abonnement Unibet Coolblue
pi_187416572


Crowdfunding is hot!! In 2018 is in Nederland 329 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 223 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 8700 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden..

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
All4funding (A4F), inspirerend investeren
Knab crowdfunding (KNAB), investeren met een knab bankrekening
New Funding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender, peer-to-peer lending
October, hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
NLinvesteert, een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Crowdpartners, investeren in het mkb
Crowdbricks, investeren in onroerend goed
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
Zonnepanelen Delen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
One Planet Crowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Green Crowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horeca Crowdfunding Nederland
Waardevoorjegeld
Crowd About Now
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Lenderspender
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_187416643
Ik vind het verhaal van het Watersportcentrum ook helder beschreven. Hij en de bank willen van elkaar af. Hij stopt er zelf geld in, een bevriende informal investor ook een serieus bedrag. De rest benodigd om van de bank afscheid te kunnen nemen, wordt aan ons gevraagd. Eigenlijk stapelfinanciering dus, maar met de zekerheden en zijn totale EV moet het toch wel gek lopen wil daar te weinig op terug komen. Lijkt me tenminste of iemand moet er nog een andere kijk op hebben?
Pecunia non olet
pi_187417034
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 09:22 schreef obligataire het volgende:
Imposant rijtje zekerheden en trackrecord ondernemer.
Inderdaad. En altijd handig zo'n bijbaantje in de politiek. :7

Ook stelde Bultena dat er geen lastenheffing zou moeten komen op legakkers die niet bebouwd zijn.
pi_187417176
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 10:27 schreef obligataire het volgende:
Ik vind het verhaal van het Watersportcentrum ook helder beschreven. Hij en de bank willen van elkaar af. Hij stopt er zelf geld in, een bevriende informal investor ook een serieus bedrag. De rest benodigd om van de bank afscheid te kunnen nemen, wordt aan ons gevraagd. Eigenlijk stapelfinanciering dus, maar met de zekerheden en zijn totale EV moet het toch wel gek lopen wil daar te weinig op terug komen. Lijkt me tenminste of iemand moet er nog een andere kijk op hebben?
Ik kijk er ook zo naar, tevens zijn de twee B.V.s die meetekenen ook aardig gevuld.
+ grote kans dat de slottermijn wordt verlaagd door verkopen van vastgoed.

Ik doe mee
pi_187417180
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 10:27 schreef obligataire het volgende:
Ik vind het verhaal van het Watersportcentrum ook helder beschreven. Hij en de bank willen van elkaar af. Hij stopt er zelf geld in, een bevriende informal investor ook een serieus bedrag. De rest benodigd om van de bank afscheid te kunnen nemen, wordt aan ons gevraagd. Eigenlijk stapelfinanciering dus, maar met de zekerheden en zijn totale EV moet het toch wel gek lopen wil daar te weinig op terug komen. Lijkt me tenminste of iemand moet er nog een andere kijk op hebben?
Ik ben ook voornemens deze mee te nemen.

Ik zie echter toch wel wat haken en ogen. Ik denk hierbij o.a. aan:
• De wirwar van (15!) B.V.’s (welke op 2 na allemaal niet meetekenen.
• Het betreft een herfinanciering en de echte reden waarom de bank nu ineens uit wil stappen krijgen we natuurlijk nooit te horen.
• De genoemde zekerheden waar investeerders het 1e hypotheekrecht op krijgen is in dit geval nauwelijks te controleren.
• Wederom een Collin project zonder H.A.
• De lening van de informal investor heeft een looptijd van maar 1 jaar terwijl die van de crowd nog 3 jaar langer doorloopt. Ik kan nog niet helemaal overzien of dit een extra risico voor de crowdfundinginvesteerders zal opleveren.
pi_187417216
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:18 schreef impact9 het volgende:

[..]

+ grote kans dat de slottermijn wordt verlaagd door verkopen van vastgoed.

Klopt, echter verlaagd dit ook de zekerheden als ik het goed begrijp.
pi_187417391
quote:
1s.gif Op donderdag 13 juni 2019 09:59 schreef obligataire het volgende:

[..]

Zekerheid lijkt inderdaad niet verkeerd al heeft die overwaarde een hoog zeepbelgehalte. Je weet niet wat er uiteindelijk van overblijft.....maar als hij het een jaartje of 2 volhoudt dan is het meeste risico er wel uit.

De winkel lijkt me erg risicovol. Het zal er van afhangen of de man een goede hand van inkopen heeft. Hopelijk blijft hij niet met veel onverkoopbare troep zitten🤔
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 21:49 schreef ML45 het volgende:

[..]

Daarnaast vind ik het ook een plus dat de genoemde zaken positief beoordeeld worden, de man heeft laten zien dat hij weet wat hij doet. Ik zelf zie niet veel in het product, maar hij is de ondernemer en ik niet. Nog even een nachtje slapen.
Ik heb het GvE My Art project toch ook maar meegenomen.

Loopt niet lekker trouwens.
Misschien moet de leningnemer overwegen om de rente een procentje te verhogen…
pi_187417400
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 10:27 schreef obligataire het volgende:
Eigenlijk stapelfinanciering dus, maar met de zekerheden en zijn totale EV moet het toch wel gek lopen wil daar te weinig op terug komen. Lijkt me tenminste of iemand moet er nog een andere kijk op hebben?
Het ziet er allemaal mooi uit idd, maar het EV (en de 13mio VV) zit vermoedelijk in de aanlegakkers en het OG. Of de balanswaarde reëel is moet je maar geloven natuurlijk. Gezien de lage cashflow is het rendement op het vermogen in ieder geval minimaal.
pi_187417602
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:21 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Klopt, echter verlaagd dit ook de zekerheden als ik het goed begrijp.
Het staat er niet echt duidelijk, maar het lijkt erop dat dit andere onderpanden betreft. Er wordt gesproken over twee verschillende hypothecaire inschrijvingen.

Zekerheden investeerders:
Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving gevestigd ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund ter hoogte van ¤ 2.500.000,- op:
de woning en het kantoor aan de Herenweg 276 te Vinkeveen, kadastraal bekend als sectie E 5160, te Vinkeveen,
het café-restaurant en de haven met losse ligplaatsen aan de Herenweg 276a te Vinkeveen, kadastraal bekend als sectie E 5160, te Vinkeveen,
de recreatiewoning (R11) aan de Herenweg 276 te Vinkeveen, kadastraal bekend als sectie E 5283, te Vinkeveen,
de recreatiewoningen (R18, R19 en R20) aan de Herenweg 278 te Vinkeveen, kadastraal bekend als sectie E 5181, te Vinkeveen,
vier bouwkavels aan de Herenweg 278 te Vinkeveen, kadastraal bekend als sectie E 5181, te Vinkeveen,
twee winkels en een woning aan de Herenweg 293 te Vinkeveen, kadastraal bekend als sectie E 2446 en E 2447, te Vinkeveen,
tien garageboxen en een parkeerterrein voor 40 auto's aan de Herenweg 293 te Vinkeveen, kadastraal bekend sectie E 2448, te Vinkeveen,
een parkeerterrein voor 400 auto's aan de Herenweg 293 achter te Vinkeveen, kadastraal bekend sectie F 2067, te Vinkeveen.


Zekerheden informal investor:
De lening van de informal investor zal worden verstrekt tegen een rente van 6% per jaar met een looptijd van 12 maanden en zal worden afgelost uit de verkoop van vastgoed en tegen een maximumopbrengst van de executiewaarde, zoals vastgesteld in het taxatierapport van NAI van 1 september 2017 en op basis van een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 2.000.000,- op het vastgoed,
pi_187417764
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]

[..]

Ik heb het GvE My Art project toch ook maar meegenomen.

Loopt niet lekker trouwens.
Misschien moet de leningnemer overwegen om de rente een procentje te verhogen…
Ik ga My Art ook meenemen.

Wel leuk om te zien dat het appartement waar de investeerders onderpand op verkrijgen op Booking.com staat.
Een nachtje kost toch al snel 1.000 euro+
Wel erg bijzonder overnachten;)
pi_187418367
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:44 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

Het staat er niet echt duidelijk, maar het lijkt erop dat dit andere onderpanden betreft. Er wordt gesproken over twee verschillende hypothecaire inschrijvingen.

Zekerheden investeerders:
Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving gevestigd ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund ter hoogte van ¤ 2.500.000,- op:
de woning en het kantoor aan de Herenweg 276 te Vinkeveen, kadastraal bekend als sectie E 5160, te Vinkeveen,
het café-restaurant en de haven met losse ligplaatsen aan de Herenweg 276a te Vinkeveen, kadastraal bekend als sectie E 5160, te Vinkeveen,
de recreatiewoning (R11) aan de Herenweg 276 te Vinkeveen, kadastraal bekend als sectie E 5283, te Vinkeveen,
de recreatiewoningen (R18, R19 en R20) aan de Herenweg 278 te Vinkeveen, kadastraal bekend als sectie E 5181, te Vinkeveen,
vier bouwkavels aan de Herenweg 278 te Vinkeveen, kadastraal bekend als sectie E 5181, te Vinkeveen,
twee winkels en een woning aan de Herenweg 293 te Vinkeveen, kadastraal bekend als sectie E 2446 en E 2447, te Vinkeveen,
tien garageboxen en een parkeerterrein voor 40 auto's aan de Herenweg 293 te Vinkeveen, kadastraal bekend sectie E 2448, te Vinkeveen,
een parkeerterrein voor 400 auto's aan de Herenweg 293 achter te Vinkeveen, kadastraal bekend sectie F 2067, te Vinkeveen.


Zekerheden informal investor:
De lening van de informal investor zal worden verstrekt tegen een rente van 6% per jaar met een looptijd van 12 maanden en zal worden afgelost uit de verkoop van vastgoed en tegen een maximumopbrengst van de executiewaarde, zoals vastgesteld in het taxatierapport van NAI van 1 september 2017 en op basis van een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 2.000.000,- op het vastgoed,
Klopt echter de bovenstaande discussie ging over het verlagen van de slottermijn in combinatie tot het verminderen van de zekerheden van de crowdfunding investeerders.
pi_187418511
quote:
Naast de overeengekomen verplichte slottermijn bestaat de mogelijkheid om na 18 maanden (na uitboeking lening) een extra aflossing te doen uit de verkoop van de vier specifiek genoemde bouwkavels waarbij de volledige verkoopopbrengst wordt aangewend ten behoeve van de aflossing, met een maximumbedrag van ¤ 500.000,-, zonder extra vergoeding voor de investeerders.
Dit zijn dan de specifiek genoemde bouwkavels:
quote:
vier bouwkavels aan de Herenweg 278 te Vinkeveen, kadastraal bekend als sectie E 5181, te Vinkeveen.
Als deze verkocht worden zal de eerste hypotheek hierop dus komen te vervallen. Het een kan niet zonder het ander.
pi_187418631
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 12:39 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dit zijn dan de specifiek genoemde bouwkavels:
[..]

Als deze verkocht worden zal de eerste hypotheek hierop dus komen te vervallen. Het een kan niet zonder het ander.
De gehele verkoopopbrengst wordt toch afgelost op de lening? (waarvan maximaal 500.000 boetevrij).

Door de gedeeltelijke vervroegde aflossing zal de slottermijn worden verlaagd, waardoor de maandelijkse aflossing niet wordt aangepast.
pi_187418690
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 12:49 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

De gehele verkoopopbrengst wordt toch afgelost op de lening? (waarvan maximaal 500.000 boetevrij).

Door de gedeeltelijke vervroegde aflossing zal de slottermijn worden verlaagd, waardoor de maandelijkse aflossing niet wordt aangepast.
Klopt.
pi_187418891
SIG: sinds enkele maanden boek ik maandelijks, na het rondje betalingen, de ontvangen bedragen door naar de privé bank.
Sindsdien geen enkel verschil meer gehad op de wallet (het saldo is en blijft nul, totdat er weer 'nieuw' geld binnenkomt).
Pecunia non olet
pi_187418921
Ze gooien er ook nog een informatie avond tegenaan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wordt een interessante avond als de crowdfunding al compleet is :P wat best eens zou kunnen.
pi_187419113
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 13:11 schreef Aster1X het volgende:
Ze gooien er ook nog een informatie avond tegenaan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wordt een interessante avond als de crowdfunding al compleet is :P wat best eens zou kunnen.
Mmm, dat zie ik niet gebeuren. De aanvraag is voor 2.500k
pi_187419287
Wat vinden jullie van deze bij FnC:
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
pi_187421360
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 13:35 schreef Horsemen het volgende:
Wat vinden jullie van deze bij FnC:
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
Toenemende winsten, op zich niet spectaculair maar blijkbaar kunnen ze er van leven gezien het stijgende EV. Wellicht nog ander gezinsinkomen. Schuldenlast is te overzien, neemt niet toe.
Misschien heeft hij wat blauwe enveloppen liggen om te betalen :)

Ik zou deze wel durven voor het vaste FNC bedragje.

[ Bericht 9% gewijzigd door obligataire op 14-06-2019 16:38:52 ]
Pecunia non olet
pi_187421378
SIG beukelsweg open > 6 investeerder 61% vol, vnl schijf 1a, 1b en schijf 3, nu totaal circa 90% vol 1B nog 50% to go, schijf 1a en 2 al vol.
pi_187421428
quote:
12s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 16:33 schreef peterc het volgende:
SIG beukelsweg open > 6 investeerder 61% vol, vnl schijf 1a, 1b en schijf 3, nu totaal circa 90% vol 1B nog 50% to go, schijf 1a en 2 al vol.
Zonder mij........maar blijkbaar zijn éénjarige projecten bij velen wél populair.
Pecunia non olet
pi_187421461
Als je een deel van je geld na een jaar weer nodig hebt, dan is schijf 1a een hele logische keuze.
pi_187421757
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 16:37 schreef obligataire het volgende:

[..]

Zonder mij........maar blijkbaar zijn éénjarige projecten bij velen wél populair.
Ook zonder mij.

Voor SiG wel een goede zaak.

Zolang er af en toe een 1 jarig project tussen zit is het voor mij prima maar als het structureel ten koste van de meerjarige projecten zou gaan zou ik er niet blij mee zijn.
Voor de geldnemer lijkt het misschien interessanter door de iets lagere rente maar die lopen wel het risico dat als de huizenprijzen gaan dalen (en de gaat zeker weer gebeuren) het risico voor de investeerders snel op kan lopen met hogere rentes tot gevolg. Dan kan de huidige wat lagere rente op termijn alsnog duur uitpakken.

Voor SiG leveren deze korte projecten van zowel geldnemer als geldgever een hogere fee op.
pi_187421761
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 16:39 schreef mrbombastic het volgende:
Als je een deel van je geld na een jaar weer nodig hebt, dan is schijf 1a een hele logische keuze.
Als ik het geld na een jaar nodig zou hebben dan zou ik het helemaal niet investeren in crowdfunding.
pi_187421856
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 17:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ook zonder mij.

Voor SiG wel een goede zaak.

Zolang er af en toe een 1 jarig project tussen zit is het voor mij prima maar als het structureel ten koste van de meerjarige projecten zou gaan zou ik er niet blij mee zijn.
Voor de geldnemer lijkt het misschien interessanter door de iets lagere rente maar die lopen wel het risico dat als de huizenprijzen gaan dalen (en de gaat zeker weer gebeuren) het risico voor de investeerders snel op kan lopen met hogere rentes tot gevolg. Dan kan de huidige wat lagere rente op termijn alsnog duur uitpakken.

Voor SiG leveren deze korte projecten van zowel geldnemer als geldgever een hogere fee op.
Net als jaren geleden toen spaardeposito's nog lucratief waren, zet ik geld het liefst voor jaren vast met een hoge rente. Zeker bij 'veilige' projecten met lage LTV. Gildenweg Blokker (NF) past daar mooi in maar die staat helaas op een voor het grote publiek onbekende site.

Als je breed gespreid zit in langlopende investeringen valt er ook regelmatig wat vrij. Crowdfunding doe ik ook met geld dat maar één doel heeft en dat is groeien voor de lange termijn :)
Pecunia non olet
pi_187422685
Bedrijfspand + woning Zeeuws Vlaanderen met 1e hypotheek op gve

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=19490
pi_187422689
Dit faillissement was toch ook een crowdfundproject?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Of ben ik abuis?
pi_187422992
Aankoop schip voor actieve vakanties op ccf/Knab
https://www.collincrowdfund.nl/actieve-vaarvakanties/
Met 1e hypotheek. Looptijd slechts 9 maanden
pi_187423043
Hypotheek centrum op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/hypotheekcentrum-stadskanaal/
Met 2e hypotheek
pi_187423198
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 18:26 schreef rockenfeller het volgende:
Dit faillissement was toch ook een crowdfundproject?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ja
pi_187424259
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 18:25 schreef djh77 het volgende:
Bedrijfspand + woning Zeeuws Vlaanderen met 1e hypotheek op gve

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=19490
LTV > 100% (de taxatie vergeet ik maar even), echter wel een florerend familiebedrijfje. Gelukkig niet alleen afhankelijk van de regio Zeeuws Vlaanderen.
Pecunia non olet
pi_187424273
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 17:02 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Als ik het geld na een jaar nodig zou hebben dan zou ik het helemaal niet investeren in crowdfunding.
Dit
pi_187425777
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 20:08 schreef obligataire het volgende:

[..]

LTV > 100% (de taxatie vergeet ik maar even), echter wel een florerend familiebedrijfje. Gelukkig niet alleen afhankelijk van de regio Zeeuws Vlaanderen.
Goed lopend bedrijf, ~100% ltv, ruim de helft wordt afgelost, 6% rente.
Niet slecht zou ik zegggen.

Tivoliweg 98, 4561 HM Hulst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187426776
waarom staat de proosdijk niet gewoon op de site van collin ?
Ik zie allemaal - staan bij de bedragn

mis ik iets
https://www.collincrowdfund.nl/watersportcentrum-proosdij-b-v/
pi_187426841
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:34 schreef zeeland6 het volgende:
waarom staat de proosdijk niet gewoon op de site van collin ?
Ik zie allemaal - staan bij de bedragn

mis ik iets
https://www.collincrowdfund.nl/watersportcentrum-proosdij-b-v/
Dit is de normale link. De eerderr link is van de innercrowd en kun je gewoon gebruiken. Zit inmiddels 7 procent vol
pi_187426869
aha, de innercrowd....dank je
pi_187427047
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 18:51 schreef djh77 het volgende:
Hypotheek centrum op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/hypotheekcentrum-stadskanaal/
Met 2e hypotheek
Als ik mij correct herinner stond dit bedrijf een hele tijd geleden ook op GVE. Weet niet of deze lening nog loopt. Ben altijd benieuwd waarom het bedrijf wisselt van CF platform
pi_187428048
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2019 23:33 schreef djtiesto8 het volgende:
Linkje om direct te kunnen investeren:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dankjewel. Dankzij jou heb ik 'm mee kunnen nemen. Inmiddels is er in totaal al ¤201.000,- toegezegd (8%) door 102 personen. Gemiddeld bijna ¤2.000,- per investeerder.

De twee projecten die op NewFunding.nl nog open staan heb ik ook meegenomen, hoewel ik het minimumbedrag (¤500,-) liever gehalveerd had gezien (geldt ook voor CCF).

[ Bericht 2% gewijzigd door Groepfunder op 15-06-2019 10:37:47 ]
pi_187430762
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 21:41 schreef TisIk het volgende:

[..]

Goed lopend bedrijf, ~100% ltv, ruim de helft wordt afgelost, 6% rente.
Niet slecht zou ik zegggen.

Tivoliweg 98, 4561 HM Hulst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
^O^
pi_187432138
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 22:48 schreef impact9 het volgende:

[..]

Als ik mij correct herinner stond dit bedrijf een hele tijd geleden ook op GVE. Weet niet of deze lening nog loopt. Ben altijd benieuwd waarom het bedrijf wisselt van CF platform
Ik vermoed dat deze GVE lening degene is die nu geherfinancierd wordt. Verhaal en cijfers zijn verder wel in orde meen ik.
Pecunia non olet
pi_187432330
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 10:07 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik vermoed dat deze GVE lening degene is die nu geherfinancierd wordt. Verhaal en cijfers zijn verder wel in orde meen ik.
Ik probeer wel mee te doen, iemand een idee wanneer die open gaat?
Bij CCF Direct is er geen investeringslink mogelijk toch?
pi_187432517
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 16:32 schreef obligataire het volgende:

[..]

Toenemende winsten, op zich niet spectaculair maar blijkbaar kunnen ze er van leven gezien het stijgende EV. Wellicht nog ander gezinsinkomen. Schuldenlast is te overzien, neemt niet toe.
Misschien heeft hij wat blauwe enveloppen liggen om te betalen :)

Ik zou deze wel durven voor het vaste FNC bedragje.
Was in iets meer dan één minuut vol.
Ik was nog net op tijd.
pi_187432563
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 10:39 schreef TisIk het volgende:

[..]

Was in iets meer dan één minuut vol.
Ik was nog net op tijd.
Ik was met dank aan de AFM helaas te laat. Ik mocht namelijk de investeerderstoets nog even gaan invullen :(
pi_187432661
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 10:46 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik was met dank aan de AFM helaas te laat. Ik mocht namelijk de investeerderstoets nog even gaan invullen :(
Vervelend voor je!

Ik heb dat ook weleens gehad.
Ik heb ook weleens gehad dat ik nog wel net op tijd was door razendsnel maar wat antwoorden te geven. Alleen had ik blijkbaar de verkeerde antwoorden gegeven, want later kreeg ik er van het platform vragen over.
pi_187432692
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 10:56 schreef TisIk het volgende:

[..]

Vervelend voor je!

Ik heb dat ook weleens gehad.
Ik heb ook weleens gehad dat ik nog wel net op tijd was door razendsnel maar wat antwoorden te geven. Alleen had ik blijkbaar de verkeerde antwoorden gegeven, want later kreeg ik er van het platform vragen over.
Ja, bij tijd en wijle hebben we het allemaal wel eens maar blijft balen.
Er komen gelukkig altijd weer andere projecten :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 15-06-2019 11:09:05 ]
pi_187432916
Inderdaad balen!

Ik dacht dat als je eenmaal zo'n investeerderstoets hebt ingevuld, je er daarna vanaf was. Of moet je dat periodiek opnieuw doen? Want ik neem aan dat dit niet de eerste keer is dat je op Funding Circle wilde investeren.
pi_187433021
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 11:19 schreef djtiesto8 het volgende:
Inderdaad balen!

Ik dacht dat als je eenmaal zo'n investeerderstoets hebt ingevuld, je er daarna vanaf was. Of moet je dat periodiek opnieuw doen? Want ik neem aan dat dit niet de eerste keer is dat je op Funding Circle wilde investeren.
AFM:
quote:
Crowdfundinginvesteerderstoets
Ga je meer dan ¤500 investeren? Doe de crowdfundinginvesteerderstoets. Een crowdfundingsplatform moet een crowdfundinginvesteerderstoets afnemen bij iedere consument die meer dan ¤500 via het platform investeert. De crowdfunding investeerderstoets bevat vragen over de kennis en ervaring maar ook over het vermogen van de consument en heeft tot doel de consument een verantwoorde investeringsbeslissing te kunnen laten maken. De toets wordt herhaald bij het overschrijden van ¤5.000, ¤10.000, ¤20.000 en ¤40.000 aan investeringen.
pi_187433191
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 10:46 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik was met dank aan de AFM helaas te laat. Ik mocht namelijk de investeerderstoets nog even gaan invullen :(
"Leuk" die verrassing altijd.
pi_187433874
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 11:27 schreef Horsemen het volgende:

[..]

AFM:
[..]

Die eerste toets kan ik nog wel billijken maar als exact dezelfde vragen worden gesteld bij die andere bedragen lijkt het meer op een bezigheidsoefening.
pi_187433955
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 12:32 schreef LorneMalvo het volgende:

[..]

Die eerste toets kan ik nog wel billijken maar als exact dezelfde vragen worden gesteld bij die andere bedragen lijkt het meer op een bezigheidsoefening.
Als je daarbij bedenkt dat alle platformen in grote lijnen vergelijkbare vragen stellen…
Ik denk dat ik die toets bij elkaar al ruim 20 keer heb mogen invullen.
pi_187434004
Over 10 minuten gaat
https://investeren.sameni(...)tterdamsedijk-162-a1
live

Even een heads up voor de FoKkers :)
pi_187434120
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 12:50 schreef dyna18 het volgende:
Over 10 minuten gaat
https://investeren.sameni(...)tterdamsedijk-162-a1
live

Even een heads up voor de FoKkers :)
Meegenomen
na 2 minuten is schijf 1a vol en schijf 1b bijna.
pi_187434138
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 12:50 schreef dyna18 het volgende:
Over 10 minuten gaat
https://investeren.sameni(...)tterdamsedijk-162-a1
live

Even een heads up voor de FoKkers :)
Schijf 1 in 15 seconden overschreven
pi_187434141
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 12:50 schreef dyna18 het volgende:
Over 10 minuten gaat
https://investeren.sameni(...)tterdamsedijk-162-a1
live

Even een heads up voor de FoKkers :)
Meegenomen :)

Er worden weer enorme bedragen gefund. Met nog geen 20 investeerders zitten schijven 1a en b al vol
pi_187434160
Het blijft me verbazen dat SIG de laatste maanden ineens in populariteit is gestegen.
Ik zag in de eerste minuut 11 investeerders.
Binnen 2 minuten zaten we op 18 investeerders, waarbij de laatste 6 gezamenlijk 50.000 euro in schijf 1A hebben gestopt.

Gaat hard zo.

Als SIG een beetje aan marktwerking doet, zou het zo maar kunnen dat de rente van schijf 1 omlaag gaat en schijf 3 omhoog.
pi_187434201
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 13:04 schreef dyna18 het volgende:
Het blijft me verbazen dat SIG de laatste maanden ineens in populariteit is gestegen.
Ik zag in de eerste minuut 11 investeerders.
Binnen 2 minuten zaten we op 18 investeerders, waarbij de laatste 6 gezamenlijk 50.000 euro in schijf 1A hebben gestopt.

Gaat hard zo.

Als SIG een beetje aan marktwerking doet, zou het zo maar kunnen dat de rente van schijf 1 omlaag gaat en schijf 3 omhoog.
Ik zou als ik bij SiG werkte ook nadenken over de langere termijn. Door de enorme bedragen in schijf 1 vissen veel potentiële investeerders achter het net en op termijn raak je die op deze manier kwijt. SiG heeft al een smalle basis en je wil niet te afhankelijk worden van 5-10 grote investeerders.
pi_187434207
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 13:02 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Schijf 1 in 15 seconden overschreven
74400 in schijf 1, dus met bijna 6k overschreven.
Betekent dit dat sommige investeerders dan buiten de boot vallen?
pi_187434214
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 13:08 schreef quepos het volgende:

[..]

74400 in schijf 1, dus met bijna 6k overschreven.
Betekent dit dat sommige investeerders dan buiten de boot vallen?
ja, de laatste.
pi_187434237
Dan heb ik geluk.
pi_187436277
Ik heb naar aanleiding van de positieve ervaringen bij SiG in mijn eerste project (Beukelsweg) geïnvesteerd. Hoe lang lang duurt het totdat een project bij SiG lopend is, en wanneer zal ik de eerste rente ontvangen? Worden deze bedragen uitgekeerd op je E-wallet of op je rekening?
pi_187437301
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 15:27 schreef Buurman_ het volgende:
Hoe lang lang duurt het totdat een project bij SiG lopend is
Een paar weken. Eerst moet de hypotheek gevestigd worden.
quote:
wanneer zal ik de eerste rente ontvangen?
Altijd per de 1e van de maand. De eerste maand ontvang je nog niets omdat de kosten hoger zijn dan de rente.
quote:
Worden deze bedragen uitgekeerd op je E-wallet of op je rekening?
Op de e-wallet
pi_187437381
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 16:09 schreef djh77 het volgende:

[..]

Een paar weken. Eerst moet de hypotheek gevestigd worden.
[..]

Altijd per de 1e van de maand. De eerste maand ontvang je nog niets omdat de kosten hoger zijn dan de rente.
[..]

Op de e-wallet
Thanks!
pi_187437749
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 12:50 schreef dyna18 het volgende:
Over 10 minuten gaat
https://investeren.sameni(...)tterdamsedijk-162-a1
live

Even een heads up voor de FoKkers :)
Schijf 1a 'maar' met 6000 overschreden. Blijft altijd een dingetje die max van schijf 1a, diewordt volgens mij bij zo goed als elk project wel iets overschreden.

Iemand al ervaring gehad dat zijn/haar investering daarom is komen te vervallen?
pi_187438282
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 16:31 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Schijf 1a 'maar' met 6000 overschreden. Blijft altijd een dingetje die max van schijf 1a, diewordt volgens mij bij zo goed als elk project wel iets overschreden.

Iemand al ervaring gehad dat zijn/haar investering daarom is komen te vervallen?
Ja, kreeg destijds een mailtje van Gijs. Investering wordt daadwerkelijk geannuleerd. Reden is dat er soms 10 transacties tegelijk zijn, meer dan dat kon niet verwerkt worden en dan kun je een overschrijding krijgen.
pi_187438897
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 16:55 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ja, kreeg destijds een mailtje van Gijs. Investering wordt daadwerkelijk geannuleerd. Reden is dat er soms 10 transacties tegelijk zijn, meer dan dat kon niet verwerkt worden en dan kun je een overschrijding krijgen.
Is in jouw geval het gehele bedrag gecancelled?
Met andere woorden ik ben benieuwd of bij die 'beslissing' echt de laatste wordt verminderd met het bedrag of dat de kleintjes weggestreept worden
pi_187439286
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 17:35 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Is in jouw geval het gehele bedrag gecancelled?
Met andere woorden ik ben benieuwd of bij die 'beslissing' echt de laatste wordt verminderd met het bedrag of dat de kleintjes weggestreept worden
Volgens mij echt de laatste. Kleintjes zou oneerlijk zijn. Misschien heeft de laatste investeerder 10k ingelegd. Dit wordt dan 4k
pi_187439567
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 13:00 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Meegenomen
na 2 minuten is schijf 1a vol en schijf 1b bijna.
Nog niet zo lang geleden werd er op dit platform door sommigen getwijfeld aan de levensvatbaarheid van SiG.
Dat lijkt nu toch wel onterecht.
Ze komen zeer regelmatig met projecten en die lopen nog zeer snel vol ook (ok vnl. schijf 1A en 1B dan),
pi_187440001
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 18:28 schreef TisIk het volgende:

[..]

Nog niet zo lang geleden werd er op dit platform door sommigen getwijfeld aan de levensvatbaarheid van SiG.
Dat lijkt nu toch wel onterecht.
Ze komen zeer regelmatig met projecten en die lopen nog zeer snel vol ook (ok vnl. schijf 1A en 1B dan),
Alleen maar positief. Het blijft m.i. een kleine groep investeerders. Het aantal investeerders per project zit tussen 50 en 150. Men moet het echt van grote investeeders hebben.

SiG kan nu wel nadenken over het funden van duurdere woningen
pi_187444143
Wat ik vreemd vind???

SIG investering van gisteren was hier op het forum iedereen negatief over vanwege de korte looptijd, maar zat binnen de kortste keren vol.

En die van vandaag lopen alleen de eerste schijven snel vol.

Verklaring van iemand?

Misschien het looptijdsverschil??
pi_187444500
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 22:31 schreef quepos het volgende:
Wat ik vreemd vind???

SIG investering van gisteren was hier op het forum iedereen negatief over vanwege de korte looptijd, maar zat binnen de kortste keren vol.

En die van vandaag lopen alleen de eerste schijven snel vol.

Verklaring van iemand?

Misschien het looptijdsverschil??
Misschien zit hier een ander type investering dan de "oh help ik durf niet laat ik maar korte looptijd doen" investeerder ;-)
pi_187446310
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 22:31 schreef quepos het volgende:
Wat ik vreemd vind???

SIG investering van gisteren was hier op het forum iedereen negatief over vanwege de korte looptijd, maar zat binnen de kortste keren vol.

En die van vandaag lopen alleen de eerste schijven snel vol.

Verklaring van iemand?

Misschien het looptijdsverschil??
Ik heb meer voor dit kortdurende project gekozen omdat het mijn eerste is =D even kijken wat de gang van zaken is bij dit platform.
pi_187450541
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 22:31 schreef quepos het volgende:
Wat ik vreemd vind???

SIG investering van gisteren was hier op het forum iedereen negatief over vanwege de korte looptijd, maar zat binnen de kortste keren vol.

En die van vandaag lopen alleen de eerste schijven snel vol.

Verklaring van iemand?

Misschien het looptijdsverschil??
Ik vermoed van wel. Ik denk er zelf anders over, maar heb al vaak gemerkt op (o.a.) het spaarforum dat velen een enorme afkeer hebben van het lang vastzetten van geld. Alsof ze vrezen dat op korte termijn alle apparatuur in huis, plus de auto, vervangen moeten worden. En intussen maar klagen over de VRH. |

Natuurlijk is het wijs om daarvoor een reserve aan te houden, maar voor overtollig spaargeld is een langlopende, solide, hoogrentende belegging m.i. het meest interessant, het levert een stabiel extra inkomen op en je hebt er geen omkijken naar.

Nadeel bij SIG is overigens wel dat je de hele rit moet uitzitten (in principe dan), terwijl een spaardeposito onder voorwaarden nog wel eens voortijdig te beëindigen valt.
Pecunia non olet
pi_187450858
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 10:38 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik vermoed van wel. Ik denk er zelf anders over, maar heb al vaak gemerkt op (o.a.) het spaarforum dat velen een enorme afkeer hebben van het lang vastzetten van geld. Alsof ze vrezen dat op korte termijn alle apparatuur in huis, plus de auto, vervangen moeten worden. En intussen maar klagen over de VRH. |

Natuurlijk is het wijs om daarvoor een reserve aan te houden, maar voor overtollig spaargeld is een langlopende, solide, hoogrentende belegging m.i. het meest interessant, het levert een stabiel extra inkomen op en je hebt er geen omkijken naar.

Nadeel bij SIG is overigens wel dat je de hele rit moet uitzitten (in principe dan), terwijl een spaardeposito onder voorwaarden nog wel eens voortijdig te beëindigen valt.
Het is mogelijk dat een deel van die spaarders aan het sparen is om t.z.t. een eigen woning te kunnen kopen. Mogelijk weten zij niet precies wanneer. Een kortere periode is dan te overzien. Je kunt weten dat je binnen 12 maanden geen woning zult kopen, waarschijnlijk niet binnen 24 maanden maar een termijn van 48 maanden niet overzien. Dan is het fijn om na 12 (of 24) maanden te kunnen evalueren.
Let wel: ik ga er vanuit dat er voor deze aankoop geld op de spaarrekening (of deposito's) staat, en dat het deel in crowdfunding wordt gebruikt om t.z.t. een duurder huis te kunnen kopen zonder de bijbehorende hogere hypotheeklasten. Er wordt dus niet gefund met spaargeld dat iemand niet kàn missen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Groepfunder op 16-06-2019 11:11:41 ]
pi_187451016
Ah, de verzamellijsten van GvE zijn weer binnen, het 2-wekelijkse afvinken kan weer beginnen *)

Met een pluim voor Ecochain en DG Press Group, Hulde voor het netjes nakomen van alle verplichtingen *O*

[ Bericht 18% gewijzigd door obligataire op 16-06-2019 11:26:41 ]
Pecunia non olet
  zondag 16 juni 2019 @ 11:42:14 #76
454405 escortmk2
petrolhead
pi_187451492
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 juni 2019 12:43 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Als je daarbij bedenkt dat alle platformen in grote lijnen vergelijkbare vragen stellen…
Ik denk dat ik die toets bij elkaar al ruim 20 keer heb mogen invullen.
En dan kan je je ook afvragen of iedereen eerlijk is. Bijv het door de AFM aanbevolen max percentage van 10% van je vrij besteedbare vermogen, die vind ik discutabel en afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden van de investeerder. En dat je je geld niet eerder terug kunt krijgen en zelfs het risico loopt een deel van je inleg kwijt te raken: dat heeft elke investeerder die de grens van 40.000 voorbijgaat vast al eens meegemaakt
pi_187451975
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 11:42 schreef escortmk2 het volgende:
En dan kan je je ook afvragen of iedereen eerlijk is. Bijv het door de AFM aanbevolen max percentage van 10% van je vrij besteedbare vermogen, die vind ik discutabel en afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden van de investeerder. En dat je je geld niet eerder terug kunt krijgen en zelfs het risico loopt een deel van je inleg kwijt te raken: dat heeft elke investeerder die de grens van 40.000 voorbijgaat vast al eens meegemaakt
Duidelijk dat voor mensen die weten wat ze willen zo'n test niets uitmaakt. Maar als het een paar tegen kan houden die het niet weten en maar wat invullen (en dat 'fout' doen), of die er wat van leren, dan heeft het toch zin. En tot er een beter mechanisme voor is (wat niet te veel rompslomp geeft en niet privacygevoelig is) is dit misschien het beste wat we hebben.

Overigens kreeg ik bij een van de platformen onlangs de vraag over 10% van mijn besteedbaar inkomen, dus die hebben het zelf dan ook niet helemaal begrepen :X
pi_187452880
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 11:42 schreef escortmk2 het volgende:

[..]

En dan kan je je ook afvragen of iedereen eerlijk is. Bijv het door de AFM aanbevolen max percentage van 10% van je vrij besteedbare vermogen, die vind ik discutabel en afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden van de investeerder. En dat je je geld niet eerder terug kunt krijgen en zelfs het risico loopt een deel van je inleg kwijt te raken: dat heeft elke investeerder die de grens van 40.000 voorbijgaat vast al eens meegemaakt
Ik vraag mij sowieso af hoe realistisch die 10% is...
pi_187453371
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 13:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik vraag mij sowieso af hoe realistisch die 10% is...
Ik zit er fors boven. Maar weet wel wat ik doe of waar het in geïnvesteerd is en wat de risico's zijn. Bij wijze van spreken lig ik eerder wakker van beleggen op de beurs dan de breed gespreide crowdfundinvesteringen
pi_187454038
Dacht vandaag 29,64 euro bij te storten via Ideal in mijn Wallet met saldo Eur 470,36 van Capital Circle om morgen 500 euro te kunnen investeren in Waar Breda.
Moet ik ten minste 100 euro storten!! 8)7
Dat is balen! Ik heb er een hekel aan om zomaar onnodig extra geld in een wallet van een CF platform te hebben staan.
Bij iedere webwinkel kan ik gepast betalen. Waarom is dit idiote minimumbedrag van storting nodig?
Bijzonder ongepast en klantonvriendelijk. :R
pi_187454634
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 10:38 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik vermoed van wel. Ik denk er zelf anders over, maar heb al vaak gemerkt op (o.a.) het spaarforum dat velen een enorme afkeer hebben van het lang vastzetten van geld. Alsof ze vrezen dat op korte termijn alle apparatuur in huis, plus de auto, vervangen moeten worden. En intussen maar klagen over de VRH. |

Natuurlijk is het wijs om daarvoor een reserve aan te houden, maar voor overtollig spaargeld is een langlopende, solide, hoogrentende belegging m.i. het meest interessant, het levert een stabiel extra inkomen op en je hebt er geen omkijken naar.

Nadeel bij SIG is overigens wel dat je de hele rit moet uitzitten (in principe dan), terwijl een spaardeposito onder voorwaarden nog wel eens voortijdig te beëindigen valt.
Ik zet mijn geld ook graag voor een langere periode vast. Begin 2009 heb ik zelfs een 10-jaars deposito geopend. Dat was tegen 6% en helaas, helaas, nu dus afgelopen.

Maar bij lang vastzetten heb je niet alleen het risico dat je het geld toch eerder nodig hebt.
Je loopt ook het risico dat de (algemene) rente gedurende de periode dat je geld vaststaat gaat stijgen.
Nu klinkt een rentestijging momenteel als iets van een andere planeet, maar je weet maar nooit.
pi_187455399
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 11:13 schreef obligataire het volgende:
Ah, de verzamellijsten van GvE zijn weer binnen, het 2-wekelijkse afvinken kan weer beginnen *)

Met een pluim voor Ecochain en DG Press Group, Hulde voor het netjes nakomen van alle verplichtingen *O*
Ja naast die pluimen heb ik ook nog een pluim voor De Zout Baden uit Kampen. Maar ook weer twee problemen erbij bij GvE. Dat vrouwtje uit Frankrijk dat dacht te gaan rentenieren van ons geld nadat ze haar zaak verkocht had is wederom haar afspraken aangaande betalingen niet nagekomen en we hebben To the M**X event-service erbij als wanbetaler.

Men zou bij GvE eigenlijk op de twee wekelijkse betalingen lijst ook de ontbrekende betalingen aan moeten geven.
  zondag 16 juni 2019 @ 16:57:15 #83
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_187455666
quote:
Dat vrouwtje uit Frankrijk dat dacht te gaan rentenieren van ons geld nadat ze haar zaak verkocht had is wederom haar afspraken aangaande betalingen niet nagekomen
Vorige keer heeft ze na een goed gesprek met GVE de betalingen weer hervat. nu, na bijna een jaar lijkt de klad er weer ingekomen, want GVE heeft een storno op termijn 50 gehad. Als ik het bericht van GVE goed heb begrepen dan hebben ze het nu direct overgegeven aan Flanderijn, omdat dit dan de standaard procedure is. Ik had liever eerst nog een beetje actie/druk van GVE zelf gehad, want de ervaring omtrent "recovery" met Flanderijn is echt om te janken....
Geld kun je kwijt raken, dat is geen probleem en ingecalculeerd risico, maar wat Flanderijn presteert slaat echt nergens op. Of ben ik te negatief over deze club? Het is voor mij in ieder geval reden om niets meer met GVE te doen. Richt mezelf nu meer op vastgoedplatformen.
pi_187456924
Downdates FNC

C

[1%CB] Schoonmaakdienst Medewerkers
ID: 579284050
Openstaand: 60%
De incasso van mei is niet geslaagd. Hierdoor is de achterstand opgelopen tot twee termijnen. Door extra uitgaveves, onder andere vakantiegelden, kon de achterstand niet worden ingehaald. Wij hebben een afspraak met de boekhouder gemaakt dat wij in de tweede week van juni één termijn mogen ontvangen, dat vervolgens de incasso van juni ook zal slagen. Wij houden periodiek contact om de situatie te bekijken en verdere betaalafspraken te maken voor de resterende achterstand.


E

Ingenieursbureau Aanschaf Software
ID: 719206554
Openstaand: 95 %
Kredietnemer heeft aangegeven te wachten op zijn debiteurenbetalingen, daarna kan hij ons gelijk voldoen. Er is aangegeven dat wij dit in de tweede week van juni mogen ontvangen. Zodra wij dit op onze hebben staan zullen wij dit spoedig aan u uitkeren.


E

Restaurant Vloer & Interieur
ID: 799805296
Openstaand: 80%
De incasso van mei is niet geslaagd, hierdoor is de achterstand opgelopen tot twee termijnen. Wij hadden een betaaltoezegging ontvangen echter de betaling zelf hebben wij nog niet op onze rekening mogen ontvangen. Wij blijven derhalve het formele incassoproces volgen met als doel de betaling zo spoedig mogelijk voldaan te krijgen.
pi_187458067
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 16:57 schreef InVestEerder het volgende:

[..]

Vorige keer heeft ze na een goed gesprek met GVE de betalingen weer hervat. nu, na bijna een jaar lijkt de klad er weer ingekomen, want GVE heeft een storno op termijn 50 gehad. Als ik het bericht van GVE goed heb begrepen dan hebben ze het nu direct overgegeven aan Flanderijn, omdat dit dan de standaard procedure is. Ik had liever eerst nog een beetje actie/druk van GVE zelf gehad, want de ervaring omtrent "recovery" met Flanderijn is echt om te janken....
Geld kun je kwijt raken, dat is geen probleem en ingecalculeerd risico, maar wat Flanderijn presteert slaat echt nergens op. Of ben ik te negatief over deze club? Het is voor mij in ieder geval reden om niets meer met GVE te doen. Richt mezelf nu meer op vastgoedplatformen.
Klopt, zelfde gevoel hier. Naam "recovery" mag het eigenlijk niet hebben.
Dat ze in al die jaren nog niet gekeken hebben naar een andere partij, waarom wordt dat proces nooit geëvalueerd ?
pi_187460445
quote:
Klopt, zelfde gevoel hier. Naam "recovery" mag het eigenlijk niet hebben.
Dat ze in al die jaren nog niet gekeken hebben naar een andere partij, waarom wordt dat proces nooit geëvalueerd ?
misschien een vrindje van een vrindje ?
pi_187462058
Zijn er hier meer mensen die investeren in de projecten van Trine, of mensen die een reden hebben om hier juist van weg te blijven?
Ik vind hier met name de projecten met 60% garantie van de Zweedse overheid interessant: leuk rentepercentage: 5.5-6% voor kleinere bedragen, vaak 2% meer voor bedragen vanaf 1000 euro.
Naar mijn mening een interessante rente / risico verhouding.

Mijn eerste project op dat platform is van een jaar geleden, aflossingen gaan meestal na 3-6 maanden aflossingsvrij lopen. Tot nu toe geen problemen, maar ik realiseer me wel dat mijn horizon op dat platform nog te kort is voor een goed oordeel.

Mijn grootste zorg zit eigenlijk in het aantal tranches van sommige leningnemers: wordt dit geld echt besteedt aan financiering van (overwegend) Solar-oplossingen, of wordt dit (deels) gebruikt voor het aflossen van eerdere tranches?
pi_187464404
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 23:03 schreef ETphonehome het volgende:
Zijn er hier meer mensen die investeren in de projecten van Trine, of mensen die een reden hebben om hier juist van weg te blijven?
Ik vind hier met name de projecten met 60% garantie van de Zweedse overheid interessant: leuk rentepercentage: 5.5-6% voor kleinere bedragen, vaak 2% meer voor bedragen vanaf 1000 euro.
Naar mijn mening een interessante rente / risico verhouding.

Mijn eerste project op dat platform is van een jaar geleden, aflossingen gaan meestal na 3-6 maanden aflossingsvrij lopen. Tot nu toe geen problemen, maar ik realiseer me wel dat mijn horizon op dat platform nog te kort is voor een goed oordeel.

Mijn grootste zorg zit eigenlijk in het aantal tranches van sommige leningnemers: wordt dit geld echt besteedt aan financiering van (overwegend) Solar-oplossingen, of wordt dit (deels) gebruikt voor het aflossen van eerdere tranches?
De reden waarom ik nog niet bij Trine ingestapt ben is vooral omdat ik al tot mijn schouders in de zonnepanelen zit bij lendahand. Hier ook een project met de aanvullende zekerheid. De enige kans dat ik hier in zal stappen zal dan ook zijn als ik een paar van mijn andere zonneprojecten afgelost zie.

Mijn vrees met dit soort projecten is dat het inderdaad een doorlopend krediet is geworden in plaats van aparte projecten.
pi_187465850
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 18:25 schreef djh77 het volgende:
Bedrijfspand + woning Zeeuws Vlaanderen met 1e hypotheek op gve

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=19490
Staat inmiddels open.
Meegenomen.
pi_187465872
quote:
14s.gif Op maandag 17 juni 2019 10:04 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Staat inmiddels open.
Meegenomen.
Ik ook.
pi_187465891
quote:
14s.gif Op maandag 17 juni 2019 10:04 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Staat inmiddels open.
Meegenomen.
Et moi :) Hij loopt aardig door zo te zien, al bijna 70K ingelegd in een paar minuten.
Pecunia non olet
  maandag 17 juni 2019 @ 10:10:07 #92
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_187465942
5 jaar... 6%. tja. En 440k wel veel; ik kijk even wat die doet.
pi_187465983
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 10:10 schreef xzaz het volgende:
5 jaar... 6%. tja. En 440k wel veel; ik kijk even wat die doet.
LTV is best wel hoog (eigenlijk te hoog), maar het lijkt me een leuk bedrijfje, pa en zoon dus continuïteit goed geregeld, en eten doen we allemaal :)
Pecunia non olet
  maandag 17 juni 2019 @ 10:14:39 #94
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_187466010
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 10:12 schreef obligataire het volgende:

[..]

LTV is best wel hoog (eigenlijk te hoog), maar het lijkt me een leuk bedrijfje, pa en zoon dus continuïteit goed geregeld, en eten doen we allemaal :)
Ze kunnen de huur ook betalen dus daar maak ik me geen zorgen om. Alleen in 5 jaar kan er veel veranderen. Ziekte ed. Bovendien, 6% met een stukje aflossingsvrij is meer risico.
pi_187466898
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 10:12 schreef obligataire het volgende:

[..]

LTV is best wel hoog (eigenlijk te hoog), maar het lijkt me een leuk bedrijfje, pa en zoon dus continuïteit goed geregeld, en eten doen we allemaal :)
Los van ltv: Cijfers zijn ook netjes.
pi_187467305
Faillissement Abbinaya Holding / Melo ; Breda ColinCF
Druivenstraat 25-31 = verhuurd ov , benieuwd hoe nu verder

https://www.vandewatergro(...)ivenstraat-25-%2031/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187467534
quote:
12s.gif Op maandag 17 juni 2019 11:58 schreef peterc het volgende:
Faillissement Abbinaya Holding / Melo ; Breda ColinCF
Druivenstraat 25-31 = verhuurd ov , benieuwd hoe nu verder

https://www.vandewatergro(...)ivenstraat-25-%2031/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ligt het initiatief tot verkoop nu bij Collin of de curator ?
Collin schreef in april dat men de zekerheidsrechten kenbaar ging maken en uitwinnen.
Maar volgens het faillissementsverslag van mei lijkt de curator de verkoop van het pand naar zich toe te trekken, zie onderstaande :

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187468098
Nog 3.000 euro ruimte in Hypotheekkantoor op Collin Direct..
pi_187468230
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 10:07 schreef obligataire het volgende:

[..]

Et moi :) Hij loopt aardig door zo te zien, al bijna 70K ingelegd in een paar minuten.
Inmiddels zitten de eerste 3 uur er op en zit het project op 60% (265K). Ik verwacht dat hij morgen wel vol zit.
pi_187468266
Ook weer een nieuw bootje op GvE met een 2e hypotheek:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20054
pi_187468267
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 13:05 schreef Jaco078 het volgende:
Nog 3.000 euro ruimte in Hypotheekkantoor op Collin Direct..
Thanks, net op tijd
pi_187468746
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 10:14 schreef xzaz het volgende:

[..]

Ze kunnen de huur ook betalen dus daar maak ik me geen zorgen om. Alleen in 5 jaar kan er veel veranderen. Ziekte ed. Bovendien, 6% met een stukje aflossingsvrij is meer risico.
Tja. Dat risico heb je altijd. Ik neem hem mee, gezonde cijfers wat mij betreft. Met die eerste hypotheek erbij lijkt het mij een prima investering.
  maandag 17 juni 2019 @ 13:48:57 #103
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_187468758
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 13:48 schreef Buurman_ het volgende:

[..]

Tja. Dat risico heb je altijd. Ik neem hem mee, gezonde cijfers wat mij betreft. Met die eerste hypotheek erbij lijkt het mij een prima investering.
Ik heb 'm ook meegenomen.
pi_187468964
CC/Waar Breda staat ook open.
Pecunia non olet
pi_187469763
quote:
14s.gif Op maandag 17 juni 2019 13:12 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Inmiddels zitten de eerste 3 uur er op en zit het project op 60% (265K). Ik verwacht dat hij morgen wel vol zit.
Ik twijfel een beetje. Het gaat slecht in de Bakkers branche. Je ziet in faillisementsdossier Bakkers meer dan gemiddeld failliet gaan. Denk dat het brood van de supermarkten te goed wordt en daardoor de omzetten bij de zelfstandige bakkers hard terug lopen.

Aan de andere kant 1 ste hypotheek, omzet van eigen winkel en van meerdere partner winkels geeft wel wat spreiding van inkomsten.
pi_187469808
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 14:02 schreef obligataire het volgende:
CC/Waar Breda staat ook open.
Meegenomen. Is mijn tweede Waar winkel.
pi_187469951
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 14:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik twijfel een beetje. Het gaat slecht in de Bakkers branche. Je ziet in faillisementsdossier Bakkers meer dan gemiddeld failliet gaan. Denk dat het brood van de supermarkten te goed wordt en daardoor de omzetten bij de zelfstandige bakkers hard terug lopen.
Misschien is het in België anders. Ik had de indruk dat hij vooral in Zeeuws-Vlaanderen is neergestreken vanwege de gunstige O/G prijzen, niet zozeer voor de verkoop.
Pecunia non olet
pi_187469977
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 14:51 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Meegenomen. Is mijn tweede Waar winkel.
Bij mij de derde. Voor nu vind ik het wel goed zo, wil ook niet teveel geld in deze club investeren nu de franchisegever voor alle vestigingen borg staat.

Ben benieuwd trouwens of de bijenpipo ditmaal ook weer bij de maandbetaling zit. Ik begreep dat hij wederom rare kuren had.
Pecunia non olet
pi_187470090
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 15:00 schreef obligataire het volgende:

[..]

Bij mij de derde. Voor nu vind ik het wel goed zo, wil ook niet teveel geld in deze club investeren nu de franchisegever voor alle vestigingen borg staat.

Ben benieuwd trouwens of de bijenpipo ditmaal ook weer bij de maandbetaling zit. Ik begreep dat hij wederom rare kuren had.
Ik heb gisteren gekeken en volgens mij zat de bijenhouder er gewoon bij.
pi_187470168
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 15:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik heb gisteren gekeken en volgens mij zat de bijenhouder er gewoon bij.
Hoe zie je dat? Ik kijk eigenlijk alleen bij de bankontvangsten en die moeten nog komen voor deze maand.........
Pecunia non olet
  maandag 17 juni 2019 @ 15:18:32 #111
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_187470177
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 15:18 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hoe zie je dat? Ik kijk eigenlijk alleen bij de bankontvangsten en die moeten nog komen voor deze maand.........
Mailtje?
pi_187470212
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 15:18 schreef xzaz het volgende:

[..]

Mailtje?
Op 4 juni heb ik de volgende mail gehad:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarna geen mails meer ontvangen.........
Pecunia non olet
pi_187470253
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 14:51 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Meegenomen. Is mijn tweede Waar winkel.
Waar kende ik niet; zowel niet in realiteit als op crowdfunding. Vestiging in Breda is zoon van de franchisegever. Plus flink trackrecord. Derhalve mee durven nemen.
pi_187470397
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 15:20 schreef obligataire het volgende:

[..]

Op 4 juni heb ik de volgende mail gehad:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarna geen mails meer ontvangen.........
Inloggen
Mijn account
activiteiten aanklikken

Hier zie je onder transacties rond de 15E van de maand de nieuwe stortingen staan.


Blijkbaar was het op de hoogte houden de storting van de maandtermijn. :)
pi_187470609
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 12:17 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Ligt het initiatief tot verkoop nu bij Collin of de curator ?
Collin schreef in april dat men de zekerheidsrechten kenbaar ging maken en uitwinnen.
Maar volgens het faillissementsverslag van mei lijkt de curator de verkoop van het pand naar zich toe te trekken, zie onderstaande :

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Naar mijn idee zit het zo.
Bij faillissement verkoopt de curator alles. Ook het onroerend goed waar hypotheek op zit. De curator betaalt met de opbrengsten de schuldeisers rekeninghoudend met hun rang.
Bij een eerste hypotheek zal hij dus eerst de hypotheekhouder aflossen uit de verkoop van het betreffende onroerende goed. Het saldo wat over blijft na aflossing van hypotheekhouder gaat naar de boedel voor de overige schuldeisers. Is er niet genoeg opbrengst om de hypotheekhouder uit de verkoop van het onroerend goed schadeloos te stellen dan wordt het rest bedrag een normale vordering op de de boedel.
pi_187471050
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 15:35 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Inloggen
Mijn account
activiteiten aanklikken

Hier zie je onder transacties rond de 15E van de maand de nieuwe stortingen staan.

Blijkbaar was het op de hoogte houden de storting van de maandtermijn. :)
Ah ik zie het :) ik moest een eind naar boven scrollen om de annuïteiten te zien.
Pecunia non olet
pi_187471156
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 14:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik twijfel een beetje. Het gaat slecht in de Bakkers branche. Je ziet in faillisementsdossier Bakkers meer dan gemiddeld failliet gaan. Denk dat het brood van de supermarkten te goed wordt en daardoor de omzetten bij de zelfstandige bakkers hard terug lopen.

Aan de andere kant 1 ste hypotheek, omzet van eigen winkel en van meerdere partner winkels geeft wel wat spreiding van inkomsten.
Ook meegenomen, een lokale bakker, met goede kwaliteit in hoofd- en bijproducten en dito service en profilering kan zeker nog een goede boterham verdienen.
De bakker waar ik mijn brood haal, doet het zeker niet slecht
pi_187471190
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 15:50 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Naar mijn idee zit het zo.
Bij faillissement verkoopt de curator alles. Ook het onroerend goed waar hypotheek op zit. De curator betaalt met de opbrengsten de schuldeisers rekeninghoudend met hun rang.
Bij een eerste hypotheek zal hij dus eerst de hypotheekhouder aflossen uit de verkoop van het betreffende onroerende goed. Het saldo wat over blijft na aflossing van hypotheekhouder gaat naar de boedel voor de overige schuldeisers. Is er niet genoeg opbrengst om de hypotheekhouder uit de verkoop van het onroerend goed schadeloos te stellen dan wordt het rest bedrag een normale vordering op de de boedel.
Normaal gesproken zou het voor de Collinners zeker goed moet komen, pandje van zeg 600k met daartegenover 359k crowdschuld. Als dat er niet uitkomt, dan ben ik er ook misschien nog wel in de markt.
pi_187473412
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 15:50 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Naar mijn idee zit het zo.
Bij faillissement verkoopt de curator alles. Ook het onroerend goed waar hypotheek op zit. De curator betaalt met de opbrengsten de schuldeisers rekeninghoudend met hun rang.
Bij een eerste hypotheek zal hij dus eerst de hypotheekhouder aflossen uit de verkoop van het betreffende onroerende goed. Het saldo wat over blijft na aflossing van hypotheekhouder gaat naar de boedel voor de overige schuldeisers. Is er niet genoeg opbrengst om de hypotheekhouder uit de verkoop van het onroerend goed schadeloos te stellen dan wordt het rest bedrag een normale vordering op de de boedel.
heb er geen ervaring mee maar denk hier iets anders te lezen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187477306
Nog 2 dagen voor
https://investeren.sameni(...)live-8-jun-om-16-00u

Ben benieuwd of deze toch weer plotseling vol geknalt wordt door een business angel.
pi_187478389
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 19:08 schreef Aalsmeer15 het volgende:

[..]

heb er geen ervaring mee maar denk hier iets anders te lezen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank voor de extra info, dirkzwager ( toch niet de minste ) is er duidelijk in : "De pand- of hypotheekhoudende financier hoeft zich van het faillissement namelijk niets aan te trekken en kan zijn rechten uitoefenen alsof er geen faillissement was. Het voordeel hiervan is dat de pandhouder en hypotheekhouder niet hoeven te wachten tot het faillissement is afgewikkeld."
Ze schrijven er over in meerdere artikelen.
Lijkt me dat de curator andere/aanvullende belangen heeft t.o.v. ons als eerste hypotheekhouder.
pi_187480061
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 23:44 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Dank voor de extra info, dirkzwager ( toch niet de minste ) is er duidelijk in : "De pand- of hypotheekhoudende financier hoeft zich van het faillissement namelijk niets aan te trekken en kan zijn rechten uitoefenen alsof er geen faillissement was. Het voordeel hiervan is dat de pandhouder en hypotheekhouder niet hoeven te wachten tot het faillissement is afgewikkeld."
Ze schrijven er over in meerdere artikelen.
Lijkt me dat de curator andere/aanvullende belangen heeft t.o.v. ons als eerste hypotheekhouder.
De curator heeft vrij weinig belangen in dit geval. Er is ook nog een 2e hypotheekhouder waardoor er na verkoop voor de rest van de boedel waarschijnlijk niets overblijft.

Het stuk over de kosten die nu betaald moeten worden en ten koste gaat van de opbrengst kan dat nog voor problemen zorgen?
pi_187481389
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 06:21 schreef djh77 het volgende:

[..]

De curator heeft vrij weinig belangen in dit geval. Er is ook nog een 2e hypotheekhouder waardoor er na verkoop voor de rest van de boedel waarschijnlijk niets overblijft.

Het stuk over de kosten die nu betaald moeten worden en ten koste gaat van de opbrengst kan dat nog voor problemen zorgen?
De huidige kosten wordt mogelijk gedekt door de huidige huurders?
pi_187481667
Mochten mensen net als ik gewacht hebben tot de lening wat voller liep.
Er is nu 89% geinvesteerd in dit project.
https://mijn.crowdpartners.nl/ProjectDetail.aspx?projectid=PF0073
pi_187481885
Ik lees bij Capital Circle dat na sluiting investeerders kunnen onderbieden tege
n een lagere rente. Is iemand hier ooit al eens mee geconfronteerd ?
Op de site lees ik er niets meer over. Ze zijn niet scheutig met info.
pi_187481977
https://www.collincrowdfund.nl/handelsonderneming-g-brink/

Aankondiging aankoop bedrijfspand op Collin met 6,5% en 1e hypotheek op bedrijfspand en 2e hypotheek op woonhuis. Lijkt interessant.
pi_187482062
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 10:17 schreef jsuijker het volgende:
Mochten mensen net als ik gewacht hebben tot de lening wat voller liep.
Er is nu 89% geinvesteerd in dit project.
https://mijn.crowdpartners.nl/ProjectDetail.aspx?projectid=PF0073
Bedankt. Ik heb deze ook even meegepakt.
pi_187482132
GvE: de kunstboer in Amsterdam verhoogt de rente met 2 procentpunt.
pi_187482452
quote:
14s.gif Op vrijdag 14 juni 2019 11:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]


[..]

Ik heb het GvE My Art project toch ook maar meegenomen.

Loopt niet lekker trouwens.
Misschien moet de leningnemer overwegen om de rente een procentje te verhogen…
Heel goed, en 2% zelfs.

quote:
Project: My Art DNA
Leendoel: Opstart onderneming
Doelbedrag: ¤ 300.000,-
Rente: 9,0%
Looptijd: 60 maanden
Leenvorm: annuïtaire lening

Om de propositie nog aantrekkelijker te maken voor investeerders, heeft de ondernemer de rente verhoogd van 7,0% naar 9,0%. De verhoging geldt voor alle investeerders in het project en heeft geen invloed op de risicoclassificatie.
pi_187482592
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 11:01 schreef optrandje het volgende:
GvE: de kunstboer in Amsterdam verhoogt de rente met 2 procentpunt.
Twijfelde eerst nog maar nu toch geïnvesteerd.
pi_187482626
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 11:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Heel goed, en 2% zelfs.
[..]

Nu meegenomen
pi_187482745
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 10:46 schreef W1241302 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/handelsonderneming-g-brink/

Aankondiging aankoop bedrijfspand op Collin met 6,5% en 1e hypotheek op bedrijfspand en 2e hypotheek op woonhuis. Lijkt interessant.
Goede zekerheden, metaalhandelaren zijn vaak wel boefjes.
Mocht iemand invest-link hebben hou ik mij aanbevolen
pi_187484566
Investeren vanaf donderdag 11.00. https://www.voordegroei.nl/investeringskansen/beks/

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 18-06-2019 13:59:42 ]
pi_187485019
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 11:52 schreef impact9 het volgende:

[..]

Goede zekerheden, metaalhandelaren zijn vaak wel boefjes.
Mocht iemand invest-link hebben hou ik mij aanbevolen
Ziet er naar uit dat hij het pand koopt van zijn vader of van een ander familielid: L. Br%^%. Vraag me af of je zomaar een ijzerhandel mag beginnen in een pand dat tot voor kort een autopoetsbedrijf was; is toch een hele andere activiteit met een veel hoger risico.

Mij niet gezien.
pi_187485242
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 10:37 schreef zeeland6 het volgende:
Ik lees bij Capital Circle dat na sluiting investeerders kunnen onderbieden tege
n een lagere rente. Is iemand hier ooit al eens mee geconfronteerd ?
Op de site lees ik er niets meer over. Ze zijn niet scheutig met info.
Zeker, een van de redenen dat ik daar gestopt ben. Erg frustrerend om je in te lezen, een beslissing te nemen om vervolgens eruit gegooid te worden.
pi_187485649
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 14:40 schreef wilan het volgende:

[..]

Zeker, een van de redenen dat ik daar gestopt ben. Erg frustrerend om je in te lezen, een beslissing te nemen om vervolgens eruit gegooid te worden.
Het komt zeker niet sympathiek over maar ik heb het platform ooit telefonisch gesproken en de regeling is nooit, en zal nooit toegepast worden. Ik begrijp alleen niet goed waarom ze die tekst laten staan op de site :G
Pecunia non olet
pi_187486075
quote:
Bedankt. Ik pak hem mee. Dat wordt dan al weer mijn vierde project voor vandaag.
pi_187486507
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 11:01 schreef optrandje het volgende:
GvE: de kunstboer in Amsterdam verhoogt de rente met 2 procentpunt.
bijna vol
pi_187488399
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 14:40 schreef wilan het volgende:

[..]

Zeker, een van de redenen dat ik daar gestopt ben. Erg frustrerend om je in te lezen, een beslissing te nemen om vervolgens eruit gegooid te worden.
desgevraagd kreeg van Capital Circle dit antwoord. Maar het is zeer slordig dat het nog gewoon op de site staat in het investeringsoverzicht.

"Bij de start van het platform kon met op een lening onderbieden. Wanneer de lening werd aangeboden voor 8% en het doelbedrag was behaald konden mensen die ook nog wilde mee doen inschrijven tegen 7.5%. Deze functionaliteit bestaat nog wel, maar wordt niet meer toegepast om verschillende redenen. Door o.a. veranderingen vanuit de AFM werkte het niet goed meer."
pi_187488692
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:31 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Bedankt. Ik pak hem mee. Dat wordt dan al weer mijn vierde project voor vandaag.
Welke 3 nog meer vandaag? FNC?
pi_187488960
quote:
Waarom blijft knab met collin deze financieringen doen? KNab stopte toch mrt crowdfunding?
pi_187489489
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 18:18 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Waarom blijft knab met collin deze financieringen doen? KNab stopte toch mrt crowdfunding?
In het najaar pas. Collin neemt het dan gewoon over.
pi_187490419
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 09:51 schreef impact9 het volgende:

[..]

De huidige kosten wordt mogelijk gedekt door de huidige huurders?
Doelde meer op de faillissementskosten
quote:
Verkoopt de curator de goederen vervolgens, dan behoudt de pand- of hypotheekhouder wel zijn voorrang op de opbrengst – zij het dat hij dient mee te delen in de omslag van de faillissementskosten. Afhankelijk van de stand van de boedel en de opbrengst van de goederen, kan het dan zomaar zijn dat de pand- of hypotheekhouder niets meer van de opbrengst terug ziet.
pi_187490559
quote:
14s.gif Op maandag 17 juni 2019 13:14 schreef Horsemen het volgende:
Ook weer een nieuw bootje op GvE met een 2e hypotheek:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20054
En wat vinden jullie hiervan?
pi_187490705
Even een newbie vraagje over SiG. Je krijgt de rente (in geval van schijf 1) maandelijks uitbetaald. Maar is dat het rentepercentage over (bijv) 5 jaar looptijd of over elk jaar?

Dus als je 1000 euro investeert tegen 4%. Heb je dan 40 euro rendement per jaar of over 5 jaar?
pi_187490932
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 20:04 schreef loepzuiver2019 het volgende:
Even een newbie vraagje over SiG. Je krijgt de rente (in geval van schijf 1) maandelijks uitbetaald. Maar is dat het rentepercentage over (bijv) 5 jaar looptijd of over elk jaar?

Dus als je 1000 euro investeert tegen 4%. Heb je dan 40 euro rendement per jaar of over 5 jaar?
Per jaar over het bedragcdat je gemiddeld hebt uitstaan over het jaar. Als er niet afgelost wordt zou je over 5 jaar 200 euro rente krijgen bij een investering van 1k, al gaan daar nog wel kosten vanaf.
pi_187490955
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 17:58 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Welke 3 nog meer vandaag? FNC?
Crowdpartners, GvE Art, Collin vakantiepark en Collin ijzerhandel.
pi_187491088
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 20:21 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Per jaar over het bedragcdat je gemiddeld hebt uitstaan over het jaar. Als er niet afgelost wordt zou je over 5 jaar 200 euro rente krijgen bij een investering van 1k, al gaan daar nog wel kosten vanaf.
Bedankt. Ik zie trouwens dat projecten, zoals Reeuwijk Verlengde Breevaart, die 100% zijn gefinancierd steeds weer verlengt worden. De teller 'Nog x dagen' is nu al 3 keer weer aangepast dat er weer dagen bij zijn gekomen.
pi_187491152
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 19:55 schreef Tjalala het volgende:

[..]

En wat vinden jullie hiervan?
Ze moeten geen ruzie krijgen met de opdrachtgever, de afhankelijkheid lijkt groot te zijn.
pi_187491501
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 20:34 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]

Ze moeten geen ruzie krijgen met de opdrachtgever, de afhankelijkheid lijkt groot te zijn.
Ondanks dat ze de grootste zijn in de markt. Zou ik zeggen dat er ook wel andere bevrachters zijn.

Ze wonen nog niet samen maar gaan straks wel 24/7 op elkaars lip zitten en samenwerken
pi_187492024
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 20:22 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Crowdpartners, GvE Art, Collin vakantiepark en Collin ijzerhandel.
Zojuist Crowdpartners ook toegevoegd. Mooi project met lage LTV en goed voor de spreiding over platformen.

Die andere 3 ook meegenomen deze week.
Pecunia non olet
pi_187492350
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 20:22 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Crowdpartners, GvE Art, Collin vakantiepark en Collin ijzerhandel.
A helder. Had het vakantiepark al eerder meegenomen en crowdpartners ook. Art niet ivm 5/5s.
pi_187493142
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 10:46 schreef W1241302 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/handelsonderneming-g-brink/

Aankondiging aankoop bedrijfspand op Collin met 6,5% en 1e hypotheek op bedrijfspand en 2e hypotheek op woonhuis. Lijkt interessant.
https://drimble.nl/bedrij(...)rneming-g-brink.html

Lijkt me deze inschrijving op dit adres voor handelsonderneming G Brink.

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 18-06-2019 22:37:25 ]
pi_187493792
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 11:52 schreef impact9 het volgende:
[..]
Goede zekerheden, metaalhandelaren zijn vaak wel boefjes.
Mocht iemand invest-link hebben hou ik mij aanbevolen
Ik lees: "De ondernemer heeft verklaard geen nieuwe schulden onder de eerste hypothecaire inschrijving op te nemen." We zullen de ondernemer maar op zijn woord geloven zeker? Liever had ik de garantie van de hypotheekverstrekker dat hij hier niet aan zal meewerken. De handel in oud-ijzer is nogal schimmig. Dat het spul voornamelijk geïmporteerd wordt, vind ik ook geen pre. Al kan de ligging van het bedrijf (bij de grensstreek) daar een rol bij spelen. Ik twijfel ook bij de zekerheden. Ik vermoed dat het onroerend goed van een ijzerhandelaar niet erg courant is. Met de 'overwaarde' op de woning is zo'n ¤45.000,- gedekt, maar alleen als je denkt dat de executieprijs gelijk zal zijn aan de WOZ-waarde. En ook dat geloof ik niet. Samengevat: ik durf 'm niet mee te nemen.
pi_187494172
quote:
12s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 22:28 schreef peterc het volgende:

[..]

https://drimble.nl/bedrij(...)rneming-g-brink.html

Lijkt me deze inschrijving op dit adres voor handelsonderneming G Brink.
Dat is een heel ander adres dan:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tramwijk Zuidzijde betreft de eigen woning.

[ Bericht 2% gewijzigd door Jaco078 op 18-06-2019 23:07:48 (Toevoeging dat het eigen woning betreft) ]
pi_187494459
Wat vinden jullie van deze markthandelaar?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
+Cijfers 2018
+Forse omzetstijging
+toegenomen voorraden vs afgenomen schulden
+E'tje

-E'tje?
pi_187494829
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 23:06 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Dat is een heel ander adres dan:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tramwijk Zuidzijde betreft de eigen woning.
bedoelde ik ook, hebben we daar ook een beeld van, bovendien kun je via woz waardeloket de woz checken
pi_187497447
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 23:18 schreef Jaco078 het volgende:
Wat vinden jullie van deze markthandelaar?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
+Cijfers 2018
+Forse omzetstijging
+toegenomen voorraden vs afgenomen schulden
+E'tje

-E'tje?
Op basis van de cijfers ziet het er inderdaad niet slecht uit.
Het blijft echter markthandel en dat zijn natuurlijk vaak rommelaars. De grote vraag is natuurlijk wat de vlottende activa/voorraden echt voor waarde hebben (Chinese rommel) zeker als het noodgedwongen verkocht zou moet worden. (25 cent de kilo schat ik zo).

Ik denk dat dit hem is: https://www.debazaar.nl/safi-handel/

De bijbehorende rente geeft denk ik het risico wel aan.

Van de momenteel openstaande en toekomstige projecten is dit de enige die ik wel wil meepakken. De FnC projecten blijven natuurlijk een hoog casino gehalte hebben maar het is nog steeds het platform waar ik (verreweg) het hoogste netto rendement boek. Ik ben echter pas een goede 1,5 jaar bij ze bezig.
pi_187497707
quote:
14s.gif Op woensdag 19 juni 2019 08:56 schreef Horsemen het volgende:
De FnC projecten blijven natuurlijk een hoog casino gehalte hebben maar het is nog steeds het platform waar ik (verreweg) het hoogste netto rendement boek. Ik ben echter pas een goede 1,5 jaar bij ze bezig.
Persoonlijk denk ik dat het met dat casinogehalte wel meevalt. FNC heeft in de overzichtslijstjes consistent het hoogste netto rendement van alle grotere platformen, en ook hier op FOK zijn de gemelde resultaten dacht ik overwegend ruim positief.
Zelf ben ik nu zo'n 3,5 jaar bezig bij ze, met 50+ projecten, 0 defaults en een netto rendement van bijna 10%.
pi_187497902
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 09:20 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Persoonlijk denk ik dat het met dat casinogehalte wel meevalt. FNC heeft in de overzichtslijstjes consistent het hoogste netto rendement van alle grotere platformen, en ook hier op FOK zijn de gemelde resultaten dacht ik overwegend ruim positief.
Zelf ben ik nu zo'n 3,5 jaar bezig bij ze, met 50+ projecten, 0 defaults en een netto rendement van bijna 10%.
Wat ik er vooral mee wil zeggen is dat met de minimale verstrekte informatie vanuit FnC het voor mij niet mogelijk is een weloverwogen beslissing te nemen. De verstrekte informatie is zwaar onder de maat naar mijn mening. Mijn netto rendement met 39 leningen zit nog ruim boven de 10%.
pi_187498124
quote:
14s.gif Op woensdag 19 juni 2019 09:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wat ik er vooral mee wil zeggen is dat met de minimale verstrekte informatie vanuit FnC het voor mij niet mogelijk is een weloverwogen beslissing te nemen. De verstrekte informatie is zwaar onder de maat naar mijn mening. Mijn netto rendement met 39 leningen zit nog ruim boven de 10%.
Ik weet het niet. Een platform als Collin overlaadt je met informatie, maar leidt dat tot betere resultaten? Integendeel. De ciijfers, ook die van jouzelf, spreken toch voor zich?
  woensdag 19 juni 2019 @ 09:46:51 #163
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_187498149
Bij crowdpartners is het gelijk overmaken bij het investeren, zie ik.
Zit te denken om ook de Mastbosstraat mee te nemen.
pi_187498478
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 09:45 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Ik weet het niet. Een platform als Collin overlaadt je met informatie, maar leidt dat tot betere resultaten? Integendeel. De ciijfers, ook die van jouzelf, spreken toch voor zich?
Het een sluit het ander natuurlijk niet uit. Uiteindelijk draait het bij investeringen/beleggingen om spreiden, spreiden en spreiden.
pi_187498544
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 22:52 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Ik lees: "De ondernemer heeft verklaard geen nieuwe schulden onder de eerste hypothecaire inschrijving op te nemen." We zullen de ondernemer maar op zijn woord geloven zeker? Liever had ik de garantie van de hypotheekverstrekker dat hij hier niet aan zal meewerken. De handel in oud-ijzer is nogal schimmig. Dat het spul voornamelijk geïmporteerd wordt, vind ik ook geen pre. Al kan de ligging van het bedrijf (bij de grensstreek) daar een rol bij spelen. Ik twijfel ook bij de zekerheden. Ik vermoed dat het onroerend goed van een ijzerhandelaar niet erg courant is. Met de 'overwaarde' op de woning is zo'n ¤45.000,- gedekt, maar alleen als je denkt dat de executieprijs gelijk zal zijn aan de WOZ-waarde. En ook dat geloof ik niet. Samengevat: ik durf 'm niet mee te nemen.
Dit is inderdaad weer vragen om problemen en onbegrijpelijk dat Collin hier niet afdwingt dat het 1e hypotheek bedrag omlaag gaat.

Ook het onderdeel vervroegde aflossing is in mijn ogen onduidelijk en suggereert dat de ondernemer minimaal 3 maanden rente moet vergoeden bij een vervroegde aflossing terwijl hij, zoals ik het lees, de gehele lening in een keer boete vrij mag aflossen.

quote:
De looptijd is 60 maanden met een lineaire maandelijkse aflossing en een slottermijn van ¤ 160.000,- waarop de ondernemer gedurende de looptijd eenmalig minimaal ¤ 25.000,- boetevrij mag aflossen, waardoor de slottermijn wordt verlaagd en de aflosdruk ongewijzigd blijft. De ondernemer heeft de mogelijkheid om in de laatste 6 maanden voor einddatum, de lening volledig vervoegd af te lossen tegen een vergoedingsrente voor de investeerders van 3 maanden.
Toch neem ik hem in combinatie met de 1e hypotheek wel mee.
pi_187499007
Ik heb nog niemand gehoord over deze: https://www.voordegroei.nl/investeringskansen/beks/

Lijkt me een goed bedrijf. Rente is ok. Zekerheden mager met alleen borgstelling eigenaar voor 100K.
Wil hem misschien wel meenemen voor de spreiding over de platformen (heb pas een project bij dit platform) en soort bedrijven. Graag jullie mening.
pi_187499496
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 09:46 schreef Gijsbertus het volgende:
Bij crowdpartners is het gelijk overmaken bij het investeren, zie ik.
Zit te denken om ook de Mastbosstraat mee te nemen.
Dat is voor mij de reden geweest om te wachten (inmiddels wel geinvesteerd). Ik heb het platform ook gemaild of ze overwegen om met inschrijving te werken in plaats van direct overmaken, vooralsnog willen zij dit niet maar mogelijk als meer mensen vanuit hier aangeven dat dit als voordeel gezien wordt, kunnen ze mogelijk van gedachte veranderen.

Het direct investeren hoeft in mijn ogen geen probleem te zijn maar wel als het zolang duurt om volgeschreven te raken (het is voor mij mijn eerste project daar), maar in theorie zou je na 80 dagen je geld terug kunnen krijgen aangezien het project niet tot stand is gekomen, dat wil je voorkomen lijkt mij.
pi_187499674
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 11:13 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Dat is voor mij de reden geweest om te wachten (inmiddels wel geinvesteerd). Ik heb het platform ook gemaild of ze overwegen om met inschrijving te werken in plaats van direct overmaken, vooralsnog willen zij dit niet maar mogelijk als meer mensen vanuit hier aangeven dat dit als voordeel gezien wordt, kunnen ze mogelijk van gedachte veranderen.

Het direct investeren hoeft in mijn ogen geen probleem te zijn maar wel als het zolang duurt om volgeschreven te raken (het is voor mij mijn eerste project daar), maar in theorie zou je na 80 dagen je geld terug kunnen krijgen aangezien het project niet tot stand is gekomen, dat wil je voorkomen lijkt mij.
Dit zelfde geldt voor All4funding
pi_187499742
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 10:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik heb nog niemand gehoord over deze: https://www.voordegroei.nl/investeringskansen/beks/

Lijkt me een goed bedrijf. Rente is ok. Zekerheden mager met alleen borgstelling eigenaar voor 100K.
Wil hem misschien wel meenemen voor de spreiding over de platformen (heb pas een project bij dit platform) en soort bedrijven. Graag jullie mening.
Ik heb deze ook kort bekeken maar niet ingeschreven. Zekerheid is idd. erg mager ten opzichte van de hoogte van de lening en of deze materieel is moet je maar naar raden. Ik neem aan van niet:) Winstcijfers (2018) zijn ook niet overdreven goed. Kasstroom in 2018+2019 negatief ondanks herfinanciering VDG.

Bij VDG speelt een belangrijke default Chris Comes Cars. Men is nu druk bezig met het via een bureau opsporen van weggesluisde autovoorraad waar pandrecht op zit. Tegen fraude valt natuurlijk weinig te doen maar dat deze man een faillissementsverleden heeft (daar heeft hij zelfs op BNR radio over lopen opscheppen) dat hadden ze bij VDG natuurlijk moeten weten en vermelden in de pitch. In dat geval had ik 'm zeker niet meegenomen :X

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 19-06-2019 11:35:23 ]
Pecunia non olet
pi_187500299
quote:
14s.gif Op maandag 17 juni 2019 13:14 schreef Horsemen het volgende:
Ook weer een nieuw bootje op GvE met een 2e hypotheek:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=20054
Ik heb 'm meegenomen voor een bescheiden bedrag. Wat me weerhield van een hogere inschrijving is dat ze doodleuk het schip taxeren op 505K terwijl ze het aankopen voor 420K. Blijkbaar liggen in die sector de koopjes voor het oprapen maar ik ga er toch maar even van uit dat die 420K de werkelijke dagwaarde vertegenwoordigt.

Nog 100 euro te gaan trouwens..........
Pecunia non olet
pi_187501047
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 12:05 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik heb 'm meegenomen voor een bescheiden bedrag. Wat me weerhield van een hogere inschrijving is dat ze doodleuk het schip taxeren op 505K terwijl ze het aankopen voor 420K. Blijkbaar liggen in die sector de koopjes voor het oprapen maar ik ga er toch maar even van uit dat die 420K de werkelijke dagwaarde vertegenwoordigt.

Nog 100 euro te gaan trouwens..........
Had deze wel mee willen nemen voor 100, maar mijn laptop crashte vanmorgen, typisch eerste wereld problemen. Wel fijn voor de bootjesmensen dat hij zo lekker snel vol liep.
pi_187502578
Verwarming kapitaalopmaat
pi_187503314
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 14:42 schreef KrekelJapie het volgende:
Verwarming kapitaalopmaat
Ik kan er niet warm voor lopen. Bij een zuchtje economische tegenwind, valt hij om.
Pecunia non olet
pi_187503544
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 14:42 schreef KrekelJapie het volgende:
Verwarming kapitaalopmaat
Ik zat in de eerdere financiering van het bedrijf, die (gelukkig) net afgelost is. Helaas is de pitch van 2015 niet meer in te zien. (kom er nu dus net achter dat KoM de pitches van afgeronde projecten offline haalt, alleen de header blijft zichtbaar in het dashboard).
De toko blijft draaien, maar daar blijft het dan wel bij. Ben benieuwd wat voor antwoord er komt op de eerste vraagsteller in de pitch (ik was dat niet).
Ik doe dus niet mee met deze ronde.
pi_187505270
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 15:35 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik kan er niet warm voor lopen. Bij een zuchtje economische tegenwind, valt hij om.
Bovendien naar ik lees overgeleverd aan de grillen van de Rabo. Deze bank heeft het eerste pandrecht en zal vermoedelijk ook de hypotheek op het woonhuis hebben van 750K met woz waarde van ruim 500K. Lijkt me beter als meneer eerst naar een huurhuis verhuisd, maar ja dan sleept hij vermoedelijk een rest schuld mee. Kortom wegblijven en laat de Rabo dit zelf maar oplossen.

Overigens heeft deze man wel kansrijke producten in zijn assortiment in het kader van de energie transitie.
pi_187506132
39k voor kinderartikelen op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/elenfhant/
pi_187506178
Vanmiddag na enkele pogingen iemand van Collin aan de telefoon gehad. Ik ben er nog nijdig over. Wat een slap stelletje is het daar, belangen van investeerders tellen niet. Verwacht geen doortastend beleid van Collin om wanbetalers aan te pakken, nu niet en in de toekomst :R Ze staan erbij er kijken er naar.

Om een lang verhaal kort te maken: boek Procede en Le Beau maar helemaal af. De eerste doet heel lastig en er is geen enkele sprake van verkoop woning. De tweede gaat de schuldsanering in en heeft de opbrengst van zijn bedrijf verduisterd.

Van Pr*vdent hoef je weinig te verwachten (betaalt alleen rente) en MegaK*rs zal ook nog wel wat voeten in de aarde hebben wil daar weer betaling op komen. Slap verhaal over seizoenproblemen maar feitelijk heeft hij de zomeromzet gebruikt om oude schulden af te lossen in plaats van reserves op te bouwen voor de wintermaanden.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 19-06-2019 18:57:28 ]
Pecunia non olet
pi_187507267
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 23:18 schreef Jaco078 het volgende:
Wat vinden jullie van deze markthandelaar?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
+Cijfers 2018
+Forse omzetstijging
+toegenomen voorraden vs afgenomen schulden
+E'tje

-E'tje?
Zijn eigen vermogen is over 2018 met ¤44K toegenomen, terwijl het resultaat over 2018 slechts ¤29K bedroeg. En van dat bedrag moest hij ook 'ns zijn levensonderhoud betalen. Nu is er natuurlijk geen scheiding bij een eenmanszaak tussen zakelijk en privévermogen, maar ik vind dit persoonlijk wel een erg grote stijging.

Als ik kijk naar de projecten van morgen vindt ik de volgende interessanter:
1. Klusbedrijf Inrichting Pand (nette website, positief eigen vermogen, stabiel resultaat )
2. Vastgoedadviseur Overbruggen Project (bedrijf bestaat al sinds 2000, positief eigen vermogen, bedrijf van enige omvang, positief nieuwsartikel van het ziekenhuis waarin de activiteiten die door de vastgoedadviseur zijn verricht worden benoemd: https://www.bravisziekenh(...)-10-januari-2018.pdf) Wel wat vreemd dat een bedrijf dat ¤250K onderaan de streep overhoudt ¤160K niet zelf kan financieren.
pi_187507557
30ml op all4funding

https://www.all4funding.nl/project/56/30ml-hart-van-zuid

Ik had van Fabryk design nog een leuke verrassing bij de post. een waardebon van 10 euro op mijn investering van 100 euro. In de pitch hadden ze het erover dat je pas 1 kreeg bij ¤250 (¤20).

[ Bericht 32% gewijzigd door Tjalala op 19-06-2019 20:13:58 (Toevoeging bon.) ]
pi_187507971
quote:
Nagenoeg geen horeca ervaring. Zeer beperkte eigen inbreng.
Geen aanvullende zekerheden.
Ik laat deze voorbijgaan.
pi_187510648
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 20:13 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Nagenoeg geen horeca ervaring. Zeer beperkte eigen inbreng.
Geen aanvullende zekerheden.
Ik laat deze voorbijgaan.
Ik ken de locatie goed. De verbouwingen in de buurt, o.a. een nieuw OV-station, duren nog jaren. Vorig jaar is Lisa (Collin project) daar open gegaan en dat draait als een trein, maar die dame heeft de horeca in de vingers. Veel klandizie komt nu van Ahoy en straks ook van het theater, maar die mensen komen om te eten en niet voor koffie met gebak. Ik heb mijn twijfels.
  donderdag 20 juni 2019 @ 09:26:05 #184
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_187516081
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 18:51 schreef obligataire het volgende:
Vanmiddag na enkele pogingen iemand van Collin aan de telefoon gehad. Ik ben er nog nijdig over. Wat een slap stelletje is het daar, belangen van investeerders tellen niet. Verwacht geen doortastend beleid van Collin om wanbetalers aan te pakken, nu niet en in de toekomst :R Ze staan erbij er kijken er naar.

Om een lang verhaal kort te maken: boek Procede en Le Beau maar helemaal af. De eerste doet heel lastig en er is geen enkele sprake van verkoop woning. De tweede gaat de schuldsanering in en heeft de opbrengst van zijn bedrijf verduisterd.

Van Pr*vdent hoef je weinig te verwachten (betaalt alleen rente) en MegaK*rs zal ook nog wel wat voeten in de aarde hebben wil daar weer betaling op komen. Slap verhaal over seizoenproblemen maar feitelijk heeft hij de zomeromzet gebruikt om oude schulden af te lossen in plaats van reserves op te bouwen voor de wintermaanden.
Ik heb ook afscheid van Collin genomen.
Dramatische recovery en slechte projecten.
Heb daar de meeste defaults/ wankelende projecten.
Ben blij als ik daar met een positief eindresultaat kan eindigen.
Wat betreft Le Beau hebben ze echt de plank misgeslagen.
Opbrengst bedrijf is volgens mij in een nieuwe zaak gegaan die voor geen meter loopt.
Het is daar allemaal maar rekken van de looptijd om meer fee te incasseren.
pi_187516160
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 18:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Bovendien naar ik lees overgeleverd aan de grillen van de Rabo. Deze bank heeft het eerste pandrecht en zal vermoedelijk ook de hypotheek op het woonhuis hebben van 750K met woz waarde van ruim 500K. Lijkt me beter als meneer eerst naar een huurhuis verhuisd, maar ja dan sleept hij vermoedelijk een rest schuld mee. Kortom wegblijven en laat de Rabo dit zelf maar oplossen.

Overigens heeft deze man wel kansrijke producten in zijn assortiment in het kader van de energie transitie.
Als deze lening alleen zou zijn om de betalingstermijn van afnemers te overbruggen, waarom dan niet een korte lening van zeg een half jaar? Nu blijft hij jaren rente (en aflossing) betalen over een transactie die allang voorbij is.
pi_187516988
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 23:18 schreef Jaco078 het volgende:
Wat vinden jullie van deze markthandelaar?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
+Cijfers 2018
+Forse omzetstijging
+toegenomen voorraden vs afgenomen schulden
+E'tje

-E'tje?
Meegenomen
pi_187517267
Er staat toch nog 1 procent open van het hypotheekkantoor op collin direct.... Wie het eerst komt...
pi_187517280
quote:
14s.gif Op donderdag 20 juni 2019 10:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Meegenomen
Ja, en de vastgoedtent en schilder ook.
pi_187517616
quote:
14s.gif Op donderdag 20 juni 2019 10:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Meegenomen
Ik heb ook een klein bedrag in deze https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/73629 gestoken. Laag leenbedrag,weinig schulden, eigen vrijstaand huis https://www.google.com/ma(...)14!4d4.8262598?hl=nl met woz waarde 400K die behoorlijk is opgelopen afgelopen jaren, dus met vermoedelijk veel overwaarde.
pi_187517669
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 11:22 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik heb ook een klein bedrag in deze https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/73629 gestoken. Laag leenbedrag,weinig schulden, eigen vrijstaand huis https://www.google.com/ma(...)14!4d4.8262598?hl=nl met woz waarde 400K die behoorlijk is opgelopen afgelopen jaren, dus met vermoedelijk veel overwaarde.

Ook meegenomen - therapeut is al 10+ jaar actief & gevraagde lening is wel in verhouding met omzet & winst. En die auto zou ook wel 5 jaar (looptijd) moeten kunnen meegaan.

(NB: wat ik mij wel afvraag is waarom er bijna nooit 3 jaar financiële data wordt getoond)

[ Bericht 3% gewijzigd door PON op 20-06-2019 11:28:49 (NB toegevoegd) ]
pi_187517871
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 11:27 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik heb deze ook kort bekeken maar niet ingeschreven. Zekerheid is idd. erg mager ten opzichte van de hoogte van de lening en of deze materieel is moet je maar naar raden. Ik neem aan van niet:) Winstcijfers (2018) zijn ook niet overdreven goed. Kasstroom in 2018+2019 negatief ondanks herfinanciering VDG.

Bij VDG speelt een belangrijke default Chris Comes Cars. Men is nu druk bezig met het via een bureau opsporen van weggesluisde autovoorraad waar pandrecht op zit. Tegen fraude valt natuurlijk weinig te doen maar dat deze man een faillissementsverleden heeft (daar heeft hij zelfs op BNR radio over lopen opscheppen) dat hadden ze bij VDG natuurlijk moeten weten en vermelden in de pitch. In dat geval had ik 'm zeker niet meegenomen :X
Dank voor extra info. Laten lopen, er zijn deze week genoeg andere keuzes. Het is Druk met aardige projecten.
pi_187517982
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 09:26 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Ik heb ook afscheid van Collin genomen.
Wat betreft Le Beau hebben ze echt de plank misgeslagen.
Opbrengst bedrijf is volgens mij in een nieuwe zaak gegaan die voor geen meter loopt.
Het is daar allemaal maar rekken van de looptijd om meer fee te incasseren.
Het Le Beau verhaal is schandalig. Ik heb in diverse mails er op gewezen dat er een risico was dat die opbrengst weggesluisd zou worden richting een zwart gat. Als Collin serieus zou zijn met de belangen van de investeerders, dan hadden ze in ieder geval bewijsstukken moeten opvragen. En nu weten ze alleen schaapachtig te melden dat de man de schuldsanering in gaat, maar dat ze wel heel dapper een bod van 2% hebben afgewezen. Op mijn vraag, doen jullie aangifte van verduistering, ontkennend. Nooit een serieuze optie geweest bij Collin, kost alleen maar tijd zoiets? Bij Collin kan men ongestraft contractbreuk plegen, het enige wat ze doen is rekken, af en toe bellen en hopen op een wonder.
Pecunia non olet
pi_187518040
Even een vraagje over FDC
Ik zie in de financiele gegevens bijvoorbeeld:
Bedrijfsresultaat ¤ 34.600
financieel resultaat ¤ -100
Winst ¤ 34.500

Dat bedrijfsresultaat en winst is duidelijk. Maar wat is 'financieel resulaat' ?
pi_187518238
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2019 14:51 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Dacht vandaag 29,64 euro bij te storten via Ideal in mijn Wallet met saldo Eur 470,36 van Capital Circle om morgen 500 euro te kunnen investeren in Waar Breda.
Moet ik ten minste 100 euro storten!! 8)7
Dat is balen! Ik heb er een hekel aan om zomaar onnodig extra geld in een wallet van een CF platform te hebben staan.
Bij iedere webwinkel kan ik gepast betalen. Waarom is dit idiote minimumbedrag van storting nodig?
Bijzonder ongepast en klantonvriendelijk. :R
Men heeft geluisterd. Na mijn klacht heb ik door gekregen van CC dat het minimum stortingsbedrag via Ideal is verlaagd naar 10 euro. Begrijp niet waarom men het stortingsbedrag niet geheel vrij heeft gemaakt net als bij andere platformen met een Wallet als bijvoorbeeld Collin of SIG. Maar goed ik kan ook wel leven met dit nieuwe minimum van 10 euro..
pi_187518315
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 12:03 schreef zeeland6 het volgende:
Even een vraagje over FDC
Ik zie in de financiele gegevens bijvoorbeeld:
Bedrijfsresultaat ¤ 34.600
financieel resultaat ¤ -100
Winst ¤ 34.500

Dat bedrijfsresultaat en winst is duidelijk. Maar wat is 'financieel resulaat' ?
Onder dat kopje wordt met name rente geboekt, van leningen, bankkrediet, e.d.

100 euro financieel resultaat is uitstekend, duidt op heel weinig schuld en betalingsachterstanden.
Pecunia non olet
pi_187518362
Morgen stapelfinanciering met 2e hypotheek op zorgcomplex in Wolvega via NL INVESTEERT. 9%, lineaire aflossing.
pi_187518377
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 11:22 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik heb ook een klein bedrag in deze https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/73629 gestoken. Laag leenbedrag,weinig schulden, eigen vrijstaand huis https://www.google.com/ma(...)14!4d4.8262598?hl=nl met woz waarde 400K die behoorlijk is opgelopen afgelopen jaren, dus met vermoedelijk veel overwaarde.

Ik had die bewust niet meegenomen want ik Google de naam en ik zag direct: permanent gesloten. Hoe zie jij dat?
pi_187518380
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 12:25 schreef obligataire het volgende:

[..]

Onder dat kopje wordt met name rente geboekt, van leningen, bankkrediet, e.d.

100 euro financieel resultaat is uitstekend, duidt op heel weinig schuld en betalingsachterstanden.
Bedankt Obli.
Financieel resultaat was bij mij een onbekende, maar had al iets van rente gedacht. Maar toe zag ik dit bij project Beiersbergen ?
Bedrijfsresultaat ¤ 330.100
Financieel resultaat ¤ -84.000 ¤
Winst ¤ 246.100
Wat maak je daar van dan ?
Dat die tot zijn nek in de schulden zit?

[ Bericht 1% gewijzigd door zeeland6 op 20-06-2019 13:05:18 ]
pi_187518467
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 12:30 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Ik had die bewust niet meegenomen want ik Google de naam en ik zag direct: permanent gesloten. Hoe zie jij dat?
Verhuist in 2017 van Derkinderenstraat 144 (Google gesloten adres) naar Heijermansstraat 131, Zaandam
pi_187518591
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 12:28 schreef Jaco078 het volgende:
Morgen stapelfinanciering met 2e hypotheek op zorgcomplex in Wolvega via NL INVESTEERT. 9%, lineaire aflossing.
Een vreemde gang van zaken. Waarom zou NL investeert zich niet gewoon aan de AFM regels houden van 2x 24 uur? NL investeert komt nu op 22 uur voorafgaande aan de openings stelling.
pi_187518696
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 22:49 schreef dyna18 het volgende:
Nog 2 dagen voor
https://investeren.sameni(...)live-8-jun-om-16-00u

Ben benieuwd of deze toch weer plotseling vol geknalt wordt door een business angel.
Ben benieuwd maar wordt krap, nog 5 uur te gaan.
pi_187518906
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 13:04 schreef W1241302 het volgende:

[..]

Ben benieuwd maar wordt krap, nog 5 uur te gaan.
Als hij niet vol komt, en daar gaat het nu wel op lijken, kan je als schijf 2 investeerder beter snel je investering overhevelen naar schijf 3 O-) Het grote risico is dat iemand alsnog schijf 2 vol gooit.
pi_187519023
quote:
14s.gif Op donderdag 20 juni 2019 13:19 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Als hij niet vol komt, en daar gaat het nu wel op lijken, kan je als schijf 2 investeerder beter snel je investering overhevelen naar schijf 3 O-) Het grote risico is dat iemand alsnog schijf 2 vol gooit.
Met een grote kans dat ik iets erg voor de hand liggends over het hoofd zie, maar waarom zou je dit doen?
pi_187519102
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 13:27 schreef kopersneek het volgende:

[..]

Met een grote kans dat ik iets erg voor de hand liggends over het hoofd zie, maar waarom zou je dit doen?
Hogere rente vergoeding bij een (als alle 2e schijf investeerders dit zouden doen) gelijkblijvend risico.
pi_187519139
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 12:30 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

Bedankt Obli.
Financieel resultaat was bij mij een onbekende, maar had al iets van rente gedacht. Maar toe zag ik dit bij project Beiersbergen ?
Bedrijfsresultaat ¤ 330.100
Financieel resultaat ¤ -84.000 ¤
Winst ¤ 246.100
Wat maak je daar van dan ?
Dat die tot zijn nek in de schulden zit?
De ¤84K betreft zeker niet alleen rente. Bij een eenmanszaak betaal je geen VPB, maar betaal je belasting over de winst via de inkomstenbelasting. Derhalve is saldo financieel resultaat vaak erg laag, want inkomstenbelasting wordt niet hier in de cijfers gepresenteerd (betaal je als persoon, niet als bedrijf). Bij een BV zoals Beiersbergen moet wel VPB worden betaald. Basis: 20% over eerste ¤200K winst is ¤40K VPB + 25% over het restant --> 25% van ¤130.100 = ¤33K VPB. Samen ¤73K VPB. Het verschil tussen ¤84K en ¤73K betreft ¤11K aan rentelasten en bankkosten. Dus op zich ook een logische verhouding.
pi_187519247
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 13:36 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

De ¤84K betreft zeker niet alleen rente. Bij een eenmanszaak betaal je geen VPB, maar betaal je belasting over de winst via de inkomstenbelasting. Derhalve is saldo financieel resultaat vaak erg laag, want inkomstenbelasting wordt niet hier in de cijfers gepresenteerd (betaal je als persoon, niet als bedrijf). Bij een BV zoals Beiersbergen moet wel VPB worden betaald. Basis: 20% over eerste ¤200K winst is ¤40K VPB + 25% over het restant --> 25% van ¤130.100 = ¤33K VPB. Samen ¤73K VPB. Het verschil tussen ¤84K en ¤73K betreft ¤11K aan rentelasten en bankkosten. Dus op zich ook een logische verhouding.
Bedankt voor de uitleg !
pi_187519598
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 09:34 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Als deze lening alleen zou zijn om de betalingstermijn van afnemers te overbruggen, waarom dan niet een korte lening van zeg een half jaar? Nu blijft hij jaren rente (en aflossing) betalen over een transactie die allang voorbij is.
Bij FNC kan je boetevrij aflossen, dus de ondernemer kan eraf wanneer die wil. Mocht er én andere grote uitgave op z'n pad komen, dan kan het geld daar voor worden aangewend.

Niet ideaal voor de investeerder, maar wel voor de ondernemer.
pi_187519965
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 14:19 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Bij FNC kan je boetevrij aflossen, dus de ondernemer kan eraf wanneer die wil. Mocht er én andere grote uitgave op z'n pad komen, dan kan het geld daar voor worden aangewend.

Niet ideaal voor de investeerder, maar wel voor de ondernemer.
Klopt.
Ik geloof alleen dat deze discussie gaat over een KoM project.
pi_187520064
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 09:34 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Als deze lening alleen zou zijn om de betalingstermijn van afnemers te overbruggen, waarom dan niet een korte lening van zeg een half jaar? Nu blijft hij jaren rente (en aflossing) betalen over een transactie die allang voorbij is.
De Q&A geeft aan dat het geld op de RC van Rabo wordt gestort. Oppassen dus.
pi_187520104
Zal er ook een zomeractie komen voor investeerders waarbij er geen investeerdersfee betaald hoeft te worden?
quote:
Zomeractie voor zakenpartners en relaties
Profiteer tijdens de zomermaanden van kosteloze publicatie en PR met onze zomeractie!

Kredietaanvragen van ¤ 250.000,- of meer die tussen 17 juni en 1 oktober 2019 worden ingediend en gefund, worden zonder publicatiekosten gepubliceerd. Dit bespaart uw klant ¤ 499,- aan kosten! Daarnaast bieden wij uw kantoor een week lang 'zendtijd' op het LED-scherm aan de zijgevel van ons pand. Langs de A12, met zo'n 100.000 voorbijgangers per dag.

Met de zomeractie biedt u een mooie korting aan uw relatie en uw merknaam blijft volop zichtbaar in de zomer
pi_187520126
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 14:57 schreef djh77 het volgende:
Zal er ook een zomeractie komen voor investeerders waarbij er geen investeerdersfee betaald hoeft te worden?
[..]

Welk platform?
pi_187520142
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 14:59 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Welk platform?
GvE
Ik denk niet dat dit voordeeltje er voor de investeerders ook in zit.
Het aantal projecten bij GvE is momenteel vrij laag dus ik denk dan ook dat wij vooral geholpen zijn met GOEDE nieuwe projecten met sterke zekerheden.
pi_187522728
Automatiseringsadviesbureau op ccf/Knab
https://www.collincrowdfund.nl/new-true-b-v/
pi_187522892
Facebook Collin:
"Dinsdagavond 18 juni vond in de Plashoeve in Vinkeveen de presentatie plaats voor potentiële investeerders in de crowdfundaanvraag van ¤ 2.500.000 van Watersportcentrum Proosdij."

Heeft Collin hier alle Collin-investeerders voor uitgenodigd? Ik heb zelf namelijk nooit een uitnodiging gehad. Jullie wel? Niet dat ik per se de bijeenkomst bij had willen wonen, maar ik was benieuwd waarom ik nooit iets heb gehoord. Dan had ik in ieder geval de keuze kunnen maken. Kan wellicht ook komen omdat ik al een mee had gedaan via de voorvertoning.
pi_187524211
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 10:50 schreef Jaco078 het volgende:
Er staat toch nog 1 procent open van het hypotheekkantoor op collin direct.... Wie het eerst komt...
Nu nogmaals 200 euro open

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 20-06-2019 19:54:28 ]
pi_187524583
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 18:19 schreef djtiesto8 het volgende:
Facebook Collin:
"Dinsdagavond 18 juni vond in de Plashoeve in Vinkeveen de presentatie plaats voor potentiële investeerders in de crowdfundaanvraag van ¤ 2.500.000 van Watersportcentrum Proosdij."

Heeft Collin hier alle Collin-investeerders voor uitgenodigd? Ik heb zelf namelijk nooit een uitnodiging gehad. Jullie wel? Niet dat ik per se de bijeenkomst bij had willen wonen, maar ik was benieuwd waarom ik nooit iets heb gehoord. Dan had ik in ieder geval de keuze kunnen maken. Kan wellicht ook komen omdat ik al een mee had gedaan via de voorvertoning.
Wel gehad, mail begint met "In januari heeft u meegedaan aan de succesvol verlopen crowdfundcampagne van de familie Van der Meulen in Aalsmeer via Collin Crowdfund. Het betrof een financiering in vastgoed van 2,3 miljoen euro, die door mij als Crowdfund Coach is begeleid." dus hij zal niet naar iedereen zijn gestuurd.
pi_187526257
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 13:04 schreef W1241302 het volgende:

[..]

Ben benieuwd maar wordt krap, nog 5 uur te gaan.
De link voor schijf 1a lijkt nietafgesloten. Krijg nog steeds het scherm voor investeren terwijl 1b dit niet heeft.

Ze moeten bij SIG echt naar het afsluiten van schijf 1a kijken
pi_187527219
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 20:31 schreef jsuijker het volgende:

[..]

De link voor schijf 1a lijkt nietafgesloten. Krijg nog steeds het scherm voor investeren terwijl 1b dit niet heeft.

Ze moeten bij SIG echt naar het afsluiten van schijf 1a kijken
Je bedoelt denk ik het Amsterdamse project?
Die staat weer voor 500 euro open voor een liefhebber.
Vast iemand die zich terug getrokken heeft.
pi_187527614
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 21:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Je bedoelt denk ik het Amsterdamse project?
Die staat weer voor 500 euro open voor een liefhebber.
Vast iemand die zich terug getrokken heeft.
500 overschreven volgens mij
pi_187527789
SIG
Hoofddorp: Nieuweweg 17 is ook volgelopen sinds een paar uur, Gary heeft bij de borrel een paar vrindjes gecharterd.
pi_187528134
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 21:32 schreef djh77 het volgende:

[..]

500 overschreven volgens mij
Je hebt helemaal gelijk.
Investeren lukt uiteindelijk ook niet. Inderdaad slordig.
pi_187528559
quote:
Een no go for me. Als werkgever ga ik niet graag in zee met "kleine" uitzend-orgs.
pi_187532561
quote:
12s.gif Op donderdag 20 juni 2019 22:26 schreef peterc het volgende:

[..]

Een no go for me. Als werkgever ga ik niet graag in zee met "kleine" uitzend-orgs.

Toetsing aan de Wetten van Paardendokter: fail
Pecunia non olet
pi_187532766
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 09:51 schreef obligataire het volgende:

[..]

Toetsing aan de Wetten van Paardendokter: fail
Uit de pitch: "Medegeldnemer is DGA M. Kalin (BKR score onbekend)"

BKR score onbekend :+ :+ :+
pi_187532919
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 10:08 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Uit de pitch: "Medegeldnemer is DGA M. Kalin (BKR score onbekend)"

BKR score onbekend :+ :+ :+
In principe is dat een goed teken. Er zijn dan geen (privé) leningen of geregistreerde achterstanden.
pi_187533748
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 10:21 schreef Horsemen het volgende:

[..]

In principe is dat een goed teken. Er zijn dan geen (privé) leningen of geregistreerde achterstanden.
Meestal zetten ze dan neer: BKR; Klant onbekend.

Score onbekend zal betekenen dat de toets niet is gedaan of wellicht een spelfout in de naam heeft plaatsgevonden.
pi_187534580
Detailhandel tegen 9% met 2e hypotheek op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/karand/
pi_187534649
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 12:07 schreef djh77 het volgende:
Detailhandel tegen 9% met 2e hypotheek op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/karand/
De zekerheden bij collin direct neem ik altijd met een flinke korrel zout, al is het maar omdat gelden 2 dagen na volschrijven aan de ondernemer uitbetaald worden. In die periode een 2e hypotheek vastgelegd krijgen is best krap lijkt me.
pi_187534783
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 12:14 schreef optrandje het volgende:

[..]

De zekerheden bij collin direct neem ik altijd met een flinke korrel zout, al is het maar omdat gelden 2 dagen na volschrijven aan de ondernemer uitbetaald worden. In die periode een 2e hypotheek vastgelegd krijgen is best krap lijkt me.
Volgens mij klopt die 2 dagen niet, ik meen dat er een verwerkingstijd van 14 dagen is.
pi_187534896
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 12:14 schreef optrandje het volgende:

[..]

De zekerheden bij collin direct neem ik altijd met een flinke korrel zout, al is het maar omdat gelden 2 dagen na volschrijven aan de ondernemer uitbetaald worden. In die periode een 2e hypotheek vastgelegd krijgen is best krap lijkt me.
Vermoedelijk onderpand
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
WOZ 216k
Overwaarde 60k (op basis van taxatie of WOZ?)

Reeele waarde 240k naar verwachting

Als overwaarde op basis van WOZ is, dan is de zekerheidspositie in orde, mits de hypotheek gevestigd wordt;)
pi_187534947
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 12:27 schreef rechtsbackje het volgende:

[..]

Volgens mij klopt die 2 dagen niet, ik meen dat er een verwerkingstijd van 14 dagen is.
Standaard verwerkingstijd is inderdaad 2 dagen, maar (de weinige) ervaring met Collin direct leert dat bij vastlegging van zekerheden de verwerkingstijd langer is.
pi_187535050
Kijk daar hou ik van:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187535506
Collin:
https://www.collincrowdfund.nl/new-true-b-v/

Ziet er m.i. aantrekkelijk uit, zien jullie valkuilen?
Jammer dat er niet een directe hypothecaire zekerheid wordt verstrekt.
Zo blijft het toch nog onduidelijk hoe en een ander afgewikkeld zou moeten worden.
Pecunia non olet
pi_187535656
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 13:29 schreef obligataire het volgende:
Collin:
https://www.collincrowdfund.nl/new-true-b-v/

Ziet er m.i. aantrekkelijk uit, zien jullie valkuilen?
Jammer dat er niet een directe hypothecaire zekerheid wordt verstrekt.
Zo blijft het toch nog onduidelijk hoe en een ander afgewikkeld zou moeten worden.
Zekerheden zijn mij te vaag
pi_187536056
Balanzs Fitness en Yoga Studio

Aankoop VG. Twee delen, eerste deel is bedrag van executiewaarde, tweede deel verschil aankoopwaarde en executiewaarde

Deel 1
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deel 2

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187536078
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 14:14 schreef kopersneek het volgende:
Balanzs Fitness en Yoga Studio

Aankoop VG. Twee delen, eerste deel is bedrag van executiewaarde, tweede deel verschil aankoopwaarde en executiewaarde

Deel 1
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deel 2

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk bedrijf, zit in meerdere financieringen bij hen via KoM. Betalen altijd goed.
Eens verdiepen.

Er lijkt nog iets niet te kloppen met de looptijden, ik zie 5 en 6 jaar voorbij komen.

Zekerheden kloppen ook niet:

Eerste hypothecaire inschrijving met 30% opslag op 2517 AR 's-Gravenhage, Laan van Meerdervoort 96

Je krijgt mijn inziens enkel inschrijving op 96-C
Als ik op heel 96 een eerste hypotheek krijg ga ik er vol in;)

[ Bericht 4% gewijzigd door impact9 op 21-06-2019 14:24:19 ]
  vrijdag 21 juni 2019 @ 14:23:59 #238
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_187536145
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 14:14 schreef kopersneek het volgende:
Balanzs Fitness en Yoga Studio

Aankoop VG. Twee delen, eerste deel is bedrag van executiewaarde, tweede deel verschil aankoopwaarde en executiewaarde

Deel 1
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deel 2

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik hoor heel graag wie hier wel en niet instappen, en indien wel: in welk deel. En vooral: waarom?
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
pi_187536222
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 14:14 schreef kopersneek het volgende:
Balanzs Fitness en Yoga Studio

Aankoop VG. Twee delen, eerste deel is bedrag van executiewaarde, tweede deel verschil aankoopwaarde en executiewaarde

Deel 1
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deel 2

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afgaande op het taxatierapport is heeft deel een altijd nog een ltv van ruim 83%.
pi_187537237
deel 1 5 jaar en deel 2 6 jaar klopt niet met de tekst. vraag naar CC gestuurd.
en ook: waarom niet via de bank ?

taxatierapport ziet er ook niet enthousiast uit. Behoorlijk aantal keren 'redelijk' wat in makelaarstermen niet positief is.
pi_187537485
pure passie lost vervroegd af (KOM)

Goedemiddag geachte investeerders,

Binnen enkele ogenblikken zal ik alles van de restschuld in 1 keer aflossen, dit door diverse redenen,
1. mijn bedrijf als zzpér WWW.purepasieontour.com een zeer succesvolle onderneming is geworden mede door jullie!
2. ik zojuist een nieuwe woning heb gekocht en van mijn bkr registratie af moest voor het aanvragen van een nieuwe hypotheeek.
ik heb samen met mijn partner een boerderij in Heijningen gekocht met een B&B en een flinke lap grond, waar ik een BBQ workshop experience center zal gaan neerzetten, waar diverse soorten BBQ en kook, trainingen, workshops en feestjes gegeven kunnen worden. met daarbij uiteraard de mogelijkheid tot overnachten en zo ook meerdaagse trainingen en workshops. deze lokatie zal ik graag in 2020 gereed willen hebben voor het nieuwe BBQ seizoen begint.

wie weet zal ik zelfs dit platform gaan gebruiken om de investering bij elkaar te krijgen voor deze nieuwe BBQ buiten lokatie, maar dit zal ik eerst met mijn financieel adviseur overleggen en bespreken, hierover later meer.

nogmaals wil ik jullie allen super bedanken voor het vertrouwen in mij en mijn bedrijf en het door jullie geleende geldbedrag!!

m.v.g. Leonard Elenbaas
pi_187537709
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 16:21 schreef zeeland6 het volgende:
pure passie lost vervroegd af (KOM)
wie weet zal ik zelfs dit platform gaan gebruiken om de investering bij elkaar te krijgen voor deze nieuwe BBQ buiten lokatie, maar dit zal ik eerst met mijn financieel adviseur overleggen en bespreken, hierover later meer.
Overstappen naar een ander platform lijkt me een beter idee
pi_187538729
Een "vervroegde" aflossing op Funding Circle van het project 'Lunchroom zomermaanden'. Een volledige aflossing voordat het project goed en wel liep.

Blijkbaar had de ondernemer toch een andere manier gevonden om het bedrag te financieren of had Funding Circle er bij nader inzien geen vertrouwen in. De incasso en het uitbetalen van de lening duurde ook al langer dan normaal. Ik verwacht nog een bericht van Funding Circle. Het geld is in ieder geval teruggestort.
pi_187543957
Als deze administrateur 2 werknemers heeft (hijzelf inclusief, als ik zijn website ziet), waar betaalt hij die medewerker en zichzelf dan van?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is wel iets aan winst en personeelskosten, maar om daar 1 FTE + eigenaar van te betalen...
pi_187544148
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 23:18 schreef Jaco078 het volgende:
Als deze administrateur 2 werknemers heeft (hijzelf inclusief, als ik zijn website ziet), waar betaalt hij die medewerker en zichzelf dan van?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is wel iets aan winst en personeelskosten, maar om daar 1 FTE + eigenaar van te betalen...
Volgens mij zijn ze in totaal met z'n tweeën. Van de personeelskosten kan hij zijn collega betalen. Het resultaat onder aan de streep is zijn eigen "salaris".
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_187544319
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 23:26 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]

Volgens mij zijn ze in totaal met z'n tweeën. Van de personeelskosten kan hij zijn collega betalen. Het resultaat onder aan de streep is zijn eigen "salaris".
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen riant inkomen voor een redelijk opgeleid administrateur.

Neem dit weekend de shoarmatent in Amsterdam mee en het café.
Beide goede recensies en een biertje en een kebab dat loopt toch altijd wel door...
pi_187547855
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
Deze? Ziet er inderdaad niet verkeerd uit. Goede winst (verdeeld over ? ondernemers), nauwelijks schuld.

Info:
https://www.uw-adres.nl/r(...)land-30c1a69e00.html
Pecunia non olet
pi_187548067
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 09:58 schreef obligataire het volgende:
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
Deze? Ziet er inderdaad niet verkeerd uit. Goede winst (verdeeld over ? ondernemers), nauwelijks schuld.

Info:
https://www.uw-adres.nl/r(...)land-30c1a69e00.html
Klopt ja. Bestaat ook al meer dan 30 jaar.
pi_187548571
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 10:17 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Klopt ja. Bestaat ook al meer dan 30 jaar.
Maar geen cijfers over 2018. Dat vind ik half 2019 wel een probleem.
pi_187549014
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 10:58 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Maar geen cijfers over 2018. Dat vind ik half 2019 wel een probleem.
ik zie bij geen enkel project cijfers over 2018 tot nu toe
pi_187549307
Je ziet weer de meest trieste gevallen voorbij trekken. Een adviseur die nog 36K aan BTW moet afdragen. Ik denk dan (en zo denkt de Fiscus ook), je hebt dat geld toch ontvangen van je klanten. Dus hoezo geen geld beschikbaar voor de BTW. Vast en zeker opgevreten. Met de knollen de pot in. Maar bij FNC mag dat, zolang je maar terugbetaalt en akkoord gaat met woekerrente :6
Pecunia non olet
  zaterdag 22 juni 2019 @ 12:23:11 #252
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_187549468
Jammer dat twee openstaande projecten op NewFunding echt voor geen meter meer van de plaats komen.
pi_187549695
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 11:42 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

ik zie bij geen enkel project cijfers over 2018 tot nu toe
Ze zijn inderdaad alleen met een lantaarntje te vinden. Maar ze zijn er wel. De timmernan die een busje wil kopen, het schoonmaakbedrijf dat nieuwe schoonmaakspullen nodig heeft en de evenementenhandel. Full disclosure: in geen van de genoemde drie proposities heb ik geïnvesteerd.
pi_187551064
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 12:41 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Ze zijn inderdaad alleen met een lantaarntje te vinden. Maar ze zijn er wel. De timmernan die een busje wil kopen, het schoonmaakbedrijf dat nieuwe schoonmaakspullen nodig heeft en de evenementenhandel. Full disclosure: in geen van de genoemde drie proposities heb ik geïnvesteerd.
Wat zijn voor jou de kenmerken of zaken waar je op Let? M.a.w. Welke afweging maak je om wel of niet te investeren. Ik kan me voorstellen:
-Cijfers 2018;
-winst maken;
-annuiteit te betalen van de winst;
-positief eigen vermogen
-vlottende activa hoger dan kortlopende schulden;
-vindbaar op google;
-...;
-...;

Welke nog meer?
pi_187551526
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 14:49 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Wat zijn voor jou de kenmerken of zaken waar je op Let? M.a.w. Welke afweging maak je om wel of niet te investeren. Ik kan me voorstellen:
-Cijfers 2018;
-winst maken;
-annuiteit te betalen van de winst;
-positief eigen vermogen
-vlottende activa hoger dan kortlopende schulden;
-vindbaar op google;
-...;
-...;

Welke nog meer?
Van de projecten van vandaag heb ik de timmerman meegenomen, vanwege de "harde" kenmerken:
-cijfers over 2018
-weinig schulden
-beperkt bedrag
en de "zachte" kenmerken:
-lening wat mij betreft niet te groot voor een kleine zelfstandige.
-weinig goedkopere alternatieven voor zo'n soort ondernemer om iets te financieren (dus: legitieme reden om via CF voor 12.99% te lenen).

Zo'n soort project (als de timmerman) pak ik veel eerder mee als een bedrijf met 1.5mio omzet, en langlopende schulden (dus een lening van een bank) die nog 25-50k tegen eenzelfde rentepercentage van de crowd nodig heeft om een gat te dichten bijvoorbeeld.
Als zo'n bedrijf mis gaat is:
1.: de kans op recovery veel kleiner
2.: blijkbaar had de huisfinancier er geen vertrouwen in, waarom zou ik dat dan wel moeten hebben, gebaseerd op minimale cijfers en info.

Bottom line in CF is voor mij veel projecten screenen, kanshebbers (naar mijn mening dan) meepakken.
Sinds ongeveer een jaar hou ik mijn CF portefeuille in projecten zonder hypotheek ongeveer stabiel (beetje afhankelijk van beschikbare projecten: ik moet ongeveer EUR 2200 per maand herinvesteren om de portefeuille stabiel te houden).

De uitbreiding in CF zit bij mij het laatste jaar met name in CF projecten met hypotheek.
pi_187551979
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 15:29 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Van de projecten van vandaag heb ik de timmerman meegenomen, vanwege de "harde" kenmerken:
-cijfers over 2018
-weinig schulden
-beperkt bedrag
en de "zachte" kenmerken:
-lening wat mij betreft niet te groot voor een kleine zelfstandige.
-weinig goedkopere alternatieven voor zo'n soort ondernemer om iets te financieren (dus: legitieme reden om via CF voor 12.99% te lenen).

Zo'n soort project (als de timmerman) pak ik veel eerder mee als een bedrijf met 1.5mio omzet, en langlopende schulden (dus een lening van een bank) die nog 25-50k tegen eenzelfde rentepercentage van de crowd nodig heeft om een gat te dichten bijvoorbeeld.
Als zo'n bedrijf mis gaat is:
1.: de kans op recovery veel kleiner
2.: blijkbaar had de huisfinancier er geen vertrouwen in, waarom zou ik dat dan wel moeten hebben, gebaseerd op minimale cijfers en info.

Bottom line in CF is voor mij veel projecten screenen, kanshebbers (naar mijn mening dan) meepakken.
Sinds ongeveer een jaar hou ik mijn CF portefeuille in projecten zonder hypotheek ongeveer stabiel (beetje afhankelijk van beschikbare projecten: ik moet ongeveer EUR 2200 per maand herinvesteren om de portefeuille stabiel te houden).

De uitbreiding in CF zit bij mij het laatste jaar met name in CF projecten met hypotheek.
Voor projecten met hypotheek heb ik gekozen om estateguru te gaan vertrouwen. Het is een crime om grotere bedragen te herfinancieren enkel op Nederlandse crowdfundingplatformen.
pi_187552126
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 16:05 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Voor projecten met hypotheek heb ik gekozen om estateguru te gaan vertrouwen. Het is een crime om grotere bedragen te herfinancieren enkel op Nederlandse crowdfundingplatformen.
Estateguru vertegenwoordigd bij mij 50% van het uitstaande bedrag via CF met hypotheek. De andere 50% is verdeeld over: GvE, WvjG, NLinvesteert, Newfunding, All4funding.

Ben in December 2017 begonnen bij EG, enigste veranderingen tot nu toe is dat ik minder geld per maand toevoeg (wil niet te snel groeien daar), en dat ik niet meer in full bullet leningen investeer.

1 default is een maand of 2 geleden zonder schade opgelost, 2 anderen lopen nog.
Verder nog 2 projecten die met 1.5 maand verlengt zijn om "afronding van het verkoopproces te faciliteren".
Misschien toeval, maar alle 5 de bovenstaande leningen waren full bullets. Dus selecteer nu ook op rentebetaling frequentie: maximaal 1x/3 maanden rente betalen is mijn minimum criterium.

Hier hetzelfde "probleem": ik krijg mijn budget voor hyp CF ook niet volledig geïnvesteerd via NL platforms. Bijkomend: eind vorig jaar liepen 2 langlopende deposito's af, dus die bedragen zoeken ook weer een plek om rendement te maken.

[ Bericht 4% gewijzigd door ETphonehome op 22-06-2019 16:25:04 ]
pi_187552177
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 16:19 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Estateguru vertegenwoordigd bij mij 50% van het uitstaande bedrag via CF met hypotheek. De andere 50% is verdeeld over: GvE, WvjG, NLinvesteert, Newfunding, All4funding.

Ben in December 2017 begonnen bij EG, enige verandering tot nu toe is dat ik minder geld per maand toevoeg, en dat ik niet meer in full bullet leningen investeer.

1 default is een maand of 2 geleden zonder schade opgelost, 2 anderen lopen nog.
Verder nog 2 projecten die met 1.5 maand verlengt zijn om "afronding van het verkoopproces te faciliteren".
Misschien toeval, maar alle 5 de bovenstaande leningen waren full bullets. Dus selecteer nu ook op rentebetaling frequentie: maximaal 1x/3 maanden rente betalen is mijn minimum criterium.
Mijn defaults al daar zijn keurig opgelost. Ik vond dit een erg prettig vooruitzicht, waarbij eveneens een financiering verlengd was om gedwongen verkoop te voorkomen en vrijwillige verkoop mogelijk te maken. Ik ben er erg over te spreken, moet alleen beter gaan spreiden :)

En over je deposito's, die leveren helaas niet echt extra geld op tegenwoordig :(
pi_187552292
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 16:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

En over je deposito's, die leveren helaas niet echt extra geld op tegenwoordig :(
Een deel van het vrijgevallen deposito geld schuif ik van lieverlee naar Trine: pak daar vooral projecten met 60% Sida garantie mee tegen 7-8% rente.
Vind ik alles bij elkaar een verantwoorde rente-risico verhouding.
pi_187552971
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 16:34 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Een deel van het vrijgevallen deposito geld schuif ik van lieverlee naar Trine: pak daar vooral projecten met 60% Sida garantie mee tegen 7-8% rente.
Vind ik alles bij elkaar een verantwoorde rente-risico verhouding.
Heb je al ervaring met het sida traject?
pi_187557844
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 14:49 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Wat zijn voor jou de kenmerken of zaken waar je op Let? M.a.w. Welke afweging maak je om wel of niet te investeren. Ik kan me voorstellen:
-Cijfers 2018;
-winst maken;
-annuiteit te betalen van de winst;
-positief eigen vermogen
-vlottende activa hoger dan kortlopende schulden;
-vindbaar op google;
-...;
-...;

Welke nog meer?
Bij Funding Circle is dat inderdaad wel het lijstje waar ik vooral naar kijk. Omdat er weinig informatie is, heb ik een voorkeur voor projecten met een korte looptijd en lagere leningen.
- Leningtermijn: <= 3 jaar
- Leenbedrag <= 50.000

Bij horeca kijk ik uiteraard even naar reviews. Ik lees ook altijd wel even voor welk doel de lening wordt aangevraagd. Ookal weet ik dat de waarde van die informatie betrekkelijk is.
pi_187558071
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 23:25 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Bij Funding Circle is dat inderdaad wel het lijstje waar ik vooral naar kijk. Omdat er weinig informatie is, heb ik een voorkeur voor projecten met een korte looptijd en lagere leningen.
- Leningtermijn: <= 3 jaar
- Leenbedrag <= 50.000

Bij horeca kijk ik uiteraard even naar reviews. Ik lees ook altijd wel even voor welk doel de lening wordt aangevraagd. Ookal weet ik dat de waarde van die informatie betrekkelijk is.
Ik heb gemerkt dat ik het eenvoudiger vind om te investeren in financieringen waar ik helemaal niets van weet dan in leningen waar ik een beetje van weet maar weet dat het potentieel een leugen is.
pi_187560078
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 22:49 schreef dyna18 het volgende:
Nog 2 dagen voor
https://investeren.sameni(...)live-8-jun-om-16-00u

Ben benieuwd of deze toch weer plotseling vol geknalt wordt door een business angel.
De einddatum van het project is verlengd tot na het weekend. Waarschijnlijk om het project vol te knallen.
pi_187561329
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/73838

Deze vandaag ook meegenomen. Groeiende omzet, winst en weinig schuld. Geen cijfers 2018 maar dat zal wel weer teveel gevraagd zijn......... :|W
Pecunia non olet
pi_187561365
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 10:36 schreef obligataire het volgende:
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/73838

Deze vandaag ook meegenomen. Groeiende omzet, winst en weinig schuld. Geen cijfers 2018 maar dat zal wel weer teveel gevraagd zijn......... :|W
Dat wilde ik aanvankelijk ook. Maar dit bedrijf - kass met dubbel S - kon ik werkelijk niets over vinden online.
pi_187561707
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 10:40 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Dat wilde ik aanvankelijk ook. Maar dit bedrijf - kass met dubbel S - kon ik werkelijk niets over vinden online.
Zou dit het misschien zijn:
https://kas.nmbrs.nl/website.aspx

Edit:
Deze lijkt in ieder geval wel op zoek naar personeel:
https://nl.linkedin.com/j(...)eelszaken-1022787731

[ Bericht 18% gewijzigd door TisIk op 23-06-2019 11:13:01 ]
pi_187561772
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 11:06 schreef TisIk het volgende:

[..]

Zou dit het misschien zijn:
https://kas.nmbrs.nl/website.aspx
Ik denk het ; adres is Huissensestraat Arnhem. Dat is niet bepaald de goudkust van Arnhem trouwens.
Pecunia non olet
pi_187563164
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 10:40 schreef Jaco078 het volgende:

[..]

Dat wilde ik aanvankelijk ook. Maar dit bedrijf - kass met dubbel S - kon ik werkelijk niets over vinden online.
Even een insiderstip: investeer níet in payrollbedrijven. Ze zijn ten dode opgeschreven omdat de politiek er een eind aan gaat maken. Zie bijv. hier en hier.
-edit- het blijkt niet om een payrollbedrijf te gaan. Ondanks de naam.

[ Bericht 5% gewijzigd door paardendokter op 24-06-2019 10:34:37 ]
pi_187567151
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 13:17 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Even een insiderstip: investeer níet in payrollbedrijven. Ze zijn ten dode opgeschreven omdat de politiek er een eind aan gaat maken. Zie bijv. hier en hier.
Maar hij neemt wel nieuw personeel aan🤔🤔
Pecunia non olet
pi_187575407
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 16:19 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

Estateguru vertegenwoordigd bij mij 50% van het uitstaande bedrag via CF met hypotheek. De andere 50% is verdeeld over: GvE, WvjG, NLinvesteert, Newfunding, All4funding.

Ben in December 2017 begonnen bij EG, enigste veranderingen tot nu toe is dat ik minder geld per maand toevoeg (wil niet te snel groeien daar), en dat ik niet meer in full bullet leningen investeer.

1 default is een maand of 2 geleden zonder schade opgelost, 2 anderen lopen nog.
Verder nog 2 projecten die met 1.5 maand verlengt zijn om "afronding van het verkoopproces te faciliteren".
Misschien toeval, maar alle 5 de bovenstaande leningen waren full bullets. Dus selecteer nu ook op rentebetaling frequentie: maximaal 1x/3 maanden rente betalen is mijn minimum criterium.

Hier hetzelfde "probleem": ik krijg mijn budget voor hyp CF ook niet volledig geïnvesteerd via NL platforms. Bijkomend: eind vorig jaar liepen 2 langlopende deposito's af, dus die bedragen zoeken ook weer een plek om rendement te maken.
vraagje, ben je SIG vergeten te vermelden of heeft het een reden dat je daar niets doet?
pi_187576704
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 17:58 schreef obligataire het volgende:

[..]

Maar hij neemt wel nieuw personeel aan🤔🤔
Het is een zij
https://nl.linkedin.com/in/faye-wessels-rpp-3572b22a
pi_187576908
quote:
Oh, dáár lees ik dat Kas eerder een uitzendburootje is en niet aan payrolling doet...
Verwarrende naam....
pi_187577374
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 10:32 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Oh, dáár lees ik dat Kas eerder een uitzendburootje is en niet aan payrolling doet...
Verwarrende naam....
Wel een aardig CV en door FNC is de bedrijfsnaam inmiddels aangepast. Alsnog meegenomen
pi_187577443
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 14:31 schreef W1241302 het volgende:

[..]

Afgaande op het taxatierapport is heeft deel een altijd nog een ltv van ruim 83%.
Gaat hier nog iemand aan meedoen? Gezien de kosten van CC vind ik zelf de netto opbrengst erg laag ten opzichte van de ltv, zowel voor het eerste als het tweede deel.
pi_187577506
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 11:10 schreef cellog het volgende:

[..]

Gaat hier nog iemand aan meedoen? Gezien de kosten van CC vind ik zelf de netto opbrengst erg laag ten opzichte van de ltv, zowel voor het eerste als het tweede deel.
Er is nog steeds verwarring over looptijden/zekerheden.
Laat ze eerst dat maar even ophelderen, dan kijk ik er weer naar.
pi_187578338
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 11:10 schreef cellog het volgende:

[..]

Gaat hier nog iemand aan meedoen? Gezien de kosten van CC vind ik zelf de netto opbrengst erg laag ten opzichte van de ltv, zowel voor het eerste als het tweede deel.
Vind ik ook. Bedrijfspanden past een hogere rente bij, zeker met zo'n hoge LTV.
Daarnaast zit ik al in meerdere projecten van dit duo. Ik had alleen meegedaan als het een hele mooie opportunity was.
Pecunia non olet
pi_187578657
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2019 12:14 schreef optrandje het volgende:

[..]

De zekerheden bij collin direct neem ik altijd met een flinke korrel zout, al is het maar omdat gelden 2 dagen na volschrijven aan de ondernemer uitbetaald worden. In die periode een 2e hypotheek vastgelegd krijgen is best krap lijkt me.
Iemand al een link gevonden om te investeren?Betreft CIgo Scheepshof Karand
pi_187578840
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 12:39 schreef bridgetofar het volgende:

[..]

Iemand al een link gevonden om te investeren?Betreft CIgo Scheepshof Karand
Er bestaan van Collin direct leningen geen linkjes om eerder te kunnen investeren.
pi_187578844
Er is een nieuw project bij HcN in de 48-uurs preview fase geplaatst.

Het betreft een 3-sterren crowdfundingproject voor restaurant Helden in Maartensdijk. Op dit project wordt 7,5% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.

https://horecacrowdfundin(...)aartensdijk-k89rvol5

Ik heb er een beetje mijn twijfels bij. Daarnaast is wat mij betreft de rentevergoeding voor deze 3 sterren horeca starter van maar 7,5% wel (te) laag.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie/inschatting.

[ Bericht 20% gewijzigd door Horsemen op 24-06-2019 13:24:09 ]
pi_187579116
Voor de eventueel geïnteresseerde staat de koffieboer op Collin open:
https://www.collincrowdfu(...)aanstreek-waterland/
pi_187579341
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 11:14 schreef impact9 het volgende:

[..]

Er is nog steeds verwarring over looptijden/zekerheden.
Laat ze eerst dat maar even ophelderen, dan kijk ik er weer naar.
degevraagd antwoord CC:
zekerheid is 96C niet 96, is aangepast.
Looptijd 5 jr voor deel 1 en 6 jaar voor deel 2.
Ik laat deze aan me voorbij gaan, mede door de vele slordigheden is de tekst.
pi_187579541
quote:
14s.gif Op maandag 24 juni 2019 13:13 schreef Horsemen het volgende:
Er is een nieuw project bij HcN in de 48-uurs preview fase geplaatst.

Het betreft een 3-sterren crowdfundingproject voor restaurant Helden in Maartensdijk. Op dit project wordt 7,5% rente geboden met een looptijd van 48 maanden.

https://horecacrowdfundin(...)aartensdijk-k89rvol5

Ik heb er een beetje mijn twijfels bij. Daarnaast is wat mij betreft de rentevergoeding voor deze 3 sterren horeca starter van maar 7,5% wel (te) laag.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie/inschatting.
Relatief laag gevraagd bedrag, en inderdaad ook lage rente. Horeca starter met beperkte ervaring. Tja, wat ik mij afvraag is hoe het nou geregeld is. Ik lees dat zij aandeelhouder & bestuurder is, en dat er geen sprake is van overname. Ik neem dan maar aan dat de andere aandeelhouder de pandeigenaar is (die het heeft laten verbouwen...). Die zal dus wel huur & een deel van de winst krijgen vermoed ik. Maar die tekent niet voor aansprakelijkheid mee (zal wel denken: "ik breng al de locatie in...")

Denk dat ik deze aan mij voor bij laat gaan bij deze rente.
pi_187580046
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 14:51 schreef PON het volgende:

[..]

Relatief laag gevraagd bedrag, en inderdaad ook lage rente. Horeca starter met beperkte ervaring. Tja, wat ik mij afvraag is hoe het nou geregeld is. Ik lees dat zij aandeelhouder & bestuurder is, en dat er geen sprake is van overname. Ik neem dan maar aan dat de andere aandeelhouder de pandeigenaar is (die het heeft laten verbouwen...). Die zal dus wel huur & een deel van de winst krijgen vermoed ik. Maar die tekent niet voor aansprakelijkheid mee (zal wel denken: "ik breng al de locatie in...")

Denk dat ik deze aan mij voor bij laat gaan bij deze rente.
Zo best liep het hiervoor op deze locatie blijkbaar ook al niet.

https://www.tripadvisor.n(...)en-Maartensdijk.html
pi_187580287
quote:
14s.gif Op maandag 24 juni 2019 15:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Zo best liep het hiervoor op deze locatie blijkbaar ook al niet.

https://www.tripadvisor.n(...)en-Maartensdijk.html
Ik ben hier weleens geweest. Leuke plek, maar in de middle of nowhere. Deden ook zaken met kortingsbonnenfirma's

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 24-06-2019 15:40:59 ]
pi_187580952
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 15:31 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Ik ben hier weleens geweest. Leuke plek, maar in de middle of nowhere. Deden ook zaken met kortingsbonnenfirma's
Apart, ik ben hier talloze keren langsgefietst en tent is me nooit opgevallen.
pi_187581714
SIG Amsterdam is weer verlengd, nu met 11 dagen. Dat niemand deze volstort kan ik me nog iets bij voorstellen. Dat de twee projecten van Newfunding niet vollopen is vind ik moeilijker te begrijpen.
pi_187581805
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 14:37 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

degevraagd antwoord CC:
zekerheid is 96C niet 96, is aangepast.
Looptijd 5 jr voor deel 1 en 6 jaar voor deel 2.
Ik laat deze aan me voorbij gaan, mede door de vele slordigheden is de tekst.
Is hier al besproken waarom de afossingsvrije lening 1% lager in rente is? Ik kan dit NL niet plaatsen.
pi_187582196
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 05:24 schreef djh77 het volgende:

[..]

De einddatum van het project is verlengd tot na het weekend. Waarschijnlijk om het project vol te knallen.
en nu voor de 3e keer verlengd.
Wordt steeds verder naar achteren geschoven.
Lijkt me echter niet leuk voor de mensen die al betaald hebben, dat hun geld nu renteloos maar staat te wachten.
pi_187582714
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 17:09 schreef dyna18 het volgende:

[..]

en nu voor de 3e keer verlengd.
Wordt steeds verder naar achteren geschoven.
Lijkt me echter niet leuk voor de mensen die al betaald hebben, dat hun geld nu renteloos maar staat te wachten.
En toevallig is er door 2 investeerders nog even 15k in dit project geïnvesteerd ;)
pi_187583101
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 16:47 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Is hier al besproken waarom de afossingsvrije lening 1% lager in rente is? Ik kan dit NL niet plaatsen.
Vaag verhaal beide projecten worden gedekt door dezelfde zekerheid 1e hypotheek. De zekerheden hadden ook gedeeld moeten worden, tenminste een rangorde aan moeten worden gegeven lijkt mij. Maar de rentevergoeding van netto 4% is ook al niet interessant.
pi_187583123
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 17:09 schreef dyna18 het volgende:

[..]

en nu voor de 3e keer verlengd.
Wordt steeds verder naar achteren geschoven.
Lijkt me echter niet leuk voor de mensen die al betaald hebben, dat hun geld nu renteloos maar staat te wachten.
je hoeft nog niet te betalen voordat het project rond is bij SIG
pi_187583988
Personal training tegen 9,5% op Collin direct
https://www.collincrowdfund.nl/cleuskens-personal-training/
pi_187586988
staat bij myARTdna bij GvE nog 300 open
pi_187587792
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 18:07 schreef zeeland6 het volgende:

[..]

je hoeft nog niet te betalen voordat het project rond is bij SIG
hoeft niet, maar gebeurd wel.
Meeste mensen (waaronder ik) houden er geen rekening mee dat de startdatum onbeperkt naar achteren gaat.
Zelf betaal ik meestal ook al meteen als ik het geld toch al in mijn wallet heb zitten.
pi_187593397
quote:
14s.gif Op maandag 24 juni 2019 13:12 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Er bestaan van Collin direct leningen geen linkjes om eerder te kunnen investeren.
Staat nu open en ik heb ingeschreven
pi_187593535
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 10:20 schreef bridgetofar het volgende:

[..]

Staat nu open en ik heb ingeschreven
Ik heb deze ook bescheiden meegenomen. Hoge rente plus 2e hyp. klinkt eigenlijk te mooi om waar te zijn. Tnx.
Pecunia non olet
pi_187593683
Ik was helaas net te laat.. Mocht iemand nog willen afzien van zijn of haar investering houd ik mij aanbevolen;)
pi_187593885
Ik vind die werkwijze van Collin Direct helemaal niets. Ik zit liever klaar om 11.00 uur dan dat ik 10 keer per dag op F5 druk en vervolgens te laat ben.
pi_187594041
CC - Balanz
CC beweert nu dat deel 2 niet gedekt is door 1e hyp. In de zekerheden staat wat anders.....

este Investeerder,

Project Deel 2 is een lening zonder hypothecaire zekerheid die in 72 maanden afgelost wordt.

=====
CC:
Project deel 1 is een lening met hypthecaire zekerheid en deze betaald daarom een procent punt minder rente. Deze lening wordt in 1x aan het einde van de looptijd afgelost , de rente wordt maandelijks bijgeschreven.

De prospectussen beschrijven de leningen tot in detail. Als u nog vragen heeft horen wij het graag. Beste kunt u ons bellen.

Dank voor uw interesse in de leningen.
=====
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')