Qua genomineerden denk ik dat je goed zit. Team denk ik eerder Head/Paulis. En qua sportmoment zal de val van Van Vleuten en het wekkertje van Martina er nog wel bijkomen. Hoop eigenlijk ook dat het laatste moment wint want gun Churandy ook een prijs op dat gala. Of zouden ze hem dan ook die prijs die hij een paar dagen geleden van NOCNSF kreeg uitreiken?quote:Op vrijdag 25 november 2016 16:46 schreef sportfreak het volgende:
Genomineerden en dik gedrukt de verwachtte winnaars
Mannen:
- Max Verstappen (winnaar F1 GP Spanje)
- Dorian van Rijsselberge (Goud OS windsurfen)
- Ferry Weertman (Goud OS 10 km open water zwemmen)
- Tom Dumoulin (Zilver OS tijdrijden, 2 etappes TdF)
Vrouwen:
- Sanne Wevers (goud OS turnen, balk)
- Anna van der Breggen (Goud OS wegwedstrijd, brons OS tijdrijden, winst EK)
- Ellis Ligtlee (Goud OS Keirin)
- Sharon van Rouwendaal (Goud OS 10 km open water zwemmen)
- Marit Bouwmeester (Goud OS zeilen)
Teams:
- Head / Paulis (Goud OS, roeien lichte dubbel twee)
- hockeysters (zilver OS)
- Handbalsters (zilver WK, vierde OS)
- Brouwer/Meeuwsen (brons OS beachvolleybal)
Handicap:
- Marlou van Rhijn (Goud PS 100m/200m)
- Kenny van Weeghel (Goud PS 400m)
- Jiske Griffioen (Goud PS rolstoeltennis)
- alle andere gouden PS winnaars zullen ook wel genomineerd worden
Coach:
winst voor Marcel Wouda, coach van Weertman en Van Rouwendaal
Talent: Geen idee
Sport in beeld:
- Verstappen wint GP Spanje
- Bertens haalt halve finale RG
- Kruijswijk op weg naar eindzege Giro
- Schippers gooit met schoenen
- olympische gouden medailles
FBK prijs:
- Geen idee
Dumolin en de hockeysters hoeven wmb niet genomineerd te worden, beiden hebben ze niet gedaan wat ze moesten doen.quote:Op vrijdag 25 november 2016 16:46 schreef sportfreak het volgende:
Genomineerden en dik gedrukt de verwachtte winnaars
Mannen:
- Max Verstappen (winnaar F1 GP Spanje)
- Dorian van Rijsselberge (Goud OS windsurfen)
- Ferry Weertman (Goud OS 10 km open water zwemmen)
- Tom Dumoulin (Zilver OS tijdrijden, 2 etappes TdF)
Vrouwen:
- Sanne Wevers (goud OS turnen, balk)
- Anna van der Breggen (Goud OS wegwedstrijd, brons OS tijdrijden, winst EK)
- Ellis Ligtlee (Goud OS Keirin)
- Sharon van Rouwendaal (Goud OS 10 km open water zwemmen)
- Marit Bouwmeester (Goud OS zeilen)
Teams:
- Head / Paulis (Goud OS, roeien lichte dubbel twee)
- hockeysters (zilver OS)
- Handbalsters (zilver WK, vierde OS)
- Brouwer/Meeuwsen (brons OS beachvolleybal)
Handicap:
- Marlou van Rhijn (Goud PS 100m/200m)
- Kenny van Weeghel (Goud PS 400m)
- Jiske Griffioen (Goud PS rolstoeltennis)
- alle andere gouden PS winnaars zullen ook wel genomineerd worden
Coach:
winst voor Marcel Wouda, coach van Weertman en Van Rouwendaal
Talent: Geen idee
Sport in beeld:
- Verstappen wint GP Spanje
- Bertens haalt halve finale RG
- Kruijswijk op weg naar eindzege Giro
- Schippers gooit met schoenen
- olympische gouden medailles
FBK prijs:
- Geen idee
In een Olympisch jaar worden alle olympisch kampioenen sowieso genomineerd. Dus bij de vrouwen zullen dat er 4 zijnquote:Op vrijdag 25 november 2016 16:25 schreef TheArt het volgende:
Mannen zullen de genomineerden wel uit het viertal Verstappen, Weertman, Van Rijsselberghe en Dumoulin komen.
Bij de vrouwen 3 van het rijtje Wevers, Van Rouwendaal, Van der Breggen en Ligtlee.
5 (v.d Breggen, Ligtlee, van Rouwendaal, Bouwmeester, Wevers)quote:Op vrijdag 25 november 2016 17:15 schreef franklop het volgende:
[..]
In een Olympisch jaar worden alle olympisch kampioenen sowieso genomineerd. Dus bij de vrouwen zullen dat er 4 zijn
Ik ging er gewoon vanuit dat TA ze wel allemaal had genoemdquote:Op vrijdag 25 november 2016 17:21 schreef Snowbomb het volgende:
[..]
5 (v.d Breggen, Ligtlee, van Rouwendaal, Bouwmeester, Wevers)
Waarom wil Max niet winnen? Ja maar één race gewonnen, dat zegt natuurlijk niet zoveel over zijn geweldige jaar. Wmb onbetwiste winnaar.quote:Op vrijdag 25 november 2016 17:34 schreef heywoodu het volgende:
Alle vier mannen zouden het min of meer verdienen, Dumoulin's Tour was briljant en dan nog olympisch zilver na een behoorlijke blessure als toetje. Verstappen heeft één race gewonnen, dus zou het in principe niet moeten winnen en wil het zelf ook niet, dus niet doen. Van Rijsselberghe was dominant toen het moest en Weertman, tja, ook heel goedLastig te zeggen, maar ik zou voor Van Rijsselberghe gaan op één, Dumoulin op twee, Weertman op drie, Verstappen op vier.
Wevers zou ik bij de vrouwen als winnares zien, alleen voor de kansen is het misschien minder dat de wereldtop niet heel breed is én dat ze vooral won doordat Biles een grote fout maakte.
Head/Paulis hoop ik bij de teams, handbalsters verloren een finale en haalden geen olympische medaille.. Van Rhijn zou wel moeten winnen bij de gehandicapte sporters, of iemand uit de zwemploeg.
Talent van het jaar is altijd lastig als je de juniorenkampioenschappen niet overal volgt
Verstappen GP Spanje moet sport in beeld gewoon winnen.
Omdat hij niet naar het gala wiltquote:Op vrijdag 25 november 2016 17:37 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Waarom wil Max niet winnen? Ja maar één race gewonnen, dat zegt natuurlijk niet zoveel over zijn geweldige jaar. Wmb onbetwiste winnaar.
Hij heeft geen zin in een gala en is op vakantie danquote:Op vrijdag 25 november 2016 17:37 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Waarom wil Max niet winnen? Ja maar één race gewonnen, dat zegt natuurlijk niet zoveel over zijn geweldige jaar. Wmb onbetwiste winnaar.
Woodu, kijk eens verder dan de Olympische Spelenquote:Op vrijdag 25 november 2016 17:34 schreef heywoodu het volgende:
Head/Paulis hoop ik bij de teams, handbalsters verloren een finale en haalden geen olympische medaille.. Van Rhijn zou wel moeten winnen bij de gehandicapte sporters, of iemand uit de zwemploeg.
Verstappen is een mooie voor volgend jaar. Dan zie ik hem wel podium rijden in het eindklassement (en dat is voor mij in zijn sport de eis om in aanmerking te komen voor sportman van het jaar). En geen OS dus ook van daaruit geen concurrentie. Dan lijkt het me een uitgemaakte zaak...tenzij we ineens een Nederlandse Tourwinnaar krijgen.quote:Op vrijdag 25 november 2016 17:40 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hij heeft geen zin in een gala en is op vakantie dan
Als hij wint krijg je zo'n videoboodschapding van iemand die er niet eens zin in heeft, moet je niet willen. Hij heeft één race gewonnen, ook nog eens in een auto waar je op zijn minst toch gewoon top-6 mee moet rijden als je normaal rijdt en met hulp van twee doorgaans veel snellere auto's die uitvielen. Daarnaast uiteraard indruk gemaakt, dat ontken ik zeker niet, maar niet gewonnen.
Ik vind het een meer historische prestatie dan Van Rijsselberghe of Weertman, maar wat die gepresteerd hebben (de enige kans die je in vier jaar krijgt grijpen, zonder al te starten met top-6-materiaal) vind ik gewoon knapper.
Dat is lastig te voorspellen allemaal. We waren dicht bij een eindzege in een grote wielerronde dit jaar. Als Kruijswijk hem volgend jaar wel wint, dan weegt dat zwaarder dan een 3e plaats in een F1 eindklassement wat mij betreft.quote:Op vrijdag 25 november 2016 17:43 schreef Snowbomb het volgende:
[..]
Verstappen is een mooie voor volgend jaar. Dan zie ik hem wel podium rijden in het eindklassement (en dat is voor mij in zijn sport de eis om in aanmerking te komen voor sportman van het jaar). En geen OS dus ook van daaruit geen concurrentie. Dan lijkt het me een uitgemaakte zaak...tenzij we ineens een Nederlandse Tourwinnaar krijgen.
Ja dat zeg ik ook toch?quote:Op vrijdag 25 november 2016 17:45 schreef franklop het volgende:
[..]
Dat is lastig te voorspellen allemaal. We waren dicht bij een eindzege in een grote wielerronde dit jaar. Als Kruijswijk hem volgend jaar wel wint, dan weegt dat zwaarder dan een 3e plaats in een F1 eindklassement wat mij betreft.
Zou ik ook doen maar denk dat sporters voor Wevers gaan.quote:Op vrijdag 25 november 2016 17:39 schreef franklop het volgende:
Ik zou de prijs bij de vrouwen overigens wel aan Vd Breggen geven. 2 medailles op de Spelen en daarnaast nog legio zeges
Ik kijk altijd verder dan de Spelen. Ik zeg niet dat de handbalsters het niet verdienen, maar dat ik een ander team meer terecht zou vinden. Die hadden het letterlijk niet beter kunnen doen, de handbalsters wel, die hebben het flink uit handen gegeven. Leuk, tweede worden op een WK, heel knap, maar ze hebben zowel het WK als de Spelen niet gewonnen. Terechte nominatie, maar of ze terechte winnaars zouden zijn betwijfel ik.quote:Op vrijdag 25 november 2016 17:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Woodu, kijk eens verder dan de Olympische Spelen
De Handbalsters hebben een geweldig onverwacht goed jaar achter de rug. De OS waren een dieptepunt, maar zelfs van die vierde plek hadden ze een jaar geleden niet eens van durven te dromen.
Dus je zegt nu dat Verstappen een terechte winnaar is omdat hij in een superieure auto heeft gewonnen, maar als hij een jaar geleden derde was geworden, had hij het niet verdiend?quote:Op vrijdag 25 november 2016 17:48 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik kijk altijd verder dan de Spelen. Ik zeg niet dat de handbalsters het niet verdienen, maar dat ik een ander team meer terecht zou vinden. Die hadden het letterlijk niet beter kunnen doen, de handbalsters wel, die hebben het flink uit handen gegeven. Leuk, tweede worden op een WK, heel knap, maar ze hebben zowel het WK als de Spelen niet gewonnen. Terechte nominatie, maar of ze terechte winnaars zouden zijn betwijfel ik.
Ja, dat zeg ik, het gaat om context. In een auto waar elke degelijke coureur regelmatig top-6 zou rijden één race winnen en zo nu en dan op het podium eindigen is voor Nederland heel bijzonder, maar een vrij "normale" prestatie. Als hij dat in een Toro Rosso had gedaan vond ik het een ander verhaal. Het draait om contextquote:Op vrijdag 25 november 2016 17:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus je zegt nu dat Verstappen een terechte winnaar is omdat hij in een superieure auto heeft gewonnen, maar als hij een jaar geleden derde was geworden, had hij het niet verdiend?
Het draait om context, niet om cijfers
Die vergelijking met Verstappen was als hij derde was geworden in de TR.quote:Op vrijdag 25 november 2016 17:54 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, dat zeg ik, het gaat om context. In een auto waar elke degelijke coureur regelmatig top-6 zou rijden één race winnen en zo nu en dan op het podium eindigen is voor Nederland heel bijzonder, maar een vrij "normale" prestatie. Als hij dat in een Toro Rosso had gedaan vond ik het een ander verhaal. Het draait om context
En waar je vandaan haalt dat ik het de hockeysters wel gun en handbalsters niet, geen idee, maar de hockeysters hebben inderdaad in elk geval nog zilver. Onder de verwachting en dus zou ik ze liever ook niet zien winnen. Head/Paulis hebben het hoogst mogelijke wél gehaald.
Ja daar kwam ik net zelf ook achter jaquote:Op vrijdag 25 november 2016 17:27 schreef franklop het volgende:
[..]
Ik ging er gewoon vanuit dat TA ze wel allemaal had genoemdhij vergat er gewoon 1
Waarbij ze de gouden medaille natuurlijk in de schoot geworpen kreeg. Kan zij verder niks aan doen, maar dat zou ik wel meenemen als ik zou moeten stemmen.quote:Op vrijdag 25 november 2016 17:39 schreef franklop het volgende:
Ik zou de prijs bij de vrouwen overigens wel aan Vd Breggen geven. 2 medailles op de Spelen en daarnaast nog legio zeges
Tsja Wevers ook natuurlijkquote:Op vrijdag 25 november 2016 18:33 schreef wimderon het volgende:
[..]
Waarbij ze de gouden medaille natuurlijk in de schoot geworpen kreeg. Kan zij verder niks aan doen, maar dat zou ik wel meenemen als ik zou moeten stemmen.
Die val van Van Vleuten is ook een grote kanshebber op de Sport in Beeld Prijs denk ik. Dat is het soort momenten waar die prijs voor bedoeld is in ieder geval.
Ik zou meewegen hoe uniek een prestatie is. Goud op de balk is een unicum voor Nederland. Goud bij de wegwedstrijd is dat niet. Fantastische prestatie maar het turngoud heeft nog net iets meer.quote:Op vrijdag 25 november 2016 18:33 schreef wimderon het volgende:
[..]
Waarbij ze de gouden medaille natuurlijk in de schoot geworpen kreeg. Kan zij verder niks aan doen, maar dat zou ik wel meenemen als ik zou moeten stemmen.
Die val van Van Vleuten is ook een grote kanshebber op de Sport in Beeld Prijs denk ik. Dat is het soort momenten waar die prijs voor bedoeld is in ieder geval.
Kramer verdient het ook om genomineerd te worden. Maar ja, hij is zo dominant gebleven dat het gewoon is gaan worden, dus hij maakt alleen in 2018 nog kans.quote:Op vrijdag 25 november 2016 17:23 schreef Snowbomb het volgende:
Het is een discussiepunt en ik verwacht hem niet bij de genomineerden, maar als je naar de prijzen van Sven Kramer kijkt dit jaar dan heeft hij ook zowat alles gewonnen wat hij kon winnen (EK allround, WK allround, WK afstanden 5 en 10 km, Wereldbeker 5/10 km en ploegenachtervolging)
Valt nog wel wat voor te zeggen ook. Als ploeg extreem dominant zowel op de spelen als wk.quote:Op maandag 28 november 2016 13:15 schreef franklop het volgende:
Telegraaf heeft een poll gestart om de dameswielerploeg (op de weg) te nomineren als sportploeg van het jaar
Die race bij de OS was 1 van de mooiste vrouwenwedstrijden die ik ooit had gezien zeker vanuit Nederlands oogpunt, alles wat bij de mannen al jaren fout gaat deden de vrouwen goed.quote:Op maandag 28 november 2016 14:26 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Valt nog wel wat voor te zeggen ook. Als ploeg extreem dominant zowel op de spelen als wk.
En waarom dan Dorian voor Ferry? Beide OS-goud in grote sporten.quote:Op maandag 28 november 2016 14:26 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Vind dit jaar wel echt een lastige. Wat mij betreft Max > Tom > Dorian > Ferry, vooral omdat ik prestaties in grote mondiale sporten veel hoger aansla. Maar als je de OS als het hoogste in de sport ziet, snap ik dat je voor Dorian gaat.
Prolongeren vind ik erg knap.quote:Op maandag 28 november 2016 16:51 schreef swimmie86 het volgende:
[..]
En waarom dan Dorian voor Ferry? Beide OS-goud in grote sporten.
Ligt volgens mij wel iets genuanceerder. Biles had de score van Wevers in de kwalificatie, landenwedstrijd en allroundfinale ook niet gehaald, dus was het maar de vraag of ze die score uberhaupt gehaald zou hebben.quote:Op maandag 28 november 2016 16:53 schreef swimmie86 het volgende:
Ik heb als zwemmer een voorkeur voor van Rouwendaal boven Wevers.
Wevers wint door fout van Biles, van Rouwendaal wint met grote overmacht, na een zware schouderblessure, niemand gaf haar een kans, zeker niet na de 400 vrij zwembad.
van der Breggen ook gegund, en Ligtlee en Bouwmeester ook.
Maar uiteindelijk vind ik die hele verkiezing maar kut, en een populariteitsspel.
Eigenlijk is het ook gewoon niet te vergelijken vind ik. Allemaal olympisch kampioen geworden. En de leukste mag winnen.quote:Op maandag 28 november 2016 20:04 schreef Riofan83 het volgende:
[..]
Ligt volgens mij wel iets genuanceerder. Biles had de score van Wevers in de kwalificatie, landenwedstrijd en allroundfinale ook niet gehaald, dus was het maar de vraag of ze die score uberhaupt gehaald zou hebben.
Maar om terug te komen op Van Rouwendaal: gegeven de omstandigheden vond ik de prestatie van Sharon boven die van de anderen uitsteken. Buiten dat vind ik haar ook gewoon de leukste persoon.
Was toch ook de coach voor Ranomi en co? Ging lekker. Topcoach!quote:Op vrijdag 25 november 2016 18:40 schreef Nattekat het volgende:
Coach van het jaar lijkt iedereen wel unaniem over.
Voor mij die Mercedessen die samen crashte in bocht 3, ronde 1.quote:Op maandag 28 november 2016 16:08 schreef markvanrinsum het volgende:
sportmoment van het jaar is voor mij verstappen zijn winnende race
Gewoon de complete GP van Spanje. Het is wel een Nederlandse prijs, niet een algemenequote:Op maandag 28 november 2016 22:21 schreef Nober het volgende:
[..]
Was toch ook de coach voor Ranomi en co? Ging lekker. Topcoach!
[..]
Voor mij die Mercedessen die samen crashte in bocht 3, ronde 1.
Op de Spelen openwater coach, en al sinds oktober 2013 vooral geen coach meer van Ranomi.quote:Op maandag 28 november 2016 22:21 schreef Nober het volgende:
[..]
Was toch ook de coach voor Ranomi en co? Ging lekker. Topcoach!
Ik denk zondag.quote:Op dinsdag 29 november 2016 06:35 schreef Max23 het volgende:
Wanneer worden de nominaties officieel bekend?
Niet alweer DENKquote:
Bij deze onterf ik Garrincha en George Best.quote:Op woensdag 30 november 2016 10:04 schreef Sjoerd102 het volgende:
Het blijft storend dat de awards vernoemd zijn naar iemand die al zijn gewonnen medailles/bekers en geld vergokte en verzoop
Kun je me uitleggen wat een langebaanzwemster of zwemmer goed hebben gedaan buiten dat ze minder getalenteerd waren op de echte afstanden iets anders te gaan doen ? Of zeilplankers die niet durven te snowesporten. Waarom worden het zelden sporters in wereldsporten in een teamsport ?quote:Op woensdag 30 november 2016 16:58 schreef rubbereend het volgende:
Bij de vrouwen zou ik Bouwmeester, Van Rouwendaal, Wevers, Ligtlee en Van der Breggen allemaal een goede winnaar vinden
is dit een echte vraag of wil je vooral je stokpaardje even benoemen?quote:Op woensdag 30 november 2016 20:16 schreef tong80 het volgende:
[..]
Kun je me uitleggen wat een langebaanzwemster of zwemmer goed hebben gedaan buiten dat ze minder getalenteerd waren op de echte afstanden iets anders te gaan doen ? Of zeilplankers die niet durven te snowesporten. Waarom worden het zelden sporters in wereldsporten in een teamsport ?
geen Wout Poelsquote:Op zondag 4 december 2016 18:42 schreef franklop het volgende:
Sportman
Dorian van Rijsselberghe
Ferry Weertman
Max Verstappen
Tom Dumoulin
Sven Kramer
Darten is geen sportquote:Op zondag 4 december 2016 18:51 schreef opperkleurder het volgende:
Het schijnt dat Michael van gerwen bij de paralympische atleten is ingedeeld.
Handbalsters werden ook tweede op het WK.quote:Op zondag 4 december 2016 18:52 schreef Janneke141 het volgende:
En waarom de handbalsters (4e) wel en de volleybalsters (4e) niet?
Zou ze snappen dat de sporters ter plekke kiezen ?twitter:SWevers twitterde op zondag 04-12-2016 om 18:47:47WOEHOE! Ik ben genomineerd voor Sportvrouw van het Jaar 2016! Stem alsjeblieft op mij! (link->bio) Alvast bedankt!… https://t.co/E7yfHqAMYW reageer retweet
Volleybalsters op het EK, bij gebrek aan een WK.quote:Op zondag 4 december 2016 18:53 schreef borisz het volgende:
[..]
Handbalsters werden ook tweede op het WK.
Tevens 2e op het WKquote:Op zondag 4 december 2016 18:52 schreef Janneke141 het volgende:
Geen idee waarom ze Sven Kramer hebben toegevoegd, al helemaal niet als ze in hun toelichting ook nog eens benoemen dat het mondiale belang van de sport wordt meegewogen. Schippers snap ik ook niet (al doet zij als een van de weinigen natuurlijk wel een mondiaal boeiende sport), en het zou volkomen onlogisch zijn als ze nog zou winnen ook.
En waarom de handbalsters (4e) wel en de volleybalsters (4e) niet?
Andersom kun je bij de genomineerden voor coach zeggen waarom wel Guidetti maar Groener niet?quote:Op zondag 4 december 2016 18:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volleybalsters op het EK, bij gebrek aan een WK.
Paar wk-finales voetbal. Volleybalgoudquote:Op zondag 4 december 2016 18:53 schreef Evertjan het volgende:
wij zijn trouwens wel goed in B en C sporten als klein landje
Om stemmen smeken. Wie is die meidquote:Op zondag 4 december 2016 18:53 schreef franklop het volgende:
Zou ze snappen dat de sporters ter plekke kiezen ?twitter:SWevers twitterde op zondag 04-12-2016 om 18:47:47WOEHOE! Ik ben genomineerd voor Sportvrouw van het Jaar 2016! Stem alsjeblieft op mij! (link->bio) Alvast bedankt!… https://t.co/E7yfHqAMYW reageer retweet
Klopt.quote:Op zondag 4 december 2016 18:58 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Andersom kun je bij de genomineerden voor coach zeggen waarom wel Guidetti maar Groener niet?
Denk het niet. Ben het qua Dumoulin wel met je eens.quote:Op zondag 4 december 2016 18:58 schreef Evertjan het volgende:
ik hoop op Tom bij de mannen maar ik gok dat Max het gaat worden.
En Marianne Timmer. En Guus Hiddink.quote:Op zondag 4 december 2016 18:59 schreef Evertjan het volgende:
ook wel weer tergend dat die Pieter van de Hoogenband bij de jury zit
Iemand die een jurysport beoefend zal wel weten hoe het werkt.quote:Op zondag 4 december 2016 18:53 schreef franklop het volgende:
Is er nog een teamsporter genomineerd ? Of zeik ik dan weer ?quote:Op zondag 4 december 2016 19:04 schreef Nober het volgende:
[..]
Iemand die een jurysport beoefend zal wel weten hoe het werkt.
En Leontien?quote:Op zondag 4 december 2016 19:03 schreef tong80 het volgende:
[..]
En Marianne Timmer. En Guus Hiddink.
Wie zou je willen nomineren?quote:Op zondag 4 december 2016 19:05 schreef tong80 het volgende:
[..]
Is er nog een teamsporter genomineerd ? Of zeik ik dan weer ?
Een handbalster of volleybalster. Ben geen expert in die sporten. Baseballer in Amerika zou ook niet verkeerd zijn.quote:
Haha en dan linkt ze naar een AD pollquote:Op zondag 4 december 2016 18:53 schreef franklop het volgende:
Het blijft toch vaak appels met peren vergelijken in zo'n verkiezing.quote:Op zondag 4 december 2016 19:08 schreef tong80 het volgende:
[..]
Een handbalster of volleybalster. Ben geen expert in die sporten. Baseballer in Amerika zou ook niet verkeerd zijn.
Schippers, 4x100m.quote:Op zondag 4 december 2016 19:05 schreef tong80 het volgende:
[..]
Is er nog een teamsporter genomineerd ? Of zeik ik dan weer ?
Ik neem het wel degelijk serieus.quote:Op zondag 4 december 2016 19:09 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Het blijft toch vaak appels met peren vergelijken in zo'n verkiezing.
Je moet het niet al te serieus nemen.
Van handballen heb ik geen verstand, maar voor iedere individuele volleybalster zou de nominatie onterecht zijn. De beste speelster was waarschijnlijk Sloëtjes, maar zij had nooit kunnen excelleren zonder Dijkema en de rest van het team. Daarom is het ook een teamsport.quote:Op zondag 4 december 2016 19:08 schreef tong80 het volgende:
[..]
Een handbalster of volleybalster. Ben geen expert in die sporten. Baseballer in Amerika zou ook niet verkeerd zijn.
In dezelfde tijd dat we ook in andere A sporten er beter voor stonden ja.... Tennis bijvoorbeeldquote:Op zondag 4 december 2016 18:58 schreef tong80 het volgende:
[..]
Paar wk-finales voetbal. Volleybalgoud
Gewoon lekker lullenquote:
Nee, Max gaat het niet worden. Ik zeg 85% kans op Dorian en 15% voor Ferry.quote:Op zondag 4 december 2016 19:10 schreef swimmie86 het volgende:
Max zal het wel worden, maar wil het zelf niet, leuke winnaar dan. En 1 race winnen is geen wereldkampioen worden.
En zilver bij atletiek. Net zoals Dumoulin en anderen zijn genomineerd ondanks geen winst.quote:Dafne wordt natuurlijk genomineerd omdat ze het NOS-stokpaardje is.
Een ... gouden medaille...?quote:Geef alle gouden medaillewinnaars lekker een prijs.
Alsof Krajicek ooit de waardering kreeg die hij verdiende.quote:Op zondag 4 december 2016 19:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In dezelfde tijd dat we ook in andere A sporten er beter voor stonden ja.... Tennis bijvoorbeeld
Formule 1 is geen sport.
http://m.trouw.nl/tr/m/nl(...)s-van-het-jaar.dhtmlquote:Op zondag 4 december 2016 19:24 schreef tong80 het volgende:
[..]
Alsof Krajicek ooit de waardering kreeg die hij verdiende.
Jij begrijpt. Weer een gevalletje kop er af boven het maaiveld.quote:Op zondag 4 december 2016 19:27 schreef Marcoss het volgende:
Schippers pakt zilver op de OS in een enorm grote sport en op een afstand die al jaren wordt gedomineerd door Amerikaanse en Jamaicaanse dames en waar Europese dames er niet aan te pas komen en dan zou een nominatie niet terecht zijn?
Tsjechië zal hun redenen wel gehad hebben.quote:Op zondag 4 december 2016 19:24 schreef tong80 het volgende:
[..]
Alsof Krajicek ooit de waardering kreeg die hij verdiende.
Lendle en Navratilova werden idd ook pas na hun loopbaan gewaardeerd.quote:Op zondag 4 december 2016 19:29 schreef Nober het volgende:
[..]
Tsjechië zal hun redenen wel gehad hebben.
Zeilen is ook geen sport.quote:Op zondag 4 december 2016 19:34 schreef Karina het volgende:
Doriangodt verdient het wel. Autoracen is geen sport of geef hem aan de auto.
Dit ja.quote:Op zondag 4 december 2016 19:27 schreef Marcoss het volgende:
Schippers pakt zilver op de OS in een enorm grote sport en op een afstand die al jaren wordt gedomineerd door Amerikaanse en Jamaicaanse dames en waar Europese dames er niet aan te pas komen en dan zou een nominatie niet terecht zijn?
Je hebt pas recht tot spreken als je zelf al eens in een kart hebt gezeten. Bij voorkeur buiten.quote:Op zondag 4 december 2016 19:34 schreef Karina het volgende:
kickboksen is geen NOS vriendelijke sport.quote:Op zondag 4 december 2016 19:49 schreef Karina het volgende:
[..]
waarom zijn nieky of rico niet genomineerd eigenlijk?
Het is een grote sport. Vrouwen hebben er dezelfde rechten en kansen en mislukken altijd.quote:Op zondag 4 december 2016 19:34 schreef Karina het volgende:
waarom is Rico Haarbosch niet genomineerd dan? Toevallig dat hij ook Rico heet trouwens...quote:Op zondag 4 december 2016 19:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je hebt pas recht tot spreken als je zelf al eens in een kart hebt gezeten. Bij voorkeur buiten.
Omdat 99 % van de Nederlanders geen idee heeft bij die voornamen.quote:Op zondag 4 december 2016 19:49 schreef Karina het volgende:
[..]
waarom zijn nieky of rico niet genomineerd eigenlijk?
Ik kon een bal 1000 keer hooghouden voordat ik hem in m'n nek dood legde. Dan ben je een voetbalkenner ?quote:Op zondag 4 december 2016 19:52 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je hebt pas recht tot spreken als je zelf al eens in een kart hebt gezeten. Bij voorkeur buiten.
Zijlen is ook wel een leuke sport die sommigen hier mogen proberen
Omdat ik moest opzoeken wie dat in godsnaam is en omdat karten niet het maximaal haalbare in die sport is. Dat is net zoiets als een ploeg uit de derde klasse nomineren omdat ze zo dominant waren.quote:Op zondag 4 december 2016 20:26 schreef Karina het volgende:
[..]
waarom is Rico Haarbosch niet genomineerd dan? Toevallig dat hij ook Rico heet trouwens...
Gaan bobsleeën. Samen met Barney.quote:Op zondag 4 december 2016 20:18 schreef Collide het volgende:
Van Gerwen niet genomineerd (). Hij heeft 25 hoofdtitels gewonnen afgelopen jaar. Wat moet hij nog meer doen om wel genomineerd te worden.
Net zoals de leukste tv-fragmenten bij de commerciëlen 95 % van hun eigen zenders is.quote:Op zondag 4 december 2016 20:28 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ik heb wel de indruk dat dat meespeelt bij het nomineren.
Je hoeft niets van voetbal te weten om het als volwaardige sport te beschouwen.quote:Op zondag 4 december 2016 20:28 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik kon een bal 1000 keer hooghouden voordat ik hem in m'n nek dood legde. Dan ben je een voetbalkenner ?
Google eens op sportploeg van het jaar 1975. Dit jaar weer eens een gemiste kans.quote:Op zondag 4 december 2016 20:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Omdat ik moest opzoeken wie dat in godsnaam is en omdat karten niet het maximaal haalbare in die sport is. Dat is net zoiets als een ploeg uit de derde klasse nomineren omdat ze zo dominant waren.
Heb Karina vaak bij moeten praten. Werd ze nog voetbalmod ook.quote:Op zondag 4 december 2016 20:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je hoeft niets van voetbal te weten om het als volwaardige sport te beschouwen.
Olympisch goud winnenquote:Op zondag 4 december 2016 20:18 schreef Collide het volgende:
Van Gerwen niet genomineerd (). Hij heeft 25 hoofdtitels gewonnen afgelopen jaar. Wat moet hij nog meer doen om wel genomineerd te worden.
quote:Op zondag 4 december 2016 20:31 schreef tong80 het volgende:
[..]
Google eens op sportploeg van het jaar 1975. Dit jaar weer eens een gemiste kans.
Je begrijpt hemquote:Op zondag 4 december 2016 20:34 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat was wel een terechte nominatie geweest dit jaar. Klein verschilletje tussen de normale competitie en de KNVB beker.
Je weet wie er in Engeland Sportsperson of the year werd in het jaar van de Ijsselmeervogels in Nederland ?quote:Op zondag 4 december 2016 20:34 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat was wel een terechte nominatie geweest dit jaar. Klein verschilletje tussen de normale competitie en de KNVB beker.
Waarom hoop je op Dumoulin?quote:Op zondag 4 december 2016 18:58 schreef Evertjan het volgende:
ik hoop op Tom bij de mannen maar ik gok dat Max het gaat worden.
Die naam zegt me niet zo veel.quote:Op zondag 4 december 2016 20:36 schreef tong80 het volgende:
[..]
Je weet wie er in Engeland Sportsperson of the year werd in het jaar van de Ijsselmeervogels in Nederland ?
Wereltopper in een gemondialiseerde sport.quote:
maar miljoenen mensen kijken het wel en ze staan bivenaan in hun tak van sport.quote:Op zondag 4 december 2016 20:00 schreef superniger het volgende:
[..]
kickboksen is geen NOS vriendelijke sport.
Nou nee. Hij heeft gewoon gefaald op het moment waar het hele jaar voor hem om draaide. Ook een tegenvallend WK daarna nog. Twee tijdritten en een succesvol afgeronde ontsnapping in grote rondes voegen daar wat mij betreft te weinig aan toe om aanspraak te maken op de titel van sportman van het jaar.quote:Op zondag 4 december 2016 20:40 schreef Mani89 het volgende:
Oh oh, wim probeert je nu in de val te lokken.
Hoeveel mensen er naar kijken en waar de kranten over schrijven speelt uiteraard meequote:Op zondag 4 december 2016 20:28 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ik heb wel de indruk dat dat meespeelt bij het nomineren.
twitter:JacquesBrinkman twitterde op zondag 04-12-2016 om 20:34:02Nominaties sportgala 2016: Olympisch zilver hockeyvrouwen legt het af tegen handbalvrouwen 4e. Populariteit boven prestatie. reageer retweet
Plaat voor z'n kop zekerquote:Op zondag 4 december 2016 20:57 schreef borisz het volgende:
twitter:JacquesBrinkman twitterde op zondag 04-12-2016 om 20:34:02Nominaties sportgala 2016: Olympisch zilver hockeyvrouwen legt het af tegen handbalvrouwen 4e. Populariteit boven prestatie. reageer retweet
Handbal is sws een grotere sportquote:Op zondag 4 december 2016 20:57 schreef borisz het volgende:
Olympische gouden medaille.quote:Op zondag 4 december 2016 19:24 schreef Montov het volgende:
[..]
Nee, Max gaat het niet worden. Ik zeg 85% kans op Dorian en 15% voor Ferry.
[..]
En zilver bij atletiek. Net zoals Dumoulin en anderen zijn genomineerd ondanks geen winst.
[..]
Een ... gouden medaille...?
RSX-klasse is internationaler en groter dan bijvoorbeeld schaatsen. Hoe kom jij bij 15 mensen?quote:Op zondag 4 december 2016 19:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit ja.
De sport atletiek is zeker in Amerika lang niet meer zo groot als 20-30 jaar geleden maar nog steeds wel oneindig maal groter dan windsurfen (dat wereldwijd door letterlijk 15 mensen wordt beoefend, internationaal).
ja ho ff je hebt pas recht van spreken als je zelf een keer in de vrieskou met je stick achter een bal aan hebt lopen rennen!quote:Op zondag 4 december 2016 20:58 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Plaat voor z'n kop zeker
De hockeydames waren goed voor de grootste teleurstelling van dit jaar.
Met een rokje dan ook he!quote:Op zondag 4 december 2016 21:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja ho ff je hebt pas recht van spreken als je zelf een keer in de vrieskou met je stick achter een bal aan hebt lopen rennen!
Check.quote:Op zondag 4 december 2016 21:38 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja ho ff je hebt pas recht van spreken als je zelf een keer in de vrieskou met je stick achter een bal aan hebt lopen rennen!
Dat dan weer niet.quote:
Golf, tennis, voetbal enzovoorts. Je hebt een aantal duidelijke gevallen en wat randgevallen.quote:Op zondag 4 december 2016 21:37 schreef Ericr het volgende:
[..]
RSX-klasse is internationaler en groter dan bijvoorbeeld schaatsen. Hoe kom jij bij 15 mensen?
Een smalle top heb je bij veel meer sporten, dan kom je al snel uit op de discussie wat nou echt een grote sport is.
De 5km schaatsen.quote:Op zondag 4 december 2016 20:18 schreef Collide het volgende:
Alsof een 50kg hardloper een gemiddelde van 100+ kan gooien.quote:Op zondag 4 december 2016 22:00 schreef Nattekat het volgende:
Iemand van 100kg+ die niet eens een halve kilometer kan hardlopen hoort er nou ook niet echt thuis ofzo.
nee man maar wmb heeft iedereen recht van sprekenquote:
Voorlopig moet hij überhaupt eerst maar eens die titel daadwerkelijk verdienen, zo ver is hij nog niet (al komt dat er vast wel)quote:Op zondag 4 december 2016 23:08 schreef TserrofEnoch het volgende:
Van Gerwen weer niet genomineerd. Deze kliek gewoon boycotten. Hoop dat Max ook de ballen blijft houden om te volharden in zijn overtuiging. Verstappen heeft een nare smaak in de mond bij zo'n soort evenementen en denk dat dit niet zo snel weg zal gaan.
Ik ben absoluut geen F1 fan, maar 1/3de van mijn mannelijke omgeving wordt om de zoveel tijd een Verstappen-zombie, die zijn wedstrijden tig keer terugkijken, er druk over praten op feesten en partijen. Qua impact op 'de Nederlander' staat hij in ieder geval met stipt op 1.quote:Op zondag 4 december 2016 23:21 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Voorlopig moet hij überhaupt eerst maar eens die titel daadwerkelijk verdienen, zo ver is hij nog niet (al komt dat er vast wel)
Van Gerwen had best genomineerd kunnen worden als er bijvoorbeeld 10 nominaties mogelijk waren.
Maar goed, uiteindelijk heb je tig sporten en is het vrijwel onmogelijk om zo te nomineren dat er geen ""-reacties zijn.
Dat klopt.quote:Op zondag 4 december 2016 23:24 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Ik ben absoluut geen F1 fan, maar 1/3de van mijn mannelijke omgeving wordt om de zoveel tijd een Verstappen-zombie, die zijn wedstrijden tig keer terugkijken, er druk over praten op feesten en partijen. Qua impact op 'de Nederlander' staat hij in ieder geval met stipt op 1.
Goed verwoordquote:Op zondag 4 december 2016 23:24 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Ik ben absoluut geen F1 fan, maar 1/3de van mijn mannelijke omgeving wordt om de zoveel tijd een Verstappen-zombie, die zijn wedstrijden tig keer terugkijken, er druk over praten op feesten en partijen. Qua impact op 'de Nederlander' staat hij in ieder geval met stipt op 1.
Meedoen aan een sport.quote:Op zondag 4 december 2016 20:18 schreef Collide het volgende:
quote:Op de nominaties voor de sporters van het jaar is altijd kritiek, maar dit keer springt er een naam uit. Op sociale media is er veel onbegrip over het ontbreken van Michael van Gerwen als kandidaat voor de eretitel Sportman van het Jaar, terwijl hij afgelopen jaar 25 titels op zijn naam schreef.
Jeroen Bijl van NOC*NSF, voorzitter van de vakjury, heeft een simpele uitleg voor het ontbreken van Van Gerwen. "We hanteren aan de voorkant een criterium dat een sport die niet olympisch is - en dat is darts - minimaal 55 landen op een WK moet hebben. Daar horen voorronden ook bij. Darts zit behoorlijk onder dat criterium. Hij is dus nooit serieus in beeld geweest."
Geen grote mondiale sport
Op het eindtoernooi van de WK van de PDC waren vorig jaar slechts zestien nationaliteiten vertegenwoordigd. Van de 72 deelnemers waren er 34 Brits en 10 Nederlands. Van Gerwen werd al in de derde ronde uitgeschakeld.
Max Verstappen, Dorian van Rijsselberghe, Ferry Weertman, Tom Dumoulin en Sven Kramer zijn de genomineerden. Niels de Ruiter, directeur van de Nederlandse dartbond, is teleurgesteld dat Van Gerwen er niet bij zit.
Is de naam Van Gerwen wel gevallen? Bijl: "Nee. Nou, niet officieel omdat hij dus niet door de voorselectie kwam. Iemand noemde zijn naam wel bij de uiteindelijke vergadering. Daarbij werd ook gezegd dat hij het belangrijkste toernooi, de WK, niet heeft gewonnen."
Aan een ander criterium voldeed Van Gerwen wel: beleving bij het Nederlands volk. Die was er volop. "We beseffen dat zijn prestaties impact hebben", zegt Bijl. "Dit is ook wel een punt waar we in de toekomst mogelijk meer naar moeten kijken."
quote:Op maandag 5 december 2016 12:41 schreef Sked het volgende:
Verderop in het artikel van de NOS staat dat ze voor Max voor het gemak ook even rally, karten en de hele zooi hebben meegeteld omdat dat onderdeel is van de autosportfederatie. Gewoon een goedkope uitweg om de populairste sporter van Nederland te kunnen nomineren dus.
F1: 'doen geen 55 nationaliteiten mee'.quote:Op maandag 5 december 2016 12:15 schreef Sked het volgende:
Uh, Formule 1 is ook niet Olympisch en daar doen niet eens 55 mensen aan mee, laat staan nationaliteiten.
Daarnaast kan je je ook nog eens de F1 binnenkopen. Wat een ongelofelijk gelul dus.
Edit
[..]
Even iets heel raars. Maar ik was dus aan het dromen dat ik met uitgaan een voetballer van een jupiler league- of de topklasse team tegenkwam. En die begon te vertellen dat hij op Fok! zat en daar Tong80 heette.quote:
Ha ha ha. Ik zat er ooit tegenaan. Ha ha haquote:Op maandag 5 december 2016 13:06 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Even iets heel raars. Maar ik was dus aan het dromen dat ik met uitgaan een voetballer van een jupiler league- of de topklasse team tegenkwam. En die begon te vertellen dat hij op Fok! zat en daar Tong80 heette.![]()
Nah geen idee, ik ken jou amper. Dus het was zeer vreemd. Maar zag toevallig dat je op mij gereageerd had, dus dacht dat deel ik je even mee.quote:Op maandag 5 december 2016 13:07 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ha ha ha. Ik zat er ooit tegenaan. Ha ha ha
Misschien omdat een vriend van me laatst voorzitter van FC Den Bosch is geworden ? Ha ha ha
Ik zit dan ook nog niet zo lang op FOK!. Paar keer gepost. Ben meer een lurker zoals dat heet. Wel leuk.quote:Op maandag 5 december 2016 13:09 schreef TserrofEnoch het volgende:
[..]
Nah geen idee, ik ken jou amper. Dus het was zeer vreemd. Maar zag toevallig dat je op mij gereageerd had, dus dacht dat deel ik je even mee.
Max, vijfde in de F1.quote:Op maandag 5 december 2016 13:02 schreef Red_85 het volgende:
[..]
F1: 'doen geen 55 nationaliteiten mee'.
Tuurlijk joh, het is de koningsklasse van de autosport. Men, wat een gelul dat noc/nsf.
Ze hebben gewoon een voorkeur voor de b-sporten die op zondagmiddag op studiosport worden uitgezonden. De rest boeit niet.
Terwijl voetbal, F1 en Darts juist de meeste impact hebben gehad over de afgelopen jaren. Als sportman: wie heeft er het afgelopen jaar het meeste bereikt:
Max (als echte koningsklasse met wereldwijde hoge impact)
Michael (1ste op de wereldranglijst in een groeiende sport met middel impact met grote fanschare in NL)
Florian (b-sport, maar wat een sportman en wat een resultaat. The Fuck)
..
..
..
..
..
Tom (net niet eigenlijk)
quote:Op maandag 5 december 2016 14:55 schreef Bonkers. het volgende:
NOC*NSF maakt er toch altijd een ongelofelijke circlejerk van. Kiezen liever voor iemand uit eigen 'stal' dan een sporter van buitenaf, of het nu een coureur is, een voetballer of zelfs een darter.
Max. Voor het eerst een NL'er die een GP in de koningsklasse wint en met de 5de plaats de beste F1 coureur ooit is.quote:Op maandag 5 december 2016 14:38 schreef Nober het volgende:
[..]
Max, vijfde in de F1.
Michael, derde ronde WK.
Je zou haast denken dat ze naar meer dan dat alleen kijken.quote:Op maandag 5 december 2016 15:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Max. Voor het eerst een NL'er die een GP in de koningsklasse wint en met de 5de plaats de beste F1 coureur ooit is.
Michael. Met afstand het hele jaar de nummer 1 op de wereldranglijst.
Florian, beslist OS wederom voor de finale race.
Zo kan je hem ook neerzetten.
Het lijkt er niet zoveel op eerlijk gezegd. nos op zondagmiddag en wat er in Papendal rondloopt. De rest doet er niet zo toe bij nocnsf. Al jaren.quote:Op maandag 5 december 2016 15:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je zou haast denken dat ze naar meer dan dat alleen kijken.
Ik voel dat jij met deze post al een kleine voorkeur uitspreekt.quote:Op maandag 5 december 2016 14:55 schreef Bonkers. het volgende:
NOC*NSF maakt er toch altijd een ongelofelijke circlejerk van. Kiezen liever voor iemand uit eigen 'stal' dan een sporter van buitenaf, of het nu een coureur is, een voetballer of zelfs een darter.
waarom maken ze het zichzelf zo moeilijk? Het moet het feestje van de Nederlandse sport zijn. Liever een nominatie meer.quote:
quote:Nokken met die sportverkiezingen
Foto: ANP
Gepubliceerd: 01 december 2014 10:16 Laatste update: 01 mei 2015 14:02
Ik dacht altijd dat wielrennen een sport was. En dat Parijs-Roubaix een van de belangrijkste wedstrijden van het jaar was. En dat de winnaar van zo’n wedstrijd zou worden overladen met eer en roem.
Maar blijkbaar had ik het mis.
Niki Terpstra werd geen Wielrenner van het Jaar. Hij werd niet geselecteerd voor het WK wielrennen. En gisteren werd bekend dat hij ook niet is genomineerd voor Sportman van het Jaar. Blijkbaar stelt de Tour de France ook geen ruk voor, want Lars Boom is ook niet genomineerd. Net als wereldkampioene veldrijden Marianne Vos.
Het schijnt er bij die nominaties om te gaan dat je Europees, wereld- of olympisch kampioen bent. Maar zwemster Sharon van Rouwendaal werd twee keer Europees kampioen en is niet genomineerd. Ferry Weertman (ook Europees kampioen openwaterzwemmen) ook niet. Marit Bouwmeester en Nicholas Heiner werden wereldkampioen in een zeilboot: niet genomineerd.
Jeroen Otter was het afgelopen jaar coach van Jorien ter Mors (olympisch kampioene), Sjinkie Knegt (eerste Nederlandse shorttrackmedaille ooit op de Spelen) en de Nederlandse mannenploeg (wereldkampioen), maar dat was blijkbaar ook niet genoeg. En waarom zou je een wereldkampioen op een paard (Jeroen Dubbeldam) wel nomineren, maar een wereldkampioen in een kroegsport (Michael van Gerwen) niet?
Gunverkiezingen
Ik weet niet wie of wat die sportverkiezingen heeft bedacht, maar hij of zij hield blijkbaar van eindeloos gemiep over onmogelijke keuzes. Het is ieder jaar hetzelfde liedje: zodra de nominaties en de sportmensen van het jaar bekend worden gemaakt, is er geëmmer over de uitslag. Dat kan ook niet anders, want je kunt sporten niet met elkaar vergelijken.
Wat is een grotere prestatie: olympisch kampioen worden op de tien kilometer schaatsen voor drie andere Nederlanders of achtste worden op de tien kilometer hardlopen, achter zeven Kenianen? Hoeveel voorjaarsklassiekers of Touretappes moet je winnen om een ruiter en zijn paard te achterhalen? Mag Arjen Robben ook een keer winnen, of tellen voetballers en voetbalploegen stiekem niet echt mee?
Een oplossing is er niet. Sportverkiezingen zijn per definitie gunverkiezingen. Als je een jury laat kiezen worden er oude rekeningen vereffend, als je de sporters laat kiezen wint de meest sympathieke, als je het publiek laat kiezen wint degene met de meeste trouwe fans.
Maar waarom doen we het dan? Moet het echt, die verkiezingen aan het einde van ieder sportjaar? De verliezers voelen zich miskend en genaaid, de winnaar vraagt zich af wat voor een prijs hij of zij nu eigenlijk heeft gewonnen. En de maanden erna heeft iedereen ruzie met iedereen.
Toonaangevend
Tweeduizendveertien was een belachelijk succesvol jaar voor de Nederlandse sport. Een landje van zeventien miljoen inwoners was een jaar lang toonaangevend in talloze sporten. Op de OIympische Spelen, op het WK voetbal, in de voorjaarsklassiekers en in de Tour de France, op zeil-WK’s, turn-WK’s en op zwem-EK’s – overal wonnen Nederlandse sporters.
Waarom moet er zonodig gekozen worden? Ik zou zeggen: nokken ermee. Organiseer een feest voor de sporters die zin hebben in een feestje en gebruik de zendtijd van dat Sportgala voor één grote terugblik op het afgelopen sportjaar. Alle hoogtepunten één voor één uitgebreid achter elkaar, de hele avond lang. Voor iedereen, van iedereen.
En wie daarna zonodig ruzie wil maken over verkiezingen, die meldt zich maar aan bij een politieke partij.
*Auteur Thijs Zonneveld is een ex-wielrenner. Hij werkt als sportverslaggever bij het AD en schrijft daarnaast columns voor NUsport.nl.*
Door: NU.nl/Thijs Zonneveld
Ach, mij maakt het allemaal niet zoveel uit wie er wint persoonlijk, sportprestaties zijn moeilijk onderling te vergelijken. Het gaat mij er meer om dat Max bij voorbaat kansloos is, omdat ie onder contract bij het grote, commerciële RedBull staat en niet bij het NOC*NSF en één van z'n partners.quote:Op maandag 5 december 2016 16:20 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Ik voel dat jij met deze post al een kleine voorkeur uitspreekt.![]()
[ afbeelding ]
Max heeft twee jaar geleden al eens gewonnen (talent), dus waarom ie dan nu bij voorbaat kansloos zou zijn snap ik niet helemaal.quote:Op maandag 5 december 2016 18:15 schreef Bonkers. het volgende:
[..]
Ach, mij maakt het allemaal niet zoveel uit wie er wint persoonlijk, sportprestaties zijn moeilijk onderling te vergelijken. Het gaat mij er meer om dat Max bij voorbaat kansloos is, omdat ie onder contract bij het grote, commerciële RedBull staat en niet bij het NOC*NSF en één van z'n partners.
In before dit een jinx van jewelste wordt.
En Jeffrey herlings ? Wie werd het in 1977 nadat Will hartog iets unieks had gepresteerd ?quote:Op maandag 5 december 2016 18:55 schreef sportfreak het volgende:
[..]
Max heeft twee jaar geleden al eens gewonnen (talent), dus waarom ie dan nu bij voorbaat kansloos zou zijn snap ik niet helemaal.
Was hetzelfde als het sportmoment ooit. Een paar jaar geleden. Kon je alleen stemmen op NOS-fragmenten.quote:Op maandag 5 december 2016 18:15 schreef Bonkers. het volgende:
[..]
Ach, mij maakt het allemaal niet zoveel uit wie er wint persoonlijk, sportprestaties zijn moeilijk onderling te vergelijken. Het gaat mij er meer om dat Max bij voorbaat kansloos is, omdat ie onder contract bij het grote, commerciële RedBull staat en niet bij het NOC*NSF en één van z'n partners.
In before dit een jinx van jewelste wordt.
Herlings mag volgend jaar wel genomineerd worden als ie het in de hoogste klasse heeft laten zien.quote:Op maandag 5 december 2016 18:58 schreef tong80 het volgende:
[..]
En Jeffrey herlings ? Wie werd het in 1977 nadat Will hartog iets unieks had gepresteerd ?
RTL LNquote:Op maandag 5 december 2016 22:48 schreef Szura het volgende:
Bij RTL Late Night zeiden ze net dat er twee criteria waren waarom MvG niet was genomineerd:
- Geen WK waaraan 55 landen deelnemen
- Geen olympische sport
Maar waarom is Verstappen dan genomineerd?
Die dikke pens er af trainenquote:Op zondag 4 december 2016 20:18 schreef Collide het volgende:
ThijsGODtwitter:thijszonneveld twitterde op maandag 05-12-2016 om 14:50:20Hou er toch gewoon mee op, met die sportverkiezingen. https://t.co/SWmEa86PlQ reageer retweet
Thijs moet even lekker dimmen na dat gedrocht van een boek van Dekkerquote:Op dinsdag 6 december 2016 06:03 schreef superniger het volgende:
ThijsGODtwitter:thijszonneveld twitterde op maandag 05-12-2016 om 14:50:20Hou er toch gewoon mee op, met die sportverkiezingen. https://t.co/SWmEa86PlQ reageer retweet
Al die reacties op die tweet van mensen die denken dat hij het dit jaar geschreven heeftquote:Op dinsdag 6 december 2016 06:03 schreef superniger het volgende:
quote:Op dinsdag 6 december 2016 07:12 schreef Evertjan het volgende:
[..]
Thijs moet even lekker dimmen na dat gedrocht van een boek van Dekker
Ik moest ook twee keer kijken.quote:Op dinsdag 6 december 2016 07:46 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Al die reacties op die tweet van mensen die denken dat hij het dit jaar geschreven heeft
Puur hypothetisch: als dat laatste zou gebeuren en er zou geen kritiek komen, dan is dat idd wel krom ja. Want tennis en golf worden ook vooral door de commerciële zenders / betaalzenders uitgezonden, bij de NOS zie je daarvan dus slechts flitsen. Van tennis Grand Slams wordt bijvoorbeeld alleen Roland Garros nog door de NOS uitgezonden. Waarom zou je dan niet MvG kunnen selecteren...quote:Op dinsdag 6 december 2016 11:21 schreef Klopkoek het volgende:
De NOS doet het ook nooit goed.
Zetten ze Van Gerwen en Verstappen in de spotlights en op een voetstuk dan krijgt dat vanzelf kritiek.
...
Win je Wimbledon of de Masters in golf dan ben je geheid sportman van het jaar.
Formule 1 en de klasses eronder worden waarschijnlijk wel door meer dan 55 landen bevolkt.quote:Op dinsdag 6 december 2016 14:45 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
[..]
Puur hypothetisch: als dat laatste zou gebeuren en er zou geen kritiek komen, dan is dat idd wel krom ja. Want tennis en golf worden ook vooral door de commerciële zenders / betaalzenders uitgezonden, bij de NOS zie je daarvan dus slechts flitsen. Van tennis Grand Slams wordt bijvoorbeeld alleen Roland Garros nog door de NOS uitgezonden. Waarom zou je dan niet MvG kunnen selecteren...
De criteria van dat MvG niet geselecteerd is (55 landen en geen Olympische sport) slaan ook nergens op, want dat geldt voor Max ook. NOC-NSF neemt darten gewoon niet serieus. En ik vermoed F1 ook niet voordat Max succes haalde, en nu kunnen ze gewoon niet om hem heen.
dus een schaker zou nooit sportman van het jaar kunnen worden?quote:Op dinsdag 6 december 2016 15:11 schreef bluemoon23 het volgende:
Darters vind ik dan ook niet echt atleten met hun vette pens.
F1 coureurs mogen dan wel in een auto zitten maar die hebben allemaal een geweldige conditie, anders houdt je dat nog niet 1 rondje vol.
Overal ter wereld wordt ook darts gespeeld dus dan kom je ook wel aan 55 landen.quote:Op dinsdag 6 december 2016 15:27 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Formule 1 en de klasses eronder worden waarschijnlijk wel door meer dan 55 landen bevolkt.
Neequote:Op dinsdag 6 december 2016 15:27 schreef rubbereend het volgende:
[..]
dus een schaker zou nooit sportman van het jaar kunnen worden?
het is ook geen fitness wedstrijd ofzoquote:Op dinsdag 6 december 2016 15:11 schreef bluemoon23 het volgende:
Darters vind ik dan ook niet echt atleten met hun vette pens.
F1 coureurs mogen dan wel in een auto zitten maar die hebben allemaal een geweldige conditie, anders houdt je dat nog niet 1 rondje vol.
Dan nog is het geen sport maar een kroegactiviteit net als paalzitten en record bitterballen eten...quote:Op dinsdag 6 december 2016 17:18 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Overal ter wereld wordt ook darts gespeeld dus dan kom je ook wel aan 55 landen.
Bij rugby, voetbal en vele andere sporten wordt ook bier gezopen door het publiek.quote:Op dinsdag 6 december 2016 17:32 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dan nog is het geen sport maar een kroegactiviteit net als paalzitten en record bitterballen eten...
Het gaat er ook niet om wat het publiek doet...quote:Op dinsdag 6 december 2016 17:33 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Bij rugby, voetbal en vele andere sporten wordt ook bier gezopen door het publiek.
Darts ook, als je andere toernooien of kwalificatietoernooien voor het WK mee gaat tellen. Er doen 72 spelers mee aan het WK. Dan kun je, zoals bij pakweg tafeltennis, regels op gaan leggen over het maximaal aantal deelnemers per land zodat je Henk de Vries namens Azerbeidzjan op het WK hebt of gewoon gaan voor een sterk bezet WK zoals dat nu het geval is.quote:Op dinsdag 6 december 2016 15:27 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Formule 1 en de klasses eronder worden waarschijnlijk wel door meer dan 55 landen bevolkt.
Voor zover ik weet zijn paalzitten en bitterballen eten, in tegenstelling tot darts, niet door het NOC*NSF erkend als sport.quote:Op dinsdag 6 december 2016 17:32 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dan nog is het geen sport maar een kroegactiviteit net als paalzitten en record bitterballen eten...
De enige die ik het gewoon niet gun eigenlijk, terwijl ze zo veel bereikt heeft... mede mogelijk gemaakt door de enorme hype eromheen.quote:
Daarom gun ik het haar. Niks te maken met een hype. Jij maakt de hype. Wereld sportster. Kop boven het ijs en er zo snel mogelijk af. Geniet eens man. Schandalig in Nederland hoe we met sporthelden om gaan. Zelfs op FOK! word je kiel al gehaald als je presteert. Ga je schamen. Eer weer een obscure buitenlander.quote:Op donderdag 8 december 2016 16:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De enige die ik het gewoon niet gun eigenlijk, terwijl ze zo veel bereikt heeft... mede mogelijk gemaakt door de enorme hype eromheen.
Door de hype is ze wereldkampioen geworden en tweede op de OS? Dacht dat het kwam door de voeding en groenten. Of gun je het haar niet door die hype?quote:Op donderdag 8 december 2016 16:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De enige die ik het gewoon niet gun eigenlijk, terwijl ze zo veel bereikt heeft... mede mogelijk gemaakt door de enorme hype eromheen.
Waar ze zelf helemaal niks aan kan doen natuurlijk..quote:Op donderdag 8 december 2016 16:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat niet nee. Maar toch is er zo'n onderbuikgevoel gecreëerd door de media waar je zo moeilijk van af komtquote:Op donderdag 8 december 2016 16:48 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Waar ze zelf helemaal niks aan kan doen natuurlijk..
Dat is veel natuurlijker op gang gekomen. Het is ook niet goed voor de sporter om op eens zo enorm veel aandacht te krijgen.quote:Op donderdag 8 december 2016 19:12 schreef sp3c het volgende:
geld voor Verstappen ook toch?
als je wint heb je nu eenmaal vrienden ... superveel, dat kun je de sporters moeilijk aanrekenen
voor de outsider is het vrij vergelijkbaar eerlijk gezegdquote:Op donderdag 8 december 2016 19:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is veel natuurlijker op gang gekomen. Het is ook niet goed voor de sporter om op eens zo enorm veel aandacht te krijgen.
De NOS doet niet aan vechtsporten. Is veel te barbaars.quote:Op zaterdag 10 december 2016 19:24 schreef Nober het volgende:
Mogelijkheid om Rico en/of Holzken alsnog te nomineren bij winst vanavond?
Nee, gisteren telt mee voor volgend jaar. Zie b.v. 2e plek van handbaldames op het WK van 2015.quote:Op zaterdag 10 december 2016 19:24 schreef Nober het volgende:
Mogelijkheid om Rico en/of Holzken alsnog te nomineren bij winst vanavond?
En de Belgen hadden gisteren hun feestje.quote:The other winners
Young Sports Personality of the Year: Ellie Robinson: the Swimmer claimed gold in the S6 50m butterfly final with a Games record at the Rio Paralympics, aged 15.
Team of the Year: Leicester City: the Foxes stunned the world with their shock Premier League triumph last season.
Coach of the Year: Claudio Ranieri: Leicester's Italian manager was named top coach after overseeing the remarkable campaign.
Lifetime Achievement: Michael Phelps: the record-breaking American swimmer, 31, won his 23rd Olympic gold in his final Games in Rio in August.
Overseas Sports Personality of the Year: Simone Biles: the 19-year-old American broke new ground with a series of dazzling routines as she secured four gold medals at the Rio Olympics.
Helen Rollason: Ben Smith: the charity runner completed 401 marathons in 401 days after battling back from injury to pass his fundraising target of £250,000.
Woensdag zijn wij aan de beurt.quote:Op het Duitse sportgala in Baden-Baden zijn tennisster Angelique Kerber, turner Fabian Hambüchen en beachvolleybalsters Laura Ludwig en Kira Walkenhorst zondag in de prijzen gevallen. Meer dan 3.000 sportjournalisten mochten hun stem uitbrengen.
Kerber haalde het voor de titel Sportvrouw van het Jaar ruim van biatlete Laura Dahlmeier en baanwielrenster Kristina Vogel. Door onder meer de Australian en US Open te winnen werd ze het voorbije jaar als eerste Duitse sinds Steffi Graf het nummer één op de wereldranglijst in het tennis. Op de Olympische Spelen in Rio de Janeiro, Wimbledon en de WTA Tour Finals schopte Kerber het telkens tot in de finale.
Hambüchen werd na 2007 voor de tweede keer uitgeroepen tot Sportman van het Jaar. In Rio veroverde hij goud op de rekstok. Jan Frodeno, wereldrecordhouder op de triatlon en winnaar van de Ironman in Hawaï, moest op het sportgala tevreden zijn met de tweede plaats. Wereldkampioen Formule 1 Nico Rosberg werd derde.
Op de erelijst van Ploeg van het Jaar verschijnen beachvolleybalsters Ludwig en Walkenhorst. Het duo kaapte het olympisch goud voor de neus van gastland Brazilië weg. Het mannenhandbalteam, goed voor de Europese titel, en de vrouwenvoetbalploeg, olympisch kampioen, vervolledigden de top drie.
Kutkerber. Beetje Laura van de prijs houden.quote:
in 2018 mag Laura de prijs ophalen met 5 olympisch goudquote:Op maandag 19 december 2016 10:11 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Kutkerber. Beetje Laura van de prijs houden.
HAHA MAD. Kerber heeft terecht gewonnen.quote:Op maandag 19 december 2016 10:11 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Kutkerber. Beetje Laura van de prijs houden.
Ze zijn al vanaf 12u daarmee bezigquote:Op woensdag 21 december 2016 18:03 schreef Montov het volgende:
Get hyped!
Schippers bij de kapper
Allemaal te volgen via de liveblog van de NOS:
http://nos.nl/liveblog/21(...)la-om-20-30-uur.html
Ik ook niet. Hooguit nog even zeiken als het afgelopen is en dan vijftig weken lang weer geen woord over zeggen.quote:
Mad.quote:Op woensdag 21 december 2016 19:33 schreef Syntix het volgende:
De tyfus met dat hele NOC*NSF sportgala gedoeGVD wat een gedrocht is dat
Ook niet voor niks dat de NOS dit weer zo geweldig vindt en zo in beeld moet brengen
![]()
Dartfans zappen vanavond naar RTL7.quote:Op woensdag 21 december 2016 19:38 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Alleen al het niet-selecteren van MvG en de resulterende mad-heid van veel dartfans maakt deze verkiezing de moeite waard.
Dartfans zappen elke andere avond al naar RTL7. Vanavond is er gewoon een zaadprogramma. Lekker gala kieknquote:Op woensdag 21 december 2016 19:41 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dartfans zappen vanavond naar RTL7.![]()
Meulenkamp moet vanavond spelen.
Ook echt 5 genomineerde mannen en 6 genomineerd vrouwenquote:Op woensdag 21 december 2016 19:38 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Alleen al het niet-selecteren van MvG en de resulterende mad-heid van veel dartfans maakt deze verkiezing de moeite waard.
Ik heb weinig te zoeken in het doping-topicquote:Op woensdag 21 december 2016 19:36 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Mad.
Je bent overigens verdacht stil in het doping-topic. Je moet nog je befaamde "afgunst"-post doen.
Wat had je anders gewild ?quote:Op woensdag 21 december 2016 19:33 schreef Syntix het volgende:
De tyfus met dat hele NOC*NSF sportgala gedoeGVD wat een gedrocht is dat
Ook niet voor niks dat de NOS dit weer zo geweldig vindt en zo in beeld moet brengen
![]()
Neem eens een voorbeeld aan je favoriete SKY, en test doe gewoon positief.quote:Op woensdag 21 december 2016 20:29 schreef Syntix het volgende:
Tof doen om Sanne Wevers met de NOS, terwijl:
1) haar zusje lkkrder is![]()
2) ze normaal gezien nooit de gouden plak had gehaald als die negerin geen fout had gemaakt op de balkkutNOS vergeet dat ff
Dat is natuurlijk een kul reden. Hoort er gewoon bijquote:Op woensdag 21 december 2016 20:29 schreef Syntix het volgende:
2) ze normaal gezien nooit de gouden plak had gehaald als die negerin geen fout had gemaakt op de balkkutNOS vergeet dat ff
Ik zap op en neer van gala naar darts naar SR en weer terug. 3 dingen tegelijk kijken, lastig.quote:Op woensdag 21 december 2016 19:47 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dartfans zappen elke andere avond al naar RTL7. Vanavond is er gewoon een zaadprogramma. Lekker gala kiekn
kan ook. SR geloof ik wel eigenlijkquote:Op woensdag 21 december 2016 20:32 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
[..]
Ik zap op en neer van gala naar darts naar SR en weer terug. 3 dingen tegelijk kijken, lastig.
Hoe jong is ze eigenlijk?quote:Op woensdag 21 december 2016 20:40 schreef Achterhoker het volgende:
Poah, die Dione ziet er weer eens zeer goed uit.
Ja, maar ze zitten kennelijk bj een uitvaart of zo. Allemaalquote:
Bijna.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |