Jeetje, dat vind ik kort voor zo'n behoorlijk grote investering.quote:
Over dertig jaar kosten die nog maar een fluitje van een cent, zo was het ook met de spaarlampen of cv ketels.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 13:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus als je nu begint dan heb je er over 30 jaar als iedereen eindelijk aan de warmtepomp ligt alweer 2 vervangen à raison de 4.700 euro ex installatiekosten?
Ja, in de huidige prijs zitten wel idd de op-de-plank-lig-kosten verweven, dus die zal wel een stukje omlaag gaan sws. Wellicht zal men in de komende 30 jaar ook innovaties aan productieproces en ontwerp zelf tot stand brengen.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 13:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
Over dertig jaar kosten die nog maar een fluitje van een cent, zo was het ook met de spaarlampen of cv ketels.
Dan haak ik dus in, zo snel als dat het mij geld gaat opbrengen, nu met 1100 cub gas loont dat nog niet, stroom 4800 waarvan ik 4500 terug lever trouwens. Of verbruik als het mogelijk is.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 13:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, in de huidige prijs zitten wel idd de op-de-plank-lig-kosten verweven, dus die zal wel een stukje omlaag gaan sws. Wellicht zal men in de komende 30 jaar ook innovaties aan productieproces en ontwerp zelf tot stand brengen.
Eigenlijk hoef je alleen maar de compressor (=buitenunit) te vervangen.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 13:10 schreef Ryan3 het volgende:
Dus als je nu begint dan heb je er over 30 jaar als iedereen eindelijk aan de warmtepomp ligt alweer 2 vervangen à raison de 4.700 euro ex installatiekosten?
Een groot deel van de investering kan blijven zitten. Aanpassingen aan leidingen, meterkast, buizen.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 13:11 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jeetje, dat vind ik kort voor zo'n behoorlijk grote investering.
Je zegt in een post dat armere mensen in NL niet kunnen (wil ik niet volledig betwisten) en dat de ze eerst in Afrika wat moeten doen (die overigens per persoon een veel en veel lichtere footprint hebben dus valt ook minder te winnen). Hoe rijmt dat met elkaar?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 09:43 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ik ga me voor 0,0007 graden minder opwarming niet voor 25.000,00 extra in de schulden steken. Mensen die het minder hebben, of van een uitkering moeten leven kúnnen dat niet eens.
Ik doe al genoeg aan voorkoming van de opwarming. Voor ik me verder in de schulden ga steken of investeer in andere energiezuinige maatregelen mogen 'anderen' (Afrika, China en de VS bv, milieuvervuilende industrie en mega corporaties, maar zeker ook geboortebeperking en staking agressieve houtkap etc etc) zich eerst gaan inspannen. Dan praten we verder.
Aju paraplu met je transitie.
Één van de grotere oorzaken van de opwarming is overbevolking/te veel mensen claimen een te grote aanslag op het klimaat. Afrika kan daar zeker zijn steentje aan bijdragen. Kinderen krijgen om te overleven hoeft niet meer. Nu nog steeds in Niger gemiddeld 7.4 kinderen, Mali 6,6, etc.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:15 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Je zegt in een post dat armere mensen in NL niet kunnen (wil ik niet volledig betwisten) en dat de ze eerst in Afrika wat moeten doen (die overigens per persoon een veel en veel lichtere footprint hebben dus valt ook minder te winnen). Hoe rijmt dat met elkaar?
Wat dacht je van gas? Dat brengt ook flink wat in het laatje momenteel. ik heb in januari al een verhoging gekregen van 16¤ omdat ik aan het eind van vorig jaar moest bijbetalen, en gisteren nog een brief gekregen dat daar per 1 april nog eens 23¤ bovenop komt, zodat ik in mijn appartementje nu maandelijks boven de 220¤ stookkosten zit. waar ze het vandaan halen mag Joost weten, maar je doet er niks tegen.quote:
Heb je een eigen cv-ketel? Of stadsverwarming?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:24 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wat dacht je van gas? Dat brengt ook flink wat in het laatje momenteel. ik heb in januari al een verhoging gekregen van 16¤ omdat ik aan het eind van vorig jaar moest bijbetalen, en gisteren nog een brief gekregen dat daar per 1 april nog eens 23¤ bovenop komt, zodat ik in mijn appartementje nu maandelijks boven de 220¤ stookkosten zit. waar ze het vandaan halen mag Joost weten, maar je doet er niks tegen.
Hoeveel liter zit er in het vat voor ik neem aan douchen, keuken, etc dan? Als ik schat r=0,3m en lengte 2m?: ~2m*3,14*~0,3m^2=~0,562m^3=~562L? (iets meer wrs?) 114L per gemiddelde douchebeurt... dus gezin met 2 kinderen kan zeg hoeveel x keer douchen?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:48 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een groot deel van de investering kan blijven zitten. Aanpassingen aan leidingen, meterkast, buizen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit hoeft niet allemaal in de kliko
En zo’n expansievat zal wel al eerder in kliko kunnen.
Het vat dat je ziet is het 200 liter buffervat voor de warmtepomp (CV circuit).quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoeveel liter zit er in het vat voor ik neem aan douchen, keuken, etc dan? Als ik schat r=0,3m en lengte 2m?: ~2m*3,14*~0,3m^2=~0,562m^2=~562L? 114L per gemiddelde douchebeurt... dus gezin met 2 kinderen kan zeg 1 keer douchen?
O, okee.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het vat dat je ziet is het buffervat voor de warmtepomp.
Het boilervat met 200 liter warm water staat in de bijkeuken.
Het water is 50 graden Celsius, dus dat meng je nog met koud water om te douchen.
In theorie heb je dan zo'n 263 liter douchewater van 38 graden.
Overigens kan m'n warmtepomp het vat binnen een uur weer van koud naar 50 graden krijgen als ik het leegdouche (wat me nog niet gelukt is).
Een gezin van 4 zou met dit 200 liter vat toe moeten kunnen maar je kan natuurlijk ook voor een 400 liter vat (of groter) gaanquote:
Ik schatte de afmetingen een beetje verkeerd. Maar goed in theorie kun je dus geconfronteerd worden met koud water?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Een gezin van 4 zou met dit 200 liter vat toe moeten kunnen maar je kan natuurlijk ook voor een 400 liter vat (of groter) gaan
Als je heel erg verzot bent op warm water dan kan je de warmtepomp zo instellen dat hij bij 5 of 10 graden temperatuurdaling in het buffervat aan het werk gaat.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:43 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik schatte de afmetingen een beetje verkeerd. Maar goed in theorie kun je dus geconfronteerd worden met koud water?
Die van jou werkt louter op zonnepanelen? Is dat de enige manier, niet toch, neem ik aan?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als je heel erg verzot bent op warm water dan kan je de warmtepomp zo instellen dat hij bij 5 of 10 graden temperatuurdaling in het buffervat aan het werk gaat.
Maar ik heb een tijdslot ingesteld tussen 12:30 en 15:00 overdag (meeste kans op veel zonlicht) zodat hij vaak geheel op de zonnepanelen kan werken.
Ook als ik in bad ga kom ik ruim uit met het water en als ik toch twijfel kan ik ook altijd nog op het kraantje op m'n thermostaat drukken, dan maakt hij (ongeacht het tijdslot) direct warm water.
Nee, zeker niet. Alleen streef ik naar een zo hoog mogelijk eigen gebruik. Dus dan is het slim om te kiezen voor een tijdstip dat de grootste kans is dat de zon schijnt.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:49 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Die van jou werkt louter op zonnepanelen? Is dat de enige manier, niet toch, neem ik aan?
Okee.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:51 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Nee, zeker niet. Alleen streef ik naar een zo hoog mogelijk eigen gebruik. Dus dan is het slim om te kiezen voor een tijdstip dat de grootste kans is dat de zon schijnt.
Als de zon niet schijnt, komt de stroom uit het stroomnet
De afgelopen 4 dagen ging dat prima, vandaag zal hij deels op de panelen gedraaid hebben.
De dip op de grafiek rond 12:30 is het moment dat de warmtepomp begint met het maken van warm water, dat kost zo'n 2,5kWh per dag gemiddeld.quote:
Ik zie het idd.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:54 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De dip op de grafiek rond 12:30 is het moment dat de warmtepomp begint met het maken van warm water, dat kost zo'n 2,5kWh per dag gemiddeld.
Ondanks dat hij water maakt, leverde ik toch nog iets terug.
Er werd dus letterlijk niets uit het net getrokken.
Ik zet ook vaak m'n wasmachine of vaatwasser aan rond die tijd, dan kost het me letterlijk niets.
Dat is nog een dingetje idd, maar stel dat je dan kunt leveren aan andere huishoudens, die allemaal aan elkaar zijn verbonden? Of wordt dat te ingewikkeld?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:54 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De dip op de grafiek rond 12:30 is het moment dat de warmtepomp begint met het maken van warm water, dat kost zo'n 2,5kWh per dag gemiddeld.
Ondanks dat hij water maakt, leverde ik toch nog iets terug.
Er werd dus letterlijk niets uit het net getrokken.
Ik zet ook vaak m'n wasmachine of vaatwasser aan rond die tijd, dan kost het me letterlijk niets.
Uiteraard geldt dat nu nog voor iedereen met zonnepanelen, omdat je kan "salderen" maar ik oefen alvast voor het moment dat het salderen stopt.
"Eigen verbruik" is dan het sleutelwoord, dat wil ik zo hoog mogelijk krijgen.
Een andere oplossing zou een thuisaccu kunnen zijn maar dat is de komende 10 jaar nog niet rendabel, verwacht ik.
Ja, op zich wel aardig toch.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is een beetje hobby, zoals je ziet
Feitelijk lever ik het al aan huishoudens die aan elkaar zijn verbonden in deze wijk, verspreid over de 3-fasen. Dat doet het stroomnet automatisch.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat is nog een dingetje idd, maar stel dat je dan kunt leveren aan andere huishoudens, die allemaal aan elkaar zijn verbonden? Of wordt dat te ingewikkeld?
Waar komt deze random reactie vandaan?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:03 schreef Oscar. het volgende:
Dus we gaan weer meer gas oppompen uit Groningen?
Nouja, mooie compensatie van de hoger uitgevallen kosten. Zou het een goede oplossing vinden.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:05 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waar komt deze random reactie vandaan?
Tevens: nee
Zonder de hele discussie opnieuw te willen starten:quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:05 schreef Ener-G het volgende:
1600 per huishouden per jaar, doei economische groei, hallo crisis
Okee.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Feitelijk lever ik het al aan huishoudens die aan elkaar zijn verbonden in deze wijk, verspreid over de 3-fasen. Dat doet het stroomnet automatisch.
M'n buren krijgen mijn stroom binnen, ik krijg 11 cent per kWh overschot dat ik terug lever (boven het deel dat ik kan salderen), de buurman betaalt weer voor die (k)Wh aan het energiebedrijf en die dragen weer energiebelasting en BTW voor ons af.
Een PV omvormer geeft een iets hoger voltage dan het stroomnet, daardoor gebruik je eerst intern zover mogelijk en de rest gaat retour door je meterkast.
Het deel wat ik zelf verbruik, komt dan ook niet door de meter (en dat verklaart die dip).
oh dat scheelt wel ja. Then again 200 extra per huishouden is ook 200 wat niet naar detailhandel etc gaat.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Zonder de hele discussie opnieuw te willen starten:
Het gaat niet om ¤1600 extra komend jaar.
Het gaat om een bedrag dat al sinds 2003 stijgt, dat vanaf 2013 snel is gestegen (energieakkoord), dat inmiddels al zo'n ¤1400 (ruwe schatting) bedraagt en straks ¤1600 bedraagt. Je betaalt het al vele jaren via diverse belastingen, het is niet zo dat je ineens een extra factuur voor ¤1600 krijgt
Zie ook grafiek voor opbouw / stijging:
[ afbeelding ]
Het kabinet zal moeten gaan goochelen om mensen te compenseren vóór de verkiezingen in maart, anders blijft dit in ieder debat een perfect doelwit voor de oppositie.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:06 schreef Oscar. het volgende:
[..]
Nouja, mooie compensatie van de hoger uitgevallen kosten. Zou het een goede oplossing vinden.
Ja, want de overheid is zo betrouwbare partner.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het kabinet zal moeten gaan goochelen om mensen te compenseren vóór de verkiezingen in maart, anders blijft dit in ieder debat een perfect doelwit voor de oppositie.
Gas boren in Groningen is daar geen onderdeel meer van, aangezien dat net zo'n doelwit vormt (en terecht).
Ben ik met je eens. Het artikel uit de OP klopt dus wel alleen de interpretatie dat het ¤1600 extra is, dus weer niet. Maar aangezien het hier geen Geenstijl is, zoeken we iets verderquote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:11 schreef Ener-G het volgende:
[..]
oh dat scheelt wel ja. Then again 200 extra per huishouden is ook 200 wat niet naar detailhandel etc gaat.
Ik heb er ook weinig vertrouwen in.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:12 schreef Oscar. het volgende:
[..]
Ja, want de overheid is zo betrouwbare partner.
Blijkt weer.
Keer op keer.
Als je denkt dat "Nederland vooruit wil lopen", dan heb je toch echt niet helemaal op een rijtje wat de huidige footprint is en hoeveel maatregelen in de rest van West Europa, maar ook zeker China getroffen worden.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 09:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is de bedoeling dat heel NL omgekat wordt, denk dus toch wel dat je kunt stellen dat NL voor de fanfare uit wil lopen. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen ecologische footprint is wat lastig ook, je hebt soms geen keus. En 1 balletje gehakt minder per week bij wijze van spreke zal niet veel uitmaken op iemands individuele footprint, dat is juist alleen voordelig als je 17 miljoen balletjes gehakt per week optelt.
Vertel even wat die maatregelen elders zijn dan.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:21 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je denkt dat "Nederland vooruit wil lopen", dan heb je toch echt niet helemaal op een rijtje wat de huidige footprint is en hoeveel maatregelen in de rest van West Europa, maar ook zeker China getroffen worden.
En reken er juist bij China maar op dat ze daar niet zo soepel zullen zijn met overgangsregelingen en termijnen van 30+ jaar.
Stadsverwarming.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 19:33 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Heb je een eigen cv-ketel? Of stadsverwarming?
En dat is alleen voor verwarming? Een hoop geld... daar kan je ook 11.400kWh stroom voor wegstoken... is er niet vanaf te komen op één of andere manier?quote:
1,3 miljard Chinezen van het gas wrs.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:26 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vertel even wat die maatregelen elders zijn dan.
hahahaha lachen manquote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:51 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
1,3 miljard Chinezen van het gas wrs..
ik zou niet weten hoe, ik ben een volkomen leek op dit gebied. Het gezeik is een paar jaar geleden begonnen toen Ista hier 'slimme meters' ging plaatsen op alle radiatoren en de jaarafrekeningen als een raket omhoog gingen. Ik heb jaren gehad met naheffingen van meer dan 800¤ en dan soms weer een paar honderd ¤ terug, maar de grote verschillen per jaar zijn echt onverklaarbaar, want mijn stookgedrag is namelijk nooit veranderd. Van de 6 elementen die er in dit appartement zitten worden er 3 nooit of te nimmer gebruikt, en de andere 3 alleen overdag en s'avonds tijdens de koudste maanden van het jaar, en daar mag ik dus straks op jaarbasis een kleine 2650¤ voor ophoesten. Gewoon onverklaarbaar, maar bellen heeft geen nut want Ista blijft gewoon volhouden dat hun meters prima werken, en de woningbouw zegt gewoon dat Ista betrouwbaar is, dus daar sta je dan.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En dat is alleen voor verwarming? Een hoop geld... daar kan je ook 11.400kWh stroom voor wegstoken... is er niet vanaf te komen op één of andere manier?
Dat is wel ronduit kut. Misschien iets voor Radar om die eens aan te schrijven? Heb je al contact gehad met andere bewoners? Samen sta je wel sterker.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 20:56 schreef Hathor het volgende:
[..]
ik zou niet weten hoe, ik ben een volkomen leek op dit gebied. Het gezeik is een paar jaar geleden begonnen toen Ista hier 'slimme meters' ging plaatsen op alle radiatoren en de jaarafrekeningen als een raket omhoog gingen. Ik heb jaren gehad met naheffingen van meer dan 800¤ en dan soms weer een paar honderd ¤ terug, maar de grote verschillen per jaar zijn echt onverklaarbaar, want mijn stookgedrag is namelijk nooit veranderd. Van de 6 elementen die er in dit appartement zitten worden er 3 nooit of te nimmer gebruikt, en de andere 3 alleen overdag en s'avonds tijdens de koudste maanden van het jaar, en daar mag ik dus straks op jaarbasis een kleine 2650¤ voor ophoesten. Gewoon onverklaarbaar, maar bellen heeft geen nut want Ista blijft gewoon volhouden dat hun meters prima werken, en de woningbouw zegt gewoon dat Ista betrouwbaar is, dus daar sta je dan.
Ik heb toevallig die site van radar bezocht vandaag en ik sta sowieso niet alleen, ontelbare mensen lopen daar te klagen met exact dezelfde problemen als ik, en allemaal mensen die betalen aan Ista of Essent. Vreemd dat dit nog niet nader onderzocht is, want dit ruikt gewoon naar geldklopperij.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:03 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is wel ronduit kut. Misschien iets voor Radar om die eens aan te schrijven? Heb je al contact gehad met andere bewoners? Samen sta je wel sterker.
Ja, je zou een gemiddeld appartement voor zo'n ¤80 aan aardgas warm moeten kunnen houden, tenzij je enkel glas hebt ofzo.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 21:06 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik heb toevallig die site van radar bezocht vandaag en ik sta sowieso niet alleen, ontelbare mensen lopen daar te klagen met exact dezelfde problemen als ik, en allemaal mensen die betalen aan Ista of Essent. Vreemd dat dit nog niet nader onderzocht is, want dit ruikt gewoon naar geldklopperij.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |