Docenten die schelden en slaan zijn niet voorbehouden aan bijzonder onderwijs.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:42 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Geef me eens 1 voorbeeld waarin een openbare school kinderen net zo geestelijk mishandeld als de verhalen uit het artikel van de OP. Het hoeft niet eens een echt voorbeeld te zijn, voor een fictief realistisch voorbeeld doe ik het ook
Je hoeft je geloof toch niet steeds te verkondigen? Prima als je je identiteit ophangt aan je geloof maar het steeds uitdragen ervan is ook niet echt nodig.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het voorbeeld dat ik noemde: waar gebeurd en ik denk zelfs redelijk dagelijkse praktijk. Leraren die het achterlijk noemen als je gelooft, doen alsof God hetzelfde is als Sinterklaas. En een kind dat dan alleen staat in de klas.
Bedenk dan dat christenzijn de hele identiteit bepaald van zo'n kind. Ik ben eerst christen en dan Nederlander, hetero, of wat dan ook.
Dit zijn allemaal voorbeelden van incidenten die inderdaad op iedere school kunnen voorkomen. Grote verschil met het artikel uit de OP is dat het op dat soort scholen geen incidenten zijn maar beleid. Dat vind ik nogal wel een verschilletje.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:49 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Docenten die schelden en slaan zijn niet voorbehouden aan bijzonder onderwijs.
Er zijn openbare scholen waar je niet voor je geaardheid uit kunt komen, omdat dat "linkse onzin" is. Voor je godsdienst uitkomen kan zeker niet overal. Pesten komt voor op openbare scholen.
De bijzondere bijzondere scholen kunnen nog vele malen erger zijn, ondanks dat ze niet op religie zijn gestoeld. Gewoom geen onderwijs geven omdat de vrijheid van het kind voorop staat bijvoorbeeld (Eigenwijs school, gelukkig inmiddels geschiedenis).
Dwepen met gezonde diëten die voor kinderen schadelijk zijn.
Politieke meningen opdringen rondom milieu of het buitenland.
Wie?quote:
Laten we mensen vooral verbieden te melden dat ze geloven (ik heb het niet over gericht bezig zijn mensen te bekeren). Jij woont het liefst in Noord-Korea?quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:49 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Je hoeft je geloof toch niet steeds te verkondigen? Prima als je je identiteit ophangt aan je geloof maar het steeds uitdragen ervan is ook niet echt nodig.
Het gaat er helemaal niet om dat het bullshit is of niet. Waar het om draait is dat er dingen gebeurd zijn omdat mensen daarin geloofden, gebeurtenissen die feiten zijn èn relevant zijn voor onze geschiedenis en cultuur, voor onze maatschappij nu.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:41 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Ohh ik heb genoeg over creatonisme gehoord om te weten dat het complete bullshit is.
Gewoon je schouders ophalen en doorgaan nog een idee?quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Laten we mensen vooral verbieden te melden dat ze geloven (ik heb het niet over gericht bezig zijn mensen te bekeren). Jij woont het liefst in Noord-Korea?
Verder begon in mijn voorbeeld de docent, niet de leerling. Dat de leerling er tegenin gaat is alleen maar logisch. En de leerling is degene die gepest wordt door een docent, niet andersom. En ja, dat gebeurt zeer vaak in Nederland. Op scholen, maar ook op je werk. Veel christenen worden gepest en getreiterd om hun geloof.
Omdat veel mensen daar nog katholiek zijn ? (of er mee opgegroeid)quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:58 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Gewoon je schouders ophalen en doorgaan nog een idee?
Geen idee waar jij woont maar in Brabant merk ik niks van dit soort dingen.
Ik zeg dan ook niet dat we het geloof en de ontwikkeling daarvan moet uitwissen, de geschiedenis ervan is verweven met de mensheid en daarover kan prima les gegeven worden vanuit een vak als levensbeschouwing/maatschappijleer/geschiedenis.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:53 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het gaat er helemaal niet om dat het bullshit is of niet. Waar het om draait is dat er dingen gebeurd zijn omdat mensen daarin geloofden, gebeurtenissen die feiten zijn èn relevant zijn voor onze geschiedenis en cultuur, voor onze maatschappij nu.
Je schouders ophalen als je dagelijks getreiterd en buitengesloten wordt? Nee, bij mij was het ander werk zoeken. Werk waar ik wel welkom was als christen. Dat was in Den Haag, in het gemoedelijke Brabant gaat het inderdaad vast anders. Maar er wonen ook christelijke kinderen in de Randstad.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:58 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Gewoon je schouders ophalen en doorgaan nog een idee?
Geen idee waar jij woont maar in Brabant merk ik niks van dit soort dingen.
Kritiek kan en mag er op alles zijn. Maar mensen weg zetten alsof ze in sprookjes geloven, en dat door een docent?quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:59 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
En ook op openbare scholen zou er met respect mee omgegaan moeten worden. Of je gelovig bent of niet is je eigen keuze. Maar dat betekend niet dat er geen kritiek op kan en mag zijn.
Ben ik het inderdaad ook niet mee eens. Dat kan ook op een andere en vooral betere manier. Leer kinderen kritisch zijn op alles en laat ze vooral zelf ontdekken waar ze bijv. wel of niet willen geloven.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kritiek kan en mag er op alles zijn. Maar mensen weg zetten alsof ze in sprookjes geloven, en dat door een docent?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het absoluut niet herken, ook dat met die docent niet. En je kinderen hebben leerplicht dus om ze nou van school te halen omdat het onderwijs niet is wat jij wil vind ik nogal ver gaan.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je schouders ophalen als je dagelijks getreiterd en buitengesloten wordt? Nee, bij mij was het ander werk zoeken. Werk waar ik wel welkom was als christen. Dat was in Den Haag, in het gemoedelijke Brabant gaat het inderdaad vast anders. Maar er wonen ook christelijke kinderen in de Randstad.
Het is voor mij heel simpel: de dag dat bijzonder onderwijs wordt afgeschaft is in potentie de laatste dag dat mijn kinderen naar school gaan (al zal er dan vast niet van de ene op de andere dag veel gebeuren).
Nee dat is ook niet helemaal de bedoeling, kinderen hebben wel enige sturing nodig. Maar wat mij betreft is het geloof bijbrengen vooral een taak voor de ouders, dat hoeft niet op school. En gewoon elkaar in waarde laten wbt iemands geloof.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:07 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Ben ik het inderdaad ook niet mee eens. Dat kan ook op een andere en vooral betere manier. Leer kinderen kritisch zijn op alles en laat ze vooral zelf ontdekken waar ze bijv. wel of niet willen geloven.
Er is geen leerplicht die verbiedt om thuisonderwijs te geven, dat zou ik dus doen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:10 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het absoluut niet herken, ook dat met die docent niet. En je kinderen hebben leerplicht dus om ze nou van school te halen omdat het onderwijs niet is wat jij wil vind ik nogal ver gaan.
Hebben jullie geen zondagsschool?
Deze reactie is geplaatst via het WiFi netwerk van een katholieke universiteit.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:03 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Als je vwo doet, kun je niet kiezen voor bijzonder hoger onderwijs: veel vakken worden alleen aan openbare universiteiten gegeven. Wil je iets in de richting van biologie of paleologie doen dan moet je uit de bubble komen.
Want omdat een school niet meer domme christelijke versjes aan het begin van de week opleest gaat het in tegen de kern van jouw opvoeding?quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
En het gaat niet om dat het onderwijs niet is wat ik wil, maar rechtstreeks tegen de kern van mijn opvoeding in gaat. Ik wil niet dat mijn kinderen moeten kiezen of ze hun ouders of hun meesters/juffen/leraren geloven.
Nee, christelijk onderwijs is meer en dat weet je best.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:17 schreef ems. het volgende:
[..]
Want omdat een school niet meer domme christelijke versjes aan het begin van de week opleest gaat het in tegen de kern van jouw opvoeding?
Mwa, vaak niet hoor. En daar gaat het niet om. De vraag is hoe het tegen jouw kern van opvoeding in gaat als het christelijke gedeelte wegvalt.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, christelijk onderwijs is meer en dat weet je best.
Ik heb echt geen godsdienst gehad op mijn openbare middelbare school hoor.quote:Op donderdag 20 juni 2019 09:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is toch niet helemaal waar. De scholen geven les uit de verplichte lesstof. Ze hebben inderdaad eigen boeken, maar daarin komt ook de evolutie gewoon ter sprake. Of dat nu bij biologie of bij een ander vak is (wij hadden een verplicht vak Natuur en Wetenschap, geloof ik). Elke school zal zich daar aan houden.
Zo moet openbaar onderwijs ook verplicht godsdienstles geven, als het goed is.
Nee, maar als het goed is wel een vak als levensbeschouwing waarin de verschillende geloven wel uitgebreid aan bod komen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb echt geen godsdienst gehad op mijn openbare middelbare school hoor.
Ik ken vrijwel geen christen die dat als natuurwetenschappelijk feit ziet. Volgens mij wordt het zo ook niet onderwezen op het gros van de christelijke scholen. Het is meer een symbolisch sprookje waaruit christenen een bepaalde levenshouding halen - die doorheen de eeuwen varieert, dus ook niet echt een feit is.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:13 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Er zit nog wel een flink verschil tussen: de wetenschap is nog aan het onderzoeken hoe de details zitten en Noah heeft alle diersoorten (wat er niet miljarden, maar een paar duizend zijn) van een vloed. Dat tweede is in alle details verkeerd. En dat krijgen de kids op de christelijke scholen wel als waarheid.
Lees maar terug wat ik allemaal heb gezegd hier, ga het niet voor je herhalen.quote:Op donderdag 20 juni 2019 10:20 schreef ems. het volgende:
[..]
Mwa, vaak niet hoor. En daar gaat het niet om. De vraag is hoe het tegen jouw kern van opvoeding in gaat als het christelijke gedeelte wegvalt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |