Nee, niet gehad op de middelbare. Wel deels, en facultatief, op de lagere school.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:22 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Nee, maar als het goed is wel een vak als levensbeschouwing waarin de verschillende geloven wel uitgebreid aan bod komen.
Nope.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:22 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Nee, maar als het goed is wel een vak als levensbeschouwing waarin de verschillende geloven wel uitgebreid aan bod komen.
Het vak heette vast anders, maar je hebt wel kennis genomen van de leer van verschillende godsdiensten. Zoals ik ook les over het hindoeïsme, de islam e.d. heb gehad.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb echt geen godsdienst gehad op mijn openbare middelbare school hoor.
Ik zat op een christelijke basisschool. Dat ging inderdaad niet veel verder dan zo af en toe eens een liedje zingen. Wat maakt een school voor jou dan een echte Christelijke school?quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lees maar terug wat ik allemaal heb gezegd hier, ga het niet voor je herhalen.
Het geloof is de kern van mijn bestaan en van mijn opvoeding. En ook van de opvoeding die ik aan mijn kinderen geef. Dat raakt aan elk vlak van mijn leven.
Een school die alleen versjes op laat zeggen kun je nauwelijks bijzonder onderwijs noemen, die zijn alleen nog in naam christelijk (zoals veel christelijke scholen, het voorbeeld wat ik noemde was een godsdienst docent op de christelijke middelbare school in Ermelo).
Niet gehad. En ik heb vorig jaar zomer mijn vwo diploma gehaald dus dan is dat curriculum of heel recent gewijzigd of er is ergens iets mis gegaan.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het vak heette vast anders, maar je hebt wel kennis genomen van de leer van verschillende godsdiensten. Zoals ik ook les over het hindoeïsme, de islam e.d. heb gehad.
Op het moment is dat iig verplicht in het curriculum.
Volgens mij had je het vak wel kunnen kiezenquote:Op donderdag 20 juni 2019 10:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Niet gehad. En ik heb vorig jaar zomer mijn vwo diploma gehaald dus dan is dat curriculum of heel recent gewijzigd of er is ergens iets mis gegaan.
Als het geloof van je kinderen sterk genoeg is hoeven ze niet te twijfelen over wat er nu waar is.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is geen leerplicht die verbiedt om thuisonderwijs te geven, dat zou ik dus doen.
En het gaat niet om dat het onderwijs niet is wat ik wil, maar rechtstreeks tegen de kern van mijn opvoeding in gaat. Ik wil niet dat mijn kinderen moeten kiezen of ze hun ouders of hun meesters/juffen/leraren geloven.
Het geloof van een 4-14 jarige is natuurlijk nooit zo sterk, in die leeftijd ben je enorm beïnvloedbaar. En aan het begin van je pubertijd is ook alles wat je ouders je leren fout, dus heb je nog een best grote kans dat ze de kant van de leraar kiezen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:30 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Als het geloof van je kinderen sterk genoeg is hoeven ze niet te twijfelen over wat er nu waar is.
En het kan zijn dat het in het gemoedelijke Brabant niet gebeurd maar ik kan eigenlijk nauwelijks geloven dat er docenten bestaan die kinderen actief van hun geloof willen laten vallen met opzet.
Maar welk gedeelte gaat daar dan zo hard tegenin op een niet-christelijke school? Ik ga niet 11 pagina's aan gewauwel teruglezen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lees maar terug wat ik allemaal heb gezegd hier, ga het niet voor je herhalen.
Het geloof is de kern van mijn bestaan en van mijn opvoeding. En ook van de opvoeding die ik aan mijn kinderen geef. Dat raakt aan elk vlak van mijn leven.
In de jaren '70 werden moslima's gewoon thuis gehouden zodat niet met verderfelijke ideeën in aanraking kwamen. Ook makkelijk als hulp in de huishouding en als hulp bij het opvoeden van de jongere kinderen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:55 schreef Gohf046 het volgende:
Nouja als je je zoals Jabir in dit voorbeeld thuis en in de moskee doodongelukkig bent kan ik me zo voorstellen dat het op een reguliere middelbare school beter toeven is als op een haga lyceum, dan kan je er echt nergens meer aan ontsnappen.
Ik zal vanmiddag thuis even Mn archief induiken. Maar ik kan me niet herinneren dat ik een dergelijk vak kon kiezen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:29 schreef Geytenbeekje het volgende:
[..]
Volgens mij had je het vak wel kunnen kiezen
Maar dat het gen verplicht iets is
O dan was het op een andere schoolquote:Op donderdag 20 juni 2019 10:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zal vanmiddag thuis even Mn archief induiken. Maar ik kan me niet herinneren dat ik een dergelijk vak kon kiezen.
Maar wat is daar nou zo erg aan? Wil je niet dat je kinderen zelf leren na te denken? Als een van jouw kinderen morgen zegt dat hij of zij niet meer gelooft is die dan geen kind meer van jou?quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het geloof van een 4-14 jarige is natuurlijk nooit zo sterk, in die leeftijd ben je enorm beïnvloedbaar. En aan het begin van je pubertijd is ook alles wat je ouders je leren fout, dus heb je nog een best grote kans dat ze de kant van de leraar kiezen.
En ja, die docenten zijn er.
Docenten die gewoon in de klas vertellen dat je achterlijk bent als je gelooft, dat God een sprookjesfiguur is. Dat je de Verlichting hebt gemist als je nu nog gelovig bent. Dat is echt staande praktijk op veel openbare scholen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:34 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar welk gedeelte gaat daar dan zo hard tegenin op een niet-christelijke school? Ik ga niet 11 pagina's aan gewauwel teruglezen.
Dit is verzonnen onzin. Geheel in lijn met de bijbel, dat wel.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Docenten die gewoon in de klas vertellen dat je achterlijk bent als je gelooft, dat God een sprookjesfiguur is. Dat je de Verlichting hebt gemist als je nu nog gelovig bent. Dat is echt staande praktijk op veel openbare scholen.
Dat je voor jezelf moet opkomen druist in tegen jouw christelijke ethiekquote:Maar ook bijvoorbeeld docenten die melden dat je vooral alleen voor jezelf moet opkomen. Zelfs de lerares ethiek op mijn HBO was zo, terwijl je bij dat vak toch wat anders verwacht. Op een HBO prima, ik heb veel discussies gehad daar. Maar niet op een basisschool of de onderbouw van de middelbare school.
Ik ben heel benieuwd naar die voorbeelden want wat je hier zegt gaat nergens over.quote:En zo zijn er echt nog wel meer voorbeelden. En nee, dan heb ik het niet over de evolutieleer.
Ze blijven altijd mijn kinderen. Maar indoctrinatie door niet gelovigen zit ik niet op te wachten, niet op zo jonge leeftijd.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:37 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Maar wat is daar nou zo erg aan? Wil je niet dat je kinderen zelf leren na te denken? Als een van jouw kinderen morgen zegt dat hij of zij niet meer gelooft is die dan geen kind meer van jou?
Of heb je geen zin om eventuele vragen te beantwoorden van je kind?
Dit is niet verzonnen. En dat jij het zo af doet zegt genoeg over jou: ik hoef dus geen andere voorbeelden aan te dragen want die zijn toch allemaal verzonnen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:43 schreef ems. het volgende:
[..]
Dit is verzonnen onzin. Geheel in lijn met de bijbel, dat wel.
Dat hebben mannen en vrouwen in de praktijk ook helemaal niet.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 21:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze leren ook niet dat vrouwen dezelfde rechten en plichten hebben als mannen.
Nee, dan zou ik mijn kind gewoon naar een openbare school sturen. Is er ook geen probleem met godsdienst toestanden. Opvoeden doen we thuis.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze blijven altijd mijn kinderen. Maar indoctrinatie door niet gelovigen zit ik niet op te wachten, niet op zo jonge leeftijd.
Vraag aan jou: zou jij je kinderen naar een school willen sturen waar ze worden opgevoed in een leer die tegen die van jou in gaat? Reformatisch, communistisch, libertarisch, wat dan ook?
Zo nee, waarom moeten mijn kinderen dat dan wel van jou?
Ja, en jij indoctrineert je kinderen ook met jouw levensovertuiging (misschien vertel je ze ook wel dat God niet bestaat?). Opvoeden heet dat en dat is een groot goed.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:49 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Nee, dan zou ik mijn kind gewoon naar een openbare school sturen. Is er ook geen probleem met godsdienst toestanden. Opvoeden doen we thuis.
Je zegt dat je niet zit te wachten op indoctrinatie van niet gelovigen zit te wachten maar in feite doe je het zelf ook alleen dan de andere kant op.
Meestal heet het vak levensbeschouwing maar dat is niet verplicht om te geven.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het vak heette vast anders, maar je hebt wel kennis genomen van de leer van verschillende godsdiensten. Zoals ik ook les over het hindoeïsme, de islam e.d. heb gehad.
Op het moment is dat iig verplicht in het curriculum.
Het is nog steeds de koning die wetten ondertekent, en die zit daar "bij gratie Gods". Een god die democratie heeft geschonken aan de mensheid.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 22:32 schreef capricia het volgende:
SGP (en dus die scholen) staan moeilijk qua democratie:
Hun beginselen:
[..]
Als je er van overtuigd bent dat de wet ondergeschikt is aan God, hoe kun je dan democratische beginselen onderschrijven?
Ah, dan is dat veranderd denk ik (was het vroeger wel verplicht?). Of misschien vergis ik me dan. Ik zou het in elk geval mooi vinden als iig een deel van dat vak verplicht is, bijvoorbeeld als onderdeel van maatschappijleer. Als je niets weet van het christendom, jodendom, de islam, het hindoeïsme en het boedhisme is een heel deel van de maatschappij in de wereld toch moeilijk te doorgronden.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Meestal heet het vak levensbeschouwing maar dat is niet verplicht om te geven.
Ik vertel ze niet dat God niet bestaat, ik vertel alleen hoe ik er zelf over denk, maar als een van hun besluit dat God volgens haar of hem niet bestaat zal ik ze niet proberen te overtuigen dat God wel bestaat. Ze mogen gewoon hun eigen mening vormen. En ik kom uit een zeer gelovig nest. Maar ook ik heb mijn eigen mening gevormd wbt geloof.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, en jij indoctrineert je kinderen ook met jouw levensovertuiging (misschien vertel je ze ook wel dat God niet bestaat?). Opvoeden heet dat en dat is een groot goed.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |