abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_170192350
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 14:35 schreef Barbusse het volgende:

[..]

Je kunt beginnen met al die miljoenen moslims die dat stuk niet als een soort mantra herhalen zoals jij nu doet. Beetje kinderachtig en vermoeiend, dit soort cherry picking. Als de koran, of om het even welk heilig boek dan ook, letterlijk nageleefd zou worden was de mensheid al lang uitgestorven. De ene helft door godsdienstoorlogen, de andere helft had zelfmoord gepleegd omdat ze manisch depressief en gek werden van de schizofrene kijk op het leven.
Je moet zaken uit elkaar halen; de islam als inhoudelijke doctrine en de islam als categoriserende term van 'moslims'. Dat niet alle moslims elk deel van de doctrine naleven, betekent niet dat de doctrine niet hetgeen bevat wat ze niet naleven. Er zijn tevens tal van landen, die tientallen miljoenen burgers tellen, waar die delen wél gehonoreerd worden. Wat jij als 'extreem' beschouwd is de 'norm' (en geen extreme interpretatie) in de doctrine die óf genegeerd kan worden óf gevolgd kan worden maar pas als het in daad gevolgd (of aangemoedigd/aangeleerd) wordt hebben we volgens jou met 'extremisme' te maken.

quote:
Als de koran, of om het even welk heilig boek dan ook, letterlijk nageleefd zou worden was de mensheid al lang uitgestorven.
Waarom zou de mensheid allang uitgestorven zijn? Zijn moslims bij machte geweest om de Koran uit te oefenen? Zijn ze niet eeuwenlang onderdrukt door externe machtspartijen (het westen o.a.) als interne (dictators)? En dat gaat ook op voor westerse-moslims; dat vele niet bij machte zijn de islamitische leer na te leven, betekent niet dat de wens er niet is. (Daarom vaak de discrepantie tussen wat beweerd wordt (wij prediken liefde, tolerantie, etc), en hoe gehandeld wordt (verborgen camera wijst uit; lulkoek).
pi_170192387
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:44 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Meesten weten weinig over eigen geloof en geschiedenis, is mijn ervaring.
Dat zou goed kunnen, dat geld voor de meeste mensen in het algemeen, zal voor moslims niet anders zijn.
Maar dit soort basisdingen weten de meeste wel grofweg en aardig wat kennen ook wat meer inhoud.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_170192401
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:44 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De 'anti islam mensen' die daadwerkelijk mensen onthoofden en vrouwen verkopen als seksslaaf?
? Wat heeft dit nu weer te maken met de discussie?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_170192429
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:52 schreef erodome het volgende:

[..]

Er wordt keuze gegeven, er verdwijnt dus niets echt. Er zijn nogsteeds kruisjes en vooral is de hele paasviering er nog en doen alle kinderen daar aan mee. Ook de kinderen van starre ouders, die anders zouden zeggen ze mogen niet meedoen.
Kruisjes verdwijnen, maar zolang er nog genoeg over zijn verdwijnen ze dus niet echt?

Je logica klopt gewoon niet.

quote:
Het paasverhaal wordt gewoon behandeld, alleen wordt er in een enkel (!) geval daarnaast ook gewezen op het feit dat Jezus ook in de islam een belangrijke profeet is. Waarmee er een link wordt gelegd die maakt dat de kinderen zich beter in kunnen leven in het paasverhaal.
Dat is natuurlijk een ontzettende kunstgreep, en hoewel moslims best respect hebben voor Jezus, verkeert hij natuurlijk niet meer dan in de schaduw van Mohamed.
pi_170192444
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:57 schreef erodome het volgende:

[..]

? Wat heeft dit nu weer te maken met de discussie?
Jij hebt het over de 'anti islam mensen' die vooral de negatieve versie van de islam gebruiken.

Onthoofden die ook mensen dan? Verkopen die vrouwen als seksslavinnen op de markt?
pi_170192479
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:48 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat hele zullen ze is jouw mening, zonder onderbouwing.
Feit is dat de religieuze scholen die dat doen de uitzondering zijn en stuk voor stuk niet zo best presteren. Dus ook zeker niet de populairste scholen zullen zijn.

Net zoals het alles behalve een feit is dat niet religieuze scholen die tijd wel invullen met vakken waar ze wat aan hebben. De wereld is niet zo zwart/wit.
Dat heb ik al meerdere malen onderbouwd, hierboven zelfs.

Als je 10 uur over hebt in de week en je kind zit op een islamitische of christelijke school zal de school eerder over Mohammed of Adam, Eva en Jezus vertellen in de 'verloren uurtjes'.

Gebruik die 10 uur dan wat mijn part voor sporten, dat is nog ergens goed voor. Kinderen indoctrineren vanaf jonge leeftijd is een kwalijke zaak, en dat de overheid dit faciliteert is al helemaal belachelijk. Als jij graag een geloofs-gekkies-school wil hebben dan betaal je het zelf maar.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_170192604
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:50 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Je maakt meerdere aannames, onder andere dat ik mensen hun vrijheid van religie zou misgunnen. Ze doen maar, maar dat hoeft niet op scholen. En zo heb ik nog wel meer dingen die simpelweg niet kloppen aan je verhaal, maar goed.

Dat is voor jou natuurlijk ideaal en als hij zich daar op zijn plek voelt dan helemaal goed. Maar:

''Het islamitisch onderwijs valt in Nederland onder het bijzonder onderwijs. De leerlingen op een islamitische school krijgen naast gewoon onderwijs als taal en rekenen, onderwijs dat aansluit bij de geloofsovertuiging van hun ouders. De islamitische scholen laten zich - in de woorden van de koepelorganisatie ISBO - leiden door de heilige bronnen van de islam: de Koran en Soenna.

In het onderwijs worden de Soenna en de Koran toegankelijk gemaakt voor de leerlingen en worden ze ingeleid in de islamitische geloofstraditie. Het islamitisch onderwijs is, net als alle andere vormen van bijzonder onderwijs, gebaseerd op artikel 23, lid 2 van de Nederlandse Grondwet waarin staat: 'Het geven van onderwijs is vrij, behoudens het toezicht van de overheid en, voor wat bij de wet aangewezen vormen van onderwijs betreft, het onderzoek naar de bekwaamheid en de zedelijkheid van hen die onderwijs geven, een en ander bij de wet te regelen.

Het islamitisch onderwijs wordt, net als al het onderwijs, gefinancierd door de centrale overheid. Nederland telde in 2008 43 islamitische basisscholen en één islamitische school voor voortgezet onderwijs. Daarnaast bestaan er ook 5 islamitische scholen voor hoger of universitair onderwijs.''

Van wiki.

Jij schreef: ''En bij de religieuze scholen geld dat het echt de zware uitzondering is die de regel bevestigd die die 'resttijd' invult met religie. Dat komt amper voor. Verreweg de meeste vullen dat in met eenzelfde soort zaken als niet religieuze scholen."

Dat klopt dus al niet, het gebeurt juist heel veel.
A: De islamitische scholen zijn in de minderheid als we het over religieuze scholen hebben. (https://nl.m.wikipedia.or(...)derwijs_in_Nederland) Zoals je kan zien is dit maar een handje vol...
B: Niets van wat daar staat zegt wat over hoeveel ze van die resttijd daarvoor gebruiken. Dat een school bv de islamitische waarden meeneemt en als extra vak koranleer ofzo heeft maakt niet dat ze niet ook andere zaken behandelen.
C: Hier kom ik je tegemoet. Vele islamitische scholen zijn van slechte kwaliteit, zo slecht dat zelfs de meeste moslims hun kinderen er niet naar toe sturen. Duiken ze onder de normen die er zijn (leveren ze dus kinderen af die niet klaar zijn voor de middelbare of de staatsexamens, sjoemelen ze met de kerndoelen e.d.) dan worden ze gesloten/bestraft.

Ik ben absoluut een voorstander van kwaliteit van onderwijs waarborgen en dat is in Nederland helemaal zo slecht nog niet geregeld. Daar wil ik echt niet aan tornen, de eisen mogen zelfs iets omhoog van mij.
Maar verplichten die 'resttijd' in te vullen met kerndoelen gaat daar niet aan bijdragen.

Lees dit bv eens, gewoon voor wat broodnodige nuance:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)indtoets-basisschool
pi_170192769
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:08 schreef erodome het volgende:

[..]

A: De islamitische scholen zijn in de minderheid als we het over religieuze scholen hebben. (https://nl.m.wikipedia.or(...)derwijs_in_Nederland) Zoals je kan zien is dit maar een handje vol...
B: Niets van wat daar staat zegt wat over hoeveel ze van die resttijd daarvoor gebruiken. Dat een school bv de islamitische waarden meeneemt en als extra vak koranleer ofzo heeft maakt niet dat ze niet ook andere zaken behandelen.
C: Hier kom ik je tegemoet. Vele islamitische scholen zijn van slechte kwaliteit, zo slecht dat zelfs de meeste moslims hun kinderen er niet naar toe sturen. Duiken ze onder de normen die er zijn (leveren ze dus kinderen af die niet klaar zijn voor de middelbare of de staatsexamens, sjoemelen ze met de kerndoelen e.d.) dan worden ze gesloten/bestraft.

Ik ben absoluut een voorstander van kwaliteit van onderwijs waarborgen en dat is in Nederland helemaal zo slecht nog niet geregeld. Daar wil ik echt niet aan tornen, de eisen mogen zelfs iets omhoog van mij.
Maar verplichten die 'resttijd' in te vullen met kerndoelen gaat daar niet aan bijdragen.

BoneThuggs zegt toch helemaal niet dat er, procentueel gezien, veel islamitische scholen zijn?

En hoezo voor het waarborgen van kwalitatief onderwijs? Alsof er mensen voor slecht onderwijs zijn.
pi_170192843
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:08 schreef erodome het volgende:

[..]

A: daar heb je gelijk in, je hebt uiteraard ook 'christelijke' scholen waar ze alleen s'ochtends en na schooltijd bidden.
B: uiteraard behandelt die school ook andere vakken, zou niet goed zijn als het niet zo was. :P
C: ik kan zo snel geen cijfers vinden, dus dat neem ik van je aan.

Op zich niet heel verrassend dat ze beter scoren, wat me wel opvalt is dat kleine scholen slechter scoren dan grotere, je zou andersom verwachten.

"Het protestantse onderwijs houdt in dat men op protestantse wijze wordt opgevoed en dat alle tot de meeste leraren zelf ook protestants zijn. In het protestantse onderwijs begint men de dag meestal met een gebed, het zingen van gezangen of psalmen, het onderwijs is sterk gebaseerd op protestants-christelijke gewoonten en tradities. Vandaag de dag zijn vele middelbare scholen nog steeds protestants, er zijn meestal wel 1 à 2 protestantse scholen in een dorp aanwezig, dit is echter afhankelijk van de ligging van het dorp. Zo zijn er in Nederland meer protestantse scholen en in België meer katholieke scholen.''

Ook van wiki btw.

Hiervan gaan de nekharen bij mij recht overeind staan, echt zo'n ons kent ons, dan vind ik het ook niet heel gek dat ze beter scoren over het algemeen genomen. :P
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_170192851
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 15:50 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De interpretaties zijn niet zozeer gewelddadig, er staan wel degelijk gewelddadige teksten in de koran en de hadith.

Als je de islam bestudeert kan je daar echt niet onderuit. Een eenvoudig voorbeeld is dat Mohamed het toestond dat zijn soldaten zich vrouwen eigen maakten als oorlogsbuit.
Tuurlijk staan er ook gewelddadige zaken in, vrouwen tot slaaf maken was doodnormaal in die tijd.
Maar er staat ook dat als je een kind verwekt bij zo'n vrouw ze vrij is (of getrouwd moet worden, waarbij strak volgens de leer dat niet onder dwang mag), het kind geen slaaf is. Dat als je je slaaf slaat je die vrij moet laten (vergeleken met de bijbel een hele verbetering) e.d..
Vele moslims geloven dat de regels rondom slaven en krijgsgevangenen bedoeld was om een einde aan slavernij te maken en om 'vijand' op te nemen in de gemeenschap om ze zo te laten zien dat vijandschap niet nodig was. Er staat letterlijk n de geloofsteksten dat een slaaf gelijk is aan een broeder en dat de vrouw die als buit genomen wordt behandeld moet worden als familie. Dat de praktijk een ander liedje zingt ontken ik niet trouwens!

Maar over de zaken waarover we het hadden gaat het wel degelijk om interpretatie. Afvalligheid is daar een goed vb van. In de koran zelf staat er echt niets over een wereldse straf, wordt daar dwang in geloof zelfs ronduit afgekeurd. In de overleveringen wordt daar een uitzondering op gemaakt voor de 'vijand', die de islam/staat omver willen werpen, actief strijden tege. Wie daartoe gerekend wordt varieert enorm per groep en tijdsvlak, dat is pure interpretatie.

Als we bv naar de Isis idioten kijken dan zien we dat die hele boekwerken aan 'uitleg' nodig hebben om hun gewelddadige visie goed te praten. Als het gaat om de zaken waardoor we ze als barbaars bestempelen gaat dat vrijwel nooit over klip en klare verzen. Gaat het vaak zelfs dwars tegen de geloofsteksten in. Bv hele verhalen waarom bv die journalist gruwelijk om zeep geholpen mag worden omdat anderen uit zijn land gruwelijkheden hebben gedaan. Terwijl de grondteksten zeggen dat je nooit en te nimmer iemand mag straffen voor de daden van een ander en burgers in dienst van niet schuldig zijn aan misdaden van anderen. Zelfde met de aanslagen hier op burgerdoelen, die zijn ronduit verboden in de grondteksten.
Ze geven er zelf een draai aan, hebben hun eigen 'geleerden' die met een hoop bla bla er een 'mooi' verhaal van maken waarmee ze hun doen en laten een 'islamtisch' tintje kunnen geven, hun doen en laten goed kunnen praten.
pi_170192866
Ik zie de relevantie van religieuze scholen die het goed doen niet zozeer. Dat ze het goed doen ligt aan de docenten en de manier van aanpakken daar, niet aan of het christelijk of islamitisch is.

Of zouden christelijke scholen opeens kut worden als ze het niet meer christelijk noemen?
Conscience do cost.
pi_170192917
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:01 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat heb ik al meerdere malen onderbouwd, hierboven zelfs.

Als je 10 uur over hebt in de week en je kind zit op een islamitische of christelijke school zal de school eerder over Mohammed of Adam, Eva en Jezus vertellen in de 'verloren uurtjes'.

Gebruik die 10 uur dan wat mijn part voor sporten, dat is nog ergens goed voor. Kinderen indoctrineren vanaf jonge leeftijd is een kwalijke zaak, en dat de overheid dit faciliteert is al helemaal belachelijk. Als jij graag een geloofs-gekkies-school wil hebben dan betaal je het zelf maar.
Dat is een aanname aan jouw kant. Niet perse de waarheid.
In veel gevallen blijkt jouw aanname niet te kloppen, soms wel. Maar nogmaals, de scholen die doen wat jij denkt zijn stuk voor stuk slecht presterende scholen die zelfs door de meeste moslims gemeden worden. Die kiezen dan liever voor die christelijke school die die 'resttijd' wel invult met andere zaken dan religieus, of voor een openbare school.

Maar zelfs dat alles neemt niet weg dat zelfs de scholen waar je op doelt gewoon moeten voldoen aan de onderwijs normen die voor elke school gelden. Dat ze gesloten worden als ze daar niet aan voldoen.
pi_170192979
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:23 schreef ems. het volgende:
Ik zie de relevantie van religieuze scholen die het goed doen niet zozeer. Dat ze het goed doen ligt aan de docenten en de manier van aanpakken daar, niet aan of het christelijk of islamitisch is.

Of zouden christelijke scholen opeens kut worden als ze het niet meer christelijk noemen?
Natuurlijk ligt dat ook aan dat religieuze... Dat is de drijvende factor achter de doelstellingen. Daarop zoeken ze docenten, daarop vullen ze de manier van aanpak in.

Jij ben wat te snel in zeggen dat dat losstaat van religie, maar religie is veel meer dan wat bijbelleer en geloofsregels.
Dat die zaken ook zonder religie kunnen is absoluut waar, maar dat neemt niet weg dat ze ook gebeuren onder de vleugel van religie, geïnspireerd door religie.
pi_170192996
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:28 schreef erodome het volgende:

[..]

Natuurlijk ligt dat ook aan dat religieuze...
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom.

quote:
Jij ben wat te snel in zeggen dat dat losstaat van religie, maar religie is veel meer dan wat bijbelleer en geloofsregels.
Dat die zaken ook zonder religie kunnen is absoluut waar, maar dat neemt niet weg dat ze ook gebeuren onder de vleugel van religie, geïnspireerd door religie.
Nou, dan des te beter om religie snel af te schudden als dat toch kan.
Conscience do cost.
pi_170193053
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Tuurlijk staan er ook gewelddadige zaken in, vrouwen tot slaaf maken was doodnormaal in die tijd.
Maar er staat ook dat als je een kind verwekt bij zo'n vrouw ze vrij is (of getrouwd moet worden, waarbij strak volgens de leer dat niet onder dwang mag), het kind geen slaaf is. Dat als je je slaaf slaat je die vrij moet laten (vergeleken met de bijbel een hele verbetering) e.d..
Vele moslims geloven dat de regels rondom slaven en krijgsgevangenen bedoeld was om een einde aan slavernij te maken en om 'vijand' op te nemen in de gemeenschap om ze zo te laten zien dat vijandschap niet nodig was. Er staat letterlijk n de geloofsteksten dat een slaaf gelijk is aan een broeder en dat de vrouw die als buit genomen wordt behandeld moet worden als familie. Dat de praktijk een ander liedje zingt ontken ik niet trouwens!

Maar over de zaken waarover we het hadden gaat het wel degelijk om interpretatie. Afvalligheid is daar een goed vb van. In de koran zelf staat er echt niets over een wereldse straf, wordt daar dwang in geloof zelfs ronduit afgekeurd. In de overleveringen wordt daar een uitzondering op gemaakt voor de 'vijand', die de islam/staat omver willen werpen, actief strijden tege. Wie daartoe gerekend wordt varieert enorm per groep en tijdsvlak, dat is pure interpretatie.

Als we bv naar de Isis idioten kijken dan zien we dat die hele boekwerken aan 'uitleg' nodig hebben om hun gewelddadige visie goed te praten. Als het gaat om de zaken waardoor we ze als barbaars bestempelen gaat dat vrijwel nooit over klip en klare verzen. Gaat het vaak zelfs dwars tegen de geloofsteksten in. Bv hele verhalen waarom bv die journalist gruwelijk om zeep geholpen mag worden omdat anderen uit zijn land gruwelijkheden hebben gedaan. Terwijl de grondteksten zeggen dat je nooit en te nimmer iemand mag straffen voor de daden van een ander en burgers in dienst van niet schuldig zijn aan misdaden van anderen. Zelfde met de aanslagen hier op burgerdoelen, die zijn ronduit verboden in de grondteksten.
Ze geven er zelf een draai aan, hebben hun eigen 'geleerden' die met een hoop bla bla er een 'mooi' verhaal van maken waarmee ze hun doen en laten een 'islamtisch' tintje kunnen geven, hun doen en laten goed kunnen praten.
Mohamed draaide de vrijlating van een slaaf zelfs terug om deze slaaf te kunnen verkopen.

Als je nu eens zou citeren uit die zogenaamde grondteksten.
pi_170193084
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:25 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is een aanname aan jouw kant. Niet perse de waarheid.
In veel gevallen blijkt jouw aanname niet te kloppen, soms wel. Maar nogmaals, de scholen die doen wat jij denkt zijn stuk voor stuk slecht presterende scholen die zelfs door de meeste moslims gemeden worden. Die kiezen dan liever voor die christelijke school die die 'resttijd' wel invult met andere zaken dan religieus, of voor een openbare school.

Maar zelfs dat alles neemt niet weg dat zelfs de scholen waar je op doelt gewoon moeten voldoen aan de onderwijs normen die voor elke school gelden. Dat ze gesloten worden als ze daar niet aan voldoen.
Mwhoa, ik heb zelf op een protestantse basisschool gezeten en die stond / staat gewoon normaal / goed aangeschreven. Toch moest ik verplicht drie keer per dag bidden terwijl ik dat eigenlijk niet wou, toen ben ik ook naar een andere school gegaan.

Maar je moet bijvoorbeeld ook urenlang naar saaie verhalen luisteren over de bijbel en als een kind eenmaal een beetje geworteld is in een klas, dan zet je als ouders zijnde ze niet zo snel op een andere school, vanwege pesten, nieuwe klas, etc. Het moet gewoon duidelijk zijn; wij zijn een christelijke school en we nemen ook moslims en andere gelovigen aan, maar we gaan NIKS veranderen wat betreft Pasen, Sinterklaas en weet ik veel. Laat ze maar algemene voorwaarden ondertekenen ofzo.

Wat ik wil gaat toch nooit gebeuren, dat weet ik ook wel. maar het is wel hoe ik erover denk. Religie heeft wat mij betreft niks te zoeken in een schoolklas.
pi_170193112
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:29 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom.

[..]

Nou, dan des te beter om religie snel af te schudden als dat toch kan.
Dat is jouw gebrek, dat je het totaal van religie niet kent, een zeer beperkte visie hebt ervan.

En nee, niet des te beter om dan religie maar snel af te schudden als dat toch kan. Dat het ook zonder religie kan maakt niet dat het slecht is als het met religie gebeurd. Ikmweet het, lastig voor je, want dan moet je erkennen dat religie wat breder is dan enkel de kommer en kwel die jij er graag van maakt om je wereldbeeld te bevestigen.
pi_170193142
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:37 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is jouw gebrek, dat je het totaal van religie niet kent, een zeer beperkte visie hebt ervan.
Dat gevoel heb ik andersom ook bij jou, dat je religie niet begrijpt en een zeer beperkte visie ervan hebt.
quote:
En nee, niet des te beter om dan religie maar snel af te schudden als dat toch kan. Dat het ook zonder religie kan maakt niet dat het slecht is als het met religie gebeurd. Ikmweet het, lastig voor je, want dan moet je erkennen dat religie wat breder is dan enkel de kommer en kwel die jij er graag van maakt om je wereldbeeld te bevestigen.
Ook hier, geheel wederzijds. Hopelijk komt de wijsheid met de jaren :) Of je kan proberen uit te leggen wat religie dan zoal toevoegt want ik heb er nooit iets van gemerkt.
Conscience do cost.
pi_170193216
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:34 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Mohamed draaide de vrijlating van een slaaf zelfs terug om deze slaaf te kunnen verkopen.

Als je nu eens zou citeren uit die zogenaamde grondteksten.
Even heel snel, want ik moet weg...

Lees dit even en volg de bronnen die gegeven worden:

http://www.vraagislam.nl/hoe-zit-het-met-slavernij-in-de-islam/

Dit is de uitleg die de meerderheid van de moslims (hier zeker) volgt.
Verdiep je bv ook in Bilal, maar zo zijn er wel meer vooraanstaande firguren in de islamitische geschiedenis die als slaaf begonnen zijn.

Wil je hier verder over discussiëren met me dan raad ik aan om naar f&l te verhuizen, want we gaan dan wel erg offtopic. Mocht je dat willen dan zal ik de bronteksten erbij pakken, maar daarvoor moet ik veel bladeren, want weet niet uit mijn hoofd waar wat precies staat. Zo deskundig ben ik nu ook weer niet.
pi_170193264
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:40 schreef ems. het volgende:

[..]

Dat gevoel heb ik andersom ook bij jou, dat je religie niet begrijpt en een zeer beperkte visie ervan hebt.

[..]

Ook hier, geheel wederzijds. Hopelijk komt de wijsheid met de jaren :) Of je kan proberen uit te leggen wat religie dan zoal toevoegt want ik heb er nooit iets van gemerkt.
Ik heb geen beperkte visie op religie, ik erken zowel het nare als het goede, beide komt voor.

Alleen al dat je zegt dat het nooit wat toevoegd is al sprekend, dat kan je enkel zeggen als je niet eerlijk naar de geschiedenis kijkt en hede ten dage amper je verdiept in religie en hoe mensen dat beleven, hoe het hun motiveert.
Dat laatste kan ten goede of ten kwade, een nuance die jij niet wil zien.
pi_170193283
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:46 schreef erodome het volgende:

[..]

Even heel snel, want ik moet weg...

Lees dit even en volg de bronnen die gegeven worden:

http://www.vraagislam.nl/hoe-zit-het-met-slavernij-in-de-islam/

Dit is de uitleg die de meerderheid van de moslims (hier zeker) volgt.
Verdiep je bv ook in Bilal, maar zo zijn er wel meer vooraanstaande firguren in de islamitische geschiedenis die als slaaf begonnen zijn.

Wil je hier verder over discussiëren met me dan raad ik aan om naar f&l te verhuizen, want we gaan dan wel erg offtopic. Mocht je dat willen dan zal ik de bronteksten erbij pakken, maar daarvoor moet ik veel bladeren, want weet niet uit mijn hoofd waar wat precies staat. Zo deskundig ben ik nu ook weer niet.
Een site door en voor moslims die slavernij bagatelliseert.

quote:
Ze zijn dus te vergelijken met een dienstmeid, huishoudster, allround medewerker die verschillende taken uitvoert. Enig verschil tussen een slaaf in de islam en een dienstmeid van de 21e eeuw is dat een slaaf niet werd betaald voor zijn werk. Het is de vraag of dit een nadeel is als we lezen dat slaven aan tafel van de heer des huizes konden eten en gelijkwaardige kleren kon dragen. Terwijl we weten dat er in Nederland 1,2 miljoen mensen onder de armoedegrens leven en vele miljoenen met moeite rond kunnen komen, laat staan dat ze zelfde voedsel kunnen nuttigen en gelijkwaardige kleding kunnen dragen als hun ‘baas’.

Vrouwelijke slaven worden jaariyah genoemd. Een jaariyah was een dienstmeid die huishoudelijke taken verricht op het (land)huis of paleis. Het is dus niet wonderbaarlijk dat in de paleizen van sultans tientallen jaariyah’s waren net zoals er tientallen dienstmeiden in een kasteel of paleis van een willekeurige koning was.
pi_170193327
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:49 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik heb geen beperkte visie op religie, ik erken zowel het nare als het goede, beide komt voor.

Alleen al dat je zegt dat het nooit wat toevoegd is al sprekend, dat kan je enkel zeggen als je niet eerlijk naar de geschiedenis kijkt en hede ten dage amper je verdiept in religie en hoe mensen dat beleven, hoe het hun motiveert.
Je hebt wel degelijk een beperkte visie. Nergens wordt in de koran gepleit voor het afschaffen van slavernij. In de hadith hield Mohamed slaven en draaide zelfs de vrijlating van een slaaf terug.

Mohamed liet ook een schrijver vermoorden die over hem spotte. De doodstraf dus voor ongelovigen/criticasters.
pi_170193332
Leuk, zo'n topic over pasen
pi_170193388
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:49 schreef erodome het volgende:

[..]

Je hebt een zeer beperkte en rooskleurige visie van religie.
quote:
Alleen al dat je zegt dat het nooit wat toevoegd is al sprekend, dat kan je enkel zeggen als je niet eerlijk naar de geschiedenis kijkt
Ik betwist niet dat religie invloed heeft gehad. Ik betwist dat die invloed ooit positief is geweest. Als je terug kijkt in de geschiedenis dan zie je juist des te beter wat voor ellende religie heeft toegevoegd. Dat mensen ook leuk kumbaya gaan zingen is gezellig maar in grotere lijnen natuurlijk totaal irrelevant. Het voornaamste dat religie heeft gekweekt is haat voor alles dat anders is.
quote:
en here ten dage amper je verdiept in religie en hoe mensen dat beleven, hoe het hun motiveert.
Iedereen heeft z'n eigen dingen die hem motiveren. Geen reden om dat op de jeugd te projecteren. Te meer omdat religie dus een verdeeldheid-zaaiende factor is.
quote:
Dan moeten ze dat vooral ten goede doen achter gesloten deuren en ver weg houden bij de jeugd.
Conscience do cost.
pi_170193393
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2017 16:49 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Een site door en voor moslims die slavernij bagatelliseert.

[..]

Ik ben me ervan bewust dat de praktijk meestal niet zo 'mooi' is, het gaat om wat de grondteksten zeggen en hoe de meeste moslims het vertalen. En dat is deze kusje kroel versie. Waarbij slaven in het gezin werden opgenomen, niet te zwaar mochten werken, er meegewerkt moest worden, er stevige regels waren over hoe ze te behandelen, ze als 'broeders' en 'zusters' gezien zouden moeten worden, trouwen met slaven aangemoedigd werd,ze vrijlaten aangemoedigd werd en de kinderen die voortkwamen uit slaven als eigen kinderen gezien werden, vrij vanaf de geboorte.
Dat alles was redelijk progressief in die tijd. Nogmaals, de praktijk is een ander verhaal, vooral omdat de menselijke aard er dan bij komt en vooral het over 'winst' gaat (ten koste van).

Maar ben nu echt weg. Nogmaals, wil je deze discussie voortzetten open dan een topic in f&l over dit specifieke onderwerp. Dan wil ik er later wel wat dieper op in gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')