Er komt uit dat ik met 5500kWh en 0m3 gas "veel meer energie gebruik dan gemiddeld".quote:Op woensdag 20 februari 2019 12:46 schreef tupper het volgende:
[..]
https://www.milieucentraa(...)eld-energieverbruik/
kloppen dat soort cijfers wel?
En je woning? Hoeveel meter is dat en wat voor soort? Gezins samenstelling?quote:Op woensdag 20 februari 2019 12:56 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Er komt uit dat ik met 5500kWh en 0m3 gas "veel meer energie gebruik dan gemiddeld".
Best vreemd met een rekening die veel minder is dan gemiddeld.
Je buurman woont in een doorgelucht kasteel...... ?quote:Op woensdag 20 februari 2019 10:23 schreef Speekselklier het volgende:
Mijn energierekening is op dit moment 2500 euro per jaar lager dan die van mijn buurman.
Als ik een hypotheek neem van 60.000 euro zijn mijn lasten 2500 per jaar. Ik kan dus voor 60.000 euro lenen voor de renovatie en dan blijven mijn lasten gelijk!
Ik zit rond de 10 euro per maand. Hij betaald heel ruim 200 (2018).quote:Op woensdag 20 februari 2019 13:31 schreef Vallon het volgende:
Je buurman woont in een doorgelucht kasteel...... ?
Mijn hele rekening haalt bij lange na jouw verschil nog niet eens....
Ik ben van enkelglas in hout naar HR++ in hout gegaan.quote:Los daarvan vraag ik mij af of mensen die nu wonen in een C of B label, wel zo veel kunnen besparen om daarmee een energietransitie te bekostigen. Isoleren is nog wel aan te raden maar je dubbelglas in hardhout vervangen door triple in plastic, is gewoon geld weggooien (je kan dan beter gordijnen kopen).
Dat is een van de dingen die in het klimaatakoord wordt geregeld.quote:Probleem met "lenen" is verder dat je bank graag ziet dat je dat kunt betalen en niet of je het kunt betalen uit het besparen. O.a. ik zelf krijg geen lening van de bank omdat ik geen vaste cq. vaststaande "inkomsten" heb.
Als je huis al label B is, dan kun je al zonder veel problemen/kosten overstappen op een warmtepomp. Netto na aftrek kost het dan 5 à 6 mille.quote:Op woensdag 20 februari 2019 13:31 schreef Vallon het volgende:
[..]
Los daarvan vraag ik mij af of mensen die nu wonen in een C of B label, wel zo veel kunnen besparen om daarmee een energietransitie te bekostigen.
Als je huis al label B is, dan kun je al zonder veel problemen/kosten overstappen op een warmtepomp. Netto na aftrek van subsidie kost de warmtepomp met installatie dan 5 à 6 mille.quote:Op woensdag 20 februari 2019 13:31 schreef Vallon het volgende:
[..]
Los daarvan vraag ik mij af of mensen die nu wonen in een C of B label, wel zo veel kunnen besparen om daarmee een energietransitie te bekostigen.
NIet alleen dat ook dat de rekening gebaseerd is uit cijfers van 2017 cbs spreekt het tegen echter die cijfers had/ of wou het kabinet niet voor de troonrede?quote:Op woensdag 20 februari 2019 16:56 schreef Elfletterig het volgende:
Vandaag werd bekend dat het consumentenvertrouwen weer gezakt is tot lager dan nul. Economisch gezien - er is nog steeds groei - is daar weinig reden voor. De werkelijke reden voor het lage vertrouwen heeft geheid te maken met alle ophef over de energietransitie: politici die lachend verkondigen dat burgers zich dieper in de schulden moeten steken en dat ze die "investering" op den duur wel weer terugverdienen...
Elektriciteit opslaan in accu's voor gebruik in de winter is onbetaalbaar. Daarnaast zou het leiden tot hoge investeringen in het hoogspanningsnet om in de winter elektrisch verwarmen mogelijk te maken. Het gaat dus niet alleen om enorme investeringen om woningen aardgasvrij te maken, ook de elektriciteit zou dan onbetaalbaar worden.quote:Alleen gasopslag is vanwege de veel grotere volumes een oplossing voor seizoensgebonden opslag. Hiermee kunnen langere perioden van koude (hoge vraag) en weinig elektriciteitsproductie door zon en weinig wind - worden opgelost. bron
Van de Gasunie kan ik me voorstellen dat ze gasloos geen goed idee vinden.quote:Op woensdag 20 februari 2019 17:40 schreef Benger het volgende:
Het aardgasvrijmaken van bestaande woningen gaat niet op grote schaal gebeuren. Vorige week hebben Tennet en Gasunie een onderzoek gepubliceerd waarin staat dat ze "tot nieuwe inzichten" zijn gekomen:
Het probleem is dat het kabinet weinig kan doen om huizen gasvrij te maken. Ze kunnen gas duurder maken door extra belasting te heffen, maar ze kunnen huiseigenaren niet verplichten om van het gas af te stappen. Tennet en Gasunie (staatseigendom!) bepalen of ze in elektriciteitsleidingen en accu's investeren of in power-to-gas fabrieken. Die keuze lijkt nu gemaakt.quote:Op woensdag 20 februari 2019 17:47 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Van de Gasunie kan ik me voorstellen dat ze gasloos geen goed idee vinden.
Los van de inhoud van het rapport is het huidige kabinet een denderende trein die afwijkende rapporten naast zich neerlegt.
Ik vrees dat ook dit rapport op de grote stapel beland.
Aan het gasvrij maken zal dit rapport weinig veranderen.
bron: Algemeen Dagbladquote:Dat er bij de doorrekening van de klimaatplannen is uitgegaan van achterhaalde cijfers, is geen probleem. Dat stelt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een verklaring op de website. Volgens de rekenmeesters maken de foute gegevens op de lange termijn tot 2030 nauwelijks verschil. Er wordt dan ook vastgehouden aan de oude energiecijfers voor de ramingen, zodat er geen 'verwarring en onrust’ ontstaat.
Met de huidige prijzen is het al bijna rendabel. Met onze VvE kunnen we voor ¤ 200/kWh een klein systeem straks prima terugverdienen. Het doel is dan vooral het ontwijken van energiebelasting en ODE, zodra dat niet meer gesaldeerd kan worden.quote:Op woensdag 20 februari 2019 18:13 schreef MaGNeT het volgende:
Batterijen gaan de komende jaren sowieso belangrijk worden om fluctuaties op te vangen.
Dat maakt groen opgewekte stroom (wind / solar) beter te combineren met relatief trage centrales.
Thuis-accu's zullen ook populair worden maar niet voor 2025, ze zijn nog te duur per Wh opslagcapaciteit. Momenteel zo'n ¤0,50 per Wh en dat moet zakken naar ¤0,10 per Wh.
Levensduur van 20 jaar (6000x volledig laden en ontladen) lijkt wel haalbaar met nieuwe technieken, dat wordt interessant.
Laten we uitgaan van een terugleversubsidie van ¤ 0,11 per kWh.quote:Op woensdag 20 februari 2019 18:28 schreef Benger het volgende:
[..]
Met de huidige prijzen is het al bijna rendabel. Met onze VvE kunnen we voor ¤ 200/kWh een klein systeem straks prima terugverdienen. Het doel is dan vooral het ontwijken van energiebelasting en ODE, zodra dat niet meer gesaldeerd kan worden.
Het gaat dan dus wel om fluctuaties van dag tot dag. Niet om seizoensfluctuaties. Op deze manier betalen we nog minder mee aan de hoge kosten van verduurzaming van ons elektriciteitsnetwerk.![]()
Als fair dan mogen ze de kortingen voor tuinbouw ook afschaffen.quote:Op woensdag 20 februari 2019 17:52 schreef Benger het volgende:
[..]
Het probleem is dat het kabinet weinig kan doen om huizen gasvrij te maken. Ze kunnen gas duurder maken door extra belasting te heffen, maar ze kunnen huiseigenaren niet verplichten om van het gas af te stappen. Tennet en Gasunie (staatseigendom!) bepalen of ze in elektriciteitsleidingen en accu's investeren of in power-to-gas fabrieken. Die keuze lijkt nu gemaakt.
Dit jaar is stroom duurder dan ¤ 0,23, vorig jaar klopte dat wel ongeveer.quote:Op woensdag 20 februari 2019 18:46 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Laten we uitgaan van een terugleversubsidie van ¤ 0,11 per kWh.
Een afgenomen kWh kost ¤ 0,23.
Iedere opgeslagen kWh levert je dan ¤ 0,12 op omdat je ze niet voor ¤ 0,23kWh hoeft te kopen.
Je hebt zo'n 200 dagen in het jaar dat je genoeg energie produceert om de thuisaccu te vullen (de rest van het jaar gaat het al op aan eigen verbruik of bijna geen opbrengst).
Een thuisaccu kost je ¤200 per kWh in jouw aanname.
Uitgaande van 10 jaar levensduur, moet je dus ¤20 per jaar terug verdienen.
Je kan 200x ¤0,12 = ¤24 per jaar besparen per kWh opslagcapaciteit, dat is een "whopping" ¤4 winst per kWh per jaar
Maar eerlijk is eerlijk, dan heb je hem in 8,33 jaar terugverdiend.
Installatiekosten, verliezen en teruglopen capaciteit heb ik dan geen rekening mee gehouden.
Daarom ga ik liever uit van ¤0,10 per Wh (of ¤100 per kWh) voor zo'n thuisaccu interessant wordt.
Minimaal 10 mille investeren... en dan 25 jaar wachten voordat je er iets mee opschiet is veel te lang om realistisch te zijn. De horizon die ik hanteer is hooguit 7-10 jaar. Veel verder kan je als zinnig mens toch niet kijken... tenzij je dat persé wil...... sla dan een thermisch boorgat wat je in 300 jaar "terugverdiend"quote:Op woensdag 20 februari 2019 16:50 schreef Ivo1985 het volgende:
Erg lang om alle kosten terug te verdienen, maar je moet van de investeringskosten ook nog de kosten van een gasgestookte ketel aftrekken. Je komt dan op een terugverdientijd van 20-25 jaar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je berekening gaat gemakshalve verder uit dat de B-label woning al voorzien is van LVT en ruimte biedt voor een WP. Bedenk dat een C label met plaatsen van 4-6 excuuspaneeltjes, B wordt. Die truc wordt nu veel uitgehaald, en bij huurders in rekening gebracht, om met mooie cijfers te komen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 20-02-2019 19:52:17 ]"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
M'n nieuwe tarief voor 2019 is ¤0,229 dus ik reken met ¤0,23quote:Op woensdag 20 februari 2019 18:59 schreef Benger het volgende:
[..]
Dit jaar is stroom duurder dan ¤ 0,23, vorig jaar klopte dat wel ongeveer.
Ik reken met 365 acculadingen per jaar. Op dagen met weinig zon kan ik hem misschien wel 2x gebruiken, doordat onze stroomvraag fluctueert, of doordat er af en toe een wolk voor de zon schuift. Elke keer als iemand de lift gebruikt heb ik gedurende ~30 seconden mogelijk meer vraag dan we met panelen opwekken. Een Tesla thuisaccu kan effectief 13,5 kWh opslaan, terwijl we dagelijks 55 kWh gebruiken (en zelf gemiddeld ook ongeveer produceren). Bij ¤ 100 per kWh kan ik meer dan één thuisaccu terugverdienen.
Helder, je slaagt voor het verkoopexamenquote:Op woensdag 20 februari 2019 14:51 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ik zit rond de 10 euro per maand. Hij betaald heel ruim 200 (2018).
Kom ik op een verschil van 2500 per jaar.
[..]
Ik ben van enkelglas in hout naar HR++ in hout gegaan.
de kozijnen waren nog goed, de ramen niet.
De ramen heb ik vervangen voor ramen waar HR++ in past.
Verder heb ik er gekozen om het glas in lood te laten restaureren en in dubbel glas te plaatsen.
Dit was wel een dure hobby. Maar ik had er ook voor kunnen kiezen om voorzetramen te nemen of om het glas in lood te verwijderen. Dan was ik veel goedkoper uit.
[..]
Dat is een van de dingen die in het klimaatakoord wordt geregeld.
zo ook dat de lening niet aan jouw hangt maar mee kan gaan naar een volgende eigenaar.
Ik heb mijn huis energie neutraal gemaakt. Ik heb er ca 10 jaar over gedaan. Stapje voor stapje en steeds de besparing opnieuw ingezet. Totaal heeft het bij lange na geen 25000 euro gekost. Maar dat is dus wel mijn besparing in 10 jaar.quote:Op woensdag 20 februari 2019 19:50 schreef Vallon het volgende:
Helder, je slaagt voor het verkoopexamen.... je hebt dus je (oude) huis al praktisch energieneutraal gemaakt en vergelijkt dat nu met iemand die dat (nog) niet heeft gedaan...... beetje scheef.
We hebben er lering van getrokken en zullen het in het vervolg proberen te vermijden.quote:Op woensdag 20 februari 2019 17:59 schreef Speekselklier het volgende:
Planbureau slaat terug na blunder energierekening:
verkeerde cijfers geen probleem
[..]
bron: Algemeen Dagblad
waarom je druk maken om een paar honderd euro.
Zeker als het je eigen geld niet is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |