Ik erken de moeilijkheden van een totaal verbod op bijzonder onderwijs. Echter vind ik het verhaal in het artikel zo schrijnend dat daar op zijn minst meer aandacht voor zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 14:52 schreef Postbus100 het volgende:
Bijzonder onderwijs is dus ook vrije school, jenaplan, montessori, en al dat soort onderwijsvormen he? Willen mensen dat ook verbieden? Terug naar de eenheidsworst van de overheid?
Op wat voor school zitten ze nu dan?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:01 schreef Hanca het volgende:
Dit is wat mij betreft het allerbelangrijkste punt. Afschaffen bijzonder onderwijs zou voor mijn kinderen thuisonderwijs gaan betekenen. Als dat geen optie is, dan emigreer ik. Echt, dit is naast de vrijheid van godsdienst wat mij betreft echt het meest zwaarwegende punt in de politiek.
De vrijheid van onderwijs afschaffen maakt het leven voor een heleboel kinderen en ouders ontzettend moeilijk.
Gereformeerde school (let op, niet een reformatorische school, dat is wat anders).quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:03 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Op wat voor school zitten ze nu dan?
Oh oke. Maar ze kunnen dus niet op een bijvoorbeeld openbare school en ze dan thuis het geloof bij brengen ofzo?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gereformeerde school (let op, niet een reformatorische school, dat is wat anders).
Ja, en niet alleen agressieve kinderen. Sowieso hebben tegenwoordig vaak genoeg 3 of 4 kinderen per klas een 'rugzakje'. Bedenk dan dat er waarschijnlijk ook nog een paar gewone wat achterlopende leerlingen zitten, een paar die uitzonderlijk voor lopen en je hebt een meester of juf die helemaal geen tijd meer heeft voor de kinderen die niks bijzonders hebben.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:08 schreef BoTheParakeet het volgende:
Ik vind vooral dat de drempel naar zmok/zmlk weer lager moet. Zoveel agressieve gekken in het regulier tegenwoordig.
Dan krijg je het probleem dat ze op school allerlei dingen leren die recht in gaan tegen wat wij thuis hier het allerbelangrijkste vinden. Moet ik ze gaan uitleggen dat de juf of meester het vaak bij het rechte eind heeft, maar soms gewoon helemaal mis zit. Dat werkt natuurlijk niet. En wie geloven ze dan: de ouders of de juf? Vaak is de ervaring dat de juf minstens net zo snel wordt geloofd als de ouders...quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:15 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Oh oke. Maar ze kunnen dus niet op een bijvoorbeeld openbare school en ze dan thuis het geloof bij brengen ofzo?
Waarom gaat dat kind naar het PO? Kan beter bij zijn eigen soort zitten, dan voelt hij zich ook geen outsider meer of dom.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, en niet alleen agressieve kinderen. Sowieso hebben tegenwoordig vaak genoeg 3 of 4 kinderen per klas een 'rugzakje'. Bedenk dan dat er waarschijnlijk ook nog een paar gewone wat achterlopende leerlingen zitten, een paar die uitzonderlijk voor lopen en je hebt een meester of juf die helemaal geen tijd meer heeft voor de kinderen die niks bijzonders hebben.
Bij mijn kinderen heb ik dat gemerkt bij een kind met het Syndroom van Down. Geweldig jongetje, heel erg lief en absoluut geen straf om er bij te hebben in een groep. Maar in het onderwijs koste hij wel extreem veel extra aandacht en dat in een klas van 31 waar ook nog andere kinderen met problemen in zaten. Dat gaat gewoon echt niet. Het idee van inclusieve klassen is leuk, maar wel echt problematisch voor werkdruk van leerkracht en voor de aandacht voor andere kinderen.
Kind zit inmiddels ook op een andere school. Het kind voelde zich denk ik niet dom (al kan ik dat moeilijk zeker weten). Het probleem is dat het een relatief slimme down is, er zijn gewoon kinderen met down die het vmbo kunnen doen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:25 schreef BoTheParakeet het volgende:
[..]
Waarom gaat dat kind naar het PO? Kan beter bij zijn eigen soort zitten, dan voelt hij zich ook geen outsider meer of dom.
Zoals wat?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan krijg je het probleem dat ze op school allerlei dingen leren die recht in gaan tegen wat wij thuis hier het allerbelangrijkste vinden. Moet ik ze gaan uitleggen dat de juf of meester het vaak bij het rechte eind heeft, maar soms gewoon helemaal mis zit. Dat werkt natuurlijk niet. En wie geloven ze dan: de ouders of de juf? Vaak is de ervaring dat de juf minstens net zo snel wordt geloofd als de ouders...
Echt, de meeste bijzondere scholen zijn juist bijzonder goed qua kwaliteit. Al die scholen weggooien vanwege een paar scholen met een probleem en daardoor een enorm probleem creëren voor een heel deel van de kinderen en hun ouders is echt met een kanon op een mug schieten.
Dat laatste is de reden dat mijn kind niet naar een openbare school gaat, terwijl ik niet gelovig ben en hij ook niet gelovig wordt opgevoed.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan krijg je het probleem dat ze op school allerlei dingen leren die recht in gaan tegen wat wij thuis hier het allerbelangrijkste vinden. Moet ik ze gaan uitleggen dat de juf of meester het vaak bij het rechte eind heeft, maar soms gewoon helemaal mis zit. Dat werkt natuurlijk niet. En wie geloven ze dan: de ouders of de juf? Vaak is de ervaring dat de juf minstens net zo snel wordt geloofd als de ouders...
Echt, de meeste bijzondere scholen zijn juist bijzonder goed qua kwaliteit. Al die scholen weggooien vanwege een paar scholen met een probleem en daardoor een enorm probleem creëren voor een heel deel van de kinderen en hun ouders is echt met een kanon op een mug schieten.
Alles rondom het geloof. Ik heb hier al vaker gediscussieerd over leraren godsdienst die in de klas verkondigen dat God niet bestaat en je dom bent als je er wel in gelooft. Ga daar als 12 of 13 jarige in de klas met al je vriendjes om je heen maar eens tegenin. En dat is geen zeldzaam voorbeeld, dat komt echt zeer regelmatig voor.quote:
Dit kun je niet menenquote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat laatste is de reden dat mijn kind niet naar een openbare school gaat, terwijl ik niet gelovig ben en hij ook niet gelovig wordt opgevoed.
Laat ze eerst het niveau van openbare scholen maar eens gelijk zien te krijgen aan dat van de meeste bijzondere scholen.
Even voor de duidelijkheid, hier ben ik het zeker mee eens. Beide zouden imo aangepakt moeten worden.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:40 schreef Leandra het volgende:
Overigens komt de roep om opheffing van bijzondere scholen tegenwoordig meestal voort uit xenofobie, terwijl reformatorische scholen net zo erg zijn als islamitische scholen, maar daar hoor je niemand over.
Snap je überhaupt wel wat bijzonder onderwijs is?quote:
Nou moet ik zeggen dat mijn kind op een RK basisschool zat maar over het geloof ging het niet, iig niet over het Rooms katholieke geloof, ze vierden bijvoorbeeld wel kerst maar verder niets.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alles rondom het geloof. Ik heb hier al vaker gediscussieerd over leraren godsdienst die in de klas verkondigen dat God niet bestaat en je dom bent als je er wel in gelooft. Ga daar als 12 of 13 jarige in de klas met al je vriendjes om je heen maar eens tegenin. En dat is geen zeldzaam voorbeeld, dat komt echt zeer regelmatig voor.
En niet alleen bij godsdienst komen zulke dingen langs, ook bij vakken als biologie, aardrijkskunde e.d. kunnen discussies op onderwerpen komen waarin de leraar 100% anders denkt dan de ouders.
Echt, de schoolstrijd is niet voor niets misschien wel het belangrijkste politieke feit in de Nederlandse geschiedenis. Laten we die niet over doen.
Beiden zijn een uitzondering, het gros van de bijzondere scholen is katholiek of protestants christelijk, met af en toe een gereformeerde school tussendoor.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:44 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid, hier ben ik het zeker mee eens. Beide zouden imo aangepakt moeten worden.
Als je echt denkt dat openbaar onderwijs op gelijke voet kan concurreren met bijzonder onderwijs lijkt me dat heel sterk. Snap je echt wat bijzonder onderwijs 'bijzonder' maakt?quote:
Precies, en dat zouden we dus imo aan moeten kunnen pakken in Nederland. Want wat is plat gezegd belangrijker? De vrijheid van het kind of de vrijheid van de ouders en geloofsgemeenschap om het kind te indoctrineren. Want dat is wat hier gebeurd. Natuurlijk niet overal met dezelfde gradatie, maar het blijft indoctrineren.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tussen ons huis en de (PC) school van mijn zoon zitten een reformatorische en een islamistische school vlak bij elkaar, zelfde slag vrouwen, zelfde indoctrinatie, ze noemen het alleen anders.
Impliceer je nou dat openbaar onderwijs niet kwalitatief gelijk kan zijn aan bijzonder onderwijs, ongeacht de afkomst van de kinderen op die scholen?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als je echt denkt dat openbaar onderwijs op gelijke voet kan concurreren met bijzonder onderwijs lijkt me dat heel sterk. Snap je echt wat bijzonder onderwijs 'bijzonder' maakt?
Dat impliceer ik inderdaad, en dat heeft een vrij simpele reden. Kun je de vraag beantwoorden?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Impliceer je nou dat openbaar onderwijs niet kwalitatief gelijk kan zijn aan bijzonder onderwijs,
Punt is dat als je dat aanpakt omdat je die paar streng in de leer figuren dwars wilt zitten, je dan vooral heel veel andere ouders en hun kinderen pakt, die vooral goed onderwijs voor hun kinderen willen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:52 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Precies, en dat zouden we dus imo aan moeten kunnen pakken in Nederland. Want wat is plat gezegd belangrijker? De vrijheid van het kind of de vrijheid van de ouders en geloofsgemeenschap om het kind te indoctrineren. Want dat is wat hier gebeurd. Natuurlijk niet overal met dezelfde gradatie, maar het blijft indoctrineren.
Hoezo? Het onderwijs kan toch gewoon hetzelfde blijven? Ze hoeven alleen maar de godsdienst toestanden af te schaffen. Daar verandert het onderwijs aan die school toch niks aan?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Punt is dat als je dat aanpakt omdat je die paar streng in de leer figuren dwars wilt zitten, je dan vooral heel veel andere ouders en hun kinderen pakt, die vooral goed onderwijs voor hun kinderen willen.
Point taken, maar daar zou imo toch wel iets op te verzinnen moeten zijn?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Punt is dat als je dat aanpakt omdat je die paar streng in de leer figuren dwars wilt zitten, je dan vooral heel veel andere ouders en hun kinderen pakt, die vooral goed onderwijs voor hun kinderen willen.
Ik ben nu vooral benieuwd naar wat volgens jou de reden is, want in mijn tijd was de openbare al slechter dan de christelijke, en "mijn tijd" is in de jaren 70 en in een dorp dat nu nog steeds vrijwel blank is.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat impliceer ik inderdaad, en dat heeft een vrij simpele reden. Kun je de vraag beantwoorden?
Daarom blijf ik vragen of je wel weet wat bijzondere scholen nou eigenlijk zijn. Waarom beantwoord je die vraag niet gewoon?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ben nu vooral benieuwd naar wat volgens jou de reden is
Scholen met een religieuze basis.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Daarom blijf ik vragen of je wel weet wat bijzondere scholen nou eigenlijk zijn. Waarom beantwoord je die vraag niet gewoon?
Laat ze eerst de openbare scholen maar eens naar hetzelfde niveau brengen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:59 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Hoezo? Het onderwijs kan toch gewoon hetzelfde blijven? Ze hoeven alleen maar de godsdienst toestanden af te schaffen. Daar verandert het onderwijs aan die school toch niks aan?
Dat is niet het enige. Ooit van de schoolstrijd gehoord?quote:
Dat is natuurlijk compleet onwaar.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:28 schreef Janneke141 het volgende:
Als je een probleem hebt met onderwijs met een religieuze inslag (of een of andere onderwijskundige) dan stuur je je kind er niet heen. Probleem opgelost.
Maar wie komt er dan op voor de vrijheid van het kind? Het artikel in de OP vond ik persoonlijk toch wel een eye opener.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:28 schreef Janneke141 het volgende:
Als je een probleem hebt met onderwijs met een religieuze inslag (of een of andere onderwijskundige) dan stuur je je kind er niet heen. Probleem opgelost.
Het idee om anderen hun vrijheid te ontnemen omdat het niet bij jouw ideeën past vind ik altijd maar een rare.
Opvoeding van een kind is een taak van de ouders. Ook als die er misschien een andere levensvisie op nahouden dan jij en ik.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:33 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Maar wie komt er dan op voor de vrijheid van het kind? Het artikel in de OP vond ik persoonlijk toch wel een eye opener.
De vrijheid van een kind beperken door ze naar een eenheidsworst te sturen? Bijzonder onderwijs is een groot goed en ondanks D66 al jaren aan de poten van deze vrijheid staat blijf ik voorstander.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:33 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Maar wie komt er dan op voor de vrijheid van het kind? Het artikel in de OP vond ik persoonlijk toch wel een eye opener.
Ja duh.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is niet het enige. Ooit van de schoolstrijd gehoord?
Ik vind dit heel moeilijk. Van de ene kant ben ik het 100% met je eens, maar van de andere kant vind ik dat kinderen als Jabir en Aicha in het artikel die doodongelukkig opgroeien zo schrijnend dat je je eigenlijk afvraagt waarom dat uberhaubt mogelijk is in een ontwikkeld land als Nederland.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Opvoeding van een kind is een taak van de ouders. Ook als die er misschien een andere levensvisie op nahouden dan jij en ik.
Laten we die nou eens lekker wel doen. Zodat leraren feiten leren en kinderen alleen nog maar thuis en in de kerk geïndoctrineerd worden met pure onzin.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alles rondom het geloof. Ik heb hier al vaker gediscussieerd over leraren godsdienst die in de klas verkondigen dat God niet bestaat en je dom bent als je er wel in gelooft. Ga daar als 12 of 13 jarige in de klas met al je vriendjes om je heen maar eens tegenin. En dat is geen zeldzaam voorbeeld, dat komt echt zeer regelmatig voor.
En niet alleen bij godsdienst komen zulke dingen langs, ook bij vakken als biologie, aardrijkskunde e.d. kunnen discussies op onderwerpen komen waarin de leraar 100% anders denkt dan de ouders.
Echt, de schoolstrijd is niet voor niets misschien wel het belangrijkste politieke feit in de Nederlandse geschiedenis. Laten we die niet over doen.
Is voornamelijk een taak van de ouders, maar dat zijn zeker niet de enigen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Opvoeding van een kind is een taak van de ouders. Ook als die er misschien een andere levensvisie op nahouden dan jij en ik.
De familie-omgeving waar die Jabir en Aicha in zijn opgegroeid is bijzonder orthodox. Die mensen bestaan, dat los je echt niet op met het afschaffen van de vrijheid van onderwijs. Een school is daar maar een klein schakeltje in.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:45 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Ik vind dit heel moeilijk. Van de ene kant ben ik het 100% met je eens, maar van de andere kant vind ik dat kinderen als Jabir en Aicha in het artikel die doodongelukkig opgroeien zo schrijnend dat je je eigenlijk afvraagt waarom dat uberhaubt mogelijk is in een ontwikkeld land als Nederland.
Hun verdienen net zo goed die vrijheid waar wij ons hele leven lang al van genieten...
Lijkt me juist een hele gezonde situatie. Leert je kinderen om zelf een mening te vormen. Dat ze zelf gaan nadenken, zelf op onderzoek uit gaan.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op z'n kop. Bijzondere scholen krijgen dezelfde overheidssteun als openbare scholen. Dat is natuurlijk ridicuul, want bijzondere scholen hebben daarnaast vele malen meer mogelijkheden om geld binnen te halen dan openbare scholen. Dat is dan ook wat het enorme verschil verklaart.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja duh.
Vertel nou maar eens waarom moderne bijzondere scholen met dezelfde overheidssteun als openbare scholen toch vaak beter zijn.
Dus bijzondere scholen zijn van minder kwaliteit omdat ze hogere budgetten hebben?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op z'n kop. Bijzondere scholen krijgen dezelfde overheidssteun als openbare scholen. Dat is natuurlijk ridicuul, want bijzondere scholen hebben daarnaast vele malen meer mogelijkheden om geld binnen te halen dan openbare scholen. Dat is dan ook wat het enorme verschil verklaart.
Ik zou de school geen klein schakeltje willen noemen. Dat is in het geval van Jabir bijv. De enige plek waar hij zich wel normaal voelt en kan ontwikkelen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De familie-omgeving waar die Jabir en Aicha in zijn opgegroeid is bijzonder orthodox. Die mensen bestaan, dat los je echt niet op met het afschaffen van de vrijheid van onderwijs. Een school is daar maar een klein schakeltje in.
Dit is geen wetenschappelijk onderzoek hè. Dit is de mening van twee mensen die een kutjeugd hebben gehad doordat hun familie niet spoort.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:56 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Ik zou de school geen klein schakeltje willen noemen. Dat is in het geval van Jabir bijv. De enige plek waar hij zich wel normaal voelt en kan ontwikkelen.
Mijn redding is geweest dat ik in de brugklas – toen ik al niet meer geloofde – een leraar geschiedenis kreeg die kritisch stond tegenover iedere religie, en die liet zien wat de impact ervan was op de wereldgeschiedenis. Zulke mensen zijn zo ongelooflijk belangrijk. Hij zei: ‘Als mensen jou vertellen wát je moet denken, dan moeten altijd alle alarmbellen af gaan’. Dat is nog altijd mijn motto.
‘Ik ben tegen élk bijzonder onderwijs. Omdat ook op andere bijzondere scholen kinderen hoe dan ook op een bepaalde manier beperkt worden – misschien minder opzichtig, misschien met een vriendelijker masker.
‘En als er in mijn tijd een Haga Lyceum zou zijn geweest, zou ik zó de sjaak zijn geweest. Thuis en in de moskee was het al erg genoeg. Je kreeg een pak slaag als je je niet conformeerde. Zij zagen die hang naar vrijheid in mij, het rebelse, het losbreken. Ze dachten dat fysiek geweld een middel zou zijn om me toch weer strak in de leer te krijgen. En andere jongens ook hoor – maar voor mij heeft dat averechts gewerkt.
‘Als ik dan zelfs op school ook nog onder die strikte regels had moeten leven? Ik zou doodongelukkig zijn geweest. Kansloos om jezelf te ontwikkelen, om de kwaliteiten die je hebt optimaal te ontwikkelen, om alles uit je leven te halen. Je hebt zó veel minder kansen om jezelf te zijn. En als het voor mij al zo was, denk dan eens aan de LGBT-mensen die zo opgroeien? Hoe onderdrukt zijn zijdan?’
Wat niet wil zeggen dat ze dat ook doen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op z'n kop. Bijzondere scholen krijgen dezelfde overheidssteun als openbare scholen. Dat is natuurlijk ridicuul, want bijzondere scholen hebben daarnaast vele malen meer mogelijkheden om geld binnen te halen dan openbare scholen. Dat is dan ook wat het enorme verschil verklaart.
Waarom niet? Dat doe ik vaak zat bij mijn kinderen. Ook de wetenschap staat niet stil. Hoe je op school leert hoe bijvoorbeeld een atoom er ongeveer uit zou kunnen zien van dichtbij is ook al jaren achterhaald. Hoe bepaalde dingen getest en gecontroleerd zijn kan wel eens totaal niet kloppen. Waarom is dat erkennen fout?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:20 schreef Hanca het volgende:
Dan krijg je het probleem dat ze op school allerlei dingen leren die recht in gaan tegen wat wij thuis hier het allerbelangrijkste vinden. Moet ik ze gaan uitleggen dat de juf of meester het vaak bij het rechte eind heeft, maar soms gewoon helemaal mis zit. Dat werkt natuurlijk niet.
Dit is indd geen wetenschappelijk onderzoek. Maar het zou naïef zijn om te denken dat dit op zich zelf staande incidenten zijn. Dit is het lot van kinderen die opgroeien in een streng orthodox geloof. En persoonlijk denk ik dat dit onderwerp meer aandacht verdiend.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit is geen wetenschappelijk onderzoek hè. Dit is de mening van twee mensen die een kutjeugd hebben gehad doordat hun familie niet spoort.
Het gaat dan ook niet om de ouderbijdrage.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat niet wil zeggen dat ze dat ook doen.
De ouderbijdrage op de school van mijn kind is niet bijzonder hoog ofzo.
Dat heb je verkeerd om.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:55 schreef DonVincenzo het volgende:
[..]
Dus bijzondere scholen zijn van minder kwaliteit omdat ze hogere budgetten hebben?
Dat is simpelweg niet waar. Het geld komt dan niet van de kerk maar van een 'vereniging' of 'gemeenschap'. Tel daarbij op dat rijke scholen arme kinderen weigeren en de verschillen worden nog eens extra uitvergroot.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:18 schreef Janneke141 het volgende:
De tijd dat christelijke scholen zakken vol met geld kregen vanuit de kerk ligt dan ook al decennia achter ons.
Hij doelt denk ik op geldstromen vanuit overkoepelende / religieuze organisaties.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat niet wil zeggen dat ze dat ook doen.
De ouderbijdrage op de school van mijn kind is niet bijzonder hoog ofzo.
Waar ligt het dan aan dat openbare scholen niet van hetzelfde niveau zijn?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Laat ze eerst de openbare scholen maar eens naar hetzelfde niveau brengen.
Waarom vond je het dan zo bizar dat Leandra haar broedsel naar een bijzondere school stuurt?quote:
Voor de tweede keer heb je nu een post verkeerd gelezen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:30 schreef DonVincenzo het volgende:
[..]
Waarom vond je het dan zo bizar dat Leandra haar broedsel naar een bijzondere school stuurt?
En dat zijn dan mensen die claimen te weten hoe bijzonder onderwijs werktquote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Hij doelt denk ik op geldstromen vanuit overkoepelende / religieuze organisaties.
Diyanet en de RK en zo.
Nee, mijn kinderen leren echt wel om zelf een mening te vormen. Dat hoeft alleen nog niet op 4 jarige leeftijd. Dat kan niet op 4 jarige leeftijd.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:50 schreef DonVincenzo het volgende:
[..]
Lijkt me juist een hele gezonde situatie. Leert je kinderen om zelf een mening te vormen. Dat ze zelf gaan nadenken, zelf op onderzoek uit gaan.
Of wil je dat je kinderen opgroeien in een bubble waarin ze niet geconfronteerd worden met mensen met andere meningen? Leef jij helemaal volgens de opvattingen van je ouders of heb je je eigen normen en waarden ontwikkeld?
In de post waarop ik reageerde had je het over kinderen van 12-13 jaar.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, mijn kinderen leren echt wel om zelf een mening te vormen. Dat hoeft alleen nog niet op 4 jarige leeftijd. Dat kan niet op 4 jarige leeftijd.
"God bestaat niet" is dan ook gewoon een valse simplificatie van atheïsme. Maar volgens mij weet je dat zelf ook wel.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, mijn kinderen leren echt wel om zelf een mening te vormen. Dat hoeft alleen nog niet op 4 jarige leeftijd. Dat kan niet op 4 jarige leeftijd.
En jullie noemen geloof 'indoctrinatie', voor hetzelfde geld kun je de bewering dat er geen God bestaat indoctrinatie noemen waar ik mijn kind ver vandaan wil houden tot ze oud genoeg zijn om zelf onderscheid te maken.
De discussies gaan er echt nog wel komen. Die heb ik zelf ook genoeg met mijn ouders en mijn leraren. Zowel op bijzonder onderwijs als op een normale HBO, waar geen bijzonder onderwijs voor bestaat (of bijna niet, alleen wat PABO's en hier en daar een zorgmbo, geloof ik).
Je hebt zeker openbaar onderwijs gevolgd dan.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Voor de tweede keer heb je nu een post verkeerd gelezen.
Klopt. Maar wel een opmerking die een juf/meester/leraar naar kinderen kan maken en waar ik ze voorlopig even vandaan wil houden. Omdat ze niet oud genoeg zijn om die discussie te voeren met de leraar.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:42 schreef probeer het volgende:
[..]
"God bestaat niet" is dan ook gewoon een valse simplificatie van atheïsme. Maar volgens mij weet je dat zelf ook wel.
Scholen gaan over feiten. De leugen dat er een Sinterklaas zou bestaan hoort niet thuis op scholen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:42 schreef DonVincenzo het volgende:
Wel over stoomboten maken van wc-rollen.
Fair enough. You do you.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Maar wel een opmerking die een juf/meester/leraar naar kinderen kan maken en waar ik ze voorlopig even vandaan wil houden. Omdat ze niet oud genoeg zijn om die discussie te voeren met de leraar.
Hmmm, dan denk ik dat je daar toch echt flink mis zit. Mijn halve familie zit in het onderwijs en een deel daarvan ook in het openbare onderwijs en zulke onderwerpen komen tegenwoordig echt al langs in de kleuterklassen. De tijd van alleen maar leren knippen en plakken is echt over.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:42 schreef DonVincenzo het volgende:
[..]
In de post waarop ik reageerde had je het over kinderen van 12-13 jaar.
Overigens lijkt het me niet waarschijnlijk dat kinderen van 4 in groep 1 van de basisschool te maken krijgen met opvattingen over religie. Wel over stoomboten maken van wc-rollen.
Har har. Probeer het nog maar een keertje. Anderen snapten het prima, het probleem ligt bij jou.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:43 schreef DonVincenzo het volgende:
[..]
Je hebt zeker openbaar onderwijs gevolgd dan.
Bij het gros van het bijzonder onderwijs zal dat behoorlijk beperkt zijn, behalve bij de door Janneke al genoemde orthodoxe stromingen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Hij doelt denk ik op geldstromen vanuit overkoepelende / religieuze organisaties.
Diyanet en de RK en zo.
Puur uit interesse: hoe wordt religie dan aangeleerd op de school van je kinderen?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hmmm, dan denk ik dat je daar toch echt flink mis zit. Mijn halve familie zit in het onderwijs en een deel daarvan ook in het openbare onderwijs en zulke onderwerpen komen tegenwoordig echt al langs in de kleuterklassen. De tijd van alleen maar leren knippen en plakken is echt over.
Ze zitten nu in groep 1, 2 en 3. Daar is het vooral de bekende bijbelverhalen aanhoren en christelijke liedjes leren. God bestaat is dus gewoon nog een feit.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Puur uit interesse: hoe wordt religie dan aangeleerd op de school van je kinderen?
Als een 'god bestaat en dat is een feit', of meer een 'wij kiezen er voor om in god te geloven'?
Dan heb je er echt niets van begrepen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij het gros van het bijzonder onderwijs zal dat behoorlijk beperkt zijn
De basisschool van mijn kinderen krijgt echt geen cent vanuit de kerk, hoor. Financiering is exact hetzelfde als die van de openbare school net om de hoek. En ik kan het weten, want ik heb een tijdje vrijwillig de boekhouding gedaan.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dan heb je er echt niets van begrepen.
Helder.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zitten nu in groep 1, 2 en 3. Daar is het vooral de bekende bijbelverhalen aanhoren en christelijke liedjes leren. God bestaat is dus gewoon nog een feit.
Maar in groep 7/8 zijn er echt al wel discussies en op een gereformeerde middelbare school zeker ook. En daar is er ook zeker aandacht voor het feit dat niet iedereen in een god gelooft en dat er ook andere religies zijn. Je zult als het goed is nooit een leraar horen zeggen 'misschien bestaat God wel niet', maar er is zeker ruimte voor kinderen die een discussie vanuit dat uitgangspunt beginnen.
In zekere zin is dat met alles wat je kinderen probeert aan te leren. Dat Moskou de hoofdstad van Rusland is is tamelijk onomstreden, maar er zijn natuurlijk nog héél veel dingen die er in een onderwijsdag of een thuisdag gebeuren die vooral de zienswijze van de school, de leraar, het boek of de ouder zijn.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:03 schreef probeer het volgende:
(In mijn ogen is dat dus indoctrinatie, maar dat jij daar voor kiest vind ik best)
Dat mag jij indoctrinatie vinden, maar ben je het dan ook eens met het feit dat lesgeven vanuit "God bestaat zeker niet" net zo goed indoctrinatie is?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:03 schreef probeer het volgende:
[..]
Helder.
(In mijn ogen is dat dus indoctrinatie, maar dat jij daar voor kiest vind ik best)
Ow absoluut. Ik wil dan ook echt niet stellen dat indoctrinatie altijd slecht is. Hangt van het onderwerp en de mate waarin het gebeurt af.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In zekere zin is dat met alles wat je kinderen probeert aan te leren. Dat Moskou de hoofdstad van Rusland is is tamelijk onomstreden, maar er zijn natuurlijk nog héél veel dingen die er in een onderwijsdag of een thuisdag gebeuren die vooral de zienswijze van de school, de leraar, het boek of de ouder zijn.
Pas later ontstaat de mogelijkheid om dat wat je hebt meegekregen tegen het licht te houden. En sommigen kunnen dat nooit.
Jazeker. Als antwoord op beide vragen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat mag jij indoctrinatie vinden, maar ben je het dan ook eens met het feit dat lesgeven vanuit "God bestaat zeker niet" net zo goed indoctrinatie is?
En is opvoeden niet eigenlijk sowieso voor een heel deel indoctrinatie, zeker als het over iets als normen en waarden gaat?
Bij ons is het niet het voldoen aan die normen en waarden, je moet ze alleen onderschrijven. Dat is net wat anders en wat mij betreft inderdaad veel beter. Je hoeft geen lid te zijn van een kerk. We hebben zelfs 2 moslimgezinnen gehad die de kinderen naar onze basisschool deed ("omdat ze daar tenminste normen en waarden leren", aldus die ouders). Je geeft alleen aan dat je dus niet op school tegen de leer van de school in gaat. Dat vind ik wel logisch, anders kun je immers beter voor een andere school kiezen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:05 schreef probeer het volgende:
Wat imo wel een dingetje is; dat scholen binnen het bijzonder onderwijs zich beroepen op de uitzonderingspositie voor scholen in de wet Gelijke behandeling bij het weren van studenten die volgens de school niet aan de levensbeschouwelijke normen en waarden voldoen, terwijl ze wel met overheidsgeld gefinancierd worden.
Die uitzonderingspositie mag wmb weg.
Er zit nog wel een flink verschil tussen: de wetenschap is nog aan het onderzoeken hoe de details zitten en Noah heeft alle diersoorten (wat er niet miljarden, maar een paar duizend zijn) van een vloed. Dat tweede is in alle details verkeerd. En dat krijgen de kids op de christelijke scholen wel als waarheid.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In zekere zin is dat met alles wat je kinderen probeert aan te leren. Dat Moskou de hoofdstad van Rusland is is tamelijk onomstreden, maar er zijn natuurlijk nog héél veel dingen die er in een onderwijsdag of een thuisdag gebeuren die vooral de zienswijze van de school, de leraar, het boek of de ouder zijn.
Pas later ontstaat de mogelijkheid om dat wat je hebt meegekregen tegen het licht te houden. En sommigen kunnen dat nooit.
Mijn agnostische ouders kozen er ook voor om mijn zusje en mij naar een RK school te sturen en niet naar de openbare. Al was dat dan wel weer een RK school die dat eigenlijk alleen nog maar in naam was. Maar dat was nou eenmaal de betere school in het dorp.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij ons is het niet het voldoen aan die normen en waarden, je moet ze alleen onderschrijven. Dat is net wat anders en wat mij betreft inderdaad veel beter. Je hoeft geen lid te zijn van een kerk. We hebben zelfs 2 moslimgezinnen gehad die de kinderen naar onze basisschool deed ("omdat ze daar tenminste normen en waarden leren", aldus die ouders). Je geeft alleen aan dat je dus niet op school tegen de leer van de school in gaat. Dat vind ik wel logisch, anders kun je immers beter voor een andere school kiezen.
Of je gaat eens op een normale manier de discussie aan, in plaats van op deze manier lopen zuigen met je "begrijp je het wel?" en "je hebt er niets van begrepen".quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dan heb je er echt niets van begrepen.
Hmmm, prima. Leg mijn kinderen van 4, 5 en 7 de keuze maar voor. Wedden dat ze kiezen voor een school waar ze ook "over Jezus leren" (in hun woorden).quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:21 schreef Gohf046 het volgende:
Tegenargumenten tegen afschaffing van artikel 23, het bijzonder onderwijs, zijn vaak ‘Maar je wilt dus ouders hun vrijheid beperken’ en ‘de staat gaat niet over de opvoeding’.
Jabir: ‘Die mensen verdedigen de religieuze vrijheid van de ouders, maar ze kijken totaal niet om naar de vrijheid van de kinderen. Ook dat zal door hun eigen referentiekader komen. Zij zelf hebben altijd al die vrijheden gekend. Dus zij kunnen zich niet voorstellen wat er allemaal gebeurt op zo’n religieuze school.’
Aïcha: ‘Het Haga wordt nu onveilig genoemd ‘vanwege banden met terrorisme’. Dat maakt mij boos – want vanuit wiens oogpunt wordt er dan nu pas nagedacht over veiligheid, vraag ik mij af? Voor een kind was het altijd al onveilig. Voor de individuele vrijheid als kind. Voor je zelfbeeld, voor je gemoedsrust, voor alles. Vrijheid hoort toch voor iedereen te zijn?
Random quotes van telkens dezelfde twee gekwetste mensen zijn evenmin een argument vóór de afschaffing natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:21 schreef Gohf046 het volgende:
Tegenargumenten tegen afschaffing van artikel 23, het bijzonder onderwijs, zijn vaak ‘Maar je wilt dus ouders hun vrijheid beperken’ en ‘de staat gaat niet over de opvoeding’.
Jabir: ‘Die mensen verdedigen de religieuze vrijheid van de ouders, maar ze kijken totaal niet om naar de vrijheid van de kinderen. Ook dat zal door hun eigen referentiekader komen. Zij zelf hebben altijd al die vrijheden gekend. Dus zij kunnen zich niet voorstellen wat er allemaal gebeurt op zo’n religieuze school.’
Aïcha: ‘Het Haga wordt nu onveilig genoemd ‘vanwege banden met terrorisme’. Dat maakt mij boos – want vanuit wiens oogpunt wordt er dan nu pas nagedacht over veiligheid, vraag ik mij af? Voor een kind was het altijd al onveilig. Voor de individuele vrijheid als kind. Voor je zelfbeeld, voor je gemoedsrust, voor alles. Vrijheid hoort toch voor iedereen te zijn?
Kinderen hebben inderdaad echt veel minder vrijheden dan volwassenen. Aan de andere kant van diezelfde medaille hebben ze dan ook een stuk minder verantwoordelijkheden.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:21 schreef Gohf046 het volgende:
Ik vind het juist niet handig om kinderen van een islamitische school als basis te nemen voor het afschaffen van het bijzonder onderwijs, ik snap dan ook niet dat dat artikel juist alleen om hen gaat, je zou bijna denken dat de de intenties erachter anders zijn.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:21 schreef Gohf046 het volgende:
Ik gok dat ze te maken hebben met het tweede kamer debat dat binnenkort gaat komen over artikel 23, waar CU en CDA ook mee hebben ingestemd (komt nog voor het zomerreces). Dat debat zal uiteindelijk ook vooral over de islamitische scholen gaan, verwacht ik.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vind het juist niet handig om kinderen van een islamitische school als basis te nemen voor het afschaffen van het bijzonder onderwijs, ik snap dan ook niet dat dat artikel juist alleen om hen gaat, je zou bijna denken dat de de intenties erachter anders zijn.
Je hebt gelijk natuurlijk, maar op de 1 of andere manier ben ik ontzettend getriggerd door dat interview. Ik heb er gewoon ontzettende moeite mee dat dit gewoon kan in Nederland.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Random quotes van telkens dezelfde twee gekwetste mensen zijn evenmin een argument vóór de afschaffing natuurlijk.
Kinderen kunnen, zeker op jongere leeftijd, helemaal geen keuzes maken of overtuigingen op waarde schatten. De vraag wie dat dan voor ze zou moeten doen, namelijk de ouders of de overheid, is wel degelijk legitiem.
Waarom is het niet handig? En waarom zouden de intenties erachter anders zijn? Dit is een reëel probleem wat benoemd moet worden zonder er meteen een politieke discussie van te maken. Ik heb dat ook echt proberen te voorkomen want dat is mijn insteek helemaal niet.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vind het juist niet handig om kinderen van een islamitische school als basis te nemen voor het afschaffen van het bijzonder onderwijs, ik snap dan ook niet dat dat artikel juist alleen om hen gaat, je zou bijna denken dat de de intenties erachter anders zijn.
Voor jou is er al een oplossing: openbaar onderwijs. Heb jij nergens last van.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:34 schreef ems. het volgende:
Verschillende vormen van onderwijs (met oog op montessori etc) mogen wat mij betreft blijven bestaan. Schadelijke hobby's zoals geloof kunnen wat mij betreft beter thuis blijven. Prima als je dat soort dingen wilt doen, maar daar hoef je andermans kinderen niet mee lastig te vallen.
Het is geen kwestie van last, het is een kwestie van wenselijkheid.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor jou is er al een oplossing: openbaar onderwijs. Heb jij nergens last van.
Er is een reëel probleem van mensen die gepest worden als ze niet aan de verwachtingen voldoen. Dat zie je bij religies, maar ook bij andere 'groepen'. Tot aan een docu die ik laatst zag van een kind van hooliganouders die werd gepest omdat hij normaal wilde zijn, niet anti-politie zoals zijn ouders waren. Je zult het misschien ook in bepaalde volkswijken zien. En ik was goed bevriend op de HBO met een jongen die door zijn ouders echt werd geminacht omdat hij accountancy ging doen en niet "normaal met zijn handen werken", al zijn familieleden werkten in de bouw. "Je wordt toch geen kantoorpikkie?"quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:36 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Waarom is het niet handig? En waarom zouden de intenties erachter anders zijn? Dit is een reëel probleem wat benoemd moet worden zonder er meteen een politieke discussie van te maken. Ik heb dat ook echt proberen te voorkomen want dat is mijn insteek helemaal niet.
Ik zeg ook niet dat je het gehele bijzondere onderwijs moet afschaffen. Persoonlijk zou ik al erg tevreden zijn als overheidsinstanties kunnen ingrijpen bij extreme uitwassen. En dan heb ik het niet over je gemiddelde basisschool waarin ze je extra aandacht besteden aan God of Allah maar waar je met de paplepel ingegoten word wat je moet doen, hoe je je moet gedragen want anders ga je naar de hel. Het niet verlichte werk zeg maar.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is een reëel probleem van mensen die gepest worden als ze niet aan de verwachtingen voldoen. Dat zie je bij religies, maar ook bij andere 'groepen'. Tot aan een docu die ik laatst zag van een kind van hooliganouders die werd gepest omdat hij normaal wilde zijn, niet anti-politie zoals zijn ouders waren. Je zult het misschien ook in bepaalde volkswijken zien. En ik was goed bevriend op de HBO met een jongen die door zijn ouders echt werd geminacht omdat hij accountancy ging doen en niet "normaal met zijn handen werken", al zijn familieleden werkten in de bouw. "Je wordt toch geen kantoorpikkie?"
Tegen al deze problemen moeten we natuurlijk wat doen. Maar dat doe je niet door bijzonder onderwijs af te schaffen. De kinderen in het interview zouden net zo min geaccepteerd zijn in de naaste omgeving van hun ouders als ze op een openbare school hadden gezeten.
Nouja als je je zoals Jabir in dit voorbeeld thuis en in de moskee doodongelukkig bent kan ik me zo voorstellen dat het op een reguliere middelbare school beter toeven is als op een haga lyceum, dan kan je er echt nergens meer aan ontsnappen.quote:De kinderen in het interview zouden net zo min geaccepteerd zijn in de naaste omgeving van hun ouders als ze op een openbare school hadden gezeten.
Ja, graag. Terug naar de eenheidsworst. Beter een eenheidsworst van goede kwaliteit, dan allerlei dubieuze zelfgemaakte worsten waarbij je niet weet wat de ingrediënten zijn.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 14:52 schreef Postbus100 het volgende:
Bijzonder onderwijs is dus ook vrije school, jenaplan, montessori, en al dat soort onderwijsvormen he? Willen mensen dat ook verbieden? Terug naar de eenheidsworst van de overheid?
Omdat je hiermee ook een stuk xenofobie de ruimte geeft.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:36 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Waarom is het niet handig? En waarom zouden de intenties erachter anders zijn? Dit is een reëel probleem wat benoemd moet worden zonder er meteen een politieke discussie van te maken. Ik heb dat ook echt proberen te voorkomen want dat is mijn insteek helemaal niet.
Ja, tuurlijk zal hij zich prettiger hebben gevoeld op het openbare onderwijs. Maar dat heeft blijkbaar niet echt geholpen tegen het werkelijke probleem, dat trouwens erg lastig aan te pakken is. Die paar uur school per dag hebben niet het probleem opgelost.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:55 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Nouja als je je zoals Jabir in dit voorbeeld thuis en in de moskee doodongelukkig bent kan ik me zo voorstellen dat het op een reguliere middelbare school beter toeven is als op een haga lyceum, dan kan je er echt nergens meer aan ontsnappen.
Ik zie alleen een post van jou waarin je een discussie over Noach en de Ark wil starten, wellicht is een religieus forum dan een betere plek dan een politiek forum?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:53 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Uiteraard worden mijn posts genegeerd
Hoe dan? Ik ben oprecht benieuwd. Overigens zit er nog wel wat tussen afschaffen van al het bijzonder onderwijs en de gemeente die bepaald naar welke matig school je moet itt helemaal niks doen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 19:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Omdat je hiermee ook een stuk xenofobie de ruimte geeft.
Het bijzonder onderwijs in NL staat vooral ter discussie sinds er islamitische scholen zijn.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 19:11 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Hoe dan? Ik ben oprecht benieuwd. Overigens zit er nog wel wat tussen afschaffen van al het bijzonder onderwijs en de gemeente die bepaald naar welke matig school je moet itt helemaal niks doen.
Maar is dat gegeven op zich dan xenofobisch? Het is imo pas xenofobisch als het puur om het islamitische stickertje gaat en niet om de kwaliteit(in de breedste zin van het woord) die een school levert.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 19:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het bijzonder onderwijs in NL staat vooral ter discussie sinds er islamitische scholen zijn.
Er is gedoe over sinds er islamitische scholen zijn, al voor er enige resultaten bekend waren.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 19:16 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Maar is dat gegeven op zich dan Xenofobisch? Het is imo pas Xenofobisch als het puur om het islamitische stickertje gaat en niet om de kwaliteit die een school levert.
Er is zelfs al wel eens in een kamerdebat geopperd om dat hier ook te doen voor openbaar onderwijs, grootste argument tegen was dan de ontsnapping via bijzonder onderwijs waardoor het niet effectief zou zijn. Ik weet bijna zeker dat afschaffing bijzonder onderwijs ook invoering van het districtenstelsel zou betekenen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 19:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het bijzonder onderwijs in NL staat vooral ter discussie sinds er islamitische scholen zijn.
En verkijk je niet op wat gemeentes dan gaan bepalen.
Het is niet voor niets dat huizenprijzen in sommige wijken in de VS hoger zijn, een "good school district" kan zo een ton woningwaarde schelen.
...en voor iedere school waar normen en waarden worden geleerd.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 19:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Aan de andere kant; als dat idd zo is kan die specifieke islamitische school niet echt slecht zijn, en komen we weer uit op het "indoctrinatie" gezever wat ook voor reformatorische en joodse scholen opgaat.
Momenteel zijn in elk geval VVD, FvD, CDA, CU, SGP en Denk tegen de afschaffing. Als die partijen niet van standpunt veranderen, zit een 2/3e meerderheid er sowieso nooit in.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 19:57 schreef Hexagon het volgende:
Overigens denk ik niet dat de vrijheid van onderwijs ooit verdwijnt zolang de SGP er is om regeringen uit de brand te helpen
Dat geldt dus ook voor reformatorisch onderwijs, of denk je dat een meisje daar wel in een broek naar school kan komen?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 19:59 schreef trein2000 het volgende:
Oh ik ben niet perse tegen bijzonder onderwijs. Wel tegen onderwijsvormen die waarden hanteren die indruisen tegen de fundamentele waarden van de Nederlandse samenleving.
En ook tegen het feit dat door de overheid bekostigde instellingen leerlingen mogen weigeren om hun geloof.
Is verbieden dan de oplossing voor die 2 problemen? Het kan. Maar ik zou toch eerder voor een lichtere oplossing gaan. Zoals een aanwijzingsbevoegdheid voor de inspectie, met als stok achter de deur de mogelijkheid voor de minister om de tent dicht te doen als dat genegeerd wordt.
Maar een inperking van een grondrecht kan per formele wet. En hoeft niet via een grondswetwijziging.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Momenteel zijn in elk geval VVD, FvD, CDA, CU, SGP en Denk tegen de afschaffing. Als die partijen niet van standpunt veranderen, zit een 2/3e meerderheid er sowieso nooit in.
Ja daar ben ik dus ook tegen. Misschien nog wel het meest tegen, want dat raakt die kinderen in het dagelijks leven...quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat geldt dus ook voor reformatorisch onderwijs, of denk je dat een meisje daar wel in een broek naar school kan komen?
Is een broek dragen een fundamentele waarde?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat geldt dus ook voor reformatorisch onderwijs, of denk je dat een meisje daar wel in een broek naar school kan komen?
Voor afschaffing bijzonder onderwijs of zelfs het inperken van het bijzonder onderwijs is echt een grondwetswijziging nodig. Voor ruimere bevoegdheden van de inspectie oid natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar een inperking van een grondrecht kan per formele wet. En hoeft niet via een grondswetwijziging.
Maar zo is hun dagelijks leven.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ja daar ben ik dus ook tegen. Misschien nog wel het meest tegen, want dat raakt die kinderen in het dagelijks leven...
Ja, dat meisjes een broek mogen dragen lijkt me over het algemeen een vrij fundamentele waarde in de Nederlandse maatschappij.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Is een broek dragen een fundamentele waarde?
Als je dit zou verbieden zouden de reformatorische scholen trouwens gelijk een schooluniform invoeren, dat mag gewoon in Nederland.
Het verbieden vanwege een geloof (of het gebrek daaraan) ben ik dus ook op tegen, wel vind ik dat elke bijzondere school regels, normen en waarden mag hebben die door de ouders onderschreven moeten worden. Wat in praktijk betekent dat ze daar niet op school tegenin gaan. Aan die regels verbind je je gewoon als je je kind op zo'n school wil doen, anders moet je een andere kiezen.
Echt nodig is het nooit natuurlijk. Een wet inhoudende: “religieuze scholen mogen alleen nog in naam bestaan” zal door de rechter niet worden afgeschoten met verwijzing naar de grondwet, dat mag niet namelijk.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor afschaffing bijzonder onderwijs of zelfs het inperken van het bijzonder onderwijs is echt een grondwetswijziging nodig. Voor ruimere bevoegdheden van de inspectie oid natuurlijk niet.
Tja, een broek mogen dragen zie ik niet echt als een waarde.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat meisjes een broek mogen dragen lijkt me over het algemeen een vrij fundamentele waarde in de Nederlandse maatschappij.
Als je een enquête zou houden zouden de meeste mensen niet eens snappen dat het een vraag is, en als ze het wel snappen dan denken ze net zo hard dat het over de islam gaat.
Okay, uitgezonderd die 2% SGP-stemmers, die snappen best dat het over hen gaat.
Ik mag hopen dat er dan meer partijen gaan steigeren, niet omwille van de kwestie van het bijzonder onderwijs maar omdat dit wel een erg stijlloze manier is om onze grondwet buitenspel te zetten.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:13 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Echt nodig is het nooit natuurlijk. Een wet inhoudende: “religieuze scholen mogen alleen nog in naam bestaan” zal door de rechter niet worden afgeschoten met verwijzing naar de grondwet, dat mag niet namelijk.
Het is dus vooral een politieke vraag.
Alhoewel dat natuurlijk een andere discussie is mag je het wmb onder kindermishandeling scharen en ook zo behandelen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, dat meisjes een broek mogen dragen lijkt me over het algemeen een vrij fundamentele waarde in de Nederlandse maatschappij.
Als je een enquête zou houden zouden de meeste mensen niet eens snappen dat het een vraag is, en als ze het wel snappen dan denken ze net zo hard dat het over de islam gaat.
Okay, uitgezonderd die 2% SGP-stemmers, die snappen best dat het over hen gaat.
En een schooluniform dan een broek voor meisjes uitsluit gaat m voor de rechter niet halen.
Ik hoop het ook.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat er dan meer partijen gaan steigeren, niet omwille van de kwestie van het bijzonder onderwijs maar omdat dit wel een erg stijlloze manier is om onze grondwet buitenspel te zetten.
Geen broek mogen dragen is naar Nederlandse maatstaven echt totaal achterhaald en hoort niet tot de fundamentele waarden van onze maatschappij.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, een broek mogen dragen zie ik niet echt als een waarde.
En ik kan je vertellen dat dit bij zeker 95% van de meisjes op die scholen helemaal niet speelt, die willen helemaal geen broek aan. En de 5% waar het wel speelt, daar speelt het vooral omdat ze tegen de regels in willen gaan, het gaat hun niet om de broek op zich. Dan zoeken ze wel een andere regel om tegen in te gaan.
Dan moet je wel even met Thierry gaan overleggen wat die fundamentele waarden precies zijn, hoor.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik hoop het ook.
Maar ik zou iets als “Scholen moeten ten alles tijde handelen overeenkomstig met de fundamentele waarden van de Nederlandse samenleving” neit verkeerd vinden. En dat dan ook handhaven
quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan moet je wel even met Thierry gaan overleggen wat die fundamentele waarden precies zijn, hoor.
Kledingvoorschriften voor scholen opleggen door de overheid lijkt me ook achterhaald. En er zijn trouwens zat beroepen waar een vrouw nog steeds geacht wordt geen broek te dragen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Geen broek mogen dragen is naar Nederlandse maatstaven echt totaal achterhaald en hoort niet tot de fundamentele waarden van onze maatschappij.
Dat wordt over het algemeen waarschijnlijk nog zwaarder veroordeeld dan vrouwen die niet mogen werken.
Het is geen 1950 meer hè.
Daar ben ik dus wel echt tegen he? In Nederland is iedereen gelijk. Dus normaal geaccepteerde kleding mag door iedereen gedragen worden.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kledingvoorschriften voor scholen opleggen door de overheid lijkt me ook achterhaald. En er zijn trouwens zat beroepen waar een vrouw nog steeds geacht wordt geen broek te dragen.
Let wel: mijn dochter gaat gewoon in een broek naar school. Maar ik zie er geen probleem in als een school dat liever niet heeft. Kom op, het is maar een kledingstuk.
Het gaat wel te ver als een school gaat straffen omdat een kind buiten schooltijd een broek aan heeft (die verhalen hoor je wel eens). Maar op school? Ik denk dat een school het recht heeft zijn eigen kledingvoorschriften te kiezen. Op mijn school waren hanenkammen, petjes en ik denk ook naveltruitjes verboden. Prima.
Worden geacht, maar dat kan een werkgever niet voor de rechter laten komen want dan gaat hij nat.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kledingvoorschriften voor scholen opleggen door de overheid lijkt me ook achterhaald. En er zijn trouwens zat beroepen waar een vrouw nog steeds geacht wordt geen broek te dragen.
Let wel: mijn dochter gaat gewoon in een broek naar school. Maar ik zie er geen probleem in als een school dat liever niet heeft. Kom op, het is maar een kledingstuk.
Het gaat wel te ver als een school gaat straffen omdat een kind buiten schooltijd een broek aan heeft (die verhalen hoor je wel eens). Maar op school? Ik denk dat een school het recht heeft zijn eigen kledingvoorschriften te kiezen. Op mijn school waren hanenkammen, petjes en ik denk ook naveltruitjes verboden. Prima.
Nou kom ik toch met enige regelmaat in het epicentrum van de biblebelt (52% SGP), en heb daar 15,5 van de afgelopen 21 jaar gewoond, maar daar zie ik dat in 10 jaar nog niet gebeuren, juist niet op de reformatorische scholen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:27 schreef Hanca het volgende:
Maar goed, ik denk dat zelfs de reformatorische scholen hier geen halszaak van zouden maken. Het is net als bij de vrouwen bij de SGP. Was dat er niet doorgedrukt, was het er ook binnen 10 en misschien wel 5 jaar vanzelf gekomen. Hier denk ik ook dat binnen een jaar of 10 de scholen vanzelf om zijn, als ik het sentiment binnen die kerken proef. Je kunt het er natuurlijk nu ook hard doordrukken, mijn voorkeur heeft dat niet.
Tja, daar gaat het het minst snel. Ik heb veel contact met een heel aantal reformatorische mensen in de Randstad. Veranderingen in Reformatorische kring komen vaak hier vandaan en worden dan ook ingevoerd op de veluwe. Ook binnen de kerken zie je dat.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou kom ik toch met enige regelmaat in het epicentrum van de biblebelt (52% SGP), en heb daar 15,5 van de afgelopen 21 jaar gewoond, maar daar zie ik dat in 10 jaar nog niet gebeuren, juist niet op de reformatorische scholen.
Ik pluk de ouders die hun kind hier (randstad) op de fiets naar de reformatorische school brengen er ook zo uit hoor.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, daar gaat het het minst snel. Ik heb veel contact met een heel aantal reformatorische mensen in de Randstad. Veranderingen in Reformatorische kring komen vaak hier vandaan en worden dan ook ingevoerd op de veluwe. Ook binnen de kerken zie je dat.
Ja, nog wel. Maar het is daar echt al een punt van discussie. Binnen die hele kerken: de voorgeschreven hoed, het verbod op leggings (want: herenkleding omdat het op een broek lijkt!), het verbod op broeken. Die discussie loopt al een paar jaar en het wordt steeds meer richting het afschaffen van die kledingvoorschriften gegaan.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 20:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik pluk de ouders die hun kind hier (randstad) op de fiets naar de reformatorische school brengen er ook zo uit hoor.
Iedereen zal het met je eens zijn dat moslimfundamentalisme waarbij je dingen geleerd wordt die tegen onze normen en waarden in gaan niet op onze scholen thuis hoort. Maar dat betekent niet dat je de islam, die hier grotendeels vreedzaam gevolgt wordt door mensen die niemand iets kwaad doen, moet verbieden. Dat druist recht tegen al onze normen en waarden in.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 21:21 schreef Weltschmerz het volgende:
We kunnen alles wel afschaffen waar de islam niet mee om kan gaan. De vrijheid van meningsuiting, vrijheid van demonstratie, democratie, seksualiteit, joden, varkens, uitgaansleven, claxons, etc.
Op een gegeven moment moet je vaststellen waar het echte probleem zit en dat oplossen. Als alle scholen openbaar zijn en je zit hier en daar met 20 fundamentalistjes in de klas dan gaat dat ook niet werken voor de overige leerlingen terwijl het voor de moslimkinderen op dezelfde manier werkt.
De vrijheid van onderwijs is er ook voor kinderen wiens ouders vinden dat ze recht hebben op hoofddoekvrij onderwijs.
Maar waarom zou christenfundamentalisme (broeken voor meisjes verbieden bijvoorbeeld?) wel op onze scholen thuishoren dan?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 21:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Iedereen zal het met je eens zijn dat moslimfundamentalisme waarbij je dingen geleerd wordt die tegen onze normen en waarden in gaan niet op onze scholen thuis hoort. Maar dat betekent niet dat je de islam, die hier grotendeels vreedzaam gevolgt wordt door mensen die niemand iets kwaad doen, moet verbieden. Dat druist recht tegen al onze normen en waarden in.
Omdat die niet leren geweld te plegen, niet leren tegen onze wet in te gaan. Dat is een enorm verschil.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 21:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar waarom zou christenfundamentalisme (broeken voor meisjes verbieden bijvoorbeeld?) wel op onze scholen thuishoren dan?
Ze leren ook niet dat vrouwen dezelfde rechten en plichten hebben als mannen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 21:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat die niet leren geweld te plegen, niet leren tegen onze wet in te gaan. Dat is een enorm verschil.
Als ze dat niet leren (wat ik betwijfel, hoe goed ken jij dat onderwijs? Ik ken er tientallen die het gevolgd hebben en dit is niet wat ik heb gehoord) moeten ze daarop worden aangesproken.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 21:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze leren ook niet dat vrouwen dezelfde rechten en plichten hebben als mannen.
Als vrouwen dezelfde rechten hebben als mannen mag het geen probleem zijn als ze een broek willen dragen, maar dat is het wel.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 21:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als ze dat niet leren (wat ik betwijfel, hoe goed ken jij dat onderwijs) moeten ze daarop worden aangesproken.
Ik had het over het kleine deel van de moslims die jongeren willen leren dat alle niet moslims dood moeten. Dat lijkt me een enorm verschil met wel of geen broek dragen. Er is best wat mis bij de reformatorische scholen, maar oproepen tot geweld en aanslagen zijn daar toch echt niet.
Een man mag ook geen rok dragen op die scholen. Tja, als je zo gaat beginnen...quote:Op dinsdag 18 juni 2019 21:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als vrouwen dezelfde rechten hebben als mannen mag het geen probleem zijn als ze een broek willen dragen, maar dat is het wel.
Als je er van overtuigd bent dat de wet ondergeschikt is aan God, hoe kun je dan democratische beginselen onderschrijven?quote:Artikel 3
De overheid is als dienaresse Gods in haar ambt onvoorwaardelijk onderworpen aan Gods Woord en Wet, waarnaar zij geoordeeld zal worden. Bij de uitoefening van haar ambt dient zij zorg te dragen voor de inrichting van de samenleving overeenkomstig de in Gods Woord geopenbaarde normen en voor de naleving van die normen.
Regerende bij de gratie Gods en gebonden aan Zijn wetten is de overheid geroepen de eed te eisen.
Dat hun overtuigingen nogal ver af liggen van die van de gemiddelde Nederlander stond niet echt ter discussie, toch?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 22:37 schreef Leandra het volgende:
En dan gebruiken ze ook nog het liefst de Statenbijbel als basis, dus terug naar de middeleeuwen.
Wel als je "de Nederlandse waarden" als basis neemt van hoe het onderwijs er in NL uit hoort te zien.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 22:41 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat hun overtuigingen nogal ver af liggen van die van de gemiddelde Nederlander stond niet echt ter discussie, toch?
'De Nederlandse waarden' zijn volstrekt arbitrair, moeilijk te definiëren of te formuleren en dus ook niet te handhaven.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 23:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wel als je "de Nederlandse waarden" als basis neemt van hoe het onderwijs er in NL uit hoort te zien.
Dan voldoet reformatorisch daar ook vaak niet aan.
Ze overtreden geen enkele wet, zijn niet agressief oid. De Statenbijbel is ook exact hetzelfde als de bijbel in gewone taal of de nieuwe bijbel vertaling, qua inhoud. De bijbel heeft trouwens 0% met de middeleeuwen te maken, dan kun je beter zeggen: terug naar de Romeinse Tijd of terug naar de eeuwen voor Christus. Maar dat telt dan ook voor iedere andere school met de bijbel, ook als je een hypermoderne vertaling gebruikt. De vertaling verandert helemaal niets aan de inhoud. Die opmerking over de Statenbijbel slaat dus helemaal nergens op.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 23:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wel als je "de Nederlandse waarden" als basis neemt van hoe het onderwijs er in NL uit hoort te zien.
Dan voldoet reformatorisch daar ook vaak niet aan.
Hanca, ik ken je als een hele redelijke user die eigenlijk altijd de redelijkheid van de argumenten van beide kampen inziet en met een genuanceerd standpunt komt.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 23:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze overtreden geen enkele wet, zijn niet agressief oid. De Statenbijbel is ook exact hetzelfde als de bijbel in gewone taal of de nieuwe bijbel vertaling, qua inhoud. De bijbel heeft trouwens 0% met de middeleeuwen te maken, dan kun je beter zeggen: terug naar de Romeinse Tijd of terug naar de eeuwen voor Christus. Maar dat telt dan ook voor iedere andere school met de bijbel, ook als je een hypermoderne vertaling gebruikt. De vertaling verandert helemaal niets aan de inhoud. Die opmerking over de Statenbijbel slaat dus helemaal nergens op.
Deze posts geven weer aan dat jij weinig weet van de reformatorische scholen. Zal best kunnen dat veel mensen om jou heen naar die scholen zijn gegaan, maar zelf heb je er duidelijk niet op gezeten. Mijn vrouw wel.
Dat je als gelovige je geloof belangrijker vindt dan nationale wetgeving is logisch. Zoals ik al eerder zei: als ze vanaf nu artsen gaan dwingen euthanasie uit te voeren, zullen christelijke artsen dat ook weigeren, zelfs als ze daarmee de wet overtreden. Maar op het moment botst de wet in geen enkel geval met de bijbel, dus is daar geen enkel probleem.
En ja, er zijn wat typische waarden waar zij aan hechten. Maar die zijn niet tegen de wet dus ik zou niet weten waarom je ze daarin zou moeten hinderen.
Zo radicaal ben ik inderdaad alleen rondom mijn geloof. Dat is namelijk het enige wat echt belangrijk is.quote:Op woensdag 19 juni 2019 01:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hanca, ik ken je als een hele redelijke user die eigenlijk altijd de redelijkheid van de argumenten van beide kampen inziet en met een genuanceerd standpunt komt.
Maar ik vraag me toch af waarom je op dit punt ineens zo ‘radicaal’ bent.
Ik vind het bijvoorbeeld helemaal niet logisch dat je als gelovige je geloof hoger acht dan de wet. Sterker, dat vind ik eng.
Wat iedereen moreel hoger acht moet ie lekker zelf weten. Maar uiteindelijk heb je je in Nederland aan de Nederlandse wet te houden. Dat vragen we van iedereen.
Nooit gehoord van vrijheid van godsdienst? Van dat de primaire verantwoordelijkheid voor de opvoeding bij de ouders ligt .quote:Op woensdag 19 juni 2019 19:16 schreef Sicstus het volgende:
Scholen met een religieuze grondslag gewoon verbieden. Simpel toch?
Daar heb ik wel van gehoord, ik ben het er gewoon mee oneensquote:Op woensdag 19 juni 2019 20:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nooit gehoord van vrijheid van godsdienst? Van dat de primaire verantwoordelijkheid voor de opvoeding bij de ouders ligt .
Denk je dat schelden slim is ?quote:Op woensdag 19 juni 2019 20:26 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Daar heb ik wel van gehoord, ik ben het er gewoon mee oneenssloompie
Je bent het oneens met de vrijheid van godsdienst? Wow...quote:Op woensdag 19 juni 2019 20:26 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Daar heb ik wel van gehoord, ik ben het er gewoon mee oneenssloompie
Als je het zo wilt framen, be my guestquote:Op woensdag 19 juni 2019 20:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Denk je dat schelden slim is ?
Je bent dus voor het onderdrukken van godsdiensten.
Nee, wel met de vrijheid van onderwijsquote:Op woensdag 19 juni 2019 20:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je bent het oneens met de vrijheid van godsdienst? Wow...
Je wilt ouders die vrijheid afnemen. De vrijheid zelf hun kinderen op te voeden hoe zij denken dat juist is.quote:
Religie kan prima thuis onderwezen worden, volgens mij, het belemmert niemand in zijn vrijheid van godsdienst als religie niet langer onderdeel is van het onderwijs in Nederland.quote:Op woensdag 19 juni 2019 23:51 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je wilt ouders die vrijheid afnemen. De vrijheid zelf hun kinderen op te voeden hoe zij denken dat juist is.
Het gaat jou toch alleen om religieus onderwijs ?
Ouders kunnen ook kiezen voor enige religie in het onderwijs op school.quote:Op donderdag 20 juni 2019 00:01 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Religie kan prima thuis onderwezen worden, volgens mij, het belemmert niemand in zijn vrijheid van godsdienst als religie niet langer onderdeel is van het onderwijs in Nederland.
Nee, dat is het niet. Religieus onderwijs kan prima plaatsvinden thuis, in kerken, synagoges of moskeeen, dat hoeft totaal niet plaats te vinden in het reguliere onderwijs.quote:Op donderdag 20 juni 2019 00:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ouders kunnen ook kiezen voor enige religie in het onderwijs op school.
Dat kan ook prima. Religieus onderwijs verbieden is de vrijheid van godsdienst en de vrijheid van onderwijskeuze aantasten.
Dat kan ook...quote:Op donderdag 20 juni 2019 00:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet. Religieus onderwijs kan prima plaatsvinden thuis, in kerken, synagoges of moskeeen, dat hoeft totaal niet plaats te vinden in het reguliere onderwijs.
Maar anti-religieus onderwijs ook niet. En daar loop je wel tegen aan in het openbaar onderwijs. Leraren die duidelijk mensen die geloven minachten (geloof je nog in sprookjes?). Dat raakt gelovigen in de kern van wat ze zijn. De complete identiteit van een christen bestaat uit dat christenzijn.quote:Op donderdag 20 juni 2019 00:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet. Religieus onderwijs kan prima plaatsvinden thuis, in kerken, synagoges of moskeeen, dat hoeft totaal niet plaats te vinden in het reguliere onderwijs.
Hoornbeeck is reformatorisch, en je bent daar als niet-christen ook niet welkom.quote:Op donderdag 20 juni 2019 00:54 schreef Geytenbeekje het volgende:
Van mij mag er best gediscussieerd worden maar ik zou het erg zonde vinden al het wordt afgeschaft.
Ik zou het ook wel een typische tijdsgeest-actie vinden.
Het is denk ik ook niet voor niets dat de beste ROC al 10 x ! een refo-school is (Hoornbeeck College)
Het beste is dus om te kijken hoe die school en andere goede scholen het doen in plaats van om te gaan discussiëren zonder de inhoud en de visie van de scholen te weten.
Ik heb zelf op een refo school gezeten.
Ik snap dat men als atheïst er niet thuis voelt (andersom denk ik ook niet) Maar kijk aub naar de goede dingen die zulke scholen (net als jenaplan) voortbrengen.
En dat men bepaalde dingen niet wilt doen behoor je gewoon te accepteren.
Er zijn ook zat seculiere scholen die goed scoren waar refo-scholen er wat kunnen oppikken.
Dat zouden ze moeten verbieden. Als die school betaald wordt uit de algemene middelen moet iedereen welkom zijn als je het mij vraagtquote:Op donderdag 20 juni 2019 08:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoornbeeck is reformatorisch, en je bent daar als niet-christen ook niet welkom.
Mijn vader wilde mij na twee jaar prutsen op een gewone scholengemeenschap op het van Lodenstein (middelbare waar het Hoornbeeck aan gelieerd is) hebben, en dat ging goed, degene die hij sprak en daar over de toelatingen ging kende hij van vroeger (in hetzelfde dorp op de Veluwe opgegroeid), tot diegene vroeg wat hij tegenwoordig deed.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat zouden ze moeten verbieden. Als die school betaald wordt uit de algemene middelen moet iedereen welkom zijn als je het mij vraagt
Op een openbare school leer je vaak niks over godsdienst en kun je dus ook niet goed snappen hoe de geschiedenis in elkaar zit, wat mensen dreef om te doen wat ze deden. Of de politiek: ontzettend veel door religie ingegeven acties.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:34 schreef Gohf046 het volgende:
Ik citeer even uit het artikel een stuk dat de andere kant van de medaille belicht:
‘Ik ben tegen élk bijzonder onderwijs. Omdat ook op andere bijzondere scholen kinderen hoe dan ook op een bepaalde manier beperkt worden – misschien minder opzichtig, misschien met een vriendelijker masker.
‘En als er in mijn tijd een Haga Lyceum zou zijn geweest, zou ik zó de sjaak zijn geweest. Thuis en in de moskee was het al erg genoeg. Je kreeg een pak slaag als je je niet conformeerde. Zij zagen die hang naar vrijheid in mij, het rebelse, het losbreken. Ze dachten dat fysiek geweld een middel zou zijn om me toch weer strak in de leer te krijgen. En andere jongens ook hoor – maar voor mij heeft dat averechts gewerkt.
‘Als ik dan zelfs op school ook nog onder die strikte regels had moeten leven? Ik zou doodongelukkig zijn geweest. Kansloos om jezelf te ontwikkelen, om de kwaliteiten die je hebt optimaal te ontwikkelen, om alles uit je leven te halen. Je hebt zó veel minder kansen om jezelf te zijn. En als het voor mij al zo was, denk dan eens aan de LGBT-mensen die zo opgroeien? Hoe onderdrukt zijn zij dan?’
Aïcha: ‘Liefde is geen keuze, het is wie je bént. En als je probeert te onderdrukken wie je bent – het is tegennatuurlijk om dat te doen. Dat gaat op een keer tot uiting komen. Dat je liefde niet mag tonen, hoe erg is dat? Dat geldt voor velen hoor, ook voor meisjes die hun vriendje uit alle macht geheim moeten houden.
‘Onderwijs moet voor ieder kind gelijk zijn. Ook al zeggen ouders: dit of dat mag niet van ons geloof, mijn kind mag niet aan zus of zo meedoen – dat is onzin. Je bent onderdeel van, je zit hier op school. Want als je daaraan gaat toegeven, dan isoleer je die kinderen nog steeds. Onderwijs moet gelijk zijn, zodat je als kind geen achterstand krijgt en niet in een hok wordt geduwd.’
Jabir: ‘En juist ook kennisnemen van ánderen – van alles van buiten je eigen omgeving wat je zo strikt aangeleerd wordt, door je ouders, om je maar binnen een bepaalde leer te houden. Als je niet in aanraking komt met andere ideeën, heb je geen enkele kans om jezelf te ontwikkelen. Dat wordt gewoon onderdrukt. Dat gaat je opbreken.’
Nog wat sterker: ook ik of mijn kinderen zouden daar niet welkom zijn, omdat we lid zijn van de verkeerde kerk. Dat is in elk geval wel zo bij het Van Lodenstijncollege in Amersfoort (zelf zat ik op de Guido de Brès daar).quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoornbeeck is reformatorisch, en je bent daar als niet-christen ook niet welkom.
Ik ken verschillende ouders die dat doen. Geen andere reden dan kwaliteit: de scholen staan naast elkaar dus afstand is geen reden.quote:
Op een openbare school wordt ook levensbeschouwing gegeven. En daar leer je over alle godsdiensten. Lijkt mij beter.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:28 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Op een openbare school leer je vaak niks over godsdienst en kun je dus ook niet goed snappen hoe de geschiedenis in elkaar zit, wat mensen dreef om te doen wat ze deden. Of de politiek: ontzettend veel door religie ingegeven acties.
Het openbaar onderwijs indoctrineert net zo goed door te doen of godsdienst niet belangrijk is.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:52 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Precies, en dat zouden we dus imo aan moeten kunnen pakken in Nederland. Want wat is plat gezegd belangrijker? De vrijheid van het kind of de vrijheid van de ouders en geloofsgemeenschap om het kind te indoctrineren. Want dat is wat hier gebeurd. Natuurlijk niet overal met dezelfde gradatie, maar het blijft indoctrineren.
Ja, dat is beter, maar dat wordt bij mijn weten niet overal gegeven wn blijft oppervlakkig.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:34 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Op een openbare school wordt ook levensbeschouwing gegeven. En daar leer je over alle godsdiensten. Lijkt mij beter.
Whut? Gepest worden omdat je gelooft???? Nog nooit meegemaakt.quote:Op donderdag 20 juni 2019 07:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar anti-religieus onderwijs ook niet. En daar loop je wel tegen aan in het openbaar onderwijs. Leraren die duidelijk mensen die geloven minachten (geloof je nog in sprookjes?). Dat raakt gelovigen in de kern van wat ze zijn. De complete identiteit van een christen bestaat uit dat christenzijn.
Je wil ook niet weten hoeveel christenen er worden gepest op hun werk, dat is mij ook overkomen (en niet omdat ik aan het preken was, ik had gewoon mijn eigen trouwkaart inclusief bijbeltekst op mijn bureau staan. Daarna was ik het mikpunt van spot en echte pesterijen, totdat ik na 3 maanden een andere baan zocht). Waarom willen jullie dat christelijke kinderen ook aan doen?
Hier op het forum zie je toch ook mensen die het geloof duidelijk minachten, waarom wil je per sé kinderen voor wie het geloof het allerbelangrijkste wat er is bij die mensen in de klas (als medeleerling, maar ook als docent) stoppen?
We gaan religieus onderwijs toch ook niet verplicht stellen, dat zouden niet gelovigen toch verschrikkelijk vinden? Nou, andersom raakt het de gelovigen echt nog veel en veel harder.
Ik vind dat een te simpele voorstelling van het onderwijs. De school is m.i. een verlengstuk van thuis, een instituut dat taken overneemt van de ouders in de opleiding en opvoeding van het kind. Daarmee handelt de school in opdracht van de ouders en zal dus de ouders moeten volgen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:52 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Niet hier. M'n dochter zit op een openbare school maar die heb ik hier werkelijk nog nooit over gehoord.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het openbaar onderwijs indoctrineert net zo goed door te doen of godsdienst niet belangrijk is.
Ik zie dat echter regelmatig. Tenminste, als de mensen hun geloof niet verbergen omdat ze bang voor pesterijen zijn. Zoals iemand die "ziek" thuis was om communie te kunnen doen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:41 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Whut? Gepest worden omdat je gelooft???? Nog nooit meegemaakt.
Jij luistert alleen naar je dochter als ze zegt wat jij wilt horen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:43 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Niet hier. M'n dochter zit op een openbare school maar die heb ik hier werkelijk nog nooit over gehoord.
Misschien ligt het aan waar je woont. Hier zie ik dat niet.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:46 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik zie dat echter regelmatig. Tenminste, als de mensen hun geloof niet verbergen omdat ze bang voor pesterijen zijn. Zoals iemand die "ziek" thuis was om communie te kunnen doen.
Dat is hoe het in Nederland werkt. Je hebt een vrije schoolkeuze en als er geen school is die je bevalt mag je er zelf een oprichten.quote:
Vind ik ook een flauwe regel maar goed.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nog wat sterker: ook ik of mijn kinderen zouden daar niet welkom zijn, omdat we lid zijn van de verkeerde kerk. Dat is in elk geval wel zo bij het Van Lodenstijncollege in Amersfoort (zelf zat ik op de Guido de Brès daar).
Ik vind inderdaad wel dat dat afgeschaft mag, of zelfs moet, worden. Natuurlijk moet je de kernwaarden van de school onderschrijven en je aan de regels van de school houden als je daar naar toe wil. Maar niet toelaten simpel op basis van het lidmaatschap van een kerk vind ik ook niet kunnen.
Je snapt het bijzonder onderwijs niet. Ze doen dezelfde eindexamens als openbare scholen, dus de lesstof is gelijk, óók bij biologie. Het gaat om de normen en waarden daarom heen, om motivaties en dergelijke.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:46 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Laten we die nou eens lekker wel doen. Zodat leraren feiten leren en kinderen alleen nog maar thuis en in de kerk geïndoctrineerd worden met pure onzin.
Dat de biologieleraar evolutie leert, en jij creationisme, zijn niet twee even waardevolle denkwijzes.
Maar ik snap je wel. Ze zijn nog vormbaar, en dat wil je zelf doen. Stel je voor dat ze verschillende dingen leren en zelf vragen gaan stellen. Teh horror!
Dat is niet helemaal waar.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:58 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je snapt het bijzonder onderwijs niet. Ze doen dezelfde eindexamens als openbare scholen, dus de lesstof is gelijk, óók bij biologie. Het gaat om de normen en waarden daarom heen, om motivaties en dergelijke.
De budgetten hebben er weinig mee te maken. Vooralsnog denk ik dat discipline een belangrijke factor is, naast gemenschapszin.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik heb op een christelijke en een katholieke middelbare school gezeten. Ik weet dat ze zich aan de stof houden. Ik ken ook de kanttekening die ze daar zelf bij zetten.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:58 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je snapt het bijzonder onderwijs niet. Ze doen dezelfde eindexamens als openbare scholen, dus de lesstof is gelijk, óók bij biologie. Het gaat om de normen en waarden daarom heen, om motivaties en dergelijke.
Als je vwo doet, kun je niet kiezen voor bijzonder hoger onderwijs: veel vakken worden alleen aan openbare universiteiten gegeven. Wil je iets in de richting van biologie of paleologie doen dan moet je uit de bubble komen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:00 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar.
Ik heb biologie gedaan voor de eindexamen en er was (gelukkig) niets dat uitging van evolutie
Op het openbaar onderwijs krijg je ook de kanttekening dat niet iedereen dat gelooft - en dat is hoe het hoort: laten zien dat mensen een vrijheid in denken hebben.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:01 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Ik heb op een christelijke en een katholieke middelbare school gezeten. Ik weet dat ze zich aan de stof houden. Ik ken ook de kanttekening die ze daar zelf bij zetten.
Hierdoor zijn er ook weinig christenen die biologie studerenquote:Op donderdag 20 juni 2019 09:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als je vwo doet, kun je niet kiezen voor bijzonder hoger onderwijs: veel vakken worden alleen aan openbare universiteiten gegeven. Wil je iets in de richting van biologie of paleologie doen dan moet je uit de bubble komen.
Die kanttekening krijg je niet bij bijv evolutietheorie. Of andere wetenschappelijke theorieën. Tenzij je een recalcitrante gelovige docent hebt.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Op het openbaar onderwijs krijg je ook de kanttekening dat niet iedereen dat gelooft - en dat is hoe het hoort: laten zien dat mensen een vrijheid in denken hebben.
Dat lijkt me ook logisch, want die zijn met weinigen en willen niet opgaan in de gematigde bijzondere scholen. Uiteindelijk willen zij ook het beste voor hun kind.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:18 schreef Janneke141 het volgende:
De tijd dat christelijke scholen zakken vol met geld kregen vanuit de kerk ligt dan ook al decennia achter ons. Ook een openbare school mag overigens de ouderbijdrage verhogen, al doen ze dat wat minder snel.
Het aantal scholen (po en vo) dat hun budget fundamenteel kan verhogen met private giften is niet zo hoog. Het zijn -daar zijn we weer- vooral de orthodoxere varianten die kunnen rekenen op financiële steun van hun eigen gemeenschap.
Dat is idd wat ieder goede ouder wilquote:Op donderdag 20 juni 2019 09:17 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook logisch, want die zijn met weinigen en willen niet opgaan in de gematigde bijzondere scholen. Uiteindelijk willen zij ook het beste voor hun kind.
Ik had geen recalcitrante docenten, maar kreeg die kanttekening wel. "Er zijn ook mensen die geloven dat..." Er is geen reden dat níet te doen op het openbaar onderwijs.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:07 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Die kanttekening krijg je niet bij bijv evolutietheorie. Of andere wetenschappelijke theorieën. Tenzij je een recalcitrante gelovige docent hebt.
En voor je algemene ontwikkeling is het belangrijk te weten dat er mensen zijn die er anders over denken, en waarom. Dat dat besef van belang ontbreekt, zie je in de OP met het pleidooi voor een eenvormig onderwijs zonder kanttekeningen. Dan leer je dus nooit hoe je om kunt gaan met mensen die anders denken (F&L zit ook vol met mensen die daarin geen opvoeding hebben gehad). Of dat nu gaat over religie, politiek, kunst of gezondheid: het is belangrijk te beseffen dat jouw waarheid niet door iedereen wordt aanvaard, en dat je in grote lijnen leert hoe andere mensen over bepaalde onderwerpen denken, en daar enig respect voor krijgt.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:19 schreef DrParsifal het volgende:
Laat deze discussie nu niet over evolutietheorie gaan. Het is volgens mij wel goed dat iedereen de principes begrijpt achter de theorie. Het is nu eenmaal de meest gangbare theorie in de wetenschap. Je hoeft niet perse te geloven dat leven zich zo ontwikkelt heeft op aarde, maar de theorie begrijpen is m.i. een goede doelstelling ook op islamitische en reformatorische scholen. Er zijn natuurlijk fundamentalisten die denken dat leerlingen op alle scholen moeten geloven dat toeval DE drijvende kracht achter genetische variatie is en dat er gemeenschappelijke afstamming is voor al het leven op aarde. Maar dan kom je toch echt op het punt van indoctrinatie (maar nu op een punt waar de meeste seculiere drijvers wel in geloven). En voor de duidelijkheid voor gemeenschappelijke afstamming zijn goede aanwijzingen. Dat toeval de drijvende kracht is, is een filosofische keuze, die past bij een wetenschappelijk wereldbeeld, maar een hypothese die verdraaid lastig te testen of te falsificeren is.
Volgens mij is het op het moment ook zo dat die basis er moet zijn volgens de wet. Als je een VWO diploma hebt van een reformatorische school dan moet je de achtergrond kennis hebben om aan een studie biologie te beginnen (of welke studie dan ook). Als dit ontbreekt is de school gewoon niet goed.
Nouja, ik snap je punt zeker Blue. Maar je bent dus of voor het onderdrukken van godsdiensten of je bent voor het onderdrukken van kinderen die naar dat soort scholen gestuurd worden door hun ouders. Want buiten het overgrote merendeel van de religieuze scholen waar het wel mee valt heb je natuurlijk ook een deel waar je als kind eigenlijk gewoon geïndoctrineerd word en waar je als kind eigenlijk gewoon geestelijk mishandeld word.quote:Op woensdag 19 juni 2019 20:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Denk je dat schelden slim is ?
Je bent dus voor het onderdrukken van godsdiensten.
Nee, niet bij alle vakken, en de uitvoering laat nogal eens te wensen over. Docenten praten (verouderde) lesboeken na, het zijn geen wetenschappers die achter feiten aangaan.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Scholen gaan over feiten. De leugen dat er een Sinterklaas zou bestaan hoort niet thuis op scholen.
Ik heb echt trauma's aan mijn tijd op een refo schoolquote:Op donderdag 20 juni 2019 09:30 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Nouja, ik snap je punt zeker Blue. Maar je bent dus of voor het onderdrukken van godsdiensten of je bent voor het onderdrukken van kinderen die naar dat soort scholen gestuurd worden door hun ouders. Want buiten het overgrote merendeel van de religieuze scholen waar het wel mee valt heb je natuurlijk ook een deel waar je als kind eigenlijk gewoon geïndoctrineerd word en waar je als kind eigenlijk gewoon geestelijk mishandeld word.
Ja laten we onze kinderen in godsnaam iets leren waar zoveel wetenschappelijk bewijs is ipv iets wat gestoeld is op nul bewijs maar iemand heeft het een keer opgeschreven in een oud boek, en dus is dat de waarheidquote:Op donderdag 20 juni 2019 09:09 schreef Geytenbeekje het volgende:
Dat is dus ook het venijnige
Vrij om te denken hoor maar alleen evolutietheorie is toegestaan.
Dit is niet vrij
Dit is in landen als Rusland waar alles netjes op papier staat terwijl je zonder pardon in het gevang terecht kan komen.
... en die laatste scholen kunnen ook openbare scholen zijn. Je moet dus de mishandelende scholen aanpakken en niet per definitie het bijzonder onderwijs. De vraag is dus: wat kan niet in het onderwijs, wanneer wordt het (geestelijke) mishandeling? Die vraag kun je doortrekken naar de opvoeding thuis: waar leg je de grens?quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:30 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Nouja, ik snap je punt zeker Blue. Maar je bent dus of voor het onderdrukken van godsdiensten of je bent voor het onderdrukken van kinderen die naar dat soort scholen gestuurd worden door hun ouders. Want buiten het overgrote merendeel van de religieuze scholen waar het wel mee valt heb je natuurlijk ook een deel waar je als kind eigenlijk gewoon geïndoctrineerd word en waar je als kind eigenlijk gewoon geestelijk mishandeld word.
Het gaat niet om de waarheid, maar de maatschappelijke relevantie van het gegeven dat zoveel mensen er een andere denkwijze op na houden. Je gaat die mensen nooit begrijpen als je niet weet wat het creationisme is en hoe dat doorwerkt in onze maatschappij, onze cultuur. Je snap Nederland niet als je nooit over creationisme hebt gehoord.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:37 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Ja laten we onze kinderen in godsnaam iets leren waar zoveel wetenschappelijk bewijs is ipv iets wat gestoeld is op nul bewijs maar iemand heeft het een keer opgeschreven in een oud boek, en dus is dat de waarheid
Misschien moet je het artikel in de OP even lezen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:36 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Ik heb echt trauma's aan mijn tijd op een refo school
Ohh ik heb genoeg over creatonisme gehoord om te weten dat het complete bullshit is.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:40 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het gaat niet om de waarheid, maar de maatschappelijke relevantie van het gegeven dat zoveel mensen er een andere denkwijze op na houden. Je gaat die mensen nooit begrijpen als je niet weet wat het creationisme is en hoe dat doorwerkt in onze maatschappij, onze cultuur. Je snap Nederland niet als je nooit over creationisme hebt gehoord.
Dan lees je niet goed.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:41 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Ohh ik heb genoeg over creatonisme gehoord om te weten dat het complete bullshit is.
Geef me eens 1 voorbeeld waarin een openbare school kinderen net zo geestelijk mishandeld als de verhalen uit het artikel van de OP. Het hoeft niet eens een echt voorbeeld te zijn, voor een fictief realistisch voorbeeld doe ik het ookquote:Op donderdag 20 juni 2019 09:37 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
... en die laatste scholen kunnen ook openbare scholen zijn. Je moet dus de mishandelende scholen aanpakken en niet per definitie het bijzonder onderwijs. De vraag is dus: wat kan niet in het onderwijs, wanneer wordt het (geestelijke) mishandeling? Die vraag kun je doortrekken naar de opvoeding thuis: waar leg je de grens?
Dat heb je van huis uit meegekregen dus hoeft dat op school niet aangeleerd te worden.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Puur uit interesse: hoe wordt religie dan aangeleerd op de school van je kinderen?
Als een 'god bestaat en dat is een feit', of meer een 'wij kiezen er voor om in god te geloven'?
Dat is toch niet helemaal waar. De scholen geven les uit de verplichte lesstof. Ze hebben inderdaad eigen boeken, maar daarin komt ook de evolutie gewoon ter sprake. Of dat nu bij biologie of bij een ander vak is (wij hadden een verplicht vak Natuur en Wetenschap, geloof ik). Elke school zal zich daar aan houden.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:00 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar.
Ik heb biologie gedaan voor de eindexamen en er was (gelukkig) niets dat uitging van evolutie
Ik had het ook over de examensquote:Op donderdag 20 juni 2019 09:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is toch niet helemaal waar. De scholen geven les uit de verplichte lesstof. Ze hebben inderdaad eigen boeken, maar daarin komt ook de evolutie gewoon ter sprake. Of dat nu bij biologie of bij een ander vak is (wij hadden een verplicht vak Natuur en Wetenschap, geloof ik). Elke school zal zich daar aan houden.
Zo moet openbaar onderwijs ook verplicht godsdienstles geven, als het goed is.
Ja joh, geloof jij toch verder lekker wat je zelf wil.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:42 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dan lees je niet goed.
Hwakings bijv. staan bomvol foute redenatie en tegensprekingen
Het voorbeeld dat ik noemde: waar gebeurd en ik denk zelfs redelijk dagelijkse praktijk. Leraren die het achterlijk noemen als je gelooft, doen alsof God hetzelfde is als Sinterklaas. En een kind dat dan alleen staat in de klas.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:42 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Geef me eens 1 voorbeeld waarin een openbare school kinderen net zo geestelijk mishandeld als de verhalen uit het artikel van de OP. Het hoeft niet eens een echt voorbeeld te zijn, voor een fictief realistisch voorbeeld doe ik het ook
Wie?quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:42 schreef Geytenbeekje het volgende:
Dan lees je niet goed.
Hwakings bijv. staan bomvol foute redenatie en tegensprekingen
Docenten die schelden en slaan zijn niet voorbehouden aan bijzonder onderwijs.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:42 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Geef me eens 1 voorbeeld waarin een openbare school kinderen net zo geestelijk mishandeld als de verhalen uit het artikel van de OP. Het hoeft niet eens een echt voorbeeld te zijn, voor een fictief realistisch voorbeeld doe ik het ook
Je hoeft je geloof toch niet steeds te verkondigen? Prima als je je identiteit ophangt aan je geloof maar het steeds uitdragen ervan is ook niet echt nodig.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het voorbeeld dat ik noemde: waar gebeurd en ik denk zelfs redelijk dagelijkse praktijk. Leraren die het achterlijk noemen als je gelooft, doen alsof God hetzelfde is als Sinterklaas. En een kind dat dan alleen staat in de klas.
Bedenk dan dat christenzijn de hele identiteit bepaald van zo'n kind. Ik ben eerst christen en dan Nederlander, hetero, of wat dan ook.
Dit zijn allemaal voorbeelden van incidenten die inderdaad op iedere school kunnen voorkomen. Grote verschil met het artikel uit de OP is dat het op dat soort scholen geen incidenten zijn maar beleid. Dat vind ik nogal wel een verschilletje.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:49 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Docenten die schelden en slaan zijn niet voorbehouden aan bijzonder onderwijs.
Er zijn openbare scholen waar je niet voor je geaardheid uit kunt komen, omdat dat "linkse onzin" is. Voor je godsdienst uitkomen kan zeker niet overal. Pesten komt voor op openbare scholen.
De bijzondere bijzondere scholen kunnen nog vele malen erger zijn, ondanks dat ze niet op religie zijn gestoeld. Gewoom geen onderwijs geven omdat de vrijheid van het kind voorop staat bijvoorbeeld (Eigenwijs school, gelukkig inmiddels geschiedenis).
Dwepen met gezonde diëten die voor kinderen schadelijk zijn.
Politieke meningen opdringen rondom milieu of het buitenland.
Wie?quote:
Laten we mensen vooral verbieden te melden dat ze geloven (ik heb het niet over gericht bezig zijn mensen te bekeren). Jij woont het liefst in Noord-Korea?quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:49 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Je hoeft je geloof toch niet steeds te verkondigen? Prima als je je identiteit ophangt aan je geloof maar het steeds uitdragen ervan is ook niet echt nodig.
Het gaat er helemaal niet om dat het bullshit is of niet. Waar het om draait is dat er dingen gebeurd zijn omdat mensen daarin geloofden, gebeurtenissen die feiten zijn èn relevant zijn voor onze geschiedenis en cultuur, voor onze maatschappij nu.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:41 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Ohh ik heb genoeg over creatonisme gehoord om te weten dat het complete bullshit is.
Gewoon je schouders ophalen en doorgaan nog een idee?quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Laten we mensen vooral verbieden te melden dat ze geloven (ik heb het niet over gericht bezig zijn mensen te bekeren). Jij woont het liefst in Noord-Korea?
Verder begon in mijn voorbeeld de docent, niet de leerling. Dat de leerling er tegenin gaat is alleen maar logisch. En de leerling is degene die gepest wordt door een docent, niet andersom. En ja, dat gebeurt zeer vaak in Nederland. Op scholen, maar ook op je werk. Veel christenen worden gepest en getreiterd om hun geloof.
Omdat veel mensen daar nog katholiek zijn ? (of er mee opgegroeid)quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:58 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Gewoon je schouders ophalen en doorgaan nog een idee?
Geen idee waar jij woont maar in Brabant merk ik niks van dit soort dingen.
Ik zeg dan ook niet dat we het geloof en de ontwikkeling daarvan moet uitwissen, de geschiedenis ervan is verweven met de mensheid en daarover kan prima les gegeven worden vanuit een vak als levensbeschouwing/maatschappijleer/geschiedenis.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:53 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het gaat er helemaal niet om dat het bullshit is of niet. Waar het om draait is dat er dingen gebeurd zijn omdat mensen daarin geloofden, gebeurtenissen die feiten zijn èn relevant zijn voor onze geschiedenis en cultuur, voor onze maatschappij nu.
Je schouders ophalen als je dagelijks getreiterd en buitengesloten wordt? Nee, bij mij was het ander werk zoeken. Werk waar ik wel welkom was als christen. Dat was in Den Haag, in het gemoedelijke Brabant gaat het inderdaad vast anders. Maar er wonen ook christelijke kinderen in de Randstad.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:58 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Gewoon je schouders ophalen en doorgaan nog een idee?
Geen idee waar jij woont maar in Brabant merk ik niks van dit soort dingen.
Kritiek kan en mag er op alles zijn. Maar mensen weg zetten alsof ze in sprookjes geloven, en dat door een docent?quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:59 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
En ook op openbare scholen zou er met respect mee omgegaan moeten worden. Of je gelovig bent of niet is je eigen keuze. Maar dat betekend niet dat er geen kritiek op kan en mag zijn.
Ben ik het inderdaad ook niet mee eens. Dat kan ook op een andere en vooral betere manier. Leer kinderen kritisch zijn op alles en laat ze vooral zelf ontdekken waar ze bijv. wel of niet willen geloven.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kritiek kan en mag er op alles zijn. Maar mensen weg zetten alsof ze in sprookjes geloven, en dat door een docent?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het absoluut niet herken, ook dat met die docent niet. En je kinderen hebben leerplicht dus om ze nou van school te halen omdat het onderwijs niet is wat jij wil vind ik nogal ver gaan.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je schouders ophalen als je dagelijks getreiterd en buitengesloten wordt? Nee, bij mij was het ander werk zoeken. Werk waar ik wel welkom was als christen. Dat was in Den Haag, in het gemoedelijke Brabant gaat het inderdaad vast anders. Maar er wonen ook christelijke kinderen in de Randstad.
Het is voor mij heel simpel: de dag dat bijzonder onderwijs wordt afgeschaft is in potentie de laatste dag dat mijn kinderen naar school gaan (al zal er dan vast niet van de ene op de andere dag veel gebeuren).
Nee dat is ook niet helemaal de bedoeling, kinderen hebben wel enige sturing nodig. Maar wat mij betreft is het geloof bijbrengen vooral een taak voor de ouders, dat hoeft niet op school. En gewoon elkaar in waarde laten wbt iemands geloof.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:07 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Ben ik het inderdaad ook niet mee eens. Dat kan ook op een andere en vooral betere manier. Leer kinderen kritisch zijn op alles en laat ze vooral zelf ontdekken waar ze bijv. wel of niet willen geloven.
Er is geen leerplicht die verbiedt om thuisonderwijs te geven, dat zou ik dus doen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:10 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het absoluut niet herken, ook dat met die docent niet. En je kinderen hebben leerplicht dus om ze nou van school te halen omdat het onderwijs niet is wat jij wil vind ik nogal ver gaan.
Hebben jullie geen zondagsschool?
Deze reactie is geplaatst via het WiFi netwerk van een katholieke universiteit.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als je vwo doet, kun je niet kiezen voor bijzonder hoger onderwijs: veel vakken worden alleen aan openbare universiteiten gegeven. Wil je iets in de richting van biologie of paleologie doen dan moet je uit de bubble komen.
Want omdat een school niet meer domme christelijke versjes aan het begin van de week opleest gaat het in tegen de kern van jouw opvoeding?quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
En het gaat niet om dat het onderwijs niet is wat ik wil, maar rechtstreeks tegen de kern van mijn opvoeding in gaat. Ik wil niet dat mijn kinderen moeten kiezen of ze hun ouders of hun meesters/juffen/leraren geloven.
Nee, christelijk onderwijs is meer en dat weet je best.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:17 schreef ems. het volgende:
[..]
Want omdat een school niet meer domme christelijke versjes aan het begin van de week opleest gaat het in tegen de kern van jouw opvoeding?
Mwa, vaak niet hoor. En daar gaat het niet om. De vraag is hoe het tegen jouw kern van opvoeding in gaat als het christelijke gedeelte wegvalt.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, christelijk onderwijs is meer en dat weet je best.
Ik heb echt geen godsdienst gehad op mijn openbare middelbare school hoor.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is toch niet helemaal waar. De scholen geven les uit de verplichte lesstof. Ze hebben inderdaad eigen boeken, maar daarin komt ook de evolutie gewoon ter sprake. Of dat nu bij biologie of bij een ander vak is (wij hadden een verplicht vak Natuur en Wetenschap, geloof ik). Elke school zal zich daar aan houden.
Zo moet openbaar onderwijs ook verplicht godsdienstles geven, als het goed is.
Nee, maar als het goed is wel een vak als levensbeschouwing waarin de verschillende geloven wel uitgebreid aan bod komen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb echt geen godsdienst gehad op mijn openbare middelbare school hoor.
Ik ken vrijwel geen christen die dat als natuurwetenschappelijk feit ziet. Volgens mij wordt het zo ook niet onderwezen op het gros van de christelijke scholen. Het is meer een symbolisch sprookje waaruit christenen een bepaalde levenshouding halen - die doorheen de eeuwen varieert, dus ook niet echt een feit is.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:13 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Er zit nog wel een flink verschil tussen: de wetenschap is nog aan het onderzoeken hoe de details zitten en Noah heeft alle diersoorten (wat er niet miljarden, maar een paar duizend zijn) van een vloed. Dat tweede is in alle details verkeerd. En dat krijgen de kids op de christelijke scholen wel als waarheid.
Lees maar terug wat ik allemaal heb gezegd hier, ga het niet voor je herhalen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:20 schreef ems. het volgende:
[..]
Mwa, vaak niet hoor. En daar gaat het niet om. De vraag is hoe het tegen jouw kern van opvoeding in gaat als het christelijke gedeelte wegvalt.
Nee, niet gehad op de middelbare. Wel deels, en facultatief, op de lagere school.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:22 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Nee, maar als het goed is wel een vak als levensbeschouwing waarin de verschillende geloven wel uitgebreid aan bod komen.
Nope.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:22 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Nee, maar als het goed is wel een vak als levensbeschouwing waarin de verschillende geloven wel uitgebreid aan bod komen.
Het vak heette vast anders, maar je hebt wel kennis genomen van de leer van verschillende godsdiensten. Zoals ik ook les over het hindoeïsme, de islam e.d. heb gehad.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb echt geen godsdienst gehad op mijn openbare middelbare school hoor.
Ik zat op een christelijke basisschool. Dat ging inderdaad niet veel verder dan zo af en toe eens een liedje zingen. Wat maakt een school voor jou dan een echte Christelijke school?quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lees maar terug wat ik allemaal heb gezegd hier, ga het niet voor je herhalen.
Het geloof is de kern van mijn bestaan en van mijn opvoeding. En ook van de opvoeding die ik aan mijn kinderen geef. Dat raakt aan elk vlak van mijn leven.
Een school die alleen versjes op laat zeggen kun je nauwelijks bijzonder onderwijs noemen, die zijn alleen nog in naam christelijk (zoals veel christelijke scholen, het voorbeeld wat ik noemde was een godsdienst docent op de christelijke middelbare school in Ermelo).
Niet gehad. En ik heb vorig jaar zomer mijn vwo diploma gehaald dus dan is dat curriculum of heel recent gewijzigd of er is ergens iets mis gegaan.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het vak heette vast anders, maar je hebt wel kennis genomen van de leer van verschillende godsdiensten. Zoals ik ook les over het hindoeïsme, de islam e.d. heb gehad.
Op het moment is dat iig verplicht in het curriculum.
Volgens mij had je het vak wel kunnen kiezenquote:Op donderdag 20 juni 2019 10:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niet gehad. En ik heb vorig jaar zomer mijn vwo diploma gehaald dus dan is dat curriculum of heel recent gewijzigd of er is ergens iets mis gegaan.
Als het geloof van je kinderen sterk genoeg is hoeven ze niet te twijfelen over wat er nu waar is.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is geen leerplicht die verbiedt om thuisonderwijs te geven, dat zou ik dus doen.
En het gaat niet om dat het onderwijs niet is wat ik wil, maar rechtstreeks tegen de kern van mijn opvoeding in gaat. Ik wil niet dat mijn kinderen moeten kiezen of ze hun ouders of hun meesters/juffen/leraren geloven.
Het geloof van een 4-14 jarige is natuurlijk nooit zo sterk, in die leeftijd ben je enorm beïnvloedbaar. En aan het begin van je pubertijd is ook alles wat je ouders je leren fout, dus heb je nog een best grote kans dat ze de kant van de leraar kiezen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:30 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Als het geloof van je kinderen sterk genoeg is hoeven ze niet te twijfelen over wat er nu waar is.
En het kan zijn dat het in het gemoedelijke Brabant niet gebeurd maar ik kan eigenlijk nauwelijks geloven dat er docenten bestaan die kinderen actief van hun geloof willen laten vallen met opzet.
Maar welk gedeelte gaat daar dan zo hard tegenin op een niet-christelijke school? Ik ga niet 11 pagina's aan gewauwel teruglezen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lees maar terug wat ik allemaal heb gezegd hier, ga het niet voor je herhalen.
Het geloof is de kern van mijn bestaan en van mijn opvoeding. En ook van de opvoeding die ik aan mijn kinderen geef. Dat raakt aan elk vlak van mijn leven.
In de jaren '70 werden moslima's gewoon thuis gehouden zodat niet met verderfelijke ideeën in aanraking kwamen. Ook makkelijk als hulp in de huishouding en als hulp bij het opvoeden van de jongere kinderen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:55 schreef Gohf046 het volgende:
Nouja als je je zoals Jabir in dit voorbeeld thuis en in de moskee doodongelukkig bent kan ik me zo voorstellen dat het op een reguliere middelbare school beter toeven is als op een haga lyceum, dan kan je er echt nergens meer aan ontsnappen.
Ik zal vanmiddag thuis even Mn archief induiken. Maar ik kan me niet herinneren dat ik een dergelijk vak kon kiezen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:29 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Volgens mij had je het vak wel kunnen kiezen
Maar dat het gen verplicht iets is
O dan was het op een andere schoolquote:Op donderdag 20 juni 2019 10:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zal vanmiddag thuis even Mn archief induiken. Maar ik kan me niet herinneren dat ik een dergelijk vak kon kiezen.
Maar wat is daar nou zo erg aan? Wil je niet dat je kinderen zelf leren na te denken? Als een van jouw kinderen morgen zegt dat hij of zij niet meer gelooft is die dan geen kind meer van jou?quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het geloof van een 4-14 jarige is natuurlijk nooit zo sterk, in die leeftijd ben je enorm beïnvloedbaar. En aan het begin van je pubertijd is ook alles wat je ouders je leren fout, dus heb je nog een best grote kans dat ze de kant van de leraar kiezen.
En ja, die docenten zijn er.
Docenten die gewoon in de klas vertellen dat je achterlijk bent als je gelooft, dat God een sprookjesfiguur is. Dat je de Verlichting hebt gemist als je nu nog gelovig bent. Dat is echt staande praktijk op veel openbare scholen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:34 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar welk gedeelte gaat daar dan zo hard tegenin op een niet-christelijke school? Ik ga niet 11 pagina's aan gewauwel teruglezen.
Dit is verzonnen onzin. Geheel in lijn met de bijbel, dat wel.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Docenten die gewoon in de klas vertellen dat je achterlijk bent als je gelooft, dat God een sprookjesfiguur is. Dat je de Verlichting hebt gemist als je nu nog gelovig bent. Dat is echt staande praktijk op veel openbare scholen.
Dat je voor jezelf moet opkomen druist in tegen jouw christelijke ethiekquote:Maar ook bijvoorbeeld docenten die melden dat je vooral alleen voor jezelf moet opkomen. Zelfs de lerares ethiek op mijn HBO was zo, terwijl je bij dat vak toch wat anders verwacht. Op een HBO prima, ik heb veel discussies gehad daar. Maar niet op een basisschool of de onderbouw van de middelbare school.
Ik ben heel benieuwd naar die voorbeelden want wat je hier zegt gaat nergens over.quote:En zo zijn er echt nog wel meer voorbeelden. En nee, dan heb ik het niet over de evolutieleer.
Ze blijven altijd mijn kinderen. Maar indoctrinatie door niet gelovigen zit ik niet op te wachten, niet op zo jonge leeftijd.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:37 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Maar wat is daar nou zo erg aan? Wil je niet dat je kinderen zelf leren na te denken? Als een van jouw kinderen morgen zegt dat hij of zij niet meer gelooft is die dan geen kind meer van jou?
Of heb je geen zin om eventuele vragen te beantwoorden van je kind?
Dit is niet verzonnen. En dat jij het zo af doet zegt genoeg over jou: ik hoef dus geen andere voorbeelden aan te dragen want die zijn toch allemaal verzonnen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:43 schreef ems. het volgende:
[..]
Dit is verzonnen onzin. Geheel in lijn met de bijbel, dat wel.
Dat hebben mannen en vrouwen in de praktijk ook helemaal niet.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 21:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze leren ook niet dat vrouwen dezelfde rechten en plichten hebben als mannen.
Nee, dan zou ik mijn kind gewoon naar een openbare school sturen. Is er ook geen probleem met godsdienst toestanden. Opvoeden doen we thuis.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze blijven altijd mijn kinderen. Maar indoctrinatie door niet gelovigen zit ik niet op te wachten, niet op zo jonge leeftijd.
Vraag aan jou: zou jij je kinderen naar een school willen sturen waar ze worden opgevoed in een leer die tegen die van jou in gaat? Reformatisch, communistisch, libertarisch, wat dan ook?
Zo nee, waarom moeten mijn kinderen dat dan wel van jou?
Ja, en jij indoctrineert je kinderen ook met jouw levensovertuiging (misschien vertel je ze ook wel dat God niet bestaat?). Opvoeden heet dat en dat is een groot goed.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:49 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Nee, dan zou ik mijn kind gewoon naar een openbare school sturen. Is er ook geen probleem met godsdienst toestanden. Opvoeden doen we thuis.
Je zegt dat je niet zit te wachten op indoctrinatie van niet gelovigen zit te wachten maar in feite doe je het zelf ook alleen dan de andere kant op.
Meestal heet het vak levensbeschouwing maar dat is niet verplicht om te geven.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het vak heette vast anders, maar je hebt wel kennis genomen van de leer van verschillende godsdiensten. Zoals ik ook les over het hindoeïsme, de islam e.d. heb gehad.
Op het moment is dat iig verplicht in het curriculum.
Het is nog steeds de koning die wetten ondertekent, en die zit daar "bij gratie Gods". Een god die democratie heeft geschonken aan de mensheid.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 22:32 schreef capricia het volgende:
SGP (en dus die scholen) staan moeilijk qua democratie:
Hun beginselen:
[..]
Als je er van overtuigd bent dat de wet ondergeschikt is aan God, hoe kun je dan democratische beginselen onderschrijven?
Ah, dan is dat veranderd denk ik (was het vroeger wel verplicht?). Of misschien vergis ik me dan. Ik zou het in elk geval mooi vinden als iig een deel van dat vak verplicht is, bijvoorbeeld als onderdeel van maatschappijleer. Als je niets weet van het christendom, jodendom, de islam, het hindoeïsme en het boedhisme is een heel deel van de maatschappij in de wereld toch moeilijk te doorgronden.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Meestal heet het vak levensbeschouwing maar dat is niet verplicht om te geven.
Ik vertel ze niet dat God niet bestaat, ik vertel alleen hoe ik er zelf over denk, maar als een van hun besluit dat God volgens haar of hem niet bestaat zal ik ze niet proberen te overtuigen dat God wel bestaat. Ze mogen gewoon hun eigen mening vormen. En ik kom uit een zeer gelovig nest. Maar ook ik heb mijn eigen mening gevormd wbt geloof.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, en jij indoctrineert je kinderen ook met jouw levensovertuiging (misschien vertel je ze ook wel dat God niet bestaat?). Opvoeden heet dat en dat is een groot goed.
Tijdens natuurkunde ga je ook niet uitleggen dat er mensen zijn die geloven dat de aarde hol is. Onzin hou je buiten de wetenschap. Vind ik.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik had geen recalcitrante docenten, maar kreeg die kanttekening wel. "Er zijn ook mensen die geloven dat..." Er is geen reden dat níet te doen op het openbaar onderwijs.
Dat is sowieso het probleem met chhristenen. De complete willekeur over wat symbolisch is en wat niet in de bijbel.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:23 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik ken vrijwel geen christen die dat als natuurwetenschappelijk feit ziet. Volgens mij wordt het zo ook niet onderwezen op het gros van de christelijke scholen. Het is meer een symbolisch sprookje waaruit christenen een bepaalde levenshouding halen - die doorheen de eeuwen varieert, dus ook niet echt een feit is.
Zo vormen mijn kinderen ook hun eigen mening. Ik ga ze echt niet het huis uit schoppen als ze niet meer geloven. Maar ik stuur ze niet naar een instelling die een heel deel van de opvoeding doet (want dat doet een school gewoon) die recht tegen mijn overtuigingen in gaat.quote:Op donderdag 20 juni 2019 11:00 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Ik vertel ze niet dat God niet bestaat, ik vertel alleen hoe ik er zelf over denk, maar als een van hun besluit dat God volgens haar of hem niet bestaat zal ik ze niet proberen te overtuigen dat God wel bestaat. Ze mogen gewoon hun eigen mening vormen. En ik kom uit een zeer gelovig nest. Maar ook ik heb mijn eigen mening gevormd wbt geloof.
Ik zou mijn kind niet naar een school sturen die de godsdienst van mijn kind niet respecteert of probeert om mijn kind om te vormen naar een ander geloof. De school hoeft wat mij betreft niet hetzelfde geloof aan te hangen als mijn kind maar vrij is om te geloven wat ze maar wil.quote:Op donderdag 20 juni 2019 11:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zo vormen mijn kinderen ook hun eigen mening. Ik ga ze echt niet het huis uit schoppen als ze niet meer geloven. Maar ik stuur ze niet naar een instelling die een heel deel van de opvoeding doet (want dat doet een school gewoon) die recht tegen mijn overtuigingen in gaat.
Doe jij ook niet, neem ik aan.
En om dat te waarborgen is er bijzonder onderwijs. Prima oplossing, niks meer aan doen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 11:08 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Ik zou mijn kind niet naar een school sturen die de godsdienst van mijn kind niet respecteert of probeert om mijn kind om te vormen naar een ander geloof. De school hoeft wat mij betreft niet hetzelfde geloof aan te hangen als mijn kind maar vrij is om te geloven wat ze maar wil.
Ik dacht eigenlijk dat daar openbare scholen voor waren. Mijn kind zit ook op een openbare school, en ik vind het prima zoals de school 0,0 aan godsdienst doet. Ze krijgt wel levensbeschouwing maar dat gaat meer over verschillende geloven.quote:Op donderdag 20 juni 2019 11:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
En om dat te waarborgen is er bijzonder onderwijs. Prima oplossing, niks meer aan doen.
Kinderen moeten leren dat de aarde niet plat is, evolutie bestaat en platentektoniek ook waar is. Dat de aarde 4 miljard jaar oud is ipv in 6 dagen door een vage entiteit in elkaar gezet is. Als dit serieus op elke school onderwezen wordt mogen speciale scholen op religieuze gronden blijven bestaanquote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, als ik me niet vergis verschillen wij niet veel in leeftijd maar ik had dat vak wel (zat op een katholieke middelbare school 1996-2001) maar een vriend op een openbare basisschool bijvoorbeeld weer niet.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ah, dan is dat veranderd denk ik (was het vroeger wel verplicht?). Of misschien vergis ik me dan. Ik zou het in elk geval mooi vinden als iig een deel van dat vak verplicht is, bijvoorbeeld als onderdeel van maatschappijleer. Als je niets weet van het christendom, jodendom, de islam, het hindoeïsme en het boedhisme is een heel deel van de maatschappij in de wereld toch moeilijk te doorgronden.
Zoals gezegd: er zaten ook moslims op de gereformeerde school van mijn kinderen. Die zijn welkom, die zijn niet bekeerd tot het christendom en volledig in hun waarde gelaten.quote:Op donderdag 20 juni 2019 11:14 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Ik dacht eigenlijk dat daar openbare scholen voor waren. Mijn kind zit ook op een openbare school, en ik vind het prima zoals de school 0,0 aan godsdienst doet. Ze krijgt wel levensbeschouwing maar dat gaat meer over verschillende geloven.
Maar niemand die haar iets probeert op te dringen wbt geloof. Heeft een kind wat niet gelovig is wel kansen op zo'n bijzonder onderwijs school? Zijn die ook welkom? En hoe zit het met andere geloven? Mogen die kinderen ook naar die school?
Ik ben iets later (1999 tot 2005). Dan vergis ik me gewoon. Bij ons was godsdienst wel verplicht, maar dat vind ik logisch als je voor zo'n school kiest. En ja, leren of het hindoeïsme, boedhisme en de islam was dus ook verplicht. Ik heb zelf vrijwillig toen ik in VWO 5 zat trouwens de hele Koran gelezen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 11:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, als ik me niet vergis verschillen wij niet veel in leeftijd maar ik had dat vak wel (zat op een katholieke middelbare school 1996-2001) maar een vriend op een openbare basisschool bijvoorbeeld weer niet.
Verder wel eens. Het zou ook nog wel bij het vak geschiedenis kunnen.
Openbare scholen zijn het kwaad van de wereld begrijp ik?quote:Op donderdag 20 juni 2019 11:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zoals gezegd: er zaten ook moslims op de gereformeerde school van mijn kinderen. Die zijn welkom, die zijn niet bekeerd tot het christendom en volledig in hun waarde gelaten.
Als de school dat niet zou doen, zou ik als lid van de oudercommissie zeker aan de bel trekken.
Iedereen die niet op school tegen de grondslag van de school in gaat is welkom. En ja, een discussie over geloof kan en zal in groep 7 of 8 gewoon gevoerd worden, daar kun je ook gewoon zeggen dat je twijfelt of dat je niet (meer) gelooft. Dan wordt je echt niet van school geschopt of in een hoek weggezet door de meester of juf.
Nee, dat zeg ik niet. Er zijn ook vast openbare scholen waar het wel goed gaat, maar dat weet je pas als ze er al op zitten. Dus nee, dat begrijp je verkeerd.quote:Op donderdag 20 juni 2019 11:22 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Openbare scholen zijn het kwaad van de wereld begrijp ik?
Wat bedoel je met evolutie? En ik dacht dat in het huidige wereldbeeld de leeftijd van de aarde dichter bij 5 miljard zit dan by 4 miljard jaar zit (tenzij je natuurlijk ongeveer 40 miljoen jaar geleden op school hebt gezeten). Natuurlijk moet men op scholen leren wat de huidige wetenschappelijke ideeen zijn (maar ze hoeven dat weer niet perse te geloven).quote:Op donderdag 20 juni 2019 11:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kinderen moeten leren dat de aarde niet plat is, evolutie bestaat en platentektoniek ook waar is. Dat de aarde 4 miljard jaar oud is ipv in 6 dagen door een vage entiteit in elkaar gezet is. Als dit serieus op elke school onderwezen wordt mogen speciale scholen op religieuze gronden blijven bestaan
Dat zou de christelijke en islamitische scholen redden, ik denk dat veel ander bijzonder onderwijs (het humanistische onderwijs, Dalton, Jenaplan, Montessori) dan om gaat vallen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 13:13 schreef kladderadatsch het volgende:
Gewoon het systeem invoeren zoals ze dat in Frankrijk kennen; de overheid betaald alleen voor openbaar, seculier onderwijs maar ouders mogen hun kinderen natuurlijk altijd naar een privé school sturen waar hun kinderen volgens religieuze principes onderwezen worden. Mits ze het zelf betalen natuurlijk.
Schaf natuurkunde dan af. Dat drijft op aannames. We hebben daar ook geleerd hoe een atoom eruit zag in verschillende eeuwen terwijl wat wij leerden redelijk achterhaald was door quantumnatuurkunde (waar we niks over hoorden, dat was toen nog te experimenteel).quote:Op donderdag 20 juni 2019 11:02 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Tijdens natuurkunde ga je ook niet uitleggen dat er mensen zijn die geloven dat de aarde hol is. Onzin hou je buiten de wetenschap. Vind ik.
Echt?quote:Op donderdag 20 juni 2019 13:28 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Schaf natuurkunde dan af. Dat drijft op aannames. We hebben daar ook geleerd hoe een atoom eruit zag in verschillende eeuwen terwijl wat wij leerden redelijk achterhaald was door quantumnatuurkunde (waar we niks over hoorden, dat was toen nog te experimenteel).
Ik begin me er aan te ergeren dat elke kritiek op christelijke scholen door jou wordt afgedaan als ‘je weet er niks van’ terwijl je wel ff alle openbare scholen wegzet. Ik vind dat nogal gratuit.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Docenten die gewoon in de klas vertellen dat je achterlijk bent als je gelooft, dat God een sprookjesfiguur is. Dat je de Verlichting hebt gemist als je nu nog gelovig bent. Dat is echt staande praktijk op veel openbare scholen.
Maar ook bijvoorbeeld docenten die melden dat je vooral alleen voor jezelf moet opkomen. Zelfs de lerares ethiek op mijn HBO was zo, terwijl je bij dat vak toch wat anders verwacht. Op een HBO prima, ik heb veel discussies gehad daar. Maar niet op een basisschool of de onderbouw van de middelbare school.
En zo zijn er echt nog wel meer voorbeelden. En nee, dan heb ik het niet over de evolutieleer. Ik vind ook dat op bijzonder onderwijs de kern van die leer gewoon moet worden uitgelegd en bij mijn weten gebeurd dat ook. Als de docenten van mijn kinderen dat niet gaan doen, heb ik zelf nog wel een boek voor ze. Je moet weten waar je over praat, namelijk.
Niet alle, dat bedoel ik zeker niet. Als het zo over komt is dat helemaal verkeerd. Mijn excuses dan daarvoor. "Staande praktijk op veel openbare scholen" was wat te sterk, inderdaad. Wat ik bedoelde is dat het nog best regelmatig voor komt. Maar dat zal niet de meerderheid zijn, waarschijnlijk. Excuus.quote:Op donderdag 20 juni 2019 13:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik begin me er aan te ergeren dat elke kritiek op christelijke scholen door jou wordt afgedaan als ‘je weet er niks van’ terwijl je wel ff alle openbare scholen wegzet. Ik vind dat nogal gratuit.
Kom eens met onderbouwing zou ik zeggen.
Dat je dan met zo’n reactie komt wordt dan wel weer gewaardeerd!quote:Op donderdag 20 juni 2019 13:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet alle, dat bedoel ik zeker niet. Als het zo over komt is dat helemaal verkeerd. Mijn excuses dan daarvoor. "Staande praktijk op veel openbare scholen" was wat te sterk, inderdaad. Wat ik bedoelde is dat het nog best regelmatig voor komt. Maar dat zal niet de meerderheid zijn, waarschijnlijk. Excuus.
Mijn onderbouwing bestaat uit gesprekken en ervaringen door de jaren heen, dat kan ik hier moeilijk bewijzen.
(En de enige keer dat ik "je weet er niets van" gebruikte, was toen iemand zei dat de bijbel uit de middeleeuwen komt...)
Dat impliceert dat het voor gelovige kinderen veilig moet zijn in het openbaar onderwijs, dus geen christen-bashing. Wat dan ook minder logisch is, want er zullen best veel katholieke kinderen en onderwijzers op die scholen zitten. En je kunt ze ook niet wegsturen met "zoek een school die beter bij je past".quote:Op donderdag 20 juni 2019 13:13 schreef kladderadatsch het volgende:
Gewoon het systeem invoeren zoals ze dat in Frankrijk kennen; de overheid betaald alleen voor openbaar, seculier onderwijs maar ouders mogen hun kinderen natuurlijk altijd naar een privé school sturen waar hun kinderen volgens religieuze principes onderwezen worden. Mits ze het zelf betalen natuurlijk.
Sorry, maar ik snap echt helemaal niks van je post. Wat wil je nou eigenlijk zeggen?quote:Op donderdag 20 juni 2019 13:39 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Dat impliceert dat het voor gelovige kinderen veilig moet zijn in het openbaar onderwijs, dus geen christen-bashing. Wat dan ook minder logisch is, want er zullen best veel katholieke kinderen en onderwijzers op die scholen zitten. En je kunt ze ook niet wegsturen met "zoek een school die beter bij je past".
De reden is dat ze niet willen dat zo'n school van kleur verschiet. Dat niet-gelovigen de meerderheid gaan uitmaken en het beleid gaan bepalen, want dan kunne de gelovige kinderen nergens heen. Dit verschijnsel valt op diverse openbare scholen te zien, die in de praktijk islamitische scholen zijn geworden.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat zouden ze moeten verbieden. Als die school betaald wordt uit de algemene middelen moet iedereen welkom zijn als je het mij vraagt
Dan moeten ze het maar zelf gaan betalen. Ik vind principieel dat alles wat van gemeenschapsgeld wordt betaald ook voor iedereen, althans een zo groot mogelijke groep, toegankelijk moet zijn.quote:Op donderdag 20 juni 2019 13:44 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
De reden is dat ze niet willen dat zo'n school van kleur verschiet. Dat niet-gelovigen de meerderheid gaan uitmaken en het beleid gaan bepalen, want dan kunne de gelovige kinderen nergens heen. Dit verschijnsel valt op diverse openbare scholen te zien, die in de praktijk islamitische scholen zijn geworden.
Het punt is juist dat iedereen voor iedereen betaalt en dat er dan keuzevrijheid is (ook in lijn met protocol 1, Artikel 2 van het Europees verdrag van rechten van de mens.quote:Op donderdag 20 juni 2019 13:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan moeten ze het maar zelf gaan betalen. Ik vind principieel dat alles wat van gemeenschapsgeld wordt betaald ook voor iedereen, althans een zo groot mogelijke groep, toegankelijk moet zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |