Ringo | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:24 |
https://nos.nl/l/2269559Mooi zo. Invoeren die hap! De vervuiler betaalt. | |
SicSicSics | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:26 |
Dat! ![]() | |
Leipo666 | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:29 |
ik ken echt niemand in real-life die voor rekeningrijden is hebben ze het weer op een suggestieve manier gevraagd waardoor er in de vraag niet duidelijk is dat het over rekeningrijden gaat? | |
BasEnAad | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:29 |
De vervuiler betaalt allang door de accijnzen. En ook voor bezit ja, produceren van een auto is ook niet klimaatneutraal. Dat rekeningrijden wordt een administratieve ramp en kosten zullen uit de klauwen lopen! Vervolgens betaalt iedereen weer meer en zijn er nog steeds files. En krijgen we dan ook zo'n kastje in de auto? Nee bedankt. | |
boegschroef | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:29 |
Ik ben benieuwd hoe dit gemeten is. Vast met een enquete met de vraag: "Bent U voor rekening rijden als de kosten niet stijgen" keuze: ja of nee. | |
Kapt-Ruigbaard | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:30 |
Alsof je na het invoeren van het rekeningrijden opeens geen motenrijtuigenbelasting meer hoeft te betalen ![]()
| |
theunderdog | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:32 |
koekoek | |
Ringo | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:32 |
Dat “rekeningrijden” is natuurlijk zelf een negatief frame dat is misbruikt door de petrolpenose van de VVD. Gewoon netjes betalen voor precies de kilometers die je rijdt. ![]() | |
Redbullkid | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:33 |
Doen we al met de accijns | |
Ringo | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:34 |
Hoe dan ook, over vijf tot tien jaar is rekeningrijden realiteit. De mensen die hun auto tegen die tijd uit wanhoop of woede hebben verkocht, kunnen dat vrijgekomen geld mooi besteden aan een warmtepomp. | |
Ringo | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:35 |
Maar niet genoeg. Er rijden nog steeds te veel autoʼs rond. | |
Kapt-Ruigbaard | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:37 |
Valt wel mee. Er rijden alleen te veel auto's rond tussen bepaalde tijden. | |
Gunner | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:38 |
Inderdaad. Diegene die denken dat ineens de MRB afgeschaft gaat worden is behoorlijk naïef. | |
Redbullkid | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:38 |
Tja mensen moeten naar het werk he. Als ze nou eens thuiswerken stimuleren.. Buiten dat. Is het onzin om als zo'n klein land als enige dit in te voeren. Daar voelt de wereld niks van en het zal toch uitlopen op meer kosten uiteindelijk. | |
Ringo | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:38 |
Tussen pakweg 08:00 en 19:00 uur. | |
LXIV | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:39 |
De NOS ![]() | |
Ringo | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:39 |
Maar je gelooft TS toch wel? | |
Kapt-Ruigbaard | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:40 |
Nee, niet echt. | |
AchJa | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:41 |
Tot de eerste rekening op de mat valt en de Nederlander erachter komt dat ze met 8km wwv al duurder uit gaat zijn dan nu... ![]() Het zal iig wel weer een behoorlijk gekleurde en sturende enquete zijn geweest uitgedeeld aan mensen zonder auto... ![]() | |
arj1o1 | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:42 |
Volgende keer even de moeite nemen om verder te kijken dan alleen de eerste post of het nieuwsbericht. Op de website van I&O research staat de exacte vraag: "In welke mate bent u het eens of oneens met de stelling “In plaats van een vast bedrag per auto (motorrijtuigenbelasting), moeten automobilisten per gereden kilometer belasting gaan betalen”" | |
HSG | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:43 |
Lekker zo'n ingewikkeld systeem invoeren. Doe gewoon de wegenbelasting in de literprijs van brandstof want dat is makkelijker en zo betalen buitenlandse automobilisten ook mee aan onze wegen. | |
AchJa | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:43 |
Sowieso moet het net zoveel opleveren dan nu. | |
SicSicSics | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:43 |
Oh help. Nuance. ![]() Nou heb je het gedaan! ![]() | |
SicSicSics | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:44 |
Uiteraard! Het rijden in de spits moet je alleen meer belasten en het rijden er buiten minder. Netto hetzelfde. Klaar. ![]() | |
LXIV | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:44 |
Ja, dan wel. Het maakt mij eigenlijk niet eens uit hoe de kosten van autogebruik berekend worden. Een verhoging van de accijns op brandstof lijkt me 1 op 1 gerelateerd aan CO2-uitstoot dus het eenvoudigste. De enige reden dat dit niet gedaan wordt is het grote prijsverschil met de buurlanden. Wat mij niet bevalt is dat de overheid dan wéér meer informatie over mijn doen en laten in haar bezit heeft. En onder het mom van kinderporno of terrorisme al die data naarstig gaat verzamelen en koppelen. Als ik 's ochtend om 5 uur besluit naar Nijmegen te rijden is dat mijn zaak, niet die van de overheid. | |
BasEnAad | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:44 |
De aap komt uit de mauw. Precies zoals accijnzen dus ![]() | |
Gunner | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:44 |
Nou ja, de provincies vangen een (groot?) deel van deze poen dus die zullen er vast niet zo blij mee zijn. | |
SicSicSics | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:45 |
Ik zou voorstander zijn van de spits gerelateerde tarieven. ![]() | |
SicSicSics | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:45 |
Precies, want als we gaan rekening rijden dan krijgen ze niks meer!? ![]() | |
BasEnAad | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:46 |
Vergeet niet de kosten die invoering van zo'n project met zich mee brengt. Dat wordt een bodemloze put qua administratie en mislukte automatisering. Miljarden gaat dat kosten. | |
LXIV | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:47 |
Pas nog een artikel in de Telegraaf (soort NOS op papier) waarin omwonenden van Schiphol pleitten voor meer vliegverkeer.. | |
Tomatenboer | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:49 |
Precies, daarom is rekeningrijden zo'n goed idee. Dan kun je de prijs differienteren naar tijdstip / drukte / locatie. Maar ook ik ben van mening dat het niet als melkkoe gebruikt moet gaan worden, dat de MRB moet worden afgeschaft in dat geval en dat het voor de gemiddelde automobilist (pakweg 12.000 km per jaar, gemiddelde auto) niet duurder moet worden. Maar ik weet ook wel dat het erg waarschijnlijk is dat de overheid dit wél gaat benutten om het duurder te maken. | |
SicSicSics | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:50 |
Dat is een goed argument om nooit meer te digitaliseren! ![]() Zullen we weer ponskaartjes gaan maken. ![]() | |
BasEnAad | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:51 |
Dat moet je niet aan de overheid overlaten nee. | |
AchJa | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:52 |
6ct./km is het basistarief, daarbovenop komt de spitsheffing dus reken maar uit. Bij 10 km enkele reis buiten de spits ben je al duurder uit dan nu met MRB. | |
SicSicSics | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:52 |
Nee, we gaan uitbesteden aan de markt, want dan kost het niks! ![]() Goed idee! Doen we een best value procurement, gaan we alleen regie voeren en dan weten we in ieder geval niet meer dat ons een oor aangenaaid wordt! ![]() | |
SicSicSics | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:53 |
Wat? ![]() En hoe? ![]() | |
AchJa | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:58 |
Hier hebben we het er ook over gehad gebaseerd op de plannen die er lagen: NWS / Rekeningrijden? NWS / Middeninkomens in ons land staan onder zware druk | |
Twiitch | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:58 |
Ik zou het eens zijn met de stelling. Maar we moeten niet net doen alsof de motorrijtuigenbelasting zou komen te vervallen wanneer het rekeningrijden wordt ingevoerd, die blijft natuurlijk ook gewoon bestaan. [ Bericht 11% gewijzigd door Twiitch op 29-01-2019 09:05:18 ] | |
EdvandeBerg | dinsdag 29 januari 2019 @ 08:59 |
Mensen die niet voor werk de weg op moeten, zoveel mogelijk weren uit de spits. Laat die maar meer dokken of met het OV reizen. Uberhaupt werkenden matsen en inactieven meer belasten. | |
HSG | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:00 |
Ik heb het idee dat TS niet in gaat om users die met andere ideeën aankomen wat veel effectiever is dan rekeningrijden om deze discussie levend te houden. Zie b.v. wegenbelasting in brandstof of stimulatie thuiswerken. | |
saparmurat_niyazov | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:04 |
Opzich is betalen naar gebruik uiteraard veel eerlijker (en met mijn 1000 km per jaar zou dat meteen een mogelijkheid openen om dat betaalbaarder per S-klasse oid te gaan doen ![]() | |
BarryOSeven | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:06 |
Ben benieuwd hoe ze hierbij weer denken zo veel mogelijk geld uit te zuigen. | |
HSG | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:06 |
maar dan zou je de wegenbelasting in de brandstofprijs moeten verwerken. Dan krijg je inderdaad betalen naar gebruik. Dat is veel makkelijker en goedkoper om te implementeren. | |
TheFreshPrince | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:08 |
Niet als je elektrisch rijdt ![]() En dat is de belangrijkste reden dat de kilometerheffing er komt. | |
LXIV | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:10 |
En meteen CO2-gerelateerd. Want verbruik je veel brandstof dan maak je ook veel CO2. Maar niet haalbaar want anders tankt de helft van Nederland in Duitsland of België. | |
HSG | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:10 |
Ah het is dus een lobbyidee. | |
Tomatenboer | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:10 |
Maar dan kun je weer niet naar locatie / tijdstip belasten (spits duurder of spits mijden belonen). Maar ik ben ook van mening dat een eventuele kilometerheffing eigenlijk maximaal zo'n 5 cent per kilometer zou moeten zijn als basistarief. Maar dat is helaas een utopie. | |
Ludachrist | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:13 |
Nou, Het Volk heeft gesproken, ik neem aan dat de PVV zich hier hard voor gaat maken. | |
TheFreshPrince | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:25 |
Basistarief per kilometer zal afhangen van de auto, gewicht, brandstof, CO2 uitstoot. | |
Tomatenboer | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:28 |
Oh ja, dat kan inderdaad ook. Maar misschien wel onnodig bureaucratisch. Zo'n systeem zou veel eenvoudiger zijn met een universeel tarief. Maar een wisselend basistarief is wellicht wel eerlijker. Anders rijdt iedereen straks een dikke S-Klasse. ![]() | |
allegoedenickszijnop | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:30 |
Dat niet, maar zo'n beetje elk automatiseringsproject uitgevoerd door overheid lijkt op een drama uit te lopen en kost miljoenen meer dan oorspronkelijk begroot. Buiten de directe kosten van budgetoverschrijdingen kost het nog gigantisch veel geld doordat de betreffende instanties niet naar behoren hun functie kunnen uitvoeren. Paar voorbeeldjes waar het de afgelopen jaren flink mis is gegaan; UWV, Belastingdienst , Waterschap, politie, EPD, nieuwe bevolkingsregister, gemeente A'dam en vast nog wel meer te vinden na wat googlen. | |
SicSicSics | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:31 |
Laat ik dat nou net betalen in de maand! ![]() En maar 36 km enkele reisafstand rijden, dus ik ga minder betalen! ![]() Maar even zonder gekheid, wat ben je nu aan het vergelijken? Want die 6,7 is natuurlijk het theoretische maximum. Nu leert de ervaring dat we daar snel genoeg op zullen zitten, maar is dut ook al incl. de spitsheffing? Ik heb niet alles gelezen ... Uiteindelijk mag het van mij, zoals ik zei, best meer kosten als ik op bepaalde tijden wil rijden. | |
WheeledWarrior | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:34 |
Waarom zou je een of andere enquete serieus nemen terwijl met referenda de kont wordt afgeveegd? | |
Red_85 | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:41 |
Dit soort. En dan presenteren als of iedereen er voor is. Nou, nee. Volkskrant weet je het ook zowieso dat ze een bepaalde kant op sturen, want ze hangen duidelijk een bepaalde politieke kant aan. Artikel met een korrel zout nemen en een hele flinke. | |
Red_85 | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:42 |
Hoe precies dan? Straks gaan we allemaal elektrisch rijden of op waterstof. Vervuiling nihil, maar toch betalen omdat iemand dacht dat de 'vervuiler moest betalen'? Klopt niet ringo, wat je zegt. | |
Red_85 | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:42 |
Sterk. Maar misschien omdat dit een politieke stroming wel uit komt. | |
Tomatenboer | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:44 |
Zo ver is het nog niet hé. Voordat we allemaal elektrisch rijden zijn we 30 jaar verder. Tot die tijd kun je echt wel het principe dat 'de vervuiler betaalt' hanteren. | |
LXIV | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:50 |
Ik denk dat de meeste werkende Nederlanders die niet in de stad wonen toch wel zo'n 40.000 km per jaar rijden. Tegen 7 cent de km is dat dan net geen 1000 euro per kwartaal. Dat is toch best fors vergeleken met nu. Zeker als wegenbelasting, benzineaccijnzen en BPM gewoon blijven bestaan. | |
SicSicSics | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:54 |
Zo lust ik er nog wel een paar! ![]() Bovendien is gemiddelde jaarkilometrage voor zakelijk verkeer 24.000 (Bron CBS over 2016) Geen idee of dat incl. woon - werk is trouwens. | |
Cherni | dinsdag 29 januari 2019 @ 09:56 |
Dit. Ik vrees het ergste. | |
Cherni | dinsdag 29 januari 2019 @ 10:06 |
Dan moet je hopen dat de werkgever daar aan bijdraagt. Anders kun je maar beter stoppen als je het minimum loon hebt. Al die andere accijnzen zullen natuurlijk gewoon gehandhaafd blijven. En dan nog onderhoud. Een zaak is wat mij betreft duidelijk. Zodra ik met pensioen ga, gaat die auto de deur uit. | |
LXIV | dinsdag 29 januari 2019 @ 10:07 |
Het zal toch niet net zo gaan als met de BTW dat er tijdelijk tegen een laag tarief goederen belast gaan worden en dat we uiteindelijk met de gebakken peren zitten? Dat zal toch niet? | |
Sicstus | dinsdag 29 januari 2019 @ 10:07 |
ik vind het een prima idee ![]() | |
LXIV | dinsdag 29 januari 2019 @ 10:08 |
Als je met pensioen gaat hoef je de auto juist niet de deur uit te doen met rekening rijden, want niet het bezit maar het gebruik wordt belast. Weinig rijden wordt juist goedkoper!! | |
BasEnAad | dinsdag 29 januari 2019 @ 10:10 |
Zo sluit het belastingnet wel langzaam om je heen. Ver van je werk wonen is niet meer te betalen en dichtbij je werk wonen ook niet. Als je al een woning kan vinden. Sommige mensen kunnen geen kant meer uit. | |
Cherni | dinsdag 29 januari 2019 @ 10:11 |
Pfff, wegenbelasting etc zal niet verdwijnen. En electrisch rijden, daar heb ik geen trek in. En moet ik eens een keer een grote afstand afleggen dan huur ik er wel een. Heb sowieso de laatste pak weg 10 jaar een hekel aan auto rijden gekregen. Voor mij nu een noodzaak vanwege werk met wisselende diensten. | |
BertV | dinsdag 29 januari 2019 @ 10:16 |
Inderdaad. Zo rij ik een lease speed pedelec van de zaak. 100% woon-werk, 1500km(!) per maand. Ik lever hiervoor terecht mijn km-vergoeding van 0,19ct per km in. (=285 EUR per maand) Nu wil de overheid in 2020 ook bijtelling ontvangen voor deze lease fiets. ![]() | |
LXIV | dinsdag 29 januari 2019 @ 10:17 |
Bijna alle vrouwen die ik ken wonen op fietsafstand van hun werk. Een eengezinswoning (120m2 met tuin) in een nette buurt kost hier 165.000 euro (500 incl aflossing per maand). Er is krapte op de arbeidsmarkt. Je kunt dus alle kanten uit. Als je wil kun je prima wonen, op fietsafstand van je werk, 20 uur per week werken en ruim je vaste lasten betalen. Maar om mij niet geheel duidelijke redenen kiezen mensen (meestal mannen) ervoor om op 120 km van hun werk te gaan wonen en dagelijks van 07:00 tot 19:00 weg te zijn van huis in een stressjob | |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 29 januari 2019 @ 10:29 |
Dit idd, hoe gaat dit in godesnaam gefactureerd worden? Hoe om te gaan met buitenlandse auto's? | |
ems. | dinsdag 29 januari 2019 @ 10:30 |
Beter nog, zowel wegenbelasting als rekeningrijden. | |
daNpy | dinsdag 29 januari 2019 @ 10:36 |
Mensen die denken dat het goedkoper wordt ![]() Wat een naïviteit. Niet in de tweede plaats nog het technische gedrocht dat ons te wachten staat als het doorgaat. Dag vrijheid, dag privacy. | |
AchJa | dinsdag 29 januari 2019 @ 10:45 |
Ik heb je de directe links gegeven met daarin verschillende bronnen bronnen verwijzend naar de laatste plannen. Die 6.7ct is het basistarief, niks geen max. daarbovenop komt een spitsheffing. Daarbij heb je nu een keus in wat voor auto je gaat rijden. Wil je in een klein gebakje rijden betaal je minder MRB, met rekeningrijden maakt het geen hol uit of je nou in je Dodge B200 aankomt of met een Lupo 3L. [ Bericht 4% gewijzigd door AchJa op 29-01-2019 11:05:31 ] | |
Red_85 | dinsdag 29 januari 2019 @ 10:45 |
Er wordt al 30 jaar over geluld, kan er ook nog wel eens 30 jaar bij. | |
Chivaz | dinsdag 29 januari 2019 @ 10:47 |
Ik kan alleen maar concluderen dat 58% van de Nederlanders domme ezels zijn. We betalen ons al blauw aan de aanschaf, onderhoud, brandstof en belasting om een auto op de weg te houden. De vervuiler betaald al jaren doormiddel van accijnzen en belastingen op de brandstofprijs. Wat men voor het gemak ook even vergeet is dat je privacy inlevert. Waarom zou ik het kleine beetje vrijheid op moeten geven om de overheid nog rijker te maken dan ze al zijn? Wegwezen met dat rekeningrijden en fuck iedereen die zo dom is om dit toe te juichen. | |
Joppy | dinsdag 29 januari 2019 @ 10:52 |
Ik ben voorstander van rekeningrijden onder de voorwaarde dat er onderscheid gemaakt wordt tussen: - werkverkeer;zoals bijv. busjes van bouwvakkers/servicemonteurs en dergelijken. Degenen die hun werk niet zonder auto kunnen uitoefenen. Hiervoor bij voorkeur geen of hele lichte km-heffing. -woon-werkverkeer; Voor de groep die dagelijks de auto pakt om te werken, maar voor dat werk de auto niet nodig heeft, mag de heffing iets hoger zijn. Zodat deze mensen er niet op achteruit gaan, maar het laten staan van de auto (bijv. door vaker thuiswerken) wel aantrekkelijker wordt. - recreatief verkeer; hiervoor zou de hoogste heffing moeten gelden en dan bij voorkeur nog met een differentiatie naar spits of geen spits. Ik vermoed echter dat hier een onwerkbaar systeem voor nodig is.... | |
LXIV | dinsdag 29 januari 2019 @ 10:56 |
Waarom wordt iets noodzakelijks zoals autoverkeer voor je werk zo bizar zwaar belast en een veel vervuilendere luxe als vliegvakanties praktisch helemaal niet? Als je voor 50 euro naar Milaan vliegt om te shoppen betaal je straks maximaal 7 euro aan tax. Als je een week gaat werken ben je aan belasting al 10x zoveel kwijt, terwijl je uitstoot 1/100-ste is. De reden is simpel: je kunt het eerste ontlopen en het tweede niet. | |
Knip | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:03 |
De MRB wordt in de eerstkomende jaren niet verhoogd en in enkele daarop volgende jaren iets lager dan volgens de indexering, zodat de invoering (niet de indexering)van het rekeningrijden daarmee wordt gecompenseerd. | |
Gunner | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:04 |
Juist niet. Waarom moeten bouwvakkers uit groningen of friesland zo nodig in Den Haag een klus doen? Laat maar lekker dan ook meer tax betalen. Dat sowieso. | |
Knip | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:08 |
Misschien onwerkbaar in deze tijd, maar het zou schelen als mensen weer dichtbij hun werk zouden wonen. Hier in Zaandam zijn destijds in samenwerking met Verkade en Bruynzeel complete wijken gebouwd naast de fabrieken zodat de arbeiders lopend naar hun werk konden gaan. Ook scholen en vakonderwijs werd op loop- of fietsafstand gegeven. | |
TheFreshPrince | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:09 |
Gaat ook nergens over. Ik zag in een dorp in het midden van Friesland enkele busjes met stratenmakers uit Klazienaveen werken aan een parkeerterrein. Alsof er in een omtrek van 15km geen bedrijven zitten die dat kunnen. Dat is iedere dag 4 busjes die 2x 100km afleggen. | |
TheFreshPrince | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:10 |
Probleem daarbij is denk ik wel dat je niet meer je hele leven bij 1 baas werkt. Er zijn mensen die om de 6 tot 12 maanden een andere baan hebben, lang leve de flexmarkt. Die zouden dan de verhuisdozen ingepakt kunnen laten ![]() | |
Gunner | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:12 |
Inderdaad, dat precies. | |
rival | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:12 |
Ik hoor alleen lease rijders hierover, die kost het toch niks..... | |
TheFreshPrince | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:14 |
Ik heb gewoon een eigen auto. En in geval van lease: je baas zal die kilometers toch moeten gaan aftikken, kan zomaar dat je werkgever je een maximum per jaar gaat opleggen. | |
Djeez | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:19 |
Van mij mag het. Ik rijd maar 5.000 km per jaar ofzo, want vrouw en ik doen alles op de fiets | |
SicSicSics | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:19 |
Het maximaal mogelijk tarief in 2018 ja?.. Het is nu 2019, beetje theoretische exercitie dus. Nu is dat altijd bij dit soort proefberekingen, maar ik heb moeite om hem op waarde te schatten. Dat lijkt mij een heel domme uitkomst van zo'n maatregel. ![]() | |
SicSicSics | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:20 |
Ik rij geen lease! ![]() | |
Gunner | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:21 |
bijtelling naar 30/40 procent probleem opgelost. of leaseprijzen omhoog hoeft echt geen probleem te zijn. | |
#ANONIEM | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:29 |
Ik ga er geen km minder door rijden dus zal wel | |
Metro2005 | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:31 |
Ik denk dat dat de enige voorwaarde is waarop een partij betalen per kilometer erdoorheen gaat krijgen. Als de MRB inderdaad afgeschaft wordt ben ik ook voorstander. Betalen naar gebruik zorgt ervoor dat de kosten die mensen maken voor vervoer variabel worden. mensen hebben die kosten dan dus zelf in de hand. Dat zal leiden tot meer mensen die toch af en toe de fiets of OV pakken of bv gaan carpoolen. Nu is die motivatie er minder omdat een groot deel van je autokosten nu toch al vaststaat (de MRB) of je nu veel of weinig rijdt. Belasten op gewicht zoals we nu doen is sowieso een oneerlijk systeem. Ik rij bv hybride waardoor mijn auto zwaarder is dus in plaats van dat ik beloond wordt voor het hebben van een schonere auto moet ik méér betalen per maand en datzelfde lot zie ik straks ook voor de loeizware electrische auto's gaan gebeuren. Ik ben overigens tégen een spitstax en ik hoef géén spioneer kastje in mijn auto. | |
TheFreshPrince | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:35 |
Dat zou idd beloond moeten worden, nonsense dat jij het volle pond aan wegenbelasting betaalt. | |
Dutchguy | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:36 |
Dat is de praktijk inderdaad. Ik ben er ook niet echt voor dat de overheid weet wie wanneer en hoe laat ergens rondrijdt. | |
Metro2005 | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:39 |
40k ![]() volgens het CBS was dat gemiddeld net iets meer dan 13k km per jaar : https://statline.cbs.nl/S(...)NL&PA=80428ned&LA=NL Komt neer op 72 euro per maand als je uitgaat van 6,7ct per km want alsnog behoorlijk veel is. Een tarief van bv 5 cent zou dan kostenneutraal zijn voor de gemiddelde automobilist. | |
C.L.Werner | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:40 |
Exact. Stimuleer thuiswerken, op andere tijden werken, flexiebele dagen... maar nee. Iedereen moet en zal tussen 8 en 9 beginnen en tussen 4 en half 6 naar huis gaan. | |
SicSicSics | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:41 |
Belasten op gewicht is geen rare redenatie als je het over slijtage hebt. Niet over uitstoot. Ligt een beetje aan de leeftijd van je auto, maar je hebt al een spioneerkastje ![]() Steek er maar eens een OBDII stekker in, met appje en kijk wat er geregistreerd wordt! ![]() https://www.accudienst.nl(...)-auto-interface.html Zoeen, super vet! ![]() | |
TheFreshPrince | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:42 |
De overheid weet allang wie wanneer en hoe laat ergens rondrijdt. Camera's boven en langs de snelwegen met kentekenregistratiesystemen, je telefoon die je bij je hebt, etc. Juist bij kilometerheffing hoeft de overheid de plaats en tijd niet te weten. Het GPS bakje hoeft alleen maar het aantal kilometers in verschillende (spits- en dal-) tarieven bij te houden en door te geven, zonder locatie. Het is ook niet de bedoeling dat je later een uitdraai kan krijgen, dan zou je vrouw kunnen zien dat jij om 0:20 op de wallen was (kan je daar met auto komen? ![]() | |
ikheetmartijn | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:48 |
Er zijn gewoon te veel mensen. | |
ArnosL | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:55 |
Bijna 70KM per dag? Hoe lang fiets je dan wel niet per dag? | |
Red_85 | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:59 |
Mensen werken niet meer voor 1 bedrijf en dan het leven lang. Met dank aan de doorgeslagen flexibilisering dat je om de 2 a 3 jaar een nieuwe functie of baan moet krijgen. | |
Dutchguy | dinsdag 29 januari 2019 @ 11:59 |
Het grote verschil zit hem natuurlijk in de bewaartermijn van gegevens en gekoppelde IT mocht dit doorgaan. | |
pvdplanet | dinsdag 29 januari 2019 @ 12:03 |
Opzouten met dit plan. | |
maan_man | dinsdag 29 januari 2019 @ 12:04 |
Afgelopen week konden wij Rambam zijn hoe dat soort onderzoeksbureautjes richting het door jou gewenste resultaat proberen te werken: https://programma.bnnvara.nl/rambam/media/583113 | |
daNpy | dinsdag 29 januari 2019 @ 12:06 |
Dat kan met alle onderzoeken: simpelweg de randvoorwaarden bepalen. | |
#ANONIEM | dinsdag 29 januari 2019 @ 12:15 |
Prima plan, dat rekeningrijden. Ik heb thuis een (zuinige) dieselauto staan, die ik door omstandigheden amper gebruik. Maar ik mag wel het volle pond aan wegenbelasting betalen. Dat is ronduit oneerlijk. Rekeningrijden betekent: de vervuiler cq. gebruiker betaalt. Wie vaker op de weg zit en wie meer kilometers maakt, betaalt meer dan iemand die weinig autorijdt. Dat is veel eerlijker dan het huidige systeem en het kan ook nog eens bijdragen aan beperking van de filedruk. Ik zie rekeningrijden nog liever vandaag dan morgen worden ingevoerd. | |
BertV | dinsdag 29 januari 2019 @ 12:17 |
Inclusief pontje doe ik 60 minuten over 33km. (dus 2 uur per dag retour) Dat is maar iets langer dan met de auto. Dit alles kost minder dan 1kwh aan stroom. (twee keer per dag laden) | |
ludovico | dinsdag 29 januari 2019 @ 12:18 |
Geen goed gevoel inderdaad. | |
boegschroef | dinsdag 29 januari 2019 @ 12:19 |
In veel steden zie je dit al gebeuren waardoor de prijzen onbetaalbaar zijn geworden. | |
Toga | dinsdag 29 januari 2019 @ 12:19 |
Mij hebben ze niks gevraagd. Maar als ze mij zouden vragen: "rekeninrijden of wegenbelasting" zou een simpel rekensommetje bij mij aantonen dat ik goedkoper uit ben. Als mijn werkgever het volle pond betaalt zou het mij ook een worst zijn. Maar stel dezelfde vraag of men bereid is uit eigen zak elke dag een paar euro méér te betalen voor je ritje naar je werk, de uitslag toch anders wordt. | |
LXIV | dinsdag 29 januari 2019 @ 12:22 |
Verkoop die auto dan en koop een benzineauto! | |
LXIV | dinsdag 29 januari 2019 @ 12:23 |
Er waren ook plannen om werkenden voorrang te geven op de woningmarkt (sociaal). maar dat is door Ollengren afgeblazen. | |
#ANONIEM | dinsdag 29 januari 2019 @ 12:25 |
En wat als ik binnen afzienbare tijd een baan vind waarvoor ik mijn auto wél nodig heb? Dan kan ik opnieuw switchen... Ik heb een auto die mij prima bevalt, die fijn rijdt en die relatief weinig kilometers op de teller heeft. En dankzij de onbetrouwbare overheid en hun maatregelen is de restwaarde van mijn auto ook nog eens gekelderd. Het zou niet zo moeten zijn dat mijn keuze voor een auto afhangt van oneerlijke belastingmaatregelen. Het zou moeten gaan over gebruik, cq. vervuiling. | |
maan_man | dinsdag 29 januari 2019 @ 12:25 |
Iedere kilometer die jij nu minder rijdt, betaal jij nu natuurlijk ook al minder belastingen en heffingen. | |
AchJa | dinsdag 29 januari 2019 @ 12:32 |
Of je leest gewoon de plannen even. | |
LXIV | dinsdag 29 januari 2019 @ 12:33 |
Als je slim bent zoek je meteen werk op een redeljke afstand, zoals bijna iedereen. Spaart je behalve veel geld ook nog eens veel tijd. | |
SicSicSics | dinsdag 29 januari 2019 @ 12:39 |
"Even" ![]() Ik bemoei me er liever gewoon zo tegenaan! ![]() | |
Gunner | dinsdag 29 januari 2019 @ 12:41 |
Welke plannen? Het is niet meer dan een zoveelste proefballonnetje. | |
hvan | dinsdag 29 januari 2019 @ 12:51 |
Gewoon op fietsafstand van je werk gaan wonen. Heb je het probleem niet. Ik zo niets anders meer willen. Ik krijg elke keer als ik de fileberichten hoor op de radio de slappe lach | |
AchJa | dinsdag 29 januari 2019 @ 12:52 |
Vandaar... | |
#ANONIEM | dinsdag 29 januari 2019 @ 13:06 |
Ik werk momenteel in mijn woonplaats. Ik ga op de fiets naar m'n werk. Het punt is dus niet dat ik tijd bespaar, het punt is dat ik een dieselauto heb die nu heel weinig wordt gebruikt, terwijl ik wél de volle mep aan wegenbelasting mag betalen. Simpel gezegd: ik ben voorstander van het belasten van gebruik, in plaats van het belasten van bezit (dat bij de aanschaf ook al fors is belast met een BPM). | |
LXIV | dinsdag 29 januari 2019 @ 13:13 |
Stel iemand heeft een maandinkomen van 2400 netto fulltime 160 uur = 15 euro per uur. In situatie 1 rijdt iemand 1 uur en 100 km enkele reis, en legt zelf buiten zijn reiskosten nog 20 euro bij. In situatie 2 rijdt iemand 15 minuten en 25 km enkele reis en legt zelf buiten zijn reiskosten nog 5 euro bij. In situatie 1 is iemand 200 uur van huis voor 2000 euro effectief In situatie 2 is iemand 170 uur van huis voor 2300 euro effectief. Situatie 1 houd je 10 euro per uur over Situatie 2 houd je 13,50 euro per uur over. Het verschil is enorm en heel veel mensen realiseren zich dat niet eens! | |
LXIV | dinsdag 29 januari 2019 @ 13:14 |
Ok, dat kun je zijn en ook wel eens. Maar een diesel bezitten en niet gebruiken is natuurlijk betalen! Als je niet vrijwel zeker bent dat je op korte termijn weer veel moet rijden kun je hem beter verkopen denk ik dan. | |
YuckFou | dinsdag 29 januari 2019 @ 13:23 |
Ponskaarten zijn zo'n beetje het laatste goed geïmplementeerde overheids IT project, alles wat erna kwam is qua budget overschreden, qua doelstellingen niet gehaald en qua bruikbaarheid gefaald, dus zo'n dom idee is het niet eens. ![]() | |
MakkieR | dinsdag 29 januari 2019 @ 13:23 |
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen rekeningrijden en tol heffen? | |
#ANONIEM | dinsdag 29 januari 2019 @ 13:35 |
Tol heffen doe je op een bepaald traject. Een voorbeeld in Nederland is de Westerscheldetunnel (N62) in Zeeland, die Zeeuws-Vlaanderen met de rest van Zeeland verbindt. Rekeningrijden doe je in principe per elke gereden kilometer, ongeacht waar je rijdt. Er wordt afgerekend op basis van informatie uit een kastje dat in elke auto wordt geplaatst. | |
MakkieR | dinsdag 29 januari 2019 @ 13:37 |
Dus als je tol zou heffen in heel Nederland op alle wegen, dan krijg je zoiets als rekeningrijden? | |
#ANONIEM | dinsdag 29 januari 2019 @ 15:48 |
Ja, maar de heffing die rekeningrijden met zich meebrengt, is veel lager dan het gemiddelde bedrag op een tolweg. Voor een ritje door de Westerscheldetunnel betaal je 5 euro. Een rit over vergelijkbare afstand bij rekeningrijden zal neerkomen op luttele centen. | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 29 januari 2019 @ 15:56 |
De meeste mensen willen dat wel, het zijn de werkgevers die dat vaak niet zien zitten. | |
Eiwitshake | dinsdag 29 januari 2019 @ 16:30 |
Inderdaad. Op elke liter benzine zit 78,6 cent accijns. Daaroverheen wordt nog eens 21% btw geheven. De milieugekkies als SicSicSics zouden daar al van moeten smullen aangezien de vervuiler dus al ruimschoots betaald. Maar helaas is het voor dergelijke types nooit genoeg. | |
rareman1 | dinsdag 29 januari 2019 @ 16:49 |
Ik kan beter thuis blijven. | |
rareman1 | dinsdag 29 januari 2019 @ 16:53 |
Omdat die wel werken willen. | |
#ANONIEM | dinsdag 29 januari 2019 @ 17:16 |
Wut, 40k km? Denk dat je wat hoog zit. | |
Tomatenboer | dinsdag 29 januari 2019 @ 17:17 |
Inderdaad, de gemiddelde Nederlander schijnt zo'n 12.000 kilometer per jaar te rijden. | |
Red_85 | dinsdag 29 januari 2019 @ 17:24 |
Zeg hem anders, dan klopt de stelling. De gemiddelde NL'se auto rijdt gemiddeld 12.000 km/jaar. Daar zitten ook auto's tussen die alleen in het weekend of voor de boodschappen gebruikt worden. | |
Tomatenboer | dinsdag 29 januari 2019 @ 17:27 |
Klopt inderdaad. Auto's die alleen in het weekend of voor de boodschappen gebruikt worden zullen wel onder de 12.000 kilometer per jaar blijven vermoed ik. Maar ongetwijfeld zitten mensen met veel woon- werkverkeer daar gebruikelijk boven. Maar in ieder geval zal 40.000 kilometer per jaar voor de gemiddelde woon-werk forens schromelijk overdreven zijn (waarschijnlijk sowieso met een factor 2). | |
Janneke141 | dinsdag 29 januari 2019 @ 17:31 |
Forensenboete. Moet je maar niet gaan werken, foei. | |
Ringo | dinsdag 29 januari 2019 @ 17:46 |
Fietsen, treinen, iemand? Nee, je zult maar kouwe klauwen krijgen. ![]() | |
xzaz | dinsdag 29 januari 2019 @ 18:10 |
Alsof het voor mensen goedkoper gaat worden voor de mensen in de spits wordt het gewoon duurder de rest blijft gelijk of wordt duurder. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 29 januari 2019 @ 18:17 |
Dat doe je toch al door de brandstofaccijns? | |
Tomatenboer | dinsdag 29 januari 2019 @ 18:18 |
Onzin, mensen hebben nog altijd de keuze: - Andere vervoersmiddelen - Flexibelere werktijden afspreken - Thuis werken - Dichterbij huis werken Daar moet een grote omslag in plaats vinden wat mij betreft. Het moet veel normaler worden voor werknemers om op andere tijden te beginnen en op andere tijden te werken. Mensen lijken wel vastgeroest. | |
Joppy | dinsdag 29 januari 2019 @ 18:19 |
Omdat er in Friesland/Groningen niet genoeg werk is voor bouwvakkers, en de randstad een tekort aan bouwvakkers. Mijn inziens moet het doel van rekeningrijden zijn om de filedruk te verminderen. Het belasten van bouwvakkers (en andere beroepsgroepen die hun werk niet zonder auto kunnen doen) zal dit doel nooit helpen. Zij kunnen niet zonder auto met hun spullen naar steeds wisselende bouwplaatsen. Evenmin kunnen ze flexibele werktijden hanteren, aangezien ze in het werk van elkaar afhankelijk zijn. Deze groep extra belasten is ordinaire belastingverhoging zonder effect. Uit een onderzoek van enkele jaren terug bleek dat 2/3 van het verkeer in de avondspits geen zakelijk of woon-werkverkeer is, maar recreatief verkeer. Als je dat verkeer ook maar voor een deel van de weg kan halen in de spits met rekeningrijden dan heb je al zoveel gewonnen. Op veel wegen kan een verschil van 5 tot 10% in verkeer al het verschil zijn tussen files of lekker doorrijden. | |
TheFreshPrince | dinsdag 29 januari 2019 @ 18:19 |
Nogmaals: elektrisch rijden = geen accijns | |
Janneke141 | dinsdag 29 januari 2019 @ 18:23 |
Dus kan de regering beter zorgen voor stimuleringsmaatregelen omtrent thuiswerken en schuivende arbeidstijden, in plaats van het invoeren van een financiële straf voor mensen die gewoon doen wat hun werkgever van hun verlangt. | |
Kapitein_Scheurbuik | dinsdag 29 januari 2019 @ 18:23 |
In de prijs voor elektriciteit zit toch een zeer grote component belasting. | |
Captain_Ghost | dinsdag 29 januari 2019 @ 18:27 |
Ik wil geen rekeningrijden. Ook niet met de huidige belastingsysteem die op gewicht van auto gebaseerd. Ze moeten gewoon naar de label kijken, hoe schoner uitstoot is des goedkoper in belasting. Ook moeten ze niet naar de leeftijd van auto kijken. Men kan prima bij de apk co2 meting doen en label voorzien. Daarmee kan men via de belastingdienst aangeven dat auto bijvoorbeeld schoner is geworden.. accijns en btw zitten al aan de pomp. dat moet wel zo blijven. | |
sjorsie1982 | dinsdag 29 januari 2019 @ 18:33 |
Uit onderzoek si gebleken dat ongeveer 25% van de mensen in de auto in de file tijdens de spits niet in de auto zit voor woon/werk verkeer maar voor recreatie of voor doeleinden die ook prima een uur later konden, zoals boodschappen doen. Daarnaast willen veel mensen helemaal niet om 10 uur beginnen en dan tot half 7 te blijven. Bij mijn werk kan je zo werken als je wilt en iedereen is er rond 8 uur. Uiteraard zijn er ook mensen die van 10 tot half 7 willen werken, maar dat zijn de uitzonderingen. | |
#ANONIEM | dinsdag 29 januari 2019 @ 18:41 |
Dichterbij huis werken is wel erg simplistisch. Alsof iedereen zomaar in die positie is. Thuiswerken vind ik wel een goeie, maar dan moet dat wel in te passen zijn in je baan. Bovendien vind ik dat zoiets vanuit de werkgever gestimuleerd moet worden en niet via rekeningrijden. Andere vervoermiddelen kan, maar dan moet het OV er wel op voorbereid zijn. Treinen zitten nu al nokkievol in de spits. Flexibele tijden klinkt als een goed plan, maar is in de praktijk ronduit kut. | |
xzaz | dinsdag 29 januari 2019 @ 18:57 |
'mensen'. Dit is die opmerking van de Franse president dat er aan de overkant van de straat wel werk te vinden is. | |
nietzeuren | dinsdag 29 januari 2019 @ 19:04 |
* "NPO zegt groot gedeelte van de Nederlanders is voorstander." * "Dat blijkt uit een onderzoek van I&O Research(wie is dat?) in opdracht van de Volkskrant." tuut tuut boing boing, Jetten en Klaver. Overigens is met dit onderzoek in de hand de halve ochtend op NPO-Radio1 gediscussieerd met diverse mensen en tegenstanders werden ermee om de oren geslagen. | |
TheFreshPrince | dinsdag 29 januari 2019 @ 19:05 |
Benzine-auto: 1 op 15 -> ¤0,78 accijns + ¤0,26 BTW = ¤1,04 / 15 = ¤0,069 per kilometer voor de overheid Elektrische auto: 1 op 5 -> ¤ 0,13 energiebelasting + ODE + BTW / 5 = ¤0,026 per kilometer voor de overheid. Ofwel: de overheid loopt per verreden kilometer 4,3 cent mis, ofwel 559 per auto per jaar x 6,48 miljoen benzine-auto's = 3,6 miljard Euro. Dat laten ze echt niet schieten. En dat is alleen voor benzine-auto's, diesel nog niet meegerekend. | |
Weltschmerz | dinsdag 29 januari 2019 @ 19:34 |
Ik vertrouw ook niet bij voorbaat elk onderzoek, maar ik snap heel goed dat de meerderheid inmiddels ook wel begint te dagen dat die simplistische -meer asfalt-retoriek van de VVD de files niet gaan verhelpen. Laat de werkgevers de rekening maar betalen, gewoon bij de reiskostenvergoeding optellen. Die gooien het probleem juist op het bord van de werknemer omdat ze star en lui zijn. | |
Zelva | dinsdag 29 januari 2019 @ 19:52 |
Oftewel, dit is een nutteloze enquête geweest. | |
Red_85 | dinsdag 29 januari 2019 @ 19:55 |
Als er een ov systeem is, ja, waarom niet. Alleen zijn die vaak schromelijk afwezig op die mooie snelweg industrieterreinen die NL rijk is. Of inmiddels ben je zo ver van huis gaan werken doordat je de afgelopen 10 jaar 6x heb moeten switchen dat fietsen ook qua afstand geen optie meer is. Maargoed, snap jij niet natuurlijk. Jij leegt liever je onderbuik achter je toetsenbord. | |
Red_85 | dinsdag 29 januari 2019 @ 20:01 |
Elektrisch rijden / waterstof komt er aan. Ov is aan de overheden. Maak ov goedkoper, comfortabeler en betrouwbaarder. Beboet de 'managers' maar die nog steeds dagelijks hun personeel willen controleren of ze al dan niet aan het werk zijn. Mensen willen best flexibel werken. Of thuis. Die mogelijkheden zijn er legio voor kantoorpersoneel en ambtenaren. Maar he, nog steeds die oude 'managers' die willen dat iedereen om 9.00 binnen is. Kunnen werknemers niet veel aan doen he. Ga jij iedere 2 a 3 jaar verhuizen voor een nieuwe baan? Kost klauwen vol met geld en als je geen baanzekerheid heb, blijf je lekker op je stekkie zitten. Dus ja, forenzenboete. Wat je zegt is kolder. Dikke onzin. Of snap je dat niet? | |
fokexpert | dinsdag 29 januari 2019 @ 20:07 |
Ik rij 100k per jaar en ben in principe ook voor km heffing. Maar in mijn ogen is die er al in basis van accijns. Dus laat ze alle wegenbelasting en bpm afschaffen en bereken gewoon accijns op brandstof en kwh. Veel makkelijker dan al die rare methodes. | |
Zelva | dinsdag 29 januari 2019 @ 20:12 |
Want er zit buiten de btw geen extra belasting op elektriciteit? | |
TheFreshPrince | dinsdag 29 januari 2019 @ 20:12 |
En op kWh extra accijns rekenen is natuurlijk niet handig, dan wordt alles duurder, ook je stroom voor het huishouden, ook voor mensen zonder auto. | |
Straatcommando. | dinsdag 29 januari 2019 @ 20:12 |
Ik ken werkelijk niemand die voor rekeningrijden is, soit..de ervaring leert dat nieuwe stelsels neerkomen op een lastenverzwaring ipv verdeling. Daarnaast zal het met onze overheid vast een inefficiënt kolos van een systeem worden waar privacy ergens op de laatste trede staat. Km heffing betalen we overigens al.. Maar het zal wel ![]() | |
TheFreshPrince | dinsdag 29 januari 2019 @ 20:12 |
De overheid gaat fors geld mislopen met de opkomst van de elektrische auto. Zie rekensom hierboven. Rekeningrijden komt er, daar ben ik zeker van. | |
Zelva | dinsdag 29 januari 2019 @ 20:15 |
Wel een (soort van) accijns dus. | |
TheFreshPrince | dinsdag 29 januari 2019 @ 20:18 |
Er zit energiebelasting, ODE en BTW op maar dat gaat nooit het gat opvullen van de accijnzen op diesel en benzine. De overheid laat geen miljarden liggen en zal dat op een andere manier gaan incasseren. Extra accijns op elektriciteit heeft weinig nut, dan pak je ook mensen zonder auto. Daarnaast kan ik bijna 8 maanden per jaar gratis laden met m'n eigen groene stroom uit m'n 68 zonnepanelen, dat levert ze ook al niets op ![]() | |
Tomatenboer | dinsdag 29 januari 2019 @ 20:20 |
Daar ben ik mee eens. Wat mij betreft moet de overheid daar dan ook sterk in investeren. Alleen hoeven we dat niet van de rechtse partijen te verwachten. Daar ben ik mee eens, ik weet niet waaruit jij opmaakt dat ik dat niet zou vinden ![]() Maar dat is zeker een verantwoordelijkheid voor werkgevers ja. Ik bedoelde dat mensen vastgeroest lijken te zitten in hun denken dat "9 tot 5" normaal is en dat daar niet vanaf geweken kan worden, dat kan natuurlijk wel, en dat besef moet ook bij werkgevers en managers gaan doordringen inderdaad. Desnoods stimuleer je bedrijven via regelingen, of met rekeningrijden natuurlijk. Natuurlijk ga ik niet iedere 2 a 3 jaar verhuizen voor een baan. Laat ik voorop stellen dat ik voor meer baanzekerheid ben, maar wederom; van de rechtse partijen moeten we het dan al niet hebben. Maar het begint wel bij het solliciteren. Mensen solliciteren toch echt zelf op vacatures op 40 of 50 kilometer afstand. Niet dus, want zoals ik probeer aan te geven is het een gedeelde verantwoordelijkheid voor ons allemaal. Of wil je niet van de files af? | |
Fred_B | dinsdag 29 januari 2019 @ 20:21 |
Het is een voor de overheid ideale belasting. Je voert het in en belooft dat ‘het voor niemand duurder wordt’. Bij het eerste gat in de begroting vergeet je dat en gooi je de tarieven omhoog. Mensen gaan voor een paar tientjes in de maand toch niet verhuizen of een andere baan doen, dus het geld stroomt binnen. | |
TheFreshPrince | dinsdag 29 januari 2019 @ 20:28 |
Ja, daar ga ik ook wel vanuit. Met zowel het wegvallen van de gasbaten als de accijnzen valt er weinig anders te verwachten. | |
_I | dinsdag 29 januari 2019 @ 20:36 |
Het is al een melkkoe. Wat ooit bedacht werd om de wegen van te betalen, werd gewoon een nieuwe stroom voor de algemene middelen. Het is dus geen doel-belasting, dus de vervuiler betaalt past hier helemaal niet, want het gaat niet om de vervuiling. Het geld is noodzaak. Elk jaar rijden we gemiddeld meer KM per persoon, waardoor dit proces ook steeds lucratiever wordt. Daarnaast is er een hele grote groep die de auto niet/nauwelijks gebruikt en dat missende bedrag tov de MRB zal door anderen opgehoest moeten worden. Het hebben van een auto zal later vast nog opgenomen worden in een klimaatsdoelstelling, waardoor er een nieuwe belastingcomponent gecreeerd zal worden. Geloof nooit dat niet/weinig rijders hun auto “gratis” mogen bezitten, en de invoer/implementatie zal bekostigd moeten worden.. Al met al, zou ik gewoon willen pleiten om de wegenbelasting af te schaffen, aangezien de wegen er liggen. Tegen de tijd dat het er hier uit gaat zien als België op de weg, dan kijken we dan wel weer of er een kleine bijdrage opgezet moet worden.. | |
Jellereppe | dinsdag 29 januari 2019 @ 20:39 |
Ja, je kunt het sturen. Dat is met alle sociale vakgebieden zo. Je kunt ook positief nieuws negatief framen. | |
MakkieR | dinsdag 29 januari 2019 @ 21:09 |
Misschien moet ik maar eens zo'n speed pedelec ( snelle e-bike ) gaan kopen, heb gehoord dat die ook steeds harder beginnen te rijden. Op lang termijn kan dat denk ik wel uit. ![]() | |
daNpy | dinsdag 29 januari 2019 @ 21:47 |
Daar ga je dus bijtelling op betalen volgens een bezitter in dit topic ![]() | |
kurk_droog | dinsdag 29 januari 2019 @ 21:49 |
Trap die oudjes uit de auto, mensen met pensioen mogen in de spitsuren niet rijden en mensen die bij 1 druppel regen remmen het rijbewijs afpakken. Ruimte over dan op de snelweg ipv al dat laffe gestuur | |
MakkieR | dinsdag 29 januari 2019 @ 21:56 |
Sorry maar ik heb echt de ballen verstand met dit onderwerp, maar volgens dit stukje op het internet wordt bijtelling juist als positief beschreven. https://www.tweewieler.nl(...)p-7-procent-10135945 | |
Bart2002 | dinsdag 29 januari 2019 @ 22:04 |
Mooie observatie dit. Je vraagt je af waarom dat is (van die mannen)... Waarschijnlijk "omdat het kan". We zouden een betere wereld kunnen krijgen met veel minder stress en files als we daar wat meer over zouden nadenken en dat in de praktijk brengen. Ook de politiek zou zich met dit soort zaken bezig moeten houden. Dat doen ze nu niet echt. Voor de Nederlander lijken dit "verworvenheden" waar ze trots op zijn, zoveel mogelijk forensenkilometers maken... ![]() | |
QWARQTAARTJE | dinsdag 29 januari 2019 @ 22:10 |
Moet er wel werk dichtbij zijn | |
Bart2002 | dinsdag 29 januari 2019 @ 22:20 |
Zeker. Maar dan moet je wat en hoe wij het doen als een probleem zien. Wat het is natuurlijk. De trein uit Eindhoven brengt Eindhovenaren naar hun werk in Amsterdam en de trein uit Amsterdam brengt Amsterdammers naar hun werk in Eindhoven. Zelfde geldt voor onze snelwegen. Er is een gigantische mismatch op het gebied van waar men woont en waar men werkt. Al die forensen leggen jaarlijks miljarden kilometers af alleen om op hun werk te komen en weer terug. Dat is verspilling van miljoenen nutteloze uren en de energie die het kost. Toch zien we (en de politiek) dit fenomeen niet als een probleem. Terwijl het probleem gigantisch is. Hoeveel miljarden uren verspilde tijd, kilometers, en benzineliters je kunt besparen als we het slim aanpakken is onvoorstelbaar. We zijn dan in naam een "kenniseconomie" maar op het gebied van vervoer en logistiek zijn we onvoorstelbaar dom bezig. | |
Albert_Hofmann | dinsdag 29 januari 2019 @ 22:40 |
Het is weer zo'n poging om de solidariteit in de samenleving de nek om te draaien. 'Waarom moet ik zoveel(?) betalen terwijl ik praktisch nooit in m'n auto rijd?', 'Waarom moet ik zoveel premie betalen terwijl ik nooit ziek ben/een ongeluk veroorzaak/ schade claim/ werkloos ben?' Ieder voor zich. Wat lopen de mensen die dit een goed/"eerlijk" idee vinden uberhaupt te klagen? Ja, je moet 3 tientjes per maand betalen om met je kutautotje één keer per week boodschappen te doen. Maar je kan ondertussen wel overal en altijd zonder problemen op prima wegen rijden. Ze willen de 'luxe' van een eigen auto voor de deur en natuurlijk overal kunnen rijden, maar de mensen die wel regelmatig autorijden moeten er maar voor zorgen dat er overal goed onderhouden wegen liggen. Vind je het te duur (wat autobezit sowieso is in Nederland) dan doe je die auto toch weg en ga je lekker met het OV of huur je een auto. Je moet niet aan de collectiviteit gaan morrelen bij infrastructuur/onderwijs/zorg/verzekeringen om als individu een paar centen te besparen, want vroeg of laat behoor je zelf tot een groep die hierdoor benadeeld wordt en zou je willen dat de rest van Nederland enige solidariteit toont. | |
TheFreshPrince | dinsdag 29 januari 2019 @ 22:48 |
Met solidariteit is niets mis. Dat is bijvoorbeeld de basis voor ons zorgstelsel en dat mag wat mij betreft beschermd worden. Maar belasten naar gebruik van een auto lijkt me juist heel solidair. Dan kan oma die 1x in de week haar boodschapjes haalt goedkoop naar de supermarkt en belast je degenen die het wegennet het meest gebruiken. Ik ben overigens ook voor een spitsheffing (of een korting buiten de spits, belonen klinkt wat plezieriger dan heffen). Is dat automobilistje plagen? Als de files daadwerkelijk afnemen omdat meer mensen er voor kiezen buiten de spits te rijden of zelfs thuis gaan werken dan is het juist fijn voor de automobilist. De crisis heeft aangetoond dat je niet zo heel veel minder auto's op de weg hoeft te hebben voor een flinke verlaging van het aantal files. Nu de crisis voorbij is, zijn de files ook weer keihard terug, ondanks de extra rijstroken en knelpunten die "verholpen" waren. | |
StarmanFR | dinsdag 29 januari 2019 @ 22:56 |
Moet rekeningrijden dan ook gelden in het verloren platteland in Friesland en Groningen waar files zeldzaam zijn en moet het ook midden in de nacht gelden als er niemand op de weg, nee toch mag ik hopen? Daarnaast ben ik sowieso tegen een kastje in de auto, vind ik tegen de privacy ingaan. Ik geloof er ook niks vinden dat de meerderheid het ok vindt, ja als de Volkskrant het aan Groenlinks, PvdA en D66-stemmers gaat vragen, natuurlijk.. | |
Cockwhale | dinsdag 29 januari 2019 @ 23:06 |
Door valse lage bedragen voor rekeningrijden te vermelden hebben ze mensen overgehaald? | |
TheFreshPrince | dinsdag 29 januari 2019 @ 23:08 |
Zo verloren is het platteland hier niet in Friesland ![]() Maar ik kom ook veel in het westen en de file-problematiek is serieus. Je kan letterlijk geen afspraken maken zonder een uur eerder te vertrekken en zelfs dan sta je ter hoogte van Diemen soms anderhalf uur vast. Wat betreft die kastjes en privacy: juist die kastjes zijn heel goed in te voeren zonder inbreuk te maken op de privacy. Ze hoeven namelijk maar 1 ding te doen: aan de hand van de GPS locatie en tijdstip de juiste tarieven te berekenen en 1x in de maand door te geven. Zelfs de facturatie kan automatisch. En de routes en locaties zelf hoeven helemaal niet gelogd te worden. Als je je echt druk maakt om privacy, zet dan je telefoon uit als je autorijdt en rij alleen via binnenwegen. Er hangen al meer dan 2000 ANPR camera's in Nederland. | |
StarmanFR | dinsdag 29 januari 2019 @ 23:11 |
Een spitsheffing lijkt mij dan op z'n minst logischer dan algeheel rekeningrijden, immers heeft er haast niemand last van als ik midden in de nacht van de discotheek vandaan kom of een vroege zondagochtend op sta ga. Heeft niks te maken met rijden tijdens de spits. | |
TheFreshPrince | dinsdag 29 januari 2019 @ 23:14 |
Klopt op zich. Maar we gaan langzamerhand naar een situatie waar de brandstofauto plaats maakt voor elektrische auto's. Dat kost (zoals voorgerekend) minimaal 3,6 miljard aan accijns per jaar (op alleen de benzine, diesel niet berekend). De overheid zal dus een andere manier van beprijzing gaan zoeken. Dat, gecombineerd met het fileleed waar al het nieuwe asfalt ook geen antwoord op bleek, zal leiden tot een kilometerheffing. Misschien eerst nog zonder "spitsheffing" om draagvlak te creëren maar reken maar dat dat de volgende stap is en dat die kastjes er klaar voor zijn ![]() Afijn, Eurlings heeft daarna nog wel een ander baantje gevonden ![]() | |
Albert_Hofmann | dinsdag 29 januari 2019 @ 23:20 |
Ik zou ook alleen voor dat kleine beetje zorg willen betalen wat ik gebruik en dat oma voor de zorg betaalt die zij gebruikt, maar dat is niet solidair. Er wordt gedaan alsof het allemaal maar een keus is om met een auto te rijden (maar niet als het oma betreft, want die moet wel goedkoop kunnen rijden), alsof mensen voor de lol in de file staan. Files worden sowieso niet minder als het OV niet drastisch beter en veel goedkoper/gratis wordt. Maar ja, dat zullen we dan ook met z'n allen moeten betalen in plaats van ieder voor dat kleine stukje wat hij gebruikt. Het hele fileprobleem (voor zover een probleem, want volgens mij wordt het gewoon geaccepteerd) is iets van de randstad en daar kan je inderdaad redelijk goed met het OV uit de voeten, dus doe dan maar daar rekeningrijden invoeren en laat mij in de provincie met rust. | |
TheFreshPrince | dinsdag 29 januari 2019 @ 23:22 |
Dat is lekker solidair ![]() | |
Albert_Hofmann | dinsdag 29 januari 2019 @ 23:23 |
Precies mijn punt;) | |
BlaZ | dinsdag 29 januari 2019 @ 23:38 |
Men wil gewoon niet veel tijd met de vrouw thuis doorbrengen. | |
SicSicSics | woensdag 30 januari 2019 @ 08:13 |
Alleen accijns op brandstof neemt natuurlijk nieuwe problemen met zich mee. Even naar Duitsland om te tanken wordt dan ook voor een Amsterdammer aantrekkelijk. ![]() Jerrycannetjes mee en gelijk even voor de buurman volgooien. ![]() BPM en MRB zijn elke maand binnen. Is wel fijn hoor een beetje voorspelbare geldstromen. | |
Vader_Aardbei | woensdag 30 januari 2019 @ 09:15 |
Daar zijn we nog lang niet hoor. De infrastructuur om die toekomstige electrische auto's te ondersteunen is er nog niet eens. En net zoals de plasma-tv in de beginjaren, is de prijs nog veel te hoog voor Jan Modaal. | |
Red_85 | woensdag 30 januari 2019 @ 09:40 |
Nope. Want de subsidies gaan alleen maar naar de leasebakken. Zo blijkt vanmorgen maar weer. Rekeningrijden is hiervoor niet de oplossing. Legio aan kutwerkgevers die gewoon zeggen 'ik betaal reiskostenvergoeding aan jullie, dus zijn het jullie kosten'. Los je nog niets mee op. Omdat ze om de hoek geen baan weten te vinden. Niemand wil eigenlijk verder dan 30 minuten van het werk af wonen. Kan dat onderzoek niet meer vinden, maar daaruit bleek dat 20 tot 30 minuten een ideale afstand was. Ik zie een andere oplossing. Een combinatie van factoren. OV op punten verbeteren die ik eerder aangaf, thuiswerken stimuleren of zelfs verplichten voor kantoorfuncties en ambtenaren en ook gewoon de infrastructuur aan blijven passen. Maar rekeningrijden? Nee. Dat is een te vrijheidsbeperkende maatregel waar we alleen maar nadelen van gaan ondervinden. | |
Fred_B | woensdag 30 januari 2019 @ 09:55 |
Regeren is vooruitzien, en in dit geval ook noodzakelijk voor het draagvlak. Nu is de brandstofaccijns nog een mooi middel om te gebruiken/misbruiken ->Voor het klimaat is het noodzakelijk dat de accijns omhoog gaat of er een kilometerheffing komt, dat 2e is dan het beste omdat het de files 'oplost' / er komt een kilometerheffing, maar ter compensatie gaat de brandstofaccijns wel wat omlaag. Zodra het halve land elektrisch rijdt en dus gewend is geraakt aan lage accijnzen per kilometer valt het veel slechter bij de kiezer als de kilometerheffing wordt geïntroduceerd als nieuwe belasting. | |
xzaz | woensdag 30 januari 2019 @ 10:13 |
Kom op mensen stel nou eens voor dat we rekeningrijden gaan invoeren dan wordt het voor niemand goedkoper. | |
Red_85 | woensdag 30 januari 2019 @ 10:24 |
Spitsheffing moet je naar de werkgevers sturen, niet naar de werknemers. Forenzen bestraffen omdat ze ergens moeten zijn op en tijdstip dat ze het al niet willen en verplicht worden door hun werkgevers die niet willen veranderen. | |
Red_85 | woensdag 30 januari 2019 @ 10:26 |
Voor een paar wordt het goedkoper, maar voor de meerderheid niet. Toch kunnen ze dan 'verkopen' dat 'er voor een hoop mensen in dit stelsel geen financieel nadeel is'. | |
michaelmoore | woensdag 30 januari 2019 @ 10:30 |
punt is dat de spits heffing in de plaats van de motorrijtuigbelasting komt Dus kijkt de camera met het kenteken in de tabellen en bepaalt aan de hand van dat kenteken de uitstoot en dus de heffing Neem dan een kleine elektrische auto als je vaak in de spits rijdt of stap bij je collega in de auto en verkoop die grote car aan iemand zoals ik niet in de spits gaat rijden als er een spitsheffing is Als je bij je collega in de auto stapt of met OV gaat dan bespaar je dus Ik denk dat 10% van de mensen in de spits met een collega mee kan rijden | |
Red_85 | woensdag 30 januari 2019 @ 10:36 |
En dan het ov systeem nog meer belasten wat het nu al niet eens aan kan. Collega's wonen niet altijd bij elkaar in de buurt, dus is dat ook niet altijd mogelijk 'Neem dan een andere auto' is voor velen niet te betalen. Je praat wel erg makkelijk. Feit blijft dat dit voorstel van rekeningrijden gewoon oneerlijk is tegenover de overgrote meerderheid. Bedrijven en instanties moet je aansporen om het anders te gaan doen, niet de forenzen. Heeft veel meer effect. | |
Red_85 | woensdag 30 januari 2019 @ 10:39 |
Ik denk dat als je thuiswerken en werkgevers gaat stimuleren er 15 tot 20% uit de spitsen gaat wegvallen. Er zijn meer kantoorbanen en ambtenaren dan maakindustrie. Daar ligt de oplossing. En niet bij privacyfuckende maatregelen die de forenzen gaan beboeten en naaien. | |
michaelmoore | woensdag 30 januari 2019 @ 10:39 |
Wat is de besparing als iedereen gewoon door kan rijden ? een andere auto is voor iedereen te betalen hoeft geen nieuwe te zijn \ Van een 1600 cc toyota naar een 900 cc Panda kan \ | |
SicSicSics | woensdag 30 januari 2019 @ 10:39 |
Volgens het gebruikte rekenmodel wordt het voor mij goedkoper! ![]() ![]() | |
Red_85 | woensdag 30 januari 2019 @ 10:41 |
Kijk even naar het wagenpark in NL. Dat is al het kleinste van West Europa qua formaat auto. En een 1600cc Toyota gaat langer mee dan die Italiaanse rommel. Dus wat is goedkoper? | |
michaelmoore | woensdag 30 januari 2019 @ 10:41 |
Dat klopt als de overheid overgaat met personeel aannemen naar werktijden vanaf 10. 00 uur ochtends tot 1900 uur avonds | |
daNpy | woensdag 30 januari 2019 @ 10:43 |
En wat voor verschil maakt dat? Een Toyota is 4x zo groot als een panda dus meer wegcapaciteit vrij? | |
michaelmoore | woensdag 30 januari 2019 @ 10:44 |
een 900 cc panda loopt 1 op 25 en kost dus weinig in de CO2 uitstoot / Wegenbelasting / verbruik | |
daNpy | woensdag 30 januari 2019 @ 10:46 |
Maar wat los je nu op? Er zijn mensen die ook wat anders van een auto willen dan met 60 naar hun werk rijden. | |
michaelmoore | woensdag 30 januari 2019 @ 10:46 |
of met 10 km | |
Gunner | woensdag 30 januari 2019 @ 10:50 |
Heb je daar ook een daadwerkelijke bron van? Of is het gewoon een aanname? | |
michaelmoore | woensdag 30 januari 2019 @ 10:57 |
https://www.volkskrant.nl(...)nooit-komt~b561518a/
| |
Gunner | woensdag 30 januari 2019 @ 11:04 |
Ik ben niet zo optimistisch als de Volkskrant. Uiteindelijk moeten de provincies ook gecompenseerd worden gezien hun verlies aan opcenten. | |
michaelmoore | woensdag 30 januari 2019 @ 11:05 |
Daar was jaren geleden al een oplossing voor , de provincies zouden een apart stukje inkomstenbelasting krijgen, een opslag per postcode | |
TheFreshPrince | woensdag 30 januari 2019 @ 11:09 |
Dat gaat om 1,6 miljard per jaar in totaal, daar is vast wel iets op te bedenken. Desnoods laten ze die provinciale opcenten bestaan voor autobezitters en wordt de wegenbelasting omgezet naar rekeningrijden. Gaat om zo'n ¤15 per maand per automobilist gemiddeld als je dat deelt over 8,5 miljoen automobilisten. | |
xzaz | woensdag 30 januari 2019 @ 11:14 |
Precies dus het wordt duurder. Er is nu ook al een opslag per provincie voor de wb. | |
xzaz | woensdag 30 januari 2019 @ 11:16 |
Net zoals je koopkracht in 2019 hoger zal worden? | |
GM78 | woensdag 30 januari 2019 @ 12:38 |
Woon zelf in de noordoostpolder, waar het openbaarvervoer gewoon slecht is geregeld. Mijn vrouw en ik hebben gewoon een auto nodig om elke dag weer de loonslaaf te spelen. Als ik vijf of zes cent de kilometer ga rekenen bij de invoering van kilometerheffing, dan is dat voor ons een behoorlijk lastenverzwaring ![]() | |
xzaz | woensdag 30 januari 2019 @ 12:45 |
Dat is de bedoeling ook ![]() | |
Red_85 | woensdag 30 januari 2019 @ 12:46 |
Vervolgens heb je weer wel 2 auto's nodig als je je familie wil vervoeren. Wat heeft die gedachtenkronkel voor nut? | |
Red_85 | woensdag 30 januari 2019 @ 12:48 |
Al zeggen de politici van niet, dat gaat wel gebeuren. Dus principieel tegen rekeningrijden. | |
TresBon | woensdag 30 januari 2019 @ 12:49 |
Ze gaan er dus vanuit dat het óf rekeningrijden óf wegenbelasting is en misschien dat ze goedkoper uit zullen zijn. Lijkt me nogal optimistisch... | |
SicSicSics | woensdag 30 januari 2019 @ 13:47 |
Mijn koopkracht is met 300% gestegen, maar dat ligt niet aan het kabinet! ![]() Nee hoor, substantieel; een paar euro per maand. Als ik uitga van het hoogste tarief, zonder spitstoeslag. ![]() | |
Vallon | woensdag 30 januari 2019 @ 14:28 |
Yep.... dat mensen nog illusies hebben dat je minder moet/gaat betalen met zg. redelijke maatregelen..... die de overheid onontkoombaar kan opleggen. ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Bot13 | woensdag 30 januari 2019 @ 14:33 |
Hier zitten we dan, discussie te voeren over wat een eerlijke verdeling is van vervuilen en betalen. En niemand die het heeft over WAT er gebeurd met dat geld. Zelfs als alle vervuilers miljarden betalen, gaat dat geld niet magischerwijs het milieu verbeteren. Geld wordt zo heel makkelijk gebruikt als het 'afkopen' van vervuilen. Onze overheid heeft een prima handje van creatieve milieuprogramma's die weinig tot niks positiefs doen voor het milieu. | |
Red_85 | woensdag 30 januari 2019 @ 14:34 |
De overheid heeft in de afgelopen jaren niets veranderd wat een lastenverlichting is geworden. Reken je dus maar niet rijk. | |
Red_85 | woensdag 30 januari 2019 @ 14:40 |
.....Maar wel een enorme hoop geld kosten. Net als de ODE. Betaald door de consument en overgeheveld naar het bedrijfsleven als subsidie voor 'klimaat' projecten waar ze vervolgens weer belastingvoordelen op kunnen krijgen. | |
Litpho | donderdag 31 januari 2019 @ 12:18 |
Niet ook. Eerst. De overheid moet a) bewegen in de woningmarkt makkelijker maken zodat mensen die het kunnen ook inderdaad dichter bij hun werk kunnen gaan wonen en b) werkgevers dwingen/stimuleren/watdanook om thuiswerken mogelijk te maken. De aanname dat werknemers bij machte zijn hier in grote getale verandering in aan te brengen is net zo'n hersenspinsel als dat sommige politici lijken te denken dat mensen voor hun plezier in de file staan. | |
michaelmoore | donderdag 31 januari 2019 @ 12:19 |
VVD die houdt niet van ;lastenverlichting voor de burger | |
Benger | donderdag 31 januari 2019 @ 12:26 |
Je vergeet nog even dat een groot deel van de opbrengsten van rekeningrijden op gaat aan uitvoeringskosten. Het big brother systeem wat moet kijken wie, waar, wanneer rijdt moet wel worden aangelegd en onderhouden. Uiteindelijk gaan we met zijn allen dus een stuk meer betalen. | |
michaelmoore | donderdag 31 januari 2019 @ 12:47 |
en de inrichting van een nieuwe autoriteit rekening rijden | |
Luctor.et.Emergo | vrijdag 1 februari 2019 @ 13:46 |
Als het tarief maximaal op 0,73 cent per kilometer komt, dan is het even duur als nu met de wegenbelasting. En geloof nooit dat het daarop neer zal komen. | |
TheFreshPrince | vrijdag 1 februari 2019 @ 13:51 |
Of het even duur is als nu met de wegenbelasting kan je niet met "een tarief van maximaal" bepalen. Ik betaal 61 per maand, rij 13.000km per jaar, ofwel 5,6 cent per kilometer. Iemand die 92 per maand betaalt en 70.000km per jaar rijdt, betaalt nu 1,6 cent per kilometer en gebruikt de auto met dat soort kilometers wss ook nog eens zakelijk en kan kosten aftrekken. Wat dat betreft is kilometerheffing eerlijker, je betaalt naar gebruik (afhankelijk van gewicht / uitstoot), niet voor het bezit op zich. | |
Luctor.et.Emergo | vrijdag 1 februari 2019 @ 13:54 |
Wat iemand anders betaald, is toch niet interessant voor mij. Daar heb ik namelijk helemaal geen last van. Enkel wat ik iedere maand moet aftikken, merk ik, dus voor mij persoonlijk is een tarief van 0,73 cent/km gelijkwaardig. | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2019 @ 22:01 |
Logisch ook nog daar men het weer wil uitsmeren over de gehele populatie, nee laat de veel rijder ook maar veel betalen! Ik heb mijn bankpas al en mag betalen voor die welke veel gebruik ervan maken in het buitenland, ik heb mijn telefoonabbo al voor die welke veel gebruik maken van roaming in het buitenland, laat die toch welke ervan gebruik maken betalen, zo mij ook als ik eens een keer gebruik ervan maken doe. Maar laat mij niet standard betalen voor zoiets, waar ik zelden tot nooit gebruik van maken doe. Zo ook dat tientje paar jaar of kwartaal meer, ieder voertuig ongeacht hoe vervuilend het is tientje meer, dat verhoudt zich als een tang op een varken? | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2019 @ 22:08 |
Offtopic. Ik krijg steeds meer respect voor de gele hesjes trouwens! [ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2019 22:08:48 ] | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 3 februari 2019 @ 22:10 |
Maar van spitsheffing is toch aangetoond dat het werkt? Van kilometerheffing weet ik het niet. | |
TheFreshPrince | zondag 3 februari 2019 @ 22:11 |
Dat gaat dan wel aardig duurder worden voor je. Wat rij je per jaar? >50.000km? | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2019 @ 22:12 |
Ik ben trouwens voorstander om te kijken naar je co2 uitstoot. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 3 februari 2019 @ 22:12 |
En NOx. | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2019 @ 22:13 |
Zolang ik met mijn stekkerbak maar vrijgesteld ben | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 3 februari 2019 @ 22:14 |
Nee, sorry. Jullie moeten betalen voor de vervuiling van de kolencentrales. | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2019 @ 22:17 |
ik rij niet op kolen. | |
MadJackthePirate | zondag 3 februari 2019 @ 22:18 |
Toch moet je betalen uiteindelijk, gr gr de Nederlandse overheid. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 3 februari 2019 @ 22:18 |
Sorry, maar dat onderscheid kunnen we helaas niet maken. Het gaat niet om eerlijk, het gaat om de poen. | |
#ANONIEM | zondag 3 februari 2019 @ 22:20 |
dan kunnen ze het beter na 2022 doen zodat heel zakelijk nederland elektrisch rijd. | |
BasEnAad | zondag 3 februari 2019 @ 22:41 |
Dames, het onderzoek was in opdracht van de Volkskrant. "Er is vooral steun voor een vlaktaks. Daarbij betalen automobilisten meer naarmate ze meer kilometers rijden, ongeacht waar of wanneer. Een spitstaks, waarbij je meer betaalt tijdens spitsuren en minder buiten de spits, krijgt de minste steun. Een derde variant is een ecotaks, waarbij schone auto's minder betalen dan vieze. Opvallend is dat alle drie deze varianten van rekeningrijden populairder zijn dan het huidige systeem van de vaste motorrijtuigenbelasting." Heel twijfelachtige conclusie, zeker omdat we de vraagstelling niet weten. | |
michaelmoore | zondag 3 februari 2019 @ 23:19 |
het loont dan om de auto te laten staan en eens wat meer de fiets en bus te nemen of met een collega mee te rijden auto kost dan geen geld als ie stil staat en misschien doe je de auto wel weg , heb ik ook gedaan Deel auto werkt ook goed , Snappcar en wheels | |
#ANONIEM | maandag 4 februari 2019 @ 00:05 |
Daarom staat men in de spits meer stil als dat men rijden doet. Die mensen moest men eigenlijk gratis laten, wat is daar nu leuk aan? Maar inplaats van gratis blazen die gratis CO2 de lucht in tijdens het stilstaan. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2019 00:07:37 ] | |
Luctor.et.Emergo | maandag 4 februari 2019 @ 12:54 |
Ik rij rond de 25-30.000 km per jaar. Ik heb een kleine auto, dus betaal relatief weinig wegenbelasting. | |
daNpy | maandag 4 februari 2019 @ 12:56 |
Precies. Vervalt de BPM (nergens in de EU) en wordt de absurd hoge MRB op zijn minst verlaagd? Zo lang de randvoorwaarden niet bekend zijn, weten mensen niet waar ze "ja" op zeggen. Gevaarlijk als je niet ff verder denkt imo. | |
freako | maandag 4 februari 2019 @ 13:17 |
Vraagstelling is te vinden in het rapport van I&O research, hier te downloaden: https://ioresearch.nl/Hom(...)ar-onder-voorwaarden | |
#ANONIEM | maandag 4 februari 2019 @ 15:05 |
En toch ga je volgens die regeling 10 Euro meer betalen of klein of groot dat maakt geen verschil | |
Gia | maandag 4 februari 2019 @ 16:26 |
Stelling: Dus, in plaats van de motorrijtuigenbelasting. Daar kan ik het wel mee eens zijn. Of dat nu wel of niet tijdens de spits is. Mensen die eens wat vaker het OV gebruiken, besparen dan behoorlijk. | |
tesssssssss | maandag 4 februari 2019 @ 16:43 |
Als ik de volle prijs zou betalen voor de trein, zou ik 9,80 euro betalen voor een retour. Voor 26 kilometer, Dus totaal. Retour. | |
#ANONIEM | maandag 4 februari 2019 @ 17:44 |
Er vanuitgaande dat je geen auto voor de deur hebt staan? Anders is het te duur. Mits men het zo laat als het is, en een tientje meer. [ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2019 17:45:02 ] | |
Gia | maandag 4 februari 2019 @ 18:09 |
Mijn man heeft een trajectkaart van zijn werkgever. En ik heb de auto en rijd best weinig. Boodschappen en met mijn moeder naar dokter/ziekenhuis e.d. Voor ons is rekeningrijden voordeliger. | |
#ANONIEM | maandag 4 februari 2019 @ 18:10 |
Voor ons ook anders was ik ja niet VOOR! | |
michaelmoore | maandag 4 februari 2019 @ 20:24 |
voor mij ook, ik ben gepensioneerd en rij dus niet meer in de spits als dat geld kost doe gewoon de auto helemaal weg | |
warhamstr | maandag 4 februari 2019 @ 21:34 |
Dat is toch exact dezelfde vraag joh ![]() | |
arj1o1 | maandag 4 februari 2019 @ 21:53 |
Leipo66 gaat er vanuit dat het een suggestieve vraag is die niet spreekt over rekeningrijden. De term rekeningrijden wordt inderdaad niet expliciet benoemd. Maar: iedereen begrijpt dat "per gereden kilometer belasting betalen" op rekeningrijden neerkomt. En als dat niet zo is, wil dat alleen maar zeggen dat mensen verkeerde ideeën hebben over rekeningrijden en er dus blijkbaar wel voor zijn als het duidelijk wordt uitgelegd. Boegschroef gaat er vanuit dat de vraag zoiets was als: "Bent U voor rekening rijden als de kosten niet stijgen". Leg mij uit waar in de vraag staat dat de kosten niet stijgen. |