abonnement Unibet Coolblue
pi_187896737


Crowdfunding is hot!! In 2018 is in Nederland 329 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 223 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 8700 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden..

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Knab crowdfunding (KNAB), investeren met een knab bankrekening
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
Zonnepanelen Delen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horeca Crowdfunding Nederland
Waardevoorjegeld
Crowd About Now
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Lenderspender
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_187896755
Weekend onderwerp.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen met recovery. Collin is vanaf vandaag voor mij een gesloten boek.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 13 juli 2019 @ 11:06:50 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_187896945
Heeft iemand ervaring met crowdfunding voor sporters? Internationaal, met name. Ik ben op zoek naar een goed platform om mijn vriendin te helpen op haar weg naar de Olympische Spelen, maar heb wat moeite om mijn weg te vinden in het sportcrowdfundingwereldje.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_187896954
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 10:46 schreef zeeland6 het volgende:
Weekend onderwerp.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen met recovery. Collin is vanaf vandaag voor mij een gesloten boek.
Gelukkig zit ik ver onder die 20%, maar dat neemt niet weg dat ik de defaults die ik heb, argwanend volg.

2/3 deel van mijn defaults (afgeschreven bedragen) had een rapportcijfer 'goed' van Collin.
En het andere 1/3 deel was volgens Collin 'ruim voldoende'.
Dat zegt m.i. al veel over de screening vooraf.

Vervolgens gebeurt er soms maandenlang niets, nauwelijks communicatie, deadlines die niet gehaald worden, mails waarop niet gereageerd wordt.......

Ik heb al diverse telefoongesprekken achter de rug waar ze bij CCF niet met plezier aan terugdenken. Dieptepunten zijn wel het Proeflokaal, Le Beau en Procede Holding. Maar er is verbetering toegezegd v.w.b. de communicatie en de frequentie daarvan.

[ Bericht 9% gewijzigd door obligataire op 13-07-2019 11:15:21 ]
Pecunia non olet
pi_187897048
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 11:06 schreef heywoodu het volgende:
Heeft iemand ervaring met crowdfunding voor sporters? Internationaal, met name. Ik ben op zoek naar een goed platform om mijn vriendin te helpen op haar weg naar de Olympische Spelen, maar heb wat moeite om mijn weg te vinden in het sportcrowdfundingwereldje.
Dan is de 1e vraag, bedoel je:
crowdfunding - Giften/sponsoring
of crowdfunding met rente terugbetalen.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 13 juli 2019 @ 11:20:57 #6
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_187897056
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 11:20 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Dan is de 1e vraag, bedoel je:
crowdfunding - Giften/sponsoring
of crowdfunding met rente terugbetalen.
Het eerste. Ik weet dat het vrij veel gedaan wordt, alleen vind ik het lastig om er een goed platform voor te vinden.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_187897085
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 11:20 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Het eerste. Ik weet dat het vrij veel gedaan wordt, alleen vind ik het lastig om er een goed platform voor te vinden.
Leuk platform van dat soort zaken, misschien wel eens van gehoord, is facebook.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 13 juli 2019 @ 11:24:27 #8
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_187897090
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 11:23 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Leuk platform van dat soort zaken, misschien wel eens van gehoord, is facebook.
:D

Ok, dan zoek ik nog even verder :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_187897111
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 10:30 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Hij heeft uiteraard een punt en het zegt iets over de professionaliteit en nauwkeurigheid van een platform.

Maar in een mail hierop wijzen + een vraagteken zetten bij hoe moeilijk de NL taal zou zijn maar ondertussen zelf de fout in gaan vind ik wel grappig

Dat zijn commentaar terecht is doet daar niet aan af
Ergens voelde ik dat er ook in mijn mail - ongetwijfeld - een fout zat. Toch voelde ik de vrijheid om mij kwetsbaar op te stellen en de mail met mijn mede-Fokkers te delen.

Goede zaken en fijn weekend.
pi_187897113
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 10:46 schreef zeeland6 het volgende:
Weekend onderwerp.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen met recovery. Collin is vanaf vandaag voor mij een gesloten boek.
Zo dacht ik op een gegeven moment over Geldvoorelkaar. Inmiddels ben ik er achter dat het overal slecht gaat qua recovery en evalueer ik maar gewoon weer op projectbasis. Behalve KoM investeer ik in principe overal.
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_187897131
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 11:24 schreef heywoodu het volgende:

[..]

:D

Ok, dan zoek ik nog even verder :+
je zou even kunnen informeren bij NOCNSF
pi_187897132
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 23:32 schreef Jaco078 het volgende:
Heb de eindbaas van FNC een mailtje geschreven, want ben helemaal klaar met die spelfouten in de pitches:
Laat ze dan ook meteen hun emailtjes aanpassen. Mijn emailprogramma is nog van het oude stempel en laat eerst de platte tekst versie zien. Die is bij FNC in het Duits en beveelt (altijd dezelfde) 3 projecten aan. Heb er geen last van maar professioneel is anders, vermoedelijk hebben ze ooit de duitse versie als basis voor de opmaak gebruikt en dit voor 'normale mensen' niet zichtbare deel nooit aangepast.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187897271
Voor wat betreft 'Bouwbedrijf Vervanging Dak' op FNC, ik heb het adres even bekeken op Google Streetview. In april 2016 hing er een makelaarsbordje met 'verkocht onder voorbehoud' aan. Het is een oud pand met een loods oid erachter. Als het geld wordt gebruikt om het hele pand op te knappen kan ik me de hoogte van het bedrag wel voorstellen.
pi_187897376
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 10:46 schreef zeeland6 het volgende:
Weekend onderwerp.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen met recovery. Collin is vanaf vandaag voor mij een gesloten boek.
Ben ook wel benieuwd. Ik heb tot nu toe maar 1 project bij Collin gedaan, vooral vanwege de hoge kosten (1.2% per jaar), zodat het nettorendement meestal al beperkt is in verhouding tot de geboden zekerheden. Maar ook wel omdat de projecten niet altijd makkelijk 'bereikbaar' zijn (zeker Collin direct als je niet weet wanneer het open gaat mis ik het dus altijd). Maar ik hoor ook bij een aantal andere platformen regelmatig klachten (GvE komt bv ook af en toe hier langs qua recovery). Wel interessant onderwerp dus, want belangrijk voor de langere termijn.

Overigens zou slechte recovery wel verwerkt moeten zijn in de netto platform cijfers (iig tot het huidige moment), maar daar zit ook het brutorendement in wat per platform anders kan zijn. Zijn er eigenlijk specifieke cijfers over de recovery per platform te vinden, of is dat niet openbaar?
pi_187897617
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 15:07 schreef johannax het volgende:
Even een andere vraag: melden jullie je investeringen netjes bij de belasting: ook de kleinere bedragen?
Natuurlijk, waarom zou je dit willen riskeren. In de toekomst zal dit vast wel worden gedeeld met de belastingdienst en dan heb je wat uit te leggen.

Wel inderdaad zelf de defaults er nog vanaf trekken. Over geld wat weg is ga ik geen belasting betalen.
pi_187897652
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 12:10 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Natuurlijk, waarom zou je dit willen riskeren. In de toekomst zal dit vast wel worden gedeeld met de belastingdienst en dan heb je wat uit te leggen.

Wel inderdaad zelf de defaults er nog vanaf trekken. Over geld wat weg is ga ik geen belasting betalen.
Ik las - volgens mij op de site van October maar hou me ten goede - dat je dit opgeeft als vordering in box 3 en niet als belegging. De impact uiteindelijk is toch nihil, omdat zowel de vorderingen als beleggingen beide in box 3 vallen?
pi_187898830
https://www.geldvoorelkaa(...)orm-is-positief.aspx

Investeerder Pieter bij GVE die met 16 projecten aan het maximum zit? Mag hopen een eigen max en niet die v 80k.
GVE mag ook wel het nut van spreiding benadrukken
pi_187899242
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 23:32 schreef Jaco078 het volgende:
Heb de eindbaas van FNC een mailtje geschreven, want ben helemaal klaar met die spelfouten in de pitches:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
^O^
pi_187899328
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 12:10 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Natuurlijk, waarom zou je dit willen riskeren. In de toekomst zal dit vast wel worden gedeeld met de belastingdienst en dan heb je wat uit te leggen.

Wel inderdaad zelf de defaults er nog vanaf trekken. Over geld wat weg is ga ik geen belasting betalen.
Hoop dat ze dit snel regelen bij de Belastingsdienst, al heb ik daar een hard hoofd in. Dat zou mij iig een hoop werk schelen.
pi_187899362
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 11:06 schreef heywoodu het volgende:
Heeft iemand ervaring met crowdfunding voor sporters? Internationaal, met name. Ik ben op zoek naar een goed platform om mijn vriendin te helpen op haar weg naar de Olympische Spelen, maar heb wat moeite om mijn weg te vinden in het sportcrowdfundingwereldje.
Wil je geld ophalen bij bekenden of via wildvreemden? In geval van bekenden zou je het gewoon via facebook kunnen regelen, want veel partijen die funding faciliteren voor dit soort doeleinden vragen een behoorlijke commissie.
pi_187899411
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 10:46 schreef zeeland6 het volgende:
Weekend onderwerp.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen met recovery. Collin is vanaf vandaag voor mij een gesloten boek.
Heb je van deze zaken werk gemaakt bij het Kifid?

Zelf zit ik ook in een aantal defaults, maar door de krenten uit de pap te vissen is mijn rendement nog op niveau. Ik ben wel kritischer geworden in mijn selectie, en van enkel een materiele borgstelling word ik niet meer enthousiast. Het is toch echt van de zotten hoe slecht de uitwinning daarvan is.
pi_187899842
Heb de link van CCF van het kinderdagverblijf XXS.

quote:
pi_187900041
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 14:40 schreef quepos het volgende:
Heb de link van CCF van het kinderdagverblijf XXS.
[..]

^O^
Hij loopt al lekker :Z
Tot op heden 0 investeringen.
Ik ga hem trouwens wel meenemen.
pi_187900197
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 14:09 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Heb je van deze zaken werk gemaakt bij het Kifid?

Zelf zit ik ook in een aantal defaults, maar door de krenten uit de pap te vissen is mijn rendement nog op niveau. Ik ben wel kritischer geworden in mijn selectie, en van enkel een materiele borgstelling word ik niet meer enthousiast. Het is toch echt van de zotten hoe slecht de uitwinning daarvan is.
Mijn eerste anderhalf jaar crowdfunding heb ik ook nogal wat projecten meegepakt op basis van "sympathiek plan, er is HA, het bedrag is niet te hoog, dus dat gaat links of rechtsom wel terugkomen." Mensen gaan hier niet voor de schuldsanering in.
Dit was met name op GvE.
Hiermee toch een aantal keer nat gegaan, dus kijk nu veel meer naar zekerheden. Mijn rendement bij GvE loopt mede hierdoor weer op op het moment (year to year wel te verstaan).

Op KoM is mijn default percentage het hoogst, ga waarschijnlijk zo rond de 0 op dit platform als er geen defaults bijkomen, en de recovery blijft zoals het nu is (beroerd).

Grotere leenbedragen zonder harde zekerheden laat ik sowieso lopen.
Qua platformen ben ik gestopt bij KoM, bij GvE de grootste aanpassing in mijn investeringstactiek.
Bij Collin ben ik nooit begonnen, zie ik ook geen aanleiding om me in de pitches van dit platform te verdiepen al lezende hierzo.
pi_187901448
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 14:02 schreef Mynheer007 het volgende:
[..]
Hoop dat ze dit snel regelen bij de Belastingsdienst, al heb ik daar een hard hoofd in. Dat zou mij iig een hoop werk schelen.
Zolang platforms nog jaarcijfers blijven presenteren aan investeerders waar de defaults niet, of niet volledig, in zijn 'verwerkt', lever ik liever zelf de cijfers aan bij de belastingdienst. Bovendien: bespaart die vooraf ingevulde aangifte nu echt zoveel tijd? Ik moet alsnog alle cijfers zelf opzoeken om te vooraf ingevulde aangifte te controleren, te corrigeren of aan te vullen. Nee, laat de platforms eerst maar 'ns betrouwbare cijfers geven.

Voorbeeldje.
Volgens KOM is mijn netto-rendement 3,0%. Ik heb ik 14 projecten geïnvesteerd. 4 projecten zijn volledig afgelost. Onder 'Mijn projecten' vind ik één default. (Sp*l Tr*s). Op de pagina 'Mijn portfolio' staat dat ik drie projecten heb met betalingsachterstanden. Dat zijn kennelijk: R?? Gezondheidsproducten, een kledingwinkel in Zeeland en een bakker van biologisch en suikervrij brood. Maar dat staat nergens. De eerste twee zijn failliet, maar volgens de administratie van KOM kennelijk geen default? Ja, ik wil dat het uiterste geprobeerd wordt om mijn geld (deels) terug te krijgen, maar voor mijn belastingaangifte vind ik dat die investeringen afgeboekt moeten worden. En de bakker is volgens mij van goede wil, maar er moet een wonder gebeuren wil ik dat geld nog terugzien. Zonder concrete bedragen te noemen: bij de vier genoemde projecten staat in totaal een bedrag open dat 18,17% van mijn totale initiële investering vertegenwoordigt. Dan ben ik héél benieuwd hoe KOM heeft berekend dat mijn netto rendement op dit moment 3,0% is. Nee, ik geloof er weinig van. Laat mij dus nog maar even zelf naar de belastingdienst toe communiceren wat de waarde van mijn investeringen per 1 januari van jaar X is. De platformen hebben het al moeilijk genoeg met het schrijven van pitches, het aanleveren van correcte cijfers en het veiligstellen van zekerheden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Groepfunder op 13-07-2019 20:43:19 ]
pi_187904640
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2019 21:01 schreef obligataire het volgende:
We houden in het algemeen niet zo van stapelfinancieringen met de bank, toch?
Nu wordt, om de zekerheden van de bank aan de crowdfunders te kunnen gunnen, de bankfinanciering afgelost.
Die behelzen o.a. een woning die alleen al 70% van de hoofdsom afdekt.
Dan is dit toch volgens het boekje?

SPOILER
Inhakend op het 1e punt:

Ik begrijp dat het appartement in 2018 vanaf de zakelijke bankrekening is gekocht. Zonder financiering. Beetje domme actie eigenlijk want daardoor zijn er waarschijnlijk wat andere zaken blijven liggen waaronder crediteuren en de te betalen winstbelasting.

De dame had beter vorig jaar al met Collin kunnen bellen voor een financierinkje op het appartement, dan was dat werkkapitaal nu ook niet nodig geweest.
Betreft XXS kinderopvang op CCF: ik heb diep nagedacht maar begrijp niet waarom Sanne niet alsnog een normale hypotheek op haar appartement zou nemen tegen een veel lagere rente en het restantbedrag crowdfunden voor pakweg 8 of 9%? Het lijkt me dat je dan goedkoper uit bent of zie ik iets over het hoofd?
pi_187905274
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 20:01 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Betreft XXS kinderopvang op CCF: ik heb diep nagedacht maar begrijp niet waarom Sanne niet alsnog een normale hypotheek op haar appartement zou nemen tegen een veel lagere rente en het restantbedrag crowdfunden voor pakweg 8 of 9%? Het lijkt me dat je dan goedkoper uit bent of zie ik iets over het hoofd?
Ze heeft al een financiering bij de Rabobank, die wordt geherfinancierd. De Rabobank wil er mogeljik vanaf. Ze heeft ¤ 60.000 extra werkkapitaal nodig voor de bestaande vestigingen. Vermoedelijk zijn er betalingsproblemen.
pi_187905696
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 20:37 schreef Benger het volgende:

[..]

Ze heeft al een financiering bij de Rabobank, die wordt geherfinancierd. De Rabobank wil er mogeljik vanaf. Ze heeft ¤ 60.000 extra werkkapitaal nodig voor de bestaande vestigingen. Vermoedelijk zijn er betalingsproblemen.
Ze lost 100k bij Rabo af en gaat 108k dividend uitkeren. Plus nog wat financieringskosten voor de lening zit je op 220k wat uit de bv gaat, dus er blijft maar 40k over voor wat werkkapitaal. Mooier kan ik het niet maken.
De vraag voor mij is: waarom zo financieren en niet het appartement met een prive hypotheek financieren? Dan hoef je ook geen enorm dividend uit te keren en blijft het EV intact. Van die 108k dividend blijft na belastingen 80k over, dus met een prive hypotheek van 80k en een crowdfunding lening van 150k heeft ze dezelfde liquiditeitswinst.

[ Bericht 8% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 13-07-2019 21:15:44 ]
pi_187905920
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 21:07 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]

Ze lost 100k bij Rabo af en gaat 108k dividend uitkeren. Plus nog wat financieringskosten voor de lening zit je op 220k wat uit de bv gaat, dus er blijft maar 40k over voor wat werkkapitaal. Mooier kan ik het niet maken.
De vraag voor mij is: waarom zo financieren en niet het appartement met een prive hypotheek financieren? Dan hoef je ook geen enorm dividend uit te keren en blijft het EV intact.
Volgens mij hoeft ze niet bij de Rabobank aan te kloppen voor die privé hypotheek. Waarom zou iemand haar een hypotheek geven? Ze heeft geen betrouwbaar inkomen. Dat ze voorheen geld uit die B.V.'s heeft getrokken geeft geen garantie voor de toekomst. De B.V.'s zijn onvoldoende solvabel. Als er geen extra geld in wordt gestoken vallen ze om.
pi_187907809
V.w.b. FNC Bouwbedrijf Vervangen Dak
Het werd al even gezegd, maar als hier
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
een nieuw dak op moet, dan snap ik die 50k wel.
pi_187908831
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 21:07 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]Ze lost 100k bij Rabo af en gaat 108k dividend uitkeren. Plus nog wat financieringskosten voor de lening zit je op 220k wat uit de bv gaat, dus er blijft maar 40k over voor wat werkkapitaal. Mooier kan ik het niet maken.
Er gaat niet 108K cash aan dividend uit de B.V., maar 'slechts' 27K (dividendbelasting). Het netto bedrag van het dividend blijft in de B.V. en wordt boekhoudkundig op de rekening-courant DGA afgeboekt.
Dus bovenstaande rekensom klopt m.i. niet.

Het eigen vermogen vermindert wel met 108K, maar daar staat tegenover dat de r/c DGA 81K lager wordt dus het 'harde' EV daalt met 27K.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 14-07-2019 00:31:16 ]
Pecunia non olet
pi_187911466
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 00:23 schreef obligataire het volgende:

[..]

Er gaat niet 108K cash aan dividend uit de B.V., maar 'slechts' 27K (dividendbelasting). Het netto bedrag van het dividend blijft in de B.V. en wordt boekhoudkundig op de rekening-courant DGA afgeboekt.
Dus bovenstaande rekensom klopt m.i. niet.

Het eigen vermogen vermindert wel met 108K, maar daar staat tegenover dat de r/c DGA 81K lager wordt dus het 'harde' EV daalt met 27K.
Je hebt gelijk, de dividenduitkering gaat niet ten koste van de cash positie idd.
  zondag 14 juli 2019 @ 10:04:22 #33
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_187911934
Vannacht mijn tweewekelijkse overzicht van verzamelbetaling GVE ontvangen. Ik mis behoorlijk wat betalingen van partijen die tot op heden altijd netjes betaald hebben. Laten we maar hopen dat het met de vakantieperiode te maken heeft.
pi_187912093
quote:
16s.gif Op zondag 14 juli 2019 10:04 schreef InVestEerder het volgende:
Vannacht mijn tweewekelijkse overzicht van verzamelbetaling GVE ontvangen. Ik mis behoorlijk wat betalingen van partijen die tot op heden altijd netjes betaald hebben. Laten we maar hopen dat het met de vakantieperiode te maken heeft.
Heeft te maken dat er 1x per 2 weken wordt betaald en niet 2x per maand. Hierdoor schuiven projecten om de zoveel tijd door naar een volgend betaalmoment. Van projecten die niet betaald hebben krijg je van gve voor de betaalmail een afzonderlijke update per project
pi_187913150
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juli 2019 10:46 schreef zeeland6 het volgende:
Weekend onderwerp.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen met recovery. Collin is vanaf vandaag voor mij een gesloten boek.
Ik heb hier al eens eerder geschreven over de dubieuze gang van zaken bij Collin rond het regres in het hengelsport van Benthem dossier.
pi_187915256
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2019 10:16 schreef djh77 het volgende:

[..]

Heeft te maken dat er 1x per 2 weken wordt betaald en niet 2x per maand. Hierdoor schuiven projecten om de zoveel tijd door naar een volgend betaalmoment.
En om deze reden zou ik bijna wensen dat ze ééns per maand betaalden, dat geeft een beter inzicht. Enig nadeel is dat ze dan een excuus hebben om de betalingen gemiddeld genomen nóg weer een aantal dagen extra uit te stellen.
Pecunia non olet
pi_187915836
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 14:04 schreef obligataire het volgende:

[..]

En om deze reden zou ik bijna wensen dat ze ééns per maand betaalden, dat geeft een beter inzicht. Enig nadeel is dat ze dan een excuus hebben om de betalingen gemiddeld genomen nóg weer een aantal dagen extra uit te stellen.
Tis inderdaad wat uitzoekwerk (waarschijnlijk krijg je de mail daarom ook op zondag), ik heb het zelf ook in excell staan per maand, maar ik moet zeggen, op 1 bekend probleemproject is het weer compleet. Kunnen bij KOM nog wat van leren, in 4 jaar tijd nog geen 1 x alle maandbetalingen in 1x ontvangen. Altijd problemen, vanaf begin van het het KOM platform.
pi_187917402
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 14:04 schreef obligataire het volgende:

[..]

En om deze reden zou ik bijna wensen dat ze ééns per maand betaalden, dat geeft een beter inzicht. Enig nadeel is dat ze dan een excuus hebben om de betalingen gemiddeld genomen nóg weer een aantal dagen extra uit te stellen.
2x per maand is ook geen probleem, als een project maar altijd in dezelfde betaalbatch zit. Mijn administratie van gve projecten is niet makkelijker geworden sinds de aanpassing.
pi_187920571
NewFunding
Barndegat te Zaandam eindelijk vol 500.000.
pi_187921039
3e giftshop in Delft wat in korte tijd vua CF wordt gefund (eerder cc en ccf)
Nu op kom met 2e hypotheek
https://www.kapitaalopmaat.nl/SUP-R#zekerheden
pi_187922354
Typische KOM zin:
De door de ondernemer opgegeven stand van de hypothecaire leningschuld bedraagt per 30 juni 2019 ¤ 195.000.

Met andere woorden .........
pi_187922728
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 15:40 schreef djh77 het volgende:
2x per maand is ook geen probleem, als een project maar altijd in dezelfde betaalbatch zit. Mijn administratie van gve projecten is niet makkelijker geworden sinds de aanpassing.
kwestie toch van het volgnummertje van de betaling even checken of invullen? Ik zelf zet momenteel de ontvangen bedragen (aflossing en rente-min-kosten) steeds erbij als ik ze krijg, kan ik aan het einde van de rit kijken of het totaal klopt. Dat maakt weinig uit of het nu per twee weken of maandelijks komt. Als je de betalingen allemaal individueel neerzet kan je met het volgnummer dus precies zien of je nog op schema ligt en er niets tussenuit glipt. Het kan natuurlijk wel zijn dat je pas een paar weken later opvalt dat er wat mist.
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 17:35 schreef zeeland6 het volgende:
NewFunding
Barndegat te Zaandam eindelijk vol 500.000.
Dat is lastminute werk geweest, vanochtend stond hij nog op 93% (en vandaag zou hij aflopen). Er lijken wel twee soorten sites: die vrijwel direct vol zitten, versus die in net begin heel lang blijven hangen en pas lastminute volkomen.
pi_187923290
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 19:20 schreef TechLight het volgende:

[..]

kwestie toch van het volgnummertje van de betaling even checken of invullen? Ik zelf zet momenteel de ontvangen bedragen (aflossing en rente-min-kosten) steeds erbij als ik ze krijg, kan ik aan het einde van de rit kijken of het totaal klopt. Dat maakt weinig uit of het nu per twee weken of maandelijks komt. Als je de betalingen allemaal individueel neerzet kan je met het volgnummer dus precies zien of je nog op schema ligt en er niets tussenuit glipt. Het kan natuurlijk wel zijn dat je pas een paar weken later opvalt dat er wat mist.
Mijn spreadsheet gaat uit van een betaling op een bepaalde datum in de maand. Dit heeft altijd goed gewerkt en kon altijd zien waar er achterstanden waren. Gve is het enige platform met een maandelijks wisselende stortingsdatum per project

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 14-07-2019 21:08:14 ]
pi_187924848
Zojuist was ik mijn eigen administratie aan het vergelijken met de transacties in de SIG-portal; in mijn eigen administratie zie ik 28 projecten, op de portal 27. Nu zie ik dat ik op 23/6/2019 de betaling heb gedaan voor project Hoofddorp: Nieuweweg 17. Deze staat echter niet in mijn rijtje met investeringen op de site. Dat is bijzonder, want normaliter horen alle (zowel de wel als niet betaalde) investeringen te staan onder het 'overzicht mijn investeringen'.

(Her)kent iemand dit?
pi_187925052
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 20:42 schreef Jaco078 het volgende:
Zojuist was ik mijn eigen administratie aan het vergelijken met de transacties in de SIG-portal; in mijn eigen administratie zie ik 28 projecten, op de portal 27. Nu zie ik dat ik op 23/6/2019 de betaling heb gedaan voor project Hoofddorp: Nieuweweg 17. Deze staat echter niet in mijn rijtje met investeringen op de site. Dat is bijzonder, want normaliter horen alle (zowel de wel als niet betaalde) investeringen te staan onder het 'overzicht mijn investeringen'.

(Her)kent iemand dit?
Idem. Wel bij de transacties, niet bij de investeringen.
Pecunia non olet
pi_187925069
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 20:51 schreef obligataire het volgende:

[..]

Idem. Wel bij de transacties, niet bij de investeringen.
quote:
Bijzonder, want het is de enige. Op dit moment heb ik nog 4 - onbetaalde - toezeggingen, maar die staan al wel in de lijst. Even in de gaten houden...
pi_187925340
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 20:52 schreef Jaco078 het volgende:

[..]


[..]

Bijzonder, want het is de enige. Op dit moment heb ik nog 4 - onbetaalde - toezeggingen, maar die staan al wel in de lijst. Even in de gaten houden...
Projecten verdwijnen wel eens bij SiG/intersolve
pi_187925393
Ja idem Nieuweweg,

Duurt wel lang voordat het project live gaat heb op 22-6 al betaald. Misschien heeft dit er iets mee te maken, dat ?ie zoek is?.


Paar keer gemaild met SIG dat bij de Hogebanweg nog steeds niet het terugbetalingschema staat ondanks het mailtje dat dit wel zo zou zijn. Is er pas vanmiddag bijgezet.

[ Bericht 26% gewijzigd door zeeland6 op 14-07-2019 21:18:30 ]
pi_187925607
Nieuweweg hier ook alleen terug te vinden onder transacties maar niet bij investeringen
pi_187926269
Wat vinden jullie van de volgende aanvragen op FNC?
Nu openstaand:
1. Klusser Voorfinanciering & Omzetbelasting
+ Cijfers 2018 beschikbaar;
+Winst stabiel
+Nauwelijks schulden
+De annuïteit is van de winst te betalen
+stijgende omzet
+Geen langlopende schulden
+lening niet té groot voor kleine zelfstandige
-Het project is het traagst lopende van deze dag?
-Op internet is los van een KVK niets te vinden.
-Is er met deze cijfers geen financieringsoplossing bij een bank?

2. Lasser Machines & Werkbus
+Bestaat al meer dan 12 jaar
+Mooie referenties op website

Verder de garage van a.s. dinsdag
+E’tje
+Bestaat al meer dan 10 jaar
+stijgende omzet, stijgende winst.
-Niets over dit autobedrijf te vinden: Google maps laat ander gebouw zien, geen M*rktplaats, geen eigen site.
-negatief eigen vermogen
-2018 niet beschikbaar
-Stijgende omzet, dalende winst
-Geen cijfers over 2016 in beeld?
pi_187926720
ik ben allergisch voor lening aanvragen en daarvan de btw betalen. dan doe je toch iets fout als ondernemert.
pi_187927138
De
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 21:58 schreef Jaco078 het volgende:
Wat vinden jullie van de volgende aanvragen op FNC?
De lasser heeft geen cijfers over 2018 en had in 2017 een negatief EV. Om dezelfde reden - geen cijfers over 2017 - valt voor mij ook het garagebedrijf sowieso af. Van de drie leningen die je noemt, lijkt mij de klusser de aantrekkelijkste. Hoewel bij een stijgende omzet zijn winst wel gelijk is gebleven. In geen van de drie heb ik overigens geïnvesteerd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Groepfunder op 14-07-2019 22:52:43 ]
pi_187927251
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 21:24 schreef jsuijker het volgende:
Nieuweweg hier ook alleen terug te vinden onder transacties maar niet bij investeringen
idem
pi_187927273
Uit eigen ervaring: eenpitters klussers, lassers. metselaars, voegers..... loopt er 1/3 via de boeken en 2/3 niet.....
pi_187927314
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 20:42 schreef Jaco078 het volgende:
Zojuist was ik mijn eigen administratie aan het vergelijken met de transacties in de SIG-portal; in mijn eigen administratie zie ik 28 projecten, op de portal 27. Nu zie ik dat ik op 23/6/2019 de betaling heb gedaan voor project Hoofddorp: Nieuweweg 17. Deze staat echter niet in mijn rijtje met investeringen op de site. Dat is bijzonder, want normaliter horen alle (zowel de wel als niet betaalde) investeringen te staan onder het 'overzicht mijn investeringen'.

(Her)kent iemand dit?
Ja, bij mij staat het ook niet goed.
pi_187930273
OAMKB parkstad al vol, mee kunnen nemen , 1e oamkb-er for me in mijn portefeuille.
pi_187930292
quote:
12s.gif Op maandag 15 juli 2019 09:06 schreef peterc het volgende:
OAMKB parkstad al vol, mee kunnen nbemen , 1e oamkb ers for me
Is me ook gelukt, denk dat deze registeraccountant wel zal terugbetalen :)

En hij staat keurig in het rijtje investeringen *O*
Pecunia non olet
pi_187930464
Las ik dat OAMKB Apeldoorn eerder ging terugbetalen?
pi_187930686
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 22:22 schreef zeeland6 het volgende:
ik ben allergisch voor lening aanvragen en daarvan de btw betalen. dan doe je toch iets fout als ondernemert.
Correct. Absolute no-go.
Pecunia non olet
pi_187931073
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 09:27 schreef Jaco078 het volgende:
Las ik dat OAMKB Apeldoorn eerder ging terugbetalen?
De oude lening wel. Een paar maanden geleden is een nieuwe OAMKB-er in Apeldoorn gestart. Deze wordt niet terugbetaald.
pi_187931964
Ik vind die ABS schadehersteller op funding circle van morgen met A+ een rare.

Met bruto jaaromzet van 9 ton. Gemiddeld schadebedrag is tegenwoordig 2000. Dat betekent dat hij maar 8 autos in de week doet . Ik heb net mij auto weggebracht naar een middelgrote schadehersteller die doet er 80 per week. Hij zit al behoorlijk in de schulden verder en kan blijkbaar geen beroep doen voor financiering van de keten ABS.......
pi_187932017
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 11:13 schreef zeeland6 het volgende:
Ik vind die ABS schadehersteller op funding circle van morgen met A+ een rare.

Met bruto jaaromzet van 9 ton. Gemiddeld schadebedrag is tegenwoordig 2000. Dat betekent dat hij maar 8 autos in de week doet . Ik heb net mij auto weggebracht naar een middelgrote schadehersteller die doet er 80 per week. Hij zit al behoorlijk in de schulden verder en kan blijkbaar geen beroep doen voor financiering van de keten ABS.......
en geen cijfers over 2018, plus een vaag doel voor het geld...
pi_187932236
ik heb wel de chocolaadjesboer meegenomen op funding circle. Gemiste kans: had een incentive kunnen geven.
pi_187936801
De maandelijkse voortgang van probleemprojecten van FNC is weer binnen.

Ik ben erg benieuwd naar de afloop van deze:


A+
Aankoop diverse goederen (Bruc*n)
ID: 49451353
Gefinancierd: open 75%
De ondernemer is ook zijn afspraken bij de deurwaarder niet nagekomen. Wij hebben al vonnis en hebben ook al beslag laten leggen op zijn onroerend goed. Wij beraden ons nu op de juiste uitvoer van de executie van het vonnis en zullen daar aankomende maand mee aanvangen.
Pecunia non olet
pi_187936876
Ook bij deze benieuwd:


C

Van den Ho*k Stucadoors
ID: 644581408
Gefinancierd: open 55%
Een minnelijke regeling is niet meer tot stand gekomen. Wij hebben executoriaal beslag op de woning gelegd. De eerste hypotheekhouder heeft het recht om de executie over te nemen en dat hebben zij ook gedaan. Dat betekent dat de zij de verkoop van het onroerend ter hande zullen nemen. Dit moeten zij binnen zes maanden afronden, anders mag Funding Circle dit gaan doen. In de regel zal een eerste hypotheekhouder dit echter niet afwachten. Wij moeten nu dus het resultaat van de verkoop afwachten. Wij zullen ondertussen utizoeken of er ook nog andere verhaalsmogelijkheden zijn. Volgende maand berichten wij u hier nader over.
Pecunia non olet
pi_187936969
En een leerzaam geval. Zo gaat het als de funders geen hypotheekrecht hebben.
Welk spel speelt de bank hier?

A
Voorraad Binnenklimaat Specialist
ID: 273449261
Openstaand: 63%
De executie van het onroerend goed heeft plaats gevonden. De biedingen lagen echter ver onder de executiewaarde en zijn derhalve afgewezen door de bank. Een partij heeft een iets verhoogd bod gedaan, net boven de executiewaarde. Dit geeft ernstig te denken over het verloop van dit proces. De ondernemer is het er absoluut niet mee eens en zal zich verzetten tegen de executie. Wij schatten de kansen van de ondernemer echter niet heel hoog in, nu de bank de ondernemer de tijd heeft gegeven voor een onderhandse verkoop en uiteindelijk een bod accepteert boven de executiewaarde. Dit heeft wel als gevolg dat de schuldeisers niet volledig voldaan zullen worden. Om u te beschermen zijn wij alsnog over gegaan tot beslaglegging, zodat u in ieder geval een eerlijk deel van de overwaarde zult ontvangen en mogelijk meer als de verkoop niet doorgaat en er een hoger bod komt.

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 15-07-2019 16:52:40 ]
Pecunia non olet
pi_187937278
Hier ook de update weer binnen. Er komt voor mij een vierde project met een rood bolletje bij: het duikcentrum.
Ik moet zeggen dat alles bij elkaar de opvolging van probleemprojecten, en de resultaten hiervan bij FnC veruit de meeste vruchten afwerpen, in vergelijking met andere platforms.
De risico inschatting, tja, als ik de problemen bij A projecten zie zie ik nog steeds geen aanleiding om ook hierin te gaan investeren, en hou ik het bij de categorieën met hogere rente.
pi_187937636
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 16:57 schreef ETphonehome het volgende:
Hier ook de update weer binnen. Er komt voor mij een vierde project met een rood bolletje bij: het duikcentrum.
Ik moet zeggen dat alles bij elkaar de opvolging van probleemprojecten, en de resultaten hiervan bij FnC veruit de meeste vruchten afwerpen, in vergelijking met andere platforms.
De risico inschatting, tja, als ik de problemen bij A projecten zie zie ik nog steeds geen aanleiding om ook hierin te gaan investeren, en hou ik het bij de categorieën met hogere rente.
4e op hoeveel projecten?
pi_187940228
Het incasseren door de deurwaarder gaat niet altijd even soepeltjes.

https://www.destentor.nl/(...)ieuwleusen~a0f697b5/
pi_187940358
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 18:47 schreef djh77 het volgende:
Zonne-energie sportverenigingen
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20061
Voor mij een hele dikke NEE.
*Looptijd maar een jaar.
*Veel te lage rente van 4,4% netto.
*Geen echte zekerheden.
*Aflossingsvrij
*Geen hoofdelijke aansprakelijkheid.

[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 16-07-2019 03:33:11 ]
pi_187941891
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 16:57 schreef ETphonehome het volgende:
Hier ook de update weer binnen. Er komt voor mij een vierde project met een rood bolletje bij: het duikcentrum.
Bij mij ook. Maar om eerlijk te zijn: ik had deze situatie al veel eerder verwacht. Volgens mij heeft deze ondernemer al sinds de start moeite met het terugbetalen van de lening. Maar ik heb wel de indruk dat hij oprecht probeert wel aan zijn verplichtingen te voldoen. Bovendien schrijft FNC: "De samenwerking wordt daarna voortgezet en een betalingsregeling naar draagkracht afgesproken. De ondernemer is hiermee akkoord. " Ik ga er vanuit dat die betalingsregeling er inderdaad komt en dat de ondernemer die na zal komen. For the record: het bolletje is nog geel.
pi_187942015
Ik zit kort biij Funding Circe ik zie dat er betalingen moeten plaatsvinden vandaag, komen die allemaal per stuk op je bankrekening of in een bedrag ?
pi_187942149
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 21:12 schreef zeeland6 het volgende:
Ik zit kort biij Funding Circe ik zie dat er betalingen moeten plaatsvinden vandaag, komen die allemaal per stuk op je bankrekening of in een bedrag ?
Die komen gebundeld. Indien van toepassing volgt op een later moment een nabetaling. Opnieuw gebundeld.
pi_187942450
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 21:19 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Die komen gebundeld. Indien van toepassing volgt op een later moment een nabetaling. Opnieuw gebundeld.
bedankt voor info.
pi_187942816
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 17:14 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

4e op hoeveel projecten?
geïnvesteerd in ruim 120 projecten. Hiervan zijn er ongeveer 20 compleet afgelost. Dus nog een kleine 100 lopend, waarvan 5 met enige achterstand, en nu de vierde die meer als 90 dagen achter gaat lopen.
Van de drie die al default zijn betaald 1 elke maand volgens een betalingsregeling, voor een tweede wordt overlegd over een betalingsregeling. De derde is failliet gegaan, hier zal nog moeten blijken of en hoeveel er nog betaald gaat worden.
Vwb het duikcentrum ben ik het eens met groepfunder: al vanaf het begin vertraagd, en het valt mij ook mee dat deze nog gekomen is waar die nu is: nog ongeveer 40% te gaan.
pi_187943577
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 21:48 schreef ETphonehome het volgende:
meer als 90 dagen achter gaat lopen.
Van de drie die al default zijn betaald 1 elke maand volgens een betalingsregeling, voor een tweede wordt overlegd over een betalingsregeling. De derde is failliet gegaan, hier zal nog moeten blijken of en hoeveel er nog betaald gaat worden.
Vwb het duikcentrum ben ik het eens
Toch blijf ik mijmeren wat nu de juiste FNC-tactiek is. Als ik de Burn-Out-coach bekijk van vandaag (19,9%); die zat binnen 15 sec. vol. Mijn gevoel zegt dat - indien je structureel enkel de E's meepakt, je ook een positief rendement houdt na afboekingen.

Op dit moment heb ik 5% in achterstand en 1% is afgeboekt. Stel dat ik vandaag alle achterstanden zou moeten afboeken, zou ik precies quitte spelen. Dat geeft op zich een goed gevoel (lees: dat diversificatie theoretisch altijd tot positief rendement zou moeten leiden).
pi_187944183
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 22:26 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Toch blijf ik mijmeren wat nu de juiste FNC-tactiek is. Als ik de Burn-Out-coach bekijk van vandaag (19,9%); die zat binnen 15 sec. vol. Mijn gevoel zegt dat - indien je structureel enkel de E's meepakt, je ook een positief rendement houdt na afboekingen.

Op dit moment heb ik 5% in achterstand en 1% is afgeboekt. Stel dat ik vandaag alle achterstanden zou moeten afboeken, zou ik precies quitte spelen. Dat geeft op zich een goed gevoel (lees: dat diversificatie theoretisch altijd tot positief rendement zou moeten leiden).
Ik zou toch niet al teveel E 'tjes meepakken want dit zijn bedrijven die amper het hoofd boven water kunnen houden in een nu nog goede economie. Als we weer in recessie komen zie je onvermijdelijk het aantal faillissementen hard oplopen en zal het vooral onder de D' tjes en E 'tjes een bloedbad worden.
Pecunia non olet
pi_187944219
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 22:26 schreef Jaco078 het volgende:
Toch blijf ik mijmeren wat nu de juiste FNC-tactiek is. Als ik de Burn-Out-coach bekijk van vandaag (19,9%); die zat binnen 15 sec. vol. Mijn gevoel zegt dat - indien je structureel enkel de E's meepakt, je ook een positief rendement houdt na afboekingen.
De gedachte achter de klassen is natuurlijk ook dat het risico afgedekt wordt door het hogere (bruto) rendement. In de praktijk staat of valt dat dus met de inschatting van de juiste klassen door degene die ze toekent (en dat de investeerders daar op vertrouwen). Mijn strategie is ook om bewust voor een wat hoger risico te gaan met hoger rendement, en dan hopen dat de platformen (en ikzelf :) ) dat voldoende kunnen inschatten. Dan heb je wellicht iets meer issues, maar als het goed is ook een wat hoger rendement op termijn. Dat zal echter pas over een paar jaar echt blijken of dat gelukt is of niet (ben sinds begin van dit jaar bezig, dus nog niet zo lang).
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 22:53 schreef obligataire het volgende:
Ik zou toch niet al teveel E 'tjes meepakken want dit zijn bedrijven die amper het hoofd boven water kunnen houden in een nu nog goede economie. Als we weer in recessie komen zie je onvermijdelijk het aantal faillissementen hard oplopen en zal het vooral onder de D' tjes en E 'tjes een bloedbad worden.
Inderdaad relevant om een beetje de toekomst in te schatten (voor zover dat kan - ik geloof niet echt in het timen van de markt) maar bij zulke leningen ook rekening met looptijden te houden. Korte looptijd betekent minder risico dat de macroeconomische omstandigheden drastisch wijzigen (en geeft meer schakelmomenten om van tactiek te veranderen). Maar ik geef toe, er zit dus stiekum toch ook een beetje timing van de markt in mijn strategie.

[ Bericht 28% gewijzigd door TechLight op 15-07-2019 23:01:44 ]
pi_187944494
Nieuwe bij OPC: Cirqlar. Volgens mij wel een beetje misleidend, want dat zout en (minerale!) olie van de ingredienten is dus gewoon PVC. Zie bijvoorbeeld hier.

Dus ja, het is 100% zonder hout, en het gaat wellicht langer mee, maar de implicatie dat het helemaal uit bio-based materialen bestaat klopt dus niet (en als je goed leest zeggen ze het ook niet precies zo, dus het mag natuurlijk wel, maar fraai is toch anders).
pi_187945060
weer terug van weggeweest in het overzicht bij SIG:
6161 Hoofddorp: Nieuweweg 17
pi_187945482
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 23:36 schreef zeeland6 het volgende:
weer terug van weggeweest in het overzicht bij SIG:
6161 Hoofddorp: Nieuweweg 17
Klopt, heb vanavond SIG gemaild hierover. Toch bijzondere praktijken soms. Stel nu dat niemand mailde.....
pi_187946365
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 00:07 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Klopt, heb vanavond SIG gemaild hierover. Toch bijzondere praktijken soms. Stel nu dat niemand mailde.....
Ik ben ook bang dat het een piep systeem is en het platform er niet zelf achter komt als een project verdwijnt. Dit project moet nog tot stand komen en er is nog geen betalingsschema. Kans dat er niemand gaat mailen is dan nihil. Intersolve is echt wel een kwetsbaar bedrijf. Dit terwijl ze hele uitgebreide bevoegdheden van de AFM hebben toegewezen gekregen.
pi_187948230
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 22:26 schreef Jaco078 het volgende:
Op dit moment heb ik 5% in achterstand en 1% is afgeboekt. Stel dat ik vandaag alle achterstanden zou moeten afboeken, zou ik precies quitte spelen. Dat geeft op zich een goed gevoel (lees: dat diversificatie theoretisch altijd tot positief rendement zou moeten leiden).
"Theoretisch" is er geen enkele strategie die altijd tot een positief rendement leidt.
  dinsdag 16 juli 2019 @ 10:51:49 #85
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_187948548
Loopt niet echt storm op HCN = 50%
boris bar & kitchen
pi_187948629
geldvoorelkaar twitterde op dinsdag 16-07-2019 om 10:00:35 Wegens een technische storing is het mogelijk dat uw verzamelbetaling, die vandaag gepland stond voor uitbetaling, een dag vertraging oploopt. Op dit moment werken we hard aan een oplossing. Onze excuses voor het ongemak. #storing #geldvoorelkaar https://t.co/pmnbPlBaVt reageer retweet
pi_187949408
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 10:51 schreef Gijsbertus het volgende:
Loopt niet echt storm op HCN = 50%
boris bar & kitchen
even wachten op de borrel en bitterballen dus ;-)
pi_187949541
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 12:00 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

even wachten op de borrel en bitterballen dus ;-)
Als de rente niet verhoogd wordt in combinatie met hogere eigen inleg dan wordt het zeker niet volgeschreven. Sinds 13 juli wordt er vrijwel niets meer ingeschreven. Anders gaat de borrel niet door.
pi_187949818
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 12:09 schreef bridgetofar het volgende:

[..]

Als de rente niet verhoogd wordt in combinatie met hogere eigen inleg dan wordt het zeker niet volgeschreven. Sinds 13 juli wordt er vrijwel niets meer ingeschreven. Anders gaat de borrel niet door.
denk dat het in dit geval een combinatie is van factoren: starter, hoog bedrag, lange looptijd, lage rente, weinig zekerheden en eigen inbreng, onder welke voorwaarden zit Heineken er in, hagelnieuw LinkedIn accountje, niet heel overtuigend allemaal.

Pluspunten: jonge, ambitieuze onderneemster en doordat het project bij HCN wordt aangeboden twijfel ik toch, bij andere platforms zou ik al direct klaar geweest zijn.
pi_187949875
Ik twijfelde, maar doe niet mee. Het komt op mij allemaal erg gretig en 'pleasend' over. Ik laat dit gaan.
  dinsdag 16 juli 2019 @ 13:44:57 #91
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_187950716
Zoveel rentederving bij Nederlandse CF platformen tussen de tijd van geld storten en dat het project loopt. Dat moet echt sneller gaan.
pi_187950746
quote:
18s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 13:44 schreef xzaz het volgende:
Zoveel rentederving bij Nederlandse CF platformen tussen de tijd van geld storten en dat het project loopt. Dat moet echt sneller gaan.
My ART DNA bij GVE gaat pas halverwege september de eerste termijn betalen?
Bijna drie maanden later of zie ik dat verkeerd..
pi_187950813
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 23:07 schreef TechLight het volgende:
Nieuwe bij OPC: Cirqlar. Volgens mij wel een beetje misleidend, want dat zout en (minerale!) olie van de ingredienten is dus gewoon PVC. Zie bijvoorbeeld hier.

Dus ja, het is 100% zonder hout, en het gaat wellicht langer mee, maar de implicatie dat het helemaal uit bio-based materialen bestaat klopt dus niet (en als je goed leest zeggen ze het ook niet precies zo, dus het mag natuurlijk wel, maar fraai is toch anders).
En het heeft zo te zien dezelfde brandklasse als het materiaal dat was gebruikt in de Grenfell Tower in Londen. Dan zou ik niemand aanraden dit voor zijn huis (of bedrijf) te gebruiken.
pi_187950865
Hoe denken de mensen hier over: Zonnepanelendelen? Ik lees/ zie er niets over hier. Of ik lees er volledig overheen. Ik investeer hier tegenwoordig weer in meer projecten. Na wat mindere ervaringen in het begin ben ik hier nu toch wel erg positief over gestemd. De organisatie erachter heeft flinke stappen gezet. Daarnaast zie ik ook (veel) zekerheden bij.

Zijn er mensen die hun mening / gedachten hierover willen delen?

Link: https://www.zonnepanelendelen.nl/
pi_187950883
Beleggingspand geldvoorelkaar
pi_187950896
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2019 17:35 schreef zeeland6 het volgende:
NewFunding
Barndegat te Zaandam eindelijk vol 500.000.
Mij valt het bij NF erg op dat projecten tot aan de laatste uren een (ruim) open gat houden, en dan wordt het toch ineens volgestort. Gezien je hier ook de keuze hebt dat je pas hoeft te betalen wanneer de funding compleet is, ben ik erg benieuwd wie dit gat ditmaal (40k ongeveer) alsnog heeft gesloten.

Hiermee bedoel ik vooral: kan dit de eigenaar zelf zijn? Heeft NF nog een rijtje beleggers achter de hand? Investeren zij via een constructie hier zelf dan nog bij? Of is er toch iemand die dit project met een groot bedrag wil volstorten.
pi_187950927
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 13:48 schreef impact9 het volgende:

[..]

My ART DNA bij GVE gaat pas halverwege september de eerste termijn betalen?
Bijna drie maanden later of zie ik dat verkeerd..
vrijdag 12 juli 2019 Lening rond en lopend
dinsdag 10 september 2019 geplande boekingsdatum
2 maanden minus 2 dagen
pi_187950988
Importeur auto's op ccf/Knab
https://www.collincrowdfund.nl/waegen-motiv-e/
Met 2e hypotheek op bedrijfspand
pi_187950993
quote:
12s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 12:31 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

denk dat het in dit geval een combinatie is van factoren: starter, hoog bedrag, lange looptijd, lage rente, weinig zekerheden en eigen inbreng, onder welke voorwaarden zit Heineken er in, hagelnieuw LinkedIn accountje, niet heel overtuigend allemaal.

Pluspunten: jonge, ambitieuze onderneemster en doordat het project bij HCN wordt aangeboden twijfel ik toch, bij andere platforms zou ik al direct klaar geweest zijn.
Zaak van vriendlief wordt in de pitch als positief punt benoemd, maar is na 8 maanden gesloten. In een artikel van hem wordt het argument gebruikt 'we missen een terras', maar dat weet je ook voordat je begint.

Wellicht niet helemaal eerlijk om dat me te nemen in de afweging, maar in de pitch wordt ook gesproken over 'heeft geroken aan het ondernemerschap'. In mijn ogen allen geen good example.

Voor mij veel onzekerheden. Ik heb bij HCN behoorlijk wat projecten met dezelfde rente waar ik meer zekerheid in heb.
pi_187950999
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 14:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

vrijdag 12 juli 2019 Lening rond en lopend
dinsdag 10 september 2019 geplande boekingsdatum
2 maanden minus 2 dagen
1 maand te laat toch;)?
pi_187951039
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 13:59 schreef CFinvestor22 het volgende:

[..]

Mij valt het bij NF erg op dat projecten tot aan de laatste uren een (ruim) open gat houden, en dan wordt het toch ineens volgestort. Gezien je hier ook de keuze hebt dat je pas hoeft te betalen wanneer de funding compleet is, ben ik erg benieuwd wie dit gat ditmaal (40k ongeveer) alsnog heeft gesloten.

Hiermee bedoel ik vooral: kan dit de eigenaar zelf zijn? Heeft NF nog een rijtje beleggers achter de hand? Investeren zij via een constructie hier zelf dan nog bij? Of is er toch iemand die dit project met een groot bedrag wil volstorten.
NF heeft mij bevestigd dat deze projecten idd achteraf altijd worden volgestort door eigen netwerk
pi_187951097
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 14:07 schreef impact9 het volgende:

[..]

1 maand te laat toch;)?
Geldvoorelkaar betaalt normaal +/- 6 weken na totstandkoming. Tegenwoordig met de 2 maandelijkse betalingen soms wat later.
pi_187951098
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 13:48 schreef impact9 het volgende:

[..]

My ART DNA bij GVE gaat pas halverwege september de eerste termijn betalen?
Bijna drie maanden later of zie ik dat verkeerd..
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 14:02 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

vrijdag 12 juli 2019 Lening rond en lopend
dinsdag 10 september 2019 geplande boekingsdatum
2 maanden minus 2 dagen
Wat mij betreft duurt het ook allemaal veel te lang. Aan de andere kant, beter vooraf de tijd nemen om alles goed voor elkaar te krijgen en hebben dan dat er achteraf zaken niet op orde zijn m.b.t. de papierwinkel.

In dit specifieke geval komt het denk ik mede door de twee wekelijkse betaal cyclus bij GvE. In de maanden daarna zie je de termijnen namelijk weer naar voren opschuiven om per maart 2020 weer naar de 10e te springen. Hierdoor zie je in december zelfs 2 geplande boekingen staan.
pi_187951108
Update fundingcircle inzake:

Assortimentsuitbreiding Groothandel
De gemeente ijsselgemeenten lijkt enigzins in de war te zijn ten aanzien van de ondernemer en zijn schuldhulpverleningstraject. Enerzijds deelden zij ons mee dat zij het schuldhulpsverleningtraject hebben beeindigd, maar wij ontvingen ook een brief dat zij een dwangakkoord willen opstarten. Wij zullen aankomende maand met hen bespreken wat ze nu precies willen, aangezien wij al een akkoord hebben gegeven op hun voorstel. Wij berichten u hier volgende maand nader over.
pi_187951869
Beleggingspand op GvE: LTV 90%, rente 4.5%, 1e hypotheek.
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20131

Van mij mogen ze 'm houden, veel te lage rente.

[ Bericht 10% gewijzigd door obligataire op 16-07-2019 15:33:14 ]
Pecunia non olet
pi_187952112
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 15:17 schreef obligataire het volgende:
Beleggingspand op GvE: LTV 90%, rente 4.5%, 1e hypotheek.
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20131

Van mij mogen ze 'm houden, veel te lage rente.
Van mij ook. 4,1% bij deze LTV, ik denk er niet aan.

Daarbij komt dan ook nog dat geldnemer boetevrij mag aflossen als hij op termijn elders een nog lagere rente kan krijgen.

Nee, met dit soort voorwaarde steken ze hem maar daar waar de zon nooit schijnt.
pi_187952268
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 15:17 schreef obligataire het volgende:
Beleggingspand op GvE: LTV 90%, rente 4.5%, 1e hypotheek.
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20131

Van mij mogen ze 'm houden, veel te lage rente.
Idem. Bij taxatie-rapporten zal de taxateur, binnen zekere marges, best rekening willen houden met het doel dat je hebt. Als je de WOZ-waarde als waard aanhoud, is het een LTV van 95%. En die lening is deels aflossingsvrij. Er worden drie recretatiewoningen aangekocht die een cash-flow van ¤25.000 moeten realiseren (per jaar?). 6 x ¤25.000,- = ¤ 150.000,-. Waarom dan niet helemaal annuïtair? Hij komt zonder mij vast ook wel vol.
pi_187952273
een aantal discussies geleden was er een mooi overzichtje van de platforms met default rates, en rendementen . Ik ben in discussie met directeur van collin die vindt dat hij het prima doet met 4 % rendement en ook de recovery vindt hij goed verlopen.

Het zou leuk zijn als hij ook een overzichtje kan zien. Om voeling met zijn investeerders te houden die er iets anders over denken.

Is dit nog ergens voorhanden ?
pi_187952308
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 15:49 schreef zeeland6 het volgende:
een aantal discussies geleden was er een mooi overzichtje van de platforms met default rates, en rendementen . Ik ben in discussie met directeur van collin die vindt dat hij het prima doet met 4 % rendement en ook de recovery vindt hij goed verlopen.

Het zou leuk zijn als hij ook een overzichtje kan zien. Om voeling met zijn investeerders te houden die er iets anders over denken.

Is dit nog ergens voorhanden ?
Deze?

https://www.crowdfundingcijfers.nl/lening-portefeuilles/
pi_187952579
KOM
Hartelijk dank voor uw mail. Helaas kunnen wij geen contact krijgen met MyTripBooker. Vooralsnog is dus onduidelijk wat er aan de hand is. Wij proberen hier antwoord op te krijgen en zullen zo spoedig mogelijk een update plaatsen.
pi_187952811
Wat zijn de ervaringen met NLinvesteert ?
https://www.nlinvesteert.nl

Ben benieuwd, ik heb hem nog niet voorbij zien komen de laatste weken
pi_187952951
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 16:16 schreef zeeland6 het volgende:
KOM
Hartelijk dank voor uw mail. Helaas kunnen wij geen contact krijgen met MyTripBooker. Vooralsnog is dus onduidelijk wat er aan de hand is. Wij proberen hier antwoord op te krijgen en zullen zo spoedig mogelijk een update plaatsen.
Pfff, ik zal blij zijn als deze afgelost. Voor een bedrijf met zulke mooie winstcijfers en 300K EV betalen ze bar onregelmatig. ~O>
Pecunia non olet
pi_187953037
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 16:43 schreef obligataire het volgende:

[..]

Pfff, ik zal blij zijn als deze afgelost. Voor een bedrijf met zulke mooie winstcijfers en 300K EV betalen ze bar onregelmatig. ~O>
Net even op hun site gekeken (waar ik nu ineens niet meer op kom), maar die is helemaal niet af! Pitch lijkt van 2015/2016 dus zou al redelijk wat termijnen betaald moeten hebben.
pi_187953192
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 16:50 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Net even op hun site gekeken (waar ik nu ineens niet meer op kom), maar die is helemaal niet af! Pitch lijkt van 2015/2016 dus zou al redelijk wat termijnen betaald moeten hebben.
klopt, ik heb een paar jaar geleden contact gehad met de ondernemer, hij is wat anders met het geld gaan doen vanwege andere activiteiten dacht ik.
En elk jaar in de zomerperiode vergeet hij zijn aflossingen. Zal nog eens kijken of is die mail boven water kan krijgen.

hij is 35 van de 48 termijnen ver. Maar ik moet er steeds achteraan, KOM weet weer van niets.

kan de mail zo snel niet vinden maar ondernemer heeft een update geplaatst:
Bram Vos 13-2-2018 10:03

Excuses voor de late reactie.
Dit jaar hebben wij besloten om geen nieuw seizoen voor MyTripBooker op te voeren omdat we focus willen hebben op onze andere merken.
Met hetzelfde systeem, dat gebruikt wordt voor MyTripBooker, hebben we de merken Suntime.nl en SnowPoort.nl en deze lopen momenteel erg goed.
Ondertussen blijven we wel bezig, en zijn we met nieuwe leveranciers aan het onderhandelen voor toekomstige producten voor MyTripBooker.

Het gaat dus goed met het bedrijf. Om zo goed mogelijke producten te kunnen leveren, is besloten om voor het komende seizoen voorrang te geven aan de andere merken.

[ Bericht 16% gewijzigd door zeeland6 op 16-07-2019 17:12:43 ]
pi_187953385
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 16:30 schreef zeeland6 het volgende:
Wat zijn de ervaringen met NLinvesteert ?
https://www.nlinvesteert.nl

Ben benieuwd, ik heb hem nog niet voorbij zien komen de laatste weken
Ik ben een half jaar geleden bij dit platform begonnen. Heb er nu drie projecten lopen met hypothecaire dekking, en net geïnvesteerd in de bouwmarkt in Breda, mijn eerste zonder hypotheek bij hen.
Een van de drie projecten (W*t m*obiliteit) heeft na de derde termijn problemen, het lijkt erop dat het platform gelijk flink de druk erop zet. Zoals ik in het vorige nummer van deze reeks schreef: voorlopig krijgt het platform het voordeel van de twijfel voor mij:
-duidelijk omschreven businessplan
-duidelijk omschreven zekerheden
-lijkt een goede rente/risico verhouding

Afwikkeling van bovengenoemd probleemgeval zal voor mij belangrijk zijn vwo vervolginvesteringen.
pi_187953408
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 16:16 schreef zeeland6 het volgende:
KOM
Hartelijk dank voor uw mail. Helaas kunnen wij geen contact krijgen met MyTripBooker. Vooralsnog is dus onduidelijk wat er aan de hand is. Wij proberen hier antwoord op te krijgen en zullen zo spoedig mogelijk een update plaatsen.
Was MyTripBooker niet dat project wat samenwerkte met een grotere boekingssite, en die samenwerking bleek ineens gebakken lucht?
Of haal ik deze nu door de war met een ander project?
pi_187953554
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 17:17 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Was MyTripBooker niet dat project wat samenwerkte met een grotere boekingssite, en die samenwerking bleek ineens gebakken lucht?
Of haal ik deze nu door de war met een ander project?
Bedoel je Mondygo Travel Group B.V?
pi_187953578
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 17:28 schreef djh77 het volgende:

[..]

Bedoel je Mondygo Travel Group B.V?
Idd, dat was het project wat ik in gedachte had, my bad.
pi_187953642
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 15:49 schreef zeeland6 het volgende:
een aantal discussies geleden was er een mooi overzichtje van de platforms met default rates, en rendementen . Ik ben in discussie met directeur van collin die vindt dat hij het prima doet met 4 % rendement en ook de recovery vindt hij goed verlopen.

Het zou leuk zijn als hij ook een overzichtje kan zien. Om voeling met zijn investeerders te houden die er iets anders over denken.

Is dit nog ergens voorhanden ?
Leuk om jouw betrokkenheid (pas sinds 1 maand!!) te zien hier. Leuk, Zeeland6. Ga zo door.
pi_187953751
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 17:33 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Leuk om jouw betrokkenheid (pas sinds 1 maand!!) te zien hier. Leuk, Zeeland6. Ga zo door.
Goed om insider verhalen te volgen en om te sparren. Doe al mee aan crowdfunding sinds het 'begin' 5 jaar geleden. Gedwongen door Dragi. Leuk om ervaringen en inzichten te delen.
pi_187954410
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 14:07 schreef wilan het volgende:

[..]

Zaak van vriendlief wordt in de pitch als positief punt benoemd, maar is na 8 maanden gesloten. In een artikel van hem wordt het argument gebruikt 'we missen een terras', maar dat weet je ook voordat je begint.

Wellicht niet helemaal eerlijk om dat me te nemen in de afweging, maar in de pitch wordt ook gesproken over 'heeft geroken aan het ondernemerschap'. In mijn ogen allen geen good example.

Voor mij veel onzekerheden. Ik heb bij HCN behoorlijk wat projecten met dezelfde rente waar ik meer zekerheid in heb.
Dank voor deze extra info t.a.v. de activiteiten van vriend in horeca. Naar mijn idee zeker relevant. Hoop wel voor haar dat ze van zijn fouten geleerd heeft.
pi_187955068
Hier bij Collin ook weer eens eentje die te laat is met betalen.
pi_187955711
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 19:00 schreef quepos het volgende:
Hier bij Collin ook weer eens eentje die te laat is met betalen.
Welke?
pi_187956027
tuin#nrum den dun*en weer zoals elke maand.
Collin heeft me vanmiddag dat dit naar intensief beheer is gegaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door zeeland6 op 16-07-2019 20:32:44 ]
pi_187956712
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 19:46 schreef zeeland6 het volgende:
tuin*enrum den du*gen weer zoals elke maand.
Collin heeft me vanmiddag dat dit naar intensief beheer is gegaan.
Dank.
Misschien verstandig om de naam aan te passen zodat het project niet (extra) negatief in het nieuws komt.
pi_187957636
Betalingsproblemen gve
geldvoorelkaar twitterde op dinsdag 16-07-2019 om 15:57:59 Update: De technische storing in ons betalingssysteem is nog niet opgelost. Dit betekent helaas dat de verzamelbetalingen in ieder geval een dag en mogelijk twee dagen later worden uitbetaald dan gepland. We werken hard aan een oplossing. #storing #geldvoorelkaar https://t.co/IH5is45ZpQ reageer retweet
pi_187958032
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 21:05 schreef djh77 het volgende:
Betalingsproblemen gve
geldvoorelkaar twitterde op dinsdag 16-07-2019 om 15:57:59 Update: De technische storing in ons betalingssysteem is nog niet opgelost. Dit betekent helaas dat de verzamelbetalingen in ieder geval een dag en mogelijk twee dagen later worden uitbetaald dan gepland. We werken hard aan een oplossing. #storing #geldvoorelkaar https://t.co/IH5is45ZpQ reageer retweet
Op zich geen probleem, kan gebeuren.

Wel jammer dat ik het hier moet lezen (waarvoor dank) en dat er niet een mailtje vanaf kan naar de investeerders die zondag geïnformeerd zijn dat ik er betaling aan kwam.
pi_187958271
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 21:28 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Op zich geen probleem, kan gebeuren.

Wel jammer dat ik het hier moet lezen (waarvoor dank) en dat er niet een mailtje vanaf kan naar de investeerders die zondag geïnformeerd zijn dat ik er betaling aan kwam.
Nou zeg, inderdaad! Het is zo'n beetje een must, als je aan CF doet, om in groepsverband elkaar op de hoogte te houden, maar zo hoort het natuurlijk niet.

Ik zou er wel vrede mee hebben als we een mail kregen over de betalingsproblemen, en men dan op twitter vervolgt met "het is nog niet opgelost" (want 2 mails op 1 dag is overdreven). Maar alles enkel via social media is niet netjes.
pi_187958322
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 17:01 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

klopt, ik heb een paar jaar geleden contact gehad met de ondernemer, hij is wat anders met het geld gaan doen vanwege andere activiteiten dacht ik.
En elk jaar in de zomerperiode vergeet hij zijn aflossingen. Zal nog eens kijken of is die mail boven water kan krijgen.

hij is 35 van de 48 termijnen ver. Maar ik moet er steeds achteraan, KOM weet weer van niets.

kan de mail zo snel niet vinden maar ondernemer heeft een update geplaatst:
Bram Vos 13-2-2018 10:03

Excuses voor de late reactie.
Dit jaar hebben wij besloten om geen nieuw seizoen voor MyTripBooker op te voeren omdat we focus willen hebben op onze andere merken.
Met hetzelfde systeem, dat gebruikt wordt voor MyTripBooker, hebben we de merken Suntime.nl en SnowPoort.nl en deze lopen momenteel erg goed.
Ondertussen blijven we wel bezig, en zijn we met nieuwe leveranciers aan het onderhandelen voor toekomstige producten voor MyTripBooker.

Het gaat dus goed met het bedrijf. Om zo goed mogelijke producten te kunnen leveren, is besloten om voor het komende seizoen voorrang te geven aan de andere merken.
Zo goed gaat het niet met het bedrijf. Zowel suntime.nl als snowpoort.nl liggen er al een tijdje uit. Hopelijk is het garant staan van Thasha holding BV goed vastgelegd. Het verbaasd me dat ze het nog 35 termijnen hebben volgehouden.
pi_187959088
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 19:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Welke?
De appelboer J.*.L. van A**che. ik weet dat ze af en toe problemen hebben, maar als Collin leer een keer communiceren met ons.

[ Bericht 0% gewijzigd door quepos op 17-07-2019 10:53:26 ]
pi_187962204
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 22:31 schreef quepos het volgende:

[..]

De appelboer J.*.L. van As*che. ik weet dat ze af en toe problemen hebben, maar als Collin leer een keer communiceren met ons.
Aha, een andere dus.
Misschien verstandig om de naam aan te passen zodat het project niet (extra) negatief in het nieuws komt.
Zeker waar dat er vaak veel te laat gecommuniceerd wordt. Hopelijk gaan ze er aan werken om dit snel te verbeteren.
pi_187964478
collin
Beste investeerder,

Wij hebben de rente en aflossing voor de maanden juni (gedeeltelijk) en juli van Outlet Tu**centrum D*n D*ngen, met leningnummer 29072, nog niet ontvangen. Hierdoor kunnen we de betaling van juli niet op uw rekening courant bijschrijven. Op korte termijn hebben wij een afspraak met de ondernemer om de ontstane situatie te bespreken. Naar verwachting zijn de liquiditeitsspanningen deels veroorzaakt door de vakantieperiode waardoor de verkoop stagneert.

Zodra wij er meer bekend is over de oplossingsrichting zullen wij u nader informeren.

Met vriendelijke groet,

Bas Denissen
pi_187964553
morgen bij funding circle
Onderzoeksbureau Omzetbelasting

van de cijfers klopt geen ene re*et.
Meer marge maken dan omzet, dat kan alleen een onderzoeksbureau dat fraude onderzoekt ;-)

[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 17-07-2019 11:01:35 ]
pi_187964558
quote:
pi_187964764
kan je ook zoeken in oude berichten, ik kan het niet vinden.

krijg net een mail van CRE over Appartementencomplexen Gössnitz II
is dat hier al besproken?
pi_187964830
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 11:10 schreef zeeland6 het volgende:
kan je ook zoeken in oude berichten, ik kan het niet vinden.

krijg net een mail van CRE over Appartementencomplexen Gössnitz II
is dat hier al besproken?
ja. De eerste tranche kregen ze niet vol en is tegen een lager bedrag afgesloten. Een paar maanden later proberen ze het restant binnen dezelfde hypotheekinschrijving vol te krijgen.
pi_187964875
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 11:15 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

ja. De eerste tranche kregen ze niet vol en is tegen een lager bedrag afgesloten. Een paar maanden later proberen ze het restant binnen dezelfde hypotheekinschrijving vol te krijgen.
Dank. Was was de mening hier op fok ?
pi_187964966
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 11:19 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Dank. Was was de mening hier op fok ?
Ik geef geen mening, alleen een opsomming van feiten. Ik zit zelf in tranche 1 en heb er geen belang bij dat tranche 2 ook volkomt.
pi_187965260
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 21:12 schreef zeeland6 het volgende:
Ik zit kort biij Funding Circe ik zie dat er betalingen moeten plaatsvinden vandaag, komen die allemaal per stuk op je bankrekening of in een bedrag ?
Deze bundelbetaling kun je eind vd maand op je rekening ontvangen.
pi_187965313
Heeft een van jullie ervaringen bij NewFunding?
pi_187966145
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 11:47 schreef Buurman_ het volgende:
Heeft een van jullie ervaringen bij NewFunding?
Sinds kort ook daar actief. In projecten Parkgebouw en Barndegat, valt nog weinig over te zeggen behalve dat de totstandkoming, renteverhouding en het dashboard goed bevallen.
pi_187966163
quote:
Ook weer zo'n voorbeeld van een foute veronderstelling dat het om een vrije sector huurprijs zou kunnen gaan met dit goedkoop flatje. Maximum huurprijs is globaal berekend 550 ¤.
pi_187966454
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 10:56 schreef zeeland6 het volgende:
morgen bij funding circle
Onderzoeksbureau Omzetbelasting

van de cijfers klopt geen ene re*et.
Meer marge maken dan omzet, dat kan alleen een onderzoeksbureau dat fraude onderzoekt ;-)
Wellicht krijgen ze veel subsidie van diezelfde overheid....
de current ratio is wel heel erg dramatisch...
pi_187967420
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 13:06 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Wellicht krijgen ze veel subsidie van diezelfde overheid....
de current ratio is wel heel erg dramatisch...
De drie anderen zien er aardig uit. Ook vindbaar op google. Geen 2018 cijfers.
pi_187967763
GVE is laat met de betaling deze maand. Hierdoor moet ik langer op mijn geld wachten. Ik verwacht alleen geen geld van ze.
pi_187967784
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 13:06 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Wellicht krijgen ze veel subsidie van diezelfde overheid....
de current ratio is wel heel erg dramatisch...
aldus gevraagd over de cijfers bericht fdc :

Het verschil tussen omzet en brutomarge zijn de overige baten - dit is niet zichtbaar in het overzicht.
Voor beide jaren is dat een bedrag van ¤ 9.800.

Binnenkort gaan wij kijken hoe wij overige baten en lasten kunnen toevoegen aan het overzicht.

Mocht u aanvullende vragen hebben, neem gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

Brian Chow
Investor Relations Manager
pi_187967830
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 14:06 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

De drie anderen zien er aardig uit. Ook vindbaar op google. Geen 2018 cijfers.
klussenier op fundin circle ziet er wel goed uit
pi_187968497
Transportmaterieel op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/dowa-trailers-b-v/
pi_187968863
https://www.bndestem.nl/r(...)oor-boete~a710971f1/

Oeps, dat was toch een recent project op KOM :N
pi_187968938
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 15:41 schreef Thomas88 het volgende:
https://www.bndestem.nl/r(...)oor-boete~a710971f1/

Oeps, dat was toch een recent project op KOM :N
Ja, 5 juni 2019. De pitch zelf is (uiteraard) niet meer te vinden.
pi_187969671
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2019 21:28 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Op zich geen probleem, kan gebeuren.

Wel jammer dat ik het hier moet lezen (waarvoor dank) en dat er niet een mailtje vanaf kan naar de investeerders die zondag geïnformeerd zijn dat ik er betaling aan kwam.
Ze lezen mee denk ik, twee uur geleden heb ik een mailtje van ze ontvangen. Waarvoor dank, GvE.
pi_187969930
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 16:22 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

Ze lezen mee denk ik, twee uur geleden heb ik een mailtje van ze ontvangen. Waarvoor dank, GvE.
Ze lezen zeker mee :Y
Vandaar mijn opmerking ;)
pi_187970008
Is het iemand al opgevallen dat, hoewel bedrijven beloven jaarlijkse updates te geven, die bij lopende financieringen schrikbarend weinig voorbij komen?
pi_187970925
Update m.b.t. Special Trees (via KoM):

2-7-2019
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
17-7-2019
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gelukkig geen Wsnp. Niet dat ik nu verwacht dat er nog iets terug gaat komen overigens maar we wachten het af. Wel goed dat KoM uiteindelijk toch heeft doorgepakt.
pi_187972984
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2019 17:27 schreef Horsemen het volgende:
Update m.b.t. Special Trees (via KoM):

2-7-2019
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
17-7-2019
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gelukkig geen Wsnp. Niet dat ik nu verwacht dat er nog iets terug gaat komen overigens maar we wachten het af. Wel goed dat KoM uiteindelijk toch heeft doorgepakt.
huisje misschien , woz 310k
pi_187973319
die pandjes bij SIG in Rdam Zuid met huisjes die verkocht worden voor 125000 woz 100000 en die in de verhuur gaan voor 1100/1500 euro.

Is daar een trucje voor om te voorkomen dat de huurder naar de huurcommissie stapt en een lagere huur afdwingt ??

https://www.huurcommissie(...)nieuw-contract/#c424
pi_187973571
https://www.kapitaalopmaat.nl/Haarsalon-JD#project
2 Kapsters met hun eigen kapsalon.
Pecunia non olet
pi_187974451
quote:
12s.gif Op woensdag 17 juli 2019 19:29 schreef peterc het volgende:

[..]

huisje misschien , woz 310k
Als dhr. vd Kimmenade definitief niet toegelaten wordt tot de WSNP zijn er op kortere en langere termijn mogelijkheden: zoals je aanhaalt onder andere zijn huis.
Wat is het adres van zijn huis? In dit geval is het me wel een paar euro waart om op te vragen hoeveel hypotheek er op zit. Ik zal deze vraag eerst eens aan KoM stellen, aangezien die dit zouden moeten nagaan.

Meneer is 53, hij zal sowieso nog een flink aantal jaar moeten werken, er kan een erfenis komen.
Daarnaast is hij ook "manager" van palms and more: bij zo'n functie hoort ook een salaris waar beslag op gelegd kan worden. En dan niet voor 3-5 jaar zoals gewoonlijk in de WSNP.

Een paar jaar op papier een minimum salaris krijgen waar beslag nauwelijks zin heeft komt iedereen wel overheen, bij faillissement blijft de claim liggen, en zodra het inkomen omhoog gaat is het tijd om in actie te komen.
Zoals Horsemen zegt gelukkig geen WSNP. Ik denk dat de kansen op enige terugbetaling wel groter worden op het moment.

[ Bericht 6% gewijzigd door ETphonehome op 17-07-2019 20:39:06 ]
pi_187975269
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 20:33 schreef ETphonehome het volgende:
geen WSNP
Tenzij ik me sterk vergis, maar volgens mij kan een persoonlijk faillisement omgezet worden in wsnp (ik zie daar wel eens meldingen van, details zijn me niet bekend)

aanvulling: ik zie dat daar de nodig "mitsen en maren" aan zitten, zie Link
pi_187975359
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 21:10 schreef tnhb het volgende:

[..]

Tenzij ik me sterk vergis, maar volgens mij kan een persoonlijk faillisement omgezet worden in wsnp (ik zie daar wel eens meldingen van, details zijn me niet bekend)
Klopt, kan omgezet worden.
Dhr. v.d. Kimmenade had eerst bezwaar gemaakt tegen zijn faillissement, en zelf Wsnp aangevraagd. Dit heeft hij weer ingetrokken, en hij is een flink aantal keer van adviseur verandert. Ik ga er een beetje van uit dat deze adviseurs het niet zagen zitten om dhr. v.d. Kimmenade de WSNP in te loodsen.
Om toegelaten te worden tot de WSNP moet je aan een aantal voorwaarden voldoen, schulden moeten o.a. te goeder trouw gemaakt zijn. Ik denk dat met een of een paar van die voorwaarden de schoen wringt.
pi_187975984
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 19:46 schreef zeeland6 het volgende:
die pandjes bij SIG in Rdam Zuid met huisjes die verkocht worden voor 125000 woz 100000 en die in de verhuur gaan voor 1100/1500 euro.

Is daar een trucje voor om te voorkomen dat de huurder naar de huurcommissie stapt en een lagere huur afdwingt ??

https://www.huurcommissie(...)nieuw-contract/#c424
Nee, daar is geen trucje voor en dat is m.i. ook niet wenselijk. de huurder heeft 6 maanden de tijd om de huurcommissie te vragen om de afgesproken huurprijs te controleren aan de hand van het puntensysteem.

[ Bericht 5% gewijzigd door paardendokter op 17-07-2019 21:43:16 ]
pi_187976547
Vanaf morgen om 12.00 uur 's middags gaat op HCN de pitch 'Pavarotti Leiden (Deel 2)' open voor investeringen. Vijf sterren, 51 maanden tegen 7%. Volgens mij is daar hier nog niet veel over gesproken.
+ Beproefde formule (Zoetermeer & Delft)
+ Binnenstad Leiden (= Studentenstad)
+ Derde-partijen die ook bereid zijn een lening te verstrekken.
- Matige zekerheden: Verpanding inventaris en persoonlijke aansprakelijkheid.

Al bij al hoop ik 'm morgen mee te kunnen nemen. Zijn er meer mensen die tot deze (of een andere) conclusie zijn gekomen, of zitten de meesten van jullie door een auto-invest al in de 1e tranche?
pi_187976861
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 21:54 schreef Groepfunder het volgende:
Vanaf morgen om 12.00 uur 's middags gaat op HCN de pitch 'Pavarotti Leiden (Deel 2)' open voor investeringen. Vijf sterren, 51 maanden tegen 7%. Volgens mij is daar hier nog niet veel over gesproken.
+ Beproefde formule (Zoetermeer & Delft)
+ Binnenstad Leiden (= Studentenstad)
+ Derde-partijen die ook bereid zijn een lening te verstrekken.
- Matige zekerheden: Verpanding inventaris en persoonlijke aansprakelijkheid.

Al bij al hoop ik 'm morgen mee te kunnen nemen. Zijn er meer mensen die tot deze (of een andere) conclusie zijn gekomen, of zitten de meesten van jullie door een auto-invest al in de 1e tranche?
Ik zit inderdaad al in de 1e tranche, heb de auto-invest nu even uitgezet omdat ik geen reden zie om de inzet te verdubbelen.
Pecunia non olet
pi_187977137
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 19:58 schreef obligataire het volgende:
https://www.kapitaalopmaat.nl/Haarsalon-JD#project
2 Kapsters met hun eigen kapsalon.
Dat verbaast mij dan toch altijd weer: 2 mensen die willen gaan ondernemen zonder eigen inbreng.
Beide dames hebben ruim 10 jaar werkervaring schat ik zo, maar blijkbaar geen buffer op kunnen bouwen om 25K, of in ieder geval een gedeelte daarvan bij elkaar te leggen met zijn 2en.
pi_187977610
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 22:17 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Dat verbaast mij dan toch altijd weer: 2 mensen die willen gaan ondernemen zonder eigen inbreng.
Beide dames hebben ruim 10 jaar werkervaring schat ik zo, maar blijkbaar geen buffer op kunnen bouwen om 25K, of in ieder geval een gedeelte daarvan bij elkaar te leggen met zijn 2en.
Veel vraagtekens, zo zijn beide dames alleenstaand, maar ze hebben blijkbaar aan heel weinig privé opname voldoende. Bivakkeren ze nu nog in de WW, vandaar geen concurrentiebeding, vult de WW tekorten aan in de opstartfase?
Pecunia non olet
pi_187977954
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 21:36 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Nee, daar is geen trucje voor en dat is m.i. ook niet wenselijk. de huurder heeft 6 maanden de tijd om de huurcommissie te vragen om de afgesproken huurprijs te controleren aan de hand van het puntensysteem.

De "truc" zit hem denk ik vooral in het feit dat de huurcommissie niet af kan dwingen dat de huur ook daadwerkelijk wordt verlaagd. Daarvoor moet de huurder nog steeds, met het oordeel van de huurcommissie in de hand, naar de kantonrechter.
En als je nu maar zorgt dat je je huurders "slim" kiest (expats, buitenlandse studenten, etc), dan is de kans waarschijnlijk niet zo groot dat ze dat ook daadwerkelijk gaan doen.
pi_187978792
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 20:33 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Als dhr. vd Kimmenade definitief niet toegelaten wordt tot de WSNP zijn er op kortere en langere termijn mogelijkheden: zoals je aanhaalt onder andere zijn huis.
Wat is het adres van zijn huis? In dit geval is het me wel een paar euro waart om op te vragen hoeveel hypotheek er op zit. Ik zal deze vraag eerst eens aan KoM stellen, aangezien die dit zouden moeten nagaan.

Meneer is 53, hij zal sowieso nog een flink aantal jaar moeten werken, er kan een erfenis komen.
Daarnaast is hij ook "manager" van palms and more: bij zo'n functie hoort ook een salaris waar beslag op gelegd kan worden. En dan niet voor 3-5 jaar zoals gewoonlijk in de WSNP.

Een paar jaar op papier een minimum salaris krijgen waar beslag nauwelijks zin heeft komt iedereen wel overheen, bij faillissement blijft de claim liggen, en zodra het inkomen omhoog gaat is het tijd om in actie te komen.
Zoals Horsemen zegt gelukkig geen WSNP. Ik denk dat de kansen op enige terugbetaling wel groter worden op het moment.
Project 1058
Via onze advocaat Ceres Legal ontvingen wij het volgende bericht:

""
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
in het linkje insolventie staat zijn woonadres, Reusel , via het woz waardeloket kom je bij de woz.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187979434
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 22:49 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

De "truc" zit hem denk ik vooral in het feit dat de huurcommissie niet af kan dwingen dat de huur ook daadwerkelijk wordt verlaagd. Daarvoor moet de huurder nog steeds, met het oordeel van de huurcommissie in de hand, naar de kantonrechter.
En als je nu maar zorgt dat je je huurders "slim" kiest (expats, buitenlandse studenten, etc), dan is de kans waarschijnlijk niet zo groot dat ze dat ook daadwerkelijk gaan doen.
Een truc heb je ook door te verhuren aan uitzendbureau´s, die de woning onderverhuren aan werknemers. Die werknemers gaan niet naar de huurcommissie (als ze het al begrijpen), want dan zijn ze hun baan kwijt.
pi_187980355
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 22:07 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik zit inderdaad al in de 1e tranche, heb de auto-invest nu even uitgezet omdat ik geen reden zie om de inzet te verdubbelen.
Hier hetzelfde.
pi_187981815
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 00:53 schreef wilan het volgende:

[..]

Hier hetzelfde.
idem, wachten ff rustig af, instappen kan altijd nog , I guess
  donderdag 18 juli 2019 @ 09:51:57 #174
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_187982724
quote:
12s.gif Op donderdag 18 juli 2019 08:14 schreef peterc het volgende:

[..]

idem, wachten ff rustig af, instappen kan altijd nog , I guess
Ik ook in 1e tranche.
Vind het ook voldoende. Anderen mogen het volledig investeren.
  donderdag 18 juli 2019 @ 09:53:54 #175
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_187982741
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 23:50 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]

Een truc heb je ook door te verhuren aan uitzendbureau´s, die de woning onderverhuren aan werknemers. Die werknemers gaan niet naar de huurcommissie (als ze het al begrijpen), want dan zijn ze hun baan kwijt.
Zijn deze constructies vaak van toepassing?
Ik ben namelijk van plan om eventueel een appartement te kopen en te verhuren in binnenstad Rotterdam.
pi_187983183
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 21:54 schreef Groepfunder het volgende:
Vanaf morgen om 12.00 uur 's middags gaat op HCN de pitch 'Pavarotti Leiden (Deel 2)' open voor investeringen. Vijf sterren, 51 maanden tegen 7%. Volgens mij is daar hier nog niet veel over gesproken.
+ Beproefde formule (Zoetermeer & Delft)
+ Binnenstad Leiden (= Studentenstad)
+ Derde-partijen die ook bereid zijn een lening te verstrekken.
- Matige zekerheden: Verpanding inventaris en persoonlijke aansprakelijkheid.

Al bij al hoop ik 'm morgen mee te kunnen nemen. Zijn er meer mensen die tot deze (of een andere) conclusie zijn gekomen, of zitten de meesten van jullie door een auto-invest al in de 1e tranche?
Ik had slechts beperkt meegedaan met de eerste helft van de financiering, dus ik wil dat vanmiddag nog uitbreiden met deze tweede tranche. De horecafamilie Boogaart komt ook voor in het televisieprogramma "Allemaal familie". Elk kind krijgt z'n eigen restaurant onder z'n hoede. https://www.npostart.nl/allemaal-familie/11-03-2018/POW_03725246
pi_187983472
GVE Update 18-7-2019, 09:20 uur
De technische storing in ons betalingssysteem is helaas nog niet opgelost. Op dit moment zijn verschillende ICT-specialisten en externe softwarekenners hard op zoek naar de oorzaak van de storing. Zodra de problemen opgelost zijn, stellen we alle investeerders per e-mail hiervan op de hoogte.


Hele verbetering die 2 wekelijkse betalingen....
pi_187983558
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 21:54 schreef Groepfunder het volgende:
Vanaf morgen om 12.00 uur 's middags gaat op HCN de pitch 'Pavarotti Leiden (Deel 2)' open voor investeringen. Vijf sterren, 51 maanden tegen 7%. Volgens mij is daar hier nog niet veel over gesproken.
+ Beproefde formule (Zoetermeer & Delft)
+ Binnenstad Leiden (= Studentenstad)
+ Derde-partijen die ook bereid zijn een lening te verstrekken.
- Matige zekerheden: Verpanding inventaris en persoonlijke aansprakelijkheid.

Al bij al hoop ik 'm morgen mee te kunnen nemen. Zijn er meer mensen die tot deze (of een andere) conclusie zijn gekomen, of zitten de meesten van jullie door een auto-invest al in de 1e tranche?
nee dank u horeca brr..... zeker niet zonder zekerheden, matige rente, en voor lange duur. Een crisisje en ze liggen op de bakkes. Zelf in hoogconjunctuur presteren ze dat nog, zie Adams proeflokaal.
pi_187983671
Update KNAB inzake Q*etzal P*rmerend

Snap hier dus weer helemaal niets van. Rest wordt kennelijk vrolijk afgeboekt. Met veel gedoe een betalingsregeling treffen voor 4 jaar, maar deze binnen 10 maanden vervroegd en volledig aflossen. Meer mensen hierin?

Gooit het maar weer open hier, als voorbeeld hoe je als investeerder gewoon een oor aangenaaid wordt als het gaat om recovery.

Update:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Betalingsregeling:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 18 juli 2019 @ 11:22:55 #181
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_187983740
quote:
9s.gif Op donderdag 18 juli 2019 11:01 schreef zeeland6 het volgende:
GVE Update 18-7-2019, 09:20 uur
De technische storing in ons betalingssysteem is helaas nog niet opgelost. Op dit moment zijn verschillende ICT-specialisten en externe softwarekenners hard op zoek naar de oorzaak van de storing. Zodra de problemen opgelost zijn, stellen we alle investeerders per e-mail hiervan op de hoogte.

Hele verbetering die 2 wekelijkse betalingen....
De overgrote meerderheid van FOK! was voor bundel betalingen...

GvE houdt ons tenminste op de hoogte. Prima toch, meer kunnen ze niet doen nu naar de investeerders.
pi_187983817
quote:
18s.gif Op donderdag 18 juli 2019 11:22 schreef xzaz het volgende:

[..]

De overgrote meerderheid van FOK! was voor bundel betalingen...

GvE houdt ons tenminste op de hoogte. Prima toch, meer kunnen ze niet doen nu naar de investeerders.
Ik niet, ben ik de uitzondering. Had een mooi systeem per dag over de platforms, dat werkt nu niet meer. Maar als je voor was, moet je niet ´klagen´ idd. :W
pi_187984334
quote:
18s.gif Op donderdag 18 juli 2019 11:22 schreef xzaz het volgende:

[..]

De overgrote meerderheid van FOK! was voor bundel betalingen...

GvE houdt ons tenminste op de hoogte. Prima toch, meer kunnen ze niet doen nu naar de investeerders.
Ik snap het belang van GVE, maar blijf het principieel onjuist vinden dat ze dit ongevraagd invoeren halverwege projecten, doe het dan met nieuwe voorwaarden voor nieuwe projecten, dan is het aan mij om dit mee te nemen in overwegingen om wel of niet mee te doen aan een project.

En die communicatie: ik krijg dagelijks whatsappjes en regelmatig mail, maar moest hier zelf om uitleg vragen. Dit had GVE ook zelf pro-actief kunnen en moeten melden.
pi_187984386
Pavarotti was voor 238.250 gefund via auto-invest, benieuwd hoe snel de rest gaat
pi_187984784
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 11:09 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

nee dank u horeca brr..... zeker niet zonder zekerheden, matige rente, en voor lange duur. Een crisisje en ze liggen op de bakkes. Zelf in hoogconjunctuur presteren ze dat nog, zie Adams proeflokaal.
Hmm, HCN heeft tot dusver bewezen de juiste horeca projecten te selecteren, tot nu heb ik nog nul default op iets van 70-80 projecten. Zegt niet alles over de toekomst, maar toch.
Pecunia non olet
pi_187984828
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 11:26 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Ik niet, ben ik de uitzondering. Had een mooi systeem per dag over de platforms, dat werkt nu niet meer. Maar als je voor was, moet je niet ´klagen´ idd. :W
Het wachten is nog op HCN, daar hebben we ook dagelijks bijschrijvingen. Toen GvE nog dagelijks betaalde was de bankrekening een grote 'jungle' van bedragen. Dat ING daar nooit over gereclameerd heeft verbaast me nog steeds.
Pecunia non olet
pi_187985061
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 12:26 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hmm, HCN heeft tot dusver bewezen de juiste horeca projecten te selecteren, tot nu heb ik nog nul default op iets van 70-80 projecten. Zegt niet alles over de toekomst, maar toch.
hier een vergelijkbare ervaring.

quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 12:26 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hmm, HCN heeft tot dusver bewezen de juiste horeca projecten te selecteren, tot nu heb ik nog nul default op iets van 70-80 projecten. Zegt niet alles over de toekomst, maar toch.
hier een vergelijkbare ervaring.
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 12:28 schreef obligataire het volgende:

[..]

Het wachten is nog op HCN, daar hebben we ook dagelijks bijschrijvingen. Toen GvE nog dagelijks betaalde was de bankrekening een grote 'jungle' van bedragen. Dat ING daar nooit over gereclameerd heeft verbaast me nog steeds.
haha, sinds een tijdje passen de maandelijkse afschrijvingen van de Rabobank ook niet meer in één envelop :@
pi_187985064
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 12:28 schreef obligataire het volgende:

[..]

Het wachten is nog op HCN, daar hebben we ook dagelijks bijschrijvingen. Toen GvE nog dagelijks betaalde was de bankrekening een grote 'jungle' van bedragen. Dat ING daar nooit over gereclameerd heeft verbaast me nog steeds.
een bank die klaagt over teveel betalingen ? :?
pi_187985650
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 12:43 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

een bank die klaagt over teveel betalingen ? :?
Als ze die gratis moeten uitvoeren, wel ja <O)

Ik heb in het begin de betalingen van GvE laten overzetten van de zakelijke ING naar de privé ING. Ik zag het lijk al drijven......

Ik meen dat het tarief per ontvangen bedrag toendertijd iets van 8 cent was.
Stel je hebt continu 700 projecten met maandbetaling dan zou je op jaarbasis 672 euro kwijt zijn op de zakelijke rekening.
Op de privé account nul. Maar ja, blijft dat zo. Iets met fair use policy of zo?
Pecunia non olet
  donderdag 18 juli 2019 @ 13:37:41 #190
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_187985856
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 13:24 schreef obligataire het volgende:

[..]
Iets met fair use policy of zo?
Bestaat dat voor privé rekeningen? Je betaalt toch gewoon netjes elke maand voor je rekening?
pi_187985867
Ter info autoinvest HCN

Mijn auto invest staat op max 48 maanden pavaroti was toch meegenomen. Mail aan HCN gestuurd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187985909
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 13:38 schreef Frandderouw het volgende:
Ter info autoinvest HCN

Mijn auto invest staat op max 48 maanden pavaroti was toch meegenomen. Mail aan HCN gestuurd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goed om te weten! Ik had hem uitgezet voor dit project.

Boris bij hcn gaat niet volkomen onder deze voorwaarden. Zou dat het eerste project zijn dat niet succesvol gefund gaat worden?(voorheen door een aantal truckjes alle projecten succesvol gefund).
pi_187986090
quote:
18s.gif Op donderdag 18 juli 2019 13:37 schreef xzaz het volgende:

[..]

Bestaat dat voor privé rekeningen? Je betaalt toch gewoon netjes elke maand voor je rekening?
Nog niet. Vandaar mijn vrees dat ze een keer wakker worden.
Je bent voor de bank een dure klant vergeleken bij de buurman die maandelijks alleen zijn Aow'tje ziet binnenkomen. Zeker met 700 projecten :)

Als jij de hele dag internet 'leegtrekt' met films en muziek krijg je vroeg of laat toch ook ruzie met UPC/Ziggo?

Anyway met maandelijkse batchbetaling is het risico sowieso weg.
Pecunia non olet
pi_187986301
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 13:51 schreef obligataire het volgende:

[..]

Nog niet. Vandaar mijn vrees dat ze een keer wakker worden.
Je bent voor de bank een dure klant vergeleken bij de buurman die maandelijks alleen zijn Aow'tje ziet binnenkomen. Zeker met 700 projecten :)

Als jij de hele dag internet 'leegtrekt' met films en muziek krijg je vroeg of laat toch ook ruzie met UPC/Ziggo?

Anyway met maandelijkse batchbetaling is het risico sowieso weg.
lijkt me meer een probleem van de verzender, niet van de ontvanger zeker in particulierenland.
Of als je perse nog afschriften wilt hebben kan de ontvanger daar ook voor betalen (maar de ouderen weer niet, is al beleid bij ING bijvoorbeeld). Maar digitaal niet, is geen noodzaak voor lijkt me. Maar ze zullen wel weer een reden vinden om bij verzender en ontvanger geld weg te halen in de toekomst.
pi_187986644
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 09:53 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Zijn deze constructies vaak van toepassing?
Ik ben namelijk van plan om eventueel een appartement te kopen en te verhuren in binnenstad Rotterdam.
ja komt vaak voor.. Als je aan bepaalde regels voldoet, financiert Domivest dat. Maar wel met taxatie obv het puntenstelsel. Hou er rekening mee dat je bij serieuzere appartementen wel eens toestemming van de VVE zal moeten krijgen. En daar zou ik niet eens aan beginnen, Rdam Zuid is prijstechnisch aantrekkelijker.en daar kijkt men eerder op van een Nederlandse kentekenplaat.
pi_187986975
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 14:04 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

lijkt me meer een probleem van de verzender, niet van de ontvanger zeker in particulierenland.
Of als je perse nog afschriften wilt hebben kan de ontvanger daar ook voor betalen (maar de ouderen weer niet, is al beleid bij ING bijvoorbeeld). Maar digitaal niet, is geen noodzaak voor lijkt me. Maar ze zullen wel weer een reden vinden om bij verzender en ontvanger geld weg te halen in de toekomst.
Een zakelijke gebruiker in ING, betaalt inmiddels 10 cent per girale bijschrijving in euro's.
Dat is een gegeven.
Zeker nu de spaarrente naar nul tendeert, en banken niet graag met negatieve spaarrente zullen gaan werken, ligt het voor de hand dat ze ooit wat in de kostensfeer zullen doen om zelf geen verlies te maken op de particuliere klant. Dus hogere maandkosten, extra kosten voor........vul maar in. In ieder geval kan de nieuwe betaalwijze van GvE daarom geen kwaad.
Pecunia non olet
pi_187987351
Ben benieuwd wat jullie van Top1Toys in Nijverdal. Zie: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20120.
pi_187987460
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 12:28 schreef obligataire het volgende:
Toen GvE nog dagelijks betaalde was de bankrekening een grote 'jungle' van bedragen. Dat ING daar nooit over gereclameerd heeft verbaast me nog steeds.
Ik denk dat de groep particulieren die aan crowdfunding doet en in net zoveel projecten heeft geïnvesteerd als jij niet bijzonder groot is. Daarnaast kiezen sommige investeerders ervoor om (tegen betaling) een tweede betaalrekening te openen. Sommigen, zoals ik, hebben dat zelfs bij een andere bank gedaan. En die bank verdient aan mij nu ¤2,50 per maand. Dus ik betaal wel degelijk. Alleen indirect.
pi_187987716
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 13:38 schreef Frandderouw het volgende:
Ter info autoinvest HCN

Mijn auto invest staat op max 48 maanden pavaroti was toch meegenomen. Mail aan HCN gestuurd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
hij staat ook voor 48 mnd op de rol (48+3)
pi_187990679
quote:
9s.gif Op donderdag 18 juli 2019 11:01 schreef zeeland6 het volgende:
GVE Update 18-7-2019, 09:20 uur
De technische storing in ons betalingssysteem is helaas nog niet opgelost. Op dit moment zijn verschillende ICT-specialisten en externe softwarekenners hard op zoek naar de oorzaak van de storing. Zodra de problemen opgelost zijn, stellen we alle investeerders per e-mail hiervan op de hoogte.


Hele verbetering die 2 wekelijkse betalingen....
Probleem is hardnekkig
quote:
Update 18-7-2019, 16:15 uur
De technische storing is helaas nog niet opgelost. Op dit moment wordt de volledige dataset doorzocht door de leverancier van het betalingssysteem om de oorzaak van het probleem te achterhalen. Zodra de problemen opgelost zijn, stellen we alle investeerders per e-mail hiervan op de hoogte. Onze excuses voor het ongemak
pi_187990918
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 15:12 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Ik denk dat de groep particulieren die aan crowdfunding doet en in net zoveel projecten heeft geïnvesteerd als jij niet bijzonder groot is. Daarnaast kiezen sommige investeerders ervoor om (tegen betaling) een tweede betaalrekening te openen. Sommigen, zoals ik, hebben dat zelfs bij een andere bank gedaan. En die bank verdient aan mij nu ¤2,50 per maand. Dus ik betaal wel degelijk. Alleen indirect.
Als ik alles mee tel kom ik er ook boven 😅 alleen dan kleiner bedragen.

Ik heb een tweede rekening bij dezelfde bank in hetzelfde pakket. Is wel fijn
pi_187996944
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 10:35 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

Ik had slechts beperkt meegedaan met de eerste helft van de financiering, dus ik wil dat vanmiddag nog uitbreiden met deze tweede tranche. De horecafamilie Boogaart komt ook voor in het televisieprogramma "Allemaal familie". Elk kind krijgt z'n eigen restaurant onder z'n hoede. https://www.npostart.nl/allemaal-familie/11-03-2018/POW_03725246
Leuke uitzending en geeft zeker vertrouwen.
pi_187998263
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2019 22:17 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Dat verbaast mij dan toch altijd weer: 2 mensen die willen gaan ondernemen zonder eigen inbreng.
Beide dames hebben ruim 10 jaar werkervaring schat ik zo, maar blijkbaar geen buffer op kunnen bouwen om 25K, of in ieder geval een gedeelte daarvan bij elkaar te leggen met zijn 2en.
De donkerharige dame is 20 jaar oud, relevante werkervaring sinds 2016. Ik denk dat ze ruim begroten voor die inventaris, mogelijk zit er stiekem een extra buffer voor levensonderhoud tusen.

Komt er iemand uit Oost-Groningen? Lopen daar veel hipsters met baarden rond? Daar lijkt de jongste zich op te focussen.
pi_187998739
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 04:08 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

De donkerharige dame is 20 jaar oud, relevante werkervaring sinds 2016. Ik denk dat ze ruim begroten voor die inventaris, mogelijk zit er stiekem een extra buffer voor levensonderhoud tusen.

Komt er iemand uit Oost-Groningen? Lopen daar veel hipsters met baarden rond? Daar lijkt de jongste zich op te focussen.
Toch eerder een krimp regio (demografisch, en dus ook economisch gezien). Dus minder hipsters, maar misschien ook minder concurrentie?
pi_187999460
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20152

Wat vinden we van deze?
Groot bedrag dus het zal wel even duren voor hij vol zit, mede vanwege de lange looptijd.
LTV 71%.

Ik neig ernaar om hem mee te nemen als soort van lange termijn deposito, geld wegzetten met redelijke rente en waar je lange tijd niet naar om hoeft te kijken. Vroegâh had je voor deze rente een staatsgegarandeerd deposito, maar die tijden zijn helaas voorbij ;( Gezien de LTV en de materiële HA lijkt het me een redelijk solide alternatief.

Geen idee hoe courant zo'n pand is. De taxatie is bijna 12x de jaarhuur.

[ Bericht 8% gewijzigd door obligataire op 19-07-2019 09:13:03 ]
Pecunia non olet
pi_187999658
Is er een wonder geschied vandaag? (termijntje Belhamels?) Ik zie geen specificatie op de site van KOM, dacht eerst dat het van Tripb*oker was maar dat is het niet.
Pecunia non olet
pi_187999727
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 07:44 schreef PON het volgende:

[..]

Toch eerder een krimp regio (demografisch, en dus ook economisch gezien). Dus minder hipsters, maar misschien ook minder concurrentie?
Beide keren dat ik (voornamelijk) investeerde op de mooie ogen van een onderneemster (De Zweedse en de Spaanse), liep het fout af. Dat geeft dus te denken.

Dat ze over 3 maanden al op 10K omzet ex btw denken te zitten, is denk ik een flinke uitdaging voor de korte termijn.
Pecunia non olet
pi_187999895
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 04:08 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

Komt er iemand uit Oost-Groningen? Lopen daar veel hipsters met baarden rond? Daar lijkt de jongste zich op te focussen.
Haar vader?
pi_188000105
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 09:17 schreef obligataire het volgende:
Is er een wonder geschied vandaag? (termijntje Belhamels?) Ik zie geen specificatie op de site van KOM, dacht eerst dat het van Tripb*oker was maar dat is het niet.
Het is van Belhamels. staat als ingepland per 17-7. Vorige maand hebben ze de 19e betaald. Alles was binnenkomt is meegenomen.
pi_188000553
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 09:23 schreef obligataire het volgende:

[..]

Beide keren dat ik (voornamelijk) investeerde op de mooie ogen van een onderneemster (De Zweedse en de Spaanse), liep het fout af. Dat geeft dus te denken.

Dat ze over 3 maanden al op 10K omzet ex btw denken te zitten, is denk ik een flinke uitdaging voor de korte termijn.
De mooie ogen van Lekkerleuk van gve gaat komende maand de laatste termijn betalen, het kan wel :)
pi_188000643
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 09:03 schreef obligataire het volgende:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20152

Wat vinden we van deze?
Groot bedrag dus het zal wel even duren voor hij vol zit, mede vanwege de lange looptijd.
LTV 71%.

Ik neig ernaar om hem mee te nemen als soort van lange termijn deposito, geld wegzetten met redelijke rente en waar je lange tijd niet naar om hoeft te kijken. Vroegâh had je voor deze rente een staatsgegarandeerd deposito, maar die tijden zijn helaas voorbij ;( Gezien de LTV en de materiële HA lijkt het me een redelijk solide alternatief.
Ik overweeg ook om hem voor mijn standaard bedrag mee te nemen maar ik ben het met je eens dat dit nog wel eens een kluif kan worden om hem vol te krijgen.
Wel heb ik nog even wat extra info opgevraagd m.b.t. het onderpand.
Het pand staat op eigen grond en is een rijksmonument. Dat laatste zie ik wel als een nadeel.
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 09:03 schreef obligataire het volgende:
Geen idee hoe courant zo'n pand is. De taxatie is bijna 12x de jaarhuur.

De waarde van de taxatie is mede tot stand gekomen door de z.g.n. draagkrachthuurmethode (omzet/inkomstenbenadering) maar dat schijnt bij dit soort horecapanden vaak te gebeuren.
Het pand is aangekocht in juli 2017.
pi_188000648
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2019 18:27 schreef djh77 het volgende:

[..]
GVE Update 18-7-2019, 16:15 uur
De technische storing is helaas nog niet opgelost. Op dit moment wordt de volledige dataset doorzocht door de leverancier van het betalingssysteem om de oorzaak van het probleem te achterhalen. Zodra de problemen opgelost zijn, stellen we alle investeerders per e-mail hiervan op de hoogte. Onze excuses voor het ongemak
Probleem is hardnekkig
[..]

Het maken van een clieop/pain bestand is niet ingewikkeld, dus daar zal de fout niet liggen. Ik vermoed dat er een corrupte dataset is, een soort gelddoorelkaar dus....
Dat los je niet op door ff de backup terug te zetten of de server te herstarten ....
pi_188000701


[ Bericht 100% gewijzigd door paardendokter op 19-07-2019 10:46:37 ]
pi_188000743
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 10:42 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Het maken van een clieop/pain bestand is niet ingewikkeld, dus daar zal de fout niet liggen. Ik vermoed dat er een corrupte dataset is, een soort gelddoorelkaar dus....
De kosten die geldvoorelkaar bespaard heeft met de 2 wekelijkse betalingen zullen nu wel besteed zijn aan de ict specialisten.
pi_188000770
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 09:03 schreef obligataire het volgende:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20152

Wat vinden we van deze?
Groot bedrag dus het zal wel even duren voor hij vol zit, mede vanwege de lange looptijd.
LTV 71%.

Ik neig ernaar om hem mee te nemen als soort van lange termijn deposito, geld wegzetten met redelijke rente en waar je lange tijd niet naar om hoeft te kijken. Vroegâh had je voor deze rente een staatsgegarandeerd deposito, maar die tijden zijn helaas voorbij ;( Gezien de LTV en de materiële HA lijkt het me een redelijk solide alternatief.

Geen idee hoe courant zo'n pand is. De taxatie is bijna 12x de jaarhuur.
Niet courant. Zeker als er een restaurant inzit met een jarenlang huurcontract....
Zou iets voor schijf 1a zijn bij SIG tot 50% maar niet daarboven.
pi_188000825
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 10:50 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
sorry verkeerde knopje reply. Praat in mezelf.


Niet courant. Zeker als er een restaurant inzit met een jarenlang huurcontract....
Zou iets voor schijf 1a zijn bij SIG tot 50% maar niet daarboven.
Geen grote bijdrage van mij, ik wil hem wel meenemen voor een kleintje <500.
pi_188000841
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 10:50 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Niet courant. Zeker als er een restaurant inzit met een jarenlang huurcontract....
Zou iets voor schijf 1a zijn bij SIG tot 50% maar niet daarboven.
Een jarenlang huurcontract zie ik nu juist als een pluspunt.
pi_188000845
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 10:50 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Niet courant. Zeker als er een restaurant inzit met een jarenlang huurcontract....
Zou iets voor schijf 1a zijn bij SIG tot 50% maar niet daarboven.
Zo'n lang huurcontract is daarentegen wel weer een pré in de zin van dat hij de hypotheeklasten stabiel kan opbrengen. En aan het einde is de LTV in theorie zo'n 51%. Dat zou toch te herfinancieren moeten zijn zou je zeggen.
Pecunia non olet
pi_188000870
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 10:55 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Een jarenlang huurcontract zie ik nu juist als een pluspunt.
ALs het allemaal voorspoedig gaat (going concern), zeker.
Als de boel moet worden verkocht gedwongen, zeker niet.
pi_188000957
quote:
Is toch gewoon reclame? Geldvoorelkaar heeft dit artikel zelf geschreven.
pi_188000967
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 11:03 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Is toch gewoon reclame? Geldvoorelkaar heeft dit artikel zelf geschreven.
Ja na lezing heeft het niets om het lijf idd.
pi_188001211
GVE nobelstraat 78 Brielle, zit een tapasbar in. Geen WOZ. Monument (dus) het slechtste energielabel. Incourant. Ik doe maar niet mee.
pi_188001416
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 10:42 schreef paardendokter het volgende:

[..]

....een soort gelddoorelkaar dus....

:)
pi_188001528
ter info

Ik zie toevallig in de lijst SIG dat Nieuweweg een aflossingschema heeft sinds 16/7.

Nadat het project zoek is geraakt vorige week, en opgelost, heb ik ook nog geen mail gehad dat dit project live was.


Lelystad: Bastion 117 is ook vol.
pi_188002196
Nieuwe SIG staat ook open.

[ Bericht 8% gewijzigd door Jaco078 op 19-07-2019 12:31:19 ]
pi_188002616
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 12:24 schreef Jaco078 het volgende:
Nieuwe SIG staat ook open.
1e 2 schijven lopen vol, hoogste 2 weinig beweging, voor standaard inleg 1e schijf meegenomen
pi_188002632
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 10:42 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Het maken van een clieop/pain bestand is niet ingewikkeld, dus daar zal de fout niet liggen. Ik vermoed dat er een corrupte dataset is, een soort gelddoorelkaar dus....
Dat los je niet op door ff de backup terug te zetten of de server te herstarten ....
Update
quote:
19-7-2019, 11:00 uur
De technische storing is helaas nog niet opgelost. Vannacht heeft een volledige herindexatie van ons databestand plaatsgevonden door de leverancier van ons betalingssysteem. Er wordt nog altijd druk gezocht naar de oorzaak van de fout in het systeem. Zodra de problemen opgelost zijn, stellen we alle investeerders per e-mail hiervan op de hoogte. Onze welgemeende excuses
pi_188002790
quote:
12s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 12:46 schreef peterc het volgende:

[..]

1e 2 schijven lopen vol, hoogste 2 weinig beweging, voor standaard inleg 1e schijf meegenomen
Ik laat hem lopen.
Ik ben een beetje klaar met alle projecten in en rondom Rotterdam. Mijn aandeel Rotterdam is al véél te groot. Als de gemeente daar de regelgeving nog eens gaat aanhalen kan dit wel eens een probleem opleveren.
pi_188002808
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 10:55 schreef obligataire het volgende:

[..]

Zo'n lang huurcontract is daarentegen wel weer een pré in de zin van dat hij de hypotheeklasten stabiel kan opbrengen. En aan het einde is de LTV in theorie zo'n 51%. Dat zou toch te herfinancieren moeten zijn zou je zeggen.
Eens.

Huurovereenkomst nr. 76 loopt tot medio 2022 met een optie voor 5 jaar en nr. 78 tot medio 2024 ook met een optie van eventueel 5 jaar.
Daarnaast hebben de investeerders een 1e rang pandrecht op de huurpenningen van het pand.
pi_188002905
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 11:22 schreef zeeland6 het volgende:
GVE nobelstraat 78 Brielle, zit een tapasbar in.
Dat klopt alsmede zit in het pand Club T*e Mix.
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 11:22 schreef zeeland6 het volgende:
Geen WOZ.
Het is een bedrijfsmatig pand dus gebruikelijk dat er geen WOZ-waarde bij het WOZ-waardeloket geregistreerd is.
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 11:22 schreef zeeland6 het volgende:
Monument (dus) het slechtste energielabel.
Dat zou zo maar kunnen. Er is echter geen energielabel afgegeven (zoals bij ongeveer 50% van de totale Nederlandse woningvoorraad).
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 11:22 schreef zeeland6 het volgende:
Incourant.
De courantheid wordt door de NVM horecamakelaar als goed beoordeeld. Persoonlijk ken ik de omgeving niet dus kan ik er geen waardeoordeel over geven.
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 11:22 schreef zeeland6 het volgende:
Ik doe maar niet mee.
In geval van twijfel zeker niet inhalen ;)
pi_188005102
quote:
Ambitieus en tevens succesvol clubje mensen, zo te zien. Ik zit in de eerste lening en neig er sterk naar om nu ook weer een duit in het zakje te doen. Was glaubt ihr davon.

Wat ook een beetje meespeelt is de doortastende recovery van CC bij de bijenboer, die hebben ze flink laten zweten volgens mij want hij is weer helemaal 'bij'.
Pecunia non olet
pi_188005313
ja dat 'bij' grapje was al gemaakt.

sushi bar ziet er wel goed uit, dit gehypte goedje is nog steeds populair.
pi_188005332
Project Aaf Bouberstraat 116 te Amsterdam vervalt, wordt geannuleerd bij SIG.
pi_188005444
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 15:07 schreef quepos het volgende:
Project Aaf Bouberstraat 116 te Amsterdam vervalt, wordt geannuleerd bij SIG.
spannend, waarom ?

[ Bericht 1% gewijzigd door zeeland6 op 19-07-2019 17:52:49 ]
pi_188005759
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 04:08 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

De donkerharige dame is 20 jaar oud, relevante werkervaring sinds 2016. Ik denk dat ze ruim begroten voor die inventaris, mogelijk zit er stiekem een extra buffer voor levensonderhoud tusen.

Vreemd, de pitch vermeld o.a. het volgende:
"De onderneemsters in spé hebben hiervoor ruim 7 jaar met elkaar gewerkt bij een andere kapsalon en vullen elkaar over en weer goed aan."
Als de donkerharige dame 20 jaar oud is dan is ze wel erg jong begonnen met werken. De pasfoto vind ik ook niet echt het gezicht van een 20 jarige.
Anyway, project zit vol ondertussen.
pi_188006295
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 15:27 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Vreemd, de pitch vermeld o.a. het volgende:
"De onderneemsters in spé hebben hiervoor ruim 7 jaar met elkaar gewerkt bij een andere kapsalon en vullen elkaar over en weer goed aan."
Als de donkerharige dame 20 jaar oud is dan is ze wel erg jong begonnen met werken. De pasfoto vind ik ook niet echt het gezicht van een 20 jarige.
Anyway, project zit vol ondertussen.
De jongste ging werken als stagiaire, 4 jaar geleden, deed daarna nog 2 andere kapsalons, en momenteel de Jumbo!?
De informatie is dus ronduit misleidend.

Daarnaast las ik dat beide dames alleenstaand waren, maar later bleek er ineens een vrindje te zijn met inkomen.

Kijkend naar de foto's, en KOM een beetje kennende, zou je denken dat de foto's verwisseld zijn.
Pecunia non olet
pi_188007021
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 15:54 schreef obligataire het volgende:
Kijkend naar de foto's, en KOM een beetje kennende, zou je denken dat de foto's verwisseld zijn.
Ik denk dat met de tekst "links op de foto" inderdaad de grote foto boven de pitch is bedoeld, en niet de twee foto's van de ondernemers in de rechter zijbalk van de pitch. Hoe dan ook: ik zit er niet in.
pi_188009080
Bedrijfspand met 1e hypotheek op ccf/Knab
https://www.collincrowdfund.nl/quest-management/
pi_188009284
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 18:18 schreef djh77 het volgende:
Bedrijfspand met 1e hypotheek op ccf/Knab
https://www.collincrowdfund.nl/quest-management/
Hier het linkje als je wil investeren...
pi_188009325
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 16:36 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Ik denk dat met de tekst "links op de foto" inderdaad de grote foto boven de pitch is bedoeld, en niet de twee foto's van de ondernemers in de rechter zijbalk van de pitch. Hoe dan ook: ik zit er niet in.
Nee, ik ook niet. Ondanks het twee paar mooie ogen c_/ Toch leuk studiemateriaal (qua crowdfunding uiteraard).
Pecunia non olet
pi_188009338
Het probleem bij gve is gevonden
quote:
Update 19-7-2019, 14:30 uur
Onze softwareleverancier heeft de fout ontdekt en op dit moment worden er aan de achterkant voorbereidingen getroffen voor het herstellen van de database. Vanwege de afmetingen van deze database zal dit een aantal uren in beslag nemen. Hierdoor kan het voorkomen dat de website trager reageert dan u van ons gewend bent. Zodra de problemen opgelost zijn, stellen we alle investeerders per e-mail hiervan op de hoogte. Onze welgemeende excuses voor het ongemak.
pi_188009558
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 18:31 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Hier het linkje als je wil investeren...
c_/ c_/
Pecunia non olet
pi_188009665
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 18:48 schreef obligataire het volgende:

[..]

c_/ c_/
Ziet er solide uit. Tegelijkertijd is het ook maar 4,5% rente na kosten
pi_188010379
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 18:31 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Hier het linkje als je wil investeren...
Dank je wel voor de link. Ik mocht de 25e investeerder zijn...
pi_188010383
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 18:55 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Ziet er solide uit. Tegelijkertijd is het ook maar 4,5% rente na kosten
Iets meer voor de serieuze Collin klanten, nml. 4,8 % en 4,9 %....
pi_188010836
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 19:51 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Dank je wel voor de link. Ik mocht de 25e investeerder zijn...
Ja, hij is nog niet voor het grote publiek open gesteld. Ik zit in het eerdere project en kreeg daarom ook de link toegestuurd:
quote:
Beste investeerders van Quest Medical Imaging,
Na een eerdere campagne is Quest weer terug met een nieuwe investeringskans bij Collin Crowdfund.
Quest Management B.V. gaat de grond rondom het huidige bedrijfspand aankopen, zodat de bedrijfslocatie uitgebreid kan worden anticiperend op de verwachte groei voor de komende jaren. Hiervoor is een nieuwe Crowdfund Campagne nodig die naar verwachting volgende week live zal gaan. Daarnaast wordt er met deze financiering ook een banklening afgelost.
De kenmerken voor de lening zijn als volgt:
Leenbedrag: ¤ 550.000,00
Looptijd: 36 maanden
Rente: 5,5%
Terugbetaling: een jaarlijkse aflossing van 2% en een slottermijn van ¤ 470.000,-.
Bij dezen bieden wij de bestaande investeerders van Quest Medical Imaging de mogelijkheid aan om te investeren in de nieuwe campagne die naar verwachting volgende week live zal gaan.
Wat mij betreft op zich geen slecht project, maar ik zou wel meer informatie willen over hoe het met de deelnemingen gaat. Zonder die informatie weet je niet hoe betrouwbaar die kasstromen van de management vergoeding en huurinkomsten zijn.
pi_188010937
Gezien het eigen vermogen, de solvabiliteit i.c.m. de LTV van het pand ben ik niet zo bang dat / of het slecht gaat. Ik neem hem voor het minimumbedrag mee, maar dat is niet vanwege de zekerheden maar wel de rente.
pi_188011466
Iemand gaf laatst de tip niet in payroll te investeren?

Staat voor morgen weer een payroller op FNC tegen 19% (wederom nauwelijks iets van te vinden op het web).
pi_188011493
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 20:26 schreef Benger het volgende:

[..]

Ja, hij is nog niet voor het grote publiek open gesteld. Ik zit in het eerdere project en kreeg daarom ook de link toegestuurd:
[..]

Wat mij betreft op zich geen slecht project, maar ik zou wel meer informatie willen over hoe het met de deelnemingen gaat. Zonder die informatie weet je niet hoe betrouwbaar die kasstromen van de management vergoeding en huurinkomsten zijn.
Ik heb deze voor het minimum meegenomen. Ik vind het jammer dat er niet wat meer wordt afgelost gedurende de looptijd.
Ook dat eigen vermogen lijkt me nogal opgeklopt met goodwill en dergelijke. Dat geven ze zelf al toe op een ietwat cryptische manier.

Al met al denk ik niet dat we heel bevreesd moeten zijn voor de afloop.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 19-07-2019 21:23:05 ]
Pecunia non olet
pi_188012305
Ik neem em ook minimaal mee, vooral vanwege de bedrijfstak en structuur van het bedrijf.
Er staat een flamingo in mijn gezichtsveld... Rake $3
pi_188012486
Ik snap niet wat het bedrijf doet, dan stopt het. Een hoop bv''tjes met onduidelijke producten onder een holding. Ik ga me ook niet teveel in verdiepen voor een marginale rentevergoeding. Bedrijfslokatie op googel ziet er ook niet uit. Ik doe niet mee. Succes.
pi_188017940
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 21:56 schreef zeeland6 het volgende:
Ik snap niet wat het bedrijf doet, dan stopt het. Een hoop bv''tjes met onduidelijke producten onder een holding. Ik ga me ook niet teveel in verdiepen voor een marginale rentevergoeding. Bedrijfslokatie op googel ziet er ook niet uit. Ik doe niet mee. Succes.
Dat vind ik ook belangrijk, dat ik de activiteit ongeveer snap, dus bij al teveel Engelstalig marketinggeleuter bijvoorbeeld haak ik ook af.

* Bij de Horecagroothandel lijkt het me toch wel helder wat ze doen :)
http://www.rovehg.nl/catalog/login.php

* Bij Quest is het nogal futuristisch:
https://www.fundwijzer.nl(...)est-photonic-devices
http://www.npex.nl/effectenbeurs/quest/bedrijfsprofiel

https://www.npex.nl/docs/(...)ces-b-v.pdf?sfvrsn=4
In de jaarrekening zie je waar ik al voor vreesde namelijk voor bijna 4 miljoen aan ontwikkelingskosten van hun (ongetwijfeld veelbelovende :) ) produkten. Trek je dat af van het Eigen Vermogen dan ontstaat er een heel ander beeld.
Een véél lagere solvabiliteit. Maar nog wel positief.
Het is duidelijk dat het ontwikkelen van dit soort high-tech héél veel geld kost. Behalve dat periodiek de huur en de managementfee wordt overgemaakt aan de Holding, hoeven we voorlopig nog geen dividend te verwachten uit die hoek.
Alles wordt in de ontwikkeling geïnvesteerd.

Ik houd het bij mijn basisinleg. Qua zekerheid weinig reden tot zorg. Maar dit bedrijf zal nog wel eens vaker om geld komen vragen.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 20-07-2019 08:21:50 ]
Pecunia non olet
pi_188018035
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 08:06 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat vind ik ook belangrijk, dat ik de activiteit ongeveer snap, dus bij al teveel Engelstalig marketinggeleuter bijvoorbeeld haak ik ook af.

* Bij de Horecagroothandel lijkt het me toch wel helder wat ze doen :)
http://www.rovehg.nl/catalog/login.php

* Bij Quest is het nogal futuristisch:
https://www.fundwijzer.nl(...)est-photonic-devices
http://www.npex.nl/effectenbeurs/quest/bedrijfsprofiel

https://www.npex.nl/docs/(...)ces-b-v.pdf?sfvrsn=4
In de jaarrekening zie je waar ik al voor vreesde namelijk voor bijna 4 miljoen aan ontwikkelingskosten van hun (ongetwijfeld veelbelovende :) ) produkten. Trek je dat af van het Eigen Vermogen dan ontstaat er een heel ander beeld.
Een véél lagere solvabiliteit.
Het is duidelijk dat het ontwikkelen van dit soort high-tech héél veel geld kost. Behalve dat periodiek de huur en de managementfee wordt overgemaakt aan de Holding, hoeven we voorlopig nog geen dividend te verwachten uit die hoek.
Alles wordt in de ontwikkeling geïnvesteerd.

Ik houd het bij mijn basisinleg. Qua zekerheid weinig reden tot zorg. Maar dit bedrijf zal nog wel eens vaker om geld komen vragen.
Dank voor het overzicht!

Nog een kleine aanvulling. In de pitch uit 2016 staat ook iets duidelijker omschreven wat ze zoal doen op het gebied van camera techniek.
https://www.collincrowdfund.nl/quest-medical-imaging/

De combinatie met de zekerheden overtuigen mij voldoende om hem mee te nemen.
pi_188018120
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 08:26 schreef Horsemen het volgende:

[..]De combinatie met de zekerheden overtuigen mij voldoende om hem mee te nemen.
Zo zie ik het ook, als het absoluut kansloos was in mijn ogen zou ik niet meedoen, zekerheid of niet :)

De beide activiteiten hebben geen enkel raakvlak met elkaar, maar het geeft wel een beetje spreiding in inkomsten bij de Holding.

Ik vind het pand er sober uitzien, maar bij een groothandel verwacht je ook eigenlijk niet anders.
Het ligt wel in een economisch rustige regio (vriendelijk geformuleerd).
Pecunia non olet
pi_188018782
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 15:07 schreef quepos het volgende:
Project Aaf Bouberstraat 116 te Amsterdam vervalt, wordt geannuleerd bij SIG.
Waardeloos. Op deze had ik juist extra ingelegd.
pi_188020001
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 09:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Waardeloos. Op deze had ik juist extra ingelegd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien moeten we verkoper wel dankbaar zijn. Ze doen dit niet zomaar.
En zo niet, nou ja er komen altijd nieuwe ;)
Pecunia non olet
pi_188020047
Ik zit even FNC door te nemen.

Er staat een project open van een ingenieur die zijn BTW moet betalen. De BV is, zoals FNC vermeldt, in 2015 opgericht, maar de man werktte eerder als elektricien.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De BTW financieren op de cashflow niet aan te tasten, klinkt in mijn oren raar. Anderzijds:
+ Maandbedrag is uit de winst te betalen.
+ Stijgende omzet en winst (2017 - 2018).
+ Stijgend eigen vermogen.
+ Geen langlopende schulden meer.
+ Positieve current ratio.
- Geen bedrijfswebsite.

Ik vind het opvallend hoeveel bedrijven er anno 2019 nog zijn, zonder eigen website. En het leendoel. uhm ... Anderzijds: de cijfers zijn niet verkeerd. Ik twijfel nog.
pi_188020051
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 11:27 schreef obligataire het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien moeten we verkoper wel dankbaar zijn. Ze doen dit niet zomaar.
En zo niet, nou ja er komen altijd nieuwe ;)
Woningbouw wil wellicht niet dat het een verhuurpand wordt met een abnormale huurprijs.
pi_188020536
Vandaag heb ik ook de projecten bekeken die vanaf morgen op FNC open staan. Dit zijn volgens mij de interessantste pitches.

Het onderzoeksbureau hoop ik mee te nemen.
+ Korte looptijd
+ Risico-categorie: B.
+ Cijfers uit 2018.
+ Stijgende omzet (+ 16,2%) en winst (+ 99,2%).
+ Geen langlopende schulden.
+ Vindbaar op internet.
+ Positieve current ratio (1,75)
+ Positief EV (en gestegen).
- Toegenomen kortlopende schulden (+ 50,9%).

Ik twijfel over de coach, maar neig naar een nee. De cijfers overtuigen mij niet en in deze branche is weinig tot niets te verdienen.
+ Korte looptijd
+ Risico-categorie: B.
+ Cijfers uit 2018.
+ Geen langlopende schulden.
- Stijgende omzet (+ 56,2%), maar dalende winst (- 37,1%).
- Ligt negatief EV (wel gedaald).
- Current ratio: 0,71.
- Website sinds 2017 offline.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het project van een elektricien, hoewel ook deze een deel van de lening nodig heeft om BTW te betalen.
+ Korte looptijd
+ Risico-categorie: A.
+ Cijfers uit 2018.
+ Ligt gedaalde omzet (-5,9%), maar gestegen winst (+20,3%).
+ Langlopende schulden zijn afgenomen.
+ Kortlopende schulden nagenoeg gelijk gebleven.
- Positief eigen vermogen (maar gedaald).
- Current ratio < 1: 0,84.
- Geen eigen website. Maar er zijn wel twee (bijna) gelijknamige bedrijven in Duitsland die werkzaam zijn in dezelfde branche.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_188020676
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 21:03 schreef Jaco078 het volgende:
Iemand gaf laatst de tip niet in payroll te investeren?

Staat voor morgen weer een payroller op FNC tegen 19% (wederom nauwelijks iets van te vinden op het web).
Dat deed Billie CF al in oktober 2017 en is inderdaad recent nog door Paardendokter herhaald. Het is een categorie E met cijfers uit 2017. Dat is, los van de bedrijfsactiviteit, voor mij al voldoende reden om hem aan anderen te laten. Hij is inmiddels volledig gefinancierd. Heb jij zelf meegedaan?
pi_188020759
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2019 09:03 schreef obligataire het volgende:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20152

Wat vinden we van deze?
Groot bedrag dus het zal wel even duren voor hij vol zit, mede vanwege de lange looptijd.
LTV 71%.

Ik neig ernaar om hem mee te nemen als soort van lange termijn deposito, geld wegzetten met redelijke rente en waar je lange tijd niet naar om hoeft te kijken. Vroegâh had je voor deze rente een staatsgegarandeerd deposito, maar die tijden zijn helaas voorbij ;( Gezien de LTV en de materiële HA lijkt het me een redelijk solide alternatief.

Geen idee hoe courant zo'n pand is. De taxatie is bijna 12x de jaarhuur.
Inmiddels open...
Gaat nog niet vlot. Looptijd dat afschrikt?
pi_188020860
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 12:31 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Inmiddels open...
Gaat nog niet vlot. Looptijd dat afschrikt?
Kan ook te maken hebben met weekend en vakantietijd.
pi_188021183
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 12:23 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Dat deed Billie CF al in oktober 2017 en is inderdaad recent nog door Paardendokter herhaald. Het is een categorie E met cijfers uit 2017. Dat is, los van de bedrijfsactiviteit, voor mij al voldoende reden om hem aan anderen te laten. Hij is inmiddels volledig gefinancierd. Heb jij zelf meegedaan?
Dank. Nee want ik heb 21% achterstand OP de E's. Achterstand is een risico op default. Daarvan uitgaande is mijn rendement 18-21 =-3. 1 nuance is dat achterstanden soms nog wel betalen maar ik ga uit van een worst case scenario.
pi_188021506
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 11:32 schreef djh77 het volgende:
wil wellicht niet dat het een verhuurpand wordt met een abnormale huurprijs.
In de pitch werd op z'n minst de suggestie gewenkt dat verhuur (geen B&B) toch was toegestaan, echter in verkooptekst stond (en staat) clausule eigen bewoning. Misschien was die toestemming tot verhuur toch niet zo hard als de koper deed geloven waarna de verkoper om die reden de koop heeft ontbonden? In elk geval staat het appartement weer gewoon te koop ;-)
pi_188021625
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 13:29 schreef tnhb het volgende:

[..]

In de pitch werd op z'n minst de suggestie gewenkt dat verhuur (geen B&B) toch was toegestaan, echter in verkooptekst stond (en staat) clausule eigen bewoning. Misschien was die toestemming tot verhuur toch niet zo hard als de koper deed geloven waarna de verkoper om die reden de koop heeft ontbonden? In elk geval staat het appartement weer gewoon te koop ;-)
De toestemming was vanuit de VvE. Ik kan me voorstellen dat een woningbouw niet graag ziet dat woningen die zij verkopen worden uitgemolken.
pi_188022136
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 11:31 schreef Groepfunder het volgende:
Ik zit even FNC door te nemen.

Er staat een project open van een ingenieur die zijn BTW moet betalen. De BV is, zoals FNC vermeldt, in 2015 opgericht, maar de man werktte eerder als elektricien.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De BTW financieren op de cashflow niet aan te tasten, klinkt in mijn oren raar. Anderzijds:
+ Maandbedrag is uit de winst te betalen.
+ Stijgende omzet en winst (2017 - 2018).
+ Stijgend eigen vermogen.
+ Geen langlopende schulden meer.
+ Positieve current ratio.
- Geen bedrijfswebsite.

Eigenlijk bedoelt hij te zeggen: "ik heb alle winst van vorig jaar al opgevreten. Ook de BTW van mijn klanten heb ik opgevreten. Dit jaar vreet ik ook alle winst op. Mijn boekhouder boekt deze onder 'vordering directie', maar dat kan en wil ik natuurlijk nooit terugstorten.
De Belastingdienst is helemaal klaar met mij en heeft me een aanslag BTW opgelegd. Ten einde raad wend ik mij tot Funding Circle omdat ze de aanvraag daar toch niet kritisch bekijken. Ik wil natuurlijk niet op mijn dure levensstijl gaan bezuinigen. Weet je wat coke en ex'en tegenwoordig kosten.
Technisch gezien ben ik failliet maar dat blijkt niet uit de balanscijfers omdat het een BV is."

Wie helpt, 3 maandtermijnen aflossen, zit er misschien wel in.
Pecunia non olet
pi_188022262
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 14:08 schreef obligataire het volgende:

[..]

Eigenlijk bedoelt hij te zeggen: "ik heb alle winst van vorig jaar al opgevreten. Ook de BTW van mijn klanten heb ik opgevreten. Dit jaar vreet ik ook alle winst op. Mijn boekhouder boekt deze onder 'vordering directie', maar dat kan en wil ik natuurlijk nooit terugstorten.
De Belastingdienst is helemaal klaar met mij en heeft me een aanslag BTW opgelegd. Ten einde raad wend ik mij tot Funding Circle omdat ze de aanvraag daar toch niet kritisch bekijken. Ik wil natuurlijk niet op mijn dure levensstijl gaan bezuinigen. Weet je wat coke en ex'en tegenwoordig kosten.
Technisch gezien ben ik failliet maar dat blijkt niet uit de balanscijfers omdat het een BV is."

Wie helpt, 3 maandtermijnen aflossen, zit er misschien wel in.
Haha schitterend! Complimenten obli voor jouw analytisch vermogen.
pi_188022292
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 14:08 schreef obligataire het volgende:

[..]

Eigenlijk bedoelt hij te zeggen: "ik heb alle winst van vorig jaar al opgevreten. Ook de BTW van mijn klanten heb ik opgevreten. Dit jaar vreet ik ook alle winst op. Mijn boekhouder boekt deze onder 'vordering directie', maar dat kan en wil ik natuurlijk nooit terugstorten.
De Belastingdienst is helemaal klaar met mij en heeft me een aanslag BTW opgelegd. Ten einde raad wend ik mij tot Funding Circle omdat ze de aanvraag daar toch niet kritisch bekijken. Ik wil natuurlijk niet op mijn dure levensstijl gaan bezuinigen. Weet je wat coke en ex'en tegenwoordig kosten.
Technisch gezien ben ik failliet maar dat blijkt niet uit de balanscijfers omdat het een BV is."

Wie helpt, 3 maandtermijnen aflossen, zit er misschien wel in.
Ik hoop niet dat jij gelijk krijgt, want dan ben ik te voortvarend te werk gegaan.
pi_188022673
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 12:31 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Inmiddels open...
Gaat nog niet vlot. Looptijd die afschrikt?
Dat dacht ik al :) Ik wacht ook nog even, 6,5% zou een stuk beter klinken, hij moet er wat voor over hebben om met mijn centen te gaan spelen *O*
Pecunia non olet
pi_188028776
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 14:41 schreef obligataire het volgende:

[..]

Dat dacht ik al :) Ik wacht ook nog even, 6,5% zou een stuk beter klinken, hij moet er wat voor over hebben om met mijn centen te gaan spelen *O*
De ervaring leert dat projecten toch zeker de helft van het te dunden bedrag op de eerste dag moeten ophalen, met daarna een procentje of 1-2 per dag komen ze met hangen en wurgen tot de 100%.
Ben dus bang dat zelfs met een procentje rendement erbij de lening niet gaat vollopen. Jammer van je langlopende ‘deposito’, obli!
pi_188029228
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 20:22 schreef Beagle_W het volgende:

[..]

De ervaring leert dat projecten toch zeker de helft van het te dunden bedrag op de eerste dag moeten ophalen, met daarna een procentje of 1-2 per dag komen ze met hangen en wurgen tot de 100%.
Ben dus bang dat zelfs met een procentje rendement erbij de lening niet gaat vollopen. Jammer van je langlopende ‘deposito’, obli!
Als je op een rustige zaterdag de pitch open zet dan wordt het niets, en zeker niet als er 9 ton opgehaald moet worden :N
Pecunia non olet
pi_188029634
Zou iemand mij in algemene zin iets kunnen vertellen over de ontwikkeling van crowdfunding de laatste jaren? Inmiddels zitten we op deel #229. Als ik even door de eerste 10 topics van enkele jaren terug kijk, zie ik daar niet veel 'bekende' namen meer langskomen. Met Obligataire en Horseman (mea culpa als ik iemand vergeet) met het langste trackrecord. Zijn de meeste investeerders 'van het eerste uur' gestopt met crowdfunding? Om een bepaalde reden? Of nog wel actief mogelijk, maar niet meer op dit forum.
Is het gelukt om al die jaren een positief rendement te hebben? Wat waren de grootste meevallers en wat viel erg tegen?

Ik ben nu inmiddels iets langer dan een jaar bezig en als ik naar mijn portfolio kijk met de afboekingen daarin, dan valt het aantal nog mee (Wieb*e op KOM als laatst).
pi_188030597
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 21:08 schreef Jaco078 het volgende:
Zou iemand mij in algemene zin iets kunnen vertellen over de ontwikkeling van crowdfunding de laatste jaren? Inmiddels zitten we op deel #229. Als ik even door de eerste 10 topics van enkele jaren terug kijk, zie ik daar niet veel 'bekende' namen meer langskomen. Met Obligataire en Horseman (mea culpa als ik iemand vergeet) met het langste trackrecord. Zijn de meeste investeerders 'van het eerste uur' gestopt met crowdfunding? Om een bepaalde reden? Of nog wel actief mogelijk, maar niet meer op dit forum.
Is het gelukt om al die jaren een positief rendement te hebben? Wat waren de grootste meevallers en wat viel erg tegen?

Ik ben nu inmiddels iets langer dan een jaar bezig en als ik naar mijn portfolio kijk met de afboekingen daarin, dan valt het aantal nog mee (Wieb*e op KOM als laatst).
Hier actief sinds circa 2013-2014. Nog steeds zie ik crowdfunding als een volwaardig beleggingsalternatief. Tot nu toe stabiel 4-6% per jaar. Spreiding is wel 200+ projecten
pi_188031268
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 21:08 schreef Jaco078 het volgende:
Zou iemand mij in algemene zin iets kunnen vertellen over de ontwikkeling van crowdfunding de laatste jaren? Inmiddels zitten we op deel #229. Als ik even door de eerste 10 topics van enkele jaren terug kijk, zie ik daar niet veel 'bekende' namen meer langskomen. Met Obligataire en Horseman (mea culpa als ik iemand vergeet) met het langste trackrecord. Zijn de meeste investeerders 'van het eerste uur' gestopt met crowdfunding? Om een bepaalde reden? Of nog wel actief mogelijk, maar niet meer op dit forum.
Is het gelukt om al die jaren een positief rendement te hebben? Wat waren de grootste meevallers en wat viel erg tegen?

Ik ben nu inmiddels iets langer dan een jaar bezig en als ik naar mijn portfolio kijk met de afboekingen daarin, dan valt het aantal nog mee (Wieb*e op KOM als laatst).
Ik doe het sinds eind 2015. Volgens mij is het wel wat uitgedund, volgens mij wel om verschillende redenen.
Ik heb tot nu toe elk jaar een positief rendement. Maar ik heb dan ook nog geen crisis meegemaakt. Het rendement is me op zich wel meegevallen.
Wat me tegen viel zijn zaken als het gebrek aan lerend vermogen van bepaalde platformen, gebrek aan innovatie in de markt en slechte regelgeving en ontbrekend toezicht vanuit de overheid.
pi_188035106
gve:
quote:
Update 20-7-2019, 21:50 uur
Het herstellen van de database heeft geruime tijd in beslag genomen en is vandaag rond het middaguur afgerond. Op dit moment worden de laatste betalingen verwerkt. Zodra alle betalingen bij de bank zijn ingediend ontvangt u hiervan per mail bericht. Onze excuses voor het ongemak.
pi_188035489
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 20:16 schreef AQuila360 het volgende:
Bedankt TS voor het openen van dit topic!

Ik heb zelf op het moment 3 dingen lopen via Geldvoorelkaar.nl. Van het 1e project heb ik afgelopen weekend de eerste aflossing + rente ontvangen. Het 2de project is ook rond en komt denk ik volgende week. En het derde project moet ik nog het geld overmaken maar dat duurt nu al wel even. Net mailtje dat die ook rond is en ik het moet overmaken.

Opzich ben ik wel tevreden over hoe het daar werkt want je wordt goed op de hoogte gehouden en op je eigen inloggedeelte kun je allemaal overzichten terug vinden.

Het risico is natuurlijk wel hoger maar als je gewoon kleine bedragen per project doet (wat ook eigenlijk het idee achter crowdfunding is) dan is het wel te overzien.
Jij bent volgens mij het oudste lid hier dat nog steeds - af en toe - actief is. Dus vanaf 2013. En er zijn er meerdere die nog af en toe komen posten. Zelf ben ik pas vanaf 2015 actief op Fok!

Veel namen zie je niet meer, misschien mogen ze niet meer van hun vrouw, er gaat namelijk best wel veel tijd zitten in deze hobby *O* Ik denk dat verreweg de meesten, met voldoende spreiding en niet te goedgelovig, wel een mooi rendement hebben, vele malen beter dan de bank.

Vergeleken met 2013 zijn er echt wel positieve ontwikkelingen te noemen. Bijvoorbeeld de splitsing tussen de platformen en onafhankelijke geld derden stichtingen, maar ook de introductie van harde zekerheden zoals hypotheek, met daarbij ook weer onafhankelijke stichtingen om deze rechten uit te oefenen. Men heeft dus niet helemaal stil gezeten. Helaas zijn met deze ontwikkelingen de rentepercentages ook flink gedaald dus onderaan de streep zal het niet eens zo heel veel uitmaken.

[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 21-07-2019 09:18:52 ]
Pecunia non olet
pi_188036197
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 12:12 schreef Groepfunder het volgende:
Vandaag heb ik ook de projecten bekeken die vanaf morgen op FNC open staan. Dit zijn volgens mij de interessantste pitches.
Ik heb het onderzoeksbereau zojuist meegenomen. Inmiddels 25% gevuld. De andere twee heb ik uiteindelijk niet meegenomen.
pi_188036299
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 10:34 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Ik heb het onderzoeksbereau zojuist meegenomen. Inmiddels 25% gevuld.
Heb je gezien dat hij bijna 4 ton aan vlottende activa heeft? En dat zijn kortlopende schulden erg zijn opgelopen?
Pecunia non olet
pi_188036360
Dan nog eerder die Turkse bakker, die laat (ondanks zijn negatieve EV) wel zien dat hij met geld kan omgaan, en op eigen kracht ook uit het dal kan komen. Jammer dat cijfers 2018 ontbreken. Langbestaand (familie?)bedrijfje. Zo te zien stabiel inkomen.

https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/75994

http://www.anteplioglu.nl/index.html

[ Bericht 19% gewijzigd door obligataire op 21-07-2019 11:14:00 ]
Pecunia non olet
  zondag 21 juli 2019 @ 11:12:25 #284
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_188036540
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 21:08 schreef Jaco078 het volgende:
Zou iemand mij in algemene zin iets kunnen vertellen over de ontwikkeling van crowdfunding de laatste jaren? Inmiddels zitten we op deel #229. Als ik even door de eerste 10 topics van enkele jaren terug kijk, zie ik daar niet veel 'bekende' namen meer langskomen. Met Obligataire en Horseman (mea culpa als ik iemand vergeet) met het langste trackrecord. Zijn de meeste investeerders 'van het eerste uur' gestopt met crowdfunding? Om een bepaalde reden? Of nog wel actief mogelijk, maar niet meer op dit forum.
Is het gelukt om al die jaren een positief rendement te hebben? Wat waren de grootste meevallers en wat viel erg tegen?

Ik ben nu inmiddels iets langer dan een jaar bezig en als ik naar mijn portfolio kijk met de afboekingen daarin, dan valt het aantal nog mee (Wieb*e op KOM als laatst).
Ik ben halverwege 2015 begonnen met crowdfunding. In het begin vrij veel collin en GVE, voordat ik dit forum ontdekte. Van de Collin investeringen zijn er aardig wat probleemgevallen, waar ik nu met 1% rendement zit. Op KOM en Aygodutch wat defaults, maar voor de rest loopt het prima. Denk dat ik rond de 5% rendement zit.

Momenteel wat diversificatie met de P2P lending, waar het gemiddelde op 13% ligt.
Qua inleg hou ik dat wel iets lager vanwege het hogere risico inderdaad.
pi_188036778
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 10:45 schreef obligataire het volgende:
[..]
Heb je gezien dat hij bijna 4 ton aan vlottende activa heeft? En dat zijn kortlopende schulden erg zijn opgelopen?
Zeker. De toegenomen kortlopende schulden (+ 50,9%) heb ik hier gisteren ook als nadeel genoemd. Ik heb uit die twee feiten alleen niet afgeleid dat de financiële situatie zodanig is verslechterd dat de terugbetaling van een kortlopende lening (12 mnd) wel eens in gevaar zou kunnen komen.
pi_188037473
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 11:30 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Zeker. De toegenomen kortlopende schulden (+ 50,9%) heb ik hier gisteren ook als nadeel genoemd. Ik heb uit die twee feiten alleen niet afgeleid dat de financiële situatie zodanig is verslechterd dat de terugbetaling van een kortlopende lening (12 mnd) wel eens in gevaar zou kunnen komen.
Het is ook moeilijk te beoordelen. De cijfers van een B.V. moet je héél anders lezen dan die van een eenmanszaak. Het is goed mogelijk (maar je kunt niet inzoomen), dat hij héél veel geld onttrokken heeft aan de B.V. en dat dit als een (waardeloze) vordering op de balans staat. De B.V. zou dus, ondanks het ogenschijnlijk positieve Eigen vermogen, nagenoeg failliet kunnen zijn. Kan, hoeft niet.
Als ik de man dan zie, een min of meer bekende Nederlander met waarschijnlijk een flamboyante levensstijl, dan past dat wel een beetje in het plaatje wat dan voor mijn netvlies komt. Ik doe dus niet mee.

Maar goed, twaalf maanden moet nog wel te doen zijn denk ik.
Pecunia non olet
pi_188037946
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 12:41 schreef obligataire het volgende:

[..]

Het is ook moeilijk te beoordelen. De cijfers van een B.V. moet je héél anders lezen dan die van een eenmanszaak. Het is goed mogelijk (maar je kunt niet inzoomen), dat hij héél veel geld onttrokken heeft aan de B.V. en dat dit als een (waardeloze) vordering op de balans staat. De B.V. zou dus, ondanks het ogenschijnlijk positieve Eigen vermogen, nagenoeg failliet kunnen zijn. Kan, hoeft niet.
Als ik de man dan zie, een min of meer bekende Nederlander met waarschijnlijk een flamboyante levensstijl, dan past dat wel een beetje in het plaatje wat dan voor mijn netvlies komt. Ik doe dus niet mee.

Maar goed, twaalf maanden moet nog wel te doen zijn denk ik.
Als bekend spreker met groot netwerk zal hij ook een naam hoog te houden hebben. Als we niet teveel aannames doen en puur cijfers bekijken Dan ziet dit er goed uit. Heb hem meegenomen. Zo vind ik dit verhaal beter Dan de sla-teler op FNC morgen die een showroom wil openen voor mogelijke franchisers.
pi_188038822
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 08:24 schreef Tjalala het volgende:
gve:
[..]

Geld is vandaag bijgeschreven.
pi_188039449
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 13:14 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Als bekend spreker met groot netwerk zal hij ook een naam hoog te houden hebben. Als we niet teveel aannames doen en puur cijfers bekijken Dan ziet dit er goed uit. Heb hem meegenomen. Zo vind ik dit verhaal beter Dan de sla-teler op FNC morgen die een showroom wil openen voor mogelijke franchisers.
Die Richard heeft een zeer dubieuse reputatie. Ex DSB, weggsetuurd bij OHRA en ook in het vervolg van zijn "carierre" maalt hij niet over de paar faillisementjes meer of minder.


Richard van Hooijdonk, voormalig marketingdirecteur van DSB Bank en OHRA, is na het faillissement van MarketingMonday, wederom in de problemen gekomen, dit keer met zijn nieuwe onderneming Qberhood, de ontwikkelaar van de sociale beheertool SocialSensr.
  zondag 21 juli 2019 @ 15:20:10 #291
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_188039862
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 09:12 schreef obligataire het volgende:

[..]

Jij bent volgens mij het oudste lid hier dat nog steeds - af en toe - actief is. Dus vanaf 2013. En er zijn er meerdere die nog af en toe komen posten. Zelf ben ik pas vanaf 2015 actief op Fok!

Veel namen zie je niet meer, misschien mogen ze niet meer van hun vrouw, er gaat namelijk best wel veel tijd zitten in deze hobby *O* Ik denk dat verreweg de meesten, met voldoende spreiding en niet te goedgelovig, wel een mooi rendement hebben, vele malen beter dan de bank.

Vergeleken met 2013 zijn er echt wel positieve ontwikkelingen te noemen. Bijvoorbeeld de splitsing tussen de platformen en onafhankelijke geld derden stichtingen, maar ook de introductie van harde zekerheden zoals hypotheek, met daarbij ook weer onafhankelijke stichtingen om deze rechten uit te oefenen. Men heeft dus niet helemaal stil gezeten. Helaas zijn met deze ontwikkelingen de rentepercentages ook flink gedaald dus onderaan de streep zal het niet eens zo heel veel uitmaken.
Is alweer een tijdje geleden ja, ik volg het nog een beetje en dit topic ook maar doe niet veel meer met CF.

Misschien toch maar weer eens opvoeren. Opzich is mn rendement nog wel ok maar ook veel projecten waarvan men met de noorderzon is vertrokken en dat laat toch wel een naar gevoel over.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_188043175
quote:
Mijn gevoel nog niet zo slecht, deze man laat een spoor van gedupeerden achter zich. Zorg dat je daar niet bij zult horen 🤔
Pecunia non olet
pi_188044385
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2019 18:50 schreef obligataire het volgende:

[..]

Mijn gevoel nog niet zo slecht, deze man laat een spoor van gedupeerden achter zich. Zorg dat je daar niet bij zult horen 🤔
stimmt, schnelle junge, alleen een aantekening mist hij nog op zijn CV, een optreden bij H Mens, *O* w/
pi_188044462
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2019 18:50 schreef obligataire het volgende:

[..]

Mijn gevoel nog niet zo slecht, deze man laat een spoor van gedupeerden achter zich. Zorg dat je daar niet bij zult horen 🤔
. Na alles wat ik heb gelezen zou ik mn investering in dit project graag terugdraaien. Is dat überhaupt mogelijk? Dien ik dan in de bank de incasso terug te boeken of kan het makkelijker?
pi_188044567
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 21:08 schreef Jaco078 het volgende:
Zou iemand mij in algemene zin iets kunnen vertellen over de ontwikkeling van crowdfunding de laatste jaren? Inmiddels zitten we op deel #229. Als ik even door de eerste 10 topics van enkele jaren terug kijk, zie ik daar niet veel 'bekende' namen meer langskomen. Met Obligataire en Horseman (mea culpa als ik iemand vergeet) met het langste trackrecord. Zijn de meeste investeerders 'van het eerste uur' gestopt met crowdfunding? Om een bepaalde reden? Of nog wel actief mogelijk, maar niet meer op dit forum.
Is het gelukt om al die jaren een positief rendement te hebben? Wat waren de grootste meevallers en wat viel erg tegen?

Ik ben nu inmiddels iets langer dan een jaar bezig en als ik naar mijn portfolio kijk met de afboekingen daarin, dan valt het aantal nog mee (Wieb*e op KOM als laatst).
Ik ben begonnen in oktober 2014, bij GvE, gevolgd begin 2015 bij KoM.
Nu actief op ongeveer 10 platforms. Enige platform waar ik gestopt ben is KoM.
SiG, Collin en Capitalcircle zijn de enige grotere platforms waar ik nooit iets mee gedaan heb.
Enige buitenlandse platform is Estateguru.
Ik heb alle jaren een positief rendement gehaald: tussen de 4.5 en 6.7%: defaults boek ik volledig af in het jaar dat de projecten default gaan.
Mijn laagste jaar qua rendement was 2017, over 2018 zat ik net boven de 6%.
Mijn uitstaande bedrag in CF zonder hypothecaire dekking loopt licht terug het laatste jaar (uitstaand zonder hypotheek per juli 2019 ongeveer 54K). Totaal CF neemt nog steeds toe.
Op het moment 250-300 lopende projecten.

Grootste tegenvaller: de lage mate van recovery en de slordigheid in het vastleggen van zekerheden door sommige platforms.

[ Bericht 5% gewijzigd door ETphonehome op 21-07-2019 20:17:16 ]
pi_188044569
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 20:03 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

. Na alles wat ik heb gelezen zou ik mn investering in dit project graag terugdraaien. Is dat überhaupt mogelijk? Dien ik dan in de bank de incasso terug te boeken of kan het makkelijker?
Een mailtje naar FNC als reply op hun mail is voldoende.
Pecunia non olet
pi_188044940
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 20:08 schreef obligataire het volgende:

[..]

Een mailtje naar FNC als reply op hun mail is voldoende.
Obv het beschrevene heb ik m laten annuleren. Dat eigen vermogen van 182k, dat zal Dan m.n. in de vlottende activa (software, robotics, etc) zitten?
pi_188044978
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 20:08 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Ik ben begonnen in oktober 2014, bij GvE, gevolgd begin 2015 bij KoM.
Nu actief op ongeveer 10 platforms. Enige platform waar ik gestopt ben is KoM.
SiG, Collin en Capitalcircle zijn de enige grotere platforms waar ik nooit iets mee gedaan heb.
Enige buitenlandse platform is Estateguru.
Ik heb alle jaren een positief rendement gehaald: tussen de 4.5 en 6.7%: defaults boek ik volledig af in het jaar dat de projecten default gaan.
Mijn laagste jaar qua rendement was 2017, over 2018 zat ik net boven de 6%.
Mijn uitstaande bedrag in CF zonder hypothecaire dekking loopt licht terug het laatste jaar (uitstaand zonder hypotheek per juli 2019 ongeveer 54K). Totaal CF neemt nog steeds toe.
Op het moment 250-300 lopende projecten.

Grootste tegenvaller: de lage mate van recovery en de slordigheid in het vastleggen van zekerheden door sommige platforms.
Leuk om te Lezen. Op collin neem ik enkel nog vastgoed met hypothecaire inschrijving mee en dat houdt het netto rendement op 5% (met een beetje korting in de dienst verlening kosten ivm 48 projecten)
pi_188046799
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 20:03 schreef djtiesto8 het volgende:
Na alles wat ik heb gelezen zou ik mn investering in dit project graag terugdraaien. Is dat überhaupt mogelijk? Dien ik dan in de bank de incasso terug te boeken of kan het makkelijker?
Ik heb inmiddels, net als Jaco078, dezelfde keuze gemaakt en FNC verzocht mijn toezegging te annuleren.

@zeeland6
Dank voor de waarschuwing.
pi_188047333
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 20:08 schreef obligataire het volgende:

[..]

Een mailtje naar FNC als reply op hun mail is voldoende.
Bedankt! Net als Groepfunder en Jaco078 heb ik een mail gestuurd met de vraag mijn inleg terug te draaien. Ze gaan het nog druk krijgen bij FNC morgen. Het was makkelijker geweest als je je inleg zelf kon verwijderen of door een negatief bedrag in te vullen het bedrag van je inleg kon verlagen tot ¤0.
pi_188047360
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 22:09 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Ik heb inmiddels, net als Jaco078, dezelfde keuze gemaakt en FNC verzocht mijn toezegging te annuleren.

@:zeeland6
Dank voor de waarschuwing.
Geen dank. Daar is dit forum voor en hoop ook van anderen een waarschuwing te krijgen voor fantasten/fraudeurs/opportunisten/wanbeleiders/knollenvoorcitroenenverkopers/bankiers.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')