Misschien kunnen we in natura betalen. Zij zijn een moslimland, wij hebben hier veel potentiële islamitische arbeidskrachten die hier om een of andere reden maar geen baan kunnen vinden.quote:Op zondag 1 maart 2020 17:19 schreef Harlon het volgende:
Het lijkt me inderdaad niet meer dan netjes dan dat er excuses komen voor de omgekomen militairen, hoe durfden ze wel.
Maar goed aangezien er dan ook weer gezeurd gaat worden om een bak met geld moeten we dit natuurlijk gewoon niet doen.
https://drive.google.com/(...)Y856d10Ti_yU4kL/view">200220-AZ-ErkenningenExcusesvanIndonesië.pdfquote:De laatste overlevenden van de Bersiap hebben inmiddels een zeer hoge leeftijd bereikt.
Zij, maar ook hun nabestaanden, wachten nu al ruim 70 jaar op excuses voor het door Indonesische onderdanen aan hen aangedane leed. Het betreft hier een aanzienlijke groep.
De schattingen van het aantal directe slachtoffers dat tijdens de Bersiap viel varieert tussen de 15.000 en 30.000, waardoor vrijwel elke Indisch-Nederlandse familie is geraakt.
Wij verzoeken u dan ook met klem om voorafgaand aan en tijdens het staatsbezoek Indonesië aan te sporen de door zijn onderdanen tijdens de Bersiap begane gruweldaden jegens (Indisch-)Nederlandse burgers te erkennen en daar zijn excuses voor aan te bieden.
Ondertussen zullen wij onze uitnodiging daartoe, zoals wij die ook deden op 17 augustus 2018 herhalen.
https://nos.nl/artikel/23(...)aar-waarom-niet.htmlquote:Een andere reden waarom de koning volgende week geen excuses zal maken, is dat er een groot door de overheid gefinancierd historisch onderzoek loopt naar naoorlogs geweld. Dat wordt zowel door Nederlandse als Indonesische wetenschappers gedaan en gaat over geweld van beide kanten. Het loopt nog tot september 2021. Excuses maken vooruitlopend op de uitkomsten van het onderzoek, kan geïnterpreteerd worden als beïnvloeding van de conclusies.
Ik denk dat de Japanse bezetting een normale dekolonisatie heeft bemoeilijkt.quote:Op zondag 1 maart 2020 14:38 schreef sp3c het volgende:
collectief excuses van zowel de Indonesische als de Nederlandse regeringen zou ik wel mooi vinden trouwens, denk dat beiden even schuldig zijn aan de vechtscheiding
Bedoel je een vrijheidsstrijd zonder geweld?quote:Op zondag 1 maart 2020 19:24 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Ik denk dat de Japanse bezetting een normale dekolonisatie heeft bemoeilijkt.
Of jij had beter moeten opletten op school.quote:Op zondag 1 maart 2020 14:36 schreef Seven. het volgende:
Excuses zijn zo'n 50 jaar te laat en ik vind ook dat, als daar schadeclaims uit voortkomen, dat die gewoon betaald moeten worden. Het is een dikke schande dat hier in de Nederlandse geschiedenislessen geen aandacht aan besteed wordt.
Nederland wilde persé een wereldrijk blijven. Hmm, ik denk dat de Colijns en de Gerbrandys dat misschien nog dachten. Maar volgens mij was er vanaf de jaren dertig in Nederland ook al een grote beweging die het Indische deel onafhankelijk wilde laten komen. Alleen was het de hoofdvraag in hoeveel staten dat zou moeten gaan gebeuren.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Bedoel je een vrijheidsstrijd zonder geweld?
Nederland wilde persé een wereldrijk blijven.
Een onafhankelijkheidsbeweging als in India onder Ghandi wilde vreedzaam blijven, maar de hele oproer leidde tot gewelddadige excessen.
Ik lette op. Ons koloniaal verleden is haast tussen neus en lippen door ter sprake gekomen, verder niet.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of jij had beter moeten opletten op school.
Dus Nederland zou zich ook moeten verontschuldingen bij Duitsland voor de Duitse doden die gevallen zijn door het verzet tijdens WO II?quote:Op zondag 1 maart 2020 14:38 schreef sp3c het volgende:
collectief excuses van zowel de Indonesische als de Nederlandse regeringen zou ik wel mooi vinden trouwens, denk dat beiden even schuldig zijn aan de vechtscheiding
Bron: NPO Focus.quote:Nederland moet de bevolking verheffen en beschermen tegen de willekeur van de lokale adel, zo zegt koningin Wilhelmina in de troonrede van 1901. De kolonie is op dat moment goed voor één derde van de Nederlandse schatkist, maar van dat geld komt vrijwel niets ten goede aan Nederlands-Indië. Onder de naam Ethische Politiek moet dat veranderen. Er worden scholen en ziekenhuizen opgericht en er komen regels tegen uitbuiting op de plantages. Op lange termijn moet de kolonie ook zonder het Nederlandse gezag kunnen functioneren, is het idee.....
niet wat mij betreftquote:Op zondag 1 maart 2020 19:45 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dus Nederland zou zich ook moeten verontschuldingen bij Duitsland voor de Duitse doden die gevallen zijn door het verzet tijdens WO II?
Waarom niet? Wat is het verschil tussen de Duitse bezetting van Nederland en de Nederlandse bezetting van Indonesië?quote:
Nee..quote:Op zondag 1 maart 2020 19:45 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dus Nederland zou zich ook moeten verontschuldingen bij Duitsland voor de Duitse doden die gevallen zijn door het verzet tijdens WO II?
Die beweging was er wel. Maar die was niet zo sterk dat die op eigen houtje de pubieke en politieke opinie in Nederland flink konden wijzigen. Daar was een sterke Indonesische beweging voor nodig en dat streven vermengde zich met etnisch geweld of met rechtvaardigingen van extreem nationalisitsch geweld.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:36 schreef Idisrom het volgende:
Nederland wilde persé een wereldrijk blijven. Hmm, ik denk dat de Colijns en de Gerbrandys dat misschien nog dachten. Maar volgens mij was er vanaf de jaren dertig in Nederland ook al een grote beweging die het Indische deel onafhankelijk wilde laten komen
Je lult uit je nek. En reageer eens op mijn andere posts. Leugenaar.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:42 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik lette op. Ons koloniaal verleden is haast tussen neus en lippen door ter sprake gekomen, verder niet.
Nederlands aanwezigheid in Indonesië was er al ca 340 jaar.... De bezetting was een proces van die 340 jaar. De VOC en later de staat trokken steeds meer macht naar zich toe.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:51 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Waarom niet? Wat is het verschil tussen de Duitse bezetting van Nederland en de Nederlandse bezetting van Indonesië?
Er zijn veel meer mensen die zeggen dat ze op school niet zo veel geleerd hebben over Neerlands koloniale tijden.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:56 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Je lult uit je nek. En reageer eens op mijn andere posts. Leugenaar.
Dan zal ik wel op een uitzonderlijk goede school gezeten hebben. Ik heb uitvoerig les gehad over de gouden eeuw en het bijbehorende koloniale rijk. Iemand die jonger dan 30 is, geschiedenis heeft gehad en roept dat er niks over verteld werd heeft niet opgelet of is een bullshitter met een verborgen agenda. Ben je wel (veel) ouder dan 30? Tja dan kom je uit een andere tijd en is het geen argument.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:59 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er zijn veel meer mensen die zeggen dat ze op school niet zo veel geleerd hebben over Neerlands koloniale tijden.
Zijn er gedurende of na de tweede wereldoorlog duizenden Nederlanders van wie de voorouders in een ver verleden in Duitsland woonden (dan heb ik het letterlijk over honderden jaren) genadeloos afgeslacht door Nederlandse milities dan?quote:Op zondag 1 maart 2020 19:45 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ik ben ouder dan 30 maar het is wel relevant dat mensen van diverse leeftijden hun ervaring met geschiedenisonderwijs vertellen. Het onderwijs was niet overal identiekquote:Op zondag 1 maart 2020 20:01 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Dan zal ik wel op een uitzonderlijk goede school gezeten hebben. Ik heb uitvoerig les gehad over de gouden eeuw en het bijbehorende koloniale rijk. Iemand die jonger dan 30 is, geschiedenis heeft gehad en roept dat er niks over verteld werd heeft niet opgelet of is een bullshitter met een verborgen agenda. Ben je wel (veel) ouder dan 30? Tja dan kom je uit een andere tijd en is het geen argument.
Op mijn scholen niet hoor. En ook onderzoek naar de huidige situatie spreekt je tegen.quote:Op zondag 1 maart 2020 19:42 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik lette op. Ons koloniaal verleden is haast tussen neus en lippen door ter sprake gekomen, verder niet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |