Ik erken de moeilijkheden van een totaal verbod op bijzonder onderwijs. Echter vind ik het verhaal in het artikel zo schrijnend dat daar op zijn minst meer aandacht voor zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 14:52 schreef Postbus100 het volgende:
Bijzonder onderwijs is dus ook vrije school, jenaplan, montessori, en al dat soort onderwijsvormen he? Willen mensen dat ook verbieden? Terug naar de eenheidsworst van de overheid?
Op wat voor school zitten ze nu dan?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:01 schreef Hanca het volgende:
Dit is wat mij betreft het allerbelangrijkste punt. Afschaffen bijzonder onderwijs zou voor mijn kinderen thuisonderwijs gaan betekenen. Als dat geen optie is, dan emigreer ik. Echt, dit is naast de vrijheid van godsdienst wat mij betreft echt het meest zwaarwegende punt in de politiek.
De vrijheid van onderwijs afschaffen maakt het leven voor een heleboel kinderen en ouders ontzettend moeilijk.
Gereformeerde school (let op, niet een reformatorische school, dat is wat anders).quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:03 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Op wat voor school zitten ze nu dan?
Oh oke. Maar ze kunnen dus niet op een bijvoorbeeld openbare school en ze dan thuis het geloof bij brengen ofzo?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gereformeerde school (let op, niet een reformatorische school, dat is wat anders).
Ja, en niet alleen agressieve kinderen. Sowieso hebben tegenwoordig vaak genoeg 3 of 4 kinderen per klas een 'rugzakje'. Bedenk dan dat er waarschijnlijk ook nog een paar gewone wat achterlopende leerlingen zitten, een paar die uitzonderlijk voor lopen en je hebt een meester of juf die helemaal geen tijd meer heeft voor de kinderen die niks bijzonders hebben.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:08 schreef BoTheParakeet het volgende:
Ik vind vooral dat de drempel naar zmok/zmlk weer lager moet. Zoveel agressieve gekken in het regulier tegenwoordig.
Dan krijg je het probleem dat ze op school allerlei dingen leren die recht in gaan tegen wat wij thuis hier het allerbelangrijkste vinden. Moet ik ze gaan uitleggen dat de juf of meester het vaak bij het rechte eind heeft, maar soms gewoon helemaal mis zit. Dat werkt natuurlijk niet. En wie geloven ze dan: de ouders of de juf? Vaak is de ervaring dat de juf minstens net zo snel wordt geloofd als de ouders...quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:15 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Oh oke. Maar ze kunnen dus niet op een bijvoorbeeld openbare school en ze dan thuis het geloof bij brengen ofzo?
Waarom gaat dat kind naar het PO? Kan beter bij zijn eigen soort zitten, dan voelt hij zich ook geen outsider meer of dom.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, en niet alleen agressieve kinderen. Sowieso hebben tegenwoordig vaak genoeg 3 of 4 kinderen per klas een 'rugzakje'. Bedenk dan dat er waarschijnlijk ook nog een paar gewone wat achterlopende leerlingen zitten, een paar die uitzonderlijk voor lopen en je hebt een meester of juf die helemaal geen tijd meer heeft voor de kinderen die niks bijzonders hebben.
Bij mijn kinderen heb ik dat gemerkt bij een kind met het Syndroom van Down. Geweldig jongetje, heel erg lief en absoluut geen straf om er bij te hebben in een groep. Maar in het onderwijs koste hij wel extreem veel extra aandacht en dat in een klas van 31 waar ook nog andere kinderen met problemen in zaten. Dat gaat gewoon echt niet. Het idee van inclusieve klassen is leuk, maar wel echt problematisch voor werkdruk van leerkracht en voor de aandacht voor andere kinderen.
Kind zit inmiddels ook op een andere school. Het kind voelde zich denk ik niet dom (al kan ik dat moeilijk zeker weten). Het probleem is dat het een relatief slimme down is, er zijn gewoon kinderen met down die het vmbo kunnen doen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:25 schreef BoTheParakeet het volgende:
[..]
Waarom gaat dat kind naar het PO? Kan beter bij zijn eigen soort zitten, dan voelt hij zich ook geen outsider meer of dom.
Zoals wat?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan krijg je het probleem dat ze op school allerlei dingen leren die recht in gaan tegen wat wij thuis hier het allerbelangrijkste vinden. Moet ik ze gaan uitleggen dat de juf of meester het vaak bij het rechte eind heeft, maar soms gewoon helemaal mis zit. Dat werkt natuurlijk niet. En wie geloven ze dan: de ouders of de juf? Vaak is de ervaring dat de juf minstens net zo snel wordt geloofd als de ouders...
Echt, de meeste bijzondere scholen zijn juist bijzonder goed qua kwaliteit. Al die scholen weggooien vanwege een paar scholen met een probleem en daardoor een enorm probleem creëren voor een heel deel van de kinderen en hun ouders is echt met een kanon op een mug schieten.
Dat laatste is de reden dat mijn kind niet naar een openbare school gaat, terwijl ik niet gelovig ben en hij ook niet gelovig wordt opgevoed.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan krijg je het probleem dat ze op school allerlei dingen leren die recht in gaan tegen wat wij thuis hier het allerbelangrijkste vinden. Moet ik ze gaan uitleggen dat de juf of meester het vaak bij het rechte eind heeft, maar soms gewoon helemaal mis zit. Dat werkt natuurlijk niet. En wie geloven ze dan: de ouders of de juf? Vaak is de ervaring dat de juf minstens net zo snel wordt geloofd als de ouders...
Echt, de meeste bijzondere scholen zijn juist bijzonder goed qua kwaliteit. Al die scholen weggooien vanwege een paar scholen met een probleem en daardoor een enorm probleem creëren voor een heel deel van de kinderen en hun ouders is echt met een kanon op een mug schieten.
Alles rondom het geloof. Ik heb hier al vaker gediscussieerd over leraren godsdienst die in de klas verkondigen dat God niet bestaat en je dom bent als je er wel in gelooft. Ga daar als 12 of 13 jarige in de klas met al je vriendjes om je heen maar eens tegenin. En dat is geen zeldzaam voorbeeld, dat komt echt zeer regelmatig voor.quote:
Dit kun je niet menenquote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat laatste is de reden dat mijn kind niet naar een openbare school gaat, terwijl ik niet gelovig ben en hij ook niet gelovig wordt opgevoed.
Laat ze eerst het niveau van openbare scholen maar eens gelijk zien te krijgen aan dat van de meeste bijzondere scholen.
Even voor de duidelijkheid, hier ben ik het zeker mee eens. Beide zouden imo aangepakt moeten worden.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:40 schreef Leandra het volgende:
Overigens komt de roep om opheffing van bijzondere scholen tegenwoordig meestal voort uit xenofobie, terwijl reformatorische scholen net zo erg zijn als islamitische scholen, maar daar hoor je niemand over.
Snap je überhaupt wel wat bijzonder onderwijs is?quote:
Nou moet ik zeggen dat mijn kind op een RK basisschool zat maar over het geloof ging het niet, iig niet over het Rooms katholieke geloof, ze vierden bijvoorbeeld wel kerst maar verder niets.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alles rondom het geloof. Ik heb hier al vaker gediscussieerd over leraren godsdienst die in de klas verkondigen dat God niet bestaat en je dom bent als je er wel in gelooft. Ga daar als 12 of 13 jarige in de klas met al je vriendjes om je heen maar eens tegenin. En dat is geen zeldzaam voorbeeld, dat komt echt zeer regelmatig voor.
En niet alleen bij godsdienst komen zulke dingen langs, ook bij vakken als biologie, aardrijkskunde e.d. kunnen discussies op onderwerpen komen waarin de leraar 100% anders denkt dan de ouders.
Echt, de schoolstrijd is niet voor niets misschien wel het belangrijkste politieke feit in de Nederlandse geschiedenis. Laten we die niet over doen.
Beiden zijn een uitzondering, het gros van de bijzondere scholen is katholiek of protestants christelijk, met af en toe een gereformeerde school tussendoor.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:44 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Even voor de duidelijkheid, hier ben ik het zeker mee eens. Beide zouden imo aangepakt moeten worden.
Als je echt denkt dat openbaar onderwijs op gelijke voet kan concurreren met bijzonder onderwijs lijkt me dat heel sterk. Snap je echt wat bijzonder onderwijs 'bijzonder' maakt?quote:
Precies, en dat zouden we dus imo aan moeten kunnen pakken in Nederland. Want wat is plat gezegd belangrijker? De vrijheid van het kind of de vrijheid van de ouders en geloofsgemeenschap om het kind te indoctrineren. Want dat is wat hier gebeurd. Natuurlijk niet overal met dezelfde gradatie, maar het blijft indoctrineren.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:49 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tussen ons huis en de (PC) school van mijn zoon zitten een reformatorische en een islamistische school vlak bij elkaar, zelfde slag vrouwen, zelfde indoctrinatie, ze noemen het alleen anders.
Impliceer je nou dat openbaar onderwijs niet kwalitatief gelijk kan zijn aan bijzonder onderwijs, ongeacht de afkomst van de kinderen op die scholen?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:51 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Als je echt denkt dat openbaar onderwijs op gelijke voet kan concurreren met bijzonder onderwijs lijkt me dat heel sterk. Snap je echt wat bijzonder onderwijs 'bijzonder' maakt?
Dat impliceer ik inderdaad, en dat heeft een vrij simpele reden. Kun je de vraag beantwoorden?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Impliceer je nou dat openbaar onderwijs niet kwalitatief gelijk kan zijn aan bijzonder onderwijs,
Punt is dat als je dat aanpakt omdat je die paar streng in de leer figuren dwars wilt zitten, je dan vooral heel veel andere ouders en hun kinderen pakt, die vooral goed onderwijs voor hun kinderen willen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:52 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Precies, en dat zouden we dus imo aan moeten kunnen pakken in Nederland. Want wat is plat gezegd belangrijker? De vrijheid van het kind of de vrijheid van de ouders en geloofsgemeenschap om het kind te indoctrineren. Want dat is wat hier gebeurd. Natuurlijk niet overal met dezelfde gradatie, maar het blijft indoctrineren.
Hoezo? Het onderwijs kan toch gewoon hetzelfde blijven? Ze hoeven alleen maar de godsdienst toestanden af te schaffen. Daar verandert het onderwijs aan die school toch niks aan?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Punt is dat als je dat aanpakt omdat je die paar streng in de leer figuren dwars wilt zitten, je dan vooral heel veel andere ouders en hun kinderen pakt, die vooral goed onderwijs voor hun kinderen willen.
Point taken, maar daar zou imo toch wel iets op te verzinnen moeten zijn?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Punt is dat als je dat aanpakt omdat je die paar streng in de leer figuren dwars wilt zitten, je dan vooral heel veel andere ouders en hun kinderen pakt, die vooral goed onderwijs voor hun kinderen willen.
Ik ben nu vooral benieuwd naar wat volgens jou de reden is, want in mijn tijd was de openbare al slechter dan de christelijke, en "mijn tijd" is in de jaren 70 en in een dorp dat nu nog steeds vrijwel blank is.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:56 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat impliceer ik inderdaad, en dat heeft een vrij simpele reden. Kun je de vraag beantwoorden?
Daarom blijf ik vragen of je wel weet wat bijzondere scholen nou eigenlijk zijn. Waarom beantwoord je die vraag niet gewoon?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ben nu vooral benieuwd naar wat volgens jou de reden is
Scholen met een religieuze basis.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:03 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Daarom blijf ik vragen of je wel weet wat bijzondere scholen nou eigenlijk zijn. Waarom beantwoord je die vraag niet gewoon?
Laat ze eerst de openbare scholen maar eens naar hetzelfde niveau brengen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:59 schreef Cryptocoryne het volgende:
[..]
Hoezo? Het onderwijs kan toch gewoon hetzelfde blijven? Ze hoeven alleen maar de godsdienst toestanden af te schaffen. Daar verandert het onderwijs aan die school toch niks aan?
Dat is niet het enige. Ooit van de schoolstrijd gehoord?quote:
Dat is natuurlijk compleet onwaar.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:28 schreef Janneke141 het volgende:
Als je een probleem hebt met onderwijs met een religieuze inslag (of een of andere onderwijskundige) dan stuur je je kind er niet heen. Probleem opgelost.
Maar wie komt er dan op voor de vrijheid van het kind? Het artikel in de OP vond ik persoonlijk toch wel een eye opener.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:28 schreef Janneke141 het volgende:
Als je een probleem hebt met onderwijs met een religieuze inslag (of een of andere onderwijskundige) dan stuur je je kind er niet heen. Probleem opgelost.
Het idee om anderen hun vrijheid te ontnemen omdat het niet bij jouw ideeën past vind ik altijd maar een rare.
Opvoeding van een kind is een taak van de ouders. Ook als die er misschien een andere levensvisie op nahouden dan jij en ik.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:33 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Maar wie komt er dan op voor de vrijheid van het kind? Het artikel in de OP vond ik persoonlijk toch wel een eye opener.
De vrijheid van een kind beperken door ze naar een eenheidsworst te sturen? Bijzonder onderwijs is een groot goed en ondanks D66 al jaren aan de poten van deze vrijheid staat blijf ik voorstander.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:33 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Maar wie komt er dan op voor de vrijheid van het kind? Het artikel in de OP vond ik persoonlijk toch wel een eye opener.
Ja duh.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is niet het enige. Ooit van de schoolstrijd gehoord?
Ik vind dit heel moeilijk. Van de ene kant ben ik het 100% met je eens, maar van de andere kant vind ik dat kinderen als Jabir en Aicha in het artikel die doodongelukkig opgroeien zo schrijnend dat je je eigenlijk afvraagt waarom dat uberhaubt mogelijk is in een ontwikkeld land als Nederland.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Opvoeding van een kind is een taak van de ouders. Ook als die er misschien een andere levensvisie op nahouden dan jij en ik.
Laten we die nou eens lekker wel doen. Zodat leraren feiten leren en kinderen alleen nog maar thuis en in de kerk geïndoctrineerd worden met pure onzin.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alles rondom het geloof. Ik heb hier al vaker gediscussieerd over leraren godsdienst die in de klas verkondigen dat God niet bestaat en je dom bent als je er wel in gelooft. Ga daar als 12 of 13 jarige in de klas met al je vriendjes om je heen maar eens tegenin. En dat is geen zeldzaam voorbeeld, dat komt echt zeer regelmatig voor.
En niet alleen bij godsdienst komen zulke dingen langs, ook bij vakken als biologie, aardrijkskunde e.d. kunnen discussies op onderwerpen komen waarin de leraar 100% anders denkt dan de ouders.
Echt, de schoolstrijd is niet voor niets misschien wel het belangrijkste politieke feit in de Nederlandse geschiedenis. Laten we die niet over doen.
Is voornamelijk een taak van de ouders, maar dat zijn zeker niet de enigen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Opvoeding van een kind is een taak van de ouders. Ook als die er misschien een andere levensvisie op nahouden dan jij en ik.
De familie-omgeving waar die Jabir en Aicha in zijn opgegroeid is bijzonder orthodox. Die mensen bestaan, dat los je echt niet op met het afschaffen van de vrijheid van onderwijs. Een school is daar maar een klein schakeltje in.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:45 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Ik vind dit heel moeilijk. Van de ene kant ben ik het 100% met je eens, maar van de andere kant vind ik dat kinderen als Jabir en Aicha in het artikel die doodongelukkig opgroeien zo schrijnend dat je je eigenlijk afvraagt waarom dat uberhaubt mogelijk is in een ontwikkeld land als Nederland.
Hun verdienen net zo goed die vrijheid waar wij ons hele leven lang al van genieten...
Lijkt me juist een hele gezonde situatie. Leert je kinderen om zelf een mening te vormen. Dat ze zelf gaan nadenken, zelf op onderzoek uit gaan.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op z'n kop. Bijzondere scholen krijgen dezelfde overheidssteun als openbare scholen. Dat is natuurlijk ridicuul, want bijzondere scholen hebben daarnaast vele malen meer mogelijkheden om geld binnen te halen dan openbare scholen. Dat is dan ook wat het enorme verschil verklaart.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja duh.
Vertel nou maar eens waarom moderne bijzondere scholen met dezelfde overheidssteun als openbare scholen toch vaak beter zijn.
Dus bijzondere scholen zijn van minder kwaliteit omdat ze hogere budgetten hebben?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op z'n kop. Bijzondere scholen krijgen dezelfde overheidssteun als openbare scholen. Dat is natuurlijk ridicuul, want bijzondere scholen hebben daarnaast vele malen meer mogelijkheden om geld binnen te halen dan openbare scholen. Dat is dan ook wat het enorme verschil verklaart.
Ik zou de school geen klein schakeltje willen noemen. Dat is in het geval van Jabir bijv. De enige plek waar hij zich wel normaal voelt en kan ontwikkelen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De familie-omgeving waar die Jabir en Aicha in zijn opgegroeid is bijzonder orthodox. Die mensen bestaan, dat los je echt niet op met het afschaffen van de vrijheid van onderwijs. Een school is daar maar een klein schakeltje in.
Dit is geen wetenschappelijk onderzoek hè. Dit is de mening van twee mensen die een kutjeugd hebben gehad doordat hun familie niet spoort.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:56 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Ik zou de school geen klein schakeltje willen noemen. Dat is in het geval van Jabir bijv. De enige plek waar hij zich wel normaal voelt en kan ontwikkelen.
Mijn redding is geweest dat ik in de brugklas – toen ik al niet meer geloofde – een leraar geschiedenis kreeg die kritisch stond tegenover iedere religie, en die liet zien wat de impact ervan was op de wereldgeschiedenis. Zulke mensen zijn zo ongelooflijk belangrijk. Hij zei: ‘Als mensen jou vertellen wát je moet denken, dan moeten altijd alle alarmbellen af gaan’. Dat is nog altijd mijn motto.
‘Ik ben tegen élk bijzonder onderwijs. Omdat ook op andere bijzondere scholen kinderen hoe dan ook op een bepaalde manier beperkt worden – misschien minder opzichtig, misschien met een vriendelijker masker.
‘En als er in mijn tijd een Haga Lyceum zou zijn geweest, zou ik zó de sjaak zijn geweest. Thuis en in de moskee was het al erg genoeg. Je kreeg een pak slaag als je je niet conformeerde. Zij zagen die hang naar vrijheid in mij, het rebelse, het losbreken. Ze dachten dat fysiek geweld een middel zou zijn om me toch weer strak in de leer te krijgen. En andere jongens ook hoor – maar voor mij heeft dat averechts gewerkt.
‘Als ik dan zelfs op school ook nog onder die strikte regels had moeten leven? Ik zou doodongelukkig zijn geweest. Kansloos om jezelf te ontwikkelen, om de kwaliteiten die je hebt optimaal te ontwikkelen, om alles uit je leven te halen. Je hebt zó veel minder kansen om jezelf te zijn. En als het voor mij al zo was, denk dan eens aan de LGBT-mensen die zo opgroeien? Hoe onderdrukt zijn zijdan?’
Wat niet wil zeggen dat ze dat ook doen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:50 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Je slaat de spijker op z'n kop. Bijzondere scholen krijgen dezelfde overheidssteun als openbare scholen. Dat is natuurlijk ridicuul, want bijzondere scholen hebben daarnaast vele malen meer mogelijkheden om geld binnen te halen dan openbare scholen. Dat is dan ook wat het enorme verschil verklaart.
Waarom niet? Dat doe ik vaak zat bij mijn kinderen. Ook de wetenschap staat niet stil. Hoe je op school leert hoe bijvoorbeeld een atoom er ongeveer uit zou kunnen zien van dichtbij is ook al jaren achterhaald. Hoe bepaalde dingen getest en gecontroleerd zijn kan wel eens totaal niet kloppen. Waarom is dat erkennen fout?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 15:20 schreef Hanca het volgende:
Dan krijg je het probleem dat ze op school allerlei dingen leren die recht in gaan tegen wat wij thuis hier het allerbelangrijkste vinden. Moet ik ze gaan uitleggen dat de juf of meester het vaak bij het rechte eind heeft, maar soms gewoon helemaal mis zit. Dat werkt natuurlijk niet.
Dit is indd geen wetenschappelijk onderzoek. Maar het zou naïef zijn om te denken dat dit op zich zelf staande incidenten zijn. Dit is het lot van kinderen die opgroeien in een streng orthodox geloof. En persoonlijk denk ik dat dit onderwerp meer aandacht verdiend.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit is geen wetenschappelijk onderzoek hè. Dit is de mening van twee mensen die een kutjeugd hebben gehad doordat hun familie niet spoort.
Het gaat dan ook niet om de ouderbijdrage.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat niet wil zeggen dat ze dat ook doen.
De ouderbijdrage op de school van mijn kind is niet bijzonder hoog ofzo.
Dat heb je verkeerd om.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:55 schreef DonVincenzo het volgende:
[..]
Dus bijzondere scholen zijn van minder kwaliteit omdat ze hogere budgetten hebben?
Dat is simpelweg niet waar. Het geld komt dan niet van de kerk maar van een 'vereniging' of 'gemeenschap'. Tel daarbij op dat rijke scholen arme kinderen weigeren en de verschillen worden nog eens extra uitvergroot.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:18 schreef Janneke141 het volgende:
De tijd dat christelijke scholen zakken vol met geld kregen vanuit de kerk ligt dan ook al decennia achter ons.
Hij doelt denk ik op geldstromen vanuit overkoepelende / religieuze organisaties.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat niet wil zeggen dat ze dat ook doen.
De ouderbijdrage op de school van mijn kind is niet bijzonder hoog ofzo.
Waar ligt het dan aan dat openbare scholen niet van hetzelfde niveau zijn?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
Laat ze eerst de openbare scholen maar eens naar hetzelfde niveau brengen.
Waarom vond je het dan zo bizar dat Leandra haar broedsel naar een bijzondere school stuurt?quote:
Voor de tweede keer heb je nu een post verkeerd gelezen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:30 schreef DonVincenzo het volgende:
[..]
Waarom vond je het dan zo bizar dat Leandra haar broedsel naar een bijzondere school stuurt?
En dat zijn dan mensen die claimen te weten hoe bijzonder onderwijs werktquote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Hij doelt denk ik op geldstromen vanuit overkoepelende / religieuze organisaties.
Diyanet en de RK en zo.
Nee, mijn kinderen leren echt wel om zelf een mening te vormen. Dat hoeft alleen nog niet op 4 jarige leeftijd. Dat kan niet op 4 jarige leeftijd.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 16:50 schreef DonVincenzo het volgende:
[..]
Lijkt me juist een hele gezonde situatie. Leert je kinderen om zelf een mening te vormen. Dat ze zelf gaan nadenken, zelf op onderzoek uit gaan.
Of wil je dat je kinderen opgroeien in een bubble waarin ze niet geconfronteerd worden met mensen met andere meningen? Leef jij helemaal volgens de opvattingen van je ouders of heb je je eigen normen en waarden ontwikkeld?
In de post waarop ik reageerde had je het over kinderen van 12-13 jaar.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, mijn kinderen leren echt wel om zelf een mening te vormen. Dat hoeft alleen nog niet op 4 jarige leeftijd. Dat kan niet op 4 jarige leeftijd.
"God bestaat niet" is dan ook gewoon een valse simplificatie van atheïsme. Maar volgens mij weet je dat zelf ook wel.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, mijn kinderen leren echt wel om zelf een mening te vormen. Dat hoeft alleen nog niet op 4 jarige leeftijd. Dat kan niet op 4 jarige leeftijd.
En jullie noemen geloof 'indoctrinatie', voor hetzelfde geld kun je de bewering dat er geen God bestaat indoctrinatie noemen waar ik mijn kind ver vandaan wil houden tot ze oud genoeg zijn om zelf onderscheid te maken.
De discussies gaan er echt nog wel komen. Die heb ik zelf ook genoeg met mijn ouders en mijn leraren. Zowel op bijzonder onderwijs als op een normale HBO, waar geen bijzonder onderwijs voor bestaat (of bijna niet, alleen wat PABO's en hier en daar een zorgmbo, geloof ik).
Je hebt zeker openbaar onderwijs gevolgd dan.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:32 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Voor de tweede keer heb je nu een post verkeerd gelezen.
Klopt. Maar wel een opmerking die een juf/meester/leraar naar kinderen kan maken en waar ik ze voorlopig even vandaan wil houden. Omdat ze niet oud genoeg zijn om die discussie te voeren met de leraar.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:42 schreef probeer het volgende:
[..]
"God bestaat niet" is dan ook gewoon een valse simplificatie van atheïsme. Maar volgens mij weet je dat zelf ook wel.
Scholen gaan over feiten. De leugen dat er een Sinterklaas zou bestaan hoort niet thuis op scholen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:42 schreef DonVincenzo het volgende:
Wel over stoomboten maken van wc-rollen.
Fair enough. You do you.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Maar wel een opmerking die een juf/meester/leraar naar kinderen kan maken en waar ik ze voorlopig even vandaan wil houden. Omdat ze niet oud genoeg zijn om die discussie te voeren met de leraar.
Hmmm, dan denk ik dat je daar toch echt flink mis zit. Mijn halve familie zit in het onderwijs en een deel daarvan ook in het openbare onderwijs en zulke onderwerpen komen tegenwoordig echt al langs in de kleuterklassen. De tijd van alleen maar leren knippen en plakken is echt over.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:42 schreef DonVincenzo het volgende:
[..]
In de post waarop ik reageerde had je het over kinderen van 12-13 jaar.
Overigens lijkt het me niet waarschijnlijk dat kinderen van 4 in groep 1 van de basisschool te maken krijgen met opvattingen over religie. Wel over stoomboten maken van wc-rollen.
Har har. Probeer het nog maar een keertje. Anderen snapten het prima, het probleem ligt bij jou.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:43 schreef DonVincenzo het volgende:
[..]
Je hebt zeker openbaar onderwijs gevolgd dan.
Bij het gros van het bijzonder onderwijs zal dat behoorlijk beperkt zijn, behalve bij de door Janneke al genoemde orthodoxe stromingen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Hij doelt denk ik op geldstromen vanuit overkoepelende / religieuze organisaties.
Diyanet en de RK en zo.
Puur uit interesse: hoe wordt religie dan aangeleerd op de school van je kinderen?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hmmm, dan denk ik dat je daar toch echt flink mis zit. Mijn halve familie zit in het onderwijs en een deel daarvan ook in het openbare onderwijs en zulke onderwerpen komen tegenwoordig echt al langs in de kleuterklassen. De tijd van alleen maar leren knippen en plakken is echt over.
Ze zitten nu in groep 1, 2 en 3. Daar is het vooral de bekende bijbelverhalen aanhoren en christelijke liedjes leren. God bestaat is dus gewoon nog een feit.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:55 schreef probeer het volgende:
[..]
Puur uit interesse: hoe wordt religie dan aangeleerd op de school van je kinderen?
Als een 'god bestaat en dat is een feit', of meer een 'wij kiezen er voor om in god te geloven'?
Dan heb je er echt niets van begrepen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij het gros van het bijzonder onderwijs zal dat behoorlijk beperkt zijn
De basisschool van mijn kinderen krijgt echt geen cent vanuit de kerk, hoor. Financiering is exact hetzelfde als die van de openbare school net om de hoek. En ik kan het weten, want ik heb een tijdje vrijwillig de boekhouding gedaan.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dan heb je er echt niets van begrepen.
Helder.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 17:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zitten nu in groep 1, 2 en 3. Daar is het vooral de bekende bijbelverhalen aanhoren en christelijke liedjes leren. God bestaat is dus gewoon nog een feit.
Maar in groep 7/8 zijn er echt al wel discussies en op een gereformeerde middelbare school zeker ook. En daar is er ook zeker aandacht voor het feit dat niet iedereen in een god gelooft en dat er ook andere religies zijn. Je zult als het goed is nooit een leraar horen zeggen 'misschien bestaat God wel niet', maar er is zeker ruimte voor kinderen die een discussie vanuit dat uitgangspunt beginnen.
In zekere zin is dat met alles wat je kinderen probeert aan te leren. Dat Moskou de hoofdstad van Rusland is is tamelijk onomstreden, maar er zijn natuurlijk nog héél veel dingen die er in een onderwijsdag of een thuisdag gebeuren die vooral de zienswijze van de school, de leraar, het boek of de ouder zijn.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:03 schreef probeer het volgende:
(In mijn ogen is dat dus indoctrinatie, maar dat jij daar voor kiest vind ik best)
Dat mag jij indoctrinatie vinden, maar ben je het dan ook eens met het feit dat lesgeven vanuit "God bestaat zeker niet" net zo goed indoctrinatie is?quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:03 schreef probeer het volgende:
[..]
Helder.
(In mijn ogen is dat dus indoctrinatie, maar dat jij daar voor kiest vind ik best)
Ow absoluut. Ik wil dan ook echt niet stellen dat indoctrinatie altijd slecht is. Hangt van het onderwerp en de mate waarin het gebeurt af.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In zekere zin is dat met alles wat je kinderen probeert aan te leren. Dat Moskou de hoofdstad van Rusland is is tamelijk onomstreden, maar er zijn natuurlijk nog héél veel dingen die er in een onderwijsdag of een thuisdag gebeuren die vooral de zienswijze van de school, de leraar, het boek of de ouder zijn.
Pas later ontstaat de mogelijkheid om dat wat je hebt meegekregen tegen het licht te houden. En sommigen kunnen dat nooit.
Jazeker. Als antwoord op beide vragen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat mag jij indoctrinatie vinden, maar ben je het dan ook eens met het feit dat lesgeven vanuit "God bestaat zeker niet" net zo goed indoctrinatie is?
En is opvoeden niet eigenlijk sowieso voor een heel deel indoctrinatie, zeker als het over iets als normen en waarden gaat?
Bij ons is het niet het voldoen aan die normen en waarden, je moet ze alleen onderschrijven. Dat is net wat anders en wat mij betreft inderdaad veel beter. Je hoeft geen lid te zijn van een kerk. We hebben zelfs 2 moslimgezinnen gehad die de kinderen naar onze basisschool deed ("omdat ze daar tenminste normen en waarden leren", aldus die ouders). Je geeft alleen aan dat je dus niet op school tegen de leer van de school in gaat. Dat vind ik wel logisch, anders kun je immers beter voor een andere school kiezen.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:05 schreef probeer het volgende:
Wat imo wel een dingetje is; dat scholen binnen het bijzonder onderwijs zich beroepen op de uitzonderingspositie voor scholen in de wet Gelijke behandeling bij het weren van studenten die volgens de school niet aan de levensbeschouwelijke normen en waarden voldoen, terwijl ze wel met overheidsgeld gefinancierd worden.
Die uitzonderingspositie mag wmb weg.
Er zit nog wel een flink verschil tussen: de wetenschap is nog aan het onderzoeken hoe de details zitten en Noah heeft alle diersoorten (wat er niet miljarden, maar een paar duizend zijn) van een vloed. Dat tweede is in alle details verkeerd. En dat krijgen de kids op de christelijke scholen wel als waarheid.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In zekere zin is dat met alles wat je kinderen probeert aan te leren. Dat Moskou de hoofdstad van Rusland is is tamelijk onomstreden, maar er zijn natuurlijk nog héél veel dingen die er in een onderwijsdag of een thuisdag gebeuren die vooral de zienswijze van de school, de leraar, het boek of de ouder zijn.
Pas later ontstaat de mogelijkheid om dat wat je hebt meegekregen tegen het licht te houden. En sommigen kunnen dat nooit.
Mijn agnostische ouders kozen er ook voor om mijn zusje en mij naar een RK school te sturen en niet naar de openbare. Al was dat dan wel weer een RK school die dat eigenlijk alleen nog maar in naam was. Maar dat was nou eenmaal de betere school in het dorp.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij ons is het niet het voldoen aan die normen en waarden, je moet ze alleen onderschrijven. Dat is net wat anders en wat mij betreft inderdaad veel beter. Je hoeft geen lid te zijn van een kerk. We hebben zelfs 2 moslimgezinnen gehad die de kinderen naar onze basisschool deed ("omdat ze daar tenminste normen en waarden leren", aldus die ouders). Je geeft alleen aan dat je dus niet op school tegen de leer van de school in gaat. Dat vind ik wel logisch, anders kun je immers beter voor een andere school kiezen.
Of je gaat eens op een normale manier de discussie aan, in plaats van op deze manier lopen zuigen met je "begrijp je het wel?" en "je hebt er niets van begrepen".quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:00 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dan heb je er echt niets van begrepen.
Hmmm, prima. Leg mijn kinderen van 4, 5 en 7 de keuze maar voor. Wedden dat ze kiezen voor een school waar ze ook "over Jezus leren" (in hun woorden).quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:21 schreef Gohf046 het volgende:
Tegenargumenten tegen afschaffing van artikel 23, het bijzonder onderwijs, zijn vaak ‘Maar je wilt dus ouders hun vrijheid beperken’ en ‘de staat gaat niet over de opvoeding’.
Jabir: ‘Die mensen verdedigen de religieuze vrijheid van de ouders, maar ze kijken totaal niet om naar de vrijheid van de kinderen. Ook dat zal door hun eigen referentiekader komen. Zij zelf hebben altijd al die vrijheden gekend. Dus zij kunnen zich niet voorstellen wat er allemaal gebeurt op zo’n religieuze school.’
Aïcha: ‘Het Haga wordt nu onveilig genoemd ‘vanwege banden met terrorisme’. Dat maakt mij boos – want vanuit wiens oogpunt wordt er dan nu pas nagedacht over veiligheid, vraag ik mij af? Voor een kind was het altijd al onveilig. Voor de individuele vrijheid als kind. Voor je zelfbeeld, voor je gemoedsrust, voor alles. Vrijheid hoort toch voor iedereen te zijn?
Random quotes van telkens dezelfde twee gekwetste mensen zijn evenmin een argument vóór de afschaffing natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:21 schreef Gohf046 het volgende:
Tegenargumenten tegen afschaffing van artikel 23, het bijzonder onderwijs, zijn vaak ‘Maar je wilt dus ouders hun vrijheid beperken’ en ‘de staat gaat niet over de opvoeding’.
Jabir: ‘Die mensen verdedigen de religieuze vrijheid van de ouders, maar ze kijken totaal niet om naar de vrijheid van de kinderen. Ook dat zal door hun eigen referentiekader komen. Zij zelf hebben altijd al die vrijheden gekend. Dus zij kunnen zich niet voorstellen wat er allemaal gebeurt op zo’n religieuze school.’
Aïcha: ‘Het Haga wordt nu onveilig genoemd ‘vanwege banden met terrorisme’. Dat maakt mij boos – want vanuit wiens oogpunt wordt er dan nu pas nagedacht over veiligheid, vraag ik mij af? Voor een kind was het altijd al onveilig. Voor de individuele vrijheid als kind. Voor je zelfbeeld, voor je gemoedsrust, voor alles. Vrijheid hoort toch voor iedereen te zijn?
Kinderen hebben inderdaad echt veel minder vrijheden dan volwassenen. Aan de andere kant van diezelfde medaille hebben ze dan ook een stuk minder verantwoordelijkheden.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:21 schreef Gohf046 het volgende:
Ik vind het juist niet handig om kinderen van een islamitische school als basis te nemen voor het afschaffen van het bijzonder onderwijs, ik snap dan ook niet dat dat artikel juist alleen om hen gaat, je zou bijna denken dat de de intenties erachter anders zijn.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:21 schreef Gohf046 het volgende:
Ik gok dat ze te maken hebben met het tweede kamer debat dat binnenkort gaat komen over artikel 23, waar CU en CDA ook mee hebben ingestemd (komt nog voor het zomerreces). Dat debat zal uiteindelijk ook vooral over de islamitische scholen gaan, verwacht ik.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vind het juist niet handig om kinderen van een islamitische school als basis te nemen voor het afschaffen van het bijzonder onderwijs, ik snap dan ook niet dat dat artikel juist alleen om hen gaat, je zou bijna denken dat de de intenties erachter anders zijn.
Je hebt gelijk natuurlijk, maar op de 1 of andere manier ben ik ontzettend getriggerd door dat interview. Ik heb er gewoon ontzettende moeite mee dat dit gewoon kan in Nederland.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Random quotes van telkens dezelfde twee gekwetste mensen zijn evenmin een argument vóór de afschaffing natuurlijk.
Kinderen kunnen, zeker op jongere leeftijd, helemaal geen keuzes maken of overtuigingen op waarde schatten. De vraag wie dat dan voor ze zou moeten doen, namelijk de ouders of de overheid, is wel degelijk legitiem.
Waarom is het niet handig? En waarom zouden de intenties erachter anders zijn? Dit is een reëel probleem wat benoemd moet worden zonder er meteen een politieke discussie van te maken. Ik heb dat ook echt proberen te voorkomen want dat is mijn insteek helemaal niet.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vind het juist niet handig om kinderen van een islamitische school als basis te nemen voor het afschaffen van het bijzonder onderwijs, ik snap dan ook niet dat dat artikel juist alleen om hen gaat, je zou bijna denken dat de de intenties erachter anders zijn.
Voor jou is er al een oplossing: openbaar onderwijs. Heb jij nergens last van.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:34 schreef ems. het volgende:
Verschillende vormen van onderwijs (met oog op montessori etc) mogen wat mij betreft blijven bestaan. Schadelijke hobby's zoals geloof kunnen wat mij betreft beter thuis blijven. Prima als je dat soort dingen wilt doen, maar daar hoef je andermans kinderen niet mee lastig te vallen.
Het is geen kwestie van last, het is een kwestie van wenselijkheid.quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor jou is er al een oplossing: openbaar onderwijs. Heb jij nergens last van.
Er is een reëel probleem van mensen die gepest worden als ze niet aan de verwachtingen voldoen. Dat zie je bij religies, maar ook bij andere 'groepen'. Tot aan een docu die ik laatst zag van een kind van hooliganouders die werd gepest omdat hij normaal wilde zijn, niet anti-politie zoals zijn ouders waren. Je zult het misschien ook in bepaalde volkswijken zien. En ik was goed bevriend op de HBO met een jongen die door zijn ouders echt werd geminacht omdat hij accountancy ging doen en niet "normaal met zijn handen werken", al zijn familieleden werkten in de bouw. "Je wordt toch geen kantoorpikkie?"quote:Op dinsdag 18 juni 2019 18:36 schreef Gohf046 het volgende:
[..]
Waarom is het niet handig? En waarom zouden de intenties erachter anders zijn? Dit is een reëel probleem wat benoemd moet worden zonder er meteen een politieke discussie van te maken. Ik heb dat ook echt proberen te voorkomen want dat is mijn insteek helemaal niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |