abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_187485415
Bijzonder onderwijs zou ter discussie moeten staan. De overheid moet de rechten van elk kind borgen om zich vrij te kunnen ontwikkelen,en niet geïsoleerd op te groeien. Alle kinderen in Nederland hebben gelijke rechten en vrijheden; de lat moet niet ‘lager’ liggen voor kinderen in (streng-)religieuze gemeenschappen. De ouders kunnen in de opvoeding thuis hun religieuze waarden meegeven.

Wat vinden jullie hiervan? Ik heb na het lezen van onderstaand artikel behoorlijk het gevoel dat we een grote groep kinderen in de steek laten. En om heel eerlijk te zien is dit een vrijwel compleet nieuw perspectief voor mij. Wat weegt zwaarder? De vrijheid van het individu of de vrijheid van bijzonder onderwijs?

https://www.vrij-links.nl/artikelen/het-verhaal-van-een-toekomst/
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
pi_187485462
Bijzonder onderwijs is dus ook vrije school, jenaplan, montessori, en al dat soort onderwijsvormen he? Willen mensen dat ook verbieden? Terug naar de eenheidsworst van de overheid?
Somebody that I used to know
pi_187485500
quote:
2s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 14:52 schreef Postbus100 het volgende:
Bijzonder onderwijs is dus ook vrije school, jenaplan, montessori, en al dat soort onderwijsvormen he? Willen mensen dat ook verbieden? Terug naar de eenheidsworst van de overheid?
Ik erken de moeilijkheden van een totaal verbod op bijzonder onderwijs. Echter vind ik het verhaal in het artikel zo schrijnend dat daar op zijn minst meer aandacht voor zou moeten zijn.
I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it.
pi_187485611
Dit is wat mij betreft het allerbelangrijkste punt. Afschaffen bijzonder onderwijs zou voor mijn kinderen thuisonderwijs gaan betekenen. Als dat geen optie is, dan emigreer ik. Echt, dit is naast de vrijheid van godsdienst wat mij betreft echt het meest zwaarwegende punt in de politiek.

De vrijheid van onderwijs afschaffen maakt het leven voor een heleboel kinderen en ouders ontzettend moeilijk.

Natuurlijk moet de kwaliteit van onderwijs geborgd worden. Maar wat ik weet van de scholen van mijn richting is dat juist ook niet religieuze mensen vragen of het een optie is naar die scholen te kunnen, omdat de kwaliteit veel beter is dan die van het openbare onderwijs.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187485640
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:01 schreef Hanca het volgende:
Dit is wat mij betreft het allerbelangrijkste punt. Afschaffen bijzonder onderwijs zou voor mijn kinderen thuisonderwijs gaan betekenen. Als dat geen optie is, dan emigreer ik. Echt, dit is naast de vrijheid van godsdienst wat mij betreft echt het meest zwaarwegende punt in de politiek.

De vrijheid van onderwijs afschaffen maakt het leven voor een heleboel kinderen en ouders ontzettend moeilijk.
Op wat voor school zitten ze nu dan?
pi_187485651
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:03 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Op wat voor school zitten ze nu dan?
Gereformeerde school (let op, niet een reformatorische school, dat is wat anders).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_187485722
Ik vind vooral dat de drempel naar zmok/zmlk weer lager moet. Zoveel agressieve gekken in het regulier tegenwoordig.
pi_187485829
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:04 schreef Hanca het volgende:

[..]

Gereformeerde school (let op, niet een reformatorische school, dat is wat anders).
Oh oke. Maar ze kunnen dus niet op een bijvoorbeeld openbare school en ze dan thuis het geloof bij brengen ofzo?
pi_187485855
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:08 schreef BoTheParakeet het volgende:
Ik vind vooral dat de drempel naar zmok/zmlk weer lager moet. Zoveel agressieve gekken in het regulier tegenwoordig.
Ja, en niet alleen agressieve kinderen. Sowieso hebben tegenwoordig vaak genoeg 3 of 4 kinderen per klas een 'rugzakje'. Bedenk dan dat er waarschijnlijk ook nog een paar gewone wat achterlopende leerlingen zitten, een paar die uitzonderlijk voor lopen en je hebt een meester of juf die helemaal geen tijd meer heeft voor de kinderen die niks bijzonders hebben.

Bij mijn kinderen heb ik dat gemerkt bij een kind met het Syndroom van Down. Geweldig jongetje, heel erg lief en absoluut geen straf om er bij te hebben in een groep. Maar in het onderwijs koste hij wel extreem veel extra aandacht en dat in een klas van 31 waar ook nog andere kinderen met problemen in zaten. Dat gaat gewoon echt niet. Het idee van inclusieve klassen is leuk, maar wel echt problematisch voor werkdruk van leerkracht en voor de aandacht voor andere kinderen.
pi_187485910
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:15 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Oh oke. Maar ze kunnen dus niet op een bijvoorbeeld openbare school en ze dan thuis het geloof bij brengen ofzo?
Dan krijg je het probleem dat ze op school allerlei dingen leren die recht in gaan tegen wat wij thuis hier het allerbelangrijkste vinden. Moet ik ze gaan uitleggen dat de juf of meester het vaak bij het rechte eind heeft, maar soms gewoon helemaal mis zit. Dat werkt natuurlijk niet. En wie geloven ze dan: de ouders of de juf? Vaak is de ervaring dat de juf minstens net zo snel wordt geloofd als de ouders...

Echt, de meeste bijzondere scholen zijn juist bijzonder goed qua kwaliteit. Al die scholen weggooien vanwege een paar scholen met een probleem en daardoor een enorm probleem creëren voor een heel deel van de kinderen en hun ouders is echt met een kanon op een mug schieten.
pi_187485973
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:17 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, en niet alleen agressieve kinderen. Sowieso hebben tegenwoordig vaak genoeg 3 of 4 kinderen per klas een 'rugzakje'. Bedenk dan dat er waarschijnlijk ook nog een paar gewone wat achterlopende leerlingen zitten, een paar die uitzonderlijk voor lopen en je hebt een meester of juf die helemaal geen tijd meer heeft voor de kinderen die niks bijzonders hebben.

Bij mijn kinderen heb ik dat gemerkt bij een kind met het Syndroom van Down. Geweldig jongetje, heel erg lief en absoluut geen straf om er bij te hebben in een groep. Maar in het onderwijs koste hij wel extreem veel extra aandacht en dat in een klas van 31 waar ook nog andere kinderen met problemen in zaten. Dat gaat gewoon echt niet. Het idee van inclusieve klassen is leuk, maar wel echt problematisch voor werkdruk van leerkracht en voor de aandacht voor andere kinderen.
Waarom gaat dat kind naar het PO? Kan beter bij zijn eigen soort zitten, dan voelt hij zich ook geen outsider meer of dom.
pi_187486094
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:25 schreef BoTheParakeet het volgende:

[..]

Waarom gaat dat kind naar het PO? Kan beter bij zijn eigen soort zitten, dan voelt hij zich ook geen outsider meer of dom.
Kind zit inmiddels ook op een andere school. Het kind voelde zich denk ik niet dom (al kan ik dat moeilijk zeker weten). Het probleem is dat het een relatief slimme down is, er zijn gewoon kinderen met down die het vmbo kunnen doen.

Eigen soort vind ik trouwens wel een erg enge term. Gehandicapten zijn ook gewoon mensen. En in zijn geval ook nog eens een zeer gewaardeerd jongetje.
pi_187486138
Ik citeer even uit het artikel een stuk dat de andere kant van de medaille belicht:

‘Ik ben tegen élk bijzonder onderwijs. Omdat ook op andere bijzondere scholen kinderen hoe dan ook op een bepaalde manier beperkt worden – misschien minder opzichtig, misschien met een vriendelijker masker.

‘En als er in mijn tijd een Haga Lyceum zou zijn geweest, zou ik zó de sjaak zijn geweest. Thuis en in de moskee was het al erg genoeg. Je kreeg een pak slaag als je je niet conformeerde. Zij zagen die hang naar vrijheid in mij, het rebelse, het losbreken. Ze dachten dat fysiek geweld een middel zou zijn om me toch weer strak in de leer te krijgen. En andere jongens ook hoor – maar voor mij heeft dat averechts gewerkt.

‘Als ik dan zelfs op school ook nog onder die strikte regels had moeten leven? Ik zou doodongelukkig zijn geweest. Kansloos om jezelf te ontwikkelen, om de kwaliteiten die je hebt optimaal te ontwikkelen, om alles uit je leven te halen. Je hebt zó veel minder kansen om jezelf te zijn. En als het voor mij al zo was, denk dan eens aan de LGBT-mensen die zo opgroeien? Hoe onderdrukt zijn zij dan?’

Aïcha: ‘Liefde is geen keuze, het is wie je bént. En als je probeert te onderdrukken wie je bent – het is tegennatuurlijk om dat te doen. Dat gaat op een keer tot uiting komen. Dat je liefde niet mag tonen, hoe erg is dat? Dat geldt voor velen hoor, ook voor meisjes die hun vriendje uit alle macht geheim moeten houden.

‘Onderwijs moet voor ieder kind gelijk zijn. Ook al zeggen ouders: dit of dat mag niet van ons geloof, mijn kind mag niet aan zus of zo meedoen – dat is onzin. Je bent onderdeel van, je zit hier op school. Want als je daaraan gaat toegeven, dan isoleer je die kinderen nog steeds. Onderwijs moet gelijk zijn, zodat je als kind geen achterstand krijgt en niet in een hok wordt geduwd.’

Jabir: ‘En juist ook kennisnemen van ánderen – van alles van buiten je eigen omgeving wat je zo strikt aangeleerd wordt, door je ouders, om je maar binnen een bepaalde leer te houden. Als je niet in aanraking komt met andere ideeën, heb je geen enkele kans om jezelf te ontwikkelen. Dat wordt gewoon onderdrukt. Dat gaat je opbreken.’
pi_187486171
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:20 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dan krijg je het probleem dat ze op school allerlei dingen leren die recht in gaan tegen wat wij thuis hier het allerbelangrijkste vinden. Moet ik ze gaan uitleggen dat de juf of meester het vaak bij het rechte eind heeft, maar soms gewoon helemaal mis zit. Dat werkt natuurlijk niet. En wie geloven ze dan: de ouders of de juf? Vaak is de ervaring dat de juf minstens net zo snel wordt geloofd als de ouders...

Echt, de meeste bijzondere scholen zijn juist bijzonder goed qua kwaliteit. Al die scholen weggooien vanwege een paar scholen met een probleem en daardoor een enorm probleem creëren voor een heel deel van de kinderen en hun ouders is echt met een kanon op een mug schieten.
Zoals wat?
  dinsdag 18 juni 2019 @ 15:40:19 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187486234
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:20 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat laatste is de reden dat mijn kind niet naar een openbare school gaat, terwijl ik niet gelovig ben en hij ook niet gelovig wordt opgevoed.
Laat ze eerst het niveau van openbare scholen maar eens gelijk zien te krijgen aan dat van de meeste bijzondere scholen.

Overigens komt de roep om opheffing van bijzondere scholen tegenwoordig meestal voort uit xenofobie, terwijl reformatorische scholen net zo erg zijn als islamitische scholen, maar daar hoor je niemand over.

Aan de andere kant zijn de reformatorische scholen ook de reden dat de SGP afschaffing van bijzonder onderwijs altijd zal blokkeren, en tegenwoordig hebben ze DENK dus aan hun zijde.
Zelfde strenge leer, andere naam.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_187486258
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:36 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Zoals wat?
Alles rondom het geloof. Ik heb hier al vaker gediscussieerd over leraren godsdienst die in de klas verkondigen dat God niet bestaat en je dom bent als je er wel in gelooft. Ga daar als 12 of 13 jarige in de klas met al je vriendjes om je heen maar eens tegenin. En dat is geen zeldzaam voorbeeld, dat komt echt zeer regelmatig voor.

En niet alleen bij godsdienst komen zulke dingen langs, ook bij vakken als biologie, aardrijkskunde e.d. kunnen discussies op onderwerpen komen waarin de leraar 100% anders denkt dan de ouders.

Echt, de schoolstrijd is niet voor niets misschien wel het belangrijkste politieke feit in de Nederlandse geschiedenis. Laten we die niet over doen.
  dinsdag 18 juni 2019 @ 15:42:18 #17
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_187486275
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:40 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat laatste is de reden dat mijn kind niet naar een openbare school gaat, terwijl ik niet gelovig ben en hij ook niet gelovig wordt opgevoed.
Laat ze eerst het niveau van openbare scholen maar eens gelijk zien te krijgen aan dat van de meeste bijzondere scholen.
Dit kun je niet menen _O-.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  dinsdag 18 juni 2019 @ 15:43:20 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187486292
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:42 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dit kun je niet menen _O-.
Absoluut wel.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_187486305
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:40 schreef Leandra het volgende:

Overigens komt de roep om opheffing van bijzondere scholen tegenwoordig meestal voort uit xenofobie, terwijl reformatorische scholen net zo erg zijn als islamitische scholen, maar daar hoor je niemand over.
Even voor de duidelijkheid, hier ben ik het zeker mee eens. Beide zouden imo aangepakt moeten worden.
  dinsdag 18 juni 2019 @ 15:44:31 #20
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_187486309
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Absoluut wel.
Snap je überhaupt wel wat bijzonder onderwijs is?
pi_187486361
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

Alles rondom het geloof. Ik heb hier al vaker gediscussieerd over leraren godsdienst die in de klas verkondigen dat God niet bestaat en je dom bent als je er wel in gelooft. Ga daar als 12 of 13 jarige in de klas met al je vriendjes om je heen maar eens tegenin. En dat is geen zeldzaam voorbeeld, dat komt echt zeer regelmatig voor.

En niet alleen bij godsdienst komen zulke dingen langs, ook bij vakken als biologie, aardrijkskunde e.d. kunnen discussies op onderwerpen komen waarin de leraar 100% anders denkt dan de ouders.

Echt, de schoolstrijd is niet voor niets misschien wel het belangrijkste politieke feit in de Nederlandse geschiedenis. Laten we die niet over doen.
Nou moet ik zeggen dat mijn kind op een RK basisschool zat maar over het geloof ging het niet, iig niet over het Rooms katholieke geloof, ze vierden bijvoorbeeld wel kerst maar verder niets.
Met Suikerfeest en dergelijke dagen hadden alle kindjes gewoon vrij want studiedag.
Communie en vormsel moest je zelf regelen.
Geloof bijbrengen vind ik ook niet echt de taak van de school.
  dinsdag 18 juni 2019 @ 15:49:30 #22
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187486401
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:44 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Even voor de duidelijkheid, hier ben ik het zeker mee eens. Beide zouden imo aangepakt moeten worden.
Beiden zijn een uitzondering, het gros van de bijzondere scholen is katholiek of protestants christelijk, met af en toe een gereformeerde school tussendoor.

De reformatorische en islamitische scholen zij zo dun gezaaid dat mensen vaak hele einden reizen om hun kind er naartoe te brengen.
Behalve in de biblebelt, daar heeft bijna ieder dorp een reformatorische school.

Tussen ons huis en de (PC) school van mijn zoon zitten een reformatorische en een islamistische school vlak bij elkaar, zelfde slag vrouwen, zelfde indoctrinatie, ze noemen het alleen anders.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 18 juni 2019 @ 15:50:20 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187486422
quote:
5s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:44 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Snap je überhaupt wel wat bijzonder onderwijs is?
Ik wel, jij ook? Of denk jij dat ik speciaal onderwijs bedoel?
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 18 juni 2019 @ 15:51:07 #24
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_187486437
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik wel
Als je echt denkt dat openbaar onderwijs op gelijke voet kan concurreren met bijzonder onderwijs lijkt me dat heel sterk. Snap je echt wat bijzonder onderwijs 'bijzonder' maakt?
pi_187486459
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:49 schreef Leandra het volgende:

[..]

Tussen ons huis en de (PC) school van mijn zoon zitten een reformatorische en een islamistische school vlak bij elkaar, zelfde slag vrouwen, zelfde indoctrinatie, ze noemen het alleen anders.
Precies, en dat zouden we dus imo aan moeten kunnen pakken in Nederland. Want wat is plat gezegd belangrijker? De vrijheid van het kind of de vrijheid van de ouders en geloofsgemeenschap om het kind te indoctrineren. Want dat is wat hier gebeurd. Natuurlijk niet overal met dezelfde gradatie, maar het blijft indoctrineren.
  dinsdag 18 juni 2019 @ 15:55:28 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187486531
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:51 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Als je echt denkt dat openbaar onderwijs op gelijke voet kan concurreren met bijzonder onderwijs lijkt me dat heel sterk. Snap je echt wat bijzonder onderwijs 'bijzonder' maakt?
Impliceer je nou dat openbaar onderwijs niet kwalitatief gelijk kan zijn aan bijzonder onderwijs, ongeacht de afkomst van de kinderen op die scholen?
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 18 juni 2019 @ 15:56:49 #27
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_187486549
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:55 schreef Leandra het volgende:

[..]

Impliceer je nou dat openbaar onderwijs niet kwalitatief gelijk kan zijn aan bijzonder onderwijs,
Dat impliceer ik inderdaad, en dat heeft een vrij simpele reden. Kun je de vraag beantwoorden?
  dinsdag 18 juni 2019 @ 15:57:33 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187486556
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:52 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Precies, en dat zouden we dus imo aan moeten kunnen pakken in Nederland. Want wat is plat gezegd belangrijker? De vrijheid van het kind of de vrijheid van de ouders en geloofsgemeenschap om het kind te indoctrineren. Want dat is wat hier gebeurd. Natuurlijk niet overal met dezelfde gradatie, maar het blijft indoctrineren.
Punt is dat als je dat aanpakt omdat je die paar streng in de leer figuren dwars wilt zitten, je dan vooral heel veel andere ouders en hun kinderen pakt, die vooral goed onderwijs voor hun kinderen willen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_187486593
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Punt is dat als je dat aanpakt omdat je die paar streng in de leer figuren dwars wilt zitten, je dan vooral heel veel andere ouders en hun kinderen pakt, die vooral goed onderwijs voor hun kinderen willen.
Hoezo? Het onderwijs kan toch gewoon hetzelfde blijven? Ze hoeven alleen maar de godsdienst toestanden af te schaffen. Daar verandert het onderwijs aan die school toch niks aan?
pi_187486628
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:57 schreef Leandra het volgende:

[..]

Point taken, maar daar zou imo toch wel iets op te verzinnen moeten zijn?
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:01:27 #31
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187486629
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:56 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat impliceer ik inderdaad, en dat heeft een vrij simpele reden. Kun je de vraag beantwoorden?
Ik ben nu vooral benieuwd naar wat volgens jou de reden is, want in mijn tijd was de openbare al slechter dan de christelijke, en "mijn tijd" is in de jaren 70 en in een dorp dat nu nog steeds vrijwel blank is.

Mijn referentiekader hier en nu is trouwens ook een vrijwel volledig blanke openbare school in een villawijk.
De PC en katholieke scholen in diezelfde wijk zijn overigens ook niet volledig wit, de samenstelling zal ongeveer gelijk zijn aan die van de openbare.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:02:06 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187486638
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:01 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Point taken, maar daar zou imo toch wel iets op te verzinnen moeten zijn?
Mwah, het is alles of niets.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:03:43 #33
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_187486662
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:01 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik ben nu vooral benieuwd naar wat volgens jou de reden is
Daarom blijf ik vragen of je wel weet wat bijzondere scholen nou eigenlijk zijn. Waarom beantwoord je die vraag niet gewoon?
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:05:45 #34
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187486699
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:03 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Daarom blijf ik vragen of je wel weet wat bijzondere scholen nou eigenlijk zijn. Waarom beantwoord je die vraag niet gewoon?
Scholen met een religieuze basis.
Uitzonderingen daarop zijn Dalton, Jenaplan, Montessori en dergelijke, die binnen de bijzondere scholen weer een bijzondere status hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:09:53 #35
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187486772
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 15:59 schreef Cryptocoryne het volgende:

[..]

Hoezo? Het onderwijs kan toch gewoon hetzelfde blijven? Ze hoeven alleen maar de godsdienst toestanden af te schaffen. Daar verandert het onderwijs aan die school toch niks aan?
Laat ze eerst de openbare scholen maar eens naar hetzelfde niveau brengen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:27:33 #36
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_187487117
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Scholen met een religieuze basis.
Dat is niet het enige. Ooit van de schoolstrijd gehoord?
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:28:04 #37
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_187487123
Als je een probleem hebt met onderwijs met een religieuze inslag (of een of andere onderwijskundige) dan stuur je je kind er niet heen. Probleem opgelost.

Het idee om anderen hun vrijheid te ontnemen omdat het niet bij jouw ideeën past vind ik altijd maar een rare.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:30:23 #38
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_187487174
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:28 schreef Janneke141 het volgende:
Als je een probleem hebt met onderwijs met een religieuze inslag (of een of andere onderwijskundige) dan stuur je je kind er niet heen. Probleem opgelost.
Dat is natuurlijk compleet onwaar.
pi_187487223
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:28 schreef Janneke141 het volgende:

Het idee om anderen hun vrijheid te ontnemen omdat het niet bij jouw ideeën past vind ik altijd maar een rare.
Maar wie komt er dan op voor de vrijheid van het kind? Het artikel in de OP vond ik persoonlijk toch wel een eye opener.
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:37:34 #40
346939 Janneke141
pi_187487298
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:33 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Maar wie komt er dan op voor de vrijheid van het kind? Het artikel in de OP vond ik persoonlijk toch wel een eye opener.
Opvoeding van een kind is een taak van de ouders. Ook als die er misschien een andere levensvisie op nahouden dan jij en ik.
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:37:35 #41
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_187487299
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:33 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

De vrijheid van een kind beperken door ze naar een eenheidsworst te sturen? Bijzonder onderwijs is een groot goed en ondanks D66 al jaren aan de poten van deze vrijheid staat blijf ik voorstander.
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:43:39 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_187487402
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:27 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is niet het enige. Ooit van de schoolstrijd gehoord?
Ja duh.

Vertel nou maar eens waarom moderne bijzondere scholen met dezelfde overheidssteun als openbare scholen toch vaak beter zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_187487440
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Opvoeding van een kind is een taak van de ouders. Ook als die er misschien een andere levensvisie op nahouden dan jij en ik.
Ik vind dit heel moeilijk. Van de ene kant ben ik het 100% met je eens, maar van de andere kant vind ik dat kinderen als Jabir en Aicha in het artikel die doodongelukkig opgroeien zo schrijnend dat je je eigenlijk afvraagt waarom dat uberhaubt mogelijk is in een ontwikkeld land als Nederland.

Hun verdienen net zo goed die vrijheid waar wij ons hele leven lang al van genieten...
pi_187487444
quote:

[..]

Laten we die nou eens lekker wel doen. Zodat leraren feiten leren en kinderen alleen nog maar thuis en in de kerk geïndoctrineerd worden met pure onzin.
Dat de biologieleraar evolutie leert, en jij creationisme, zijn niet twee even waardevolle denkwijzes.

Maar ik snap je wel. Ze zijn nog vormbaar, en dat wil je zelf doen. Stel je voor dat ze verschillende dingen leren en zelf vragen gaan stellen. Teh horror!
pi_187487468
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Is voornamelijk een taak van de ouders, maar dat zijn zeker niet de enigen.
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:49:41 #46
346939 Janneke141
pi_187487510
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:45 schreef Gohf046 het volgende:

[..]

Ik vind dit heel moeilijk. Van de ene kant ben ik het 100% met je eens, maar van de andere kant vind ik dat kinderen als Jabir en Aicha in het artikel die doodongelukkig opgroeien zo schrijnend dat je je eigenlijk afvraagt waarom dat uberhaubt mogelijk is in een ontwikkeld land als Nederland.

Hun verdienen net zo goed die vrijheid waar wij ons hele leven lang al van genieten...
De familie-omgeving waar die Jabir en Aicha in zijn opgegroeid is bijzonder orthodox. Die mensen bestaan, dat los je echt niet op met het afschaffen van de vrijheid van onderwijs. Een school is daar maar een klein schakeltje in.
pi_187487518
quote:

[..]

Lijkt me juist een hele gezonde situatie. Leert je kinderen om zelf een mening te vormen. Dat ze zelf gaan nadenken, zelf op onderzoek uit gaan.

Of wil je dat je kinderen opgroeien in een bubble waarin ze niet geconfronteerd worden met mensen met andere meningen? Leef jij helemaal volgens de opvattingen van je ouders of heb je je eigen normen en waarden ontwikkeld?
"Who are you?"
"The Anti-Christ. You get me in a vendetta kind of mood. You tell the angels in heaven you never seen evil so singularly personified as you did in the face of the man who killed you. My name is Vincent Cocotti."
  dinsdag 18 juni 2019 @ 16:50:58 #48
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_187487538
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja duh.

Vertel nou maar eens waarom moderne bijzondere scholen met dezelfde overheidssteun als openbare scholen toch vaak beter zijn.
Je slaat de spijker op z'n kop. Bijzondere scholen krijgen dezelfde overheidssteun als openbare scholen. Dat is natuurlijk ridicuul, want bijzondere scholen hebben daarnaast vele malen meer mogelijkheden om geld binnen te halen dan openbare scholen. Dat is dan ook wat het enorme verschil verklaart.
pi_187487613
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:50 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Je slaat de spijker op z'n kop. Bijzondere scholen krijgen dezelfde overheidssteun als openbare scholen. Dat is natuurlijk ridicuul, want bijzondere scholen hebben daarnaast vele malen meer mogelijkheden om geld binnen te halen dan openbare scholen. Dat is dan ook wat het enorme verschil verklaart.
Dus bijzondere scholen zijn van minder kwaliteit omdat ze hogere budgetten hebben?
"Who are you?"
"The Anti-Christ. You get me in a vendetta kind of mood. You tell the angels in heaven you never seen evil so singularly personified as you did in the face of the man who killed you. My name is Vincent Cocotti."
pi_187487648
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 16:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De familie-omgeving waar die Jabir en Aicha in zijn opgegroeid is bijzonder orthodox. Die mensen bestaan, dat los je echt niet op met het afschaffen van de vrijheid van onderwijs. Een school is daar maar een klein schakeltje in.
Ik zou de school geen klein schakeltje willen noemen. Dat is in het geval van Jabir bijv. De enige plek waar hij zich wel normaal voelt en kan ontwikkelen.

Mijn redding is geweest dat ik in de brugklas – toen ik al niet meer geloofde – een leraar geschiedenis kreeg die kritisch stond tegenover iedere religie, en die liet zien wat de impact ervan was op de wereldgeschiedenis. Zulke mensen zijn zo ongelooflijk belangrijk. Hij zei: ‘Als mensen jou vertellen wát je moet denken, dan moeten altijd alle alarmbellen af gaan’. Dat is nog altijd mijn motto.

‘Ik ben tegen élk bijzonder onderwijs. Omdat ook op andere bijzondere scholen kinderen hoe dan ook op een bepaalde manier beperkt worden – misschien minder opzichtig, misschien met een vriendelijker masker.

‘En als er in mijn tijd een Haga Lyceum zou zijn geweest, zou ik zó de sjaak zijn geweest. Thuis en in de moskee was het al erg genoeg. Je kreeg een pak slaag als je je niet conformeerde. Zij zagen die hang naar vrijheid in mij, het rebelse, het losbreken. Ze dachten dat fysiek geweld een middel zou zijn om me toch weer strak in de leer te krijgen. En andere jongens ook hoor – maar voor mij heeft dat averechts gewerkt.

‘Als ik dan zelfs op school ook nog onder die strikte regels had moeten leven? Ik zou doodongelukkig zijn geweest. Kansloos om jezelf te ontwikkelen, om de kwaliteiten die je hebt optimaal te ontwikkelen, om alles uit je leven te halen. Je hebt zó veel minder kansen om jezelf te zijn. En als het voor mij al zo was, denk dan eens aan de LGBT-mensen die zo opgroeien? Hoe onderdrukt zijn zijdan?’
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')