Betreft XXS kinderopvang op CCF: ik heb diep nagedacht maar begrijp niet waarom Sanne niet alsnog een normale hypotheek op haar appartement zou nemen tegen een veel lagere rente en het restantbedrag crowdfunden voor pakweg 8 of 9%? Het lijkt me dat je dan goedkoper uit bent of zie ik iets over het hoofd?quote:Op vrijdag 12 juli 2019 21:01 schreef obligataire het volgende:
We houden in het algemeen niet zo van stapelfinancieringen met de bank, toch?
Nu wordt, om de zekerheden van de bank aan de crowdfunders te kunnen gunnen, de bankfinanciering afgelost.
Die behelzen o.a. een woning die alleen al 70% van de hoofdsom afdekt.
Dan is dit toch volgens het boekje?
SPOILER
Inhakend op het 1e punt:
Ik begrijp dat het appartement in 2018 vanaf de zakelijke bankrekening is gekocht. Zonder financiering. Beetje domme actie eigenlijk want daardoor zijn er waarschijnlijk wat andere zaken blijven liggen waaronder crediteuren en de te betalen winstbelasting.
De dame had beter vorig jaar al met Collin kunnen bellen voor een financierinkje op het appartement, dan was dat werkkapitaal nu ook niet nodig geweest.
Ze heeft al een financiering bij de Rabobank, die wordt geherfinancierd. De Rabobank wil er mogeljik vanaf. Ze heeft ¤ 60.000 extra werkkapitaal nodig voor de bestaande vestigingen. Vermoedelijk zijn er betalingsproblemen.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 20:01 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Betreft XXS kinderopvang op CCF: ik heb diep nagedacht maar begrijp niet waarom Sanne niet alsnog een normale hypotheek op haar appartement zou nemen tegen een veel lagere rente en het restantbedrag crowdfunden voor pakweg 8 of 9%? Het lijkt me dat je dan goedkoper uit bent of zie ik iets over het hoofd?
Ze lost 100k bij Rabo af en gaat 108k dividend uitkeren. Plus nog wat financieringskosten voor de lening zit je op 220k wat uit de bv gaat, dus er blijft maar 40k over voor wat werkkapitaal. Mooier kan ik het niet maken.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 20:37 schreef Benger het volgende:
[..]
Ze heeft al een financiering bij de Rabobank, die wordt geherfinancierd. De Rabobank wil er mogeljik vanaf. Ze heeft ¤ 60.000 extra werkkapitaal nodig voor de bestaande vestigingen. Vermoedelijk zijn er betalingsproblemen.
Volgens mij hoeft ze niet bij de Rabobank aan te kloppen voor die privé hypotheek. Waarom zou iemand haar een hypotheek geven? Ze heeft geen betrouwbaar inkomen. Dat ze voorheen geld uit die B.V.'s heeft getrokken geeft geen garantie voor de toekomst. De B.V.'s zijn onvoldoende solvabel. Als er geen extra geld in wordt gestoken vallen ze om.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 21:07 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]
Ze lost 100k bij Rabo af en gaat 108k dividend uitkeren. Plus nog wat financieringskosten voor de lening zit je op 220k wat uit de bv gaat, dus er blijft maar 40k over voor wat werkkapitaal. Mooier kan ik het niet maken.
De vraag voor mij is: waarom zo financieren en niet het appartement met een prive hypotheek financieren? Dan hoef je ook geen enorm dividend uit te keren en blijft het EV intact.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.een nieuw dak op moet, dan snap ik die 50k wel.
Er gaat niet 108K cash aan dividend uit de B.V., maar 'slechts' 27K (dividendbelasting). Het netto bedrag van het dividend blijft in de B.V. en wordt boekhoudkundig op de rekening-courant DGA afgeboekt.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 21:07 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
[..]Ze lost 100k bij Rabo af en gaat 108k dividend uitkeren. Plus nog wat financieringskosten voor de lening zit je op 220k wat uit de bv gaat, dus er blijft maar 40k over voor wat werkkapitaal. Mooier kan ik het niet maken.
Je hebt gelijk, de dividenduitkering gaat niet ten koste van de cash positie idd.quote:Op zondag 14 juli 2019 00:23 schreef obligataire het volgende:
[..]
Er gaat niet 108K cash aan dividend uit de B.V., maar 'slechts' 27K (dividendbelasting). Het netto bedrag van het dividend blijft in de B.V. en wordt boekhoudkundig op de rekening-courant DGA afgeboekt.
Dus bovenstaande rekensom klopt m.i. niet.
Het eigen vermogen vermindert wel met 108K, maar daar staat tegenover dat de r/c DGA 81K lager wordt dus het 'harde' EV daalt met 27K.
Heeft te maken dat er 1x per 2 weken wordt betaald en niet 2x per maand. Hierdoor schuiven projecten om de zoveel tijd door naar een volgend betaalmoment. Van projecten die niet betaald hebben krijg je van gve voor de betaalmail een afzonderlijke update per projectquote:Op zondag 14 juli 2019 10:04 schreef InVestEerder het volgende:
Vannacht mijn tweewekelijkse overzicht van verzamelbetaling GVE ontvangen. Ik mis behoorlijk wat betalingen van partijen die tot op heden altijd netjes betaald hebben. Laten we maar hopen dat het met de vakantieperiode te maken heeft.
Ik heb hier al eens eerder geschreven over de dubieuze gang van zaken bij Collin rond het regres in het hengelsport van Benthem dossier.quote:Op zaterdag 13 juli 2019 10:46 schreef zeeland6 het volgende:
Weekend onderwerp.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen met recovery. Collin is vanaf vandaag voor mij een gesloten boek.
En om deze reden zou ik bijna wensen dat ze ééns per maand betaalden, dat geeft een beter inzicht. Enig nadeel is dat ze dan een excuus hebben om de betalingen gemiddeld genomen nóg weer een aantal dagen extra uit te stellen.quote:Op zondag 14 juli 2019 10:16 schreef djh77 het volgende:
[..]
Heeft te maken dat er 1x per 2 weken wordt betaald en niet 2x per maand. Hierdoor schuiven projecten om de zoveel tijd door naar een volgend betaalmoment.
Tis inderdaad wat uitzoekwerk (waarschijnlijk krijg je de mail daarom ook op zondag), ik heb het zelf ook in excell staan per maand, maar ik moet zeggen, op 1 bekend probleemproject is het weer compleet. Kunnen bij KOM nog wat van leren, in 4 jaar tijd nog geen 1 x alle maandbetalingen in 1x ontvangen. Altijd problemen, vanaf begin van het het KOM platform.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:04 schreef obligataire het volgende:
[..]
En om deze reden zou ik bijna wensen dat ze ééns per maand betaalden, dat geeft een beter inzicht. Enig nadeel is dat ze dan een excuus hebben om de betalingen gemiddeld genomen nóg weer een aantal dagen extra uit te stellen.
2x per maand is ook geen probleem, als een project maar altijd in dezelfde betaalbatch zit. Mijn administratie van gve projecten is niet makkelijker geworden sinds de aanpassing.quote:Op zondag 14 juli 2019 14:04 schreef obligataire het volgende:
[..]
En om deze reden zou ik bijna wensen dat ze ééns per maand betaalden, dat geeft een beter inzicht. Enig nadeel is dat ze dan een excuus hebben om de betalingen gemiddeld genomen nóg weer een aantal dagen extra uit te stellen.
kwestie toch van het volgnummertje van de betaling even checken of invullen? Ik zelf zet momenteel de ontvangen bedragen (aflossing en rente-min-kosten) steeds erbij als ik ze krijg, kan ik aan het einde van de rit kijken of het totaal klopt. Dat maakt weinig uit of het nu per twee weken of maandelijks komt. Als je de betalingen allemaal individueel neerzet kan je met het volgnummer dus precies zien of je nog op schema ligt en er niets tussenuit glipt. Het kan natuurlijk wel zijn dat je pas een paar weken later opvalt dat er wat mist.quote:Op zondag 14 juli 2019 15:40 schreef djh77 het volgende:
2x per maand is ook geen probleem, als een project maar altijd in dezelfde betaalbatch zit. Mijn administratie van gve projecten is niet makkelijker geworden sinds de aanpassing.
Dat is lastminute werk geweest, vanochtend stond hij nog op 93% (en vandaag zou hij aflopen). Er lijken wel twee soorten sites: die vrijwel direct vol zitten, versus die in net begin heel lang blijven hangen en pas lastminute volkomen.quote:Op zondag 14 juli 2019 17:35 schreef zeeland6 het volgende:
NewFunding
Barndegat te Zaandam eindelijk vol 500.000.
Mijn spreadsheet gaat uit van een betaling op een bepaalde datum in de maand. Dit heeft altijd goed gewerkt en kon altijd zien waar er achterstanden waren. Gve is het enige platform met een maandelijks wisselende stortingsdatum per projectquote:Op zondag 14 juli 2019 19:20 schreef TechLight het volgende:
[..]
kwestie toch van het volgnummertje van de betaling even checken of invullen? Ik zelf zet momenteel de ontvangen bedragen (aflossing en rente-min-kosten) steeds erbij als ik ze krijg, kan ik aan het einde van de rit kijken of het totaal klopt. Dat maakt weinig uit of het nu per twee weken of maandelijks komt. Als je de betalingen allemaal individueel neerzet kan je met het volgnummer dus precies zien of je nog op schema ligt en er niets tussenuit glipt. Het kan natuurlijk wel zijn dat je pas een paar weken later opvalt dat er wat mist.
Idem. Wel bij de transacties, niet bij de investeringen.quote:Op zondag 14 juli 2019 20:42 schreef Jaco078 het volgende:
Zojuist was ik mijn eigen administratie aan het vergelijken met de transacties in de SIG-portal; in mijn eigen administratie zie ik 28 projecten, op de portal 27. Nu zie ik dat ik op 23/6/2019 de betaling heb gedaan voor project Hoofddorp: Nieuweweg 17. Deze staat echter niet in mijn rijtje met investeringen op de site. Dat is bijzonder, want normaliter horen alle (zowel de wel als niet betaalde) investeringen te staan onder het 'overzicht mijn investeringen'.
(Her)kent iemand dit?
quote:Op zondag 14 juli 2019 20:51 schreef obligataire het volgende:
[..]
Idem. Wel bij de transacties, niet bij de investeringen.
Bijzonder, want het is de enige. Op dit moment heb ik nog 4 - onbetaalde - toezeggingen, maar die staan al wel in de lijst. Even in de gaten houden...quote:
Projecten verdwijnen wel eens bij SiG/intersolvequote:Op zondag 14 juli 2019 20:52 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
[..]
Bijzonder, want het is de enige. Op dit moment heb ik nog 4 - onbetaalde - toezeggingen, maar die staan al wel in de lijst. Even in de gaten houden...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |