abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zaterdag 10 november 2018 @ 16:10:00 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183063378
Welkom allemaal bij vraag wat je wil. Na twee beroepen die met een nogal financiële inslag is het nu tijd voor iets compleet anders. Namelijk een treinmachinist bij de NS die wel tijd wil nemen om zijn vragen aan jullie te beantwoorden.

Wacht even met vragen stellen totdat de machinist zich door middel van het VraagWatJeWil account heeft voorgesteld :)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183063444
Machinist, een mooi beroep met veel verantwoording en toch veel vrijheid. Mijn uitzicht veranderd elke dag en geen dienst is hetzelfde. Graag vertel ik er meer over, dus kom maar op met die vragen!
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator zaterdag 10 november 2018 @ 16:15:07 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183063460
Ik heb gelijk een vraag. Op welke soorten treinen heb gereden en wisselt dat af of zit je altijd op één type?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183063545
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:15 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb gelijk een vraag. Op welke soorten treinen heb gereden en wisselt dat af of zit je altijd op één type?
Dat wisselt per dienst, ik rij op al het materieel wat in dienst is bij de NS met uitzondering van de treinen die over de hogesnelheidslijn rijden.

In sommige diensten wissel je vaak van materieel en rij je 5 verschillende types en in andere diensten blijft het bij 1 of 2.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183063559
Welk stukje in Nederland is het mooist om te rijden?
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
  Moderator zaterdag 10 november 2018 @ 16:21:04 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183063560
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:20 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Dat wisselt per dienst, ik rij op al het materieel wat in dienst is bij de NS met uitzondering van de treinen die over de hogesnelheidslijn rijden.

In sommige diensten wissel je vaak van materieel en rij je 5 verschillende types en in andere diensten blijft het bij 1 of 2.
Zit er ook veel verschil in rijdt de ene fijner dan de andere?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_183063567
Wat verdien je per uur?
pi_183063584
Welke standplaats heb je :P
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende:
Welkom vader renwan ^O^
Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
  zaterdag 10 november 2018 @ 16:24:03 #9
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_183063604
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er ongeveer uit?

Dus moet je dingen voorbereiden voor je werk? Wanneer heb je pauzes? Hoeveel uur van je werkdag ben je echt aan het "rijden"?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_183063618
gebruik je de tyfoon weleens ter vermaak? kun je er een melodie mee vormen? (la cucaracha)
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Moderator zaterdag 10 november 2018 @ 16:26:28 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183063645
Is het nogsteeds zo dat conducteurs jou meester moeten noemen? Heb je ook vrouwlijke machinist collega's?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 10 november 2018 @ 16:27:06 #12
147316 crew  DJMO
#trut
pi_183063654
Heb je wel eens een springer voor je trein gehad?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_183063656
1. Stel er is vertraging. Wordt er dan nog extra druk op jou gezet om tijd in te halen?
2. We horen niets meer over het verzet tegen het 'rondje-om-de-kerk'. Wat is daar eigenlijk de status van.
3. We horen vaak ook aangrijpende verhalen over springers. Heb je zelf zoiets meegemaakt en wordt zoiets veel besproken?
4. In zo'n loc is het vaak een takke-herrie. Heb je daar nou geen last van?
5. Hetzelfde met al die belletjes en piepjes. Werkt dat niet op je zenuwen?
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 10 november 2018 @ 16:27:54 #14
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_183063670
Welk materieel vind je het fijnst om mee te rijden?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_183063676
Wat zou je zijn geworden als je geen machinist zou zijn geworden?
pi_183063684
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:21 schreef gothic-blackie het volgende:
Welk stukje in Nederland is het mooist om te rijden?
Ieder stukje heeft zo zijn eigen charmes. Mooi vind ik altijd de lijnen rond Hilversum, de Oostvaardersplassen, Arnhem - Nijmegen en een (voormalige) favoriet de lijnen rond Kerkrade.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183063807
quote:
11s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:21 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Zit er ook veel verschil in rijdt de ene fijner dan de andere?
Jazeker, intercities trekken veel trager op bijvoorbeeld maar wegen ook een stuk meer. De sprinters zijn daarentegen meesters van het accelereren, maar hebben in sommige gevallen een lagere topsnelheid.

Nu in de herfstperiode is een belangrijk verschil voor ons de glijgevoeligheid van het materieel. Sommige types glijden sneller dan anderen en dit is met het bepalen van de remweg toch wel iets om rekening mee te houden.

Een klein deel van het wagenpark remt zelfs nog volledig pneumatisch (dit betekent in het kort: remkracht door middel van luchtdruk, waarvan de bediening ook luchttechnisch werkt), ook dat geeft een rit weer een totaal andere beleving, er is namelijk iets minder ruimte om comfortabel te remmen en tot stilstand te komen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183063823
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:21 schreef Bolasie het volgende:
Wat verdien je per uur?
¤14,88 exclusief onregelmatigheidstoeslagen
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183063832
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:38 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

¤14,88 exclusief onregelmatigheidstoeslagen
Tering dat is niks.
pi_183063853
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:38 schreef Bolasie het volgende:

[..]

Tering dat is niks.
Dat valt echt tegen ja -O-
pi_183064013
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:24 schreef MichaelScott het volgende:
Hoe ziet een gemiddelde werkdag er ongeveer uit?

Dus moet je dingen voorbereiden voor je werk? Wanneer heb je pauzes? Hoeveel uur van je werkdag ben je echt aan het "rijden"?
Qua voorbereidingen hoef ik weinig te doen. Ik meld me in dienst via een app op mijn werktelefoon en daarna krijg ik een overzicht met alle ritten en (halterings)tijden van die dag. Voor ik met een trein op pad ga moet ik deze beproeven (o.a. correcte werking van de remmen en verlichting, het invoeren van het ritnummer op het communicatienetwerk en mijn conducteur begroeten via de portofoon.
Rijdende diensten heb je al vanaf 6 uur tot een maximum van 9,5 uur. Tussen iedere rit, groot of klein, moet minimaal 20 minuten wachttijd zitten om eventuele kleine vertragingen te ondervangen. Maximale rittijd van een enkele reis is iets minder dan 3 uur.
De pauzes verschillen per dienst, soms heb je slechts een halfuurtje pauze en tijdens andere diensten heb je opeens anderhalf uur pauze.

Naast een gewone, rijdende dienst heb ik soms ook rangeerdiensten of reservediensten. Bij een rangeerdienst haal je treinen op van een rangeerterrein (lees: parkeerplaats voor treinen) en zijn de controles nog iets omvangrijker. Vervolgens rij je de trein naar het station waarna je hem overgeeft aan de machinist van de rijdende dienst. Soms zitten hier ook combineer- of splitsklussen bij, voornamelijk in de spitsuren wanneer er extra capaciteit nodig is.

Tijdens een reservedienst heb je in feite een dienst zonder inhoud. Je taak is dan om te wachten tot er misschien ergens iemand uitvalt of dat je om een andere reden even bij moet springen. Het gebeurt soms dat deze diensten helemaal leeg blijven, en dan verdien je dus je geld door de hele dag in de kantine te zitten :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183064049
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
gebruik je de tyfoon weleens ter vermaak? kun je er een melodie mee vormen? (la cucaracha)
Een melodie heb ik zelf nog nooit geprobeerd, maar het kán wel.
Verder gebruik ik de tyfoon niet ter vermaak, hooguit dat ik het even doe als er kinderen of andere enthousiastelingen langs het spoor staan te zwaaien.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183064110
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:26 schreef Bosbeetle het volgende:
Is het nogsteeds zo dat conducteurs jou meester moeten noemen? Heb je ook vrouwlijke machinist collega's?
Vroeger was het een echt mannen bolwerk, tot een jaar of 25 geleden waren er volgens mij zelfs helemaal geen vrouwen.
Er komen er gelukkig wel steeds meer bij, als ik een cijfer eraan moet verbinden dan denk ik dat op mijn eigen standplaats ongeveer 5% vrouw is.

Meester wordt inderdaad nog wel eens gebruikt. Een verplichting is het echter allang niet meer. Het stamt af uit het tijdperk dat er nog stoomlocs reden en je met 2 machinisten reed. 1 stoker (de leerling) en 1 meester (de machinist).
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183064145
quote:
99s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:27 schreef DJMO het volgende:
Heb je wel eens een springer voor je trein gehad?
Gelukkig niet. Ik heb 1 keer een aanrijding gehad met iemand die onder de spoorbomen door stak met zijn fiets toen de tegentrein op het andere spoor net voorbij was. Als hij geteld had, dan had hij wellicht het tweede spoor nog gezien :+
Hij kon trouwens nog net op tijd van zijn fiets springen en is er met een paar schrammen zeer goed vanaf gekomen. Zijn fiets had minder geluk.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183064161
Zijn er ook trajecten waar je nog nooit gereden hebt? (of waar je praktisch nooit komt)
Somebody that I used to know
pi_183064273
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:27 schreef snabbi het volgende:
1. Stel er is vertraging. Wordt er dan nog extra druk op jou gezet om tijd in te halen?
2. We horen niets meer over het verzet tegen het 'rondje-om-de-kerk'. Wat is daar eigenlijk de status van.
3. We horen vaak ook aangrijpende verhalen over springers. Heb je zelf zoiets meegemaakt en wordt zoiets veel besproken?
4. In zo'n loc is het vaak een takke-herrie. Heb je daar nou geen last van?
5. Hetzelfde met al die belletjes en piepjes. Werkt dat niet op je zenuwen?
1. Nope, meten op de man is hoe we dat in spoorland noemen en dat is verboden. Dat soort tijdsdruk zou namelijk voor meer gevaarlijke situaties kunnen zorgen (afleidingen en haast en stress etc.)
Daarnaast zijn de ritten op veel trajecten behoorlijk strak ingepland, 1 minuut vertraging gaat in de meeste gevallen nog wel door iets sportiever te rijden en te remmen, maar bijvoorbeeld 5 minuten zijn vóór een groot station met meer halteringstijd vaak niet meer in te halen. Het is dus vooral een kwestie van je erin te berusten dat je wat later aan gaat komen (wat niet zegt dat we het niet alsnog een beetje proberen goed te maken natuurlijk).

2. Het rondje om de kerk is er gelukkig niet. Het laatste wat ik ervan heb vernomen is dat het voor de werkgever ook geen prioriteit is om dit in te voeren.

4. Ja de locs maar ook sommige treinstellen kunnen erg lawaaiig zijn. Het went. Sommige collega's maken gebruik van dempende oordoppen. Mocht het geluid écht hinderlijk worden dan geven we het betreffende treinstel door aan de technische dienst en worden er hopelijk maatregelen genomen.

5. De belletjes en piepjes zijn best beperkt. Eigenlijk zijn de enige geluiden die je hoort het veranderen van de ATB ( = het snelheidsbewakingssysteem), die geeft een signaaltje als de maximum snelheid wijzigt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183064343
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:27 schreef Peterselieman het volgende:
Welk materieel vind je het fijnst om mee te rijden?
Onder droge weersomstandigheden mag ik graag met een DDZ op pad. Is het nat dan heeft deze vaak moeite met optrekken (wielslip), met name als je in de motorbak zit kan dit erg hinderlijk zijn en tussen ieder station voor een beetje extra vertraging zorgen.

Doe mij tijdens herstige omstandigheden maar een VIRM, hoewel ook die er hinder van kunnen ondervinden voelen ze wel het meest stabiel aan tijdens het optrekken en afremmen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator zaterdag 10 november 2018 @ 17:17:52 #28
155227 crew  Guppy
dus
pi_183064362
Heb je een specifieke opleiding gedaan om als machinist aan de slag te kunnen? Zijn er bepaalde functievereisten?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_183064374
quote:
11s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:28 schreef O_o_ het volgende:
Wat zou je zijn geworden als je geen machinist zou zijn geworden?
Goeie vraag, ik weet het eigenlijk niet. Waarschijnlijk iets anders in de transportsector, of kok.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 10 november 2018 @ 17:21:25 #30
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_183064405
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:15 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Onder droge weersomstandigheden mag ik graag met een DDZ op pad. Is het nat dan heeft deze vaak moeite met optrekken (wielslip), met name als je in de motorbak zit kan dit erg hinderlijk zijn en tussen ieder station voor een beetje extra vertraging zorgen.

Doe mij tijdens herstige omstandigheden maar een VIRM, hoewel ook die er hinder van kunnen ondervinden voelen ze wel het meest stabiel aan tijdens het optrekken en afremmen.
VIRM in natte omstandigheden vind ik een verrassende keuze omdat ze gerekend naar de lengte eigenlijk een aangedreven draaistel tekort komen ten opzichte van ander materieel.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_183064456
Heb je soms passagiers die heel hard door een portofoon roepen: HALLO HALLO HIER IS DE BRANDWEER? :?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 10 november 2018 @ 17:27:20 #32
147316 crew  DJMO
#trut
pi_183064476
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Gelukkig niet. Ik heb 1 keer een aanrijding gehad met iemand die onder de spoorbomen door stak met zijn fiets toen de tegentrein op het andere spoor net voorbij was. Als hij geteld had, dan had hij wellicht het tweede spoor nog gezien :+
Hij kon trouwens nog net op tijd van zijn fiets springen en is er met een paar schrammen zeer goed vanaf gekomen. Zijn fiets had minder geluk.
Vervolgvraag:

Er vinden regelmatig aanrijdingen met een persoon plaats. In hoeveel gevallen gaat het om springers en in hoeveel gevallen om een noodlottig ongeval (zoals bv het drama in Oss).

En wie doet wat bij een ongeluk/springer?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  zaterdag 10 november 2018 @ 17:28:20 #33
286575 Roces18
Chef de party
pi_183064492
Ben je treinmeisje wel eens tegengekomen?
https://www.dumpert.nl/me(...)meisje_is_terug.html
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183064513
Hoe kijk je tegen de toekomst aan wat betreft automatisering, denk je dat er binnen nu en niet al te lange tijd treinen zonder machinist kunnen rijden? Zelf ben ik buschauffeur en hoewel ik denk dat het echt niet zo`n vaart zal lopen ben ik toch best huiverig voor wat de toekomst op dat gebied gaat brengen.
Tok.
pi_183064526
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:02 schreef Postbus100 het volgende:
Zijn er ook trajecten waar je nog nooit gereden hebt? (of waar je praktisch nooit komt)
Ik heb nog nooit tussen Eindhoven en Venlo gereden.

Verder ligt het heel erg aan het pakket aan diensten wat je op je standplaats hebt. Ieder jaar krijgt je standplaats een x aantal diensten aangeleverd (hoeveel dat er zijn is onder andere afhankelijk van het aantal personeelsleden). De meeste diensten zit je veel op treinseries die door je standplaats rijden of daar in de buurt komen. Zelf werk ik op een standplaats met een centrale ligging (welke dat precies is hou ik voor me ivm herkenbaarheid @Renwan :P), dus waaier ik over het hele land uit. Standplaatsen die in een uithoek liggen zijn vaak beperkter in hun routes in verband met de tijd die het kost om daar te komen.

De meeste machinisten zitten in een vast rooster en dat houdt in dat ze per dag weten welke dienst ze krijgen (wijzigingen voorbehouden) en welke routes daarbij horen. Iedere roostergroep heeft wel een paar trajecten die een andere roostergroep weer niet heeft. Zelf ben ik vervanger, ik weet daarom pas 1 week vantevoren welke dagen ik moet werken en welke diensten ik draai. Een voordeel daarvan is wel dat ik diensten uit alle roostergroepen draai en dus door het hele land rij.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183064589
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:30 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit tussen Eindhoven en Venlo gereden.

Verder ligt het heel erg aan het pakket aan diensten wat je op je standplaats hebt. Ieder jaar krijgt je standplaats een x aantal diensten aangeleverd (hoeveel dat er zijn is onder andere afhankelijk van het aantal personeelsleden). De meeste diensten zit je veel op treinseries die door je standplaats rijden of daar in de buurt komen. Zelf werk ik op een standplaats met een centrale ligging (welke dat precies is hou ik voor me ivm herkenbaarheid @Renwan :P), dus waaier ik over het hele land uit. Standplaatsen die in een uithoek liggen zijn vaak beperkter in hun routes in verband met de tijd die het kost om daar te komen.

De meeste machinisten zitten in een vast rooster en dat houdt in dat ze per dag weten welke dienst ze krijgen (wijzigingen voorbehouden) en welke routes daarbij horen. Iedere roostergroep heeft wel een paar trajecten die een andere roostergroep weer niet heeft. Zelf ben ik vervanger, ik weet daarom pas 1 week vantevoren welke dagen ik moet werken en welke diensten ik draai. Een voordeel daarvan is wel dat ik diensten uit alle roostergroepen draai en dus door het hele land rij.
Flauw :P

Draai je vroeg/tussen of laat/nacht? Komen we elkaar misschien nog eens tegen, hc gvc hier ;)
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende:
Welkom vader renwan ^O^
Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
pi_183064614
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:17 schreef Guppyfriend het volgende:
Heb je een specifieke opleiding gedaan om als machinist aan de slag te kunnen? Zijn er bepaalde functievereisten?
Er zijn tegenwoordig twee manieren om als machinist (bij de NS) aan de slag te kunnen. Je hebt de interne opleiding die 1 jaar duurt en door de NS zelf wordt verzorgd. Je hebt dan theorie-lessen op het eigen opleidingsinstituut in Amersfoort en daarnaast heb je praktijkperiodes die je al op de trein zit, onder begeleiding van een mentor-machinist. Wie deze opleiding doet heeft dus ook gelijk al een betaalde baan en kan onder voorbehoud van het slagen voor de examens direct aan de slag.

Voor jongeren is er tegenwoordig ook de MBO opleiding machinist, deze duurt twee jaar en is te volgen op ik meen 3 locaties in het land. Nadeel is dat je bij deze opleiding geen baangarantie hebt.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183064663
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:21 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

VIRM in natte omstandigheden vind ik een verrassende keuze omdat ze gerekend naar de lengte eigenlijk een aangedreven draaistel tekort komen ten opzichte van ander materieel.
Ze trekken niet al te best op nee (doen ze onder droge omstandigheden trouwens ook niet :+), maar tijdens het remmen over het algemeen weinig problemen.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183064683
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:25 schreef oranjevogel1 het volgende:
Heb je soms passagiers die heel hard door een portofoon roepen: HALLO HALLO HIER IS DE BRANDWEER? :?
Passagiers hebben geen spoor portofoons als het goed is :6
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183064699
Wat vind je van treinspotters? :?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183064718
Heeft u weleens met Geerd op de trein gezeten?
pi_183064771
Ik heb vroeger als klein meisje wel eens voorin mogen kijken. Gebeurt dat nog of is er tegenwoordig beleid dat dat niet meer mag?
Somebody that I used to know
pi_183064809
Collega :W
pi_183064840
quote:
99s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:27 schreef DJMO het volgende:

[..]

Vervolgvraag:

Er vinden regelmatig aanrijdingen met een persoon plaats. In hoeveel gevallen gaat het om springers en in hoeveel gevallen om een noodlottig ongeval (zoals bv het drama in Oss).

En wie doet wat bij een ongeluk/springer?
De precieze cijfers ken ik niet.
Ik heb wel eens horen zeggen dat er per week gemiddeld vier aanrijdingen met een persoon zijn.
In sommige periodes kan dit cijfer hoger liggen. Wanneer de donkere herfstdagen hun intrede doen en de periode rond de kerst zijn berucht.

Bij een springer is het zaak om zo snel mogelijk de alarmering op te zetten. Ik plaats een alarmoproep die te horen is door de verkeersleiding plus alle treinen die op dat moment in de buurt rijden, zij kunnen dan vast rekening houden met een mogelijke versperring op het traject. De verkeersleiding licht vervolgens de veiligheidscentrale van het eigen bedrijf en de hulpdiensten in.

Vervolgens mag je ervoor kiezen om, met of zonder je conducteur, buiten te gaan kijken. Dit is in geen geval verplicht. Soms zijn het bijna aanrijdingen die met een sisser aflopen en in het donker kan het erg moeilijk te zien zijn of je met een persoon of met een dier te maken hebt. De buitenverlichting is op de meeste materieeltypes helaas niet zo sterk. Naar buiten gaan kan dus ook andere inzichten verschaffen.

Na de alarmering komt de wachtdienst ter plaatse en word je van de trein gehaald. De hulpdiensten verrichten onderzoek en verwijderen uiteindelijk wat er over is van de persoon. De passagiers worden meestal geëvacueerd en de trein zal uiteindelijk afgerangeerd worden naar een gespecialiseerde locatie voor reiniging.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183064932
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:28 schreef Roces18 het volgende:
Ben je treinmeisje wel eens tegengekomen?
https://www.dumpert.nl/me(...)meisje_is_terug.html
Helaas niet :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183064993
Ben je ooit in Japan geweest en wat is jou ervaring over het punctueel rijden én precies stoppen op het juiste plekje bij een perron.

Heb je toevallig een Railfan game gespeeld en ben je er goed in?
pi_183065009
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:30 schreef kip_zonder-kop het volgende:
Hoe kijk je tegen de toekomst aan wat betreft automatisering, denk je dat er binnen nu en niet al te lange tijd treinen zonder machinist kunnen rijden? Zelf ben ik buschauffeur en hoewel ik denk dat het echt niet zo`n vaart zal lopen ben ik toch best huiverig voor wat de toekomst op dat gebied gaat brengen.
Is heel dubbel. Ik snap dat de automatisering eraan komt en in sommige landen zelfs al wordt gebruikt. In Parijs rijden geloof ik al vele jaren metro's rond zonder bestuurder en als ik soms lees hoe enthousiast bepaalde hoge omes in het spoorvak zijn als het over zelfrijdende treinen gaat dan vrees ik wel voor mijn baan in de toekomst.

Zelf hoop ik natuurlijk dat het allemaal lang gaat duren en het hele gebeuren veel tegenslagen mag kennen voor het werkelijk zo ver is.

Uiteindelijk zullen alle rijdende beroepen gaan verdwijnen. Bussen, vrachtwagens, treinen en al wat er tussen zit.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183065031
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:34 schreef renwan het volgende:

[..]

Flauw :P

Draai je vroeg/tussen of laat/nacht? Komen we elkaar misschien nog eens tegen, hc gvc hier ;)
Alles, jij? :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183065047
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:41 schreef oranjevogel1 het volgende:
Wat vind je van treinspotters? :?
Prima volk hoor, laat ze maar foto's schieten, ik zwaai wel.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 10 november 2018 @ 18:03:10 #50
147316 crew  DJMO
#trut
pi_183065057
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:50 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

De precieze cijfers ken ik niet.
Ik heb wel eens horen zeggen dat er per week gemiddeld vier aanrijdingen met een persoon zijn.
In sommige periodes kan dit cijfer hoger liggen. Wanneer de donkere herfstdagen hun intrede doen en de periode rond de kerst zijn berucht.

Bij een springer is het zaak om zo snel mogelijk de alarmering op te zetten. Ik plaats een alarmoproep die te horen is door de verkeersleiding plus alle treinen die op dat moment in de buurt rijden, zij kunnen dan vast rekening houden met een mogelijke versperring op het traject. De verkeersleiding licht vervolgens de veiligheidscentrale van het eigen bedrijf en de hulpdiensten in.

Vervolgens mag je ervoor kiezen om, met of zonder je conducteur, buiten te gaan kijken. Dit is in geen geval verplicht. Soms zijn het bijna aanrijdingen die met een sisser aflopen en in het donker kan het erg moeilijk te zien zijn of je met een persoon of met een dier te maken hebt. De buitenverlichting is op de meeste materieeltypes helaas niet zo sterk. Naar buiten gaan kan dus ook andere inzichten verschaffen.

Na de alarmering komt de wachtdienst ter plaatse en word je van de trein gehaald. De hulpdiensten verrichten onderzoek en verwijderen uiteindelijk wat er over is van de persoon. De passagiers worden meestal geëvacueerd en de trein zal uiteindelijk afgerangeerd worden naar een gespecialiseerde locatie voor reiniging.
Bedankt voor dit inkijkje _O_

Ik reis elke twee weken tussen Alkmaar en Rotterdam op zowel vrijdag als zondag heen en weer, en ik was hier toch best nieuwsgierig naar. Als je er bij conducteurs naar vraagt houden ze zich toch redelijk vlak om hier informatie over te geven.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_183065060
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:42 schreef Inbox het volgende:
Heeft u weleens met Geerd op de trein gezeten?
Zou goed kunnen :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183065093
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 18:03 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Zou goed kunnen :+
heb je hem toen ook zien fok!ken in de trein?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_183065111
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:45 schreef Postbus100 het volgende:
Ik heb vroeger als klein meisje wel eens voorin mogen kijken. Gebeurt dat nog of is er tegenwoordig beleid dat dat niet meer mag?
Officieel mag het niet, maar zo nu en dan gebeurt het nog wel eens. Tijdens stilstand een kijkje komen nemen zullen weinig collega's moeilijk over doen. Tijdens het rijden... ach je kan het altijd proberen ;)
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183065121
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:47 schreef Maegrim het volgende:
Collega :W
:W :W
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183065173
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:40 schreef Elvi het volgende:

[..]

Dat valt echt tegen ja -O-
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 16:38 schreef Bolasie het volgende:

[..]

Tering dat is niks.
Volgens mij zit dit redelijk op of bij het gemiddelde uurloon in Nederland.
Wat het verder echt aantrekkelijk maakt zijn de toeslagen voor de onregelmatigheid. In de weekenden werken, in de ochtend heel vroeg of tot diep in de avond, of zelfs de hele nacht door, dat is waar je de meerwaarde in vind.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183065263
quote:
5s.gif Op zaterdag 10 november 2018 17:59 schreef Qunix het volgende:
Ben je ooit in Japan geweest en wat is jou ervaring over het punctueel rijden én precies stoppen op het juiste plekje bij een perron.

Heb je toevallig een Railfan game gespeeld en ben je er goed in?
Ik ben nooit in Japan geweest en heb ook nog nooit een Railfan game gespeeld. Ziet er wel leuk uit trouwens en best realistisch.

Punctueel rijden zijn we inderdaad druk mee bezig, zo hebben we tegenwoordig dienstkaartjes waarop de precieze secondes van aankomst en vertrek vermeld staan en dat maakt het wel een sport om dat natuurlijk zoveel mogelijk aan te houden. Hier zijn trouwens ook nog diverse hulpmiddelen voor in ontwikkeling, denk aan apps met rijtijden die tevens aan kunnen geven hoe hard je moet rijden of remmen om ergens precies scherp op tijd aan te komen.

Het stoppen aan de perrons wordt trouwens ook steeds 'uitgebreider'. Zo zijn er op diverse stations proeven met instapzones die al op voorhand aan de reiziger vertellen waar ze het beste kunnen gaan staan wachten om een grote kans op een zitplek te bemachtigen. Kunst voor ons is dan natuurlijk om haarscherp die trein op de juiste plek stil te zetten, anders heeft die hele instapzone weinig zin.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183065266
Ik pak met m'n onregelmatigheid gemiddeld 30% extra inderdaad

maar zal het topic niet kapen :+
pi_183065365
Wat zijn zaken die je graag anders of beter ziet tijdens je werk?

En wat vind je het leukst en minst leuk aan je werk?
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_183065368
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 18:16 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik ben nooit in Japan geweest en heb ook nog nooit een Railfan game gespeeld. Ziet er wel leuk uit trouwens en best realistisch.

Punctueel rijden zijn we inderdaad druk mee bezig, zo hebben we tegenwoordig dienstkaartjes waarop de precieze secondes van aankomst en vertrek vermeld staan en dat maakt het wel een sport om dat natuurlijk zoveel mogelijk aan te houden. Hier zijn trouwens ook nog diverse hulpmiddelen voor in ontwikkeling, denk aan apps met rijtijden die tevens aan kunnen geven hoe hard je moet rijden of remmen om ergens precies scherp op tijd aan te komen.

Het stoppen aan de perrons wordt trouwens ook steeds 'uitgebreider'. Zo zijn er op diverse stations proeven met instapzones die al op voorhand aan de reiziger vertellen waar ze het beste kunnen gaan staan wachten om een grote kans op een zitplek te bemachtigen. Kunst voor ons is dan natuurlijk om haarscherp die trein op de juiste plek stil te zetten, anders heeft die hele instapzone weinig zin.
Die zones, dat is in Japan de plek waar de deuren zijn. In die game die inderdaad heel realistisch is mag je max 20 cm meer of minder dan waar je precies moet stoppen. Ook qua tijd, maximaal 10 seconden te laat (0 te vroeg) weggaan.
Die game is uit voor PSP en PS3 en regiovrij.
pi_183065402
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 18:01 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Alles, jij? :+
Laat/nacht, aan ochtenden ga ik niet meer beginnen :')
Op donderdag 12 maart 2009 22:55 schreef Adelante het volgende:
Welkom vader renwan ^O^
Uw zoon is een modeluser in KLB, waar velen een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
pi_183065512
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 18:03 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Zou goed kunnen :+
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 18:03 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Zou goed kunnen :+
Of bent u Geerd? :+
pi_183065584
Blaadjes op het spoor als argument voor vertraging. Feit of fabel?
pi_183065605
De enige knuppels waar Geerd achter mag zitten zijn van die groene
pi_183065612
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 november 2018 18:34 schreef Maegrim het volgende:
De enige knuppels waar Geerd achter mag zitten zijn van die groene
en zn eigen knuppel, die vast niet groen is.
  zaterdag 10 november 2018 @ 19:05:47 #65
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_183066329
je doet geen ritten op de HSL lijn. Wat heb je als extra nodig om daar te mogen rijden? Ik weet van een SNCF medewerker dat die machinisten in een soort buitencategorie zitten.
Nou zitten machinisten in Frankrijk dat sowieso al behoorlijk met hun arbeidsvoorwaarden ;)
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_183066343
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 18:22 schreef hemarookworst het volgende:
Wat zijn zaken die je graag anders of beter ziet tijdens je werk?

En wat vind je het leukst en minst leuk aan je werk?
Het leukste vind ik toch de vrijheid. De vrijheid om je werk alleen uit te kunnen voeren, zonder collega of baas in je nek. Daarnaast hou ik heel erg van de afwisseling, zowel qua werktijden als qua dienstinhoud.

Het minst leuke vind ik soms het duimendraaien. Sommige diensten vind je je draai niet in en omdat je je werk alleen uitvoert is er niemand die daar wat aan kan doen, behalve jijzelf. Het werk kan soms eenzaam of zelfs saai zijn. Reservediensten ben ik geen fan van omdat ik niet hou van niks doen. Goed, het échte niks doen :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183066411
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 18:25 schreef renwan het volgende:

[..]

Laat/nacht, aan ochtenden ga ik niet meer beginnen :')
Laat heeft ook mijn voorkeur, maar ieder nadeel heeft ook weer een voordeel.
Heb nu een weekje vroeg, heerlijk om bijvoorbeeld om 1 uur in de middag alweer thuis te zijn. Late aflopers zijn in de winter vooral heel erg donker. Je hele dienst zit je erin...
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183066547
Hoe laat is een late dienst? En wat zijn de nachtdiensttijden?
Wil je nog wel op de HSL rijden? Lijkt me chiller omdat dat een mooiere trein is toch?
pi_183066809
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 18:33 schreef Inbox het volgende:
Blaadjes op het spoor als argument voor vertraging. Feit of fabel?
100% feit.
Blaadjes lijken zo onschuldig. Het vervelende ervan is dat zodra ze op de spoorrails komen en er een trein overheen rijdt ze tot moes worden vermalen. In het blad zitten bepaalde stofjes die het van zichzelf al gladde railoppervlak nog gladder maken. Wanneer hier dan ook nog eens een beetje water bij komt, zoals in de herfst wel vaker het geval is, krijg je een grote spiegelcocktail.

De wielen van een trein zijn ontworpen om een zo klein mogelijk contactoppervlak met de rails te hebben. Soms is dit oppervlak maar een paar centimeter per wiel. Dit heeft als voordeel dat een trein met al zijn grootte en gewicht zich toch relatief makkelijk kan verplaatsen. Daarnaast is het ijzer op ijzer om zo min mogelijk weerstand te creeëren. Hoe anders is dit als je het vergelijkt met de rubberen band onder de auto, die we het liefst zo breed mogelijk zien.

Het nadeel moge duidelijk zijn, dat kleine beetje contactoppervlak laat zich makkelijk beinvloeden door bijvoorbeeld de stofjes uit een blaadje.
Als het glad is kan het maar zo 3 keer zo lang duren voordat ik op de normale snelheid ben na het wegrijden, dit omdat de wielen telkens door blijven slippen en ik dus nog maar een klein beetje tractie ( = stroom) kan geven. Met het remmen loop ik het risico om de controle over mijn trein volledig te verliezen, door te glijden met misschien wel zeer gevaarlijke situaties als gevolg. Denk aan het glijden door een rood sein waarachter een nog open overweg ligt of een andere trein staat. Ook het remgedrag moet ik dus aanpassen, wat ook weer extra tijd kost.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Moderator zaterdag 10 november 2018 @ 19:22:32 #70
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_183066878
Hoevaak heb je het genoegen al mogen hebben om naar Socios te zwaaien? O+
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
  Moderator zaterdag 10 november 2018 @ 19:23:21 #71
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_183066916
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:20 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

100% feit.
Blaadjes lijken zo onschuldig. Het vervelende ervan is dat zodra ze op de spoorrails komen en er een trein overheen rijdt ze tot moes worden vermalen. In het blad zitten bepaalde stofjes die het van zichzelf al gladde railoppervlak nog gladder maken. Wanneer hier dan ook nog eens een beetje water bij komt, zoals in de herfst wel vaker het geval is, krijg je een grote spiegelcocktail.

De wielen van een trein zijn ontworpen om een zo klein mogelijk contactoppervlak met de rails te hebben. Soms is dit oppervlak maar een paar centimeter per wiel. Dit heeft als voordeel dat een trein met al zijn grootte en gewicht zich toch relatief makkelijk kan verplaatsen. Daarnaast is het ijzer op ijzer om zo min mogelijk weerstand te creeëren. Hoe anders is dit als je het vergelijkt met de rubberen band onder de auto, die we het liefst zo breed mogelijk zien.

Het nadeel moge duidelijk zijn, dat kleine beetje contactoppervlak laat zich makkelijk beinvloeden door bijvoorbeeld de stofjes uit een blaadje.
Als het glad is kan het maar zo 3 keer zo lang duren voordat ik op de normale snelheid ben na het wegrijden, dit omdat de wielen telkens door blijven slippen en ik dus nog maar een klein beetje tractie ( = stroom) kan geven. Met het remmen loop ik het risico om de controle over mijn trein volledig te verliezen, door te glijden met misschien wel zeer gevaarlijke situaties als gevolg. Denk aan het glijden door een rood sein waarachter een nog open overweg ligt of een andere trein staat. Ook het remgedrag moet ik dus aanpassen, wat ook weer extra tijd kost.
Waarom doen ze dan niet gewoon een bezem of iets aan de voorkant van de trein proppen tegen blaadjes..
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_183067140
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:05 schreef Againzender het volgende:
je doet geen ritten op de HSL lijn. Wat heb je als extra nodig om daar te mogen rijden? Ik weet van een SNCF medewerker dat die machinisten in een soort buitencategorie zitten.
Nou zitten machinisten in Frankrijk dat sowieso al behoorlijk met hun arbeidsvoorwaarden ;)
Op de HSL rij je onder een ander type snelheidsbewaking en om daarmee te mogen werken moet je een aparte opleiding + examen volgen. Er zijn een aantal standplaatsen geselecteerd waarop ze die specifieke opleiding aan machinisten hebben gegeven, de HSL ritten zijn dus vooral bij die standplaatsen ondergebracht. Als je niet op een van die standplaatsen zit dan heb je dus gewoon pech.

Overige verschillen zijn de bovenleidingsspanning op de HSL, die een stuk hoger ligt dan op het normale netwerk. De locs en de rijtuigen die erop rijden zijn geschikt voor een hogere snelheid dan de treinen op het normale netwerk en daarnaast zijn de spelregels voor bij calamiteiten op de HSL anders dan die op het normale netwerk.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183067145
Heeft u treinspringers gehad?

[ Bericht 49% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2018 19:31:50 ]
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 10 november 2018 @ 19:32:43 #74
408813 crew  trein2000
pi_183067291
Wat zijn de gevolgen als je onverhoopt door een rood sein heen rijdt danwel glijdt?
zie email 27 oktober
pi_183067298
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:13 schreef wielrennerdt het volgende:
Hoe laat is een late dienst? En wat zijn de nachtdiensttijden?
Wil je nog wel op de HSL rijden? Lijkt me chiller omdat dat een mooiere trein is toch?
Een vroege dienst is een dienst die na 5:00 uur begint en voor 18:00 uur klaar is.
Een late dienst is na 18:00 uur klaar, maar in ieder geval vóór 2:00 uur.
De nachtdiensttijden verschillen, je hebt 'harde' en 'zachte' nachten. Een zachte nachtdienst is bijvoorbeeld al om 3:00 uur klaar, een harde nacht is doorgaans van 23:00 tot 6:00 of 7:00 in de ochtend.

De HSL hoeft van mij niet per se, de ritten opzich zouden leuk zijn voor de verrijking, maar vaak zit je dan gelijk een hele dag alleen maar op de HSL, in plaats van dat je het afwisselt met normale ritten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183067372
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:23 schreef Jimbo het volgende:

[..]

Waarom doen ze dan niet gewoon een bezem of iets aan de voorkant van de trein proppen tegen blaadjes..
Treinen zijn zwaar en rijden snel, dus ze veroorzaken veel aanzuigkracht vanuit de onderkant. Een blaadje wat eerst weggeveegd zou worden door een bezem, beland enkele seconden later dus opnieuw onder de trein. Daarnaast zou nat blad waarschijnlijk alleen maar kapot gaan door de bezem in plaats van echt weggeschoven worden.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183067426
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:28 schreef scrupuleus het volgende:
Heeft u treinspringers gehad?
Gelukkig niet.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zaterdag 10 november 2018 @ 19:37:33 #78
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183067432
Moet je ook ook wat kennis hebben van de techniek achter de trein/de kabels? Of moet je hiervoor volledig steunen op extern personeel dat hiervoor opgeroepen wordt in geval van problemen?

Dit omdat ik vorig weekend op de IC tussen Utrecht en Den Bosch zat en deze hard tot stilstand kwam na een felle flits buiten. Bleek een gebroken kabel te zijn waardoor we niet verder konden rijden. Na een uur waren er allerlei mensen in de weer buiten met helmpjes op en zaklampjes in de hand. Dus vroeg ik me af of de machinist daar dan ook bij helpt of dat deze puur er is om de trein te besturen, of bijvoorbeeld ook technische problemen moet kunnen (proberen) op te lossen.

Kudo's voor die machinist trouwens, die kwam ons elk kwartier even op de hoogte houden. Was uiteindelijk wel fijn want hebben toch 3u lang vastgezeten in de trein.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_183067539
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:32 schreef trein2000 het volgende:
Wat zijn de gevolgen als je onverhoopt door een rood sein heen rijdt danwel glijdt?
Sowieso word je direct van de trein gehaald als het je gebeurd. Er wordt dan een onderzoek ingesteld naar hoe het heeft kunnen gebeuren. Lag het aan jou als machinist? Was er een defect aan je trein? Aan de infra?
Als het je eerste keer is en de gevolgen er niet voor hebben gezorgd dat er gewonden of doden zijn gevallen dan kom je er waarschijnlijk nog wel mee weg. Als het je vaker is overkomen dan kan het dat je opnieuw psychologisch gekeurd moet worden of je nog wel geschikt bent voor het vak en uiteindelijk zou het kunnen leiden tot een beëindiging van je arbeidscontract.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183067703
Rij je altijd op dezelfde trein, of wisselt dat? En rij je de ene keer op een sprinter, dan weer op een intercity? Of heb je voor beide type een andere opleiding/diploma/whatever nodig omdat ze teveel van elkaar verschillen?
pi_183067706
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:37 schreef Lothiriel het volgende:
Moet je ook ook wat kennis hebben van de techniek achter de trein/de kabels? Of moet je hiervoor volledig steunen op extern personeel dat hiervoor opgeroepen wordt in geval van problemen?

Dit omdat ik vorig weekend op de IC tussen Utrecht en Den Bosch zat en deze hard tot stilstand kwam na een felle flits buiten. Bleek een gebroken kabel te zijn waardoor we niet verder konden rijden. Na een uur waren er allerlei mensen in de weer buiten met helmpjes op en zaklampjes in de hand. Dus vroeg ik me af of de machinist daar dan ook bij helpt of dat deze puur er is om de trein te besturen, of bijvoorbeeld ook technische problemen moet kunnen (proberen) op te lossen.

Kudo's voor die machinist trouwens, die kwam ons elk kwartier even op de hoogte houden. Was uiteindelijk wel fijn want hebben toch 3u lang vastgezeten in de trein.
Hoogspanning is voor ons verboden om mee/aan te werken. Als het een kabelbreuk betreft zullen daar dus altijd specialisten bijgehaald worden. Moet ook wel, want de trein kan waarschijnlijk niet verder rijden als de kabels goed kapot zijn.
Mocht er een hoogspanningsinstallatie in de trein defect zijn dan mogen we daar ook niks mee, wij kunnen dan hooguit het defect constateren en doorgeven aan de experts, dan zien zij vervolgens maar of en hoe ze het op gaan lossen.

Andere technische problemen kunnen wij meestal wel oplossen. Denk aan het buiten dienst zetten van een van de reminstallaties of een deur die niet meer dicht wil afsluiten.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183067742
Wat zijn je, als je die hebt, ervaringen met supporters vervoeren? En als je die ervaring niet hebt; zou het je leuk lijken?

En wat is je favoriete voetbalclub?

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2018 19:47:58 ]
  zaterdag 10 november 2018 @ 19:49:42 #83
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_183067793
Heb je Padt wel eens in de trein gehad?
  Forum Admin zaterdag 10 november 2018 @ 19:50:11 #84
35723 crew  GGMM
pi_183067807
Wat is je lievelingskleur?
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_183067830
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:46 schreef Inbox het volgende:
Rij je altijd op dezelfde trein, of wisselt dat? En rij je de ene keer op een sprinter, dan weer op een intercity? Of heb je voor beide type een andere opleiding/diploma/whatever nodig omdat ze teveel van elkaar verschillen?
Elke dienst is anders, de ene dienst rij ik alleen maar stoptreinen, de andere alleen maar intercities. Weer een andere dienst heeft een mix van allebei.
Voor ieder materieeltype moet ik een cursus volgen. Vaak zijn dit cursussen van twee a drie dagen waarin je praktijkles krijgt op de betreffende trein. Je leert dan de normale werking van de trein en omgaan met meldingen en storingen. Ook leer je waar in de trein zich bijvoorbeeld de motoren bevinden, of de installatie waarmee je de stroomafnemer om kan wisselen bij een defect.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183067857
Waarom is Feyenoord zo slecht?
  zaterdag 10 november 2018 @ 19:53:14 #87
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183067891
Rijd je af en toe nog een dieseltrein/heb je dit ooit gedaan en is dit wezenlijk anders dan een trein op elektriciteit?
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_183067908
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:33 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Een vroege dienst is een dienst die na 5:00 uur begint en voor 18:00 uur klaar is.
Een late dienst is na 18:00 uur klaar, maar in ieder geval vóór 2:00 uur.
De nachtdiensttijden verschillen, je hebt 'harde' en 'zachte' nachten. Een zachte nachtdienst is bijvoorbeeld al om 3:00 uur klaar, een harde nacht is doorgaans van 23:00 tot 6:00 of 7:00 in de ochtend.

De HSL hoeft van mij niet per se, de ritten opzich zouden leuk zijn voor de verrijking, maar vaak zit je dan gelijk een hele dag alleen maar op de HSL, in plaats van dat je het afwisselt met normale ritten.
maar die treinen van de hsl rijden ook tussen eindhoven en den haag toch? Of mag je die ritten wel uitvoeren?
pi_183067912
Heb je al in die nieuwe Sprinters (zowel die van Stadler als CAF) gereden en zo ja, wat vind je ervan?
Uw ADH vitamine Worst
Met vriendelijke groenten
pi_183067933
Moet zeggen dat het salaris me wel onwijs tegenvalt hoor voor zoiets...
Bedoel vergelijk het haast met een piloot ofzo want je bent toch verantwoordelijk voor 200 man.,? *als het al niet meer is
Do what you love, love what you do!
pi_183067940
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:47 schreef Scrummie2.0 het volgende:
Wat zijn je, als je die hebt, ervaringen met supporters vervoeren? En als je die ervaring niet hebt; zou het je leuk lijken?

En wat is je favoriete voetbalclub?
Eén keer een soort van voetbaltrein mogen rijden inderdaad. Een groep hooligans had ervoor gezorgd dat een voorgaande trein flink was vernield. Niveau ramen gebroken en banken kapotgeschopt / ondergekotst. Is toen een flinke groep ME op het perron gezet en die hebben de hooligans één voor één uit die trein gehaald en die zijn toen onder begeleiding in mijn trein gezet. Gelukkig ging er wel ook nog politie mee bij mij de trein in, waardoor mijn rit in ieder geval rustig is verlopen.

Voetbal volg ik trouwens niet :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183067967
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:54 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Eén keer een soort van voetbaltrein mogen rijden inderdaad. Een groep hooligans had ervoor gezorgd dat een voorgaande trein flink was vernield. Niveau ramen gebroken en banken kapotgeschopt / ondergekotst. Is toen een flinke groep ME op het perron gezet en die hebben de hooligans één voor één uit die trein gehaald en die zijn toen onder begeleiding in mijn trein gezet. Gelukkig ging er wel ook nog politie mee bij mij de trein in, waardoor mijn rit in ieder geval rustig is verlopen.

Voetbal volg ik trouwens niet :+
Bedankt voor je antwoord!
pi_183068005
Train je veel voor je machinist mag zijn?
Oh.
pi_183068036
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:50 schreef GGMM het volgende:
Wat is je lievelingskleur?
Okergeel
Dus geen NS geel, is mij te fel :+
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  Forum Admin zaterdag 10 november 2018 @ 19:58:08 #95
35723 crew  GGMM
pi_183068049
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:57 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Okergeel
Dus geen NS geel, is mij te fel :+
Bedankt :)
Alweer zo'n prachtige post van mij.
Nicki Minaj en ik
Mijn vissen in actie.
pi_183068093
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:53 schreef Lothiriel het volgende:
Rijd je af en toe nog een dieseltrein/heb je dit ooit gedaan en is dit wezenlijk anders dan een trein op elektriciteit?
NS heeft geen dieseltreinen meer. Toen ze er nog waren heb ik er wel eens op gereden inderdaad.
Het verschil is in de cabine eigenlijk nauwelijks te merken. Het trekt alleen nóg trager op.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
  zaterdag 10 november 2018 @ 20:01:49 #97
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183068160
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:59 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

NS heeft geen dieseltreinen meer. Toen ze er nog waren heb ik er wel eens op gereden inderdaad.
Het verschil is in de cabine eigenlijk nauwelijks te merken. Het trekt alleen nóg trager op.
Dankje voor je antwoord op m'n beide vragen :) Wist niet dat er geen enkele dieseltrein meer reed.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_183068165
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:53 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

maar die treinen van de hsl rijden ook tussen eindhoven en den haag toch? Of mag je die ritten wel uitvoeren?
Via dat traject zit ook een klein stukje HSL inbegrepen waar ik niet overheen mag.
Daarnaast heb ik de materieelcursus voor dat type loc nooit mogen volgen, dus dan mag ik die trein ook niet rijden, zelfs als ie een heel traject over normaal spoor zou rijden dus niet.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183068216
Waarom verlaat een machinist soms een trein zonder aflossing, waardoor er 10 minuten vertraging ontstaat?
Check it out
pi_183068249
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 19:49 schreef maxi-mus het volgende:
Heb je Padt wel eens in de trein gehad?
Kun je dat niet beter aan Arriva vragen? :P
Check it out
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')