Jeetje, dat vind ik kort voor zo'n behoorlijk grote investering.quote:
Over dertig jaar kosten die nog maar een fluitje van een cent, zo was het ook met de spaarlampen of cv ketels.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 13:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus als je nu begint dan heb je er over 30 jaar als iedereen eindelijk aan de warmtepomp ligt alweer 2 vervangen à raison de 4.700 euro ex installatiekosten?
Ja, in de huidige prijs zitten wel idd de op-de-plank-lig-kosten verweven, dus die zal wel een stukje omlaag gaan sws. Wellicht zal men in de komende 30 jaar ook innovaties aan productieproces en ontwerp zelf tot stand brengen.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 13:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
Over dertig jaar kosten die nog maar een fluitje van een cent, zo was het ook met de spaarlampen of cv ketels.
Dan haak ik dus in, zo snel als dat het mij geld gaat opbrengen, nu met 1100 cub gas loont dat nog niet, stroom 4800 waarvan ik 4500 terug lever trouwens. Of verbruik als het mogelijk is.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 13:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, in de huidige prijs zitten wel idd de op-de-plank-lig-kosten verweven, dus die zal wel een stukje omlaag gaan sws. Wellicht zal men in de komende 30 jaar ook innovaties aan productieproces en ontwerp zelf tot stand brengen.
Eigenlijk hoef je alleen maar de compressor (=buitenunit) te vervangen.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 13:10 schreef Ryan3 het volgende:
Dus als je nu begint dan heb je er over 30 jaar als iedereen eindelijk aan de warmtepomp ligt alweer 2 vervangen à raison de 4.700 euro ex installatiekosten?
Een groot deel van de investering kan blijven zitten. Aanpassingen aan leidingen, meterkast, buizen.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 13:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jeetje, dat vind ik kort voor zo'n behoorlijk grote investering.
Je zegt in een post dat armere mensen in NL niet kunnen (wil ik niet volledig betwisten) en dat de ze eerst in Afrika wat moeten doen (die overigens per persoon een veel en veel lichtere footprint hebben dus valt ook minder te winnen). Hoe rijmt dat met elkaar?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 09:43 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik ga me voor 0,0007 graden minder opwarming niet voor 25.000,00 extra in de schulden steken. Mensen die het minder hebben, of van een uitkering moeten leven kúnnen dat niet eens.
Ik doe al genoeg aan voorkoming van de opwarming. Voor ik me verder in de schulden ga steken of investeer in andere energiezuinige maatregelen mogen 'anderen' (Afrika, China en de VS bv, milieuvervuilende industrie en mega corporaties, maar zeker ook geboortebeperking en staking agressieve houtkap etc etc) zich eerst gaan inspannen. Dan praten we verder.
Aju paraplu met je transitie.
Één van de grotere oorzaken van de opwarming is overbevolking/te veel mensen claimen een te grote aanslag op het klimaat. Afrika kan daar zeker zijn steentje aan bijdragen. Kinderen krijgen om te overleven hoeft niet meer. Nu nog steeds in Niger gemiddeld 7.4 kinderen, Mali 6,6, etc.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:15 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Je zegt in een post dat armere mensen in NL niet kunnen (wil ik niet volledig betwisten) en dat de ze eerst in Afrika wat moeten doen (die overigens per persoon een veel en veel lichtere footprint hebben dus valt ook minder te winnen). Hoe rijmt dat met elkaar?
Wat dacht je van gas? Dat brengt ook flink wat in het laatje momenteel. ik heb in januari al een verhoging gekregen van 16¤ omdat ik aan het eind van vorig jaar moest bijbetalen, en gisteren nog een brief gekregen dat daar per 1 april nog eens 23¤ bovenop komt, zodat ik in mijn appartementje nu maandelijks boven de 220¤ stookkosten zit. waar ze het vandaan halen mag Joost weten, maar je doet er niks tegen.quote:
Heb je een eigen cv-ketel? Of stadsverwarming?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wat dacht je van gas? Dat brengt ook flink wat in het laatje momenteel. ik heb in januari al een verhoging gekregen van 16¤ omdat ik aan het eind van vorig jaar moest bijbetalen, en gisteren nog een brief gekregen dat daar per 1 april nog eens 23¤ bovenop komt, zodat ik in mijn appartementje nu maandelijks boven de 220¤ stookkosten zit. waar ze het vandaan halen mag Joost weten, maar je doet er niks tegen.
Hoeveel liter zit er in het vat voor ik neem aan douchen, keuken, etc dan? Als ik schat r=0,3m en lengte 2m?: ~2m*3,14*~0,3m^2=~0,562m^3=~562L? (iets meer wrs?) 114L per gemiddelde douchebeurt... dus gezin met 2 kinderen kan zeg hoeveel x keer douchen?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:48 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een groot deel van de investering kan blijven zitten. Aanpassingen aan leidingen, meterkast, buizen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit hoeft niet allemaal in de kliko
En zo’n expansievat zal wel al eerder in kliko kunnen.
Het vat dat je ziet is het 200 liter buffervat voor de warmtepomp (CV circuit).quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoeveel liter zit er in het vat voor ik neem aan douchen, keuken, etc dan? Als ik schat r=0,3m en lengte 2m?: ~2m*3,14*~0,3m^2=~0,562m^2=~562L? 114L per gemiddelde douchebeurt... dus gezin met 2 kinderen kan zeg 1 keer douchen?
O, okee.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het vat dat je ziet is het buffervat voor de warmtepomp.
Het boilervat met 200 liter warm water staat in de bijkeuken.
Het water is 50 graden Celsius, dus dat meng je nog met koud water om te douchen.
In theorie heb je dan zo'n 263 liter douchewater van 38 graden.
Overigens kan m'n warmtepomp het vat binnen een uur weer van koud naar 50 graden krijgen als ik het leegdouche (wat me nog niet gelukt is).
Een gezin van 4 zou met dit 200 liter vat toe moeten kunnen maar je kan natuurlijk ook voor een 400 liter vat (of groter) gaanquote:
Ik schatte de afmetingen een beetje verkeerd. Maar goed in theorie kun je dus geconfronteerd worden met koud water?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een gezin van 4 zou met dit 200 liter vat toe moeten kunnen maar je kan natuurlijk ook voor een 400 liter vat (of groter) gaan
Als je heel erg verzot bent op warm water dan kan je de warmtepomp zo instellen dat hij bij 5 of 10 graden temperatuurdaling in het buffervat aan het werk gaat.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:43 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik schatte de afmetingen een beetje verkeerd. Maar goed in theorie kun je dus geconfronteerd worden met koud water?
Die van jou werkt louter op zonnepanelen? Is dat de enige manier, niet toch, neem ik aan?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als je heel erg verzot bent op warm water dan kan je de warmtepomp zo instellen dat hij bij 5 of 10 graden temperatuurdaling in het buffervat aan het werk gaat.
Maar ik heb een tijdslot ingesteld tussen 12:30 en 15:00 overdag (meeste kans op veel zonlicht) zodat hij vaak geheel op de zonnepanelen kan werken.
Ook als ik in bad ga kom ik ruim uit met het water en als ik toch twijfel kan ik ook altijd nog op het kraantje op m'n thermostaat drukken, dan maakt hij (ongeacht het tijdslot) direct warm water.
Nee, zeker niet. Alleen streef ik naar een zo hoog mogelijk eigen gebruik. Dus dan is het slim om te kiezen voor een tijdstip dat de grootste kans is dat de zon schijnt.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:49 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die van jou werkt louter op zonnepanelen? Is dat de enige manier, niet toch, neem ik aan?
Okee.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee, zeker niet. Alleen streef ik naar een zo hoog mogelijk eigen gebruik. Dus dan is het slim om te kiezen voor een tijdstip dat de grootste kans is dat de zon schijnt.
Als de zon niet schijnt, komt de stroom uit het stroomnet
De afgelopen 4 dagen ging dat prima, vandaag zal hij deels op de panelen gedraaid hebben.
De dip op de grafiek rond 12:30 is het moment dat de warmtepomp begint met het maken van warm water, dat kost zo'n 2,5kWh per dag gemiddeld.quote:
Ik zie het idd.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:54 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De dip op de grafiek rond 12:30 is het moment dat de warmtepomp begint met het maken van warm water, dat kost zo'n 2,5kWh per dag gemiddeld.
Ondanks dat hij water maakt, leverde ik toch nog iets terug.
Er werd dus letterlijk niets uit het net getrokken.
Ik zet ook vaak m'n wasmachine of vaatwasser aan rond die tijd, dan kost het me letterlijk niets.
Dat is nog een dingetje idd, maar stel dat je dan kunt leveren aan andere huishoudens, die allemaal aan elkaar zijn verbonden? Of wordt dat te ingewikkeld?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:54 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De dip op de grafiek rond 12:30 is het moment dat de warmtepomp begint met het maken van warm water, dat kost zo'n 2,5kWh per dag gemiddeld.
Ondanks dat hij water maakt, leverde ik toch nog iets terug.
Er werd dus letterlijk niets uit het net getrokken.
Ik zet ook vaak m'n wasmachine of vaatwasser aan rond die tijd, dan kost het me letterlijk niets.
Uiteraard geldt dat nu nog voor iedereen met zonnepanelen, omdat je kan "salderen" maar ik oefen alvast voor het moment dat het salderen stopt.
"Eigen verbruik" is dan het sleutelwoord, dat wil ik zo hoog mogelijk krijgen.
Een andere oplossing zou een thuisaccu kunnen zijn maar dat is de komende 10 jaar nog niet rendabel, verwacht ik.
Ja, op zich wel aardig toch.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is een beetje hobby, zoals je ziet
Feitelijk lever ik het al aan huishoudens die aan elkaar zijn verbonden in deze wijk, verspreid over de 3-fasen. Dat doet het stroomnet automatisch.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is nog een dingetje idd, maar stel dat je dan kunt leveren aan andere huishoudens, die allemaal aan elkaar zijn verbonden? Of wordt dat te ingewikkeld?
Waar komt deze random reactie vandaan?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:03 schreef Oscar. het volgende:
Dus we gaan weer meer gas oppompen uit Groningen?
Nouja, mooie compensatie van de hoger uitgevallen kosten. Zou het een goede oplossing vinden.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:05 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waar komt deze random reactie vandaan?
Tevens: nee
Zonder de hele discussie opnieuw te willen starten:quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:05 schreef Ener-G het volgende:
1600 per huishouden per jaar, doei economische groei, hallo crisis
Okee.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Feitelijk lever ik het al aan huishoudens die aan elkaar zijn verbonden in deze wijk, verspreid over de 3-fasen. Dat doet het stroomnet automatisch.
M'n buren krijgen mijn stroom binnen, ik krijg 11 cent per kWh overschot dat ik terug lever (boven het deel dat ik kan salderen), de buurman betaalt weer voor die (k)Wh aan het energiebedrijf en die dragen weer energiebelasting en BTW voor ons af.
Een PV omvormer geeft een iets hoger voltage dan het stroomnet, daardoor gebruik je eerst intern zover mogelijk en de rest gaat retour door je meterkast.
Het deel wat ik zelf verbruik, komt dan ook niet door de meter (en dat verklaart die dip).
oh dat scheelt wel ja. Then again 200 extra per huishouden is ook 200 wat niet naar detailhandel etc gaat.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zonder de hele discussie opnieuw te willen starten:
Het gaat niet om ¤1600 extra komend jaar.
Het gaat om een bedrag dat al sinds 2003 stijgt, dat vanaf 2013 snel is gestegen (energieakkoord), dat inmiddels al zo'n ¤1400 (ruwe schatting) bedraagt en straks ¤1600 bedraagt. Je betaalt het al vele jaren via diverse belastingen, het is niet zo dat je ineens een extra factuur voor ¤1600 krijgt
Zie ook grafiek voor opbouw / stijging:
[ afbeelding ]
Het kabinet zal moeten gaan goochelen om mensen te compenseren vóór de verkiezingen in maart, anders blijft dit in ieder debat een perfect doelwit voor de oppositie.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:06 schreef Oscar. het volgende:
[..]
Nouja, mooie compensatie van de hoger uitgevallen kosten. Zou het een goede oplossing vinden.
Ja, want de overheid is zo betrouwbare partner.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het kabinet zal moeten gaan goochelen om mensen te compenseren vóór de verkiezingen in maart, anders blijft dit in ieder debat een perfect doelwit voor de oppositie.
Gas boren in Groningen is daar geen onderdeel meer van, aangezien dat net zo'n doelwit vormt (en terecht).
Ben ik met je eens. Het artikel uit de OP klopt dus wel alleen de interpretatie dat het ¤1600 extra is, dus weer niet. Maar aangezien het hier geen Geenstijl is, zoeken we iets verderquote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:11 schreef Ener-G het volgende:
[..]
oh dat scheelt wel ja. Then again 200 extra per huishouden is ook 200 wat niet naar detailhandel etc gaat.
Ik heb er ook weinig vertrouwen in.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:12 schreef Oscar. het volgende:
[..]
Ja, want de overheid is zo betrouwbare partner.
Blijkt weer.
Keer op keer.
Als je denkt dat "Nederland vooruit wil lopen", dan heb je toch echt niet helemaal op een rijtje wat de huidige footprint is en hoeveel maatregelen in de rest van West Europa, maar ook zeker China getroffen worden.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 09:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is de bedoeling dat heel NL omgekat wordt, denk dus toch wel dat je kunt stellen dat NL voor de fanfare uit wil lopen. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen ecologische footprint is wat lastig ook, je hebt soms geen keus. En 1 balletje gehakt minder per week bij wijze van spreke zal niet veel uitmaken op iemands individuele footprint, dat is juist alleen voordelig als je 17 miljoen balletjes gehakt per week optelt.
Vertel even wat die maatregelen elders zijn dan.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:21 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je denkt dat "Nederland vooruit wil lopen", dan heb je toch echt niet helemaal op een rijtje wat de huidige footprint is en hoeveel maatregelen in de rest van West Europa, maar ook zeker China getroffen worden.
En reken er juist bij China maar op dat ze daar niet zo soepel zullen zijn met overgangsregelingen en termijnen van 30+ jaar.
Stadsverwarming.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:33 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Heb je een eigen cv-ketel? Of stadsverwarming?
En dat is alleen voor verwarming? Een hoop geld... daar kan je ook 11.400kWh stroom voor wegstoken... is er niet vanaf te komen op één of andere manier?quote:
1,3 miljard Chinezen van het gas wrs.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vertel even wat die maatregelen elders zijn dan.
hahahaha lachen manquote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
1,3 miljard Chinezen van het gas wrs..
ik zou niet weten hoe, ik ben een volkomen leek op dit gebied. Het gezeik is een paar jaar geleden begonnen toen Ista hier 'slimme meters' ging plaatsen op alle radiatoren en de jaarafrekeningen als een raket omhoog gingen. Ik heb jaren gehad met naheffingen van meer dan 800¤ en dan soms weer een paar honderd ¤ terug, maar de grote verschillen per jaar zijn echt onverklaarbaar, want mijn stookgedrag is namelijk nooit veranderd. Van de 6 elementen die er in dit appartement zitten worden er 3 nooit of te nimmer gebruikt, en de andere 3 alleen overdag en s'avonds tijdens de koudste maanden van het jaar, en daar mag ik dus straks op jaarbasis een kleine 2650¤ voor ophoesten. Gewoon onverklaarbaar, maar bellen heeft geen nut want Ista blijft gewoon volhouden dat hun meters prima werken, en de woningbouw zegt gewoon dat Ista betrouwbaar is, dus daar sta je dan.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En dat is alleen voor verwarming? Een hoop geld... daar kan je ook 11.400kWh stroom voor wegstoken... is er niet vanaf te komen op één of andere manier?
Dat is wel ronduit kut. Misschien iets voor Radar om die eens aan te schrijven? Heb je al contact gehad met andere bewoners? Samen sta je wel sterker.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:56 schreef Hathor het volgende:
[..]
ik zou niet weten hoe, ik ben een volkomen leek op dit gebied. Het gezeik is een paar jaar geleden begonnen toen Ista hier 'slimme meters' ging plaatsen op alle radiatoren en de jaarafrekeningen als een raket omhoog gingen. Ik heb jaren gehad met naheffingen van meer dan 800¤ en dan soms weer een paar honderd ¤ terug, maar de grote verschillen per jaar zijn echt onverklaarbaar, want mijn stookgedrag is namelijk nooit veranderd. Van de 6 elementen die er in dit appartement zitten worden er 3 nooit of te nimmer gebruikt, en de andere 3 alleen overdag en s'avonds tijdens de koudste maanden van het jaar, en daar mag ik dus straks op jaarbasis een kleine 2650¤ voor ophoesten. Gewoon onverklaarbaar, maar bellen heeft geen nut want Ista blijft gewoon volhouden dat hun meters prima werken, en de woningbouw zegt gewoon dat Ista betrouwbaar is, dus daar sta je dan.
Ik heb toevallig die site van radar bezocht vandaag en ik sta sowieso niet alleen, ontelbare mensen lopen daar te klagen met exact dezelfde problemen als ik, en allemaal mensen die betalen aan Ista of Essent. Vreemd dat dit nog niet nader onderzocht is, want dit ruikt gewoon naar geldklopperij.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is wel ronduit kut. Misschien iets voor Radar om die eens aan te schrijven? Heb je al contact gehad met andere bewoners? Samen sta je wel sterker.
Ja, je zou een gemiddeld appartement voor zo'n ¤80 aan aardgas warm moeten kunnen houden, tenzij je enkel glas hebt ofzo.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:06 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik heb toevallig die site van radar bezocht vandaag en ik sta sowieso niet alleen, ontelbare mensen lopen daar te klagen met exact dezelfde problemen als ik, en allemaal mensen die betalen aan Ista of Essent. Vreemd dat dit nog niet nader onderzocht is, want dit ruikt gewoon naar geldklopperij.
Nee, dubbel glas sinds enkele jaren, maar zelfs als het enkel glas was is 220¤ per maand gemiddeld nog steeds bizar hoog.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:07 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ja, je zou een gemiddeld appartement voor zo'n ¤80 aan aardgas warm moeten kunnen houden, tenzij je enkel glas hebt ofzo.
Zeker. Ik weet niet of zo'n ding nog verbruik meet als je alle kranen dichtdraait maar dan zou je elektrisch nog bijna goedkoper uit zijn.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:08 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee, dubbel glas sinds enkele jaren, maar zelfs als het enkel glas was is 220¤ per maand gemiddeld nog steeds bizar hoog.
Ik heb begrepen dat die meters gewoon doorberekenen als ze warmte oppikken, dus zelfs als je de radiatoren uit hebt staan, maar het is warm binnen door bv zonlicht, drijven ze de kosten op, en dat is natuurlijk te krom voor woorden.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:10 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zeker. Ik weet niet of zo'n ding nog verbruik meet als je alle kranen dichtdraait maar dan zou je elektrisch nog bijna goedkoper uit zijn.
Zelfs met een 3600 Watt kachel die 100 dagen onafgebroken draait kom je nog niet op dat bedrag.
Ik heb het al door, ik ga ook in de stadsverwarming, dikke business.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:11 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat die meters gewoon doorberekenen als ze warmte oppikken, dus zelfs als je de radiatoren uit hebt staan, maar het is warm binnen door bv zonlicht, drijven ze de kosten op, en dat is natuurlijk te krom voor woorden.
Ja, ze doen "iets" voor de buhne, wat er vooral gebeurt is kolencentrales bijbouwen... Maar goed, de diverse CO2 grafieken van China zijn al in ruime mate aan bod gekomen hier op Fok!:quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:01 schreef MaGNeT het volgende:
Diverse linkjes die ik kon vinden naar China en verduurzaming:
Ze doen iig wel iets
quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik heb het al door, ik ga ook in de stadsverwarming, dikke business.
Daar lijkt het wel op ja.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik heb het al door, ik ga ook in de stadsverwarming, dikke business.
Kan je van ze afkomen? Heb je ruimte voor een lucht-lucht warmtepomp (zeg maar: airco-unit)?quote:
ik denk het haast niet, dit is maar een 1 persoons appartementje, en het staat al aardig vol. Maar als het mogelijk is zou ik best van het gas af willen, dan plaats ik wel een electrisch kacheltje, want dit is gewoon weggegooid geld. Maar ja, je moet natuurlijk ook warm water hebben om te douchen en zo.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Kan je van ze afkomen? Heb je ruimte voor een lucht-lucht warmtepomp (zeg maar: airco-unit)?
Want met dit soort kosten verdien je zo'n ding in 4 jaar terug.
Huur je? Of is het koop? Wil je er nog lang blijven?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:19 schreef Hathor het volgende:
[..]
ik denk het haast niet, dit is maar een 1 persoons appartementje, en het staat al aardig vol. Maar als het mogelijk is zou ik best van het gas af willen, dan plaats ik wel een electrisch kacheltje, want dit is gewoon weggegooid geld. Maar ja, je moet natuurlijk ook warm water hebben om te douchen en zo.
Huur, en ik had geen plannen om te verkassen.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:20 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Huur je? Of is het koop? Wil je er nog lang blijven?
Wel extra lastig, dan is investeren in aanpassingen ook wat zonde van het geld.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:21 schreef Hathor het volgende:
[..]
Huur, en ik had geen plannen om te verkassen.
Had ik ook al aan gedacht, maar dat er wat moet gebeuren lijkt me duidelijk. Dit is gewoon absurd.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:24 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Wel extra lastig, dan is investeren in aanpassingen ook wat zonde van het geld.
Enige optie lijkt me om met alle bewoners wat te organiseren, als die dezelfde ervaring hebben.
Nou, ik heb wel wat gemerkt van de stijgende energieprijzen. Zal wel aan mijn locatie liggen dan.quote:Op dinsdag 12 februari 2019 23:31 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, niks van gemerkt van de stijgende energieprijzen...![]()
En dit is ook een nanier om het te bagatelliseren...
Volgens mij is stadsverwarming helemaal een mafiaconstructie (verplicht afnemen!)... Dat is vergelijkbaar met de verplichte winkelnering uit de tijden van de veenkolonieën...quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Kan je van ze afkomen? Heb je ruimte voor een lucht-lucht warmtepomp (zeg maar: airco-unit)?
Want met dit soort kosten verdien je zo'n ding in 4 jaar terug.
Elke avond een paar pannetjes water koken. Dit deed mijn familie. Toen woonde ik nog als uk in Amsterdam. Ben de straatnaam vergeten shit. De kerk ernaast werd gauw platgegooid nadat ik werd gedoopt. Ergens in West.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:19 schreef Hathor het volgende:
[..]
ik denk het haast niet, dit is maar een 1 persoons appartementje, en het staat al aardig vol. Maar als het mogelijk is zou ik best van het gas af willen, dan plaats ik wel een electrisch kacheltje, want dit is gewoon weggegooid geld. Maar ja, je moet natuurlijk ook warm water hebben om te douchen en zo.
Dat is appels met peren vergelijken.quote:Op donderdag 14 februari 2019 19:52 schreef probeer het volgende:
[..]
En reken dat nou eens om naar uitstoot per inwoner. Dan doet China het nog maar ietsjes slechter dan Europa, en is de VS met meer dan het dubbele de koploper.
Ik heb gelogeerd in zo'n klein plattelandsdorpje. Geen elektra, geen wc, geen warm water. Zelfs geen ramen. Onvoorstelbaar zelfs voor mij dat 1.5x de bevolking van de EU daar nog zo leeft.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:28 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Dat is appels met peren vergelijken.
In China leeft 1,5 keer de bevolking van de Europese Unie nog een plattelandsbestaan. Zodra die gebieden ontwikkeld raken en de armoede daar afneemt, stijgt de uitstoot explosief.
Je sarcasme detector is stuk denk ik.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:26 schreef tesssssssss het volgende:
Nou, ik heb wel wat gemerkt van de stijgende energieprijzen. Zal wel aan mijn locatie liggen dan.
Op dinsdag 19 februari 2019 21:34 schreef AchJa het volgende:
Yup, wat je aan extra belastingen uitgeeft, kun je niet in de economie steken door allerlei dingen te kopen.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:05 schreef Ener-G het volgende:
1600 per huishouden per jaar, doei economische groei, hallo crisis
Op het zuiden HR+++ glas, laat wel warmte binnen maar niet naar buiten.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:08 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee, dubbel glas sinds enkele jaren, maar zelfs als het enkel glas was is 220¤ per maand gemiddeld nog steeds bizar hoog.
Verstandig.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:43 schreef john2406 het volgende:
[..]
Op het zuiden HR+++ glas, laat wel warmte binnen maar niet naar buiten.
Naar het zuur komt het zoet nou hoor wat ik zeg het komt, jaar naar jaar naar jaar, als er geen crisis is maken ze wel eentje om maar geen zoet te hoeven geven.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:40 schreef ToT het volgende:
[..]
Yup, wat je aan extra belastingen uitgeeft, kun je niet in de economie steken door allerlei dingen te kopen.
Hoe breng je je land om zeep? (Of de hele EU)
Natuurlijk moet er wel wat gedaan worden voor het milieu, maar mensen de faillissement in jagen zodat ze onder bruggen moeten gaan slapen is niet echt 1 van de meest ideale vormen van aanpak.
In deze zijn situatie was het beter om dat glas verkeerdom te plaatsen, als die dan toch betalen mag voor/van die gratis warmte.quote:
Daar lijkt het wel op idd.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:44 schreef john2406 het volgende:
[..]
Naar het zuur komt het zoet nou hoor wat ik zeg het komt, jaar naar jaar naar jaar, als er geen crisis is maken ze wel eentje om maar geen zoet te hoeven geven.
Doe eens normaal he, zo slecht hebben de Nederlanders het nog niet!quote:Op dinsdag 19 februari 2019 22:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op idd.
Hele aanpak van de energie transitie slaat nergens op. Of iedereen even 40.000 euro heeft liggen. Ja hoor...
Alsof je er 40.000 euro voor moet hebben liggen...quote:Op dinsdag 19 februari 2019 22:25 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daar lijkt het wel op idd.
Hele aanpak van de energie transitie slaat nergens op. Of iedereen even 40.000 euro heeft liggen. Ja hoor...
nee maar 25.000 scheelt toch alquote:Op woensdag 20 februari 2019 07:34 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Alsof je er 40.000 euro voor moet hebben liggen...
"De boodschapper". Sorry, maar hij is geen boodschapper, hij is tegen, wat de cijfers of bewijzen ook zeggen. Hij is niet onafhankelijk.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:36 schreef AchJa het volgende:
[..]
Boehoe het bevalt me niet, kom laten we de boodschapper afknallen...
alleen artikelen lezen van mensen die het met je eens zijn is niet de juiste selectie denk ik.quote:Op woensdag 20 februari 2019 07:45 schreef JeMoeder het volgende:
Dat geldt even goed ook voor veel stukken die door groene gekkies worden geschreven. Daarom ben ik selectief in wat ik lees over het klimaat.
Kloptquote:Op woensdag 20 februari 2019 08:01 schreef raptorix het volgende:
Ik werk op dit moment bij een energie maatschappij en weet hoe het ongeveer werkt.
De data van verbruik is gewoon realtime beschikbaar bij de netbeheerder, kortom die cijfers zijn realtime beschikbaar, kortom men kan heel goed uitrekenen wat het gemiddelde gebruik is omdat men weet wat het oppervlak en vaak ook het energielabel is van een huishouden waar men levert.
Nog mooier is de situatie purmerend waar de stadsverwarming de tarieven heeft verhoogd dit jaar. Zonder blikken of blozen. Met 15%.quote:Op woensdag 20 februari 2019 07:57 schreef raptorix het volgende:
Wat helemaal mooi is zijn mensen met stadswarmte, die betalen vaak al zwaar en worden ook weer meegenomen omdat de belasting daar gewoon overheen getrokken word.
Als je nu 5000 euro hebt liggen, is dat al meer dan genoeg voor de energietransitie van het doorsnee Nederlandse rijtjeshuis. Moet je wel binnenkort beginnen. Hoe langer je het uitstelt, hoe meer kapitaal je nodig hebt om vóór 2050 je huis 'klaar' te hebben.quote:
Ik lees niet alleen artikelen van mensen die het met mij eens zijn. Ik filter alleen mensen die zo'n duidelijke bias hebben dat de uitkomst van het 'onderzoek' twijfelachtig is. Ik probeer stukken te lezen die niet gekleurd zijn - ongeacht de uitkomst - al is het lezen van ongekleurde stukken bij de klimaatdiscussie erg moeilijk.quote:Op woensdag 20 februari 2019 08:00 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
alleen artikelen lezen van mensen die het met je eens zijn is niet de juiste selectie denk ik.
Lees ook eens artikelen die iets anders concluderen.
Wie weet ontstaat er dan een eigen mening en krijg je wat diepgang.
ja elke 5 jaar 5000 euro uitgeven, dan kom je niet aan 25000 euro.quote:Op woensdag 20 februari 2019 08:43 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je nu 5000 euro hebt liggen, is dat al meer dan genoeg voor de energietransitie van het doorsnee Nederlandse rijtjeshuis. Moet je wel binnenkort beginnen. Hoe langer je het uitstelt, hoe meer kapitaal je nodig hebt om vóór 2050 je huis 'klaar' te hebben.
5000 euro is meer dan genoeg, omdat je niet morgen al klaar hoeft te zijn. Gebruik je geld om op logische momenten te investeren, begin met de investeringen die het meeste geld opleveren en zet het geld wat je aan energiekosten bespaart opzij. De eerste maatregelen die je van die 5000 euro doet, zorgen er dan voor dat je in de komende 30 jaar ook weer budget hebt voor de volgende maatregelen.
Of je leest gewoon ff verder... Maar goed jouw feestje.quote:Op woensdag 20 februari 2019 07:45 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
"De boodschapper". Sorry, maar hij is geen boodschapper, hij is tegen, wat de cijfers of bewijzen ook zeggen. Hij is niet onafhankelijk.
De meeste gezinnen hebben geen ¤90.000 liggen voor hun dagelijkse boodschappen.quote:Op woensdag 20 februari 2019 09:37 schreef Oscar. het volgende:
[..]
ja elke 5 jaar 5000 euro uitgeven, dan kom je niet aan 25000 euro.
Zo kun je inderdaad leuk boekhouden.
Los daarvan kan je heel veel dingen doen als je een bepaalde ruimte toch renoveert.quote:Op woensdag 20 februari 2019 09:46 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De meeste gezinnen hebben geen ¤90.000 liggen voor hun dagelijkse boodschappen.
Toch geven ze dat de komende 25 jaar wel uit aan boodschappen.
De meeste mensen hebben geen ¤25.000 liggen voor de transitie van aardgas naar warmtepomp.
Maar mogelijk wel 1800 voor spouwmuurisolatie (waarmee je ook direct op je aardgas bespaart).
Als je die besparing opspaart, kan je dat weer investeren in je volgende aanpassing.
Je hoeft niet in 5 of 10 jaar over maar hoe langer je wacht, hoe duurder je energie wordt en hoe minder je overhoudt voor de transitie.
Dat is wat ik uit de reactie van Ivo1985 haal.
Hoe schatten ze in of iemand in huis ziek wordt en het verbruik stijgt?quote:Op woensdag 20 februari 2019 08:01 schreef raptorix het volgende:
Ik werk op dit moment bij een energie maatschappij en weet hoe het ongeveer werkt.
De data van verbruik is gewoon realtime beschikbaar bij de netbeheerder, kortom die cijfers zijn realtime beschikbaar, kortom men kan heel goed uitrekenen wat het gemiddelde gebruik is omdat men weet wat het oppervlak en vaak ook het energielabel is van een huishouden waar men levert.
De investering uit je spaargeld blijft dan nog steeds slechts 5000 euro. De rest is herinvesteren van de energiebesparing.quote:Op woensdag 20 februari 2019 09:37 schreef Oscar. het volgende:
[..]
ja elke 5 jaar 5000 euro uitgeven, dan kom je niet aan 25000 euro.
Zo kun je inderdaad leuk boekhouden.
Dat zou een mooie dubbele winst zijn. Alleen vraag ik me dan af of je als huizenbezitter niet boven je stand leeft wanneer je je leven moet aanpassen om de 5000 euro voor de eerste stappen in 2 of 3 jaar bij elkaar te sparen.quote:Op woensdag 20 februari 2019 11:08 schreef LXIV het volgende:
Als dit betekent dat het vakantiegeld niet meer gebruikt kan worden om op vliegvakantie te gaan heeft het ook nog effect!
Je snapt het concept gemiddelde?quote:Op woensdag 20 februari 2019 10:30 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hoe schatten ze in of iemand in huis ziek wordt en het verbruik stijgt?
Met een toevalsgenerator.
https://www.milieucentraa(...)eld-energieverbruik/quote:Op woensdag 20 februari 2019 08:01 schreef raptorix het volgende:
Geen idee, ik ben technicus en heb zelf geen toegang tot deze data, wat ik wel weet is dat met name gasverbruik enorm afhankelijk is van de 3 koudste maanden, iets van 90% van totaal verbruik, niet vreemd ook dat een milde winter van gigantische invloed is op je energie rekening.quote:Op woensdag 20 februari 2019 12:46 schreef tupper het volgende:
[..]
https://www.milieucentraa(...)eld-energieverbruik/
kloppen dat soort cijfers wel?
Er komt uit dat ik met 5500kWh en 0m3 gas "veel meer energie gebruik dan gemiddeld".quote:Op woensdag 20 februari 2019 12:46 schreef tupper het volgende:
[..]
https://www.milieucentraa(...)eld-energieverbruik/
kloppen dat soort cijfers wel?
En je woning? Hoeveel meter is dat en wat voor soort? Gezins samenstelling?quote:Op woensdag 20 februari 2019 12:56 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Er komt uit dat ik met 5500kWh en 0m3 gas "veel meer energie gebruik dan gemiddeld".
Best vreemd met een rekening die veel minder is dan gemiddeld.
Je buurman woont in een doorgelucht kasteel...... ?quote:Op woensdag 20 februari 2019 10:23 schreef Speekselklier het volgende:
Mijn energierekening is op dit moment 2500 euro per jaar lager dan die van mijn buurman.
Als ik een hypotheek neem van 60.000 euro zijn mijn lasten 2500 per jaar. Ik kan dus voor 60.000 euro lenen voor de renovatie en dan blijven mijn lasten gelijk!
Ik zit rond de 10 euro per maand. Hij betaald heel ruim 200 (2018).quote:Op woensdag 20 februari 2019 13:31 schreef Vallon het volgende:
Je buurman woont in een doorgelucht kasteel...... ?
Mijn hele rekening haalt bij lange na jouw verschil nog niet eens....
Ik ben van enkelglas in hout naar HR++ in hout gegaan.quote:Los daarvan vraag ik mij af of mensen die nu wonen in een C of B label, wel zo veel kunnen besparen om daarmee een energietransitie te bekostigen. Isoleren is nog wel aan te raden maar je dubbelglas in hardhout vervangen door triple in plastic, is gewoon geld weggooien (je kan dan beter gordijnen kopen).
Dat is een van de dingen die in het klimaatakoord wordt geregeld.quote:Probleem met "lenen" is verder dat je bank graag ziet dat je dat kunt betalen en niet of je het kunt betalen uit het besparen. O.a. ik zelf krijg geen lening van de bank omdat ik geen vaste cq. vaststaande "inkomsten" heb.
Als je huis al label B is, dan kun je al zonder veel problemen/kosten overstappen op een warmtepomp. Netto na aftrek kost het dan 5 à 6 mille.quote:Op woensdag 20 februari 2019 13:31 schreef Vallon het volgende:
[..]
Los daarvan vraag ik mij af of mensen die nu wonen in een C of B label, wel zo veel kunnen besparen om daarmee een energietransitie te bekostigen.
Als je huis al label B is, dan kun je al zonder veel problemen/kosten overstappen op een warmtepomp. Netto na aftrek van subsidie kost de warmtepomp met installatie dan 5 à 6 mille.quote:Op woensdag 20 februari 2019 13:31 schreef Vallon het volgende:
[..]
Los daarvan vraag ik mij af of mensen die nu wonen in een C of B label, wel zo veel kunnen besparen om daarmee een energietransitie te bekostigen.
NIet alleen dat ook dat de rekening gebaseerd is uit cijfers van 2017 cbs spreekt het tegen echter die cijfers had/ of wou het kabinet niet voor de troonrede?quote:Op woensdag 20 februari 2019 16:56 schreef Elfletterig het volgende:
Vandaag werd bekend dat het consumentenvertrouwen weer gezakt is tot lager dan nul. Economisch gezien - er is nog steeds groei - is daar weinig reden voor. De werkelijke reden voor het lage vertrouwen heeft geheid te maken met alle ophef over de energietransitie: politici die lachend verkondigen dat burgers zich dieper in de schulden moeten steken en dat ze die "investering" op den duur wel weer terugverdienen...
Elektriciteit opslaan in accu's voor gebruik in de winter is onbetaalbaar. Daarnaast zou het leiden tot hoge investeringen in het hoogspanningsnet om in de winter elektrisch verwarmen mogelijk te maken. Het gaat dus niet alleen om enorme investeringen om woningen aardgasvrij te maken, ook de elektriciteit zou dan onbetaalbaar worden.quote:Alleen gasopslag is vanwege de veel grotere volumes een oplossing voor seizoensgebonden opslag. Hiermee kunnen langere perioden van koude (hoge vraag) en weinig elektriciteitsproductie door zon en weinig wind - worden opgelost. bron
Van de Gasunie kan ik me voorstellen dat ze gasloos geen goed idee vinden.quote:Op woensdag 20 februari 2019 17:40 schreef Benger het volgende:
Het aardgasvrijmaken van bestaande woningen gaat niet op grote schaal gebeuren. Vorige week hebben Tennet en Gasunie een onderzoek gepubliceerd waarin staat dat ze "tot nieuwe inzichten" zijn gekomen:
Het probleem is dat het kabinet weinig kan doen om huizen gasvrij te maken. Ze kunnen gas duurder maken door extra belasting te heffen, maar ze kunnen huiseigenaren niet verplichten om van het gas af te stappen. Tennet en Gasunie (staatseigendom!) bepalen of ze in elektriciteitsleidingen en accu's investeren of in power-to-gas fabrieken. Die keuze lijkt nu gemaakt.quote:Op woensdag 20 februari 2019 17:47 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Van de Gasunie kan ik me voorstellen dat ze gasloos geen goed idee vinden.
Los van de inhoud van het rapport is het huidige kabinet een denderende trein die afwijkende rapporten naast zich neerlegt.
Ik vrees dat ook dit rapport op de grote stapel beland.
Aan het gasvrij maken zal dit rapport weinig veranderen.
bron: Algemeen Dagbladquote:Dat er bij de doorrekening van de klimaatplannen is uitgegaan van achterhaalde cijfers, is geen probleem. Dat stelt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een verklaring op de website. Volgens de rekenmeesters maken de foute gegevens op de lange termijn tot 2030 nauwelijks verschil. Er wordt dan ook vastgehouden aan de oude energiecijfers voor de ramingen, zodat er geen 'verwarring en onrust’ ontstaat.
Met de huidige prijzen is het al bijna rendabel. Met onze VvE kunnen we voor ¤ 200/kWh een klein systeem straks prima terugverdienen. Het doel is dan vooral het ontwijken van energiebelasting en ODE, zodra dat niet meer gesaldeerd kan worden.quote:Op woensdag 20 februari 2019 18:13 schreef MaGNeT het volgende:
Batterijen gaan de komende jaren sowieso belangrijk worden om fluctuaties op te vangen.
Dat maakt groen opgewekte stroom (wind / solar) beter te combineren met relatief trage centrales.
Thuis-accu's zullen ook populair worden maar niet voor 2025, ze zijn nog te duur per Wh opslagcapaciteit. Momenteel zo'n ¤0,50 per Wh en dat moet zakken naar ¤0,10 per Wh.
Levensduur van 20 jaar (6000x volledig laden en ontladen) lijkt wel haalbaar met nieuwe technieken, dat wordt interessant.
Laten we uitgaan van een terugleversubsidie van ¤ 0,11 per kWh.quote:Op woensdag 20 februari 2019 18:28 schreef Benger het volgende:
[..]
Met de huidige prijzen is het al bijna rendabel. Met onze VvE kunnen we voor ¤ 200/kWh een klein systeem straks prima terugverdienen. Het doel is dan vooral het ontwijken van energiebelasting en ODE, zodra dat niet meer gesaldeerd kan worden.
Het gaat dan dus wel om fluctuaties van dag tot dag. Niet om seizoensfluctuaties. Op deze manier betalen we nog minder mee aan de hoge kosten van verduurzaming van ons elektriciteitsnetwerk.![]()
Als fair dan mogen ze de kortingen voor tuinbouw ook afschaffen.quote:Op woensdag 20 februari 2019 17:52 schreef Benger het volgende:
[..]
Het probleem is dat het kabinet weinig kan doen om huizen gasvrij te maken. Ze kunnen gas duurder maken door extra belasting te heffen, maar ze kunnen huiseigenaren niet verplichten om van het gas af te stappen. Tennet en Gasunie (staatseigendom!) bepalen of ze in elektriciteitsleidingen en accu's investeren of in power-to-gas fabrieken. Die keuze lijkt nu gemaakt.
Dit jaar is stroom duurder dan ¤ 0,23, vorig jaar klopte dat wel ongeveer.quote:Op woensdag 20 februari 2019 18:46 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Laten we uitgaan van een terugleversubsidie van ¤ 0,11 per kWh.
Een afgenomen kWh kost ¤ 0,23.
Iedere opgeslagen kWh levert je dan ¤ 0,12 op omdat je ze niet voor ¤ 0,23kWh hoeft te kopen.
Je hebt zo'n 200 dagen in het jaar dat je genoeg energie produceert om de thuisaccu te vullen (de rest van het jaar gaat het al op aan eigen verbruik of bijna geen opbrengst).
Een thuisaccu kost je ¤200 per kWh in jouw aanname.
Uitgaande van 10 jaar levensduur, moet je dus ¤20 per jaar terug verdienen.
Je kan 200x ¤0,12 = ¤24 per jaar besparen per kWh opslagcapaciteit, dat is een "whopping" ¤4 winst per kWh per jaar
Maar eerlijk is eerlijk, dan heb je hem in 8,33 jaar terugverdiend.
Installatiekosten, verliezen en teruglopen capaciteit heb ik dan geen rekening mee gehouden.
Daarom ga ik liever uit van ¤0,10 per Wh (of ¤100 per kWh) voor zo'n thuisaccu interessant wordt.
Minimaal 10 mille investeren... en dan 25 jaar wachten voordat je er iets mee opschiet is veel te lang om realistisch te zijn. De horizon die ik hanteer is hooguit 7-10 jaar. Veel verder kan je als zinnig mens toch niet kijken... tenzij je dat persé wil...... sla dan een thermisch boorgat wat je in 300 jaar "terugverdiend"quote:Op woensdag 20 februari 2019 16:50 schreef Ivo1985 het volgende:
Erg lang om alle kosten terug te verdienen, maar je moet van de investeringskosten ook nog de kosten van een gasgestookte ketel aftrekken. Je komt dan op een terugverdientijd van 20-25 jaar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je berekening gaat gemakshalve verder uit dat de B-label woning al voorzien is van LVT en ruimte biedt voor een WP. Bedenk dat een C label met plaatsen van 4-6 excuuspaneeltjes, B wordt. Die truc wordt nu veel uitgehaald, en bij huurders in rekening gebracht, om met mooie cijfers te komen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 20-02-2019 19:52:17 ]"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
M'n nieuwe tarief voor 2019 is ¤0,229 dus ik reken met ¤0,23quote:Op woensdag 20 februari 2019 18:59 schreef Benger het volgende:
[..]
Dit jaar is stroom duurder dan ¤ 0,23, vorig jaar klopte dat wel ongeveer.
Ik reken met 365 acculadingen per jaar. Op dagen met weinig zon kan ik hem misschien wel 2x gebruiken, doordat onze stroomvraag fluctueert, of doordat er af en toe een wolk voor de zon schuift. Elke keer als iemand de lift gebruikt heb ik gedurende ~30 seconden mogelijk meer vraag dan we met panelen opwekken. Een Tesla thuisaccu kan effectief 13,5 kWh opslaan, terwijl we dagelijks 55 kWh gebruiken (en zelf gemiddeld ook ongeveer produceren). Bij ¤ 100 per kWh kan ik meer dan één thuisaccu terugverdienen.
Helder, je slaagt voor het verkoopexamenquote:Op woensdag 20 februari 2019 14:51 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik zit rond de 10 euro per maand. Hij betaald heel ruim 200 (2018).
Kom ik op een verschil van 2500 per jaar.
[..]
Ik ben van enkelglas in hout naar HR++ in hout gegaan.
de kozijnen waren nog goed, de ramen niet.
De ramen heb ik vervangen voor ramen waar HR++ in past.
Verder heb ik er gekozen om het glas in lood te laten restaureren en in dubbel glas te plaatsen.
Dit was wel een dure hobby. Maar ik had er ook voor kunnen kiezen om voorzetramen te nemen of om het glas in lood te verwijderen. Dan was ik veel goedkoper uit.
[..]
Dat is een van de dingen die in het klimaatakoord wordt geregeld.
zo ook dat de lening niet aan jouw hangt maar mee kan gaan naar een volgende eigenaar.
Ik heb mijn huis energie neutraal gemaakt. Ik heb er ca 10 jaar over gedaan. Stapje voor stapje en steeds de besparing opnieuw ingezet. Totaal heeft het bij lange na geen 25000 euro gekost. Maar dat is dus wel mijn besparing in 10 jaar.quote:Op woensdag 20 februari 2019 19:50 schreef Vallon het volgende:
Helder, je slaagt voor het verkoopexamen.... je hebt dus je (oude) huis al praktisch energieneutraal gemaakt en vergelijkt dat nu met iemand die dat (nog) niet heeft gedaan...... beetje scheef.
We hebben er lering van getrokken en zullen het in het vervolg proberen te vermijden.quote:Op woensdag 20 februari 2019 17:59 schreef Speekselklier het volgende:
Planbureau slaat terug na blunder energierekening:
verkeerde cijfers geen probleem
[..]
bron: Algemeen Dagblad
waarom je druk maken om een paar honderd euro.
Zeker als het je eigen geld niet is.
quote:Op woensdag 20 februari 2019 19:43 schreef Vallon het volgende:
[..]
Minimaal 10 mille investeren... en dan 25 jaar wachten voordat je er iets mee opschiet is veel te lang om realistisch te zijn. De horizon die ik hanteer is hooguit 7-10 jaar. Veel verder kan je als zinnig mens toch niet kijken... tenzij je dat persé wil...... sla dan een thermisch boorgat wat je in 300 jaar "terugverdiend"Mijn huis uit 1902 is gasloos en heeft een warmtepomp. Geen LTV convectoren, gewone plaatstalen radiatoren. Voor en achtergevel hebben nog geen isolatie, de zijgevel heeft 2cm isolatie. De muren hebben geen spouw. Wel (oud) dubbel glas en vloerisolatie.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je berekening gaat gemakshalve verder uit dat de B-label woning al voorzien is van LVT en ruimte biedt voor een WP. Bedenk dat een C label met plaatsen van 4-6 excuuspaneeltjes, B wordt. Die truc wordt nu veel uitgehaald, en bij huurders in rekening gebracht, om met mooie cijfers te komen.
Kortom: isolatie op niveau van energielabel E.
De benodigde maatregelen en investeringen worden overal in de media zwaar overdreven.
Ja natuurlijk: hoe meer maatregelen je neemt, hoe lager de energierekening en hoe minder energieverbruik.
Zeker mooi werk..... en ik denk dat je het naast leuk ook terecht eer van hebt.quote:Op woensdag 20 februari 2019 21:04 schreef Speekselklier het volgende:
[..]Ik heb mijn huis energie neutraal gemaakt. Ik heb er ca 10 jaar over gedaan. Stapje voor stapje en steeds de besparing opnieuw ingezet. Totaal heeft het bij lange na geen 25000 euro gekost. Maar dat is dus wel mijn besparing in 10 jaar.
Als ik er voor zou moeten lenen en ik vergelijk mijn besparing met de kosten van een hypotheek dan zou ik zo'n 60.000 euro kunnen lenen om het voor elkaar te krijgen.
Veel mensen zijn niet zo handig , ontberen inzicht en/of financiën.quote:Ik zeg alleen dat energie neutraal je niet veel geld hoeft te kosten.
Initieel een klein bedrag en dan in stapjes verder van de winst.
Wil je dat niet dan ren je naar de bank en doe je het ineens.
De extra lening verdien je terug.
De piramide is meer het top-down systeem waarbij in zichzelf gekeerde "beleidsmakers" maatregelen opleggen die door de onderliggende lagen moeten worden gedragen. Die "leiders" hebben imho weinig idee wat zij daarmee veroorzaken aan onzekerheden in een wereld die sws steeds complexer wordt.quote:Ik zie verder niet in wat de pyramide is.
Je cq. de rekening zal - iig gemiddeld gezien - zeker niet lager worden.... de overheid zal immers links of rechts, dezelfde hoeveelheid aan belastingpenningen moeten zien te innen.quote:Op woensdag 20 februari 2019 21:35 schreef Ivo1985 het volgende:
Ja natuurlijk: hoe meer maatregelen je neemt, hoe lager de energierekening en hoe minder energieverbruik.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Ik dacht dat je een pyramide zoals een pyramide-spel bedoelde. Waar de early adapters er heel rijk van worden de latere instappers met lege handen acherblijven. Maar dat beleidsmakers nog wat moeten leren is wel duidelijk.quote:Op donderdag 21 februari 2019 02:10 schreef Vallon het volgende:
De piramide is meer het top-down systeem waarbij in zichzelf gekeerde "beleidsmakers" maatregelen opleggen die door de onderliggende lagen moeten worden gedragen. Die "leiders" hebben imho weinig idee wat zij daarmee veroorzaken aan onzekerheden in een wereld die sws steeds complexer wordt.
Dat klopt inderdaad. Mijn pad naar lager energieverbruik loopt in dit huis al sinds ik het kocht. Zo'n 20 jaar terug. Jaarlijks wel iets maar de laatste 10 jaar in een stroomversnelling omdat ik de besparing zag (en mijn huis toe was aan een tweede ronde opknappen). Toevallig ben ik klaar op het hoogtepunt van de klimaatgekte. Maar ook zonder dat rapport zou ik over een paar jaar klaar zijn. Alleen dan niet all-electric. Dat is er bij gekomen.quote:De mensen die zich kunnen aanpassen en tijdig, zoals jij, hun ding doen - omdat ze dat ergens leuk vinden - zullen weinig last krijgen. Zelfs zonder "klimaatwaanzin" zouden die bezig zijn om "onafhankelijker" te zijn, omdat het kan.
Dat zijn excuses inderdaad.quote:Op donderdag 21 februari 2019 08:08 schreef Speekselklier het volgende:
Met elektrisch auto rijden zie je ook veel onterechte weerstand in mijn ogen. Mensen kopen geen elektrische auto omdat die rit naar spanje 1x per jaar bijna niet te doen is.
Ook een goede oplossing.quote:Op donderdag 21 februari 2019 09:01 schreef Ivo1985 het volgende:
@:Speekselklier: in plaats van op volledig elektrisch in te zetten, kun je ook gaan voor PHEV met 100-150 km range op de accu. Dan rijd Jan Modaal 80 tot 90% elektrische kilometers en is de wintersport, sleurhut of paardentrailer geen enkel probleem.
Voor de 2e auto in een huishouden kun je dan inzetten op volledig elektrisch met 200-250 km range.
Als je vervolgens de lease-regels zo aanpast dat de brandstofkosten voor rekening van de bestuurder zijn, gaat geheid iedereen 'stekkeren'.
En dat keer 95 miljoen vaten per dag...quote:All of the other products*** of refined crude have sufficient alternative uses to make it possible (even if not entirely probable) that they will not end up as atmospheric CO2. Of the four grades of fuel listed above, however, it’s fair to say all of it is destined to be burnt. It’s worth noting, therefore, that our final result will represent a minimum CO2 per barrel.
Now, the litre values are no good to us by themselves. Each of the fuels has a different specific gravity (a different weight per litre), and it’s the weight of carbon we’re looking for, not the volume. Once we’ve multiplied the volume of each fuel by the relevant specific gravity we’ll have a rough “kilogram per barrel” number for each fuel. So:
1. Gasoline: 70.12 litres x 0.74 = 51.89kg
2. Distillate fuel oil: 33.07 litres x 0.88 = 29.10kg
3. Kerosene-type jet fuel: 14.79 litres x 0.82 = 12.13kg
4. Residual fuel oil: 8.27 litres x 0.92 = 7.61kg****
Overall, this suggests that the average barrel of crude refined in the United States in 1995 yielded a shade over 100kg of liquid fuels (that’s an uncannily round number… 100.73kg to be exact). Now, we know that a carbon-based fuel will emit 3.15 times its own weight in CO2 when burnt.
When fuel oil is burned, it is converted to carbon dioxide and water vapour. Combustion of one kilogram of fuel oil yields 3.15 kilograms of carbon dioxide gas. Carbon dioxide emissions are therefore 3.15 times the mass of fuel burned.
Calculating the Environmental Impact of Aviation Emissions, Oxford University Study (PDF file)
This may seem anti-intuitive at first glance, but it’s a result of each atom of carbon reacting with two atoms of oxygen to produce CO2. The “extra” weight is being drawn from the air (hence why a fuel fire will die out if deprived of oxygen).
Using the 3.15 multiplier, we see that the combined liquid fuels from an average barrel of crude oil will produce a minimum of 317kg of CO2 when consumed.
Ik ga bang zijn dat het vooral een commercieel verhaal gaat worden.quote:Op donderdag 21 februari 2019 08:08 schreef Speekselklier het volgende:....
Warmtepomp roepen terwijl er, zeker in de steden, waarschijnlijk veel met stadsverwarming gaat gebeuren is er een van. Voor deze groep zijn de kosten dan veel lager dan overal wordt geroepen. En die krijgen er dan een veel veiliger, onderhoudsvriendelijker optie voor terug.
Kortom waarvoor je pleit is een omslag in het bezitsdenken.... ook hier zie ik het donker in omdat mensen bezit gestimuleeerd door de commercie zien als een eigen pres(en)tatie.quote:Met elektrisch auto rijden zie je ook veel onterechte weerstand in mijn ogen. Mensen kopen geen elektrische auto omdat die rit naar spanje 1x per jaar bijna niet te doen is. Als dat het probleem is moet je je op dat probleem focussen (auto huren, in NL of ter plaatse?). Maar niet voor 1x per jaar een benzine auto kopen. Dat ze nu nog heel duur zijn, ja daar hebben ze een punt. Daar kan (en moet) de overheid voor zorgen.
Helder en kudo's om het beeld van "eigen (hobby)wens" los te zien van hoe anderen dat moeten (gaan) doen. Nu maar hopen dat innoverende mensen die betrokken bezig zijn, niet alsnog in een belastingfuik terecht komen. Vooralsnog is dat bij mij wel het geval.quote:[..]Dat klopt inderdaad. Mijn pad naar lager energieverbruik loopt in dit huis al sinds ik het kocht. Zo'n 20 jaar terug. Jaarlijks wel iets maar de laatste 10 jaar in een stroomversnelling omdat ik de besparing zag (en mijn huis toe was aan een tweede ronde opknappen). Toevallig ben ik klaar op het hoogtepunt van de klimaatgekte. Maar ook zonder dat rapport zou ik over een paar jaar klaar zijn. Alleen dan niet all-electric. Dat is er bij gekomen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Het is nog afwachten of een warmtepomp uiteindelijk wel besparing oplevert. Tennet ziet niets in seizoensopslag van elektriciteit. Het is onbetaalbaar.quote:Op woensdag 20 februari 2019 21:35 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Mijn huis uit 1902 is gasloos en heeft een warmtepomp. Geen LTV convectoren, gewone plaatstalen radiatoren. Voor en achtergevel hebben nog geen isolatie, de zijgevel heeft 2cm isolatie. De muren hebben geen spouw. Wel (oud) dubbel glas en vloerisolatie.
Kortom: isolatie op niveau van energielabel E.
De benodigde maatregelen en investeringen worden overal in de media zwaar overdreven.
Jij snap het en mijn geld zet ik ook in op dat mechanisme.quote:Op donderdag 21 februari 2019 12:38 schreef Benger het volgende:
[..]
Het is nog zeer de afwachten of een warmtepomp uiteindelijk wel besparing oplevert. Tennet ziet niets in seizoensopslag van elektriciteit. Het is onbetaalbaar.
Over een paar jaar heb je misschien wel dynamische tarieven, waarbij stroom vrijwel gratis is als de zon schijnt en in de winter skyhigh gaat. Of dat het dag/nacht tarief wordt vervangen door een zomer/winter tarief. Dan betaal je van december tot februari ¤ 0,40/kWh en in de zomer ¤ 0,15.
je kan dit mechanisme al gebruiken bij EasyEnergy.... tarieven per uur.quote:Op donderdag 21 februari 2019 12:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
Jij snap het en mijn geld zet ik ook in op dat mechanisme.
De invoering van de (realtime & min-of meer verplichte) smartmeter is daar al helemaal klaar voor.
Okay dat worden er dan 1000 minder als Nederland beginnen doet, druppel op een hete plaat.quote:Op donderdag 21 februari 2019 10:10 schreef MaGNeT het volgende:
We halen als mensheid ieder jaar 5.516.754.262.500 liter ruwe olie uit de grond, het is ieder jaar iets meer en het gaat ieder jaar weer op.
Dat zijn 95 miljoen vaten van 158,99 liter per dag, iedere dag.
Dan kan je over "klimaatwaanzin" spreken, misschien is de opwarming iet door de mensheid veroorzaakt maar het lijkt me niet de manier om nog 100 jaar door te gaan...
[..]
En dat keer 95 miljoen vaten per dag...
Hoeven ze nog niet eens daar men in dat land in de tuin rustig een propaan/butaantank mag plaatsen, nog wel.quote:Op donderdag 21 februari 2019 12:55 schreef Benger het volgende:
In België zijn ze al bang dat in de winter de elektrische kachel uit gaat. Daar gaan ze ook niet van het gas af. De investeringen om de elektrische kachels aan te houden groeit ze nu al boven het hoofd. In plaats van Nederlands gas bouwen ze hun gasnet om naar Russisch gas.
Binnen nederland en zeker binnen europa is zon niet de enige energiebron. (verder, Ja je hebt gelijk hoor)quote:Op donderdag 21 februari 2019 12:38 schreef Benger het volgende:
[..]
Het is nog afwachten of een warmtepomp uiteindelijk wel besparing oplevert. Tennet ziet niets in seizoensopslag van elektriciteit. Het is onbetaalbaar.
Over een paar jaar heb je misschien wel dynamische tarieven, waarbij stroom vrijwel gratis is als de zon schijnt en in de winter skyhigh gaat. Of dat het dag/nacht tarief wordt vervangen door een zomer/winter tarief. Dan betaal je van december tot februari ¤ 0,40/kWh en in de zomer ¤ 0,15.
Voor de dagelijkse schommelingen heb je gelijk. Dat is oplosbaar. Het probleem zijn de seizoensschommelingen.quote:Op donderdag 21 februari 2019 12:59 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Binnen nederland en zeker binnen europa is zon niet de enige energiebron. (verder, Ja je hebt gelijk hoor)
In het zuiden is in de winter ook aardig zon maar alle airco's staan uit. Dat zou overschot moeten zijn.
Het is een kwestie van alle overschotten goed verdelen. (thuisaccu of buffervat warmtepomp op juiste tijd opladen)
Stel ie eens voor als je met grote partijen afspreekt over tijden dat ze bijv 10% minder energie moeten gebruiken (oven vooraf iets warmer). Rond die tijd is er dan zat energie om ALLE electrische auto's op te laden zonder dat we een extra centrale nodig hebben.
ik zou die seizoens-schommelingen wel eens breder dan Nederland willen zien.quote:Op donderdag 21 februari 2019 13:02 schreef Benger het volgende:
[..]
Voor de dagelijkse schommelingen heb je gelijk. Dat is oplosbaar. Het probleem zijn de seizoensschommelingen.
Gelijk heb je hoor. Ondernemers (ook in de zin van inspelen op situaties) zijn meestal winnaars....... mits ze er niet failliet aan (zijn ge)gaan en tijdig uit zicht van de pikkende kraaien weten te blijven.quote:Op donderdag 21 februari 2019 12:55 schreef MaGNeT het volgende:
Je kan altijd wel een toekomstige maatregel bedenken om nu op je handen te kunnen blijven zitten.
Misschien heb je zelfs wel gelijk.
Maar voorlopig krijg ik ¤800 per jaar en betalen m'n buren ¤2000 per jaar voor energie.
Ik zeg het anders, die welke het dichtste bij het vuur zitten kunnen zich het beste warmen.quote:Op donderdag 21 februari 2019 13:18 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het zit hem vooral in de kans en je (eigen speel)ruimte om ook mee (te kunnen) doen. De bekende badkuip statistiek, degene die na het laten vullen als eerste in warme bad gaat heeft het warme voordeel.
Echter wel een vuur dat ik eerst zelf heb moeten stapelen en aansteken.quote:Op donderdag 21 februari 2019 13:22 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik zeg het anders, die welke het dichtste bij het vuur zitten kunnen zich het beste warmen.
Ik heb even snel wat zitten googlen, maar kan zo snel geen data vinden. Er is wel degelijk een seizoensfluctuatie in Zuid-Europa, al is die kleiner. Ze hebben daar dan ook een andere oplossing voor: extra zonnepanelen, want langdurige opslag is ook daar te duur. Daarbij is een probleem natuurlijk de hoge transportkosten (investering+verliezen) als je een deel van de overschotten hierheen wil halen.quote:Op donderdag 21 februari 2019 13:07 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ik zou die seizoens-schommelingen wel eens breder dan Nederland willen zien.
In het zuiden hebben ze de pieken in de zomer (koelen).
Ook groene opwek is Europa breed meer dan de zonnepaneel. En alleen in het noorden levert een paneel in de winter niets op.
(zouden we grote partijen misschien zo gek kunnen krijgen om in de zomer electrisch en in de winter op LNG te verwarmen?? Voor geld doen ze veel....)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |