abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_191777250
Waarom moet je overal excuses voor maken tig jaar na dato? Ik begrijp dat mensen het veilig willen spelen maar soms slaat het nergens meer op. Je hebt toch ook wel een beetje ruggengraat om niet excuses aan te bieden voor iets wat je opa en oma deden? Gezemel altijd
pi_191777265
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 17:19 schreef Harlon het volgende:
Het lijkt me inderdaad niet meer dan netjes dan dat er excuses komen voor de omgekomen militairen, hoe durfden ze wel.

Maar goed aangezien er dan ook weer gezeurd gaat worden om een bak met geld moeten we dit natuurlijk gewoon niet doen.
Misschien kunnen we in natura betalen. Zij zijn een moslimland, wij hebben hier veel potentiële islamitische arbeidskrachten die hier om een of andere reden maar geen baan kunnen vinden.
Win/win voor iedereen.
pi_191777301
Zonder Nederland had Indonesië niet eens bestaan.
  zondag 1 maart 2020 @ 17:25:48 #29
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_191777309
Op grond van excuses kan je oneindig schadevergoeding blijven uitmelken.
Dus dat moet je niet doen.

Dat je in het algemeen (vice versa) erkent dat met de tijdgeest van nu, het toen verkeerd was; kan ik huldigen. Net zoals men over 100 jaar spijt zal betuigen hoe wij nu zijn geringeloord.
Dat compenseren met whatever, is klinkklare onzin. Dan kan je bezig blijven en kunnen wij de Romeinen aansprakelijk stellen voor het leed dat mijn voorouders in het drassige land is aangedaan of nog beter Afrika want daar komt de mens van nu, oorspronkelijk vandaan.

Maar goed de feelgood generatie van nu die zich betekenis wil aanmeten, heeft geen belang bij erkenningen maar is vooral ter meerdere glorie uit op de penningen. Zum kotschen :r .
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_191777706
Moet Indonesië excuses aanbieden ?

Open brief aan Rutte van Federatie Indische Nederlanders
quote:
De laatste overlevenden van de Bersiap hebben inmiddels een zeer hoge leeftijd bereikt.
Zij, maar ook hun nabestaanden, wachten nu al ruim 70 jaar op excuses voor het door Indonesische onderdanen aan hen aangedane leed. Het betreft hier een aanzienlijke groep.
De schattingen van het aantal directe slachtoffers dat tijdens de Bersiap viel varieert tussen de 15.000 en 30.000, waardoor vrijwel elke Indisch-Nederlandse familie is geraakt.
Wij verzoeken u dan ook met klem om voorafgaand aan en tijdens het staatsbezoek Indonesië aan te sporen de door zijn onderdanen tijdens de Bersiap begane gruweldaden jegens (Indisch-)Nederlandse burgers te erkennen en daar zijn excuses voor aan te bieden.
Ondertussen zullen wij onze uitnodiging daartoe, zoals wij die ook deden op 17 augustus 2018 herhalen.
https://drive.google.com/(...)Y856d10Ti_yU4kL/view">200220-AZ-ErkenningenExcusesvanIndonesië.pdf
  Moderator zondag 1 maart 2020 @ 18:27:39 #31
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191778441
gezamelijk zou mooi zijn

en anders let bygones be bygones, de relatie is redelijk nu volgens mij dus laat dat lekker zo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_191779252
Kysia Hekster, geciteerd in de OP

quote:
Een andere reden waarom de koning volgende week geen excuses zal maken, is dat er een groot door de overheid gefinancierd historisch onderzoek loopt naar naoorlogs geweld. Dat wordt zowel door Nederlandse als Indonesische wetenschappers gedaan en gaat over geweld van beide kanten. Het loopt nog tot september 2021. Excuses maken vooruitlopend op de uitkomsten van het onderzoek, kan geïnterpreteerd worden als beïnvloeding van de conclusies.
https://nos.nl/artikel/23(...)aar-waarom-niet.html

Wat is de bron van Kysia Hekster dat de regering het eindverslag van het dekolonisatie-onderzoek gaat afwachten voor een keuze van wel of niet excuses?
pi_191779507
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 14:38 schreef sp3c het volgende:
collectief excuses van zowel de Indonesische als de Nederlandse regeringen zou ik wel mooi vinden trouwens, denk dat beiden even schuldig zijn aan de vechtscheiding
Ik denk dat de Japanse bezetting een normale dekolonisatie heeft bemoeilijkt.
pi_191779635
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:24 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ik denk dat de Japanse bezetting een normale dekolonisatie heeft bemoeilijkt.
Bedoel je een vrijheidsstrijd zonder geweld?
Nederland wilde persé een wereldrijk blijven.
Een onafhankelijkheidsbeweging als in India onder Ghandi wilde vreedzaam blijven, maar de hele oproer leidde tot gewelddadige excessen.
pi_191779661
quote:
2s.gif Op zondag 1 maart 2020 14:36 schreef Seven. het volgende:
Excuses zijn zo'n 50 jaar te laat en ik vind ook dat, als daar schadeclaims uit voortkomen, dat die gewoon betaald moeten worden. Het is een dikke schande dat hier in de Nederlandse geschiedenislessen geen aandacht aan besteed wordt.
Of jij had beter moeten opletten op school.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_191779779
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Bedoel je een vrijheidsstrijd zonder geweld?
Nederland wilde persé een wereldrijk blijven.
Een onafhankelijkheidsbeweging als in India onder Ghandi wilde vreedzaam blijven, maar de hele oproer leidde tot gewelddadige excessen.
Nederland wilde persé een wereldrijk blijven. Hmm, ik denk dat de Colijns en de Gerbrandys dat misschien nog dachten. Maar volgens mij was er vanaf de jaren dertig in Nederland ook al een grote beweging die het Indische deel onafhankelijk wilde laten komen. Alleen was het de hoofdvraag in hoeveel staten dat zou moeten gaan gebeuren.
En in dat proces hebben de Japanse en de Duitse bezetting roet gegooid.
pi_191779876
Nederland heeft gedurende de paar honderd jaar daar veel leed gebracht daar, heeft ook veel goeds gedaan.

Tijdens de onafhankelijkheids oorlog hebben beide landen oorlogsmisdaden gepleegd.

Excuses van 1 kant zijn onnodig.

Ik zou zeggen streep eronder en samen kijken naar een toekomst met samenwerking.
  zondag 1 maart 2020 @ 19:42:59 #38
277627 Seven.
We are Borg.
pi_191779908
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:31 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Of jij had beter moeten opletten op school.
Ik lette op. Ons koloniaal verleden is haast tussen neus en lippen door ter sprake gekomen, verder niet.
Resistance is futile.
  zondag 1 maart 2020 @ 19:45:34 #39
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_191779940
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 14:38 schreef sp3c het volgende:
collectief excuses van zowel de Indonesische als de Nederlandse regeringen zou ik wel mooi vinden trouwens, denk dat beiden even schuldig zijn aan de vechtscheiding
Dus Nederland zou zich ook moeten verontschuldingen bij Duitsland voor de Duitse doden die gevallen zijn door het verzet tijdens WO II?
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
pi_191779957
quote:
Nederland moet de bevolking verheffen en beschermen tegen de willekeur van de lokale adel, zo zegt koningin Wilhelmina in de troonrede van 1901. De kolonie is op dat moment goed voor één derde van de Nederlandse schatkist, maar van dat geld komt vrijwel niets ten goede aan Nederlands-Indië. Onder de naam Ethische Politiek moet dat veranderen. Er worden scholen en ziekenhuizen opgericht en er komen regels tegen uitbuiting op de plantages. Op lange termijn moet de kolonie ook zonder het Nederlandse gezag kunnen functioneren, is het idee.....
Bron: NPO Focus.
  Moderator zondag 1 maart 2020 @ 19:51:05 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_191780045
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:45 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Dus Nederland zou zich ook moeten verontschuldingen bij Duitsland voor de Duitse doden die gevallen zijn door het verzet tijdens WO II?
niet wat mij betreft
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 1 maart 2020 @ 19:51:43 #42
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_191780058
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

niet wat mij betreft
Waarom niet? Wat is het verschil tussen de Duitse bezetting van Nederland en de Nederlandse bezetting van Indonesië?
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
pi_191780079
quote:

[..]

Nee..
Maar als in Nederland voor en na mei 1945 mensen van Duitse afkomst zijn mishandeld, gemarteld, vermoord en in stukjes gehakt , omdat ze Duits waren, dan is dat niet zo fraai en dat moet niet vergeten worden
pi_191780152
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:36 schreef Idisrom het volgende:
Nederland wilde persé een wereldrijk blijven. Hmm, ik denk dat de Colijns en de Gerbrandys dat misschien nog dachten. Maar volgens mij was er vanaf de jaren dertig in Nederland ook al een grote beweging die het Indische deel onafhankelijk wilde laten komen
Die beweging was er wel. Maar die was niet zo sterk dat die op eigen houtje de pubieke en politieke opinie in Nederland flink konden wijzigen. Daar was een sterke Indonesische beweging voor nodig en dat streven vermengde zich met etnisch geweld of met rechtvaardigingen van extreem nationalisitsch geweld.
  zondag 1 maart 2020 @ 19:56:41 #45
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_191780169
quote:
2s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:42 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik lette op. Ons koloniaal verleden is haast tussen neus en lippen door ter sprake gekomen, verder niet.
Je lult uit je nek. En reageer eens op mijn andere posts. Leugenaar.
Graag op anoniem
pi_191780214
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:51 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Waarom niet? Wat is het verschil tussen de Duitse bezetting van Nederland en de Nederlandse bezetting van Indonesië?
Nederlands aanwezigheid in Indonesië was er al ca 340 jaar.... De bezetting was een proces van die 340 jaar. De VOC en later de staat trokken steeds meer macht naar zich toe.
Nazi's wilden een wereldrijk.. Nederland had dat al.
pi_191780252
quote:
14s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:56 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Je lult uit je nek. En reageer eens op mijn andere posts. Leugenaar.
Er zijn veel meer mensen die zeggen dat ze op school niet zo veel geleerd hebben over Neerlands koloniale tijden.
  zondag 1 maart 2020 @ 20:01:49 #48
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_191780302
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er zijn veel meer mensen die zeggen dat ze op school niet zo veel geleerd hebben over Neerlands koloniale tijden.
Dan zal ik wel op een uitzonderlijk goede school gezeten hebben. Ik heb uitvoerig les gehad over de gouden eeuw en het bijbehorende koloniale rijk. Iemand die jonger dan 30 is, geschiedenis heeft gehad en roept dat er niks over verteld werd heeft niet opgelet of is een bullshitter met een verborgen agenda. Ben je wel (veel) ouder dan 30? Tja dan kom je uit een andere tijd en is het geen argument.

quote:

[..]

Zijn er gedurende of na de tweede wereldoorlog duizenden Nederlanders van wie de voorouders in een ver verleden in Duitsland woonden (dan heb ik het letterlijk over honderden jaren) genadeloos afgeslacht door Nederlandse milities dan?

[ Bericht 10% gewijzigd door Twiitch op 01-03-2020 20:15:34 ]
Graag op anoniem
pi_191780894
quote:
6s.gif Op zondag 1 maart 2020 20:01 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Dan zal ik wel op een uitzonderlijk goede school gezeten hebben. Ik heb uitvoerig les gehad over de gouden eeuw en het bijbehorende koloniale rijk. Iemand die jonger dan 30 is, geschiedenis heeft gehad en roept dat er niks over verteld werd heeft niet opgelet of is een bullshitter met een verborgen agenda. Ben je wel (veel) ouder dan 30? Tja dan kom je uit een andere tijd en is het geen argument.
Ik ben ouder dan 30 maar het is wel relevant dat mensen van diverse leeftijden hun ervaring met geschiedenisonderwijs vertellen. Het onderwijs was niet overal identiek
pi_191781302
quote:
2s.gif Op zondag 1 maart 2020 19:42 schreef Seven. het volgende:

[..]

Op mijn scholen niet hoor. En ook onderzoek naar de huidige situatie spreekt je tegen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-bladzijden-a3992102
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')