je het hele verhaal verteld

mweh
[..]

je zegt letterlijk dat als je X behandeld in je geschiedenisles een fascist bent

dat is fascistisch
Nope, dat ligt eraan hoe je leraar het ziet. Als je leraar helemaal oranje gek is en ondersteboven ligt van het bloedbad van Rawagede, het geweldig vind dan is hij een fascist.
West-Melanesia
  Moderator maandag 2 maart 2020 @ 00:55:08 #108
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191787161
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 00:53 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Nope
wel

quote:

[..]

pi_191787185
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 00:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

wel
[..]

Klopt, een fascist zou het behandelen. Maar als je het behandelt hoef je nog geen fascist te zijn. Maar je snapt zeker ook niet dat ik juist wil dat het behandeld wordt.
West-Melanesia
  Moderator maandag 2 maart 2020 @ 00:59:48 #110
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191787193
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 00:58 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Klopt, een fascist zou het behandelen. Maar als je het behandelt hoef je nog geen fascist te zijn. Maar je snapt zeker ook niet dat ik juist wil dat het behandeld wordt.
ik wil dat ook en ik hebt ook gehad en ik vind dat mooi maar jij vind dat fascistisch:
quote:

[..]

de rest niet :r
pi_191787204
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 00:59 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik wil dat ook en ik hebt ook gehad maar jij vind dat fascistisch
[..]

Nee en dat heb ik zojuist uitgelegd. Je had me verkeerd begrepen, dacht ik. Maar je begrijpt me nog steeds verkeerd.
West-Melanesia
  Moderator maandag 2 maart 2020 @ 01:01:51 #112
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191787209
je zegt het letterlijk vriend

quote:

[..]

Moderator maandag 2 maart 2020 @ 01:03:27 #113
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191787221
het is fascistisch om de dekolonisatie te behandelen volgens oceanier

#sad
pi_191787247
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 00:52 schreef sp3c het volgende:

[..]

ze ervaarden zichzelf ook niet als rebellen, Siliwangidivisie is bv opgericht in 1945

niet als rebellen maar als reguliere infanterie
Ze (Soekarno & Co) ervaarden zichzelf als het wettige gezag. Andere milities vonden ook dat Nederland moest vertrekken of ze wel of niet zichzelf rebellen noemden. Of peloppors
pi_191787251
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 01:03 schreef sp3c het volgende:
het is fascistisch om de dekolonisatie te behandelen volgens oceanier

#sad
Jammer.

Eigenlijk ging het om seven. Hij vertelde dat hij niks had geleerd over dit onderwerp op school. Om een of andere reden werd hij uitgemaakt voor leugenaar en verweten niet te hebben opgelet op school. Dus toen kwam ik.

Ben jij een fascist sp3c?
West-Melanesia
  Moderator maandag 2 maart 2020 @ 01:08:42 #116
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191787264
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2020 01:07 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Jammer.

Eigenlijk ging het om seven. Hij vertelde dat hij niks had geleerd over dit onderwerp op school. Om een of andere reden werd hij uitgemaakt voor leugenaar en verweten niet te hebben opgelet op school. Dus toen kwam ik.

Ben jij een fascist sp3c?
ik vind van niet maar jij vind het onderwijzen van de kwestie al fascistisch dus je zal het wel niet met me eens zijn _O-
  Moderator maandag 2 maart 2020 @ 01:09:10 #117
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191787267
geschiedenis zou neutraal moeten zijn
pi_191787281
heren, heren ... dat fascismegedoe in het debat gaat nergens heen.
pi_191787305
sp3c draait door. Hij hoopt op steun morgenochtend haha
West-Melanesia
  maandag 2 maart 2020 @ 01:54:17 #120
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191787508
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2020 01:07 schreef Oceanier het volgende:

Eigenlijk ging het om seven. Hij vertelde dat hij niks had geleerd over dit onderwerp op school. Om een of andere reden werd hij uitgemaakt voor leugenaar en verweten niet te hebben opgelet op school. Dus toen kwam ik

Door @Weltschmerz, niet door sp3c.

Denk dat veel afhangt van wanneer je op school hebt gezeten. Kan me niet herinneren dat er in mijn schooltijd veel aandacht aan is besteed. Bij mij is dat wel een paar decennia geleden. Nu had ik ook wel een enorme sufklungel als geschiedenisleraar. Maakt niet uit wat voor verhaal hij vertelde, iedereen lag na 10 minuten te snurken.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191787812
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 01:54 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Door @:Weltschmerz, niet door sp3c.

Denk dat veel afhangt van wanneer je op school hebt gezeten. Kan me niet herinneren dat er in mijn schooltijd veel aandacht aan is besteed. Bij mij is dat wel een paar decennia geleden. Nu had ik ook wel een enorme sufklungel als geschiedenisleraar. Maakt niet uit wat voor verhaal hij vertelde, iedereen lag na 10 minuten te snurken.
Weet ik. Ik heb ook niet gezegd door sp3c.

Anyway. Wat seven zegt is bij deze bevestigd.
West-Melanesia
  maandag 2 maart 2020 @ 04:04:37 #122
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_191787819
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 04:00 schreef Oceanier het volgende:

Anyway. Wat seven zegt is bij deze bevestigd.
Ik denk niet dat mijn persoonlijk ervaring voldoende bewijs is. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_191788265
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 04:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik denk niet dat mijn persoonlijk ervaring voldoende bewijs is. :)
Dat geldt dus voor beide partijen.
West-Melanesia
  maandag 2 maart 2020 @ 06:26:07 #124
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191788359
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 23:34 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Je bent niet de enige hoor, ik ook niet en veel mensen niet. Bij ons op school werd de hele bersiap periode zelfs overgeslagen ondanks dat het gewoon in het geschiedenisboek stond. Dat hier op school geen aandacht aan wordt besteed is niets nieuws, dat was al decennia zo ook voor mijn tijd. Het wordt natuurlijk beschouwd als een zwarte bladzijde in de Nederlandse koloniale geschiedenis, niet altijd even fijn voor een wellicht nationalistische geschiedenisleraar om het erover te hebben laat staan het aan een nieuwe generatie Nederlandse kinderen door te geven.

Fijn om te horen dat er blijkbaar toch nog een handjevol scholen zijn die die periode wel hebben behandeld.

Wat betreft dat excuses. Nee dat hoeft voor mij allemaal niet. Maar mensen die vinden van wel gun ik het zeker...
Bersiap periode heb ik nooit over gehoord op school.

Net gecheckt met mijn man. Hij precies hetzelfde, wel geleerd over de gouden VOC tijden en Nederlanders in de Jappenkampen maar niets over wat wij daar uitgespookt hebben. 'Heb je wel eens over de Bersiap periode gehoord? Of Rawagede?' Beide totaal onbekend. En ik heb die zelf ook moeten googelen toen ik de 25 gepasseerd was.

Ik ben 36. M'n vent is 47. Misschien wel relevant om te vermelden.
Resistance is futile.
pi_191788548
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2020 00:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat noemen ze nou koloniale arrogantie.
Nederlanders staan er niet bekend 340 jaar geld uit te geven voor een ander volk ver weg en minder te "verdienen" dan is uitgegeven.
Dat verdienen staat tussen haakjes. Naar wens is het te vervangen voor uitzuigen, jatten al dan niet met geweld.
In het begin 20e eeuw...was er een schuldgevoel die de Nederlandse politiek probeerde te hanteren met "de ethische politiek" Er werd wel meer geld uitgegeven aan onderwijs voor Indonesiërs, maar in verhouding was dat vele % minder dan dat men uitgaf aan onderwijs voor Europeanen. Een overheid heeft immers de taak goed onderwijs te organiseren.... dat kun je geen ontwikkelingshulp noemen.

Infrastructuur? De grote postweg van Daendels..... duizenden Indonesische dwangarbeiders kwamen om.
[..]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Postweg
Multatuli [1860] ...aan Nederland...Koning Willem III

......een roofstaat aan de Noordzee......
.....dat spoorwegen bouwt van gestolen geld en tot
betaling de bestolene bedwelmt met
opium, Evangelie en jenever...

Aan U durf ik met vertrouwen te vragen of het
Uw wil is dat daarginds Uw meer dan dertig
millioenen onderdanen worden mishandeld en
uitgezogen in UWEN naam?

-----------

Deze link gaat over Hendrik Colijn, die in de jaren daarvoor in de Atjeh-oorlog een verderfelijke rol heeft gespeeld.

In 1914 schreef Colijn een brochure ter gelegenheid van de opening van het Haagse Vredespaleis(!):

het ordinaire machtsimperialisme was niet langer gerechtvaardigd, het cultuurimperialisme is echter een roeping van een hogere orde

Onder cultuurimperialisme verstond Colijn (en velen waren het hier mee eens) het streven om eigen kennis en macht dienstbaar te maken aan de beschaving van andere volken, die, aan zich zelve overgelaten, ten prooi blijven aan een toestand van wanorde, ongerechtigheid en verregaande onkunde die hen verhinderd de zegeningen der Westerse beschaving te verwerven. Men moet de primitieve volkeren opvoeden tot zoodanigen graad van sociale, politieke en economische ontwikkeling dat zij in staat zijn haar eigen zaken te beheeren met inachtneming van de in beschaafde staten algemeen aanvaarde beginselen. Nederland heeft deze roeping in den Oost-indischen archipel. (maar er komt nog een venijnig staartje bij:) het bezit van het insulair gebiedsdeel is voor het Moederland meer dan een voorrecht, het is een economische levenskwestie (en daar draait het natuurlijk om)

Want eveneens In 1914 ging Colijn in de olie, zoals dat toen heette, hij werd directeur bij de BPM die grote belangen had op Sumatra. Na deze periode was hij financieel onafhankelijk. Tijdgenoten vonden toen al dat hij zich had gecompromiteerd en niet meer als onafhankelijk politicus kon optreden en dan vooral niet over Nederlands Indie.

Colijn was ook de man die de opdracht gaf tot het bombarderen van de Zeven Provincien om zo de muiterij op dit schip de kop in te drukken.

Op de, aldus Colijn, onbeschaamde Kamervragen van den Heer Roestam Effendi:

Wil de Regeering mededelen waarom zij is overgegaan tot het beperken van de vergaderrechten van verschillende politieke vereenigingen in Indonesie en waarom zij een reeks andere maatregelen heeft genomen die verder de vrijheid van drukpers en vergadering voor de Indische bevolking beperken?
Wil de Regeering de redenen meedelen die in de nacht van 1 augustus j.l. geleid hebben tot de arrestatie in Batavia van Ir Soekarno ?
Is de Regeering niet van mening dat door bovengenoemde maatregelen de vrije meningsuiting voor de Indonesische bevolking nog meer wordt onderdrukt?
Staan deze maatregelen in verband met de processen tegen de bemanning van de Zeven Provincien?
Is de Regeering bereid die maatregelen te treffen waardoor onverwijld bovenvermelde repressies worden ongedaan gemaakt?

werd door dezelfde Colijn in zijn funktie van Minister van Kolonien geantwoord:

Omdat de Indische Regeering een en ander nodig acht
Omdat de Indische Regeering een en ander nodig acht
Neen
Onbekend
Neen

Over dit zeer kort aangebonden antwoord van de regering toonde De Tribune zich zeer verontwaardigd:

Op de meest onbenullige vraagjes van burgerlijke kamerleden wordt uitvoerig en volkomen naar den vorm geantwoord, aan een vertegenwoordiger van 50 millioen menschen, die zuchten onder het juk van het Hollandse imperialisme acht Colijn het niet eens nodig een antwoord te geven (............)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')