Ik erken de moeilijkheden van een totaal verbod op bijzonder onderwijs. Echter vind ik het verhaal in het artikel zo schrijnend dat daar op zijn minst meer aandacht voor zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 14:52 schreef Postbus100 het volgende:
Bijzonder onderwijs is dus ook vrije school, jenaplan, montessori, en al dat soort onderwijsvormen he? Willen mensen dat ook verbieden? Terug naar de eenheidsworst van de overheid?
Op wat voor school zitten ze nu dan?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:01 schreef Hanca het volgende:
Dit is wat mij betreft het allerbelangrijkste punt. Afschaffen bijzonder onderwijs zou voor mijn kinderen thuisonderwijs gaan betekenen. Als dat geen optie is, dan emigreer ik. Echt, dit is naast de vrijheid van godsdienst wat mij betreft echt het meest zwaarwegende punt in de politiek.
De vrijheid van onderwijs afschaffen maakt het leven voor een heleboel kinderen en ouders ontzettend moeilijk.
Gereformeerde school (let op, niet een reformatorische school, dat is wat anders).quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:03 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Op wat voor school zitten ze nu dan?
Oh oke. Maar ze kunnen dus niet op een bijvoorbeeld openbare school en ze dan thuis het geloof bij brengen ofzo?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gereformeerde school (let op, niet een reformatorische school, dat is wat anders).
Ja, en niet alleen agressieve kinderen. Sowieso hebben tegenwoordig vaak genoeg 3 of 4 kinderen per klas een 'rugzakje'. Bedenk dan dat er waarschijnlijk ook nog een paar gewone wat achterlopende leerlingen zitten, een paar die uitzonderlijk voor lopen en je hebt een meester of juf die helemaal geen tijd meer heeft voor de kinderen die niks bijzonders hebben.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:08 schreef BoTheParakeet het volgende:
Ik vind vooral dat de drempel naar zmok/zmlk weer lager moet. Zoveel agressieve gekken in het regulier tegenwoordig.
Dan krijg je het probleem dat ze op school allerlei dingen leren die recht in gaan tegen wat wij thuis hier het allerbelangrijkste vinden. Moet ik ze gaan uitleggen dat de juf of meester het vaak bij het rechte eind heeft, maar soms gewoon helemaal mis zit. Dat werkt natuurlijk niet. En wie geloven ze dan: de ouders of de juf? Vaak is de ervaring dat de juf minstens net zo snel wordt geloofd als de ouders...quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:15 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Oh oke. Maar ze kunnen dus niet op een bijvoorbeeld openbare school en ze dan thuis het geloof bij brengen ofzo?
Waarom gaat dat kind naar het PO? Kan beter bij zijn eigen soort zitten, dan voelt hij zich ook geen outsider meer of dom.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, en niet alleen agressieve kinderen. Sowieso hebben tegenwoordig vaak genoeg 3 of 4 kinderen per klas een 'rugzakje'. Bedenk dan dat er waarschijnlijk ook nog een paar gewone wat achterlopende leerlingen zitten, een paar die uitzonderlijk voor lopen en je hebt een meester of juf die helemaal geen tijd meer heeft voor de kinderen die niks bijzonders hebben.
Bij mijn kinderen heb ik dat gemerkt bij een kind met het Syndroom van Down. Geweldig jongetje, heel erg lief en absoluut geen straf om er bij te hebben in een groep. Maar in het onderwijs koste hij wel extreem veel extra aandacht en dat in een klas van 31 waar ook nog andere kinderen met problemen in zaten. Dat gaat gewoon echt niet. Het idee van inclusieve klassen is leuk, maar wel echt problematisch voor werkdruk van leerkracht en voor de aandacht voor andere kinderen.
Kind zit inmiddels ook op een andere school. Het kind voelde zich denk ik niet dom (al kan ik dat moeilijk zeker weten). Het probleem is dat het een relatief slimme down is, er zijn gewoon kinderen met down die het vmbo kunnen doen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:25 schreef BoTheParakeet het volgende:
[..]
Waarom gaat dat kind naar het PO? Kan beter bij zijn eigen soort zitten, dan voelt hij zich ook geen outsider meer of dom.
Zoals wat?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan krijg je het probleem dat ze op school allerlei dingen leren die recht in gaan tegen wat wij thuis hier het allerbelangrijkste vinden. Moet ik ze gaan uitleggen dat de juf of meester het vaak bij het rechte eind heeft, maar soms gewoon helemaal mis zit. Dat werkt natuurlijk niet. En wie geloven ze dan: de ouders of de juf? Vaak is de ervaring dat de juf minstens net zo snel wordt geloofd als de ouders...
Echt, de meeste bijzondere scholen zijn juist bijzonder goed qua kwaliteit. Al die scholen weggooien vanwege een paar scholen met een probleem en daardoor een enorm probleem creëren voor een heel deel van de kinderen en hun ouders is echt met een kanon op een mug schieten.
Dat laatste is de reden dat mijn kind niet naar een openbare school gaat, terwijl ik niet gelovig ben en hij ook niet gelovig wordt opgevoed.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan krijg je het probleem dat ze op school allerlei dingen leren die recht in gaan tegen wat wij thuis hier het allerbelangrijkste vinden. Moet ik ze gaan uitleggen dat de juf of meester het vaak bij het rechte eind heeft, maar soms gewoon helemaal mis zit. Dat werkt natuurlijk niet. En wie geloven ze dan: de ouders of de juf? Vaak is de ervaring dat de juf minstens net zo snel wordt geloofd als de ouders...
Echt, de meeste bijzondere scholen zijn juist bijzonder goed qua kwaliteit. Al die scholen weggooien vanwege een paar scholen met een probleem en daardoor een enorm probleem creëren voor een heel deel van de kinderen en hun ouders is echt met een kanon op een mug schieten.
Alles rondom het geloof. Ik heb hier al vaker gediscussieerd over leraren godsdienst die in de klas verkondigen dat God niet bestaat en je dom bent als je er wel in gelooft. Ga daar als 12 of 13 jarige in de klas met al je vriendjes om je heen maar eens tegenin. En dat is geen zeldzaam voorbeeld, dat komt echt zeer regelmatig voor.quote:
Dit kun je niet menenquote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat laatste is de reden dat mijn kind niet naar een openbare school gaat, terwijl ik niet gelovig ben en hij ook niet gelovig wordt opgevoed.
Laat ze eerst het niveau van openbare scholen maar eens gelijk zien te krijgen aan dat van de meeste bijzondere scholen.
Even voor de duidelijkheid, hier ben ik het zeker mee eens. Beide zouden imo aangepakt moeten worden.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:40 schreef Leandra het volgende:
Overigens komt de roep om opheffing van bijzondere scholen tegenwoordig meestal voort uit xenofobie, terwijl reformatorische scholen net zo erg zijn als islamitische scholen, maar daar hoor je niemand over.
Snap je überhaupt wel wat bijzonder onderwijs is?quote:
Nou moet ik zeggen dat mijn kind op een RK basisschool zat maar over het geloof ging het niet, iig niet over het Rooms katholieke geloof, ze vierden bijvoorbeeld wel kerst maar verder niets.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alles rondom het geloof. Ik heb hier al vaker gediscussieerd over leraren godsdienst die in de klas verkondigen dat God niet bestaat en je dom bent als je er wel in gelooft. Ga daar als 12 of 13 jarige in de klas met al je vriendjes om je heen maar eens tegenin. En dat is geen zeldzaam voorbeeld, dat komt echt zeer regelmatig voor.
En niet alleen bij godsdienst komen zulke dingen langs, ook bij vakken als biologie, aardrijkskunde e.d. kunnen discussies op onderwerpen komen waarin de leraar 100% anders denkt dan de ouders.
Echt, de schoolstrijd is niet voor niets misschien wel het belangrijkste politieke feit in de Nederlandse geschiedenis. Laten we die niet over doen.
Beiden zijn een uitzondering, het gros van de bijzondere scholen is katholiek of protestants christelijk, met af en toe een gereformeerde school tussendoor.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:44 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid, hier ben ik het zeker mee eens. Beide zouden imo aangepakt moeten worden.
Als je echt denkt dat openbaar onderwijs op gelijke voet kan concurreren met bijzonder onderwijs lijkt me dat heel sterk. Snap je echt wat bijzonder onderwijs 'bijzonder' maakt?quote:
Precies, en dat zouden we dus imo aan moeten kunnen pakken in Nederland. Want wat is plat gezegd belangrijker? De vrijheid van het kind of de vrijheid van de ouders en geloofsgemeenschap om het kind te indoctrineren. Want dat is wat hier gebeurd. Natuurlijk niet overal met dezelfde gradatie, maar het blijft indoctrineren.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tussen ons huis en de (PC) school van mijn zoon zitten een reformatorische en een islamistische school vlak bij elkaar, zelfde slag vrouwen, zelfde indoctrinatie, ze noemen het alleen anders.
Impliceer je nou dat openbaar onderwijs niet kwalitatief gelijk kan zijn aan bijzonder onderwijs, ongeacht de afkomst van de kinderen op die scholen?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als je echt denkt dat openbaar onderwijs op gelijke voet kan concurreren met bijzonder onderwijs lijkt me dat heel sterk. Snap je echt wat bijzonder onderwijs 'bijzonder' maakt?
Dat impliceer ik inderdaad, en dat heeft een vrij simpele reden. Kun je de vraag beantwoorden?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Impliceer je nou dat openbaar onderwijs niet kwalitatief gelijk kan zijn aan bijzonder onderwijs,
Punt is dat als je dat aanpakt omdat je die paar streng in de leer figuren dwars wilt zitten, je dan vooral heel veel andere ouders en hun kinderen pakt, die vooral goed onderwijs voor hun kinderen willen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:52 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Precies, en dat zouden we dus imo aan moeten kunnen pakken in Nederland. Want wat is plat gezegd belangrijker? De vrijheid van het kind of de vrijheid van de ouders en geloofsgemeenschap om het kind te indoctrineren. Want dat is wat hier gebeurd. Natuurlijk niet overal met dezelfde gradatie, maar het blijft indoctrineren.
Hoezo? Het onderwijs kan toch gewoon hetzelfde blijven? Ze hoeven alleen maar de godsdienst toestanden af te schaffen. Daar verandert het onderwijs aan die school toch niks aan?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Punt is dat als je dat aanpakt omdat je die paar streng in de leer figuren dwars wilt zitten, je dan vooral heel veel andere ouders en hun kinderen pakt, die vooral goed onderwijs voor hun kinderen willen.
Point taken, maar daar zou imo toch wel iets op te verzinnen moeten zijn?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Punt is dat als je dat aanpakt omdat je die paar streng in de leer figuren dwars wilt zitten, je dan vooral heel veel andere ouders en hun kinderen pakt, die vooral goed onderwijs voor hun kinderen willen.
Ik ben nu vooral benieuwd naar wat volgens jou de reden is, want in mijn tijd was de openbare al slechter dan de christelijke, en "mijn tijd" is in de jaren 70 en in een dorp dat nu nog steeds vrijwel blank is.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat impliceer ik inderdaad, en dat heeft een vrij simpele reden. Kun je de vraag beantwoorden?
Daarom blijf ik vragen of je wel weet wat bijzondere scholen nou eigenlijk zijn. Waarom beantwoord je die vraag niet gewoon?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ben nu vooral benieuwd naar wat volgens jou de reden is
Scholen met een religieuze basis.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Daarom blijf ik vragen of je wel weet wat bijzondere scholen nou eigenlijk zijn. Waarom beantwoord je die vraag niet gewoon?
Laat ze eerst de openbare scholen maar eens naar hetzelfde niveau brengen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:59 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Hoezo? Het onderwijs kan toch gewoon hetzelfde blijven? Ze hoeven alleen maar de godsdienst toestanden af te schaffen. Daar verandert het onderwijs aan die school toch niks aan?
Dat is niet het enige. Ooit van de schoolstrijd gehoord?quote:
Dat is natuurlijk compleet onwaar.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:28 schreef Janneke141 het volgende:
Als je een probleem hebt met onderwijs met een religieuze inslag (of een of andere onderwijskundige) dan stuur je je kind er niet heen. Probleem opgelost.
Maar wie komt er dan op voor de vrijheid van het kind? Het artikel in de OP vond ik persoonlijk toch wel een eye opener.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:28 schreef Janneke141 het volgende:
Als je een probleem hebt met onderwijs met een religieuze inslag (of een of andere onderwijskundige) dan stuur je je kind er niet heen. Probleem opgelost.
Het idee om anderen hun vrijheid te ontnemen omdat het niet bij jouw ideeën past vind ik altijd maar een rare.
Opvoeding van een kind is een taak van de ouders. Ook als die er misschien een andere levensvisie op nahouden dan jij en ik.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:33 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Maar wie komt er dan op voor de vrijheid van het kind? Het artikel in de OP vond ik persoonlijk toch wel een eye opener.
De vrijheid van een kind beperken door ze naar een eenheidsworst te sturen? Bijzonder onderwijs is een groot goed en ondanks D66 al jaren aan de poten van deze vrijheid staat blijf ik voorstander.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:33 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Maar wie komt er dan op voor de vrijheid van het kind? Het artikel in de OP vond ik persoonlijk toch wel een eye opener.
Ja duh.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is niet het enige. Ooit van de schoolstrijd gehoord?
Ik vind dit heel moeilijk. Van de ene kant ben ik het 100% met je eens, maar van de andere kant vind ik dat kinderen als Jabir en Aicha in het artikel die doodongelukkig opgroeien zo schrijnend dat je je eigenlijk afvraagt waarom dat uberhaubt mogelijk is in een ontwikkeld land als Nederland.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Opvoeding van een kind is een taak van de ouders. Ook als die er misschien een andere levensvisie op nahouden dan jij en ik.
Laten we die nou eens lekker wel doen. Zodat leraren feiten leren en kinderen alleen nog maar thuis en in de kerk geïndoctrineerd worden met pure onzin.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alles rondom het geloof. Ik heb hier al vaker gediscussieerd over leraren godsdienst die in de klas verkondigen dat God niet bestaat en je dom bent als je er wel in gelooft. Ga daar als 12 of 13 jarige in de klas met al je vriendjes om je heen maar eens tegenin. En dat is geen zeldzaam voorbeeld, dat komt echt zeer regelmatig voor.
En niet alleen bij godsdienst komen zulke dingen langs, ook bij vakken als biologie, aardrijkskunde e.d. kunnen discussies op onderwerpen komen waarin de leraar 100% anders denkt dan de ouders.
Echt, de schoolstrijd is niet voor niets misschien wel het belangrijkste politieke feit in de Nederlandse geschiedenis. Laten we die niet over doen.
Is voornamelijk een taak van de ouders, maar dat zijn zeker niet de enigen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Opvoeding van een kind is een taak van de ouders. Ook als die er misschien een andere levensvisie op nahouden dan jij en ik.
De familie-omgeving waar die Jabir en Aicha in zijn opgegroeid is bijzonder orthodox. Die mensen bestaan, dat los je echt niet op met het afschaffen van de vrijheid van onderwijs. Een school is daar maar een klein schakeltje in.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:45 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Ik vind dit heel moeilijk. Van de ene kant ben ik het 100% met je eens, maar van de andere kant vind ik dat kinderen als Jabir en Aicha in het artikel die doodongelukkig opgroeien zo schrijnend dat je je eigenlijk afvraagt waarom dat uberhaubt mogelijk is in een ontwikkeld land als Nederland.
Hun verdienen net zo goed die vrijheid waar wij ons hele leven lang al van genieten...
Lijkt me juist een hele gezonde situatie. Leert je kinderen om zelf een mening te vormen. Dat ze zelf gaan nadenken, zelf op onderzoek uit gaan.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op z'n kop. Bijzondere scholen krijgen dezelfde overheidssteun als openbare scholen. Dat is natuurlijk ridicuul, want bijzondere scholen hebben daarnaast vele malen meer mogelijkheden om geld binnen te halen dan openbare scholen. Dat is dan ook wat het enorme verschil verklaart.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja duh.
Vertel nou maar eens waarom moderne bijzondere scholen met dezelfde overheidssteun als openbare scholen toch vaak beter zijn.
Dus bijzondere scholen zijn van minder kwaliteit omdat ze hogere budgetten hebben?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op z'n kop. Bijzondere scholen krijgen dezelfde overheidssteun als openbare scholen. Dat is natuurlijk ridicuul, want bijzondere scholen hebben daarnaast vele malen meer mogelijkheden om geld binnen te halen dan openbare scholen. Dat is dan ook wat het enorme verschil verklaart.
Ik zou de school geen klein schakeltje willen noemen. Dat is in het geval van Jabir bijv. De enige plek waar hij zich wel normaal voelt en kan ontwikkelen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De familie-omgeving waar die Jabir en Aicha in zijn opgegroeid is bijzonder orthodox. Die mensen bestaan, dat los je echt niet op met het afschaffen van de vrijheid van onderwijs. Een school is daar maar een klein schakeltje in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |