Dat wisselt per dienst, ik rij op al het materieel wat in dienst is bij de NS met uitzondering van de treinen die over de hogesnelheidslijn rijden.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:15 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb gelijk een vraag. Op welke soorten treinen heb gereden en wisselt dat af of zit je altijd op één type?
Zit er ook veel verschil in rijdt de ene fijner dan de andere?quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:20 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Dat wisselt per dienst, ik rij op al het materieel wat in dienst is bij de NS met uitzondering van de treinen die over de hogesnelheidslijn rijden.
In sommige diensten wissel je vaak van materieel en rij je 5 verschillende types en in andere diensten blijft het bij 1 of 2.
Ieder stukje heeft zo zijn eigen charmes. Mooi vind ik altijd de lijnen rond Hilversum, de Oostvaardersplassen, Arnhem - Nijmegen en een (voormalige) favoriet de lijnen rond Kerkrade.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:21 schreef gothic-blackie het volgende:
Welk stukje in Nederland is het mooist om te rijden?
Jazeker, intercities trekken veel trager op bijvoorbeeld maar wegen ook een stuk meer. De sprinters zijn daarentegen meesters van het accelereren, maar hebben in sommige gevallen een lagere topsnelheid.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:21 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Zit er ook veel verschil in rijdt de ene fijner dan de andere?
¤14,88 exclusief onregelmatigheidstoeslagenquote:
Tering dat is niks.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
¤14,88 exclusief onregelmatigheidstoeslagen
Qua voorbereidingen hoef ik weinig te doen. Ik meld me in dienst via een app op mijn werktelefoon en daarna krijg ik een overzicht met alle ritten en (halterings)tijden van die dag. Voor ik met een trein op pad ga moet ik deze beproeven (o.a. correcte werking van de remmen en verlichting, het invoeren van het ritnummer op het communicatienetwerk en mijn conducteur begroeten via de portofoon.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:24 schreef MichaelScott het volgende:
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er ongeveer uit?
Dus moet je dingen voorbereiden voor je werk? Wanneer heb je pauzes? Hoeveel uur van je werkdag ben je echt aan het "rijden"?
Een melodie heb ik zelf nog nooit geprobeerd, maar het kán wel.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
gebruik je de tyfoon weleens ter vermaak? kun je er een melodie mee vormen? (la cucaracha)
Vroeger was het een echt mannen bolwerk, tot een jaar of 25 geleden waren er volgens mij zelfs helemaal geen vrouwen.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Is het nogsteeds zo dat conducteurs jou meester moeten noemen? Heb je ook vrouwlijke machinist collega's?
Gelukkig niet. Ik heb 1 keer een aanrijding gehad met iemand die onder de spoorbomen door stak met zijn fiets toen de tegentrein op het andere spoor net voorbij was. Als hij geteld had, dan had hij wellicht het tweede spoor nog gezienquote:Op zaterdag 10 november 2018 16:27 schreef DJMO het volgende:
Heb je wel eens een springer voor je trein gehad?
1. Nope, meten op de man is hoe we dat in spoorland noemen en dat is verboden. Dat soort tijdsdruk zou namelijk voor meer gevaarlijke situaties kunnen zorgen (afleidingen en haast en stress etc.)quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:27 schreef snabbi het volgende:
1. Stel er is vertraging. Wordt er dan nog extra druk op jou gezet om tijd in te halen?
2. We horen niets meer over het verzet tegen het 'rondje-om-de-kerk'. Wat is daar eigenlijk de status van.
3. We horen vaak ook aangrijpende verhalen over springers. Heb je zelf zoiets meegemaakt en wordt zoiets veel besproken?
4. In zo'n loc is het vaak een takke-herrie. Heb je daar nou geen last van?
5. Hetzelfde met al die belletjes en piepjes. Werkt dat niet op je zenuwen?
Onder droge weersomstandigheden mag ik graag met een DDZ op pad. Is het nat dan heeft deze vaak moeite met optrekken (wielslip), met name als je in de motorbak zit kan dit erg hinderlijk zijn en tussen ieder station voor een beetje extra vertraging zorgen.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:27 schreef Peterselieman het volgende:
Welk materieel vind je het fijnst om mee te rijden?
Goeie vraag, ik weet het eigenlijk niet. Waarschijnlijk iets anders in de transportsector, of kok.quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:28 schreef O_o_ het volgende:
Wat zou je zijn geworden als je geen machinist zou zijn geworden?
VIRM in natte omstandigheden vind ik een verrassende keuze omdat ze gerekend naar de lengte eigenlijk een aangedreven draaistel tekort komen ten opzichte van ander materieel.quote:Op zaterdag 10 november 2018 17:15 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Onder droge weersomstandigheden mag ik graag met een DDZ op pad. Is het nat dan heeft deze vaak moeite met optrekken (wielslip), met name als je in de motorbak zit kan dit erg hinderlijk zijn en tussen ieder station voor een beetje extra vertraging zorgen.
Doe mij tijdens herstige omstandigheden maar een VIRM, hoewel ook die er hinder van kunnen ondervinden voelen ze wel het meest stabiel aan tijdens het optrekken en afremmen.
Vervolgvraag:quote:Op zaterdag 10 november 2018 17:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Gelukkig niet. Ik heb 1 keer een aanrijding gehad met iemand die onder de spoorbomen door stak met zijn fiets toen de tegentrein op het andere spoor net voorbij was. Als hij geteld had, dan had hij wellicht het tweede spoor nog gezien![]()
Hij kon trouwens nog net op tijd van zijn fiets springen en is er met een paar schrammen zeer goed vanaf gekomen. Zijn fiets had minder geluk.
Ik heb nog nooit tussen Eindhoven en Venlo gereden.quote:Op zaterdag 10 november 2018 17:02 schreef Postbus100 het volgende:
Zijn er ook trajecten waar je nog nooit gereden hebt? (of waar je praktisch nooit komt)
Flauwquote:Op zaterdag 10 november 2018 17:30 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit tussen Eindhoven en Venlo gereden.
Verder ligt het heel erg aan het pakket aan diensten wat je op je standplaats hebt. Ieder jaar krijgt je standplaats een x aantal diensten aangeleverd (hoeveel dat er zijn is onder andere afhankelijk van het aantal personeelsleden). De meeste diensten zit je veel op treinseries die door je standplaats rijden of daar in de buurt komen. Zelf werk ik op een standplaats met een centrale ligging (welke dat precies is hou ik voor me ivm herkenbaarheid @Renwan), dus waaier ik over het hele land uit. Standplaatsen die in een uithoek liggen zijn vaak beperkter in hun routes in verband met de tijd die het kost om daar te komen.
De meeste machinisten zitten in een vast rooster en dat houdt in dat ze per dag weten welke dienst ze krijgen (wijzigingen voorbehouden) en welke routes daarbij horen. Iedere roostergroep heeft wel een paar trajecten die een andere roostergroep weer niet heeft. Zelf ben ik vervanger, ik weet daarom pas 1 week vantevoren welke dagen ik moet werken en welke diensten ik draai. Een voordeel daarvan is wel dat ik diensten uit alle roostergroepen draai en dus door het hele land rij.
Er zijn tegenwoordig twee manieren om als machinist (bij de NS) aan de slag te kunnen. Je hebt de interne opleiding die 1 jaar duurt en door de NS zelf wordt verzorgd. Je hebt dan theorie-lessen op het eigen opleidingsinstituut in Amersfoort en daarnaast heb je praktijkperiodes die je al op de trein zit, onder begeleiding van een mentor-machinist. Wie deze opleiding doet heeft dus ook gelijk al een betaalde baan en kan onder voorbehoud van het slagen voor de examens direct aan de slag.quote:Op zaterdag 10 november 2018 17:17 schreef Guppyfriend het volgende:
Heb je een specifieke opleiding gedaan om als machinist aan de slag te kunnen? Zijn er bepaalde functievereisten?
Ze trekken niet al te best op nee (doen ze onder droge omstandigheden trouwens ook nietquote:Op zaterdag 10 november 2018 17:21 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
VIRM in natte omstandigheden vind ik een verrassende keuze omdat ze gerekend naar de lengte eigenlijk een aangedreven draaistel tekort komen ten opzichte van ander materieel.
Passagiers hebben geen spoor portofoons als het goed isquote:Op zaterdag 10 november 2018 17:25 schreef oranjevogel1 het volgende:
Heb je soms passagiers die heel hard door een portofoon roepen: HALLO HALLO HIER IS DE BRANDWEER?
De precieze cijfers ken ik niet.quote:Op zaterdag 10 november 2018 17:27 schreef DJMO het volgende:
[..]
Vervolgvraag:
Er vinden regelmatig aanrijdingen met een persoon plaats. In hoeveel gevallen gaat het om springers en in hoeveel gevallen om een noodlottig ongeval (zoals bv het drama in Oss).
En wie doet wat bij een ongeluk/springer?
Helaas nietquote:Op zaterdag 10 november 2018 17:28 schreef Roces18 het volgende:
Ben je treinmeisje wel eens tegengekomen?
https://www.dumpert.nl/me(...)meisje_is_terug.html
Is heel dubbel. Ik snap dat de automatisering eraan komt en in sommige landen zelfs al wordt gebruikt. In Parijs rijden geloof ik al vele jaren metro's rond zonder bestuurder en als ik soms lees hoe enthousiast bepaalde hoge omes in het spoorvak zijn als het over zelfrijdende treinen gaat dan vrees ik wel voor mijn baan in de toekomst.quote:Op zaterdag 10 november 2018 17:30 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Hoe kijk je tegen de toekomst aan wat betreft automatisering, denk je dat er binnen nu en niet al te lange tijd treinen zonder machinist kunnen rijden? Zelf ben ik buschauffeur en hoewel ik denk dat het echt niet zo`n vaart zal lopen ben ik toch best huiverig voor wat de toekomst op dat gebied gaat brengen.
Alles, jij?quote:Op zaterdag 10 november 2018 17:34 schreef renwan het volgende:
[..]
Flauw
Draai je vroeg/tussen of laat/nacht? Komen we elkaar misschien nog eens tegen, hc gvc hier
Prima volk hoor, laat ze maar foto's schieten, ik zwaai wel.quote:
Bedankt voor dit inkijkjequote:Op zaterdag 10 november 2018 17:50 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
De precieze cijfers ken ik niet.
Ik heb wel eens horen zeggen dat er per week gemiddeld vier aanrijdingen met een persoon zijn.
In sommige periodes kan dit cijfer hoger liggen. Wanneer de donkere herfstdagen hun intrede doen en de periode rond de kerst zijn berucht.
Bij een springer is het zaak om zo snel mogelijk de alarmering op te zetten. Ik plaats een alarmoproep die te horen is door de verkeersleiding plus alle treinen die op dat moment in de buurt rijden, zij kunnen dan vast rekening houden met een mogelijke versperring op het traject. De verkeersleiding licht vervolgens de veiligheidscentrale van het eigen bedrijf en de hulpdiensten in.
Vervolgens mag je ervoor kiezen om, met of zonder je conducteur, buiten te gaan kijken. Dit is in geen geval verplicht. Soms zijn het bijna aanrijdingen die met een sisser aflopen en in het donker kan het erg moeilijk te zien zijn of je met een persoon of met een dier te maken hebt. De buitenverlichting is op de meeste materieeltypes helaas niet zo sterk. Naar buiten gaan kan dus ook andere inzichten verschaffen.
Na de alarmering komt de wachtdienst ter plaatse en word je van de trein gehaald. De hulpdiensten verrichten onderzoek en verwijderen uiteindelijk wat er over is van de persoon. De passagiers worden meestal geëvacueerd en de trein zal uiteindelijk afgerangeerd worden naar een gespecialiseerde locatie voor reiniging.
Zou goed kunnenquote:Op zaterdag 10 november 2018 17:42 schreef Inbox het volgende:
Heeft u weleens met Geerd op de trein gezeten?
Officieel mag het niet, maar zo nu en dan gebeurt het nog wel eens. Tijdens stilstand een kijkje komen nemen zullen weinig collega's moeilijk over doen. Tijdens het rijden... ach je kan het altijd proberenquote:Op zaterdag 10 november 2018 17:45 schreef Postbus100 het volgende:
Ik heb vroeger als klein meisje wel eens voorin mogen kijken. Gebeurt dat nog of is er tegenwoordig beleid dat dat niet meer mag?
quote:
Volgens mij zit dit redelijk op of bij het gemiddelde uurloon in Nederland.quote:
Ik ben nooit in Japan geweest en heb ook nog nooit een Railfan game gespeeld. Ziet er wel leuk uit trouwens en best realistisch.quote:Op zaterdag 10 november 2018 17:59 schreef Qunix het volgende:
Ben je ooit in Japan geweest en wat is jou ervaring over het punctueel rijden én precies stoppen op het juiste plekje bij een perron.
Heb je toevallig een Railfan game gespeeld en ben je er goed in?
Die zones, dat is in Japan de plek waar de deuren zijn. In die game die inderdaad heel realistisch is mag je max 20 cm meer of minder dan waar je precies moet stoppen. Ook qua tijd, maximaal 10 seconden te laat (0 te vroeg) weggaan.quote:Op zaterdag 10 november 2018 18:16 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ik ben nooit in Japan geweest en heb ook nog nooit een Railfan game gespeeld. Ziet er wel leuk uit trouwens en best realistisch.
Punctueel rijden zijn we inderdaad druk mee bezig, zo hebben we tegenwoordig dienstkaartjes waarop de precieze secondes van aankomst en vertrek vermeld staan en dat maakt het wel een sport om dat natuurlijk zoveel mogelijk aan te houden. Hier zijn trouwens ook nog diverse hulpmiddelen voor in ontwikkeling, denk aan apps met rijtijden die tevens aan kunnen geven hoe hard je moet rijden of remmen om ergens precies scherp op tijd aan te komen.
Het stoppen aan de perrons wordt trouwens ook steeds 'uitgebreider'. Zo zijn er op diverse stations proeven met instapzones die al op voorhand aan de reiziger vertellen waar ze het beste kunnen gaan staan wachten om een grote kans op een zitplek te bemachtigen. Kunst voor ons is dan natuurlijk om haarscherp die trein op de juiste plek stil te zetten, anders heeft die hele instapzone weinig zin.
Laat/nacht, aan ochtenden ga ik niet meer beginnenquote:
en zn eigen knuppel, die vast niet groen is.quote:Op zaterdag 10 november 2018 18:34 schreef Maegrim het volgende:
De enige knuppels waar Geerd achter mag zitten zijn van die groene
Het leukste vind ik toch de vrijheid. De vrijheid om je werk alleen uit te kunnen voeren, zonder collega of baas in je nek. Daarnaast hou ik heel erg van de afwisseling, zowel qua werktijden als qua dienstinhoud.quote:Op zaterdag 10 november 2018 18:22 schreef hemarookworst het volgende:
Wat zijn zaken die je graag anders of beter ziet tijdens je werk?
En wat vind je het leukst en minst leuk aan je werk?
Laat heeft ook mijn voorkeur, maar ieder nadeel heeft ook weer een voordeel.quote:Op zaterdag 10 november 2018 18:25 schreef renwan het volgende:
[..]
Laat/nacht, aan ochtenden ga ik niet meer beginnen
100% feit.quote:Op zaterdag 10 november 2018 18:33 schreef Inbox het volgende:
Blaadjes op het spoor als argument voor vertraging. Feit of fabel?
Waarom doen ze dan niet gewoon een bezem of iets aan de voorkant van de trein proppen tegen blaadjes..quote:Op zaterdag 10 november 2018 19:20 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
100% feit.
Blaadjes lijken zo onschuldig. Het vervelende ervan is dat zodra ze op de spoorrails komen en er een trein overheen rijdt ze tot moes worden vermalen. In het blad zitten bepaalde stofjes die het van zichzelf al gladde railoppervlak nog gladder maken. Wanneer hier dan ook nog eens een beetje water bij komt, zoals in de herfst wel vaker het geval is, krijg je een grote spiegelcocktail.
De wielen van een trein zijn ontworpen om een zo klein mogelijk contactoppervlak met de rails te hebben. Soms is dit oppervlak maar een paar centimeter per wiel. Dit heeft als voordeel dat een trein met al zijn grootte en gewicht zich toch relatief makkelijk kan verplaatsen. Daarnaast is het ijzer op ijzer om zo min mogelijk weerstand te creeëren. Hoe anders is dit als je het vergelijkt met de rubberen band onder de auto, die we het liefst zo breed mogelijk zien.
Het nadeel moge duidelijk zijn, dat kleine beetje contactoppervlak laat zich makkelijk beinvloeden door bijvoorbeeld de stofjes uit een blaadje.
Als het glad is kan het maar zo 3 keer zo lang duren voordat ik op de normale snelheid ben na het wegrijden, dit omdat de wielen telkens door blijven slippen en ik dus nog maar een klein beetje tractie ( = stroom) kan geven. Met het remmen loop ik het risico om de controle over mijn trein volledig te verliezen, door te glijden met misschien wel zeer gevaarlijke situaties als gevolg. Denk aan het glijden door een rood sein waarachter een nog open overweg ligt of een andere trein staat. Ook het remgedrag moet ik dus aanpassen, wat ook weer extra tijd kost.
Op de HSL rij je onder een ander type snelheidsbewaking en om daarmee te mogen werken moet je een aparte opleiding + examen volgen. Er zijn een aantal standplaatsen geselecteerd waarop ze die specifieke opleiding aan machinisten hebben gegeven, de HSL ritten zijn dus vooral bij die standplaatsen ondergebracht. Als je niet op een van die standplaatsen zit dan heb je dus gewoon pech.quote:Op zaterdag 10 november 2018 19:05 schreef Againzender het volgende:
je doet geen ritten op de HSL lijn. Wat heb je als extra nodig om daar te mogen rijden? Ik weet van een SNCF medewerker dat die machinisten in een soort buitencategorie zitten.
Nou zitten machinisten in Frankrijk dat sowieso al behoorlijk met hun arbeidsvoorwaarden
Een vroege dienst is een dienst die na 5:00 uur begint en voor 18:00 uur klaar is.quote:Op zaterdag 10 november 2018 19:13 schreef wielrennerdt het volgende:
Hoe laat is een late dienst? En wat zijn de nachtdiensttijden?
Wil je nog wel op de HSL rijden? Lijkt me chiller omdat dat een mooiere trein is toch?
Treinen zijn zwaar en rijden snel, dus ze veroorzaken veel aanzuigkracht vanuit de onderkant. Een blaadje wat eerst weggeveegd zou worden door een bezem, beland enkele seconden later dus opnieuw onder de trein. Daarnaast zou nat blad waarschijnlijk alleen maar kapot gaan door de bezem in plaats van echt weggeschoven worden.quote:Op zaterdag 10 november 2018 19:23 schreef Jimbo het volgende:
[..]
Waarom doen ze dan niet gewoon een bezem of iets aan de voorkant van de trein proppen tegen blaadjes..
Gelukkig niet.quote:
Sowieso word je direct van de trein gehaald als het je gebeurd. Er wordt dan een onderzoek ingesteld naar hoe het heeft kunnen gebeuren. Lag het aan jou als machinist? Was er een defect aan je trein? Aan de infra?quote:Op zaterdag 10 november 2018 19:32 schreef trein2000 het volgende:
Wat zijn de gevolgen als je onverhoopt door een rood sein heen rijdt danwel glijdt?
Hoogspanning is voor ons verboden om mee/aan te werken. Als het een kabelbreuk betreft zullen daar dus altijd specialisten bijgehaald worden. Moet ook wel, want de trein kan waarschijnlijk niet verder rijden als de kabels goed kapot zijn.quote:Op zaterdag 10 november 2018 19:37 schreef Lothiriel het volgende:
Moet je ook ook wat kennis hebben van de techniek achter de trein/de kabels? Of moet je hiervoor volledig steunen op extern personeel dat hiervoor opgeroepen wordt in geval van problemen?
Dit omdat ik vorig weekend op de IC tussen Utrecht en Den Bosch zat en deze hard tot stilstand kwam na een felle flits buiten. Bleek een gebroken kabel te zijn waardoor we niet verder konden rijden. Na een uur waren er allerlei mensen in de weer buiten met helmpjes op en zaklampjes in de hand. Dus vroeg ik me af of de machinist daar dan ook bij helpt of dat deze puur er is om de trein te besturen, of bijvoorbeeld ook technische problemen moet kunnen (proberen) op te lossen.
Kudo's voor die machinist trouwens, die kwam ons elk kwartier even op de hoogte houden. Was uiteindelijk wel fijn want hebben toch 3u lang vastgezeten in de trein.
Elke dienst is anders, de ene dienst rij ik alleen maar stoptreinen, de andere alleen maar intercities. Weer een andere dienst heeft een mix van allebei.quote:Op zaterdag 10 november 2018 19:46 schreef Inbox het volgende:
Rij je altijd op dezelfde trein, of wisselt dat? En rij je de ene keer op een sprinter, dan weer op een intercity? Of heb je voor beide type een andere opleiding/diploma/whatever nodig omdat ze teveel van elkaar verschillen?
maar die treinen van de hsl rijden ook tussen eindhoven en den haag toch? Of mag je die ritten wel uitvoeren?quote:Op zaterdag 10 november 2018 19:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Een vroege dienst is een dienst die na 5:00 uur begint en voor 18:00 uur klaar is.
Een late dienst is na 18:00 uur klaar, maar in ieder geval vóór 2:00 uur.
De nachtdiensttijden verschillen, je hebt 'harde' en 'zachte' nachten. Een zachte nachtdienst is bijvoorbeeld al om 3:00 uur klaar, een harde nacht is doorgaans van 23:00 tot 6:00 of 7:00 in de ochtend.
De HSL hoeft van mij niet per se, de ritten opzich zouden leuk zijn voor de verrijking, maar vaak zit je dan gelijk een hele dag alleen maar op de HSL, in plaats van dat je het afwisselt met normale ritten.
Eén keer een soort van voetbaltrein mogen rijden inderdaad. Een groep hooligans had ervoor gezorgd dat een voorgaande trein flink was vernield. Niveau ramen gebroken en banken kapotgeschopt / ondergekotst. Is toen een flinke groep ME op het perron gezet en die hebben de hooligans één voor één uit die trein gehaald en die zijn toen onder begeleiding in mijn trein gezet. Gelukkig ging er wel ook nog politie mee bij mij de trein in, waardoor mijn rit in ieder geval rustig is verlopen.quote:Op zaterdag 10 november 2018 19:47 schreef Scrummie2.0 het volgende:
Wat zijn je, als je die hebt, ervaringen met supporters vervoeren? En als je die ervaring niet hebt; zou het je leuk lijken?
En wat is je favoriete voetbalclub?
Bedankt voor je antwoord!quote:Op zaterdag 10 november 2018 19:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Eén keer een soort van voetbaltrein mogen rijden inderdaad. Een groep hooligans had ervoor gezorgd dat een voorgaande trein flink was vernield. Niveau ramen gebroken en banken kapotgeschopt / ondergekotst. Is toen een flinke groep ME op het perron gezet en die hebben de hooligans één voor één uit die trein gehaald en die zijn toen onder begeleiding in mijn trein gezet. Gelukkig ging er wel ook nog politie mee bij mij de trein in, waardoor mijn rit in ieder geval rustig is verlopen.
Voetbal volg ik trouwens niet
Okergeelquote:
Bedanktquote:Op zaterdag 10 november 2018 19:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Okergeel
Dus geen NS geel, is mij te fel
NS heeft geen dieseltreinen meer. Toen ze er nog waren heb ik er wel eens op gereden inderdaad.quote:Op zaterdag 10 november 2018 19:53 schreef Lothiriel het volgende:
Rijd je af en toe nog een dieseltrein/heb je dit ooit gedaan en is dit wezenlijk anders dan een trein op elektriciteit?
Dankje voor je antwoord op m'n beide vragenquote:Op zaterdag 10 november 2018 19:59 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
NS heeft geen dieseltreinen meer. Toen ze er nog waren heb ik er wel eens op gereden inderdaad.
Het verschil is in de cabine eigenlijk nauwelijks te merken. Het trekt alleen nóg trager op.
Via dat traject zit ook een klein stukje HSL inbegrepen waar ik niet overheen mag.quote:Op zaterdag 10 november 2018 19:53 schreef wielrennerdt het volgende:
[..]
maar die treinen van de hsl rijden ook tussen eindhoven en den haag toch? Of mag je die ritten wel uitvoeren?
Kun je dat niet beter aan Arriva vragen?quote:Op zaterdag 10 november 2018 19:49 schreef maxi-mus het volgende:
Heb je Padt wel eens in de trein gehad?
Ja, het is leuk nieuw speelgoed. De treinen van Stadler rij ik wel eens mee en die bevallen prima. Ze trekken snel op en je kan ze mooi comfortabel stilzetten. Ze zijn wel wat meer glijgevoelig dan dat je bij een nieuwe, moderne trein zou verwachten.quote:Op zaterdag 10 november 2018 19:53 schreef hemarookworst het volgende:
Heb je al in die nieuwe Sprinters (zowel die van Stadler als CAF) gereden en zo ja, wat vind je ervan?
Voor piloot zijn de eisen veel zwaarder en is de opleiding ook veel moeilijker + duurder.quote:Op zaterdag 10 november 2018 19:54 schreef kree het volgende:
Moet zeggen dat het salaris me wel onwijs tegenvalt hoor voor zoiets...
Bedoel vergelijk het haast met een piloot ofzo want je bent toch verantwoordelijk voor 200 man.,? *als het al niet meer is
Kwestie van naar huis willen denk ik.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:04 schreef hjansen82 het volgende:
Waarom verlaat een machinist soms een trein zonder aflossing, waardoor er 10 minuten vertraging ontstaat?
Daarom ik heb MBO4 enzo en heb nl wel eens hiernaar gekeken. Maar het salaris is zo veel lager als wat ik elders kan verdienen gewoon als monteur. Dus het is geen aanval op jou meer op de organisatie want het is wmb zwaar onderbetaald wel.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:11 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Voor piloot zijn de eisen veel zwaarder en is de opleiding ook veel moeilijker + duurder.
Machinist is een functie op MBO-niveau, en voor zoiets is het loon eigenlijk niet meer of minder dan gemiddeld.
Hoewel meer natuurlijk altijd welkom is
Daarnaast denk ik dat je het met 200 nog erg voorzichtig inschat. Een lange dubbeldekker in de spits daar past volgens mij gerust 1000 man in.
Ja het is soms wel lastig. De diensten voor de week (maandag t/m zondag) worden altijd pas de donderdag vantevoren bekend gemaakt. Zit je in een vast rooster dan kan je daarop terugvallen en weet je -wijzigingen onder voorbehoud- ruim vantevoren wat je krijgt. Als je, zoals ikzelf, vervanger bent dan is het dus echt iedere week weer een verrassing.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:09 schreef Lothiriel het volgende:
Heb nog enkele kleine vraagjes nu het toch kan!
- Is het niet moeilijk om je werk te combineren met een gezin/sociaal leven? Vooral als je bijvoorbeeld ineens 's nachts moet werken? En omdat je ook met onregelmatige uren zit.
Ik ben zeer tevreden. Onder druk vanwege vertragingen voel ik me nooit. Behalve dan een beetje voor de reizigers die hopen hun aansluiting niet te missen. Maar je krijgt vanuit het management nooit iets te horen over vertragingen.quote:- Voel je je gerespecteerd door de NS als werkgever, en word je nooit onder druk gezet bij vertragingen om deze toch goed te proberen maken?
Dat beslist de bijsturing (de controlekamer dus). Zij kunnen besluiten om een trein helemaal op te heffen, of over een deel van het traject op te heffen. Zo schuiven sprinters soms een paar stopstations voorbij omdat de vertraging te groot is en ze daarmee ook achteropliggende treinen negatief beinvloeden.quote:- Soms worden treinen afgeschaft op het laatste deel van de reis als ze te veel vertraging hebben opgelopen. Is dat een beslissing van de machinist of wordt dat in de zogenaamde "controlekamer' beslist?
R'dam - Breda. Dordrecht wordt overgeslagenquote:Op zaterdag 10 november 2018 20:29 schreef Mickytjuh het volgende:
Welk stukje is dan hal tussen den haag en Eindhoven? Is dat van Breda naar Dordrecht?
Jazeker, zelf denk ik nog wel eens aan het ongeluk bij Hilversum een paar jaar terug met een defect wissel, waardoor de ene helft rechtdoor over het spoor ging en de andere helft linksaf met ontsporing tot gevolg. Geen heel ernstig incident waarbij doden zijn gevallen of iets dergelijks, maar het zet je wel aan het denken.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:10 schreef spectrumanalyser het volgende:
Terugdenkende aan het ongeval bij het westerpark van april 2012.
Heb je ooit angst dat de techniek je in de steek laat?
en dit is echt al sinds mensenheugenis een hobbeldebobbelstukquote:Op zaterdag 10 november 2018 20:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Jazeker, zelf denk ik nog wel eens aan het ongeluk bij Hilversum een paar jaar terug met een defect wissel, waardoor de ene helft rechtdoor over het spoor ging en de andere helft linksaf met ontsporing tot gevolg. Geen heel ernstig incident waarbij doden zijn gevallen of iets dergelijks, maar het zet je wel aan het denken.
Berucht vind ik bijvoorbeeld Geldermalsen, waar je met intercities met 130 km/u doorheen komt knallen en waar heel veel wissels liggen van en naar de perrons en het aangrenzende emplacement. Die wissels en het spoor op dat stuk in het algemeen liggen er vrij slecht bij wat je merkt omdat je altijd heel hard heen en weer geschud word in je stoel. En dan zal het je maar gebeuren dat 1 van die wissels het niet meer trekt op zo'n moment en je trein de verkeerde kant opstuurt...
Ter illustratie, als je normaal door zo'n wissel moet rijden dan is dat met een maximum snelheid van 40 km/u...
Je hebt een vaste standplaats waar je diensten altijd beginnen en eindigen. Incidenteel kan het voorkomen dat een bepaalde dienst van een andere standplaats (wel van eentje niet te ver uit de buurt) naar jouw standplaats komt omdat ze personeelstekort hebben. Maar dan krijg je gewoon reistijd inbegrepen bij je dienst. Of desnoods vervoer per taxi.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:15 schreef Remqo het volgende:
Hoe zit het bijvoorbeeld als je in Amsterdam woont, dat je dienst ook daar in de buurt begint of eindigt?
Of eindigt je dienst wel eens in Maastricht terwijl je de volgende ochtend in Groningen op moet stappen?
Hoe wordt zoiets ingepland?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
Nee, dat doet de bijsturing.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:20 schreef hjansen82 het volgende:
Mag je als machinist bepalen om stations over te slaan in geval van vertraging?
Vast wel, doel je op een specifiek thema mbt Prorail?quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:37 schreef kree het volgende:
Hebben jullie als machinisten wel eens met elkaar discussie over prorail?
mja, het was wel degelijk een zeer ernstig incident, omdat het wissel een defect niet aangaf en de beruchte plek zeer druk is qua treinen. Het is meer geluk dan wijsheid dat er daar niet een tegentrein op de ontspoorde trein is gebotst.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Jazeker, zelf denk ik nog wel eens aan het ongeluk bij Hilversum een paar jaar terug met een defect wissel, waardoor de ene helft rechtdoor over het spoor ging en de andere helft linksaf met ontsporing tot gevolg. Geen heel ernstig incident waarbij doden zijn gevallen of iets dergelijks, maar het zet je wel aan het denken.
quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:40 schreef MichaelScott het volgende:
Hoe wordt bepaald welk materieel er op welke lijn ingezet wordt? (zowel regulier als incidenteel)
Heb op de Hoekse lijn bijvoorbeeld wel eens in zowel Mat '64 als DDAR gezeten terwijl het daar standaard de SGMm was toen.Dat heeft te maken met de verwachte passagiersstromingen en de inzetbaarheid van het materieel zelf. Als er toevallig een paar extra SGM aan de kant staan omdat er wat defecten zijn dan kan er incidenteel ander materieel op de lijn verschijnen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook wordt er trouwens gekeken naar waar materieel aan het eind van de dag moet zijn. Iedere trein heeft een onderhoudsschema en 1 keer in de zoveel tijd moet het naar de gespecialiseerde servicelocatie voor dat materieel. SGM wordt bijvoorbeeld onderhouden in Leiderdorp (bij Den Haag), de VIRM in Onnen (bij Groningen) en de DDAR in Maastricht. Wel handig als aan het eind van de werkdag de betreffende trein alvast in de buurt is van een van die locaties.Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
niet specifiek omdat ik alle details niet ken.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:46 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Vast wel, doel je op een specifiek thema mbt Prorail?
Alle treinen in actieve reizigersdienst binnen de grenzen van Nederland, waar een NS logo opstaat en wat geen HSL materieel isquote:Op zaterdag 10 november 2018 20:40 schreef Max-Westerman het volgende:
Mag/kun je ieder soort trein besturen?
Rekening mee houden voorafgaande de ritquote:Op zaterdag 10 november 2018 20:50 schreef capuchon_jongen het volgende:
Gebeurd het soms dat je moet poepen/pissen tijdens een treinrit? En hoe los je dat op? snel tijdens het stil staan in een station ?
Ik heb wel eens wat fragmenten gezien ja, lijkt me inderdaad heel erg mooi om dat soort ritten te mogen maken.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:51 schreef TLC het volgende:
Kijk je op tv weleens naar het programma Rail Away en zo ja, ben je dan weleens jaloers op je collega's in t buitenland die bv mogen rijden door hoge besneeuwde Alpentoppen ?
Kan iedere machinist de materieelcursus voor de HSL volgen of worden machinisten daarop geselecteerd?quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:02 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Via dat traject zit ook een klein stukje HSL inbegrepen waar ik niet overheen mag.
Daarnaast heb ik de materieelcursus voor dat type loc nooit mogen volgen, dus dan mag ik die trein ook niet rijden, zelfs als ie een heel traject over normaal spoor zou rijden dus niet.
Ik denk dat de voornaamste problemen zijn dat de zaken die wij als mensen 'op de vloer' aan de mensen van prorail terugkoppelen niet altijd even serieus worden genomen.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:52 schreef kree het volgende:
[..]
niet specifiek omdat ik alle details niet ken.
Maar het komt nog wel eens in het nieuws natuurlijk en mij lijkt het een groot probleem dat je dus de NS hebt en prorail die eigenlijk het hele spoorwegnet beheerd.
Dus min of meer de vraag, lopen jullie daar wel eens mee in de problemen?
Daar ga ik wel vanuit.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:54 schreef hjansen82 het volgende:
Mag je als machinist die nu op huidig materieel rijdt straks ook op de Intercity NG?
Geen idee, waarschijnlijk omdat sprinter hipper klinktquote:Op zaterdag 10 november 2018 20:56 schreef hjansen82 het volgende:
Waarom heet een stoptrein nu een sprinter, terwijl een rit dus langzamer is als een intercity?
Als je twee kopsporen (dat zijn sporen die eindigen dmv een stootblok) hebt en op het ene spoor staat een trein dicht tegen het stootblok (of juk zoals wij dat noemen) dan is het wel gerechtvaardigd om je eigen trein op het tweede spoor minstens zo dicht tegen je eigen juk te zetten jaquote:Op zaterdag 10 november 2018 20:58 schreef hjansen82 het volgende:
Is het tussen machinisten onderling een wedstrijd om zo dicht mogelijk tegen een stootblok te parkeren?
Volgens mij mag iedere machinist die daarop wil rijden daar de cursus voor volgen. Grote voorwaarde daarbij is wel dat je op een standplaats zit die de HSL ritten in hun dienstenpakket hebben.quote:Op zaterdag 10 november 2018 20:59 schreef twi het volgende:
[..]
Kan iedere machinist de materieelcursus voor de HSL volgen of worden machinisten daarop geselecteerd?
Een lange trein is niet moeilijker dan een korte trein. Het is inderdaad een kwestie van ervaring. Vantevoren al goed kijken waar je de trein precies neer moet zetten (dit wordt aangegeven dmv bordjes die corresponderen met de lengte van je trein) en daar vervolgens op anticiperen.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:01 schreef Lothiriel het volgende:
Is het moeilijk om een erg lange trein precies op de juiste plaats tot stilstand te laten komen bij het perron? Of is dit louter een kwestie van ervaring/oefenen?
Zijn de condities in de winter heel anders dan in de zomer? Daarmee bedoel ik is de remweg op het spoor ook veel langer in geval van sneeuw/ijs, zoals op de weg? En maakt dat alles niet gevaarlijker?
Op de diverse NS standplaatsen hebben wij gewoon zelf rangeerdiensten.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:01 schreef hjansen82 het volgende:
Voor het rangeren. Heb je speciale rangeerders of doen de machinisten dat zelf?
De diensten waarin je een mix hebt van beide vind ik het leukst. Als ik echt moet kiezen dan ga ik voor de IC, want op sommige sprinterseries sta je meer stil dan dat je aan het rijden bent.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:07 schreef trein2000 het volgende:
Wat is de leuker IC rijden of een sprintertje?
Ik werk alleen met ATB-EG, kan je vraag dus niet beantwoorden.quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:15 schreef hjansen82 het volgende:
Wat is eenvoudiger te hanteren ETCS of ATB (NG)?
quote:Op zaterdag 10 november 2018 21:21 schreef hjansen82 het volgende:
Verder ben ik nog benieuwd naar het volgende. Wat zijn de leukste trajecten om te rijden?
quote:Op zaterdag 10 november 2018 16:29 schreef VraagWatJeWil het volgende:
[..]
Ieder stukje heeft zo zijn eigen charmes. Mooi vind ik altijd de lijnen rond Hilversum, de Oostvaardersplassen, Arnhem - Nijmegen en een (voormalige) favoriet de lijnen rond Kerkrade.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |