Die 'Geen 4 Mei voor mij' crowd heeft een probleem met wat het 4-5 mei Comité zegt dat er herdacht wordt.quote:
Die "geen 4 mei" club begrijpt het dan ook niet helemaal, dat is het hele probleem.quote:Op woensdag 2 mei 2018 10:55 schreef DustPuppy het volgende:
Die 'Geen 4 Mei voor mij' crowd heeft een probleem met wat het 4-5 mei Comité zegt dat er herdacht wordt.
Gedachtes zijn vrij.... mensen denken aan, geven in hun gedachtes wel of niet postuum eerbetoon aan iemand naar eigen inzichten.quote:Op woensdag 2 mei 2018 10:55 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Die 'Geen 4 Mei voor mij' crowd heeft een probleem met wat het 4-5 mei Comité zegt dat er herdacht wordt.
Als jij dan vervolgens beweerd dat het toch niet uitmaakt
Dit dus, dít is juist die vrijheid waar vroeger voor gestreden is. Het onrespectvol demonstreren tijdens een dodenherdenking is dat dus niet. Helemaal prima als mensen niets aan 4 mei doen, die vrijheid hebben we in Nederland. Maar het verstoren van een respectvolle bijeenkomst van mensen die er wel aan doen heeft helemaal niets met vrijheid te maken, je ontneemt daarmee juist anderen hun vrijheid om het wel te herdenken.quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:06 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Gedachtes zijn vrij.... mensen denken aan, geven in hun gedachtes wel of niet postuum eerbetoon aan iemand naar eigen inzichten.
Een 4-meicomité omschrijft haar eigen bedoelingen. Ook niet mis.
Als iemand staande bij een 4 meiherdenking in het land ergens denkt aan Elvis Presley of Stormy Daniels.... dan doet ie dat gewoon.
Mensen zijn ook vrij thuis naar een andere tv-zender te kijken met heel wat anders in beeld.
Heb ik ook vaak gedaan.
Natuurlijk, maar als je het een beetje moet vergelijken (in hun belevingswereld) is het alsof de Russen een eervolle ceremonie houden waarbij ze het trouwe dienstverband van de soldaten die MH17 hebben neergeknald herdenken.quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:18 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Dit dus, dít is juist die vrijheid waar vroeger voor gestreden is. Het onrespectvol demonstreren tijdens een dodenherdenking is dat dus niet. Helemaal prima als mensen niets aan 4 mei doen, die vrijheid hebben we in Nederland. Maar het verstoren van een respectvolle bijeenkomst van mensen die er wel aan doen heeft helemaal niets met vrijheid te maken, je ontneemt daarmee juist anderen hun vrijheid om het wel te herdenken.
Maar blijkbaar is het te moeilijk geworden om je schouders op te halen en te denken: "dit is niets voor mij", om dan bewust zoiets te gaan verstoren, sorry hoor, maar dan heb je er niets van begrepen en mis je kennelijk heel wat hersencellen.
Je mag er alles bij voelen en van vinden dat je wilt. Als je niet blij bent met een herdenking: prima. Mag gewoon.quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:30 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar als je het een beetje moet vergelijken (in hun belevingswereld) is het alsof de Russen een eervolle ceremonie houden waarbij ze het trouwe dienstverband van de soldaten die MH17 hebben neergeknald herdenken.
Daar zou ik ook niet heel blij van worden als ik ernaast woonde.
Ga Netflixen. Dan is het niet recht in je gezicht.quote:Zo van: "Wij herdenken de moordenaar van je opa, recht in je gezicht op nationale TV en daar moet je maar respect voor hebben."
Dan moet je het wel beter gaan vergelijken: we herdenken al zo'n vijftig jaar de moordenaar van je overovergrootvader die je nooit gekend hebt en nu omdat je ziet dat bepaalde zeurclubjes hun aandacht krijgen, moet je er ook ineens over gaan zeuren.quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:30 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar als je het een beetje moet vergelijken (in hun belevingswereld) is het alsof de Russen een eervolle ceremonie houden waarbij ze het trouwe dienstverband van de soldaten die MH17 hebben neergeknald herdenken.
Zo van: "Wij herdenken de moordenaar van je opa, recht in je gezicht op nationale TV en daar moet je maar respect voor hebben."
Dat is het met dit soort clubjes, het is iets zoeken om te mogen huilen om in de aandacht te staan en daarmee het liefst ook nog iets zoeken waarmee andere burgers kunnen kwetsen.quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:50 schreef spijkerbroek het volgende:
Op 4 mei herdenken we de Nederlandse slachtoffers tijdens en sinds de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en vredesmissies.
Ik zei het al in het vorige deel: Indonesië was ten tijde van de politionele acties Nederlands, dus alle inwoners van Indië waren Nederlanders. Dus de slachtoffers van die acties herdenken we óók op 4 mei.
Maar dat zal dat clubje wel niet willen horen. Dan kunnen ze niet meer huilie doen namelijk.
Je hoeft ook niet blij te zijn, je hoeft alleen maar je bek te houden en stil te zijn als een ander een herdenking houdt. Herdenk jij lekker je opa, herdenken zij de moordenaar van je opa, iedereen blij.quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:30 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Zo van: "Wij herdenken de moordenaar van je opa, recht in je gezicht op nationale TV en daar moet je maar respect voor hebben."
nee dat is niet hetzelfdequote:Op woensdag 2 mei 2018 11:30 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik heb het niet over het mekkeren, ik heb het over de herdenking zelf.quote:Op woensdag 2 mei 2018 13:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee dat is niet hetzelfde
vergelijkbaar is om als de Russen hun dodenherdenking hebben te gaan mekkeren over het feit dat de MH17 slachtoffers niet specifiek genoemd worden
Wie zoiets in zijn hoofd haalt, is geestesziek.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 19:57 schreef spijkerbroek het volgende:
Lawaaidemonstratie op de Dam, omdat slachtoffers tijdens de politionele acties niet worden herdacht.
er is niet 1 herdenking er zijn er een heleboel voor een heleboel verschillende mensen in allerlei situatiesquote:Op woensdag 2 mei 2018 13:16 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik heb het niet over het mekkeren, ik heb het over de herdenking zelf.
Vertel even waar staat dat er op 4 mei een specifieke club herdacht moet worden.quote:Op woensdag 2 mei 2018 11:30 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Dat ging niet te ver, zolang het een 4 mei herdenking in de buurt niet verstoort.quote:Op woensdag 2 mei 2018 14:01 schreef MadJackthePirate het volgende:
Dat herdenken van de 'oorlogsslachtoffers' die verdronken waren tijdens de overtocht naar Europa ging al te ver eigenlijk,
Idd... dat gaat te ver.quote:maar het moedwillig verstoren van de herdenkingsdienst? Totaal krankzinnig. De daders mogen wat mij betreft TBS opgelegd krijgen.
Het was compleet achterlijk en anti-Nederland, maar het zou niet in mij opkomen zo'n herdenking te verstoren. Al wil iemand een herdenking organiseren voor Fidel Castro. Zolang ik er niet bij hoef te zijn is het prima.quote:Op woensdag 2 mei 2018 14:01 schreef MadJackthePirate het volgende:
Dat herdenken van de 'oorlogsslachtoffers' die verdronken waren tijdens de overtocht naar Europa ging al te ver eigenlijk, maar het moedwillig verstoren van de herdenkingsdienst? Totaal krankzinnig. De daders mogen wat mij betreft TBS opgelegd krijgen.
Mwoa we hebben bepaalde nazi's ook gewoon opgehangen na de oorlog. Dit tuig doet daar niet veel voor onder.quote:Op woensdag 2 mei 2018 14:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat ging niet te ver, zolang het een 4 mei herdenking in de buurt niet verstoort.
[..]
Idd... dat gaat te ver.
Maar mensen vanwege een ongewenste politieke mening een psychatrische dwangbehandeling opleggen is een totalitaire praktijk... en we gedenken juist op 4 mei dat we dit soort geweld niet meer willen.
Het gaat niet om de al dan niet ongewenste politieke mening, het gaat om de ordeverstoring.quote:Op woensdag 2 mei 2018 14:13 schreef Bluesdude het volgende:
Maar mensen vanwege een ongewenste politieke mening een psychatrische dwangbehandeling opleggen is een totalitaire praktijk... en we gedenken juist op 4 mei dat we dit soort geweld niet meer willen.
Ik vermoed dat die gasten van geen4mei vooral een grote bek hebben en kicken op die grote aandacht die ze kregen. Ze voelen zich groots bij het idee dat heel Nederland zich druk maakt om hen. Dus.... ze zullen niet een arrestatie, celstraf en werkstraf riskeren door het verbod te overtreden.quote:Op woensdag 2 mei 2018 14:24 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het gaat niet om de al dan niet ongewenste politieke mening, het gaat om de ordeverstoring.
Een psychiatrische dwangbehandeling gaat erg ver, maar enige preventieve actie tegen zoʼn bende provocateurs lijkt me op zʼn plaats. In de kiem smoren dat brandje.
Gebrek aan fatsoen en empathie in combinatie met narcistische grootheidswaanzin zou ik niet graag willen vangen onder de noemer 'politieke mening'.quote:Op woensdag 2 mei 2018 14:39 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het dreigen met een lawaairel of het uitvoeren daarvan is geen psychiatrische aandoening.
Het komt voort uit een politieke mening. TBS is niet van toepassing.
oooo hoe wil je Trump dan indelen ?quote:Op woensdag 2 mei 2018 15:04 schreef Montagui het volgende:
[..]
Gebrek aan fatsoen en empathie in combinatie met narcistische grootheidswaanzin zou ik niet graag willen vangen onder de noemer 'politieke mening'.
Wil hij de nationale dodenherdenking via een lawaai demonstratie verstoren?quote:
Onder de noemer «kwaadaardige persoonlijkheidsstoornis».quote:
quote:Op woensdag 2 mei 2018 15:20 schreef Montagui het volgende:
[..]
Wil hij de nationale dodenherdenking via een lawaai demonstratie verstoren?
Zo niet, dan lijkt me je vraag niet ter zake doende.
Dat zou dan wel weer apart zijn als Trump de Dodenherdenking zou komen verstoren met zijn tamboerijn.Make the Dodenherdenking great again"
94% van 1405 stemmers zeiden JA.quote:De door de actiegroep 'Geen 4 mei voor mij' aangekondigde lawaaidemonstratie tijdens de dodenherdenking op de Dam is door waarnemend burgemeester van Aartsen verboden.
Volgens hem is de herdenking op de Dam 'een heilig moment' en heeft de actie niets te maken met demonstreren maar met ordinaire verstoring van de herdenking. De actiegroep vecht het verbod aan en de rechter gaat daar morgen over beslissen.
Wat vindt u dat zwaarder weegt: Het recht op demonstreren, of de openbare orde tijdens de dodenherdenking?
"dat de MH17 slachtoffers niet specifiek genoemd worden, terwijl de Russen die de raket hebben afgeschoten expliciet genoemd worden en een eigen krans krijgen".quote:Op woensdag 2 mei 2018 13:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee dat is niet hetzelfde
vergelijkbaar is om als de Russen hun dodenherdenking hebben te gaan mekkeren over het feit dat de MH17 slachtoffers niet specifiek genoemd worden
Chronologisch gezien kunnen dat niet dezelfden zijn.quote:Op woensdag 2 mei 2018 18:18 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
.... een onvolledige opsommig te geven waarin ze "toevallig" wel de Nederlandse soldaten maar niet de door diezelfde Nederlandse soldaten afgeslachte Indos noemen.
dan kun je beter op 15 Augustus lawaai gaan lopen maken maar dadt is net zo smerigquote:Op woensdag 2 mei 2018 18:18 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
"dat de MH17 slachtoffers niet specifiek genoemd worden, terwijl de Russen die de raket hebben afgeschoten expliciet genoemd worden en een eigen krans krijgen".
Dan klopt hij weer
Het comite zou het hele issue natuurlijk op kunnen lossen door gewoon een regel toe te voegen. Of niet te stellen dat ze niet aan opsommingen kunnen doen om vervolgens toch een onvolledige opsommig te geven waarin ze "toevallig" wel de Nederlandse soldaten maar niet de door diezelfde Nederlandse soldaten afgeslachte Indos noemen.
De organiserende stichting van de 15 augustusherdenking formuleert het zo:quote:Op woensdag 2 mei 2018 19:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
dan kun je beter op 15 Augustus lawaai gaan lopen maken maar dadt is net zo smerig
https://www.indieherdenking.nl/wat-herdenken-we/quote:Wij herdenken jaarlijks op 15 augustus het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog. Bij deze jaarlijkse nationale herdenking staan wij stil bij de slachtoffers als gevolg van de Japanse onderdrukking in en om voormalig Nederlands-Indië. Wij staan stil bij een oorlog die nog altijd doorwerkt, generaties lang, in ons en onze samenleving, tot op de dag van vandaag
Op te merken is dat de focus ligt op Nederlanders en misschien is te weinig de verhongerende Indonesische bevolking beschreven in het laatste oorlogsjaar.quote:Romusha’s
Een aparte categorie slachtoffers van de Japanse bezetting zijn de zogenaamde romusha’s. Inheemse mannen, die door de Japanners met hulp van inheemse politieke leiders (Soekarno)geronseld zijn voor werk aan spoorlijnen en andere projecten. Later blijkt dat dit onder valse beloften is gebeurd. Naar schatting hebben enkele miljoenen romusha’s door uitputting, mishandeling en ziekte het leven gelaten.
Het leven buiten de kampen
De Indonesische bevolking en een belangrijk deel van de Indo-europeanen blijft gedurende de Japanse bezetting buiten de kampen. Maar ook zij blijken overgeleverd aan de wreedheid en willekeur van de bezetter. Gezinnen worden uiteengerukt doordat mannelijke familieleden worden afgevoerd naar de kampen (de vaders en oudere zonen, al dan niet vanwege militaire activiteiten). Ook in de ‘buiten-kampse’ situatie lopen moeders en dochters risico’s. Onder meer om door de Japanners als ‘troostmeisje’ te worden meegevoerd. Voedsel en medicatie zijn schaars en ook aan al het overige is gebrek. Overleven vraagt van iedereen het uiterste aan creativiteit.
Het zou absoluut slimmer zijn geweest als het 2 gescheiden herdenkingen waren gebleven - maarja. Daar heeft het comité 4,5 mei nu eenmaal niet voor gekozen.quote:Op woensdag 2 mei 2018 19:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
dan kun je beter op 15 Augustus lawaai gaan lopen maken maar dadt is net zo smerig
nee je moet respect hebben voor diegenen die gevallen zijn om die elitaire volkskrant gemeenschap een stem te gevenquote:Op woensdag 2 mei 2018 20:31 schreef MakkieR het volgende:
Tja demonstreren is een recht, dat hebben we wel inmiddels gemerkt aan de antipieten demonstraties waarbij een feest ook wordt verstoord, dus als dat mag, waarom een dodenherdenking dan niet.
Verder begint de dodenherdenking mij steeds meer tegen te staan. Het lijkt verdomme wel een elitair feestje waarbij de een wel mag herdenken en de ander niet.
Elk jaar is het raak wie herdacht mag worden en wie niet. Dan liggen ze bijna over de straat te rollen ruzie te maken. En dan worden er mensen uitgesloten van een erewacht omdat die te dik zijn.
Moet ik dan nog steeds het respect opbrengen voor deze elitaire Volkskrant gemeenschap die bepalen hoe wij ons moeten gaan gedragen. tweede wereld oorlog ligt al 70 jaar achter ons. De echte slachtoffers zijn er niet meer, het gaat nu alleen nog maar om kinderen van de nabestaanden die net doen alsof ze de tweede wereld oorlog hebben meegemaakt.
4 en 5 mei is niks elitair feestje, dat blijkt uit peilingen;quote:Op woensdag 2 mei 2018 20:31 schreef MakkieR het volgende:
Tja demonstreren is een recht, dat hebben we wel inmiddels gemerkt aan de antipieten demonstraties waarbij een feest ook wordt verstoord, dus als dat mag, waarom een dodenherdenking dan niet.
Verder begint de dodenherdenking mij steeds meer tegen te staan. Het lijkt verdomme wel een elitair feestje waarbij de een wel mag herdenken en de ander niet.
Elk jaar is het raak wie herdacht mag worden en wie niet. Dan liggen ze bijna over de straat te rollen ruzie te maken. En dan worden er mensen uitgesloten van een erewacht omdat die te dik zijn.
Moet ik dan nog steeds het respect opbrengen voor deze elitaire Volkskrant gemeenschap die bepalen hoe wij ons moeten gaan gedragen. tweede wereld oorlog ligt al 70 jaar achter ons. De echte slachtoffers zijn er niet meer, het gaat nu alleen nog maar om kinderen van de nabestaanden die net doen alsof ze de tweede wereld oorlog hebben meegemaakt.
https://www.4en5mei.nl/ni(...)torische-gebeurtenisquote:Groot draagvlak voor 4 en 5 mei
Het belang dat wordt gehecht aan 4 mei is zeer stabiel: 83 procent vindt de Dodenherdenking belangrijk. Ook het belang dat aan 5 mei wordt gehecht is over de jaren heen stabiel: rond driekwart van de Nederlanders vindt Bevrijdingsdag belangrijk. 71 procent geeft aan dat 5 mei voor iedereen een vrije dag zou moeten zijn.
Volgens het Nederlandse publiek is het nodig om aandacht te blijven besteden aan de Tweede Wereldoorlog. Meer dan de helft is namelijk niet van mening dat de oorlog elk jaar minder relevant wordt. 77 procent is het oneens met de stelling dat Dodenherdenking mag worden afgeschaft als de laatste mensen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt, zijn overleden.
Dat laatste ben ik niet met je eens. Die generatie doet niet alsof ze de oorlog hebben meegemaakt. Wel hebben ze daarover eerste hand informatie gekregen en dat heeft hen mede gevormd. Ten aanzien in ieder geval van de oorlog. Maar ook ten aanzien van hun normen en waarden. De dodenherdenking is dus ook een herdenking van wat hun ouders en grootouders hebben meegemaakt tijdens die 5 jaren. Uiteindelijk zal de generatie daarna een ietwat andere houding hebben ten aanzien van de oorlog wrs.quote:Op woensdag 2 mei 2018 20:31 schreef MakkieR het volgende:
Ik ben een Fries, en ik ga ook niet herdenken wat mijn voorouders hebben meegemaakt omtrent de oorlog tussen de Friezen en de Nederlanders. Ik vind na 70 jaar de rek er wel een beetje uit is. En behoort de tweede wereld oorlog in de geschiedenisboeken.quote:Op woensdag 2 mei 2018 21:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik niet met je eens. Die generatie doet niet alsof ze de oorlog hebben meegemaakt. Wel hebben ze daarover eerste hand informatie gekregen en dat heeft hen mede gevormd. Ten aanzien in ieder geval van de oorlog. Maar ook ten aanzien van hun normen en waarden. De dodenherdenking is dus ook een herdenking van wat hun ouders en grootouders hebben meegemaakt tijdens die 5 jaren. Uiteindelijk zal de generatie daarna een ietwat andere houding hebben ten aanzien van de oorlog wrs.
Maar het duurt dus wrs nog wel 20 jaar eer het karakter van de dodenherdenking echt verandert, schat ik in, zonder enorme gevoelsmatige weerzin daarover bij een heel groot deel van de bevolking.
Prima. Het staat je vrij al dan niet mee te doen met de herdenking. Moet je zelf weten.quote:Op woensdag 2 mei 2018 21:19 schreef MakkieR het volgende:
[..]
Ik ben een Fries, en ik ga ook niet herdenken wat mijn voorouders hebben meegemaakt omtrent de oorlog tussen de Friezen en de Nederlanders. Ik vind na 70 jaar de rek er wel een beetje uit is. En behoort de tweede wereld oorlog in de geschiedenisboeken.
En ik zeg een elitair feestje omdat alleen de joden het alleenrecht wil hebben over de herdenking samen met de oudgedienden van de tweede wereldoorlog. Een groot deel leeft niet meer, maar oh wee als zich een andere groep aandient die ook zijn verlies heeft gehad, dan is de wereld voor hun te klein en er is geen plaats tijdens de herdenking.
Maar voor mij dit jaar was toch wel de bloody limit hoe mensen met overgewicht werden geweerd om deel te nemen aan een erewacht. Hoe moet je in vredesnaam respect hebben voor de organisatie als ze zo met mensen omgaan.
Zelfs dat niet eens, als je lekker thuis tv gaat kijken maakt dat ook niet uit. Doelbewust een herdenking verstoren is wel wat anders.quote:Op woensdag 2 mei 2018 21:28 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Prima. Het staat je vrij al dan niet mee te doen met de herdenking. Moet je zelf weten.
Het enige dat gevraagd wordt, is dat je uit respect voor de mensen die wél willen herdenken, je waffel 2 minuten dicht houdt om 20:00 uur. That's all.
Je hebt gelijk. Als je mensen niet stoort bij hun herdenking, mag je alles doen wat je wilt. Als je midden in Flevoland gaat staan en dan 2 minuten keihard schreeuwt: prima.quote:Op woensdag 2 mei 2018 21:29 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zelfs dat niet eens, als je lekker thuis tv gaat kijken maakt dat ook niet uit. Doelbewust een herdenking verstoren is wel wat anders.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |