abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 februari 2019 @ 08:23:36 #126
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_185098397
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 06:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ze laten bij PBL een rapport maken om de stijging te berekenen.
Maar bij gaslicht.com konden ze het zo vinden.

rapport was dus bij voorbaat weggegooit geld.
Waarschijnlijk hebben ze juist betaald voor de gewenste uitkomst, zodat ze konden liegen over een koopkrachtstijging.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_185098425
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2019 22:55 schreef AchJa het volgende:
Kabinet door het stof om energienota

DEN HAAG - Het kabinet erkent een enorme misser te hebben gemaakt bij het berekenen van de energienota van Nederlanders voor dit jaar. Eerder deed staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken) nog alsof die stijging wel mee zou vallen, maar zij baseerde zich op verouderde gegevens, moet ze nu toegeven.

De CDA-bewindsvrouw gaat door de pomp, nadat het CBS afgelopen weekeinde had bekendgemaakt dat het gemiddelde huishouden dit jaar liefst 334 euro meer kwijt is aan energie. Eerder stelde Keijzer nog dat dergelijke bedragen overtrokken waren. „Laten we mensen niet bang maken”, verkondigde ze eind vorig jaar nog in de Tweede Kamer.

Inmiddels erkent haar ministerie schoorvoetend dat eerdere berekeningen gebaseerd waren op verouderde gegevens van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

De verwachting is dat de blunder nog wel een staartje zal krijgen. Coalitiepartij VVD eist in ieder geval opheldering en ook de oppositie draait zich warm. „Het kabinet gebruikt totaal andere cijfers dan het CBS. Dit ondermijnt het vertrouwen van burgers in de overheid”, foetert PvdA’er Moorlag. „Ik wil graag weten waar dit verschil vandaan komt”, aldus VVD-Kamerlid Yesilgöz.

https://www.telegraaf.nl/(...)-stof-om-energienota

Gvd... :')
Ja, en dan komen ze straks met de doorberekening van het klimaatakkoord.... :').
I´m back.
pi_185098450
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 08:23 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

de 'BV Nederland' gaat er op vooruit.
En daar zijn we allemaal aandeelhouder van toch?
Nou, Nederlanders (en burgers in het algemeen, wereldwijd) profiteren steeds minder van de economische groei in het algemeen (in de zin van koopkrachtstijging, meer banen, innovatie, meer zekerheden of meer welzijn).

Het gros van wat de bedrijven profiteren aan economische groei wordt steeds meer opgepot en/of uitgekeerd als winst en/of aan de aandeelhouders uitgekeerd (veelal niet de gemiddelde burger).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_185098474
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 08:28 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Nou, Nederlanders (en burgers in het algemeen, wereldwijd) profiteren steeds minder van de economische groei in het algemeen (in de zin van koopkrachtstijging, meer banen, innovatie, meer zekerheden of meer welzijn).

Het gros van wat de bedrijven profiteren aan economische groei wordt steeds meer opgepot en/of uitgekeerd als winst en/of aan de aandeelhouders uitgekeerd (veelal niet de gemiddelde burger).
Wie gaat er het meest profiteren van de Grote Transitie, denk je? Burgers, bedrijven, klimaat?
I´m back.
pi_185098484
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 08:30 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wie gaat er het meest profiteren van de Grote Transitie, denk je? Burgers, bedrijven, klimaat?
De overheid denk ik. Die gaan vooral meer belasting innen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 19 februari 2019 @ 08:32:29 #131
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185098485
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 08:26 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, en dan komen ze straks met de doorberekening van het klimaatakkoord.... :').
We zullen Ben Woldring ook maar eens bellen.
Misschien wil hij het akkoord ook even doorrekenen.
Tot nooit .......
pi_185098521
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 08:32 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

De overheid denk ik. Die gaan vooral meer belasting innen.
Nou ja, zeg dat er per huishouden 25.000 euro nodig is voor die transitie. Dan wordt dat geld gecreëerd door banken in de vorm van een lening, daarover betaal je rente aan de banken. Dan gaat geld naar leveranciers van de spullen, dat zijn bedrijven die winst moeten maken. En naar installateurs, die mensen aan het werk gaan zetten, maar ook die moeten winst maken. Vervolgens als de transitie klaar is dan hebben we met zijn allen ervoor gezorgd dat het klimaat 0,0007 graden minder opwarmt. Dus wie profiteert nu?
I´m back.
  dinsdag 19 februari 2019 @ 08:50:01 #133
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185098630
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 08:37 schreef Ryan3 het volgende:
Dus wie profiteert nu?
• de banken, extra renteinkomsten
• de installateurs (die hebben werk, hoeven geen uitkering)
• de fabrikanten (extra verkoop)
• de bewoners, die hebben een aangenamer huis
• de huiseigenaar, zijn huis is ca25k meer waard
• alle werknemers, (minder ww-premie want alle installateurs zijn aan het werk)
• de overheid ontvangt meer belastingen
• inwoners van Nederland want die hoeven minder belasting te betalen.
• en als laatste europa want ons BNP gaat omhoog

Het best zit je dus als je in Nederland woont, een eigen huis hebt en je een beroep hebt in de installatie branche.

Uiteindelijk wordt iedereen er beter van, behalve het klimaat.
Maar dat was toch ook niet het doel? Of wel toch? of niet?
Tot nooit .......
pi_185098733
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 08:50 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

• de banken, extra renteinkomsten
• de installateurs (die hebben werk, hoeven geen uitkering)
• de fabrikanten (extra verkoop)
• de bewoners, die hebben een aangenamer huis
• de huiseigenaar, zijn huis is ca25k meer waard
• alle werknemers, (minder ww-premie want alle installateurs zijn aan het werk)
• de overheid ontvangt meer belastingen
• inwoners van Nederland want die hoeven minder belasting te betalen.
• en als laatste europa want ons BNP gaat omhoog

Het best zit je dus als je in Nederland woont, een eigen huis hebt en je een beroep hebt in de installatie branche.

Uiteindelijk wordt iedereen er beter van, behalve het klimaat.
Maar dat was toch ook niet het doel? Of wel toch? of niet?
Ja, dus banken, bedrijven varen er wel bij. Overheid beurt sws meer belasting, maar als het goed is zet de overheid die belasting weer in o.a. ten bate van het klimaat. Desalniettemin komt het klimaat er zelf idd bekaaid vanaf, echter dat is de prijs van het voor de fanfare uit willen lopen. Hopen dat de grootste uitstoter ook mee willen doen. Volgende vraag is nog: hebben installateurs voldoende personeel om deze klus te klaren? Of moeten ze scheepsladingen Roemenen, Portugezen, Polen etc. gaan opleiden? Verder schiet ons BNP dit jaar volgens mij over de 1 biljoen ¤ heen, iig gaat dat al snel gebeuren in de toekomst, sws een verhoging van de bijdrage aan EU ligt in het verschiet.
I´m back.
  dinsdag 19 februari 2019 @ 09:02:48 #135
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185098780
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 08:59 schreef Ryan3 het volgende:
Of moeten ze scheepsladingen Roemenen, Portugezen, Polen etc. gaan opleiden?
Ik vrees dat het chinezen, gambianen en irakezen zullen worden.
De Roemenen, Portugezen en Polen hebben hun eigen klimaat-akkoord.
(overigens zie ik (als insider) in Portugal de laatse jaren op het gebied van klimaat heel veel gebeuren.)
Tot nooit .......
pi_185098801
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 09:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik vrees dat het chinezen, gambianen en irakezen zullen worden.
De Roemenen, Portugezen en Polen hebben hun eigen klimaat-akkoord.
(overigens zie ik (als insider) in Portugal de laatse jaren op het gebied van klimaat heel veel gebeuren.)
Portugal gaat aan het gas toch? Volgens mij las ik dat ergens tijdje geleden. Tot mijn grote verbazing.
I´m back.
  dinsdag 19 februari 2019 @ 09:13:35 #137
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185098950
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 09:03 schreef Ryan3 het volgende:
Portugal gaat aan het gas toch? Volgens mij las ik dat ergens tijdje geleden. Tot mijn grote verbazing.
De uitspraak van hr de Vlieger vraagt enige nuance.
Ze gaan aan de LNG (!=aardgas).

We hebben het dan over koken en de geiser.
In veel gebieden wordt dit nu nog met flessegas gedaan.
In de luxere dorpen (toeristen) willen ze van die flessen af en gaan ze dus over op LNG.
We hebben het dan alleen over een paar luxe dorpen in het zuiden.

Verwarmen doen ze al jaren elektrisch (warmtepomp airco) en dat zal zo blijven. LNG=duur.

Verder belastingen op vervuilende auto's is schrikbarend hoog.
Dit zal je de komende jaren gaan zien. Diesel kan je al helemaal vergeten.
Import oude auto's uit buitenland dankzij een vorm van BPM echt onbetaalbaar. Ik moest voor een peugeot 206cc 5000 euro BPM betalen, niet gedaan dus.
BPM vrij is alleen alles ouder dan 40 jaar. Dus geen korting op leeftijd van de auto zoals in Nederland.

Nieuwe restaurants krijgen alleen een vergunning voor elektrisch/LNG koken.
(in portugal was vlees op de grill de norm)

Er zijn heel grote stuwmeren gebouwd de laatste jaren. Complete dorpen zijn verplaatst.
hier een link naar het stuwmeer 250km2. En in het noorden zijn ze er nog een aan het bouwen.
In de buurt van Viseu.

[ Bericht 2% gewijzigd door Speekselklier op 19-02-2019 09:20:24 ]
Tot nooit .......
pi_185098999
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 09:13 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

In de luxere dorpen (toeristen) willen ze van die flessen af en gaan ze dus over op LNG.

Verwarmen doen ze al jaren elektrisch (warmtepomp airco) en dat zal zo blijven. LNG=duur.

Verder belastingen op vervuilende auto's is schrikbarend hoog. Dit zal je de komende jaren gaan zien. Import oude auto's uit buitenland dankzij een vorm van BPM echt onbetaalbaar. Ik moest voor een peugeot 206cc 5000 euro BPM betalen, niet gedaan dus.

Er zijn heel grote stuwmeren gebouwd de laatste jaren. Complete dorpen zijn verplaatst.
Vlieger kwam daarmee idd, geloof ik, maar het ligt dus een stukje genuanceerder en anders...
I´m back.
pi_185099129
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 09:13 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Verder belastingen op vervuilende auto's is schrikbarend hoog.
Dit zal je de komende jaren gaan zien. Diesel kan je al helemaal vergeten.
Import oude auto's uit buitenland dankzij een vorm van BPM echt onbetaalbaar. Ik moest voor een peugeot 206cc 5000 euro BPM betalen, niet gedaan dus.
BPM vrij is alleen alles ouder dan 40 jaar. Dus geen korting op leeftijd van de auto zoals in Nederland.

hier een link naar het stuwmeer 250km2. En in het noorden zijn ze er nog een aan het bouwen.
In de buurt van Viseu.
Idem voor de "Ierland" verhalen, waar bijna 50% van de nieuwe woningen met warmtepompen wordt uitgerust, terwijl hier vaak verspreid wordt dat Ierland overgaat op aardgas.

Duitsland... een logische stap als je kolencentrales wil sluiten en stookolie uit kelders wil verbannen... dus ja, die gaan meer Russisch gas importeren. Maar ook daar worden meer warmtepompen geplaatst.

Ik zie het vaak in deze topics "Nederland, braafste jongetje van de klas, kijk naar land X, daar gaan ze juist bla bla bla" en als je dan wat research doet blijkt dat we verre van "braafste van de klas zijn" en dat die landen toch wat anders doen dan dat het lijkt.

Ook het verhaal dat Nederland amper invloed heeft op het milieu: kan als land kloppen, het maakt echter niet uit of je als inwoner van Nederland of inwoner van Duitsland minder stroom of gas verbruikt, zonnepanelen legt of elektrisch gaat rijden: in beide gevallen ben je 1 van de 7 miljard aardbewoners en ben je verantwoordelijk voor je eigen footprint.

Maar we willen niet minder, we willen meer dus dan is het makkelijk om de verantwoordelijkheid ergens anders te leggen.... "ja maar China", "ja maar de fabrieken", "ja maar m'n buren"...

Deze ietwat tegen een rant aanhangende reactie werd overigens energieneutraal getikt op de energie uit m'n zonnepanelen.
pi_185099276
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 09:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Idem voor de "Ierland" verhalen, waar bijna 50% van de nieuwe woningen met warmtepompen wordt uitgerust, terwijl hier vaak verspreid wordt dat Ierland overgaat op aardgas.

Duitsland... een logische stap als je kolencentrales wil sluiten en stookolie uit kelders wil verbannen... dus ja, die gaan meer Russisch gas importeren. Maar ook daar worden meer warmtepompen geplaatst.

Ik zie het vaak in deze topics "Nederland, braafste jongetje van de klas, kijk naar land X, daar gaan ze juist bla bla bla" en als je dan wat research doet blijkt dat we verre van "braafste van de klas zijn" en dat die landen toch wat anders doen dan dat het lijkt.

Ook het verhaal dat Nederland amper invloed heeft op het milieu: kan als land kloppen, het maakt echter niet uit of je als inwoner van Nederland of inwoner van Duitsland minder stroom of gas verbruikt, zonnepanelen legt of elektrisch gaat rijden: in beide gevallen ben je 1 van de 7 miljard aardbewoners en ben je verantwoordelijk voor je eigen footprint.

Maar we willen niet minder, we willen meer dus dan is het makkelijk om de verantwoordelijkheid ergens anders te leggen.... "ja maar China", "ja maar de fabrieken", "ja maar m'n buren"...

Deze ietwat tegen een rant aanhangende reactie werd overigens energieneutraal getikt op de energie uit m'n zonnepanelen.
Het is de bedoeling dat heel NL omgekat wordt, denk dus toch wel dat je kunt stellen dat NL voor de fanfare uit wil lopen. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen ecologische footprint is wat lastig ook, je hebt soms geen keus. En 1 balletje gehakt minder per week bij wijze van spreke zal niet veel uitmaken op iemands individuele footprint, dat is juist alleen voordelig als je 17 miljoen balletjes gehakt per week optelt.
I´m back.
pi_185099307
quote:
9s.gif Op woensdag 13 februari 2019 08:38 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Wat stel jij dan voor, niks doen? Na mij de zondvloed?
Onze inzet in Nederland gaat de zondvloed niet voorkomen, we kunnen dus beter het geld besteden aan ophogen van de dijken.
  dinsdag 19 februari 2019 @ 09:38:05 #142
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185099351
Bedenk je ook dat de gemiddelde salarissen in Portugal zo'n 700 euro (netto) is. Waar de lonen in het zuiden beduidend hoger zijn dan in het noorden.

Stroom en benzine prijzen zijn Nederands tarieven.
Benzine iets (ca 15ct) goedkoper en diesel weer duurder.

Alles wat ze importeren aan wamtepompen is even duur als in Nederland.

Financieel hakt het er dus flink in daar.
Tot nooit .......
pi_185099465
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 08:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, zeg dat er per huishouden 25.000 euro nodig is voor die transitie. Dan wordt dat geld gecreëerd door banken in de vorm van een lening, daarover betaal je rente aan de banken. Dan gaat geld naar leveranciers van de spullen, dat zijn bedrijven die winst moeten maken. En naar installateurs, die mensen aan het werk gaan zetten, maar ook die moeten winst maken. Vervolgens als de transitie klaar is dan hebben we met zijn allen ervoor gezorgd dat het klimaat 0,0007 graden minder opwarmt. Dus wie profiteert nu?
Ik ga me voor 0,0007 graden minder opwarming niet voor 25.000,00 extra in de schulden steken. Mensen die het minder hebben, of van een uitkering moeten leven kúnnen dat niet eens.

Ik doe al genoeg aan voorkoming van de opwarming. Voor ik me verder in de schulden ga steken of investeer in andere energiezuinige maatregelen mogen 'anderen' (Afrika, China en de VS bv, milieuvervuilende industrie en mega corporaties, maar zeker ook geboortebeperking en staking agressieve houtkap etc etc) zich eerst gaan inspannen. Dan praten we verder.

Aju paraplu met je transitie.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_185099505
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 09:38 schreef Speekselklier het volgende:
Bedenk je ook dat de gemiddelde salarissen in Portugal zo'n 700 euro (netto) is. Waar de lonen in het zuiden beduidend hoger zijn dan in het noorden.

Nederlanders importeren vaak warmtepompen uit zuid-Europese landen omdat ze daar goedkoper zijn :P

Maar je ziet daar natuurlijk veel lucht-lucht warmtepompen (airco's) die ook prima kunnen koelen in de zomer ;)
pi_185099535
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 09:45 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Nederlanders importeren vaak warmtepompen uit zuid-Europese landen omdat ze daar goedkoper zijn :P

Maar je ziet daar natuurlijk veel lucht-lucht warmtepompen (airco's) die ook prima kunnen koelen in de zomer ;)
Hoe lang gaan die dingen mee btw?
Hoe groot zijn de kwaliteitsverschillen?
I´m back.
pi_185099570
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 09:38 schreef Speekselklier het volgende:

In de Algarve heb je niet veel verwarming nodig, ook in de winter niet, me dunkt? Open haardje en een houtvoorraadje kun je de winter wel mee door komen, of niet? Winterseizoen is er sws kort, lijkt me.
I´m back.
  dinsdag 19 februari 2019 @ 10:27:24 #147
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185100252
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 09:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

In de Algarve heb je niet veel verwarming nodig, ook in de winter niet, me dunkt? Open haardje en een houtvoorraadje kun je de winter wel mee door komen, of niet? Winterseizoen is er sws kort, lijkt me.
Dat klopt inderdaad maar dat is de Algarve.

In het veel armere noorden zijn de winters niet veel beter dan hier.
In huis zijn ze met veel lagere temperaturen tevrede. Ze doen gewoon een dikke trui en of pakken een dekentje. Verder doet een blokje hout wonderen.
Tot nooit .......
  dinsdag 19 februari 2019 @ 10:28:42 #148
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_185100278
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 09:47 schreef Ryan3 het volgende:
Gewoon japanse merken. Kwaliteitsverschil zit hem vooral in dat de modellen die ze daar verkopen wat minder efficient verwarmen. Maar ze hebben daar ook minder behoefte aan.
Tot nooit .......
pi_185103492
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 09:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

~15 jaar
pi_185103693
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 12:59 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

~15 jaar
Dus als je nu begint dan heb je er over 30 jaar als iedereen eindelijk aan de warmtepomp ligt alweer 2 vervangen à raison de 4.700 euro ex installatiekosten?
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')