abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187517389
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2019 09:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik had geen recalcitrante docenten, maar kreeg die kanttekening wel. "Er zijn ook mensen die geloven dat..." Er is geen reden dat níet te doen op het openbaar onderwijs.
Tijdens natuurkunde ga je ook niet uitleggen dat er mensen zijn die geloven dat de aarde hol is. Onzin hou je buiten de wetenschap. Vind ik.
pi_187517405
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2019 10:23 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik ken vrijwel geen christen die dat als natuurwetenschappelijk feit ziet. Volgens mij wordt het zo ook niet onderwezen op het gros van de christelijke scholen. Het is meer een symbolisch sprookje waaruit christenen een bepaalde levenshouding halen - die doorheen de eeuwen varieert, dus ook niet echt een feit is.
Dat is sowieso het probleem met chhristenen. De complete willekeur over wat symbolisch is en wat niet in de bijbel.
pi_187517408
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 11:00 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Ik vertel ze niet dat God niet bestaat, ik vertel alleen hoe ik er zelf over denk, maar als een van hun besluit dat God volgens haar of hem niet bestaat zal ik ze niet proberen te overtuigen dat God wel bestaat. Ze mogen gewoon hun eigen mening vormen. En ik kom uit een zeer gelovig nest. Maar ook ik heb mijn eigen mening gevormd wbt geloof.
Zo vormen mijn kinderen ook hun eigen mening. Ik ga ze echt niet het huis uit schoppen als ze niet meer geloven. Maar ik stuur ze niet naar een instelling die een heel deel van de opvoeding doet (want dat doet een school gewoon) die recht tegen mijn overtuigingen in gaat.

Doe jij ook niet, neem ik aan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187517468
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 11:04 schreef Hanca het volgende:

[..]

Zo vormen mijn kinderen ook hun eigen mening. Ik ga ze echt niet het huis uit schoppen als ze niet meer geloven. Maar ik stuur ze niet naar een instelling die een heel deel van de opvoeding doet (want dat doet een school gewoon) die recht tegen mijn overtuigingen in gaat.

Doe jij ook niet, neem ik aan.
Ik zou mijn kind niet naar een school sturen die de godsdienst van mijn kind niet respecteert of probeert om mijn kind om te vormen naar een ander geloof. De school hoeft wat mij betreft niet hetzelfde geloof aan te hangen als mijn kind maar vrij is om te geloven wat ze maar wil.
pi_187517483
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 11:08 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Ik zou mijn kind niet naar een school sturen die de godsdienst van mijn kind niet respecteert of probeert om mijn kind om te vormen naar een ander geloof. De school hoeft wat mij betreft niet hetzelfde geloof aan te hangen als mijn kind maar vrij is om te geloven wat ze maar wil.
En om dat te waarborgen is er bijzonder onderwijs. Prima oplossing, niks meer aan doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187517538
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 11:10 schreef Hanca het volgende:

[..]

En om dat te waarborgen is er bijzonder onderwijs. Prima oplossing, niks meer aan doen.
Ik dacht eigenlijk dat daar openbare scholen voor waren. Mijn kind zit ook op een openbare school, en ik vind het prima zoals de school 0,0 aan godsdienst doet. Ze krijgt wel levensbeschouwing maar dat gaat meer over verschillende geloven.
Maar niemand die haar iets probeert op te dringen wbt geloof. Heeft een kind wat niet gelovig is wel kansen op zo'n bijzonder onderwijs school? Zijn die ook welkom? En hoe zit het met andere geloven? Mogen die kinderen ook naar die school?
pi_187517559
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Opvoeding van een kind is een taak van de ouders. Ook als die er misschien een andere levensvisie op nahouden dan jij en ik.
Kinderen moeten leren dat de aarde niet plat is, evolutie bestaat en platentektoniek ook waar is. Dat de aarde 4 miljard jaar oud is ipv in 6 dagen door een vage entiteit in elkaar gezet is. Als dit serieus op elke school onderwezen wordt mogen speciale scholen op religieuze gronden blijven bestaan :D
  donderdag 20 juni 2019 @ 11:17:53 #283
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_187517572
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 10:58 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ah, dan is dat veranderd denk ik (was het vroeger wel verplicht?). Of misschien vergis ik me dan. Ik zou het in elk geval mooi vinden als iig een deel van dat vak verplicht is, bijvoorbeeld als onderdeel van maatschappijleer. Als je niets weet van het christendom, jodendom, de islam, het hindoeïsme en het boedhisme is een heel deel van de maatschappij in de wereld toch moeilijk te doorgronden.
Nee, als ik me niet vergis verschillen wij niet veel in leeftijd maar ik had dat vak wel (zat op een katholieke middelbare school 1996-2001) maar een vriend op een openbare basisschool bijvoorbeeld weer niet.

Verder wel eens. Het zou ook nog wel bij het vak geschiedenis kunnen.
pi_187517585
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 11:14 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Ik dacht eigenlijk dat daar openbare scholen voor waren. Mijn kind zit ook op een openbare school, en ik vind het prima zoals de school 0,0 aan godsdienst doet. Ze krijgt wel levensbeschouwing maar dat gaat meer over verschillende geloven.
Maar niemand die haar iets probeert op te dringen wbt geloof. Heeft een kind wat niet gelovig is wel kansen op zo'n bijzonder onderwijs school? Zijn die ook welkom? En hoe zit het met andere geloven? Mogen die kinderen ook naar die school?
Zoals gezegd: er zaten ook moslims op de gereformeerde school van mijn kinderen. Die zijn welkom, die zijn niet bekeerd tot het christendom en volledig in hun waarde gelaten.

Als de school dat niet zou doen, zou ik als lid van de oudercommissie zeker aan de bel trekken.

Iedereen die niet op school tegen de grondslag van de school in gaat is welkom. En ja, een discussie over geloof kan en zal in groep 7 of 8 gewoon gevoerd worden, daar kun je ook gewoon zeggen dat je twijfelt of dat je niet (meer) gelooft. Dan wordt je echt niet van school geschopt of in een hoek weggezet door de meester of juf.
pi_187517610
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 11:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nee, als ik me niet vergis verschillen wij niet veel in leeftijd maar ik had dat vak wel (zat op een katholieke middelbare school 1996-2001) maar een vriend op een openbare basisschool bijvoorbeeld weer niet.

Verder wel eens. Het zou ook nog wel bij het vak geschiedenis kunnen.
Ik ben iets later (1999 tot 2005). Dan vergis ik me gewoon. Bij ons was godsdienst wel verplicht, maar dat vind ik logisch als je voor zo'n school kiest. En ja, leren of het hindoeïsme, boedhisme en de islam was dus ook verplicht. Ik heb zelf vrijwillig toen ik in VWO 5 zat trouwens de hele Koran gelezen.
pi_187517622
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 11:19 schreef Hanca het volgende:

[..]

Zoals gezegd: er zaten ook moslims op de gereformeerde school van mijn kinderen. Die zijn welkom, die zijn niet bekeerd tot het christendom en volledig in hun waarde gelaten.

Als de school dat niet zou doen, zou ik als lid van de oudercommissie zeker aan de bel trekken.

Iedereen die niet op school tegen de grondslag van de school in gaat is welkom. En ja, een discussie over geloof kan en zal in groep 7 of 8 gewoon gevoerd worden, daar kun je ook gewoon zeggen dat je twijfelt of dat je niet (meer) gelooft. Dan wordt je echt niet van school geschopt of in een hoek weggezet door de meester of juf.
Openbare scholen zijn het kwaad van de wereld begrijp ik?
pi_187517688
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 11:22 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Openbare scholen zijn het kwaad van de wereld begrijp ik?
Nee, dat zeg ik niet. Er zijn ook vast openbare scholen waar het wel goed gaat, maar dat weet je pas als ze er al op zitten. Dus nee, dat begrijp je verkeerd.

Ik snap niet wat er zo tegen bijzonder onderwijs is. Het biedt een oplossing en veilige omgeving voor veel kinderen.

Natuurlijk moeten excessen worden aangepakt door de inspectie. Moeten scholen gesloten worden als ze dingen leren die tegen de wet in gaan. Moet de kwaliteit op scholen gewaarborgd zijn. Mogen kinderen niet worden gepest, zeker niet door docenten en schoolbesturen. Maar ik zie daarin geen reden om bijzonder onderwijs af te schaffen, eerder om het te houden.

En het voorbeeld uit de OP: waar het daar fout gaat is dat ouders en hun omgeving de kinderen niet accepteren. De kinderen zaten nota bene op een openbare school. Hoe het afschaffen van bijzonder onderwijs daarbij zou helpen is mij een raadsel.
pi_187517824
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 11:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Kinderen moeten leren dat de aarde niet plat is, evolutie bestaat en platentektoniek ook waar is. Dat de aarde 4 miljard jaar oud is ipv in 6 dagen door een vage entiteit in elkaar gezet is. Als dit serieus op elke school onderwezen wordt mogen speciale scholen op religieuze gronden blijven bestaan :D
Wat bedoel je met evolutie? En ik dacht dat in het huidige wereldbeeld de leeftijd van de aarde dichter bij 5 miljard zit dan by 4 miljard jaar zit (tenzij je natuurlijk ongeveer 40 miljoen jaar geleden op school hebt gezeten). Natuurlijk moet men op scholen leren wat de huidige wetenschappelijke ideeen zijn (maar ze hoeven dat weer niet perse te geloven).
  donderdag 20 juni 2019 @ 13:13:17 #289
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_187518808
Gewoon het systeem invoeren zoals ze dat in Frankrijk kennen; de overheid betaald alleen voor openbaar, seculier onderwijs maar ouders mogen hun kinderen natuurlijk altijd naar een privé school sturen waar hun kinderen volgens religieuze principes onderwezen worden. Mits ze het zelf betalen natuurlijk.
pi_187518965
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 13:13 schreef kladderadatsch het volgende:
Gewoon het systeem invoeren zoals ze dat in Frankrijk kennen; de overheid betaald alleen voor openbaar, seculier onderwijs maar ouders mogen hun kinderen natuurlijk altijd naar een privé school sturen waar hun kinderen volgens religieuze principes onderwezen worden. Mits ze het zelf betalen natuurlijk.
Dat zou de christelijke en islamitische scholen redden, ik denk dat veel ander bijzonder onderwijs (het humanistische onderwijs, Dalton, Jenaplan, Montessori) dan om gaat vallen.

De kerken en moskeeën kunnen wel geld bij elkaar schrapen voor scholen, ook al krijgen de meeste bijzondere scholen op het moment alleen geld van de overheid.
  donderdag 20 juni 2019 @ 13:28:12 #291
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_187519026
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 11:02 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Tijdens natuurkunde ga je ook niet uitleggen dat er mensen zijn die geloven dat de aarde hol is. Onzin hou je buiten de wetenschap. Vind ik.
Schaf natuurkunde dan af. Dat drijft op aannames. We hebben daar ook geleerd hoe een atoom eruit zag in verschillende eeuwen terwijl wat wij leerden redelijk achterhaald was door quantumnatuurkunde (waar we niks over hoorden, dat was toen nog te experimenteel).
pi_187519043
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2019 13:28 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Schaf natuurkunde dan af. Dat drijft op aannames. We hebben daar ook geleerd hoe een atoom eruit zag in verschillende eeuwen terwijl wat wij leerden redelijk achterhaald was door quantumnatuurkunde (waar we niks over hoorden, dat was toen nog te experimenteel).
Echt?

:')
pi_187519044
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 10:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

Docenten die gewoon in de klas vertellen dat je achterlijk bent als je gelooft, dat God een sprookjesfiguur is. Dat je de Verlichting hebt gemist als je nu nog gelovig bent. Dat is echt staande praktijk op veel openbare scholen.

Maar ook bijvoorbeeld docenten die melden dat je vooral alleen voor jezelf moet opkomen. Zelfs de lerares ethiek op mijn HBO was zo, terwijl je bij dat vak toch wat anders verwacht. Op een HBO prima, ik heb veel discussies gehad daar. Maar niet op een basisschool of de onderbouw van de middelbare school.

En zo zijn er echt nog wel meer voorbeelden. En nee, dan heb ik het niet over de evolutieleer. Ik vind ook dat op bijzonder onderwijs de kern van die leer gewoon moet worden uitgelegd en bij mijn weten gebeurd dat ook. Als de docenten van mijn kinderen dat niet gaan doen, heb ik zelf nog wel een boek voor ze. Je moet weten waar je over praat, namelijk.
Ik begin me er aan te ergeren dat elke kritiek op christelijke scholen door jou wordt afgedaan als ‘je weet er niks van’ terwijl je wel ff alle openbare scholen wegzet. Ik vind dat nogal gratuit.

Kom eens met onderbouwing zou ik zeggen.
zie email 27 oktober
pi_187519061
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 13:29 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik begin me er aan te ergeren dat elke kritiek op christelijke scholen door jou wordt afgedaan als ‘je weet er niks van’ terwijl je wel ff alle openbare scholen wegzet. Ik vind dat nogal gratuit.

Kom eens met onderbouwing zou ik zeggen.
Niet alle, dat bedoel ik zeker niet. Als het zo over komt is dat helemaal verkeerd. Mijn excuses dan daarvoor. "Staande praktijk op veel openbare scholen" was wat te sterk, inderdaad. Wat ik bedoelde is dat het nog best regelmatig voor komt. Maar dat zal niet de meerderheid zijn, waarschijnlijk. Excuus.

Mijn onderbouwing bestaat uit gesprekken en ervaringen door de jaren heen, dat kan ik hier moeilijk bewijzen.

(En de enige keer dat ik "je weet er niets van" gebruikte, was toen iemand zei dat de bijbel uit de middeleeuwen komt...)
pi_187519140
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2019 13:31 schreef Hanca het volgende:

[..]

Niet alle, dat bedoel ik zeker niet. Als het zo over komt is dat helemaal verkeerd. Mijn excuses dan daarvoor. "Staande praktijk op veel openbare scholen" was wat te sterk, inderdaad. Wat ik bedoelde is dat het nog best regelmatig voor komt. Maar dat zal niet de meerderheid zijn, waarschijnlijk. Excuus.

Mijn onderbouwing bestaat uit gesprekken en ervaringen door de jaren heen, dat kan ik hier moeilijk bewijzen.

(En de enige keer dat ik "je weet er niets van" gebruikte, was toen iemand zei dat de bijbel uit de middeleeuwen komt...)
Dat je dan met zo’n reactie komt wordt dan wel weer gewaardeerd! ^O^
zie email 27 oktober
  donderdag 20 juni 2019 @ 13:39:12 #296
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_187519163
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 13:13 schreef kladderadatsch het volgende:
Dat impliceert dat het voor gelovige kinderen veilig moet zijn in het openbaar onderwijs, dus geen christen-bashing. Wat dan ook minder logisch is, want er zullen best veel katholieke kinderen en onderwijzers op die scholen zitten. En je kunt ze ook niet wegsturen met "zoek een school die beter bij je past".
  donderdag 20 juni 2019 @ 13:40:25 #297
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_187519175
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 13:29 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Echt?

:')
Ja. En waarom niet? De historie van de wetenschap geeft ook inzichten.
  donderdag 20 juni 2019 @ 13:43:06 #298
460259 kladderadatsch
MAKEaMEricAGREATaGAIN
pi_187519203
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2019 13:39 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat impliceert dat het voor gelovige kinderen veilig moet zijn in het openbaar onderwijs, dus geen christen-bashing. Wat dan ook minder logisch is, want er zullen best veel katholieke kinderen en onderwijzers op die scholen zitten. En je kunt ze ook niet wegsturen met "zoek een school die beter bij je past".
Sorry, maar ik snap echt helemaal niks van je post. Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
  donderdag 20 juni 2019 @ 13:44:37 #299
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_187519220
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 08:12 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dat zouden ze moeten verbieden. Als die school betaald wordt uit de algemene middelen moet iedereen welkom zijn als je het mij vraagt
De reden is dat ze niet willen dat zo'n school van kleur verschiet. Dat niet-gelovigen de meerderheid gaan uitmaken en het beleid gaan bepalen, want dan kunne de gelovige kinderen nergens heen. Dit verschijnsel valt op diverse openbare scholen te zien, die in de praktijk islamitische scholen zijn geworden.
pi_187519266
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juni 2019 13:44 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De reden is dat ze niet willen dat zo'n school van kleur verschiet. Dat niet-gelovigen de meerderheid gaan uitmaken en het beleid gaan bepalen, want dan kunne de gelovige kinderen nergens heen. Dit verschijnsel valt op diverse openbare scholen te zien, die in de praktijk islamitische scholen zijn geworden.
Dan moeten ze het maar zelf gaan betalen. Ik vind principieel dat alles wat van gemeenschapsgeld wordt betaald ook voor iedereen, althans een zo groot mogelijke groep, toegankelijk moet zijn.
zie email 27 oktober
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')