abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_170188762
Oorspronkelijke OP uit deel 1:

quote:
De PVV in de Tweede Kamer wil uitleg van het kabinet over de aangepaste paasviering op Haagse christelijke scholen. In de Haagse gemeenteraad is morgenavond een spoeddebat over de kwestie.

De PVV reageert op het bericht in deze krant dat protestantse en rooms-katholieke basisscholen in Den Haag het christelijk karakter van hun paasvieringen afzwakken om ouders van islamitische leerlingen te behagen. Partijleider Geert Wilders noemt dat 'verraad aan de joods-christelijke cultuur' en wil van het kabinet weten op hoeveel scholen het paasfeest wordt gewijzigd: ,,Dit is van de zotte.''

Maar volgens verschillende schoolleiders is het in multiculturele wijken beter om de viering aan te passen aan voornamelijk niet-christelijke leerlingen. Zo wordt op de protestantse school O3 bij de paaswandeling het bovenste deel van het kruis afgebroken als islamitische leerlingen niet met een christelijk symbool willen rondlopen.

Spoeddebat
In de Haagse gemeenteraad is morgenavond een spoeddebat over de aangepaste paasfeesten op scholen. PVV-raadslid Elias van Hees: ,,Die onderwijsbestuurders verkiezen de islam boven pasen. Dit is geen gebaar maar een grote knieval.'' Van Hees wil dat het stadsbestuur desnoods de gemeentelijke subsidies intrekt.

http://www.gelderlander.n(...)n-de-zotte~aa8b2963/
Wat is islamisering? Nou dit.

Game on :B .
I´m back.
pi_170188775
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 12:52 schreef erodome het volgende:

[..]

Ga terug naar school... Want dit is toch wel vrij algemeen bekend.
Dus je zegt wat, je stelt in feite iets, iemand vraagt waar baseer je dat op, wat zijn daarvoor je argumenten, en dan zeg jij uiteindelijk "ga terug naar school"?

:{.
I´m back.
pi_170188789
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 12:54 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat is islamisering? Nou dit.

Game on :B .
Ik zeg doen, PVV, laat het onderwijs maar eens zien wie er echt de baas is en hoe dat uitpakt, zal gelijk een mooie opmaat zijn voor de gemeenteraads verkiezingen maar zoals gewoonlijk bij de PVV zal het wel inhoudsloos geblaat blijven.
pi_170188801
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 12:50 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Wat maak jij een achterlijke vergelijkingen, als je gossdienst als vak zou sschrappen heb je meer tijd over om bv economie te geven. Iets waar mensen wel wat aan hebben.
Wederom gelul. Er zijn gewoon vastgestelde normen qua uren voor vakken. Op een christelijke school wordt geen minuut minder aan economie besteed dan op openbare scholen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_170188802
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 12:52 schreef agter het volgende:

[..]

Daar valt toch ook Montessori, Jena-plan etc onder?
Dat is 8% ervan idd

quote:
Er zijn ongeveer even veel Rooms-Katholieke (30%) als Protestants-Christelijke (30%) basisscholen en bijna eenderde (32%) openbare basisscholen.
https://www.onderwijsinci(...)rwijs/instellingenpo

Slechts 32% is openbaar. Meer dan de helft van NL is niet religieus..
Robert Moog died for our synths
pi_170188809
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 12:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dus je zegt wat, je stelt in feite iets, iemand vraagt waar baseer je dat op, wat zijn daarvoor je argumenten, en dan zeg jij uiteindelijk "ga terug naar"?

Volgens mij weet ze het zelf niet eens.

Is ook niet de eerste rare vergelijking / bewering.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_170188834
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 12:58 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Volgens mij weet ze het zelf niet eens.

Is ook niet de eerste rare vergelijking / bewering.
Dat is dan de conclusie die je na twee keer vragen kunt trekken met dat antwoord idd.
I´m back.
pi_170188846
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 12:57 schreef erodome het volgende:

[..]

Wederom gelul. Er zijn gewoon vastgestelde normen qua uren voor vakken. Op een christelijke school wordt geen minuut minder aan economie besteed dan op openbare scholen.
Dus als een student 32 uur in de week naar school gaat en hij krijgt normaal 2 uur godsdienst, wat wordt afgeschaft en vervangen door economie. Dan hebben ze nog steeds evenveel uren economie?

Man man man. Wat een 'logica' weer.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_170188863
quote:
14s.gif Op donderdag 13 april 2017 11:41 schreef Linus_van_Pelt het volgende:
keesvdstaaij twitterde op woensdag 12-04-2017 om 19:26:09 Uit betrouwbare bron vernomen dat maar weinig PVV- en VVD-kamerleden van plan zijn met Pasen naar de kerk te gaan. Ik overweeg kamervragen.. reageer retweet
Enige correcte reactie op dit non-nieuws en dat komt van de SGP notabene.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-04-2017 13:01:50 ]
pi_170188875
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 12:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat is dan de conclusie die je na twee keer vragen kunt trekken met dat antwoord idd.
Ja, inderdaad, 'algemeen bekend' kan ik niet zoveel mee.
pi_170188880
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 12:57 schreef erodome het volgende:

[..]

Had je deze al gezien:

Ze verweven hun religie in alle lessen.
I´m back.
pi_170188899
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:02 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ja, inderdaad, 'algemeen bekend' kan ik niet zoveel mee.
Toch vind ik dit een eigenaardige zaak. Er moeten toch argumenten en redeneringen voor af aan een stelling gaan in een discussie, lijkt me?
I´m back.
pi_170188900
Maar goed, als dit een spoeddebat wordt dan weten we nu al wat de conclusie is, jammer maar het is geen taak van de overheid om in te vullen hoe bijzonder onderwijs hun eigen religieuze taken dan wel vieringen invult.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-04-2017 13:04:46 ]
pi_170188911
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:02 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Had je deze al gezien:

Ze verweven hun religie in alle lessen.
Als je gewoon geen religie zou toestaan in het onderwijs, dus ook al die paastakken en zo niet. Dan had je dit gezeik niet.
pi_170188916
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:04 schreef Tijger_m het volgende:
Maar goed, als dit een spoeddebat wordt dan weten we nu al wat de conclusie is, jammer maar het is geen taak van de overheid om in te vullen hoe bijzonder onderwijs hun eigen religieuze taken dan wel vieringen invult.
Dat klopt ook idd. Volkomen nutteloze exercitie weer.
I´m back.
pi_170188922
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 12:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dus je zegt wat, je stelt in feite iets, iemand vraagt waar baseer je dat op, wat zijn daarvoor je argumenten, en dan zeg jij uiteindelijk "ga terug naar"?

Ja sorry Ryan, maar dit is echt basiskennis. Waar ik het op baseer is op het feit dat onderwijs geheel in handen van 'de kerk' was. Eerst via kloosterscholen, gesticht door missionarissen (bv Bonifatius en Willibrord, die namen zou je moeten herkennen, al was het alleen al omdat er onderwijsinstellingen zijn hede ten dage die die namen nog voeren). Daarna werden het de parochie scholen.
Weer daarna werd het een staatszaak, maar was het nogsteeds verweven met religie, was het bijbrengen van de christelijke normen en waarden deel van het leerplan.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_170188934
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:05 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Als je gewoon geen religie zou toestaan in het onderwijs, dus ook al die paastakken en zo niet. Dan had je dit gezeik niet.
Ja, zitten 168 uur in de week, kinderen gaan 30 uur naar school. Als je op school alleen nuttige dingen leert, blijven er theoretisch gezien 138 uur over om die kinderen religieus te brainwashen voor die ouders van hen. Moet genoeg zijn idd.
I´m back.
pi_170188938
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:04 schreef Tijger_m het volgende:
maar het is geen taak van de overheid om in te vullen hoe bijzonder onderwijs hun eigen religieuze taken dan wel vieringen invult.
Klopt, en dat vind ik jammer.

Aan de andere kant vind ik dat je je niet moet aanpassen aan wat zeikers. Dus of je loopt mee met tak of je blijft thuis.
pi_170188968
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:00 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dus als een student 32 uur in de week naar school gaat en hij krijgt normaal 2 uur godsdienst, wat wordt afgeschaft en vervangen door economie. Dan hebben ze nog steeds evenveel uren economie?

Man man man. Wat een 'logica' weer.
Je zuigt maar wat uit je dikke duim, gebruikt vette wat alsen die niets te maken hebben met de praktijk. En dan verwijt je gelovigen dat ze zich bezig houden met sprookjes...

Er zijn gewoon uurnormen en dat betekend in de praktijk dat zowel die openbare school als die christelijke school evenveel uren besteden aan bv dat vak economie. Eventuele godsdienstles gaat niet ten koste van de andere lessen.
pi_170188982
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:06 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Klopt, en dat vind ik jammer.

Aan de andere kant vind ik dat je je niet moet aanpassen aan wat zeikers. Dus of je loopt mee met tak of je blijft thuis.
Nee, dat is niet jammer. Als je bijzonder onderwijs toestaat kan je niet pretenderen als overheid dat jij de autoriteit op het gebied van religie bent. Je kan zeggen dat onderwijs alleen betaald wordt door de overheid mits het op seculiere wijze uitgevoerd wordt maar als overheid ben je geen paus, imam of rabbi die kan bepalen wat wel en wat niet correct is qua religieuze invulling.
pi_170189002
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:06 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, zitten 168 uur in de week, kinderen gaan 30 uur naar school. Als je op school alleen nuttige dingen leert, blijven er theoretisch gezien 138 uur over om die kinderen religieus te brainwashen voor die ouders van hen. Moet genoeg zijn idd.
Hehe.

Nee maar dan zou er ook meer tijd overblijven om bijvoorbeeld een extra keertje met mooi weer naar buiten te gaan of op 'excursie' naar een bejaardentehuis om te zien waar ze later terecht komen, dat soort dingen. Extra huiswerkbegeleiding want leraren houden ineens uren over.
pi_170189020
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 12:50 schreef Eiwitshake het volgende:

[..]

Islam, Jodendom, Boedhisme, Christendom, Hindoeďsme etc. zijn een en het zelfde is de vraag.
Misschien kan je zelf wat onderzoek doen als je daar zo benieuwd naar bent?
quote:
Zij hebben ook allen dus dezelfde cultuur en gebruiken voortgebracht?
Aangezien ze zo universeel zijn.
Nee, maar ze hebben wel (bijna) allemaal goden. Zoals ik al zei, als je even terugleest.
quote:
Je bent niet atheďstisch maar je bestrijdt religie :D
Ik bestrijd religie niet. Maar het ontmoedigen van religie en het uit de scholen halen lijkt mij een nobel streven. Zie het een beetje als roken. Een ongezonde gewoonte die langzaam ontmoedigd moet worden en zeker niet al te veel in de buurt moet komen bij kinderen.
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 12:51 schreef Eiwitshake het volgende:

[..]

De kerk van nu is de kerk van 500 jaar geleden. :')
Weer zo'n vreemde opmerking. Gaat het wel?
quote:
De argumenten beginnen op de raken?
Argument voor wat? Het is een feitelijke constatering. Net zoals scholing heeft het christendom ons ook het levend verbranden van mensen gebracht. Laten we compleet zijn.
Conscience do cost.
pi_170189045
Wat eng die mensen
wooblabalurg
pi_170189049
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:08 schreef erodome het volgende:

[..]

Je zuigt maar wat uit je dikke duim, gebruikt vette wat alsen die niets te maken hebben met de praktijk. En dan verwijt je gelovigen dat ze zich bezig houden met sprookjes...

Er zijn gewoon uurnormen en dat betekend in de praktijk dat zowel die openbare school als die christelijke school evenveel uren besteden aan bv dat vak economie. Eventuele godsdienstles gaat niet ten koste van de andere lessen.
Ik verwijt ze niks, ik zeg hoe ik erover denk. Derde keer dat je onzin verkondigt.

Maar post maar een bronnetje. Ik heb zelf op een openbare en een christelijke gereformeerde school gezeten en die religie komt in het hele lessenpakket terug.
pi_170189059
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:05 schreef erodome het volgende:

[..]

Ja sorry Ryan, maar dit is echt basiskennis. Waar ik het op baseer is op het feit dat onderwijs geheel in handen van 'de kerk' was. Eerst via kloosterscholen, gesticht door missionarissen (bv Bonifatius en Willibrord, die namen zou je moeten herkennen, al was het alleen al omdat er onderwijsinstellingen zijn hede ten dage die die namen nog voeren). Daarna werden het de parochie scholen.
Weer daarna werd het een staatszaak, maar was het nogsteeds verweven met religie, was het bijbrengen van de christelijke normen en waarden deel van het leerplan.
Wat versta je onder scholing dan? Want de "scholing" die men kreeg in kloosterscholen en later kathedralenscholen ontstond die ging niet al te ver, volgens mij, was gericht op het geloof zelf. Was ook zaak van de elite. Zeker in de tijd waarover jij het hebt.
Scholing in de meer maatschappelijk nuttige betekenis van het woord verkreeg men door het gezelschap van de gildes bijvoorbeeld. In die zin heeft scholing als zijnde instituut voor kennisoverdracht natuurlijk altijd al bestaan.
I´m back.
pi_170189077
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:09 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee, dat is niet jammer. Als je bijzonder onderwijs toestaat kan je niet pretenderen als overheid dat jij de autoriteit op het gebied van religie bent. Je kan zeggen dat onderwijs alleen betaald wordt door de overheid mits het op seculiere wijze uitgevoerd wordt maar als overheid ben je geen paus, imam of rabbi die kan bepalen wat wel en wat niet correct is qua religieuze invulling.
Ik vind dat wel jammer. Als je het gewoon zou verbieden voor alle religies dan heb je in de toekomst dit gezeik niet meer.

Dus geen kruisje om je nek als leraar, kinderen geen hoofddoeken, geen vergieten.
pi_170189085

'He is muslim and he gets out of islam. He doesn't want any more. What are we going to do?

We kill him. Kill.'

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 13-04-2017 13:17:22 ]
pi_170189089
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:10 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Hehe.

Nee maar dan zou er ook meer tijd overblijven om bijvoorbeeld een extra keertje met mooi weer naar buiten te gaan of op 'excursie' naar een bejaardentehuis om te zien waar ze later terecht komen, dat soort dingen. Extra huiswerkbegeleiding want leraren houden ineens uren over.
Komt er gewoon op neer dat er best een goed punt valt te maken voor religie-vrije scholen. Als religie een privé-aangelegenheid is, en dat is het volgens mij, dan kun je religie bijvoorbeeld alleen behandelen bij het vak geschiedenis.
I´m back.
pi_170189094
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Wat versta je onder scholing dan? Want de "scholing" die men kreeg in kloosterscholen en later kathedralenscholen ontstonden die ging niet al te ver, volgens mij, was gericht op het geloof zelf. Was ook zaak van de elite. Zeker in de tijd waarover jij het hebt.
Scholing in de meer maatschappelijk nuttige betekenis van het woord verkreeg men door het gezelschap van de gildes bijvoorbeeld. In die zin heeft scholing als zijnde instituut voor kennisoverdracht natuurlijk altijd al bestaan.
Dat ja. De christelijke "scholing" was in de praktijk eerder een handig propagandamiddel dan een oprechte poging om het volk slimmer te krijgen. De echte educatie kwam veelal van andere mensen die hun vak aan nieuwere generaties leerde of gildes.
Conscience do cost.
pi_170189097
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:15 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik vind dat wel jammer. Als je het gewoon zou verbieden voor alle religies dan heb je in de toekomst dit gezeik niet meer.

Dus geen kruisje om je nek als leraar, kinderen geen hoofddoeken, geen vergieten.
Ja, maar dat is dus iets heel anders, dan wil je gewoon bijzonder onderwijs verbieden, tenminste als het door de overheid betaald wordt, hier wordt gepleit voor een idee dat de overheid moet/mag bepalen wat de invulling is van een religie. Da's nogal fout.
pi_170189128
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Komt er gewoon op neer dat er best een goed punt valt te maken voor religie-vrije scholen. Als religie een privé-aangelegenheid is, en dat is het volgens mij, dan kun je religie bijvoorbeeld alleen behandelen bij het vak geschiedenis.
Volleďig mee eens. Daar is geschiedenis toch voor, leer ze maar hoe slecht de kruistochten waren, hoe slecht de huidige wereld is die gebukt gaat onder geloof.

Al het gezeik ter wereld heeft altijd wel iets met religie te maken. Oorlogen, martelingen, bombardementen en ga zo maar door.
pi_170189135
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, maar dat is dus iets heel anders, dan wil je gewoon bijzonder onderwijs verbieden, tenminste als het door de overheid betaald wordt, hier wordt gepleit voor een idee dat de overheid moet/mag bepalen wat de invulling is van een religie. Da's nogal fout.
Maar mag de overheid bepalen dat het lesgeven in haat, moord en geweld niet gewenst is/niet mag? Dan sta je wat betreft de islam al snel op gespannen voet.
pi_170189147
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:19 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Maar mag de overheid bepalen dat het lesgeven in haat, moord en geweld niet gewenst is/niet mag? Dan sta je wat betreft de islam al snel op gespannen voet.
Jij hebt dat even gecheckt met de islam hotline natuurlijk.
wooblabalurg
pi_170189163
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik zou dat het liefste helemaal verbieden ja, dat bijzonder onderwijs, zelfs als de overheid het niet betaald. Gewoon helemaal niet.
pi_170189170
quote:

[..]

Ja, dat mag de overheid en dat doet de overheid ook. Nog meer domme vragen?
pi_170189183
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:17 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat ja. De christelijke "scholing" was in de praktijk eerder een handig propagandamiddel dan een oprechte poging om het volk slimmer te krijgen. De echte educatie kwam veelal van andere mensen die hun vak aan nieuwere generaties leerde of gildes.
Scholing in de betekenis van kennisoverdracht an sich heeft uiteraard altijd bestaan. Naar mate grofweg vanaf het jaar 1000 de samenlevingen opbloeiden en er "moderne" steden gingen ontstaan zie je dat scholing idd pas meer op een modernere wijze werd aangepakt, maar hierin was de kerk an sich, volgens mij niet leidend. Hoewel uit de oudere kathedralenscholen dan wel de universiteit ontstond die minstens 3 faculteiten kende: theologie, Romeins recht en volgens mij retorica.
I´m back.
pi_170189190
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:20 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Jij hebt dat even gecheckt met de islam hotline natuurlijk.
Hierboven een voorbeeld aangedragen. Zij zullen stellen; ''het is nou eenmaal onze religieuze overtuiging. Gun je ons wel/niet de vrijheid?''

M.a.w., hoe kan je dit stellen:

''....gepleit voor een idee dat de overheid moet/mag bepalen wat de invulling is van een religie. Da's nogal fout.''

én andere normen afdwingen?
pi_170189199
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:21 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik zou dat het liefste helemaal verbieden ja, dat bijzonder onderwijs, zelfs als de overheid het niet betaald. Gewoon helemaal niet.
Dat is onwerkbaar en voor je het weet zit je dan met prive scholen en een nog grotere maatschappelijke verdeeldheid. Ik heb niets met bijzonder onderwijs en van mij hoeft het niet per se zoals wij het nu doen maar dergelijke draconische wetgeving zit niemand op te wachten
pi_170189204
quote:

[..]

Bij zo goed als aale geloven al is 'de islam' de laatste tijd lekker bezig in het westen.

Daarom ben ik er ook tegen om gelovige vluchtelingen op te vangen. We zitten net op de goede weg, meer dan de helft van Nederland gelooft niet.
pi_170189211
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:21 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, dat mag de overheid en dat doet de overheid ook. Nog meer domme vragen?
Dan bemoeit de overheid zich met de invulling van een religie, daar het eist dat een deel van de religie niet meegegeven mag worden.
pi_170189216
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:19 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Volleďig mee eens. Daar is geschiedenis toch voor, leer ze maar hoe slecht de kruistochten waren, hoe slecht de huidige wereld is die gebukt gaat onder geloof.

Al het gezeik ter wereld heeft altijd wel iets met religie te maken. Oorlogen, martelingen, bombardementen en ga zo maar door.
Ja, in principe heb je in het vak geschiedenis, mits je het goed afbakent, ampel gelegenheid om de verschillende religies te behandelen.
I´m back.
pi_170189229
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:24 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Dan bemoeit de overheid zich met de invulling van een religie, daar het eist dat een deel van de religie niet meegegeven mag worden.
De nederlandse wetgeving is ook in tegenspraak met de christelijke bijbel, heb jij daar ook moeite mee?
pi_170189261
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:23 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat is onwerkbaar en voor je het weet zit je dan met prive scholen en een nog grotere maatschappelijke verdeeldheid. Ik heb niets met bijzonder onderwijs en van mij hoeft het niet per se zoals wij het nu doen maar dergelijke draconische wetgeving zit niemand op te wachten
Ik weet het, het is ook alleen maar mijn mening en hoe ik het graag zou zien.

Mensen maken er dan van dat ik iemand z'n rechten wil inperken maar geloof is nog altijd een keuze. Als een school bijvoorbewld homo's zou gaan weigeren, tjaaaa. Daar kan iemand niks aan doen, dat ben je of dat ben je niet.

Alhoewel voor veel religieuze figuren is het nog altijd een ziekte / aandoening. Hilarisch vind ik dat altijd, haha.
pi_170189264
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

De nederlandse wetgeving is ook in tegenspraak met de christelijke bijbel, heb jij daar ook moeite mee?
Hoe ik daar tegenover sta bied geen oplossing voor jouw dilemma. Helaas.
pi_170189274
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:19 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

De wereld heeft momenteel meer te lijden van het zelfconsumerende kapitalisme van vandaag de dag. Een economisch systeem dat ondertussen meer een religie genoemd mag worden. Die laatste alinea van je is pertinent onwaar btw.
Aut viam inveniam, aut faciam
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_170189311
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:27 schreef Barbusse het volgende:

[..]

De wereld heeft momenteel meer te lijden van het zelfconsumerende kapitalisme van vandaag de dag. Een economisch systeem dat ondertussen meer een religie genoemd mag worden. Die laatste alinea van je is pertinent onwaar btw.
Een religie nog wel, grappenmaker.

Religie heeft niet voor het leeuwendeel gezorgd voor oorlogen, wou jij dat hier met droge ogen gaan beweren?
pi_170189315
Laten we het er op houden dat religie een extra factor, een reden meer is, voor mensen om elkaar naar het leven te staan. Helaas, voor de niet-gelovige, ook nog 's een bijzonder trieste reden.
pi_170189340
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:29 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Religie heeft niet voor het leeuwendeel gezorgd voor oorlogen, wou jij dat hier met droge ogen gaan beweren?
Je hebt wel echt een anti-religieboner zeg. Knap hoe je dat als oorzaak van al het slechte kan zien.
wooblabalurg
pi_170189352
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:29 schreef LelijKnap het volgende:
Laten we het er op houden dat religie een extra factor, een reden meer is, voor mensen om elkaar naar het leven te staan. Helaas, voor de niet-gelovige, ook nog 's een bijzonder trieste reden.
Exact.

"Het is goed want ik deed het in naam van god."

Geen één god die zoiets zou willen.
pi_170189375
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:22 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Hierboven een voorbeeld aangedragen. Zij zullen stellen; ''het is nou eenmaal onze religieuze overtuiging. Gun je ons wel/niet de vrijheid?''

M.a.w., hoe kan je dit stellen:

''....gepleit voor een idee dat de overheid moet/mag bepalen wat de invulling is van een religie. Da's nogal fout.''

én andere normen afdwingen?
Het zou de discussie enorm veel ten goede komen als je voor de verandering eens niet zou proberen om een extreem standpunt van wat extreme religekkies toe te schrijven aan alle aanhangers van een religie. Geen enkele religie is homogeen.
There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_170189392
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:31 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Je hebt wel echt een anti-religieboner zeg. Knap hoe je dat als oorzaak van al het slechte kan zien.
Leeuwendeel.

En ja, ik heb een gruwelijke hekel aan godsdienst het houdt mensen dom en zorgt voor veel ellende, daarnaast werkt het actief de wetenschap tegen.
pi_170189431
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:33 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Geen enkele religie is homogeen.
Dat zegt ook niemand. Alle religies zijn wel middeleeuws en achterhaald.
pi_170189433
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:27 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Hoe ik daar tegenover sta bied geen oplossing voor jouw dilemma. Helaas.
Mijn dilemma? Uh...ik ben niet degene die zich zo druk maakt over de islam, dat ben jij. Dus, ik heb geen dilemma op te lossen.
pi_170189438
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:13 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik verwijt ze niks, ik zeg hoe ik erover denk. Derde keer dat je onzin verkondigt.

Maar post maar een bronnetje. Ik heb zelf op een openbare en een christelijke gereformeerde school gezeten en die religie komt in het hele lessenpakket terug.
Invulling lestijd onderbouw voortgezet onderwijs
Scholen moeten minstens 2/3e van de lestijd in de onderbouw aan de kerndoelen besteden. De overige lestijd kunnen zij zelf invullen. Scholen kunnen bijvoorbeeld leerlingen van de havo en het vwo moderne vreemde talen geven. Vmbo-leerlingen kunnen meer praktische en beroepsgerichte programma's volgen. Ook kan een school meer aandacht besteden aan Nederlands, wiskunde, lichamelijke oefening of kunstvakken. Scholen kunnen ook uitdagende programma's voor hoogbegaafde scholieren samenstellen.

Van Rijksoverheid.nl.

Wat zijn de kerndoelen? :

Bij algemene maatregel van bestuur worden kerndoelen vastgesteld, waarbij aandacht wordt besteed aan aspecten van:

a. Nederlandse taal,
b. Engelse taal,
c. geschiedenis en staatsinrichting,
d. aardrijkskunde,
e. economie,
f. wiskunde,
g. natuur- en scheikunde,
h. biologie,
i. verzorging,
j. informatiekunde,
k. techniek,
l. lichamelijke opvoeding, en
m. beeldende vorming, muziek, drama en dans.

Van wetten.nl

Ik heb een zoon die nu op een christelijke school zit en religie is daar helemaal niet in het hele lespakket verweven.
Er zijn wel wat uitzonderingen (bij basisscholen) waarbij de heel erg strenge religieuze scholen het wat meer verweven. Maar ook die dienen te voldoen aan bepaalde voorwaarden. De kinderen dienen klaar te zijn voor het middelbare onderwijs. Hier zijn gewoon normen voor, iig als het gaat over scholen waar de overheid aan bijdraagt en die leiden tot de staatsexamens.
pi_170189463
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:29 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat beweer ik ja, dat klopt. Het merendeel werd en wordt nog steeds uitgevochten om macht, grondstoffen en rijkdom. Of men nu zegt dat men het in naam van een god doet of niet.

En ja, ons zogenaamd 'verlichte' kapitalistische ecomisch systeem wordt inderdaad door velen aanbeden op zo'n geinstitutionaliserende wijze dat je van religie kunt spreken. Er zijn zelfs tempels voor gebouwd.
pi_170189487
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:33 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Het zou de discussie enorm veel ten goede komen als je voor de verandering eens niet zou proberen om een extreem standpunt van wat extreme religekkies toe te schrijven aan alle aanhangers van een religie. Geen enkele religie is homogeen.
Stroman. Niemand schrijft het aan 'alle aanhangers' toe. Blijkbaar kan de Koran op zodanige wijze geďnterpreteerd worden dat een islamitische school het op zich heeft genomen kinderen te leren dat afvallige en homoseksuelen gedood moeten worden. Gezien de religie, naar jouw woorden, niet homogeen is, kunnen we niet stellen dat hun interpretatie onjuist (of afwijkend van de religie) is. Het feit is, en dat duidde ik aan, dat er een spanningsveld ontstaat zodra er een school is die het op deze wijze interpreteert en uitlegt. Mijn vraag is; wat doe je in dat geval?
pi_170189519
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:34 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Leeuwendeel.

En ja, ik heb een gruwelijke hekel aan godsdienst het houdt mensen dom en zorgt voor veel ellende, daarnaast werkt het actief de wetenschap tegen.
Volgens mij gaat er dan een heleboel leed aan je voorbij. Genoeg mensen, organisaties en landen die enkel aan zichzelf denken, komt geen religie bij kijken.

De mens kan slecht zijn, en religie kan daar een middel in zijn. Echter veronderstellen dat enkel religie daar een rol bij speelt vind ik een beetje mal.

Daarmee ontken je namelijk al het leed en smerige zaakjes die op eenzelfde niveau staan met religie maar daar niks mee te maken hebben. Ook zeg je daarmee dat als er geen religie zou zijn we opeens 'hemel op aarde' (badum tss) zouden hebben.
wooblabalurg
pi_170189542
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:36 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Mijn dilemma? Uh...ik ben niet degene die zich zo druk maakt over de islam, dat ben jij. Dus, ik heb geen dilemma op te lossen.
Jij kwam met deze stelling:

Ik kwam met een voorbeeld van een ''invulling van een religie'' en vroeg aan de hand daarvan of de overheid wel of niet mag bepalen of geweld/haat gepredikt mag worden.

Dat heeft geen ruk met 'mijn probleem' met de islam te maken.
pi_170189546
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:36 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat zegt ook niemand. Alle religies zijn wel middeleeuws en achterhaald.
Beide zijn onjuist helaas wederom. Dat eerste kun je terug lezen in verscheidene topics hier op fok alleen al. Dat yweede klopt ook niet, religies varieren van duizenden jaren oud tot nog geen 10 jaar oud. En achterhaald is jouw mening, geen vaststaand feit. Mensen hebben nu eenmaal allemaal een andere kijk op het leven. Als iemand een dragelijk leven vind door dagelijks te bidden tot een god waar hij/zij in geloofd en daardoor een gelukkig deelnemer wordt van de maatschappij denk ik dat dit verre van achterhaald is. Het is niet iets wat ik nodig heb, maar waarom zou ik daarom neerkijken op iemand die daar wel behoefte aan heeft?
pi_170189584
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:38 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Stroman. Niemand schrijft het aan 'alle aanhangers' toe. Blijkbaar kan de Koran op zodanige wijze geďnterpreteerd worden dat een islamitische school het op zich heeft genomen kinderen te leren dat afvallige en homoseksuelen gedood moeten worden. Gezien de religie, naar jouw woorden, niet homogeen is, kunnen we niet stellen dat hun interpretatie onjuist (of afwijkend van de religie) is. Het feit is, en dat duidde ik aan, dat er een spanningsveld ontstaat zodra er een school is die het op deze wijze interpreteert en uitlegt. Mijn vraag is; wat doe je in dat geval?
Hier in Nederland mag dat niet. Sterker nog, pas nog gehoord dat scholen die geen homo-voorlichting geven bv een nare boete kunnen verwachten.

Het buitenlandse vb dat jij geeft zou hier gewoon onder haatzaaien en oproepen tot geweld vallen. Dat is gewoon wettelijk niet toegestaan.
pi_170189586
quote:
4s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:16 schreef LelijKnap het volgende:

'He is muslim and he gets out of islam. He doesn't want any more. What are we going to do?

We kill him. Kill.'
Dit soort scholen mogen wmb meteen dicht, als dit in NL gebeurt. Ik weet niet of daar direct een wettelijke basis voor is, maar anders moet die er gewoon komen.
I´m back.
pi_170189597
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:44 schreef erodome het volgende:

[..]

Hier in Nederland mag dat niet. Sterker nog, pas nog gehoord dat scholen die geen homo-voorlichting geven bv een nare boete kunnen verwachten.

Het buitenlandse vb dat jij geeft zou hier gewoon onder haatzaaien en oproepen tot geweld vallen. Dat is gewoon wettelijk niet toegestaan.
Exact. Dus de overheid mag zich wél bemoeien met de inhoud van de religie op een school.
pi_170189624
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:36 schreef erodome het volgende:

[..]

Invulling lestijd onderbouw voortgezet onderwijs
Scholen moeten minstens 2/3e van de lestijd in de onderbouw aan de kerndoelen besteden. De overige lestijd kunnen zij zelf invullen.
Dus, wat je zei klopt niet. Als je scholen zou verplichten 3/3 in te vullen met 'kerndoelen', dan ben je er. Want christelijke scholen gaan dat natuurlijk invullen met godsdienst en dat soort onzin.
pi_170189627
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:38 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Die stroman slaat op jezelf. Maar om je vraag te beantwoorden; als dit gebeurt gaat dat te ver. De wet gaat voor religie, klaar. Maar ik ben ook helemaal niet zo'n voorstander van religieus onderwijs hoor. Ik zet me gewoon af tegen de onjuiste stelling dat religie historisch gezien verantwoordelijk zou zijn/is voor alle ellende in de wereld. Want dat is simpelweg niet waar.
pi_170189643
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:43 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Jij kwam met deze stelling:

Ik kwam met een voorbeeld van een ''invulling van een religie'' en vroeg aan de hand daarvan of de overheid wel of niet mag bepalen of geweld/haat gepredikt mag worden.

Dat heeft geen ruk met 'mijn probleem' met de islam te maken.
Invulling van een religie in de context van dit topic. Dat jij met idiote randzaken aan komt is mijn probleem niet, de overheid gaat zich niet bemoeien met paastakken met of zonder bovenstukje.
pi_170189658
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:37 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Dat beweer ik ja, dat klopt. Het merendeel werd en wordt nog steeds uitgevochten om macht, grondstoffen en rijkdom. Of men nu zegt dat men het in naam van een god doet of niet.

En ja, ons zogenaamd 'verlichte' kapitalistische ecomisch systeem wordt inderdaad door velen aanbeden op zo'n geinstitutionaliserende wijze dat je van religie kunt spreken. Er zijn zelfs tempels voor gebouwd.
Wat een onzin, een 'religie'. _O-

https://nl.wikipedia.org/wiki/Godsdienstoorlog
pi_170189664
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:45 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dit soort scholen mogen wmb meteen dicht, als dit in NL gebeurt. Ik weet niet of daar direct een wettelijke basis voor is, maar anders moet die er gewoon komen.
Ja, maar wat gebeurd er dan eigenlijk als je wat zij hier uitlegt terug kan vinden in het lesboek (de Koran) terug kan vinden? Mag dat boek dan wel/niet in het klaslokaal liggen/gelezen worden?
pi_170189688
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:48 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Invulling van een religie in de context van dit topic. Dat jij met idiote randzaken aan komt is mijn probleem niet, de overheid gaat zich niet bemoeien met paastakken met of zonder bovenstukje.
Dat je überhaupt naar zulke strohalmen wil grijpen omdat je zo vreest voor je 'identiteit' vind ik gek.
Hoe weinig inhoud is er als paastakken en andere triviale kenmerken als cruciaal worden gezien.
wooblabalurg
pi_170189691
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:47 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Die stroman slaat op jezelf. Maar om je vraag te beantwoorden; als dit gebeurt gaat dat te ver. De wet gaat voor religie, klaar. Maar ik ben ook helemaal niet zo'n voorstander van religieus onderwijs hoor. Ik zet me gewoon af tegen de onjuiste stelling dat religie historisch gezien verantwoordelijk zou zijn/is voor alle ellende in de wereld. Want dat is simpelweg niet waar.
Nee, die stroman slaat niet op mijzelf. Leg maar eens uit waarom dat zo zou zijn. Wat je verder te zeggen hebt over ellende en religie heeft niets te maken met jouw eerdere reactie op mij.
pi_170189720
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:48 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het zou dan verstandig zijn om minder absolutistische uitspraken te doen.
pi_170189723
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:48 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ja, maar wat gebeurd er dan eigenlijk als je wat zij hier uitlegt terug kan vinden in het lesboek (de Koran) terug kan vinden? Mag dat boek dan wel/niet in het klaslokaal liggen/gelezen worden?
Als je die school direct dichtgooit is dat niet relevant.
Als de koran ergens op een andere school ligt, die niet op deze manier lesgeeft, dan mag die koran daar gewoon liggen.
De koran is een boek.
I´m back.
pi_170189726
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:43 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Beide zijn onjuist helaas wederom. Dat eerste kun je terug lezen in verscheidene topics hier op fok alleen al. Dat yweede klopt ook niet, religies varieren van duizenden jaren oud tot nog geen 10 jaar oud. En achterhaald is jouw mening, geen vaststaand feit. Mensen hebben nu eenmaal allemaal een andere kijk op het leven. Als iemand een dragelijk leven vind door dagelijks te bidden tot een god waar hij/zij in geloofd en daardoor een gelukkig deelnemer wordt van de maatschappij denk ik dat dit verre van achterhaald is. Het is niet iets wat ik nodig heb, maar waarom zou ik daarom neerkijken op iemand die daar wel behoefte aan heeft?
Ik kijk daar wel een klein beetje op neer ja, op gelovigen. Als je je een beetje verdiept in de wetenschap kun je alleen maar tot de conclusie komen dat het onzin is. Ze zullen van mij geen last hebben verder, maar ik vind ze wel achterlijk.

Of heeft god die dinosauriërs in de grond verstopt om ons op een dwaalspoor te brengen. Dat beweerde een christen een keer tegen mij, nog nooit zo hard gelachen. _O-
pi_170189736
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:49 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Dat je überhaupt naar zulke strohalmen wil grijpen omdat je zo vreest voor je 'identiteit' vind ik gek.
Hoe weinig inhoud is er als paastakken en andere triviale kenmerken als cruciaal worden gezien.
Geen enkele. Zoals de voorman van de SGP en de CU al aangeven ligt het probleem bij de mensen die om het hardst schreeuwen en tegelijkertijd helemaal geen deel uitmaken van de religeuze instituties die ze pretenderen te "beschermen"
pi_170189742
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:48 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ga vooral niet in op het eerste gedeelte en reageer op het tweede gedeelte met alleen een met de haren erbij gesleept linkje. Laat alleen maar zien dat je niet begrijpt wat ik probeer te zeggen, wat best wel jammer is eigenlijk.
pi_170189743
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:48 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Wel opmerkelijk hoe je je druk kan maken om religie maar eigenlijk geen weet lijkt te hebben van de werking van kapitalisme en het vergaren van macht en grondstoffen. Ergens heeft het wel iets aandoenlijks.
wooblabalurg
pi_170189752
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:51 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Het zou dan verstandig zijn om minder absolutistische uitspraken te doen.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf?
pi_170189764
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:51 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Als je die school direct dichtgooit is dat niet relevant.
Als de koran ergens op een andere school ligt, die niet op deze manier lesgeeft, dan mag die koran daar gewoon liggen.
De koran is een boek.
Blijft ergens toch problematisch. Je hebt 't dan namelijk over de intentie, wanneer je het bijvoorbeeld voorleest. Je kan het voorlezen als; 'dit is waar, neem dit aan/doe dit', maar ook als 'dit staat hier nou eenmaal'.
pi_170189780
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:52 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Wel opmerkelijk hoe je je druk kan maken om religie maar eigenlijk geen weet lijkt te hebben van de werking van kapitalisme en het vergaren van macht en grondstoffen. Ergens heeft het wel iets aandoenlijks.
Uhu, dat zal het zijn.

Het aantal 'heilige' oorlogen voert het lijstje nogal aan. Over aandoenlijk gesproken.
pi_170189798
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:51 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Geen enkele. Zoals de voorman van de SGP en de CU al aangeven ligt het probleem bij de mensen die om het hardst schreeuwen en tegelijkertijd helemaal geen deel uitmaken van de religeuze instituties die ze pretenderen te "beschermen"
Dat maakt het inderdaad een beetje bizar.

Mensen die hun identiteit met hand en tand willen verdedigen maar zelf totaal geen idee hebben wat die identiteit dan in zou houden. Lijkt me best een moeilijk gevecht.
wooblabalurg
pi_170189816
quote:
7s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:52 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Ga vooral niet in op het eerste gedeelte en reageer op het tweede gedeelte met alleen een met de haren erbij gesleept linkje. Laat alleen maar zien dat je niet begrijpt wat ik probeer te zeggen, wat best wel jammer is eigenlijk.
Ik snap donders goed wat je wil zeggen.
pi_170189817
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:52 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Blijft ergens toch problematisch. Je hebt 't dan namelijk over de intentie, wanneer je het bijvoorbeeld voorleest. Je kan het voorlezen als; 'dit is waar, neem dit aan/doe dit', maar ook als 'dit staat hier nou eenmaal'.
Ja, echter, misschien afgezaagd maar dan geldt dat ook voor verwante religieuze boeken, zoals de bijbel. Punt is natuurlijk wat is er met die school gebeurd in de UK nadat deze film werd uitgebracht. Idem trouwens over die docu mbt islamitische scholen in Dk, laatst ergens op tv geweest. Ben toch wel benieuwd hoe beide gevallen zijn afgelopen.
I´m back.
pi_170189836
pi_170189842
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:53 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Uhu, dat zal het zijn.

Het aantal 'heilige' oorlogen voert het lijstje nogal aan. Over aandoenlijk gesproken.
Niemand ontkent de aard of ernst van 'heilige oorlogen'.

Jij denkt echter dat dat de tumor is in het gezonde lijf dat wij deze wereld noemen.
Dat is dus niet zo. Hoe hard je religie ook probeert te bashen.
wooblabalurg
pi_170189843
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:54 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Dat maakt het inderdaad een beetje bizar.
Mensen die hun identiteit met hand en tand willen verdedigen maar zelf totaal geen idee hebben wat die identiteit dan in zou houden. Lijkt me best een moeilijk gevecht.
Vraag een PVV'er eens wat dan de nederlandse cultuur volgens hen is en je komt niet meer bij van het lachen ALS je uberhaupt een zinnig antwoord krijgt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-04-2017 13:56:47 ]
pi_170189854
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:50 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Nee, die stroman slaat niet op mijzelf. Leg maar eens uit waarom dat zo zou zijn. Wat je verder te zeggen hebt over ellende en religie heeft niets te maken met jouw eerdere reactie op mij.
Omdat je in iedere discussie over islam aan komt zetten met zulke uitspraken van extreme figuren, alsof je wilt geloven dat ze allemaal zo zijn. Zelfs als dat niet je bedoeling is doe je wel erg je best om iedere discussie ermee te bevuilen. Het valt nogal op ondertussen en het is nergens voor nodig.

En dat jij vind dat mijn reactie niks te maken heeft met jouw reactie is je goed recht natuurlijk.
pi_170189894
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:56 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Niemand ontkent de aard of ernst van 'heilige oorlogen'.

Jij denkt echter dat dat de tumor is in het gezonde lijf dat wij deze wereld noemen.
Dat is dus niet zo. Hoe hard je religie ook probeert te bashen.
Heilige oorlogen voeren het lijstje aan, maar dat maakt niet uit, want er zijn nog vele andere zaken die ook slecht zijn, oké.

Natuurlijk speelt bijvoorbeeld armoede, honger en dat soort dingen ook een grote rol. Maar feit blijft dat de meeste oorlogen gevoerd zijn in naam van 'god'.
pi_170189899
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:55 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, echter, misschien afgezaagd maar dan geldt dat ook voor verwante religieuze boeken, zoals de bijbel. Punt is natuurlijk wat is er met die school gebeurd in de UK nadat deze film werd uitgebracht. Idem trouwens over die docu mbt islamitische scholen in Dk, laatst ergens op tv geweest. Ben toch wel benieuwd hoe beide gevallen zijn afgelopen.
Ja, dat wil ik ook wel weten. En ik vraag mij af of die voorbeelden (i.c.m. de inhoud van de religieuze teksten) een precedent hebben geschept om islamitische scholen vaker in de gaten te houden.
pi_170189902
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:52 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Overigens speelt religie ook een ondersteunende rol in het kapitalisme hč.
I´m back.
pi_170189946
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:59 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ja, dat wil ik ook wel weten. En ik vraag mij af of die voorbeelden (i.c.m. de inhoud van de religieuze teksten) een precedent hebben geschept om islamitische scholen vaker in de gaten te houden.
Ja, en dat laatste zou dan aantasting van de vrijheid van religie zijn wrs. Daarom zal men niet staan te springen. Gewone inspectie is er wel natuurlijk, maar ja, dat is een te manipuleren momentopname.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 13-04-2017 14:06:04 ]
I´m back.
pi_170189968
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:59 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Overigens speelt religie ook een ondersteunende rol in het kapitalisme hč.
Zeg maar gerust een grote rol.

Ik denk er net zo over als Hans Teeuwen wat dat betreft. ''Het zijn gelovigen daar moet je respect voor hebben, het zijn de religies van die mensen, de gebruiken van die mensen, daar moet je respect voor hebben.''

Heb ik geen respect voor, vind het sukkels, sorry.
pi_170189970
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Vraag een PVV'er eens wat dan de nederlandse cultuur volgens hen is en je komt niet meer bij van het lachen ALS je uberhaupt een zinnig antwoord krijgt.
Daarom zijn ze ook zo'n groot voorstander van bezuinigingen op cultuur naatuurlijk, 'ik cultureel onwetend, iedereen cultureel onwetend!' ;(

pi_170189972
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:58 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Heilige oorlogen voeren het lijstje aan, maar dat maakt niet uit, want er zijn nog vele andere zaken die ook slecht zijn, oké.

Natuurlijk speelt bijvoorbeeld armoede, honger en dat soort dingen ook een grote rol. Maar feit blijft dat de meeste oorlogen gevoerd zijn in naam van 'god'.
Ik zeg net dat niemand de aard of ernst van heilige oorlogen ontkent.
Toch doe je in een reactie daarop precies dezelfde aanname.
Beetje saai om steeds in herhaling te moeten vallen.
Verder noem je armoede honger maar dat zal vast ook door religie komen gok ik zo.
wooblabalurg
pi_170189975
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:56 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Omdat je in iedere discussie over islam aan komt zetten met zulke uitspraken van extreme figuren, alsof je wilt geloven dat ze allemaal zo zijn. Zelfs als dat niet je bedoeling is doe je wel erg je best om iedere discussie ermee te bevuilen. Het valt nogal op ondertussen en het is nergens voor nodig.

En dat jij vind dat mijn reactie niks te maken heeft met jouw reactie is je goed recht natuurlijk.
Dat jij het ziet als 'uitspraken van extreme figuren' is anderzijds weer een invulling van jouw perceptie van wat de islam is (van wat jij wilt dat de islam is). Daarnaast ging het mij om het dilemma (vrijheid van godsdienst vs niet mogen oproepen tot geweld), dat met het voorbeeld aan te kaarten viel.
pi_170190008
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:02 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik zeg net dat niemand de aard of ernst van heilige oorlogen ontkent.
Toch doe je in een reactie daarop precies dezelfde aanname.
Beetje saai om steeds in herhaling te moeten vallen.
Verder noem je armoede honger maar dat zal vast ook door religie komen gok ik zo.
Hoe zou dat door religie kunnen komen? Het is maar net waar je wiegje staat. Je probeert mij de hele tijd woorden in de mond te leggen, gaat je niet lukken.
pi_170190024
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:53 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Uhu, dat zal het zijn.

Ja, alleen kun je niet zeggen idd dat sec de meeste ellende en oorlogen veroorzaakt zijn door religie. Religie is wel vaak een stakeholder in allerlei conflicten dat wel, maar afgezien van de godsdienstoorlogen, waarbij de wereldlijke macht ook stakeholder was, zie je doorheen de geschiedenis van Europa bijvoorbeeld dat het ook vooral om conflicten gaat puur op basis van wereldlijke motieven.
Het is dus eigenlijk moeilijk om in veel gevallen te zeggen: het is een puur religieuze of een puur wereldlijke aangelegenheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 13-04-2017 14:13:48 ]
I´m back.
pi_170190037
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:01 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, en dat laatste zou dan aantasting van de vrijheid van religie zijn wrs. Daarom zal men niet staan te springen. Gewone inspectie is er wel natuurlijk, maar ja, dat is een te manipuleren m momentopname.
Precies, even de liefdevolle bladzijdes openslaan zodra het mannetje met het onderzoeksbrilletje in de klas staat. Verborgen camera's zijn de enige mogelijkheid, maar dan breek je nogal wat wetten. Op basis van wat? Een 'discriminerende' verdenking.
  donderdag 13 april 2017 @ 14:05:26 #97
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_170190054
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:45 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dit soort uitspraken verbieden komt effectief neer op het verbieden van de islam. Er is helemaal geen reële "islam light" waarvan mensen de islam mogen verlaten of homo's getolereerd kunnen worden. De islam is gewoon hartstikke duidelijk (dat verklaart ook zijn aantrekkingskracht).

Als je de islam toelaat in Nederland en accepteert en je geeft ze ook vrijheid van onderwijs, dan meot je dus ook toestaan dat ze dit soort uitspraken doen. Dat neemt niet weg dat je ze mag arresteren als ze zoiets gedaan hebben, want vrijheid van godsdienst wil nog niet zeggen dat ze daarom anderen mogen doden.
The End Times are wild
pi_170190076
Ah, het welbekende PVV-riedeltje komt weer tevoorschijn, zeg ik als linkse 'allochtone' boy. Daar word ik toch wel zo moe van hé.

Net als al dat gezeik over moslims; laat iedereen lekker doen wat hij / zij wil en laat iedereen lekker stemmen wat hij / zij wil. Zolang er geen wetten worden overtreden.

Net als Hillary met haar ''deplorables'' en kijk waar we nu mee zitten.
pi_170190107
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:58 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Nogmaals: nee. Mischien als je een oversimplistische kijk op religie in het dagelijks leven erop nahoudt. Maar dan valt WOI ook onder een godsdienstoorlog aangezien alle strijdkrachten veldpredikanten hadden. Op die manier komen we er wel met het aanwijzen van religie als hoofdschuldige van alle ellende in de wereld. Was het maar zo simpel.
pi_170190119
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:06 schreef BoneThugss het volgende:
Ah, het welbekende PVV-riedeltje komt weer tevoorschijn, zeg ik als linkse 'allochtone' boy. Daar word ik toch wel zo moe van hé.
Islamkritiek bestaat wel al wat langer dan de PVV, beste BT.
pi_170190136
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dit soort uitspraken verbieden komt effectief neer op het verbieden van de islam. Er is helemaal geen reële "islam light" waarvan mensen de islam mogen verlaten of homo's getolereerd kunnen worden. De islam is gewoon hartstikke duidelijk (dat verklaart ook zijn aantrekkingskracht).

Als je de islam toelaat in Nederland en accepteert en je geeft ze ook vrijheid van onderwijs, dan meot je dus ook toestaan dat ze dit soort uitspraken doen. Dat neemt niet weg dat je ze mag arresteren als ze zoiets gedaan hebben, want vrijheid van godsdienst wil nog niet zeggen dat ze daarom anderen mogen doden.
Het is natuurlijk zo dat je op de grenzen van het relativisme aanloopt in dit soort gevallen, ik denk dat iedereen dat wel beseft. Alleen daar wordt door partijen omheen gewandeld vanuit meerdere redenen.

De spanning tussen Isaiah Berlins positieve en negatieve vrijheid, de ruimte tussen relativisme en absolutisme is tegenwoordige de politieke en ook filosofische uitdaging.
I´m back.
pi_170190173
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:08 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Islamkritiek bestaat wel al wat langer dan de PVV, beste BT.
Kritiek mag altijd, beste vriend.

Het is gewoon een beetje dat het tegenwoordig alleen maar over moslims vs PVV lijkt te gaan. :P :P
pi_170190187
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:02 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Dat jij het ziet als 'uitspraken van extreme figuren' is anderzijds weer een invulling van jouw perceptie van wat de islam is (van wat jij wilt dat de islam is). Daarnaast ging het mij om het dilemma (vrijheid van godsdienst vs niet mogen oproepen tot geweld), dat met het voorbeeld aan te kaarten viel.
En nu probeer je de doscussie in de richting te voeren van wat jij en ik als extreem zien en dat het slechts een mening is. Het is gewoon een slecht voorbeeld en dat weet je best.
  donderdag 13 april 2017 @ 14:11:36 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_170190192
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:08 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is natuurlijk zo dat je op de grenzen van het relativisme aanloopt in dit soort gevallen, ik denk dat iedereen dat wel beseft. Alleen daar wordt door partijen omheen gewandeld vanuit meerdere redenen.
Als je de islam als Godsdienst erkent dan erken je onvermijdelijk ook dat dit de manier is waarop tegen dat soort zaken wordt aangekeken. De islam is juist helemaal niet ambivalant daarover. Of je het dan ook accepteert is een ander verhaal. Er is feitelijk geen islam light.
The End Times are wild
pi_170190198
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:10 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Kritiek mag altijd, beste vriend.

Het is gewoon een beetje dat het tegenwoordig alleen maar over moslims vs PVV lijkt te gaan. :P :P
Dat is meer hoe het neergezet wordt, denk ik. Persoonlijk vind ik de PVV alles behalve interessant wanneer het over de islam gaat.
pi_170190205
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:07 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Nogmaals: nee. Mischien als je een oversimplistische kijk op religie in het dagelijks leven erop nahoudt. Maar dan valt WOI ook onder een godsdienstoorlog aangezien alle strijdkrachten veldpredikanten hadden. Op die manier komen we er wel met het aanwijzen van religie als hoofdschuldige van alle ellende in de wereld. Was het maar zo simpel.
Dat valt het ook.

En natuurlijk is het de 'hoofdschuldige', maar als er nooit van die boeken waren geschreven, had dat de mensheid een hoop ellende bespaart.

De tweede wereldoorlog ging in principe ook om religie, maar vooral om afkomst natuurlijk. :P
pi_170190224
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:12 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat valt het ook.

En natuurlijk is het de 'hoofdschuldige', maar als er nooit van die boeken waren geschreven, had dat de mensheid een hoop ellende bespaart.

De tweede wereldoorlog ging in principe ook om religie, maar vooral om afkomst natuurlijk. :P
WWII ging niet om de Joden.
pi_170190247
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:12 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Dat is meer hoe het neergezet wordt, denk ik. Persoonlijk vind ik de PVV alles behalve interessant wanneer het over de islam gaat.
Dat zou kunnen en in het dagelijks leven merk ik er heel weinig van.

Maar ik snap die hetze tegen de PVV nooit zo goed, als mensen daar op willen stemmen dan doe dat lekker. Ze zijn echt niet allemaal achterlijk en PowNed is ook niet echt een goede graadmeter.

Volgens mij stemmen er best wat hoogopgeleide mensen op, maar goed als je simpelweg geen religie had, dan was dit soort gezeur er ook niet.
pi_170190250
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dit is onzin. Religie bestaat uit meer dan slechts extremistische interpretaties.
pi_170190256
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als je de islam als Godsdienst erkent dan erken je onvermijdelijk ook dat dit de manier is waarop tegen dat soort zaken wordt aangekeken. De islam is juist helemaal niet ambivalant daarover. Of je het dan ook accepteert is een ander verhaal. Er is feitelijk geen islam light.
Die moet er wel komen in ieder geval. En dat zal moeilijk gaan.
I´m back.
pi_170190260
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:13 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

WWII ging niet om de Joden.
Ik denk dat veel Joden daar anders over denken. :P
pi_170190282
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:11 schreef Barbusse het volgende:

[..]

En nu probeer je de doscussie in de richting te voeren van wat jij en ik als extreem zien en dat het slechts een mening is. Het is gewoon een slecht voorbeeld en dat weet je best.
Jij verweet mij dat ik vervuil door het aandragen van 'extreme figuren', terwijl wat extreem is, jouw perceptie is. Het was jij, die de discussie, met deze zelf gegraveerde cirkel, richting mij (en wat ik doe) voerde en vervolgens vervorm je mijn uitleg daarover tot een tweede verwijt richting mij. Zo kunnen we nog wel even bezig blijven :P
pi_170190290
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:12 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat valt het ook.

Nee, WOII ging om economische motieven en Lebensraum. Joden waren zondebok en slachtoffer, maar de jodenvervolging was geen oorzaak van WOII. Sterker nog; de geallieerden wisten ervan en het boeide ze werkelijk geen ene dusty little fuck.
pi_170190319
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:14 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat zou kunnen en in het dagelijks leven merk ik er heel weinig van.

Maar ik snap die hetze tegen de PVV nooit zo goed, als mensen daar op willen stemmen dan doe dat lekker. Ze zijn echt niet allemaal achterlijk en PowNed is ook niet echt een goede graadmeter.

Volgens mij stemmen er best wat hoogopgeleide mensen op, maar goed als je simpelweg geen religie had, dan was dit soort gezeur er ook niet.
Ja, men lijkt vaak te vergeten dat de PVV in eerste instantie een reactie (op de toevoeging van het islamitische element in de maatschappij) is. Of men doet liever alsof PVV-ers de islam/moslims willekeurig hebben uitgekozen 'om maar iets te haten te hebben'.
pi_170190326
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:17 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Jij verweet mij dat ik vervuil door het aandragen van 'extreme figuren', terwijl wat extreem is, jouw perceptie is. Het was jij, die de discussie, met deze zelf gegraveerde cirkel, richting mij (en wat ik doe) voerde en vervolgens vervorm je mijn uitleg daarover tot een tweede verwijt richting mij. Zo kunnen we nog wel even bezig blijven :P
Nee. Maar het is goed met je hoor :)
pi_170190351
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:17 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Nee, WOII ging om economische motieven en Lebensraum. Joden waren zondebok en slachtoffer, maar de jodenvervolging was geen oorzaak van WOII. Sterker nog; de geallieerden wisten ervan en het boeide ze werkelijk geen ene dusty little fuck.
Dat ligt allemaal veel gecompliceerder, dat weet ik. Ik werk met oudere mensen en dat is zo'n beetje nummer 1 onderwerp. Hitler had bv een Joodse chauffeur, maar z'n plannen en toespraken laten toch heel duidelijk een vorm van rassenhaat zien.
pi_170190421
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:18 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ja, men lijkt vaak te vergeten dat de PVV in eerste instantie een reactie (op de toevoeging van het islamitische element in de maatschappij) is. Of men doet liever alsof PVV-ers de islam/moslims willekeurig hebben uitgekozen 'om maar iets te haten te hebben'.
Ik heb eens een interview gezien met Wilders toen hij nog bij de VVD zat en dan zie je gewoon een normale, rationele man. Hij is echt geradicaliseerd de afgelopen jaren en van 12 jaar in safehouses slapen en een kogelvrij vest dragen wordt niemand 'normaal'.

Maar dat demoniseer moet eens ophouden. Negeer de man, hij zit daar alleen omdat hij verzekerd is van een vet salaris tot aan z'n pensioen.
  donderdag 13 april 2017 @ 14:24:54 #118
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_170190457
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:14 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Dit is onzin. Religie bestaat uit meer dan slechts extremistische interpretaties.
Dat afvalligen moslims gedood moeten worden wordt gewoon letterlijk gezegd. De islam is een extremistische interpretatie van de Abrahamistische Godsdienst.
The End Times are wild
pi_170190472
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:23 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik heb eens een interview gezien met Wilders toen hij nog bij de VVD zat en dan zie je gewoon een normale, rationele man. Hij is echt geradicaliseerd de afgelopen jaren en van 12 jaar in safehouses slapen en een kogelvrij vest dragen wordt niemand 'normaal'.

Maar dat demoniseer moet eens ophouden. Negeer de man, hij zit daar alleen omdat hij verzekerd is van een vet salaris tot aan z'n pensioen.
Ik weet nooit zo goed of ik nou medelijden met die man moet hebben of dat ik hem uit moet lachen...
pi_170190473
quote:
hij zit daar alleen omdat hij verzekerd is van een vet salaris tot aan z'n pensioen.
:') Ja want hij heeft ook zo lekker veer aan een vet pensioen. Je kunt veel van hem zeggen, maar niet dat hij het voor het geld doet.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_170190492
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:24 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat afvalligen moslims gedood moeten worden wordt gewoon letterlijk gezegd. De islam is een extremistische interpretatie van de Abrahamistische Godsdienst.
Als je mijn posts niet leest hoef je er ook niet op te reageren natuurlijk.
  donderdag 13 april 2017 @ 14:27:33 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_170190507
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:20 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat ligt allemaal veel gecompliceerder, dat weet ik. Ik werk met oudere mensen en dat is zo'n beetje nummer 1 onderwerp. Hitler had bv een Joodse chauffeur, maar z'n plannen en toespraken laten toch heel duidelijk een vorm van rassenhaat zien.
Om Hitler nu een vorm van rassenhaat in de schoenen te schuiven vind ik wel heel erg ver gaan en al op demonisering beginnen te lijken. Laten we wel realistisch blijven, dat komt de discussie ten goede. Naast zijn chauffeur was Hitler de Joodse arts van zijn moeder ook zeer dankbaar en hij had daarnaast goede herinneringen aan de Joodse telefonist van zijn WO-I regiment.
Op zijn hoogst kan gezegd worden dat de houding van Hitler tov Joden tweestrijdig was.
The End Times are wild
pi_170190519
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:26 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Als je mijn posts niet leest hoef je er ook niet op te reageren natuurlijk.
Wat is een gematigde interpretatie van: dood de afvallige (na een poging hem tot het geloof terug te brengen)?
pi_170190526
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Om Hitler nu een vorm van rassenhaat in de schoenen te schuiven vind ik wel heel erg ver gaan en al op demonisering beginnen te lijken. Laten we wel realistisch blijven, dat komt de discussie ten goede. Naast zijn chauffeur was Hitler de Joodse arts van zijn moeder ook zeer dankbaar en hij had daarnaast goede herinneringen aan de Joodse telefonist van zijn WO-I regiment.
Op zijn hoogst kan gezegd worden dat de houding van Hitler tov Joden tweestrijdig was.
pi_170190538
quote:
15s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:25 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Ik weet nooit zo goed of ik nou medelijden met die man moet hebben of dat ik hem uit moet lachen...
Ik denk eerder medelijden, heb je die kop van hem gezien? Man man, die vlekken op z'n gezicht en hij is pas begin 50 geloof ik.

Ik zie zelfs wel eens de PVV met de NSB vergeleken worden, dat gaat echt te ver.
pi_170190562
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:25 schreef habitue het volgende:

[..]

:') Ja want hij heeft ook zo lekker veer aan een vet pensioen. Je kunt veel van hem zeggen, maar niet dat hij het voor het geld doet.
Natuurlijk heeft hij veel aan een vet pensioen, als hij het haalt. :')

Hij doet het voor het geld, dat is mij na vorige verkiezingen helemaal duidelijk geworden. maar geef hem eens ongelijk.
pi_170190566
quote:

[..]

Klopt idd. Behalve dat laatste. Dat salaris weegt echt niet op tegen het leven dat hij moet leiden.
pi_170190584
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:29 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik denk eerder medelijden, heb je die kop van hem gezien? Man man, die vlekken op z'n gezicht en hij is pas begin 50 geloof ik.

Ik zie zelfs wel eens de PVV met de NSB vergeleken worden, dat gaat echt te ver.
Das waar, hij ziet er de laatste tijd echt slecht uit... En ik ben ook geen voorstander van dat PVV =/= nazi geblaat.
pi_170190586
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Tweestrijdig, gast. :')

Boeiend ook verder is beetje offtopic.
  donderdag 13 april 2017 @ 14:31:45 #130
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_170190596
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:31 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Tweestrijdig, gast. :')

Boeiend ook verder is beetje offtopic.
Gast, zie dan de reactie waar ik weer op reageer...
The End Times are wild
pi_170190626
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:30 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Klopt idd. Behalve dat laatste. Dat salaris weegt echt niet op tegen het leven dat hij moet leiden.
Weet ik niet, ik denk van wel.

Wat verdient ie, iets van 9000 in de maand? Ik zou daarvoor niet het risico lopen om door m'n kop geknald te worden, maar mensen doen wel gekkere dingen voor geld.
pi_170190645
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:31 schreef LXIV het volgende:

[..]

Gast, zie dan de reactie waar ik weer op reageer...
Ja, op mij. :P
pi_170190674
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:30 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Natuurlijk heeft hij veel aan een vet pensioen, als hij het haalt. :')

Hij doet het voor het geld, dat is mij na vorige verkiezingen helemaal duidelijk geworden. maar geef hem eens ongelijk.
Ja voor zo'n mager salaris constant onder dreiging leven. Nee echt geweldig. En dan straks als hij uit de politiek stapt mag hij nogeens zijn eigen beveiliging gaan dokken.
  donderdag 13 april 2017 @ 14:35:12 #134
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_170190680
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:33 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ja, op mij. :P
Ja. Omdat jij al zo genuanceerd uit de hoek komt mbt Hitler, doe ik er nog een schepje bovenop.
The End Times are wild
pi_170190707
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:28 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Wat is een gematigde interpretatie van: dood de afvallige (na een poging hem tot het geloof terug te brengen)?
Je kunt beginnen met al die miljoenen moslims die dat stuk niet als een soort mantra herhalen zoals jij nu doet. Beetje kinderachtig en vermoeiend, dit soort cherry picking. Als de koran, of om het even welk heilig boek dan ook, letterlijk nageleefd zou worden was de mensheid al lang uitgestorven. De ene helft door godsdienstoorlogen, de andere helft had zelfmoord gepleegd omdat ze manisch depressief en gek werden van de schizofrene kijk op het leven.
pi_170190738
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:34 schreef habitue het volgende:

[..]

Ja voor zo'n mager salaris constant onder dreiging leven. Nee echt geweldig. En dan straks als hij uit de politiek stapt mag hij nogeens zijn eigen beveiliging gaan dokken.
Niet meer dan terecht dat hij dat zelf moet gaan betalen, schande dat oa mijn belastinggeld daaraan wordt besteed.
  donderdag 13 april 2017 @ 14:37:41 #137
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_170190745
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:35 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Je kunt beginnen met al die miljoenen moslims die dat stuk niet als een soort mantra herhalen zoals jij nu doet. Beetje kinderachtig en vermoeiend, dit soort cherry picking. Als de koran, of om het even welk heilig boek dan ook, letterlijk nageleefd zou worden was de mensheid al lang uitgestorven. De ene helft door godsdienstoorlogen, de andere helft had zelfmoord gepleegd omdat ze manisch depressief en gek werden van de schizofrene kijk op het leven.
Nu heb jehet over de individuele moslim zelf. Dat is iets anders dan de islam.
The End Times are wild
  donderdag 13 april 2017 @ 14:38:35 #138
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_170190763
Natuurlijk zijn niet alle moslims zelf inherent gewelddadig en extremistisch. Gelukkig niet!
The End Times are wild
pi_170190787
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:37 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Niet meer dan terecht dat hij dat zelf moet gaan betalen, schande dat oa mijn belastinggeld daaraan wordt besteed.
Jij gaat voortaan op mijn negeerlijst.
pi_170190794
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:37 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nu heb jehet over de individuele moslim zelf. Dat is iets anders dan de islam.
Zonder volgers geen religie. En die volgers zijn individuen, het is geen homogene entiteit zoals the Borg of zo.
  donderdag 13 april 2017 @ 14:40:54 #141
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_170190809
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:40 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Zonder volgers geen religie. En die volgers zijn individuen, het is geen homogene entiteit zoals the Borg of zo.
Nee dat klopt. En het zijn (gelukkig) uiteindelijk die volgers die uitdrukking geven aan die religie.
The End Times are wild
pi_170190811
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:39 schreef habitue het volgende:

[..]

Jij gaat voortaan op mijn negeerlijst.
Insgelijks.

Bezoekje aan een dorpje laatst was 13.000 euro. Maarja hij verdient maar 'een mager salarisje'.
  donderdag 13 april 2017 @ 14:49:49 #143
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_170190991
Zo als ik het dus lees waren er geen klachten van islamitische ouders, maar nam de school uit voorzorg maatregelen. Dat is best absurd. Ouders die hun kind op een christelijk georiënteerde school plaatsen weten dat er een kerstboom met kerstmis zal staan in de hal of dat er iets speciaals met Pasen wordt gedaan. Ze zullen dan wel niet er aan actief deelnemen, maar ze wijzen het in principe ook niet fel af. Eigenlijk laat dat zien dat die ouders daarmee openstaan naar de joods-christelijk cultuur van Nederland en bereid zijn tot integratie, terwijl de school maatregelen neemt die dat weer tegengaan. Rare redenering soms in Nederland.
pi_170191024
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:49 schreef Buurtzwaan het volgende:
Zo als ik het dus lees waren er geen klachten van islamitische ouders, maar nam de school uit voorzorg maatregelen. Dat is best absurd. Ouders die hun kind op een christelijk georiënteerde school plaatsen weten dat er een kerstboom met kerstmis zal staan in de hal of dat er iets speciaals met Pasen wordt gedaan. Ze zullen dan wel niet er aan actief deelnemen, maar ze wijzen het in principe ook niet fel af. Eigenlijk laat dat zien dat die ouders daarmee openstaan naar de joods-christelijk cultuur van Nederland en bereid zijn tot integratie, terwijl de school maatregelen neemt die dat weer tegengaan. Rare redenering soms in Nederland.
Ja, in feite heel vreemde zaak idd.
En dat dan vervolgens weer een heel legertje mensen gaat stuiptrekken over de ondergang van de NLse cultuur ook.
I´m back.
pi_170191261
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:49 schreef Buurtzwaan het volgende:
Geeft wel aan hoeveel linkse mensen er op scholen rondlopen. Mensen die op voorhand vinden dat Nederlandse tradities plaats moeten maken voor buitenlandse.
pi_170191290
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:04 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Mensen die op voorhand vinden dat Nederlandse tradities plaats moeten maken voor buitenlandse.
Alleen is dat niet precies wat hier aan de hand is. Er gaat een beetje christelijkheid weg, er komt geen islam bij.
Conscience do cost.
pi_170191295
Kijken we hier nog van op? De volksvervanging is al even in gang gezet.
pi_170191311
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:05 schreef ems. het volgende:

[..]

Alleen is dat niet precies wat hier aan de hand is. Er gaat een beetje christelijkheid weg, er komt geen islam bij.
Nee. Deze acties zouden er ook zijn als er geen moslims zouden zijn? Ze worden niet doorgevoerd om de moslims tegemoet te komen?
pi_170191343
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:07 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Nee, deze acties zouden er ook zijn als er geen moslims zouden zijn?
Dat moet je aan de scholen in kwestie vragen. Allicht dat ze hetzelfde hadden gedaan als het een andere grote hoeveelheid niet-christenen betrof maar dat is speculatie.
quote:
Ze worden niet doorgevoerd om de moslims tegemoet te komen?
Dat doen ze wel. Maar jij stelt dat het gedaan wordt om buitenlandse gebruiken in te voeren. Dat is, zoals ik dus al zei, niet het geval.
Conscience do cost.
pi_170191352
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 13:47 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dus, wat je zei klopt niet. Als je scholen zou verplichten 3/3 in te vullen met 'kerndoelen', dan ben je er. Want christelijke scholen gaan dat natuurlijk invullen met godsdienst en dat soort onzin.
Weer bullshit. Net zoals openbare scholen dat invullen met vanalles geld dat ook voor religieuze scholen. Vrijwel altijd geld dat die 'resttijd' ingevuld wordt met projecten of aanvullende lessen.
Hier op de christelijke middelbare waar mijn zoon op zit wordt het in zijn geval bv aangevuld met projecten van het het technasium en Cambridge Engels. Er zijn meer keuzes, maar geen van allen is religieus.
Op de openbare middelbare hier vullen ze het met bv extra sport, daar hebben ze amper echt nuttige aanvullende lessen waar je ook echt wat mee kan.

3/3 invullen met de kerndoelen zou niet goed zijn trouwens. Dat is veelste veel, ook bv bijles, huiswerkklas e.d. zit in die 'resttijd', maar ook sportdagen, uitjes en ga zo maar door.

Jouw idee dat de gemiddelde religieuze school zo ontzettend met religie bezig is is een verdraaid beeld, een onwaar beeld.
pi_170191397
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:08 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat moet je aan de scholen in kwestie vragen. Allicht dat ze hetzelfde hadden gedaan als het een andere grote hoeveelheid niet-christenen betrof maar dat is speculatie.

[..]

Dat doen ze wel. Maar jij stelt dat het gedaan wordt om buitenlandse gebruiken in te voeren. Dat is, zoals ik dus al zei, niet het geval.
Ik zeg niet dat ze gedaan worden om buitenlandse gebruiken in te voeren. Ik zei:

quote:

[..]

Geeft wel aan hoeveel linkse mensen er op scholen rondlopen. Mensen die op voorhand vinden dat Nederlandse tradities plaats moeten maken voor buitenlandse.
En dat is wel wat gebeurt. Het paasfeest wordt afgezwakt, voor leerlingen die geloven in de islam.
pi_170191485
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:10 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat ze gedaan worden om buitenlandse gebruiken in te voeren. Ik zei:

[..]

En dat is wel wat gebeurt. Het paasfeest wordt afgezwakt, voor leerlingen die geloven in de islam.
Daar zeg je dat toch? "Nederlandse tradities plaats moeten maken voor buitenlandse." Misschien begrijp ik je dan gewoon verkeerd. Er wordt niet opeens koranles gegeven maar het christelijke karakter wordt iets afgezwakt.

De motivatie is een beetje vreemd maar het resultaat is dus prima. Hoe minder religieus gedoe op scholen hoe beter, immers. Ongeacht of dat islamitisch of christelijk is.
Conscience do cost.
pi_170191544
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:07 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Nee. Deze acties zouden er ook zijn als er geen moslims zouden zijn? Ze worden niet doorgevoerd om de moslims tegemoet te komen?
Nee, om mensen in het algemeen, die weinig op hebben met christelijke tradities, tegemoet te komen en de drempel om het feest mee te vieren te verlagen.
pi_170191571
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:08 schreef erodome het volgende:

[..]

Net zoals openbare scholen dat invullen met vanalles geld dat ook voor religieuze scholen. Vrijwel altijd geld dat die 'resttijd' ingevuld wordt met projecten of aanvullende lessen.

Je meent het.

Ik heb je nou al op zoveel onzin betrapt. Als 2/3 ingevuld moet worden met kerndoelen en scholen kiezen ervoor om dan godsdienst te gaan geven als vak, is dat vrij achterlijk te noemen.

En helemaal op die 'vrije scholen', Rudolf Steiner. :r

Dan krijg je euritmie en 'psychologisch schilderen' als vakken. Geef die kinderen alleen les in exacte vakken en meerdere talen zoals Frans, daar heeft men later wat aan. Ik denk ook dat het de taak van de ouders is om uit te leggen wie Mohammed was, wie Jezus was. Geen taak van de school in ieder geval. En als je op een christelijke school zit, dan pas je je maar aan. Al zou ik liever zien dat christelijke scholen helemaal zouden verdwijnen.
pi_170191575
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:10 schreef luxerobots het volgende:

[..]

[..]

Dat paasfeest kan mij niet frotten hoor. Als je kinderen hebt dan doe je mee door verstopeitjes te verstoppen, zitten die kinderen op de middelbare school doe je er al niet meer aan mee. Idem alle zogenaamde christelijke feestdagen btw.
I´m back.
pi_170191595
quote:
7s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:16 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nee, om mensen in het algemeen, die weinig op hebben met christelijke tradities, tegemoet te komen en de drempel om het feest mee te vieren te verlagen.
Nee, niemand heeft er een probleem mee behalve die moslims blijkbaar.
pi_170191674
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:11 schreef LXIV het volgende:

[..]

Euhm nee... Er zijn zat tijdsvlakken te noemen waarbij bv afvalligheid helemaal niet bestraft werd, ook nu is dat onder moslims geen wet van meden en Perzen.
In de koran zelf zal je niets vinden over het doden puur door afvalligheid, in de overleveringen wel wat, maar alleen als iemand dan een 'vijand' van de staatsvorm/islam werd. Dat laatste is voor interpretatie vatbaar, de extremen onder de moslims nemen dat heel erg ruim, iedereen die niet hun vorm van de islam volgt is een vijand van die vorm van islam en mag derhalve gedood worden.

Light geloof/gematigd geloof, dat zijn idd wel domme termen. Alsof een moslim die afvalligen niet dood wil hebben geen 'echt' moslim is, een vrijdagmiddag moslim is. Het is een andere interpretatie, anders, niet minder islam.
pi_170191736
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Euhm nee... Er zijn zat tijdsvlakken te noemen waarbij bv afvalligheid helemaal niet bestraft werd, ook nu is dat onder moslims geen wet van meden en Perzen.
In de koran zelf zal je niets vinden over het doden puur door afvalligheid, in de overleveringen wel wat, maar alleen als iemand dan een 'vijand' van de staatsvorm/islam werd. Dat laatste is voor interpretatie vatbaar, de extremen onder de moslims nemen dat heel erg ruim, iedereen die niet hun vorm van de islam volgt is een vijand van die vorm van islam en mag derhalve gedood worden.

Light geloof/gematigd geloof, dat zijn idd wel domme termen. Alsof een moslim die afvalligen niet dood wil hebben geen 'echt' moslim is, een vrijdagmiddag moslim is. Het is een andere interpretatie, anders, niet minder islam.
Die moslims kunnen wel bij jou in de leer gaan, of niet? :P.
I´m back.
pi_170191748
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:24 schreef LXIV het volgende:

[..]

Onwaar.

In sommige huidige sharia vormen staat het idd wel letterlijk, maar sharia is geen vaststaand iets, er is er niet maar 1 van en is interpretatie van.
pi_170191749
Er worden weldegelijk dingen aan het paasfeest veranderd. Zo worden kruisen verwijderd en een link met de koran gelegd.

Hoezo is dat niet het inwisselen van geloven?

quote:
Zo is het traditie om tijdens de viering met paasstokken rond te lopen. Een Haagse school heeft besloten de bovenkant van de paasstokken af te breken, wanneer de ouders van islamitische leerlingen liever niet willen dat hun kind met een kruis rondloopt.

Een andere school in Den Haag besloot juist iets toe te voegen: tijdens het paasontbijt wordt daar altijd een link met de koran gelegd, zodat er ook voor kinderen met een islamitische achtergrond herkenning is.
pi_170191764
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:25 schreef erodome het volgende:

[..]

Onwaar.

In sommige huidige sharia vormen staat het idd wel letterlijk, maar sharia is geen vaststaand iets, er is er niet maar 1 van en is interpretatie van.
Je hebt al vaker aangetoond niet deskundig te zijn qua islamitische geschriften.
pi_170191879
quote:

[..]

Wat maakt er plaats dan? Want het is niet zo dat er geheel geen kruizen worden gedragen. Kinderen krijgen alleen de keuze om of dat kruis te dragen, of een versierde paasstok zonder kruis.
Er worden al helemaal geen andere tradities voor in de plaats gedaan, alleen op een enkele school met veel moslimkinderen wordt er ook gewezen naar het figuur Jezus in de islam.
Verder doen al die kinderen dus gewoon mee aan Pasen, Inc paasontbijt en paaswandeling.
pi_170191880
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je hebt al vaker aangetoond niet deskundig te zijn qua islamitische geschriften.
Niet alleen qua islamitische geschriften.

Een leerling gaat gemiddeld 30 uur per week naar school,2/3 daarvan moet opgevuld worden met kerndoelen, 20 uur dus. Een islamitische school zal die overige 10 gebruiken voor 'koranles' oid.
Als je dat gewoon zou verbieden hebben ze 10 uur meer om vakken te volgen waar ze ook echt wat aan hebben. Die 'koranles' geven de ouders maar. Maar nee elke school heeft exact evenveel uren voor dingen als economie, maatschappijleer, wiskunde. :')
pi_170191944
''De vraag is dan ook in hoeverre de aanpassing van de Haagse scholen aangevraagd is door moslims en in hoeverre het niet gewoon een vorm van spontane zelfislamisering is geweest: het anticiperen op vermeende islamitische gevoeligheden. Dat zien we namelijk strijk en zet gebeuren. Zoals Carel Brendel schrijft op zijn blog: “Niet de moslim die klaagt over een schilderij van een varken maakt de mensen boos, maar de directie die het schilderij weghaalt nog voor er een moslim op het idee komt om te klagen.”

http://cultuurondervuur.nu/pasen-aanpassen-aan-moslims-andersom/

Ik erger me ook wel is aan dingen. Boeiend.
pi_170191954
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:31 schreef erodome het volgende:

[..]

Wat maakt er plaats dan? Want het is niet zo dat er geheel geen kruizen worden gedragen. Kinderen krijgen alleen de keuze om of dat kruis te dragen, of een versierde paasstok zonder kruis.
Er worden al helemaal geen andere tradities voor in de plaats gedaan, alleen op een enkele school met veel moslimkinderen wordt er ook gewezen naar het figuur Jezus in de islam.
Verder doen al die kinderen dus gewoon mee aan Pasen, Inc paasontbijt en paaswandeling.
Allereerst verdwijnen er kruisjes. Die moeten dus plaatsmaken.

Ten tweede, er is een paasverhaal, daar wordt de koran met de haren bijgesleept.
pi_170191985
Ik had graag gezien dat in 2017 scholen meer seculier zouden worden.

Maar dat gebeurt dus niet, het ene geloof wordt aangepast aan het andere nog minder verlichte geloof.
pi_170192071
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:17 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Je meent het.

Ik heb je nou al op zoveel onzin betrapt. Als 2/3 ingevuld moet worden met kerndoelen en scholen kiezen ervoor om dan godsdienst te gaan geven als vak, is dat vrij achterlijk te noemen.

En helemaal op die 'vrije scholen', Rudolf Steiner. :r

Dan krijg je euritmie en 'psychologisch schilderen' als vakken. Geef die kinderen alleen les in exacte vakken en meerdere talen zoals Frans, daar heeft men later wat aan. Ik denk ook dat het de taak van de ouders is om uit te leggen wie Mohammed was, wie Jezus was. Geen taak van de school in ieder geval. En als je op een christelijke school zit, dan pas je je maar aan. Al zou ik liever zien dat christelijke scholen helemaal zouden verdwijnen.
Er is geen woord onzin aan wat ik schreef.

En ja, soms wordt die rest ingevuld met 'onzin', op de openbare hier dus met 'sport' vooral.
Wat jij hier roept is gewoonweg niet aan de orde, ook niet op die religieuze scholen. En bij de religieuze scholen geld dat het echt de zware uitzondering is die de regel bevestigd die die 'resttijd' invult met religie. Dat komt amper voor. Verreweg de meeste vullen dat in met eenzelfde soort zaken als niet religieuze scholen.

Sterker nog, zeker de middelbare christelijke scholen staan verdomd goed bekend en hebben erg vaak hele nuttige 'resttijd' invulling.
Het is De reden dat ik voor mijn zoon een christelijke school heb gekozen. Niet omdat wij christelijk zijn, want dat zijn we niet, hij is zelfs een verstokt atheistje. Maar omdat de kwaliteit van scholing erg hoog was en omdat ze hele mooie keuzes hadden voor die 'resttijd'. Ik noemde al dat technasium (met extra projecten beschikbaar) en Cambridge Engels (waarmee je gelijk op de universiteit terecht kan). Zo hebben ze ook aanvullende wiskunde voor degene die de gewone stof makkelijk afgaat,maar ook bv een sport aanvulling, waarbij het niet zozeer gaat om wat extra basketballen (zoals op de openbare), maar over leren lesgeven in dat vlak.

[ Bericht 0% gewijzigd door erodome op 13-04-2017 15:53:29 ]
pi_170192100
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:24 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Die moslims kunnen wel bij jou in de leer gaan, of niet? :P.
Nee. De meeste moslims weten dit wel hoor. Het zijn vooral de anti islam mensen die de interpretatie van extremisten tot de 'ware' islam hebben verheven.
pi_170192118
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:42 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee. De meeste moslims weten dit wel hoor. Het zijn vooral de anti islam mensen die de interpretatie van extremisten tot de 'ware' islam hebben verheven.
Meesten weten weinig over eigen geloof en geschiedenis, is mijn ervaring.
I´m back.
pi_170192136
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:42 schreef erodome het volgende:

[..]

De 'anti islam mensen' die daadwerkelijk mensen onthoofden en vrouwen verkopen als seksslaaf?
pi_170192168
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Integendeel... Ik verdenk degene die dat soort dingen roepen ervan nog nooit zelf die geschriften te hebben gelezen, maar enkel op het net gezocht te hebben naar bepaalde onderwerpen om zich dan te richten op de sites die hun mening bevestigen.

Ik durf te stellen dat ik aardig kundig ben op dat gebied. Dat ik niet zeg wat jij graag wil horen doet daar niets vanaf. Noch ontken ik dat er zeer gewelddadige interpretatie's zijn. Dat bv het wabbahisme en aanverwante stromingen teveel voet aan de grond hebben hede ten dage.
pi_170192205
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:31 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Niet alleen qua islamitische geschriften.

Een leerling gaat gemiddeld 30 uur per week naar school,2/3 daarvan moet opgevuld worden met kerndoelen, 20 uur dus. Een islamitische school zal die overige 10 gebruiken voor 'koranles' oid.
Als je dat gewoon zou verbieden hebben ze 10 uur meer om vakken te volgen waar ze ook echt wat aan hebben. Die 'koranles' geven de ouders maar. Maar nee elke school heeft exact evenveel uren voor dingen als economie, maatschappijleer, wiskunde. :')
Dat hele zullen ze is jouw mening, zonder onderbouwing.
Feit is dat de religieuze scholen die dat doen de uitzondering zijn en stuk voor stuk niet zo best presteren. Dus ook zeker niet de populairste scholen zullen zijn.

Net zoals het alles behalve een feit is dat niet religieuze scholen die tijd wel invullen met vakken waar ze wat aan hebben. De wereld is niet zo zwart/wit.
pi_170192249
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:41 schreef erodome het volgende:

[..]

Er is geen woord onzin aan wat ik schreef.

En ja, soms wordt dat iedereen ingevuld met 'onzin', op de openbare hier dus met 'sport' vooral.
Wat jij hier roept is gewoonweg niet aan de orde, ook niet opnieuw religieuze scholen. En bij de religieuze scholen geld dat het echt de zware uitzondering is die de regel bevestigd die die 'resttijd' invult met religie. Dat komt amper voor. Verreweg de meeste vullen dat in met eenzelfde soort zaken als niet religieuze scholen.

Sterker nog, zeker de middelbare christelijke scholen staan verdomd goed bekend en hebben erg vaak hele nuttige 'resttijd' invulling.
Het is De reden dat ik voor mijn zoon een christelijke school heb gekozen. Niet omdat wij christelijk zijn, want dat zijn we niet, hij is zelfs een verstokt atheistje. Maar omdat de kwaliteit van scholing erg hoog was en omdat ze hele mooie keuzes hadden voor die 'resttijd'. Ik noemde al dat technasium (met extra projecten beschikbaar) en Cambridge Engels (waarmee je gelijk op de universiteit terecht kan). Zo hebben ze ook aanvullende wiskunde voor degene die de gewone stof makkelijk afgaat,maar ook bv een sport aanvulling, waarbij het niet zozeer gaat om wat extra basketballen (zoals op de openbare), maar over leren lesgeven in dat vlak.
Je maakt meerdere aannames, onder andere dat ik mensen hun vrijheid van religie zou misgunnen. Ze doen maar, maar dat hoeft niet op scholen. En zo heb ik nog wel meer dingen die simpelweg niet kloppen aan je verhaal, maar goed.

Dat is voor jou natuurlijk ideaal en als hij zich daar op zijn plek voelt dan helemaal goed. Maar:

''Het islamitisch onderwijs valt in Nederland onder het bijzonder onderwijs. De leerlingen op een islamitische school krijgen naast gewoon onderwijs als taal en rekenen, onderwijs dat aansluit bij de geloofsovertuiging van hun ouders. De islamitische scholen laten zich - in de woorden van de koepelorganisatie ISBO - leiden door de heilige bronnen van de islam: de Koran en Soenna.

In het onderwijs worden de Soenna en de Koran toegankelijk gemaakt voor de leerlingen en worden ze ingeleid in de islamitische geloofstraditie. Het islamitisch onderwijs is, net als alle andere vormen van bijzonder onderwijs, gebaseerd op artikel 23, lid 2 van de Nederlandse Grondwet waarin staat: 'Het geven van onderwijs is vrij, behoudens het toezicht van de overheid en, voor wat bij de wet aangewezen vormen van onderwijs betreft, het onderzoek naar de bekwaamheid en de zedelijkheid van hen die onderwijs geven, een en ander bij de wet te regelen.

Het islamitisch onderwijs wordt, net als al het onderwijs, gefinancierd door de centrale overheid. Nederland telde in 2008 43 islamitische basisscholen en één islamitische school voor voortgezet onderwijs. Daarnaast bestaan er ook 5 islamitische scholen voor hoger of universitair onderwijs.''

Van wiki.

Jij schreef: ''En bij de religieuze scholen geld dat het echt de zware uitzondering is die de regel bevestigd die die 'resttijd' invult met religie. Dat komt amper voor. Verreweg de meeste vullen dat in met eenzelfde soort zaken als niet religieuze scholen."

Dat klopt dus al niet, het gebeurt juist heel veel.
pi_170192253
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:46 schreef erodome het volgende:

[..]

Integendeel... Ik verdenk degene die dat soort dingen roepen ervan nog nooit zelf die geschriften te hebben gelezen, maar enkel op het net gezocht te hebben naar bepaalde onderwerpen om zich dan te richten op de sites die hun mening bevestigen.

Ik durf te stellen dat ik aardig kundig ben op dat gebied. Dat ik niet zeg wat jij graag wil horen doet daar niets vanaf. Noch ontken ik dat er zeer gewelddadige interpretatie's zijn. Dat bv het wabbahisme en aanverwante stromingen teveel voet aan de grond hebben hede ten dage.
De interpretaties zijn niet zozeer gewelddadig, er staan wel degelijk gewelddadige teksten in de koran en de hadith.

Als je de islam bestudeert kan je daar echt niet onderuit. Een eenvoudig voorbeeld is dat Mohamed het toestond dat zijn soldaten zich vrouwen eigen maakten als oorlogsbuit.
pi_170192294
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:35 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Allereerst verdwijnen er kruisjes. Die moeten dus plaatsmaken.

Ten tweede, er is een paasverhaal, daar wordt de koran met de haren bijgesleept.
Er wordt keuze gegeven, er verdwijnt dus niets echt. Er zijn nogsteeds kruisjes en vooral is de hele paasviering er nog en doen alle kinderen daar aan mee. Ook de kinderen van starre ouders, die anders zouden zeggen ze mogen niet meedoen.

Het paasverhaal wordt gewoon behandeld, alleen wordt er in een enkel (!) geval daarnaast ook gewezen op het feit dat Jezus ook in de islam een belangrijke profeet is. Waarmee er een link wordt gelegd die maakt dat de kinderen zich beter in kunnen leven in het paasverhaal.
pi_170192350
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:35 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Je moet zaken uit elkaar halen; de islam als inhoudelijke doctrine en de islam als categoriserende term van 'moslims'. Dat niet alle moslims elk deel van de doctrine naleven, betekent niet dat de doctrine niet hetgeen bevat wat ze niet naleven. Er zijn tevens tal van landen, die tientallen miljoenen burgers tellen, waar die delen wél gehonoreerd worden. Wat jij als 'extreem' beschouwd is de 'norm' (en geen extreme interpretatie) in de doctrine die óf genegeerd kan worden óf gevolgd kan worden maar pas als het in daad gevolgd (of aangemoedigd/aangeleerd) wordt hebben we volgens jou met 'extremisme' te maken.

quote:
Als de koran, of om het even welk heilig boek dan ook, letterlijk nageleefd zou worden was de mensheid al lang uitgestorven.
Waarom zou de mensheid allang uitgestorven zijn? Zijn moslims bij machte geweest om de Koran uit te oefenen? Zijn ze niet eeuwenlang onderdrukt door externe machtspartijen (het westen o.a.) als interne (dictators)? En dat gaat ook op voor westerse-moslims; dat vele niet bij machte zijn de islamitische leer na te leven, betekent niet dat de wens er niet is. (Daarom vaak de discrepantie tussen wat beweerd wordt (wij prediken liefde, tolerantie, etc), en hoe gehandeld wordt (verborgen camera wijst uit; lulkoek).
pi_170192387
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:44 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Meesten weten weinig over eigen geloof en geschiedenis, is mijn ervaring.
Dat zou goed kunnen, dat geld voor de meeste mensen in het algemeen, zal voor moslims niet anders zijn.
Maar dit soort basisdingen weten de meeste wel grofweg en aardig wat kennen ook wat meer inhoud.
pi_170192401
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De 'anti islam mensen' die daadwerkelijk mensen onthoofden en vrouwen verkopen als seksslaaf?
? Wat heeft dit nu weer te maken met de discussie?
pi_170192429
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:52 schreef erodome het volgende:

[..]

Er wordt keuze gegeven, er verdwijnt dus niets echt. Er zijn nogsteeds kruisjes en vooral is de hele paasviering er nog en doen alle kinderen daar aan mee. Ook de kinderen van starre ouders, die anders zouden zeggen ze mogen niet meedoen.
Kruisjes verdwijnen, maar zolang er nog genoeg over zijn verdwijnen ze dus niet echt?

Je logica klopt gewoon niet.

quote:
Het paasverhaal wordt gewoon behandeld, alleen wordt er in een enkel (!) geval daarnaast ook gewezen op het feit dat Jezus ook in de islam een belangrijke profeet is. Waarmee er een link wordt gelegd die maakt dat de kinderen zich beter in kunnen leven in het paasverhaal.
Dat is natuurlijk een ontzettende kunstgreep, en hoewel moslims best respect hebben voor Jezus, verkeert hij natuurlijk niet meer dan in de schaduw van Mohamed.
pi_170192444
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:57 schreef erodome het volgende:

[..]

? Wat heeft dit nu weer te maken met de discussie?
Jij hebt het over de 'anti islam mensen' die vooral de negatieve versie van de islam gebruiken.

Onthoofden die ook mensen dan? Verkopen die vrouwen als seksslavinnen op de markt?
pi_170192479
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:48 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat hele zullen ze is jouw mening, zonder onderbouwing.
Feit is dat de religieuze scholen die dat doen de uitzondering zijn en stuk voor stuk niet zo best presteren. Dus ook zeker niet de populairste scholen zullen zijn.

Net zoals het alles behalve een feit is dat niet religieuze scholen die tijd wel invullen met vakken waar ze wat aan hebben. De wereld is niet zo zwart/wit.
Dat heb ik al meerdere malen onderbouwd, hierboven zelfs.

Als je 10 uur over hebt in de week en je kind zit op een islamitische of christelijke school zal de school eerder over Mohammed of Adam, Eva en Jezus vertellen in de 'verloren uurtjes'.

Gebruik die 10 uur dan wat mijn part voor sporten, dat is nog ergens goed voor. Kinderen indoctrineren vanaf jonge leeftijd is een kwalijke zaak, en dat de overheid dit faciliteert is al helemaal belachelijk. Als jij graag een geloofs-gekkies-school wil hebben dan betaal je het zelf maar.
pi_170192604
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:50 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Je maakt meerdere aannames, onder andere dat ik mensen hun vrijheid van religie zou misgunnen. Ze doen maar, maar dat hoeft niet op scholen. En zo heb ik nog wel meer dingen die simpelweg niet kloppen aan je verhaal, maar goed.

Dat is voor jou natuurlijk ideaal en als hij zich daar op zijn plek voelt dan helemaal goed. Maar:

''Het islamitisch onderwijs valt in Nederland onder het bijzonder onderwijs. De leerlingen op een islamitische school krijgen naast gewoon onderwijs als taal en rekenen, onderwijs dat aansluit bij de geloofsovertuiging van hun ouders. De islamitische scholen laten zich - in de woorden van de koepelorganisatie ISBO - leiden door de heilige bronnen van de islam: de Koran en Soenna.

In het onderwijs worden de Soenna en de Koran toegankelijk gemaakt voor de leerlingen en worden ze ingeleid in de islamitische geloofstraditie. Het islamitisch onderwijs is, net als alle andere vormen van bijzonder onderwijs, gebaseerd op artikel 23, lid 2 van de Nederlandse Grondwet waarin staat: 'Het geven van onderwijs is vrij, behoudens het toezicht van de overheid en, voor wat bij de wet aangewezen vormen van onderwijs betreft, het onderzoek naar de bekwaamheid en de zedelijkheid van hen die onderwijs geven, een en ander bij de wet te regelen.

Het islamitisch onderwijs wordt, net als al het onderwijs, gefinancierd door de centrale overheid. Nederland telde in 2008 43 islamitische basisscholen en één islamitische school voor voortgezet onderwijs. Daarnaast bestaan er ook 5 islamitische scholen voor hoger of universitair onderwijs.''

Van wiki.

Jij schreef: ''En bij de religieuze scholen geld dat het echt de zware uitzondering is die de regel bevestigd die die 'resttijd' invult met religie. Dat komt amper voor. Verreweg de meeste vullen dat in met eenzelfde soort zaken als niet religieuze scholen."

Dat klopt dus al niet, het gebeurt juist heel veel.
A: De islamitische scholen zijn in de minderheid als we het over religieuze scholen hebben. (https://nl.m.wikipedia.or(...)derwijs_in_Nederland) Zoals je kan zien is dit maar een handje vol...
B: Niets van wat daar staat zegt wat over hoeveel ze van die resttijd daarvoor gebruiken. Dat een school bv de islamitische waarden meeneemt en als extra vak koranleer ofzo heeft maakt niet dat ze niet ook andere zaken behandelen.
C: Hier kom ik je tegemoet. Vele islamitische scholen zijn van slechte kwaliteit, zo slecht dat zelfs de meeste moslims hun kinderen er niet naar toe sturen. Duiken ze onder de normen die er zijn (leveren ze dus kinderen af die niet klaar zijn voor de middelbare of de staatsexamens, sjoemelen ze met de kerndoelen e.d.) dan worden ze gesloten/bestraft.

Ik ben absoluut een voorstander van kwaliteit van onderwijs waarborgen en dat is in Nederland helemaal zo slecht nog niet geregeld. Daar wil ik echt niet aan tornen, de eisen mogen zelfs iets omhoog van mij.
Maar verplichten die 'resttijd' in te vullen met kerndoelen gaat daar niet aan bijdragen.

Lees dit bv eens, gewoon voor wat broodnodige nuance:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)indtoets-basisschool
pi_170192769
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:08 schreef erodome het volgende:

[..]

A: De islamitische scholen zijn in de minderheid als we het over religieuze scholen hebben. (https://nl.m.wikipedia.or(...)derwijs_in_Nederland) Zoals je kan zien is dit maar een handje vol...
B: Niets van wat daar staat zegt wat over hoeveel ze van die resttijd daarvoor gebruiken. Dat een school bv de islamitische waarden meeneemt en als extra vak koranleer ofzo heeft maakt niet dat ze niet ook andere zaken behandelen.
C: Hier kom ik je tegemoet. Vele islamitische scholen zijn van slechte kwaliteit, zo slecht dat zelfs de meeste moslims hun kinderen er niet naar toe sturen. Duiken ze onder de normen die er zijn (leveren ze dus kinderen af die niet klaar zijn voor de middelbare of de staatsexamens, sjoemelen ze met de kerndoelen e.d.) dan worden ze gesloten/bestraft.

Ik ben absoluut een voorstander van kwaliteit van onderwijs waarborgen en dat is in Nederland helemaal zo slecht nog niet geregeld. Daar wil ik echt niet aan tornen, de eisen mogen zelfs iets omhoog van mij.
Maar verplichten die 'resttijd' in te vullen met kerndoelen gaat daar niet aan bijdragen.

BoneThuggs zegt toch helemaal niet dat er, procentueel gezien, veel islamitische scholen zijn?

En hoezo voor het waarborgen van kwalitatief onderwijs? Alsof er mensen voor slecht onderwijs zijn.
pi_170192843
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:08 schreef erodome het volgende:

[..]

A: daar heb je gelijk in, je hebt uiteraard ook 'christelijke' scholen waar ze alleen s'ochtends en na schooltijd bidden.
B: uiteraard behandelt die school ook andere vakken, zou niet goed zijn als het niet zo was. :P
C: ik kan zo snel geen cijfers vinden, dus dat neem ik van je aan.

Op zich niet heel verrassend dat ze beter scoren, wat me wel opvalt is dat kleine scholen slechter scoren dan grotere, je zou andersom verwachten.

"Het protestantse onderwijs houdt in dat men op protestantse wijze wordt opgevoed en dat alle tot de meeste leraren zelf ook protestants zijn. In het protestantse onderwijs begint men de dag meestal met een gebed, het zingen van gezangen of psalmen, het onderwijs is sterk gebaseerd op protestants-christelijke gewoonten en tradities. Vandaag de dag zijn vele middelbare scholen nog steeds protestants, er zijn meestal wel 1 ŕ 2 protestantse scholen in een dorp aanwezig, dit is echter afhankelijk van de ligging van het dorp. Zo zijn er in Nederland meer protestantse scholen en in België meer katholieke scholen.''

Ook van wiki btw.

Hiervan gaan de nekharen bij mij recht overeind staan, echt zo'n ons kent ons, dan vind ik het ook niet heel gek dat ze beter scoren over het algemeen genomen. :P
pi_170192851
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:50 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De interpretaties zijn niet zozeer gewelddadig, er staan wel degelijk gewelddadige teksten in de koran en de hadith.

Als je de islam bestudeert kan je daar echt niet onderuit. Een eenvoudig voorbeeld is dat Mohamed het toestond dat zijn soldaten zich vrouwen eigen maakten als oorlogsbuit.
Tuurlijk staan er ook gewelddadige zaken in, vrouwen tot slaaf maken was doodnormaal in die tijd.
Maar er staat ook dat als je een kind verwekt bij zo'n vrouw ze vrij is (of getrouwd moet worden, waarbij strak volgens de leer dat niet onder dwang mag), het kind geen slaaf is. Dat als je je slaaf slaat je die vrij moet laten (vergeleken met de bijbel een hele verbetering) e.d..
Vele moslims geloven dat de regels rondom slaven en krijgsgevangenen bedoeld was om een einde aan slavernij te maken en om 'vijand' op te nemen in de gemeenschap om ze zo te laten zien dat vijandschap niet nodig was. Er staat letterlijk n de geloofsteksten dat een slaaf gelijk is aan een broeder en dat de vrouw die als buit genomen wordt behandeld moet worden als familie. Dat de praktijk een ander liedje zingt ontken ik niet trouwens!

Maar over de zaken waarover we het hadden gaat het wel degelijk om interpretatie. Afvalligheid is daar een goed vb van. In de koran zelf staat er echt niets over een wereldse straf, wordt daar dwang in geloof zelfs ronduit afgekeurd. In de overleveringen wordt daar een uitzondering op gemaakt voor de 'vijand', die de islam/staat omver willen werpen, actief strijden tege. Wie daartoe gerekend wordt varieert enorm per groep en tijdsvlak, dat is pure interpretatie.

Als we bv naar de Isis idioten kijken dan zien we dat die hele boekwerken aan 'uitleg' nodig hebben om hun gewelddadige visie goed te praten. Als het gaat om de zaken waardoor we ze als barbaars bestempelen gaat dat vrijwel nooit over klip en klare verzen. Gaat het vaak zelfs dwars tegen de geloofsteksten in. Bv hele verhalen waarom bv die journalist gruwelijk om zeep geholpen mag worden omdat anderen uit zijn land gruwelijkheden hebben gedaan. Terwijl de grondteksten zeggen dat je nooit en te nimmer iemand mag straffen voor de daden van een ander en burgers in dienst van niet schuldig zijn aan misdaden van anderen. Zelfde met de aanslagen hier op burgerdoelen, die zijn ronduit verboden in de grondteksten.
Ze geven er zelf een draai aan, hebben hun eigen 'geleerden' die met een hoop bla bla er een 'mooi' verhaal van maken waarmee ze hun doen en laten een 'islamtisch' tintje kunnen geven, hun doen en laten goed kunnen praten.
pi_170192866
Ik zie de relevantie van religieuze scholen die het goed doen niet zozeer. Dat ze het goed doen ligt aan de docenten en de manier van aanpakken daar, niet aan of het christelijk of islamitisch is.

Of zouden christelijke scholen opeens kut worden als ze het niet meer christelijk noemen?
Conscience do cost.
pi_170192917
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:01 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat heb ik al meerdere malen onderbouwd, hierboven zelfs.

Als je 10 uur over hebt in de week en je kind zit op een islamitische of christelijke school zal de school eerder over Mohammed of Adam, Eva en Jezus vertellen in de 'verloren uurtjes'.

Gebruik die 10 uur dan wat mijn part voor sporten, dat is nog ergens goed voor. Kinderen indoctrineren vanaf jonge leeftijd is een kwalijke zaak, en dat de overheid dit faciliteert is al helemaal belachelijk. Als jij graag een geloofs-gekkies-school wil hebben dan betaal je het zelf maar.
Dat is een aanname aan jouw kant. Niet perse de waarheid.
In veel gevallen blijkt jouw aanname niet te kloppen, soms wel. Maar nogmaals, de scholen die doen wat jij denkt zijn stuk voor stuk slecht presterende scholen die zelfs door de meeste moslims gemeden worden. Die kiezen dan liever voor die christelijke school die die 'resttijd' wel invult met andere zaken dan religieus, of voor een openbare school.

Maar zelfs dat alles neemt niet weg dat zelfs de scholen waar je op doelt gewoon moeten voldoen aan de onderwijs normen die voor elke school gelden. Dat ze gesloten worden als ze daar niet aan voldoen.
pi_170192979
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:23 schreef ems. het volgende:
Ik zie de relevantie van religieuze scholen die het goed doen niet zozeer. Dat ze het goed doen ligt aan de docenten en de manier van aanpakken daar, niet aan of het christelijk of islamitisch is.

Of zouden christelijke scholen opeens kut worden als ze het niet meer christelijk noemen?
Natuurlijk ligt dat ook aan dat religieuze... Dat is de drijvende factor achter de doelstellingen. Daarop zoeken ze docenten, daarop vullen ze de manier van aanpak in.

Jij ben wat te snel in zeggen dat dat losstaat van religie, maar religie is veel meer dan wat bijbelleer en geloofsregels.
Dat die zaken ook zonder religie kunnen is absoluut waar, maar dat neemt niet weg dat ze ook gebeuren onder de vleugel van religie, geďnspireerd door religie.
pi_170192996
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:28 schreef erodome het volgende:

[..]

Natuurlijk ligt dat ook aan dat religieuze...
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom.

quote:
Jij ben wat te snel in zeggen dat dat losstaat van religie, maar religie is veel meer dan wat bijbelleer en geloofsregels.
Dat die zaken ook zonder religie kunnen is absoluut waar, maar dat neemt niet weg dat ze ook gebeuren onder de vleugel van religie, geďnspireerd door religie.
Nou, dan des te beter om religie snel af te schudden als dat toch kan.
Conscience do cost.
pi_170193053
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Tuurlijk staan er ook gewelddadige zaken in, vrouwen tot slaaf maken was doodnormaal in die tijd.
Maar er staat ook dat als je een kind verwekt bij zo'n vrouw ze vrij is (of getrouwd moet worden, waarbij strak volgens de leer dat niet onder dwang mag), het kind geen slaaf is. Dat als je je slaaf slaat je die vrij moet laten (vergeleken met de bijbel een hele verbetering) e.d..
Vele moslims geloven dat de regels rondom slaven en krijgsgevangenen bedoeld was om een einde aan slavernij te maken en om 'vijand' op te nemen in de gemeenschap om ze zo te laten zien dat vijandschap niet nodig was. Er staat letterlijk n de geloofsteksten dat een slaaf gelijk is aan een broeder en dat de vrouw die als buit genomen wordt behandeld moet worden als familie. Dat de praktijk een ander liedje zingt ontken ik niet trouwens!

Maar over de zaken waarover we het hadden gaat het wel degelijk om interpretatie. Afvalligheid is daar een goed vb van. In de koran zelf staat er echt niets over een wereldse straf, wordt daar dwang in geloof zelfs ronduit afgekeurd. In de overleveringen wordt daar een uitzondering op gemaakt voor de 'vijand', die de islam/staat omver willen werpen, actief strijden tege. Wie daartoe gerekend wordt varieert enorm per groep en tijdsvlak, dat is pure interpretatie.

Als we bv naar de Isis idioten kijken dan zien we dat die hele boekwerken aan 'uitleg' nodig hebben om hun gewelddadige visie goed te praten. Als het gaat om de zaken waardoor we ze als barbaars bestempelen gaat dat vrijwel nooit over klip en klare verzen. Gaat het vaak zelfs dwars tegen de geloofsteksten in. Bv hele verhalen waarom bv die journalist gruwelijk om zeep geholpen mag worden omdat anderen uit zijn land gruwelijkheden hebben gedaan. Terwijl de grondteksten zeggen dat je nooit en te nimmer iemand mag straffen voor de daden van een ander en burgers in dienst van niet schuldig zijn aan misdaden van anderen. Zelfde met de aanslagen hier op burgerdoelen, die zijn ronduit verboden in de grondteksten.
Ze geven er zelf een draai aan, hebben hun eigen 'geleerden' die met een hoop bla bla er een 'mooi' verhaal van maken waarmee ze hun doen en laten een 'islamtisch' tintje kunnen geven, hun doen en laten goed kunnen praten.
Mohamed draaide de vrijlating van een slaaf zelfs terug om deze slaaf te kunnen verkopen.

Als je nu eens zou citeren uit die zogenaamde grondteksten.
pi_170193084
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:25 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is een aanname aan jouw kant. Niet perse de waarheid.
In veel gevallen blijkt jouw aanname niet te kloppen, soms wel. Maar nogmaals, de scholen die doen wat jij denkt zijn stuk voor stuk slecht presterende scholen die zelfs door de meeste moslims gemeden worden. Die kiezen dan liever voor die christelijke school die die 'resttijd' wel invult met andere zaken dan religieus, of voor een openbare school.

Maar zelfs dat alles neemt niet weg dat zelfs de scholen waar je op doelt gewoon moeten voldoen aan de onderwijs normen die voor elke school gelden. Dat ze gesloten worden als ze daar niet aan voldoen.
Mwhoa, ik heb zelf op een protestantse basisschool gezeten en die stond / staat gewoon normaal / goed aangeschreven. Toch moest ik verplicht drie keer per dag bidden terwijl ik dat eigenlijk niet wou, toen ben ik ook naar een andere school gegaan.

Maar je moet bijvoorbeeld ook urenlang naar saaie verhalen luisteren over de bijbel en als een kind eenmaal een beetje geworteld is in een klas, dan zet je als ouders zijnde ze niet zo snel op een andere school, vanwege pesten, nieuwe klas, etc. Het moet gewoon duidelijk zijn; wij zijn een christelijke school en we nemen ook moslims en andere gelovigen aan, maar we gaan NIKS veranderen wat betreft Pasen, Sinterklaas en weet ik veel. Laat ze maar algemene voorwaarden ondertekenen ofzo.

Wat ik wil gaat toch nooit gebeuren, dat weet ik ook wel. maar het is wel hoe ik erover denk. Religie heeft wat mij betreft niks te zoeken in een schoolklas.
pi_170193112
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:29 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom.

[..]

Nou, dan des te beter om religie snel af te schudden als dat toch kan.
Dat is jouw gebrek, dat je het totaal van religie niet kent, een zeer beperkte visie hebt ervan.

En nee, niet des te beter om dan religie maar snel af te schudden als dat toch kan. Dat het ook zonder religie kan maakt niet dat het slecht is als het met religie gebeurd. Ikmweet het, lastig voor je, want dan moet je erkennen dat religie wat breder is dan enkel de kommer en kwel die jij er graag van maakt om je wereldbeeld te bevestigen.
pi_170193142
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:37 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is jouw gebrek, dat je het totaal van religie niet kent, een zeer beperkte visie hebt ervan.
Dat gevoel heb ik andersom ook bij jou, dat je religie niet begrijpt en een zeer beperkte visie ervan hebt.
quote:
En nee, niet des te beter om dan religie maar snel af te schudden als dat toch kan. Dat het ook zonder religie kan maakt niet dat het slecht is als het met religie gebeurd. Ikmweet het, lastig voor je, want dan moet je erkennen dat religie wat breder is dan enkel de kommer en kwel die jij er graag van maakt om je wereldbeeld te bevestigen.
Ook hier, geheel wederzijds. Hopelijk komt de wijsheid met de jaren :) Of je kan proberen uit te leggen wat religie dan zoal toevoegt want ik heb er nooit iets van gemerkt.
Conscience do cost.
pi_170193216
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:34 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Mohamed draaide de vrijlating van een slaaf zelfs terug om deze slaaf te kunnen verkopen.

Als je nu eens zou citeren uit die zogenaamde grondteksten.
Even heel snel, want ik moet weg...

Lees dit even en volg de bronnen die gegeven worden:

http://www.vraagislam.nl/hoe-zit-het-met-slavernij-in-de-islam/

Dit is de uitleg die de meerderheid van de moslims (hier zeker) volgt.
Verdiep je bv ook in Bilal, maar zo zijn er wel meer vooraanstaande firguren in de islamitische geschiedenis die als slaaf begonnen zijn.

Wil je hier verder over discussiëren met me dan raad ik aan om naar f&l te verhuizen, want we gaan dan wel erg offtopic. Mocht je dat willen dan zal ik de bronteksten erbij pakken, maar daarvoor moet ik veel bladeren, want weet niet uit mijn hoofd waar wat precies staat. Zo deskundig ben ik nu ook weer niet.
pi_170193264
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:40 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat gevoel heb ik andersom ook bij jou, dat je religie niet begrijpt en een zeer beperkte visie ervan hebt.

[..]

Ook hier, geheel wederzijds. Hopelijk komt de wijsheid met de jaren :) Of je kan proberen uit te leggen wat religie dan zoal toevoegt want ik heb er nooit iets van gemerkt.
Ik heb geen beperkte visie op religie, ik erken zowel het nare als het goede, beide komt voor.

Alleen al dat je zegt dat het nooit wat toevoegd is al sprekend, dat kan je enkel zeggen als je niet eerlijk naar de geschiedenis kijkt en hede ten dage amper je verdiept in religie en hoe mensen dat beleven, hoe het hun motiveert.
Dat laatste kan ten goede of ten kwade, een nuance die jij niet wil zien.
pi_170193283
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:46 schreef erodome het volgende:

[..]

Even heel snel, want ik moet weg...

Lees dit even en volg de bronnen die gegeven worden:

http://www.vraagislam.nl/hoe-zit-het-met-slavernij-in-de-islam/

Dit is de uitleg die de meerderheid van de moslims (hier zeker) volgt.
Verdiep je bv ook in Bilal, maar zo zijn er wel meer vooraanstaande firguren in de islamitische geschiedenis die als slaaf begonnen zijn.

Wil je hier verder over discussiëren met me dan raad ik aan om naar f&l te verhuizen, want we gaan dan wel erg offtopic. Mocht je dat willen dan zal ik de bronteksten erbij pakken, maar daarvoor moet ik veel bladeren, want weet niet uit mijn hoofd waar wat precies staat. Zo deskundig ben ik nu ook weer niet.
Een site door en voor moslims die slavernij bagatelliseert.

quote:
Ze zijn dus te vergelijken met een dienstmeid, huishoudster, allround medewerker die verschillende taken uitvoert. Enig verschil tussen een slaaf in de islam en een dienstmeid van de 21e eeuw is dat een slaaf niet werd betaald voor zijn werk. Het is de vraag of dit een nadeel is als we lezen dat slaven aan tafel van de heer des huizes konden eten en gelijkwaardige kleren kon dragen. Terwijl we weten dat er in Nederland 1,2 miljoen mensen onder de armoedegrens leven en vele miljoenen met moeite rond kunnen komen, laat staan dat ze zelfde voedsel kunnen nuttigen en gelijkwaardige kleding kunnen dragen als hun ‘baas’.

Vrouwelijke slaven worden jaariyah genoemd. Een jaariyah was een dienstmeid die huishoudelijke taken verricht op het (land)huis of paleis. Het is dus niet wonderbaarlijk dat in de paleizen van sultans tientallen jaariyah’s waren net zoals er tientallen dienstmeiden in een kasteel of paleis van een willekeurige koning was.
pi_170193327
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:49 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik heb geen beperkte visie op religie, ik erken zowel het nare als het goede, beide komt voor.

Alleen al dat je zegt dat het nooit wat toevoegd is al sprekend, dat kan je enkel zeggen als je niet eerlijk naar de geschiedenis kijkt en hede ten dage amper je verdiept in religie en hoe mensen dat beleven, hoe het hun motiveert.
Je hebt wel degelijk een beperkte visie. Nergens wordt in de koran gepleit voor het afschaffen van slavernij. In de hadith hield Mohamed slaven en draaide zelfs de vrijlating van een slaaf terug.

Mohamed liet ook een schrijver vermoorden die over hem spotte. De doodstraf dus voor ongelovigen/criticasters.
pi_170193332
Leuk, zo'n topic over pasen
pi_170193388
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:49 schreef erodome het volgende:

[..]

Je hebt een zeer beperkte en rooskleurige visie van religie.
quote:
Alleen al dat je zegt dat het nooit wat toevoegd is al sprekend, dat kan je enkel zeggen als je niet eerlijk naar de geschiedenis kijkt
Ik betwist niet dat religie invloed heeft gehad. Ik betwist dat die invloed ooit positief is geweest. Als je terug kijkt in de geschiedenis dan zie je juist des te beter wat voor ellende religie heeft toegevoegd. Dat mensen ook leuk kumbaya gaan zingen is gezellig maar in grotere lijnen natuurlijk totaal irrelevant. Het voornaamste dat religie heeft gekweekt is haat voor alles dat anders is.
quote:
en here ten dage amper je verdiept in religie en hoe mensen dat beleven, hoe het hun motiveert.
Iedereen heeft z'n eigen dingen die hem motiveren. Geen reden om dat op de jeugd te projecteren. Te meer omdat religie dus een verdeeldheid-zaaiende factor is.
quote:
Dan moeten ze dat vooral ten goede doen achter gesloten deuren en ver weg houden bij de jeugd.
Conscience do cost.
pi_170193393
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:49 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Een site door en voor moslims die slavernij bagatelliseert.

[..]

Ik ben me ervan bewust dat de praktijk meestal niet zo 'mooi' is, het gaat om wat de grondteksten zeggen en hoe de meeste moslims het vertalen. En dat is deze kusje kroel versie. Waarbij slaven in het gezin werden opgenomen, niet te zwaar mochten werken, er meegewerkt moest worden, er stevige regels waren over hoe ze te behandelen, ze als 'broeders' en 'zusters' gezien zouden moeten worden, trouwen met slaven aangemoedigd werd,ze vrijlaten aangemoedigd werd en de kinderen die voortkwamen uit slaven als eigen kinderen gezien werden, vrij vanaf de geboorte.
Dat alles was redelijk progressief in die tijd. Nogmaals, de praktijk is een ander verhaal, vooral omdat de menselijke aard er dan bij komt en vooral het over 'winst' gaat (ten koste van).

Maar ben nu echt weg. Nogmaals, wil je deze discussie voortzetten open dan een topic in f&l over dit specifieke onderwerp. Dan wil ik er later wel wat dieper op in gaan.
pi_170193447
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:56 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik ben me ervan bewust dat de praktijk meestal niet zo 'mooi' is, het gaat om wat de grondteksten zeggen en hoe de meeste moslims het vertalen. En dat is deze kusje kroel versie.
Als je nu eens direct uit de koran of de hadith zou citeren, zou je hele andere dingen tegenkomen.
pi_170193464
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:52 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je hebt wel degelijk een beperkte visie. Nergens wordt in de koran gepleit voor het afschaffen van slavernij. In de hadith hield Mohamed slaven en draaide zelfs de vrijlating van een slaaf terug.

Mohamed liet ook een schrijver vermoorden die over hem spotte. De doodstraf dus voor ongelovigen/criticasters.
Aaarrrgghh,moet echt weg, maar kan het niet laten.

Nergens zeg ik dat de geloofsbronnen pleiten voor de afschaffing van slavernij. Ik zeg dat vele moslims geloven (interpretatie) dat de regels zoals ze zijn daarop richten. Voornamelijk omdat er geen nieuwe generatie slaven zijn binnen die regels, zoals ze er wel bv zijn bij het Christendom waar de nazaten van slaven (ook die verwekt door de 'eigennaar') ook automatisch slaven zijn. En de regels om tot slaaf te maken van krijgsgevangenen bv strikt zijn en beperkt zijn, het zoals de behandeling van slaven aan strenge regels is gebonden.
pi_170193505
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:59 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Als je nu eens direct uit de koran of de hadith zou citeren, zou je hele andere dingen tegenkomen.
Flauw, want in de tekst die ik plaats staan al wat bronverwijzingen.
Zeg ook dat ik echt, echt weg moet nu en of je dit wil verplaatsen naar f&l omdat het te offtopic is hier. Dat ik bereid ben er dieper op in te gaan, maar daar nu geen tijd voor heb. Daarom plaatste ik even vlotjes een uitleg die (hier) algemeen aangenomen is onder moslims. Waarbij ik eerlijk aangeeft dat dat voor een deel berust is op interpretatie.
pi_170193618
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 17:03 schreef erodome het volgende:

[..]

Flauw, want in de tekst die ik plaats staan al wat bronverwijzingen.
Zeg ook dat ik echt, echt weg moet nu en of je dit wil verplaatsen naar f&l omdat het te offtopic is hier. Dat ik bereid ben er dieper op in te gaan, maar daar nu geen tijd voor heb. Daarom plaatste ik even vlotjes een uitleg die (hier) algemeen aangenomen is onder moslims. Waarbij ik eerlijk aangeeft dat dat voor een deel berust is op interpretatie.
Seks met slavinnen in tijden van vrede

Soera 23 werd geopenbaard tijdens Mohammeds leven in Mekka voor zijn Hidjra of Emigratie van zijn thuisstad naar Medina in 622 na Chr. Gedurende de vroege jaren van zijn bediening, voerde hij nooit oorlog met iemand, dus er waren tijden van vrede, ondanks het feit dat hij vervolgd werd.

De koran zegt in soera 23: 5-6:

5 [de gelovigen] die hun vleselijke lusten beheersen. 6. Behalve met hun vrouwen of hetgeen hun rechterhand bezit, want dan treft hen geen verwijt. (Koran van het web)

5. En degenen die hun kuisheid bewaken.
6. Behalve tegenover hun echtgenotes of hun slavinnen, dan worden zij niet verweten. (Siregar)

5 En die hun schaamstreek kuis bewaren, 6. behalve bij hun echtgenotes of slavinnen waarover zij beschikken, dan valt hun niets te verwijten. (Leemhuis)

De sleutelwoorden zijn “hetgeen hun rechterhand bezit”

Maududi (d. 1979) is een hoog gerespecteerde korancommentator. Hij interpreteert de heldere betekenis van dit zinsdeel, zeggend dat seks met slavinnen wettig is. Maududi schrijft:

Twee categorieën van vrouwen zijn uitgesloten van het algemene gebod van het bewaken van de privé delen: a. vrouwen, b. vrouwen die legaal in iemands bezit zijn, dat wil zeggen slavinnen. Dus het vers spreekt duidelijk met gezag dat iemand toegestaan is om seksuele relatie te hebben met je slavin net als met je vrouw, de basis is bezit en niet huwelijk. Als huwelijk de voorwaarde was geweest, zou de slavin ook ingesloten zijn geweest bij de vrouwen, en was er geen noodzaak om hen afzonderlijk te noemen. (Zelfde bron. p. 241, noot 7)

Het hoofdpunt in deze sectie, die Maududi over het hoofd ziet of weigert te bekritiseren, is dat Mohammed zelf, niet alleen de hele instelling van slavernij bekrachtigt, maar ook binnen deze instelling seks tussen mannelijke eigenaars en hun slavinnen. Maar hoe kan hij en vrome moslims hun profeet bekritiseren zonder serieus de islam schade toe te brengen? Niettemin moeten moslims dit doen, als zij helder en kritisch denken, en voor het welzijn van de mensheid.

Opgemerkt moet worden dat soera 70:29-30, ook geopenbaard in Mekka, bijna identieke woorden gebruikt als soera 23:5-6. Mannen moeten hun privé delen bij iedereen kuis bewaren behalve bij hun vrouwen en slavinnen, betekenend dat mannen met beide “categorieën” seks mogen hebben. ( Maududi’s woorden)

http://www.answering-isla(...)alsseksueelbezit.htm
pi_170193637
En dan heb ik nu dus koranteksten gezocht.

Want uit de hadith quoten zou helemaal makkelijk zijn. :s)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')