quote:Op woensdag 20 februari 2019 19:43 schreef Vallon het volgende:
[..]
Minimaal 10 mille investeren... en dan 25 jaar wachten voordat je er iets mee opschiet is veel te lang om realistisch te zijn. De horizon die ik hanteer is hooguit 7-10 jaar. Veel verder kan je als zinnig mens toch niet kijken... tenzij je dat persé wil...... sla dan een thermisch boorgat wat je in 300 jaar "terugverdiend"Mijn huis uit 1902 is gasloos en heeft een warmtepomp. Geen LTV convectoren, gewone plaatstalen radiatoren. Voor en achtergevel hebben nog geen isolatie, de zijgevel heeft 2cm isolatie. De muren hebben geen spouw. Wel (oud) dubbel glas en vloerisolatie.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je berekening gaat gemakshalve verder uit dat de B-label woning al voorzien is van LVT en ruimte biedt voor een WP. Bedenk dat een C label met plaatsen van 4-6 excuuspaneeltjes, B wordt. Die truc wordt nu veel uitgehaald, en bij huurders in rekening gebracht, om met mooie cijfers te komen.
Kortom: isolatie op niveau van energielabel E.
De benodigde maatregelen en investeringen worden overal in de media zwaar overdreven.
Ja natuurlijk: hoe meer maatregelen je neemt, hoe lager de energierekening en hoe minder energieverbruik.
Zeker mooi werk..... en ik denk dat je het naast leuk ook terecht eer van hebt.quote:Op woensdag 20 februari 2019 21:04 schreef Speekselklier het volgende:
[..]Ik heb mijn huis energie neutraal gemaakt. Ik heb er ca 10 jaar over gedaan. Stapje voor stapje en steeds de besparing opnieuw ingezet. Totaal heeft het bij lange na geen 25000 euro gekost. Maar dat is dus wel mijn besparing in 10 jaar.
Als ik er voor zou moeten lenen en ik vergelijk mijn besparing met de kosten van een hypotheek dan zou ik zo'n 60.000 euro kunnen lenen om het voor elkaar te krijgen.
Veel mensen zijn niet zo handig , ontberen inzicht en/of financiën.quote:Ik zeg alleen dat energie neutraal je niet veel geld hoeft te kosten.
Initieel een klein bedrag en dan in stapjes verder van de winst.
Wil je dat niet dan ren je naar de bank en doe je het ineens.
De extra lening verdien je terug.
De piramide is meer het top-down systeem waarbij in zichzelf gekeerde "beleidsmakers" maatregelen opleggen die door de onderliggende lagen moeten worden gedragen. Die "leiders" hebben imho weinig idee wat zij daarmee veroorzaken aan onzekerheden in een wereld die sws steeds complexer wordt.quote:Ik zie verder niet in wat de pyramide is.
Je cq. de rekening zal - iig gemiddeld gezien - zeker niet lager worden.... de overheid zal immers links of rechts, dezelfde hoeveelheid aan belastingpenningen moeten zien te innen.quote:Op woensdag 20 februari 2019 21:35 schreef Ivo1985 het volgende:
Ja natuurlijk: hoe meer maatregelen je neemt, hoe lager de energierekening en hoe minder energieverbruik.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Ik dacht dat je een pyramide zoals een pyramide-spel bedoelde. Waar de early adapters er heel rijk van worden de latere instappers met lege handen acherblijven. Maar dat beleidsmakers nog wat moeten leren is wel duidelijk.quote:Op donderdag 21 februari 2019 02:10 schreef Vallon het volgende:
De piramide is meer het top-down systeem waarbij in zichzelf gekeerde "beleidsmakers" maatregelen opleggen die door de onderliggende lagen moeten worden gedragen. Die "leiders" hebben imho weinig idee wat zij daarmee veroorzaken aan onzekerheden in een wereld die sws steeds complexer wordt.
Dat klopt inderdaad. Mijn pad naar lager energieverbruik loopt in dit huis al sinds ik het kocht. Zo'n 20 jaar terug. Jaarlijks wel iets maar de laatste 10 jaar in een stroomversnelling omdat ik de besparing zag (en mijn huis toe was aan een tweede ronde opknappen). Toevallig ben ik klaar op het hoogtepunt van de klimaatgekte. Maar ook zonder dat rapport zou ik over een paar jaar klaar zijn. Alleen dan niet all-electric. Dat is er bij gekomen.quote:De mensen die zich kunnen aanpassen en tijdig, zoals jij, hun ding doen - omdat ze dat ergens leuk vinden - zullen weinig last krijgen. Zelfs zonder "klimaatwaanzin" zouden die bezig zijn om "onafhankelijker" te zijn, omdat het kan.
Dat zijn excuses inderdaad.quote:Op donderdag 21 februari 2019 08:08 schreef Speekselklier het volgende:
Met elektrisch auto rijden zie je ook veel onterechte weerstand in mijn ogen. Mensen kopen geen elektrische auto omdat die rit naar spanje 1x per jaar bijna niet te doen is.
Ook een goede oplossing.quote:Op donderdag 21 februari 2019 09:01 schreef Ivo1985 het volgende:
@:Speekselklier: in plaats van op volledig elektrisch in te zetten, kun je ook gaan voor PHEV met 100-150 km range op de accu. Dan rijd Jan Modaal 80 tot 90% elektrische kilometers en is de wintersport, sleurhut of paardentrailer geen enkel probleem.
Voor de 2e auto in een huishouden kun je dan inzetten op volledig elektrisch met 200-250 km range.
Als je vervolgens de lease-regels zo aanpast dat de brandstofkosten voor rekening van de bestuurder zijn, gaat geheid iedereen 'stekkeren'.
En dat keer 95 miljoen vaten per dag...quote:All of the other products*** of refined crude have sufficient alternative uses to make it possible (even if not entirely probable) that they will not end up as atmospheric CO2. Of the four grades of fuel listed above, however, it’s fair to say all of it is destined to be burnt. It’s worth noting, therefore, that our final result will represent a minimum CO2 per barrel.
Now, the litre values are no good to us by themselves. Each of the fuels has a different specific gravity (a different weight per litre), and it’s the weight of carbon we’re looking for, not the volume. Once we’ve multiplied the volume of each fuel by the relevant specific gravity we’ll have a rough “kilogram per barrel” number for each fuel. So:
1. Gasoline: 70.12 litres x 0.74 = 51.89kg
2. Distillate fuel oil: 33.07 litres x 0.88 = 29.10kg
3. Kerosene-type jet fuel: 14.79 litres x 0.82 = 12.13kg
4. Residual fuel oil: 8.27 litres x 0.92 = 7.61kg****
Overall, this suggests that the average barrel of crude refined in the United States in 1995 yielded a shade over 100kg of liquid fuels (that’s an uncannily round number… 100.73kg to be exact). Now, we know that a carbon-based fuel will emit 3.15 times its own weight in CO2 when burnt.
When fuel oil is burned, it is converted to carbon dioxide and water vapour. Combustion of one kilogram of fuel oil yields 3.15 kilograms of carbon dioxide gas. Carbon dioxide emissions are therefore 3.15 times the mass of fuel burned.
Calculating the Environmental Impact of Aviation Emissions, Oxford University Study (PDF file)
This may seem anti-intuitive at first glance, but it’s a result of each atom of carbon reacting with two atoms of oxygen to produce CO2. The “extra” weight is being drawn from the air (hence why a fuel fire will die out if deprived of oxygen).
Using the 3.15 multiplier, we see that the combined liquid fuels from an average barrel of crude oil will produce a minimum of 317kg of CO2 when consumed.
Ik ga bang zijn dat het vooral een commercieel verhaal gaat worden.quote:Op donderdag 21 februari 2019 08:08 schreef Speekselklier het volgende:....
Warmtepomp roepen terwijl er, zeker in de steden, waarschijnlijk veel met stadsverwarming gaat gebeuren is er een van. Voor deze groep zijn de kosten dan veel lager dan overal wordt geroepen. En die krijgen er dan een veel veiliger, onderhoudsvriendelijker optie voor terug.
Kortom waarvoor je pleit is een omslag in het bezitsdenken.... ook hier zie ik het donker in omdat mensen bezit gestimuleeerd door de commercie zien als een eigen pres(en)tatie.quote:Met elektrisch auto rijden zie je ook veel onterechte weerstand in mijn ogen. Mensen kopen geen elektrische auto omdat die rit naar spanje 1x per jaar bijna niet te doen is. Als dat het probleem is moet je je op dat probleem focussen (auto huren, in NL of ter plaatse?). Maar niet voor 1x per jaar een benzine auto kopen. Dat ze nu nog heel duur zijn, ja daar hebben ze een punt. Daar kan (en moet) de overheid voor zorgen.
Helder en kudo's om het beeld van "eigen (hobby)wens" los te zien van hoe anderen dat moeten (gaan) doen. Nu maar hopen dat innoverende mensen die betrokken bezig zijn, niet alsnog in een belastingfuik terecht komen. Vooralsnog is dat bij mij wel het geval.quote:[..]Dat klopt inderdaad. Mijn pad naar lager energieverbruik loopt in dit huis al sinds ik het kocht. Zo'n 20 jaar terug. Jaarlijks wel iets maar de laatste 10 jaar in een stroomversnelling omdat ik de besparing zag (en mijn huis toe was aan een tweede ronde opknappen). Toevallig ben ik klaar op het hoogtepunt van de klimaatgekte. Maar ook zonder dat rapport zou ik over een paar jaar klaar zijn. Alleen dan niet all-electric. Dat is er bij gekomen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
Het is nog afwachten of een warmtepomp uiteindelijk wel besparing oplevert. Tennet ziet niets in seizoensopslag van elektriciteit. Het is onbetaalbaar.quote:Op woensdag 20 februari 2019 21:35 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Mijn huis uit 1902 is gasloos en heeft een warmtepomp. Geen LTV convectoren, gewone plaatstalen radiatoren. Voor en achtergevel hebben nog geen isolatie, de zijgevel heeft 2cm isolatie. De muren hebben geen spouw. Wel (oud) dubbel glas en vloerisolatie.
Kortom: isolatie op niveau van energielabel E.
De benodigde maatregelen en investeringen worden overal in de media zwaar overdreven.
Jij snap het en mijn geld zet ik ook in op dat mechanisme.quote:Op donderdag 21 februari 2019 12:38 schreef Benger het volgende:
[..]
Het is nog zeer de afwachten of een warmtepomp uiteindelijk wel besparing oplevert. Tennet ziet niets in seizoensopslag van elektriciteit. Het is onbetaalbaar.
Over een paar jaar heb je misschien wel dynamische tarieven, waarbij stroom vrijwel gratis is als de zon schijnt en in de winter skyhigh gaat. Of dat het dag/nacht tarief wordt vervangen door een zomer/winter tarief. Dan betaal je van december tot februari ¤ 0,40/kWh en in de zomer ¤ 0,15.
je kan dit mechanisme al gebruiken bij EasyEnergy.... tarieven per uur.quote:Op donderdag 21 februari 2019 12:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
Jij snap het en mijn geld zet ik ook in op dat mechanisme.
De invoering van de (realtime & min-of meer verplichte) smartmeter is daar al helemaal klaar voor.
Okay dat worden er dan 1000 minder als Nederland beginnen doet, druppel op een hete plaat.quote:Op donderdag 21 februari 2019 10:10 schreef MaGNeT het volgende:
We halen als mensheid ieder jaar 5.516.754.262.500 liter ruwe olie uit de grond, het is ieder jaar iets meer en het gaat ieder jaar weer op.
Dat zijn 95 miljoen vaten van 158,99 liter per dag, iedere dag.
Dan kan je over "klimaatwaanzin" spreken, misschien is de opwarming iet door de mensheid veroorzaakt maar het lijkt me niet de manier om nog 100 jaar door te gaan...
[..]
En dat keer 95 miljoen vaten per dag...
Hoeven ze nog niet eens daar men in dat land in de tuin rustig een propaan/butaantank mag plaatsen, nog wel.quote:Op donderdag 21 februari 2019 12:55 schreef Benger het volgende:
In België zijn ze al bang dat in de winter de elektrische kachel uit gaat. Daar gaan ze ook niet van het gas af. De investeringen om de elektrische kachels aan te houden groeit ze nu al boven het hoofd. In plaats van Nederlands gas bouwen ze hun gasnet om naar Russisch gas.
Binnen nederland en zeker binnen europa is zon niet de enige energiebron. (verder, Ja je hebt gelijk hoor)quote:Op donderdag 21 februari 2019 12:38 schreef Benger het volgende:
[..]
Het is nog afwachten of een warmtepomp uiteindelijk wel besparing oplevert. Tennet ziet niets in seizoensopslag van elektriciteit. Het is onbetaalbaar.
Over een paar jaar heb je misschien wel dynamische tarieven, waarbij stroom vrijwel gratis is als de zon schijnt en in de winter skyhigh gaat. Of dat het dag/nacht tarief wordt vervangen door een zomer/winter tarief. Dan betaal je van december tot februari ¤ 0,40/kWh en in de zomer ¤ 0,15.
Voor de dagelijkse schommelingen heb je gelijk. Dat is oplosbaar. Het probleem zijn de seizoensschommelingen.quote:Op donderdag 21 februari 2019 12:59 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Binnen nederland en zeker binnen europa is zon niet de enige energiebron. (verder, Ja je hebt gelijk hoor)
In het zuiden is in de winter ook aardig zon maar alle airco's staan uit. Dat zou overschot moeten zijn.
Het is een kwestie van alle overschotten goed verdelen. (thuisaccu of buffervat warmtepomp op juiste tijd opladen)
Stel ie eens voor als je met grote partijen afspreekt over tijden dat ze bijv 10% minder energie moeten gebruiken (oven vooraf iets warmer). Rond die tijd is er dan zat energie om ALLE electrische auto's op te laden zonder dat we een extra centrale nodig hebben.
ik zou die seizoens-schommelingen wel eens breder dan Nederland willen zien.quote:Op donderdag 21 februari 2019 13:02 schreef Benger het volgende:
[..]
Voor de dagelijkse schommelingen heb je gelijk. Dat is oplosbaar. Het probleem zijn de seizoensschommelingen.
Gelijk heb je hoor. Ondernemers (ook in de zin van inspelen op situaties) zijn meestal winnaars....... mits ze er niet failliet aan (zijn ge)gaan en tijdig uit zicht van de pikkende kraaien weten te blijven.quote:Op donderdag 21 februari 2019 12:55 schreef MaGNeT het volgende:
Je kan altijd wel een toekomstige maatregel bedenken om nu op je handen te kunnen blijven zitten.
Misschien heb je zelfs wel gelijk.
Maar voorlopig krijg ik ¤800 per jaar en betalen m'n buren ¤2000 per jaar voor energie.
Ik zeg het anders, die welke het dichtste bij het vuur zitten kunnen zich het beste warmen.quote:Op donderdag 21 februari 2019 13:18 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het zit hem vooral in de kans en je (eigen speel)ruimte om ook mee (te kunnen) doen. De bekende badkuip statistiek, degene die na het laten vullen als eerste in warme bad gaat heeft het warme voordeel.
Echter wel een vuur dat ik eerst zelf heb moeten stapelen en aansteken.quote:Op donderdag 21 februari 2019 13:22 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik zeg het anders, die welke het dichtste bij het vuur zitten kunnen zich het beste warmen.
Ik heb even snel wat zitten googlen, maar kan zo snel geen data vinden. Er is wel degelijk een seizoensfluctuatie in Zuid-Europa, al is die kleiner. Ze hebben daar dan ook een andere oplossing voor: extra zonnepanelen, want langdurige opslag is ook daar te duur. Daarbij is een probleem natuurlijk de hoge transportkosten (investering+verliezen) als je een deel van de overschotten hierheen wil halen.quote:Op donderdag 21 februari 2019 13:07 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ik zou die seizoens-schommelingen wel eens breder dan Nederland willen zien.
In het zuiden hebben ze de pieken in de zomer (koelen).
Ook groene opwek is Europa breed meer dan de zonnepaneel. En alleen in het noorden levert een paneel in de winter niets op.
(zouden we grote partijen misschien zo gek kunnen krijgen om in de zomer electrisch en in de winter op LNG te verwarmen?? Voor geld doen ze veel....)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |