Hier actief sinds circa 2013-2014. Nog steeds zie ik crowdfunding als een volwaardig beleggingsalternatief. Tot nu toe stabiel 4-6% per jaar. Spreiding is wel 200+ projectenquote:Op zaterdag 20 juli 2019 21:08 schreef Jaco078 het volgende:
Zou iemand mij in algemene zin iets kunnen vertellen over de ontwikkeling van crowdfunding de laatste jaren? Inmiddels zitten we op deel #229. Als ik even door de eerste 10 topics van enkele jaren terug kijk, zie ik daar niet veel 'bekende' namen meer langskomen. Met Obligataire en Horseman (mea culpa als ik iemand vergeet) met het langste trackrecord. Zijn de meeste investeerders 'van het eerste uur' gestopt met crowdfunding? Om een bepaalde reden? Of nog wel actief mogelijk, maar niet meer op dit forum.
Is het gelukt om al die jaren een positief rendement te hebben? Wat waren de grootste meevallers en wat viel erg tegen?
Ik ben nu inmiddels iets langer dan een jaar bezig en als ik naar mijn portfolio kijk met de afboekingen daarin, dan valt het aantal nog mee (Wieb*e op KOM als laatst).
Ik doe het sinds eind 2015. Volgens mij is het wel wat uitgedund, volgens mij wel om verschillende redenen.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 21:08 schreef Jaco078 het volgende:
Zou iemand mij in algemene zin iets kunnen vertellen over de ontwikkeling van crowdfunding de laatste jaren? Inmiddels zitten we op deel #229. Als ik even door de eerste 10 topics van enkele jaren terug kijk, zie ik daar niet veel 'bekende' namen meer langskomen. Met Obligataire en Horseman (mea culpa als ik iemand vergeet) met het langste trackrecord. Zijn de meeste investeerders 'van het eerste uur' gestopt met crowdfunding? Om een bepaalde reden? Of nog wel actief mogelijk, maar niet meer op dit forum.
Is het gelukt om al die jaren een positief rendement te hebben? Wat waren de grootste meevallers en wat viel erg tegen?
Ik ben nu inmiddels iets langer dan een jaar bezig en als ik naar mijn portfolio kijk met de afboekingen daarin, dan valt het aantal nog mee (Wieb*e op KOM als laatst).
quote:Update 20-7-2019, 21:50 uur
Het herstellen van de database heeft geruime tijd in beslag genomen en is vandaag rond het middaguur afgerond. Op dit moment worden de laatste betalingen verwerkt. Zodra alle betalingen bij de bank zijn ingediend ontvangt u hiervan per mail bericht. Onze excuses voor het ongemak.
Jij bent volgens mij het oudste lid hier dat nog steeds - af en toe - actief is. Dus vanaf 2013. En er zijn er meerdere die nog af en toe komen posten. Zelf ben ik pas vanaf 2015 actief op Fok!quote:Op dinsdag 21 mei 2013 20:16 schreef AQuila360 het volgende:
Bedankt TS voor het openen van dit topic!
Ik heb zelf op het moment 3 dingen lopen via Geldvoorelkaar.nl. Van het 1e project heb ik afgelopen weekend de eerste aflossing + rente ontvangen. Het 2de project is ook rond en komt denk ik volgende week. En het derde project moet ik nog het geld overmaken maar dat duurt nu al wel even. Net mailtje dat die ook rond is en ik het moet overmaken.
Opzich ben ik wel tevreden over hoe het daar werkt want je wordt goed op de hoogte gehouden en op je eigen inloggedeelte kun je allemaal overzichten terug vinden.
Het risico is natuurlijk wel hoger maar als je gewoon kleine bedragen per project doet (wat ook eigenlijk het idee achter crowdfunding is) dan is het wel te overzien.
Ik heb het onderzoeksbereau zojuist meegenomen. Inmiddels 25% gevuld. De andere twee heb ik uiteindelijk niet meegenomen.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 12:12 schreef Groepfunder het volgende:
Vandaag heb ik ook de projecten bekeken die vanaf morgen op FNC open staan. Dit zijn volgens mij de interessantste pitches.
Heb je gezien dat hij bijna 4 ton aan vlottende activa heeft? En dat zijn kortlopende schulden erg zijn opgelopen?quote:Op zondag 21 juli 2019 10:34 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Ik heb het onderzoeksbereau zojuist meegenomen. Inmiddels 25% gevuld.
Ik ben halverwege 2015 begonnen met crowdfunding. In het begin vrij veel collin en GVE, voordat ik dit forum ontdekte. Van de Collin investeringen zijn er aardig wat probleemgevallen, waar ik nu met 1% rendement zit. Op KOM en Aygodutch wat defaults, maar voor de rest loopt het prima. Denk dat ik rond de 5% rendement zit.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 21:08 schreef Jaco078 het volgende:
Zeker. De toegenomen kortlopende schulden (+ 50,9%) heb ik hier gisteren ook als nadeel genoemd. Ik heb uit die twee feiten alleen niet afgeleid dat de financiële situatie zodanig is verslechterd dat de terugbetaling van een kortlopende lening (12 mnd) wel eens in gevaar zou kunnen komen.quote:Op zondag 21 juli 2019 10:45 schreef obligataire het volgende:
[..]
Heb je gezien dat hij bijna 4 ton aan vlottende activa heeft? En dat zijn kortlopende schulden erg zijn opgelopen?
Het is ook moeilijk te beoordelen. De cijfers van een B.V. moet je héél anders lezen dan die van een eenmanszaak. Het is goed mogelijk (maar je kunt niet inzoomen), dat hij héél veel geld onttrokken heeft aan de B.V. en dat dit als een (waardeloze) vordering op de balans staat. De B.V. zou dus, ondanks het ogenschijnlijk positieve Eigen vermogen, nagenoeg failliet kunnen zijn. Kan, hoeft niet.quote:Op zondag 21 juli 2019 11:30 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
Zeker. De toegenomen kortlopende schulden (+ 50,9%) heb ik hier gisteren ook als nadeel genoemd. Ik heb uit die twee feiten alleen niet afgeleid dat de financiële situatie zodanig is verslechterd dat de terugbetaling van een kortlopende lening (12 mnd) wel eens in gevaar zou kunnen komen.
Als bekend spreker met groot netwerk zal hij ook een naam hoog te houden hebben. Als we niet teveel aannames doen en puur cijfers bekijken Dan ziet dit er goed uit. Heb hem meegenomen. Zo vind ik dit verhaal beter Dan de sla-teler op FNC morgen die een showroom wil openen voor mogelijke franchisers.quote:Op zondag 21 juli 2019 12:41 schreef obligataire het volgende:
[..]
Het is ook moeilijk te beoordelen. De cijfers van een B.V. moet je héél anders lezen dan die van een eenmanszaak. Het is goed mogelijk (maar je kunt niet inzoomen), dat hij héél veel geld onttrokken heeft aan de B.V. en dat dit als een (waardeloze) vordering op de balans staat. De B.V. zou dus, ondanks het ogenschijnlijk positieve Eigen vermogen, nagenoeg failliet kunnen zijn. Kan, hoeft niet.
Als ik de man dan zie, een min of meer bekende Nederlander met waarschijnlijk een flamboyante levensstijl, dan past dat wel een beetje in het plaatje wat dan voor mijn netvlies komt. Ik doe dus niet mee.
Maar goed, twaalf maanden moet nog wel te doen zijn denk ik.
Die Richard heeft een zeer dubieuse reputatie. Ex DSB, weggsetuurd bij OHRA en ook in het vervolg van zijn "carierre" maalt hij niet over de paar faillisementjes meer of minder.quote:Op zondag 21 juli 2019 13:14 schreef Jaco078 het volgende:
[..]
Als bekend spreker met groot netwerk zal hij ook een naam hoog te houden hebben. Als we niet teveel aannames doen en puur cijfers bekijken Dan ziet dit er goed uit. Heb hem meegenomen. Zo vind ik dit verhaal beter Dan de sla-teler op FNC morgen die een showroom wil openen voor mogelijke franchisers.
Is alweer een tijdje geleden ja, ik volg het nog een beetje en dit topic ook maar doe niet veel meer met CF.quote:Op zondag 21 juli 2019 09:12 schreef obligataire het volgende:
[..]
Jij bent volgens mij het oudste lid hier dat nog steeds - af en toe - actief is. Dus vanaf 2013. En er zijn er meerdere die nog af en toe komen posten. Zelf ben ik pas vanaf 2015 actief op Fok!
Veel namen zie je niet meer, misschien mogen ze niet meer van hun vrouw, er gaat namelijk best wel veel tijd zitten in deze hobbyIk denk dat verreweg de meesten, met voldoende spreiding en niet te goedgelovig, wel een mooi rendement hebben, vele malen beter dan de bank.
Vergeleken met 2013 zijn er echt wel positieve ontwikkelingen te noemen. Bijvoorbeeld de splitsing tussen de platformen en onafhankelijke geld derden stichtingen, maar ook de introductie van harde zekerheden zoals hypotheek, met daarbij ook weer onafhankelijke stichtingen om deze rechten uit te oefenen. Men heeft dus niet helemaal stil gezeten. Helaas zijn met deze ontwikkelingen de rentepercentages ook flink gedaald dus onderaan de streep zal het niet eens zo heel veel uitmaken.
Mijn gevoel nog niet zo slecht, deze man laat een spoor van gedupeerden achter zich. Zorg dat je daar niet bij zult horen 🤔quote:Op zondag 21 juli 2019 14:57 schreef zeeland6 het volgende:
zie voor deze charlatan:
https://www.emerce.nl/nieuws/richard-hooijdonks-qberhood-failliet
stimmt, schnelle junge, alleen een aantekening mist hij nog op zijn CV, een optreden bij H Mens,quote:Op zondag 21 juli 2019 18:50 schreef obligataire het volgende:
[..]
Mijn gevoel nog niet zo slecht, deze man laat een spoor van gedupeerden achter zich. Zorg dat je daar niet bij zult horen 🤔
. Na alles wat ik heb gelezen zou ik mn investering in dit project graag terugdraaien. Is dat überhaupt mogelijk? Dien ik dan in de bank de incasso terug te boeken of kan het makkelijker?quote:Op zondag 21 juli 2019 18:50 schreef obligataire het volgende:
[..]
Mijn gevoel nog niet zo slecht, deze man laat een spoor van gedupeerden achter zich. Zorg dat je daar niet bij zult horen 🤔
Ik ben begonnen in oktober 2014, bij GvE, gevolgd begin 2015 bij KoM.quote:Op zaterdag 20 juli 2019 21:08 schreef Jaco078 het volgende:
Een mailtje naar FNC als reply op hun mail is voldoende.quote:Op zondag 21 juli 2019 20:03 schreef djtiesto8 het volgende:
[..]
. Na alles wat ik heb gelezen zou ik mn investering in dit project graag terugdraaien. Is dat überhaupt mogelijk? Dien ik dan in de bank de incasso terug te boeken of kan het makkelijker?
Obv het beschrevene heb ik m laten annuleren. Dat eigen vermogen van 182k, dat zal Dan m.n. in de vlottende activa (software, robotics, etc) zitten?quote:Op zondag 21 juli 2019 20:08 schreef obligataire het volgende:
[..]
Een mailtje naar FNC als reply op hun mail is voldoende.
Leuk om te Lezen. Op collin neem ik enkel nog vastgoed met hypothecaire inschrijving mee en dat houdt het netto rendement op 5% (met een beetje korting in de dienst verlening kosten ivm 48 projecten)quote:Op zondag 21 juli 2019 20:08 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Ik ben begonnen in oktober 2014, bij GvE, gevolgd begin 2015 bij KoM.
Nu actief op ongeveer 10 platforms. Enige platform waar ik gestopt ben is KoM.
SiG, Collin en Capitalcircle zijn de enige grotere platforms waar ik nooit iets mee gedaan heb.
Enige buitenlandse platform is Estateguru.
Ik heb alle jaren een positief rendement gehaald: tussen de 4.5 en 6.7%: defaults boek ik volledig af in het jaar dat de projecten default gaan.
Mijn laagste jaar qua rendement was 2017, over 2018 zat ik net boven de 6%.
Mijn uitstaande bedrag in CF zonder hypothecaire dekking loopt licht terug het laatste jaar (uitstaand zonder hypotheek per juli 2019 ongeveer 54K). Totaal CF neemt nog steeds toe.
Op het moment 250-300 lopende projecten.
Grootste tegenvaller: de lage mate van recovery en de slordigheid in het vastleggen van zekerheden door sommige platforms.
Ik heb inmiddels, net als Jaco078, dezelfde keuze gemaakt en FNC verzocht mijn toezegging te annuleren.quote:Op zondag 21 juli 2019 20:03 schreef djtiesto8 het volgende:
Na alles wat ik heb gelezen zou ik mn investering in dit project graag terugdraaien. Is dat überhaupt mogelijk? Dien ik dan in de bank de incasso terug te boeken of kan het makkelijker?
Bedankt! Net als Groepfunder en Jaco078 heb ik een mail gestuurd met de vraag mijn inleg terug te draaien. Ze gaan het nog druk krijgen bij FNC morgen. Het was makkelijker geweest als je je inleg zelf kon verwijderen of door een negatief bedrag in te vullen het bedrag van je inleg kon verlagen tot ¤0.quote:Op zondag 21 juli 2019 20:08 schreef obligataire het volgende:
[..]
Een mailtje naar FNC als reply op hun mail is voldoende.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |