Dat zouden ze moeten verbieden. Als die school betaald wordt uit de algemene middelen moet iedereen welkom zijn als je het mij vraagtquote:Op donderdag 20 juni 2019 08:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoornbeeck is reformatorisch, en je bent daar als niet-christen ook niet welkom.
Mijn vader wilde mij na twee jaar prutsen op een gewone scholengemeenschap op het van Lodenstein (middelbare waar het Hoornbeeck aan gelieerd is) hebben, en dat ging goed, degene die hij sprak en daar over de toelatingen ging kende hij van vroeger (in hetzelfde dorp op de Veluwe opgegroeid), tot diegene vroeg wat hij tegenwoordig deed.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat zouden ze moeten verbieden. Als die school betaald wordt uit de algemene middelen moet iedereen welkom zijn als je het mij vraagt
Op een openbare school leer je vaak niks over godsdienst en kun je dus ook niet goed snappen hoe de geschiedenis in elkaar zit, wat mensen dreef om te doen wat ze deden. Of de politiek: ontzettend veel door religie ingegeven acties.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:34 schreef Gohf046 het volgende:
Ik citeer even uit het artikel een stuk dat de andere kant van de medaille belicht:
‘Ik ben tegen élk bijzonder onderwijs. Omdat ook op andere bijzondere scholen kinderen hoe dan ook op een bepaalde manier beperkt worden – misschien minder opzichtig, misschien met een vriendelijker masker.
‘En als er in mijn tijd een Haga Lyceum zou zijn geweest, zou ik zó de sjaak zijn geweest. Thuis en in de moskee was het al erg genoeg. Je kreeg een pak slaag als je je niet conformeerde. Zij zagen die hang naar vrijheid in mij, het rebelse, het losbreken. Ze dachten dat fysiek geweld een middel zou zijn om me toch weer strak in de leer te krijgen. En andere jongens ook hoor – maar voor mij heeft dat averechts gewerkt.
‘Als ik dan zelfs op school ook nog onder die strikte regels had moeten leven? Ik zou doodongelukkig zijn geweest. Kansloos om jezelf te ontwikkelen, om de kwaliteiten die je hebt optimaal te ontwikkelen, om alles uit je leven te halen. Je hebt zó veel minder kansen om jezelf te zijn. En als het voor mij al zo was, denk dan eens aan de LGBT-mensen die zo opgroeien? Hoe onderdrukt zijn zij dan?’
Aïcha: ‘Liefde is geen keuze, het is wie je bént. En als je probeert te onderdrukken wie je bent – het is tegennatuurlijk om dat te doen. Dat gaat op een keer tot uiting komen. Dat je liefde niet mag tonen, hoe erg is dat? Dat geldt voor velen hoor, ook voor meisjes die hun vriendje uit alle macht geheim moeten houden.
‘Onderwijs moet voor ieder kind gelijk zijn. Ook al zeggen ouders: dit of dat mag niet van ons geloof, mijn kind mag niet aan zus of zo meedoen – dat is onzin. Je bent onderdeel van, je zit hier op school. Want als je daaraan gaat toegeven, dan isoleer je die kinderen nog steeds. Onderwijs moet gelijk zijn, zodat je als kind geen achterstand krijgt en niet in een hok wordt geduwd.’
Jabir: ‘En juist ook kennisnemen van ánderen – van alles van buiten je eigen omgeving wat je zo strikt aangeleerd wordt, door je ouders, om je maar binnen een bepaalde leer te houden. Als je niet in aanraking komt met andere ideeën, heb je geen enkele kans om jezelf te ontwikkelen. Dat wordt gewoon onderdrukt. Dat gaat je opbreken.’
Nog wat sterker: ook ik of mijn kinderen zouden daar niet welkom zijn, omdat we lid zijn van de verkeerde kerk. Dat is in elk geval wel zo bij het Van Lodenstijncollege in Amersfoort (zelf zat ik op de Guido de Brès daar).quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoornbeeck is reformatorisch, en je bent daar als niet-christen ook niet welkom.
Ik ken verschillende ouders die dat doen. Geen andere reden dan kwaliteit: de scholen staan naast elkaar dus afstand is geen reden.quote:
Op een openbare school wordt ook levensbeschouwing gegeven. En daar leer je over alle godsdiensten. Lijkt mij beter.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:28 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Op een openbare school leer je vaak niks over godsdienst en kun je dus ook niet goed snappen hoe de geschiedenis in elkaar zit, wat mensen dreef om te doen wat ze deden. Of de politiek: ontzettend veel door religie ingegeven acties.
Het openbaar onderwijs indoctrineert net zo goed door te doen of godsdienst niet belangrijk is.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:52 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Precies, en dat zouden we dus imo aan moeten kunnen pakken in Nederland. Want wat is plat gezegd belangrijker? De vrijheid van het kind of de vrijheid van de ouders en geloofsgemeenschap om het kind te indoctrineren. Want dat is wat hier gebeurd. Natuurlijk niet overal met dezelfde gradatie, maar het blijft indoctrineren.
Ja, dat is beter, maar dat wordt bij mijn weten niet overal gegeven wn blijft oppervlakkig.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:34 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Op een openbare school wordt ook levensbeschouwing gegeven. En daar leer je over alle godsdiensten. Lijkt mij beter.
Whut? Gepest worden omdat je gelooft???? Nog nooit meegemaakt.quote:Op donderdag 20 juni 2019 07:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar anti-religieus onderwijs ook niet. En daar loop je wel tegen aan in het openbaar onderwijs. Leraren die duidelijk mensen die geloven minachten (geloof je nog in sprookjes?). Dat raakt gelovigen in de kern van wat ze zijn. De complete identiteit van een christen bestaat uit dat christenzijn.
Je wil ook niet weten hoeveel christenen er worden gepest op hun werk, dat is mij ook overkomen (en niet omdat ik aan het preken was, ik had gewoon mijn eigen trouwkaart inclusief bijbeltekst op mijn bureau staan. Daarna was ik het mikpunt van spot en echte pesterijen, totdat ik na 3 maanden een andere baan zocht). Waarom willen jullie dat christelijke kinderen ook aan doen?
Hier op het forum zie je toch ook mensen die het geloof duidelijk minachten, waarom wil je per sé kinderen voor wie het geloof het allerbelangrijkste wat er is bij die mensen in de klas (als medeleerling, maar ook als docent) stoppen?
We gaan religieus onderwijs toch ook niet verplicht stellen, dat zouden niet gelovigen toch verschrikkelijk vinden? Nou, andersom raakt het de gelovigen echt nog veel en veel harder.
Ik vind dat een te simpele voorstelling van het onderwijs. De school is m.i. een verlengstuk van thuis, een instituut dat taken overneemt van de ouders in de opleiding en opvoeding van het kind. Daarmee handelt de school in opdracht van de ouders en zal dus de ouders moeten volgen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:52 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Precies, en dat zouden we dus imo aan moeten kunnen pakken in Nederland. Want wat is plat gezegd belangrijker? De vrijheid van het kind of de vrijheid van de ouders en geloofsgemeenschap om het kind te indoctrineren. Want dat is wat hier gebeurd. Natuurlijk niet overal met dezelfde gradatie, maar het blijft indoctrineren.
Niet hier. M'n dochter zit op een openbare school maar die heb ik hier werkelijk nog nooit over gehoord.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:36 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het openbaar onderwijs indoctrineert net zo goed door te doen of godsdienst niet belangrijk is.
Ik zie dat echter regelmatig. Tenminste, als de mensen hun geloof niet verbergen omdat ze bang voor pesterijen zijn. Zoals iemand die "ziek" thuis was om communie te kunnen doen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:41 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Whut? Gepest worden omdat je gelooft???? Nog nooit meegemaakt.
Jij luistert alleen naar je dochter als ze zegt wat jij wilt horen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:43 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Niet hier. M'n dochter zit op een openbare school maar die heb ik hier werkelijk nog nooit over gehoord.
Misschien ligt het aan waar je woont. Hier zie ik dat niet.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:46 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Ik zie dat echter regelmatig. Tenminste, als de mensen hun geloof niet verbergen omdat ze bang voor pesterijen zijn. Zoals iemand die "ziek" thuis was om communie te kunnen doen.
Dat is hoe het in Nederland werkt. Je hebt een vrije schoolkeuze en als er geen school is die je bevalt mag je er zelf een oprichten.quote:
Vind ik ook een flauwe regel maar goed.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nog wat sterker: ook ik of mijn kinderen zouden daar niet welkom zijn, omdat we lid zijn van de verkeerde kerk. Dat is in elk geval wel zo bij het Van Lodenstijncollege in Amersfoort (zelf zat ik op de Guido de Brès daar).
Ik vind inderdaad wel dat dat afgeschaft mag, of zelfs moet, worden. Natuurlijk moet je de kernwaarden van de school onderschrijven en je aan de regels van de school houden als je daar naar toe wil. Maar niet toelaten simpel op basis van het lidmaatschap van een kerk vind ik ook niet kunnen.
Je snapt het bijzonder onderwijs niet. Ze doen dezelfde eindexamens als openbare scholen, dus de lesstof is gelijk, óók bij biologie. Het gaat om de normen en waarden daarom heen, om motivaties en dergelijke.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:46 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Laten we die nou eens lekker wel doen. Zodat leraren feiten leren en kinderen alleen nog maar thuis en in de kerk geïndoctrineerd worden met pure onzin.
Dat de biologieleraar evolutie leert, en jij creationisme, zijn niet twee even waardevolle denkwijzes.
Maar ik snap je wel. Ze zijn nog vormbaar, en dat wil je zelf doen. Stel je voor dat ze verschillende dingen leren en zelf vragen gaan stellen. Teh horror!
Dat is niet helemaal waar.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:58 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je snapt het bijzonder onderwijs niet. Ze doen dezelfde eindexamens als openbare scholen, dus de lesstof is gelijk, óók bij biologie. Het gaat om de normen en waarden daarom heen, om motivaties en dergelijke.
De budgetten hebben er weinig mee te maken. Vooralsnog denk ik dat discipline een belangrijke factor is, naast gemenschapszin.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op z'n kop. Bijzondere scholen krijgen dezelfde overheidssteun als openbare scholen. Dat is natuurlijk ridicuul, want bijzondere scholen hebben daarnaast vele malen meer mogelijkheden om geld binnen te halen dan openbare scholen. Dat is dan ook wat het enorme verschil verklaart.
Ik heb op een christelijke en een katholieke middelbare school gezeten. Ik weet dat ze zich aan de stof houden. Ik ken ook de kanttekening die ze daar zelf bij zetten.quote:Op donderdag 20 juni 2019 08:58 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Je snapt het bijzonder onderwijs niet. Ze doen dezelfde eindexamens als openbare scholen, dus de lesstof is gelijk, óók bij biologie. Het gaat om de normen en waarden daarom heen, om motivaties en dergelijke.
Als je vwo doet, kun je niet kiezen voor bijzonder hoger onderwijs: veel vakken worden alleen aan openbare universiteiten gegeven. Wil je iets in de richting van biologie of paleologie doen dan moet je uit de bubble komen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:00 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar.
Ik heb biologie gedaan voor de eindexamen en er was (gelukkig) niets dat uitging van evolutie
Op het openbaar onderwijs krijg je ook de kanttekening dat niet iedereen dat gelooft - en dat is hoe het hoort: laten zien dat mensen een vrijheid in denken hebben.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:01 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Ik heb op een christelijke en een katholieke middelbare school gezeten. Ik weet dat ze zich aan de stof houden. Ik ken ook de kanttekening die ze daar zelf bij zetten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |