abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 mei 2018 @ 10:55:01 #101
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_178886148
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 10:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

???
wat relativeer ik teveel ?
Die 'Geen 4 Mei voor mij' crowd heeft een probleem met wat het 4-5 mei Comité zegt dat er herdacht wordt.

Als jij dan vervolgens beweerd dat het toch niet uitmaakt en iedereen lekker kan herdenken wat hij of zij zelf wil herdenken, waar hebben we het dan nog over.

Hell, waarom dan überhaupt 4 mei? Ander ga je lekker 3 mei herdenken, of 4 april.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  woensdag 2 mei 2018 @ 10:56:49 #102
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_178886190
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 10:55 schreef DustPuppy het volgende:

Die 'Geen 4 Mei voor mij' crowd heeft een probleem met wat het 4-5 mei Comité zegt dat er herdacht wordt.
Die "geen 4 mei" club begrijpt het dan ook niet helemaal, dat is het hele probleem.
  woensdag 2 mei 2018 @ 11:00:44 #103
453086 OscarMopperkont
Hugs & Kisses
pi_178886255
Mensen die de geen 4 mei club steunen :') :|W
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_178886372
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 10:55 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Als jij dan vervolgens beweerd dat het toch niet uitmaakt
Gedachtes zijn vrij.... mensen denken aan, geven in hun gedachtes wel of niet postuum eerbetoon aan iemand naar eigen inzichten.
Een 4-meicomité omschrijft haar eigen bedoelingen. Ook niet mis.
Als iemand staande bij een 4 meiherdenking in het land ergens denkt aan Elvis Presley of Stormy Daniels.... dan doet ie dat gewoon.

Mensen zijn ook vrij thuis naar een andere tv-zender te kijken met heel wat anders in beeld.
Heb ik ook vaak gedaan.
pi_178886509
:') Proberen af te dwingen wat mensen moeten (her)denken. Best creepy eigenlijk. Gedachtenpolitie?
  woensdag 2 mei 2018 @ 11:18:36 #106
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_178886648
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 11:06 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Gedachtes zijn vrij.... mensen denken aan, geven in hun gedachtes wel of niet postuum eerbetoon aan iemand naar eigen inzichten.
Een 4-meicomité omschrijft haar eigen bedoelingen. Ook niet mis.
Als iemand staande bij een 4 meiherdenking in het land ergens denkt aan Elvis Presley of Stormy Daniels.... dan doet ie dat gewoon.

Mensen zijn ook vrij thuis naar een andere tv-zender te kijken met heel wat anders in beeld.
Heb ik ook vaak gedaan.
Dit dus, dít is juist die vrijheid waar vroeger voor gestreden is. Het onrespectvol demonstreren tijdens een dodenherdenking is dat dus niet. Helemaal prima als mensen niets aan 4 mei doen, die vrijheid hebben we in Nederland. Maar het verstoren van een respectvolle bijeenkomst van mensen die er wel aan doen heeft helemaal niets met vrijheid te maken, je ontneemt daarmee juist anderen hun vrijheid om het wel te herdenken.

Maar blijkbaar is het te moeilijk geworden om je schouders op te halen en te denken: "dit is niets voor mij", om dan bewust zoiets te gaan verstoren, sorry hoor, maar dan heb je er niets van begrepen en mis je kennelijk heel wat hersencellen.
Don't let my username fool you...
  woensdag 2 mei 2018 @ 11:30:41 #107
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_178886940
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 11:18 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Dit dus, dít is juist die vrijheid waar vroeger voor gestreden is. Het onrespectvol demonstreren tijdens een dodenherdenking is dat dus niet. Helemaal prima als mensen niets aan 4 mei doen, die vrijheid hebben we in Nederland. Maar het verstoren van een respectvolle bijeenkomst van mensen die er wel aan doen heeft helemaal niets met vrijheid te maken, je ontneemt daarmee juist anderen hun vrijheid om het wel te herdenken.

Maar blijkbaar is het te moeilijk geworden om je schouders op te halen en te denken: "dit is niets voor mij", om dan bewust zoiets te gaan verstoren, sorry hoor, maar dan heb je er niets van begrepen en mis je kennelijk heel wat hersencellen.
Natuurlijk, maar als je het een beetje moet vergelijken (in hun belevingswereld) is het alsof de Russen een eervolle ceremonie houden waarbij ze het trouwe dienstverband van de soldaten die MH17 hebben neergeknald herdenken.

Daar zou ik ook niet heel blij van worden als ik ernaast woonde.

Zo van: "Wij herdenken de moordenaar van je opa, recht in je gezicht op nationale TV en daar moet je maar respect voor hebben."
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  woensdag 2 mei 2018 @ 11:40:10 #108
125267 spijkerbroek
Bron-Yr-Aur
pi_178887186
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 11:30 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar als je het een beetje moet vergelijken (in hun belevingswereld) is het alsof de Russen een eervolle ceremonie houden waarbij ze het trouwe dienstverband van de soldaten die MH17 hebben neergeknald herdenken.

Je mag er alles bij voelen en van vinden dat je wilt. Als je niet blij bent met een herdenking: prima. Mag gewoon.
Het verstoren omdat je het er niet mee eens bent, is een ander verhaal.

Een stille tocht voor een crimineel word ik ook niet blij van, maar ik ga die tocht niet verstoren.
quote:
Zo van: "Wij herdenken de moordenaar van je opa, recht in je gezicht op nationale TV en daar moet je maar respect voor hebben."
Ga Netflixen. Dan is het niet recht in je gezicht.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 2 mei 2018 @ 11:43:36 #109
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_178887275
quote:

[..]

Dan moet je het wel beter gaan vergelijken: we herdenken al zo'n vijftig jaar de moordenaar van je overovergrootvader die je nooit gekend hebt en nu omdat je ziet dat bepaalde zeurclubjes hun aandacht krijgen, moet je er ook ineens over gaan zeuren.
Don't let my username fool you...
  woensdag 2 mei 2018 @ 11:50:06 #110
125267 spijkerbroek
Bron-Yr-Aur
pi_178887449
Op 4 mei herdenken we de Nederlandse slachtoffers tijdens en sinds de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en vredesmissies.

Ik zei het al in het vorige deel: Indonesië was ten tijde van de politionele acties Nederlands, dus alle inwoners van Indië waren Nederlanders. Dus de slachtoffers van die acties herdenken we óók op 4 mei.
Maar dat zal dat clubje wel niet willen horen. Dan kunnen ze niet meer huilie doen namelijk.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_178888473
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 11:50 schreef spijkerbroek het volgende:
Op 4 mei herdenken we de Nederlandse slachtoffers tijdens en sinds de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en vredesmissies.

Ik zei het al in het vorige deel: Indonesië was ten tijde van de politionele acties Nederlands, dus alle inwoners van Indië waren Nederlanders. Dus de slachtoffers van die acties herdenken we óók op 4 mei.
Maar dat zal dat clubje wel niet willen horen. Dan kunnen ze niet meer huilie doen namelijk.
Dat is het met dit soort clubjes, het is iets zoeken om te mogen huilen om in de aandacht te staan en daarmee het liefst ook nog iets zoeken waarmee andere burgers kunnen kwetsen.
Valt in dezelfde categorie als KOZP en De Grauwe Eeuw, triest volk dus
  Moderator woensdag 2 mei 2018 @ 13:09:15 #112
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178889300
het kan me geen kut schelen wie je wil herdenken, zwart, wit, donkerblauw vastgevroren op een tjot in Korea, bruin, geel, Nederlands, Duits, Frans, Marokkaans, zet een bel in je tuin en laat het hek open voor wie dan ook zolang je maar je best doet om 2 minuten je bek dicht te houden

wmb geen discussie en geen demonstratie, niet op 4 mei en ook niet een andere keer ... gewoon kop dicht ... 2 minuutjes
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 2 mei 2018 @ 13:13:19 #113
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_178889406
quote:

[..]

Je hoeft ook niet blij te zijn, je hoeft alleen maar je bek te houden en stil te zijn als een ander een herdenking houdt. Herdenk jij lekker je opa, herdenken zij de moordenaar van je opa, iedereen blij.

Wat is het probleem?
  Moderator woensdag 2 mei 2018 @ 13:16:16 #114
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178889472
quote:

[..]

nee dat is niet hetzelfde

vergelijkbaar is om als de Russen hun dodenherdenking hebben te gaan mekkeren over het feit dat de MH17 slachtoffers niet specifiek genoemd worden
  woensdag 2 mei 2018 @ 13:16:51 #115
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_178889482
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 13:16 schreef sp3c het volgende:

[..]

vergelijkbaar is om als de Russen hun dodenherdenking hebben te gaan mekkeren over het feit dat de MH17 slachtoffers niet specifiek genoemd worden
Ik heb het niet over het mekkeren, ik heb het over de herdenking zelf.
  woensdag 2 mei 2018 @ 13:19:25 #116
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_178889542
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 19:57 schreef spijkerbroek het volgende:

Lawaaidemonstratie op de Dam, omdat slachtoffers tijdens de politionele acties niet worden herdacht.
Wie zoiets in zijn hoofd haalt, is geestesziek.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  Moderator woensdag 2 mei 2018 @ 13:19:37 #117
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178889550
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 13:16 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Ik heb het niet over het mekkeren, ik heb het over de herdenking zelf.
er is niet 1 herdenking er zijn er een heleboel voor een heleboel verschillende mensen in allerlei situaties

wat is het probleem?
  woensdag 2 mei 2018 @ 13:48:01 #118
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178890232
Is dat stel uitvreters en laaielichters al in voorlopige hechtenis genomen?
Voorkomen is beter dan genezen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 2 mei 2018 @ 13:57:43 #119
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_178890429
quote:

[..]

Vertel even waar staat dat er op 4 mei een specifieke club herdacht moet worden.
pi_178890525
Dat herdenken van de 'oorlogsslachtoffers' die verdronken waren tijdens de overtocht naar Europa ging al te ver eigenlijk, maar het moedwillig verstoren van de herdenkingsdienst? Totaal krankzinnig. De daders mogen wat mij betreft TBS opgelegd krijgen.
pi_178890782
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:01 schreef MadJackthePirate het volgende:
Dat herdenken van de 'oorlogsslachtoffers' die verdronken waren tijdens de overtocht naar Europa ging al te ver eigenlijk,
Dat ging niet te ver, zolang het een 4 mei herdenking in de buurt niet verstoort.

quote:
maar het moedwillig verstoren van de herdenkingsdienst? Totaal krankzinnig. De daders mogen wat mij betreft TBS opgelegd krijgen.
Idd... dat gaat te ver.
Maar mensen vanwege een ongewenste politieke mening een psychatrische dwangbehandeling opleggen is een totalitaire praktijk... en we gedenken juist op 4 mei dat we dit soort geweld niet meer willen.
  woensdag 2 mei 2018 @ 14:15:51 #122
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_178890842
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:01 schreef MadJackthePirate het volgende:
Dat herdenken van de 'oorlogsslachtoffers' die verdronken waren tijdens de overtocht naar Europa ging al te ver eigenlijk, maar het moedwillig verstoren van de herdenkingsdienst? Totaal krankzinnig. De daders mogen wat mij betreft TBS opgelegd krijgen.
Het was compleet achterlijk en anti-Nederland, maar het zou niet in mij opkomen zo'n herdenking te verstoren. Al wil iemand een herdenking organiseren voor Fidel Castro. Zolang ik er niet bij hoef te zijn is het prima.

Wat echt niet kan is iemand anders van zijn vrijheid beroven om in stilte te herdenken, wie of wat dan ook.
pi_178890995
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat ging niet te ver, zolang het een 4 mei herdenking in de buurt niet verstoort.

[..]

Idd... dat gaat te ver.
Maar mensen vanwege een ongewenste politieke mening een psychatrische dwangbehandeling opleggen is een totalitaire praktijk... en we gedenken juist op 4 mei dat we dit soort geweld niet meer willen.
Mwoa we hebben bepaalde nazi's ook gewoon opgehangen na de oorlog. Dit tuig doet daar niet veel voor onder.

Edit: Maar het herdenken van die verdronken drenkelingen was inderdaad geen probleem, alleen jammer dat ze het een landelijk dingetje maakten.
  woensdag 2 mei 2018 @ 14:24:10 #124
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178891053
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:13 schreef Bluesdude het volgende:
Het gaat niet om de al dan niet ongewenste politieke mening, het gaat om de ordeverstoring.
Een psychiatrische dwangbehandeling gaat erg ver, maar enige preventieve actie tegen zoʼn bende provocateurs lijkt me op zʼn plaats. In de kiem smoren dat brandje.
  woensdag 2 mei 2018 @ 14:34:37 #125
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178891313
De Facebookpagina “Geen 4 mei voor mij” heeft momenteel 261 likes.
Het event zelf op die pagina heeft op dit moment 26 likes (tegen 500 dislikes).
Dat zijn geen enorme aantallen maar als je niet oppast, kweek je een fanbase die je niet meer onder controle hebt. Of een tegenbeweging die óók op herrie uit is, “uit respect voor de Nederlandse oorlogsslachtoffers”.

Ik zeg, Project X. Denk er niet te lichtzinnig over.
pi_178891407
quote:
7s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:24 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het gaat niet om de al dan niet ongewenste politieke mening, het gaat om de ordeverstoring.
Een psychiatrische dwangbehandeling gaat erg ver, maar enige preventieve actie tegen zoʼn bende provocateurs lijkt me op zʼn plaats. In de kiem smoren dat brandje.
Ik vermoed dat die gasten van geen4mei vooral een grote bek hebben en kicken op die grote aandacht die ze kregen. Ze voelen zich groots bij het idee dat heel Nederland zich druk maakt om hen. Dus.... ze zullen niet een arrestatie, celstraf en werkstraf riskeren door het verbod te overtreden.
Toch denk ik dat AIVD en politie preventief iets gaan doen. Die gasten volgen op 4 mei en als ze in de buurt van de Dam komen arresteren of sommeren om te keren en weg te lopen van de Dam.
Een politieagent kan die beslissing maken ter plekke in het belang van de openbare orde, meende ik. Of anders even met zijn chef bellen die bij de hoogste korpschef zit.

Het dreigen met een lawaairel of het uitvoeren daarvan is geen psychiatrische aandoening.
Het komt voort uit een politieke mening. TBS is niet van toepassing.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 02-05-2018 14:44:44 ]
pi_178891614
Er zal niks gebeuren, het zal zwart zien van de politie, Alex en Max zijn er immers bij, hen mag geen haar gekrenkt worden!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  woensdag 2 mei 2018 @ 14:59:37 #128
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_178891823
Net als je denkt " het kan toch niet veel gekker worden," lees je zoiets en denk je, " owh ja, toch wel."
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_178891926
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 14:39 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het dreigen met een lawaairel of het uitvoeren daarvan is geen psychiatrische aandoening.
Het komt voort uit een politieke mening. TBS is niet van toepassing.
Gebrek aan fatsoen en empathie in combinatie met narcistische grootheidswaanzin zou ik niet graag willen vangen onder de noemer 'politieke mening'.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_178892043
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:04 schreef Montagui het volgende:

[..]

Gebrek aan fatsoen en empathie in combinatie met narcistische grootheidswaanzin zou ik niet graag willen vangen onder de noemer 'politieke mening'.
oooo hoe wil je Trump dan indelen ?
pi_178892282
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wil hij de nationale dodenherdenking via een lawaai demonstratie verstoren?

Zo niet, dan lijkt me je vraag niet ter zake doende.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 2 mei 2018 @ 15:21:16 #132
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178892302
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:09 schreef Bluesdude het volgende:
Onder de noemer «kwaadaardige persoonlijkheidsstoornis».
  woensdag 2 mei 2018 @ 15:21:50 #133
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178892324
Een gevaarlijke gek is een gevaarlijke gek. President of beroepsklaploper, dat maakt niet uit.
  woensdag 2 mei 2018 @ 15:25:12 #134
271507 tesssssssss
meenjeniet?
pi_178892409
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 15:20 schreef Montagui het volgende:

[..]

Wil hij de nationale dodenherdenking via een lawaai demonstratie verstoren?

Zo niet, dan lijkt me je vraag niet ter zake doende.

Dat zou dan wel weer apart zijn als Trump de Dodenherdenking zou komen verstoren met zijn tamboerijn. *O* Make the Dodenherdenking great again"
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_178892542
Op radio 1 was er een enquetevraag vandaag

stelling De lawaaidemonstratie tijdens dodenherdenking is terecht verboden
quote:
De door de actiegroep 'Geen 4 mei voor mij' aangekondigde lawaaidemonstratie tijdens de dodenherdenking op de Dam is door waarnemend burgemeester van Aartsen verboden.

Volgens hem is de herdenking op de Dam 'een heilig moment' en heeft de actie niets te maken met demonstreren maar met ordinaire verstoring van de herdenking. De actiegroep vecht het verbod aan en de rechter gaat daar morgen over beslissen.

Wat vindt u dat zwaarder weegt: Het recht op demonstreren, of de openbare orde tijdens de dodenherdenking?
94% van 1405 stemmers zeiden JA.

De laatste zin van de tekst vind ik slecht.
Zo lijkt het alsof de herdenking op zich geen demonstratie is en niet valt onder het demonstratierecht. En dat recht wordt gerealiseerd door een orderlijk verloop oa door de gemeente bewaakt
Die veronderstelde tegenstelling bestaat niet
pi_178892895
inhakend op de 22.000 'witte' slachtoffers 41-45 te Indië ( term geen4mei..) die herdacht worden
In 2016 werd de krans voor ca 16.000 burgerslachtoffers gelegd door de families Reemer en Briët.
Hoezo "wit" ?

Vermoedelijk is dat getal van 16.000 nog te weinig ingeschat
pi_178895938
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 13:16 schreef sp3c het volgende:

[..]

"dat de MH17 slachtoffers niet specifiek genoemd worden, terwijl de Russen die de raket hebben afgeschoten expliciet genoemd worden en een eigen krans krijgen".

Dan klopt hij weer ;)

Het comite zou het hele issue natuurlijk op kunnen lossen door gewoon een regel toe te voegen. Of niet te stellen dat ze niet aan opsommingen kunnen doen om vervolgens toch een onvolledige opsommig te geven waarin ze "toevallig" wel de Nederlandse soldaten maar niet de door diezelfde Nederlandse soldaten afgeslachte Indos noemen.
pi_178896902
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 18:18 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

.... een onvolledige opsommig te geven waarin ze "toevallig" wel de Nederlandse soldaten maar niet de door diezelfde Nederlandse soldaten afgeslachte Indos noemen.
Chronologisch gezien kunnen dat niet dezelfden zijn.
  Moderator woensdag 2 mei 2018 @ 19:18:37 #139
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178897244
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 18:18 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

"dat de MH17 slachtoffers niet specifiek genoemd worden, terwijl de Russen die de raket hebben afgeschoten expliciet genoemd worden en een eigen krans krijgen".

Dan klopt hij weer ;)

Het comite zou het hele issue natuurlijk op kunnen lossen door gewoon een regel toe te voegen. Of niet te stellen dat ze niet aan opsommingen kunnen doen om vervolgens toch een onvolledige opsommig te geven waarin ze "toevallig" wel de Nederlandse soldaten maar niet de door diezelfde Nederlandse soldaten afgeslachte Indos noemen.
dan kun je beter op 15 Augustus lawaai gaan lopen maken maar dadt is net zo smerig
pi_178897702
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 19:18 schreef sp3c het volgende:

[..]

dan kun je beter op 15 Augustus lawaai gaan lopen maken maar dadt is net zo smerig
De organiserende stichting van de 15 augustusherdenking formuleert het zo:
quote:
Wij herdenken jaarlijks op 15 augustus het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog. Bij deze jaarlijkse nationale herdenking staan wij stil bij de slachtoffers als gevolg van de Japanse onderdrukking in en om voormalig Nederlands-Indië. Wij staan stil bij een oorlog die nog altijd doorwerkt, generaties lang, in ons en onze samenleving, tot op de dag van vandaag
https://www.indieherdenking.nl/wat-herdenken-we/
In deze formulering zijn Indonesiërs al inbegrepen..
Wat ook blijkt uit de toelichtingen op dezelfde pagina

quote:
Romusha’s
Een aparte categorie slachtoffers van de Japanse bezetting zijn de zogenaamde romusha’s. Inheemse mannen, die door de Japanners met hulp van inheemse politieke leiders (Soekarno)geronseld zijn voor werk aan spoorlijnen en andere projecten. Later blijkt dat dit onder valse beloften is gebeurd. Naar schatting hebben enkele miljoenen romusha’s door uitputting, mishandeling en ziekte het leven gelaten.

Het leven buiten de kampen
De Indonesische bevolking en een belangrijk deel van de Indo-europeanen blijft gedurende de Japanse bezetting buiten de kampen. Maar ook zij blijken overgeleverd aan de wreedheid en willekeur van de bezetter. Gezinnen worden uiteengerukt doordat mannelijke familieleden worden afgevoerd naar de kampen (de vaders en oudere zonen, al dan niet vanwege militaire activiteiten). Ook in de ‘buiten-kampse’ situatie lopen moeders en dochters risico’s. Onder meer om door de Japanners als ‘troostmeisje’ te worden meegevoerd. Voedsel en medicatie zijn schaars en ook aan al het overige is gebrek. Overleven vraagt van iedereen het uiterste aan creativiteit.
Op te merken is dat de focus ligt op Nederlanders en misschien is te weinig de verhongerende Indonesische bevolking beschreven in het laatste oorlogsjaar.
Soit..... daarnaast. herdenken en geschiedenis doorvertellen is altijd etnocentrisch .

Deze herdenking, met de eigen specifieke geschiedenis, kent weer de kritiek dat men onvoldoende herdenkt: de bersiapdoden, de ellende van Nederlanders direct na de oorlog... en de hele exodus . Het opnieuw beginnen in Nederland.
Hoewel Frans Leidelmeijer dit wel benoemde in zijn speech van 2016 op de herdenking.
pi_178898464
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 19:18 schreef sp3c het volgende:

[..]

Het zou absoluut slimmer zijn geweest als het 2 gescheiden herdenkingen waren gebleven - maarja. Daar heeft het comité 4,5 mei nu eenmaal niet voor gekozen.

Nouja, slimmer. De dodenherdenking is altijd al omringd geweest door controverse. Eerst mocht je geen communistische verzetsmensen herdenken laat staan een roos op hun graf leggen - daar werden zelfs pantservoertuigen voor ingezet. En geen zigeuners. En tot de jaren 70 ook geen homos - de kransen die men daarvoor neerlegde werden vernield en de leggers gearresteerd.
Dus niets nieuws onder de zon.
pi_178899049
Tja demonstreren is een recht, dat hebben we wel inmiddels gemerkt aan de antipieten demonstraties waarbij een feest ook wordt verstoord, dus als dat mag, waarom een dodenherdenking dan niet.

Verder begint de dodenherdenking mij steeds meer tegen te staan. Het lijkt verdomme wel een elitair feestje waarbij de een wel mag herdenken en de ander niet.
Elk jaar is het raak wie herdacht mag worden en wie niet. Dan liggen ze bijna over de straat te rollen ruzie te maken. En dan worden er mensen uitgesloten van een erewacht omdat die te dik zijn.
Moet ik dan nog steeds het respect opbrengen voor deze elitaire Volkskrant gemeenschap die bepalen hoe wij ons moeten gaan gedragen. tweede wereld oorlog ligt al 70 jaar achter ons. De echte slachtoffers zijn er niet meer, het gaat nu alleen nog maar om kinderen van de nabestaanden die net doen alsof ze de tweede wereld oorlog hebben meegemaakt. :r
pi_178899253
Kritiek op huidige herdenking prima maar een herdenking verstoren is respectloos. Zo respectloos dat ik niet eens meer wil luisteren naar de argumenten van betreffende club (of die paar enkelingen want volgens mij zijn ze op één hand te tellen).
  Moderator woensdag 2 mei 2018 @ 20:42:12 #144
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_178899354
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 20:31 schreef MakkieR het volgende:
Tja demonstreren is een recht, dat hebben we wel inmiddels gemerkt aan de antipieten demonstraties waarbij een feest ook wordt verstoord, dus als dat mag, waarom een dodenherdenking dan niet.

Verder begint de dodenherdenking mij steeds meer tegen te staan. Het lijkt verdomme wel een elitair feestje waarbij de een wel mag herdenken en de ander niet.
Elk jaar is het raak wie herdacht mag worden en wie niet. Dan liggen ze bijna over de straat te rollen ruzie te maken. En dan worden er mensen uitgesloten van een erewacht omdat die te dik zijn.
Moet ik dan nog steeds het respect opbrengen voor deze elitaire Volkskrant gemeenschap die bepalen hoe wij ons moeten gaan gedragen. tweede wereld oorlog ligt al 70 jaar achter ons. De echte slachtoffers zijn er niet meer, het gaat nu alleen nog maar om kinderen van de nabestaanden die net doen alsof ze de tweede wereld oorlog hebben meegemaakt. :r
nee je moet respect hebben voor diegenen die gevallen zijn om die elitaire volkskrant gemeenschap een stem te geven

naja moet niet maar je moet ook niet gaan stampen
pi_178899827
quote:

4 en 5 mei is niks elitair feestje, dat blijkt uit peilingen;
quote:
Groot draagvlak voor 4 en 5 mei
Het belang dat wordt gehecht aan 4 mei is zeer stabiel: 83 procent vindt de Dodenherdenking belangrijk. Ook het belang dat aan 5 mei wordt gehecht is over de jaren heen stabiel: rond driekwart van de Nederlanders vindt Bevrijdingsdag belangrijk. 71 procent geeft aan dat 5 mei voor iedereen een vrije dag zou moeten zijn.

Volgens het Nederlandse publiek is het nodig om aandacht te blijven besteden aan de Tweede Wereldoorlog. Meer dan de helft is namelijk niet van mening dat de oorlog elk jaar minder relevant wordt. 77 procent is het oneens met de stelling dat Dodenherdenking mag worden afgeschaft als de laatste mensen die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt, zijn overleden.
https://www.4en5mei.nl/ni(...)torische-gebeurtenis

Dat miljoenen mensen een mening hebben over 4 en 5 mei is een goede zaak. Men is betrokken.
En hoe meer meningen, hoe meer meningsverschillen. Leve de pluriformiteit.
Toch zie je een hele grote consensus over het verbieden van de aangekondigde lawaairel.
94% is voor een verbod

Wat de Volkskrant er mee te maken heeft, snap ik niet.
pi_178899905
quote:

Dat laatste ben ik niet met je eens. Die generatie doet niet alsof ze de oorlog hebben meegemaakt. Wel hebben ze daarover eerste hand informatie gekregen en dat heeft hen mede gevormd. Ten aanzien in ieder geval van de oorlog. Maar ook ten aanzien van hun normen en waarden. De dodenherdenking is dus ook een herdenking van wat hun ouders en grootouders hebben meegemaakt tijdens die 5 jaren. Uiteindelijk zal de generatie daarna een ietwat andere houding hebben ten aanzien van de oorlog wrs.
Maar het duurt dus wrs nog wel 20 jaar eer het karakter van de dodenherdenking echt verandert, schat ik in, zonder enorme gevoelsmatige weerzin daarover bij een heel groot deel van de bevolking.
I´m back.
pi_178900569
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 21:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat laatste ben ik niet met je eens. Die generatie doet niet alsof ze de oorlog hebben meegemaakt. Wel hebben ze daarover eerste hand informatie gekregen en dat heeft hen mede gevormd. Ten aanzien in ieder geval van de oorlog. Maar ook ten aanzien van hun normen en waarden. De dodenherdenking is dus ook een herdenking van wat hun ouders en grootouders hebben meegemaakt tijdens die 5 jaren. Uiteindelijk zal de generatie daarna een ietwat andere houding hebben ten aanzien van de oorlog wrs.
Maar het duurt dus wrs nog wel 20 jaar eer het karakter van de dodenherdenking echt verandert, schat ik in, zonder enorme gevoelsmatige weerzin daarover bij een heel groot deel van de bevolking.
Ik ben een Fries, en ik ga ook niet herdenken wat mijn voorouders hebben meegemaakt omtrent de oorlog tussen de Friezen en de Nederlanders. Ik vind na 70 jaar de rek er wel een beetje uit is. En behoort de tweede wereld oorlog in de geschiedenisboeken.

En ik zeg een elitair feestje omdat alleen de joden het alleenrecht wil hebben over de herdenking samen met de oudgedienden van de tweede wereldoorlog. Een groot deel leeft niet meer, maar oh wee als zich een andere groep aandient die ook zijn verlies heeft gehad, dan is de wereld voor hun te klein en er is geen plaats tijdens de herdenking.

Maar voor mij dit jaar was toch wel de bloody limit hoe mensen met overgewicht werden geweerd om deel te nemen aan een erewacht. Hoe moet je in vredesnaam respect hebben voor de organisatie als ze zo met mensen omgaan.
  woensdag 2 mei 2018 @ 21:28:00 #148
125267 spijkerbroek
Bron-Yr-Aur
pi_178900831
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 21:19 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Ik ben een Fries, en ik ga ook niet herdenken wat mijn voorouders hebben meegemaakt omtrent de oorlog tussen de Friezen en de Nederlanders. Ik vind na 70 jaar de rek er wel een beetje uit is. En behoort de tweede wereld oorlog in de geschiedenisboeken.

En ik zeg een elitair feestje omdat alleen de joden het alleenrecht wil hebben over de herdenking samen met de oudgedienden van de tweede wereldoorlog. Een groot deel leeft niet meer, maar oh wee als zich een andere groep aandient die ook zijn verlies heeft gehad, dan is de wereld voor hun te klein en er is geen plaats tijdens de herdenking.

Maar voor mij dit jaar was toch wel de bloody limit hoe mensen met overgewicht werden geweerd om deel te nemen aan een erewacht. Hoe moet je in vredesnaam respect hebben voor de organisatie als ze zo met mensen omgaan.
Prima. Het staat je vrij al dan niet mee te doen met de herdenking. Moet je zelf weten.
Het enige dat gevraagd wordt, is dat je uit respect voor de mensen die wél willen herdenken, je waffel 2 minuten dicht houdt om 20:00 uur. That's all.
  Forum Admin woensdag 2 mei 2018 @ 21:29:40 #149
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_178900903
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 21:28 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Prima. Het staat je vrij al dan niet mee te doen met de herdenking. Moet je zelf weten.
Het enige dat gevraagd wordt, is dat je uit respect voor de mensen die wél willen herdenken, je waffel 2 minuten dicht houdt om 20:00 uur. That's all.
Zelfs dat niet eens, als je lekker thuis tv gaat kijken maakt dat ook niet uit. Doelbewust een herdenking verstoren is wel wat anders.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 2 mei 2018 @ 21:31:19 #150
125267 spijkerbroek
Bron-Yr-Aur
pi_178900967
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 21:29 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Zelfs dat niet eens, als je lekker thuis tv gaat kijken maakt dat ook niet uit. Doelbewust een herdenking verstoren is wel wat anders.
Je hebt gelijk. Als je mensen niet stoort bij hun herdenking, mag je alles doen wat je wilt. Als je midden in Flevoland gaat staan en dan 2 minuten keihard schreeuwt: prima.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')