Lawaaidemonstratie op de Dam, omdat slachtoffers tijdens de politionele acties niet worden herdacht.quote:Oproep voor lawaaidemonstratie tijdens dodenherdenking
Op Facebook is een protest aangekondigd waarbij de demonstranten lawaai willen maken tijdens de Nationale Dodenherdenking op de Dam.
'Kom ook demonstreren tegen racistische 4 mei viering', is te lezen op de pagina. De organisator van het 'event' is Geen 4 Mei Voor Mij, een comité dat al jaren klaagt over de dodenherdenking. Op 4 mei worden niet alleen de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdacht, maar ook militairen die sindsdien omkwamen. Dus ook de soldaten die deelnamen aan de politionele acties in Indonesië.
Geen 4 Mei Voor Mij wil juist aandacht voor de slachtoffers in Indonesië. 'Nederland herdenkt echter wél de daders maar dus niet de slachtoffers van deze racistische volkerenmoorden.' Ook vindt de groep het raar dat de Indonesische slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog niet herdacht worden. 'Omdat wij dit soort hypocrisie zat zijn en een signaal aan de racisten die ons land regeren willen afgeven, hebben wij daartoe besloten om op 4 mei om 20.00 een (lawaai) manifestatie te organiseren.'
Racisten
Op de Facebookpagina geven tien mensen aan deel te zullen nemen aan de actie en zijn er nog enkele tientallen 'geïnteresseerd'. Er is ook kritiek. Iemand schrijft dat een dergelijke actie alleen maar negatief uitpakt voor de activisten en de steun voor rechtse politici versterkt. 'Ah, oké. Dus we moeten onze agenda's laten bepalen door wat racisten vinden?', reageert Geen 4 Mei Voor Mij op deze kritiek.
https://www.telegraaf.nl/(...)monstratie-strafbaarquote:Van Aartsen: ’lawaaidemonstratie’ strafbaar
Waarnemend burgemeester Van Aartsen van Amsterdam zegt dat ’alle noodzakelijke maatregelen’ worden genomen om de ’lawaaidemonstratie’ op de Dam tijdens de Nationale Dodenherdenking geen doorgang te laten vinden. Als dat toch gebeurt, zal worden opgetreden.
Volgens Van Aartsen is de herdenking op 4 mei een ’heilig moment’. „Het is heel duidelijk dat deze groep één doel heeft, het verstoren van de 4 mei bijeenkomst. Dat heeft niets te maken met demonstreren. Het effectueren is strafbaar”, aldus Van Aartsen.
Gisteren werd op Facebook door de groep ’Geen 4 Mei voor Mij’ aangekondigd de twee minuten stilte te doorbreken met geroep om een signaal af te geven aan „de racisten die ons land regeren.” Volgens Van Aartsen wordt getracht in contact te komen met de beweging. Er is nog geen kennisgeving bij de gemeente gedaan voor een demonstratie.
https://www.nu.nl/4-en-5-(...)dodenherdenking.htmlquote:Rechtbank beslist over lawaaiprotest tijdens Nationale Dodenherdenking
De activisten die de twee minuten stilte tijdens de Nationale Herdenking vrijdag met een lawaaidemonstratie willen verstoren, hebben een rechtszaak aangespannen om dat mogelijk te maken.
De rechtbank in Amsterdam bevestigt dat de zaak van actiegroep #Geen4MeiVoorMij donderdagmiddag dient. De groep eist dat het verbod dat de Amsterdamse waarnemend burgemeester Jozias van Aartsen heeft afgekondigd tegen de betoging van tafel gaat.
Van Aartsen legde vorige week uit dat hij de Nationale Dodenherdenking op 4 mei als ''een heilig moment'' beschouwt. ''Dat verstoren is onacceptabel en respectloos en bovendien strafbaar", zei hij.
Het Nationaal Comité 4 en 5 Mei deelt die mening en wil niet in gesprek met de initiatiefnemer van de aangekondigde demonstratie. ''Met zijn oproep de herdenking te verstoren, plaatst deze persoon zich buiten het maatschappelijk debat'', zegt het comité dinsdag in een verklaring. ''De oproep tot een lawaaidemo is respectloos.''
De actievoerders vinden dat de huidige herdenking ''racistisch" is en alleen stilstaat bij ''de 22.000 witte slachtoffers" tijdens de Tweede Wereldoorlog en niet ''de vier miljoen doden door oorlogsgeweld in Nederlands-Indië".
Verzoek
Na een gesprek met de gemeente Amsterdam die het protest heeft verboden, wilde de initiatiefnemer in gesprek met het Nationaal Comité 4 en 5 mei, dat de Nationale Dodenherdenking organiseert. Het comité weigerde op het verzoek in te gaan.
''Maandag was er in de Balie een debat over wie we herdenken, en waarom aan de hand van het boek De stilte en de storm van Ilse Raaijmakers over de geschiedenis van de herdenkingsdagen in Nederland. Iedereen die een bijdrage wil leveren aan het debat was daar van harte welkom.''
Het comité benadrukte dinsdag dat er het hele jaar door nauw contact is ''met tal van groepen van nabestaanden en belangenorganisaties, ook met groepen uit de voormalig Nederlands-Indische en Indonesische gemeenschappen''.
Ah, zal Balie ding later even bekijken btw, thanks.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 19:57 schreef spijkerbroek het volgende:
Originele OP:
[..]
Lawaaidemonstratie op de Dam, omdat slachtoffers tijdens de politionele acties niet worden herdacht..
Vraag me af of dit een periode gaat inluiden met ieder jaar veel gedoe rondom de dodenherdenking..
Reactie Van Aartsen:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)monstratie-strafbaar
Reactie daarop van de actiegroep:
[..]
https://www.nu.nl/4-en-5-(...)dodenherdenking.html
Debat in de Balie:
np.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 20:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ah, zal Balie ding later even bekijken btw, thanks.
Ja, klopt, maar drong niet tot me door, thanks anyway.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 20:05 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
np.
Had 'm ook al in het vorige topic gepost en het leek me handig het even in de OP te zetten.
bronquote:Rogier Meijerink stapt naar de rechter
Brein lawaaidemonstratie 4 mei is veroordeelde kraker
AMSTERDAM - Geen 4 mei voor mij, dat een ’lawaaiactie’ tijdens de Dodenherdenking in Amsterdam wil houden tijdens de twee minuten stilte, blijkt het werk te zijn van de Utrechtse veroordeelde kraker Rogier Meijerink, die zich nu opwerpt als ’lawaaidemonstrant’.
Initiatiefnemer Meijerink werd in 2013 door de politierechter in Utrecht veroordeeld tot zes weken cel. Volgens het OM was hij het brein achter de krakersrellen rond de Ubica-panden in hartje Utrecht, waarbij het stadhuis in Utrecht en agenten met verfbommen werden bekogeld. Ook werd in de binnenstad brand gesticht. Uiteindelijk werd met behulp van de ME het pand ontruimd.
De schade die Meijerink en kompanen toebrachten, werd door door de rechtbank uiteindelijk vastgesteld op zo’n 60.000 euro. Zelf noemde hij het proces ’een politiek theatershowtje’ in het NCRV-programma De Rechtbank.
Initiatiefnemer Meijerink werd in 2013 door de politierechter in Utrecht veroordeeld tot zes weken cel. Volgens het OM was hij het brein achter de krakersrellen rond de Ubica-panden in hartje Utrecht, waarbij het stadhuis in Utrecht en agenten met verfbommen werden bekogeld. Ook werd in de binnenstad brand gesticht. Uiteindelijk werd met behulp van de ME het pand ontruimd.
De schade die Meijerink en kompanen toebrachten, werd door door de rechtbank uiteindelijk vastgesteld op zo’n 60.000 euro. Zelf noemde hij het proces ’een politiek theatershowtje’ in het NCRV-programma De Rechtbank.
Boete criminele krakers verlaagd
Rechtszaak
Nu waarnemend burgemeester Jozias van Aartsen van Amsterdam de ’lawaaidemo’ heeft verboden, stapt Meijerink naar de rechter. De zaak dient donderdag, zo meldt ’Geen 4 mei voor mij’ op Facebook. De groep eist dat het verbod tegen de betoging op de Dam van tafel gaat.
Eerder heeft Van Aartsen al aangegeven dat hij alle mogelijke middelen zal inzetten om de protestactie van Meijerink te verbieden. Van Aartsen vindt dat het geluid maken tijdens de twee minuten stilte niets van doen heeft met een demonstratie en betitelt het als ordeverstoring. „Het is heel duidelijk dat deze groep één doel heeft, het verstoren van de 4 mei bijeenkomst. Dat heeft niets te maken met demonstreren. Het effectueren is strafbaar”, aldus Van Aartsen.
Het Nationaal Comité 4 en 5 Mei deelt zijn boosheid. De organisatie achter de herdenking vindt dat de initiatiefnemer zich „buiten het maatschappelijk debat” heeft geplaatst en wil daarom niet met hem in gesprek gaan.
Mooi, flink straffen die respectloze zwijnen.quote:
Benieuwd wel.quote:
Men bedoelt de Nederlandse oorlogsslachtoffers te zuid--oost Azie.quote:
Die periode is allang ingeluid joh. Begon al voor 2008 toch met oproepen om duitsers te gaan herdenken en daarna kwam er vanuit links (de pvda) het fabeltje dat er marokkaanse soldaten waren omgekomen in zeeland tijdens w2quote:Lawaaidemonstratie op de Dam, omdat slachtoffers tijdens de politionele acties niet worden herdacht..
Vraag me af of dit een periode gaat inluiden met ieder jaar veel gedoe rondom de dodenherdenking..
Die politionele acties duurden maar 5 weken... voor, tussen en erna vielen de meeste Indonesische slachtoffers.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 19:57 schreef spijkerbroek het volgende:
Originele OP:
Lawaaidemonstratie op de Dam, omdat slachtoffers tijdens de politionele acties niet worden herdacht..
En dat is natuurlijk volkomen legitiem ook en wat niet onderbroken hoeft of dient te worden door een lawaai-demonstratie imho.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 20:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Men bedoelt de Nederlandse oorlogsslachtoffers te zuid--oost Azie.
Het is maar hoe je rekent en dit zijn de schattingen van omgekomen in de jappenkampen.
Soldaten in het begin van die oorlog ( begin 1942) zijn niet meegeteld.
Ook niet geteld zijn zij die niet in de jappenkampen waren maar omkwamen door oorlogsgeweld, ondervoeding, onvoldoende medische behandeling in WO II of kort daarna.
Volgens mij moet je die schatting verhogen.
Het racistisch elementje is hier dat alle 22.000 doden 'wit' worden genoemd.
Dat is niet waar... mijn opa was blank en de andere opa was bruin. Beiden dood in een jappenkamp.
En die laatste opa had vermoedelijk niet de Nederlands nationaliteit en ik denk toch aan hem op 4 mei. Dat kun je herdenken noemen
De pvda heeft niks te maken met die berichtgeving. En het was een bericht over een vergeten stukje Nederlandse geschiedenis en een geminachte bevolkingsgroepquote:Op dinsdag 1 mei 2018 20:34 schreef Szikha2 het volgende:
[..]
Die periode is allang ingeluid joh. Begon al voor 2008 toch met oproepen om duitsers te gaan herdenken en daarna kwam er vanuit links (de pvda) het fabeltje dat er marokkaanse soldaten waren omgekomen in zeeland tijdens w2
Het is een prima idee om nieuwkomers te betrekken bij Nederlandse gewoontes , bijv 4 mei en methodes te zoeken hoe die Nederlandse geschiedenis te vertellen aan hun kinderen.quote:En daarna stelde links in alle media de vraag hoe moslims 4 en 5 mei zouden ervaren en kwam er meer en meer aandacht
Met nieuwkomers bedoel je de gastarbeiders en hun nageslacht die hier al meer dan 50 jaar zitten?quote:Op dinsdag 1 mei 2018 20:40 schreef Bluesdude het volgende:
Het is een prima idee om nieuwkomers te betrekken bij Nederlandse gewoontes
Het is vooral een grotebekplan.... De landelijk media sprongen erboven op... Iedereen geschokt ---->> veel publiciteit en ik verdenk men ervan niks te gaan doen 4 mei op de Dam.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 20:38 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En dat is natuurlijk volkomen legitiem ook en wat niet onderbroken hoeft of dient te worden door een lawaai-demonstratie imho.
Ja, maar die gast loopt dus wel naar de rechter nu. Dus voor hem is het kennelijk wel serieus.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 20:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het s vooral een grotebekplan.... De landelijk media sprongen erboven op... Iedereen geschokt ---->> veel publiciteit en ik verdenk men ervan niks te gaan doen 4 mei op de Dam.
Men weet dat er een veroordeling komt met zoveel uur taakstraf.
Media moeten niet zoveel aandacht geven aan schreeuwerds op het internet.
jaja... serieus de bluf hoog opspelen, lijkt me.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 20:45 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, maar die gast loopt dus wel naar de rechter nu. Dus voor hem is het kennelijk wel serieus.
Maar goed, ben wel benieuwd wat de rechter zegt. Argument dat 4 mei dodenherdenking sacraal is, is wrs niet juridisch te onderbouwen. Ik denk dat het gaat via openbare orde-argument.
Ja, ik hoop niet dat er veel mensen op af komen om rellen te veroorzaken dan iig. Laat ze gaar koken, lijkt me, in hun eigen sop.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 20:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
jaja... serieus de bluf hoog opspelen, lijkt me.
Natuurlijk zegt de rechter dat 4 meiherdenking een demonstratie is, en dus valt onder de vrije meningsuiting. Die uiting is een waardig en rustig samenzijn, met als belangrijk moment de 2 minuten. Derhalve is het saboteren van die meningsuiting verboden.
Overigens... als men elders in Amsterdam 2 km van de Dam mag demonstreren met lawaai, ben ik benieuwd hoeveel medestanders komen.
... én hoeveel tegenstanders daar gaan 'kijken' of op ruzie uit zijn.
kom je er ook niet mee volgens mij, ik ga het eens opzoeken want ik vind het een ernstig specifiek aantal wat ik eigenlijk nergens terug zie komenquote:Op dinsdag 1 mei 2018 20:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Men bedoelt de Nederlandse oorlogsslachtoffers te zuid--oost Azie.
Het is maar hoe je rekent en dit zijn de schattingen van omgekomen in de jappenkampen.
Soldaten in het begin van die oorlog ( begin 1942) zijn niet meegeteld.
Ook niet geteld zijn zij die niet in de jappenkampen waren maar omkwamen door oorlogsgeweld, ondervoeding, onvoldoende medische behandeling in WO II of kort daarna.
Volgens mij moet je die schatting verhogen.
ja zoiets zei ik al in de rest van die quote maar dat heb je eruit gekniptquote:Het racistisch elementje is hier dat alle 22.000 doden 'wit' worden genoemd.
Dat is niet waar... mijn opa was blank en de andere opa was bruin. Beiden dood in een jappenkamp.
En die laatste opa had vermoedelijk niet de Nederlands nationaliteit en ik denk toch aan hem op 4 mei. Dat kun je herdenken noemen
Het is geschiedvervalsing. Peter breedveld had het ook uitgebreid op zijn blog gezet hoe heldhaftig moslims wel niet waren in de wo2quote:Op dinsdag 1 mei 2018 20:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De pvda heeft niks te maken met die berichtgeving. En het was een bericht over een vergeten stukje Nederlandse geschiedenis en een geminachte bevolkingsgroep
Ik vraag jou (als allochtoon) waarom het opeens NU zo belangrijk is om al die mensen (en dan vooral moslims) erbij te betrekken?quote:Het is een prima idee om nieuwkomers te betrekken bij Nederlandse gewoontes , bijv 4 mei en methodes te zoeken hoe die Nederlandse geschiedenis te vertellen aan hun kinderen.
"Niet vrij voor mei" lijkt me beter.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 20:51 schreef littlemindy het volgende:
Die dag preventief opsluiten met een bordje 'geen 4 mei voor mij' boven de cel. Iedereen blij.
nee hoor.. die bewering was er niet ... je doet hier aan geschiedvervalsingquote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:02 schreef Szikha2 het volgende:
[..]
Het is geschiedvervalsing. Peter breedveld had het ook uitgebreid op zijn blog gezet hoe heldhaftig moslims wel niet waren in de wo2
Er ontstond zo dus ook de bewering dat moslims nederland hadden bevrijd.
Ben jij allochtoon? Waarom is dat belangrijk dit te melden?quote:Ik vraag jou (als allochtoon) waarom het opeens NU zo belangrijk is om al die mensen (en dan vooral moslims) erbij te betrekken?
Omdat we allemaal burgers zijn in dit land.quote:Waarom is het voor jou zo belangrijk om vooral moslims en zwarten erbij te betrekken en vragen wat ZIJ belangrijk vinden en hoe ZIJ erover denken?
dat is wel het andere uiterstequote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:09 schreef Bluesdude het volgende:
Omdat we allemaal burgers zijn in dit land.
Het is natuurlijk racisme om alleen blanke mensen bij een 4meiherdenking te willen of alleen blanke mensen de Nederlandse geschiedenis te leren>
Ook discriminerend is het mensen met een moslimafkomst die deelname en kennis te ontzeggen.
Lol, historici zijn het er dan niet mee eens wrs. Zijn twee Marokkanen die ergens liggen op Walcheren. Maar die zijn dus verdronken aan land gehaald. Wanneer ze zijn gestorven is onduidelijk. Zijn lui die zeggen tijdens Duinkerken, wat sterk lijkt. Zijn lui die zeggen tijdens de aanval van de geallieerden op Walcheren. Dit laatste is waar wrs. Maar waar zijn de andere Marokkanen dan? Zou gek zijn dat er maar 2 meededen en dat die ook nog zijn omgekomen.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:02 schreef Szikha2 het volgende:
[..]
Het is geschiedvervalsing. Peter breedveld had het ook uitgebreid op zijn blog gezet hoe heldhaftig moslims wel niet waren in de wo2
Er ontstond zo dus ook de bewering dat moslims nederland hadden bevrijd.
Dat is niet. Er zijn 20 soldaten uit noord afrika die gediend hebben in het franse leger die omgekomen zijn in nederland.
[..]
Ik vraag jou (als allochtoon) waarom het opeens NU zo belangrijk is om al die mensen (en dan vooral moslims) erbij te betrekken?
Zeker nu ik hoor en lees dat nederlanders helemaal niet zo heldhaftig waren tijdens de wo2. Sterker nog nederlanders waren hartstikke laf.
Waarom is het voor jou zo belangrijk om vooral moslims en zwarten erbij te betrekken en vragen wat ZIJ belangrijk vinden en hoe ZIJ erover denken?
Zijn deze mensen de maat geworden?
hebben de thuisblijvers van die kliek gelijk een mooie reden om stil te zijn in de toekomstquote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:11 schreef Nober het volgende:
Alle schreeuwers ter plekke neerknuppelen door de ME en doorgaan tot ze stil zijn, opgelost.
Goed idee, begin met deze linkquote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
kom je er ook niet mee volgens mij, ik ga het eens opzoeken want ik vind het een ernstig specifiek aantal wat ik eigenlijk nergens terug zie komen
https://www.niod.nl/nl/vr(...)hankelijkheidsstrijdquote:Op het totaal van de Europese krijgsgevangenen (42.233) zijn er 8.200 omgekomen (dat is 19,4%):
(...)
Over het aantal omgekomen Nederlandse burgergeïnterneerden bestaat minder overeenstemming. De schattingen variëren tussen de 10.580 en 16.800 slachtoffers.
Dat is de frame van marokkanenhaters.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:11 schreef Ryan3 het volgende:
en dus is dat allemaal een beetje in de narratief geslopen over de bevrijding dat Marokkanen meededen. Om ze te appeasen, zeg maar, echter historisch is het wrs tot aan zekerheid grenzende wrsheid niet waar. Nu 15 jaar later zitten we er nog mee.
joh.... ga gewoon zuipen, wordt je rustig vanquote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:17 schreef halfway het volgende:
Ik denk dat ik helemaal over de rooie ga als ze niet stil zijn, dit is echt een rode lijn.
Nou nee, volgens mij is het historisch inaccuraat gewoon en is toen gemunt om die kransenschoppers te appeasen en eventuele toekomstige kransenschoppers.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:23 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat is de frame van marokkanenhaters.
Het oorspronkelijke bericht wat in de pers kwam was feitelijk en een stukje Nederlandse geschiedenis naar voren halen in een haatklimaat.
nee dat klopt niet want ze hebben het ook/vooral over militairen die daar hebben opgetreden tegen de TNI enzoquote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:19 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Goed idee, begin met deze link
[..]
https://www.niod.nl/nl/vr(...)hankelijkheidsstrijd
(10.580+16.800 gedeeld door 2 = ca 13.700)
8.200 + 13.700 = afgerond 22.000 Daar komt dat getal van geen4mei vandaan
quote:Keppy verklaart het grote Indische aandeel in het verzet tegen de nazi’s uit de mentaliteit van Indische jongens, zowel totoks (blanke Europeanen uit Indië) en indo’s als Indonesiërs. “Die mentaliteit was nu eenmaal krijgshaftiger dan die van de Hollandse burgers. In Indië was het leven anders, er werd meer gevochten, de cultuur was harder, er dreigde altijd gevaar en elk moment kon het afgelopen zijn. Vandaar hun grote bereidheid om te vechten.”
Keppy’s boek over het Indische verzet dat in oktober zal verschijnen, heeft de titel ‘Zijn jullie kerels of lafaards?’,
Veel NSB'ers onder de NL'ers in NLs-Indië, toch?quote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:28 schreef Bluesdude het volgende:
Overigens dit nieuws over het verzet van mensen met een Indië-achtergrond tegen de nazi's
https://www.denhaagcentra(...)tegen-nazis-gezicht/
[..]
Je bedoelt geen4mei-club had het over militairen in de indonesische revolutie?quote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:27 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee dat klopt niet want ze hebben het ook/vooral over militairen die daar hebben opgetreden tegen de TNI enzo
daar zijn er ook 5000 van omgekomen
Bedoel je voor de oorlog ? Voor mei 1940 ?quote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Veel NSB'ers onder de NL'ers in NLs-Indië, toch?
Die niodlink verklaart voor mij die 22.000.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:39 schreef sp3c het volgende:
ik kan die 22.000 uberhaupt niets terug vinden maar echt een site lijken ze ook niet te hebben ofzo, wat vage facebookpagina's
de krant zal wel iets verkeerd geciteerd hebben ofzo
ja ik daar heb ik ook zitten bladeren maar daar geven ze vooral de acties en de militairen en de oorlogsmisdaden/misdadigers als reden om niet te willen herdenkenquote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die niodlink verklaart voor mij die 22.000.
Maar het is wel geschreven in een facebooktopic: https://www.facebook.com/Geen4MeiVoorMij/
Ah, in Bronbeek dus. In augustus maar weer even een bezoekje inplannen.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:28 schreef Bluesdude het volgende:
Overigens dit nieuws over het verzet van mensen met een Indië-achtergrond tegen de nazi's
https://www.denhaagcentra(...)tegen-nazis-gezicht/
Ze hebben een evenementpagina gemaakt ( ik schrijf 'ze' maar misschien is het maar 1 persoon, die Rogier)quote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja ik daar heb ik ook zitten bladeren maar daar geven ze vooral de acties en de militairen en de oorlogsmisdaden/misdadigers als reden om niet te willen herdenken
https://www.facebook.com/events/170009963704295/quote:Hiernaast herdenkt Nederland slechts de 22.000 witte slachtoffers die vielen tijdens de tweede wereldoorlog terwijl er in Nederlands Indië 4 miljoen doden vielen door oorlogsgeweld. Niet witte levens tellen blijkbaar niet mee in Nederland. Dit terwijl deze mensen Nederlandse onderdanen waren aangezien Nederland tot de dag van vandaag 27 december 1949 erkent als het moment van soevereiniteit van Indonesië.
Racisme via NSB? NSB was niet zo racistisch tegenover joden. Dat hebben de Duitsers erin gedwongen. Mussert moest met pijn in zijn hart afscheid nemen van zijn joodsche kameraden en kameraadjes.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:37 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Bedoel je voor de oorlog ? Voor mei 1940 ?
Ook veel verloop, veel meer dan in Nederland procentueel gezien 1938-1940
Dat kwam omdat vanuit Nederland steeds meer racisme werd geimporteerd en mensen zagen dat niet zitten.....
Zou die Rogier Bronbeek wel eens bezocht hebben?quote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:49 schreef Bluesdude het volgende:
Ze hebben een evenementpagina gemaakt ( ik schrijf 'ze' maar misschien is het maar 1 persoon, die Rogier)
https://www.facebook.com/events/170009963704295/
op deze manier leest het alsof men de slachtoffers in Nederland afzet tegen die in Nederlands Indiequote:Op dinsdag 1 mei 2018 21:49 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ze hebben een evenementpagina gemaakt ( ik schrijf 'ze' maar misschien is het maar 1 persoon, die Rogier)
[..]
https://www.facebook.com/events/170009963704295/
ik geloof niet dat de goede man nog weet wat hij eergister heeft gegetenquote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zou die Rogier Bronbeek wel eens bezocht hebben?
Hij is ook al tegen Sinterklaas...quote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik geloof niet dat de goede man nog weet wat hij eergister heeft gegeten
laat staan waar
twitter:
En een veroordeelde kraker die geweld niet schuwt.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hij is ook al tegen Sinterklaas...
twitter:
ja nu heeftie het dus gewoon gedaan hequote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hij is ook al tegen Sinterklaas...
twitter:
goed lezen....quote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:24 schreef habitue het volgende:
Mawr stel een idioot gaat door de begravenisdienst van je moeder schreeuwen en je slaat hem op zn neus dan ben je dus een fascist volgens bluesdude. Ok dan.
Ik ben wel benieuwd onder welke juridische noemer dat gebeurt, is ook jurisprudentie dan. We leven in een rechtsstaat hè.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:27 schreef sp3c het volgende:
ik zeg het niet snel maar het boeit me eigenlijk niet eens wat de rechter er van te melden heeft
gewoon verbieden, als de rechter zegt dat het moet kunnen zoeken ze maar een andere manier
demo's verbieden met de openbare orde als argument?quote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd onder welke juridische noemer dat gebeurt, is ook jurisprudentie dan..
Een verbod omdat ze het evenement willen verstoren en het ten koste gaat van de openbare orde zou een precedent scheppen voor demonstraties tijdens de Sinterklaasintochtquote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd onder welke juridische noemer dat gebeurt, is ook jurisprudentie dan. We leven in een rechtsstaat hè.
Ja, dat is idd clear cut, maar het verweer is dan vrije meningsuiting. Ja, dat moet ook kunnen. Echter hoe gaat die rechter die twee grondrechten dan in overeenstemming brengen, wettelijk gezien. Op zich interessant.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
demo's verbieden met de openbare orde als argument?
Ja, klopt, kan idd.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:31 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Een verbod omdat ze het evenement willen verstoren en het ten koste gaat van de openbare orde zou een precedent scheppen voor demonstraties tijdens de Sinterklaasintocht
Nee, die worden dan niet gelijkgesteld, alleen het effect bij verstoring wordt gelijk gesteld.quote:
de vrijheid van meningsuiting is niet in gedrang hier het gaat om rechten die je hebt om te betogen enzoquote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dat is idd clear cut, maar het verweer is dan vrije meningsuiting. Ja, dat moet ook kunnen. Echter hoe gaat die rechter die twee grondrechten dan in overeenstemming brengen, wettelijk gezien. Op zich interessant.
Nee kennelijk snap jij niet hoe onbeschoft het is om door een dodenherdenking te schreeuwen.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:28 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
goed lezen....
je zit mij een standpunt in de schoenen te schuiven.
kennelijk heb jij ook niet de betekenis van 4 mei begrepen...
Leuk dat jij dat er van maakt.quote:
maar dat effect is niet gelijkquote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, die worden dan niet gelijkgesteld, alleen het effect bij verstoring wordt gelijk gesteld.
dat doe je zelf toch ook:quote:
quote:Het zijn beide officieele gelegenheden waarbij demonstranten hetzelfde doel hebben: het verstoren daarvan, ook als dat ten koste gaat van de openbare orde.
De burgemeester heeft die lawaairel verboden .. ik denk op grond van openbare ordewetgeving.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dat is idd clear cut, maar het verweer is dan vrije meningsuiting. Ja, dat moet ook kunnen. Echter hoe gaat die rechter die twee grondrechten dan in overeenstemming brengen, wettelijk gezien. Op zich interessant.
Ik stel nergens dat de dodenherdenking hetzelfde is als de intocht.quote:
OMG....... jij snapt niet dat ik dat al eerder onbeschoft vond dan jij..quote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:35 schreef habitue het volgende:
[..]
Nee kennelijk snap jij niet hoe onbeschoft het is om door een dodenherdenking te schreeuwen.
ja dat doe je dus welquote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:41 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Ik stel nergens dat de dodenherdenking hetzelfde is als de intocht.
Wat wel hetzelfde is is dat het beide officieele landelijke evenementen zijn.
En dat beide demonstraties slechts als doel hebben om die te verstoren. Ook als dat ten koste gaat van de openbare orde.
Nee, jij maakt ervan dat ik beide hetzelfde zou vinden.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja dat doe je dus wel
laat de dodenherdenking lekker buiten die zwarte pietenbullshit man
ja klagende mensen, klagen over shitquote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:46 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Nee, jij maakt ervan dat ik beide hetzelfde zou vinden.
Ze zijn heel verschillend maar hebben ook duidelijke overeenkomsten.
Aboutaleb heeft dat een paar jaar geleden nog gedaan. Het was verboden om tijdens de intocht in het gebied van de intocht te demonstreren. Als reden noemde Aboutaleb omdat de openbare orde anders in het geding zou komen.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:52 schreef sp3c het volgende:
naja je kunt het wel gebruiken maar heel succesvol zal het niet zijn
Aboutaleb heeft niet een aantal jaar geleden een demonstratie verboden aan de hand van een uitspraak die komende donderdag door een rechter gedaan moet worden in een totaal andere zaakquote:Op dinsdag 1 mei 2018 23:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Aboutaleb heeft dat een paar jaar geleden nog gedaan. Het was verboden om tijdens de intocht in het gebied van de intocht te demonstreren. Als reden noemde Aboutaleb omdat de openbare orde anders in het geding zou komen.
Gario en zijn vriendjes deden dat toch en hij werd opgepakt.
De rechter oordeelde later dat het verbod terecht was, wel kreeg Gario geen straf daarvoor. Wel kreeg hij straf voor verzet en geweld tegen een agent.
Helaas was Aboutaleb de laatste burgemeester die zo'n verbod uitvaardigde. Die Friese burgemeester even niet meegerekend
Aboutaleb verbood de demonstratie omdat de openbare orde in gevaar was. Exact dezelfde rede die de burgemeester van Amsterdam gebruikt heeft om de demonstratie tijdens dodenherdenking te verbieden:quote:Op dinsdag 1 mei 2018 23:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
Aboutaleb heeft niet een aantal jaar geleden een demonstratie verboden aan de hand van een uitspraak die komende donderdag door een rechter gedaan moet worden in een totaal andere zaak
hij zal daar zijn eigen argumenten voor gebruikt hebben
Dat zeg jij nu wel maar weten wij veel wat voor voodoo of high-tech sf shizzle Aboutaleb tot zijn beschikking heeft...quote:Op dinsdag 1 mei 2018 23:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
Aboutaleb heeft niet een aantal jaar geleden een demonstratie verboden aan de hand van een uitspraak die komende donderdag door een rechter gedaan moet worden in een totaal andere zaak
hij zal daar zijn eigen argumenten voor gebruikt hebben
Tsja, het gaat deze mensen er dus om wie er herdacht worden. Dat we dat doen voor de Joden, de gevallen verzetsstrijders etc. - allemaal prima en daar staan ze helemaal achter.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 23:06 schreef Red_85 het volgende:
Als ze beginnen lawaai te trappen, kunnen we ook applaudiseren. Dat verstomd het geluid ook.
Kunnen ze daarna worden afgevoerd.
Dat je het fatsoen gewoon niet hebt om je bek te houden op die 2 minuten. Ik kan er gewoon niet bij.
dan heb jij er niets van begrepen. We gedenken ALLE slachtoffers op 4 mei.quote:Op woensdag 2 mei 2018 06:18 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Tsja, het gaat deze mensen er dus om wie er herdacht worden. Dat we dat doen voor de Joden, de gevallen verzetsstrijders etc. - allemaal prima en daar staan ze helemaal achter.
Maar het comité 4 en 5 mei stelt ook expliciet dat de soldaten die in de nasleep van de tweede wereldoorlog een bloedbad aanrichtten in Nederlands Indie en na de slachting meer dan 2 miljoen mensen hebben laten verhongeren WEL een krans en 2 minuten stilte verdienen op 4 mei - en hun slachtoffers niet.
Ik kan mij echt wel voorstellen dat mensen daar een beetje boos over worden en het nogal respectloos vinden.
Elk jaar is er op 15 augustus een Indië herdenking.quote:Ruim twee weken geleden, op 15 augustus, was in Den Haag de jaarlijkse nationale herdenking van de capitulatie van Japan in 1945. Daarbij wordt ook stilgestaan bij de gevolgen van de Japanse bezetting voor Indische Nederlanders. Beide herdenkingen heten in de wandelgang Indië-herdenking
Mee eens, alleen het 4-5 mei comité heeft deze situatie wel een beetje zelf in de hand gewerkt door expliciet te melden dat wel de strijdkrachten tijdens de politionele acties in Indonesië worden herdacht, maar niet hun slachtoffers.quote:Op woensdag 2 mei 2018 09:06 schreef Gia het volgende:
https://www.digibron.nl/s(...)ndse-dodenherdenking
[..]
Elk jaar is er op 15 augustus een Indië herdenking.
Hier gaat het alleen over de capitulatie van Japan en de gevolgen voor Indische Nederlanders.
Hier worden dus niet de doden in de rest van de wereld herdacht, zoals de Joden, de Sinti enz... en ook niet, bijvoorbeeld, de Marokkanen en de doden van de Nederlandse strijdmacht, die in Europa zijn omgekomen.
Dus, waarom moeten wij dan expliciet stilstaan bij de slachtoffers onder de Indische Nederlanders die in Indonesië zijn omgekomen?
Jij herdenkt wie jij wilt herdenken. Dat is jouw keuze. Prima zo.quote:Op woensdag 2 mei 2018 09:06 schreef Gia het volgende:
https://www.digibron.nl/s(...)ndse-dodenherdenking
[..]
Elk jaar is er op 15 augustus een Indië herdenking.
Hier gaat het alleen over de capitulatie van Japan en de gevolgen voor Indische Nederlanders.
Hier worden dus niet de doden in de rest van de wereld herdacht, zoals de Joden, de Sinti enz... en ook niet, bijvoorbeeld, de Marokkanen en de doden van de Nederlandse strijdmacht, die in Europa zijn omgekomen.
Dus, waarom moeten wij dan expliciet stilstaan bij de slachtoffers onder de Indische Nederlanders die in Indonesië zijn omgekomen?
Ook die in Indië worden toch herdacht volgens het officiële gedenkschrift?quote:Op woensdag 2 mei 2018 10:04 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij herdenkt wie jij wilt herdenken. Dat is jouw keuze. Prima zo.
Maar een nationale 4 mei herdenking is nationaal en moet gelegenheid geven om iedereen uit de natie te herdenken áán iedereen uit die natie wbt WO II.
Tienduizenden Nederlanders hebben die oorlog te Indië niet overleefd of kwamen er beschadigd uit, Een tot anderhalf miljoen Nederlanders zijn nazaten
"waar ook ter wereld" en "sinds het uitbreken van WOII".quote:Op woensdag 2 mei 2018 08:23 schreef Montagui het volgende:
Het officiële gedenkschrift voor 4 mei luidt:
"Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties."
Dat je daarbij persoonlijk ook andere slachtoffers (in de breedste zin van het woord) wil herdenken moet je zelf weten.
Staan ze daar achter? Ze willen die herdenking saboteren....quote:Op woensdag 2 mei 2018 06:18 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Tsja, het gaat deze mensen er dus om wie er herdacht worden. Dat we dat doen voor de Joden, de gevallen verzetsstrijders etc. - allemaal prima en daar staan ze helemaal achter.
Er zijn géén 2 miljoen Indonesiërs verhongerd door toedoen van Nederland in de Indonesische revolutie en er is niet expliciet gesteld dat de zogenaamde schuldigen van dit niet bestaande onrecht geëerd en herdacht worden met een krans.quote:Maar het comité 4 en 5 mei stelt ook expliciet dat de soldaten die in de nasleep van de tweede wereldoorlog een bloedbad aanrichtten in Nederlands Indie en na de slachting meer dan 2 miljoen mensen hebben laten verhongeren WEL een krans en 2 minuten stilte verdienen op 4 mei - en hun slachtoffers niet.
Klopt, dat is de omschrijving van het 4 en 5 meicomité, maar iedereen herdenkt wie en wat hij wil.quote:Op woensdag 2 mei 2018 10:09 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ook die in Indië worden toch herdacht volgens het officiële gedenkschrift?
Zie de reacties. Veel steun voor gewelddadige straffen / preventie.twitter:AT5 twitterde op dinsdag 01-05-2018 om 19:22:41Actiegroep lawaaidemonstratie Dodenherdenking stapt naar de rechterhttps://t.co/cSBTp4aZGH https://t.co/pJJjWUj2Ln reageer retweet
Zo kun je alles wel weg-relativeren. Tering zeg.quote:Op woensdag 2 mei 2018 10:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Klopt, dat is de omschrijving van het 4 en 5 meicomité, maar iedereen herdenkt wie en wat hij wil.
In de eigen gedachtes denkt men specifiek aan bepaalde mensen en men sluit anderen uit of men denkt daar nauwelijks aan.
Als op 4 mei in de avond een tv-documentaire ene Hitler en Stalin toont dan denk ik ook aan die figuren. Het is prima te herdenken wat een K** die gasten waren .
???quote:Op woensdag 2 mei 2018 10:39 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Zo kun je alles wel weg-relativeren. Tering zeg.
Die 'Geen 4 Mei voor mij' crowd heeft een probleem met wat het 4-5 mei Comité zegt dat er herdacht wordt.quote:
Die "geen 4 mei" club begrijpt het dan ook niet helemaal, dat is het hele probleem.quote:Op woensdag 2 mei 2018 10:55 schreef DustPuppy het volgende:
Die 'Geen 4 Mei voor mij' crowd heeft een probleem met wat het 4-5 mei Comité zegt dat er herdacht wordt.
Gedachtes zijn vrij.... mensen denken aan, geven in hun gedachtes wel of niet postuum eerbetoon aan iemand naar eigen inzichten.quote:Op woensdag 2 mei 2018 10:55 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Die 'Geen 4 Mei voor mij' crowd heeft een probleem met wat het 4-5 mei Comité zegt dat er herdacht wordt.
Als jij dan vervolgens beweerd dat het toch niet uitmaakt
Dit dus, dít is juist die vrijheid waar vroeger voor gestreden is. Het onrespectvol demonstreren tijdens een dodenherdenking is dat dus niet. Helemaal prima als mensen niets aan 4 mei doen, die vrijheid hebben we in Nederland. Maar het verstoren van een respectvolle bijeenkomst van mensen die er wel aan doen heeft helemaal niets met vrijheid te maken, je ontneemt daarmee juist anderen hun vrijheid om het wel te herdenken.quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:06 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Gedachtes zijn vrij.... mensen denken aan, geven in hun gedachtes wel of niet postuum eerbetoon aan iemand naar eigen inzichten.
Een 4-meicomité omschrijft haar eigen bedoelingen. Ook niet mis.
Als iemand staande bij een 4 meiherdenking in het land ergens denkt aan Elvis Presley of Stormy Daniels.... dan doet ie dat gewoon.
Mensen zijn ook vrij thuis naar een andere tv-zender te kijken met heel wat anders in beeld.
Heb ik ook vaak gedaan.
Natuurlijk, maar als je het een beetje moet vergelijken (in hun belevingswereld) is het alsof de Russen een eervolle ceremonie houden waarbij ze het trouwe dienstverband van de soldaten die MH17 hebben neergeknald herdenken.quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:18 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dit dus, dít is juist die vrijheid waar vroeger voor gestreden is. Het onrespectvol demonstreren tijdens een dodenherdenking is dat dus niet. Helemaal prima als mensen niets aan 4 mei doen, die vrijheid hebben we in Nederland. Maar het verstoren van een respectvolle bijeenkomst van mensen die er wel aan doen heeft helemaal niets met vrijheid te maken, je ontneemt daarmee juist anderen hun vrijheid om het wel te herdenken.
Maar blijkbaar is het te moeilijk geworden om je schouders op te halen en te denken: "dit is niets voor mij", om dan bewust zoiets te gaan verstoren, sorry hoor, maar dan heb je er niets van begrepen en mis je kennelijk heel wat hersencellen.
Je mag er alles bij voelen en van vinden dat je wilt. Als je niet blij bent met een herdenking: prima. Mag gewoon.quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:30 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar als je het een beetje moet vergelijken (in hun belevingswereld) is het alsof de Russen een eervolle ceremonie houden waarbij ze het trouwe dienstverband van de soldaten die MH17 hebben neergeknald herdenken.
Daar zou ik ook niet heel blij van worden als ik ernaast woonde.
Ga Netflixen. Dan is het niet recht in je gezicht.quote:Zo van: "Wij herdenken de moordenaar van je opa, recht in je gezicht op nationale TV en daar moet je maar respect voor hebben."
Dan moet je het wel beter gaan vergelijken: we herdenken al zo'n vijftig jaar de moordenaar van je overovergrootvader die je nooit gekend hebt en nu omdat je ziet dat bepaalde zeurclubjes hun aandacht krijgen, moet je er ook ineens over gaan zeuren.quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:30 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar als je het een beetje moet vergelijken (in hun belevingswereld) is het alsof de Russen een eervolle ceremonie houden waarbij ze het trouwe dienstverband van de soldaten die MH17 hebben neergeknald herdenken.
Zo van: "Wij herdenken de moordenaar van je opa, recht in je gezicht op nationale TV en daar moet je maar respect voor hebben."
Dat is het met dit soort clubjes, het is iets zoeken om te mogen huilen om in de aandacht te staan en daarmee het liefst ook nog iets zoeken waarmee andere burgers kunnen kwetsen.quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:50 schreef spijkerbroek het volgende:
Op 4 mei herdenken we de Nederlandse slachtoffers tijdens en sinds de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en vredesmissies.
Ik zei het al in het vorige deel: Indonesië was ten tijde van de politionele acties Nederlands, dus alle inwoners van Indië waren Nederlanders. Dus de slachtoffers van die acties herdenken we óók op 4 mei.
Maar dat zal dat clubje wel niet willen horen. Dan kunnen ze niet meer huilie doen namelijk.
Je hoeft ook niet blij te zijn, je hoeft alleen maar je bek te houden en stil te zijn als een ander een herdenking houdt. Herdenk jij lekker je opa, herdenken zij de moordenaar van je opa, iedereen blij.quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:30 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Zo van: "Wij herdenken de moordenaar van je opa, recht in je gezicht op nationale TV en daar moet je maar respect voor hebben."
nee dat is niet hetzelfdequote:Op woensdag 2 mei 2018 11:30 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik heb het niet over het mekkeren, ik heb het over de herdenking zelf.quote:Op woensdag 2 mei 2018 13:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee dat is niet hetzelfde
vergelijkbaar is om als de Russen hun dodenherdenking hebben te gaan mekkeren over het feit dat de MH17 slachtoffers niet specifiek genoemd worden
Wie zoiets in zijn hoofd haalt, is geestesziek.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 19:57 schreef spijkerbroek het volgende:
Lawaaidemonstratie op de Dam, omdat slachtoffers tijdens de politionele acties niet worden herdacht.
er is niet 1 herdenking er zijn er een heleboel voor een heleboel verschillende mensen in allerlei situatiesquote:Op woensdag 2 mei 2018 13:16 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik heb het niet over het mekkeren, ik heb het over de herdenking zelf.
Vertel even waar staat dat er op 4 mei een specifieke club herdacht moet worden.quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:30 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dat ging niet te ver, zolang het een 4 mei herdenking in de buurt niet verstoort.quote:Op woensdag 2 mei 2018 14:01 schreef MadJackthePirate het volgende:
Dat herdenken van de 'oorlogsslachtoffers' die verdronken waren tijdens de overtocht naar Europa ging al te ver eigenlijk,
Idd... dat gaat te ver.quote:maar het moedwillig verstoren van de herdenkingsdienst? Totaal krankzinnig. De daders mogen wat mij betreft TBS opgelegd krijgen.
Het was compleet achterlijk en anti-Nederland, maar het zou niet in mij opkomen zo'n herdenking te verstoren. Al wil iemand een herdenking organiseren voor Fidel Castro. Zolang ik er niet bij hoef te zijn is het prima.quote:Op woensdag 2 mei 2018 14:01 schreef MadJackthePirate het volgende:
Dat herdenken van de 'oorlogsslachtoffers' die verdronken waren tijdens de overtocht naar Europa ging al te ver eigenlijk, maar het moedwillig verstoren van de herdenkingsdienst? Totaal krankzinnig. De daders mogen wat mij betreft TBS opgelegd krijgen.
Mwoa we hebben bepaalde nazi's ook gewoon opgehangen na de oorlog. Dit tuig doet daar niet veel voor onder.quote:Op woensdag 2 mei 2018 14:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat ging niet te ver, zolang het een 4 mei herdenking in de buurt niet verstoort.
[..]
Idd... dat gaat te ver.
Maar mensen vanwege een ongewenste politieke mening een psychatrische dwangbehandeling opleggen is een totalitaire praktijk... en we gedenken juist op 4 mei dat we dit soort geweld niet meer willen.
Het gaat niet om de al dan niet ongewenste politieke mening, het gaat om de ordeverstoring.quote:Op woensdag 2 mei 2018 14:13 schreef Bluesdude het volgende:
Maar mensen vanwege een ongewenste politieke mening een psychatrische dwangbehandeling opleggen is een totalitaire praktijk... en we gedenken juist op 4 mei dat we dit soort geweld niet meer willen.
Ik vermoed dat die gasten van geen4mei vooral een grote bek hebben en kicken op die grote aandacht die ze kregen. Ze voelen zich groots bij het idee dat heel Nederland zich druk maakt om hen. Dus.... ze zullen niet een arrestatie, celstraf en werkstraf riskeren door het verbod te overtreden.quote:Op woensdag 2 mei 2018 14:24 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het gaat niet om de al dan niet ongewenste politieke mening, het gaat om de ordeverstoring.
Een psychiatrische dwangbehandeling gaat erg ver, maar enige preventieve actie tegen zoʼn bende provocateurs lijkt me op zʼn plaats. In de kiem smoren dat brandje.
Gebrek aan fatsoen en empathie in combinatie met narcistische grootheidswaanzin zou ik niet graag willen vangen onder de noemer 'politieke mening'.quote:Op woensdag 2 mei 2018 14:39 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het dreigen met een lawaairel of het uitvoeren daarvan is geen psychiatrische aandoening.
Het komt voort uit een politieke mening. TBS is niet van toepassing.
oooo hoe wil je Trump dan indelen ?quote:Op woensdag 2 mei 2018 15:04 schreef Montagui het volgende:
[..]
Gebrek aan fatsoen en empathie in combinatie met narcistische grootheidswaanzin zou ik niet graag willen vangen onder de noemer 'politieke mening'.
Wil hij de nationale dodenherdenking via een lawaai demonstratie verstoren?quote:
Onder de noemer «kwaadaardige persoonlijkheidsstoornis».quote:
quote:Op woensdag 2 mei 2018 15:20 schreef Montagui het volgende:
[..]
Wil hij de nationale dodenherdenking via een lawaai demonstratie verstoren?
Zo niet, dan lijkt me je vraag niet ter zake doende.
Dat zou dan wel weer apart zijn als Trump de Dodenherdenking zou komen verstoren met zijn tamboerijn.Make the Dodenherdenking great again"
94% van 1405 stemmers zeiden JA.quote:De door de actiegroep 'Geen 4 mei voor mij' aangekondigde lawaaidemonstratie tijdens de dodenherdenking op de Dam is door waarnemend burgemeester van Aartsen verboden.
Volgens hem is de herdenking op de Dam 'een heilig moment' en heeft de actie niets te maken met demonstreren maar met ordinaire verstoring van de herdenking. De actiegroep vecht het verbod aan en de rechter gaat daar morgen over beslissen.
Wat vindt u dat zwaarder weegt: Het recht op demonstreren, of de openbare orde tijdens de dodenherdenking?
"dat de MH17 slachtoffers niet specifiek genoemd worden, terwijl de Russen die de raket hebben afgeschoten expliciet genoemd worden en een eigen krans krijgen".quote:Op woensdag 2 mei 2018 13:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee dat is niet hetzelfde
vergelijkbaar is om als de Russen hun dodenherdenking hebben te gaan mekkeren over het feit dat de MH17 slachtoffers niet specifiek genoemd worden
Chronologisch gezien kunnen dat niet dezelfden zijn.quote:Op woensdag 2 mei 2018 18:18 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
.... een onvolledige opsommig te geven waarin ze "toevallig" wel de Nederlandse soldaten maar niet de door diezelfde Nederlandse soldaten afgeslachte Indos noemen.
dan kun je beter op 15 Augustus lawaai gaan lopen maken maar dadt is net zo smerigquote:Op woensdag 2 mei 2018 18:18 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
"dat de MH17 slachtoffers niet specifiek genoemd worden, terwijl de Russen die de raket hebben afgeschoten expliciet genoemd worden en een eigen krans krijgen".
Dan klopt hij weer
Het comite zou het hele issue natuurlijk op kunnen lossen door gewoon een regel toe te voegen. Of niet te stellen dat ze niet aan opsommingen kunnen doen om vervolgens toch een onvolledige opsommig te geven waarin ze "toevallig" wel de Nederlandse soldaten maar niet de door diezelfde Nederlandse soldaten afgeslachte Indos noemen.
De organiserende stichting van de 15 augustusherdenking formuleert het zo:quote:Op woensdag 2 mei 2018 19:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
dan kun je beter op 15 Augustus lawaai gaan lopen maken maar dadt is net zo smerig
https://www.indieherdenking.nl/wat-herdenken-we/quote:Wij herdenken jaarlijks op 15 augustus het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog. Bij deze jaarlijkse nationale herdenking staan wij stil bij de slachtoffers als gevolg van de Japanse onderdrukking in en om voormalig Nederlands-Indië. Wij staan stil bij een oorlog die nog altijd doorwerkt, generaties lang, in ons en onze samenleving, tot op de dag van vandaag
Op te merken is dat de focus ligt op Nederlanders en misschien is te weinig de verhongerende Indonesische bevolking beschreven in het laatste oorlogsjaar.quote:Romusha’s
Een aparte categorie slachtoffers van de Japanse bezetting zijn de zogenaamde romusha’s. Inheemse mannen, die door de Japanners met hulp van inheemse politieke leiders (Soekarno)geronseld zijn voor werk aan spoorlijnen en andere projecten. Later blijkt dat dit onder valse beloften is gebeurd. Naar schatting hebben enkele miljoenen romusha’s door uitputting, mishandeling en ziekte het leven gelaten.
Het leven buiten de kampen
De Indonesische bevolking en een belangrijk deel van de Indo-europeanen blijft gedurende de Japanse bezetting buiten de kampen. Maar ook zij blijken overgeleverd aan de wreedheid en willekeur van de bezetter. Gezinnen worden uiteengerukt doordat mannelijke familieleden worden afgevoerd naar de kampen (de vaders en oudere zonen, al dan niet vanwege militaire activiteiten). Ook in de ‘buiten-kampse’ situatie lopen moeders en dochters risico’s. Onder meer om door de Japanners als ‘troostmeisje’ te worden meegevoerd. Voedsel en medicatie zijn schaars en ook aan al het overige is gebrek. Overleven vraagt van iedereen het uiterste aan creativiteit.
Het zou absoluut slimmer zijn geweest als het 2 gescheiden herdenkingen waren gebleven - maarja. Daar heeft het comité 4,5 mei nu eenmaal niet voor gekozen.quote:Op woensdag 2 mei 2018 19:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
dan kun je beter op 15 Augustus lawaai gaan lopen maken maar dadt is net zo smerig
nee je moet respect hebben voor diegenen die gevallen zijn om die elitaire volkskrant gemeenschap een stem te gevenquote:Op woensdag 2 mei 2018 20:31 schreef MakkieR het volgende:
Tja demonstreren is een recht, dat hebben we wel inmiddels gemerkt aan de antipieten demonstraties waarbij een feest ook wordt verstoord, dus als dat mag, waarom een dodenherdenking dan niet.
Verder begint de dodenherdenking mij steeds meer tegen te staan. Het lijkt verdomme wel een elitair feestje waarbij de een wel mag herdenken en de ander niet.
Elk jaar is het raak wie herdacht mag worden en wie niet. Dan liggen ze bijna over de straat te rollen ruzie te maken. En dan worden er mensen uitgesloten van een erewacht omdat die te dik zijn.
Moet ik dan nog steeds het respect opbrengen voor deze elitaire Volkskrant gemeenschap die bepalen hoe wij ons moeten gaan gedragen. tweede wereld oorlog ligt al 70 jaar achter ons. De echte slachtoffers zijn er niet meer, het gaat nu alleen nog maar om kinderen van de nabestaanden die net doen alsof ze de tweede wereld oorlog hebben meegemaakt.
4 en 5 mei is niks elitair feestje, dat blijkt uit peilingen;quote:Op woensdag 2 mei 2018 20:31 schreef MakkieR het volgende:
Tja demonstreren is een recht, dat hebben we wel inmiddels gemerkt aan de antipieten demonstraties waarbij een feest ook wordt verstoord, dus als dat mag, waarom een dodenherdenking dan niet.
Verder begint de dodenherdenking mij steeds meer tegen te staan. Het lijkt verdomme wel een elitair feestje waarbij de een wel mag herdenken en de ander niet.
Elk jaar is het raak wie herdacht mag worden en wie niet. Dan liggen ze bijna over de straat te rollen ruzie te maken. En dan worden er mensen uitgesloten van een erewacht omdat die te dik zijn.
Moet ik dan nog steeds het respect opbrengen voor deze elitaire Volkskrant gemeenschap die bepalen hoe wij ons moeten gaan gedragen. tweede wereld oorlog ligt al 70 jaar achter ons. De echte slachtoffers zijn er niet meer, het gaat nu alleen nog maar om kinderen van de nabestaanden die net doen alsof ze de tweede wereld oorlog hebben meegemaakt.
https://www.4en5mei.nl/ni(...)torische-gebeurtenisquote:Groot draagvlak voor 4 en 5 mei
Het belang dat wordt gehecht aan 4 mei is zeer stabiel: 83 procent vindt de Dodenherdenking belangrijk. Ook het belang dat aan 5 mei wordt gehecht is over de jaren heen stabiel: rond driekwart van de Nederlanders vindt Bevrijdingsdag belangrijk. 71 procent geeft aan dat 5 mei voor iedereen een vrije dag zou moeten zijn.
Volgens het Nederlandse publiek is het nodig om aandacht te blijven besteden aan de Tweede Wereldoorlog. Meer dan de helft is namelijk niet van mening dat de oorlog elk jaar minder relevant wordt. 77 procent is het oneens met de stelling dat Dodenherdenking mag worden afgeschaft als de laatste mensen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt, zijn overleden.
Dat laatste ben ik niet met je eens. Die generatie doet niet alsof ze de oorlog hebben meegemaakt. Wel hebben ze daarover eerste hand informatie gekregen en dat heeft hen mede gevormd. Ten aanzien in ieder geval van de oorlog. Maar ook ten aanzien van hun normen en waarden. De dodenherdenking is dus ook een herdenking van wat hun ouders en grootouders hebben meegemaakt tijdens die 5 jaren. Uiteindelijk zal de generatie daarna een ietwat andere houding hebben ten aanzien van de oorlog wrs.quote:Op woensdag 2 mei 2018 20:31 schreef MakkieR het volgende:
Ik ben een Fries, en ik ga ook niet herdenken wat mijn voorouders hebben meegemaakt omtrent de oorlog tussen de Friezen en de Nederlanders. Ik vind na 70 jaar de rek er wel een beetje uit is. En behoort de tweede wereld oorlog in de geschiedenisboeken.quote:Op woensdag 2 mei 2018 21:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik niet met je eens. Die generatie doet niet alsof ze de oorlog hebben meegemaakt. Wel hebben ze daarover eerste hand informatie gekregen en dat heeft hen mede gevormd. Ten aanzien in ieder geval van de oorlog. Maar ook ten aanzien van hun normen en waarden. De dodenherdenking is dus ook een herdenking van wat hun ouders en grootouders hebben meegemaakt tijdens die 5 jaren. Uiteindelijk zal de generatie daarna een ietwat andere houding hebben ten aanzien van de oorlog wrs.
Maar het duurt dus wrs nog wel 20 jaar eer het karakter van de dodenherdenking echt verandert, schat ik in, zonder enorme gevoelsmatige weerzin daarover bij een heel groot deel van de bevolking.
Prima. Het staat je vrij al dan niet mee te doen met de herdenking. Moet je zelf weten.quote:Op woensdag 2 mei 2018 21:19 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Ik ben een Fries, en ik ga ook niet herdenken wat mijn voorouders hebben meegemaakt omtrent de oorlog tussen de Friezen en de Nederlanders. Ik vind na 70 jaar de rek er wel een beetje uit is. En behoort de tweede wereld oorlog in de geschiedenisboeken.
En ik zeg een elitair feestje omdat alleen de joden het alleenrecht wil hebben over de herdenking samen met de oudgedienden van de tweede wereldoorlog. Een groot deel leeft niet meer, maar oh wee als zich een andere groep aandient die ook zijn verlies heeft gehad, dan is de wereld voor hun te klein en er is geen plaats tijdens de herdenking.
Maar voor mij dit jaar was toch wel de bloody limit hoe mensen met overgewicht werden geweerd om deel te nemen aan een erewacht. Hoe moet je in vredesnaam respect hebben voor de organisatie als ze zo met mensen omgaan.
Zelfs dat niet eens, als je lekker thuis tv gaat kijken maakt dat ook niet uit. Doelbewust een herdenking verstoren is wel wat anders.quote:Op woensdag 2 mei 2018 21:28 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Prima. Het staat je vrij al dan niet mee te doen met de herdenking. Moet je zelf weten.
Het enige dat gevraagd wordt, is dat je uit respect voor de mensen die wél willen herdenken, je waffel 2 minuten dicht houdt om 20:00 uur. That's all.
Je hebt gelijk. Als je mensen niet stoort bij hun herdenking, mag je alles doen wat je wilt. Als je midden in Flevoland gaat staan en dan 2 minuten keihard schreeuwt: prima.quote:Op woensdag 2 mei 2018 21:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zelfs dat niet eens, als je lekker thuis tv gaat kijken maakt dat ook niet uit. Doelbewust een herdenking verstoren is wel wat anders.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |