abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164195877
quote:
2s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:19 schreef Mark het volgende:

[..]

Waarom die subsidie voor De Staat wél terecht is

Dat rockband De Staat kunstsubsidie krijgt wekt alom scheve ogen. Maar pop is net zomin zelfvoorzienend als klassieke muziek, legt Aafke Romeijn uit.

Gisteren ontstond er enige ophef toen bekend werd dat het Fonds voor de Podiumkunsten een vierjarige subsidie van in totaal ruim één miljoen toegekend heeft aan De Staat, één van Nederlands succesvolste bands. Belachelijk, zo klonk het direct op Twitter en Facebook. Waarom heeft een succesvolle band in godsnaam zoveel staatssteun nodig? Willen ze op vakantie naar de Malediven of zo? En dan nog: daar verdienen ze toch meer dan genoeg geld voor?

Meteen laaide ook de aloude discussie op over de samenhang tussen subsidies en kwaliteit van kunst. Een flink aantal mensen is en blijft van mening dat kunst zichzelf moet bedruipen: als het geen geld oplevert, dan zal het wel niet goed genoeg zijn. Die discussie wil ik hier niet voeren, daar is een andere plaats en tijd voor. Waar ik het hier over wil hebben is dat veel mensen vallen over het feit dat een popartiest subsidie krijgt. Gek genoeg lijkt men er inmiddels wel een beetje aan gewend dat orkesten en theatergezelschappen niet kunnen bestaan zonder subsidiekraan, maar popmuzikanten worden gezien als commerciële ondernemers, die prima hun eigen broek op kunnen houden. En trouwens: woonde Prince niet op een enorm landgoed?

Nauwelijks rondkomen
Laat me allereerst de mythe doorprikken dat popmuziek een kunstvorm is waar je wél rijk van wordt. Dat is – in Nederland althans – slechts voor een eenzame enkeling weggelegd. Het gros van de bands die je in het nationale popcircuit ziet en hoort, kunnen niet of nauwelijks rondkomen van de opbrengsten van cd-verkoop en tours. En ja: dat zijn bands die in de Melkweg spelen. Of in de Tivoli.

Hoe komt dat? Ik zal proberen het kort te houden. Eerst de inkomsten. De opbrengsten uit cd-verkoop lopen al jaren terug, dat is geen nieuws. Spotify brengt langzaam maar zeker iets op, maar het kan nog lang niet tippen aan wat fysieke verkoop ooit binnenbracht. De gages in het clubcircuit zijn over het algemeen ook niet om over naar huis te schrijven: popzalen geven het gros van hun budget uit aan grote (buitenlandse) acts om publiek te trekken, en zijn veel geld kwijt aan personeel en onderhoud. Voor Nederlandse bands blijft er over het algemeen niet veel over.

Dan de uitgaven. Als band draag je je eigen productiekosten. Wanneer je optreedt, moet je je gage verdelen onder de bandleden, je geluidstechnicus, lichttechnicus en tourmanager. Dan moet er nog een bus (of twee) gehuurd worden om al je zooi te verplaatsen. Wanneer je in het buitenland tourt zijn die kosten nog een stuk hoger, omdat er hotels geboekt moeten worden, vluchten moeten worden betaald, instrumenten moeten worden gehuurd, etcetera. Mocht je al iets overhouden aan een tour, dan moet je dat investeren in het schrijven en opnemen van je volgende plaat. Huh, dat betaalt je platenlabel toch? Dat is allang niet meer zo. Labels verdienen ook steeds minder geld, en doorgaans dien je als popmuzikant zelf (een groot deel van) je studiokosten te betalen. Da’s veel. En dan heb je nog niet eens salaris in de periode dat je nummers schrijft of aan het repeteren bent.

Daarvoor is subsidie!
Goed. Ik wil niet klagen, maar het is dus geen vetpot, die muziekindustrie. Dat is op zich niet erg, maar wanneer je een keer een tour wil neerzetten die niet in alle haast in elkaar is geflanst, of waarvoor je alleen in de avonduren tussendoor hebt kunnen repeteren omdat alle bandleden nog een bijbaantje hebben, dan zul je ergens geld vandaan moeten halen. Hetzelfde geldt wanneer je een show wil neerzetten waarin iets meer gebeurt dan alleen vier muzikanten die op hun instrument spelen. Wil je bijvoorbeeld toffe projecties gebruiken, kleding laten ontwerpen, een interessante lichtshow: het kost geld. Een normale clubtour is al nauwelijks te financieren, laat staan wanneer je iets wil doen dat boven de rest uitsteekt. En juist daar is subsidie voor: om ervoor te zorgen dat kunstenaars de ruimte krijgen om dingen te maken die écht goed en interessant zijn.

Dan is er nog de vraag waarom alleen De Staat een meerjarige subsidie krijgt, en geen enkele andere band. Kan dat geld niet beter verdeeld worden? Daar zou over gediscussieerd kunnen worden, maar het geld zou alleen verdeeld kunnen worden als er andere popartiesten waren die een aanvraag hadden ingediend. Dat is niet het geval. Hoe komt dat? Heel lang hebben fondsen en popmuziek niet veel met elkaar van doen gehad. Popmuzikanten hadden weinig kennis van zaken wat subsidies betreft, wisten vaak niet eens dat je die kon aanvragen. Anderzijds was er bij de fondsen weinig expertise: binnen de commissies zaten weinig of geen leden die uit het popveld kwamen. Pas heel recent is daar verandering in gekomen. De fondsen hebben te kennen gegeven dat ze er ook voor popmuzikanten willen zijn, en popartiesten zijn op hun beurt langzaam maar zeker begonnen met het indienen van aanvragen.

Zo’n aanvraag indienen is niet niks: het vereist een gedegen inzicht in artistieke processen, zelfreflectie, kennis van het ‘subsidiejargon’, en enig schrijftalent. Veel klassieke muziek- en theaterinstellingen hebben decennialange ervaring met dit soort aanvragen. Popmuzikanten hebben die ervaring nog niet. De Staat heeft in die zin een pioniersfunctie: ze is de eerste popact die erin slaagt een gedegen meerjarenplan te schrijven dat gehonoreerd wordt – en waarvan ongetwijfeld mooie dingen gemaakt gaan worden – en zo de weg bereidt voor andere popmuzikanten. Ik voorzie een mooie toekomst vol interessante shows van uiteenlopende acts.

Geen Graceland
We zijn er nog lang niet. Nu krijgen popmuzikanten vaak alleen projectsubsidies voor samenwerkingsverbanden met kunstenaars uit andere disciplines. Het zou mooi zijn als fondsen popmuziek op zijn eigen merites gaat beoordelen, en ook op die manier gaat financieren. Een popartiest hoeft wat mij betreft niet per se samen te werken met een videokunstenaar om in aanmerking te komen voor een subsidie: als hij/zij fantastische liedjes schrijft en daar tijd en ruimte voor nodig heeft, dan zou dat ook voldoende moeten zijn.

Kortom: De Staat is geen band die lekker gaat uitpuffen op de Malediven op kosten van de staat (see what I did there?): het is een band die de weg vrijmaakt voor andere popartiesten om aanspraak te maken op gelden die bedoeld zijn voor alle kunstdisciplines, dus ook popmuziek.

Pop is net zomin zelfvoorzienend als een klassiek orkest, alleen lijkt het grote publiek soms nog te leven in de tijden van Elvis en Graceland. Die zijn inmiddels al een tijdje voorbij.

https://www.vn.nl/waarom-die-subsidie-voor-de-staat-wel-terecht/
Zoveel tekst nodig om iets recht te lullen wat krom is...Schaf die hele subsidie zooi af. Dat is het eerlijkst voor iedereen.
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
  Moderator woensdag 3 augustus 2016 @ 11:50:49 #102
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_164195909
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:43 schreef Farenji het volgende:
Vroeger had je als kunstenaar of artiest als je geluk had een "mecenas", aka een patroon, een rijke stinkerd die wat leuks met z'n overtollige geld wilde doen en daarom de kunst en cultuur ondersteunde. Tegenwoordig willen de rijke stinkerds vooral parasiteren, voor hun eigen belang lobbyen en belastingen ontwijken (zodat ze nog rijker worden), dus is de staat (zonder hoofdletter) zo'n beetje de enige partij waar je als kunstenaar nog op kan steunen, als je geen zin hebt om ubercommerciele shit te maken gericht op de grootste gemene deler.
als je geen zin hebt om ubercommerciele shit te maken gericht op de grootste gemene deler dan heb je in de entertainment industrie geen fluit te zoeken, dan moet je het idd als hobby vanaf de zijlijn blijven doen en gewoon blijven werken voor de baas

nu niet, 1000 jaar geleden ook niet

[ Bericht 2% gewijzigd door sp3c op 03-08-2016 11:58:20 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_164196243
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

als je geen zin hebt om ubercommerciele shit te maken gericht op de grootste gemene deler dan heb je in de entertainment industrie geen fluit te zoeken, dan moet je het idd als hobby vanaf de zijlijn blijven doen en gewoon blijven werken voor de baas
Kunst kan natuurlijk veel meer zijn dan alleen "entertainment". Het kan een maatschappelijke functie hebben die verder gaat dan wat tijdverdrijf of verstrooiing. Het is juist doordat alles onder die nare term "entertainment" wordt geschaard (en al helemaal icm "industrie" alsof het een fucking fabriek is!), dat men het ook niet belangrijk meer vindt om in te investeren, en dat het allemaal maar kostendekkend en zelfs winstgevend moet zijn.

Sommige dingen zijn het waard om in te investeren, zonder dat je daar meteen een vette ROI uit krijgt, Sommige dingen moet je los kunnen trekken uit dat beperkende ecomonische markt-denken van opbrengst en ondernemerschap en ROI en winst maken. Maar ja in deze samenleving wordt alles dat niet meteen centjes oplevert veel te snel afgedaan als "waardeloos" omdat de centjes-meetlat de enige meetlat lijkt te zijn die we nog willen hanteren. Dat is pas waardeloos.
pi_164196311
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:50 schreef zovty het volgende:

[..]

Ja, hehe, dat is dus precies de bedoeling om subsidie te geven. Zodat mensen eens een keer iets kunnen doen zonder winstbejag.
Dat vind ik niet.
quote:
Ook wel eens fijn voor de verandering.
Ongetwijfeld zijn er miljoenen mensen die dat fijn zouden vinden.
Conscience do cost.
pi_164196323
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:07 schreef Farenji het volgende:

[..]

Kunst kan natuurlijk veel meer zijn dan alleen "entertainment". Het kan een maatschappelijke functie hebben die verder gaat dan wat tijdverdrijf of verstrooiing. Het is juist doordat alles onder die nare term "entertainment" wordt geschaard (en al helemaal icm "industrie" alsof het een fucking fabriek is!), dat men het ook niet belangrijk meer vindt om in te investeren, en dat het allemaal maar kostendekkend en zelfs winstgevend moet zijn.

Sommige dingen zijn het waard om in te investeren, zonder dat je daar meteen een vette ROI uit krijgt, Sommige dingen moet je los kunnen trekken uit dat beperkende ecomonische markt-denken van opbrengst en ondernemerschap en ROI en winst maken. Maar ja in deze samenleving is alles dat niet meteen centjes oplevert veel te snel afgedaan als "waardeloos" omdat de centjes-meetlat de enige meetlat lijkt te zijn die we nog willen hanteren. Dat is pas waardeloos.
Dat is helemaal niet het punt van deze discussie. Het punt is of dat geld noodzakelijk is om die kunst te produceren. Ik ben van mening dat dat voor veel kunst helemaal niet opgaat.

Een orkest moet je subsidiëren, omdat het onmogelijk is om 80 man van de toegangsprijs te betalen, en omdat daar heel, heel veel studie voor nodig is om het goed te kunnen. Een dagtaak. Een popbandje heeft geen geld nodig. Die doen het uit hobby, en kunnen ook in de avonduren repeteren, en in het weekend optreden.

Een schilder heeft ook geen subsidie nodig. Die kan in zijn vrije tijd ook prachtige kunst maken.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 12:16:36 #106
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_164196478
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:11 schreef Mystikvm het volgende:

Een orkest moet je subsidiëren, omdat het onmogelijk is om 80 man van de toegangsprijs te betalen, en omdat daar heel, heel veel studie voor nodig is om het goed te kunnen. Een dagtaak. Een popbandje heeft geen geld nodig. Die doen het uit hobby, en kunnen ook in de avonduren repeteren, en in het weekend optreden.
Je mist het punt van dat stuk volledig
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_164196520
quote:
2s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:16 schreef Mark het volgende:

[..]

Je mist het punt van dat stuk volledig
Wat is dan het punt? Het enige wat ik er uit heb kunnen halen is dat een band en haar entourage nu eenmaal geld kosten, en dat ze daarom subsidie krijgen, om op het podium te kunnen staan.

Ik bestrijd dat. Natuurlijk kosten een band en haar entourage geld, maar de vraag is of iemand 24/7 muzikant moet zijn. Ik vind dat een fabel die door de sector zelf de wereld in is geholpen.

Maar goed, welk punt heb ik precies gemist?
pi_164196658
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:11 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet het punt van deze discussie. Het punt is of dat geld noodzakelijk is om die kunst te produceren. Ik ben van mening dat dat voor veel kunst helemaal niet opgaat.

Een orkest moet je subsidiëren, omdat het onmogelijk is om 80 man van de toegangsprijs te betalen, en omdat daar heel, heel veel studie voor nodig is om het goed te kunnen. Een dagtaak. Een popbandje heeft geen geld nodig. Die doen het uit hobby, en kunnen ook in de avonduren repeteren, en in het weekend optreden.

Een schilder heeft ook geen subsidie nodig. Die kan in zijn vrije tijd ook prachtige kunst maken.
Ik kan wel zien dat jij nooit een bandje hebt gehad. Je kan een bandje prima als hobby doen, in je vrije tijd, maar dan moet je in de avonduren repeteren, moet je alles zelf betalen, je instrumenten, de huur van de oefenruimte, moet je zelf gaan lobbyen om optredens, moet je zelf in je eigen busje alle bandleden en instrumenten vervoeren, alles zelf opbouwen, spelen, alles weer zelf afbouwen, dan ben je rond 3 uur 's nachts misschien klaar, mag je naar huis, om de volgende ochtend weer naar je corporate baan te gaan omdat je nog lang niet van de muziek kan leven.

En dan heb je alleen een simpel bandje met drie gekleurde lampjes boven je podium waar wat mensen op een instrument op staan te spelen. Wil je ook nog eigen nummers schrijven, een leuke show neerzetten, misschien wat achtergrondzang hebben, een tourmanager, roadies, wat aan promotie doen, een album opnemen? Leuk natuurlijk maar tenzij je al heel rijk bent is dat in de meeste gevallen niet haalbaar want mensen werken niet allemaal voor niks en studiotijd is tiefesduur.

De realiteit is dat het maar heel weinig mensen lukt om van de muziek te leven. We zien wel allemaal de succesverhalen, de Borsato's, de Blofs, Anouks etc, die boeren nu goed, dan zou je kunnen denken: nou da's nog best lucratief, die muziek, maar wat je niet ziet is de jaren en jaren die er aan vooraf gingen waar ze voor een grijpstuiver dagen van 14 uur moesten maken, spelen in achteraf kutzaaltjes voor 3 bier en wat lauwe kroketten, uren en urenlang in de bus opgekropt zitten, oefenen tot de vellen aan de vingers hangen, tot dat ene moment dat ze eindelijk ontdekt worden of een hit scoren. Wat hoogstens weggelegd is voor misschien 1% van alle bandjes en artiesten... alle mensen die uiteindelijk maar weer gaan werken, omdat ze geen zin meer hadden of gewoon verhongerden, daar hoor je gewoon niks meer van. Terwijl ze misschien wel de nieuwe Beatles hadden kunnen worden, bij wijze van spreken.
pi_164196707
Subsidie-aanvraag doen, daar geven ze cursussen over.

Dat wordt subsidie aanvragen om je subsidie-aanvraag elk jaar goed aan te leveren.

Weet je iig zeker dat kleinere groepen er niet bij kunnen.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_164196752
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:29 schreef traveljunky het volgende:
ben ook van mening dat als je goed bent, er wel komt. En heb je minder mazzel, dan voor jou 100 anderen. Serieus, er is of dreigt toch geen gebrek aan goede popmuziek waardoor dit te rechtvaardigen valt?
Heel erg mee oneens. Ik ken talloze bands die echt steengoed zijn, als ik ze aan mensen laten horen zeggen die "wat is dat goed zeg". Maar toch komen die er niet. In Nederland. Daar kom je er als je meedoet aan Idols of the Voice of Holland, maar niet als je gewoon steengoede muziek neerzet. En in Nederland dreigt inderdaad een tekort aan goede popmuziek. Vergelijk het aantal goede Nederlandse bands, zangers en zangeressen eens met die in België. Dan moet je vanzelf huilen.
pi_164196791
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:24 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik kan wel zien dat jij nooit een bandje hebt gehad. Je kan een bandje prima als hobby doen, in je vrije tijd, maar dan moet je in de avonduren repeteren, moet je alles zelf betalen, je instrumenten, de huur van de oefenruimte, moet je zelf gaan lobbyen om optredens, moet je zelf in je eigen busje alle bandleden en instrumenten vervoeren, alles zelf opbouwen, spelen, alles weer zelf afbouwen, dan ben je rond 3 uur 's nachts misschien klaar, mag je naar huis, om de volgende ochtend weer naar je corporate baan te gaan omdat je nog lang niet van de muziek kan leven.

En dan heb je alleen een simpel bandje met drie gekleurde lampjes boven je podium waar wat mensen op een instrument op staan te spelen. Wil je ook nog eigen nummers schrijven, een leuke show neerzetten, misschien wat achtergrondzang hebben, een tourmanager, roadies, wat aan promotie doen, een album opnemen? Leuk natuurlijk maar tenzij je al heel rijk bent is dat in de meeste gevallen niet haalbaar want mensen werken niet allemaal voor niks en studiotijd is tiefesduur.

De realiteit is dat het maar heel weinig mensen lukt om van de muziek te leven. We zien wel allemaal de succesverhalen, de Borsato's, de Blofs, Anouks etc, die boeren nu goed, dan zou je kunnen denken: nou da's nog best lucratief, die muziek, maar wat je niet ziet is de jaren en jaren die er aan vooraf gingen waar ze voor een grijpstuiver dagen van 14 uur moesten maken, spelen in achteraf kutzaaltjes voor 3 bier en wat lauwe kroketten, uren en urenlang in de bus opgekropt zitten, oefenen tot de vellen aan de vingers hangen, tot dat ene moment dat ze eindelijk ontdekt worden of een hit scoren. Wat hoogstens weggelegd is voor misschien 1% van alle bandjes en artiesten... alle mensen die uiteindelijk maar weer gaan werken, omdat ze geen zin meer hadden of gewoon verhongerden, daar hoor je gewoon niks meer van. Terwijl ze misschien wel de nieuwe Beatles hadden kunnen worden, bij wijze van spreken.
Ik werk al 10 jaar in een poppodium. Ik weet heel goed wat er bij komt kijken, ik weet heel goed wat een bandje kost, en ik weet heel goed wat er voor nodig is om een optreden in goede banen te leiden. Ik sluit al 10 jaar de deur om half drie 's nachts, als de band weg is na de hele koelkast leeg te hebben gezopen en ik doe dit al 10 jaar naast mijn eigen fulltime baan.

Geloof mij maar als ik zeg dat die hele opvatting dat het pure noodzaak is om 24/7 muzikant te zijn volkomen onzinnig is. Zoveel bandjes die ik heb zien komen waarvan de bandleden gewoon bijverdienen en er een baan naast hebben, en die uit pure liefde voor de muziek 's avonds een potje komen spelen. Geen eigen geluidstechs, of eentje die het ook vrijwillig doet, en licht geregeld door de zaal.

Er is geen enkele reden om geld te verlangen voor iets wat in feite gewoon een leuke hobby is. So what als Blof voor drie lauwe kroketten heeft staan spelen? Dat geeft alleen maar hun doorzettingsvermogen aan, en ook al vind ik het kutmuziek, die zijn gewoon boven komen drijven op basis van hun vermeende kwaliteiten.

Podia worden al gesubsidieerd voor elke vaderlandse productie. Dat is meer dan genoeg, de muzikant zelf heeft die subsidie niet nodig. En dat is de crux. Is de subsidie noodzakelijk voor de muzikant? Nee, dat is ze niet.
pi_164196886
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:28 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Heel erg mee oneens. Ik ken talloze bands die echt steengoed zijn, als ik ze aan mensen laten horen zeggen die "wat is dat goed zeg". Maar toch komen die er niet. In Nederland. Daar kom je er als je meedoet aan Idols of the Voice of Holland, maar niet als je gewoon steengoede muziek neerzet. En in Nederland dreigt inderdaad een tekort aan goede popmuziek. Vergelijk het aantal goede Nederlandse bands, zangers en zangeressen eens met die in België. Dan moet je vanzelf huilen.
Dat ligt niet aan de subsidies, dat ligt er vooral aan dat media als 3FM haar publieke taak niet goed uitvoert, omdat luistercijfers nu eenmaal belangrijker worden gevonden.

Als je er publiek geld tegenaan gaat gooien, worden ze niet ineens beter. De subsidie gaat al naar de podia en festivals, waar programmeurs werken wiens taak het is om talent neer te zetten. Dat die mensen vooral in een ons-kent-ons-wereldje werken waar het vooral een kwestie is van elkaar dingen gunnen moet je niet op willen lossen door bandjes en muzikanten subsidie te gaan geven om een manager te betalen die toevallig de juiste connecties heeft.
pi_164196957
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:07 schreef Farenji het volgende:

[..]

Kunst kan natuurlijk veel meer zijn dan alleen "entertainment". Het kan een maatschappelijke functie hebben die verder gaat dan wat tijdverdrijf of verstrooiing. Het is juist doordat alles onder die nare term "entertainment" wordt geschaard (en al helemaal icm "industrie" alsof het een fucking fabriek is!), dat men het ook niet belangrijk meer vindt om in te investeren, en dat het allemaal maar kostendekkend en zelfs winstgevend moet zijn.

Sommige dingen zijn het waard om in te investeren, zonder dat je daar meteen een vette ROI uit krijgt, Sommige dingen moet je los kunnen trekken uit dat beperkende ecomonische markt-denken van opbrengst en ondernemerschap en ROI en winst maken. Maar ja in deze samenleving wordt alles dat niet meteen centjes oplevert veel te snel afgedaan als "waardeloos" omdat de centjes-meetlat de enige meetlat lijkt te zijn die we nog willen hanteren. Dat is pas waardeloos.
Dat dus. Maar dat is aan de meeste mensen niet besteed. Die hebben genoeg aan de pulpcultuur die ze voorgeschoteld wordt door RTL en SBS en door 3FM.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 12:39:18 #114
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_164196962
quote:
Nu ik het zo hoor snap die subsidie wel. Dit komt uit dezelfde pot als die voor de Jostiband.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_164197087
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:35 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat ligt niet aan de subsidies, dat ligt er vooral aan dat media als 3FM haar publieke taak niet goed uitvoert, omdat luistercijfers nu eenmaal belangrijker worden gevonden.

Als je er publiek geld tegenaan gaat gooien, worden ze niet ineens beter. De subsidie gaat al naar de podia en festivals, waar programmeurs werken wiens taak het is om talent neer te zetten. Dat die mensen vooral in een ons-kent-ons-wereldje werken waar het vooral een kwestie is van elkaar dingen gunnen moet je niet op willen lossen door bandjes en muzikanten subsidie te gaan geven om een manager te betalen die toevallig de juiste connecties heeft.
Ze worden niet beter en dat hoeft ook niet, want ze zijn al heel goed. Maar ze krijgen wel mogelijkheden om een groter publiek te bereiken. Door te kunnen investeren in goede apparatuur en decors, door in het buitenland voet aan de grond te kunnen krijgen.

Je zegt dat je een beetje in "het wereldje" zit omdat je uitsmijter bent bij een popzaal of zo. Ik denk niet dat je dan echt kijk krijgt op het reilen en zeilen of op de financiën. Ik heb daar overigens wel kijk op, ben belastingadviseur en verzorg jaarstukken en belastingaangiftes voor veel creatieve mensen waaronder ook in de muziekwereld.
Wist je trouwens dat die subsidies wel gewoon belast zijn met inkomstenbelasting?
pi_164197149
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 10:08 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Voor een fulltime salaris ja. Maar is het nu echt noodzakelijk dat een band 100% professioneel is? Zou de band stoppen met bestaan als ze niet kunnen leven van enkel hun muziek? Dat denk ik niet. Het is in de eerste plaats hun hobby. Geen enkele reden om er van te willen leven dankzij subsidies.

EDIT: Er zitten ook veel dingen bij die niet noodzakelijk zijn. Bands uit Nederland zie ik maar zelden overnachten in een hotel. Die rijden gewoon naar huis. Een overnachting zie ik dan ook als luxe. Vervoer gaat vaak gewoon met eigen auto of een brak busje. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn verzekeringen betaal ik gewoon van mijn salaris, dat zijn niet extra onkosten.
He jij stelde de vraag hoeveel je moet verdienen om te kunnen leven, nou ik beantwoorde de vraag met een goede schatting wat je als ZZP'ers kwijt zal zijn om een modaal inkomen met een band van 5 leden te hebben, en dan begin je daarna over hobby projecten en de vraag of je 100% professioneel moet zijn.. :')

En terug rijden dat klinkt leuk maar als je vanuit het zuiden als basis een optreden in groningen of leeuwarden hebt gehad en je voor je "hobby" nog eens 3 uur terug mag kachelen na een intenstief optreden vind je dat normaal?

Even een gewetens vraag aan al die mensen die hier tegen subsidie zijn hoeveel legaal zelf aangeschafte muziek hebben jullie en hoeveel "kopieen". Ik durf te wedden dat het merendeel veel illegaal heeft maar dat niet weg wil gooien maar dan wel huilen hier over zogenaamd onterechte subsidies. Stelletje hypocriete mensen. :D
  woensdag 3 augustus 2016 @ 12:50:01 #117
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_164197213
quote:
2s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:19 schreef Mark het volgende:

[..]

Waarom die subsidie voor De Staat wél terecht is

etc etc
Ik constateer dat veel van die poptempels en dergelijke al gesubsidieerd worden. Het personeel dat er rondloopt bestaat in veel gevallen uit vrijwilligers of door de gemeente gesubsidieerde uitkeringtrekkers. Dat is op zich nog wel interessant, omdat je door dit te subsidiëren verschillende popbands de kans geeft om tegen lage kosten op te treden (immers: de kosten voor de zaal hoeven niet betaald te worden - die zijn al betaald).
Ik heb met de nodige cursussen op zak ooit betaald werk proberen te zoeken in dat circuit, maar dat is er dus niet.

Dat er geld bij moet bij popmuziek, zeker als de bands willen toeren, kan ik nog wel begrijpen. Maar wat is er mis met crowdfunden en commercieel denken (door een manager, niet door de creatieve breinen)?
En dan: lichtshow, kleding laten ontwerpen... waar gáát dat over?

Het punt is natuurlijk dat dit gaat van "ons geld" en dat je als maatschappij iets zou mogen terugverwachten van zo'n investering van 1 miljoen euro. Misschien niet in geld, maar wel in iets als kunst die voor iedereen toegankelijk is (of waar de meeste mensen nog wel iets van trots bij voelen), niet zo'n vage niche waar bijna niemand van heeft gehoord.

Het zou eerlijker zijn om een lijstje te maken met (pop)bands die in het verleden subsidie hebben ontvangen en hoeveel. Dan wordt al veel duidelijker welk nut zo'n subsidie heeft.

De staat heeft 5 leden. Lijkt me dat je voor 20.000 per man per jaar ook heel ruim kunt leven, naast de inkomsten uit verkopen van muziek en toegangskaartjes en allerhande schnabbels.
pi_164197241
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je als kunstenaar/artiest je levensonderhoud wilt verdienen met je werk moet je gewoon datgeen produceren waar mensen bereid zijn geld voor te betalen net zoals de rest van ons.
Je kunt het ook combineren, ik ken iemand die is kunstfotograaf, maar zijn geld verdient hij gewoon met broodopdrachten, wat hem in staat stelt een aantal dagen per jaar aan meer artistiek werk te besteden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_164197345
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:51 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je kunt het ook combineren, ik ken iemand die is kunstfotograaf, maar zijn geld verdient hij gewoon met broodopdrachten, wat hem in staat stelt een aantal dagen per jaar aan meer artistiek werk te besteden.
Zo wat een luxe wel een mogelijkheid om een aantal dagen per jaar aan artistiek werk te werken. :')

Terwijl als hij dit bij wijze van spreken 2 jaar fulltime kan doen hij zo beroemd kan zijn dat hij fulltime hieraan kan werken en zich daardoor dan veel meer kan ontwikkelen.
pi_164197372
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zo wat een luxe wel een mogelijkheid om een aantal dagen per jaar aan artistiek werk te werken. :')

Terwijl als hij dit bij wijze van spreken 2 jaar fulltime kan doen hij zo beroemd kan zijn dat hij fulltime hieraan kan werken en zich daardoor dan veel meer kan ontwikkelen.
Ja want iedereen breekt ook direct binnen 2 jaar door. |:( |:( |:(
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_164197388
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:44 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ze worden niet beter en dat hoeft ook niet, want ze zijn al heel goed. Maar ze krijgen wel mogelijkheden om een groter publiek te bereiken. Door te kunnen investeren in goede apparatuur en decors, door in het buitenland voet aan de grond te kunnen krijgen.

Je zegt dat je een beetje in "het wereldje" zit omdat je uitsmijter bent bij een popzaal of zo. Ik denk niet dat je dan echt kijk krijgt op het reilen en zeilen of op de financiën. Ik heb daar overigens wel kijk op, ben belastingadviseur en verzorg jaarstukken en belastingaangiftes voor veel creatieve mensen waaronder ook in de muziekwereld.
Wist je trouwens dat die subsidies wel gewoon belast zijn met inkomstenbelasting?
Euh nee, ik werk in de productie en ben nauw betrokken geweest bij een reorganisatie als gevolg van subsidiekortingen als procesadviseur. Ik weet echt wel waar ik het over heb.
pi_164197401
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:58 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Euh nee, ik werk in de productie en ben nauw betrokken geweest bij een reorganisatie als gevolg van subsidiekortingen als procesadviseur. Ik weet echt wel waar ik het over heb en ben niet gediend van dat hautaine toontje wat helemaal nergens voor nodig is.
Spiegeltje spiegeltje aan de wand. :D
pi_164197429
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Spiegeltje spiegeltje aan de wand. :D
Heb al ge-edit, wil het niet persoonlijk maken, is ook nergens voor nodig. Dan nog, ik weet prima waar ik het over heb. De faciliteiten worden in Nederland afdoende gesubsidieerd, geen enkele noodzaak om popmuzikanten ook te financiëren als het popwereldje zelf nog aan elkaar hangt van nepotisme en gebrek aan ondernemersgeest.
pi_164197439
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:57 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja want iedereen breekt ook direct binnen 2 jaar door. |:( |:( |:(
Vaak kan er wel een heleboel bereikt worden in die twee jaar ja. De Staat stond in het voorprogramma van Muse.
pi_164197458
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:58 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Euh nee, ik werk in de productie en ben nauw betrokken geweest bij een reorganisatie als gevolg van subsidiekortingen als procesadviseur. Ik weet echt wel waar ik het over heb.
Maar wat doe je nou bij die popzaal. Uitsmijter toch?
pi_164197497
Het is baggermuziek en de subsidie idiotie. Maar ik wens ze er veel succes mee. Ik hoop dat dit voorval zorgt dat niemand meer naar die muziek gaat luisteren. Het is mij wel een miljoen belastinggeld waard om nooit meer met ze te worden geconfronteerd.
pi_164197514
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

He jij stelde de vraag hoeveel je moet verdienen om te kunnen leven, nou ik beantwoorde de vraag met een goede schatting wat je als ZZP'ers kwijt zal zijn om een modaal inkomen met een band van 5 leden te hebben, en dan begin je daarna over hobby projecten en de vraag of je 100% professioneel moet zijn.. :')

En terug rijden dat klinkt leuk maar als je vanuit het zuiden als basis een optreden in groningen of leeuwarden hebt gehad en je voor je "hobby" nog eens 3 uur terug mag kachelen na een intenstief optreden vind je dat normaal?

Even een gewetens vraag aan al die mensen die hier tegen subsidie zijn hoeveel legaal zelf aangeschafte muziek hebben jullie en hoeveel "kopieen". Ik durf te wedden dat het merendeel veel illegaal heeft maar dat niet weg wil gooien maar dan wel huilen hier over zogenaamd onterechte subsidies. Stelletje hypocriete mensen. :D
Man, jij komt met een jaarlijkse omzet van 69000 per persoon die nodig is, om uiteindelijk 33000 bruto p.p. over te houden. Je bent muzikant, geen winkel met een complete inventaris. Nogal logisch dat ik mij dan af ga vragen of je in dat geval wel echt 100% muzikant moet zijn, en of je er niet nog wat naast moet doen.

En als je moet overnachten, dan kun je een overnachting regelen bij je boeking. Dat is gewoon te regelen, moet je over onderhandelen. En anders moet je die opoffering gewoon maken, of niet in Groningen optreden als je uit Eindhoven komt. Geen enkele reden om zelf gesubsidieerd te worden.

Ik heb zelf overigens gewoon Spotify (net als zoveel anderen die wel professional in de sector zijn) en ga een paar keer per maand naar een concert waar ik gewoon voor mijn ticket betaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mystikvm op 03-08-2016 13:11:50 ]
pi_164197671
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:02 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Maar wat doe je nou bij die popzaal. Uitsmijter toch?
Waar haal je dat nou vandaan? Ik zeg toch dat ik in de productie werk? Dus dat zijn alle faciliteiten die komen kijken bij een avondje muziek. Techniek, horeca, etc.

De meeste zalen huren hun uitsmijters gewoon in, daar ga je geen vrijwilliger neerzetten.
pi_164197720
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:11 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Waar haal je dat nou vandaan? Ik zeg toch dat ik in de productie werk? Dus dat zijn alle faciliteiten die komen kijken bij een avondje muziek. Techniek, horeca, etc.

De meeste zalen huren hun uitsmijters gewoon in, daar ga je geen vrijwilliger neerzetten.
Je zei dat je het naast je fulltime baan deed. Vandaar dat ik daar benieuwd naar was. En ik begreep dat je fulltime baan in de produktie was, zo leek het er te staan. Dus ik dat dat je in een fabriek werkte fulltime en daarnaast af en toe 's avonds bij een popzaal.
pi_164197783
Ik had dus nog nooit van De Staat gehoord, dus dat heb ik net even opgezet.

De oude Arctic Monkeys zijn getrouwd met Baskerville! O+
Your opinion of me is none of my business.
pi_164197822
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:13 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Je zei dat je het naast je fulltime baan deed. Vandaar dat ik daar benieuwd naar was. En ik begreep dat je fulltime baan in de produktie was, zo leek het er te staan. Dus ik dat dat je in een fabriek werkte fulltime en daarnaast af en toe 's avonds bij een popzaal.
Haha, nee, zo is het niet. Ik heb gewoon een kantoorfunctie. In het weekend bij een popzaal, voor twee bier en een lauwe frikandel, omdat ik het hartstikke leuk vind.

Het is overigens echt niet zo dat ik het vak van popmuzikant wil bagatelliseren. Als ik om 3 uur 's middags aan mijn shift begin, zitten zij ook al in de auto nadat ze een dag eerder hetzelfde hebben gedaan. Maar de meeste bandjes komen niet met een manager, twee roadies en twee techs. Die komen met eigen auto, slepen hun eigen spullen en hebben een geluidstech die soms wat van de gage krijgt, soms niet. Die staan uit pure liefde te spelen, en hopen op een doorbraak. Die spelen die avond niet om zoveel mogelijk geld te verdienen, maar om naam te maken. Ik zie dan ook niet waarom ze persoonlijk gesubsidieerd moeten worden, als de zalen waarin ze spelen al vrijwel helemaal betaald zijn door subsidies. Ze krijgen al goed materiaal om zo goed mogelijk voor de dag te komen.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 13:18:14 #132
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_164197847
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:04 schreef VEM2012 het volgende:
Het is baggermuziek en de subsidie idiotie. Maar ik wens ze er veel succes mee. Ik hoop dat dit voorval zorgt dat niemand meer naar die muziek gaat luisteren. Het is mij wel een miljoen belastinggeld waard om nooit meer met ze te worden geconfronteerd.
Kom, niet zo zuur.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 13:20:43 #133
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_164197915
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 20:01 schreef LXIV het volgende:
Door het verstrekken van subsidies kan de staat -indirect- controle blijven uitoefenen op de media en de kunsten. Logisch dat de staat dit doet. Voor een 'paar centen' de cultuur in je zak. Hitler deed het ook!
Toch wel knap van De Staat, als bandje de media en kunsten onder controle houden.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_164198409
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:31 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik werk al 10 jaar in een poppodium. Ik weet heel goed wat er bij komt kijken, ik weet heel goed wat een bandje kost, en ik weet heel goed wat er voor nodig is om een optreden in goede banen te leiden. Ik sluit al 10 jaar de deur om half drie 's nachts, als de band weg is na de hele koelkast leeg te hebben gezopen en ik doe dit al 10 jaar naast mijn eigen fulltime baan.

Geloof mij maar als ik zeg dat die hele opvatting dat het pure noodzaak is om 24/7 muzikant te zijn volkomen onzinnig is. Zoveel bandjes die ik heb zien komen waarvan de bandleden gewoon bijverdienen en er een baan naast hebben, en die uit pure liefde voor de muziek 's avonds een potje komen spelen. Geen eigen geluidstechs, of eentje die het ook vrijwillig doet, en licht geregeld door de zaal.
Ik zeg ook niet dat het altijd noodzaak is, zelf heb ik ook jarenlang met ontzettend veel plezier lekker aangehobby'd in allerlei bandjes. Daar heb ik echt niks aan verdiend, heeft alleen maar geld en heel veel tijd gekost, maar een lol dat ik heb gehad, ik zou het zo weer doen. Dat kan nu echter niet meer zo makkelijk, ben geen student meer, heb veel minder vrije tijd. Wel meer geld; omdat ik uiteindelijk toch gewoon gekozen heb voor een baan waar ik wel geld mee kon verdienen. In het vak waar ik nu zit (software development) kan je ook best lekker aanhobbyen, fijn apps maken voor jezelf en voor vrienden, apps waar je weinig of niks aan verdient, gewoon omdat het kan en omdat je het leuk vindt. Maar om de een of andere reden word je dan een beetje raar aangekeken... mensen die alleen hobbymatig dat werk doen (en er ook echt goed in zijn) zijn vrij zeldzaam. Je kan het ook voor bedrijven gaan doen en flink cashen, als je het goed doet. Maar in de muziek (of andere kunsten) wordt bijna van je verwacht dat je het voor niks doet, ook als je de sterren van de hemel speelt en superveel talent hebt. "Het is toch je hobby? Waarom wil je ervoor betaald worden?" Nou, misschien omdat het meer dan een hobby is... Omdat je ook wel eens wat wil professionaliseren, omdat je je vak serieus neemt en je het boven het amateur-niveau wil tillen. En omdat de schoorsteen ook gewoon moet roken...
  woensdag 3 augustus 2016 @ 13:47:30 #135
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_164198509
Gelukkig valt 23 miljoen nog mee maar ik krijg toch een beetje de kriebels van dit soort wedstrijdjes wie het best het formulier kan invullen :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_164198522
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:42 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het altijd noodzaak is, zelf heb ik ook jarenlang met ontzettend veel plezier lekker aangehobby'd in allerlei bandjes. Daar heb ik echt niks aan verdiend, heeft alleen maar geld en heel veel tijd gekost, maar een lol dat ik heb gehad, ik zou het zo weer doen. Dat kan nu echter niet meer zo makkelijk, ben geen student meer, heb veel minder vrije tijd. Wel meer geld; omdat ik uiteindelijk toch gewoon gekozen heb voor een baan waar ik wel geld mee kon verdienen. In het vak waar ik nu zit (software development) kan je ook best lekker aanhobbyen, fijn apps maken voor jezelf en voor vrienden, apps waar je weinig of niks aan verdient, gewoon omdat het kan en omdat je het leuk vindt. Maar om de een of andere reden word je dan een beetje raar aangekeken... mensen die alleen hobbymatig dat werk doen (en er ook echt goed in zijn) zijn vrij zeldzaam. Je kan het ook voor bedrijven gaan doen en flink cashen, als je het goed doet. Maar in de muziek (of andere kunsten) wordt bijna van je verwacht dat je het voor niks doet, ook als je de sterren van de hemel speelt en superveel talent hebt. "Het is toch je hobby? Waarom wil je ervoor betaald worden?" Nou, misschien omdat het meer dan een hobby is... Omdat je ook wel eens wat wil professionaliseren, omdat je je vak serieus neemt en je het boven het amateur-niveau wil tillen. En omdat de schoorsteen ook gewoon moet roken...
Ik heb ook echt geen probleem met bands die betaald willen worden, of er van willen kunnen leven. Ik gun iedereen dat. Ik zie alleen niet zo goed waarom een band daar subsidie voor aan zou willen vragen in plaats van het zelf bij elkaar te verdienen. Elke band begint toch als hobbyproject? Slechts enkelen kunnen er helemaal van leven, maar is dat zo erg? Ik snap niet zo goed waarom we zouden willen dat meer muzikanten er van moeten kunnen leven door dat dan maar te gaan betalen van subsidiegeld. Juist terwijl bijna alle venues al draaien op subsidies.

Faciliteiten moet je subsidiëren. Zo zou je ook kunnen denken over het subsidiëren van de opnamestudio's. Ik vind alleen niet dat je bands en popmuzikanten zelf moet gaan subsidiëren, omdat dat een perverse prikkel is.

EDIT: Kort gezegd ben ik van mening dat alles wat kunst naar de mensen toe brengt gesubsidieerd zou moeten kunnen worden. De kunstenaar zelf, daar zie ik geen reden toe. Het is in de eerste plaats liefhebberij.
pi_164198597
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 18:03 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Alles draait om De Staat

[ afbeelding ]
deze mensen kun je achteruit en vooruit zien lopen :o
compact en kleverig.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 13:57:27 #138
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164198758
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:47 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik heb ook echt geen probleem met bands die betaald willen worden, of er van willen kunnen leven. Ik gun iedereen dat. Ik zie alleen niet zo goed waarom een band daar subsidie voor aan zou willen vragen in plaats van het zelf bij elkaar te verdienen. Elke band begint toch als hobbyproject? Slechts enkelen kunnen er helemaal van leven, maar is dat zo erg? Ik snap niet zo goed waarom we zouden willen dat meer muzikanten er van moeten kunnen leven door dat dan maar te gaan betalen van subsidiegeld. Juist terwijl bijna alle venues al draaien op subsidies.

Faciliteiten moet je subsidiëren. Zo zou je ook kunnen denken over het subsidiëren van de opnamestudio's. Ik vind alleen niet dat je bands en popmuzikanten zelf moet gaan subsidiëren, omdat dat een perverse prikkel is.
Ik vind ook niet dat iedereen ervan moet kunnen leven, en ik vind ook niet dat dat via subsidies rechtgetrokken moet worden. Ik probeerde duidelijk te maken dat veel mensen denken dat een combinatie full time job plus een redelijk vaak spelend bandje een easy combi is, en dat is het niet.
Het gros van de bands krijgt onkostenvergoeding. Dat is dan voor de heen en terugreis en de huur van het busje. En er blijft gemiddeld wel wat over, maar dat is voor de pot: opslaghuur, oefenruimte, merchandise, opnamen kunnen maken. De uren die je gemiddeld inlevert van je werk krijg je individueel nooit gecompenseerd.
Gelukkig is er meestal genoeg passie om dat te overzien, maar lang volhouden gaat meestal ook niet. Daarom stoppen er ook heel veel bands na en paar jaar. Wat ook wel goed en verfrissend is, verder.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164198778
Ik had nog nooit van De Staat gehoord :@ maar ik heb ook verder geen interesse :P
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_164199286
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:46 schreef Basp1 het volgende:
En terug rijden dat klinkt leuk maar als je vanuit het zuiden als basis een optreden in groningen of leeuwarden hebt gehad en je voor je "hobby" nog eens 3 uur terug mag kachelen na een intenstief optreden vind je dat normaal?
Meeste bands hebben meestal 1 of 2 vrienden mee, die wat helpen met het licht en de spullen en de bus rijden. En zalen helpen je maar al te graag met het vinden van een goede slaapplek of hebben zelf overnachtingsruimte.

En als het niet uitkan dan leg je maar wat bij, daarvoor is het een hobby.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_164200286
quote:
6s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 03:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
je moet als band al om 3 uur 's middags aanwezig zijn bij de venue,
Onzin.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  woensdag 3 augustus 2016 @ 15:10:10 #142
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164200447
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 15:04 schreef hottentot het volgende:

[..]

Onzin.
Dan zal t 4 uur zijn. Absoluut geen uitzondering. Uitladen soundchecken, dan meestal de check van een vooirprogramma, eten en dan wachten tot de zaal opengaat.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164200564
quote:
6s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 15:10 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Dan zal t 4 uur zijn. Absoluut geen uitzondering. Uitladen soundchecken, dan meestal de check van een vooirprogramma, eten en dan wachten tot de zaal opengaat.
Geen uitzondering, maar ook absoluut geen regel.

Vaak genoeg om 8 uur aangekomen, potje bier, spulletjes neerzetten even aan de knoppen draaien en gaan met die banaan als om 10 uur de bezoekers aankomen.

Mijn referentie: meer dan 10 jaar bij 2 concertpodia gewerkt, medeorganisator festivals, zelf jaren een band gehad, veel vrienden met eigen bands, labels of een zaal.

Gaat het om de grotere bands, dan is het heel normaal dat de band pas aankomt als de roadies/groupies de boel al klaar hebben gezet. En als wij vanuit Groningen naar Enschede gingen, dan vertrokken we na werktijd.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  woensdag 3 augustus 2016 @ 15:18:10 #144
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164200659
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 15:14 schreef hottentot het volgende:

[..]

Geen uitzondering, maar ook absoluut geen regel.

Vaak genoeg om 8 uur aangekomen, potje bier, spulletjes neerzetten even aan de knoppen draaien en gaan met die banaan als om 10 uur de bezoekers aankomen.

Mijn referentie: meer dan 10 jaar bij 2 concertpodia gewerkt, medeorganisator festivals, zelf jaren een band gehad, veel vrienden met eigen bands, labels of een zaal.

Gaat het om de grotere bands, dan is het heel normaal dat de band pas aankomt als de roadies/groupies de boel al klaar hebben gezet. En als wij vanuit Groningen naar Enschede gingen, dan vertrokken we na werktijd.
Het wisselt inderdaad, en waarschijnlijk onthoud je de slopendste gevallen wat meer. Maar 't was dan ook wel de Fenix in Sittard ofzo als het zo was, igg altijd als 't ook nog eens ver weg was.

Maar 8 uur 's avonds heb ik ook weinig meegemaakt. Meestal ging de zaal dan open en 't was toch absoluut taboe om te soundchecken als er al publiek was.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164200738
quote:
7s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 15:18 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Het wisselt inderdaad, en waarschijnlijk onthoud je de slopendste gevallen wat meer. Maar 't was dan ook wel de Fenix in Sittard ofzo als het zo was, igg altijd als 't ook nog eens ver weg was.

Maar 8 uur 's avonds heb ik ook weinig meegemaakt. Meestal ging de zaal dan open en 't was toch absoluut taboe om te soundchecken als er al publiek was.
Zalen zijn maar een deel van het aanbod natuurlijk, er zijn meer concerten in kroegen e.d. dan in zalen. In kroegen is het vaak slechter geregeld, omkleden achter de koelcel en gratis bier en wat geeltjes voor de onkosten.

Maar het is een diverse wereld, welke situatie je ook bedenkt, het komt voor. Net als dat je word verteld dat je om 5 uur aanwezig moet zijn, maar wel moet wachten tot het buffet van de kaartclub over is voordat je naar binnen mag :P
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  woensdag 3 augustus 2016 @ 15:22:05 #146
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164200769
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 15:20 schreef hottentot het volgende:

[..]

Zalen zijn maar een deel van het aanbod natuurlijk, er zijn meer concerten in kroegen e.d. dan in zalen. In kroegen is het vaak slechter geregeld, omkleden achter de koelcel en gratis bier en wat geeltjes voor de onkosten.
Mijn ervaring is wel dat je in kroegen later mocht aankomen en dat je beter betaald werd dan in zalen.

(tenzij het er zo 1 was van de deuropbrengst)
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164201280
Een band die geld aanvraagt en het toegewezen krijgt. Ik snap het probleem niet. :? De Staat kan zich prima bedruipen en vraagt geld aan om wat risicovollere projecten te doen, lijkt me een mooie verruiming van het culturele aanbod. :)

Overigens, de users die vinden dat popbandjes maar gewoon goed genoeg moeten zijn om betaald te worden, maar symfonieorkesten niet, die begrijp ik eerlijk gezegd niet. Ook tegen hen zou je kunnen zeggen dat als ze niet goed genoeg zijn om er hun geld mee te verdienen dat ze het maar als hobby moeten doen. Dat het dan allemaal iets minder briljant klinkt neem je op de koop toe lijkt me. (Ik vind subsidies voor beide prima.)
pi_164201414
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:18 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Kom, niet zo zuur.
Ik heb nu juist een positieve insteek!
pi_164202258
We hebben ondertussen in NL te veel bands in de subtop, en nog veel meer in de eerste divisie, die allemaal wachten op de grote doorbraak en denken dat dat mogelijk is alleen van muziek te leven. Ik geloof daar niet in, er is te weinig vraag en het aanbod/concurrentie is moordend. Ik heb jarenlang in allemaal bands gespeeld en er zijn ontzettend veel mensen die muziek maken als hobby zien en het leuk vinden om een paar keer per maand op te treden zonder vergoeding. De ene gaat voetballen en dat kost geld en de andere gaat in een bandje spelen.

Als je dan serieus geld wil vangen dan zul je bijzonder getalenteerd moeten zijn. Subsidie gaat het probleem niet oplossen, het houdt het alleen maar langer in stand.
pi_164202478
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:21 schreef Harmankardon het volgende:
Als je dan serieus geld wil vangen dan zul je bijzonder getalenteerd moeten zijn
Commerciële rotzooi coveren voor bedrijfsfeesten en bruiloften.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_164202617
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:29 schreef hottentot het volgende:

[..]

Commerciële rotzooi coveren voor bedrijfsfeesten en bruiloften.
Vraag / aanbod
pi_164202696
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 20:12 schreef Atak het volgende:
Voor de helft van die prijs haal ik mijn drumstel te voorschijn. :')
Dan ben jij duurder dan dat zij zijn. :')
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164202787
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:29 schreef hottentot het volgende:

[..]

Commerciële rotzooi coveren voor bedrijfsfeesten en bruiloften.
Het liefst ook nog eens met een 2 mans cover band waarbij 1 met een fout keyboard de ritmesecties doet en de ander de gitaar en zang voor zijn rekening neemt. :')
pi_164202829
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het liefst ook nog eens met een 2 mans cover band waarbij 1 met een fout keyboard de ritmesecties doet en de ander de gitaar en zang voor zijn rekening neemt. :')
LOL, nah gewoon 4/5 personen, jaren '70/'80 rock en als de meute dronken genoeg is rotzooi als 2 unlimited, macarena erdoorheen smijten, vind men geweldig.

(Zelf laat ik mij liever de ballen verpulveren dan dat ik dit doe)
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_164202853
Ja, ik weet dat ik eigenlijk eerst de 200+ bovenstaande posts moet lezen, maar om redenen van luiheid: wat gaan ze met die subsidie doen?

Lijkt me toch vrij essentiële informatie voordat je dit kunt goed- of afkeuren.
pi_164202866
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 20:13 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Best meer dan dat. In elk geval veel van onze hoempamuziek is razend populair als bij Schlagerliefhebbers in Duitsland.
Precies om die reden had ik iets tussen haakjes geplaatst achter "buitenland". Dat is nu niet bepaald een grote groep. Los van dat ik het geen muziek zo noemen. ;)

quote:
MAM schijnt succesvol te zijn geweest in Frankrijk.
De jeugd van tegenwoordig nu in Noorwegen.
Af en toe kom ik wel meer succesberichten tegen van Nederlandse muziek in het buitenland.
Dat is leuk en aardig maar dat is nu niet bepaald heel Europa, laat staan heel Europa en de USA. Van de groepen die echt zijn doorgebroken kan ik er maar 3 bedenken: Golden Earing (vooral in Europa, twee hits in de USA waarvan 1 er gelukkig een klassieker is geworden), Emerald en Within Temptation. Verder nog one day flie George Baker en natuurlijk 2 Unlimited (vooral omdat het een trendsetter was met een nieuwe stijl van muziek). Goed, er zijn dus 4 groepen die ik kan noemen. Dat maakt verder niet uit maar het ging erom dat iemand hier beredeneerde dat het misschien als investering wordt gezien door de overheid. Het lijkt me niet een erg lucratieve investering om die reden.

Mijn gedachte hierover: als je echt wil dat de Nederlandse popmuziek beter wordt dan moet je vooral aan de basis werken: goed muziekonderwijs voor alle mensen die talent hebben, goed toegankelijk (kosten) muziekonderwijs voor jong en oud. Net als dat je geen goed profvoetbal kan krijgen zonder goed amateurvoetbal kan je ook geen goede toppopmuziek krijgen (in de breedte, er zijn altijd uitzonderingen) zonder een goede basis. Dit doortrekkende kan het stimuleren van de top zeker helpen maar dat wordt pas echt effectief op het moment dat die basis goed is. Wij Nederlanders hebben te weinig geld ervoor over om beide te doen (dat blijkt uit de budgetten en de ontwikkeling hiervan) dus kiezen we beter voor de basis.

Ja, ik begrijp dat het voor bandjes wel degelijk verschil kan maken maar het is niet anders. Queen brak bijvoorbeeld ook door zonder subsidies, gewoon omdat ze goed waren. Je kan dan enkel in de weekeindes optreden, het zij zo. Dat is genoeg om ervoor te zorgen dat het publiek je muziek leert kennen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164202879
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:47 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, ik weet dat ik eigenlijk eerst de 200+ bovenstaande posts moet lezen, maar om redenen van luiheid: wat gaan ze met die subsidie doen?

Lijkt me toch vrij essentiële informatie voordat je dit kunt goed- of afkeuren.
Waarschijnlijk hetzelfde principe als voor onze topsporters in de B-sporten. Inkomensaanvulling omdat je het anders niet redt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164202891
Ik ga zaterdag naar een tentfeest met een bandje die alleen maar de gekende covers spelen, ik ken die gasten wel vrij goed. Het publiek vindt het geweldig met veel bier achter de kiezen, zij vinden het kut. Tja, verkeerde levenskeuzes. Niks meer, niks minder.
pi_164202893
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:45 schreef hottentot het volgende:

[..]

LOL, nah gewoon 4/5 personen, jaren '70/'80 rock en als de meute dronken genoeg is rotzooi als 2 unlimited, macarena erdoorheen smijten, vind men geweldig.

(Zelf laat ik mij liever de ballen verpulveren dan dat ik dit doe)
Voor de opbrengsten van je (foute) coverband het liefst met zo min mogelijk mensen de gage delen daar doelde ik eigenlijk op. :P
pi_164202917
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Voor de opbrengsten van je (foute) coverband het liefst met zo min mogelijk mensen de gage delen daar doelde ik eigenlijk op. :P
Klopt, klopt. maar als ik om mij heen keek brachten de rockcoverbands met een lekker wijf op zang het meeste op.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  woensdag 3 augustus 2016 @ 16:51:18 #161
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164202928
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:47 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, ik weet dat ik eigenlijk eerst de 200+ bovenstaande posts moet lezen, maar om redenen van luiheid: wat gaan ze met die subsidie doen?

Lijkt me toch vrij essentiële informatie voordat je dit kunt goed- of afkeuren.
Ze hebben een projectplan voor de komende 4 jaar ingediend die ze dus waar moeten maken.
Wat ze er precies mee gaan doen is niet echt bekend, maar geen vakanties of inkomensaanvulling.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164202934
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:49 schreef Harmankardon het volgende:
Ik ga zaterdag naar een tentfeest met een bandje die alleen maar de gekende covers spelen, ik ken die gasten wel vrij goed. Het publiek vindt het geweldig met veel bier achter de kiezen, zij vinden het kut. Tja, verkeerde levenskeuzes. Niks meer, niks minder.
Zij vinden het "kut" dat ze enkel covers spelen? :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164202951
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:47 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, ik weet dat ik eigenlijk eerst de 200+ bovenstaande posts moet lezen, maar om redenen van luiheid: wat gaan ze met die subsidie doen?

Lijkt me toch vrij essentiële informatie voordat je dit kunt goed- of afkeuren.
Dat staat hier:
http://meerjarigeadviezen(...)l/adviezen/de_staat/
pi_164202952
quote:
6s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:51 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Ze hebben een projectplan voor de komende 4 jaar ingediend die ze dus waar moeten maken.
Wat ze er precies mee gaan doen is niet echt bekend, maar geen vakanties of inkomensaanvulling.
Ja, zover was ik al.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 16:52:55 #165
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164202958
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:52 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, zover was ik al.
In dat geval hoef je verder geen posts te lezen ;)
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164202995
quote:
6s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:51 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Ze hebben een projectplan voor de komende 4 jaar ingediend die ze dus waar moeten maken.
Wat ze er precies mee gaan doen is niet echt bekend, maar geen vakanties of inkomensaanvulling.
Indirect toch wel? Anders zouden ze het uit hun eigen zak moeten betalen en dan komen ze niet rond of kunnen ze de plannen niet uitvoeren. Maar goed, kijk naar de voornaamste kostenposten van muzikanten en je krijgt zeker een aardig idee?
Zeg jij het maar.
Studio-opnames zijn heel erg duur (al kom je met een PC en wat goede microfoons ook heel erg ver, dat is zeker interessant voor artiesten die nog niet zijn doorgebroken maar die wel over veel talent beschikken), instrumenten zijn duur, het reizen zal ongetwijfeld ook aardig wat kosten. Maar jij kent het wereldje wellicht wat beter dus vul het vooral aan. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164203002
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zij vinden het "kut" dat ze enkel covers spelen? :)
Ook, maar tevens andere covers. Dat gesprek voer ik ondertussen niet meer met ze, heeft toch geen zin. Maar zij willen bijvoorbeeld covers spelen van bands die zelf de 013 of Tivoli niet uitverkopen.......
pi_164203011
quote:
"De Staat wil op het gebied van talentontwikkeling een infrastructuur opzetten die ervoor zorgt dat bands en artiesten makkelijker en beter door kunnen stromen naar (semi)professionaliteit. De concrete plannen zijn het coachen van supportacts, het coachen bij studio- en liveproductie en ‘Headphone Clinics’. "

Kijk. Ik snap 'm. Thanks.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 16:57:08 #169
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164203043
quote:
Ah, thnx, die had ik nog niet eens ergens langs zien komen.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164203055
quote:
6s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:51 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Ze hebben een projectplan voor de komende 4 jaar ingediend die ze dus waar moeten maken.
Wat ze er precies mee gaan doen is niet echt bekend, maar geen vakanties of inkomensaanvulling.
Nog even een vraagje.
Moet je per se buiten het weekeinde optreden om door te breken als je steengoede muziek maakt? Als iets mij opvalt aan artiesten die doorbreken dan is het dat het meestal heel erg plotseling en heel erg onverwacht gebeurt, gewoon omdat een liedje catchy is of omdat de performance goed is. Heb je echt zoveel optredens per week nodig om je muziek in de etalage te zetten of is het probleem dat de kwaliteit onvoldoende is om torenhoog boven de rest (binnen je genre etc.) uit te steken?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164203070
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:55 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

"De Staat wil op het gebied van talentontwikkeling een infrastructuur opzetten die ervoor zorgt dat bands en artiesten makkelijker en beter door kunnen stromen naar (semi)professionaliteit. De concrete plannen zijn het coachen van supportacts, het coachen bij studio- en liveproductie en ‘Headphone Clinics’. "

Kijk. Ik snap 'm. Thanks.
Subsidie uitgeven om nog meer subsidiesponzen te krijgen _O_ _O-
pi_164203101
quote:
10s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:58 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

Subsidie uitgeven om nog meer subsidiesponzen te krijgen _O_ _O-
Hé, van mij mogen alle subsidies, uitkeringen, aftrekposten en toeslagen afgeschaft worden hoor.
pi_164203109
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:54 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

Ook, maar tevens andere covers. Dat gesprek voer ik ondertussen niet meer met ze, heeft toch geen zin. Maar zij willen bijvoorbeeld covers spelen van bands die zelf de 013 of Tivoli niet uitverkopen.......
Terecht! :Y
Dat lijkt me inderdaad behoorlijk vervelend maar ja, een flink deel van het Nederlandse publiek heeft weinig muzikaliteit en als ze flink wat alcohol hebben gedronken dan willen ze een feesttent in plaats van dat ze genieten van goede muziek. :)
Je hebt een groter publiek als je deze groepen feesters aanspreekt dan wanneer je puur voor de muziek gaat. Dat zie je bij bijvoorbeeld Guus Meeuwis ook, die speelt echt niet alleen de muziek die hij graag wil spelen: veel hoempapamuziek maar weinig liedjes zoals Hero (door hem geschreven). Marco Borsato heeft het dan wel weer goed voor elkaar, hij heeft altijd kunnen doen wat hij wil binnen de lage landen. Behalve dat hij waarschijnlijk op een gegeven weinig zin meer erin had om om nog De Meeste Dromen Zijn Bedrog te zingen of zo. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 3 augustus 2016 @ 17:00:35 #174
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164203111
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nog even een vraagje.
Moet je per se buiten het weekeinde optreden om door te breken als je steengoede muziek maakt? Als iets mij opvalt aan artiesten die doorbreken dan is het dat het meestal heel erg plotseling en heel erg onverwacht gebeurt, gewoon omdat een liedje catchy is of omdat de performance goed is. Heb je echt zoveel optredens per week nodig om je muziek in de etalage te zetten of is het probleem dat de kwaliteit onvoldoende is om torenhoog boven de rest (binnen je genre etc.) uit te steken?
In de commerciële muziek kan zoiets gebeuren, In het festival/zalencircuit in 't meestal gewoon spelen spelen en nog eens spelen, meestal niet eens met t doel veel geld te verdienen, meer om gewoon op te kunnen treden in die clubs of die festivals waar ze zelf heen gaat.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164203144
quote:
6s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 17:00 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

In de commerciële muziek kan zoiets gebeuren, In het festival/zalencircuit in 't meestal gewoon spelen spelen en nog eens spelen, meestal niet eens met t doel veel geld te verdienen, meer om gewoon op te kunnen treden in die clubs of die festivals waar ze zelf heen gaat.
Ja, maar gaat dat het verschil maken in wel of niet doorbreken?
Ben jij het met mij eens dat je een goede basis nodig hebt voor goede topsport en dat als wij onvoldoende besteden om beide te stimuleren dat we dan beter de basis stimuleren?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164203332
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 15:43 schreef Operc het volgende:
Een band die geld aanvraagt en het toegewezen krijgt. Ik snap het probleem niet. :? De Staat kan zich prima bedruipen en vraagt geld aan om wat risicovollere projecten te doen, lijkt me een mooie verruiming van het culturele aanbod. :)

Overigens, de users die vinden dat popbandjes maar gewoon goed genoeg moeten zijn om betaald te worden, maar symfonieorkesten niet, die begrijp ik eerlijk gezegd niet. Ook tegen hen zou je kunnen zeggen dat als ze niet goed genoeg zijn om er hun geld mee te verdienen dat ze het maar als hobby moeten doen. Dat het dan allemaal iets minder briljant klinkt neem je op de koop toe lijkt me. (Ik vind subsidies voor beide prima.)
Ik vind orkesten een ander verhaal. Ten eerste omdat professionele orkesten uit de tijd stammen dat elke vorst zijn eigen orkest op de payroll had. In moderne tijden zijn orkesten heel onpraktisch, want wie wil er 80 muzikanten betalen?

Ten tweede brengt een orkest cultureel erfgoed op de planken. Klassieke muziek uit 1780 moet je nu eenmaal met dat hele orkest spelen. Als je naar een goede uitvoering wilt, is dat hele orkest gewoon noodzakelijk. Je wilt ook gedegen uitvoeringen zien, en geen gekras van goedbedoelende hobbyisten.

Dan de oefening. Met alle respect voor gitaarbandjes, dat is leuk gehobby vergeleken met een geoefend orkest. Klassieke stukken stammen vaak uit de tijd dat de koning het orkest betaalde, die de hele dag konden repeteren op een stuk gemaakt door de huiscomponist. Wil je dat in deze tijd net zo goed kunnen opvoeren, dan moet je net zoveel oefenen als dat men toen deed. Onze hele moderne muziekgeschiedenis is echter gewoon gemaakt door doodnormale mensen die in hun vrije tijd een instrument hebben leren spelen, dat is echt van een andere orde.

Dan nog de toegangsprijs. Ook al zou het hobby moeten zijn, de onkosten voor een heel orkest zijn zo groot dat een kaartje anders onbetaalbaar wordt.

Dus ja, orkesten professioneel houden, popmuzikanten niet subsidiëren.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 17:18:08 #177
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164203372
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 17:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja, maar gaat dat het verschil maken in wel of niet doorbreken?
Ben jij het met mij eens dat je een goede basis nodig hebt voor goede topsport en dat als wij onvoldoende besteden om beide te stimuleren dat we dan beter de basis stimuleren?
Ik ben sowieso voor de basis stimuleren.
En het hoeft niet het verschil te maken, maar zonder spelen spelen en nog eens spelen lukt het sowieso niet. Geen garanties dus.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  woensdag 3 augustus 2016 @ 17:57:28 #178
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_164204052
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 17:58 schreef ems. het volgende:
Ik gun iedereen z'n centjes maar ik kan geen enkele valide reden bedenken waarom een popgroepje subsidie zou moeten krijgen. Als ze het goed doen krijgen ze immers vanzelf centjes.
Precies, ik snap dat de regering het doet vanuit het oogpunt dat er een variatie is aan kunst, maar dit is wel een heel groot bedrag.
pi_164204278
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 17:15 schreef Mystikvm het volgende:
Klassieke muziek uit 1780 moet je nu eenmaal met dat hele orkest spelen.
Nee je kunt gewoon een CD opzetten, laat de mensen die een orkest willen horen het maar betalen. Dat hele culturele erfgoed moet de overheid zo snel mogelijk vergeten, pure onzin het gaat om het nu en de toekomst en als mensen willen weten hoe ze vroeger zongen en muziek maakten moeten die mensen het maar zelf uitzoeken.
pi_164204334
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 18:07 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nee je kunt gewoon een CD opzetten, laat de mensen die een orkest willen horen het maar betalen. Dat hele culturele erfgoed moet de overheid zo snel mogelijk vergeten, pure onzin het gaat om het nu en de toekomst en als mensen willen weten hoe ze vroeger zongen en muziek maakten moeten die mensen het maar zelf uitzoeken.
Ok, dan drukken we de Nachtwacht ook wel gewoon af in een prentenboek. Het is natuurlijk nonsens dat ergens tentoon te stellen. Dat geldt voor elk museum. Wil je iets zien, dan kijk je maar lekker naar een foto!

Cultureel erfgoed is gewoon heel belangrijk. Dat jij dat niet wilt zien is dikke prima, maar gelukkig zijn er genoeg mensen cultureel nog een beetje onderlegd dat ze de waarde zien van het tentoonstellen en opvoeren van de originele stukken.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 18:12:46 #181
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164204382
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 18:07 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nee je kunt gewoon een CD opzetten, laat de mensen die een orkest willen horen het maar betalen. Dat hele culturele erfgoed moet de overheid zo snel mogelijk vergeten, pure onzin het gaat om het nu en de toekomst en als mensen willen weten hoe ze vroeger zongen en muziek maakten moeten die mensen het maar zelf uitzoeken.
"Nu en de toekomst" en dan een cd opzetten?
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164205070
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 18:10 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ok, dan drukken we de Nachtwacht ook wel gewoon af in een prentenboek. Het is natuurlijk nonsens dat ergens tentoon te stellen. Dat geldt voor elk museum. Wil je iets zien, dan kijk je maar lekker naar een foto!

Cultureel erfgoed is gewoon heel belangrijk. Dat jij dat niet wilt zien is dikke prima, maar gelukkig zijn er genoeg mensen cultureel nog een beetje onderlegd dat ze de waarde zien van het tentoonstellen en opvoeren van de originele stukken.
De nachtwacht kun je beter verkopen, levert een hoop geld op voor de staatskas.
pi_164205520
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:46 schreef Basp1 het volgende:
En terug rijden dat klinkt leuk maar als je vanuit het zuiden als basis een optreden in groningen of leeuwarden hebt gehad en je voor je "hobby" nog eens 3 uur terug mag kachelen na een intenstief optreden vind je dat normaal?
Tja, er zijn zoveel mensen die voor hun hobby het hele land doorreizen, dat is een keuze die je maakt.
pi_164206008
quote:
7s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:39 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nu ik het zo hoor snap die subsidie wel. Dit komt uit dezelfde pot als die voor de Jostiband.
Jij zult jezelf wel een grote, stoere jongen vinden, of niet? Lekker de Jostiband belachelijk maken. Ik hoop dat je trots op jezelf bent...
pi_164206170
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:49 schreef LievePoetin het volgende:

[..]

Zoveel tekst nodig om iets recht te lullen wat krom is...Schaf die hele subsidie zooi af. Dat is het eerlijkst voor iedereen.
Haar argumenten zijn ook echt 'omdat ze zo slim waren het aan te vragen' en 'omdat andere muziekgroepen (orkesten ed) ook subsidie krijgen'.
"Pools are perfect for holding water"
pi_164206552
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:49 schreef LievePoetin het volgende:

[..]

Zoveel tekst nodig om iets recht te lullen wat krom is...Schaf die hele subsidie zooi af. Dat is het eerlijkst voor iedereen.
Zoals jij kan lezen ben ook ik niet een voorstander van deze subsidie (ik musiceer zelf ook, het is niet dat ik er geen affiniteit mee heb) omdat ik geloof dat dit geld beter besteed kan worden in het belang van de kunst maar je moet het toch wel een beetje onderbouwen. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164206972
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 17:15 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik vind orkesten een ander verhaal. Ten eerste omdat professionele orkesten uit de tijd stammen dat elke vorst zijn eigen orkest op de payroll had. In moderne tijden zijn orkesten heel onpraktisch, want wie wil er 80 muzikanten betalen?

Ten tweede brengt een orkest cultureel erfgoed op de planken. Klassieke muziek uit 1780 moet je nu eenmaal met dat hele orkest spelen. Als je naar een goede uitvoering wilt, is dat hele orkest gewoon noodzakelijk. Je wilt ook gedegen uitvoeringen zien, en geen gekras van goedbedoelende hobbyisten.
Vergeet 1780, het gaat erom dat je een hele grote groep van beroepsmuzikanten (enkel met veel oefenen wordt het goed), een hele grote ruimte en een dirigent nodig hebt. Deze kunstvorm is moeilijk rendabel te krijgen maar het heeft wel waarde. Het is zoiets als dat de staat musea heeft en dat het unieke schilderwerken koopt om die daar tentoon te stellen. En dat is heel wat problematischer dan die orkestsubsidies gezien het witwassen van zwart geld, het feit dat het geld naar kakkers toegaat die niets hebben bijgedragen maar toevallig via via (ofwel omdat het ooit gekocht is als belegging of omdat het gestolen is (Duitsers, Zwitserland) ooit die kunst hebben gekregen etc.
Veel geld wat aan de strijkstok blijft kleven. Bij die professionele orkesten werken de mensen hard voor een matig salaris uit liefde voor het vak.

Dit gezegd hebbende, onze orkesten zijn dermate goed dat je een groot deel van die kosten, zo niet 100%, kan terugverdienen. Het is een kwestie van af en toe optreden in Rusland, de USA, oliestaatjes, China en dergelijke. Daar waar er veel rijke mensen wonen die graag veel betalen om het bij te wonen. Ik vind het geen verkeerde zaak als ons Metropoolorkest regelmatig zulke optredens inplant en vervolgens hier op een meer socialistische manier optreedt (lage prijzen voor kaartjes zodat iedereen hier ernaar toe kan).

quote:
Dan de oefening. Met alle respect voor gitaarbandjes, dat is leuk gehobby vergeleken met een geoefend orkest. Klassieke stukken stammen vaak uit de tijd dat de koning het orkest betaalde, die de hele dag konden repeteren op een stuk gemaakt door de huiscomponist. Wil je dat in deze tijd net zo goed kunnen opvoeren, dan moet je net zoveel oefenen als dat men toen deed. Onze hele moderne muziekgeschiedenis is echter gewoon gemaakt door doodnormale mensen die in hun vrije tijd een instrument hebben leren spelen, dat is echt van een andere orde.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Is klassieke muziek (een niet versimpelde versie) moeilijker te spelen dan popmuziek? Normaal gesproken (eerlijk is eerlijk, er bestaan popmuzikanten die meesterlijke dingen doen met hun instrument maar meestal is het instrumentenwerk relatief simpel, ook om functionele redenen) wel. Daar kunnen we kort over zijn.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is echter m.i. niet de hoogste complexiteit, het grootste struikelblok van een orkest is dat vele tientallen muzikanten perfect op elkaar ingespeeld moeten zijn voor elk stuk.
Daarentegen mag het werk van popmuzikanten instrumenttechnisch gezien meestal veel simpeler zijn, om het perfect te doen moet je natuurlijk wel gewoon goed oefenen. Of dat je netjes de beat aangeeft met de percussie danwel een goede dynamiek hebt terwijl je dat doet maakt veel verschil. Er is een verschil tussen gewoon een melodietje spelen en het perfect brengen. Alleen, als de band of de artiest heel erg goed is dan komt het echt wel bovendrijven en dan kan je die professionaliseringsslag maken zo gauw je bent doorgebroken. Denk ik. Aangezien wij Nederlanders erg gierig zijn m.b.t. kunst (ook m.b.t. onderwijs en wetenschap) zou ik graag zien dat er binnen de kunst vooral op de basis wordt ingezet. Zorg ervoor dat iedereen voor een lage prijs muziekles kan zorgen. Zorg ervoor dat er overal poppodia zijn waar mensen gratis kunnen optreden (drankopbrengsten voor de poppodia, zodoende kan dat worden bekostigd). Zorg ervoor dat er oefenruimtes beschikbaar zijn voor bandjes. Stimuleer netwerken zodat muzikanten elkaar kunnen vinden. Dat soort dingen.

quote:
Dan nog de toegangsprijs. Ook al zou het hobby moeten zijn, de onkosten voor een heel orkest zijn zo groot dat een kaartje anders onbetaalbaar wordt.
Correct, een belangrijke motief voor het subsidiëren is dat Jan Modaal ook een optreden kan bijwonen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164209408
quote:
13s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:50 schreef Lunatiek het volgende:
Het punt is natuurlijk dat dit gaat van "ons geld" en dat je als maatschappij iets zou mogen terugverwachten van zo'n investering van 1 miljoen euro. Misschien niet in geld, maar wel in iets als kunst die voor iedereen toegankelijk is (of waar de meeste mensen nog wel iets van trots bij voelen), niet zo'n vage niche waar bijna niemand van heeft gehoord.
Noem je De Staat nou een 'vage niche, waar bijna niemand van heeft gehoord'? :D

Ik vind de subsidie ook discutabel, maar juist omdat De Staat al een bekende, succesvolle band is. Het is een band die Tivoli uitverkoopt en die speelt op Pinkpop, Lowlands en een dozijn andere festivals, in binnen- en buitenland. Dit najaar staan ze in de HMH. Ik zou dus denken dat ze inmiddels wel het niveau bereikt hebben waarbij ze zichzelf kunnen bedruipen.
pi_164209590
quote:
10s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 21:21 schreef k_man het volgende:

[..]

Noem je De Staat nou een 'vage niche, waar bijna niemand van heeft gehoord'? :D

Ik vind de subsidie ook discutabel, maar juist omdat De Staat al een bekende, succesvolle band is. Het is een band die Tivoli uitverkoopt en die speelt op Pinkpop, Lowlands en een dozijn andere festivals, in binnen- en buitenland. Dit najaar staan ze in de HMH. Ik zou dus denken dat ze inmiddels wel het niveau bereikt hebben waarbij ze zichzelf kunnen bedruipen.
Vergeet het voorprogramma van Muse niet!
pi_164209640
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:11 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet het punt van deze discussie. Het punt is of dat geld noodzakelijk is om die kunst te produceren. Ik ben van mening dat dat voor veel kunst helemaal niet opgaat.

Een orkest moet je subsidiëren, omdat het onmogelijk is om 80 man van de toegangsprijs te betalen, en omdat daar heel, heel veel studie voor nodig is om het goed te kunnen. Een dagtaak. Een popbandje heeft geen geld nodig. Die doen het uit hobby, en kunnen ook in de avonduren repeteren, en in het weekend optreden.

Een schilder heeft ook geen subsidie nodig. Die kan in zijn vrije tijd ook prachtige kunst maken.
Vanwaar toch die denigrerende houding ten opzichte van popmuzikanten? Balletdansers, operazangers, toneelspelers, klassieke musici... dat zijn kennelijk allemaal serieuze beroepen. Die mensen moeten heel veel tijd en energie in hun kunst stoppen, die zijn daar fulltime mee bezig, die moeten we ondersteunen, dat is 'echte' kunst. Toch? Maar mensen die popmuziek maken zijn een stelletje amateurs die het er maar even bij moeten doen, naast een reguliere baan. Dat is geen vak, dat is een hobby. Die mensen hebben geen kosten en die hoeven niet te oefenen. Iedereen kan immers een beetje op een gitaar raggen en wat door een microfoon jengelen. Toch?
pi_164209763
quote:
11s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 21:28 schreef k_man het volgende:

[..]

Vanwaar toch die denigrerende houding ten opzichte van popmuzikanten? Balletdansers, operazangers, toneelspelers, klassieke musici... dat zijn kennelijk allemaal serieuze beroepen. Die mensen moeten heel veel tijd en energie in hun kunst stoppen, die zijn daar fulltime mee bezig, die moeten we ondersteunen, dat is 'echte' kunst. Toch? Maar mensen die popmuziek maken zijn een stelletje amateurs die het er maar even bij moeten doen, naast een reguliere baan. Dat is geen vak, dat is een hobby. Die mensen hebben geen kosten en die hoeven niet te oefenen. Iedereen kan immers een beetje op een gitaar raggen en wat door een microfoon jengelen. Toch?
Het verbaast mij vooral van iemand die beweert vrijwillig in een popzaal te werken. Meestal zijn dat mensen die ook iets hebben met muziek, zou je denken...
  woensdag 3 augustus 2016 @ 21:42:28 #192
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_164210088
Waarom geven ze die gasten niet gewoon een renteloze lening als investering?
  woensdag 3 augustus 2016 @ 21:48:24 #193
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_164210290
quote:
10s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 21:21 schreef k_man het volgende:

[..]

Noem je De Staat nou een 'vage niche, waar bijna niemand van heeft gehoord'? :D

Yep. Ik kan geen nummer van ze noemen, ik ken persoonlijk niemand die het ooit over hen heeft gehad, laat staan naar een concert is geweest, heb ze nooit op tv gezien, nooit op de radio gehoord, nooit iets over ze gelezen. Nooit iemand op radio of tv over hen horen spreken.
Wat is hun culturele relevantie?
pi_164210299
quote:
2s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:19 schreef Mark het volgende:
Waarom die subsidie voor De Staat wél terecht is

Dat rockband De Staat kunstsubsidie krijgt wekt alom scheve ogen. Maar pop is net zomin zelfvoorzienend als klassieke muziek, legt Aafke Romeijn uit.
Aafke Romeijn... die zal nu ook wel op een idee gebracht zijn. Volgende keer vraagt ze zelf subsidie aan. :P

Voor wie haar niet kent:


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2016 21:48:45 ]
pi_164210332
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 21:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Yep. Ik kan geen nummer van ze noemen, ik ken persoonlijk niemand die het ooit over hen heeft gehad, laat staan naar een concert is geweest, heb ze nooit op tv gezien, nooit op de radio gehoord, nooit iets over ze gelezen. Nooit iemand op radio of tv over hen horen spreken.
Wat is hun culturele relevantie?
Dat zegt dan vooral iets over jou...
pi_164210447
quote:
11s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 21:28 schreef k_man het volgende:
Vanwaar toch die denigrerende houding ten opzichte van popmuzikanten? Balletdansers, operazangers, toneelspelers, klassieke musici... dat zijn kennelijk allemaal serieuze beroepen. Die mensen moeten heel veel tijd en energie in hun kunst stoppen, die zijn daar fulltime mee bezig, die moeten we ondersteunen, dat is 'echte' kunst. Toch?
Dat zijn pas serieuze beroepen voor diegene die goed genoeg zijn om er hun geld mee te verdienen zonder subsidie, zoniet > hobby. :{w
pi_164210575
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 21:52 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Dat zijn pas serieuze beroepen voor diegene die goed genoeg zijn om er hun geld mee te verdienen zonder subsidie, zoniet > hobby. :{w
Leuk joh. Als ik wilde reageren op een trol had ik jou wel gequote, in plaats van Mystikvm. :W

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2016 21:55:54 ]
pi_164210664
Waarom is het weer een trol ?
Voor zowat alles geldt: als je er niet goed genoeg in bent om er je geld mee te verdienen, dan moet het gewoon een hobby blijven.
Maar in NL moeten we zonodig voor de kunsten een uitzondering maken, daar moeten ze gewoon eens wat professioneler worden.
pi_164211116
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 21:57 schreef bluemoon23 het volgende:
Waarom is het weer een trol ?
Voor zowat alles geldt: als je er niet goed genoeg in bent om er je geld mee te verdienen, dan moet het gewoon een hobby blijven.
Maar in NL moeten we zonodig voor de kunsten een uitzondering maken, daar moeten ze gewoon eens wat professioneler worden.
Tuurlijk joh. Je weet dat zelfs het Rijksmuseum niet kan bestaan zonder subsidie? Sluiten dan maar?

Of je nou aan het trollen bent of niet, je bent in ieder geval iemand met niet serieus te nemen uitspraken. Ik voel geen enkele behoefte daar verder woorden aan vuil te maken.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 22:40:38 #200
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_164212253
Ik ga mijn bandje De gestapo , Stasi, NKVD of GroenLinks noemen . Misschien krijg ik dan ook centen
RED ONS HENNIEGOD
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')